Reportage

Med flödande sol och svaga vindar blev båtsommaren 2018 en oförglömlig
upplevelse för alla med egen båt. Sällan har så många båtägare tagit sig så
långt ut i våra skärgårdar så ofta.

Den här bilden är från Stockholms ytterskärgård. Den är knappast unik
– det har sett likadant ut i många av våra skärgårdar hela sommaren.

I det här numret av Båtliv hittar du mycket läsning om vad som har hänt
på sjön i sommar. Det allra viktigaste är dock de egna minnena, sådant som
vi bär med oss till nästa båtsommar. – Ur Båtliv 5-18

Den gångna sommaren var varm och skön och många vistades på sjön och vid badstranden. Det kan vara en orsak till att antalet sjöräddningsfall under perioden maj till juli uppgick till rekordmånga, 651 stycken. – Ur Båtliv 5-18

Knappt en droppe regn har fallit under sommaren, men när Båtliv besöker Bo Österberg och hans seglarskola i Fagerviken utanför Tierp öppnar sig himlens portar. – Ur Båtliv 5-18

DET GÅR INTE att börja skriva om den gångna sommaren utan att framföra
ett stort tack till de EU-medlemsländer och personer som frivilligt tog
sig an uppgiften under mycket svåra förhållanden och att onödiga liv inte
gick till spillo. – Ur Båtliv 5-18

Mercury laddar om med två helt nya V6- och V8-motorer upp till 300 hk. Effekten är moderat i de första versionerna – mycket mer lär vara på gång. – Ur Båtliv 5-18

Marstrand Boat Show 2018 bjöd på ett antal svenska och nordiska premiärer. Seglarmetropolen på Västkusten bjöd på ett rejält utbud av nya båtar och båttillbehör. – Ur Båtliv 5-18

INOM COACHNING SÅ talar vi ofta om känsloankare. Det är ett känslominne,
något som vi varit med om tidigare i livet och som fortsätter att påverka vårt sinnestillstånd och därmed våra beslut, känslor och handlingar här och nu – idag. – Båtliv 5-18

Vi anlöpte den välbesökta hamnen vecka 27 för att få en bra plats inför besök av son med familj och segelbåt samt dotter med familj via färja några dagar senare. Det blev tre hela veckor i Österby hamn! – Ur Båtliv 5-18

Linder Aluminiumbåtar har lanserat sin största båt, som kan bli en stor konkurrent till de finländska storsäljarna i samma klass. Nya bowridern Linder Arkip 530 går perfekt i sjön och har många eleganta detaljer. – Ur Båtliv 5-18

DET BLIR EN premie för skrotning av fritidsbåtar redan i höst. Båtar upp till tre ton kan lämnas in gratis för skrotning. Det står klart efter ett beslut från HaV (Havs- och Vattenmyndigheten). – Ur Båtliv 5-18

Aluminiumbåten är nästan underhållsfri, men bör hållas ren från smuts och salter. Enkla medel och någon timmes arbete varje höst och vår räcker för att bevara ”nybåtskänslan”. Vi tipsar om vilka medel som finns på marknaden. – Ur Båtliv 5-18

Grandezza 37 CA är baserad på ett väl beprövat koncept. Med egna lösningar och smarta detaljer är den nya långfärdsbåten från Grandezza en vältrimmad och modern utmanare i premiumsegmentet av nordiska bobåtar. – Ur Båtliv 5-18

Näringsdepartementet föreslår i en promemoria ett förbud mot att framföra vattenskoter för personer som inte har fyllt 15 år. Ändringen föreslås träda i kraft 1 juni 2019. – Ur Båtliv 5-18

I många båtklubbar diskuteras bottensanering av båtar. Transportstyrelsen rekommenderar handskrapning och användande av färgborttagningsmedel. Båtliv har gjort ett undersökande fullskaleprov på en Yamarin 5800 BC. – Ur Båtliv 5-18

BÅTMARKNADEN I OCH runt Stockholm är ett av de starkaste fästen för aluminiumbåtar man kan hitta. – Ur Båtliv 5-18

 

Åhus på den skånska ostkusten är väl känt för många tack vare sin goda glass. Här finns även en mysig gästhamn med närhet till sandstränder, restauranger och all service man kan önska sig. – Ur Båtliv 4-18

Windy 27 Solano är troligen den bästa båt som vi har kört i sin klass. Båten är ett av 72-åriga designern Hans Jørgen Johnsens sista uppdrag för Windy. – Ur Båtliv 4-18

I Hägerstens Båtklubb i Stockholm finns tre verkliga entusiaster som lägger ner massor av arbete, tid och pengar på att vårda sina båtar. Det är far och son Lars och Tom Olsson och en kamrat till Tom, Kristoffer Bång. Deras arbete har resulterat i att deras båtar har blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet. – Ur Båtliv 4-18

Targa 30.1 befäster företagets position i elitklassen för kompakta bobåtar. Vi har provkört båten i 100 Nm och konstaterar att den har allt man kan begära av ett väl utvecklat koncept. – Ur Båtliv 4-18

Manövrera båten är inte så svårt som man kan tro, men det kräver en del övning. Visst kan det pirra lite i magen när man ska lägga till i en gästhamn full med båtar och folk som iakttar en med stort intresse. Då gäller det att man har koll på läget och att man har lärt känna sin båt. – Ur Båtliv 4-18

Sargo 33 står för en helt ny linje från den finländska tillverkaren. Båten är fylld till bredden med bokomfort. – Ur Båtliv 4-18