Reportage

Två ungdomar fick möjlighet att provköra två nya ungdomsbåtar som säljs sjöklara för under 130 000 kr. HR442sc och Ryds 448 Sport är två mycket intressanta ”instegsbåtar” till båtlivet till ett rimligt pris. – Ur Båtliv 4-19

Västervik är tillbaka som en av ostkustens finaste gästhamnar. Det är Björn Ulvaeus som tillsammans med lokala aktörer satsar på denna klassiska destination. – Ur Båtliv 4-19

Anytec har bytt ut hela sin flotta med ny design och bredare skrov. Detta har framför allt gynnat de minsta modellerna och nya A21 klarar nu en 200-hästare med den äran. – Ur Båtliv 4-19

En härlig doft av tjära slår emot oss när vi gör entré i Ystad skeppshandel. Vi blir nästan bländade av alla mässingsföremål i den stora lokalen, som i slutet av 1800-talet var ett varmbadhus. – Ur Båtliv 3-19

De finländska båttillverkarna bombarderar den nordiska marknaden med nya och intressanta utbordarbåtar. Nu byter populära Yamarin ut alla sina gamla modeller i glasfiber. Båtliv har provkört den nya bowridern Yamarin 63 BR. – Ur Båtliv 3-19

HÄR ÄR EN bra chans att skaffa mer utbildning inför sommarens båtliv. – Ur Båtliv 3-19

Är ni seglare som redan har kryssat genom vår vackra skärgård och kanske någon annanstans i världen? Eller är ni inbitna motorbåtsmänniskor som redan kört runt på svenska vattenvägar och kanske har gått Göta Kanal men som känner er redo för ett större båtäventyr? Då kan ”The Great Loop” genom USA:s inre vattenvägar vara ert nästa mål! – Ur Båtliv 3-19

BÅTENS KAPELL OCH övriga textilier mår bra av att hållas rena. Här är
några bra tips inför båtsäsongen. – Ur Båtliv 3-19

Svenska Högarna ä den ostligaste utposten i Stockholms skärgård. Denna isolerade och natursköna ö är en riktig pärla med ett rikt djurliv. – Ur Båtliv 3-19

SVENSKA SEGLARFÖRBUNDETS VISION är ”Segling – Tillgänglig för alla” där klubbar, klassförbund, kommittéer, kansli, styrelse alla har del i arbetet att bidra till att vi steg för steg närmar oss denna vision. Målsättningen är tydlig och mätbar i att vi vill få fler barn, ungdomar och vuxna som lär sig segla och sedan fortsätter med vår fina idrott. – Ur Båtliv 3-19

Snart är det dags för den stora dagen då båten ska ner i sitt rätta element. Det har tvättats och polerats, vaxats och lackats och hon skiner blank och fin. Men det kan vara klokt att kontrollera en del saker innan hon går i sjön, allt för att få en problemfri båtsäsong. – Ur Båtliv 3-19

Vi har kört Silver Tiger DCz och Silver Tiger BRz mot varandra. Samma storlek, samma skrov, samma motorer men olika däckslayout. Vilken modell ska man välja? – Ur Båtliv 3-19

Vi har gett tips om hur du väljer och ställer in instrument. Den här gången har vi pratat med Patrik Forsgren, en av Sveriges mest meriterade havskappseglare, hur han använder instrument på kappsegling. Jan Silfvén, Marin Produktchef på Garmin är med i samtalet. – Ur Båtliv 3-19

Christer Ericsson valdes till ny ordförande för Svenska Båtunionen vid Båtriksdagen i Linköping 6–7 april. – Ur Båtliv 3-19

Sandströmbåtar i Norrlångträsk håller kvar vid sin tradition att tillverka ”klinkbyggda” glasfiberbåtar. Båtar med en måttlig V-botten och en liten köl som passar för allt från lågfart och upp till planande farter. Vi har provkört nya Sandström 565 CC. – Ur Båtliv 3-19

Nya Nordkapp Noblesse 720 är en fin kombination av smarta designlösningar och ett härligt skrov. Tillsammans med lillasyster 660 står den för en ny generation från det norska båtföretaget. – Ur Båtliv 3-19

ATT MANÖVRERA OCH lägga till med en båt är inte detsamma som att manövrera och parkera en bil – det vet vi. Men i stundens tilläggningshetta kan det lätt glömmas bort. Vind, vågor och strömmar i vattnet runt omkring en båt gör att förutsättningarna snabbt kan ändras, till skillnad från att parkera en bil på stum asfalt i en målad parkeringsruta. – Ur Båtliv 3-19

MOTORER FÖR FRITIDSBÅTAR har hittills klarat sig undan regleringar. Medan bilbranschen är omgärdad av regler och tuffa utsläppsgränser sedan årtionden har vi lugnt kunnat köpa båtmotorer utan en tanke på vad som släpps ut i avgasröret. – Ur Båtliv 3-19

Träbåtsälskaren Göran Snaar i Karlskrona är tillbaka. Denna gång med en snipa som kostade honom drygt 10 000 kr. – Ur Båtliv 3-19

Hur mycket motorkraft behövs för att driva fram en deplacementbåt på runt ett ton? Vi har testat nio olika utbordare mellan 2,5 och 9,9 hk på en Crescent-snipa. – Ur Båtliv 3-19

Det måste bli ett stopp för utförseln av stulna båtmotorer från Sverige. Det kräver SBU:s ordförande, Christer Eriksson. – Ur Båtliv 3-19

Prisutvecklingen för skandinaviska motorbåtar är något annorlunda än för segelbåtarna. För motorbåtarna finns två olika marknader. – Ur Båtliv 3-19

C-serien ska säkra Bavarias framtid. C45 är den mest aktuella båten i den nya serien. Vi har seglat den i nordiska vatten och är imponerade över seglingsegenskaperna och de stora utrymmena ombord. – Ur Båtliv 3-19