Reportage

P 28 var en av Harry Hallbergs Varvsindustris första stora framgångar och byggdes i 536 exemplar i flera versioner mellan 1955 och 1973. I sin första version var designen särpräglad, men blev senare mer traditionell och Vegan är en nära släkting. – Ur Båtliv 1-25

I januari presenterade Rättsmedicinalverket en omfattande studie om samtliga dödliga drunkningsolyckor i Sverige mellan 2002 och 2021. Studien omfattar drunkningar i olika miljöer såsom badkar, badbassänger, naturliga vatten och även drunkningar vid båtolyckor. Dock fokuserar studien endast på drunkningsfall och inte andra dödliga båtolyckor, som kollisioner eller grundstötningar. – Ur Båtliv 1-25

Vi lever i en otrygg värld med krig, miljökatastrofer och dyra kostnader som påverkar oss alla. Segling är ett billigt och miljövänligt sätt att koppla av med familj och vänner. – Ur Båtliv 1-25

BÅTMÄSSAN I GÖTEBORG är traditionsenligt startskottet för en kommande båtsäsong. – Ur Båtliv 1-25

JRCC, VHF, MAYDAY, GMDSS, SOS, SAR, MOB, PLB… – Ur Båtliv 1-25

Familjen, bestående av Niklas 42 år, Malin 37 år, Oscar 9 år, Nils 6 år och Erik 3 år, bor heltid på sin segelbåt i Medelhavet. De spenderade första halvåret i Grekland och har nu seglat till Italien. – Ur Båtliv 1-25

DEN FÖRSTA GÅNGEN jag besökte Båtmässan i Göteborg var 1982, då som journalist på en dagstidning. – Ur Båtliv 1-25

Kiviks Båtklubb seglarskola är minst lika populär idag som när den startades för cirka 40 år sedan. Ungdomarna står i kö och båtarna blir snabbt fulla av alla som vill komma ut på sjön. – Ur Båtliv 1-25

Ju högre fart, desto stabilare gång i sjön. Det gäller i högsta grad för kupébåten Iron 827 Coupé. – Ur Båtliv 1-25

Båtlivs reportageresa från förra sommaren startar i norra delen av Stockholms skärgård. Vi besöker Fejan där det har hänt mycket sedan vi senast var på besök. – Ur Båtliv 1-25

Varje år presenteras nya, eldrivna utbordare i olika effektklasser. De flesta till alldeles för höga priser. Vi har testat en av marknadens mest prisvärda elmotorer – nya ePropulsion eLite som kan jämföras med en 1,5 hk bensindriven utbordare. – Ur Båtliv 1-25

Kolla statusen på dina batterier, inte minst på vintern om de ligger kvar i båten. Tömmer man batterierna helt kan de skadas. Vi har monterat ett batteriskydd från Victron, Smart Battery-Protect. En enkel lösning som skyddar batterierna mot djupurladdningar. – Ur Båtliv 1-25

Askeladden C78 och Uttern D77 har utvecklats positivt genom åren och är idag två färdiga och fullutrustade familjebåtar till rimligt pris. Vi har testat dem med två olika motorstyrkor på 250 och 300 hk och båda är mycket bra val. – Ur Båtliv 1-25

Aquador 400 HT är den nya toppmodellen från Aquador. Båtliv har tagit en första provtur vid fabriken i Polen där båten produceras. – Ur Båtliv 1-25

Stridspiloten Torgny Eriksson byggde sin segelbåt under ledig tid i två år. Han tycker att fler borde satsa tid och pengar på att rusta upp äldre båtar och ge dem ett längre liv. – Ur Båtliv 1-25

Undertecknad har länge sökt en kölbåt konstruerad för att seglas av en rorsman, som jollarna OK- och Laser. – Ur Båtliv 1-25

Specialisten på högfartsbåtar har tagit fram en eldriven motorbåt för marschfarter runt 8 knop. Nya Viggo C11 Cruiser är en elegant ”glidarbåt” i aluminium med en räckvidd på närmare 100 sjömil. – Ur Båtliv 6-24

Motortillverkaren Albin började bygga egna båtar 1966. Eller snarare: på ett rationellt sätt montera båtar under eget namn och efter Per Brohälls ritningar. Först kom segelbåten Vega (beskriven i Båtliv nr 2 2023), en riktig storsäljare, och 1969 följde man upp den succén med motorbåten Albin 25 i samma Brohällskt rundade stil. – Ur Båtliv 6-24

Vi har blivit bortskämda med våra mobiltelefoner. Så fort något händer på land är det bara att ringa efter hjälp och hjälpen är oftast nära. Men ute på sjön är förutsättningarna annorlunda. – Ur Båtliv 6-24

DEN 23–24 NOVEMBER hölls traditionsenligt ett Unionsråd i Stockholm. Glädjande nog kunde 19 av våra 22 Båtförbund och våra två riksomfattande båtklubbar närvara på mötet. – Ur Båtliv 6-24

I ett segment där många av konkurrenterna vänder sig till aktiva och designorienterade båtanvändare med behov av transport av människor och utrustning utmanar finländska Quarken trendsättarna med en allroundbåt. Den inbjuder även till långturer med familjen. – Ur Båtliv 6-24

Med 1,3 miljoner pontonbåtar är den nordamerikanska marknaden gigantisk. I Norden är det desto trögare, men det finns alternativ för den som vill ha en motorbåt med dubbla skrov. – Ur Båtliv 6-24

SOM ALLA VET finns det många märkliga uttryck till sjöss. Hanfot är ett sådant. – Ur Båtliv 6-24