Den 31 maj träffade finansminister Anders Borg företrädare för en rad organisationer som verkar inom den ideella sektorn. På agendan stod bland annat att diskutera utredningarna rörande inkomst- och mervärdesskattefrågor och hur Sverige kan utforma en modern skattelagstiftning. Efter mötet höll finansministern en pressträff i Pressrummet i Rosenbad.
Målsättningen är först och främst att arbeta fram en högre omsättningsgräns för de ideella organisationerna. Som förslaget sett ut hittills har en generell omsättningsgräns om 250 000 nämnts, men detta skall nu revideras i samarbete med ideell sektor och en ny, högre omsättningsgräns skall föreslås specifikt för ideell verksamhet.
Det poängteras dock att en ideell förenings eller stiftelses verksamhet inte ska kunna bli så stor, utan att införlivas i momssystemet, att den konkurrerar ut rent kommersiell verksamhet. Vidare nämner man att inkomstkällor som i dagsläget benämns ”hävdvunna” även fortsättningsvis kommer att vara skattefria. Slutligen sägs också att man inte längre har som mål att införa moms på lokalhyra för ideell sektor.
Förslaget ligger alltså oförändrat för annan i dagsläget momsbefriad verksamhet, men för just den ideella sektorn har man inte längre några intentioner att gå vidare med lokalmoms.
Anders Borgs uttalanden leder till en del reflektioner. Först och främst får vi inga klara besked om när det kan bli aktuellt med nya regler för den ideella sektorn. Man ser ut att räkna med ett år för att inhämta mer information och föra diskussioner med kommissionen. Det för tankarna till att det tidigast kan bli fråga om en ändring 1 januari 2012.
Det är tydligt att Anders Borg ser fördelar med att specialreglera för den ideella sektorn. Det kan ifrågasättas om Sverige kommer att ha framgång med ett sådant förslag. Vidare kan man fundera över alla gränsdragningsfrågor som kommer att uppstå i en situation med specialreglering för en viss sektor. Hur löser man t.ex. att en hyresvärd fått avdrag för moms på ombyggnation av en lokal om det i nästa steg flyttar in en ideell organisation? Kommer det att leda till momskonsekvenser för hyresvärden vilket i sin tur leder till en ovilja att upplåta lokalen till en ideell organisation?
Som alltid ger momsen upphov till en hel del frågetecken även om finansministerns intentioner är de bästa – man vill verkligen på alla sätta värna om den ideella sektorns fortlevnad.
Bilden är från en båtklubb i Landskrona.
Svenska Båtunionen och Sweboat bjuder in till seminarium under Almedalsveckan. Seminariet kommer att fokusera på miljöarbetet kring båtlivet och uppmärksamma viktiga samarbeten mellan myndigheter, båtorganisationer och båtbranschen.
Miljöarbetet kring båtlivet står alltmer i centrum och miljöanpassningar sjösätts på allt fler plan. Inte minst har många tillverkare av båtar och båtprodukter insett konkurrensfördelarna i att tidigt anpassa sig till kommande miljödirektiv på EU-nivå.
Företrädare för Världsnaturfonden, Båtmiljörådet och Båtskroten kommer att delta.
Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare Hans W. Berglund och Sweboats VD Mats Eriksson i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.
Tid 6 juli kl. 1300
Plats Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, eller VD Mats Eriksson.
Svenska Båtunionen är en sammanslutning av landets 26 regionala båtförbund och representerar därmed mer än 900 båtklubbar med ca 162 000 medlemmar.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag, indelade i fem branschgrupperingar.
Foto: Gotlands kommun.
www.batunionen.com
Den ideella sektorn ska kompenseras så att vi fortsatt kan ha en aktiv folkrörelse i Sverige om vi till exempel på grund av EU-krav måste ändra momsreglerna. Det beskedet gav finansminister Anders Borg idag när han träffade företrädare för en rad organisationer som verkar inom den ideella sektorn.
– Samtalet med branschens företrädare har varit viktiga och värdefulla för mig. Det är en självklar utgångspunkt att vi inte ska försämra villkoren för denna typ av verksamhet i Sverige, säger Anders Borg.
Syftet med mötet var att diskutera frågor som uppkommit i samband med EU-krav kring momsfrågor, men även inkomstskattefrågor i verksamheter som bedrivs av allmännyttiga ideella föreningar, stiftelser och registrerade trossamfund.
Finansministern framhöll att den ideella sektorn inte ska förlora ekonomiskt på ändrade momsregler. Regeringen överväger att införa en regel som undantar den ideella sektorn från moms om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster understiger en viss nivå. Förslaget kräver dock ett särskilt medgivande från EU.
– Jag vill samtidigt betona att det är viktigt att den inkomstskattebefriade kommersiella verksamheten i ideella föreningar inte blir så stor att den snedvrider konkurrensen, säger Anders Borg.
Finansministern klargjorde även att den ideella sektorn inte ska drabbas ekonomiskt om obligatorisk moms införs på lokaler. Antingen kommer uthyrning till ideell verksamhet även i fortsättningen undantas från moms eller så kommer sektorn att kompenseras på annat sätt.
Bilden är från Tranebergs Segelsällskap. Foto: Roland Brinkberg.
Philippe Tamwelius är ny sammankallande för säkerhetsbesiktningskommittén inom SBU. Det är känt att antalet utförda besiktningar under de senaste åren gått ned i antal, bland annat på grund av att försäkringskravet har slopats. Men Philippe vill åter stärka betydelsen av säkerhetsbesiktningen och göra en rejäl omstart med en omarbetad produkt.
– Vi håller på med en inventering av allt det fina arbete som redan har gjorts och ser över både upplägget och strukturen för besiktningen, säger Philippe, som arbetar på ett försäkringsbolag och även är ordförande i Talluddens Båtsällskap på Lidingö.
– Vi kommer att ta kontakt med de besiktningsansvariga i förbunden och ta in åsikter från olika håll. Vi vill gärna ha synpunkter även från andra som känner ett engagemang för säkerhetsbesiktningen. Det finns en stor kunskapsmassa ute i förbunden och det finns säkerligen en hel del idéer bland besiktningsmännen om hur besiktningen bör omformas för att vinna mark igen. Det är oerhört viktigt att jag får ta del alla dessa idéer och synpunkter.
Philippe Tamwelius nås på:
Tel. 073-347 9514.
philippe.tamwelius@bredband.net
Ett av de större seglingsarrangemangen i södra Sverige blir i år ännu större. Kappseglingen Ven runt från Råå har lockar upp mot 100 båtar från både Sverige och Danmark. Genom att förnya kringarrangemangen räknar man med att få mer publicitet, mer publik och därigenom också fler seglare. Tillsammans med ca 20 andra föreningar som är verksamma i och kring Råå hamn fyller man hela Råå med aktiviteter.
Utställningar på Museet, fartygsbesök från kustbevakning, Lotsar, Sjöräddning och Sjövärnskåren varvas med Båtmässa, dans på bryggan och olika festaktiviteter.
– Vi ville engagera alla och det fanns ju hur mycket intresse som helst säger Stefan Nilsson vice ordföran-de i RHSS. Nu är vi 20 föreningar som är med och fixar aktiviteter. Att vi också har fått hit Båtmässan gör att det säkert kommer att vara ”mycket” folk på lördagens stora Kräftkalas.
Årets upplaga av kappseglingen Ven Runt från Råå går i år lördagen 14 augusti. Arrangemanget omfattar dels kappsegling på ca 25 Nm enligt handikappsystemet SRS/SweLYS och dels en familjeklass där det gäller att ta sig runt ven.
Båtmässan på Råå
I år flyttar båtmässan som arrangerats i Helsingborg under många ut på Råå. Det kommer att finnas bå-tar både i hamnen och på land. Det kommer också att finnas utställare av bland annat tillbehör och klä-der etc.
Aktiviteter för icke kappseglare
För bryggseglare som bara vill flanera längs kajerna och titta på båtar finns en tipsrunda med fantastiska priser som lottas ut under kvällens kräftfest. Har man inte egen båt men ändå vill följa kappseglingen från havet kan man lösa biljett till Ven Runt i Turistklass och Råå båtarnas Skuta ”Siam” som kör ett varv runt Ven tillsammans med startfältet. Här kan man också delta i en frågesport med fina priser. På kvällen blir det stor Kräftfest för alla sorters seglare.
Bakgrundsinformation Råå Helsingborg Segelsällskap har ca 700 medlemmar med både segelbåtar och motorbåtar. Ven runt från Råå har arrangerats sedan början av 60-talet. Årets prisbord är värt över 100 000 kronor Råå har ca 1200 båtplatser och är en av Öresunds största småbåtshamnar
Intressanta Länkar
www.brunstorpevent.se
www.venrunt.com
www.rhss.m.se
www.raabatarna.se
Svenska Båtunionen och Sweboat på Almedalen 6 juli ”Upptäck båtlivet, politiker!” Med den uppmaningen till företrädare för regering och riksdag, kommuner och landsting inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 6 juli kl. 1300 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.
Miljöarbetet kring båtlivet står alltmer i centrum och miljöanpassningar sjösätts på allt fler plan. Inte minst har många tillverkare av båtar och båtprodukter insett konkurrensfördelarna i att tidigt anpassa sig till kommande miljödirektiv på EU-nivå.
Seminariet kommer att fokusera på dessa frågor och visa på det viktiga samarbetet mellan myndigheter, båtorganisationer och båtbranschen.
Företrädare för Världsnaturfonden, Båtmiljörådet och Båtskroten kommer att delta.
Dessutom deltar SBU:s generalsekreterare, Hans W Berglund, och Sweboats VD, Mats Eriksson, i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, me@sweboat.se
Svenska Båtunionen är en sammanslutning av landets 26 regionala båtförbund och representerar därmed mer än 900 båtklubbar med cirka 162 000 medlemmar.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med cirka 400 medlemsföretag, indelade i fem branschgrupperingar.
Foto: Foto: Gotlands kommun.
För att visa fiskehistorien för eftervärden har Enångers Båtsällskap träffat ett samarbetsavtal. Detta genom en överenskommelse med Njutångers Hembygdsförening, som har en samling av material från sekelskiftet 1800–1900. I Borka har en sjöbod från 1800-talet renoverats och inventarierna från Njutånger har flyttats dit. Därmed kommer hela fiskehistorien från områdets fiskevatten att samlas på Borka Brygga.
På Borka Brygga kan man nu se verktyg för båtbyggeri, motorer ”kultändare” tillverkade för 110 år sedan i Hudiksvall och Jättendal med flera platser, ett 60-tal gamla båtmotorer av olika fabrikat, gamla fiskebåtar, historiska bilder från 1800 talet, i den nya delen finns fiskeredskap, sälbössor med mera samt en bostadsdel som visar hur man bodde och levde när 1800-talet gick in i 1900-tal.
På Borka Brygga, som är hemmahamn för 135 egna båtar, finns en välbesökt havsrestaurang med fullständiga rättigheter, sjömack och en gästhamn.
www.ebs.st
Blekinge BF anordnar även i år ett sjösportläger för ungdomar. Alla medlemmar 10–14 år gamla som tillhör en båtklubb ansluten till förbundet är välkomna till ett roligt och spännande läger på Marinens fritidsläger i Karlskrona skärgård. Kravet för deltagande innefattar att ungdomarna är simkunniga och har tillstånd av sina föräldrar.
Kostnaden är 1 500 kr. För det får deltagarna segla, köra motorbåt, navigera, göra utflykt, grilla, bada och leka. I avgiften ingår även försäkring, mat, logi och hyra för båtarna vi använder.
Lägret är uppdelat på två grupper: 26–31 juli respektive 23 juli – 1 augusti.
Påmönstringen sker, för grupp 1 och 2 sker måndagen 26 juli och avmönstringen lördagen 31 juli. Anmälan senast 31 maj till blekinge.batforbund@telia.com.se
Björn Bergstrand håller föredrag för båtklubbar och andra intresserade med rubricerade titel. Han har seglat i vikingavatten Shetland, Färöarna, Island, Grönland, New Foundland och besökt Erik Rödes och Leif Eriksons bosättningar. Resan innehöll all tänkbar spänning såsom stormar, fast i packisen, krock med fartyg m m.
Björn har cirka 120 bilder och berättar i cirka en timme. Föredraget har varit mycket uppskattat på båtklubbar och Båtmässan i Göteborg.
Björn ser fram emot att få komma och berätta på klubbaftnar o dyl.
Björn Bergstrand
Risåsvägen 52
429 44 Särö
Tel: 031-936205, 0703-442878
När segelsällskapet GYS celebrerar sitt femtioårsjubileum blir det med ett storstilat evenemang den 4 och 5 september på och omkring Riddarfjärden i Stockholm, där regattan ftroligen kommer att samla omkring etthundra båtar.
GYS har anordnat kappsegling på Ridddarfjärden den första helgen i september sedan 1965, ursprungligen till minne av den stora regatta som hölls där i samband med Stadshusets invigning 1923. Det stora slagnumret har varit, och är, kampen om den näst America’s cup anskrämligaste och mest eftertraktade pokalen, The Scandal Beauty Trophy.
GYS tog också initiativet till Segelbåtens dag, då man seglade på alla Stockholms vatten. Som mest var närmare 1 500 båtar med i denna världens största regatta. När huvudsponsorn drog sig ur på grund av dåliga tider insomnade Segelbåtens dag.
Nu skall den återuppstå, i varje fall på Riddarfjärden. Inte bara de stora och gamla träyachterna kommer att delta utan även en rad inbjudna klasser.
Start- och målkanon placeras på Riddarholmen och högkvarteret blir Stockholms segelsällskaps och Rålambshovs båtklubbs hamnar vid Rålambshov.
Åskådare kommer att kunna åka gratis i veteranbuss mellan Riddarholmen och Rålambshov, där underhållning kommer att ges om allt går i lås. Där skall även olika organisationer sätta upp sina informationstält. Även Automobilhistoriska klubben ämnar visa upp sina gamla rariteter.och man kommer att få se en rad veteranmotorcyklar.
På Riddarholmen och längs Norr Mälarstrand kommer högtalare att placeras ut för referat av seglingarna och sakkunniga kommentarer om det som rör sig på land och på vattnet.
Motor Yacht Societys gamla motorbåtar kommer att defilera liksom Rivaklubbens båtar och Sjöräddning och Kustbevakning visar upp sig. Svenska Skärgårdskryssarförbundet, SSKF, och Sail Yacht Society, SYS, kommer också med sina fina båtar.
För ytterligare information kontakta Mike von Matuska, mike@matuska.se
Starten för båtsäsongen innebär också start på högsäsongen för båtstölder. De flesta båtar stjäls från hamnar med dålig bevakning. Försäkringsbolaget If har lanserat konceptet Säker hamn, som hjälper till att hålla tjuven borta.
If lanserade år 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallad Säker hamn. Ett av kriterierna är att hamnen ska bevakas av medlemmarna. Båtar i de certifierade hamnarna har generellt drabbats av betydligt färre skador, vilket inneburit att If har kunnat höja försäkringsrabatten för medlemmarna från 15 till 25 procent.
Idag ligger 30 000 svenska småbåtar i Säker hamn.
De vanligaste båtförsäkringsskadorna på våren är stölder av motorer och drev, som stjäls i samband med sjösättningen då båtarna är nyutrustade.
– Det är en god idé att båtklubbens medlemmar hjälps åt att gå vakt i hamnen under båtsäsongen, och att man startar bevakningen redan innan de första båtarna läggs i sjön, då många båtar är fulla med verktyg och personliga tillhörigheter. På så sätt kan man undvika många olyckliga stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Det här krävs för att blir certifierad som Säker hamn:
• Hamnen ska vara skyddad från öppen sjö och utomstående trafik.
• Hamnen ska ha bevakning utförd av medlemmarna för att minska riskerna för stöld.
• Hamnen ska ha kontroll på andrahandsuthyrningen av båtplatser.
Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.
Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.
IFS STÖLDSKYDDSTIPS:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
• Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor.
• Ta med dig löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Stöldskyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa ett spårsökningssystem med uppkoppling till din mobil eller till larmcentral. Detta ger hos If upp till 20 procents rabatt på båtförsäkringen.
Bilden är från Borka brygga i Enånger.
I år hålls Nordic Lagoon Owners Meeting i Nexö på Bornholm 14-16 juli. Arrangörerna räknar med minst 20 båtar till denna lite annorlunda träff. Den förra träffen för Lagoonägare hölls i Visby 2008 när katamaranmarknaden just hade öppnats i Sverige. Nu finns det ett stort antal båtar och de används ofta mycket för långsegling av sina ägare.
Träffen inleds med mottagning, grillparty och andra trevligheter. Därefter blir det bland annat regatta, sightseeing på Bornholm och mycket annat intressant.
Intresserade anmäler sig till:
olle_berg@live.se
Nu finns det möjlighet att snabbt hitta information på Internet för den som har blivit utsatt för brott. Från polisens hemsida www.polisen.se kan man välja vilket län och myndighet man vill se på. En länk från till exempel Blekinge Båtförbunds hemsida går till den flik som behandlar hur man gör då man blivit utsatt för brott.
Vill man tipsa polisen så är det hemsidans förstasida efter att ha valt län som gäller. Där är en blå ruta med texten Tipsa Polisen.
Bilden här intill föreställer Båtsamverkan i Karlskrona.
www.batsam.com
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB ska under perioden 2010-2014 finansiera ett nytt idrottsstipendium i Östhammars kommun. Det är innebörden i ett avtal som träffats mellan SKB och kommunen. Målgruppen för det nya stipendiet är aktiva ungdomsföreningar som har sitt säte i kommunen och som blivit godkända ”Guldklubbar” i enlighet med kommunens pågående samarbete med SISU Idrottsutbildarna.
– För SKB är det viktigt med en positiv utveckling på de orter där vi verkar. Självklart spelar ett aktivt och rikt föreningsliv en stor roll i detta. Därför är vi glada över att vi i form av ett stipendium kan uppmärksamma både föreningar och dess eldsjälar i kommunen, säger Stig Björne, chef för enheten för samhällsfrågor på SKB.
– I Östhammars kommun finns det ett starkt föreningsliv med starka traditioner och som är till stor nytta för hela kommunen. Att kunna uppmuntra och stödja de föreningar som vill utveckla sin verksamhet och organisation är viktigt för framtiden, och det här stipendiet känns helt rätt i det avseendet, säger Dag Söderberg, fritidschef i Östhammars kommun.
Bakgrund:
Östhammars kommun kommer att sköta den praktiska hanteringen av idrottsstipendiet. Kommunen ska årligen, genom fritidsnämnden, besluta om fördelningen av stipendiet i enlighet med SKB:s riktlinjer för stipendier till ungdomsföreningar. Den totala summan ska under perioden uppgå till 500 000 kr.
För att en förening ska ha möjlighet att ansöka om det nya stipendiet måste följande kriterier vara uppfyllda:
– Föreningen måste ha sitt säte i Östhammars kommun.
– Föreningen ska under det senaste verksamhetsåret ha bedrivit ungdomsverksamhet och redovisat densamma till fritidsnämnden enligt normer för lokalt aktivitetsstöd.
– Föreningen ska ha erhållit Östhammars kommun, fritidsnämndens och SISU Idrottsutbildarnas utmärkelse ”Guldklubb”.
Avgörande för stipendiets storlek är antalet medlemmar i föreningen. Fördelningen kan variera mellan åren beroende på hur många och hur stora föreningar som söker. Varje enskild förening kan endast erhålla stipendiet vid ett tillfälle.
Det beviljade stipendiet fördelas mellan tre områden: föreningens ordinarie verksamhet, personligt stipendium till eldsjäl i föreningen samt medel till en utbildnings/utvecklingsresa. Föreningen själv beslutar om vilken medlem som ska erhålla det personliga stipendiet.
Det är en ny generation gästhamnar som utvecklas längs våra kustlinjer. Viamares gästhamnsbolag Promarina har ”livets goda” i fokus – spännande arkitektur har en given roll där. Nu tas första spadtaget för en ny byggnad för gästhamnsfaciliteter i Oxelösunds Gästhamn ritad av YAJ arkitekter.
– Idag är en gästhamn mycket mer än nödvändig basservice för båtfolk. Modern gästhamnsverksamhet går ut på att göra båtlivet mer angenämt och skärgården mer lättillgänglig för fler under en större del av året, säger Ylva Lindstedt, arkitekt och VD för YAJ arkitekter.
– I samarbete med Promarina utformar vi anläggningar som förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder, och som också har attraktionskraft off season. Vi utformar anläggningarna så att de både länkar båtgäster med ortens attraktioner och erbjuder allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet – ett sätt att boosta hela orten som turistdestination!
– Gästhamnens arkitektur skall vara en attraktor i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till platsen, berättar Ylva Lindstedt.
– Byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund är en monolit i massivträ, beskriver Jonas Nyberg, arkitekt och delägare i YAJ. Massivträstommen är exponerad exteriört i fasaderna, takbeläggningen är ett också i trä, ett sk faltak. Hela exteriören skall ytbehandlas med väldoftande ”bryggsmörja” eller ”Roslagsmahogny” – en mörkpigmenterad, traditionstyngd blandning av tjära med linolja. Interiörerna blir havsblått monokroma med detaljer i teak.
Byggnadens speciella form är genererad utifrån optimala solvinklar och väderstreck för dels solpanelens funktion (i takfallet mot söder), dels för takfönstrens funktion som dagsljusintag, där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen undviks genom att takfallen vikts bort från södersolen (takfallen mot nordost och nordväst).
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Jonas Nyberg.
– Anläggningen kommer att innehålla miljöteknik i form av solpaneler och värmepump för tappvarmvatten, rörelsedetektorer och sensorer för reglering av belysning, tappvatten och vädring via takfönster. Energisnål belysning och apparatur kommer att användas.
– Förutom att integrera cleantech-system i byggnader, har vi som arkitekter möjlighet att åstadkomma verkliga besparingar vad gäller både miljö och förvaltningskostnader. Det görs genom själva utformningen, väderstrecksorienteringen och placeringen av byggnader. Exempel på vårt arbete med sådana sk passiva klimatsystem i Oxelösund är utjämning av temperatursvängningar under dygnet via en stomme i massivträ – den tunga stommen ackumulerar värme under dagen, värmen återges under kalla nätter. Ett annat exempel är dagsljusintag via takfönster placerade där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen från söder undviks, samt evakuering av fukt och överskottsvärme via självdrag genom takfönstren.
En annan, självklar miljöaspekt av anläggningen är genomgående miljöriktiga byggmaterial. Gästhamnsanläggningen är i sin helhet Blå Flaggklassad. Promarina samarbetar också med Håll Sverige Rent. Utöver den nya byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund kommer inför sommaren nya bryggor på plats.
Inför nästa säsong får anläggningen ytterligare ett arkitektoniskt tillskott i form av nytt hamnkontor med butik, café och en gästhamnslounge, avslöjar Mats Bylund, VD för Promarina.
www.promarina.se
Den 30 april är sista dagen att under våren ansöka om k-märkning för din fritidsbåt. Sjöhistoriska museet hoppas på många nya ansökningar om k-märkning av fritidsbåtar – även om folkbåten Bums, Pettersonbåten Fiorella och snipan Lilli och ytterligare ett 20-tal fritidsbåtar redan blivit k-märkta.
Sista ansökningsdag under våren är den 30 april och ansökningshandlingar och information kan man finns på Sjöhistoriska museets hemsida. Beslut om k-märkning sker två gånger om året och höstens sista ansökningsdatum är 30 september.
Att ha en k-märkt fritidsbåt är en ren hedersbetygelse och inget som kringgärdas varken av lagstiftning eller förbud.
– Tanken är att uppmärksamma en viktig del av det flytande kulturarvet – som idag ägs av privatpersoner runt om i landet, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska.
Läs mer om k-märkning och hämta ansökningshandlingar här:
http://www.sjohistoriska.se/amnen/Fartygsbevarande/Kulturhistorisk_markning/K_markt_fritidsbat.aspx
Regeringen gör omfattande insatser för havsmiljön. I vår kommer en skrivelse om hur Sverige ska uppfylla alla åtaganden inom ramen för Baltic Sea Action Plan, när det gäller minskade utsläpp. En miljard kronor har satsats på havsmiljön under mandatperioden. Förbud mot fosfater i tvättmedel har införts och införs för maskindiskmedel. Regeringen förbereder ett förbud mot att släppa ut toalettavfall i havet.
Miljöminister Andreas Carlgren besöker måndagen 12 april en båtbottentvätt på Lidingö, kör eco-driving med en Waxholmsbåt och diskuterar de nya mottagningsanläggningarna i Nacka för småbåtars toalettavfall.
Program
10.15 BoatWasher båtbottentvätt i Käppala, Lidingö. Företaget berättar om hur båtbottentvättar kan minska användningen av båtbottenfärger med farliga kemikalier. Landstingsrådet Gustav Andersson (c) medverkar.
11.00 Waxholmsbolaget vid Gåshaga brygga, Lidingö. Waxholmsbolaget kommer berätta om sitt miljöarbete och förevisa eco-driving till sjöss – hur man minskar utsläppen från skärgårdstrafiken
13.30 Dalarö brygga, Saltsjöbaden. Besök vid tömningsanläggning för toalettavfall. Representanter för Nacka kommun och Fisksätra båtklubb, som har fått Lova-bidrag för en ny anläggning till sin båtklubb, informerar.
Blekinge Båtförbund arrangerar även i år ett sommarläger för ungdomar. Alla medlemmar mellan 10-14 år tillhörande en båtklubb ansluten till Blekinge Båtförbund är välkomna till ett roligt och spännande läger på Marinens fritidsläger, Skönstavik i Karlskrona skärgård. Kravet för deltagande innefattar att Du är simkunnig och har tillstånd av Dina föräldrar samt medlem i klubb ansluten till BBF.
För endast 1500 kr/delt får Du vara med oss och segla, köra motorbåt, navigera, göra utflykt, grilla, bada och leka. I avgiften ingår även försäkring, mat, logi och hyra för båtarna vi använder.
Påmönstringen sker, för grupp 1 o 2, måndagen 26/7 och avmönstringen lördagen 31/7. Anmäl Dig redan nu för att vara säker på en plats! Din klubb har anmälningsblankett annars kontaktar Du BBF:s kansli på tfn 0455-80390 eller via e-post blekinge.batforbund@telia.com.se. Kontakta annars någon av ledarna nedan.
Anmälan skall vara BBF tillhanda senast den 31/5. (Först till kvarn osv.)
I år är lägret är indelat i 3 grupper men största delen av lägret utförs gemensamt. Grupperna är följande:
Grupp 1:
Målet är att upptäcka havet och sjösport på ett lekfullt vis. Du lär Dig grunderna i segling o köra motorbåt samt hur färdas säkert till sjöss.
Grupp 2:
Målet är att lära sig ännu mer om sjön. Vi går igenom det som krävs för att ta ”Rorsmansmärket”, dvs grunderna i att manövrera segelbåt o motorbåt, navigation, sjösäkerhet och nödsituationer till sjöss. Du som är över 14 år har även möjlighet att ta märket genom att utföra själva Rorsmansproven. Grupp 3:
Miniledare (ca 15 år) utses av ungdomskommittén, ring mer för information eller intresseanmälan.
Grupp 1 o 2: 26 – 31 juli.
Grupp 3: 23juli – 1 augusti.
Ha en solig och rolig sommar!
Ungdomskommittén
Jessica Wennfalk 0706-765659
jesswen06@hotmail.com
Finansminister Anders Borg, kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har i dag skickat en uppmaning till Europeiska kommissionen om att reglerna i det gemensamma EU-direktivet om moms måste ses över för att förbättra villkoren för ideell sektor. Uppmaningen sker mot bakgrund av att kommissionen har inlett ett fördragsbrottsförfarande mot Sverige.
Kommissionen anser att den svenska momslagen innehåller för generösa undantag för den ideella sektorn och därmed strider mot EU:s momsdirektiv.
– En rapport som tagits fram av två externa utredare pekar på att de svenska reglerna inte står i överensstämmelse med EU:s momsdirektiv. En anpassning av de svenska reglerna till EU:s momsdirektiv kan leda till ekonomiska och administrativa problem för delar av den ideella sektorn. Frågan är dock inte akut, vi är i början på en lång process. En självklar utgångspunkt är att oavsett hur momsregelverket kommer att utformas i framtiden ska den ideella sektorn i sin helhet inte förlora ekonomiskt på eventuella förändringar. Vi kommer att föra en dialog med såväl idrottsrörelsen som andra delar av den ideella sektorn, säger Anders Borg.
Men samtidigt vill vi passa på att uppmana kommissionen att se över det föråldrade regelverket på momsområdet som EU-länderna är skyldiga att följa. Reglerna är svårtolkade vilket flera avgöranden från EU-domstolen har visat, säger Anders Borg.
Bildtext:
Hamnen hos Karlskrona Segelsällskap är mycket uppskattad bland båtfolk från när och fjärran. Här finns sju fasta gästplatser. Foto: Maarten van Leeuwen.
– Vi vill uppmärksamma EU på vår rika och viktiga folkrörelsetradition i Sverige och övriga Norden och uppmana EU att bidra till att allmännyttig ideell verksamhet inte får betungande skatteregler som leder till ökad skattebelastning och ökad administrativ börda, skriver de tre ministrarna.
För att kunna visa hela fiskehistorien för eftervärden, med sjöbodsinnehåll, bostad med mera så har Enångers Båtsällskap träffat ett samarbetsavtal över sockengränserna. Detta genom en överenskommelse med Njutångers Hembygdsförening, vilka hade en samling av material från sekelskiftet 1800-1900 i sin ägo och hade den inriktning som saknades i Enångers Båtsällskaps samling, det vill säga de hade båtar från tidigt 1900 byggda i Enånger och motorer från 1900 talets början , många av dem har suttit i Enångersfiskarnas båtar, samt verktyg för båtbyggeri med mera och i Njutånger fanns bostad och sjöbod samt fiskredskap.
I Borka har nu en sjöbod från 1800-talet renoverats och iordningställts och inventarierna från Njutånger har flyttats in, på detta sätt kommer hela fiskehistorien från våra socknars fiskevatten att samlas på Borka Brygga. De gamla fiskarna i dessa båda socknar levde ju ganska likartat varför en helhetsbild av deras liv kan skapas genom detta samarbete.
På Borka Brygga kan man nu se verktyg för båtbyggeri, motorer ”kultändare” tillverkade för 110 år sedan i Hudiksvall och Jättendal med flera platser, ett 60-tal gamla båtmotorer av olika fabrikat, gamla fiskebåtar, historiska bilder från 1800 talet, i den nya delen finns fiskeredskap , sälbössor med mera samt en bostadsdel som visar hur man bodde och levde när 1800-talet gick in i 1900-tal.
På Borka Brygga som är hemmahamn för 135 egna båtar finns nu en välbesökt havsrestaurang med fullständiga rättigheter, sjömack, gästhamn som i Svenska Turistföreningens gästhamnsguide har tilldelats 19 poäng av 20 möjliga en nyanlagd campingplats ,en minigolfbana, ett historiskt arbetslivsmuseum inrett i en sjöbod från 1800-talets början.
www.ebs.st
Svenska Båtunionen valde en ny styrelse vid Båtriksdagen 2010, som hölls 26–28 mars. En nyhet är att Unionsstyrelsen fick en kvinnlig ledamot i Anita Zeliath från Hässleholm. Svenska Båtunionen är riksorganisation för landets båtklubbar och organiserar totalt över 160 000 båtägare.
Förväntningarna var höga inför årets Båtriksdag eftersom programmet var ovanligt välpackat. Förutom ordinarie förhandlingar pågick flera workshops, där delegaterna kunde diskutera olika ämnen, under Båtriksdagen som hölls på Tallinks fartyg mellan Stockholm och Tallin.
Bland de motioner som togs upp fanns ämnen som utsläpp av toaavfall, utbildningsbidrag för båtklubbsprogrammet BAS, moms för båtlivet och Unionens egen webbkommunikation.
Bland de mer handfasta ämnena märks ett beslut om att ta fram en folder om hur båtägare bör hantera pallningsmaterial. En av anledningarna till detta är den tragiska olycka som skedde i Strängnäs i höstas då en person avled när hans båt föll över honom.
Efter en diskussion togs även en kvinnlig ledamot med i styrelsen. Det är Anita Zeliath från Hässleholm, som har sin och familjens båt i Pukavik och därmed representerar Blekinge Båtförbund.
Bildtext:
Svenska Båtunionens styrelse 2010. Fr. v. Erik Duvner, Skånes Båtförbund, Ingemar Wahlman, Gästriklands Båtförbund, Carl R Hellström, Östra Vänerns Båtförbund, Sten Olsson, Bottenvikens Båtförbund, Anita Zeliath, Blekinge Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Denis Helin, Saltsjön-Mälarens Båtförbund, Martin Nordström, Blekinge Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens Båtförbund.
Najad 505 och Greenline 33 har utsetts till MiljöBästa Båt 2010 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Priset överlämnades av miljöminister Andreas Carlgren (C) på Båttinget 10 mars.
Prisutdelning för MiljöBästa Båt 2010. Fr. v. Fr. v. Jacqueline Widström, Najad, Bengt Gärde, Svenska Båtunionen, Andreas Carlgren, miljöminister (C), Bernt Lindquist, Fabmar (Greenline). Foto: Roland Brinkberg
Det är Svenska Båtunionens Miljökommitté som för andra året i rad utser MiljöBästa båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt. Valet baseras på hur båttillverkarna uppfyller de miljökrav som Svenska Båtunionen (SBU) ställer för MiljöBästa Båt.
Så här motiverar Miljökommittén årets utnämningar:
Segelbåt
”Najad 505 är en exklusiv båt tillverkad för en utvald krets av brukare där miljöaspektens prispåverkan inte är avgörande utan tillåter nya och långsiktigt miljövinnande koncept för övrig produktion i långa serier.
Motorbåt.
”Miljökommittén utnämner Greenline 33 Hybrid till MiljöBästa motorbåt 2010. Valet baseras på tillverkarens utpräglade inriktning vid framställning av en motorbåt med minimal negativ påverkan på miljön vid såväl framdrivning som vid materialval. Svenska Båtunionens enkät har till alla delar besvarats, där Greenline 33:s väl utvecklade hybriddrivning särskilt noterats. Båten kan bilda skola för efterföljare.”
– God havsmiljö är bra för båtlivet på samma sätt som ett miljövänligt båtliv är bra för havsmiljön. Det är ett gemensamt intresse för regeringen och båtlivet att värna havs- och kustmiljön i och runt Sverige. Det sa Miljöminister Andreas Carlgren vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö, onsdagen 10 mars. Båttinget arrangeras av SBU i samarbete med Sweboat.
Andreas Carlgren presenterade ett fyrapunktsprogram för båtlivet och miljön i framtiden:
De skadliga båtbottenfärgerna ska fasas ut och alternativa lösningar sökas. Det kan handla om t.ex. båtbottentvättar. Reglerna för båtbottenfärger harmoniseras för närvarande inom EU. Sverige agerar för strängare krav vid användning av biocider i båtbottenfärger inom EU. Ett statligt bidrag om 120 miljoner kronor per år till lokala vattenvårdssatsningar – LOVA innebär bl.a. finansiering av båtbottentvättar.
Toalettavfallet ska inte ut i sjön. Toalettavfallet ska omhändertas, dels från fartyg men också från fritidsbåtar. När det gäller större fartyg sker arbetet genom HELCOM för att i hela Östersjön åstadkomma ett förbud eller krav på rening av utsläppen för kryssningsfartyg och passagerarfärjor. När det gäller fritidsbåtar och utsläpp av toalettavfall är det främst ett sanitärt problem och ett förbud förbereds. Hur detta förbud kommer utformas är för tidigt att saga då remissrundan avslutas på fredag den 12 mars. Regeringen kommer nu att gå igenom alla remisser och återkomma under våren med ett förslag till utformning. Det blir ett förbud men nyttan med detta kommer att vägas mot konsekvenser för den enskilde, som t.ex. kostnader.
Krafttag mot nedskräpning. Det behövs krafttag mot nedskräpning längs kusterna. En del av regeringens satsning på havsmiljön går till åtgärder mot nedskräpning. Naturvårdsverket ger 2,5 miljoner kronor per år i tre år för natur- och miljövård längs stränderna i norra Bohuslän via havsmiljöanslaget. Det finns möjlighet för kommunerna att få stöd för t.ex. strandstädning genom praktikliknade åtgärder som Arbetsförmedlingens program “Lyft”. I branschen tas initiativ som Sveriges första båtskrot på Muskö.
Minskade utsläpp från fritidsbåtar. Utsläppen måste minska från tvåtaktsmotorer, som idag är ett problem med upp till 40 procent högre utsläpp än från fyrtaktsmotorerna, samt mer bränslerester som innehåller olja. Avgaskraven på EU-nivå är gamla och regeringenvi vill se ett nytt förslag. Det är önskvärt med en ökad användning av den mer miljövänliga alkylatbensinen. Arbetet med elmotorer är intressant, bland annat den prototyp som beräknas serietillverkas under 2011.
– Regeringen har på ett helt annat sätt än tidigare lyft fram och vidtagit åtgärder för havsmiljön de senaste fyra åren. Senare i vår ska Sverige redovisa hur åtagandena inom HELCOM när det gäller kväve och forforutsläppen ska uppfyllas. Nu satsas en miljard kronor årligen på bättre havsmiljö. En ny havsmiljömyndighet är under bildande. Östersjön har under det svenska EU-ordförandeskapet utsetts till pilotområde som gör att vi kan gå före med miljöförbättrande åtgärder. Vi har infört förbud mot fosfat i tvättmedel, och nu går vi vidare med maskindiskmedel. På område efter område ser regeringen till att förbättra havets miljö, säger Andreas Carlgren.
Fotnot: Ytterligare åtgärder som alliansregeringen gjort för havsmiljön inkluderar:
– Inrättandet av Havsmiljöinstitutet i Göteborg
– Kosterhavet som den första marina nationalparken
– Utpekande av ytterligare sex marina skyddsområden, vilket innebär en fördubblad areal inom de svenska havsområdena
– Pådrivande för åtgärder i Kaliningrad, som enskilt betyder mest för Östersjöns miljö.
– Satsning på 90 Mkr på en mellanstatlig fond för åtgärder i Östersjön.
Foto: Roland Brinkberg.
Miljöminister Andreas Carlgren talar vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö under rubriken “Regeringens syn på båtlivet och miljön”. Därefter delar han ut priset MiljöBästa Båt 2010 till representanterna för årets vinnare, Greenline 33 och Najad 505. Båttinget arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i anslutning till båtmässan Allt för Sjön.
Tid och plats:
Tid: Onsdagen den 10 mars 2010, kl. 09.30.
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö.
Läs mer om Båttinget:
http://www.alltforsjon.com/common/Article.aspx?id=7568
Kommentarer
Hej
Om man ser till att det blir lätt att tömma fritidsbåtars toalettavfall så kommer "problemet" med tiden att fasas ut. Kommuner, båtklubbar och organisationer borde ta ansvar redan nu. Det finns i dag statliga styrmedel som "LOVA-bidrag" vilket innebär bidrag med 50% vid installation av latrintömning.
Det finns flera sugtömnings-pumpstationer och flytande tömningsstation för fritidsbåtars toalettavfall te.x
http://pontoner.se/septitank-brygga.html