Reportage

DET BLIR EN premie för skrotning av fritidsbåtar redan i höst. Båtar upp till tre ton kan lämnas in gratis för skrotning. Det står klart efter ett beslut från HaV (Havs- och Vattenmyndigheten). – Ur Båtliv 5-18

Aluminiumbåten är nästan underhållsfri, men bör hållas ren från smuts och salter. Enkla medel och någon timmes arbete varje höst och vår räcker för att bevara ”nybåtskänslan”. Vi tipsar om vilka medel som finns på marknaden. – Ur Båtliv 5-18

Grandezza 37 CA är baserad på ett väl beprövat koncept. Med egna lösningar och smarta detaljer är den nya långfärdsbåten från Grandezza en vältrimmad och modern utmanare i premiumsegmentet av nordiska bobåtar. – Ur Båtliv 5-18

Näringsdepartementet föreslår i en promemoria ett förbud mot att framföra vattenskoter för personer som inte har fyllt 15 år. Ändringen föreslås träda i kraft 1 juni 2019. – Ur Båtliv 5-18

I många båtklubbar diskuteras bottensanering av båtar. Transportstyrelsen rekommenderar handskrapning och användande av färgborttagningsmedel. Båtliv har gjort ett undersökande fullskaleprov på en Yamarin 5800 BC. – Ur Båtliv 5-18

BÅTMARKNADEN I OCH runt Stockholm är ett av de starkaste fästen för aluminiumbåtar man kan hitta. – Ur Båtliv 5-18

 

Åhus på den skånska ostkusten är väl känt för många tack vare sin goda glass. Här finns även en mysig gästhamn med närhet till sandstränder, restauranger och all service man kan önska sig. – Ur Båtliv 4-18

Windy 27 Solano är troligen den bästa båt som vi har kört i sin klass. Båten är ett av 72-åriga designern Hans Jørgen Johnsens sista uppdrag för Windy. – Ur Båtliv 4-18

I Hägerstens Båtklubb i Stockholm finns tre verkliga entusiaster som lägger ner massor av arbete, tid och pengar på att vårda sina båtar. Det är far och son Lars och Tom Olsson och en kamrat till Tom, Kristoffer Bång. Deras arbete har resulterat i att deras båtar har blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet. – Ur Båtliv 4-18

Targa 30.1 befäster företagets position i elitklassen för kompakta bobåtar. Vi har provkört båten i 100 Nm och konstaterar att den har allt man kan begära av ett väl utvecklat koncept. – Ur Båtliv 4-18

Manövrera båten är inte så svårt som man kan tro, men det kräver en del övning. Visst kan det pirra lite i magen när man ska lägga till i en gästhamn full med båtar och folk som iakttar en med stort intresse. Då gäller det att man har koll på läget och att man har lärt känna sin båt. – Ur Båtliv 4-18

Sargo 33 står för en helt ny linje från den finländska tillverkaren. Båten är fylld till bredden med bokomfort. – Ur Båtliv 4-18

FÄRSK STATISTIK VISAR att kvinnor är kraftigt underrepresenterade när det gäller nautisk utbildning. Detta vill Navigationsgruppen och KSSS ändra på. – Ur Båtliv 4-18

I EN TID när många tidningar och nyhetssajter har det tufft väljer Båtliv att satsa på att utveckla tidningen ännu mer. Det är vår ägare, Svenska Båtunionen, som ger tidningen extra ekonomiska resurser. Det innebär konkret medlemsnytta för alla våra läsare. – Ur Båtliv 4-18

Jeanneau Sun Odyssey 440 har lösningar som förtjänar att bli kopierade av konkurrenterna. Med sin nya modell leder varvet utvecklingen – i rätt riktning. – Ur Båtliv 4-18

Lena och Tina är mammorna som tröttnade på att skjutsa barnen till seglingsträningen för att sen bara sitta och vänta tills träningen var över. De undrade varför inte de själva skulle kunna segla samtidigt som deras söner gjorde det. Efter lite påtryckningar på klubben fick de som de ville och ”föräldraseglingar” började. – Ur Båtliv 4-18

Nu ska det gå att få lika bra ljud i båten som i bilen eller hemma i vardagsrummet. Fusion, som ägs av Garmin sedan 2014, har presenterat nya ljudsystem för marint bruk. – Ur Båtliv 4-18

Häng med på en resa ut till de yttersta öarna i Stockholms skärgård! Här finns en natur som få platser i vårt land kan uppvisa. Ett utmärkt exempel är Ut-Fredel, cirka 20 Nm öster om Blidö. – Ur Båtliv 4-18

Med en så kallad bracket kan man flytta motorvikten akterut för att få bättre gångläge och fart. Vi har provat en modell och fick framför allt bättre sjöegenskaper i planingsfart. – Ur Båtliv 4-18

Sjökortsleverantörerna Navionics, C-Map och Bluechart erbjuder alla automatisk ruttplanering. Skillnaderna i både brukargränssnitt och kvaliteten på rutterna varierar. – Ur Båtliv 4-18