Båtliv testar Askeladden C61BR och Yamarin 63BR Storsäljare i mellanklassen

Marknadens storsäljare är öppna motorbåtar mellan 5 och 6,5 meter. Två goda representanter är våra testbåtar, Askeladden C61 BR och Yamarin 63 BR som går perfekt och snålt med en 150-hästare.

Text: Lars H Lindén Foto: Lars-Åke Redéen

DENNA STORLEKSKLASS HAR dominerats av aluminiumbåtar de senaste åren, men nu har det kommit fram flera nya och intressanta glasfiberbåtar. Gemensamt för dessa nyheter är att de förfinats på många punkter. Inte minst när det gäller förarplatserna, vindruteramarna, bekvämare sittplatser och i vissa fall kartplottrar som standard. Andra finesser är deras invändiga layouter där det är lätt att röra sig i båtarna från för till akter.

Vi har testat Askeladden C61 BR och Yamarin 63 BR med en 150 hk på akterspegeln. En perfekt styrka för denna båtstorlek. En mindre styrka kan fungera med en liten belastning i båten, men är man en hel familj och kanske upp till 6 personer som båtarna är godkända för, så bör man ha en 150 hk.

Med denna motorstyrka har man kraften när båten är fullastad. Med liten belastning kan man dra av på gasen en hel del och komma ner i riktigt hyggliga bränsleförbrukningar. Ett lägre motorvarv betyder även lägre bullervärden. I fartområdet mellan 25 och 30 knop mätte vi upp mycket goda bullervärden på under 80 decibel med båda testbåtarna.

”En testvinnare är inte helt enkelt att utse.”

EN TESTVINNARE ÄR inte helt enkelt att utse. Det beror lite på vad man prioriterar. Askeladden har lite elegantare detaljer i inredningen. Speciellt vindruteramarna, förarplatsens utformning och däcket runt motorbrunnen. Men den kostar runt 60 000 kr mera med samma motorstyrka.

Yamarin har sin bottenform som är mycket lätt att trimma till ett optimalt gångläge i alla farter. Detta har alltid varit denna tillverkares stora styrka och 63 BR är inget undantag. Med ett litet tryck på Powertrimknappen känner men en direkt respons i båtens gångläge.

Askeladden C61 BR – elegant och bränslesnål

NORSKA ASKELADDEN HAR de senast åren tagit fram en helt ny serie motorbåtar i den populära klassen mellan 6 och 8 meter. Samtliga byggda för utbordare och Askeladden har valt Suzuki som motorleverantör. Den nya serien har beteckningen C och i vår test har vi tagit med bowridern C61 BR. Gemensamt för samtliga nya båtar i denna serie är de eleganta och svarta vindruteramarna. Sidorutorna följer med ända ner till aktersoffan och ger ett mycket bra vindskydd för nästan alla i den aktre sittbrunnen.

Precis som i Yamarin 63 BR har man satsat på komfort och volym i den aktre sittbrunnen. Här ligger en L-soffa om babord med en smart utgång till den stora plattformen framför motorn. Sistnämnda plattform är ett stort plus på denna båt, här rör man sig mycket tryggt vid ankring och förtöjning, och under den finns stora fack och ett speciellt utrymme för räddningsstegen.

Förarplatsen har en något skålad och bekväm fåtölj med perfekt fotplatta. Stor
plats för en kartplotter på upp till 12-tum och bra styrning som passar motorstorleken.

Enda minus vid förarplatsen är lite dålig sidosikt åt styrbord på grund av den breda vindruteramen. En extra dyna i fåtöljen hjälpte till.

Passagerarplatsen har ett fällbart ryggstöd, handskfack, bra handräcke och burkhållare. Under denna sittplats finns plats för en kompressordriven kylbox. Under båda styrpulpeterna finns stora stuvfack som skulle kunna utnyttjats bättre med durkar i botten. Den främre sittbrunnen har sittplatser med dynor på båda sidorna och hyggligt med stuvutrymmen under luckorna.

ASKELADDEN C61 BR testades med en 150 hk Suzuki. Vi kom upp i en toppfart på strax under 42 knop vid 5 950 varv/minut och en 23-tums propeller. Vid cirka 17 knops fart planar båten ut med god sikt. En mycket behaglig planingsfart hittade vid runt 28 knop och här mätte vi även upp den lägsta förbrukningen på 0,86 lit/sjömil. Ett mycket gott värde med en 150 hk.

Sammanfattningsvis en mycket elegant inredning och fina detaljer i hela båten, men det märks även på priset. Askeladden C61 BR är hela 60 000 kr dyrare än konkurrenten Yamarin 63 BR med samma motorstyrka.

  • bra styrning
  • elegant förarplats
  • ytan runt motorbrunnen
  • bra förbrukning
  • bra utgång mot aktern
  • något begränsad sikt åt sidan
  • vindrutetorkare saknas

Klicka på bilderna för att se dom större.

Yamarin 63 BR – perfekt gångläge

ÄVEN FINLÄNDSKA YAMARIN håller på att förändra och förfina alla sina modeller – en av dessa är 63 BR. Framför allt är det den aktre sittbrunnen som sticker ut. Den är välplanerad och mycket rymlig för att vara i en båt i denna torleksklass. Förutom den traditionella fåtöljen vid förarplatsen har man satt in en liten soffa med fällbart ryggstöd på babordssidan.

Fäller man ryggstödet framåt och vrider förarfåtöljen bakåt har man på ett enkelt sätt skapat upp till fem sittplatser i den aktre sittbrunnen.

I denna modell har man valt att prioritera denna del framför den främre sittbrunnen. Detta ger inte bara mera komfort, utan även gott om stuvfack i båtens bredaste del. Under facket på babordssidan finns en speciell plats för kylbox och 12V-uttag. Stora stuvfack finns även under de båda pulpeterna midskepps, och babords fack står i förbindelse med facket i den främre sittbrunnen på samma sida. Här får man in lite längre prylar, till exempel dynor och annat.

Den främre sittbrunnen har en liten soffa längs babordssidan, och under denna ett långt fack där man bör få in dynor och annat. Styrbordssidan är ”öppen” och har endast ett beslag för fendertar. En bra layout som ger hyggligt durkyta. Ett bra insteg via fördäcket, men de båda fronträckena kunde varit något högre.

Förarplatsen har hydraulstyrning, bekväm fotplatta, burkhållare och gott om plats för instrument. Styrpulpeten har en sober grå färg som dämpar solreflexer. På passagerarsidan om babord finns ett rymligt handskfack med eluttag. Båtens aktre del har kapellfack, stora badplattformar och två ankarboxar.

NYA YAMARIN 63 BR provkördes med en 150 hk utbordare, en motorstyrka som passar båten mycket bra. Redan vid 15 knops fart kommer man upp i planing med perfekt sikt. Toppfarten landar på 42 knop vid 5 700 varv och en 19-tums propeller. Bästa förbrukning mätte vi upp vid 25 knops fart på 0,91 lit/sjömil. Sist, men icke minst, är vi lite imponerade av båtens skrov som är mycket trimvänligt. Man får en direkt respons när man justerar båtens gångläge med Powertrimknapparna.

  • trimvänligt skrov
  • dubbelsäte fram
  • plotter är standard
  • gott om stuvfack
  • många fotstöd

Klicka på bilderna för att se dom större.

Fakta

Båtfabrikat och modell Askeladden C61BR Yamarin 63 BR
Längd i m 6,10 6,35
Bredd i m 2,25 2,34
Vikt i kg utan motor 980 950
Rek. motorstyrka i hk 115 – 200 115 – 150
Max. belastning (klass C) 7 8
Bränsletank i liter 140 160
Ca-pris med 150 hk 577 700 kr 518 000 kr
Mera information www.askeladden.no www.yamarin.com

Testresultat

Båtfabrikat och modell Askeladden C61BR Yamarin 63BR
Motor i test Suzuki DF150 Yamaha F150
Effekt i hk 150 150
Motortyp 4-takt 4-takt
Cylindrar/volym i cc 4 / 2867 4 / 2670
Propeller i tum 14 ¾ x 23 13 ¾ x 19
Toppvarvtal i rpm 5950 5700
Toppfart i knop 41,7 42,0
Förbrukning i liter/sjömil vid:
40 knop 1,26 1,25
35 knop 1,06 1.09
30 knop 0,97 1,05
25 knop 0,86 0,91
20 knop 0,88 0,92
Motorljud i decibel (A) vid:
40 knop 88 88
35 knop 83 83
30 knop 82 81
25 knop 79 79
20 knop 77 77

Standardutrustning

Båtfabrikat och modell Askeladden C61BR Yamarin 63 BR
Ankarbox Ja Ja
Badplattform Ja Ja
Badstege Ja Ja
Bord Extra Extra
Brandsläckare Ja Ja
Bränsletank (fast) Ja Ja
Dynor Ja Ja
Däcksbeklädnad Extra (Flexiteek) Extra (Teak)
Eluttag-12 volt Ja Ja
Hydraulstyrning Seastar Baystar
Kapell Extra Extra
Kapellfack Ja Ja
Kartplotter Extra Ja – 10 tum
Länspump Ja Ja
Självlänsande Ja Ja
Startspärr – motor Ja Ja
Trimplan Extra Extra
USB-uttag Ja Ja
Vindrutetorkare Extra Ja – 1 sida

Anmärkningar: Samtliga tester utförda under samma dag och i samma vatten. Lufttemperatur +10 grader. Ljudvärden uppmätta vid förarplats. Propellerval utfört av respektive generalagent. Samtliga båtar belastades med två fullvuxna personer och full bränsletank.

Några andra glasfiberbåtar i storleksklassen:

Bella 600 BR

6,05 x 2,34 m, 100 – 150 hk
www.bellaboats.fi

Finnmaster R6

6,39 x 2,29 m, 130 – 200 hk
www.finnmaster.fi

Micore Xw63BR

6,45 x 240 m, 115 – 200 hk
www.micore.se

Silver Tiger BRZ

6,06 x 2,36 m, 115 – 150 hk
www.silverboats.fi