Reportage

EL OCH ANDRA drivmedel förändrar vårt sätt att driva alla fordon, även båtar. Men de kommande åren är det trots allt bensin och diesel som gäller, även om elmotorerna kommer starkt. – Ur Båtliv 1-21

Västkustens Båtförbund och Svenska Kryssarklubben Göteborg har under fyra år genomfört mätningar i kustvattnet på olika platser i syfte att bidra med fakta om förekomsten av koppar-föreningar. – Ur Båtliv 1-21

Hallberg-Rassy 50 är en dröm för alla seglare. Komforten är i toppklass och tekniskt sett bjuder segelbåten på stora nyheter. – Ur Båtliv 1-21

Går det att åka Göta kanal med en liten, öppen båt? Inga problem, säger Båtlivs reportageteam som bodde på vandrarhem och fick uppleva ovanligt mycket med en 6,5 m lång båt på ”Sveriges Blå Band”. – Ur Båtliv 1-21

Långsamma och långsmala båtar är idealiska för eldrift. Elsnipan är därför en av vinnarna med enkla och bekymmersfria lösningar. – Ur Båtliv 1-21

Alla båtmotorstölder som fortfarande drabbar tusentals båtägare är för närvarande den mest omskrivna båtlivsfrågan. Sverige beskrivs i detta sammanhang som ett läckert smörgåsbord där de utländska ligorna relativt ostört kan plockat till sig av alla godbitar. – Ur Båtliv  1-21

Björn Ulvaeus satsning på Slottsholmen Marina i Västervik fick ett positivt resultat. Många båtgäster hittade till gästhamnen i sommar. – Ur Båtliv 6-20

Det satt en Mikunivärmare med vattenburen värme i segelbåten från tidigt 90-tal. Värmaren la av under senvintern och ingen firma på västkusten ville åta sig att reparera. Den kunde ha skickats till England, med risk att priset skulle bli högre än priset för en ny. – Ur Båtliv 6-20

Den går i drygt 50 knop och planar upp fint på Veckefjärden utanför Örnsköldsvik när Båtliv provar vattenskidklubben Käglornas nya dragbåt. – Ur Båtliv 6-20

Stockholms Segelsällskap (SSS) fyller 125 år i år. Ambitionerna ligger på topp. De satsar på att utveckla verksamheten ännu mer och jobbar för att starta ett ungdomscenter för segling. – Ur Båtliv 6-20

I VÅRAS, UNDER den första coronachocken, skrev jag vi att vi måste acceptera det vi inte får göra och använda vår energi och kreativitet på det vi kan göra. Vi hade väl alla hoppats att Covid-19 inte skulle fortsätta vara ett tema och bekymmer för oss särskilt länge, men det ser ut som vi måste leva med detta ett tag till. – Ur Båtliv 6-20

Tack vare coronan fick båtbranschen ett rejält uppsving med ökad försäljning av såväl nya som begagnade båtar då många valde att stanna i Sverige och fira ”svemester”. Många nyblivna och ovana båtägare kom ut på sjön, vilket medförde att sjöräddningen fick extra mycket att göra. – Ur Båtliv 6-20

She Captain genomförde en coronasäker eskader i Stockholms skärgård i september. Ett 40-tal kvinnor deltog och delade på energi, glädje och gemenskap. – Ur Båtliv 6-20

FÖR FÖRSTA GÅNGEN har Svenska Båtunionen (SBU) i höst hållit sin Båtriksdag digitalt, den 15 november. – Ur Båtliv 6-20

Den här stora bowridermodellen från Micore bjuder på mycket plats. Med en smart inredning tar den upp kampen med de finska tillverkarna. – Ur Båtliv 6-20

VARJE VINTER SÅ länge jag minns så har jag åkt utomlands. Gärna till något ställe runt ekvatorn som kan ge mig den värme jag älskar men som Sverige inte kan ge under vintermånaderna. Men från och med i år så gäller inte denna modell längre. – Ur Båtliv 6-20

“OM 2-3 ÅR säljs alla båtar med elmotorer!” Det uttalandet från en tvärsäker kollega under båttester i Finland för några år sedan har inte blivit någon sanning än och det lär dröja innan vi är där. – Ur Båtliv 6-20

Lars Lindeman är ett välbekant inslag i den bohuslänska skärgården när han sakta glider fram med husbåten Marinbo. Trots att han seglat flera år i Västindien är det ändå Bohuslän som är nummer ett. – Ur Båtliv 6-20

Dagens eldrivna utbordare har kommit upp i effekter som kan bli stora konkurrenter till marknadens 4-taktare i mellanklassen. Vi har jämfört tre olika elmotorer från Torqeedo med motsvarande bensindrivna motorer från Honda. – Ur Båtliv 6-20

Elbåten Eelex 8000 2021 Edition är en ny och bättre båt på alla punkter jämfört med föregångaren. Allt från skrovet till styrsystemet är nytt. – Ur Båtliv 6-20

Svenska Candela Speed Boat är en förebild för elbåtsbranschen. Denna ”flygande” bär- plansbåt är en avancerad konstruktion med helt egna egenskaper. – Ur Båtliv 6-20