Reportage

DE FLESTA AV oss som har deltagit i båtlivet under viss tid har nog en uppfattning om hur båtliv har bedrivits och ska bedrivas. Vi är i normalfallet
medlemmar i en närliggande klubb med klubbstuga, går arbets- och vaktplikter, deltar i olika möten. – Ur Båtliv 6-17

VARFÖR HAR OLIKA myndigheter skilda definitioner av vad som är ett fartyg?

Hur kan en statlig fartygsinspektör slå fast att en pråm utan roder har “styrinrättning av vedertaget slag”? – Ur Båtliv 6-17

Äntligen har ett enat civilutskott och ett riksdagsbeslut talat om för regeringen att promillelagen behöver utvärderas. Nu återstår att se om och i så fall på vilket sätt regeringen tänker genomföra utvärderingen. – Ur Båtliv 6-17

Seacastle på Lidingö täcker ett hundratal båtar varje höst. På senare år använder de i första hand krympplast, som har visat sig vara mycket effektivt mot snön. Vi har följt deras arbete och kan konstatera att det krävs en hel del träning de första gångerna. – Ur Båtliv 6-17

BÅTLIVET ÄR INGEN lyxhobby för några få, ytterst välbärgade.
Tvärtom – det är en av Sveriges största folkrörelser. Verktyget – ”lyxbåten”
– är i verkligheten oftast en mindre, helt öppen motorbåt. – Ur Båtliv 6-17

TACK VARE DEN integrerade styrningen i Evinrudes E-Tec G2-serie har producenten troligen den mest intuitiva joysticklösningen på marknaden. Vi
har kört den. – Ur Båtliv 6-17

När Mikael Bergsten tog semester ifjol drog han iväg på en rejäl runda. Efter sjösättning i Töre i Bottenviken tog han upp båten i Narvik, 2 733 Nm senare. – Ur Båtliv 6-17

Sommaren 2017 var inte den varmaste eller skönaste sommaren för att vara ute
på sjön i fritidsbåt. Hur har då vädret påverkat besöksfrekvensen hos gästhamnar och skärgårdskrogar? För att ta reda på det gjorde vi en liten rundresa i Stockholms norra skärgård i augusti månad. – Ur Båtliv 6-17

I höst har det släppts tre helt nya bowrider-modeller på cirka 5,5 m från finska producenter. Större fokus på kompakta lösningar, smarta detaljer och praktisk layout är deras kännetecken. Här är tre bra alternativ! – Ur Båtliv 6-17

Eldrift av båtar är än så länge i sin linda, men det finns lovande försök. Här är ett par finländska eldrivna båtar med ungefär samma enkla grundkoncept. Priset för den alternativa framdriften är dock mycket högt. – Ur Båtliv 6-17

Många har försökt hitta den bästa kombinationen av turseglare och kappseglingsbåt. Få har lyckats så väl som Bernt Lindquist med nya Diva 34 SC – Ur Båtliv 6-17

Buster är utan tvivel ett av Europas starkaste varumärken när det gäller fritidsbåtar. Nu har företaget presenterat två nya Magnum-modeller. Båtliv har provkört den större av dem – Buster Super Magnum. – Ur Båtliv 6-17

Falcon blir namnet på finska Bella Boats nya aluminiumbåtar. De andra tillverkarna får se upp för denna serie med praktiska och lättkörda båtar. – Ur Båtliv 6-17

Den japanska motortillverkaren Suzuki tar ett stort kliv i utvecklingen av utombordare. Deras nya V6-motor är på 4,4 liter och 350 hk. Den har ett enormt vridmoment och dubbla motroterande propellrar som ger rejält fäste i vattnet. – Ur Båtliv 5-17

VI KANSKE TYCKER vi har en kort säsong, men sommaren har varit fylld av härliga seglingsaktiviteter och ett späckat schema som gör att den känns oerhört lång. – Ur Båtliv 5-17

Hösten är här igen efter en sommar som varit lite si och så. Temperaturen i havet har inte heller slagit något rekord och nu blir vattnen allt kallare. Trots detta kan hösten vara fantastiskt fin och skön och inbjuda till härliga höstturer i våra vackra skärgårdar. – Ur Båtliv 5-17

UNDER SENARE ÅR har vi fått flera rapporter om plastnedskräpningen i våra hav, även i svenska vatten. Vid sådana tidigare tillfällen har det visats reportage från stränder i Bohuslän, dit strömmar tydligen för enorma mängder av plast och annat bråte. – Ur Båtliv 5-17

Utvecklingen av marinelektronik går i en rasande fart. Simrad och Lowrance har en hel rad viktiga förbättringar i år. – Ur Båtliv 5-17

Under ett par blåsiga dagar under högsommaren besöker Båtliv Möja i Stockholms mellersta skärgård. Vi lägger till i den för sydliga vindar välskyddade men ganska okända hamnen på Möjas norra sida, Långvik. – Ur Båtliv 5-17

EFTER BÅTMÄSSORNA I Göteborg och Stockholm var det äntligen dags att planera för sommarens äventyr ombord. Det fantastiska båtlivet låg framför oss när vi lade loss från hemmahamnen. Ett av sommarens mål var att segla upp genom Väddö kanal för att angöra Öregrund. – Ur Båtliv 5-17

Marstrand Boat Show fick en kanonstart 25–27 augusti. Över 30 000 personer besökte denna båtshow som gav en fantastisk bild av det svenska båtutbudet. – Ur Båtliv 5-17

Försäkringsbolagen kräver att man låser båten med godkänd utrustning. Det håller förmodligen småbuset borta, men inte de stora ligorna. Vi samlade ihop nio olika Klass-3-produkter som kapades av på mellan 7 och 18 sekunder! – Ur Båtliv 5-17

FÖRUTOM ÖVERGÅNGEN TILL aluminium som material i öppna motorbåtar så är eldrift en av de starkaste trenderna i båtvärlden för tillfället. – Ur Båtliv 5-17