När motorn gick sönder i TV4-profilen Steffo Törnquists båt valde han att byta till en helt ny V8. Nu gör hans klassiska Coronet 21 närmare 50 knop – och Steffo kan lita på att han kommer hem igen. – Ur Båtliv 6-17
Antalet sjöräddningsinsater från maj till september i år uppgick till 900. Årets fritidsbåtsäsong blev därmed den mest sjöräddningsintensiva sedan 2007. – Ur Båtliv 6-17
DE FLESTA AV oss som har deltagit i båtlivet under viss tid har nog en uppfattning om hur båtliv har bedrivits och ska bedrivas. Vi är i normalfallet
medlemmar i en närliggande klubb med klubbstuga, går arbets- och vaktplikter, deltar i olika möten. – Ur Båtliv 6-17
Äntligen har ett enat civilutskott och ett riksdagsbeslut talat om för regeringen att promillelagen behöver utvärderas. Nu återstår att se om och i så fall på vilket sätt regeringen tänker genomföra utvärderingen. – Ur Båtliv 6-17
Seacastle på Lidingö täcker ett hundratal båtar varje höst. På senare år använder de i första hand krympplast, som har visat sig vara mycket effektivt mot snön. Vi har följt deras arbete och kan konstatera att det krävs en hel del träning de första gångerna. – Ur Båtliv 6-17
BÅTLIVET ÄR INGEN lyxhobby för några få, ytterst välbärgade.
Tvärtom – det är en av Sveriges största folkrörelser. Verktyget – ”lyxbåten”
– är i verkligheten oftast en mindre, helt öppen motorbåt. – Ur Båtliv 6-17
TACK VARE DEN integrerade styrningen i Evinrudes E-Tec G2-serie har producenten troligen den mest intuitiva joysticklösningen på marknaden. Vi
har kört den. – Ur Båtliv 6-17
När Mikael Bergsten tog semester ifjol drog han iväg på en rejäl runda. Efter sjösättning i Töre i Bottenviken tog han upp båten i Narvik, 2 733 Nm senare. – Ur Båtliv 6-17
Sommaren 2017 var inte den varmaste eller skönaste sommaren för att vara ute
på sjön i fritidsbåt. Hur har då vädret påverkat besöksfrekvensen hos gästhamnar och skärgårdskrogar? För att ta reda på det gjorde vi en liten rundresa i Stockholms norra skärgård i augusti månad. – Ur Båtliv 6-17
I höst har det släppts tre helt nya bowrider-modeller på cirka 5,5 m från finska producenter. Större fokus på kompakta lösningar, smarta detaljer och praktisk layout är deras kännetecken. Här är tre bra alternativ! – Ur Båtliv 6-17
Eldrift av båtar är än så länge i sin linda, men det finns lovande försök. Här är ett par finländska eldrivna båtar med ungefär samma enkla grundkoncept. Priset för den alternativa framdriften är dock mycket högt. – Ur Båtliv 6-17
Många har försökt hitta den bästa kombinationen av turseglare och kappseglingsbåt. Få har lyckats så väl som Bernt Lindquist med nya Diva 34 SC – Ur Båtliv 6-17
Buster är utan tvivel ett av Europas starkaste varumärken när det gäller fritidsbåtar. Nu har företaget presenterat två nya Magnum-modeller. Båtliv har provkört den större av dem – Buster Super Magnum. – Ur Båtliv 6-17
Falcon blir namnet på finska Bella Boats nya aluminiumbåtar. De andra tillverkarna får se upp för denna serie med praktiska och lättkörda båtar. – Ur Båtliv 6-17
Den japanska motortillverkaren Suzuki tar ett stort kliv i utvecklingen av utombordare. Deras nya V6-motor är på 4,4 liter och 350 hk. Den har ett enormt vridmoment och dubbla motroterande propellrar som ger rejält fäste i vattnet. – Ur Båtliv 5-17
VI KANSKE TYCKER vi har en kort säsong, men sommaren har varit fylld av härliga seglingsaktiviteter och ett späckat schema som gör att den känns oerhört lång. – Ur Båtliv 5-17
Hösten är här igen efter en sommar som varit lite si och så. Temperaturen i havet har inte heller slagit något rekord och nu blir vattnen allt kallare. Trots detta kan hösten vara fantastiskt fin och skön och inbjuda till härliga höstturer i våra vackra skärgårdar. – Ur Båtliv 5-17
UNDER SENARE ÅR har vi fått flera rapporter om plastnedskräpningen i våra hav, även i svenska vatten. Vid sådana tidigare tillfällen har det visats reportage från stränder i Bohuslän, dit strömmar tydligen för enorma mängder av plast och annat bråte. – Ur Båtliv 5-17
Under ett par blåsiga dagar under högsommaren besöker Båtliv Möja i Stockholms mellersta skärgård. Vi lägger till i den för sydliga vindar välskyddade men ganska okända hamnen på Möjas norra sida, Långvik. – Ur Båtliv 5-17