Reportage

PÅ SJÖN ÄR det viktigt att vi uppfattar varandra rätt och snabbt när det gäller att varna för båtar, grund eller annat som kan innebära fara.

  • Det kommer en båt!
  • Var någonstans?
  • Där borta!
  • Var där borta?

När vi bestämde oss för att flytta till en segelbåt så kändes det som att det var många hinder att passera. Först och främst tänkte vi på barnen och deras skolgång och hur vi kan lösa det på bästa sätt. – Ur Båtliv 3-24

När allt fler båtägare går över till litiumbatterier i sina båtar ökar också riskerna för allvarliga olyckor. Rätt hanterat är riskerna låga, men om olyckan är framme kan konsekvenserna bli mycket allvarliga. – Ur Båtliv 3-24

MEDAN RESTEN AV Sverige visar upp en positiv utveckling med allt färre antal stölder ur båtar är trenden den motsatta i Stockholm. I huvudstadsregionen ökade stölderna med
200 procent under det första kvartalet i år, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet (Brå). – Ur Båtliv 3-24

Raksträckan längs Hallandskusten har mycket att erbjuda, så det behöver inte bli en fartsträcka. Landstig i små idylliska hamnar eller förtöj mitt i bruset. I Halland finns både rörelse, mystik och stillhet. – Ur Båtliv 3-24

Efter solsken kommer regn, enligt talesättet. I Båtlivs fall blev det tvärtom – vi välkomnades i strålande solsken till Sjötorp efter en kanalfärd i ösregn. – Ur Båtliv 3-24

Finland satsar på stora kabinbåtar med utbordare. Tidigare har vi testat nyheter från Aquador och Yamarin, nu kommer även Finnmaster med en elegant och välutrustad kabinbåt som är byggd för dubbla utbordare på akterspegeln. – Ur Båtliv 3-24

Det låter kanske märkligt, men med hjälp av metanol kan man ladda båtens batterier. Hela processen sker i en så kallad bränslecell som omvandlar metanolen till elenergi via en katalytisk process. Restprodukterna är försumbara och består endast av en liten del vattenånga och koldioxid. – Ur Båtliv 3-24

COX V8 dieselutombordare finns nu med 350 hk effekt. Motorn kan köras på fossilfria bränslen som till exempel EcoPar Bio och HVO100. – Ur Båtliv 3-24

Turerna kring Krokoms kommun plan att exploatera ett markområde nära den hamn som drivs av Ås båtklubb utanför Östersund fortsätter. Nu har klubben överklagat kommunfullmäktiges beslut att anta detaljplanen. – Ur Båtliv 3-24

Det hör inte till vanligheterna att en slalomklubb har en seglingssektion. Förra sommarens seglingar på Åresjön gav dock mersmak för Åre slalomklubb. – Ur Båtliv 2-24

Som en liten grön tårta höjer sig Ven ur Öresund. Det är den sista resten av sandåsen som en gång kopplade ihop Sverige med kontinenten i söder. – Ur Båtliv 2-24

Sinnebilden för kostern är en nästan lika bred som lång, klinkbyggd båt i furu eller ek. Kosterns ursprung går sekler tillbaka då Bohuslän hörde till Norge. Men såväl Knud Reimers, Olle Enderlein som Osborn Ralph har visat att en koster kan vara modern, smäcker, kravellbyggd och i exempelvis mahogny. Arvid Laurin och Lage Eklund utvecklade kostertypen för modern plastbåtstillverkning. – Ur Båtliv 2-24

Dagarna blir längre, det börjar droppa från taken och isarna går upp, det är vår på gång. Nu vill båtfolket komma ut på sjön. Många har båtar med aluminiumskrov och bottenmålar inte, vilket gör att de kan sjösätta tidigt på säsongen. – Ur Båtliv 2-24

ÅRETS BÅTRIKSDAG KOMMER att äga rum i Örebro 6 och 7 april med traditionsenliga förhandlingar. På årets Båtriksdag kommer cirka 70 delegater från hela Sverige att deltaga. – Ur Båtliv 2-24

När båttillverkarna tar fram en ny båt idag måste de tänka brett, speciellt när det gäller drivlinan. Nya Sandström Ultra 57 MID är byggd för en bensindriven utbordare, men kan på ett enkelt sätt konverteras till eldrift. – Ur Båtliv 2-24

HOPPA! Det ordet kan man ibland få höra någon – oftast av manligt kön – skrika till en stackare på fördäck på båt som ska lägga till. Du har säkert hört uttrycket hoppilandkalle. – Ur Båtliv 2-24

Att byta rutor i en äldre båt är inte så enkelt eftersom det ofta är svårt att få tag i reservdelar. Nu finns det en ny tjänst med ett utbytessystem för båtrutor. – Ur Båtliv 2-24

Marknadens nya eldrivna utbordare har fortfarande ganska höga försäljningspriser, men när det handlar om driftskostnader är de minimala. Vi har testat nya Mercury 7.5 Avator som kostar runt 30 öre per sjömil att köra i 5 knops fart. – Ur Båtliv 2-24

En dröm är på väg att bli sann. Familjen Häll förbereder för en flytt till deras segelbåt för att med ett flytande hem kunna uppleva världen, med start i Medelhavet. – Ur Båtliv 2-24

INGA RUBRIKER MED frågetecken! Det var en huvudregel som vi fick lära oss på Journalisthögskolan i Göteborg. Jag försöker alltid lyda detta råd, men ibland är det svårt att undvika. – Ur Båtliv 2-24

Efter regn kommer sol. Det fick vi bekräftat med eftertryck när vi fortsatte reportageresan längs Göta kanal i strålande solsken. – Ur Båtliv 2-24