Reportage

I SOMMAR BLIR det rekord-dyrt att vara miljövän på sjön, särskilt för alla de som kör motorbåt. Dieselpriset ser ut att hamna kring 25 kr/lit och den som vill köra med miljövänlig HVO100 kan få betala 30 kr/lit. Vid årsskiftet blev HVO100 hela 24 procent dyrare. – Ur Båtliv 1-22

Under våren presenterade finska Flipper sin nya 900 DC och nu kommer konkurrenten Finnmaster med sin nya T9:a. Två eleganta daycruisers med lite olika inredningar. Nya Finnmaster får stort plus för sin fina sittbrunn. – Ur Båtliv 1-22

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har uppfyllt sitt löfte att skapa ordning och reda på sjön, åtminstone vad gäller vattenskoterns framfart på vattnet. Flera lagändringar har gjorts under senare tid, bland annat en åldersgräns på 15 år och från 1 maj i år krav på vattenskoter-förarbevis. – Ur Båtliv 1-22

Efter två års genomgripande renovering seglar nu Henrik Bager klippern Bel´Rose ut från hemmahamnen i Mölle. Sedan många år tillbaka är han stolt ägare till ett av Sveriges vackraste segelfartyg. – Ur Båtliv 1-22

Anki Palerby Hjelmqwist och hennes man, Janne Hjelmqwist, är ute på långsegling. Den här gången har de kommit till Ribadesella i Spanien. – Ur Båtliv 1-22

Hytt betyder ofta en begränsning av sikten, speciellt åt sidor och akterut. Våra testbåtar är däremot lysande undantag. Här får man nästan känslan av att sitta i en öppen båt. (read more…)

Windy Boats i Västervik bygger tenderbåtar i internationell toppklass. Företagets nya Windy SLR 60 premiärvisades i oktober. – Ur Båtliv 6-21

Cortex är en mycket avancerad apparat som innehåller både multistations- VHF med kombinerad smartAIS och övervaknings- och styrfunktionalitet via en smartphone-applikation. – Ur Båtliv 6-21

DET BÖRJAR BLI dags att summera året 2021. I oktober genomfördes Seglingens Mästare (tidigare Mästarnas Mästare) på Marstrand. På plats fanns de flesta av årets svenska mästare från olika klasser som tillsammans med våra OS-seglare tampades om titeln ”Seglingens Mästare 2021”. – Ur Båtliv 6-21

Transportstyrelsens rapport ”Skrovmålet” har presenterats och ger besked om hur båtbottnar ska saneras från giftig färg. ”Skrovmålet” mättar inte, men kan säkert skapa stor tillfreds- ställelse om man följer anvisningarna. – Ur Båtliv 6-21

Det är nog många av oss som har nödraketer ombord som är äldre än tre år. Några av dom kan nog fungera även efter utgångsdatum men du kan aldrig vara riktigt säker. Så även om raketer och nödbloss kostar en slant så bör du byta dem när det är dags. – Ur Båtliv 6-21

ÄNTLIGEN HAR Svenska Båtunionen haft ett fysiskt Unionsrådsmöte i Stockholm i slutet av november 2021 för våra båtförbund. Årets Unionsråd handlade i stor utsträckning om Svenska Båtunionens vision, mål och verksamhet i framtiden. Utförligare information om mötet kommer vid ett senare tillfälle. – Ur Båtliv 6-21

ELMOTORER FÖR båtar lanseras allt snabbare. På Metstrade i Amsterdam – världens största utställning för båttillbehör – var eldrift den starkaste trenden. – Ur Båtliv 6-21

Hytt betyder ofta en begränsning av sikten, speciellt åt sidor och akterut. Våra testbåtar är där- emot lysande undantag. Här får man nästan känslan av att sitta i en öppen båt. – Ur Båtliv 6-21

Gamla båtar behöver inte sprutlackas för att få snygga och blanka fribord. Vi har testat sträcklack, en enkel metod som man kan göra själv. – Ur Båtliv 6-21

MILJÖFRÅGORNA FORTSÄTTER att vara i centrum. För båtlivet är det en självklarhet – utan ren miljö, inget bra båtliv. – Ur Båtliv 6-21

Segelbåtar med utombordare är enkla att konvertera till eldrift. Med en ny elmotor blir skillnaden tydlig jämfört med en gammal tvåtaktssnurra. – Ur Båtliv 6-21

När Emma Magnussons föräldrar bytte till en större båt krympte möjligheterna att ta sig ut på havet på egen hand. Den nya båten är alldeles för stor och alltför komplicerad för att Emma ska kunna köra den på egen hand. – Ur Båtliv 6-21

Med en rad uppdaterade båtmodeller är Cremo Boats ett starkt alternativ för båtfamiljen. Vi har testat nya Cremo 650 CC. – Ur Båtliv 6-21

På samma sätt som båtmotorn behöver även en värmare viss vård inför vintervilan, eller kanske en service. Med speciella servicesatser kan man klara vissa delar själv, men handlar det om driftsproblem bör man kontakta en auktoriserad verkstad. – Ur Båtliv 6-21

Arbetet med Båtsamverkan har gett effekt. Men även regeringens egna insatser för att stoppa stölderna av båtmotorer går framåt. – Ur Båtliv 6-21

Anki Palerby Hjelmqwist och hennes man, Janne Hjelmqwist, är ute på långsegling. Båtlivs läsare kommer att kunna följa dem i flera nummer av tidningen framöver. – Ur båtliv 6-21

En vacker träbåt i hamn eller på tur väcker ofta nyfikenhet och intresse hos omgivningen. Det finns förhållandevis många äldre träbåtar i Sverige, men intresset är så pass stort att det även byggs helt nya. Båtliv besöker Anders Annells träbåtssnickeri på Värmdö i Stockholms innerskärgård. – Ur Båtliv 6-21