Reportage

JAG KOMMER IHÅG när jag första gången klev in i båtlivet. Jag hade fyllt 35 år och köpt ett sommarhus där det ingick en båtplats i en vägsamfällighet. Jag tog förarintyget, manöverintyg för högfartsbåtar och köpte sedan en 5 m styrpulpet. – Ur Båtliv 2-22

DEN SOM HADE väntat sig en snabb omställning till eldrift av båtlivet väntar förgäves. Det tar sin lilla tid. – Ur Båtliv 2-22

Junkön lockar seglare, motorbåtsfolk och besökare som vill hyra stuga under någon vecka eller göra enbart en dagstur. Ön har under åren hela tiden vuxit som populärt smultronställe i Luleås södra skärgård. – Ur Båtliv 2-22

Elbåten Greta är ett riktigt litet smycke. Ljudlöst glider denna 100-åring, renoverad i toppskick, fram med elektrisk drivlina. – Ur Båtliv 2-22

Två nya och en äldre 9-tummare är med i denna test. Utvecklingen går i en rasande fart, inte minst när det gäller att få fram speciella ekolodsgivare som ger undervattensbilder i realtid. – Ur Båtliv 2-22

Bottenmålning förhindrar att havstulpaner, musslor och alger sätter sig fast på båtbotten. Minsta beväxning påverkar farten och ökar båtens bränsleförbrukning. Här visar vi hur en bottenmålning bör utföras på en helt ny glasfiberbåt. – Ur Båtliv 2-22

Att muddra sin egen ägandes hamn med ett tillstånd från Mark- och Miljödomstolen räcker inte. Engewikens Båtförening norr om Kyrkesund i Bohuslän måste också ersätta fiskeri- näringen med 232 568 kr för uteblivna fångster de kommande 50 åren.  – Ur Båtliv 2-22

INFÖR DEN GÅNGNA säsongen var den största förändringen och investeringen ombord en ny batteribank med LiFePo4- batterier (ofta benämnda ”Litium- batterier”) med inbyggd övervakning – plug’n play, enligt tillverkaren. Med i praktiken dubbla kapaciteten mot tidigare och effektivare laddning borde elför-sörjningen vara tryggad. – Ur Båtliv 2-22

Det har gått tolv år sedan Askeladden lanserade sin P66 Pilothouse, som blev en omedelbar succé. Den här våren ersätts den modellen med en helt ny hobbyfiskebåt – som är en väsentlig förbättring av föregångaren. – Ur Båtliv 2-22

Att segla mellan de olika Kanarieöarna i sol och friska vindar endast iklädd shorts och t-shirt kan få vilken besättning som helst att rysa av välbehag. Särskilt om man vet att i Sverige skottas det snö och är kallt. Värmen här är ljuvligt behaglig året runt. – Ur Båtliv 2-22

Vikingarnas Segelsällskap i Kalmar har tagit fram ett eget sjökort i skala 1:10 000 över farvattnen söder om Kalmar. Eget arbete och bidrag från en stiftelse gjorde det möjligt.  – Ur Båtliv 1-22

Förra sommarens långa reportageresa tog oss längs ”Östersjöns E4”, det vill säga sträckan från Stockholm och söderöver. Första delen gick från Trosa till Arkösund. – Ur Båtliv 1-22

Fredrik von Segebaden började sitt uppdrag som hamnchef i Simrishamn 2016. Han bestämde sig för att satsa på ökad kommunikation och ett tydligare kundbemötande. – Ur Båtliv 1-22

Sätra Båtsällskap i Stockholm har utsetts till Årets Båtklubb 2021. Klubben är ett föredöme inom svenskt båtliv och en värdig vinnare. – Ur Båtliv 1-22

DAGS FÖR FÖRSTA ledaren 2022. Förra året skrev jag att vi alla hoppas att nästa år ska bli ett bättre år än 2020. Pandemin var då anledningen – men något som Seglarsverige hanterade på allra bästa tänkbara sätt under året som gick. – Ur Båtliv 1-22

I samband med ”Det stora sjökortslyftet” har de allmänna sjökorten anpassats till ny referensyta. De har fått förändringar som i flera fall anses som stora försämringar för fritidsbåtfolket. – Ur Båtliv 1-22

Marknaden för familjebåtar runt 6 m längd är rena getingboet. Silver Puma BRz hamnar mitt i prick med kul köregenskaper och en rymlig sittbrunn. – Ur Båtliv 1-22

BESLUTET ATT LÅTA restriktionerna på grund av pandemin upphöra 9 februari var positivt för Svenska Båtunionen. Därmed kan våra fysiska aktiviteter åter komma igång. – Ur Båtliv 1-22

ÅR 1930 SJÖSATTES kappseglings-båten Princess Svanevit. Hon är med sina 22 meter världens längsta så kallade R12:a, ritad av Gustaf Estlan-der och byggd på det internationellt erkända Neglingevarvet. – Ur Båtliv 1-22

Ulf Rickardsson har byggt en egen höj- och sänkbar badbrygga till sin Princess V42. Det fanns inga färdiga lösningar, så Ulf gjorde en egen konstruktion. – Ur Båtliv 1-22

Båtens huvudströmbrytare kan sitta dolda långt nere i ett stuvfack. Vill man göra det lite enklare för sig finns fjärrstyrda brytare. Här visar vi monteringen av en modell på marknaden. – Ur Båtliv 1-22

EFTER EN LÅNG coronavinter verkar det bli en båtsäsong i år också! Fast vän-ta, nu kan man resa utomlands och göra en massa annat skoj. Dessutom har diesel och bensin blivit så dyrt. Hur ska vi göra i år? Ska vi behålla vårt båtliv, eller är det dags att sälja båten? Eller både och? – Ur Båtliv 1-22