SBU

Svenska Båtunionen fick en ny styrelse på årets Båtriksdag, som hölls ombord på Viking Line i Helsingfors 3–5 april. Styrelsen består av elva personer som representerar båtlivet i hela Sverige.

Svenska Båtunionen är med sina 162 000 medlemmar moderorganisation åt landets båtklubbar. Totalt organiserar Unionen 889 båtklubbar, fördelade på 26 regionala förbund.

Den nya styrelsen har flera viktiga frågor att ta tag i. Bland de allra färskaste båtpolitiska ämnena finns diskussionen om utsläpp i havet och miljöregler för båtklubbar och marinor där spolplattor är ett av de hetaste ämnena.

En förstärkning av Svenska Båtunionens varumärke var den viktigaste diskussionen på årets Båtriksdag. Den frågan, som kan leda fram till ett nytt namn och en ny logotyp, är dock inte färdigbehandlad.

Bildtext:
Fr. v. Lars Afzelius, Göteborg, Ingemar Wahlman, Gävle, Carsten Syverstad, Stockholm, Sten Olsson, Piteå, Bengt Gärde (ordf.), Lidingö, Denis Helin, Sollentuna, Tommy Engvall, Ronneby, Leif Stenlund, Skellefteå, Carl R Hellström, Lidköping, Lasse Carlsson, Göteborg. Saknas på bilden: Martin Nordström, Hasslö.

Kommentarer

åsa 15:49:50 2009-04-18

saknas . kvinnor

Gustav 20:23:47 2009-04-18

Nejdå, fullt tillräckligt!!

Magnus Rogerstam 22:29:22 2009-04-21

Kan bara hålla med, borde vara mera aktiva brudar i båtsverige.

Svenne 13:58:07 2009-04-22

Det har genom åren funnits kvinnor i SBU-styrelsen, men tyvärr finns det fn. inga kvinnor som vill engagera sig i båtlivet på riksplanet. Det är ju trots allt förbunden som nominerar de som är kunniga, lämpliga och framför allt engagerade inom det Svenska Båtlivet.

Seglaren och advokaten Bengt Gärde från Lidingö valdes enhälligt till ny ordförande för Svenska Båtunionen vid årets Båtriksdag, som hölls 3–5 april. Han efterträder Göran Andersson, som har varit Unionens ordförande i fem år.

Bengt Gärde har lång erfarenhet av båtliv med sin egen familj som seglar på semestrarna varje sommar. Bengt, som är 57 år, är medlem i Lidingö Segelsällskap och ordförande i Lidingö Båtförbund sedan tolv år. Familjen har en Bavaria segelbåt, som används flitigt både på semestrar och annan ledig tid.

Till yrket är Bengt Gärde advokat med eget företag. Han har viss anknytning till båtbranschen och har även varit medlem av Unionens Juridiska Kommitté i flera år.

Bildtext:
Bengt Gärde, ny ordförande för Svenska Båtunionen.

Förra året hölls 35-årsjubileet lördag 31 maj. Det var en i grunden NO vind som under dagen påverkades av sjöbris och det krävde en extra vaken rorsman. Som vanligt var det högsommarvärme och strålande solsken från morgon till kväll så det blev en alldeles underbar tävlingsdag för de 183 båtarna.

Årets regatta avgörs lördagen 30 maj (pingstafton) med både världsomseglare, svenska mästare och familjeseglare som samsas på den 23 Nm långa banan runt Ornö. Efter målgång arrangeras after sail samtidigt som det gedigna prisbordet dukas upp.

Tävlingen ingår även i år i Stockholm LYS Cup.

Länk: www.ornorunt.se

Ska staten genom Sjöfartsverket ansvara för infrastrukturen i form av utprickade farleder i skärgården eller hur blir det i framtiden? Den frågan vill Göran Andersson (lilla bilden på artikelsidan), ordförande för Svenska Båtunionen, ha klart besked av infrastrukturminster Åsa Torstensson. I ett brev ställt till ministern efterlyser Göran Andersson ett svar innan fredag, då SBU:s årsmöte (Båtriksdagen) hålls.

God eftermiddag!
Med anledning av regeringens proposition angående framtida resor och transporter 2008/09:93, så har vi några frågor från Svenska Båtunionen. Vi kanske kan få svar och kommentarer till dessa inför vårt årsmöte, Båtriksdagen 3–4 april.

På sidan 22 står det om turismen
“En näringsgren som är starkt beroende av goda persontransporter…för besökare till turistmål.”

Kan vi tolka detta som att staten genom Sjöfartsverket kommer att ansvara för den infrastruktur i form av utprickade farleder i skärgården som är nödvändig för att både inhemska turister och utländska besökare skall kunna hitta säkert i våra farvatten liksom fritidsbåtar och skärgårdstrafik?
Allltså att Bjelvenstamska utredningsförslaget om att kommuner och intresse organisationer skall ta hand om dessa farleder numera är sänkt på djupt vatten?

Vidare på sidan 48 :
“” Riktade insatser bör också göras…och högre träffsäkerhet åstadkommas. Regeringen överväger vidare att införa ett behörighetsbevis för vissa fritidsfartyg, främst med inriktning på snabba fartyg, samt striktare regler för att stävja sjöonykterhet.””

Innebär detta att ett förslag om obligatoriskt Förarintyg kommer att presenteras inom en snar framtid och att en ny promillegräns för sjöonykterhet införs?
Eftersom information och utbildning har visat sig vara effektivaste sättet att öka förståelsen för sjön och minska antalet tillbud så utgår vi ifrån att regeringen vill satsa på detta tillsammans med bl.a båtorganisationerna.

Med hälsningar
Göran Andersson
ORDFÖRANDE
SVENSKA BÅTUNIONEN

ordforande@batunionen.com

0730-440944

Megin-bowlen – den årliga kappseglingen för Megin-jollar – har hittills endasts seglats i Danmark, men i augusti kommer den att seglas i den halländska skärgården norr om Varberg. Alla svenska, danska och norska seglare är välkomna till denna anspråkslösa kappseglingsfest med mycket danskt hygge.

Årets Megin-bowl seglas i vattnen innanför ön Vendelsö och närliggande öar. Sjösättning sker lämpligen i Stavders hamn på fastlandet. På Vendelsö finns både vandrarhem och tältmöjligheter. Arrangemangen startar 21 augusti kl. 15.00 och slutar på söndagen 23/8 kl. 13.00. Kappseglingen omfattar en distanssegling och två eller tre korta banseglingar.

Megin-jollen är en spissgattad snipa med fock och sprisegel ritad av Peer Bruun. Det har byggts 485 jollar med en längd på 4,65 m, bredd 1,62 m och med 10 m2 segel. En trygg och enkel segeljolle med inspiration från vikingaskeppens design och som både kan ros och seglas. I Danmark är jollen vanlig bland scouter. Den kan också lätt tas med på trailer.

Länk: www.meginclub.dk

Bildtext:
Megin-jollen är en liten behändig, trygg och bärig segelsnipa för hela familjen. Det brukar vara omkring 15 jollar som seglar den årliga Megin-bowlen. Foto: Meginklubben.

Det lönar sig att satsa på båtturismen. Båtfolket får bättre upplevelser samtidigt som företag och kommuner tjänar betydligt mer pengar. Det framkom på Båttinget 2009, som hölls på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 4 mars. Temat var ”Det våras för båtlivet”, något som deltagarna intygade på flera sätt.

Västkusten och Göta kanal är två av de områden där båtturismen har utvecklats särskilt positivt de senaste åren. Marstrand, som är landets mest välbesökta gästhamn, har 14 000 besökande båtar per år med i genomsnitt 3–4 personer ombord. Dessa står för en omsättning på minst 25 Mkr enbart i Marstrand. I regionen Västra Götaland stod båtturismen ifjol för närmare tre miljoner personövernattningar.

– Grunden för en positiv utveckling är samsyn och samarbete, sa Claes-Göran Österlund, före detta VD för Göta kanal i tio år och numera styrelseordförande för Visit Skärgården i Stockholm.

– Men det finns mycket mer att göra. Göta kanal har tre miljoner besökare per år, av vilka tio procent kommer med egen båt. Vi vill att de ska bli ännu fler och spendera ännu mer pengar.

Även relativt små kommuner vid vattnet har mycket att tjäna på att satsa på båtturismen. Turistchef Mats Öhman från Kristinehamns kommun visade på en stor ökning i antalet turister sedan kommunen beslutat sig för att satsa på båtturism i kombination med restaurangliv och andra turister.

På Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, deltog även bland andra Staffan Widlert, generaldirektör för nybildade Transportstyrelsen.

Länkar:
www.batunionen.com
www.visitskargarden.se
www.sweboat.org
www.upptackbatlivet.se

Det blev två mycket välkända båtar och en nyhet på marknaden som utsågs till Miljöbästa båtar på Allt för sjön, båtmässan i Stockholm. Priset delas ut av Svenska Båtunionen. Nimbus respektive Najadvarvet vann var sin klass medan nyheten Whisper 55 vann en klass.

MiljöBästaMotorBåt 2009 och MiljöBästaSegelBåt 2009 utnämndes av Svenska Båtunionens Miljökommitté på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27 februari.

Två motorbåtar och en segelbåt utnämndes.
Här är motiveringar till utnämningarna.

Whisper 55 från Marine and Medical Technologies AB

Whisper 55 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt, klassen dagbåtar 2009 för smart energibesparande design som tillfredsställer och stimulerar båtköparnas ökade miljötänkande och förväntningar.
Länk: www.roiro.se

Nimbus Nova 27S från Nimbus Boats AB
Nimbus Nova 27S utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt 2009, klassen övernattningsbara båtar, för brukarvänliga miljöanpassade ombordfunktioner i ett lättdrivet skrov som tillverkats med låg miljöpåverkan.
Länk: www.nimbus.se

Najad 355 från Najadvarvet AB
Najad 355 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaSegelBåt 2009 för miljöanpassade brukarvänliga driftslösningar samt tillverkning i nya material och med minimerade emissioner.
Länk: www.najad.com

Svenska Båtunionen arbetar sedan mer än 20 år långsiktigt med båtlivets miljöfrågor.

Kriterierna för att en fritidsbåt miljömässigt ska vara riktigt bra, har formats av Miljökommittén efter ett genomgripande arbete av representanter för Svenska Båtunionens 156,000 medlemmar. Sweboat och Sjöfartsinspektionen har också deltagit i diskussionerna.

Kriterierna speglar båtfolkets önskemål för miljötänkande inom fritidsbåtssektorn. Med utmärkelsen vill SBU öka miljöintresset hos båttillverkarna och vara en sporre för vidare utveckling och framtida kundkrav.

Mer information och kompletta kriterier finns på Svenska Båtunionens hemsida www.batunionen.com under rubriken ”MiljöBästaBåt”.

För att minska spridningen av giftiga båtbottenfärger måste alla varv, båtklubbar och marinor i kommunerna Vaxholm, Danderyd och Täby vara utrustas med spolplatta och båtbottentvätt senast hösten 2010.

Totalt berörs 13 varv och sju båtklubbar av beslutet. På Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor menar man att det handlar om miljöfarligt avfall när båtar skrapas och slipas och färgresterna skall tas om hand. Kostnaderna för en spolplatta beräknas till cirka 100 000 kr och för dem som inte följer de nya bestämmelserna väntar förelägganden och viten.

Enköpings Segelsällskap (ESS) är dock en av de klubbar runt om i landet som redan nu ordnat en spolplatta, med hjälp av medlemmarnas insatser via arbetsplikt. Kostnaden för material och grävmaskin blev cirka 75 000 kr.

Spolplattan är även utrustad med trekammarbrunn, som också grävdes ner med hjälp av medlemmarnas insatser under arbetsplikten.

– Det som kostade pengar var trekammarbrunnen samt rördragningen från spolplattan till brunnen. En av våra medlemmar hade tillgång till grävmaskin, så arbetet gick fort och smidigt. Allt är gjort enligt miljökontorets anvisningar och är godkänt av deras inspektörer, berättar Gunnar Widén från ESS.

Slammet som blir kvar i brunnen sugs upp varje höst när upptagningarna är klara.

– Vi tar upp en båt varje kvart. När båten är uppe körs den till spolplattan, som har plats för fyra båtar. Där disponerar man en högtrycksspruta i 45 minuter och sedan körs båten till den permanenta vinteruppläggningsplats som varje medlem har.

Enköpings Segelsällskap har plats för cirka 700 båtar varav ungefär 275 i skjul, som ägs av båtägarna genom ett arrende med ESS.

– Det unika hos oss är att varje båtägare har sin egen plats att ställa upp båten på. Under sommaren förvaras vagn och täckningsmaterial där så man disponerar sin plats hela året.

Länk: www.enkopingssegelsallskap.se

Text: Anne Adre-Isaksson

Bildtext:
Spolplattan hos Enköpings Segelsällskap uppfyller de senaste kraven från myndigheterna. Foto: Gunnar Widén, ESS.

Kommentarer

peter Bjerremand 10:50:25 2012-10-22

Hej. Är intresserad av hur ni gjorde eran spolplatta.
Hör gärna av er. peter.bjerremand@hoganas.se

Seglare Minns hålls onsdagen 18 mars kl. 18.00 i Tranebergsstugan i Bromma. Efter gemensam middag blir det information om handikappsegling. Flera duktiga handikappseglare berättar om sina erfarenheter i Sonar och 2,4mR. Kostnad 140 kr. Förhandsanmälan senast 16 mars till Maivor Bergau tel. 08-393 102, bergau@glocalnet.net eller asa@ssf.se

Varför ser vi så få kvinnor vid rodret i hamnarna? Ute på havet ser man ofta en kvinna styra men i hamn tar mannen över. Många kvinnor är ovana att manövrera båten i trånga utrymmen och det gör det svårare för dem att ta ut båten på egen hand eller med kompisar.

Nu startar SBU ett projekt för att råda bot på detta! Projektet leds av Linda Lindenau, skeppare, långseglare och författare till boken Ta rodret, kvinna! Vi söker intresserade båtklubbar där det finns åtminstone en kvinna som har lust att hålla i trådarna.

Så här går projektet till:
Linda besöker båtklubben, håller ett föredrag och går igenom projektidén. Någon gång under våren/sommaren ordnar båtklubben en manöverdag för intresserade kvinnor. Den går till på följande vis: Fyra-fem kvinnor träffas i hamnen. De har ett material med förslag på manöverövningar. I tur och ordning gör kvinnorna övningarna med den egna båten medan de övriga kvinnorna, försedda med samtliga båtars fendrar och båtshakar, hjälper till att bära av om det skulle behövas.

På detta sätt får man öva med den egna båten i den egna hamnen på ett betryggande sätt. Det kostar ingenting och det går att upprepa hur många gånger som helst. Materialet och Lindas besök kostar heller ingenting, det går på projektbudgeten.

Om din båtklubb är intresserad, ta kontakt med Linda på tel. 070-279 6822 eller linda@tankbart.se

Kommentarer

Pia Solberg 14:46:25 2009-02-25

Vilken man skulle kunna tänka sig att kajka runt i egna hamnen med båten full av andra män med fendrar och båtshakar i högsta hugg och utföra manöverövningar under allmän beskådan? Inte en enda, troligen.
Vem är det som tror att kvinnor måste behandlas som mindre vetande och är villiga att exponera sig i en sådan förlöjligande situation? Återigen detta välmenade "omhändertagande" som bara konserverar ett pådyvlat underläge i stället för att medverka till förändring. Varför får/kan/vill dessa kvinnor inte träna tilläggning mm med den egna båten? Står det en man i vägen? Kommer han att flytta på sig efter att kvinnan ”tränat” tillsammans med andra kvinnor? Knappast.
Enda sättet att åstadkomma en förändring är att börja med en attitydförändring överlag. Det ska från första stund vara självklart att alla vuxna som har intresse i båten, är delägare eller liknande, ska ha samma teoretiska kunskapsnivå och praktiska skicklighet. Det är allas uppgift att se till att alla gör sin tid vid rodret – och i pentryt! I grunden är detta en säkerhetsfråga, inget annat.
Särbehandling av kvinnor leder inte utvecklingen framåt, även om det görs i bästa välmening.

Bosse 09:42:20 2009-02-26

Varför det?

Gustav 20:18:58 2009-02-26

Precis, varför det? Jag har haft båt i över fyrtio år, och varit gift i snart trettio, och den absolut största nyttan som jag har haft av min hustru är nere i pentryt och i kojen!! Hon behärskar även av och påfendring ganska hyggligt, annars har hon alltid gjort sig bäst under däck. Troligen är det nåt genetiskt som gör att fruntimmer inte kan lära sig att behärska hav och sjö. Alla stora upptäcksresande och kaptener är ju män. Men jag håller absolut med Pia Solberg att det kan vara roligt att sitta och titta på när kvinnsen trots allt gör så gott dom kan i hamnen när maken är snäll och låter dom försöka göra tilläggningar osv. Några tycker kanske att jag är lite gammaldags, men jag tror att många, både män och kvinnor håller med om att mannen ska hålla i rodret och kvinnan kan ju alltid titta på och kanske snappa upp ett och annat, men hålla sig till sånt som hon är bättre lämpad för.
Kommentera gärna, jag tål kritik!
Hälsningar Gustav, pensionerad sjökapten.

Linda Lindenau 09:46:40 2009-02-27

Pia, du har så rätt i att det måste till en attitydförändring i grunden. Men det tar tid! Och en del i den attitydförändringen är att de barn som växer upp idag faktiskt ser både kvinnor och män vid rodret. Därför tror jag att vi måste jobba på alla fronter samtidigt för att fler kvinnor ska bli synliga vid rodret.
Människor är olika. Det finns många kvinnor som hellre tränar tillsammans med andra kvinnor är tillsammans med sina män. Det kan vara lättare att träna och lära i ett neutralt sammanhang för att sedan försöka hitta en ny roll ombord på den egna båten.
Och inte tycker jag att det är förlöjligande att träna manövrering under allmän beskådan! Jag kan försäkra dig om att jag har sett många män göra bort sig i hamnarna, vi är alla lite taffliga medan vi lär oss.
Jag är övertygad om att vi har samma mål, du och jag, vi bara väljer olika vägar att nå dit!

Hälsar Linda

Gustavs idol 17:09:15 2009-02-27

🙂

Marie Lekare 19:00:12 2009-02-27

Jag är en båtälskande kvinna på 38 år, som kör min 12 m långa snipa utan problem, oavsett om jag befinner mig på öppet vatten eller i hamn. Mina föräldrar och min omgivning har alltid uppmuntrat mitt intresse för sjön, vilket jag är oerhört glad för idag. Jag har aldrig upplevt att jag pga någon genetisk disposition skulle vara sämre än män att köra båt. Om vi börjar tänka i sådana banor borde det i så fall vara tvärtom; att kvinnor med bättre simultanförmåga bör hålla i rodret och manövrere, medan män med större muskelstyrka bör kasta ankar och ta emot vid förtöjning. Själv vill jag inte göra en sån särskiljning. Min särbo och jag delar på ansvaret ombord, ibland kör jag och ibland kör han. Och vi har båda nytta av varandra, vid rodret, på däck – och i ruffen. Och ingen av våra bekanta har någonsin fällt en negativ kommentar om detta, endast positiva saker har sagts. Men det är kanske inte alla män som törs låta sin fru ta plats vid rodret, vilket är synd. Jag välkomnar alla kvinnor och män till ett mera jämställt båtliv, vilket leder till att vi alla trivs bättre med varandra ombord. Naturligtvis är även Gustav och hans fru är välkomna dit!

Marie Lekare
Smedjebackens Båtklubb

Gustav 09:37:47 2009-03-01

Gustav här igen! Vi hade ett talesätt på fartygen förr, oss befäl emellan. Snipor åt sniporna, för en snipa har ju inte så mycket med båtar att göra. Dessutom är det i mitt tycke väldigt stor skillnad på att vara ute på sjön, eller att vara ute på havet. Min hustru skulle aldrig få för sig att ställa sig vid rodret, ej ens när vi inte har land i sikte, det kan jag gå i god för! Varför ska det behövas muskelstyrka vid förtöjning? Då har man ju gått på för hårt, nej fram med kvinnorna som fendrar istället.
Hälsningar Gustav, pensionerad sjökapten.

G 19:24:44 2009-03-02

Gustav, det är väl namnet på en tecknad serie med en stor, fet egoistisk katt som huvudfigur

Karita 20:58:40 2009-03-02

Gustav,vad gör din fru om det händer dig nånting på sjön tex hjärtinfarkt ?Då hjälper det väl inte att hon är duktig i pentryt och i kojen?Nej, så uppmuntra alla kvinnor att lära sig att behärska båten det har ju mycket med säkerhet att göra.Det är väl tur att Gustav har gått i pension o så hoppas vi att kaptener nu förtiden inte är mulliga mansgrisar utan hederliga män med sunt förnuft och respekt för alla, även kvinnor!

Gustavs fru 19:17:10 2009-03-05

Hej.
Det där med fender….det är faktiskt sant.
Nära att mista mitt högra ben, i ett försök att rädda båten från skada.
Men allt gick bra. Teamwork:)

Årets Ornö Runt arrangeras 30 maj. Redan nu går det bra att anmäla sig på hemsidan och få mer information på hemsidan www.ornorunt.se

Quantum Sail Design Group har inför 2009 års Watski2star Baltic tecknat avtal med Oxelösunds SS som delsponsor för arrangemanget. I samband med detta kommer Quantum Sail Design Group att i vår rabattera de deltagare som beställer segel.

Pressrelease:

Andreas Andersen (Quantum), som redan 2008 deltog i Watski2star Baltic tillsammans med Klabbe Nylöf i Trimaranen HiQ, säger:

– Vi ser verkligen fram emot samarbetet med OXSS som har utvecklat denna tävling till ett fantastiskt evenemang. Den här typen av segling är något som verkligen har framtiden för sig och som Quantum självfallet vill vara med att stödja och utveckla.

Ove Söder (projektledare OXSS) tillägger om arrangemanget:

– Watski2star Baltic, som hålls 28–31 maj, blev fulltecknat efter endast en vecka. Idag finns över 30 båtar på väntelistan och vi utreder om vi inte kan utöka deltagarantalet.

En ändring sedan premiäråret är att Pitstop 2 blir Oskarshamn (för att undvika Kalmarsund). Banan blir cirka 300 Nm med start och mål i Oxelösund samt Pitstop i Visby och Oskarshamn.

Länk: www.watski2star.se

Den 29 november ordnades en konferens kring säkerhetsbesiktning i Skellefteå. Arrangörer var SBU:s Besiktningskommitté i samarbete med Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Z Båtförbund.

Tord Gustavsson från ATC Composite AB höll ett föredrag om plasters och fibrers egenskaper vid handlaminering och nyare, alternativa tillverkningsmetoder.

– Deltagarna blev så engagerade att den avslutande frågestunden fortsatte under lunchen, berättar Besiktningskommitténs ordförande Tommy Engvall.

Under dagen gick man även igenom nyheter inom besiktningsområdet och utbytte erfarenheter och synpunkter kring hantering av digitala protokoll.

– Vi redovisade även det informationsmaterial som finns tillgängligt för att stimulera båtägares intresse för vår säkerhetskontroll.

Text: Anne Adre-Isaksson

Bildtext:
Det här klistermärket är tecknet för att båten är säkerhetsbesiktigad.

I Båtliv nr 6 skriver Svenska Båtunionens ordförande, Göran Andersson, ett öppet brev riktat till infrastrukturminister Åsa Torstensson. I brevet efterlyser Göran Andersson, som representerar 160 000 båtägare över hela landet, ett svar som Åsa Torstensson utlovade förra året…

Ur Båtliv nr 1-2009:

Grundstött förslag?
Hallå, infrastrukturminister Åsa Torstensson!
Inför Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen, i april 2008 fick jag ett brev där du lovade att ett förslag till obligatorisk Båtförarutbildning var klart att skickas på remiss.

Mycket riktigt kom det en remiss, som SBU och flera andra svarade på i september 2008. Regeringsförslaget var enligt dessa svar byråkratiskt med fel gränser för fart och längd samt utan hänsyn till NFB:s(Nämnden för Båtlivsutbildning) nuvarande utbildning och den utredning som departementets Lars Högdahl gjort. Det fanns inte heller något förslag om att Sverige skulle ratificera FN-resolution 40, som innehåller förslag till Internationellt båtförarcertifikat liknande dagens Förarintyg.

Vi förstår, efter några enkla frågor inom politiska kretsar, att regeringen är oense om behovet av ett obligatorium och att det är detta som gör att det inte kommer någon proposition som bygger på inkomna remissvar. Borde det inte väga tungt att Sveriges och en av Europas största båtorganisationer på goda grunder begär att det införs ett så kallade Båtkörkort?

Vi står dessutom till förfogande för samtal kring detta när som helst.

Det är dags att komma med ett besked till alla båtintresserade. Vi vill veta om frågan är avförd och vi kan fortsätta med det frivilliga Förarintyget hos NFB som förut.

Från Svenska Båtunionen tycker vi givetvis att regeringen skall fastna för vårt förslag till lösning och i varje fall inför Sveriges ordförandeskap i EU under hösten ratificera FN resolution 40. För att ta ditt förslag av grundet så måste det kanske stuvas om.

Läs mera på www.batunionen.com och www.batliv.se om Svenska Båtunionens remissvar eller kontakta ordforande@batunionen.com

Göran Andersson
Ordförande Svenska Båtunionen

Länk: https://www.batliv.se/batforarintyg.asp

I dagarna träffar friluftsorganisationer riksdagspolitiker från alla partier för att göra dem medvetna om nyttan friluftsrörelsen gör för samhället.

– För att visa vad politikerna lovar och gör för friluftslivet har vi skapat friluftslivets virtuella Kebnekaise på www.merfriluftsliv.nu där politikerna klättrar. Ju mer de gör för friluftslivet desto högre når de på Kebnekaise, berättar Ulf Silvander, Generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Svenskt Friluftsliv driver under våren kampanjen Mer friluftsliv – bättre folkhälsa. Målet är att politikerna ska bidra till att öka det statliga anslaget till friluftsorganisationerna i budgeten 2011.

– Kampanjen handlar om att säkerställa en långsiktig överlevnad för friluftsorganisationerna. Ska friluftslivet fortsätta göra samhällsnytta och bidra till en friskare befolkning behövs en satsning på friluftsorganisationerna, säger Ulf Silvander.

Undersökning på undersökning visar att ett aktivt friluftsliv förbättrar folkhälsan, ökar kunskapen om natur och miljö, förbättrar samhällsekonomin och stärker demokratin. Friluftslivet har en rad positiva effekter på samhället. Det leder till färre sjukskrivningar, ökar välbefinnandet och skapar arbetstillfällen genom turismen. Det visar sig också att det svenska friluftslivet omsätter minst 35 miljarder per år.

Forskning visar att svenskarnas inaktivitet kostar samhället sex miljarder per år. Det handlar om sjukdomar som beror på stillasittande och stress, det handlar också om bortfall i produktionen när människor är sjuka.

– De svenska friluftsorganisationerna kan medverka till att minska den kostnaden. Det lönar sig för samhället om vi kan få ut fler i naturen. Nära två miljoner medlemmar är idag aktiva i en av Sveriges största folkrörelser – friluftslivet. Det är en härlig kraft! Men vi kan ge många fler möjligheten till ökat friluftsliv i framtiden, och därmed stärkt folkhälsa, inte bara bland barn och unga utan i hela befolkningen, säger Gunnar Zettersten, ordförande i Svenskt Friluftsliv.

Kampanjen har många ambassadörer som stärker och legitimerar budskapen, bland annat Magdalena Forsberg, flerfaldig världsmästare i skidskytte, André Prtic, programledare Expedition Vildmark och Klas Sandell, forskare vid forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring, Karlstads- och Stockholms Universitet.

– Vi behöver alla friluftslivet för att må bra, både fysiskt och mentalt. Många har ingen aning om hur positivt friluftslivet är, hur viktigt det är att bevara och utveckla och att fler får möjlighet att ta del av friluftslivet, säger Magdalena Forsberg.

Kampanjen bygger på att politikerna känner ett starkt tryck från opinionen. Därför kan alla aktiva friluftsmänniskor hjälpa till.

– Hör av dig till dina riksdags- och kommunpolitiker, få dem att klättra på friluftslivets virtuella Kebnekaise. Påverka lokala medier att skriva om kampanjen och dess budskap – gör politikerna verkligen vad de lovar? Du hittar budskap och argument på webben (www.merfriluftsliv.nu), säger Ulf Silvander.

Hittills har kampanjen gått över förväntan.
– Jag är synnerligen nöjd med politikermötena hittills. Det fullkomligt vimlar av klättrare mot Kebnekaises topp, men många fler får plats, vi vill gärna ha fler både lokal- och riksdagspolitiker, säger Gunnar Zettersten.

Aktiviteter under kampanjen
Hela våren Personliga möten med ett stort antal riksdagspolitiker från alla partiet
1 mars Friluftsbilaga i Dagens Nyheter
11-12 mars Friluftsrådets Tankesmedja
13 mars Politikerdebatt på Vildmarksmässan
18 mars Seminarium i Riksdagen
Maj/juni Riksdagens friluftsdag
28 juni – 4 juli Friluftslivets hus i Almedalen

Länk: www.merfriluftsliv.nu

Det kommer med all säkerhet bli ett tungt år även för Sveriges idrottsföreningar. Sponsorerna håller i sina pengar och lottförsäljningen minskar. Därför behövs det nya intäkskällor för föreningarna. Svenska Spel samarbete med Sponsorhuset.se är ett av dessa koncept som ökar chanserna till ett bättre ekonomiskt år för svenskt föreningsliv.

Svenska Spel erbjuder via Sponsorhuset 6500 föreningar att få direkt avkastning på spelat belopp. Det enda man behöver göra är att gå in på www.sponsorhuset.se och välja sin favoritförening och
trycka på Svenska Spels banner. Därefter går ett fast belopp för varje ny kund samt en procentsats på
varje spelad krona till föreningen.

Svenska Spel som idag är Sveriges största partner till svenskt föreningsliv delar årligen ut totalt 1,4
miljarder till svenskt föreningsliv, de ser mycket positivt på detta koncept.

– När det råder hårda ekonomiska tider i samhället så passar det väldigt bra att vi erbjuder ett nytt sätt
för föreningarna att tjäna lite extra pengar utan någon större arbetsinsats. Vi hoppas att många tar
chansen att stärka sin ekonomiska situation med vårt enkla nätpartnerupplägg, säger Peter Tumegård
som är Affärsutvecklare hos Svenska Spel.

-Vi är mycket stolta att kunna erbjuda våra 6500 föreningar avkastning på spelat belopp hos Svenska
Spel. Vi kommer jobba hårt på att utveckla detta samt att erbjuda våra föreningar mer möjligheter att
på enklast möjliga sätt få in pengar till föreningen, säger Tobias Myhre som är en av grundarna av
Sponsorhuset.se.

Kontakt: Tobias Myhre, tel 0736-567 900, mail: tobias@sponsorhuset.se

Quantum Sail Design Group har inför 2009 års Watski2star Baltic tecknat avtal med Oxelösunds SS som delsponsor för arrangemanget. Vi (Oxelösunds SS) och huvudsponsorn Watski välkomnar Quantum till arrangemanget. Vi ser fram mot samarbetet med ett sådant väletablerat Segelmakeri. I samband med detta kommer Quantum Sail Design Group att under våren rabattera de deltagare som beställer segel.

Andreas Andersen (Quantum), som redan 2008 deltog i Watski2star Baltic tillsammans med Klabbe Nylöf i Trimaranen HiQ säger:

”Vi ser verkligen fram emot samarbetet med OXSS som har utvecklat denna tävling till ett fantastiskt evenemang. Den här typen av segling är något som verkligen har framtiden för sig och som Quantum självfallet vill vara med att stödja och utveckla.”

Ove Söder (projektledare OXSS) tillägger om arrangemanget:
Watski2star Baltic, som 2009 går 28-31 maj blev efter endast 1 vecka fulltecknat. Idag finns över 30 båtar på väntelistan och vi utreder om vi inte kan utöka deltagarantalet.

En ändring sedan premiäråret är att Pitstop 2 blir Oskarshamn (för att undvika det nyckfulla Kalmarsund). Banan blir ca 300 nm med start/mål i Oxelösund samt Pitstop i Visby och Oskarshamn.

Länk: www.watski2star.se

Quantum Sail Design Group grundades 1996 i Annapolis, USA. Idag finn Quantum representerade med 60 loft spridda över hela världen. I Sverige representeras Quantum av 3 loft på ostkusten samt ett loft i Kungälv.
Quantum designar och tillverkar segel med högsta kvalitet och prestanda.

Länk: www.quantumsails.se

Friluftslivet är ett fantastiskt redskap för att förbättra folkhälsan, få kunskap om naturen, öka välfärden och stärka demokratin. Nära två miljoner medlemmar är idag aktiva i Svenskt Friluftslivs 21 medlemsorganisationer och nu startar friluftsorganisationerna en kampanj för att skapa ett friluftslyft.

– Kampanjen handlar om att säkerställa en långsiktig överlevnad för friluftsorganisationerna och att frågan tas på allvar. Friluftslyftet är ett sätt att öka stödet till friluftsorganisationerna och på så sätt ge fler människor möjligheter till ett aktivt friluftsliv. Det har länge varit så att friluftslivet och den ideella rörelsen har tagits för givet. Men så kan det inte fortsätta. Ska friluftslivet fortsätta göra samhällsnytta och bidra till en friskare befolkning behövs en satsning på friluftorganisationerna, säger Ulf Silvander, Generalsekreterare på Svenskt Friluftsliv.

– Vi behöver alla friluftslivet för att må bra, både fysiskt och mentalt. Många har ingen aning om hur positivt friluftslivet är, hur viktigt det är att bevara och utveckla och att fler får möjlighet att ta del av friluftslivet, säger Magdalena Forsberg en av kampanjens ambassadörer och flerfaldig världsmästare i skidskytte.

Syftet med kampanjen Mer friluftsliv – bättre folkhälsa är att göra politiker medvetna om den nytta friluftsrörelsen bidrar med till samhället. Målet är att politiker ska bidra till att friluftslivet får ökat anslag i statsbudgeten. Kampanjen bygger på personliga möten där talespersoner från friluftsrörelsen tillsammans med kända profiler uppvaktar nyckelpersoner inom politiken. Idag träffar Svenskt Friluftsliv riksdagspolitikern Jan-Olof Larsson (s) och många fler politikermöten följer under januari och februari. Allmänheten kan följa vad politikerna gör för friluftslivet på webbsidan www.merfriluftsliv.nu.

Undersökning på undersökning visar att ett aktivt friluftsliv förbättrar folkhälsan och ökar välfärden. Enligt en ny forskningsrapport anser hela 94 procent av den svenska befolkningen att allemansrätten är viktig att försvara och 90 procent upplever att friluftslivet gör vardagen meningsfull (Friluftsliv i förändring, 2008).

– Vi uppmanar nu alla riksdagspolitiker att vara med på friluftslivets virtuella klättring mot Kebnekaises topp. Den politiker som når toppen har också lovat att arbeta för att öka stödet till friluftsorganisationerna i statsbudgeten 2011, säger Ulf Silvander.

Länk: www.merfriluftsliv.nu

OK-Q8 kommer att lägga ner sjö- och landmacken i Öregrund. Bensinbolaget har sagt upp treårskontraktet med Östhammars kommun och därmed går mark- och fastighetsavtalet ut efter hösten 2010. Överläggningar sker nu mellan mackföreståndare, kommun och bensinbolag om hur Öregrund ska kunna ha en mack kvar på orten framöver, enligt Upsala Nya Tidning.

Många båtar från Stegeborgs båtklubb samlades tillsammans med andra båtar fån traktens klubbar vid Håskö lördagen 13 september. Det var flera båtar som hade samlats vid bryggan för att avnjuta den sista höstseglingen för året.

Väderutsikterna var hyggliga varvid det blev trångt vid bryggan. Många av som samlats skulle även ta upp sina båtar vid månadsskiftet september/oktober vilket flera av dem som kom hade planerna inställda att fortsätta seglatsen till uppläggningsplatserna kring Norrköping och Söderköping.

Kvällen inleddes, för dem som ville, med bastubad samt bad i badtunnan. Under kvällen uppträdde Stegeborgs egna husband och många av oss passade på att dansa på bryggan till tonerna från husbandet.

Håskö som ligger i Gryts skärgård och är på sommaren en väl besökt hamn. Det är familjen som äger gården på Håskö som har byggt bryggorna och bastun. Den är inte på sjökortet utmärkt som gästhamn, men på ön finns alla bekvämligheter samt försäljning av glass och rökt fisk. Dessutom ligger hamnen även skyddad för de flesta vindarna och ankarbotten är mycket god. Om man besöker bryggan kan man också boka sig för bastun och badtunnan.

Man kan nå Håskö genom att lämna ”Sjöfyran” och gå öster om Håskö och Lisselö både om man kommer söder eller norr i från. Viken som ligger mellan Lisselö och Håskö är en stor ”lagun” och det finns enstavlor för att lättare hitta in. Själva bryggan kan man inte ta miste på om man väl går in i ”lagunen” Det finns inga direkta farligheter om man inte går för när land. Familjen trivs med att det besöker flera båtar.

Text & foto: Alexander Johansson, Stegeborgs båtklubb

I oktober invigdes en ny miljöanpassad båttvätt på Pampas Marina i Solna. När båten, placerad över en spolplatta, rengörs med högtrycksspruta rinner vattnet och de miljöfarliga resterna av bottenfärgen ner i speciella avloppsbrunnar som i sin tur leder in i ett reningsverk. Här separeras vattnet från färgrester, tungmetaller, oljor och andra föroreningar. Dessa samlas upp i en filtertunna som sedan fraktas bort för destruktion eller deponi. Det renade vattnet leds i sin tur tillbaka ut i Mälaren.

Cirka 3 000 liter vatten kan renas per timme, vilket gör att marinans personal vid den nya anläggningen kan miljötvätta ett 20-tal båtar per dag. Anläggningen är levererad av Reningssystem i Sverige AB (www.reningssystem.nu).

Text: Bengt Anderhagen

CG Pettersson Sällskapet hade sin årliga sommarträff för elfte året. Denna sommar samlades vi vid Bryggholmen strax utanför Enköping. Annelie och Tommy Larsson från Enköpings Segelsällskap var värdpar och hade ordnat en mycket lyckad tillställning.

Bryggholmen med eldsjälen Lennart Wernberg ställde upp för oss på alla tänkbara sätt. Han transporterade bord och bänkar till bryggan så att vi kunde sitta tillsammans i närhet av våra båtar som låg vid bryggan. Vi njöt av vår sillunch och senare på kvällen grillade vi tillsammans. Träffen inleddes som vanligt med ett glas punsch och en skål för Sällskapet.

Efter lunchen sker den sedvanliga inspektionen där vi begrundar och beundrar varandras båtar. Människor, tillresta och de som bodde på ön, kom också till bryggan för att prata och ställa frågor om våra båtar. I år var det många barn med som inte bara badade och paddlade kanot utan också var intresserade av båtarna och hjälpte välvilligt till när det behövdes. En bra tillväxt för sällskapets fortlevnad.

EYSTRA hade ny motor och även bytt några kölplankor i vinter. Birgitta och Kent har lagt ner många arbetstimmar även inför denna säsong. KIM:s skeppare, Lennart Bodén, med gasten Jens visade stolt sina intarsiabilder i ruffen som före ägaren och båtbyggaren hade gjort. Lennart bevarade denna dyrgrip med respekt och omtanke. MUFFLAREN var renskrapad och blänkte ikapp med VIDAR III och VI TRE. IAN och SARABAND låg bredvid, båda lika vackert vitmålade. GLI kom insmygande och la sig mellan.

På andra sidan bryggan låg värdparet Annelie och Tommy Larsson med den vackra INGER II och sen följde på rad båtarna YRSA, TITTI och VÅG III. Där hade också MARGONA med tredje och fjärde generationen Nyberg förtöjt. De trivdes bra både i vattnet och på land. Sen låg MISSAN och WIKING XI. Runt hela bryggan fanns nu CG Petterssons otroligt vackra skapelser, de flesta byggda på 10, 20 och 30-talet och fortfarande i bästa skick.

Vi bjöds på en mycket intressant guidad tur runt Bryggholmen. Vår guide Mats Nordgren berättade att här låg Johan den III:s glasbruk på 1500-talet. Idag är det en fornlämning av intresse för arkeologer, den intressantaste i Skandinavien fick vi lära oss. Mats visade också de hus som är under restaurering. Bland annat finns en unik kakelugn kvar. Stiftelsen Bryggholmen ser till att både hus och åkermark bevaras på bästa sätt. Bryggholmen är ett naturreservat, där det finns gott om mistel och en rik lövträdsskog. Väl värt ett besök för alla båtägare. För icke båtägare finns transport om man kontaktar Bryggholmen.

Anneli och Peter Eriksson på Våg III hade lagt en trevlig tipsrunda med kluriga frågor om bl a CG Pettersson och Bryggholmen. Den lycklige vinnaren fick en CGP-keps i pris.

Efter avslutningen vid lunchtid på söndagen följdes Inger II, Vi Tre och Wiking XI åt till Enköping. Vi fick där guidning runt parken av Tommy och Annelie och fika i deras klubbhus. En trevlig avslutning på en härlig sommarhelg med strålande sol, varmt badvatten, annorlunda upplevelser, trevlig samvaro och fantastiska båtar och båtmänniskor.

Nästa år har vi planerat att vara vid Idskär, Heleneborgs Båtklubbs klubbholme. Har du en Petterssonbåt och vill vara med i Sällskapet, ring 08-590 854 58 så berättar vi mer.

Mait Knuts
C G P Sällskapet

Bildtext:
CG Pettersson Sällskapet vid sin sommarträff vid Bryggholmen utanför Enköping. Foto: Per-Olof Knuts.

Kommentarer

Lars-G Eriksson 13:08:30 2009-02-15

Jag söker en Petterssonåt vid namn Arona. Byggd 1935 vid valdemarsviks slip och båtvarv 1935. Båten är 8,0 x 2,1 m. Båten fanns i valdemarsvik i början av 1990 talet. Ryktet säger att den sålts till motalatrakten. Det är av nostalgiska skäl jag söker efter båten. Finns den i något av Era register?
Tacksam för svar till erala@telia.com. Hälsningar Lasse – G Eriksson

jay_stanich@yahoo.com 00:42:13 2009-09-14

Jag söker en Petterssonbåt på annat håll än blocket. kan Ni hjälpa till och tala om för mig vart jag skulle kunna leta dessa båtar som är till salu?

tack på förhand,

mvh

Jay Stanich jay_stanich@yahoo.com

Karlshamns kommun har föreslagit att kommunens avgifter för båtplatser ska höjas. Dessutom vill den ansvariga nämnden, teknik- och fritidsnämnden, att båtägare som inte bor inom Karlshamns kommun ska betala 30 procent mer än de som bor i Karlshamnskommun.

Förslaget innehåller även ett förslag om en serviceavgift på 250 kr/år för att kommunen ska kunna förbättra servicen i skärgården med soptunnor, bryggor och liknande.

– Vi ifrågasätter om inte detta strider mot Kommunallagen, säger Bengt Svensson, ordförande i Svaneviks Bryggförening med 270 medlemmar.

– Att kommunen vill höja båtplatsavgifterna är inte mycket att säga om. Men att de därutöver vill införa en serviceavgift på avgifterna och att de båtägare som bor utanför kommunen ska betala ytterligare 30 procent mer förstår vi inte.

Båtklubben har arbetat med en skrivelse till Karlshamns kommun tillsammans med egna medlemmar som är jurister och tillsammans med Blekinge Båtförbund.

Även andra båtklubbar, bland andra Matviks bryggförening, berörs av förslaget.

Länk: www.svanevik.info

Kommentarer

Båtägare Karlsson 18:34:29 2008-11-25

Synd att ni inte förstår innebörden i beslutet, jag har varit i kontakt med kommunen och fått en förträfflig förklaring. Hällaryds (Karlshamns) skärgård är suveränt skött. Skulle 250 kr vara för mycket för att få fortsatt god service? Och varför skall bara kommunens skattebetalare bidra till detta. Nej 30 % helt OK.

Båtägare Svensson 18:05:24 2008-11-27

Varför ska inte samma villkor gälla i Karlshamn som på alla andra platser som finansieras med skatter? Var går gränsen?

Olsson 11:28:33 2008-12-01

Så du anser det är fullt logisk att de som inte bor i kommunen ska betala mer än de som bor där?

Örebroare med båt i annan kommun 22:17:42 2009-02-11

Båtfolket spenderar väl förhoppningsvis en massa pengar i kommunen.Jag skulle tro att affärer restauranger marinor mm. får bra draghjälp av allt båtfolk.
Vi kanske skall höja fastighetsskatten soptömningen mm för alla sommarställen,jag menar dom bor ju någon annanstans egentligen.

Svenska Båtunionen, tillsammans med SWEBOAT och Sjöfartsinspektionen tar inför mässan ”Allt För Sjön” 2009 fram önskemål/kriterier för vad som kan anses vara utmärkande för ett miljötänkande inom fritidsbåtssektorn.

Kriterierna skall inte ses som felfria eller slutgiltiga, utan bygger på de erfarenheter gruppen nu besitter. Kriterierna kommer i framtiden att anpassas till utvecklingen.

En panel representerande SBU, SWEBOAT och Sjöfartsverket bedömer vilken båt som skall få utmärkelsen ”MiljöBästa Motorbåt” första dagen på båtmässan ”Allt För Sjön” 2009.

Detta är minimikrav för en ”MiljöBästa Motorbåt”
CE-märkning. Ett miljötänkande skall ha varit en del av processen vid konstruktionen. Detta skall vara dokumenterat. ISO 14001 dock inte nödvändigt.

Detta är minimikrav för en ”MiljöBästa Segelbåt ”.
CE-märkning. Ett miljötänkande skall ha varit en del av processen vid konstruktionen. Detta skall vara dokumenterat. ISO 14001 dock inte nödvändigt.

Motorbåtar – Miljöbästa motorbåt -ver 4.pdf
Segelbåtar – Miljöbästa segelbåt -ver 4.pdf

Nu är det dags igen att sätta sig vid skrivbordet med navigationshjälpmedlen. Eftersom vi i tävlingskommittén inte vill göra Båtlivs trogna lösare av den årliga navigationstävlingen besvikna har vi fått ihop nya uppgifter att kämpa med under den båtfria delen av säsongen.

Några av frågorna
och beräkningarna är lätta, andra lite svårare.
Sedan brukar vi ju vara kända/ökända för att
ha med vissa klurigheter – så även i år.

OBS OBS OBS!

Förtydligande Fråga 14: om vilket land som ligger närmast den magnetiska nordpolen var tänkt som en “klurighet”, men har blivit en riktig slamkrypare tack vare en viss språkförbistring.
Frågan bör omformuleras till : Vilket land ligger närmast den magnetiska nordpolen sett från en geofysikers synvinkel ?

Förtydligande Fråga 5: Farleden som avses är den du kommer till 0,8 M innan spetsen av Norra Bondökallen

Starten av tävlingen sker VID sydpricken/remmaren S Rönnskär – inte från den ungefärliga pos. som anges.
Ström beräknas endast i frågorna 3 -5, inte i senare delen av tävlingen

Tävlingskommittén

Ladda hem tävlingen här (PDF)