Reportage

VAD VET EN +80-årig krönikör, uppvuxen med papper och penna, svart bakelittelefon, postsparbanksbok och fläskkarré med potatis och brun gräddsås varje söndag om framtiden? Kanske har han inte alla svar om framtiden, men i alla fall om tiden fram till och med 15 januari nästa år. Låt oss återkomma till den, ty medlemsregistret är betydligt viktigare just nu. – Ur Båtliv 6-23

Klippans Bruksbåtsförening bildades 1982. Samma år tecknades kontrakt med Göteborgs kommun om att bevara kulturmiljön kring den äldsta bevarade hamnen i stan samt med en ambition att ta hand om historiskt intressanta båtar, byggda på tidigt 1900-tal eller tidigare. – Ur Båtliv 6-23

När flottningseran på Ljusnan var över tog ett gäng båtentusiaster initiativ till att i början av 1970-talet bilda Järvsö båtklubb. I slutet av juli i år firade de 50-årsjubileum. – Ur Båtliv 6-23

Johan Ulveson och Peter Dalle är två riktiga båtfantaster. Mellan filminspelningar, manusskapande och teaterföreställningar är de i Stockholms skärgård så mycket som möjligt. – Ur Båtliv 6-23

Hwila 25 är en av de mest eleganta svensktillverkade båtarna för närvarande. Vi har kört den med tyst och bekväm eldrift. – Ur Båtliv 6-23

HONDA MARINE lanserade sin första V8 utombordsmotor på 350 hk på båtmässan i Genua i september. Den nya motorn kompletterar Hondas utbud med
en stor och stark motor som passar även de största båtarna. – Ur Båtliv 6-23

Antalet båtar med litiumjonbatterier ökar snabbt. För båtklubbarna kan det innebära nya risker och regler att förhålla sig till. – Ur Båtliv 6-23

Ruttna raden är ett begrepp många är bekanta med. Idag är det inte lika vanligt, bland annat beroende på allt striktare direktiv från kommunerna och från klubbarna själva. Det ska se städat och snyggt ut. Numera är det mest plastbåtar som står övergivna, men ibland även båtar av stort kulturhistoriskt värde. Som kuttern Edda. – Ur Båtliv 6-23

Det krävs flera olika lösningar för att minska utsläppen av CO2 från båtar, enligt en ny livscykelanalys. Hälften av koldioxiden uppstår redan vid produktionen av en båt. – Ur Båtliv 6-23

Många är intresserade av att fixa och optimera sina gamla segelbåtar. Vår båt har blivit en helt annan sen vi började segla med vår Code0. Här visar jag hur vi byggde ett nytt peke för att få allt att fungera. – Ur Båtliv 6-23

Inför årets båtsäsong bytte vi till silikonfärg på Båtlivs redaktionsbåt. Vi fick flera fördelar på köpet. – Ur Båtliv 6-23

Björkskär torde vara en av de mest lättillgängliga utskärgårdarna i Stockholms skärgård. Enkel att navigera till från Möjaskärgården och gott om bra platser att lägga sig för natten på. När Båtliv hälsar på visar det sig dessutom att här trivs båtfolket riktigt bra. – Ur Båtliv 6-23

Aquador från Finland har börjat uppdatera sitt stora båtprogram med nya modeller och en av dessa är nya 250 HT. En kompakt familjebåt med ett lättdrivet skrov som fungerar alldeles utmärkt med en 250 hk utbordare. Men det mest imponerande är det främre sovutrymmet. – Ur Båtliv 6-23

I Helgasjöns nordligaste ända ligger Åby sluss. Detta är inte bara Sveriges sydligaste sluss utan också en av de mysigaste. – Ur Båtliv 4-23

Nu visar de stora motorleverantörerna sina lösningar för att minska utsläppen från båtmotorer. Volvo Penta har presenterat sina hybridlösningar. – Ur Båtliv 4-23

Vattensport – Ur Båtliv 4-23

Till badet vid Morgonbryggan i Torekov går man i badrock. Helst ska den vara gammal, sliten och färgen urtvättad för länge sedan. Gärna ett par kippande badtofflor på fötterna. I Torekov är det ingen som förhäver sig och här imponerar man inte med titlar eller vräkiga bilar. En enkel Skånesnipa på 18 fot kan kanske få någon att lyfta på ögonbrynen. – Ur Båtliv 4-23

SÖDERARMS FYRPLATS långt ut i Stockholms norra skärgård är väl värd ett besök i sommar, särskilt för den som tar sig dit med egen båt. – Ur Båtliv 4-23

Mälaren har sina egna klassiska båtar. En skara smäckra segelbåtar i storlekarna 15, 22, 25 och 30, graderade efter kvadratmeterytan på krysstället. De skapades med en strävan att göra seglingen tillgänglig även för dem utan svällande plånbok och efter nära 100 år skänker de fortfarande ägarna njutning. – Ur Båtliv 4-23

VISST ÄR DET härligt att återigen se aktivitet på vattnet. Full fart på hamnplanerna och på fjärdarna/fjordarna runt om i landet. Det är också trevligt att titta in i Sailarena och se hur många kappseglingar som arrangeras i Sverige, fler än 250 kan man idag återfinna i systemet 2023. Vad är det som lockar med segling? – Ur Båtliv 4-23

Sunden norr och söder om Pukholmen utanför Vaxholm i Stockholms skärgård kan anses vara Sveriges värsta grund. Här går 25–40 båtar på grund varje år. – Ur Båtliv 4-23

Silikonfärgerna kommer att revolutionera hur vi behandlar våra båtbottnar. Båtliv har målat sin redaktionsbåt med International Färgs nya silikonfärg. – Ur Båtliv 4-23

NU KAN VI äntligen börja använda våra båtar och idka det vi har längtat efter hur länge som helst, åtminstone några månader. – Ur Båtliv 4-23

PÅ SJÖN KAN det ibland dyka upp en ful korumpa. Så ser det nämligen ut när änden på en tamp eller ett rep inte är taglad och där kardeler och garn kan fransa upp sig. Idag är det inte alltid som tampar är taglade med garn utan med krympslang. – Ur Båtliv 4-23