Reportage

Idag använder de flesta navigator och elektroniska sjökort, en plotter. Tack vare GPS-tekniken har navigering till sjöss underlättats betydligt och gjorts mycket säkrare. – Ur Båtliv 3-23

DEN 18–19 APRIL hade SBU:s styrelse ett konstituerande och traditionellt styrelsemöte. Bland annat behandlades bemanningen av SBU:s kommittéer, arbetsgrupper och projekt. Verksamhetsplanen som presenterades och beslöts på Båtriksdagen i Skellefteå i mars behandlades och fastslogs. – Ur Båtliv 3-23

1922 tog ett antal motor och båtentusiaster i Piteå initiativ till att bilda en av Norrbottenskustens äldsta klubbar och än lever den pigga åldringen med klubbanläggningen Svinöra som bas. – Ur Båtliv 3-23

ÄVEN OM DU använder navigator när du kör inne i en skärgård är det bra att ta hjälp av öar och föremål i naturen för att hålla reda på din position, allt för att undvika att gå på grund. – Ur Båtliv 3-23

Northstar Orion 8 är en extremt lättdriven och kvick RIB. Båten bjuder på en riktigt fartfylld upplevelse för alla som vill köra snabbt och säkert. – Ur Båtliv 3-23

Offensiva Nordkapp fasar ut Noblesse 790 och in kommer weekendcruisern Noblesse 830. Den siktar rätt in i målgruppen bland sina nordiska konkurrenter, där den väl försvarar sin plats på översta hyllan. – Ur Båtliv 3-23

Med en ny ekonomipropeller lyckades vi sänka bränsleförbrukningen med hela 12 procent i 25 knops fart. En annan vinst var ett bättre gångläge i vattnet. – Ur Båtliv 3-23

BÅTLIV HAR FLERA gånger efterlyst en diskussion om de stora och viktiga frågorna för svenskt båtliv. – Ur Båtliv 3-23

SÅ HÄR DAGS alltid samma dåliga samvete inför val av tillåten/lämplig båtbottenfärg och samtidigt måna om den miljö och natur vi så innerlig älskar. Många vill tala om för oss hur vi ska välja och tidningen Ny Teknik försöker klarlägga vilka påstående om lämplig behandling av en båtbotten som är sanna eller falska. Det gjorde de redan för ett par år sedan, men nu dyker samma artikel upp igen. – Ur Båtliv 3-23

Finkrog eller en korv på bryggan, textil- eller nakenbad. Valet är fritt på denna pärla som bjuder på så mycket i havsbandet utanför Orust. – Ur Båtliv 3-23

På den sista etappen av Båtlivs resa till klubbhamnar i Mälaren hittade vi nya favoriter. Bubben, Lövskären och Kedjeön är riktigt fina anläggningar som lockar mängder av båtfolk. – Ur Båtliv 3-23

En bowrider i 5,5-metersklassen är en bra förstabåt med sina båda sittbrunnar, bra vindskydd i den aktre, många sittplatser och fina gångytor. Vi har testat två goda
representanter, nya HR 555 BR mot Bella 550 BR. – Ur Båtliv 3-23

BÅTLIV FORTSÄTTER samarbetet med norska Hamnguiden. Den nya versionen av appen är förbättrad rent tekniskt. – Ur Båtliv 3-23

Två riksdagar har nu behandlat viktiga båtlivsfrågor. Vid Båtriksdagen i Skellefteå diskuterade alla båtförbundsdelegater fyra viktiga sjösäkerhetsfrågor. – Ur Båtliv 3-23

Våren 2019 lanserade jag här i Båtliv mitt båtprisindex för segel- och motorbåtar. Efter att ha analyserat prisutvecklingen för vissa modeller sedan slutet på 70-talet blev den något överraskande slutsatsen att båtpriserna följt bostadspriserna uppåt. Detta trots att begagnade båtar faller i pris. – Ur Båtliv 3-23

Bavaria SR33 är den minsta båten i tillverkarens SR-serie. Det är en modell som lämpar sig lika bra för familjesemester som för en helgtur med goda vänner. – Ur Båtliv 3-23

Svenska Baltic Safety Products är ett av Europas största flytvästföretag. Huvudkontoret ligger i Älgarås i Töreboda kommun, men merparten av produktionen sker i Ukraina. – Ur Båtliv 3-23

Yamarin har uppdaterat sitt flaggskepp Cross 75 BR. Mer plats ombord, nya alternativa däckslösningar och plats för nio personer är några av höjdpunkterna i denna hybrid med aluminiumskrov och glasfiberinredning. – Ur Båtliv 2-23

Windy SR 28 CC är toppmodellen i storleksklassen på 8,5 m. Det är en välbyggd och genomtänkt båt som även ligger i topp prismässigt. – Ur Båtliv 2-23

I mitten av 1960-talet stod den svenska båtbranschen inför ett rekordartat årtionde då allt fler fick möjlighet att skaffa båt. Med i starten var systrarna Albin. Viggen och Vega som många av oss har minnen med och storasyster Singoalla som bara tillverkades i 64 exemplar. – Ur Båtliv 2-23

Större elektriska utbordare kommer på bred front och många är fullt jämförbara med de bensindrivna när det gäller prestanda. Vi har testat nya eldrivna Stream Propulsion mot en bensindriven Honda, båda med en effekt på 50 hk. – Ur Båtliv 2-23

NU KAN VI konstatera att försäsongen dragit i gång på allvar. Det är några veckor kvar till alla har sjösatt men träningsverksamheten runt om i landet har påbörjats. Läger anordnas av olika klassförbund och vårens regattor håller på att detaljplaneras. – Ur Båtliv 2-23

Kolla din båt och utrustningen innan du far ut! Den uppmaningen kommer från Niklas Krantz, som seglade jorden runt i en Bavaria 30. Under de fem år som seglingen tog fick han uppleva hur båt och utrustning gick sönder och krånglade. Han blev till och med av med masten ute på Atlanten. – Ur Båtliv 2-23

NÄR BÅTMÄSSAN Allt för sjön stängde efter åtta dagar hade 56 626 personer besökt mässan. Det är ett facit som mässarrangören är mycket nöjd med. – Ur Båtliv 2-23