Reportage

Ett vanligt besök på årets Öppna Varv i Ellös på Orust slutade med köp av en ny motor till familjens segelbåt, en Puzzle 36. Vi valde en Yanmar 3YM30AE diesel. – Ur Båtliv 6-16

2015 startade Simon Vinokur Integrationssegling. Ointegrerade invandrare skulle få chansen att inkluderas i svenskt båt- och skärgårdsliv och upptäcka våra vackra vatten och öar. Svenskar och invandrare skulle få möjlighet att lära känna varandra och Integrationssegling skulle kunna bidra till en större förståelse för varandras liv och kulturer. – Ur Båtliv 6-16

Långsamma eller snabba båtar? Bensin eller eldrift? Frågorna är många och svaren osäkra om framtidens båtmotorer. Båtliv pratar framtid med Volvo Pentas motorspanare. – Ur Båtliv 6-16

Evinrudes senaste E-TEC G2-generation består av motorer på 150–200 hk. Med styrka och renare teknik ska de på allvar ta upp kampen med 4-taktarna. – Ur Båtliv 6-16

Med en sexcylindrig utombordare på akterspegeln blir Epoca Open 27 en modern skärgårdscruiser i toppklass. En smart och bekväm familjebåt. – Ur Båtliv 6-16

Idag finns det många specialprodukter för våra gamla träbåtar. Båtliv har renoverat friborden på en campingbåt i mahogny från 1960-talet med 1-komponents produkter som i huvudsak innehåller olika typer av oljor. – Ur Båtliv 6-16

Det som började som ett handelshinder mot USA har blivit en skandal för svenska båtägare. Tusentals motorbåtar utan CE-märkning är idag värda mycket mindre än vad ägarna tror. – Ur Båtliv 6-16

Momssoppan är en blandning av juridiska inslag som kan drabba båtklubbar i hela landet. Främst är det klubbar i Stockholm som berörs. – Ur Båtliv 6-16

Tre av marknadens nya bowriders i storsäljarklassen runt 7 m kommer alla från Finland. Trots likheterna i storlek skiljer det i layout och materialval. – Ur 6-16

Västkusten bjöd i augusti på två båtmässor. Öppna Varv på Orust arrangerades för 21:a gången medan Båtmässan i Marstrand arrangerades för andra gången. Uppdelningen var tydlig med massor av motorbåtar och en del tillbehör på Marstrand medan övriga fanns på Orust. – Ur Båtliv 5-16

Med Glass Cockpit knyter Volvo Penta samman båtens motorinstrument, navigation och övervakning för säkrare och enklare båtliv. Systemet bygger på samarbete med Garmin. – Ur Båtliv 5-16

Hösten är här, många anser det vara den bästa tiden att vara på sjön. Vattnet är fortfarande varmt och vikarna är tomma på båtar. Men det gäller att synas på havet. – Ur Båtliv 5-16

Det hela började med små ”gräddvispar” och ganska låga farter. Men utvecklingen går i rekordfart mot starkare elektriska utbordare. Båtliv har provat nya motorn Torqeedo Cruise 10.0 R som ger planande farter med en 4,5 meters aluminiumbåt. – Ur Båtliv 5-16

I MÅNGA BÅTKLUBBAR är fördelningen av motor- och segelbåtar ganska jämn. Samma sak i våra gästhamnar, där båtar av alla åldrar och storlekar hänger med och ger sina ägare lyckliga stunder på sjön. Det avgörande är att ha en egen båt, inte hur gammal eller dyr den är. – Ur Båtliv 5-16

Finska Oy Finn-Marin Ltd. trotsar trenden med utombordare och presenterar en 25 fots weekendcruiser med inombordsmotor i höst. Den får höga poäng för sina sjöegenskaper, sin bokomfort och de sociala utrymmena. – Ur Båtliv 5-16

Åtta kvinnor i två snabbgående motorbåtar på kurs i två dagar, kan det göra båtlivet säkrare? Det är i alla fall en bra början tror försäkringsbolaget Svedea. Försäkringsbolaget har inrättat ett stipendium som riktar sig till kvinnor som vill lära sig köra båt. – Ur Båtliv 5-16

I en vik strax norr om Furusund sammanstrålar Båtliv med seglarna Anna och Niklas Bergelv för att under ett par timmar få ta del av deras passion – att segla trimaran. – Ur Båtliv 5-16

Fler personer som årligen omkommer genom drunkning är en olycklig trend i samhället, men inom båtlivet är det fortfarande få som drabbas. – Ur Båtliv 5-16

Båtklubbarnas Dag i Stockholm blev rena rama uppvisningen för båtlivet. Många vackra båtar av alla de slag avlöste varandra samtidigt som solen strålade. – Ur Båtliv 5-16

Buster Boats blev först med att utrusta sina båtar med smarta skärmar som standard. Därmed är Busterbåtarna ständigt uppkopplade och redo för framtiden. – Ur Båtliv 5-16