Reportage

Klas Karlsson har ett av båtbranschens riktiga drömjobb. Som provförare hos Volvo Penta kör han båt i stort sett varje dag. – Ur Båtliv 1-24

Hallberg-Rassy 400 är en vidareutveckling av systermodellen HR 40C, men med aktersittbrunn. Båten har fått många lovord, inte minst internationellt. – Ur Båtliv 1-24

Sommarens reportagetur bjöd på otroligt mycket regn och många skratt. I en 5,7 m helt öppen båt avverkade vi en del av Göta kanal. – Ur Båtliv 1-24

Figeholms Båtklubb är ovanligt aktiv. I 20 år har några medlemmar även hjälpt rörelsehindrade att komma ut på sjön. – Ur Båtliv 1-24

Arrendefrågor står i centrum för många båtklubbar i landet. Båtklubbarna i Tyresö kommun hävdar att kommunen inte följer gängse lagar och förordningar.  – Ur Båtliv 1-24

Franska hyttbåtar är ett intressant alternativ för den som söker en prisvärd familjebåt med många kojplatser. Vi har testat två nya båtar från Beneteau och Jeanneau som passar alldeles utmärkt för en familj på upp till fyra personer. – Ur Båtliv 1-24

Axopar 25 Cross Bow med eldrift är ett bra exempel på hur en elbåt för ”vanliga” båtägare kan se ut. Båten går tyst och fint i sjön med bra acceleration, men priset får även den mest entusiastiske att hicka. – Ur Båtliv 1-24

I en daycruiser är passagen mellan fördäck och sittbrunn extra viktigt. I nya Yamarin 80 DC har tillverkaren löst detta på ett mycket smart sätt. Det är en av många fina detaljer som vi hittade i denna nyhet som vi har testat med en 300-hästars Yamaha. – Ur Båtliv 6-23

DEN FRÅGAN FÅR jag rätt ofta. Svaret kan vara enkelt och utgå från framgångarna som våra landslagsseglare och de som kommer bakom, vårt utvecklingslandslag, skördat under året. Något som jag uppmärksammade i min förra ledare. Tänk dessutom att två av våra seglare, Vilma Bobeck och
Rebecca Netzler nominerats till World Sailings ”Årets kvinnliga seglare 2023”. Med det perspektivet är svaret att svensk segling står stark idag. – Ur Båtliv 6-23

Bränder, kraftiga grundstötningar och drunkningstillbud – händelser till sjöss när det råder fara för liv var lika vanligt förekommande denna sommar som förra. Regn och blåst minskade dock de mindre allvarliga larmen, då vädret inte lockat ut lika många till sjöss. – Ur Båtliv 6-23

DEN 18–19 NOVEMBER hölls traditionsenligt ett Unionsrådsmöte i Stockholm på Skåvsjöholms Konferens & Möten. På mötet deltog 20 av Svenska Båtunionens (SBU) 23 båtförbund samt våra två riksomfattande båtklubbar, Unionsstyrelse samt personalen på kansliet, valnämnden, förtjänstteckennämnden,
våra revisorer samt tidningen Båtliv, sammanlagt nästan 70 personer. – Ur Båtliv 6-23

UTTRYCKET DREJA BI har vare sig med keramik eller biodling att göra utan betyder att man stoppar båtens framfart och försöker hålla den kvar på samma plats. Med en segelbåt gör du det enklast genom att lova upp mot vinden. Börjar båten backa så dejsar den. – Ur Båtliv 6-23

Din mobil kan användas som en ”fjärrkontroll” för att styra viss utrustning ombord. NorthTracker Machine Connect är ett nytt GPS-baserat system. – Ur Båtliv 6-23

DET TALAS JUST nu mycket om det hållbara båtlivet. Båtvärlden gör sitt bästa för att ställa om tjänster och produkter i linje med FNs globala utvecklingsmål.
Genom en snabb Google-sökning på ”hållbart båtliv” kan jag konstatera att samtliga rubriker (med ETT undantag – en forskningsrapport från Göteborgs universitet), uteslutande handlar om miljöfrågor. Minskad inverkan av kemikalier, fossila bränslen, bättre hantering för avfallshantering, information om ”eco-driving” samt mängder med nya elbåtsinnovationer. – Ur Båtliv 6-23

MER RELEVANS OCH mer demokrati i svenskt båtliv och självklart mer fokus på de viktigaste frågorna. – Ur Båtliv 6-23

VAD VET EN +80-årig krönikör, uppvuxen med papper och penna, svart bakelittelefon, postsparbanksbok och fläskkarré med potatis och brun gräddsås varje söndag om framtiden? Kanske har han inte alla svar om framtiden, men i alla fall om tiden fram till och med 15 januari nästa år. Låt oss återkomma till den, ty medlemsregistret är betydligt viktigare just nu. – Ur Båtliv 6-23

Klippans Bruksbåtsförening bildades 1982. Samma år tecknades kontrakt med Göteborgs kommun om att bevara kulturmiljön kring den äldsta bevarade hamnen i stan samt med en ambition att ta hand om historiskt intressanta båtar, byggda på tidigt 1900-tal eller tidigare. – Ur Båtliv 6-23

När flottningseran på Ljusnan var över tog ett gäng båtentusiaster initiativ till att i början av 1970-talet bilda Järvsö båtklubb. I slutet av juli i år firade de 50-årsjubileum. – Ur Båtliv 6-23

Johan Ulveson och Peter Dalle är två riktiga båtfantaster. Mellan filminspelningar, manusskapande och teaterföreställningar är de i Stockholms skärgård så mycket som möjligt. – Ur Båtliv 6-23

Hwila 25 är en av de mest eleganta svensktillverkade båtarna för närvarande. Vi har kört den med tyst och bekväm eldrift. – Ur Båtliv 6-23

HONDA MARINE lanserade sin första V8 utombordsmotor på 350 hk på båtmässan i Genua i september. Den nya motorn kompletterar Hondas utbud med
en stor och stark motor som passar även de största båtarna. – Ur Båtliv 6-23

Antalet båtar med litiumjonbatterier ökar snabbt. För båtklubbarna kan det innebära nya risker och regler att förhålla sig till. – Ur Båtliv 6-23