Reportage

Nyheter – Ur Båtliv 4-23

Båtliv har testat två intressanta styrpulpetbåtar i 6-metersklassen. Till det yttre nästan samma mått, men byggda för helt olika användningsområden. – Ur Båtliv 4-23

DU SOM BÅTÄGARE är lycklig lottad – forskning visar att båtlivet med sina blåa zoner (blue zones) gör att du lever både lyckligare, hälsosammare och längre. Dock gäller det att inte ’falla av’ och bli en passiv soffpotatis. Då kan båtlivet istället få en dödlig, rakt motsatt effekt. – Ur Båtliv 4-23

I VINTER HAR Båtlivs redaktion fått ta emot ett ökat antal riktigt otrevliga E-mail. De konstruktiva och positiva mailen dominerar fortfarande stort, men tonen i den nya
sortens meddelanden är oroväckande och känns ovan. – Ur Båtliv 4-23

Den planande motorbåtens gångläge i vattnet betyder allt för bränsleförbrukningen och en bekväm gång. I farter mellan 9 och 15 knop kostar det mest. Rätt fart sparar både
pengar och miljön. – Ur Båtliv 4-23

Böcker – Ur Båtliv 4-23

Båtklubbarnas möjlighet att arrendera sina fritidsbåtshamnar är det vanligaste sättet att få tillgång till en hamn och utgör fundamentet för båtlivet i landet. Enligt en enkät som Svenska Båtunionen genomförde 2017 svarade 70 procent av båtklubbarna att de arrenderar sina hamnar och att huvuddelen av dessa då var kommunalägda hamnar. – Ur Båtliv 4-23

En daycruiser med en rejäl sittbrunn är det nya flaggskeppet från finländska AMT. Båten har bra standardutrustning och rejäla prestanda. – Ur Båtliv 4-23

Över 500 ungdomar deltar i Vitsgarn Seglarskola varje sommar. De tillbringar mycket tid i mindre segelbåtar och får lära sig det mesta om sjölivet. – Ur Båtliv 3-23

På hösten kan man utföra det mesta inför en kommande båtsäsong. Men en ordentlig rengöring krävs efter vintern och kanske en bättring av bottenfärgen. Här presenterar vi ett tiotal tips inför sjösättningen. – Ur Båtliv 3-23

De mest typiska klassiska båtarna av alla är väl utan tvivel det som allmänt kallas ”petterssonbåtar”. Vackra båtar som alla vet vilka som avses. Även om det inte alltid är en båt ritad av Carl Gustaf Pettersson och även om Pelle Pettersons båtar nog är nästan lika kända. Men hans bidrag kom senare och har andra namn. – Ur Båtliv 3-23

Strana 23 från Orust är en väl avvägd dagtursbåt med tyst och trevlig gång i sjön. Framdriften sker med el och för ägaren finns möjligheter att tjäna pengar som elleverantör. – Ur Båtliv 3-23

DRYGT EN MÅNAD efter vårt årsmöte – Seglardagen – är det tid till lite reflektion. Först och främst vill vi från styrelsen tacka för att vi fått förtroendet att leda Seglarförbundet ännu ett år. – Ur Båtliv 3-23

Idag använder de flesta navigator och elektroniska sjökort, en plotter. Tack vare GPS-tekniken har navigering till sjöss underlättats betydligt och gjorts mycket säkrare. – Ur Båtliv 3-23

DEN 18–19 APRIL hade SBU:s styrelse ett konstituerande och traditionellt styrelsemöte. Bland annat behandlades bemanningen av SBU:s kommittéer, arbetsgrupper och projekt. Verksamhetsplanen som presenterades och beslöts på Båtriksdagen i Skellefteå i mars behandlades och fastslogs. – Ur Båtliv 3-23

1922 tog ett antal motor och båtentusiaster i Piteå initiativ till att bilda en av Norrbottenskustens äldsta klubbar och än lever den pigga åldringen med klubbanläggningen Svinöra som bas. – Ur Båtliv 3-23

ÄVEN OM DU använder navigator när du kör inne i en skärgård är det bra att ta hjälp av öar och föremål i naturen för att hålla reda på din position, allt för att undvika att gå på grund. – Ur Båtliv 3-23

Northstar Orion 8 är en extremt lättdriven och kvick RIB. Båten bjuder på en riktigt fartfylld upplevelse för alla som vill köra snabbt och säkert. – Ur Båtliv 3-23

Offensiva Nordkapp fasar ut Noblesse 790 och in kommer weekendcruisern Noblesse 830. Den siktar rätt in i målgruppen bland sina nordiska konkurrenter, där den väl försvarar sin plats på översta hyllan. – Ur Båtliv 3-23

Med en ny ekonomipropeller lyckades vi sänka bränsleförbrukningen med hela 12 procent i 25 knops fart. En annan vinst var ett bättre gångläge i vattnet. – Ur Båtliv 3-23

BÅTLIV HAR FLERA gånger efterlyst en diskussion om de stora och viktiga frågorna för svenskt båtliv. – Ur Båtliv 3-23

SÅ HÄR DAGS alltid samma dåliga samvete inför val av tillåten/lämplig båtbottenfärg och samtidigt måna om den miljö och natur vi så innerlig älskar. Många vill tala om för oss hur vi ska välja och tidningen Ny Teknik försöker klarlägga vilka påstående om lämplig behandling av en båtbotten som är sanna eller falska. Det gjorde de redan för ett par år sedan, men nu dyker samma artikel upp igen. – Ur Båtliv 3-23

Finkrog eller en korv på bryggan, textil- eller nakenbad. Valet är fritt på denna pärla som bjuder på så mycket i havsbandet utanför Orust. – Ur Båtliv 3-23

På den sista etappen av Båtlivs resa till klubbhamnar i Mälaren hittade vi nya favoriter. Bubben, Lövskären och Kedjeön är riktigt fina anläggningar som lockar mängder av båtfolk. – Ur Båtliv 3-23