Reportage

Den som har seglat överallt och vill ha en riktig utmaning bör kolla närmare
på Azorerna. Fantastiskt vacker natur och vänliga människor blandat med
hög sjö och omväxlande väder mötte Båtlivs utsända. – Ur Båtliv 2-17

Askeladden C65 Bowrider delar skrov med C65 Cruiser. Den nya modellen blir en perfekt kombination när man lägger till stora solsängar både för- och akterut, en mycket komfortabel soffa och separat sjövattenstoalett. – Ur Båtliv 2-17

Färden går vidare från Arholma till Landsort. I den andra rapporten av tre gör vi bland annat strandhugg på Nämdö och Rögrund i strålande sommarväder. – Ur Båtliv 2-17

Läget på motorns rigg påverkar farten, båtens gång i vattnet och inte minst bränsleförbrukningen. Nu har Mercury tagit fram ett automatiskt trimsystem som gör båtkörningen mycket enklare och smartare. – Ur Båtliv 2-17

Utternbåtarnas signum i alla år har varit ”välutrustade” och nya daycruisern D70 är inget undantag. En av få i denna storleksklass som har ett separat toalettrum i förruffen. – Ur Båtliv 1-17

Det kom ett brev med önskan om att brevskrivarens svenske svärfar, som konstruerat en unik båtmotor, borde få lite uppmärksamhet. Båtliv begav sig till Alingsås och lyssnade. – Ur båtliv 1-17

Eldrivna utombordsmotorer finns det gott om på marknaden och nu börjar det även komma intressanta inombordsmotorer. Tyska Torqeedo satsar stort och vi har provat en nyhet som lär motsvara en 80 hk förbränningsmotor. – Ur Båtliv 1-17

Navigatorn är ett fantastiskt hjälpmedel för navigering – men den ser inte verkligheten. Nedanstående historia visar hur viktigt det är att ha utkik. – Ur båtliv 1-17

DET FINNS UNGEFÄR en miljon fritidsbåtar i Sverige. Förra året dog 30
människor i fritidsbåtsolyckor.

Resonemanget haltar förstås väsentligt, men jämför man med antalet
bilar, cirka 4,7 miljoner, och döda i trafiken på land, 263 människor 2016,
så tycks det betydligt säkrare att köra eller segla en båt än att gå, cykla
och åka motorcykel eller bil. – Ur Båtliv 1-17

Trenden med utombordsmotorer sprider sig även till kabinbåtarna. Nordstar anpassar sig snabbt efter marknaden och har byggt om sin 24-fotare. – Ur Båtliv 1-17

Nästan 3 000 stulna båtmotorer i Sverige under 2016, en ökning på elva procent jämfört med 2015, betyder att många båtägare drabbas av enorma extrakostnader. Värst utsatt är Stockholmsområdet, men kostnaderna fördelas på hela landet. – Ur Båtliv 1-17

BÅTBRYGGORNA BYGGDES OFTA av betong på 1970- och 80-talen och
behöver nu bytas ut. Vattensjuka betongbryggor är dock inget någon vill ta i, inte ens med tång. Det kostar mycket pengar att destruera betongbryggor. – Ur Båtliv 1-17

Tyska Bavaria och slovenska Greenline har på årets första båtmässor presenterat två olika lösningar på hur vi kommer att använda motorbåtar framöver. – Ur Båtliv 1-17

Den som vill se största möjliga utbud av segelbåtar åker till båtmässan i Düsseldorf i januari. Båtliv spanade in trender och nyheter på denna väldiga utställning. – Ur Båtliv 1-17

Marinens Båtklubb i Karlskrona är momsregistrerad sedan två år tillbaka och ser relativt positivt på detta. Men arbetet med bokföring och administration har ökat. – Ur Båtliv 1-17

Moderna båtmotorer med elektronisk bränsleinsprutning har standardinstrument som visar bränsleförbrukningen vid olika varvtal. Men hur väl stämmer dessa ”beräknade” värden? Båtliv har provat på tre olika utbordare. – Ur Båtliv 1-17

Stockholms ytterskärgård med sina många öar är väl värd ett besök. Båtliv gjorde ett antal strandhugg i fint försommarväder under tre dagar sommaren 2016. Här är första rapporten av tre. – Ur Båtliv 1-17

Abbekås är en av Sveriges sydligaste hamnar. Båtliv besökte hamnen
när sommaren 2016 var som allra vackrast. – Ur Båtliv 1-17

Under de 50 år som Estland var ockuperat av Sovjetunionen fanns knappast någon möjlighet att komma dit med egen båt. Även estländarna själva var förbjudna attanvända sig av fritidsbåt. Idag är Estland ett fritt land och medlemmar i EU och NATO. Landet satsar helhjärtat på båtturism. – Ur Båtliv 1-17