Reportage

Ruttna raden är ett begrepp många är bekanta med. Idag är det inte lika vanligt, bland annat beroende på allt striktare direktiv från kommunerna och från klubbarna själva. Det ska se städat och snyggt ut. Numera är det mest plastbåtar som står övergivna, men ibland även båtar av stort kulturhistoriskt värde. Som kuttern Edda. – Ur Båtliv 6-23

Det krävs flera olika lösningar för att minska utsläppen av CO2 från båtar, enligt en ny livscykelanalys. Hälften av koldioxiden uppstår redan vid produktionen av en båt. – Ur Båtliv 6-23

Många är intresserade av att fixa och optimera sina gamla segelbåtar. Vår båt har blivit en helt annan sen vi började segla med vår Code0. Här visar jag hur vi byggde ett nytt peke för att få allt att fungera. – Ur Båtliv 6-23

Inför årets båtsäsong bytte vi till silikonfärg på Båtlivs redaktionsbåt. Vi fick flera fördelar på köpet. – Ur Båtliv 6-23

Björkskär torde vara en av de mest lättillgängliga utskärgårdarna i Stockholms skärgård. Enkel att navigera till från Möjaskärgården och gott om bra platser att lägga sig för natten på. När Båtliv hälsar på visar det sig dessutom att här trivs båtfolket riktigt bra. – Ur Båtliv 6-23

Aquador från Finland har börjat uppdatera sitt stora båtprogram med nya modeller och en av dessa är nya 250 HT. En kompakt familjebåt med ett lättdrivet skrov som fungerar alldeles utmärkt med en 250 hk utbordare. Men det mest imponerande är det främre sovutrymmet. – Ur Båtliv 6-23

I Helgasjöns nordligaste ända ligger Åby sluss. Detta är inte bara Sveriges sydligaste sluss utan också en av de mysigaste. – Ur Båtliv 4-23

Nu visar de stora motorleverantörerna sina lösningar för att minska utsläppen från båtmotorer. Volvo Penta har presenterat sina hybridlösningar. – Ur Båtliv 4-23

Vattensport – Ur Båtliv 4-23

Till badet vid Morgonbryggan i Torekov går man i badrock. Helst ska den vara gammal, sliten och färgen urtvättad för länge sedan. Gärna ett par kippande badtofflor på fötterna. I Torekov är det ingen som förhäver sig och här imponerar man inte med titlar eller vräkiga bilar. En enkel Skånesnipa på 18 fot kan kanske få någon att lyfta på ögonbrynen. – Ur Båtliv 4-23

SÖDERARMS FYRPLATS långt ut i Stockholms norra skärgård är väl värd ett besök i sommar, särskilt för den som tar sig dit med egen båt. – Ur Båtliv 4-23

Mälaren har sina egna klassiska båtar. En skara smäckra segelbåtar i storlekarna 15, 22, 25 och 30, graderade efter kvadratmeterytan på krysstället. De skapades med en strävan att göra seglingen tillgänglig även för dem utan svällande plånbok och efter nära 100 år skänker de fortfarande ägarna njutning. – Ur Båtliv 4-23

VISST ÄR DET härligt att återigen se aktivitet på vattnet. Full fart på hamnplanerna och på fjärdarna/fjordarna runt om i landet. Det är också trevligt att titta in i Sailarena och se hur många kappseglingar som arrangeras i Sverige, fler än 250 kan man idag återfinna i systemet 2023. Vad är det som lockar med segling? – Ur Båtliv 4-23

Sunden norr och söder om Pukholmen utanför Vaxholm i Stockholms skärgård kan anses vara Sveriges värsta grund. Här går 25–40 båtar på grund varje år. – Ur Båtliv 4-23

Silikonfärgerna kommer att revolutionera hur vi behandlar våra båtbottnar. Båtliv har målat sin redaktionsbåt med International Färgs nya silikonfärg. – Ur Båtliv 4-23

NU KAN VI äntligen börja använda våra båtar och idka det vi har längtat efter hur länge som helst, åtminstone några månader. – Ur Båtliv 4-23

PÅ SJÖN KAN det ibland dyka upp en ful korumpa. Så ser det nämligen ut när änden på en tamp eller ett rep inte är taglad och där kardeler och garn kan fransa upp sig. Idag är det inte alltid som tampar är taglade med garn utan med krympslang. – Ur Båtliv 4-23

Nyheter – Ur Båtliv 4-23

Båtliv har testat två intressanta styrpulpetbåtar i 6-metersklassen. Till det yttre nästan samma mått, men byggda för helt olika användningsområden. – Ur Båtliv 4-23

DU SOM BÅTÄGARE är lycklig lottad – forskning visar att båtlivet med sina blåa zoner (blue zones) gör att du lever både lyckligare, hälsosammare och längre. Dock gäller det att inte ’falla av’ och bli en passiv soffpotatis. Då kan båtlivet istället få en dödlig, rakt motsatt effekt. – Ur Båtliv 4-23

I VINTER HAR Båtlivs redaktion fått ta emot ett ökat antal riktigt otrevliga E-mail. De konstruktiva och positiva mailen dominerar fortfarande stort, men tonen i den nya
sortens meddelanden är oroväckande och känns ovan. – Ur Båtliv 4-23

Den planande motorbåtens gångläge i vattnet betyder allt för bränsleförbrukningen och en bekväm gång. I farter mellan 9 och 15 knop kostar det mest. Rätt fart sparar både
pengar och miljön. – Ur Båtliv 4-23

Böcker – Ur Båtliv 4-23

Båtklubbarnas möjlighet att arrendera sina fritidsbåtshamnar är det vanligaste sättet att få tillgång till en hamn och utgör fundamentet för båtlivet i landet. Enligt en enkät som Svenska Båtunionen genomförde 2017 svarade 70 procent av båtklubbarna att de arrenderar sina hamnar och att huvuddelen av dessa då var kommunalägda hamnar. – Ur Båtliv 4-23