Reportage

En tävlingsbåt behöver hög toppfart, men för en familjebåt är det viktigast med komfort och bränsle- ekonomi. Vi har testat fyra olika typer av propellrar för olika bottenformer. – Ur Båtliv 2-21

REDAN SISTA FEBRUARI var jag på varvet och jobbade. Det kändes som en vårdag i Stock-holm. De första jolleseglarna drog ut på Askrikefjärden så fort isen försvunnit och bilder i sociala medier vittnade om att längtan ut på sjön finns överallt i vårt avlånga land. – Ur Båtliv 2-21

”Stockholmradio, Stockholmradio, här är Anna SD 4533 på kanal 26 Nacka, kom!” ”Anna SD 4533, här svarar Stockholmradio, vad kan jag göra för dig?”
”Gomiddag, kan du ge mig väderprognosen för Sandhamn, tack!” – Ur Båtliv 2-21

Seglaren Björn Bertoft har tydliga mål när han är på sjön. Inga utsläpp och så lite påverkan på naturen som möjligt är hans vision. – Ur Båtliv 2-21

Båtliv besökte Sea Camp i Långedrag i Göteborg en högsommardag förra året.
Ungdomarna kombinerar båtkörning med gemenskap på sjön. – Ur Båtliv 2-21

Årets ordförandekonferens hölls digitalt 14 februari. De flesta båtförbunden var närvarande och mötet blev även i år mycket uppskattat av  förbundsordförandena och av vår styrelse. Under konferensen presenterades några av våra kommittéers verksamheter. – Ur Båtliv 2-21

Tidigare jämförde vi 9-tums kartplottrar i olika prisklasser. Nu har turen kommit till radarantenner och två 18-tummare från Garmin med en prisskillnad på cirka 8 000 kr. – Ur Båtliv 2-21

Nåttarö, strax utanför Nynäshamn i den södra delen av Stockholms skärgård, har beskrivits som skärgårdens största sandlåda. Det visar sig vid vårt besök stämma väldigt bra. – Ur Båtliv 2-21

Flera medlemmar i riksdagens Justitieutskott vill ändra lagarna så att de internationella stöldligorna kan stoppas. Regeringens insatser räcker inte, säger kritikerna. – Ur Båtliv 2-21

Den ideella föreningen Divers Against Ghost Nets får Svenska Båtunionens Miljöpris för sin insats att rena haven från spöknät och annat skräp. – Ur Båtliv 2-21

Lilla Kålviks båtbyggeri står bakom några av de vackraste träbåtarna vi har. Byggmetoderna är traditionella på detta varv med anor från 1700-talet. – Ur Båtliv 2-21

DET ÄR INTE ”färdiglekt på sjön” än, trots tuffa uttalanden för några månader sedan. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lär få äta upp sitt redan klassiska uttryck mer än en gång. – Ur Båtliv 2-21

Båtfamiljen IRON utökas med en fjärde modell. Detta flaggskepp på över 8 m är en snabb körmaskin med stabila egenskaper. – Ur Båtliv 2-21

Båtbranschens företag driver miljöarbete på olika nivåer. Elektroniktillverkaren Navico har investerat i hållbara förpackningsmaterial. – Ur Båtliv 2-21

Hwila 25 kombinerar flera av båtlivets goda sidor. Det är en modern, social och klassiskt snygg båt där ägaren kan välja mellan eldrift och bensinmotor. – Ur Båtliv 2-21

Att köra öppen båt på kanalen gör det enklare att skapa nya kontakter. Vår fortsatta färd på Göta kanal bjöd på både ett möte med en båt känd från TV och flera mysiga slussar. – Ur Båtliv 2-21

Den manuella toaletten ombord ställer ofta till problem och är inte alltid så lätt att använda. Vissa modeller kan konverteras till elektrisk tömning och då fungerar det många gånger mycket bättre. – Ur Båtliv 2-21

REGLAGET HAR SINA rötter hos Volvo och företagets DNA med säkerhetstänkande eftersom skaparna av reglaget har arbetat där. Företaget är RMC Marine, som står bakom bogpropellern Swingthruster. – Ur Båtliv 2-21

Båtfolket vill ha ordning och reda på sjön. Det visar den senaste Båtlivsundersökningen. Ordning och reda är också något som infrastrukturministern tidigare lovat i samband med sitt förslag om båtkörkort för vattenskoterförare. – Ur Båtliv 2-21

Nya Flipper 900 DC presenterades före nyår. Vi har testat den tillsammans med en av kon- kurrenterna – Yamarin 88 DC. Två flaggskepp med stora sittbrunnar och komplett utrustade. Men det skiljer en del när det gäller den invändiga komforten. – Ur Båtliv 1-21

Viggo C10 Offshore är byggd för tuffa förhållanden till havs och i skärgården. Prestanda och komfort är på topp i denna premiumbåt god för 65 knop. – Ur Båtliv 1-21

ETT NYTT ÅR har börjat. Ett år som vi alla hoppas ska bli ett bättre år än 2020. Osäker-heterna är dock fortsatt stora och pandemin håller oss seglare i sitt grepp. Samtidigt är det många som jobbar för att vi så snart som möjligt ska kunna släppa rädslan för smitt-spridning, möta våra nära och kära, umgås med vänner och bekanta och få igång det föreningsliv som vi alla på olika sätt gillar och som vår idrott är så beroende av. – Ur Båtliv 1-21