Reportage

Dagarna blir längre, det börjar droppa från taken och isarna går upp, det är vår på gång. Nu vill båtfolket komma ut på sjön. Många har båtar med aluminiumskrov och bottenmålar inte, vilket gör att de kan sjösätta tidigt på säsongen. – Ur Båtliv 2-24

ÅRETS BÅTRIKSDAG KOMMER att äga rum i Örebro 6 och 7 april med traditionsenliga förhandlingar. På årets Båtriksdag kommer cirka 70 delegater från hela Sverige att deltaga. – Ur Båtliv 2-24

När båttillverkarna tar fram en ny båt idag måste de tänka brett, speciellt när det gäller drivlinan. Nya Sandström Ultra 57 MID är byggd för en bensindriven utbordare, men kan på ett enkelt sätt konverteras till eldrift. – Ur Båtliv 2-24

HOPPA! Det ordet kan man ibland få höra någon – oftast av manligt kön – skrika till en stackare på fördäck på båt som ska lägga till. Du har säkert hört uttrycket hoppilandkalle. – Ur Båtliv 2-24

Att byta rutor i en äldre båt är inte så enkelt eftersom det ofta är svårt att få tag i reservdelar. Nu finns det en ny tjänst med ett utbytessystem för båtrutor. – Ur Båtliv 2-24

Marknadens nya eldrivna utbordare har fortfarande ganska höga försäljningspriser, men när det handlar om driftskostnader är de minimala. Vi har testat nya Mercury 7.5 Avator som kostar runt 30 öre per sjömil att köra i 5 knops fart. – Ur Båtliv 2-24

En dröm är på väg att bli sann. Familjen Häll förbereder för en flytt till deras segelbåt för att med ett flytande hem kunna uppleva världen, med start i Medelhavet. – Ur Båtliv 2-24

INGA RUBRIKER MED frågetecken! Det var en huvudregel som vi fick lära oss på Journalisthögskolan i Göteborg. Jag försöker alltid lyda detta råd, men ibland är det svårt att undvika. – Ur Båtliv 2-24

Efter regn kommer sol. Det fick vi bekräftat med eftertryck när vi fortsatte reportageresan längs Göta kanal i strålande solsken. – Ur Båtliv 2-24

De två senaste åren har Vårby Nautiska Sällskap (VNS) haft en dialog med kommunen om olika regler som ska tillämpas för båtar målade med biocidfärg och budskapen har varit oklara. Nu har kommunen i ett beslut från 15 februari i år bland annat förbjudit förtöjning av båtar vid båtklubbens bryggor om båtarna är bottenmålade med biocidfärg. – Ur Båtliv 2-24

GUSTAF ARVMYREN FRÅN Karlskrona är ”Båtlivets Unga Hjälte 2024”. Han belönas med ett stipendium på 20 000 kr, som delades ut av världsomseglaren ”Gurra” Krantz på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 8 mars. – Ur Båtliv 2-24

Hyttbåtar i aluminium kan vara ganska ”råa” invändigt, men det finns tillverkare som börjat satsa på mera komfort. Två utmärkta exempel är nya Alukin C650 och nygamla Ockelbo B21 Cab som vi har testat. I båda mätte vi upp mycket låga ljudvärden. – Ur Båtliv 2-24

Segelsällskapet Hjälmaren har utsetts till ”Årets Båtklubb 2023”. Det är en modern båtklubb med en omfattande verksamhet. – Ur Båtliv 1-24

”En sjöman älskar havets våg…”, men än mer älskas sjömansvisorna av svenska folket. De hade en rungande glansperiod under första delen av 1900-talet och påverkade grundligt synen på oss själva och vad det innebär att vara svensk. Historiker Henrik Arnstad har tittat närmare på det unika med våra svenska sjömansvisor och hur de påverkat oss. – Ur Båtliv 1-24

Medan den svenska motorbåtsporten ännu var i tonåren var frisksporten och ”en sund själ i en sund kropp” i tidens anda. I samma anda föddes campingbåten, som tillsammans med Petterssonbåten, är den båttyp utan segel, som haft den största betydelsen för fritidsbåtsfolkets möjlighet att enkelt och billigt komma ut på sjön. – Ur Båtliv 1-24

De gamla försvarsmurarna under vattnet i närheten av Rindö i Stockholms skärgård orsakar grundstötningar för miljontals kronor varje år. För att minska dessa olyckor har företaget Hydrographica tagit fram ett sjökort som tydligt varnar för dessa hinder, men Sjöfartsverket har nekat spridning av kortet. – Ur Båtliv 1-24

Ett antal små segelbåtar har kapsejsat på Åresjön där besättningarna jobbar febrilt för att få båtarna på rätt köl och alla lyckas med den blöta övning som ryms inom den seglingsskola som genomfördes i augusti den gångna sommaren. – Ur Båtliv 1-24

BÅTMÄSSAN I GÖTEBORG är traditionsenligt den första inspirationen för en kommande båtsäsong. – Ur Båtliv 1-24

”BÄR AV DÄR FRAMME!” Om du hör ropet bär av handlar det inte om att något ska avlägsnas från båten utan snarare att båten ska avlägsnas från något som kan orsaka skada. – Ur Båtliv 1-24

Jakob Svärdström var ursprungligen på jakt efter en modern Nimbus W9. Det slutade med en topprenoverad Nimbus 26 Epoca från 1989. – Ur Båtliv 1-24

I juni 2022 lämnade S/Y Vilja hemmahamnen Långedrag i Göteborg för en segling utan tidsram och utan mer mål än att vi ville segla långt och länge. Gärna
till länder och platser dit massturismen inte hittat fram. Vi seglade längs med Europas kuster under ett knappt halvår tills vi kom till Gran Canaria, där förberedelserna för Atlantseglingen påbörjades. – Ur Båtliv 1-24

NÅGOT VÄLDIGT POSITIVT har hänt med båtmotorstölderna. Utvecklingen går i rätt riktning och har så gjort en längre tid. Minskningen är tydlig med 18 procent färre stölder för helåret 2023 jämfört med året innan. – Ur Båtliv 1-24