Reportage

JAG MINNS DET ända från barndomen, då farsan och andra gubbar
snackade och planerade och slog följe för att titta på vissa grejer och se på
nyheter och fundera och drömma sig bort. Emellanåt kom de tillbaka med
någon pryl de köpt som skulle vara bra att ha, men som oftast inte kom till
användning. Det är någonting mycket speciellt med båtmässorna. – Ur Båtliv 2-17

Båtliv har provat Garmins nya ekolodsgivare. Deras nya Panoptix-teknologi kan kopplas till existerande plottrar och bjuder på fascinerande möjligheter. – Ur Båtliv 2-17

Inledningen av 2017 visar på en fortsatt ökning av antalet båtrelaterade stölder. Trots upprepade försök har Båtliv inte fått svar på frågan vad ansvariga politiker vill göra åt situationen. – Ur Båtliv 2-17

Hos Lommabuktens Seglarklubb är det seglingar på sommaren, träning och utbildning på vintern. Alla medlemmar är lika viktiga. Båtliv har besökt Årets Båtklubb 2016. – Ur Båtliv 2-17

DET BLIR INGET körkort och inte heller något statligt register för
fritidsbåtar. Detta om man ska tro på de motioner som läggs fram inför
Socialdemokraternas partikongress i Göteborg 8–12 april. – Ur Båtliv 2-17

Det är tradition på sjön att männen styr medan kvinnor hoppar i land, men nu tar kvinnorna i Kåge över rodret. Flera av dem har gått båtförarkurs arrangerad av båtklubben. – Ur Båtliv 2-17

ISloep 735 är en holländsk öppen snipa – eller slup om man så vill – med mycket eleganta former och stora sociala ytor för umgänge. – Ur Båtliv 2-17

Riksdagsmännen Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) och Thomas Finnborg (M) har tillsammans motionerat om obligatorisk användning av flytväst i fritidsbåtar. – Ur Båtliv 2-17

Nu funderar många båtägare på hur de ska behandla sin båtbotten eller våga testa andra behandlingsmetoder. Det dyker också upp nya produkter nästan varje år, som kan vara alternativ till våra traditionella och av Kemikalieinspektionen godkända båtbottenfärger. – Ur Båtliv 2-17

Den som har seglat överallt och vill ha en riktig utmaning bör kolla närmare
på Azorerna. Fantastiskt vacker natur och vänliga människor blandat med
hög sjö och omväxlande väder mötte Båtlivs utsända. – Ur Båtliv 2-17

Askeladden C65 Bowrider delar skrov med C65 Cruiser. Den nya modellen blir en perfekt kombination när man lägger till stora solsängar både för- och akterut, en mycket komfortabel soffa och separat sjövattenstoalett. – Ur Båtliv 2-17

Färden går vidare från Arholma till Landsort. I den andra rapporten av tre gör vi bland annat strandhugg på Nämdö och Rögrund i strålande sommarväder. – Ur Båtliv 2-17

Läget på motorns rigg påverkar farten, båtens gång i vattnet och inte minst bränsleförbrukningen. Nu har Mercury tagit fram ett automatiskt trimsystem som gör båtkörningen mycket enklare och smartare. – Ur Båtliv 2-17

Utternbåtarnas signum i alla år har varit ”välutrustade” och nya daycruisern D70 är inget undantag. En av få i denna storleksklass som har ett separat toalettrum i förruffen. – Ur Båtliv 1-17

Det kom ett brev med önskan om att brevskrivarens svenske svärfar, som konstruerat en unik båtmotor, borde få lite uppmärksamhet. Båtliv begav sig till Alingsås och lyssnade. – Ur båtliv 1-17

Eldrivna utombordsmotorer finns det gott om på marknaden och nu börjar det även komma intressanta inombordsmotorer. Tyska Torqeedo satsar stort och vi har provat en nyhet som lär motsvara en 80 hk förbränningsmotor. – Ur Båtliv 1-17

Navigatorn är ett fantastiskt hjälpmedel för navigering – men den ser inte verkligheten. Nedanstående historia visar hur viktigt det är att ha utkik. – Ur båtliv 1-17

DET FINNS UNGEFÄR en miljon fritidsbåtar i Sverige. Förra året dog 30
människor i fritidsbåtsolyckor.

Resonemanget haltar förstås väsentligt, men jämför man med antalet
bilar, cirka 4,7 miljoner, och döda i trafiken på land, 263 människor 2016,
så tycks det betydligt säkrare att köra eller segla en båt än att gå, cykla
och åka motorcykel eller bil. – Ur Båtliv 1-17