SBU

Start och målgång ligger precis utanför piren som har gott om plats för publik. Dessutom utrustas varje båt med en transponder som gör att tävlingen kan följas i detalj på en skärm i hamn.

Swedish Finn Championship 2013 seglas 8-11 augusti på klassiskt vatten utanför Skanör. Här har Finnjollar seglat både OS-kval och SM under årens lopp.

Seglingen ingår i Sverige-cupen och är EM- och VM-kval 2.

Samtidigt arrangerar Skanörs Båtklubb hamndagar som med mat, musik och en hel del trevliga aktiviteter ska locka besökare till hamnen och publik till seglingarna.

Under semesterperioden i juli är SBU:s kansli på Djurgården i Stockholm lågbemannat och under vissa tider helt stängt.

www.batunionen.com hittar du Kalendern i den vänstra menyn. Just nu finns följande i den.

• 13 september Utgivning Båtliv nr 5

• 17 september Unionsstyrelsen sammanträder

• 19 september Nordiska Båtrådet (NORDBÅT) sammanträder i Stockholm

• 15 oktober Unionsstyrelsen sammanträder

• 23 november Unionsstyrelsen sammanträder

• 24 november Unionsråd i Stockholm

• 15 januari Sista dag för motion till Båtriksdagen 2013

• 16 januari Unionsstyrelsen sammanträder

• 8 februari Unionsstyrelsen sammanträder

• 5 april Båtriksdag i Jönköping

Info: www.batunionen.com

Lördag 15 juni blir det Båtens Dag i Kåge Båtklubbs hamn. Arrangemanget hålls kl. 11.00–15.00. Bland de medverkande finns representanter från föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner och projektet Boundless Bothnian Bay. På programmet står bland annat isbad i sommarvärmen.

Inspirerade av det första afrikanska mästerskapet i issimning, som Mörkrets och Kylans Glada Vänner i maj genomförde i Uganda tillsammans med Big Steve from England, lanseras nu en ny aktivitet. Det handlar då om något så exotisk som sommarisbad i badtunna.

Under Båtens Dag i Kåge kommer föreningen, tillsammans med projektet Boundless Bothnian Bay, att erbjuda besökarna ett dopp i en badtunna fylld med två ton is. Arrangörerna garanterar en extremt cool upplevelse som blir en bra uppvärmning (nerkylning) inför nästa skandinaviska mästerskap i vintersimning som arrangeras i Skellefteå den 8 februari 2014.

Boundless Bothnian Bay, Gränslösa Bottenviken, är ett samarbetsprojekt mellan Sverige och Finland. Målet med projektet är att skapa ett enhetligt område med välkända attraktioner och utmärkt service. Projektet ska stärka och utveckla Bottenvikens kustområde och dess öar som ett viktigt besöksmål och en kraftkälla för både företag, lokalbefolkning, besökare och områdets beslutsfattare. Medverkande i projektet är kommunerna som ingår i Bottenviksbågen, från Skellefteå till Karleby.

Foto: Olat Schneider.

Helgen 11-12 maj är det sjösättning i många båtklubbar. Bilderna här intill är från Pantarholmens Båtklubb i Karlskrona, som firar sitt 60-årsjubileum i år. Svenska Sjö – båtfolkets egen försäkring – vässar villkoren inför den länge efterlängtade båtsäsongen. En av nyheterna är att Sjöassistans numera ingår i försäkringen.

– Vi har alltid legat i framkant med våra fördelaktiga premier och villkor, förklarar Nils Gorton, vd för Svenska Sjö. Därför är det särskilt glädjande att nu även kunna erbjuda Sjöassistans trygghetspaket som en del i vår försäkring utan extra kostnader för våra försäkringstagare.

Här ingår bland annat bogsering till närmaste reparatör, transport av bränsle och reservdelar samt motorkonsultation.

– Om du till exempel fått motorhaveri, roderhaveri, brusten gasvajer, fått en tamp i propellern, om startbatteriet dött eller om du tappat startnyckeln eller helt enkelt bara fått ”soppatorsk” – ja då kommer Sjöassistans till undsättning, förklarar Jacob Enestad, chef för skaderegleringen vid Svenska Sjö.

Utöver nyheten om att Sjöassistans numera ingår utan kostnad innehåller Svenska Sjös båtförsäkring ytterligare förbättringar i år. Bland nyheterna:

• Skadefria år belönas med avdrag på självrisken med 500 kr per år upp till 2 500 kr.
• Fördelaktigare avskrivningsregler vid bl a skada på mast och rigg.
• Flerbåtsrabatt. 10 procents rabatt på den billigaste premien om du har flera båtar försäkrade i Svenska Sjö.
• ”Norrlandsrabatt.” Lägre premier när du är bosatt inom postnummerområden som börjar på 7, 8 eller 9.
• Vinterregler. Fördelaktigare villkor när du har båten i sjön under vintern.
– Det finns förstås också en mängd fördelaktiga inslag i våra sedvanliga villkor, som hängt med sen länge. Det lönar sig ofta att jämföra oss med andra båtförsäkringsalternativ, säger Barbro Blomqvist vid kundtjänst. Om du har några frågor eller andra funderingar så hör av dig till oss per telefon (08-541 717 50) eller mail (info@svenskasjo.se).

Tips inför sjösättningen
Skadereglerarna vid Svenska Sjö passar också på att ge sina bästa tips inför sjösättningen i vår:
• Kontrollera alla genomföringar innan sjösättning. Och naturligtvis även efter. (Tänk på att om någon ventil kärvar är det mycket lättare att byta medan båten står på land.)
• Glöm inte sätta i bottenpluggen (dyvikan).
• När båten lyfts vid sjösättningen märk ut rätt ställe med våra slingdekaler. Så blir det mycket lättare att hitta rätt lyftpunkter till hösten.
• Har du en träbåt som läcker naturligt vid sjösättning, så lita inte enbart på länspumpen som kan gå sönder eller bli igensatt. Båten behöver kontinuerlig tillsyn tills den blir tät. Om möjligt låt båten hänga i slingen eller lägg den på grunt vatten.
• Märk gärna din utombordare och lås den med godkänt lås.
• Kontrollera att batteriet är fulladdat. Det underlättar start av motorn och att det finns ström till länspumpen.
• Provstarta om möjligt motorn på land med öppen motorlucka för att kontrollera funktion och eventuella läckage.
• Kontrollera att propellern är ordentligt fastsatt. Gäller framför allt båtar med segelbåtsdrev och foldingpropeller. Varje år tappas ett stort antal propellrar.
• Har du en båt med utombordare så är det är det extra viktigt att kontrollera alla genomföringar och bälgar i motorbrunnen. Är de skadade eller har torkat så måste dessa bytas. Kontrollera också motorbrunnens dräneringshål inte är igensatt eller blockerat.
• När du riggar segelbåten tänk på att sätta lyft slinget så högt som möjligt i masten så att den inte blir topptung och riskerar att slå runt.
• Läcktesta gasolanläggning ombord och kontrollera att slangar inte är för gamla.
• Kontrollera brandsläckaren. Återfyll eller byt ut den om den inte är helt fylld.

Ha en skön båtsommar
Här är några fler tips för att du ska kunna njuta av båtsommaren utan onödiga störningar.
• Har du en båt med utombordare är stöldrisken för motorn väldigt hög. Kan du ha båten i båtklubb eller på en bevakad marina, när du inte använder den, så minskar stöldrisken rejält.
• När du inte använder båten så är det bra om du eller någon annan ser till den med jämna mellanrum och kontrollerar förtöjning och eventuellt vattenläckage. Det gäller framför allt om det har blåst eller regnat mycket. Många båtar sjunker på grund av att de inte hålls länsade.
• Om båten ligger med landström i hamn så skall elsystemet vara monterat på ett riktigt sätt, helst med s k jordfelsbrytare. Det är också viktigt att se till att det inte ”läcker ut” ström via motorn vilket kan orsaka stora korrosionsskador på t ex båtens drev.
• Använd en bra GPS-navigationsplotter så minskar risken för grundstötning. Men glöm inte papperssjökorten hemma. Du kan inte lita på att tekniken alltid fungerar. Lär dig plotterns funktioner och inställningar ordentligt innan du ger dig ut på sjön.
• Planera båtresan väl. Ta hänsyn till vädret och håll anhöriga underrättade. Ha vattentätt fodral till din mobiltelefon.
• Ha en riktigt skön båtsommar!
Text: Jan Sterner

Nu är arbetet med att förändra Svenska Båtunionen i full gång. Arbetsgruppen ”Utveckla SBU” har haft sina första möten och satt upp de första målen. Från och med vecka 20 påbörjas “fältarbetet”, det vill säga att de åtta förbunden i projektet kommer att ta kontakt med övriga förbund och båtklubbar för att få in deras syn på verksamheten.

– I notisen bör det framgå att det är en tuff tidsplan och att vi hoppas på båtklubbarnas medverkan och förståelse för att arbetet sker under pågående båtsäsong, säger Tommy Sandin, ordförande i Gästriklands Båtförbund och sammankallande i den grupp som ska leda arbetet.

– Det viktigaste nu är att börja bygga broar och relationer inom SBU. Utan det kan vi i arbetsgruppen inte komma vidare.

– Vi behöver bland annat förbättra kommunikationen inom hela organisationen och skapa snabba kanaler för löpande information både uppåt och nedåt. Ett led i detta kan vara att förändra arbetssättet för hemsidan. Men för att kunna genomföra dessa förändringar måsta vi identifiera och öppna olika ”flaskhalsar” i informationsflödet.

Totalt åtta båtförbund ingår i arbetsgruppen: Gästriklands Båtförbund, Lidingö Båtförbund, Skånes Båtförbund, Västkustens Båtförbund, Värmlands Båtförbund, Blekinge Båtförbund, Östergötlands Båtförbund och Västerbottens Båtförbund.

– Vi ifrån arbetsgruppen ska kontakta övriga båtförbund. Men vi måste även få med båtklubbsmedlemmarna i arbetet så att de blir medvetna om vilken medlemsnytta SBU ger till båtklubbarna och deras medlemmar.

En stor del av gruppens arbete handlar om information. Tommy Sandin hoppas främst på ett möte i maj med arbetsgruppen. Efter det mötet kommer mer och aktuell information.

– Vi har kommit fram till en övergripande ansats, mål och vad som behöver göras. Men tidsplanen är tuff – vårt arbete ska vara klart till mitten av september, säger Tommy Sandin.

– Vi kommer att få göra olika kompletteringar fram till Unionsrådet i november. Men det är inga beslut som ska tas där utan vi ska först redovisa vårt arbete inför kommande Båtriksdag 2014.

Arbetsgruppen skapades på Båtriksdagen 2013. Gruppens arbete ska redovisas på SBU:s hemsida: www.batunionen.com

Lars-Åke Redéen

Bilden:
Tommy Sandin, ordförande i ”Utvecklingen av SBU”.

Det blir ingen sammanslagning av de två stora båtorganisationerna i Sverige. Det står klart efter omröstning på SBU:s Båtriksdag i Luleå 16–17 mars. Frågan avgjordes med rösterna 91 emot och 41 för ett samgående.

Den förväntade debatten om ett samgående uteblev i stort sett helt på Båtriksdagen, som samlar delegater från hela Båtsverige en gång om året. Diskussionen har pågått i flera år, men i och med Båtriksdagens beslut är försöket att bilda en jättelik organisation för Båtsverige avslutat.

Båtriksdagens diskussion om ett samgående kom helt av sig sedan Sveriges största båtförbund, Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF), lagt ner sina röster. SMBF är i kraft av sin storlek mer eller mindre avgörande för hur både denna och andra frågor avgörs. I denna fråga hade deras åsikt dock inte ändrat resultatet eftersom det krävdes en betryggande majoritet.

Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF) har debatterats i många år. Vid en omröstning på det så kallade ”Uppsala Möte” 1985 blev det ett knappt nej till samgående, den gången efter 17 års debatt…

Samma utfall blev det alltså även denna gång, när först SBU och därefter SSF samma dag tydligt rösta nej.

Därmed går både organisationerna vidare med sin verksamhet, vilket för SBU bör betyda ännu mer främjande för båtlivet.

En av de knepiga frågor som Båtriksdagen hade att ta ställning till var en medlemsansökan från nybildade Södra Roslagens Båtförbund. Båtriksdagens ordförande, Magnus Anderberg, gick snabbt till beslut i frågan och förbundet välkomnas som ny medlem efter viss komplettering av ansökningshandlingarna 1 januari 2014. Eftersom reglerna är klara och tydliga blev det ett enkelt ärende.

Det som däremot skapade debatt gällde revisorernas rapport i Unionens Verksamhetsberättelse 2012. Det fanns ett visst missnöje från revisorernas sida med att verksamheten har varit lägre än vanligt inom SBU en tid. Särskilt gällde detta verksamheter i en del kommittéer. Båtriksdagen gav dock att ge styrelsen ansvarsfrihet.

Båtriksdagen beslöt vidare bland annat att redovisa hur medlemsavgifterna används i Unionen och vilken medlemsnytta detta ger. Detta har publicerats i Båtliv (nr 1-2013) och kommer i fortsättningen att finnas även på Unionens hemsida.

Det tyngsta beslutet blev att en särskild grupp med sju båtförbund ska utreda hur verksamheten inom SBU kan bli bättre och med siktet inställt på medlemsnyttan (se separat text) efter en motion från Gästriklands Båtförbund. Dessa tankar finns även i en lång motion från Östergötlands Båtförbund, som antogs av Båtriksdagen. Den och alla övriga motioner finns på www.batunionen.com

Oförändrad avgift
SBU höjer inte medlemsavgiften för 2014. Trots att Unionen går mot ett ekonomiskt underskott beslöt Båtriksdagen att inte göra någon höjning utan avvakta en utredning, som blir klar i höst.
Medlemsavgiften är därmed oförändrad:
56 kr enkelanslutna medlemmar.
51 kr dubbelanslutna medlemmar.
25 kr för enskilda ungdomar t o m 20 år.

Båtriksdagen 2013 blev en startpunkt för ett förändringsarbete som berör hela SBU. Tommy Sandin, ordförande i Gästriklands Båtförbund, är sammankallande i en grupp med åtta båtförbund som ska leda arbetet ”Utvecklingen av SBU”. Gruppen har fått ett mycket omfattande uppdrag och en snäv tidsram.

Den första redovisningen sker på Unionsrådet i november.

– Om alla inblandade bidrar till det här så ska vi nå de uppsatta målen, säger Tommy Sandin.
Hur kommer vanliga båtklubbsmedlemmar att märka ert arbete?

– Min tanke är att inte köra någon enkät utan jobba via båtförbunden så att de kontaktar klubbarna som tar i sin tur kontaktar medlemmarna. Det kan vara ett sätt att börja bygga upp kontakten i hela Unionen.

– Under arbetets gång kommer vi att använda SBU:s hemsida. Där kommer att finnas kontaktpersoner och alla uppgifter om vårt arbete.

Flera båtförbund ingår i ”Utvecklingen av SBU”: Gästrikland, Saltsjön-Mälarens Båtförbund, Västkusten, Lidingö, Bottenviken, Blekinge, Mälaren och Skåne.

De frågor som gruppen ska behandla är:
– en genomlysning av SBU:s organisation och verksamhet och föreslå vad som kan utvecklas respektive vad som kan avvecklas.
– redovisa efterfrågad medlemsnytta hos båtklubbar och enskilda i konkreta termer.
– föreslå riktlinjer för hur båtförbunden ska stödja sina klubbar och vad SBU centralt ska ta ansvar för. Rollspelet mellan ”SBU centralt” och förbunden är en viktig del i SBU:s verksamhet.

Bildtext:
Tommy Sandin, ordförande i ”Utvecklingen av SBU”.

Försäkringsbolaget Svenska Sjö erbjuder 15 000 kr till de båtklubbar som kan öka antalet försäkrade båtar i klubben med minst 25 procent. Erbjudandet gäller de första tio klubbarna som klarar målet.

Det var vid årets Båtriksdag i Luleå som Svenska Sjö presenterade sitt erbjudande till båtklubbarna. Förutom bonusen på 15 000 kr tillkommer 400 kr per båtnettotillskott, oavsett totalt resultat. Båtägarna får dessutom tio procent extra premierabatt första året för varje nytecknad försäkring.

Anledningen är att Svenska Sjö vill försäkra fler båtklubbsmedlemmar.

Info: www.svenskasjo.se

Svenska Båtunionen fick en delvis ny styrelse vid årets Båtriksdag, som hölls i Luleå 16-17 mars. Bengt Gärde fick förnyat förtroende som ordförande för en ny tvåårsperiod.

SBU:s styrelse som valdes på Båtriksdagen 2013:

Fr. v. Inge Bramer (SMBF), Rein Lillesaar (Smålands BF), Carina Nylander (Västerbottens BF), Lars Afzelius (Västkustens BF), Christer Fridh (Blekinge BF), BF), ordförande Bengt Gärde (Lidingö BF), Christian Ehrling (Lidingö BF), Lennart Wendt SMBF), Lasse Carlsson (Västkustens BF), Kjell Holst (Skånes BF) och Harald Mårtensson (Östergötlands BF).

Det är upplagt för en het debatt på årets Båtriksdag, som hålls i Luleå 16-17 mars. Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet och en översyn av hela Svenska Båtunionens (SBU) verksamhet är de viktigaste frågorna.

Båtriksdagen är SBU:s högsta beslutande organ och därmed det bästa tillfället för medlemmarna att göra sin röst hörd. I år hålls Båtriksdagen i Luleå, 16–17 mars.

En av de mest debatterade frågorna för Unionen på många år ska avgöras på årets Båtriksdag. Det gäller ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF), en fråga som har ventilerats ordentligt i Båtsverige de senaste åren.

Inte förvånande gäller flera av de motioner som har lämnats in från båtförbunden det eventuella samgåendet. En del tycker att samarbetsplanerna ska stoppas snarast, andra vill att röstetal och hanteringen ska ses över.

Hur det blir med ett samgående står helt klart 17 mars, då Båtriksdagen har fattat sitt beslut.

Flera av motionerna handlar om att det är dags att se över SBU:s verksamhet och göra om den från grunden. Östergötlands Båtförbund går allra längst i sin kritik, men förbundet är också konstruktivt med en rad förslag på hur Unionen ska jobba i framtiden. ”Back to basics” är den medicin som, enligt ÖBF, ska få fart på SBU igen.
Text: Lars-Åke Redéen

Motionerna i sammandrag
Här är ett sammandrag av motionerna från SBU:s förbund. Hela materialet finns på www.batunionen.com

Blekinge Båtförbund: Nytt samverkansorgan för friluftslivets båtorganisationer i stället för nuvarande SSD (Sjösportens Samarbetsdelegation).

Blekinge Båtförbund: Stadgeändring av röstetal så att varje båtförbund får tre grundröster och därefter fördelning som tidigare.

Bottenvikens Båtförbund: Föreslår att BAS-systemet avgiftsfinansieras. Licens- och serviceavgift för dem som använder systemet.

Gästriklands Båtförbund: Anpassa verksamhetsplan och budget efter verkligheten. Förbundet vill se en rationaliseringsplan för 2014 där kostnader skärs ner över hela linjen för att kunna öka kapitalet med 500 000 kr per år de närmaste tre åren. Förbundet föreslår att budgeten för alla kommittéer minskas. Motionären vill redan innevarande år spara 900 000 kr på SBU:s verksamhet.

Gästriklands Båtförbund: Utveckling av SBU med en representativ arbetsgrupp som tar fram en utvecklingsplan för Unionen.

Lidingö Båtförbund: Begränsning av röstetal vid Båtriksdag. Max åtta röster per förbund.

Saltsjön-Mälarens Båtförbund: Motion om hanteringen av röster vid Båtriksdagen. Gäller omröstningen om en eventuell sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.

Smålands Båtförbund: Redovisning av hur medlemsavgifterna till SBU används.

Västerbottens Båtförbund: Översyn av SBU:s budget så att medlemsavgiften inte behöver höjas de kommande två åren.

Östergötlands Båtförbund: Motion om SBU i framtiden. Förbundet vill ha en grundläggande översyn av hela SBU och fokusering på kärnfrågor.

Östergötlands Båtförbund: Stadgeändring vid eventuell upplösning av SBU.

Kommentarer

Solen 21:34:56 2013-03-15

Var kloka och säg nu nej till galenskaperna att gå ihop med seglarna

Svenska SwedeStar 415 och Van Wijk 830 Classic från Nederländerna har utsetts till årets MiljöBästaBåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Båtarna belönas bland annat för sina byggmetoder och för sin låga miljöpåverkan.

Snipor ligger i tiden med sina effektiva skrov och sin låga miljöpåverkan totalt sett. Det var huvudanledningen till att den holländska snipan utsågs till vinnare i motorbåtsklassen.

Segelbåtar är i sig oftast mer miljövänliga än motorbåtar, men juryn från SBU:s Miljökommitté anser att SwedeStar 415 byggs i hög svensk kvalitetsnivå på ett miljövänligt sätt.

Utmärkelsen MiljöBästaBåt delas ut av Svenska Båtunionens Miljökommitté.

Juryns motivering till valet av SwedeStar 415:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen segelbåtar har 2013 tilldelats en nykonstruktion, SwedeStar 415 från Lidköpings Båtbyggeri. Med en bred och lång erfarenhet av båtbyggande på ett förtjänstfullt sätt har företaget tillvaratagit de kriterier som gäller för MiljöBästaBåt.”

Juryns motivering till valet av Van Wijk 830 Classic:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen motorbåtar har 2013 tilldelats van Wijk 830. Det är en traditionell snipa i modernt koncept för det nya båtlivet. Med alternativ framdrivning och öppna generösa utrymmen erbjuds en varierad komfort efter eget önskemål. Van Wijks miljöpåverkan regleras enligt holländska krav och svenska justeringar, vilket gör att den uppfyller kriterierna för MiljöBästaBåt.”

Bildtexter:
SwedeStar 415 från Lidköpings Båtsnickeri premiärvisades på Öppna Varv på Orust 2012. Båtens konstruktör är Håkan Södergren, som även har ritat föregångaren, SwedeStar 370. Båten är på 12,61×3,75 m.

Van Wijk 621 Classic från Nederländerna kan fås med hybriddrift, eldrift eller diesel. Samtliga material är CE-certifierade och latrintömning sker från däck. Konstruktör är Pieter Beeldsnijder. Båten är på 8,3×3,0 m.

Lennart Karlsson från Bergkvara vinner Tummen Upp och får 15 000 kr i stipendium. Utmärkelsen delas ut av International Färg AB i samarbete med tidningen Båtliv.

Lennart får Tummen Upp eftersom han är en riktig båtkompis som alltid ställer upp för sina vänner. I över 40 år har han varit verksam i Bergkvara Båtklubb med seglings- och navigationsutbildningar för främst ungdomar men även andra klubbmedlemmar.

– Lennart Karlsson är en bra representant för det fina båtliv som finns i många båtklubbar i Sverige. Han är en populär person i sin båtklubb och en värdig vinnare av Tummen Upp, säger Ann Wegland, produktchef på International Färg AB.

Lennart Karlsson han under lång tid drivit seglingsutbildningar samt tävlingar med stort engagemang och kunskap. Många ungdomar har lärt sig grunderna för båtlivet genom honom i södra Kalmarsund.

– Det är personer som Lennart som vi vill lyfta fram genom Tummen Upp. Sådana som håller båtklubbarna och båtlivet igång men inte alltid vill stå i centrum själva, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv.

Lennart Karlsson fick sitt stipendium på 15 000 kr på båtmässan Allt för sjön i Älvsjö fredag 1 mars i International Färgs monter.

Juryns motivering:
”Lennart Karlsson är en riktig båtkompis för alla i Bergkvara Båtklubb – unga såväl som gamla. Många har lärt sig segla och navigera tack vare Lennart, som under mycket lång tid varit en drivande kraft i sin båtklubb. Han är en värdig mottagare av Tummen Upp 2013.”

Bildtext:
Fr. v. Ann Wegland, International Färg AB, Lennart Karlsson, Bergkvara Båtklubb, och Lars-Åke Redéen, tidningen Båtliv.

För bara 13 kr om året får du sex nummer av tidningen Båtliv direkt hem i brevlådan. Avgiften till Svenska Båtunionen är 56 kr per medlem och år.

För de pengarna får båtklubbarna och deras medlemmar väldigt mycket:

– 23 kr kansli och stödfunktioner.
– 13 kr tidningen Båtliv (6 nr/år).
– 8 kr till demokrati och ledning.
– 5 kr till klubb- och olycksfallsförsäkring.
– 4 kr till kommittéverksamhet.
– 3 kr till lobbyverksamhet.

Kostnaderna kan hållas nere tack vare har så många medlemmar, totalt cirka 175 000 fördelade i båtklubbar över hela landet.

SBU:s egentliga medlemmar är 24 båtförbund plus riksklubbarna Kungliga Motorbåt Klubben och Navis. Det är deras medlemmar som i sin tur får tidningen Båtliv.

Varje båtklubbsmedlem betalar idag 56 kr till SBU (dubbelansluten klubb 51 kr) och en förbundsavgift på 3–30 kr.
Lars-Åke Redéen

Hälleviks Båtklubb från Blekinge blev Årets Båtklubb 2012. Priset delades ut på Båtmässan i Göteborg 1 februari. En fantastisk sjömanskista tillverkad av Nord West & Najad och båtprylar värda minst 125 000 kr.

Det var priset till Årets Båtklubb 2012. Hälleviks BK hade nominerats av tidningen Båtlivs läsare och valdes ut som förstapristagare av en jury. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, riksorganisation för landets båtklubbar med totalt 165 000 medlemmar.

– Den fantastiska sjömanskistan och den fina barometern ska vi ha i klubbstugan, säger klubbens ordförande, Yngve Rehnström.

– Resten av alla de fina båttillbehören ska vi använda på ett sätt så att alla medlemmarna får glädje av dem.

Hälleviks Båtklubb har 165 betalande medlemmar. Hamnen ägs av Sölvesborgs kommun och drivs av en hamnförening som arrenderar och driver den. Båtklubben, med alla medlemmar, är aktivt med i det arbetet.

– Vi har varit delaktiga där i snart 15 år och utvecklat hamnen. Där finns allt inklusive bränsle, toatömning och dieselpump. Ifjol installerade vi även en båttvätt, säger Ulf Persson, en av klubbmedlemmarna som var med och tog emot priset.

Juryns motivering till valet av Hälleviks Båtklubb lyder så här:

”Hälleviks Båtklubb har på ett fantastiskt sätt utvecklat hamnen och båtlivet i Hällevik. Det är en klubb med många aktiviteter kring det gemensamma intresset för båtliv.

Hälleviks Båtklubb har ett tydligt fokus på bra miljö. Klubben har Blå Flagg, båttvätt och toatömning. Med flera klubbfester varje år är det en bra båtklubb att vistas i året runt. Mycket fin anda och arbetsgemenskap och roliga aktiviteter för både motorbåtsfolk och seglare. En populär gästhamn.”
Text: Lars-Åke Redéen Foto: Jorma Valkonen

Bildtexter:
En fantastiskt välgjord sjömanskista från Nord West & Najad plus båttillbehör värda minst 125 000 kr blev priset till Hälleviks Båtklubb. Fr. v. Kenny Karlsson, Ulf Persson, Martin Wiklund, Lars Persson och Yngve Rehnström (ordförande).

Prisbordet till Årets Båtklubb innehåller allt som båtfolk behöver. I år fanns även en segelbåt för de allra minsta med.

Det säkra båtlivet är temat för årets Båtting, som hålls 6 mars på Stockholmsmässan i samband med Allt för Sjön. Båtlivet är en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i fler än en miljon fritidsbåtar. Utvecklingen mot fler, större och snabbare båtar ger oss nya möjligheter att snabbt och behändigt ta oss ut i våra skärgårdar. Men det betyder också trängre trafik, större skillnader i hastighet och fler beslutssituationer.

Moderna navigationshjälpmedel har gjort det möjligt att uppsöka ytterskärgårdar som tidigare ansågs som svårnavigerade.

Trots denna utveckling har antalet olyckor till sjöss minskat. Under 70-talet omkom i medeltal ett 100-tal personer per år jämfört med dagens dryga 20 omkomna.

Men kan vi göra mer för att göra tillvaron på sjön ännu säkrare?

Under Båttinget kommer Transportstyrelsen att redovisa statistik och orsakerna till de båtolyckor som skett. Vi kommer också få höra hur Sjöfartsverket hela tiden arbetar för att förbättra sjöräddning, sjökort och farleder, hur sjöräddningscentralen Sweden Rescue arbetar, vilka resurser Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet har att ta till för att undsätta båtflottan när det är sjönöd.

Vad har Riksdagens fritidsbåtnätverk på sin agenda? Det är några av programpunkterna.

Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

Hälleviks Båtklubb från Blekinge har utsetts till Årets Båtklubb 2012. Priset delades ut på Båtmässan i Göteborg 1 februari.

Hälleviks BK har nominerats av tidningen Båtlivs läsare och valdes ut som förstapristagare av en jury. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, riksorganisation för landets båtklubbar med totalt 165 000 medlemmar.

Priset bestod av en sjömanskista specialbyggd av Nord West Yachts. Den var fylld med båtprylar och tillbehör värda över 100 000 kr.

Juryns motivering till att välja Heleneborgs BK till Hälleviks Båtklubb 2012 lyder så här:

”Hälleviks Båtklubb har på ett fantastiskt sätt utvecklat hamnen och båtlivet i Hällevik. Det är en klubb med många aktiviteter kring det gemensamma intresset för båtliv.

Hälleviks Båtklubb har ett tydligt fokus på bra miljö. Klubben har Blå Flagg, båttvätt och toatömning. Med flera klubbfester varje år är det en bra båtklubb att vistas i året runt. Mycket fin anda och arbetsgemenskap och roliga aktiviteter för både motorbåtsfolk och seglare. En populär gästhamn.”

Bildtext:
Fr. v. Kenny Karlsson, Ulf Persson, Martin Wiklund, Lars Persson och Yngve Rehnström (ordförande). Foto: Bengt Pettersson.

Fördelningen av statsbidrag till landets friluftsorganisationer för år 2013 är nu klart. Den totala summan om 27,8 Mkr fördelades med 18,9 Mkr i organisationsbidrag och 8,9 Mkr i projektbidrag till 24 organisationer. Barn och ungdomar, skogen, naturen, miljön och folkhälsan står i fokus även i år. Svenska Båtunionen (SBU) fick 330 000 kr i bidrag.

– Friluftsorganisationernas verksamheter är en grundläggande förutsättning för Sveriges mål att öka människors friluftsaktiviteter. Organisationerna lämnar ett stort bidrag till samhället, i form av ökad folkhälsa och stärkt samhällsekonomi, men med mycket knappa resurser. Bidragen är livsnödvändiga för den långsiktiga överlevnaden av friluftsorganisationerna och vi ser idag ett stort behov av ytterligare resurser för att kunna nå de friluftspolitiska målen i regeringens skrivelse Mål för friluftspolitiken (2012/13:51) som presenterades i december, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

För att få bidrag krävs att friluftsorganisationen:
• värnar det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet
• främjar hälsa och goda möjligheter att utöva friluftsliv samt ett tryggt och säkert friluftsliv
• bidrar till att utveckla barns och ungdomars intresse för motion och friluftsliv, eller verkar för ökad kunskap om och hänsyn till natur- och kulturmiljön samt allemansrätten.

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av bidrag sedan år 2010. Den totala summan är 27,8 Mkr som i år fördelades med 18,9 Mkr i organisationsbidrag och 8,9 Mkr i projektbidrag till 24 organisationer. Totalt inkom 61 ansökningar ifrån 29 organisationer med ett önskemål om finansiering på ca 46 Mkr.

Sammanfattning av fördelning av medel, se nedan. För att ta del av hela protokollet om fördelningen besök www.svensktfriluftsliv.se/bidrag.

Här redovisas i sammandrag beslutet om fördelning av 2013 års anslagsmedel fattat av Svenskt Friluftslivs fördelningskommitté.

Organisationsbidrag per organisation, kr
Svenskt Friluftsliv, 1 800 000
Ornitologerna, 135 000
Naturskoleföreningen, 130 000
Botaniska föreningen, 80 000
Cykelfrämjandet, 560 000
Friluftsfrämjandet, 9 600 000
Hälsofrämjandet, 300 000
Livräddningssällskapet, 1 925 000
Turistföreningen, 600 000
Kryssarklubben, 72 000
Sportfiskarna, 3 300 000
Båtunionen, 330 000
Folksportförbundet, 32 000
Cykelsällskapet, 13 000

Verksamhetsbidrag (projekt) per organisation, kr
Fältbiologerna, Mötesplats Naturen, 300 000
Scoutrådet, Scouting med etniska organisationer, Reclaim the friluftsliv, 1 415 000
Sportfiskarna, Framtidens sportfiskare, KlassDraget, 1 175 000
Svenskt Friluftsliv, Green Team, 300 000
Turistföreningen, Aktivt sportlov i fjällen, Lägervecka med Downs syndrom, Unga utvecklar fjällen – fjällen utvecklar unga, 652 000
Gång- och vandrarförbundet, Barn- och ungdomssatsning, 65 000
Orienteringsförbundet, Lärarfortbildning i orientering, 650 000
4H, Verksamhetsutveckling – fokus Svealand och Östergötland, Geocaching som pedagogiskt verktyg, 670 000
Livräddningssällskapet, Livräddarkollo, 540 000
Hälsofrämjandet, Nu öppnade sig en ny värld, 106 000
Naturskyddsföreningen, Bevara naturens upplevelsevärden (inspirera till mer friluftsliv i skolan), 300 000
Naturskoleföreningen, Bevara naturens upplevelsevärden, tillsammans med ovan
Friluftsfrämjandet, Kottar och barr i förskolan, Öppna skogsgläntan, 950 000
Klätterförbundet, Regionläger utomhus för 16-20 år, Helgläger för ungdomar utomhus, 309 000
Kanotförbundet, EPP paddling för alla, 500 000
Jägareförbundet, Nya svenskar i naturen, 493 000
Förbundet Skog och Ungdom, Hemma o på fjället, 108 000
Hembygdsförbundet, Ung ambassadör, 200 000
Kryssarklubben, Optimistläger för barn i åldern, 175 000

Ett helt nytt båtförbund håller på att bildas. I det nya Södra Roslagens Båtförbund ingår tre stora båtklubbar: Näsbyvikens Båtsällskap, Trälhavets Båtklubb samt Viggbyholms Båtklubb. Tillsammans har de cirka 4 000 medlemmar.

I sin ansökan om medlemskap i Svenska Båtunionen skriver det nya båtförbundets medlemsklubbar så här som förklaring till varför de bildar ett nytt båtförbund:

”Vi tre stora klubbar och SMBF har helt enkelt vuxit ifrån varandra. Därför är Södra Roslagens Båtförbund ett naturligt steg som gynnar och utvecklar båtlivet både inom vår region samt inom unionen.”

Ansökan från Södra Roslagens Båtförbund lämnades in 6 december 2012 och kommer att behandlas så snart som möjligt. Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i SBU, men beslutet fattas av Båtriksdagen. Nästa gång detta kan bli aktuellt är vid den ordinarie Båtriksdagen 2013, som hålls i Luleå 16–17 mars.

– I vår ansökan har vi angivit att vi vill bli ett båtförbund från 1 januari 2014. Vi har inte påstått att vi vill bli ett båtförbund nu, utan vi tillhör SMBF. Men för att formalia ska bli riktig ansöker vi om medlemskap i år, säger Peter Myrman i Viggbyholms BK.

Det nya båtförbundet tar inte ställning i frågan om en eventuell sammanslagning mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Däremot har Viggbyholms Båtklubb tagit ställning mot en sammanslagning.

I SBU:s stadgar står det så här om medlemskap:

”Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i Svenska Båtunionen. Beslut fattas av Båtriksdagen.”
Lars-Åke Redéen

Båtägarnas egen försäkring genom Svenska Sjö har många fördelar för alla som är medlemmar i SBU-anslutna båtklubbar.

Försäkringen har uppdaterats med flera nyheter. Bland annat gäller fasta självrisker och fasta åldersavdrag.

Alla nyheter i försäkringen finns samlade i ett PowerPoint-dokument. Öppna det genom att trycka här.

Haddock 600 är ett filtersystem för miljöanpassat båtupptag. Systemet är framtaget och utvecklat av IFAB under flera år. Filtersystemet är enkelt i sitt utförande och bygger på en väl beprövad reningsteknik där högaktivt kol används som slutfilter. Haddock 600 Metalsorb doseras direkt i pumpgropen och säkerställer att tungmetaller avskiljs effektivt.

De första två filterstegen avskiljer partiklar och mindre mängder olja.

Konstruktionen är helt och hållet i plast och matas med en tryckluftsdriven pump. Detta ger en driftsäker produkt utan elektriska komponenter. Haddock 600 är konstruerad för att verka under lång tid i en krävande marin miljö. Utrustningen är monterad på en robust plastpall och kan enkelt flyttas vid behov. IFAB erbjuder en miljövänlig lösning, som bland beskrivs i Båtliv nr 6-12 i ett reportage från Pukaviks Båtklubb (bilden).

IFAB är generalagent för ett flertal världsledande tillverkare i Europa, USA och Japan. Tillsammans med dessa utvecklar företaget ständigt nya produkter för att tillgodose kundernas ökande behov. IFAB är en betydande leverantör med mångåriga relationer till bil-, läkemedels-, dryckes-, kemi och järn- och stålindustrin.

Info: http://www.ifab.se/

Ungdomsstyrelsen beviljar 28,4 Mkr till verksamheter som drivs av Romska Ungdomsförbundet, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, HIV Sverige och 50 andra projekt.

− Det är roligt att så många organisationer har sökt projektbidrag. Det är en rad spännande verksamheter vi säger ja till. Ett projekt handlar om ungas HIV-engagemang och ett annat ska undersöka hur medlemmar i Samarbetsorganet för etniska organisationer (SIOS) upplever rasism och diskriminering. Det tredje jag vill nämna är Judiska församlingen i Stockholm som driver ett projekt kring jämställdhet och hbtq-frågor, säger Per Nilsson, Ungdomsstyrelsens generaldirektör.

Tre av projekten:
– Judiska församlingen i Stockholm får 180 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag för jämställdhet bland nationella minoriteter. Projekt utifrån judiska utgångspunkter för ökad tillhörighet oavsett kön eller sexuell läggning. Församlingen ska samverka med Pridefestivalen, Svenska kyrkan, RFSL och Expo.

– HIV-Sverige får 150 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag till barn- och ungdomsorganisationer. Pengarna ska gå till projekt för att undersöka behovet av en egen plattform för unga som lever med HIV.

– Samarbetsorgan för etniska organisationer (SIOS) får 579 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag mot rasism och liknande former av intolerans. Pengarna ska gå till projekt för att fånga upp medlemmarnas upplevelser av rasism och diskriminering.

Under 2012 har organisationen tagit beslut om projektbidrag vid två tillfällen. De aktuella besluten ingår i den andra beslutsomgången. Ungdomsstyrelsens totala anslag för åtta bidragsformer är 66, 2 Mkr. Den här gången sökte 170 organisationer projektbidrag.

För mer information om bidragen http://www.ungdomsstyrelsen.se

– skattkista med båtprylar för 100 000 kr delas ut

Nu är det dags att utse ”Sveriges Bästa Båtklubb 2012”. Vinnaren utses av Båtlivs läsare i samarbete med en jury från tidningen och Svenska Båtunionen, som är riksorganisation för landets båtklubbar.

De tidigare vinnarna är Heleneborgs Båtklubb (2010) och Sandö Hamn (2011). Båda dessa båtklubbar är föredömen med sin fina och omfattande verksamhet inom flera områden.

Nu hoppas vi att tillsammans med Båtlivs läsare hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens kriterier och kanske tillför ytterligare något. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna och därmed kan avgöra frågan.

Den klubb som utses bör uppfylla dessa kriterier:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

All information om tävlingen finns på en hemsida: www.AretsBatklubb.se

Vinnaren av Årets Båtklubb 2012 får ta emot sitt pris under högtidliga former på Båtmässan i Göteborg. Priset delas ut fredagen 1 februari i Nord West Yachts monter. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Anne Adre-Isaksson, SBU-redaktör Båtliv, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv. Omröstningen är öppen till och med 11 januari 2012.

Bilden:
Förstapriset i Årets Båtklubb 2012 är en sjömanskista från Nord West & Najad fylld med båtprylar värda över 100 000 kr. Rösta på din favoritklubb på www.AretsBatklubb.se

Sponsorer till Årets Båtklubb
Följande företag är sponsorer och leverantörer av priser till Årets Båtklubb 2012:
Alde
AxTech
Baltic Safety Products
Båtsystem
Comstedt
Fri Marin
Frigus
Garmin
Gecea
Hjertmans
Johnson Pump
Jotun
Kemiprodukter
KG Knutsson
Kvar på listan är följande:
Nord West & Najad
Plastimo
Poly Produkter
Roca
Seldén
Sportmanship
Sweboat
Swenautic/Tedo
Svenska Sjö
Thermoprodukter
Unimer
Watski
Volvo Penta

Svenska Båtunionen ska fortsätta planeringen för ett sammangående med Svenska Seglarförbundet. Med knapp majoritet vann styrelsens förslag vid SBU:s Unionsråd och extra Båtriksdag som hölls söndagen 25 november på Lidingö.

Hela 16 båtförbund röstade för att avsluta arbetet för en sammanslagning medan sju förbund – de största inom Unionen – röstade för styrelsens förslag att gå samman.

Detta innebär att det slutliga avgörandet kommer att ske vid ordinarie Båtriksdag i mars 2013.

– Det här kommer att påverka styrelsens och arbetsgruppens arbetssätt på hur vi ska hantera frågan. Det krävs 2/3 majoritet för en överenskommelse för ett beslut att slå samman organisationerna och det hade vi inte igår. Frågorna om samarbete finns kvar men vi kanske ska hitta andra vägar, säger SBU:s ordförande, Bengt Gärde.

Debatten inför den extra Båtriksdagen har varit intensiv, framför allt från motståndarna till en sammanslagning. Vid Båtriksdagen fördelas totalt 187 röster, varav styrelsens förslag fick 99 och motståndarna 88 röster.

Dessa båtförbund röstade för en fortsatt planering (Motion 2):
Navis
Norrbottens BF
Roslagens BF
Skånes BF
SMBF
Västerbottens BF
Västkustens BF

Dessa båtförbund röstade för att avbryta planerna (Motion 1):
Blekinge BF
Dalarnas BF
Gästriklands BF
Hjälmarens BF
Hälsinglands BF
Lidingö BF
Mälarens BF
Smålands BF
Sommens Sjöråd
Sörmlandskustens BF
Vänern Väst Dalslands Kanals BF
Värmlands Bergslags BF
Värmlands BF
Västernorrlands BF
Östergötlands BF
Östra Vänerns BF

Lars-Åke Redéen

Ska det bli en sammanslagning mellan Svenska Båtunionen (SBU) och Svenska Seglarförbundet (SSF)? Och vad betyder det för dig som är medlem i en båtklubb? Det första svaret kan komma vid den extra Båtriksdag som hålls under Unionsrådet 25 november.

För dig som är medlem i en båtklubb kommer en eventuell sammanslagning knappast att märkas alls. Du kommer att tillhöra en större organisation med över 200 000 medlemmar mot dagens 170 000 i SBU, men grunden är medlemskapet i din lokala båtklubb.

Trots detta har det varit en lång och intensiv debatt om vad följderna blir om Sveriges två stora båtorganisationerna går samman i något helt nytt. En anledning kan vara att det är två anrika men delvis ganska annorlunda organisationer som kan gå samman.

Svenska Seglarförbundet är äldst och föddes ur kappseglingen som idrott. En av SSF:s utmaningar idag är att ytterst få är intresserade av kappsegling på elitnivå. Svenska Båtunionen är något yngre och en typisk främjandeorganisation, som vill verka för fler och bättre förutsättningar för båtlivet. SBU:s främsta utmaning är bristande engagemang och ett båtliv under ständig förändring där det gäller för Unionen att hänga med.

Enligt den styrgrupp som har undersökt förutsättningarna för en sammanslagning måste något göras för att utveckla Svenska Båtunionen. Inte minst för att ha ekonomin under kontroll.

– Gör vi ingenting alls och behåller den låga verksamhet som vi har idag så kommer SBU ändå att gå med ca 500 000 kr i förlust kommande år. Därför ska vi visa på alternativa lösningar på Unionsrådet, säger Lars Afzelius, sammankallande i SBU/SSF gemensamma styrgrupp.

Elva båtförbund inom SBU har förenat sig i gruppen ”Arbetsgruppen Rädda SBU” och de tycker att organisationerna inte bör slås samman. I stället vill de ha kvar SBU som en egen organisation och utveckla det.

De elva båtförbunden har skrivit under begäran om extra Båtriksdag, som ska hållas 24–25 november.

Här nedan kan du läsa de olika argumenten för och emot en sammanslagning.

”SBU är värt att bevara”
Arbetsgruppen Rädda SBU vill ha kvar SBU som tidigare. I stället för en sammanslagning vill de se en utveckling av organisationen. Harald Mårtensson är talesman för gruppen och svarar här på Båtlivs frågor.
Vad är det ni vill?
– Vi tycker att SBU är värt att bevaras. Jag tycker att vi ska utveckla SBU till något bättre, men det kan säkert behöva reformeras. SBU skulle bli uppätet direkt om vi går ihop med SSF. Det viktigaste i nuläget är att rädda SBU från nedläggning, och i stället se till att organisationens kärnverksamhet kommer igång igen utan dröjsmål.
– Det som har varit väldigt tragiskt är att den egentliga verksamheten i SBU har stått still sedan flera år då vi började jobba först med regionindelningen. Därefter kom stadgefrågorna och sedan namnfrågan. SBU har inte jobbat med vad vi ska jobba med på flera år.
– När jag jobbade i Miljökommittén och Unionsstyrelsen så var jag stolt över det. Idag vet jag inte om de som sitter där känner någon stolthet.
Varför är ni så kritiska till ett samgående?
– Idag är SBU helt fristående och det är väldigt viktig principiellt – att vi inte har någon över oss. Riksidrottsförbundet, som är huvudman för SSF, har ett helt annat och mer diktatorisk arbetssätt.
– Jag vill inte heller hamna i att vi får munkavel i vissa frågor, alkoholfrågan som exempel hade nog varit svårare att diskutera om vi hade tillhört RF. Samma sak med könskvotering, RF har bestämt att det ska vara 40 procent kvinnor i styrelserna inom organisationerna.
Hur tycker ni att utvecklingen bör vara?
– Vi säger inte nej till samarbete, men det måste vara ett samarbete som gynnar oss båda två. Vi skulle börja med att hitta samarbetspunkterna och se hur det fungerar.
– Den genomlysning av organisationen som SSF har gjort borde ha gjorts även av SBU. Efter mycket kritik gjordes en SWOT-analys*, men de borde även ha ett värde på de olika hoten och möjligheterna.
Vill ni bara ha ett bättre arbete innan beslut?
– Ja, men det ska också vara efterfrågat. Östergötlands Båtförbund har ringt runt till de av våra 50 båtklubbar som vi inte träffat på möten och frågat vad de tycker. 7–8 var positiva, 21 var negativa och resten visste inte.
Vad förväntar ni er av den extra Båtriksdagen?
– Vi får en värdemätare på om det har skett några förändringar av hur förbunden tycker sedan förra Båtriksdagen. Då såg vi ett styrkeförhållande, men jag har svaga förhoppningar att vi får majoritet att lägga ner arbetet direkt.
Är ni beredda att dela upp SBU på de här frågorna?
– Vi vill helst inte det, men det kommer att finnas förbund som inte vill gå med i den nya organisationen.
Är ert mål att bilda en annan riksorganisation?
– Nej. Målet är att bibehålla SBU och utveckla det. Vi försöker inte hitta någon konkurrerande verksamhet, tvärtom. Det finns för mycket värde i arbete och pengar i SBU för att det inte ska finnas kvar.
– Vi vill heller inte begränsa samarbetet till enbart SSF. Även SXK och till exempel Sportfiskarna borde kunna vara med.

* SWOT-analys innebär att man analyserar styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

”SBU måste se över sin organisation”
Lars Afzelius är sammankallande i SBU:s och SSF:s gemensamma styrgrupp om sammanslagningen. Här svarar han på Båtlivs frågor.
Försvinner inte SBU i en ny organisation?
– Nej, främjandeverksamheten kommer att omfatta ännu fler klubbar än vad som är fallet idag och Svenska Seglarförbundet kan satsa mer på sin kärnverksamhet. Hela vår verksamhet kan drivas med bättre förutsättningar än idag.
Har ”Arbetsgruppen Rädda SBU” rätt i sin kritik?
– När det gäller SBU:s verksamhet kan jag hålla med om att den inte har varit så värst sprudlande. Vad det beror på kan man diskutera. Det finns nog strukturfel i Båtunionens organisation och det saknas utmaningar inom organisationen. Just planerna på en sammanslagning är ett tydligt uttryck för det.
– Ett av organisationsfelen är att en Båtriksdag kan bestämma vad som helst, men det finns ingen skyldighet för båtförbunden att göra någonting. De medlemsavgifter som båtklubbsmedlemmarna betalar till SBU gäller bara Unionsstyrelsen och kommittéernas verksamhet, försäkring, Båtliv och lite till.
Vad händer på den extra Båtriksdagen?
– Från början var det utlyst en extra Båtriksdag som skulle ta ett första beslut, men Unionsstyrelsen har beslutat att vänta med beslutet om samgåendet till den ordinarie Båtriksdagen i mars 2013. Den fråga som är kvar är de elva förbundens motion om att diskussionerna med seglarna ska avbrytas. Den frågan kommer att behandlas först och därefter startar Unionsrådet.
– Jag räknar med att den majoritet som tog ett beslut att fortsätta arbetet med att skapa en ny båtlivsorganisation vill att vi ska fortsätta jobba och redovisa vårt arbete på Båtriksdagen 2013. Det finns fler frågor som måste behandlas, vilket innebär mera tid för att vi ska hinna med och vi har haft lite tidsnöd i höst. Vi kan ju inte bara avbryta det pågående arbetet.
Är det värt att dela upp Svenska Båtunionen för en sådan här fråga?
– Nej, det tycker jag definitivt inte för ingen tjänar på det. Djupa sår kan ta lång tid att läka men om organisationen SBU försvinner så skulle verksamheten för att främja båtlivet finnas kvar med bättre förutsättningar i form av resurser och ekonomi.
Blir inte SBU beroende av Riksidrottsförbundets (RF) policy vid ett samgående?
– Nej, det enda vi har att leva upp till om vi blir medlemmar i RF är deras värdegrund. Vi skriver våra egna stadgar och ändamålsparagraf som säger vad vi ska göra.

Vad ser du för alternativ utveckling?
– Jag tycker att de elva båtförbunden har en överdriven rädsla för utvecklingen. Säger Båtriksdagen nej till en sammanslagning så blir hela SBU kvar, men då måste verksamheten nog startas om och drivas på ett annat sätt än idag. Till exempel med ökat direktinflytande för klubbarna, tyvärr höjda medlemsavgifter och tydligare engagemang i många båtlivsfrågor.

Text: Lars-Åke Redéen

Under 2012 har det pågått diskussioner om placeringen av NFB:s kansli, formerna för styrelsearbetet, stadgefrågor samt NFB:s framtid. Samtliga medlemsorganisationer i NFB, SBU; SXK och SSF har ansett att dessa frågor är av stor vikt och att det är nödvändigt att organisationerna finner en gemensam framtida utveckling för NFB som delas av alla.

I anledning härav har vi efter möten och diskussioner beslutat om en ny/omstart för NFB. Beslutet var en gemensam önskan att tillföra NFB ny kompetens, nya idéer i syfte att utveckla NFB och för att tillförsäkra NFB en bra framtid. Beslutet innebär i korthet, att

– nya ledamöter och suppleanter utses

– de nya ledamöterna bildar en arbetsgrupp för att skyndsamt arbeta fram riktlinjer för kansliets hantering och placering. Gruppen skall även ta fram förslag till riktlinjer för NFB:s framtida utveckling.

– kansliet för NFB kvarblir hos SBU till dess arbetsgruppens förslag godkänts av organisationerna

– de nya ledamöterna väljs in i NFB under årsmöte i december 2012.

Genom dessa åtgärden tror vi att vi tillförsäkrar en fortsatt hög, kvalitativ och långvarig framtid för NFB.

Svenska Båtunionen
Bengt Gärde

Svenska Kryssarklubben
Anders Persson

Svenska Seglarförbundet
Lena Engström