Under de 50 år som Estland var ockuperat av Sovjetunionen fanns knappast någon möjlighet att komma dit med egen båt. Även estländarna själva var förbjudna attanvända sig av fritidsbåt. Idag är Estland ett fritt land och medlemmar i EU och NATO. Landet satsar helhjärtat på båtturism. – Ur Båtliv 1-17
Årets vackraste nyhet är Spirit 47 CR från engelska Spirit Yachts. Linjerna är traditionella, men under vattenlinjen har båten ett modernt lättdrivet skrov. Med kolfibermast och membransegel blir seglingsegenskaperna exceptionella. Baksidan är att Spirit 47 CR har inredning som en 37-fotare men kostar som en 57-fotare. – Ur Båtliv 6-16
PSYKOLOGERNA KALLAR DET projicering. Fenomenet finns förstås även på sjön. Ta Sandhamn, till exempel. Eller Smögen. Eller något annat ställe med stora brygganläggningar. Ni vet hur det ser ut. Båtarna är oräkneliga, trängseln enorm. Och massor med folk på kajkrogarna. Många sitter där med vinglas och groggar och tittar noggrant varje detalj i det skådespel som utgörs av nytillkommandes angöring, tilläggning och förtöjning. – Ur Båtliv 6-16
2015 startade Simon Vinokur Integrationssegling. Ointegrerade invandrare skulle få chansen att inkluderas i svenskt båt- och skärgårdsliv och upptäcka våra vackra vatten och öar. Svenskar och invandrare skulle få möjlighet att lära känna varandra och Integrationssegling skulle kunna bidra till en större förståelse för varandras liv och kulturer. – Ur Båtliv 6-16