Reportage

Windy 27 Solano är troligen den bästa båt som vi har kört i sin klass. Båten är ett av 72-åriga designern Hans Jørgen Johnsens sista uppdrag för Windy. – Ur Båtliv 4-18

I Hägerstens Båtklubb i Stockholm finns tre verkliga entusiaster som lägger ner massor av arbete, tid och pengar på att vårda sina båtar. Det är far och son Lars och Tom Olsson och en kamrat till Tom, Kristoffer Bång. Deras arbete har resulterat i att deras båtar har blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet. – Ur Båtliv 4-18

Targa 30.1 befäster företagets position i elitklassen för kompakta bobåtar. Vi har provkört båten i 100 Nm och konstaterar att den har allt man kan begära av ett väl utvecklat koncept. – Ur Båtliv 4-18

Manövrera båten är inte så svårt som man kan tro, men det kräver en del övning. Visst kan det pirra lite i magen när man ska lägga till i en gästhamn full med båtar och folk som iakttar en med stort intresse. Då gäller det att man har koll på läget och att man har lärt känna sin båt. – Ur Båtliv 4-18

Sargo 33 står för en helt ny linje från den finländska tillverkaren. Båten är fylld till bredden med bokomfort. – Ur Båtliv 4-18

FÄRSK STATISTIK VISAR att kvinnor är kraftigt underrepresenterade när det gäller nautisk utbildning. Detta vill Navigationsgruppen och KSSS ändra på. – Ur Båtliv 4-18

I EN TID när många tidningar och nyhetssajter har det tufft väljer Båtliv att satsa på att utveckla tidningen ännu mer. Det är vår ägare, Svenska Båtunionen, som ger tidningen extra ekonomiska resurser. Det innebär konkret medlemsnytta för alla våra läsare. – Ur Båtliv 4-18

Jeanneau Sun Odyssey 440 har lösningar som förtjänar att bli kopierade av konkurrenterna. Med sin nya modell leder varvet utvecklingen – i rätt riktning. – Ur Båtliv 4-18

Lena och Tina är mammorna som tröttnade på att skjutsa barnen till seglingsträningen för att sen bara sitta och vänta tills träningen var över. De undrade varför inte de själva skulle kunna segla samtidigt som deras söner gjorde det. Efter lite påtryckningar på klubben fick de som de ville och ”föräldraseglingar” började. – Ur Båtliv 4-18

Nu ska det gå att få lika bra ljud i båten som i bilen eller hemma i vardagsrummet. Fusion, som ägs av Garmin sedan 2014, har presenterat nya ljudsystem för marint bruk. – Ur Båtliv 4-18

Häng med på en resa ut till de yttersta öarna i Stockholms skärgård! Här finns en natur som få platser i vårt land kan uppvisa. Ett utmärkt exempel är Ut-Fredel, cirka 20 Nm öster om Blidö. – Ur Båtliv 4-18

Med en så kallad bracket kan man flytta motorvikten akterut för att få bättre gångläge och fart. Vi har provat en modell och fick framför allt bättre sjöegenskaper i planingsfart. – Ur Båtliv 4-18

Sjökortsleverantörerna Navionics, C-Map och Bluechart erbjuder alla automatisk ruttplanering. Skillnaderna i både brukargränssnitt och kvaliteten på rutterna varierar. – Ur Båtliv 4-18

Den moderna daycruisern kan jämföras med vår tids snipa. Båtmodellen har stora sociala utrymmen och passar perfekt för den moderna båtfamiljen. – Ur Båtliv 4-18

En av trenderna på vårens ”Allt för Sjön” i Stockholm var alla robusta styrpulpetbåtar i aluminium som kommit fram de senast åren. Oömma båtar som har 5 mm i sina bottenplåtar, och som klarar både is och en mindre grundstötning. Två nyheter som vi provat är AluCraft 540 och AluCraft 640. – Ur Båtliv 4-18

En uppdatering av Yamarin Cross 54 BR visar att det går att bygga mindre båtar med bra sjöegenskaper. Detta är en mångsidig båt för många användningsområden. – Ur Båtliv 3-18

Westline 365 SportCoupé är en lättdriven och välbyggd svensk sportbåt med klassiska linjer som byggs helt och hållet i Sverige. – Ur Båtliv 3-18

Targa 27 betraktas av många som essensen av Targa-konceptet. Targa 27.1 var en kraftig uppgradering, medan den tredje generationen, Targa 27.2, är en helt ny modell. – Ur Båtliv 3-18

Den här gången tar vi oss genom Bohusläns skärgård ner till Smögen, Västkustens mest kända gästhamn. Här råder ordning och reda i en hamn som har mycket för alla. – Ur Båtliv 3-18

– Ur båtliv 3-18

I juni 2016 kolliderade två motorbåtar med varandra utanför Södra Hamn i Luleå. I den ena båten, en öppen plastbåt, färdades en 47-årig kvinna tillsammans med två familjemedlemmar. När de skulle korsa en farled körde en aluminiumbåt i hög fart in i styrbordssidan. Kvinnan som satt på denna sida skadades svårt och avled senare på sjukhus. – Ur Båtliv 3-18