Det ökade intresset för båtlivet och den stora försäljningen av nya båtar innebär att majoriteten av båtklubbarna har kö till sina bryggplatser. Här är några tips till er som funderar på att byta eller uppdatera båtklubbens bryggor. – Ur Båtliv 4-21
BoatCamp i Stockholms skärgård innebär kul på sjön samtidigt som deltagarna får lära sig nya saker. Många elever återkommer år efter år. – Ur Båtliv 3-21
En tävlingsbåt behöver hög toppfart, men för en familjebåt är det viktigast med komfort och bränsle- ekonomi. Vi har testat fyra olika typer av propellrar för olika bottenformer. – Ur Båtliv 2-21
REDAN SISTA FEBRUARI var jag på varvet och jobbade. Det kändes som en vårdag i Stock-holm. De första jolleseglarna drog ut på Askrikefjärden så fort isen försvunnit och bilder i sociala medier vittnade om att längtan ut på sjön finns överallt i vårt avlånga land. – Ur Båtliv 2-21
”Stockholmradio, Stockholmradio, här är Anna SD 4533 på kanal 26 Nacka, kom!” ”Anna SD 4533, här svarar Stockholmradio, vad kan jag göra för dig?”
”Gomiddag, kan du ge mig väderprognosen för Sandhamn, tack!” – Ur Båtliv 2-21
Seglaren Björn Bertoft har tydliga mål när han är på sjön. Inga utsläpp och så lite påverkan på naturen som möjligt är hans vision. – Ur Båtliv 2-21
Årets ordförandekonferens hölls digitalt 14 februari. De flesta båtförbunden var närvarande och mötet blev även i år mycket uppskattat av förbundsordförandena och av vår styrelse. Under konferensen presenterades några av våra kommittéers verksamheter. – Ur Båtliv 2-21
Tidigare jämförde vi 9-tums kartplottrar i olika prisklasser. Nu har turen kommit till radarantenner och två 18-tummare från Garmin med en prisskillnad på cirka 8 000 kr. – Ur Båtliv 2-21
Nåttarö, strax utanför Nynäshamn i den södra delen av Stockholms skärgård, har beskrivits som skärgårdens största sandlåda. Det visar sig vid vårt besök stämma väldigt bra. – Ur Båtliv 2-21
Flera medlemmar i riksdagens Justitieutskott vill ändra lagarna så att de internationella stöldligorna kan stoppas. Regeringens insatser räcker inte, säger kritikerna. – Ur Båtliv 2-21
Den ideella föreningen Divers Against Ghost Nets får Svenska Båtunionens Miljöpris för sin insats att rena haven från spöknät och annat skräp. – Ur Båtliv 2-21
Lilla Kålviks båtbyggeri står bakom några av de vackraste träbåtarna vi har. Byggmetoderna är traditionella på detta varv med anor från 1700-talet. – Ur Båtliv 2-21
DET ÄR INTE ”färdiglekt på sjön” än, trots tuffa uttalanden för några månader sedan. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lär få äta upp sitt redan klassiska uttryck mer än en gång. – Ur Båtliv 2-21
Båtbranschens företag driver miljöarbete på olika nivåer. Elektroniktillverkaren Navico har investerat i hållbara förpackningsmaterial. – Ur Båtliv 2-21
Hwila 25 kombinerar flera av båtlivets goda sidor. Det är en modern, social och klassiskt snygg båt där ägaren kan välja mellan eldrift och bensinmotor. – Ur Båtliv 2-21
Att köra öppen båt på kanalen gör det enklare att skapa nya kontakter. Vår fortsatta färd på Göta kanal bjöd på både ett möte med en båt känd från TV och flera mysiga slussar. – Ur Båtliv 2-21
Den manuella toaletten ombord ställer ofta till problem och är inte alltid så lätt att använda. Vissa modeller kan konverteras till elektrisk tömning och då fungerar det många gånger mycket bättre. – Ur Båtliv 2-21
REGLAGET HAR SINA rötter hos Volvo och företagets DNA med säkerhetstänkande eftersom skaparna av reglaget har arbetat där. Företaget är RMC Marine, som står bakom bogpropellern Swingthruster. – Ur Båtliv 2-21