Reportage

Till badet vid Morgonbryggan i Torekov går man i badrock. Helst ska den vara gammal, sliten och färgen urtvättad för länge sedan. Gärna ett par kippande badtofflor på fötterna. I Torekov är det ingen som förhäver sig och här imponerar man inte med titlar eller vräkiga bilar. En enkel Skånesnipa på 18 fot kan kanske få någon att lyfta på ögonbrynen. – Ur Båtliv 4-23

SÖDERARMS FYRPLATS långt ut i Stockholms norra skärgård är väl värd ett besök i sommar, särskilt för den som tar sig dit med egen båt. – Ur Båtliv 4-23

Mälaren har sina egna klassiska båtar. En skara smäckra segelbåtar i storlekarna 15, 22, 25 och 30, graderade efter kvadratmeterytan på krysstället. De skapades med en strävan att göra seglingen tillgänglig även för dem utan svällande plånbok och efter nära 100 år skänker de fortfarande ägarna njutning. – Ur Båtliv 4-23

VISST ÄR DET härligt att återigen se aktivitet på vattnet. Full fart på hamnplanerna och på fjärdarna/fjordarna runt om i landet. Det är också trevligt att titta in i Sailarena och se hur många kappseglingar som arrangeras i Sverige, fler än 250 kan man idag återfinna i systemet 2023. Vad är det som lockar med segling? – Ur Båtliv 4-23

Sunden norr och söder om Pukholmen utanför Vaxholm i Stockholms skärgård kan anses vara Sveriges värsta grund. Här går 25–40 båtar på grund varje år. – Ur Båtliv 4-23

Silikonfärgerna kommer att revolutionera hur vi behandlar våra båtbottnar. Båtliv har målat sin redaktionsbåt med International Färgs nya silikonfärg. – Ur Båtliv 4-23

NU KAN VI äntligen börja använda våra båtar och idka det vi har längtat efter hur länge som helst, åtminstone några månader. – Ur Båtliv 4-23

PÅ SJÖN KAN det ibland dyka upp en ful korumpa. Så ser det nämligen ut när änden på en tamp eller ett rep inte är taglad och där kardeler och garn kan fransa upp sig. Idag är det inte alltid som tampar är taglade med garn utan med krympslang. – Ur Båtliv 4-23

Nyheter – Ur Båtliv 4-23

Båtliv har testat två intressanta styrpulpetbåtar i 6-metersklassen. Till det yttre nästan samma mått, men byggda för helt olika användningsområden. – Ur Båtliv 4-23

DU SOM BÅTÄGARE är lycklig lottad – forskning visar att båtlivet med sina blåa zoner (blue zones) gör att du lever både lyckligare, hälsosammare och längre. Dock gäller det att inte ’falla av’ och bli en passiv soffpotatis. Då kan båtlivet istället få en dödlig, rakt motsatt effekt. – Ur Båtliv 4-23

I VINTER HAR Båtlivs redaktion fått ta emot ett ökat antal riktigt otrevliga E-mail. De konstruktiva och positiva mailen dominerar fortfarande stort, men tonen i den nya
sortens meddelanden är oroväckande och känns ovan. – Ur Båtliv 4-23

Den planande motorbåtens gångläge i vattnet betyder allt för bränsleförbrukningen och en bekväm gång. I farter mellan 9 och 15 knop kostar det mest. Rätt fart sparar både
pengar och miljön. – Ur Båtliv 4-23

Böcker – Ur Båtliv 4-23

Båtklubbarnas möjlighet att arrendera sina fritidsbåtshamnar är det vanligaste sättet att få tillgång till en hamn och utgör fundamentet för båtlivet i landet. Enligt en enkät som Svenska Båtunionen genomförde 2017 svarade 70 procent av båtklubbarna att de arrenderar sina hamnar och att huvuddelen av dessa då var kommunalägda hamnar. – Ur Båtliv 4-23

En daycruiser med en rejäl sittbrunn är det nya flaggskeppet från finländska AMT. Båten har bra standardutrustning och rejäla prestanda. – Ur Båtliv 4-23

Över 500 ungdomar deltar i Vitsgarn Seglarskola varje sommar. De tillbringar mycket tid i mindre segelbåtar och får lära sig det mesta om sjölivet. – Ur Båtliv 3-23

På hösten kan man utföra det mesta inför en kommande båtsäsong. Men en ordentlig rengöring krävs efter vintern och kanske en bättring av bottenfärgen. Här presenterar vi ett tiotal tips inför sjösättningen. – Ur Båtliv 3-23

De mest typiska klassiska båtarna av alla är väl utan tvivel det som allmänt kallas ”petterssonbåtar”. Vackra båtar som alla vet vilka som avses. Även om det inte alltid är en båt ritad av Carl Gustaf Pettersson och även om Pelle Pettersons båtar nog är nästan lika kända. Men hans bidrag kom senare och har andra namn. – Ur Båtliv 3-23

Strana 23 från Orust är en väl avvägd dagtursbåt med tyst och trevlig gång i sjön. Framdriften sker med el och för ägaren finns möjligheter att tjäna pengar som elleverantör. – Ur Båtliv 3-23

DRYGT EN MÅNAD efter vårt årsmöte – Seglardagen – är det tid till lite reflektion. Först och främst vill vi från styrelsen tacka för att vi fått förtroendet att leda Seglarförbundet ännu ett år. – Ur Båtliv 3-23

Idag använder de flesta navigator och elektroniska sjökort, en plotter. Tack vare GPS-tekniken har navigering till sjöss underlättats betydligt och gjorts mycket säkrare. – Ur Båtliv 3-23

DEN 18–19 APRIL hade SBU:s styrelse ett konstituerande och traditionellt styrelsemöte. Bland annat behandlades bemanningen av SBU:s kommittéer, arbetsgrupper och projekt. Verksamhetsplanen som presenterades och beslöts på Båtriksdagen i Skellefteå i mars behandlades och fastslogs. – Ur Båtliv 3-23

1922 tog ett antal motor och båtentusiaster i Piteå initiativ till att bilda en av Norrbottenskustens äldsta klubbar och än lever den pigga åldringen med klubbanläggningen Svinöra som bas. – Ur Båtliv 3-23

ÄVEN OM DU använder navigator när du kör inne i en skärgård är det bra att ta hjälp av öar och föremål i naturen för att hålla reda på din position, allt för att undvika att gå på grund. – Ur Båtliv 3-23