I juni 2022 lämnade S/Y Vilja hemmahamnen Långedrag i Göteborg för en segling utan tidsram och utan mer mål än att vi ville segla långt och länge. Gärna
till länder och platser dit massturismen inte hittat fram. Vi seglade längs med Europas kuster under ett knappt halvår tills vi kom till Gran Canaria, där förberedelserna för Atlantseglingen påbörjades. – Ur Båtliv 1-24
till länder och platser dit massturismen inte hittat fram. Vi seglade längs med Europas kuster under ett knappt halvår tills vi kom till Gran Canaria, där förberedelserna för Atlantseglingen påbörjades. – Ur Båtliv 1-24
DEN FRÅGAN FÅR jag rätt ofta. Svaret kan vara enkelt och utgå från framgångarna som våra landslagsseglare och de som kommer bakom, vårt utvecklingslandslag, skördat under året. Något som jag uppmärksammade i min förra ledare. Tänk dessutom att två av våra seglare, Vilma Bobeck och
Rebecca Netzler nominerats till World Sailings ”Årets kvinnliga seglare 2023”. Med det perspektivet är svaret att svensk segling står stark idag. – Ur Båtliv 6-23
Rebecca Netzler nominerats till World Sailings ”Årets kvinnliga seglare 2023”. Med det perspektivet är svaret att svensk segling står stark idag. – Ur Båtliv 6-23
DEN 18–19 NOVEMBER hölls traditionsenligt ett Unionsrådsmöte i Stockholm på Skåvsjöholms Konferens & Möten. På mötet deltog 20 av Svenska Båtunionens (SBU) 23 båtförbund samt våra två riksomfattande båtklubbar, Unionsstyrelse samt personalen på kansliet, valnämnden, förtjänstteckennämnden,
våra revisorer samt tidningen Båtliv, sammanlagt nästan 70 personer. – Ur Båtliv 6-23
våra revisorer samt tidningen Båtliv, sammanlagt nästan 70 personer. – Ur Båtliv 6-23
DET TALAS JUST nu mycket om det hållbara båtlivet. Båtvärlden gör sitt bästa för att ställa om tjänster och produkter i linje med FNs globala utvecklingsmål.
Genom en snabb Google-sökning på ”hållbart båtliv” kan jag konstatera att samtliga rubriker (med ETT undantag – en forskningsrapport från Göteborgs universitet), uteslutande handlar om miljöfrågor. Minskad inverkan av kemikalier, fossila bränslen, bättre hantering för avfallshantering, information om ”eco-driving” samt mängder med nya elbåtsinnovationer. – Ur Båtliv 6-23
Genom en snabb Google-sökning på ”hållbart båtliv” kan jag konstatera att samtliga rubriker (med ETT undantag – en forskningsrapport från Göteborgs universitet), uteslutande handlar om miljöfrågor. Minskad inverkan av kemikalier, fossila bränslen, bättre hantering för avfallshantering, information om ”eco-driving” samt mängder med nya elbåtsinnovationer. – Ur Båtliv 6-23