Reportage

– Ur Båtliv 1-19

I FÖRRA NUMRET berättade jag lite om hur snabbt det kan gå att du
själv blir en härskande energitjuv i båten. Och som alltid, i synnerhet i en
båt, kan det bli en kraftig växelverkan mellan två eller flera personer i en
besättning där ett energilöst sinnestillstånd snabbt smittar av sig på
andra som börjar ryta ifrån på samma härskande vis och konflikter och
bråk är ett faktum. Så vad kan du göra för att värja dig från en energitjuv
utan att själv bli en som skäller tillbaka? – Ur Båtliv 1-19

OMTANKE OM MILJÖN är den absolut starkaste trenden inom
båtlivet idag. Trots allt tal om aluminiumbåtar, foilande båtar och charterseglingar måste vi sätta miljön först. – Ur Båtliv 1-19

Ingmarsö är en ö i förvandling för att bevara skärgårdens vackra och öppna kulturlandskap. Här finns allt från en levande kulturbygd till en välbesökt krog. – Ur Båtliv 1-19

Segelbåten Hallberg-Rassy 57 har ”mer av allt” och är en riktig  havskappseglingsbåt. Orustvarvet visar hur båtar i det här segmentet ska byggas. – Ur Båtliv 1-19

Båtmässan i Göteborg firade 60-årsjubileum med 18 premiärer och totalt 423 båtar. Motorbåtarna stod som vanligt för de största nyheterna. Trenden med allt fler öppna dagtursbåtar fortsätter. Det ska vara snabba och helst lättskötta båtar med stora sittbrunnar. Båtliv presenterar här de viktigaste nyheterna. – Ur Båtliv 1-19

Finnmaster P6 kabin har den största kabinen i sin storleksklass. Gott om plats,
men också god sikt runt om tack vare stora fönster. – Ur Båtliv 1-19

Den svenska elbåtstillverkaren X Shore lanserade en ny båtmodell på Boot Düsseldorf i januari i år. X Shore satsar på 100 procent eldrivna båtar med den senaste tekniken. – Ur Båtliv 1-19

Valet mellan inombordare och utombordare är inte så lätt som det verkar. Båtliv har testat två likadana båtar med de två alternativen. Vilket som är bästa valet handlar om både känsla och ekonomi. – Ur Båtliv 1-19

– Ur Båtliv 1-19

Koppar och effekterna av detta stod på programmet för en heldag i Göteborg. Mer forskning behövs innan några åtgärder kan bli aktuella. – Ur Båtliv 1-19

Robert Åberg i Kiruna har byggt en räddningsbåt för nordiska förhållanden. Han har kombinerat en vattenskoter med en standardbåt. – Ur Båtliv 1-19

Med ett nytt, sportigt flaggskepp på knappt 9 m gör Yamarin en stark comeback. En V6 utombor-dare på 300 hk gör båten till ett fint familjepaket med premiumambitioner. – Ur Båtliv 6-18

Yamahas nya V8 utombordare bjuder på enorm råstyrka. Marknaden är främst i USA, men även i Norden finns det båtar som kan utnyttja detta. – Ur Båtliv 6-18

FÖRÄNDRING INNEBÄR BÅDE hot och möjlig-heter. Det klart det svider när vi inte får ha kvar våra kanske starkaste grenar på OS. World Sailing fattade i början av novem-ber beslutet att ändra OS-grenarna 2024 och därmed försvinner Finnjollen från det olympiska programmet och 470 förändras genom att den blir en mixad klass. Det är trist att våra svenska ansträngningar inte räckt till, men samtidigt måste vi se framåt mot de möjligheter som bjuds. – Ur Båtliv 6-18

AIS – Automatic Identification System – är ett öppet kommunikationssystem som låter alla fartyg och båtar inom VHF-radions räckvidd utbyta information med varandra. Information från givare ombord sammanställs till datameddelanden som sänds ut via en transponder och mot-svarande information tas emot från andra fartyg. – Ur Båtliv 6-18

Det var slutet av januari och början på ett nytt år, jag bläddrade på Facebook och
plötsligt fanns evenemanget där – Eskader i Medelhavet! Seglaren Monica Johansson ger sin version av en eskader som gav mersmak. – Ur Båtliv 6-18

NÄR DET NU lackar till jul hade det varit trevligt att kunna ge oss alla båtvänner en tidig julklapp. Ty-värr blir det inte så eftersom den sedan länge inlämnade motionen i riksdagen om avskaffandet av moms på arrendeavtal och den utvärdering av sjöfyllerilagen som regeringen ansvarar för sedan länge sover sin Törnrosasömn. – Ur Båtliv 6-18

Lyckligtvis finns det några båttillverkare kvar som inte rusar åt samma håll, utan behåller sina traditionella modeller och förfinar dom. En av dessa är svenska Sandströmsbåtar i Norrlångträsk som har tagit fram en helt ny campingbåt – Sandström 625 CC. – Ur Båtliv 6-18

Q30 är en modern Petterssonbåt för den som vill kunna glida ljudlöst i behagligt tempo. Priset är mycket högt, men upplevelsen i toppklass för den som vill koppla av. – Ur Båtliv 6-18

Nimbus flaggskepp 405 Coupé har fått en ordentlig uppgradering. Det är en mycket fin men dyr familjebåt i nordisk kvalitet och med flera funktionella lösningar ombord. – Ur Båtliv 6-18

Efter en minskning av båtmotorstölderna i början av året ökade de igen i höst. Polisens tillslag mot notoriska brottslingar kan vara en av förklaringarna. – Ur Båtliv 6-18

Mallorca är ett av våra vanligaste semestermål. Med egen charterbåt kan man få en annorlunda upplevelse tillsammans med familj och vänner. – Ur Båtliv 6-18

I DET HÄR numret kan du läsa om båtlivets miljöpåverkan i flera artiklar. Det fossilfria båtlivet är fortfarande en illusion, men vi måste alla göra så gott vi kan utefter våra förutsättningar. – Ur Båtliv 6-18