Yamarin Cross 55 BR och Silver Hawk BR Elegant nyhet mot ”originalet”

Yamarin imponerar när det gäller öppna båtar under 6 m. Nya Cross 55 BR är inget undantag, en bowrider där tillverkaren prioriterat invändig volym och smarta detaljer. Vi har testat den mot Silver Hawk BR – modellen som var först på plan med skrov i aluminium och inredning i plast.

Text & foto: Lars H Lindén

Finländska Yamarin var en av få tillverkare som satsade på nyheter under 2024 medan många andra avvaktade. Framför allt när det gäller mindre utbordarbåtar. En av deras nyheter är Yamarin Cross 55 BR, en mycket genomtänkt modell med många innovativa lösningar i en smart kombination av familjebåt och sportfiskebåt. Framför allt har tillverkaren satsat på ett nytt och bredare skrov som ger en betydligt större volym invändigt och en stabilare gång i sjön. Med denna nyhet introducerar Yamarin en helt ny serie öppna båtar i sin Cross-familj, som har skrov i aluminium och inredning i glasfiber.

En genomgående trend i många av dagens nya mindre motorbåtar är genomtänkta inredningar. Inte bara när det gäller komfort och utrustning utan även hur man rör sig i båten från för till akter på ett säkert sätt. De etablerade båttillverkarna satsar nästan lika mycket på dessa mindre båtar som på sina största familjebåtar. Det gäller främst bekvämligheten vid alla sittplatser, utformningen runt ratten där nästan alla numera har en avancerad kartplotter som standard och bra styrningar. Även i båtarnas aktre delar finns bekväma soffor och smarta kapellfack som på ett enkelt sätt gör att man kan lyfta upp kapellet med sina bågar utan att behöva flytta stora delar av inredningen.

Vi har testat nya Yamarin Cross 55 BR tillsammans med ”nygamla” Silver Hawk BR. Två båtar som är goda representanter för denna nya utformning.

Vi testade dem utanför Bullandö i Stockholms skärgård i samarbete med Echo Marine på Värmdö. Här fick vi både lite lugnare vatten för våra mätningar och lite tuffare sjö ute på Kanholmsfjärden. Bästa jämförelsen får man givetvis med samma motorstyrka, men de båtar vi hade tillgång till var redan utrustade med olika motorstyrkor. Silver Hawk med en Honda 100 hk och Yamarin Cross 55 BR med en 115 hk från Yamaha. Båda är fyrcylindriga och med nästan samma volym. Med en båt i samma storlek skiljer det runt 3 knop i toppfart mellan en 100 hk och en 115 hk.

Körmässigt är testbåtarna mycket lika trots olika motorstyrkor. Båda planar ut vid 14–15 knop och sikten är fullt godkänd under hela planingsfasen. Vid högre farter är det lätt att hitta en perfekt gång och när man trimmat ut riggen optimalt behövs inga trimplan. Toppfarten landar på runt 35 knop för båda testbåtarna trots olika motorstyrkor, det kan bero på att Yamarinen har ett något bredare skrov. Denna nya modell känns mycket sidstabil vid sina högsta farter och känslan är att den utan problem skulle klara högre motorstyrkor.

Vid jämförelse av inredning och planering i de båda testbåtarna är nya Yamarin Cross 55 BR en mera genomtänkt båt i många detaljer. Bredden på knappt 10 cm låter kanske lite, men det ger en betydligt bättre volym inne i båten. Framflyttningen av förar-och passagerarplatserna gör att man får en stor volym i den aktre sittbrunnen, delvis på bekostnad av en mindre främre sittbrunn.

Sammanfattningsvis är detta två mycket goda representanter för bowriders i denna storleksklass. Båda med goda sjöegenskaper utan någon större skillnad mellan testbåtarna. Inredningsmässigt är nya Yamarin Cross 55 BR vår favorit med många smarta lösningar och den har en något bättre standardutrustning. Men när man jämför de rekommenderade priserna blir man lite förvånad. Vår favorit är betydligt dyrare jämfört med Silver HK BR.

 

Silver Hawk BR – prisvärd pionjär

Finländska Silver Boats startade i början av 1990-talet som en konkurrent till stortillverkaren Buster, men Silver valde en annorlunda tillverkningsmetod med skrov i aluminium och inredning i glasfiber. Första modellen var grunden till vår testbåt och fick beteckningen 520 Classic och efter flera uppdateringar heter den nu Silver Hawk BR.

2019 genomfördes den senast uppdateringen med högre fribord, en rakare stäv och slopande av steglister för att få en något mjukare gång i sjön. Silver Hawk BR är en idag företagets storsäljare och de flesta kunderna väljer en motor på 100 hk.

I den främre delen av båten finns en stor sittbrunn med flera sittplatser på bägge sidor. Det vill säga en helt annorlunda utformning jämfört med nya Yamarin Cross BR 55. Under samtliga sittbänkar finns stora stuvfack. Rutorna framför pulpeterna är något tonade, vilket var ganska skönt under vår soliga testdag. En 9-tums kartplotter sitter framför ratten, men plats finns för en 12-tummare. Plus även för en bekväm fotplatta, ett bra handräcke vid förarplatsen och bekväma fåtöljer. Som extra finns dämpelement till de båda fåtöljerna.

Den aktre sittbrunnen har en något mindre volym jämfört med nya Yamarin Cross BR 55, men den är ändå fullt godkänd för en bowrider i denna storleksklass. Den får plus för en bekvämare aktersoffa på Silver, inte minst när det gäller ryggstödet. Hela aktersoffan är enkel att lyfta upp med sina dynor och under finns ett stort fack uppdelar i tre sektioner. Under en del ligger hela kapellet med sina bågar som därmed är mycket enkla att lyfta upp. Bakom aktersoffan har Silver Hawk två stora stuvfack på var sida om motorbrunnen och även två stora badplattformar.

Som vi nämnde inledningsvis har Silver Hawk BR ett betydligt lägre utpris till konsument och det beror på att tillverkaren har valt bort en hel del detaljer i standardutrustningen. Ett par detaljer i extrautrustningen som vi vill nämnda är dämpelement till fåtöljerna och en fendertlist som monteras längs skrovsidan och som ger ett bra skydd av friborden.

Vår test genomfördes med en 100 hk och denna styrka passar båten perfekt. Toppfarten blev nära 35 knop och vid 30 knop mätte vi upp en förbrukning på 0,9 lit/M med två personer ombord. Båten planar upp vid 14 knop med god sikt föröver. Som vi nämnde i inledningstexten är det lätt att hitta en perfekt gång. När man trimmat ut riggen optimalt behövs inga trimplan. Efter flera år på marknaden är Silver Hawk BR fortfarande en av de vassaste båtarna i sin storleksklass.

 

Plus och minus

+ Volymen i främre sittbrunnen

+ Flera sittplatser fram

+ Gott om handräcken fram

+ Bekväm aktersoffa

+ Stora akterfack

+ Skrovskydd finns som extra

– Dynor och kapell extra

 

Yamarin Cross 55 BR – god volym och smarta detaljer

Finländska Yamarin Cross 55 BR är årets stora nyhet i den populära storleksklassen runt 5,5 m. Det är en mycket genomtänkt bowrider med mängder av innovativa lösningar invändigt, och en smart kombination av familjebåt och sportfiskebåt.

Med denna nyhet startar Yamarin en helt ny serie öppna båtar med skrov i aluminium och inredning i glasfiber. Andra stora förändringar är ett nytt och bredare skrov som ger en betydligt större volym invändigt jämfört med deras tidigare modeller i samma storleksklass. Den större volymen märks främst i den aktre sittbrunnen, men den beror inte bara på en bredare båt, utan man har även flyttat fram de båda pulpeterna. Något på bekostnad av volymen i den främre sittbrunnen som i denna båt har endast en sittplats i den främre delen och färre stuvfack. Tanken har varit att skapa en stor och bekväm durkyta som även sportfiskare kommer att gilla.

En annan smart detalj som sportfiskare kommer att gilla är den stora och upphöjda plattformen som friläggs när man tar bort akterdynan och ryggstödet. En mycket smart lösning. Hela plattformen kan lyftas upp och vinklas i runt 60 grader. Med ett enkelt handgrepp frilägger man det stora akterfacket som inrymmer kapellet med sina bågar, ett elegant utrymme för batteri, brytare och huvudsäkringar samt brandsläckare. I botten på detta fack finns luckor så att man kommer ner till båtens lägsta punkt. Hela denna sektion är nog det bästa vi sett i en båt i denna storleksklass.

Akter om den stora plattformen har man även satsat på badplattformar som sträcker sig långt ut på varje sida om motorbrunnen. Vattenskidbåge finns som extrautrustning.

Andra smarta detaljer som sticker ut är den breda styrpulpeten där man lyckats får in en 10-tums kartplotter till höger om ratten. Här störs den inte av någon ratt och det är enkelt att manövrera den med högerhanden. Storleken på pulpeten gör att man har mycket god plats för att montera in extra instrument. Plus även för en bekväm fotplatta. Som extrautrustning kan man även i denna båt få dämpelement under de båda fåtöljerna vid förar- och passagerarplatserna.

Nya Yamarin Cross 55 BR testades med sin störst rekommenderade motorstyrka på 115 hk och det är inga problem i denna sidstabila båt. Känslan är att den utan problem skulle klara högre motorstyrkor.

Båten planar upp vid cirka 14 knop med god sikt. Vid full planing på cirka 25 knop kan man trimma ut riggen med över 50 procent och får då en perfekt gång i sjön och skön styrning. I sistnämnda fart har båda testbåtarna nästan samma sjöegenskaper och i ingen av båtarna saknar man trimplan vilket är ganska ovanligt i en mindre båt på 5,5 meter. Toppfarten med nya Yamarin Cross 55 BR landar på 35 knop vid 5 700 varv/minut. Lite höga bullervärden vid höga varv, men fullt godkända vid en marschfart på runt 25 knop.

 

Plus och minus

+ Volymen i aktre sittbrunnen

+ Elegant stuvfack bak

+ Bred styrpulpet

+ Stora badplattformar

+ Dynor och kapell

+ Plats för batteri under fördäck

 

– Något rakt ryggstöd vid aktersoffa

– Få handräcken i främre sittbrunn

 

Fakta

 

Fabrikat och modell Silver Hawk BR Yamarin Cross 55 BR
Årsmodell i test 2024 2024
CE-klass C C
Längd i m 5,70 5,54
Bredd i m 2,16 2,34
Vikt i kg: 665 795
Bränsletank i liter: 115 107
Max antal personer: 7 6
Motoreffekt i hk: 60 – 115 80 – 115
Ca-pris i kronor 429 900 kr (Honda 100) 519 900 kr (Yamaha 115)
Mera information www.silverboats.fi www.yamarin.com

Ca-priser per den 1 mars 2025. Priserna kan variera mellan återförsäljare.

Standardutrustning

 

Fabrikat och modell Silver Hawk BR Yamarin Cross 55 BR
Badstege Ja Ja
Brandsläckare Ja Ja
Bränsletank (fast) Ja Ja
Bränslefilter Ja Ja
Kartplotter Ja Ja
Kapell Extra Ja
Länspump Ja Ja
Dynro Extra Ja
Styrning Hydraul Hydraul
Trimplan Extra Extra
USB-uttag Ja Ja
Vattenskidbåge Extra Extra
Vindrutetorkare Extra Ja – styrbord

 

Testresultat

 

Båtfabrikat och modell Silver Hawk BR Yamarin Cross 55 BR
Motor i test Honda BF100 Yamaha F115
Effekt i hk 100 115
Cylindrar/volum i cc 4 / 1496 4 / 1832
Varvtalsområde i rpm 5500 – 6300 5300 – 6300
Motorvikt i kg 166 173
Varvtal i rpm 6000 5700
Propeller Aluminium Stål
Stigning i tum 13 ¼ x 18 13 1/8 x 18
Toppfart i knop 34,5 35,2
Förbrukning i liter/M vid:
35 knop 1,20
30 knop 0,90 0,95
25 knop 0,75 0,80
20 knop 0,70 0,75
Motorljud i decibel (A) vid:
35 knop 90
30 knop 84 86
25 knop 80 80
20 knop 78 78

Anmärkningar: Propellerval utfört av generalagent. Båtarna belastades med två fullvuxna personer och full bränsletank. Motorljud mätt vid förarplatsen.