SBU

Det blir ingen sammanslagning av de två stora båtorganisationerna i Sverige. Det står klart efter omröstning på SBU:s Båtriksdag i Luleå 16–17 mars. Frågan avgjordes med rösterna 91 emot och 41 för ett samgående.

Den förväntade debatten om ett samgående uteblev i stort sett helt på Båtriksdagen, som samlar delegater från hela Båtsverige en gång om året. Diskussionen har pågått i flera år, men i och med Båtriksdagens beslut är försöket att bilda en jättelik organisation för Båtsverige avslutat.

Båtriksdagens diskussion om ett samgående kom helt av sig sedan Sveriges största båtförbund, Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF), lagt ner sina röster. SMBF är i kraft av sin storlek mer eller mindre avgörande för hur både denna och andra frågor avgörs. I denna fråga hade deras åsikt dock inte ändrat resultatet eftersom det krävdes en betryggande majoritet.

Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF) har debatterats i många år. Vid en omröstning på det så kallade ”Uppsala Möte” 1985 blev det ett knappt nej till samgående, den gången efter 17 års debatt…

Samma utfall blev det alltså även denna gång, när först SBU och därefter SSF samma dag tydligt rösta nej.

Därmed går både organisationerna vidare med sin verksamhet, vilket för SBU bör betyda ännu mer främjande för båtlivet.

En av de knepiga frågor som Båtriksdagen hade att ta ställning till var en medlemsansökan från nybildade Södra Roslagens Båtförbund. Båtriksdagens ordförande, Magnus Anderberg, gick snabbt till beslut i frågan och förbundet välkomnas som ny medlem efter viss komplettering av ansökningshandlingarna 1 januari 2014. Eftersom reglerna är klara och tydliga blev det ett enkelt ärende.

Det som däremot skapade debatt gällde revisorernas rapport i Unionens Verksamhetsberättelse 2012. Det fanns ett visst missnöje från revisorernas sida med att verksamheten har varit lägre än vanligt inom SBU en tid. Särskilt gällde detta verksamheter i en del kommittéer. Båtriksdagen gav dock att ge styrelsen ansvarsfrihet.

Båtriksdagen beslöt vidare bland annat att redovisa hur medlemsavgifterna används i Unionen och vilken medlemsnytta detta ger. Detta har publicerats i Båtliv (nr 1-2013) och kommer i fortsättningen att finnas även på Unionens hemsida.

Det tyngsta beslutet blev att en särskild grupp med sju båtförbund ska utreda hur verksamheten inom SBU kan bli bättre och med siktet inställt på medlemsnyttan (se separat text) efter en motion från Gästriklands Båtförbund. Dessa tankar finns även i en lång motion från Östergötlands Båtförbund, som antogs av Båtriksdagen. Den och alla övriga motioner finns på www.batunionen.com

Oförändrad avgift
SBU höjer inte medlemsavgiften för 2014. Trots att Unionen går mot ett ekonomiskt underskott beslöt Båtriksdagen att inte göra någon höjning utan avvakta en utredning, som blir klar i höst.
Medlemsavgiften är därmed oförändrad:
56 kr enkelanslutna medlemmar.
51 kr dubbelanslutna medlemmar.
25 kr för enskilda ungdomar t o m 20 år.

Båtriksdagen 2013 blev en startpunkt för ett förändringsarbete som berör hela SBU. Tommy Sandin, ordförande i Gästriklands Båtförbund, är sammankallande i en grupp med åtta båtförbund som ska leda arbetet ”Utvecklingen av SBU”. Gruppen har fått ett mycket omfattande uppdrag och en snäv tidsram.

Den första redovisningen sker på Unionsrådet i november.

– Om alla inblandade bidrar till det här så ska vi nå de uppsatta målen, säger Tommy Sandin.
Hur kommer vanliga båtklubbsmedlemmar att märka ert arbete?

– Min tanke är att inte köra någon enkät utan jobba via båtförbunden så att de kontaktar klubbarna som tar i sin tur kontaktar medlemmarna. Det kan vara ett sätt att börja bygga upp kontakten i hela Unionen.

– Under arbetets gång kommer vi att använda SBU:s hemsida. Där kommer att finnas kontaktpersoner och alla uppgifter om vårt arbete.

Flera båtförbund ingår i ”Utvecklingen av SBU”: Gästrikland, Saltsjön-Mälarens Båtförbund, Västkusten, Lidingö, Bottenviken, Blekinge, Mälaren och Skåne.

De frågor som gruppen ska behandla är:
– en genomlysning av SBU:s organisation och verksamhet och föreslå vad som kan utvecklas respektive vad som kan avvecklas.
– redovisa efterfrågad medlemsnytta hos båtklubbar och enskilda i konkreta termer.
– föreslå riktlinjer för hur båtförbunden ska stödja sina klubbar och vad SBU centralt ska ta ansvar för. Rollspelet mellan ”SBU centralt” och förbunden är en viktig del i SBU:s verksamhet.

Bildtext:
Tommy Sandin, ordförande i ”Utvecklingen av SBU”.

Försäkringsbolaget Svenska Sjö erbjuder 15 000 kr till de båtklubbar som kan öka antalet försäkrade båtar i klubben med minst 25 procent. Erbjudandet gäller de första tio klubbarna som klarar målet.

Det var vid årets Båtriksdag i Luleå som Svenska Sjö presenterade sitt erbjudande till båtklubbarna. Förutom bonusen på 15 000 kr tillkommer 400 kr per båtnettotillskott, oavsett totalt resultat. Båtägarna får dessutom tio procent extra premierabatt första året för varje nytecknad försäkring.

Anledningen är att Svenska Sjö vill försäkra fler båtklubbsmedlemmar.

Info: www.svenskasjo.se

Svenska Båtunionen fick en delvis ny styrelse vid årets Båtriksdag, som hölls i Luleå 16-17 mars. Bengt Gärde fick förnyat förtroende som ordförande för en ny tvåårsperiod.

SBU:s styrelse som valdes på Båtriksdagen 2013:

Fr. v. Inge Bramer (SMBF), Rein Lillesaar (Smålands BF), Carina Nylander (Västerbottens BF), Lars Afzelius (Västkustens BF), Christer Fridh (Blekinge BF), BF), ordförande Bengt Gärde (Lidingö BF), Christian Ehrling (Lidingö BF), Lennart Wendt SMBF), Lasse Carlsson (Västkustens BF), Kjell Holst (Skånes BF) och Harald Mårtensson (Östergötlands BF).

Det är upplagt för en het debatt på årets Båtriksdag, som hålls i Luleå 16-17 mars. Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet och en översyn av hela Svenska Båtunionens (SBU) verksamhet är de viktigaste frågorna.

Båtriksdagen är SBU:s högsta beslutande organ och därmed det bästa tillfället för medlemmarna att göra sin röst hörd. I år hålls Båtriksdagen i Luleå, 16–17 mars.

En av de mest debatterade frågorna för Unionen på många år ska avgöras på årets Båtriksdag. Det gäller ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF), en fråga som har ventilerats ordentligt i Båtsverige de senaste åren.

Inte förvånande gäller flera av de motioner som har lämnats in från båtförbunden det eventuella samgåendet. En del tycker att samarbetsplanerna ska stoppas snarast, andra vill att röstetal och hanteringen ska ses över.

Hur det blir med ett samgående står helt klart 17 mars, då Båtriksdagen har fattat sitt beslut.

Flera av motionerna handlar om att det är dags att se över SBU:s verksamhet och göra om den från grunden. Östergötlands Båtförbund går allra längst i sin kritik, men förbundet är också konstruktivt med en rad förslag på hur Unionen ska jobba i framtiden. ”Back to basics” är den medicin som, enligt ÖBF, ska få fart på SBU igen.
Text: Lars-Åke Redéen

Motionerna i sammandrag
Här är ett sammandrag av motionerna från SBU:s förbund. Hela materialet finns på www.batunionen.com

Blekinge Båtförbund: Nytt samverkansorgan för friluftslivets båtorganisationer i stället för nuvarande SSD (Sjösportens Samarbetsdelegation).

Blekinge Båtförbund: Stadgeändring av röstetal så att varje båtförbund får tre grundröster och därefter fördelning som tidigare.

Bottenvikens Båtförbund: Föreslår att BAS-systemet avgiftsfinansieras. Licens- och serviceavgift för dem som använder systemet.

Gästriklands Båtförbund: Anpassa verksamhetsplan och budget efter verkligheten. Förbundet vill se en rationaliseringsplan för 2014 där kostnader skärs ner över hela linjen för att kunna öka kapitalet med 500 000 kr per år de närmaste tre åren. Förbundet föreslår att budgeten för alla kommittéer minskas. Motionären vill redan innevarande år spara 900 000 kr på SBU:s verksamhet.

Gästriklands Båtförbund: Utveckling av SBU med en representativ arbetsgrupp som tar fram en utvecklingsplan för Unionen.

Lidingö Båtförbund: Begränsning av röstetal vid Båtriksdag. Max åtta röster per förbund.

Saltsjön-Mälarens Båtförbund: Motion om hanteringen av röster vid Båtriksdagen. Gäller omröstningen om en eventuell sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.

Smålands Båtförbund: Redovisning av hur medlemsavgifterna till SBU används.

Västerbottens Båtförbund: Översyn av SBU:s budget så att medlemsavgiften inte behöver höjas de kommande två åren.

Östergötlands Båtförbund: Motion om SBU i framtiden. Förbundet vill ha en grundläggande översyn av hela SBU och fokusering på kärnfrågor.

Östergötlands Båtförbund: Stadgeändring vid eventuell upplösning av SBU.

Kommentarer

Solen 21:34:56 2013-03-15

Var kloka och säg nu nej till galenskaperna att gå ihop med seglarna

Svenska SwedeStar 415 och Van Wijk 830 Classic från Nederländerna har utsetts till årets MiljöBästaBåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Båtarna belönas bland annat för sina byggmetoder och för sin låga miljöpåverkan.

Snipor ligger i tiden med sina effektiva skrov och sin låga miljöpåverkan totalt sett. Det var huvudanledningen till att den holländska snipan utsågs till vinnare i motorbåtsklassen.

Segelbåtar är i sig oftast mer miljövänliga än motorbåtar, men juryn från SBU:s Miljökommitté anser att SwedeStar 415 byggs i hög svensk kvalitetsnivå på ett miljövänligt sätt.

Utmärkelsen MiljöBästaBåt delas ut av Svenska Båtunionens Miljökommitté.

Juryns motivering till valet av SwedeStar 415:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen segelbåtar har 2013 tilldelats en nykonstruktion, SwedeStar 415 från Lidköpings Båtbyggeri. Med en bred och lång erfarenhet av båtbyggande på ett förtjänstfullt sätt har företaget tillvaratagit de kriterier som gäller för MiljöBästaBåt.”

Juryns motivering till valet av Van Wijk 830 Classic:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen motorbåtar har 2013 tilldelats van Wijk 830. Det är en traditionell snipa i modernt koncept för det nya båtlivet. Med alternativ framdrivning och öppna generösa utrymmen erbjuds en varierad komfort efter eget önskemål. Van Wijks miljöpåverkan regleras enligt holländska krav och svenska justeringar, vilket gör att den uppfyller kriterierna för MiljöBästaBåt.”

Bildtexter:
SwedeStar 415 från Lidköpings Båtsnickeri premiärvisades på Öppna Varv på Orust 2012. Båtens konstruktör är Håkan Södergren, som även har ritat föregångaren, SwedeStar 370. Båten är på 12,61×3,75 m.

Van Wijk 621 Classic från Nederländerna kan fås med hybriddrift, eldrift eller diesel. Samtliga material är CE-certifierade och latrintömning sker från däck. Konstruktör är Pieter Beeldsnijder. Båten är på 8,3×3,0 m.

Lennart Karlsson från Bergkvara vinner Tummen Upp och får 15 000 kr i stipendium. Utmärkelsen delas ut av International Färg AB i samarbete med tidningen Båtliv.

Lennart får Tummen Upp eftersom han är en riktig båtkompis som alltid ställer upp för sina vänner. I över 40 år har han varit verksam i Bergkvara Båtklubb med seglings- och navigationsutbildningar för främst ungdomar men även andra klubbmedlemmar.

– Lennart Karlsson är en bra representant för det fina båtliv som finns i många båtklubbar i Sverige. Han är en populär person i sin båtklubb och en värdig vinnare av Tummen Upp, säger Ann Wegland, produktchef på International Färg AB.

Lennart Karlsson han under lång tid drivit seglingsutbildningar samt tävlingar med stort engagemang och kunskap. Många ungdomar har lärt sig grunderna för båtlivet genom honom i södra Kalmarsund.

– Det är personer som Lennart som vi vill lyfta fram genom Tummen Upp. Sådana som håller båtklubbarna och båtlivet igång men inte alltid vill stå i centrum själva, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv.

Lennart Karlsson fick sitt stipendium på 15 000 kr på båtmässan Allt för sjön i Älvsjö fredag 1 mars i International Färgs monter.

Juryns motivering:
”Lennart Karlsson är en riktig båtkompis för alla i Bergkvara Båtklubb – unga såväl som gamla. Många har lärt sig segla och navigera tack vare Lennart, som under mycket lång tid varit en drivande kraft i sin båtklubb. Han är en värdig mottagare av Tummen Upp 2013.”

Bildtext:
Fr. v. Ann Wegland, International Färg AB, Lennart Karlsson, Bergkvara Båtklubb, och Lars-Åke Redéen, tidningen Båtliv.

För bara 13 kr om året får du sex nummer av tidningen Båtliv direkt hem i brevlådan. Avgiften till Svenska Båtunionen är 56 kr per medlem och år.

För de pengarna får båtklubbarna och deras medlemmar väldigt mycket:

– 23 kr kansli och stödfunktioner.
– 13 kr tidningen Båtliv (6 nr/år).
– 8 kr till demokrati och ledning.
– 5 kr till klubb- och olycksfallsförsäkring.
– 4 kr till kommittéverksamhet.
– 3 kr till lobbyverksamhet.

Kostnaderna kan hållas nere tack vare har så många medlemmar, totalt cirka 175 000 fördelade i båtklubbar över hela landet.

SBU:s egentliga medlemmar är 24 båtförbund plus riksklubbarna Kungliga Motorbåt Klubben och Navis. Det är deras medlemmar som i sin tur får tidningen Båtliv.

Varje båtklubbsmedlem betalar idag 56 kr till SBU (dubbelansluten klubb 51 kr) och en förbundsavgift på 3–30 kr.
Lars-Åke Redéen

Hälleviks Båtklubb från Blekinge blev Årets Båtklubb 2012. Priset delades ut på Båtmässan i Göteborg 1 februari. En fantastisk sjömanskista tillverkad av Nord West & Najad och båtprylar värda minst 125 000 kr.

Det var priset till Årets Båtklubb 2012. Hälleviks BK hade nominerats av tidningen Båtlivs läsare och valdes ut som förstapristagare av en jury. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, riksorganisation för landets båtklubbar med totalt 165 000 medlemmar.

– Den fantastiska sjömanskistan och den fina barometern ska vi ha i klubbstugan, säger klubbens ordförande, Yngve Rehnström.

– Resten av alla de fina båttillbehören ska vi använda på ett sätt så att alla medlemmarna får glädje av dem.

Hälleviks Båtklubb har 165 betalande medlemmar. Hamnen ägs av Sölvesborgs kommun och drivs av en hamnförening som arrenderar och driver den. Båtklubben, med alla medlemmar, är aktivt med i det arbetet.

– Vi har varit delaktiga där i snart 15 år och utvecklat hamnen. Där finns allt inklusive bränsle, toatömning och dieselpump. Ifjol installerade vi även en båttvätt, säger Ulf Persson, en av klubbmedlemmarna som var med och tog emot priset.

Juryns motivering till valet av Hälleviks Båtklubb lyder så här:

”Hälleviks Båtklubb har på ett fantastiskt sätt utvecklat hamnen och båtlivet i Hällevik. Det är en klubb med många aktiviteter kring det gemensamma intresset för båtliv.

Hälleviks Båtklubb har ett tydligt fokus på bra miljö. Klubben har Blå Flagg, båttvätt och toatömning. Med flera klubbfester varje år är det en bra båtklubb att vistas i året runt. Mycket fin anda och arbetsgemenskap och roliga aktiviteter för både motorbåtsfolk och seglare. En populär gästhamn.”
Text: Lars-Åke Redéen Foto: Jorma Valkonen

Bildtexter:
En fantastiskt välgjord sjömanskista från Nord West & Najad plus båttillbehör värda minst 125 000 kr blev priset till Hälleviks Båtklubb. Fr. v. Kenny Karlsson, Ulf Persson, Martin Wiklund, Lars Persson och Yngve Rehnström (ordförande).

Prisbordet till Årets Båtklubb innehåller allt som båtfolk behöver. I år fanns även en segelbåt för de allra minsta med.

Det säkra båtlivet är temat för årets Båtting, som hålls 6 mars på Stockholmsmässan i samband med Allt för Sjön. Båtlivet är en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i fler än en miljon fritidsbåtar. Utvecklingen mot fler, större och snabbare båtar ger oss nya möjligheter att snabbt och behändigt ta oss ut i våra skärgårdar. Men det betyder också trängre trafik, större skillnader i hastighet och fler beslutssituationer.

Moderna navigationshjälpmedel har gjort det möjligt att uppsöka ytterskärgårdar som tidigare ansågs som svårnavigerade.

Trots denna utveckling har antalet olyckor till sjöss minskat. Under 70-talet omkom i medeltal ett 100-tal personer per år jämfört med dagens dryga 20 omkomna.

Men kan vi göra mer för att göra tillvaron på sjön ännu säkrare?

Under Båttinget kommer Transportstyrelsen att redovisa statistik och orsakerna till de båtolyckor som skett. Vi kommer också få höra hur Sjöfartsverket hela tiden arbetar för att förbättra sjöräddning, sjökort och farleder, hur sjöräddningscentralen Sweden Rescue arbetar, vilka resurser Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet har att ta till för att undsätta båtflottan när det är sjönöd.

Vad har Riksdagens fritidsbåtnätverk på sin agenda? Det är några av programpunkterna.

Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

Hälleviks Båtklubb från Blekinge har utsetts till Årets Båtklubb 2012. Priset delades ut på Båtmässan i Göteborg 1 februari.

Hälleviks BK har nominerats av tidningen Båtlivs läsare och valdes ut som förstapristagare av en jury. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, riksorganisation för landets båtklubbar med totalt 165 000 medlemmar.

Priset bestod av en sjömanskista specialbyggd av Nord West Yachts. Den var fylld med båtprylar och tillbehör värda över 100 000 kr.

Juryns motivering till att välja Heleneborgs BK till Hälleviks Båtklubb 2012 lyder så här:

”Hälleviks Båtklubb har på ett fantastiskt sätt utvecklat hamnen och båtlivet i Hällevik. Det är en klubb med många aktiviteter kring det gemensamma intresset för båtliv.

Hälleviks Båtklubb har ett tydligt fokus på bra miljö. Klubben har Blå Flagg, båttvätt och toatömning. Med flera klubbfester varje år är det en bra båtklubb att vistas i året runt. Mycket fin anda och arbetsgemenskap och roliga aktiviteter för både motorbåtsfolk och seglare. En populär gästhamn.”

Bildtext:
Fr. v. Kenny Karlsson, Ulf Persson, Martin Wiklund, Lars Persson och Yngve Rehnström (ordförande). Foto: Bengt Pettersson.

Fördelningen av statsbidrag till landets friluftsorganisationer för år 2013 är nu klart. Den totala summan om 27,8 Mkr fördelades med 18,9 Mkr i organisationsbidrag och 8,9 Mkr i projektbidrag till 24 organisationer. Barn och ungdomar, skogen, naturen, miljön och folkhälsan står i fokus även i år. Svenska Båtunionen (SBU) fick 330 000 kr i bidrag.

– Friluftsorganisationernas verksamheter är en grundläggande förutsättning för Sveriges mål att öka människors friluftsaktiviteter. Organisationerna lämnar ett stort bidrag till samhället, i form av ökad folkhälsa och stärkt samhällsekonomi, men med mycket knappa resurser. Bidragen är livsnödvändiga för den långsiktiga överlevnaden av friluftsorganisationerna och vi ser idag ett stort behov av ytterligare resurser för att kunna nå de friluftspolitiska målen i regeringens skrivelse Mål för friluftspolitiken (2012/13:51) som presenterades i december, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

För att få bidrag krävs att friluftsorganisationen:
• värnar det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet
• främjar hälsa och goda möjligheter att utöva friluftsliv samt ett tryggt och säkert friluftsliv
• bidrar till att utveckla barns och ungdomars intresse för motion och friluftsliv, eller verkar för ökad kunskap om och hänsyn till natur- och kulturmiljön samt allemansrätten.

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av bidrag sedan år 2010. Den totala summan är 27,8 Mkr som i år fördelades med 18,9 Mkr i organisationsbidrag och 8,9 Mkr i projektbidrag till 24 organisationer. Totalt inkom 61 ansökningar ifrån 29 organisationer med ett önskemål om finansiering på ca 46 Mkr.

Sammanfattning av fördelning av medel, se nedan. För att ta del av hela protokollet om fördelningen besök www.svensktfriluftsliv.se/bidrag.

Här redovisas i sammandrag beslutet om fördelning av 2013 års anslagsmedel fattat av Svenskt Friluftslivs fördelningskommitté.

Organisationsbidrag per organisation, kr
Svenskt Friluftsliv, 1 800 000
Ornitologerna, 135 000
Naturskoleföreningen, 130 000
Botaniska föreningen, 80 000
Cykelfrämjandet, 560 000
Friluftsfrämjandet, 9 600 000
Hälsofrämjandet, 300 000
Livräddningssällskapet, 1 925 000
Turistföreningen, 600 000
Kryssarklubben, 72 000
Sportfiskarna, 3 300 000
Båtunionen, 330 000
Folksportförbundet, 32 000
Cykelsällskapet, 13 000

Verksamhetsbidrag (projekt) per organisation, kr
Fältbiologerna, Mötesplats Naturen, 300 000
Scoutrådet, Scouting med etniska organisationer, Reclaim the friluftsliv, 1 415 000
Sportfiskarna, Framtidens sportfiskare, KlassDraget, 1 175 000
Svenskt Friluftsliv, Green Team, 300 000
Turistföreningen, Aktivt sportlov i fjällen, Lägervecka med Downs syndrom, Unga utvecklar fjällen – fjällen utvecklar unga, 652 000
Gång- och vandrarförbundet, Barn- och ungdomssatsning, 65 000
Orienteringsförbundet, Lärarfortbildning i orientering, 650 000
4H, Verksamhetsutveckling – fokus Svealand och Östergötland, Geocaching som pedagogiskt verktyg, 670 000
Livräddningssällskapet, Livräddarkollo, 540 000
Hälsofrämjandet, Nu öppnade sig en ny värld, 106 000
Naturskyddsföreningen, Bevara naturens upplevelsevärden (inspirera till mer friluftsliv i skolan), 300 000
Naturskoleföreningen, Bevara naturens upplevelsevärden, tillsammans med ovan
Friluftsfrämjandet, Kottar och barr i förskolan, Öppna skogsgläntan, 950 000
Klätterförbundet, Regionläger utomhus för 16-20 år, Helgläger för ungdomar utomhus, 309 000
Kanotförbundet, EPP paddling för alla, 500 000
Jägareförbundet, Nya svenskar i naturen, 493 000
Förbundet Skog och Ungdom, Hemma o på fjället, 108 000
Hembygdsförbundet, Ung ambassadör, 200 000
Kryssarklubben, Optimistläger för barn i åldern, 175 000

Ett helt nytt båtförbund håller på att bildas. I det nya Södra Roslagens Båtförbund ingår tre stora båtklubbar: Näsbyvikens Båtsällskap, Trälhavets Båtklubb samt Viggbyholms Båtklubb. Tillsammans har de cirka 4 000 medlemmar.

I sin ansökan om medlemskap i Svenska Båtunionen skriver det nya båtförbundets medlemsklubbar så här som förklaring till varför de bildar ett nytt båtförbund:

”Vi tre stora klubbar och SMBF har helt enkelt vuxit ifrån varandra. Därför är Södra Roslagens Båtförbund ett naturligt steg som gynnar och utvecklar båtlivet både inom vår region samt inom unionen.”

Ansökan från Södra Roslagens Båtförbund lämnades in 6 december 2012 och kommer att behandlas så snart som möjligt. Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i SBU, men beslutet fattas av Båtriksdagen. Nästa gång detta kan bli aktuellt är vid den ordinarie Båtriksdagen 2013, som hålls i Luleå 16–17 mars.

– I vår ansökan har vi angivit att vi vill bli ett båtförbund från 1 januari 2014. Vi har inte påstått att vi vill bli ett båtförbund nu, utan vi tillhör SMBF. Men för att formalia ska bli riktig ansöker vi om medlemskap i år, säger Peter Myrman i Viggbyholms BK.

Det nya båtförbundet tar inte ställning i frågan om en eventuell sammanslagning mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Däremot har Viggbyholms Båtklubb tagit ställning mot en sammanslagning.

I SBU:s stadgar står det så här om medlemskap:

”Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i Svenska Båtunionen. Beslut fattas av Båtriksdagen.”
Lars-Åke Redéen

Båtägarnas egen försäkring genom Svenska Sjö har många fördelar för alla som är medlemmar i SBU-anslutna båtklubbar.

Försäkringen har uppdaterats med flera nyheter. Bland annat gäller fasta självrisker och fasta åldersavdrag.

Alla nyheter i försäkringen finns samlade i ett PowerPoint-dokument. Öppna det genom att trycka här.

Haddock 600 är ett filtersystem för miljöanpassat båtupptag. Systemet är framtaget och utvecklat av IFAB under flera år. Filtersystemet är enkelt i sitt utförande och bygger på en väl beprövad reningsteknik där högaktivt kol används som slutfilter. Haddock 600 Metalsorb doseras direkt i pumpgropen och säkerställer att tungmetaller avskiljs effektivt.

De första två filterstegen avskiljer partiklar och mindre mängder olja.

Konstruktionen är helt och hållet i plast och matas med en tryckluftsdriven pump. Detta ger en driftsäker produkt utan elektriska komponenter. Haddock 600 är konstruerad för att verka under lång tid i en krävande marin miljö. Utrustningen är monterad på en robust plastpall och kan enkelt flyttas vid behov. IFAB erbjuder en miljövänlig lösning, som bland beskrivs i Båtliv nr 6-12 i ett reportage från Pukaviks Båtklubb (bilden).

IFAB är generalagent för ett flertal världsledande tillverkare i Europa, USA och Japan. Tillsammans med dessa utvecklar företaget ständigt nya produkter för att tillgodose kundernas ökande behov. IFAB är en betydande leverantör med mångåriga relationer till bil-, läkemedels-, dryckes-, kemi och järn- och stålindustrin.

Info: http://www.ifab.se/

Ungdomsstyrelsen beviljar 28,4 Mkr till verksamheter som drivs av Romska Ungdomsförbundet, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, HIV Sverige och 50 andra projekt.

− Det är roligt att så många organisationer har sökt projektbidrag. Det är en rad spännande verksamheter vi säger ja till. Ett projekt handlar om ungas HIV-engagemang och ett annat ska undersöka hur medlemmar i Samarbetsorganet för etniska organisationer (SIOS) upplever rasism och diskriminering. Det tredje jag vill nämna är Judiska församlingen i Stockholm som driver ett projekt kring jämställdhet och hbtq-frågor, säger Per Nilsson, Ungdomsstyrelsens generaldirektör.

Tre av projekten:
– Judiska församlingen i Stockholm får 180 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag för jämställdhet bland nationella minoriteter. Projekt utifrån judiska utgångspunkter för ökad tillhörighet oavsett kön eller sexuell läggning. Församlingen ska samverka med Pridefestivalen, Svenska kyrkan, RFSL och Expo.

– HIV-Sverige får 150 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag till barn- och ungdomsorganisationer. Pengarna ska gå till projekt för att undersöka behovet av en egen plattform för unga som lever med HIV.

– Samarbetsorgan för etniska organisationer (SIOS) får 579 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag mot rasism och liknande former av intolerans. Pengarna ska gå till projekt för att fånga upp medlemmarnas upplevelser av rasism och diskriminering.

Under 2012 har organisationen tagit beslut om projektbidrag vid två tillfällen. De aktuella besluten ingår i den andra beslutsomgången. Ungdomsstyrelsens totala anslag för åtta bidragsformer är 66, 2 Mkr. Den här gången sökte 170 organisationer projektbidrag.

För mer information om bidragen http://www.ungdomsstyrelsen.se

– skattkista med båtprylar för 100 000 kr delas ut

Nu är det dags att utse ”Sveriges Bästa Båtklubb 2012”. Vinnaren utses av Båtlivs läsare i samarbete med en jury från tidningen och Svenska Båtunionen, som är riksorganisation för landets båtklubbar.

De tidigare vinnarna är Heleneborgs Båtklubb (2010) och Sandö Hamn (2011). Båda dessa båtklubbar är föredömen med sin fina och omfattande verksamhet inom flera områden.

Nu hoppas vi att tillsammans med Båtlivs läsare hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens kriterier och kanske tillför ytterligare något. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna och därmed kan avgöra frågan.

Den klubb som utses bör uppfylla dessa kriterier:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

All information om tävlingen finns på en hemsida: www.AretsBatklubb.se

Vinnaren av Årets Båtklubb 2012 får ta emot sitt pris under högtidliga former på Båtmässan i Göteborg. Priset delas ut fredagen 1 februari i Nord West Yachts monter. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Anne Adre-Isaksson, SBU-redaktör Båtliv, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv. Omröstningen är öppen till och med 11 januari 2012.

Bilden:
Förstapriset i Årets Båtklubb 2012 är en sjömanskista från Nord West & Najad fylld med båtprylar värda över 100 000 kr. Rösta på din favoritklubb på www.AretsBatklubb.se

Sponsorer till Årets Båtklubb
Följande företag är sponsorer och leverantörer av priser till Årets Båtklubb 2012:
Alde
AxTech
Baltic Safety Products
Båtsystem
Comstedt
Fri Marin
Frigus
Garmin
Gecea
Hjertmans
Johnson Pump
Jotun
Kemiprodukter
KG Knutsson
Kvar på listan är följande:
Nord West & Najad
Plastimo
Poly Produkter
Roca
Seldén
Sportmanship
Sweboat
Swenautic/Tedo
Svenska Sjö
Thermoprodukter
Unimer
Watski
Volvo Penta

Svenska Båtunionen ska fortsätta planeringen för ett sammangående med Svenska Seglarförbundet. Med knapp majoritet vann styrelsens förslag vid SBU:s Unionsråd och extra Båtriksdag som hölls söndagen 25 november på Lidingö.

Hela 16 båtförbund röstade för att avsluta arbetet för en sammanslagning medan sju förbund – de största inom Unionen – röstade för styrelsens förslag att gå samman.

Detta innebär att det slutliga avgörandet kommer att ske vid ordinarie Båtriksdag i mars 2013.

– Det här kommer att påverka styrelsens och arbetsgruppens arbetssätt på hur vi ska hantera frågan. Det krävs 2/3 majoritet för en överenskommelse för ett beslut att slå samman organisationerna och det hade vi inte igår. Frågorna om samarbete finns kvar men vi kanske ska hitta andra vägar, säger SBU:s ordförande, Bengt Gärde.

Debatten inför den extra Båtriksdagen har varit intensiv, framför allt från motståndarna till en sammanslagning. Vid Båtriksdagen fördelas totalt 187 röster, varav styrelsens förslag fick 99 och motståndarna 88 röster.

Dessa båtförbund röstade för en fortsatt planering (Motion 2):
Navis
Norrbottens BF
Roslagens BF
Skånes BF
SMBF
Västerbottens BF
Västkustens BF

Dessa båtförbund röstade för att avbryta planerna (Motion 1):
Blekinge BF
Dalarnas BF
Gästriklands BF
Hjälmarens BF
Hälsinglands BF
Lidingö BF
Mälarens BF
Smålands BF
Sommens Sjöråd
Sörmlandskustens BF
Vänern Väst Dalslands Kanals BF
Värmlands Bergslags BF
Värmlands BF
Västernorrlands BF
Östergötlands BF
Östra Vänerns BF

Lars-Åke Redéen

Ska det bli en sammanslagning mellan Svenska Båtunionen (SBU) och Svenska Seglarförbundet (SSF)? Och vad betyder det för dig som är medlem i en båtklubb? Det första svaret kan komma vid den extra Båtriksdag som hålls under Unionsrådet 25 november.

För dig som är medlem i en båtklubb kommer en eventuell sammanslagning knappast att märkas alls. Du kommer att tillhöra en större organisation med över 200 000 medlemmar mot dagens 170 000 i SBU, men grunden är medlemskapet i din lokala båtklubb.

Trots detta har det varit en lång och intensiv debatt om vad följderna blir om Sveriges två stora båtorganisationerna går samman i något helt nytt. En anledning kan vara att det är två anrika men delvis ganska annorlunda organisationer som kan gå samman.

Svenska Seglarförbundet är äldst och föddes ur kappseglingen som idrott. En av SSF:s utmaningar idag är att ytterst få är intresserade av kappsegling på elitnivå. Svenska Båtunionen är något yngre och en typisk främjandeorganisation, som vill verka för fler och bättre förutsättningar för båtlivet. SBU:s främsta utmaning är bristande engagemang och ett båtliv under ständig förändring där det gäller för Unionen att hänga med.

Enligt den styrgrupp som har undersökt förutsättningarna för en sammanslagning måste något göras för att utveckla Svenska Båtunionen. Inte minst för att ha ekonomin under kontroll.

– Gör vi ingenting alls och behåller den låga verksamhet som vi har idag så kommer SBU ändå att gå med ca 500 000 kr i förlust kommande år. Därför ska vi visa på alternativa lösningar på Unionsrådet, säger Lars Afzelius, sammankallande i SBU/SSF gemensamma styrgrupp.

Elva båtförbund inom SBU har förenat sig i gruppen ”Arbetsgruppen Rädda SBU” och de tycker att organisationerna inte bör slås samman. I stället vill de ha kvar SBU som en egen organisation och utveckla det.

De elva båtförbunden har skrivit under begäran om extra Båtriksdag, som ska hållas 24–25 november.

Här nedan kan du läsa de olika argumenten för och emot en sammanslagning.

”SBU är värt att bevara”
Arbetsgruppen Rädda SBU vill ha kvar SBU som tidigare. I stället för en sammanslagning vill de se en utveckling av organisationen. Harald Mårtensson är talesman för gruppen och svarar här på Båtlivs frågor.
Vad är det ni vill?
– Vi tycker att SBU är värt att bevaras. Jag tycker att vi ska utveckla SBU till något bättre, men det kan säkert behöva reformeras. SBU skulle bli uppätet direkt om vi går ihop med SSF. Det viktigaste i nuläget är att rädda SBU från nedläggning, och i stället se till att organisationens kärnverksamhet kommer igång igen utan dröjsmål.
– Det som har varit väldigt tragiskt är att den egentliga verksamheten i SBU har stått still sedan flera år då vi började jobba först med regionindelningen. Därefter kom stadgefrågorna och sedan namnfrågan. SBU har inte jobbat med vad vi ska jobba med på flera år.
– När jag jobbade i Miljökommittén och Unionsstyrelsen så var jag stolt över det. Idag vet jag inte om de som sitter där känner någon stolthet.
Varför är ni så kritiska till ett samgående?
– Idag är SBU helt fristående och det är väldigt viktig principiellt – att vi inte har någon över oss. Riksidrottsförbundet, som är huvudman för SSF, har ett helt annat och mer diktatorisk arbetssätt.
– Jag vill inte heller hamna i att vi får munkavel i vissa frågor, alkoholfrågan som exempel hade nog varit svårare att diskutera om vi hade tillhört RF. Samma sak med könskvotering, RF har bestämt att det ska vara 40 procent kvinnor i styrelserna inom organisationerna.
Hur tycker ni att utvecklingen bör vara?
– Vi säger inte nej till samarbete, men det måste vara ett samarbete som gynnar oss båda två. Vi skulle börja med att hitta samarbetspunkterna och se hur det fungerar.
– Den genomlysning av organisationen som SSF har gjort borde ha gjorts även av SBU. Efter mycket kritik gjordes en SWOT-analys*, men de borde även ha ett värde på de olika hoten och möjligheterna.
Vill ni bara ha ett bättre arbete innan beslut?
– Ja, men det ska också vara efterfrågat. Östergötlands Båtförbund har ringt runt till de av våra 50 båtklubbar som vi inte träffat på möten och frågat vad de tycker. 7–8 var positiva, 21 var negativa och resten visste inte.
Vad förväntar ni er av den extra Båtriksdagen?
– Vi får en värdemätare på om det har skett några förändringar av hur förbunden tycker sedan förra Båtriksdagen. Då såg vi ett styrkeförhållande, men jag har svaga förhoppningar att vi får majoritet att lägga ner arbetet direkt.
Är ni beredda att dela upp SBU på de här frågorna?
– Vi vill helst inte det, men det kommer att finnas förbund som inte vill gå med i den nya organisationen.
Är ert mål att bilda en annan riksorganisation?
– Nej. Målet är att bibehålla SBU och utveckla det. Vi försöker inte hitta någon konkurrerande verksamhet, tvärtom. Det finns för mycket värde i arbete och pengar i SBU för att det inte ska finnas kvar.
– Vi vill heller inte begränsa samarbetet till enbart SSF. Även SXK och till exempel Sportfiskarna borde kunna vara med.

* SWOT-analys innebär att man analyserar styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

”SBU måste se över sin organisation”
Lars Afzelius är sammankallande i SBU:s och SSF:s gemensamma styrgrupp om sammanslagningen. Här svarar han på Båtlivs frågor.
Försvinner inte SBU i en ny organisation?
– Nej, främjandeverksamheten kommer att omfatta ännu fler klubbar än vad som är fallet idag och Svenska Seglarförbundet kan satsa mer på sin kärnverksamhet. Hela vår verksamhet kan drivas med bättre förutsättningar än idag.
Har ”Arbetsgruppen Rädda SBU” rätt i sin kritik?
– När det gäller SBU:s verksamhet kan jag hålla med om att den inte har varit så värst sprudlande. Vad det beror på kan man diskutera. Det finns nog strukturfel i Båtunionens organisation och det saknas utmaningar inom organisationen. Just planerna på en sammanslagning är ett tydligt uttryck för det.
– Ett av organisationsfelen är att en Båtriksdag kan bestämma vad som helst, men det finns ingen skyldighet för båtförbunden att göra någonting. De medlemsavgifter som båtklubbsmedlemmarna betalar till SBU gäller bara Unionsstyrelsen och kommittéernas verksamhet, försäkring, Båtliv och lite till.
Vad händer på den extra Båtriksdagen?
– Från början var det utlyst en extra Båtriksdag som skulle ta ett första beslut, men Unionsstyrelsen har beslutat att vänta med beslutet om samgåendet till den ordinarie Båtriksdagen i mars 2013. Den fråga som är kvar är de elva förbundens motion om att diskussionerna med seglarna ska avbrytas. Den frågan kommer att behandlas först och därefter startar Unionsrådet.
– Jag räknar med att den majoritet som tog ett beslut att fortsätta arbetet med att skapa en ny båtlivsorganisation vill att vi ska fortsätta jobba och redovisa vårt arbete på Båtriksdagen 2013. Det finns fler frågor som måste behandlas, vilket innebär mera tid för att vi ska hinna med och vi har haft lite tidsnöd i höst. Vi kan ju inte bara avbryta det pågående arbetet.
Är det värt att dela upp Svenska Båtunionen för en sådan här fråga?
– Nej, det tycker jag definitivt inte för ingen tjänar på det. Djupa sår kan ta lång tid att läka men om organisationen SBU försvinner så skulle verksamheten för att främja båtlivet finnas kvar med bättre förutsättningar i form av resurser och ekonomi.
Blir inte SBU beroende av Riksidrottsförbundets (RF) policy vid ett samgående?
– Nej, det enda vi har att leva upp till om vi blir medlemmar i RF är deras värdegrund. Vi skriver våra egna stadgar och ändamålsparagraf som säger vad vi ska göra.

Vad ser du för alternativ utveckling?
– Jag tycker att de elva båtförbunden har en överdriven rädsla för utvecklingen. Säger Båtriksdagen nej till en sammanslagning så blir hela SBU kvar, men då måste verksamheten nog startas om och drivas på ett annat sätt än idag. Till exempel med ökat direktinflytande för klubbarna, tyvärr höjda medlemsavgifter och tydligare engagemang i många båtlivsfrågor.

Text: Lars-Åke Redéen

Under 2012 har det pågått diskussioner om placeringen av NFB:s kansli, formerna för styrelsearbetet, stadgefrågor samt NFB:s framtid. Samtliga medlemsorganisationer i NFB, SBU; SXK och SSF har ansett att dessa frågor är av stor vikt och att det är nödvändigt att organisationerna finner en gemensam framtida utveckling för NFB som delas av alla.

I anledning härav har vi efter möten och diskussioner beslutat om en ny/omstart för NFB. Beslutet var en gemensam önskan att tillföra NFB ny kompetens, nya idéer i syfte att utveckla NFB och för att tillförsäkra NFB en bra framtid. Beslutet innebär i korthet, att

– nya ledamöter och suppleanter utses

– de nya ledamöterna bildar en arbetsgrupp för att skyndsamt arbeta fram riktlinjer för kansliets hantering och placering. Gruppen skall även ta fram förslag till riktlinjer för NFB:s framtida utveckling.

– kansliet för NFB kvarblir hos SBU till dess arbetsgruppens förslag godkänts av organisationerna

– de nya ledamöterna väljs in i NFB under årsmöte i december 2012.

Genom dessa åtgärden tror vi att vi tillförsäkrar en fortsatt hög, kvalitativ och långvarig framtid för NFB.

Svenska Båtunionen
Bengt Gärde

Svenska Kryssarklubben
Anders Persson

Svenska Seglarförbundet
Lena Engström

Saltsjön-Mälarens Båtförbund har uppmärksammats på att tre av våra klubbar skickat mail till er angående omröstning på den extra Båtriksdagen. Med anledning av detta bifogar vi här det brev vi skickat till våra båtklubbar i dag.

Viktig information till samtliga SMBFs medlemsklubbar

Vid klubbkonferensen 2012-11-11 lovade SMBF ordförande att skicka ut en enkät till klubbarna med anledning av det, som tre klubbar framförde då. SMBF har studerat frågan och finner att styrelsen i detta ärende inte gjort något fel varför enkäten inte blir av.

Omröstning i just den aktuella frågan genomfördes på Båtdagen och resultatet finns i båtdagsprotokollet.

Se också bifogad fil, som ger närmare detaljer om den kritiken och även annan kritik, som de tre klubbarna framförde.

Med vänlig hälsning
Smbf – Saltsjön Mälarens Båtförbund

Web: www.smbf.org

Svenska Båtunionen har nu skickat ut ett aktuellt dokument om det eventuella samgåendet med Svenska Seglarförbundet. Dokumentet har skickats till alla båtklubbar inom SBU.

I dokumentet beskrivs arbetet inom den gemensamma styrgrupp som finns mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet för att arbeta med frågan om eventuellt samgående mellan organisationerna. Gruppen vill gärna ha in fler synpunkter och förslag. Uppgifter om hur dessa ska lämnas finns på www.batunionen.com i avdelningen “Sammanslagning SBU-SSF”

Klicka här för att läsa dokumentet i sin helhet.

Vänliga hälsningar
Styrgruppen för samgående SBU-SSF

Vid SMBF:s Båtdag den 4 februari 2012 gav medlemsklubbarna förbundsstyrelsens representanter mandat att rösta för att fortsätta arbetet om en ev. sammanslagning av SBU och SSF. Detta mandat gällde endast för omröstningen vid SBU:s Båtriksdag i mars 2012.

11 regionala Båtförbund har begärt en Extra Båtriksdag inom SBU just med avseende på frågan om en ev. sammanslagning av SBU och SSF.
SBU har utlyst en Extra Båtriksdag, som hålls den 25 november och ska behandla den frågan.

Inför denna Extra Båtriksdag har SMBF inte inhämtat något nytt mandat från de anslutna medlemsklubbarna. Något som vi, de tre största medlemsklubbarna har påmint om under oktober månad. SMBFs styrelse har ignorerat vår påminnelse.
Eftersom det saknas mandat från medlemsklubbarna innebär det att SMBF är förhindrade att delta i omröstningen på den Extra Båtriksdagen 2012.
SBMFs tre största klubbar (NBS, TBK och VBK) har uppmärksammat SMBF på detta faktum och därmed räddat hela förbundsstyrelsen från att begå allvariga misstag. Misstag som skulle kunnat få mycket svåra och långtgående konsekvenser.
I det fall SMBF trots detta väljer att rösta vid den kommande Extra Båtriksdagen 2012 så begår man ett brott mot demokratin i förbundet. Dessutom är risken överhängande att SMBFs styrelse inte kommer att beviljas ansvarsfrihet vid Båtdagen 2013 för beslut och agerande.
Styrelsens ledamöter riskerar också att personligen bli ansvariga för de kostnader som beslutet hade inneburit. Och eftersom just denna fråga berör en ev. sammanslagning mellan SBU och SSF så är det betydande summor det handlar om.
Det är verkligen inte optimalt att SMBF saknar mandat att företräda sina medlemmar vid den Extra Båtriksdagen 2012 och därmed inte kan delta i omröstningen. Men alternativet hade inte någon medlemsklubb velat att styrelsen skulle utsätta sig för. Särskilt inte när en styrelse kollektivt är ansvarig för de beslut som fattas.
Vi vill slutligen understryka om att vi tre medlemsklubbar genom vårt agerande har räddat SMBFs styrelse från att begå allvarliga misstag med ödesdigra konsekvenser som följd.

Vänliga hälsningar
Peter Myrman
Viggbyholms Båtklubb , Ordf

Christer Fagerhäll
Trälhavets Båtklubb, Ordf

Roger Alm
Näsbyvikens Båtsällskap, Ordf

Kommentarer

Björn Axelsson ÖBF 21:28:04 2012-11-13

Tack för er uppmärksamhet och ni har kanske räddat SBU från att gå i graven

Solen 00:08:38 2012-11-15

Varför skall seglarna ta över? Dom är bara ute efter våra stålar

Härmed informeras Båtklubbarna inom Svenska Båtunionen om att extra Båtriksdag kommer att hållas då 11 av de 26 Båtförbunden lämnat in samstämmig begäran om detta.

De som begärt extra Båtriksdag är Blekinge Båtförbund, Gästriklands Båtförbund, Hälsinglands Båtförbund, Lidingö Båtförbund, Mälarens Båtförbund, Sommens Sjöråd, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Värmlands Bergslags Båtförbund, Värmlands Båtförbund, Västernorrlands Båtförbund, Östergötlands Båtförbund

Den Extra Båtriksdagen kommer att hållas söndagen 25 november 2012 kl 10.00 på Scandic Foresta, Lidingö. Kallade att delta är representanter från Båtförbunden.
Extra Båtriksdagen kommer att behandla följande två förslag (enligt ovan nämnda Båtförbunds begäran):
1 Avsluta allt arbete för en sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.
2 Förslag till införande av ny § 20 i Svenska Båtunionens stadgar.

Komplett dokumentation i form av de fullständiga förslagen från Båtförbunden samt unionsstyrelsens yttranden över dessa samt övrig kompletterande dokumentation kommer att publiceras på www.batunionen.com senast fyra veckor innan Extra Båtriksdagens avhållande.

Om ni, som Båtklubb, vill yttra er/diskutera förslagen enligt ovan skall ni ta upp det i ert Båtförbund som i sin tur representerar er vid den extra Båtriksdagen.

Idag lanserar Svenska Spel SVEA till sina kunder, en omfattande och långsiktig sponsringssatsning mot bredd- och ungdomsidrotten. 50 miljoner kronor betalas ut årligen och det är Svenska Spels kunder som bestämmer hur pengarna fördelas.

– Svenska Spel har alltid stått nära idrottsrörelsen. Vårt hjärta klappar för svensk idrott och som ett annorlunda spelbolag vill vi nu engagera våra kunder genom att erbjuda en starkare spelupplevelse. Därför är jag extra stolt att presentera SVEA som en ny och mycket omfattande sponsringssatsning mot bredd- och ungdomsidrotten där våra kunder bestämmer vilka föreningar som får ta del av 50 miljoner kronor årligen. Nu uppmanar vi våra kunder att hjälpa föreningarna som deras hjärtan klappar för, säger Svenska Spels VD Lennart Käll.

Sedan programmet presenterades i augusti tidigare i år har över 2 500 föreningar och 67 idrotter över hela Sverige anslutit sig till SVEA. Nya föreningar kan ansluta sig löpande under perioden och pengarna betalas ut med start den 1 oktober 2013.

Om SVEA:
• För varje spelad 1 krona via Spelkortet ges 10 poäng att fördela på upp till tre föreningar. Vilken summa varje förening i slutändan får är direkt kopplat till hur många poäng föreningen fått under hela poängperioden.
• Kunderna kan fritt välja sina föreningar via Spelkortet
• Första poängperioden startar 1 oktober 2012 och pågår till 30 september 2013.
• Utbetalningen sker i oktober varje år, med start oktober 2013.
• Idrottsföreningar anslutna till SVEA måste vara medlemmar i Riksidrottsförbundet (RF).
• Nya föreningarna kan ansluta sig löpande via www.svenskaspel.se/svea/partner och i mobilen.
• Anslutna föreningar samt aktuell poängställning kan sökas fram via www.svenskaspel.se/svea Via Spelkortet får kunderna tillgång till sin spelhistorik, vinstbevakning samt spelansvarsverktyg som veckobudget på nätet och verktyget Playscan som uppmärksammar kunden på osunda förändringar i spelbeteendet. Svenska Spel har cirka 1,3 miljoner aktiva Spelkortskunder.