SBU

Världens största båt- och motortillverkare för fritidsbruk Brunswick Marine och dess dotterbolag Brunswick Marine in Sweden har ingått ett 3-årigt samarbetsavtal med Sjöassistans. Samarbetet innebär att de kunder som köper ett fabriksnytt båtpaket (båt+motor) hos någon av Brunswick Marine in Swedens återförsäljare får vid köpet med 1 års medlemskap i Sjöassistans.

– Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga även om det oväntade skulle hända. Tillsammans med Sjöassistans kan vi skapa en trygg och långvarig relation med båtägaren, säger Bertil Wåhl VD på Brunswick Marine in Sweden.

– Om det mot förmodan inträffar något till sjöss, litet eller stort, är målet att familjen tryggt och snabbt ska komma ut på sjön igen. Tillsammans med Brunswick ska vi verka för ett så bekymmersfritt båtliv som möjligt, säger Jens Johansson VD på Sjöassistans.

Sjöassistans har under de senaste åren behandlat över 100 000 samtal från båtmänniskor som har varit i behov av information/rådgivning eller assistans. Detta har inneburit att många situationer som hade kunnat utvecklas till allvarliga incidenter har kunnat undvikas.

Info om Sjöassistans
Skandinaviens största sjöservicecentral. Årligen handläggs drygt 25 000 st ärenden (vid ej fara för liv). Sjöassistans samarbetar med Danmark, Norge och Finland. Centralen är bemannad dygnet runt, året runt. Sjöassistans ingår i Viamarekoncernen. Mer info på hemsidorna, sjoassistans.se samt viamare.se.

Info om Brunswick
Brunswick Marine in Sweden är ett helägt dotterbolag till Brunswick Marine in EMEA, som är beläget strax utanför Liege i Belgien. Moderbolaget ägs i sin tur av Mercury Marine Inc. i USA och ingår i Brunswick-koncernen.
Brunswick Marine in Sweden marknadsför kända varumärken som Uttern, Örnvik, Silver, Arvor, Bayliner, Maxum, Trophy, MV-Marin, Quicksilver, Valiant, Mercury och MerCruiser.

Länk: www.sjoassistans.se

Nu är det dags att söka bidrag ur Svenska Båtunionens fond för utveckling av båtlivet.

Fonden bildades år 2000 och bidrag lämnas till alla typer av verksamheter och projekt som kan utveckla båtlivet.

Bidrag kan ges till båtförbund, båtklubbar eller enskilda medlemmar. Även organisationer kan i särskilda fall få bidrag ur fonden.

Ansökan lämnas till Svenska Båtunionen senast 30 november. Ansökan ska innehålla en beskrivning av hur bidraget ska användas, en ekonomisk plan och hur stort bidrag som söks. Mer information med mera från:

Svenska Båtunionen, af Pontins väg 6, 115 21 Stockholm.

E-mail: info@batunionen.com

Hålls den 3-5 april 2009 på Viking Line M/S GABRIELLA till Helsingfors

Motioner, förslag och framställningar till Båtriksdagen skall vara Unionsstyrelsen tillhanda senast 15 januari 2009.

Kallelse, verksamhetsberättelse och övriga handlingar sänds till Båtförbunden 4 veckor före Båtriksdagen i enlighet med direktiv för Båtriksdagens genomförande.

Samtidigt publiceras handlingarna på Svenska Båtunionens internetsajt.

Länk: www.batunionen.com

Unionsstyrelsen

Bilden:
Deltagarna på Båtriksdagen 2008, som hölls på Piperska Muren i Stockholm.

Ett antal äldre gentlemän och damer med färöiskt ursprung gästade Karlskrona 16 aug. Anledning till besöket var att sprida kunskap om den Färöiska kulturen.

– Vi har varit en sluten nation alltför länge och Vi vill gärna visa upp oss och ha ett utbyte, berättar expeditionsledaren Ólavur Heygum, som också gärna kallar sig för ambassadör.

Att färingarna kom till Karlskrona var dock inte kommunens förtjänst. I brist på svar kontaktades Lars Erik Blomvist, Lyckeby Båtsällskap, och Anders Rinaldo, Kajakklubben Eskimå, som tog sig an uppgiften som värdar. Båten som de hade med sig är en färöisk kapproddningsbåt med samma utseende som typen hade på vikingatiden.

Under vistelsen i Karlskrona genomfördes en uppvisningsrodd, under ledning av den kvinnliga styrmannen, som avslutades med ett omtyckt besök på Marinmuseum som dessutom bjöd på fri entré. Båten har hemmahamn i Köpenhamn där dessa utflyttade färöingar har sin hemvist, och trailat upp båten till Karlskrona.

Text & foto: Lars Erik Blomqvist

Från 1969 och tio år framåt såldes närmare 3000 Albin 25. De flesta i Sverige, men några båtar hamnade så långt bort som i USA och Kanada.

Albin 25 är en praktisk semesterbåt med totalt fem kojplatser i för- och akterruff, ett bra utformat pentry, toalett och rymligt doghouse. Tråkig, säger de som vill ha lyxigare standard och åka fort. Underbar säger alla vi som varje sommar ger oss ut på vågorna med våra bekväma, lagom stora och lagom snabba ”husvagnar på vatten” i sådär 5 – 10 knop.

Sedan några år tillbaka finns det en klubb för Albin 25-ägare där även de med annan Albinbåt är välkomna. Klubben har medlemmar över hela landet och utomlands, vilket vittnar om Albinbåtarnas spridning och popularitet. Vi har även systerklubbar i Europa och USA.

Klubben satsar framför allt att vara en mötesplats på webben. På hemsidan, skriver medlemmarna om sina båtar och båtprojekt. Förra vintern beskrevs till exempel en totalrenovering av en båt med tips och bilder. I det mycket aktiva forumet byter medlemmarna råd och idéer om allt från lämpliga reservdelar till fina båtrutter i våra skärgårdar. På hemsidan går det att köpa klubbrelaterade och andra produkter till bra priser i medlemsbutiken.

Det är enkelt att bli medlem, logga in på hemsidan och anmäl dig.

Länk: www.albin25.se

Ödby Båtklubb på Sotenäs är den 100:e klubben i Västkustens Båtförbund. Klubben bildades i somras av samhällighetsföreningarna, som består av cirka 150 hus, på Ödby Ö.

Intresset för båtliv är stort i den nya klubben, som vill främja det lokala båtlivet. Klubben har tillgång till en ny hamn med 120 båtplatser.

– Ödby Båtklubb har även till syfte att verka för ökad trivsel och vänskap mellan medlemmarna, säger Dick Andreasson, ordförande.

Klubben hade sin första aktivitet i form av en fisketävling 2 augusti.

Bildtext:
Styrelsen i Ödby Båtklubb. Fr. v. Pierre Chocron, Göran Andersson, Lars Lindahl, Magnus Jörnesten, Dick Andreasson, Lars Martinsson, PG Boij (Claes Tham saknas på bilden).

I sommar har Stiftelsen Håll Sverige Rent tillsammans med Lidingö stad gett fritidsbåtägarna möjligheten att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Med borsttvätten i Käppalahamnen på Lidingö vill Håll Sverige Rent och Lidingö stad visa fritidsbåtägare att det finns alternativa metoder till båtbottenfärger.

– Att tvätta båtbotten istället för att måla är inte bara bra för miljön; båtägaren sparar tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla. Allt fler av dagens båtägare har inte heller möjlighet eller intresse att lägga någon längre tid på underhåll av sina båtar, säger Jessica Ångström, projektledare, Håll Sverige Rent.

Lidingö stad är en skärgårdskommun med många båtägare och båtklubbar. Satsningen med borsttvätten i Käppalahamnen är ett led i deras hälsoarbete.

Borsttvätten i Käppalahamnen öppnade 15 juli. En tvätt kostar 100 kronor. I borsttvätten borstas båtbotten ren från alger och havstulpaner utan att skada skrovet. Tvätten tar cirka 15 minuter och proceduren upprepas tre gånger under säsongen eller när man känner att skrovets yta är angripen. Håll Sverige Rent erbjuder i år en sms-tjänst där man kan få meddelande till sin mobiltelefon eller e-postadress när det är dags att tvätta båten.

Länk: www.giftfrimiljo.nu

Bildtext:
Käppalahamnen Lidingö. Foto: Lidingö stad.

Kommentarer

Dogglas 10:54:02 2008-10-17

Varför satsa skattepengar på såna här dyra tvättar när det finns bra bottenfärger?

JB 13:52:04 2008-10-17

Giftiga ja… och hur bra är det att använda?

Bo Plånbok 14:05:00 2008-10-17

Vad spelar det för roll? Alla investeringar är bättre än börsen idag.

Naturreservaten Stora Nassa i Värmdö och Huvudskär i Haninge har blivit Stockholms läns första hänsynsområden. Här ska båtfolk, fritidsboende och andra skärgårdsgäster kunna finna lugn och ro.

Kustlänsstyrelserna har av regeringen fått i uppdrag att utforma så kallade hänsynsområden på försök. Länsstyrelsen i Stockholm har fått in tio områdesförslag från kustkommunerna och har nu i ett första steg valt dessa två.

Rekommendationerna är bland annat att inte köra fortare än 5 knop, inte använda motorn mer än nödvändigt, inte åka vattenskidor eller vattenskoter och att inte tömma toaletten i havet.

Hösten 2009 görs en utvärdering av rekommendationerna.

Bengt Anderhagen

Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder i samarbete med Sjöhistoriska Museet till Historiska Dagen på Sjöhistoriska Museet 15 november kl. 10–16.

Dagens tema är Skärgårdskryssarregeln 100 år. Skärgårdskryssarförbundet står för programmet och med föredrag och filmer. Kostnad 150 kr inklusive lunch.

Förhandsanmälan Maivor Bergau tel. 08-393102, bergau@glocalnet.net eller till SSF:s kansli tel. 08-459 0993, asa@ssf.se senast 13 oktober.

Seglare minns hålls onsdagen 15 oktober kl. 18.00 i Tranebergsstugan, Bromma. Våra gäster blir Björn Unger, tidigare ordförande i SSF och med internationella uppdrag, och Stefan Winberg, segelmakare och framgångsrik kappseglare. Kostnad 140 k inklusive middag. Förhandsanmälan Maivor Bergau tel. 08-393102, bergau@glocalnet.net eller till SSF:s kansli tel. 08-459 0993, asa@ssf.se senast 13 oktober.

Efter årets uppskattade mässbesök på Båtmässan Vene i Helsingfors blir det en resa med Båtliv och Svenska Båtunionen till båtmässan Vene även 2009. Mässan hålls 6–15 februari. Mer information om tider, priser och föredragshållare med mera kommer i nästa nummer.

Tisdag 8 juli 2008 kl 1400 – 1500 Folkuniversitetets lokaler Skeppsbron 18 Visby Vad betyder fritidsbåtslivet för det lokala näringslivet i skärgårdsglesbygden? En skärgårdsbo har ofta många uppdragsgivare. Det finns exempel på öar där 30 boende har cirka 20 företag för att kunna bedriva sina olika verksamheter. Skärgårds- och kustsamhällenas ekonomi vilar ofta på flera ben, ett av de ben som ökat betydligt på senare tid är besöksnäringen.

Mer än 2,5 miljoner svenskar vill vara ute på sjön. De är också intresserade av upplevelser runt båtlivet. I praktiken ställer dessa grupper nya krav på besöksorten som tillgång på övernattning, varvsservice, restauranger, guider m.m. Många fritidsbåtsägare har idag möjlighet att nyttja sin båt under perioden maj till september. Men de möts ofta av ett begränsat serviceutbud under våren och hösten, den tid då skärgården erbjuder en fantastisk naturupplevelse. Detta innebär ett krav på en ökad mångfald av det lokala serviceutbudet. För att skärgårdsbefolkningen ska få lönsamhet på sin serviceverksamhet till skärgårdsturisterna är det dessutom nödvändigt med en säsongsförlängning av skärgårdsturismen.

Under 2008 har frågan om bränsletillgången i skärgårds- och kustsamhällena ställts på sin spets då ett av de större bränslebolagen sagt upp kontraktet med alla sina sjöstationer. Vad händer när sjömacken inte finns kvar? Kommer båtturisterna då också eller väljer de att åka till andra platser. Kan avvecklingen av sjöstationer innebära att den så kallade ”dunkningen” ökar.

Behövs det ett riksgemensamt utvecklingsprogram för Sveriges skärgårdar?

Seminariedeltagare: Riksdagsman Rune Wikström, Landstingsrådet Gustav Andersson, Kommunalrådet Peter Roslund, Direktör Bisse Alm, Visit Skärgården och Generalsekreterare Hans W Berglund, Svenska Båtunionen.
Seminarieledare Bengt Anderhagen.

Efter seminariet bjuder SBU på kaffebuffé. där man kan ventilera sina tankar med övriga deltagare. För att kunna välja storlek på kaffepannan är vi tacksamma om du mailar din anmälan till visby@batunionen.com

Foto: Nimbus Boats.

Båtunionens Administrativa System, BAS, och i synnerhet klubbmodulen BAS-K, fortsätter utvecklas i hög takt. När denna artikel publicerats har vi nyligen släppt release 1.3. Eftersom det är webbapplikationer får alla användare tillgång till senaste versionen omedelbart när den införs. Väsentliga punkter i den här uppdateringen är betydligt förbättrad medlemshantering i BAS-M, förbättringar i ekonomiavsnittet i BAS-K samt massor av ”småfix”. Förbättringarna i BAS-M gör att det blir mycket enklare att registrera familjemedlemmar. I ekonomidelen har vi förstärkt funktionerna för kreditering och delbetalningar.

Vad är BAS? Kanske du nu tänker. Detta är benämningen för Svenska Båtunionens webbaserade IT-system. BAS är ett fantastiskt bra system och ett modernt IT-stöd för hela SBU-sfären.

Båtklubbsfunktionärer, båtförbundens funktionärer, besiktningsmännen, SBU-funktionärer, alla har sin del i BAS. Systemet utgörs av ett antal, mer eller mindre, integrerade moduler där BAS-K, administrationsstöd för båtklubben, är den dominerande delen. Övriga moduler är BAS-M för medlemshantering (integrerad med alla andra moduler, medlemmen är det centrala), BAS-F båtförbundens administrationsstöd och BAS-B säkerhetsbesiktningens register.

I BAS-K kan klubben hantera sin hamn och sitt varv inklusive utlåning (t ex nyckelhantering), schemalagda aktiviteter (t ex vakthållning) och fakturering med reskontra av alla avgifter kring detta.

Ni är många som använder BAS-K och många fler är på gång. Vi är angelägna att ni får igång regionala användargrupper där ni kan utbyta erfarenheter och samordna era önskemål om utveckling av BAS. Se till att ert båtförbund tar tag i detta, de får starthjälp från SBU om de vill. I diskussionsforumet för BAS-K kan du redan nu få en hel del hjälp.

Glöm inte dela med dig av dina tips!

Patrik Lindqvist
SBU kansli

Länk: www.batunionen.com

2008 års träff är den andra för Horisont 23 DC-ägarna. Årets datum är lördagen 26 juli klockan 12.00 i Norra hamnen i Luleå. Arrangörerna hoppas på ett fint väder och hälsar alla intresserade välkomna. Mer information om båtarna och träffen finns på hemsidan. Länk: www.horisonter.se Mattias Åhman

Värmdö Jolleseglare ställde upp med tre C55:or i Lidingö Runt 10 maj. De fick klassplaceringarna 7,8 och 10. Det var inga kanonplaceringar, men med tanke på att den äldsta skepparen var 15år så är det en bedrift utöver det vanliga.

Team Värmdö 1: Daniel Englund 13 år skeppare, Nils Annink 13 år, Johannes Gårdh 12 år, Börje Englund ca 40 år, plats 7.

Team Värmdö 2: Alexandra Nordwall 13 år skeppare, Ebba Serner 12 år, Niklas Karlsson 12 år, Oskar Hagman 12 år, plats 10.

Team Värmdö 3: Gabriella Nordwall 15 år skeppare, Malin Serner 15 år, Maria Englund 15 år, Oskar Karlsson 11 år, plats 8.

Värmdö Jolleseglare bedriver runt klubbens C55:or en juniorverksamhet som bygger på kappsegling men med lika stor del social samverkan, båtvård och båtansvar. Föreningen har ett mycket starkt föräldraengagemang med “båtpappor” som står juniorerna till hjälp, men initiativet ska komma från ungdomarna.

Text: Johan Nordwall

Foto: Johan Granat, Skota.se

Härnösands Segelsällskap är den näst äldsta båtklubben i landet med sina 150 år. Bara Kungliga Segelsällskapet (KSSS) är äldre. 150-årsjubileet firas under hela året men den stora dagen blir 19 juli med jubileumsregatta, sprinttävling för jollar och aktiviteter i land hela dagen. Sjöräddningssällskapet, som inviger sin nya station i Härnösand i år, är också på plats.

– Härnösands Segelsällskap startades redan 1858 av 46 personer, berättar ordföranden Magnus Boström.

1908 byggdes det första klubbhuset på Kanaludden. Tyvärr är huset rivet idag på grund av att en ny simhall skulle byggas just där.

Det har hänt mycket i klubbens historia och än idag är man en stor förening och aktör inom Härnösands kommun.

1958 firade klubben sitt 100-årsjubileum med en jubileumsregatta och SM för Neptunkryssare. Staden var då också målgång för en större havskappsegling.

På 70-talet byggdes varvsområdet ut rejält och för 13 år sedan övertog klubben hamnen från kommunen och man driver nu all fritidsbåtsverksamhet i staden.

– Vi sköter driften och äger allt material. Vattenområdet hyr vi, berättar Lennart von Post, tidigare ordförande i HSS.

Ett av klubbens största arrangemang rent tävlingsmässigt var JSM 1981 med 240 deltagare i fyra olika jolleklasser. 100 funktionärer arbetade och 1 000 besökare kom till Härnösand för att titta på tävlingarna.

– 1992 ordnade vi SM för IF-båtar med 36 deltagare. Enligt deltagarna var det bäst arrangerade SM:et någonsin, såväl på land som till sjöss, säger Lennart von Post.

Under många år ordnade klubben ett båtlotteri. Det började redan år 1900 och höll på fram till 1965. Från början var det stora, fina båtar som lottades ut. Mängder med lotter såldes utmed hela kusten i närheten av Härnösand. Det bidrog till att staden redan tidigt fick ett stort båtinnehav. 1939 bestod priset av en 30 kvadratmeters skärgårdskryssare. Med åren minskade dock båtarna i storlek. 1948 var priset en passbåt med en Penta utombordare. 1955 bestod priset av två ekor och 1965 var förstapris en jolle. Sen var det slut med båtlotteriet.

Lubbe Nordström hör till klubbens mest kände medlem någonsin och han reste hit från Stockholm tillsammans med Calle Möller i en Petterssonbåt.

I dag har klubben 500 medlemmar. De arbetar just nu aktivt med att bygga egna, fasta byggnader för båtuppställning, med bygglov från kommunen.

– Medlemmarna äger sitt eget ”garage” och kan sälja det till någon annan om de senare vill. Totalt finns det plats för 200 båtar på varvet och idag ligger cirka 180 båtar här, säger Lennart von Post.

Klubbens jubileumsprogram började redan vid båtmässan Allt för sjön i Älvsjö där den deltog med en utställning. Ytterligare en utställning om klubben finns på Konsthallen i Härnösand. Under året arrangeras tävlingar som Härnön Runt, Hemsön/Lungön Runt samt historiens första SM för 2-Krona 15–17 augusti.

– På Sveriges nationaldag överlämnar Rikskommittén Sveriges Nationaldag en svensk flagga till oss med anledning av vårt 150-årsjubileum, säger Magnus Boström.

I juni kommer Briggen Gerda från Gävle på besök och då ordnar klubben en eskader som möter skeppet. Årets sista arrangemang blir ett releaseparty för den årsbok klubben har tagit fram, ”Båtliv vid Höga kusten, 150 år med HSS”.

Text: Anne Adre-Isaksson

Foto: Örjan Leek

I strålande solsken invigdes i början av maj Getskärs Marina Förenings nya hamnanläggning.

Hamnen är ett välkommet tillskott av båtplatser för fritidsbåtägare på Västkusten. Redan 2002 samlades ett antal entusiaster i då nybyggda villaområden strax söder om Stenungsund för att undersöka intresset för en småbåtshamn i närområdet och året därpå bildades sedan Getskärs Marina Förening. Bygglov och miljöprövningar tar, som alla vet, sin tid men med rejält stöd från Stenungssunds kommun och en engagerad projektledare i styrelseledamoten Bo Bergqvist kan nu 148 båtägare glädja sig åt var sin båtplats i norra delen av Hakefjorden. Föreningen arrenderar vattnet av kommunen men äger sin hamn och enligt ordföranden Jan Carlsson finns det redan planer på att också bygga en klubbstuga. Entusiasm tycks aldrig ta slut.

Genom ledamoten Anders Ringblom, som varit en av flera drivande krafter i föreningen, bjöds det under invigningsdagen på information om bland annat brand, eldsläckare och gasol ombord av Räddningstjänsten, uppvisning med båt och personal från Sjöräddningssällskapet och uppvisning av Svenska Sökhundsgruppen. Till allas glädje tillhandahöll föreningen också kaffe, läsk, korv och bröd mm till alla hundratals besökare som sedan promenerade ut på de nyanlagda bryggorna.

Text & foto: Lars Afzelius

Bildtext:
Kommunalrådet Ove Andersson klipper bandet till den nya hamnen tillsammans med en glad styrelse.

Mariestads Motorbåtsklubb var värd när Östra Vänerns Båtförbund höll sitt årsmöte i mars. Av förbundets 18 medlemsklubbar 13 representerade och 40 personer deltog i mötet. Ordförande Carl R. Hellström, sekreterare Bo Dahlman och IT- och utbildningsombud Kenneth Senby omvaldes vid mötet.

Innan årsmötet avslutades överlämnade ordförande ÖVBF:s förtjänstplakett till Stig-Olof Gustavsson, ordförande i Lugnås Båtklubb, Elov Geiström, Lidköpings Båtsällskap och tidigare mångårig kassör i ÖVBF samt till Ingemar Larsson styrelseledamot i Lidköpings Båtsällskap.

Bildtext:
Utdelning av Östra Vänerns Båtförbunds förtjänstplakett. På bilden syns ÖVBF:s sekreterare Bo Dahlman (sittande), ordförande Carl R. Hellström, Stig-Olof Gustavsson, Elov Geiström och Ingemar Larsson.

I år firar Södertälje Båtsällskap (SBS) 60-årsjubileum. Sällskapet bildades 21 juni 1948 och antalet medlemmar var då 65 och antalet båtar 60. Hemmanhamn och varv finns i Torparvik i Södertälje, där sällskapet funnits sedan starten och området har successivt byggts ut. 1949 fick sällskapet sin första klubbholme, Axviks Holmar, öster om Mörkö. Här finns idag fasta bryggor och flytbryggor för cirka 40 båtar.

– I början av 90-talet ville Södertälje kommun flytta hela klubben i samband med byggandet av Järnvägsstationen Södertälje Syd. Marken skulle användas för industrietablering. Det skulle dock bli dyrt att flytta oss så vi blev kvar och fick till och med området utbyggt, berättar sällskapets informatör Gunnar Boman.

Hösten 2007 bestod SBS av 637 medlemmar och 499 båtar var registrerade i sällskapet varav nästan 300 är segelbåtar. En av styrelsens tyngsta uppgifter under förra året var framtagningen och införandet av nya säkerhetsföreskrifter bland annat på grund av en brand i en båthall.

60-årsdagen markeras med en dag på klubbhamnen Torpa 6 september.

– Vi hoppas med detta kunna stärka klubbgemenskapen, visa att vi är en aktiv klubb och att sällskapet har lång historia, säger Gunnar Boman.

På dagen arrangeras Öppet Hus med en mängd aktiviteter. Sjöräddningen visar upp sig, det blir jollekappsegling med ungdomssektionen samt möjlighet för vuxna att prova. En segelmakare finns på plats och på kvällen blir det jubileumsmiddag med underhållning.

Text: Anne Adre-Isaksson

Det finns en sjömack i Öregrund i Roslagen även i sommar. OK-Q8 monterade bort pumparna vid årsskiftet eftersom kajen var i så dåligt skick att pumparna riskerade att rasa ner i vattnet. Under en period var det osäkert om sjömacken skulle öppnas till årets båtsäsong. Något som ledde till många upprörda röster bland både båtfolk och andra.

Bensinbolaget krävde att kajen skulle vara renoverad till den sista april för att hinna få upp pumparna innan sommaren. Trycket på Östhammars kommun blev stort och till slut lyckades man få kajen renoverad. I början av maj monterade OK-Q8 tillbaka de fyra pumparna vid sjömacken i Öregrund.

Närmaste sjömack norr om Öregrund är Gävle. Dit är det cirka 50–60 Nm. Öster om Öregrund finns närmaste sjömack i Käringssund på åländska Eckerö. Och söder om Öregrund finns den närmaste sjömacken i Grisslehamn. Utan macken i Öregrund hade det alltså blivit knepigt för båtfolket att tanka sina båtar.

Text: Anne Adre

Svenska Båtunionen, Sveriges största båtorganisation med drygt 155 000 medlemmar – samtliga båtägare – säger nej till statligt utredningsförslag om att privatisera farleder som huvudsakligen används av skärgårdsbor, fritidsbåtar, fiskebåtar, mindre passagerarbåtar m fl. Enligt utredaren Jonas Bjelvenstam som på torsdagen lämnade över den s k Lotsutredningen – en utredning om Sjöfartsverkets framtida verksamhet – till regeringen, bör Sjöfartsverket avhända sig ansvaret för de s k fritidsbåtfarlederna med motiveringen att dessa inte skall höra till den statliga verksamheten.

– Staten har genom Sjöfartsverket ansvaret för sjösäkerheten och framkomligheten i våra vatten och dessutom sjöräddningen om olyckan är framme, konstaterar Göran Andersson, ordförande i Svenska Båtunionen. Att överlåta ansvaret på kommuner och frivilliga krafter verkar lite väl naivt.

Den kommersiella sjöfarten till Sverige betalar ca 1,2 miljarder kr i farleds- och varuavgifter årligen till Sjöfartsverket men däremot inte någon bränsleskatt. Den inbetalda summan motsvarar ungefär kostnaderna för farledsunderhållet.

Fritidsbåtarna betalar varje år in minst 1,2 miljarder kr i bränsleskatter och andra avgifter men däremot inte några farledsavgifter. Sjöfartsverkets kostnader för att hålla fritidsfarleder kostar 20 miljoner kr per år… Någonstans har utredaren glömt sin miniräknare, konstaterar Göran Andersson.

Svenska Båtunionen gör tummen ned för denna del av den Bjelvenstamska utredningen och hoppas att regeringen gör samma sak efter remisstiden utgång.

Mera info:
Göran Andersson
Ordförande Svenska Båtunionen
Tel 0730-440944
E-mail: ordförande@batunionen.com

Foto: Sjöfartsverket.

Regeringen bifaller Saltsjön-Mälarens Båtförbunds (SMBF) och Kryssarklubbens överklaganden om att Danviksbron i Stockholm skall kunna öppnas för båtar med masthöjd över 11,7 meter under våren och försommaren. Bron kommer endast vara stängd mellan 14 april och 21 april.

På grund av reparationsarbeten skulle Danviksbron inte öppnas under perioden 14 april till 15 juni, enligt beslut av Länsstyrelsen i Stockholm. Detta skulle innebära att båtar med en masthöjd högre än 11,7 inte skulle kunna passera genom Danvikskanalen under denna period.
Mot detta protesterade SMBF och Kryssarklubben och menade bland annat att många seglare i Mälaren inte kunde komma ut i Saltsjön utan tvingades att segla runt hela Södertörn och vice versa.
Skälet för regeringens beslut är att man anser att det torde vara möjligt att utföra reparationsarbetena under en mer lämplig tidpunkt i höst innan den kallaste perioden. Detta ger också möjligheter för fritidsbåtstrafiken och andra intressenter att planera inför avstängningen.
Bengt Anderhagen

Bildtext:
Det lönade sig för Lennart Wendt och SMBF att överklaga stängningen av Danviksbron.

Roslagen Sea Race öppnar nu för shorthanded. 1. LYS poängberäkning 2. Högst och minst antal personer ombord två stycken. Arrangörerna har fått önskemål om att få segla i egen klass med endast två personer ombord. Flertalet båtar kan seglas så, eftersom det är den vanligaste besättningen under semestersegling. Fördelen är att man kan segla med någon familjemedlem eller vän utan att behöva skrapa ihop en hel besättning. På så sätt är det också tidsmässigt lättare. Konceptet har hittills varit framgångsrikt i en del seglingar och populariteten kommer att öka. Bakgrunden är att det idag finns fler båtar än besättningar. Roslagen Sea Race seglas från Lidingö till Öregrund 13–15 juni. Länk: www.lss.a.se

Hamnen hos Sandare Båtklubb har god service och kan snart vara en av få hamnar med riklig service och egen sjömack på den här kuststräckan. Sandarne Båtklubb ligger utefter Hälsingekusten, cirka 70 Nm norr om Öregrund och cirka 85 Nm söder om från Härnösand. Hamnen har 2,5–2,0 m djup, el och vatten vid bryggan, dusch och toalett. Inseglingen sker via två enslinjer, yttre belyst (FG) 245 grader. Här finns även trailerramp, mastkran, latrin, och sugtömning. För turisterna finns busstation inom 300 m, flygmuseum 3 km bort samt tåg och turistbyrå cirka 8 km bort. http://sandarnebatklubb.se

Runns Båtförbund har fått en ny styrelse. Ordförande/Sjökortsektion är Tony Norström, v. ordf. och styrelsesuppleant är Torbjörn Törnqvist, sekreterare Bo Jonsson. På årsmötet visades en ny film från Polisen om sjöfylleri och mötet diskuterade detta inför sommaren. http://runnsbatforbund.run.to/