Reportage

I SOMMAR FÅR båtlivet en gyllene chans, trots att coronaviruset har drabbat oss alla och slagit undan benen för flera av våra vanligaste aktiviteter. – Ur Båtliv 3-20

En billig huvudströmbrytare med kontaktproblem förstörde laddregulatorn i en utbordare. Enligt experter på strömförsörjning sitter det alldeles för klen utrustning i våra båtar. Framför allt huvudbrytare som inte klarar motorernas höga startströmmar, eller reducerar bogpropellerns funktion. – Ur Båtliv 3-20

Gällnö är ett populärt smultronställe i Stockholms mellanskärgård. I denna lättillgängliga hamn står lugn och ro i fokus. – Ur Båtliv 3-20

Den lilla hyttbåten mellan 6 och 7 meter har blivit riktigt komfortabel med eleganta och ombonade inredningar som reducerar bullernivån. Vi har testat fyra hyttbåtar byggda för utbordare och vi har en vinnare! – Ur Båtliv 3-20

Fakta om båtarna hittar du här.

Många drömmer om en egen motorbåt men är inte uppvuxna på sjön, har aldrig ägt och kanske inte heller kört en motorbåt någonsin. Båtliv har träffat Frida Ström som sedan förra året lever ut sin dröm och alldeles nya båtliv med sin Albin 25a. Text: Maria Lannér – Ur Båtliv 3-20

CE-märkningen av elbåtar reser nya frågor. Tekniken ligger före lagstiftarna och en båtmodell får inte ens CE-märkas. – Ur Båtliv 3-20

SOLNEDGÅNGAR VID EN naturhamn, ett misslyckat hopp-i-land, ett möte i en båt som förändrade livet. Eller en passion för att ensamsegla på hav och genom sund. Båtliv ger olika associationer, beroende på vem du frågar. Det nationella Fritidsbåtmuseet i Härnösand samlar in folks minnen av båtliv. – Ur Båtliv 3-20

Avgiftsmodellen för alla båtklubbar i Stockholm stad strider mot kommunallagen. Det säger Förvaltningsrätten i Stockholm i en uppmärksammad dom. – Ur Båtliv 3-20

Bryggans betydelse som den centrala platsen på varje sjöställe kan knappast överdrivas. Med en ny brygga på plats blev den som förväntat den naturliga samlingsplatsen. – Ur Båtliv 3-20

Trots den stora osäkerhet som coronakrisen skapar är utsikterna på båtmarknaden ovanligt goda. Det beror på att ingen vet när det återigen blir möjligt att köpa en charterresa till Medelhavet eller ens en flygbiljett till Paris. Därför blir det rusning till semesteraktiviteter i Sverige. Sommarstugor kommer att få en skjuts, medlemskap i golfklubbar likaså och båtmarknaden kommer att gynnas. – Ur Båtliv 3-20

Hamnen var fylld med båtar och en stor ström av folk kom med turbåtar till Ulvön i Örnsköldsviks skärgård i somras för att fira att anrika Ulvöregattan fyllde 110 år. Den anses vara en av Sveriges äldsta regattor. – Ur Båtliv 2-20

JUST NU LYSER vårsolen och värmer från en klarblå himmel med ett löfte om att det snart är seglingssäsong även i våra far- vatten. Samtidigt pågår Corona-pandemin för fullt och påverkar oss alla på olika sätt. Vår sport bedrivs på havet och gör oss lite mindre utsatta när vi är ute och seglar, men även vi behöver anpassa oss till det rådande läget. Ett exempel på detta är att vi har skjutit upp vårt årsmöte, Seglardagen, till i höst och då i samband med Seglarträffen. Mer information om detta kommer att finnas i våra olika kanaler. – Ur Båtliv 2-20

Nu är det hög tid för sjösättning och hög tid för att kolla att båten verkligen är klar för att komma ner i sitt rätta element. För att undvika tråkigheter och problem när båten redan är i sjön finns det en del saker att vara extra noga med. – Ur Båtliv 2-20

MITT HITTILLS STÖRSTA och mest omdiskuterade beslut som ordfö-rande i Svenska Båtunionen var när vi i styrelsen tog beslutet att ställa in årets Båtriksdag i Karlstad. Den skulle ha hållits 4–5 april. – Ur Båtliv 2-20

– Ur Båtliv 2-20

Möja i Stockholms yttre mellanskärgård är ett mycket populärt smultronställe för båtfolk. Det är en hel ögrupp där den största ön har fast befolkning och många trevliga hamnar att välja mellan. – Ur Båtliv 2-20

ETT BESÖK PÅ den i förtid av-slutade båtmässan Allt för sjön bekräftade alla de trender som båtlivet upplever. – Ur Båtliv 2-20

Hallberg-Rassy 40C är den senaste modellen från det världsberömda varvet på Orust. Båten bjuder på kompakt lyx och känns trygg även i en vinterkuling. – Ur Båtliv 2-20

Framtiden för båtar innebär förmodligen eldrift, men idag fungerar det bäst på lätta snurrebåtar. När det gäller tyngre kabinbåtar måste man komplettera med en diesel. Vi har provkört en mycket intressant kombination. – Ur Båtliv 2-20

Med nya Finnmaster R6 och T6 har det finländska företaget hela fyra olika modeller på samma skrov. R6 är en klassisk bowrider och T6 en liten daycruiser. Båda med en mycket omfattande standardutrustning. – Ur Båtliv 2-20

Båtklubbar i Österåkers kommun har av kommunen fått föreläggande om att minska sina ut- släpp av miljögifter vid båtupptag och vinteruppställningsplatser. Föroreningarna har inom några områden bedömts som mycket allvarliga och motsvarar riskklass 1. – Ur Båtliv 2-20

– Ur Båtliv 2-20

Det som startade som en utbildning i båtkörning för ungdomar är idag en eftertraktad aktivitet. På BoatCamp kombineras nytta och nöje. – Ur Båtliv 2-20

BoatCamp Båtliv 2-20