Reportage

DEN FRÅGAN FÅR jag rätt ofta. Svaret kan vara enkelt och utgå från framgångarna som våra landslagsseglare och de som kommer bakom, vårt utvecklingslandslag, skördat under året. Något som jag uppmärksammade i min förra ledare. Tänk dessutom att två av våra seglare, Vilma Bobeck och
Rebecca Netzler nominerats till World Sailings ”Årets kvinnliga seglare 2023”. Med det perspektivet är svaret att svensk segling står stark idag. – Ur Båtliv 6-23

Bränder, kraftiga grundstötningar och drunkningstillbud – händelser till sjöss när det råder fara för liv var lika vanligt förekommande denna sommar som förra. Regn och blåst minskade dock de mindre allvarliga larmen, då vädret inte lockat ut lika många till sjöss. – Ur Båtliv 6-23

DEN 18–19 NOVEMBER hölls traditionsenligt ett Unionsrådsmöte i Stockholm på Skåvsjöholms Konferens & Möten. På mötet deltog 20 av Svenska Båtunionens (SBU) 23 båtförbund samt våra två riksomfattande båtklubbar, Unionsstyrelse samt personalen på kansliet, valnämnden, förtjänstteckennämnden,
våra revisorer samt tidningen Båtliv, sammanlagt nästan 70 personer. – Ur Båtliv 6-23

UTTRYCKET DREJA BI har vare sig med keramik eller biodling att göra utan betyder att man stoppar båtens framfart och försöker hålla den kvar på samma plats. Med en segelbåt gör du det enklast genom att lova upp mot vinden. Börjar båten backa så dejsar den. – Ur Båtliv 6-23

Din mobil kan användas som en ”fjärrkontroll” för att styra viss utrustning ombord. NorthTracker Machine Connect är ett nytt GPS-baserat system. – Ur Båtliv 6-23

DET TALAS JUST nu mycket om det hållbara båtlivet. Båtvärlden gör sitt bästa för att ställa om tjänster och produkter i linje med FNs globala utvecklingsmål.
Genom en snabb Google-sökning på ”hållbart båtliv” kan jag konstatera att samtliga rubriker (med ETT undantag – en forskningsrapport från Göteborgs universitet), uteslutande handlar om miljöfrågor. Minskad inverkan av kemikalier, fossila bränslen, bättre hantering för avfallshantering, information om ”eco-driving” samt mängder med nya elbåtsinnovationer. – Ur Båtliv 6-23

MER RELEVANS OCH mer demokrati i svenskt båtliv och självklart mer fokus på de viktigaste frågorna. – Ur Båtliv 6-23

VAD VET EN +80-årig krönikör, uppvuxen med papper och penna, svart bakelittelefon, postsparbanksbok och fläskkarré med potatis och brun gräddsås varje söndag om framtiden? Kanske har han inte alla svar om framtiden, men i alla fall om tiden fram till och med 15 januari nästa år. Låt oss återkomma till den, ty medlemsregistret är betydligt viktigare just nu. – Ur Båtliv 6-23

Klippans Bruksbåtsförening bildades 1982. Samma år tecknades kontrakt med Göteborgs kommun om att bevara kulturmiljön kring den äldsta bevarade hamnen i stan samt med en ambition att ta hand om historiskt intressanta båtar, byggda på tidigt 1900-tal eller tidigare. – Ur Båtliv 6-23

När flottningseran på Ljusnan var över tog ett gäng båtentusiaster initiativ till att i början av 1970-talet bilda Järvsö båtklubb. I slutet av juli i år firade de 50-årsjubileum. – Ur Båtliv 6-23

Johan Ulveson och Peter Dalle är två riktiga båtfantaster. Mellan filminspelningar, manusskapande och teaterföreställningar är de i Stockholms skärgård så mycket som möjligt. – Ur Båtliv 6-23

Hwila 25 är en av de mest eleganta svensktillverkade båtarna för närvarande. Vi har kört den med tyst och bekväm eldrift. – Ur Båtliv 6-23

HONDA MARINE lanserade sin första V8 utombordsmotor på 350 hk på båtmässan i Genua i september. Den nya motorn kompletterar Hondas utbud med
en stor och stark motor som passar även de största båtarna. – Ur Båtliv 6-23

Antalet båtar med litiumjonbatterier ökar snabbt. För båtklubbarna kan det innebära nya risker och regler att förhålla sig till. – Ur Båtliv 6-23

Ruttna raden är ett begrepp många är bekanta med. Idag är det inte lika vanligt, bland annat beroende på allt striktare direktiv från kommunerna och från klubbarna själva. Det ska se städat och snyggt ut. Numera är det mest plastbåtar som står övergivna, men ibland även båtar av stort kulturhistoriskt värde. Som kuttern Edda. – Ur Båtliv 6-23

Det krävs flera olika lösningar för att minska utsläppen av CO2 från båtar, enligt en ny livscykelanalys. Hälften av koldioxiden uppstår redan vid produktionen av en båt. – Ur Båtliv 6-23

Många är intresserade av att fixa och optimera sina gamla segelbåtar. Vår båt har blivit en helt annan sen vi började segla med vår Code0. Här visar jag hur vi byggde ett nytt peke för att få allt att fungera. – Ur Båtliv 6-23

Inför årets båtsäsong bytte vi till silikonfärg på Båtlivs redaktionsbåt. Vi fick flera fördelar på köpet. – Ur Båtliv 6-23

Björkskär torde vara en av de mest lättillgängliga utskärgårdarna i Stockholms skärgård. Enkel att navigera till från Möjaskärgården och gott om bra platser att lägga sig för natten på. När Båtliv hälsar på visar det sig dessutom att här trivs båtfolket riktigt bra. – Ur Båtliv 6-23

Aquador från Finland har börjat uppdatera sitt stora båtprogram med nya modeller och en av dessa är nya 250 HT. En kompakt familjebåt med ett lättdrivet skrov som fungerar alldeles utmärkt med en 250 hk utbordare. Men det mest imponerande är det främre sovutrymmet. – Ur Båtliv 6-23

I Helgasjöns nordligaste ända ligger Åby sluss. Detta är inte bara Sveriges sydligaste sluss utan också en av de mysigaste. – Ur Båtliv 4-23

Nu visar de stora motorleverantörerna sina lösningar för att minska utsläppen från båtmotorer. Volvo Penta har presenterat sina hybridlösningar. – Ur Båtliv 4-23

Vattensport – Ur Båtliv 4-23