SBU

Nils Gorton, 53, är ny VD för Svenska Sjö AB. Han tillträdde 15 mars och har 25 års erfarenhet i försäkringsbranschen.
– Det känns spännande, säger han. Våra lokaler är helt fantastiska ur båtlivssynpunkt. Vi finns nära hamnområdet i Vaxholm, som torde vara ett av de mest trafikerade i landet.
– Det känns spännande ur en annan synvinkel också.

Det känns stimulerande att ta vid i detta arbete. Svenska Sjö är ju marknadsledande på båtförsäkringsområdet. Vi finns ju mycket nära våra kunder i mer än ett avseende och Båtorganisationernas Försäkringskommitté (BFK) har genom åren lyckats uppnå för båtägarna ganska unika resultat.

För egen del har Nils Gorthon som många andra seglat jolle som barn och i vuxen ålder bedrivit båtliv i varierande omfattning. Just nu har han sin båt i Svinninge Marina Club och som många andra hoppas han på många sköna båtdagar.

Info www.svenskasjo.se

Med ett digert heldagsprogram firade Båtsällskapet Arken 20-årsjuibileum 8 juni i strålande sol. I programmet ingick kappsegling, femkamp, ponnyridning, loppmarknad. Den festliga dagen avslutades med middag för 350 personer på hamnområdet och festfyrverkeri.

Båtsällskapet Arken har sin anläggning vid Mälaren nära Kungsängen väster om Stockholm. Båtklubben skapades när några båtägare inte fick plats i grannklubbarna. Många hinder har de haft att övervinna, men tack vare en omfattande arbetsinsats och stor målmedvetenhet har skapats en förnämlig anläggning av ett grunt, lerigt strandområde.

Namnet Julle Bernström bör nämnas särskilt. Julle har varit klubbens ordförande ända sedan starten och är det fortfarande till den grad att han bor på hamnområdet i en husvagn intill sitt livsprojekt, upprustningen av en femton meter lång veteranbåt.

Hallsta Båtklubb i Hallstavik firade nyligen ett 40-årsjubileum med en trevlig fest i hamnen. Den välutrustade hamnen med plats för cirka 200 båtar vid fyra pontoner, stor kran, klubbstuga och rymliga uppläggningsplaner tillkom på ett ovanligt sätt. Klubben hade sedan 30-talet en hamnanläggning i den innersta delen av Edeboviken och arrenderade mark av Hallsta Pappersbruk.

I slutet av 50-talet behövde det expanderande pappersbruket marken och klubben anvisades ny mark med förmånliga villkor. Energiska klubbfunktionärer sökte och fick nästan hela det statliga bidrag som då fanns för anläggande av fritidsbåtshamnar. Kungl. Sjöfartsstyrelsen fick i uppdrag att bygga hamnen. Totalkostnaden kom att uppgå till knappt 300 000 kronor.

Klubben var sedan några år direktansluten till Svenska Båtunionen eftersom regionalt förbund inte fanns. Klubbens ordförande blev styrelsesuppleant i SBU:s styrelse. Hamnen stod färdig och invigdes i oktober 1961 av SBU:s dåvarande ordförande, amiral Gösta Odqvist. Våren 1962 kunde klubbmedlemmarna ta klubben i besittning.

I närvaro av ett 30-tal medlemmar invigdes den nya hamnattraktionen i Bromölla den 29 juni. I första hand avses den 4,5 m höga byggnaden vara en prydnad för hamnen, men den kan också fungera som fyr med sitt blinkande sken. Fyren är byggd av Patrik Hedlund med viss hjälp av Mats Ekwurtzel. Båda dessa ingår i Båtklubben Pärlans styrelse. Mats är hamnchef i båtklubbens ena hamn, Kyrkvikens småbåtshamn och Patrik ingår i hamnkommittén.

Invigningstalet hölls av klubbens ordförande, Leif Zadig. Invigningsklippet förrättades av Patrik medan Mats med hjälp av fritidsnämndens ordförande Kay Stark höll i varsin ända av det blågula bandet. Efter invigningen bjöds de närvarande på grillad korv.
Under hösten kommer klubbmedlemmarna att få tillfälle att i en namntävling få föreslå ett passande namn till den nya skapelsen.

I närvaro av ett 30-tal medlemmar invigdes den nya hamnattraktionen i Bromölla den 29 juni. I första hand avses den 4,5 m höga byggnaden vara en prydnad för hamnen, men den kan också fungera som fyr med sitt blinkande sken. Fyren är byggd av Patrik Hedlund med viss hjälp av Mats Ekwurtzel. Båda dessa ingår i Båtklubben Pärlans styrelse. Mats är hamnchef i båtklubbens ena hamn, Kyrkvikens småbåtshamn och Patrik ingår i hamnkommittén.

Invigningstalet hölls av klubbens ordförande, Leif Zadig. Invigningsklippet förrättades av Patrik medan Mats med hjälp av fritidsnämndens ordförande Kay Stark höll i varsin ända av det blågula bandet. Efter invigningen bjöds de närvarande på grillad korv. Under hösten kommer klubbmedlemmarna att få tillfälle att i en namntävling få föreslå ett passande namn till den nya skapelsen.

Hägernäs Båtklubb med bryggplatser för 29 båtar och en klubbstuga ställs nu inför ännu en höst och vinter utan att veta vart man ska ta vägen. Redan för flera år sedan stod det klart att Täby kommun sagt upp det arrendekontrakt klubben haft på ett område på det gamla flygflottiljområdet. Eftersom nu fastställda byggplaner inte var färdiga förlängdes kontraktet årsvis.

Hösten 2001 fastställdes emellertid detaljplanen och ett möte ägde rum i oktober 2001 med representanter för kommunen för att diskutera alternativ lösning på klubbens problem. Trots flera propåer och skriftlig vädjan från klubben har bara det hänt att kommunalrådet Stefan Klåvus i ett brev, daterat 4 april i år, konstaterat ”att vi nu inte ser några möjligheter att hitta en ny plats för Hägernäs båtklubb, vilket jag tyvärr tvingas beklaga”. Någon personlig kontakt har inte gått att få. I samma brev påpekas att det redan finns två större fritidsbåtshamnar och att det inte är aktuellt att skapa någon ny. Hägernäs Båtklubb har dock funnits sedan 1947.

Eftersom JM-Bygg, som numera äger marken, ännu inte startat upp sina byggplaner har klubben kunnat vara kvar på nåder. Klubbens sekreterare Håkan Granell kan bara konstatera att alla kommunala dörrar tycks ha slagit igen för gott. Klubbens namn har till och med strukits på listan över båtklubbar på kommunens hemsida.

När SBU:s kansli nu startar efter semestrarna finns en ny person i personalgruppen. Han heter Hans W. Berglund och efter några veckors mjukstart kommer han att efterträda Staffan Högardh på posten som generalsekreterare. Staffan önskar efter 25 år i centrum av svenskt båtliv att få trappa ner. – Det känns som en stor utmaning, säger Hans när Båtliv får kontakt med honom efter första arbetsveckan. – Den mycket stora erfarenhet som samlats hos min företrädare blir inte lätt att leva upp till. Men eftersom jag kommer att ha Staffan som kunskapskälla en tid framåt är jag inte så orolig.

Hans Berglund är bosatt på Resarö nära Vaxholm. Han kommer att pendla med Vaxholmsbåt till jobbet, så det blir nära till båtlivet året runt.
På Resarö har han upplevt båtliv på gräsrotsnivå som ordförande i en båtklubb i 15 år och lika länge har han varit navigationslärare för vetgiriga fritidsbåtägare. En segelbåt, Marieholm 26, och en motorbåt, Oxelö 26, ingår i ”rederiet” och sjövana finns även från andra fartyg.
Hans har också med sig jobb som utbildare i ledarskapsfrågor och som handläggare i Sveriges Stuvarförbund har han också med i bagaget, vilket borgar för stor erfarenhet av kontakter med människor och organisationer.

Svenska Båtunionens verksamhetsberättelse för 2002 är nu klar. Den finns i tryckt form, men du kan även ladda hem den här.

Strömstad gästhamn blev först i Sverige med att erbjuda sina besökare trådlös uppkoppling på internet. Utrustning kan hyras på hamnkontoret eller turistbyrån. Info 0526-623 30, www.stromstadtourist.se

Enligt ingångna rapporter händer det en hel del på hamnfronten i Skåne.
Efter förhandlingar har klubbenövertagit hamnen för fritidsbåtar här i Falsterbokanalen från och med den 1 januari!

Båtklubben Malmöhus har fått ett besked att de klarar sig 2003, men är förmodligen husvilla 2004.
Lomma kommun har sålt uppställningsplatsen för Lommabuktens Seglarklubb med direkt tillträde. Klubben har arrendekontrakt fram till 2014

Sedan är det chockhöjningar på gång i Norra Hamnen i Helsingborg där Helsingborgs Yacht Club residerar på ena sidan av hamnbassängen. På andra sidan har man byggt bostäder och Dunckers kulturhus, en jättesatsning, som man invigde i fjor. Man har längs bostäderna och kulturhuset byggt promenader i form av en mycket påkostad stensatt parkanläggning.

Den andra sidan där klubben finns är Parapeten, så den är redan stensatt. Nu räknar man in parkanläggningen i kostnaden för hamnen och lägger på vanlig kommunal avskrivning. Man vill då att båtägarna ska betala kalaset. Det tycks röra sig om en höjning från 6000 kr till 8000 kr. Det bör uppmärksammas att hamnarna är populära strövområden och flanörerna är till största antalet kommuninvånare, som inte har någon anknytning till båtlivet. Båtägarna är i många fall i minoritet i området i de kommuner där man inte tillåter avspärrning
av amnområdet. Jag känner förresten inte till någon svensk kommun, som har tillåtit avspärrning.

När vi möter en båt av samma fabrikat som den egna eller ser en likadan i gästhamnen uppstår gärna en känsla av samhörighet. Ofta blir det en trevlig pratstund på bryggan med utbyte av erfarenheter. På fler håll har nu bildats klubbar med uppgift att sammanföra båtägare av en viss båttyp.

Båtliv förmedlar gärna kontakten och för dagen kan vi informera att Forbinaägare i hela landet kan gå in på hemsidan www.forbinaklubben.org och höra av sig till styrelsen och anmäla sitt intresse för medlemskap.
Alla ägare till en Albin 25 har också fått ett forum i www.albin25.com. Albin 25-klubben är nybildad och i ett pressmeddelande satsar styrelsen med säte i Karlstad på ett mycket brett program med en rad förmåner för sina medlemmar. I första han vill man nu ha kontakt med alla Albin 25-ägare runt om i landet. Det sker enklast genom att anmäla sig via hemsidan Saltö 31 är en annan båttyp med egen klubb. Den kommer att ha årsmöte på båtmässan Allt för Sjön den 9 mars i rum nr 257. Årsmötet ska börja kl. 11.00 och därefter lunch, för den som så vill, i mässrestaurangen.

Caravelle33 är en båttyp som såldes som självbyggarbåt under 70- till början på 90-talet. Det finns idag cirka 150 båtar i våra skärgårdar.
En klubb under namnet Caravelle33 Klubben har nu bildats och vi går att nå via http://home1.swipnet.se/~w-16008/caravelle33klubben.htm.

Svenska Seglarförbundet delar varje år en rad belöningar för fina prestationer. Pris som årets seglare tilldelas Victory Challenges projektledare Mats Johansson. Han får priset för sin insats som ledare för det svenska syndikatets framgångar i America’s Cup. Mats Johansson får även priset för att ha satt svensk segling på världskartan.
Vinges Kanna tilldelas Laserseglaren Daniel Birgmark från Göteborg. Remierspokalen tilldelas 470-seglarna Therese Torgersson och Vendela Zachrisson, GKSS. Geddapokalen tilldelas den man eller kvinna som under året fyller högst 20 år.

Karin Söderström från Lerum tilldelas priset för sin silvermedalj på Ungdoms-VM i Kanada.
Halvan tilldelas KSSS-seglaren Arvid Claeson för hans guldmedalj på Junior EM i E-jolle. Tornadoseglarna Martin Strandberg och Kristian Mattson från Malmö får priset ”Lyftet”. Nakterhusetpriset tilldelas Helena Darvelid, en av världens mest framgångsrikaste kvinnliga havskappseglare. Priset som årets tränare går till Per Wennersten, sportchef på GKSS. Utmärkelsen Årets arrangörsklubb tilldelas Träslövsläges BS.

SMBF (Saltsjön-Mälarens Båtförbund) överklagar hos Regeringen Länsstyrelsen i Stockholms läns beslut att tillåta Vägverket att hålla Tappströmsbron stängd från den 15 januari t.o.m. den 1 maj.

Förbundet anser att 1 maj är en mycket aktiv dag för fritidsbåtar med bl.a. sjösättningar och årets första tur. Då Vägverket har haft 3,5 månad på sig för sitt arbete borde man kunna avsluta arbetet innan helgdagen. Med denna motivation anhåller man att Regeringen ändrar beslutet.

Skandinaviska Gummibåtsklubben med säte i Hörby satsar på att sprida information kring denna speciella form av båtliv. Klubben ger ut en välredigerad tidning i fyrfärg med flera nummer per år och den samlade årsutgivningen är ett bra uppslagsverk kring det trailerburna båtlivet. Nu vill man gå ett steg längre och ge ut en bok om allt detta. Den är tänkt att omfatta tre olika avsnitt.

Det första ska handla om råd, tips, service av gummibåtar och RIB. Det andra behandlar trailerkörning och sjösättning. Det tredje beskriver navigation och körning med mindre båtar. Klubben efterlyser nu ekonomiskt stöd från presumtiva läsare och branschen för att kunna bekosta tryckning och utgivning av boken. Intresserade kan lämpligen ta kontakt via e-post: sgkrib@passagen.se.

Forbinaklubben
I klubbens programförklaring framgår att klubben är en länk mellan innehavare av Forbinabåtar i Sverige. Klubben ska främja medlemmarnas nytta och glädje av sina båtar genom olika gemensamma aktiviteter såsom eskadrar, informationsträffar etc. Föreningen är rikstäckande, men stöder att regionala avdelningar bildas inom föreningen. Hittills har vi två aktiva regionala avdelningar, Stockholm och Mälaren.

Dessutom jobbar vi på att få i gång avdelningar på Västkusten och i Vänern där många Forbinabåtar finns. Vill du veta mer om Forbinaklubben gå in på hemsidan: http://www.forbinaklubben.org/.
Dufourföreningen lade sin grundsten vid ett möte i november 2002. Föreningens mål och syfte är att tillvara ta medlemmarnas intressen och värna om båttypen. Föreningen är öppen för alla storlekar av Dufourbåtar. Självfallet bygger denna liksom andra ideella föreningar på att alla hjälps åt att bidraga med synpunkter, tips och erfarenheter. En förening enbart bestående av en styrelse gör ingen glad utan vi ser fram emot just ditt bidrag.

Sammanställningen av olika tips är sammanställd och kommer troligen att läggas ut på en medlemssida på hemsidan. Håll dig informerad på ” Aktiviteter i Dufourföreningen ” på hemsidan http://hem.passagen.se/dufour/index.html.

Under januari och februari 2003 har Stegeborgs Båtklubb tillsammans med TBV Östergötland haft motormekaniker kurs. 22 personer har deltagit i kursen var av två tjejer. Kursen har omfattat service och konservering av båtmotorer samt vikten av underhåll. Eleverna har även fått lära sig hur en säker båt ska var utformad för att uppfylla besiktningskraven enligt SBU:s normer. Några av deltagarn har gått kursen tidigare Anders Linderoth och Benny Johansson men tycker det är lika kul att gå den igen. Benny säger att det är alltid bra med repetition och att det är trevligt att träffa båtklubbsmedlemmarna.

NBF:s förhörsförrättare från Valdemarsvik, Christer Jonsson, hade kluriga frågor och var mycket nöjd med resultatet som deltagarna vid examineringen presterat. Nelli Tornell och Annelie Follerstedt som var med på kursen tycker att det har varit mycket givande. De kan nu stolt visa upp sina intygsböker som nu även innehåller motormekanikerintyget. Nu är det bara radarintyget som fattas säger Nelli och Annelie. Annelie säger också att kursen har varit mycket nyttig efter som hon och hennes sambo Martin letar efter en båt att köpa.

Alexander Johansson

I Klagshamn finns som på en del andra håll både en båtklubb och en hamnförening. Båda – som är medlemmar i Skånes Båtförbund – är hyresgäster i den kommunala hamnen med var sin brygganläggning. På land finns en byggnad med olika faciliteter. Hamnföreningen köpte för några år sedan huset av båtklubben för en symbolisk summa. Båtklubben menar att en klausul i köpekontraktet ger klubben rätt att återköpa huset. Det vill hamnföreningen inte acceptera och frågan kommer nu hänskjutas till tingsrätt för att konflikten ska lösas.

Man anser sig ha rätt att utestänga båtklubben från hamnhuset. Till historien hör att hamnföreningens ordförande är moderat kommunpolitiker och han har anlitat stadsjuristen för att få hjälp att vräka båtklubben. Det ifrågasätts nu om kommunal tjänsteman får anlitas i privata juridiska ärenden.

I Simrishamn har den kommunala hamnen arrenderats av ett privat bolag, Marina Partner, som i sin tur är ett dotterbolag till norska koncernen Örsta Stål. Motivet är att Marina Partner vill göra hamnen till en referensanläggning för sin produktion av hamnutrustningar såsom bryggor av olika typ, elutrustning med mera.

I hamnen finns dels Simrishamns segelsällskap och en hamnförening med cirka 200 medlemmar som hyresgäster. Företaget ska dessutom driva gästhamn, sköta hamnbyggnad och sköta sjösättning och torrsättning och transporter till den närbelägna uppläggningsplatsen. Enligt uppgift från bolaget gäller de avtal sällskapet och hamnföreningen redan har med kommunen.

– Vi vill kunna visa upp en levande hamn, säger Jan Ljunggren, nybliven hamnfogde. Det är vårt primära mål, inte att tjäna pengar. Vi vill inte skrämma bort båtägarna med alltför höga avgifter. Med planerade upprustningsåtgärder räknar vi med att locka nya hyresgäster, framför allt lite större båtar.

Vid Falsterbokanalen är Sjöräddningssällskapets enhet belägen i norra hamnbassängen. Där finns för övrigt Höllvikens Båtklubb och gästhamn Förra sommaren invigdes en ny sjöräddningsstation på mark arrenderat av Sjöfartsverket. Vid årsskiftet stängdes kanalen och därmed begränsades förutsättningarna för sjöräddarna avsevärt.

Enligt all erfarenhet görs alla räddningsinsatser söder om kanalen. Resan runt Falsterbonäset blir kanske blir alltför lång för en framgångsrik insats. Nu kräver sjöräddarna att få tillgång till nycklar så att man själva kan öppna slussportarna och komma ut till havsområdet söder om näset snabbare.

Men trafikområdeschefen Lars-Göran Ånefors tycker inte att det är bra. I vinter ska kanalen besiktigas och därefter ska man ta ställning till sjöräddarnas framställning. De allra flesta räddningsinsatserna görs ändå efter 1 maj under sommaren, menar man.

Lördagen den 8 februari kunde förbundsordförande Arne Sahlin hälsa ett 90-tal medlemmar från 40 båtklubbar välkomna till årets Båtdag. 2002 års stora fråga var den om statlig utförsäljning av kronans mark i våra skärgårdar. SMBF har engagerat sig helhjärtat i frågan och fått röna stor uppskattning för det. Bland annat har den särskilda avdelningen – En skärgård för alla – på hemsidan varit flitigt besökt.

Vid de formella Båtdagsförhandlingarna valdes Torgny Ljungqvist, Rörstrands BK, till ny förbundssekreterare på två år. Övriga nya i styrelsen är Arne Bengtsson, Ösmo BK och Mats Dryselius, Essinge BK. Riksdagsman Ola Rask (s) informerade om vad som skett efter det att motionen om stopp av utförsäljningen och en utredning hade accepteras av riksdagen. Fortifikationsförvaltningen har kvar uppdraget att utförsälja den mark som försvaret inte längre har behov av, men finansminister Bosse Ringholm tror inte att någon myndighet säljer ut någon mark innan utredningen är klar.

– Men det är efter ett sådant beslut som arbetet börjar, poängterade Ola Rask, det gäller att påverka utredningen nu och inte komma med förslag och idéer när besluten redan är tagna. Och risken för utförsäljning finns fortfarande. Här har båtorganisationerna hittills varit till mycket stor hjälp och visat att de tar ansvar för en levande skärgård. Det är också viktigt att påverka kommunerna så att ingen utförsäljning sker till marknadspriser. – I månadsskiftet oktober – november ska utredningen vara klar och det gäller att hålla tempot fram till dess! Man får inte stanna upp för då finns risk att marken ute i skärgårdarna försnillas för kommande enerationer, avslutade Ola Rask.

Kappseglingen Bornholm Runt har seglats i 41 år med fina anor och nu vill eskaderteamet ytterligare utveckla denna tradition. Eftersom denna fina segling äger rum i slutet av juli, så har Simrishamns Segelsällskaps eskaderteam ett erbjudande till alla er som vill familjesegla, motorsegla, eller med motorbåt gå runt Bornholm på ett mera lugnt sätt.

Vi kommer att avsegla tre dagar innan kappseglarna startar och vi går in till två hamnar. Tanken är att vi ska vara lite hemlighetsfulla, när det gäller vilka hamnar vi tänker anlöpa, åtminstone fram till avseglingsdagen. Detta för att göra det lite mer spännande.

Vi kommer att i mån av plats reservera i förtid för eskadergänget i dessa hamnar. Grillning givetvis, underhållningen står vi för själva. Vi vet av erfarenhet att Gitarrer & Dragspel och ett glatt humör finns alltid med ombord på båtarna. M/S Victoria ovan samt S/Y Sun Lover
och S/Y Carnabeth kommer att vara eskaderledarbåtar.
Vi kommer att anlöpa Simrishamn kvällen innan målgången före Bornholm Runtkappseglarna.

Givetvis kommer SSS att utmärka alla eskaderbåtar som fullföljt, samt visat god sjömanskap med ett diplom. Eskaderledarna kommer även att prisa den eller de besättningar, som visar en fin stämning på våra uppehåll i
hamnarna. Starten för denna eskader äger rum tisdagen den 22/7 03 kl 10.00
Målgång med start från Bornholm fredagen den 25/7. 03 kl 10.00

Anmälan vill vi gärna ha senast lördagen den 8/7.03
Eskaderledare Tommy Andersson på M/S Victoria kan ni ringa till på tel 070-511 3537, 0414-100 04 eller e-mail: Victoria@odata.se

Övriga kontaktpersoner är eskaderledarna Holger Granath på S/Y Sun Lover, tel. 0414-101 36 e-mail: hogrant@msn.com, och Sven Carlsson S/Y Carnabeth, tel 0414-128 77.

Den 10-12 juli firar Svenska Veteranbåtsföreningen (SVBF) sitt 20-årsjubileum vid ett möte i Nyköpings hamn. Då är det 20 år sedan ett veteranbåtsmöte anordnades i Västervik som ledde till att SVBF så småningom bildades. Nya och gamla medlemmar samlas på torsdagen. På fredagen inbjuds allmänheten att beskåda härligheten och vara med och utse charmigaste båt, alltmedan mötesdeltagarna träffas och trivs.

Alla som har båt av klassiska material, stor, liten, segel- eller motorbåt. Du som har en båt som passar in och som har lust att lära känna andra likasinnade är välkommen till mötet och i föreningen. Andra är välkomna att beskåda skönheterna från kaj.

Herlinsällskapet bildades 2000 för att befrämja intresset för Tore Herlins arbete och bevara hans båtar. Det ska också vara ett forum där Herlinvänner kan träffas. Sällskapet anordnar för första gången en båtträff för Herlinbåtar den 2-3 augusti på Ornö i Stockholms skärgård, vid familjen Herlins brygga vid Bruket innanför Skinnkobben (ungefärlig position N59.04.9, O18.24).

Du som har en Herlinbåt och vill komma med, tag kontakt med Per Axelson/Anna Birgitta Eriksson, tel. 08-571 687 59 eller skicka ett mejl via sällskapets hemsida, adress: www.sallskapet.herlin.se. Andra som har vägarna förbi bör titta in i viken för att få en extraordinär skönhetsupplevelse!

Den 5-6 september äger ett intressant seminarium rum i Gävle med inriktning på det kulturarv som finns i kustområdet Historiskt är Kustkulturseminariet i Gävle en uppföljning av en rad seminarier med anknytning till Kustbudkavlen -98. Kustguide arrangerade det första hösten -99 på Båtmässan i Älvsjö.

Senast var det ett nationellt seminarium i Västervik i september 2002, där bruks- och allmogebåtars dokumentation samt bevarande var huvudämne. På seminariet utsågs en arbetsgrupp som följde upp förslagen vid ett möte med Sjöhistoriska. Resultatet, som blev ett genombrott, innebär att SSHM nu har tagit den här kategorin båtar i sitt arbetsprogram. Seminariet beslutade också att Gävle skulle bli mötesplatsen för nästa seminarium och att kustkulturen och samarbetsformer tas upp i programmet.

För första gången arrangeras ett seminarium som tar fasta på vår Kustkultur och som har ambitionen att skapa ett nationellt samarbete för att värna om den och ge den möjligheter i en levande kustbygd.
Utställningen om Kustbudkavlen -98 vid Länsmuseet i Gävle. Det är historiskt – för första gången kommer en offentlig utställning att visa upp skeppskistorna och presentera kustkulturskatterna. Info www.kustguide.net

Klubben är för närvarande återuppstartad. Den har haft cirka 300 medlemmar för några år sedan och har tillstånd från Bayliner i USA att få bära orginallogotypen. Allt finns färdigt med egen Baylinerbåtvimpel för 200 kr, broderat märke för 50 kr och klubbnålen för 50 kr.
Medlemsavgiften är 200 kr.
På samma inbetalningsavi kan man beställa vimpel, klubbnål och broderat märke.

Klubben siktar på att utge ett medlemsblad med bland annat en frågebank. Adress: Bayliner Club Sweden, Box 191 85, 152 05 Södertälje. E-post: baylinerclubsweden@hotmail.com. Hemsida http://baylinerclubsweden.shorturl.com eller http://medlem.tripodnet.nu/bayliner1974