Reportage

Häng med på en resa ut till de yttersta öarna i Stockholms skärgård! Här finns en natur som få platser i vårt land kan uppvisa. Ett utmärkt exempel är Ut-Fredel, cirka 20 Nm öster om Blidö. – Ur Båtliv 4-18

Med en så kallad bracket kan man flytta motorvikten akterut för att få bättre gångläge och fart. Vi har provat en modell och fick framför allt bättre sjöegenskaper i planingsfart. – Ur Båtliv 4-18

Sjökortsleverantörerna Navionics, C-Map och Bluechart erbjuder alla automatisk ruttplanering. Skillnaderna i både brukargränssnitt och kvaliteten på rutterna varierar. – Ur Båtliv 4-18

Den moderna daycruisern kan jämföras med vår tids snipa. Båtmodellen har stora sociala utrymmen och passar perfekt för den moderna båtfamiljen. – Ur Båtliv 4-18

En av trenderna på vårens ”Allt för Sjön” i Stockholm var alla robusta styrpulpetbåtar i aluminium som kommit fram de senast åren. Oömma båtar som har 5 mm i sina bottenplåtar, och som klarar både is och en mindre grundstötning. Två nyheter som vi provat är AluCraft 540 och AluCraft 640. – Ur Båtliv 4-18

En uppdatering av Yamarin Cross 54 BR visar att det går att bygga mindre båtar med bra sjöegenskaper. Detta är en mångsidig båt för många användningsområden. – Ur Båtliv 3-18

Westline 365 SportCoupé är en lättdriven och välbyggd svensk sportbåt med klassiska linjer som byggs helt och hållet i Sverige. – Ur Båtliv 3-18

Targa 27 betraktas av många som essensen av Targa-konceptet. Targa 27.1 var en kraftig uppgradering, medan den tredje generationen, Targa 27.2, är en helt ny modell. – Ur Båtliv 3-18

Den här gången tar vi oss genom Bohusläns skärgård ner till Smögen, Västkustens mest kända gästhamn. Här råder ordning och reda i en hamn som har mycket för alla. – Ur Båtliv 3-18

– Ur båtliv 3-18

I juni 2016 kolliderade två motorbåtar med varandra utanför Södra Hamn i Luleå. I den ena båten, en öppen plastbåt, färdades en 47-årig kvinna tillsammans med två familjemedlemmar. När de skulle korsa en farled körde en aluminiumbåt i hög fart in i styrbordssidan. Kvinnan som satt på denna sida skadades svårt och avled senare på sjukhus. – Ur Båtliv 3-18

I somras möttes Båtlivs reportagebåt av glada skratt och rop utanför Stämmarsund på Blidö. Det var ungdomar från 8 till 14 år som lärde sig att segla både katamaran och Optimistjolle i seglarskolan ”Ombord”. – Ur Båtliv 3-18

– Ur Båtliv 3-18

Går man in i en välsorterad båttillbehörsbutik och kollar in alla båtvårdsprodukter som finns, så får man lätt panik när man ser det stora utbudet. Här finns enklare rengöringsmedel, polermedel och olika typer av medel för långtidsskydd. – Ur Båtliv 3-18

– Ur Båtliv 3-18

Allt fler båtägare tar gärna en båttur över dagen, men lägger inte tid på längre båtsemestrar och timmar av fix på varvet. Hur tänker och vad vill den nya tidens båtmänniska? – Ur Båtliv 3-18

Med de nya modellerna T9 och W9 har svenska Nimbus tagit en tätposition.
Dessa sociala båtar är årets verkligt stora båtnyheter. – Ur Båtliv 3-18

JAKTEN PÅ ATT vara så miljövänlig som möjligt kan få bisarra effekter. – Ur Båtliv 3-18

Bekväm segling i vackert väder från Split till Dubrovnik bjuder på allt från gemenskap till spännande historia. Båtliv har provat nya alternativ för charterseglare. – Ur Båtliv 3-18

I hamnen i Stämmarsund råder full aktivitet. En buss med handikappade ungdomar från Täby har anlänt. De ska segla med den gamla sandkilen Helmi. – Ur Båtliv 3-18

Trenden går mot att allt ombord ska styras av en enda bildskärm. Men är vi verkligen på rätt väg? Efter en incident i skärgården separerade vi alla instrument ombord. – Ur Båtliv 3-18

Moderna inombordsdieslar blir allt större konkurrenter till motsvarande bensinare. Framför allt är det råstyrkan vid belastning och den låga förbrukningen som sticker ut. – Ur Båtliv 3-18

Pausa jakten på båtägare som målar sina båtar med godkända kopparfärger. Det finns ett mycket allvarligare hot mot miljön som borde ha absolut företräde. – Ur Båtliv 3-18

Företaget Rupes har lanserat en serie med nya
båtvårdsprodukter. – Ur Båtliv 3-18