SBU

Idag tar båtlivet plats på Politikerveckan i Almedalen. Svenska Båtunionen finns tillsammans med Sweboat på plats med en egen monter. Även Svenskt Marintekniskt Forum är på plats.

Upptäck båtlivet!

Med den uppmaningen till kommunfolk med ansvar för fritid och turism inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 30 juni kl. 13.00 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.

Många kommuner och näringsidkare runt kuster och sjöar inser inte det positiva värdet av det rörliga båtlivet. Det båtburna fritidsfolket genererar arbete och inkomster för bl.a. varv, marinor, mackar, krogar och affärer. Nya affärsområden inom turism uppstår. Skärgårdarna och dess befolkning behöver båtfolket och vise versa. Sammantaget innebär detta fördelar för bägge parter.

Under seminariet vittnar affärsutvecklare Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet om lyckade satsningar på gästhamnar.

Claes-Göran Österlund, f.d. VD för Göta Kanalbolaget, berättar om hur han fick kanalbolagets turismverksamhet att bli en succé.

Hur går det till att marknadsföra en hel skärgård via en gemensam plattform vet Bisse Alm, Visit Skärgården.

Hur kan landstingen hjälpa till? Om det informerar landstingsråd Gustav Andersson (C) från Stockholm.

Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare Hans W. Berglund och Sweboats VD Mats Eriksson i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.

Svenskt Marintekniskt Forums rubrik för dagens seminarium är: Havet, en resurs för utveckling och tillväxt
2009-06-29 11:18

Datum: 30 juni 2009
Tid: 09:30 – 11:40
Plats: Medeltidshotellet, Norra Kyrkogatan 3-7, Visby

9:30 – 10:00
Den maritima näringen har betydelse för Sverige
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum

Svenskt Marintekniskt Forum stödjer samverkan mellan företag, skolor, universitet, forskare och myndigheter. På vår projektarena arbetar vi gränsöverskridande med marin utveckling. Hur stor är den marina näringen. En inventering av alla maritima företag i fritidsbåtsektorn samt handelssjöfartens underleverantörer redovisas.

10:00 – 10:30
Västsverige som klustermotor för den maritima näringen,
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum

Hur viktig är den maritima näringen för Västsverige och vilka aktiviteter kan göras för att förstärka den? Hur kan vi gå vidare med den västsvenska maritima näringen för att skapa ett tydligare Maritimtkluster och arbeta för en nationell maritimstrategi?

10:30 – 11:10
Miljödeklaration för fritidsbåtar,
Kerstin Hindrum, Svenskt Marintekniskt Forum

Krav och önskemål från såväl kunder som samhälle att tala om vilken miljöbelastning en produkt ger kommer att öka. Båtunionens initiativ till att utse MiljöBästa båt är ett tecken på det. Önskemål om att samlas kring ett gemensamt system för såväl extern marknadsföring som det interna arbetet finns och arbete pågår inom branschen inom specifika områden.

11:10 – 11:40
Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Per Jansson, I-Tech AB

Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Hur ser förutsättningarna ut för att kunna lansera teknik som kan påverka miljön positivt för ett utvecklingsföretag; ekonomiska, myndighetsmässiga och marknadsmässiga förutsättningar diskuteras.

Välkommen!

Nu inleds en omfattande uppgradering av gästhamnen i Mariefred – mittemellan Gripsholms slott och värdshus. Spännande arkitektur, verksamheter med koppling till sjösport och livets goda samt ett stort antal nya gästplatser skall boosta Mariefred som turistdestination och samtidigt göra staden tillgänglig för fler. YAJ arkitekter står för den arkitektoniska scenförändringen.

I samband med att Strängnäs kommun lämnar över driften av Mariefreds Gästhamn och Marina till en privat operatör, Viamare Promarina Management AB, kommer gästhamnen att genomgå ett ordentligt lyft. YAJ arkitekter, som är nischade på varumärkesbyggande arkitektur inom turistnäringen, anlitades för den arkitektoniska scenförändringen. Hamnplanen – idag en grusad parkeringsplats – skall etappvis utvecklas med moderna magasinsbyggnader, kajstråk med uteserveringar, bryggor och ett stensatt torg, som tillsammans knyter ihop staden med vattnet. Magasinsbyggnaderna skall förutom gästhamnsanknutna funktioner hysa verksamheter med koppling till sjösport och livets goda.

– Vår målsättning har varit att i samarbete med Promarina utforma anläggningen så att den förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder och också har attraktionskraft off season. Anläggningen skall både länka båtgäster med ortens attraktioner och erbjuda allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet, säger Ylva Lindstedt, VD för YAJ arkitekter.

– Det är också vår ambition att gästhamnens arkitektur skall vara en attraktion i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till Mariefred. Det är en lågmäld, modern arkitektur med stark förankring i sitt sammanhang.

– Det traditionella hamnmagasinet är vår utgångspunkt för byggnationen: Enkla, längsgående byggnader med sadeltak – fast med en twist. Nocklinjen vrider sig och skapar dynamik och variation längs kajstråket. Magasinen öppnar sig både mot vattnet och mot staden med glaspartier och stora skjutportar. Magasinen är däremot diskreta i storlek, form och kulör. Järnvitriolbestruket trä täcker gavlar och tak, beskriver arkitekten Jonas Nyberg.

– Anläggningens maritima innehåll återspeglas i skjutpartiernas klarlackade mahogny och detaljer i rostfritt stål.

I Mariefred är historien extra närvarande. Här finns bland annat Vasaborgen Gripsholm från 1537, 400-åriga Gripsholms Värdshus där svenska kocklandskapet har sin bas, Grafikens hus (Mamma Andersson ställer ut där under sommaren!), Mälarångaren S/S Mariefred, museijärnvägen ÖSlJ och inte minst Mariefreds historiska stadskärna. Det gäller att de byggnader, stråk och platser vi skapar samspelar och genererar synergieffekter med sin omgivning.

– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Ylva Lindstedt. -Anläggningen skall innehålla solpaneler, miljöriktiga byggmaterial, energisnål belysning och apparatur. Anläggningen kommer också att erbjuda sina båtgäster cykeluthyrning. Promarina siktar till miljöutmärkelsen Blå Flagg. De samarbetar även med Håll Sverige Rent.

Länk: www.yaj.se

Med en uppmaning till kommunfolk med ansvar för fritid och turism inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 30 juni kl. 13.00 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.

Många kommuner och näringsidkare runt kuster och sjöar inser inte det positiva värdet av det rörliga båtlivet. Det båtburna fritidsfolket genererar arbete och inkomster för bl.a. varv, marinor, mackar, krogar och affärer. Nya affärsområden inom turism uppstår. Skärgårdarna och dess befolkning behöver båtfolket och vise versa. Sammantaget innebär detta fördelar för bägge parter.

Under seminariet vittnar affärsutvecklare Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet om lyckade satsningar på gästhamnar.

Claes-Göran Österlund, före detta VD för Göta Kanalbolaget, berättar om hur han fick kanalbolagets turismverksamhet att bli en succé.

Hur går det till att marknadsföra en hel skärgård via en gemensam plattform vet Bisse Alm, Visit Skärgården.

Hur kan landstingen hjälpa till? Om det informerar landstingsråd Gustav Andersson (C) från Stockholm.

Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare, Hans W Berglund, och Sweboats VD, Mats Eriksson, i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.

Bilden:
SBU och Sweboat i Almedalen håller ett gemensamt seminarium i Almedalen på Gotland 30 juni. På bilden jordbruksminister Eskil Erlandsson som röstfiskar i Almedalen 2007.

Landsort Race är en spännande havskappsegling för LYS-SRS, IRC och ORCi som dessutom är en deltävling i Stockholm LYS-SRS Cup 2009. Ska du segla Gotland Runt är Landsort Race ett perfekt tillfälle att testa båt och besättning . Arrangörerna tillämpar ”double scoring” för IRC och ORCi båtar. Landsort Race är ca 80 Nm med Gustav Dahlén som södra rundning. Vissa förhöjda säkerhetskrav gäller.

Programmet
Lördag 12 – 18 Kansli öppet för info & registrering
16 -19 Pre-Sail grill o bar
Lördag 18 – Skepparmöte
20:00 Varningssignal första start
Söndag 17:00 Sista målgångstid
10 – 13 (ca) After-Sail grill o bar

Prisutdelning i klubbhus strax efter sista båt har gått i mål

Klasser
SweLYS-SRS
SweLYS-SRS flerskrov
SweLYS-SRS Shorthand)
IRC
ORC International.

Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
V&S fyren Skrapan
V&N Bodskär
S&V Gustav Dahlén
S&O Öja
O&N Stegholmen
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.

Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Betalning, 350:-
(+ 50:- om sen betalning) till pg 14 44 56-1 senast en vecka ( 8 juni) före start konfirmerar den preliminära
anmälan. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.nynashamnssegelsallskap.nu

Från och med föregående nummer av Båtliv får vi adresskorrigeringar från distributörerna, Posten och CityMail. Detta innebär att vi, efter distribution, får tillbaka uppgifter om de adressater där tidningen antingen eftersänts permanent eller inte kunnat delas ut.

De returnerade uppgifterna använder vi för att uppdatera adressregistret (BAS-M). I de fall där det finns uppgifter om permanent eftersändning ändrar vi adressen till den nya. Har distributören inte kunnat dela ut tidningen (felaktig eller okänd adress) stoppas utdelning av Båtliv tillsvidare.

Klubbadministratören kommer att se om någon av klubbens medlemmar berörts. I BAS-M i fliken ”Klubbdata” finns följande text: ”Senaste uppdateringen via posten/citymail som påverkade en medlem i ert register kördes ”datum”. Klicka här för historik.” bild 1. Klickar du på länken ”här” får du en lista över uppdateringar, bild 2.

Om du klickar på ett datum i listan får du fram detaljerad information enligt bild 3. I listan markeras varje person med en ”lampa”. Grön lampa markerar att tidningen gått fram men att det finns en eftersändning till ny adress. En grön adress ändras till ny adress. Gul lampa markerar att tidningen inte gått fram till adressaten och att det inte finns någon ny adress (adressaten okänd).

Vid gul adress stoppas utskick av Båtliv tills vidare. Röd lampa betyder att det ID-nummer vi fått tillbaka från Posten/CityMail inte längre finns i registret. Medlemmen har tagits bort ur registret efter utskicket av Båtliv.

Med hjälp av denna tjänst tror vi att vi kommer att höja kvalitén på adressregistret avsevärt. Dessutom kommer de klubbar som använder BAS-K (”båtklubbsprogrammet”) att få stor hjälp i sin registerhållning.

Patrik Lindqvist, SBU kansli

Svenska Båtunionen fick en ny styrelse på årets Båtriksdag, som hölls ombord på Viking Line i Helsingfors 3–5 april. Styrelsen består av elva personer som representerar båtlivet i hela Sverige.

Svenska Båtunionen är med sina 162 000 medlemmar moderorganisation åt landets båtklubbar. Totalt organiserar Unionen 889 båtklubbar, fördelade på 26 regionala förbund.

Den nya styrelsen har flera viktiga frågor att ta tag i. Bland de allra färskaste båtpolitiska ämnena finns diskussionen om utsläpp i havet och miljöregler för båtklubbar och marinor där spolplattor är ett av de hetaste ämnena.

En förstärkning av Svenska Båtunionens varumärke var den viktigaste diskussionen på årets Båtriksdag. Den frågan, som kan leda fram till ett nytt namn och en ny logotyp, är dock inte färdigbehandlad.

Bildtext:
Fr. v. Lars Afzelius, Göteborg, Ingemar Wahlman, Gävle, Carsten Syverstad, Stockholm, Sten Olsson, Piteå, Bengt Gärde (ordf.), Lidingö, Denis Helin, Sollentuna, Tommy Engvall, Ronneby, Leif Stenlund, Skellefteå, Carl R Hellström, Lidköping, Lasse Carlsson, Göteborg. Saknas på bilden: Martin Nordström, Hasslö.

Kommentarer

åsa 15:49:50 2009-04-18

saknas . kvinnor

Gustav 20:23:47 2009-04-18

Nejdå, fullt tillräckligt!!

Magnus Rogerstam 22:29:22 2009-04-21

Kan bara hålla med, borde vara mera aktiva brudar i båtsverige.

Svenne 13:58:07 2009-04-22

Det har genom åren funnits kvinnor i SBU-styrelsen, men tyvärr finns det fn. inga kvinnor som vill engagera sig i båtlivet på riksplanet. Det är ju trots allt förbunden som nominerar de som är kunniga, lämpliga och framför allt engagerade inom det Svenska Båtlivet.

Seglaren och advokaten Bengt Gärde från Lidingö valdes enhälligt till ny ordförande för Svenska Båtunionen vid årets Båtriksdag, som hölls 3–5 april. Han efterträder Göran Andersson, som har varit Unionens ordförande i fem år.

Bengt Gärde har lång erfarenhet av båtliv med sin egen familj som seglar på semestrarna varje sommar. Bengt, som är 57 år, är medlem i Lidingö Segelsällskap och ordförande i Lidingö Båtförbund sedan tolv år. Familjen har en Bavaria segelbåt, som används flitigt både på semestrar och annan ledig tid.

Till yrket är Bengt Gärde advokat med eget företag. Han har viss anknytning till båtbranschen och har även varit medlem av Unionens Juridiska Kommitté i flera år.

Bildtext:
Bengt Gärde, ny ordförande för Svenska Båtunionen.

Förra året hölls 35-årsjubileet lördag 31 maj. Det var en i grunden NO vind som under dagen påverkades av sjöbris och det krävde en extra vaken rorsman. Som vanligt var det högsommarvärme och strålande solsken från morgon till kväll så det blev en alldeles underbar tävlingsdag för de 183 båtarna.

Årets regatta avgörs lördagen 30 maj (pingstafton) med både världsomseglare, svenska mästare och familjeseglare som samsas på den 23 Nm långa banan runt Ornö. Efter målgång arrangeras after sail samtidigt som det gedigna prisbordet dukas upp.

Tävlingen ingår även i år i Stockholm LYS Cup.

Länk: www.ornorunt.se

Ska staten genom Sjöfartsverket ansvara för infrastrukturen i form av utprickade farleder i skärgården eller hur blir det i framtiden? Den frågan vill Göran Andersson (lilla bilden på artikelsidan), ordförande för Svenska Båtunionen, ha klart besked av infrastrukturminster Åsa Torstensson. I ett brev ställt till ministern efterlyser Göran Andersson ett svar innan fredag, då SBU:s årsmöte (Båtriksdagen) hålls.

God eftermiddag!
Med anledning av regeringens proposition angående framtida resor och transporter 2008/09:93, så har vi några frågor från Svenska Båtunionen. Vi kanske kan få svar och kommentarer till dessa inför vårt årsmöte, Båtriksdagen 3–4 april.

På sidan 22 står det om turismen
“En näringsgren som är starkt beroende av goda persontransporter…för besökare till turistmål.”

Kan vi tolka detta som att staten genom Sjöfartsverket kommer att ansvara för den infrastruktur i form av utprickade farleder i skärgården som är nödvändig för att både inhemska turister och utländska besökare skall kunna hitta säkert i våra farvatten liksom fritidsbåtar och skärgårdstrafik?
Allltså att Bjelvenstamska utredningsförslaget om att kommuner och intresse organisationer skall ta hand om dessa farleder numera är sänkt på djupt vatten?

Vidare på sidan 48 :
“” Riktade insatser bör också göras…och högre träffsäkerhet åstadkommas. Regeringen överväger vidare att införa ett behörighetsbevis för vissa fritidsfartyg, främst med inriktning på snabba fartyg, samt striktare regler för att stävja sjöonykterhet.””

Innebär detta att ett förslag om obligatoriskt Förarintyg kommer att presenteras inom en snar framtid och att en ny promillegräns för sjöonykterhet införs?
Eftersom information och utbildning har visat sig vara effektivaste sättet att öka förståelsen för sjön och minska antalet tillbud så utgår vi ifrån att regeringen vill satsa på detta tillsammans med bl.a båtorganisationerna.

Med hälsningar
Göran Andersson
ORDFÖRANDE
SVENSKA BÅTUNIONEN

ordforande@batunionen.com

0730-440944

Megin-bowlen – den årliga kappseglingen för Megin-jollar – har hittills endasts seglats i Danmark, men i augusti kommer den att seglas i den halländska skärgården norr om Varberg. Alla svenska, danska och norska seglare är välkomna till denna anspråkslösa kappseglingsfest med mycket danskt hygge.

Årets Megin-bowl seglas i vattnen innanför ön Vendelsö och närliggande öar. Sjösättning sker lämpligen i Stavders hamn på fastlandet. På Vendelsö finns både vandrarhem och tältmöjligheter. Arrangemangen startar 21 augusti kl. 15.00 och slutar på söndagen 23/8 kl. 13.00. Kappseglingen omfattar en distanssegling och två eller tre korta banseglingar.

Megin-jollen är en spissgattad snipa med fock och sprisegel ritad av Peer Bruun. Det har byggts 485 jollar med en längd på 4,65 m, bredd 1,62 m och med 10 m2 segel. En trygg och enkel segeljolle med inspiration från vikingaskeppens design och som både kan ros och seglas. I Danmark är jollen vanlig bland scouter. Den kan också lätt tas med på trailer.

Länk: www.meginclub.dk

Bildtext:
Megin-jollen är en liten behändig, trygg och bärig segelsnipa för hela familjen. Det brukar vara omkring 15 jollar som seglar den årliga Megin-bowlen. Foto: Meginklubben.

Det lönar sig att satsa på båtturismen. Båtfolket får bättre upplevelser samtidigt som företag och kommuner tjänar betydligt mer pengar. Det framkom på Båttinget 2009, som hölls på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 4 mars. Temat var ”Det våras för båtlivet”, något som deltagarna intygade på flera sätt.

Västkusten och Göta kanal är två av de områden där båtturismen har utvecklats särskilt positivt de senaste åren. Marstrand, som är landets mest välbesökta gästhamn, har 14 000 besökande båtar per år med i genomsnitt 3–4 personer ombord. Dessa står för en omsättning på minst 25 Mkr enbart i Marstrand. I regionen Västra Götaland stod båtturismen ifjol för närmare tre miljoner personövernattningar.

– Grunden för en positiv utveckling är samsyn och samarbete, sa Claes-Göran Österlund, före detta VD för Göta kanal i tio år och numera styrelseordförande för Visit Skärgården i Stockholm.

– Men det finns mycket mer att göra. Göta kanal har tre miljoner besökare per år, av vilka tio procent kommer med egen båt. Vi vill att de ska bli ännu fler och spendera ännu mer pengar.

Även relativt små kommuner vid vattnet har mycket att tjäna på att satsa på båtturismen. Turistchef Mats Öhman från Kristinehamns kommun visade på en stor ökning i antalet turister sedan kommunen beslutat sig för att satsa på båtturism i kombination med restaurangliv och andra turister.

På Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, deltog även bland andra Staffan Widlert, generaldirektör för nybildade Transportstyrelsen.

Länkar:
www.batunionen.com
www.visitskargarden.se
www.sweboat.org
www.upptackbatlivet.se

Det blev två mycket välkända båtar och en nyhet på marknaden som utsågs till Miljöbästa båtar på Allt för sjön, båtmässan i Stockholm. Priset delas ut av Svenska Båtunionen. Nimbus respektive Najadvarvet vann var sin klass medan nyheten Whisper 55 vann en klass.

MiljöBästaMotorBåt 2009 och MiljöBästaSegelBåt 2009 utnämndes av Svenska Båtunionens Miljökommitté på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27 februari.

Två motorbåtar och en segelbåt utnämndes.
Här är motiveringar till utnämningarna.

Whisper 55 från Marine and Medical Technologies AB

Whisper 55 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt, klassen dagbåtar 2009 för smart energibesparande design som tillfredsställer och stimulerar båtköparnas ökade miljötänkande och förväntningar.
Länk: www.roiro.se

Nimbus Nova 27S från Nimbus Boats AB
Nimbus Nova 27S utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt 2009, klassen övernattningsbara båtar, för brukarvänliga miljöanpassade ombordfunktioner i ett lättdrivet skrov som tillverkats med låg miljöpåverkan.
Länk: www.nimbus.se

Najad 355 från Najadvarvet AB
Najad 355 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaSegelBåt 2009 för miljöanpassade brukarvänliga driftslösningar samt tillverkning i nya material och med minimerade emissioner.
Länk: www.najad.com

Svenska Båtunionen arbetar sedan mer än 20 år långsiktigt med båtlivets miljöfrågor.

Kriterierna för att en fritidsbåt miljömässigt ska vara riktigt bra, har formats av Miljökommittén efter ett genomgripande arbete av representanter för Svenska Båtunionens 156,000 medlemmar. Sweboat och Sjöfartsinspektionen har också deltagit i diskussionerna.

Kriterierna speglar båtfolkets önskemål för miljötänkande inom fritidsbåtssektorn. Med utmärkelsen vill SBU öka miljöintresset hos båttillverkarna och vara en sporre för vidare utveckling och framtida kundkrav.

Mer information och kompletta kriterier finns på Svenska Båtunionens hemsida www.batunionen.com under rubriken ”MiljöBästaBåt”.

För att minska spridningen av giftiga båtbottenfärger måste alla varv, båtklubbar och marinor i kommunerna Vaxholm, Danderyd och Täby vara utrustas med spolplatta och båtbottentvätt senast hösten 2010.

Totalt berörs 13 varv och sju båtklubbar av beslutet. På Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor menar man att det handlar om miljöfarligt avfall när båtar skrapas och slipas och färgresterna skall tas om hand. Kostnaderna för en spolplatta beräknas till cirka 100 000 kr och för dem som inte följer de nya bestämmelserna väntar förelägganden och viten.

Enköpings Segelsällskap (ESS) är dock en av de klubbar runt om i landet som redan nu ordnat en spolplatta, med hjälp av medlemmarnas insatser via arbetsplikt. Kostnaden för material och grävmaskin blev cirka 75 000 kr.

Spolplattan är även utrustad med trekammarbrunn, som också grävdes ner med hjälp av medlemmarnas insatser under arbetsplikten.

– Det som kostade pengar var trekammarbrunnen samt rördragningen från spolplattan till brunnen. En av våra medlemmar hade tillgång till grävmaskin, så arbetet gick fort och smidigt. Allt är gjort enligt miljökontorets anvisningar och är godkänt av deras inspektörer, berättar Gunnar Widén från ESS.

Slammet som blir kvar i brunnen sugs upp varje höst när upptagningarna är klara.

– Vi tar upp en båt varje kvart. När båten är uppe körs den till spolplattan, som har plats för fyra båtar. Där disponerar man en högtrycksspruta i 45 minuter och sedan körs båten till den permanenta vinteruppläggningsplats som varje medlem har.

Enköpings Segelsällskap har plats för cirka 700 båtar varav ungefär 275 i skjul, som ägs av båtägarna genom ett arrende med ESS.

– Det unika hos oss är att varje båtägare har sin egen plats att ställa upp båten på. Under sommaren förvaras vagn och täckningsmaterial där så man disponerar sin plats hela året.

Länk: www.enkopingssegelsallskap.se

Text: Anne Adre-Isaksson

Bildtext:
Spolplattan hos Enköpings Segelsällskap uppfyller de senaste kraven från myndigheterna. Foto: Gunnar Widén, ESS.

Kommentarer

peter Bjerremand 10:50:25 2012-10-22

Hej. Är intresserad av hur ni gjorde eran spolplatta.
Hör gärna av er. peter.bjerremand@hoganas.se

Seglare Minns hålls onsdagen 18 mars kl. 18.00 i Tranebergsstugan i Bromma. Efter gemensam middag blir det information om handikappsegling. Flera duktiga handikappseglare berättar om sina erfarenheter i Sonar och 2,4mR. Kostnad 140 kr. Förhandsanmälan senast 16 mars till Maivor Bergau tel. 08-393 102, bergau@glocalnet.net eller asa@ssf.se

Varför ser vi så få kvinnor vid rodret i hamnarna? Ute på havet ser man ofta en kvinna styra men i hamn tar mannen över. Många kvinnor är ovana att manövrera båten i trånga utrymmen och det gör det svårare för dem att ta ut båten på egen hand eller med kompisar.

Nu startar SBU ett projekt för att råda bot på detta! Projektet leds av Linda Lindenau, skeppare, långseglare och författare till boken Ta rodret, kvinna! Vi söker intresserade båtklubbar där det finns åtminstone en kvinna som har lust att hålla i trådarna.

Så här går projektet till:
Linda besöker båtklubben, håller ett föredrag och går igenom projektidén. Någon gång under våren/sommaren ordnar båtklubben en manöverdag för intresserade kvinnor. Den går till på följande vis: Fyra-fem kvinnor träffas i hamnen. De har ett material med förslag på manöverövningar. I tur och ordning gör kvinnorna övningarna med den egna båten medan de övriga kvinnorna, försedda med samtliga båtars fendrar och båtshakar, hjälper till att bära av om det skulle behövas.

På detta sätt får man öva med den egna båten i den egna hamnen på ett betryggande sätt. Det kostar ingenting och det går att upprepa hur många gånger som helst. Materialet och Lindas besök kostar heller ingenting, det går på projektbudgeten.

Om din båtklubb är intresserad, ta kontakt med Linda på tel. 070-279 6822 eller linda@tankbart.se

Kommentarer

Pia Solberg 14:46:25 2009-02-25

Vilken man skulle kunna tänka sig att kajka runt i egna hamnen med båten full av andra män med fendrar och båtshakar i högsta hugg och utföra manöverövningar under allmän beskådan? Inte en enda, troligen.
Vem är det som tror att kvinnor måste behandlas som mindre vetande och är villiga att exponera sig i en sådan förlöjligande situation? Återigen detta välmenade "omhändertagande" som bara konserverar ett pådyvlat underläge i stället för att medverka till förändring. Varför får/kan/vill dessa kvinnor inte träna tilläggning mm med den egna båten? Står det en man i vägen? Kommer han att flytta på sig efter att kvinnan ”tränat” tillsammans med andra kvinnor? Knappast.
Enda sättet att åstadkomma en förändring är att börja med en attitydförändring överlag. Det ska från första stund vara självklart att alla vuxna som har intresse i båten, är delägare eller liknande, ska ha samma teoretiska kunskapsnivå och praktiska skicklighet. Det är allas uppgift att se till att alla gör sin tid vid rodret – och i pentryt! I grunden är detta en säkerhetsfråga, inget annat.
Särbehandling av kvinnor leder inte utvecklingen framåt, även om det görs i bästa välmening.

Bosse 09:42:20 2009-02-26

Varför det?

Gustav 20:18:58 2009-02-26

Precis, varför det? Jag har haft båt i över fyrtio år, och varit gift i snart trettio, och den absolut största nyttan som jag har haft av min hustru är nere i pentryt och i kojen!! Hon behärskar även av och påfendring ganska hyggligt, annars har hon alltid gjort sig bäst under däck. Troligen är det nåt genetiskt som gör att fruntimmer inte kan lära sig att behärska hav och sjö. Alla stora upptäcksresande och kaptener är ju män. Men jag håller absolut med Pia Solberg att det kan vara roligt att sitta och titta på när kvinnsen trots allt gör så gott dom kan i hamnen när maken är snäll och låter dom försöka göra tilläggningar osv. Några tycker kanske att jag är lite gammaldags, men jag tror att många, både män och kvinnor håller med om att mannen ska hålla i rodret och kvinnan kan ju alltid titta på och kanske snappa upp ett och annat, men hålla sig till sånt som hon är bättre lämpad för.
Kommentera gärna, jag tål kritik!
Hälsningar Gustav, pensionerad sjökapten.

Linda Lindenau 09:46:40 2009-02-27

Pia, du har så rätt i att det måste till en attitydförändring i grunden. Men det tar tid! Och en del i den attitydförändringen är att de barn som växer upp idag faktiskt ser både kvinnor och män vid rodret. Därför tror jag att vi måste jobba på alla fronter samtidigt för att fler kvinnor ska bli synliga vid rodret.
Människor är olika. Det finns många kvinnor som hellre tränar tillsammans med andra kvinnor är tillsammans med sina män. Det kan vara lättare att träna och lära i ett neutralt sammanhang för att sedan försöka hitta en ny roll ombord på den egna båten.
Och inte tycker jag att det är förlöjligande att träna manövrering under allmän beskådan! Jag kan försäkra dig om att jag har sett många män göra bort sig i hamnarna, vi är alla lite taffliga medan vi lär oss.
Jag är övertygad om att vi har samma mål, du och jag, vi bara väljer olika vägar att nå dit!

Hälsar Linda

Gustavs idol 17:09:15 2009-02-27

🙂

Marie Lekare 19:00:12 2009-02-27

Jag är en båtälskande kvinna på 38 år, som kör min 12 m långa snipa utan problem, oavsett om jag befinner mig på öppet vatten eller i hamn. Mina föräldrar och min omgivning har alltid uppmuntrat mitt intresse för sjön, vilket jag är oerhört glad för idag. Jag har aldrig upplevt att jag pga någon genetisk disposition skulle vara sämre än män att köra båt. Om vi börjar tänka i sådana banor borde det i så fall vara tvärtom; att kvinnor med bättre simultanförmåga bör hålla i rodret och manövrere, medan män med större muskelstyrka bör kasta ankar och ta emot vid förtöjning. Själv vill jag inte göra en sån särskiljning. Min särbo och jag delar på ansvaret ombord, ibland kör jag och ibland kör han. Och vi har båda nytta av varandra, vid rodret, på däck – och i ruffen. Och ingen av våra bekanta har någonsin fällt en negativ kommentar om detta, endast positiva saker har sagts. Men det är kanske inte alla män som törs låta sin fru ta plats vid rodret, vilket är synd. Jag välkomnar alla kvinnor och män till ett mera jämställt båtliv, vilket leder till att vi alla trivs bättre med varandra ombord. Naturligtvis är även Gustav och hans fru är välkomna dit!

Marie Lekare
Smedjebackens Båtklubb

Gustav 09:37:47 2009-03-01

Gustav här igen! Vi hade ett talesätt på fartygen förr, oss befäl emellan. Snipor åt sniporna, för en snipa har ju inte så mycket med båtar att göra. Dessutom är det i mitt tycke väldigt stor skillnad på att vara ute på sjön, eller att vara ute på havet. Min hustru skulle aldrig få för sig att ställa sig vid rodret, ej ens när vi inte har land i sikte, det kan jag gå i god för! Varför ska det behövas muskelstyrka vid förtöjning? Då har man ju gått på för hårt, nej fram med kvinnorna som fendrar istället.
Hälsningar Gustav, pensionerad sjökapten.

G 19:24:44 2009-03-02

Gustav, det är väl namnet på en tecknad serie med en stor, fet egoistisk katt som huvudfigur

Karita 20:58:40 2009-03-02

Gustav,vad gör din fru om det händer dig nånting på sjön tex hjärtinfarkt ?Då hjälper det väl inte att hon är duktig i pentryt och i kojen?Nej, så uppmuntra alla kvinnor att lära sig att behärska båten det har ju mycket med säkerhet att göra.Det är väl tur att Gustav har gått i pension o så hoppas vi att kaptener nu förtiden inte är mulliga mansgrisar utan hederliga män med sunt förnuft och respekt för alla, även kvinnor!

Gustavs fru 19:17:10 2009-03-05

Hej.
Det där med fender….det är faktiskt sant.
Nära att mista mitt högra ben, i ett försök att rädda båten från skada.
Men allt gick bra. Teamwork:)

Årets Ornö Runt arrangeras 30 maj. Redan nu går det bra att anmäla sig på hemsidan och få mer information på hemsidan www.ornorunt.se

Quantum Sail Design Group har inför 2009 års Watski2star Baltic tecknat avtal med Oxelösunds SS som delsponsor för arrangemanget. I samband med detta kommer Quantum Sail Design Group att i vår rabattera de deltagare som beställer segel.

Pressrelease:

Andreas Andersen (Quantum), som redan 2008 deltog i Watski2star Baltic tillsammans med Klabbe Nylöf i Trimaranen HiQ, säger:

– Vi ser verkligen fram emot samarbetet med OXSS som har utvecklat denna tävling till ett fantastiskt evenemang. Den här typen av segling är något som verkligen har framtiden för sig och som Quantum självfallet vill vara med att stödja och utveckla.

Ove Söder (projektledare OXSS) tillägger om arrangemanget:

– Watski2star Baltic, som hålls 28–31 maj, blev fulltecknat efter endast en vecka. Idag finns över 30 båtar på väntelistan och vi utreder om vi inte kan utöka deltagarantalet.

En ändring sedan premiäråret är att Pitstop 2 blir Oskarshamn (för att undvika Kalmarsund). Banan blir cirka 300 Nm med start och mål i Oxelösund samt Pitstop i Visby och Oskarshamn.

Länk: www.watski2star.se

Den 29 november ordnades en konferens kring säkerhetsbesiktning i Skellefteå. Arrangörer var SBU:s Besiktningskommitté i samarbete med Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Z Båtförbund.

Tord Gustavsson från ATC Composite AB höll ett föredrag om plasters och fibrers egenskaper vid handlaminering och nyare, alternativa tillverkningsmetoder.

– Deltagarna blev så engagerade att den avslutande frågestunden fortsatte under lunchen, berättar Besiktningskommitténs ordförande Tommy Engvall.

Under dagen gick man även igenom nyheter inom besiktningsområdet och utbytte erfarenheter och synpunkter kring hantering av digitala protokoll.

– Vi redovisade även det informationsmaterial som finns tillgängligt för att stimulera båtägares intresse för vår säkerhetskontroll.

Text: Anne Adre-Isaksson

Bildtext:
Det här klistermärket är tecknet för att båten är säkerhetsbesiktigad.

I Båtliv nr 6 skriver Svenska Båtunionens ordförande, Göran Andersson, ett öppet brev riktat till infrastrukturminister Åsa Torstensson. I brevet efterlyser Göran Andersson, som representerar 160 000 båtägare över hela landet, ett svar som Åsa Torstensson utlovade förra året…

Ur Båtliv nr 1-2009:

Grundstött förslag?
Hallå, infrastrukturminister Åsa Torstensson!
Inför Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen, i april 2008 fick jag ett brev där du lovade att ett förslag till obligatorisk Båtförarutbildning var klart att skickas på remiss.

Mycket riktigt kom det en remiss, som SBU och flera andra svarade på i september 2008. Regeringsförslaget var enligt dessa svar byråkratiskt med fel gränser för fart och längd samt utan hänsyn till NFB:s(Nämnden för Båtlivsutbildning) nuvarande utbildning och den utredning som departementets Lars Högdahl gjort. Det fanns inte heller något förslag om att Sverige skulle ratificera FN-resolution 40, som innehåller förslag till Internationellt båtförarcertifikat liknande dagens Förarintyg.

Vi förstår, efter några enkla frågor inom politiska kretsar, att regeringen är oense om behovet av ett obligatorium och att det är detta som gör att det inte kommer någon proposition som bygger på inkomna remissvar. Borde det inte väga tungt att Sveriges och en av Europas största båtorganisationer på goda grunder begär att det införs ett så kallade Båtkörkort?

Vi står dessutom till förfogande för samtal kring detta när som helst.

Det är dags att komma med ett besked till alla båtintresserade. Vi vill veta om frågan är avförd och vi kan fortsätta med det frivilliga Förarintyget hos NFB som förut.

Från Svenska Båtunionen tycker vi givetvis att regeringen skall fastna för vårt förslag till lösning och i varje fall inför Sveriges ordförandeskap i EU under hösten ratificera FN resolution 40. För att ta ditt förslag av grundet så måste det kanske stuvas om.

Läs mera på www.batunionen.com och www.batliv.se om Svenska Båtunionens remissvar eller kontakta ordforande@batunionen.com

Göran Andersson
Ordförande Svenska Båtunionen

Länk: https://www.batliv.se/batforarintyg.asp

I dagarna träffar friluftsorganisationer riksdagspolitiker från alla partier för att göra dem medvetna om nyttan friluftsrörelsen gör för samhället.

– För att visa vad politikerna lovar och gör för friluftslivet har vi skapat friluftslivets virtuella Kebnekaise på www.merfriluftsliv.nu där politikerna klättrar. Ju mer de gör för friluftslivet desto högre når de på Kebnekaise, berättar Ulf Silvander, Generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Svenskt Friluftsliv driver under våren kampanjen Mer friluftsliv – bättre folkhälsa. Målet är att politikerna ska bidra till att öka det statliga anslaget till friluftsorganisationerna i budgeten 2011.

– Kampanjen handlar om att säkerställa en långsiktig överlevnad för friluftsorganisationerna. Ska friluftslivet fortsätta göra samhällsnytta och bidra till en friskare befolkning behövs en satsning på friluftsorganisationerna, säger Ulf Silvander.

Undersökning på undersökning visar att ett aktivt friluftsliv förbättrar folkhälsan, ökar kunskapen om natur och miljö, förbättrar samhällsekonomin och stärker demokratin. Friluftslivet har en rad positiva effekter på samhället. Det leder till färre sjukskrivningar, ökar välbefinnandet och skapar arbetstillfällen genom turismen. Det visar sig också att det svenska friluftslivet omsätter minst 35 miljarder per år.

Forskning visar att svenskarnas inaktivitet kostar samhället sex miljarder per år. Det handlar om sjukdomar som beror på stillasittande och stress, det handlar också om bortfall i produktionen när människor är sjuka.

– De svenska friluftsorganisationerna kan medverka till att minska den kostnaden. Det lönar sig för samhället om vi kan få ut fler i naturen. Nära två miljoner medlemmar är idag aktiva i en av Sveriges största folkrörelser – friluftslivet. Det är en härlig kraft! Men vi kan ge många fler möjligheten till ökat friluftsliv i framtiden, och därmed stärkt folkhälsa, inte bara bland barn och unga utan i hela befolkningen, säger Gunnar Zettersten, ordförande i Svenskt Friluftsliv.

Kampanjen har många ambassadörer som stärker och legitimerar budskapen, bland annat Magdalena Forsberg, flerfaldig världsmästare i skidskytte, André Prtic, programledare Expedition Vildmark och Klas Sandell, forskare vid forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring, Karlstads- och Stockholms Universitet.

– Vi behöver alla friluftslivet för att må bra, både fysiskt och mentalt. Många har ingen aning om hur positivt friluftslivet är, hur viktigt det är att bevara och utveckla och att fler får möjlighet att ta del av friluftslivet, säger Magdalena Forsberg.

Kampanjen bygger på att politikerna känner ett starkt tryck från opinionen. Därför kan alla aktiva friluftsmänniskor hjälpa till.

– Hör av dig till dina riksdags- och kommunpolitiker, få dem att klättra på friluftslivets virtuella Kebnekaise. Påverka lokala medier att skriva om kampanjen och dess budskap – gör politikerna verkligen vad de lovar? Du hittar budskap och argument på webben (www.merfriluftsliv.nu), säger Ulf Silvander.

Hittills har kampanjen gått över förväntan.
– Jag är synnerligen nöjd med politikermötena hittills. Det fullkomligt vimlar av klättrare mot Kebnekaises topp, men många fler får plats, vi vill gärna ha fler både lokal- och riksdagspolitiker, säger Gunnar Zettersten.

Aktiviteter under kampanjen
Hela våren Personliga möten med ett stort antal riksdagspolitiker från alla partiet
1 mars Friluftsbilaga i Dagens Nyheter
11-12 mars Friluftsrådets Tankesmedja
13 mars Politikerdebatt på Vildmarksmässan
18 mars Seminarium i Riksdagen
Maj/juni Riksdagens friluftsdag
28 juni – 4 juli Friluftslivets hus i Almedalen

Länk: www.merfriluftsliv.nu

Det kommer med all säkerhet bli ett tungt år även för Sveriges idrottsföreningar. Sponsorerna håller i sina pengar och lottförsäljningen minskar. Därför behövs det nya intäkskällor för föreningarna. Svenska Spel samarbete med Sponsorhuset.se är ett av dessa koncept som ökar chanserna till ett bättre ekonomiskt år för svenskt föreningsliv.

Svenska Spel erbjuder via Sponsorhuset 6500 föreningar att få direkt avkastning på spelat belopp. Det enda man behöver göra är att gå in på www.sponsorhuset.se och välja sin favoritförening och
trycka på Svenska Spels banner. Därefter går ett fast belopp för varje ny kund samt en procentsats på
varje spelad krona till föreningen.

Svenska Spel som idag är Sveriges största partner till svenskt föreningsliv delar årligen ut totalt 1,4
miljarder till svenskt föreningsliv, de ser mycket positivt på detta koncept.

– När det råder hårda ekonomiska tider i samhället så passar det väldigt bra att vi erbjuder ett nytt sätt
för föreningarna att tjäna lite extra pengar utan någon större arbetsinsats. Vi hoppas att många tar
chansen att stärka sin ekonomiska situation med vårt enkla nätpartnerupplägg, säger Peter Tumegård
som är Affärsutvecklare hos Svenska Spel.

-Vi är mycket stolta att kunna erbjuda våra 6500 föreningar avkastning på spelat belopp hos Svenska
Spel. Vi kommer jobba hårt på att utveckla detta samt att erbjuda våra föreningar mer möjligheter att
på enklast möjliga sätt få in pengar till föreningen, säger Tobias Myhre som är en av grundarna av
Sponsorhuset.se.

Kontakt: Tobias Myhre, tel 0736-567 900, mail: tobias@sponsorhuset.se

Quantum Sail Design Group har inför 2009 års Watski2star Baltic tecknat avtal med Oxelösunds SS som delsponsor för arrangemanget. Vi (Oxelösunds SS) och huvudsponsorn Watski välkomnar Quantum till arrangemanget. Vi ser fram mot samarbetet med ett sådant väletablerat Segelmakeri. I samband med detta kommer Quantum Sail Design Group att under våren rabattera de deltagare som beställer segel.

Andreas Andersen (Quantum), som redan 2008 deltog i Watski2star Baltic tillsammans med Klabbe Nylöf i Trimaranen HiQ säger:

”Vi ser verkligen fram emot samarbetet med OXSS som har utvecklat denna tävling till ett fantastiskt evenemang. Den här typen av segling är något som verkligen har framtiden för sig och som Quantum självfallet vill vara med att stödja och utveckla.”

Ove Söder (projektledare OXSS) tillägger om arrangemanget:
Watski2star Baltic, som 2009 går 28-31 maj blev efter endast 1 vecka fulltecknat. Idag finns över 30 båtar på väntelistan och vi utreder om vi inte kan utöka deltagarantalet.

En ändring sedan premiäråret är att Pitstop 2 blir Oskarshamn (för att undvika det nyckfulla Kalmarsund). Banan blir ca 300 nm med start/mål i Oxelösund samt Pitstop i Visby och Oskarshamn.

Länk: www.watski2star.se

Quantum Sail Design Group grundades 1996 i Annapolis, USA. Idag finn Quantum representerade med 60 loft spridda över hela världen. I Sverige representeras Quantum av 3 loft på ostkusten samt ett loft i Kungälv.
Quantum designar och tillverkar segel med högsta kvalitet och prestanda.

Länk: www.quantumsails.se

Friluftslivet är ett fantastiskt redskap för att förbättra folkhälsan, få kunskap om naturen, öka välfärden och stärka demokratin. Nära två miljoner medlemmar är idag aktiva i Svenskt Friluftslivs 21 medlemsorganisationer och nu startar friluftsorganisationerna en kampanj för att skapa ett friluftslyft.

– Kampanjen handlar om att säkerställa en långsiktig överlevnad för friluftsorganisationerna och att frågan tas på allvar. Friluftslyftet är ett sätt att öka stödet till friluftsorganisationerna och på så sätt ge fler människor möjligheter till ett aktivt friluftsliv. Det har länge varit så att friluftslivet och den ideella rörelsen har tagits för givet. Men så kan det inte fortsätta. Ska friluftslivet fortsätta göra samhällsnytta och bidra till en friskare befolkning behövs en satsning på friluftorganisationerna, säger Ulf Silvander, Generalsekreterare på Svenskt Friluftsliv.

– Vi behöver alla friluftslivet för att må bra, både fysiskt och mentalt. Många har ingen aning om hur positivt friluftslivet är, hur viktigt det är att bevara och utveckla och att fler får möjlighet att ta del av friluftslivet, säger Magdalena Forsberg en av kampanjens ambassadörer och flerfaldig världsmästare i skidskytte.

Syftet med kampanjen Mer friluftsliv – bättre folkhälsa är att göra politiker medvetna om den nytta friluftsrörelsen bidrar med till samhället. Målet är att politiker ska bidra till att friluftslivet får ökat anslag i statsbudgeten. Kampanjen bygger på personliga möten där talespersoner från friluftsrörelsen tillsammans med kända profiler uppvaktar nyckelpersoner inom politiken. Idag träffar Svenskt Friluftsliv riksdagspolitikern Jan-Olof Larsson (s) och många fler politikermöten följer under januari och februari. Allmänheten kan följa vad politikerna gör för friluftslivet på webbsidan www.merfriluftsliv.nu.

Undersökning på undersökning visar att ett aktivt friluftsliv förbättrar folkhälsan och ökar välfärden. Enligt en ny forskningsrapport anser hela 94 procent av den svenska befolkningen att allemansrätten är viktig att försvara och 90 procent upplever att friluftslivet gör vardagen meningsfull (Friluftsliv i förändring, 2008).

– Vi uppmanar nu alla riksdagspolitiker att vara med på friluftslivets virtuella klättring mot Kebnekaises topp. Den politiker som når toppen har också lovat att arbeta för att öka stödet till friluftsorganisationerna i statsbudgeten 2011, säger Ulf Silvander.

Länk: www.merfriluftsliv.nu

OK-Q8 kommer att lägga ner sjö- och landmacken i Öregrund. Bensinbolaget har sagt upp treårskontraktet med Östhammars kommun och därmed går mark- och fastighetsavtalet ut efter hösten 2010. Överläggningar sker nu mellan mackföreståndare, kommun och bensinbolag om hur Öregrund ska kunna ha en mack kvar på orten framöver, enligt Upsala Nya Tidning.

Många båtar från Stegeborgs båtklubb samlades tillsammans med andra båtar fån traktens klubbar vid Håskö lördagen 13 september. Det var flera båtar som hade samlats vid bryggan för att avnjuta den sista höstseglingen för året.

Väderutsikterna var hyggliga varvid det blev trångt vid bryggan. Många av som samlats skulle även ta upp sina båtar vid månadsskiftet september/oktober vilket flera av dem som kom hade planerna inställda att fortsätta seglatsen till uppläggningsplatserna kring Norrköping och Söderköping.

Kvällen inleddes, för dem som ville, med bastubad samt bad i badtunnan. Under kvällen uppträdde Stegeborgs egna husband och många av oss passade på att dansa på bryggan till tonerna från husbandet.

Håskö som ligger i Gryts skärgård och är på sommaren en väl besökt hamn. Det är familjen som äger gården på Håskö som har byggt bryggorna och bastun. Den är inte på sjökortet utmärkt som gästhamn, men på ön finns alla bekvämligheter samt försäljning av glass och rökt fisk. Dessutom ligger hamnen även skyddad för de flesta vindarna och ankarbotten är mycket god. Om man besöker bryggan kan man också boka sig för bastun och badtunnan.

Man kan nå Håskö genom att lämna ”Sjöfyran” och gå öster om Håskö och Lisselö både om man kommer söder eller norr i från. Viken som ligger mellan Lisselö och Håskö är en stor ”lagun” och det finns enstavlor för att lättare hitta in. Själva bryggan kan man inte ta miste på om man väl går in i ”lagunen” Det finns inga direkta farligheter om man inte går för när land. Familjen trivs med att det besöker flera båtar.

Text & foto: Alexander Johansson, Stegeborgs båtklubb