nyhetstest

Snart börjar semestertiderna och Stockholms skärgård står redo att ta emot årets ström av besökare. En ny sammanställning från Skärgårdsstiftelsen visar att rekordmånga 600 000 personer övernattade i egen båt i skärgården förra sommaren, vilket är den högsta siffran sedan 1989.
– Det är fantastiskt att så många hittar ut till vår vackra skärgård. Visst hade vi vädret med oss förra året, men nu hoppas vi på ännu högre besökssiffror i sommar säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.
För att komma fram till förra årets rekordsiffra räknade Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän antalet ruffade båtar i gästhamnar och naturhamnar. Men det verkliga besöksantalet är mycket högre, när öppna båtar, dagturister och personer som övernattar på öarna tillkommer.

Mellanskärgården lockar många
Ett av de mer populära områdena för båtfolket är Hjälmö-Träskö-Lådna, en oexploaterad del av mellanskärgården, med 80 000 besökare förra året. Dit kommer man enkelt på ett par timmar från Stockholm och därför är öarna populära utflyktsmål för helgseglare. Här finns många naturhamnar med Skärgårdsstiftelsens sopmajor och dass för den som vill ha en bekväm skärgårdsvistelse. Trots mängden båtar i området finns det gott om plats i de mindre vikarna.
– Mitt tips är att våga sikta på de vikar där det inte är så mycket andra båtar. Då får man ut det bästa av skärgården, med lugn och stillhet och vackra naturupplevelser. Annars kan jag rekommendera ett besök i augusti, när det är varmt både i vattnet och luften och då lugnet börjar lägga sig, säger Jan-Ola Öding, Skärgårdsstiftelsens tillsynsman i Möjaskärgården.

Hett utflyktsmål nära stan
Att intresset för Stockholms skärgård är stort märks i många delar av Skärgårdsstiftelsens verksamhet. Vandrarhemmen i skärgården rapporterar 31 000 gäster förra året, en ökning från året innan, och allt fler hittar även ut till Bed & Breakfast hos skärgårdsborna.
Även dagturisterna ökar, och för dem är Gålö ett hett utflyktsmål, med en halv miljon besökare under perioden maj-september förra året.
– Gålö är ett populärt område som är lättillgängligt med egen bil eller SL-buss. Det är ett ljuvligt naturreservat med havsbad och klippor och dessutom finns både skärgårdskrog och gårdscafé för den som blir sugen, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.

(2007-05-27, Göteborg) De är Sveriges bästa optimistjolleseglare; Oscar Lundqvist, 13, Gustaf Larsson, 14 och Carl Strömbeck, 14, från Kullaviks KKK.
Det är uttagna till VM respektive EM i klassen i år.
– Det är optimist vi satsar på, Victory Challenge Jr. Cup såg vi mer som en kul regatta, säger Oscar Lundqvist.
Trots det – och det faktum att de var bland de yngsta – vann de Victory Challenge Jr. Cup idag och fick ta emot förstapriset; en resa till Valencia för tre för att se America’s Cup-finalen.
Det gigantiska presentkortet från Victory Challenge och resebyrån Travelservice lämnas över av Mattias Rahm, strateg i den svenska America’s Cup-utmaningen som blev femma i utmanarserien Louis Vuitton Cup.
– Ni får åka till Valencia och se finalseglingarna om världens mest eftertraktade pokal, mellan försvararen Alinghi och utmanaren som kan bli endera Emirates Team New Zealand eller Luna Rossa Challenge, säger Mattias Rahm.
– Jättekul, är kommentaren från både Oscar Lundqvist, Gustaf Larsson och Carl Strömbeck efter prisceremonin vid klubbhuset till GKSS, Göteborgs Kungliga Segel Sällskap, i Långedrag.
De inser att resan till Valencia förlagts till midsommarhelgen, de första dagarna av America’s Cup-finalen, för att vinnarna ska kunna hinna hem och delta i junior-SM som inleds direkt efter den helgen.
De tre har varit överlägset bäst i alla racen under den andra och sista dagen av Victory Challenge Jr. Cup, i ett kylslaget och bitvis regnigt Göteborg.
De kom tvåa och tre i sina fyra race igår, för att vinna båda sina två race idag och därefter komma först i mål både i sin semifinal och i finalen.
– Vi seglade lugnt, säger Oscar Lundqvist.
– Men det var först på sista länsen i finalen vi var säkra på att vinna, säger Carl Strömbeck.
De hade då varit i ledningen vid alla rundningarna i finalracet, före det lag som slutade tvåa, Victor Bergström, 18, Fredrik Bergström, 16, och Holger Tidemand, 15, från SS Kaparen (som kom tvåa också i Malmö för två år sedan och trea vid Arendal i Göteborg ifjol).
Denna gång har alltså Victory Challenge Jr. Cup avgjorts vid Långedrag, hemmahamnen för GKSS. Precis som ifjol har GKSS arrangerat tävlingen tillsammans med Svenska Seglarförbundet.
30 juniorlag har deltagit. Som ifjol har man seglat med Topaz Omega-båtar.
Liksom tidigare år har tävlingen genomförts i tremannalag där ingen i besättningen får vara äldre än 19 år och den sammanlagda åldern inte får överstiga 50 år.
Oscar Lundqvist, Gustaf Larsson och Carl Strömbeck är endast 41 år tillsammans…
Men de är rutinerade seglare trots sina åldrar.
– Jag har seglat sen jag var sex-sju år, säger Oscar.
– Jag sedan jag var åtta, säger Gustaf.
– Jag började när jag var typ fem år, säger Carl.
De har framgångsrikt deltagit i det svenska rikskvalet för optimistjolleseglare.
Rikskvalet vanns av Oscar Lundqvist som därmed ingår i VM-laget för världsmästerskapen i Cagliari, Sardinien, Italien den 22 juli till 2 augusti.
Hans lagmedlemmar i Victory Challenge Jr. Cup, Gustag Larsson och Carl Strömbeck, ingår i EM-laget för europamästerskapen i Vakriza, Aten, Grekland den 10 till 18 juli.
De tre seglar för Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb söder om Göteborg.
Här är topplaceringarna i finalen i Victory Challenge Jr. Cup 2007:
1. Kullaviks KKK 2, Oscar Lundqvist, Gustaf Larsson, Carl Strömbeck
2. SS Kaparen 1, Victor Bergström, Fredrik Bergström, Holger Tidemand
3. SS Åmålsviken 1, Tom Hastenpflug, Toni Hastenpflug, Tobias Andrén

I samarbete med Västsvenska Turistrådet bjuder Båtmässan in till en unik kustkonferens, med fokus på ökad tillväxt i regionen.

– Vårt engagemang för båtlivet sträcker sig långt utöver att arrangera en mässa en gång om året, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

•• Utgångspunkten för kustkonferensen, som hålls den 20 september på Göteborg Convention Centre, Svenska Mässan, är det regionala tillväxtprogrammet Båt & Hav, som Västsvenska Turistrådet under ledning av Anders Svedberg genomfört tillsammans med alla Bohuskommuner sedan 2004.

Avsikten med kustkonferensen, som både har en gemensam session och tematiska block, är att samla politiker, samhällsplanerare, naturvårdare, hamnägare, marina entreprenörer, båttillverkare, m fl, för att diskutera hur man går vidare, vad som behöver göras.

•• I rapporten konstaterar Västsvenska Turistrådet bl a att båtturismen inte haft samma utveckling som den landbaserade turismen och att gästhamnar mer betraktas som en parkeringsplats för båtar än som en boendeanläggning.

Att momsen på gästhamnsavgiften fortfarande är 25 procent visar att detta synsätt även råder på nationellt plan, skriver man. Samtidigt anger man en enorm tillväxtpotential med fördubblad omsättning och 200 nya årsarbeten i Bohuslän inom tre år.

•• I handlingsplanen föreslår man bl a en undersökning av utbyggnadsmöjligheterna i samtliga gästhamnar, en inventering av lämpliga platser för nya hamnar och en inventering av nya farleder för fritidsbåtar som alternativ till hårt trafikerade farleder.

•• Oavsett vilka initiativ som tas framhåller man att all affärsutveckling måste baseras på hållbarhet, både när det gäller miljöfrågor och sociala aspekter.

– Därför vi är angelägna om att få en så bred uppslutning som möjligt på konferensen. Vår förhoppning är att alla berörda parter ska börja dra åt samma håll, säger Bengt Wallin.

Som ansvarig för Båtmässan känner han ett djupt engagemang i dessa frågor.

– Allt som sker inom båtlivet påverkar båtägandet och, i sin tur, vår mässa. Alltifrån utvecklingen av gästhamnar, bristen på kommunala båtplatser, alla miljöfrågor – ja, överhuvudtaget förutsättningarna för ett rikt båtliv.

– Att vi sedan har ett speciellt intresse för vad som händer västkusten är väl ganska naturligt. Självklart vill vi se en positiv utveckling av båtturismen i vår egen region. Vår satsning på kustkonferensen är ett litet, men ändå viktigt, steg i den riktningen.

Bilden är från Båtmässan i Göteborg 2007. Foto: Jorma Valkonen.

Viamare Invest blir Official Partner till Match Cup Sweden, Sveriges största internationella seglingstävling. Viamare har tecknat ett ettårsavtal med option på förlängning med Brandspot som äger de kommersiella rättigheterna för eventet. Tävlingen avgörs i Marstrand den 2 – 8 juli.

– För oss står segling för äventyr, hängivenhet, ledarskap, miljö och innovation, värdeladdade ord som vi vill förknippas med. Därför var det en självklarhet för oss att nappa på förfrågan om att vara med som sponsor för Match Cup Sweden, säger Patrik Mehks, marknadschef på Viamare Invest AB.

Under Match Cup Sweden ställer Viamare upp med ett antal pontoner från SF Marina samt bevakningsbåtar från det helägda bolaget Sjöassistans. Vidare har Viamare-bolaget Evitbe fått uppdraget att hantera all evenemangslogistik kring tävlingen.

Match Cup Sweden är ett evenemang som drar till sig deltagare från hela världen. Det arrangeras av Brandspot i samarbete med GKSS och lockar över 100 000 åskådare. Till årets tävling har flera av skepparna i det nyss avslutande America’s Cup aviserat att de kommer.

– För oss var det naturligt att ställa frågan till Viamare, med utgångspunkt från dess breda maritima kunskap och engagemang inom segelsporten, säger Jan Torstenson, VD Brandspot.

Viamare Invest, med kända varumärken som Storebro, Nimbus, Ryds och Maxi, är sedan flera år tillbaka starkt engagerat i seglingssporten. Företaget arrangerade Volvo Baltic Race 2003 och 2004, är huvudsponsor åt Svenska Seglarförbundet inför OS i Peking 2008, och genomför en rad återkommande aktiviteter i Sandhamn där Mästarnas Mästare är en av publikfesterna.

Match Cup Sweden 2-8 juli blir stjärnfyllt av världens bästa seglare. Alinghi’s coach i America’s Cup, Peter Gilmour, gav igår besked att han kommer till start. Svenske Magnus Holmberg, Victory Challenge, och Gavin Brady, BMW Oracle, har lämnat klartecken och kommer direkt från America’s Cup. Sju av världens topp-tio-rankade manliga seglare kommer, liksom tre av världens bästa kvinnor.
13 av 16 världens bästa seglare är klara för start i Match Cup Sweden i Marstrand. Sju av de tio högst rankade på ISAFs rankinglista och tre av de bästa kvinnliga seglarna har anmält sig som skeppare.
– Det starkaste kortet är tungviktaren Peter Gilmour, som coachar det europeiska vinnarteamet Alinghi i America’s Cup. Det är vi oerhört glada för, säger Erik Centerwall, GKSS, sportslig projektledare i Match Cup Sweden.
Gilmour vann senaste Match Cup-tävlingen liksom hela världsserien 2005 och har tagit hem den svenska tävlingen ytterligare fem gånger tidigare. Nu kommer han till Sverige för att försvara titeln, precis som hans Alinghi, där han är coach och konsult, ska försvara America’s Cup-titeln.
Men övriga seglare ligger precis i kölvattnet och kommer att ge honom en tuff match. Här vimlar av America’s Cup och topprankade match race-seglare. Gavin Brady, taktiker på BMW Oracle som just åkt ur Louis Vuitton Cup, är anmäld till start. Sveriges Magnus Holmberg, skeppare på Victory Challenge, och Björn Hansen är också klara. Världstoppen i ISAFs rankinglista, Ian Williams, Mathieu Richards, Sebastien Col och ryssen Eugeniy Neugodnikov, alla i tio-i-topp på ISAFs rankinglista över världens bästa match race-seglare har lämnat klartecken, liksom Eric Monnin, rankad 15.
Världens bästa kvinnliga seglare får också en chans att utmana männen på lika villkor, för första gången i cupen. Världsettan Claire Leroy och internationellt toppseedade svenskorna Malin Millbourn och Jenny Axhede seglar med seger i sikte.
– Vi är givetvis oerhört stolta över att Peter Gilmour kommer tillbaka igen, och vi är fantastiskt glada över ett så starkt internationellt startfält. Det här blir en kamp på högsta världsnivå, kommenterar GKSS klubbdirektör Peter Klock.
Alla seglar på en bana mitt i Marstrand med identiska båtar, DS37 Match Racer, som är en 11,25 x 3,2 meter lång kölbåt, speciellt framtagen för match racing.
Match Cup Sweden är den svenska deltävlingen i världsserien för match racing, World Match Racing Tour, och har arrangerats sedan 1994 med ”reklamuppehåll” 2006. I år kommer evenemanget tillbaka med förnyad kraft och med nya arrangörer.

Sveriges största seglingsevenemang, Match Cup Sweden 2-8 juli, lockar världens bästa seglare och Sveriges tyngsta beslutsfattare. Alinghi’s coach Peter Gilmour och svenske Magnus Holmberg, Victory Challenge, har lämnat klartecken och kommer direkt från America’s Cup. Volvos Leif Johansson och Investors Jacob Wallenberg är två av huvudtalarna på eventets näringslivsforum.
– Nya Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli blir ett internationellt mästarmöte i segling, ett forum för svenskt näringsliv och ett av sommarens största publikevenemang av högsta klass, förklarar Jan Torstenson, vd för Brandspot som tillsammans med GKSS arrangerar tävlingen.

Alinghi’s Peter Gilmour klar för start
13 av 16 världstopprankade seglare är klara för start. Det starkaste kortet är tungviktaren Peter Gilmour, som coachar det europeiska vinnarteamet Alinghi, som ska försvara sin seger i America’s Cup. Gilmour vann senaste Match Cup-tävlingen liksom hela världsserien 2005 och har tagit hem den svenska tävlingen ytterligare fem gånger tidigare.
Men övriga seglare ligger precis i kölvattnet. Gavin Brady, taktiker på BMW Oracle som just åkt ur Louis Vuitton Cup, är anmäld till start. Sveriges toppnamn Magnus Holmberg, skeppare på Victory Challenge, och Björn Hansen är också klara. Världstoppen i ISAFs rankinglista, Ian Williams, Mathieu Richards, Sebastien Col och ryssen Eugeniy Neugodnikov har lämnat klartecken liksom Eric Monnin.
Världens bästa kvinnliga seglare får också en chans att utmana männen på lika villkor, för första gången i cupen. Världsettan Claire Leroy och internationellt toppseedade svenskorna Malin Millbourn och Jenny Axhede seglar med seger i sikte.
– Vi är givetvis oerhört stolta över att Peter Gilmour kommer tillbaka igen, och vi är fantastiskt glada över ett så starkt internationellt startfält. Det här blir en kamp på högsta världsnivå, kommenterar GKSS klubbdirektör Peter Klock.
Alla seglar på en bana mitt i Marstrands hamnbassäng med identiska båtar, DS37 Match Racer, som är en 11,25 x 3,2 meter lång kölbåt, speciellt framtagen för match racing.

Deltävling i World Match Racing Tour
Match Cup Sweden är den svenska deltävlingen i världsserien för match racing, World Match Racing Tour, och har arrangerats sedan 1994 med ”reklamuppehåll” 2006. I år kommer evenemanget tillbaka med förnyad kraft och med nya arrangörer.
– Vi har lagt extra fokus på att utveckla evenemanget med bland annat ett årligen återkommande Event Marketing-seminarium. Där kommer Sveriges beslutsfattare att samlas, med Match Racing och världens bästa seglare som inramning, säger Jan Torstenson, vd för arrangören Brandspot, ett ledande konsultbolag inom eventmarknadsföring, som tar ansvar för marknadsföring, finansiering och genomförande av evenemanget 11 år framåt, där GKSS ansvarar för det sportsliga.

Volvos och Investors chefer huvudtalare
Beslutsfattare i näringslivet och offentliga sektorn samlas i Marstrand den 6 juli samtidigt som seglingarna pågår. Corporate Marketing Event Forum har lockat flera tunga talarnamn. Bland föredragshållarna om hur evenemang och sponsring används strategiskt i företagens och Sveriges internationella marknadsföring, finns bland andra Volvochefen Leif Johansson, Investors Ordförande Jacob Wallenberg, Göteborgs kommuns ordförande Göran Johansson, Regeringens sakkunnige Bo Gentzel, Vodafones globala Brand Manager David Erixon med flera.
Forumets moderator är Lars Adaktusson.
– Det är första gången som företagsledare på den här nivån berättar öppet om hur Event Marknadsföring sätts in i företagens strategiska affärsplanering och vilka effekter det har på deras affärer, förklarar Jan Torstenson.
Finansieringen av Match Cup Sweden sker genom företagspartners. Brandspot har samlat ett tjugotal officiella partners och sponsorer till årets event.
– Vi har nått den punkt där evenemanget är finansierat och vi ser en oerhört god potential för framtiden redan nu, avslutar Jan Torstenson, Brandspot.

Nu är dykundersökningar vid 1600-talsvraket utanför Dalarö i full gång. Statens maritima museers arkeologer har i drygt en vecka arbetat med att mäta in skrov och föremål vid det ytterst välbevarade vraket. Men de är inte först – redan på 1600-talet verkar man ha dykt ner till vraket för att bärga kanoner. Genom undersökningen, som sker i samarbete med Haninge kommun, hoppas arkeologerna kunna säga mer om vilken typ av fartyg det har varit och var det kom ifrån.

Pressbilder finns i vårt digitala pressrum:
http://press.maritima.se

Cirka 30 meter under vattenytan, över hela vrakplatsen, ligger föremål – keramik, flaskor, verktyg av olika slag samt korgar och lådor. En kanon står på halvdäcket. Hittills har arkeologerna fått en god uppfattning om hur de övre däcken, halv- och backdäck, är konstruerade.

Sannolikt är att bärgningar har genomförts på vraket redan på 1600-talet, förmodligen kort efter förlisningen. Framför allt är det tydligt genom att halv- och backdäck är uppbrutna.

– Troligtvis har man bärgat kanoner, vilket kan förklara att endast en kanon finns kvar på fartyget. Det bör ha funnits flera, vilket inte minst flera kanonportar vittnar om. Att bärgningar genomförts ökar chanserna att hitta arkivkällor som hjälper oss att identifiera fartyget, säger Andreas Olsson, arkeolog och projektledare för undersökningarna.

Arkeologerna tror inte att det rör sig om något örlogsfartyg, trots kanonen som står på halvdäck. Det var inte ovanligt att även civila fartyg seglade bestyckade på den tiden. Det verkar inte heller ha varit ett handelsfartyg.

– Det är ett ganska litet fartyg, ca 20 meter långt. Det som är lite speciellt är en galjonsfigur i form av ett lejon. Det var inte vilka fartyg som helst som seglade omkring med ett lejon i stäven på 1600-talet. Vi får känslan av att det kan ha varit en privat jakt, men än så länge är det bara spekulationer, säger Andreas Olsson.

En spännande ledtråd är också ett av de föremål som bärgades av vrakets upptäckare, redan 2003. Det är en glasflaska med ett sigill som kan vara ett engelskt adligt vapen, antingen släkten Boynton eller Ogle i Northumberland. Glasflaskan kan genom sin form dateras till tiden mellan 1640–1670. Prover av fartygsvirket kommer också att tas med borr. Förhoppningen är att årsringarna i träet ska kunna berätta om när virket till fartyget fälldes och var det har växt.

Just nu pågår inmätningen av skrovet och fotografier sätts samman till en mosaikbild som ger en detaljerad översikt över vraket. Alla synliga föremål på vrakplatsen noteras och karteras noggrant. Arkeologerna kommer dock inte att bärga några föremål. De pågående dykningarna syftar till att upprätta en vård och skyddsplan för vraket.

Info www.maritima.se

Bilden: Dykande arkeolog Jens Lindström, från Statens maritima museer, avslutar ett dyk på 1600-talsvraket.
Foto: SMM

Stockholm 25 maj 2007 – Ericsson Racing Team ställer upp med två båtar i Volvo Ocean Race 2008-09. Båt nummer två blir en nordisk affär med nordisk besättning. Svenske kappseglaren Anders Lewander får ansvaret ombord som skeppare.

I fjol rekryterade Ericsson Racing Team några av seglingsvärldens absolut bästa och mest erfarna namn till sin satsning. Skepparen John Kostecki, designern Juan Kouyoumdjian och båtbyggaren Killian Bushe har alla tunga meriter från tidigare Jorden Runt-kappseglingar.

Anders Lewander ansluter nu till det namnkunniga gänget, med en meritförteckning som inte riktigt liknar de andras. Han är en nykomling i Volvo Ocean Race och hans bakgrund är något olik den gängse bilden av en professionell havskappseglare.

– Vi vill föra in nytt folk i tävlingen. Ett av våra mål är att bidra till utvecklingen av erfarna och högklassiga havskappseglare i Norden. Vi har redan idag skickliga kappseglare i Norden. Nu ger vi dem en möjlighet att få erfarenhet från internationell havskappsegling, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.

Anders Lewander må vara en nykomling i Volvo Ocean Race men hans bakgrund och seglingsmeriter är imponerande. Anders har varit medlem i svenska seglingslandslaget under flera år och seglat det mesta från 49:ers till Archipelago Raid. Han har också seglat jorden runt ombord på Cheyenne/Playstation i Oryx Cup 2005. Sedan 1994 arbetar Anders som segelmakare på North Sails Sweden på Lidingö i Stockholm.

– Jag är stolt över att få förtroendet att leda en nordisk satsning i Volvo Ocean Race. Ericsson Racing Teams satsning är otroligt professionell i alla detaljer och vi bygger ett starkt nordiskt team, säger Anders Lewander och fortsätter:

– Det finns en fantastisk kompetens bland nordiska seglare och nu har vi förutsättningarna att visa upp den.

Anders Lewander kommer att jobba tillsammans med Magnus “Mange” Olsson som coach och rådgivare. Mange har seglat fem Volvo Ocean Race/Whitbread och hans erfarenhet är ovärderlig för teamet.

Ericsson Racing Team kommer att bygga båda sina båtar på varvet vid Ericssons huvudkontor i Kista utanför Stockholm. Den första byggs just nu och sjösätts i höst, medan båt nummer två blir klar under våren 2008.

– Det här är i särklass det bästa sättet att få en stark och slagkraftig kampanj. Nu kan vi utföra fullskaliga farttester och utveckla ett optimalt segelprogram, säger John Kostecki som kommer att vara skeppare på en av Ericsson-båtarna.

De två Ericsson-besättningarna kommer att vara en del av samma team och de kommer att tävla med lika förutsättningar. Båda byggs i Kista av Killian Bushe med målsättningen att skapa två optimala kappseglingsbåtar.

– Med två båtar och två tävlingsinriktade besättningar kommer vi att kunna träna effektivt och förhoppningsvis utvecklas mycket innan starten i spanska Alicante hösten 2008. Och så ger vi en Nordisk besättning möjlighet att delta och förhoppningsvis göra bra ifrån sig under en kappsegling jorden runt, säger Richard Brisius.

Årets två största seglingsevenemang på svenska vatten är Eurocard Gotland Runt i Sandhamn och Match Cup Sweden i Marstrand. I den första möts både amatörer och proffs i Europas största havskappsegling.
På västkusten möts världseliten i match racing i den internationella stortävlingen Match Cup Sweden.
Victory Challenge har just genomfört en av Sveriges bästa insatser i Louis Vuitton Cup. Magnus Holmberg, Sveriges främste match racingseglare berättar om den svenska America´s Cup-satsningen.
Eurocard Gotland Runt, den klassiska och största havskappseglingen på svenska vatten, har i år gjorts om en hel del, bland annat med en ny ”folkklass” – LYS-klassen och en hel veckas publikfestligheter i Sandhamn för dem som inte seglar. Starten går den 1 juli kl. 12.00 i Sandhamn och seglingarna går runt Gotland och tar mellan två och fyra dygn.

LYS lockar familjeseglarna
– Eurocard Gotland Runt blir i år en tävling för proffs, amatörer och inte minst för besökarna i Sandhamn. En nyhet är att man för första gången kan ställa upp i LYS-klassen med vanliga familjebåtar. Vi har också för första gången ett underhållning för både barn och vuxna som är kvar i Sandhamn, från onsdag till onsdag, säger nyutnämnda klubbdirektören på KSSS, Therese Ahlström.
Antalet tävlande båtar förväntas öka i år.
– Vi vill bredda tävlingen både till antalet båtar och till familjer och amatörseglare. Vi har infört LYS för att göra det enklare för fler att ställa upp i Eurocard Gotland Runt och tävla mot rena kappseglingsutrustade båtar, men de behöver inte komplicerade mätbrev, dyra segel och de kan hyra säkerhetsutrustningen, säger Fredrik Feldreich, tävlingsledare.

VO70-båtar i tuff duell
Eurocard Gotland Runt är norra Europas största havskappsegling. Storleken avspeglas inte minst i land på antalet publikarrangemang i Sandhamn som är rekordstort i år. Bland de tävlande finns många nya, intressanta båtar. Bland annat får vi se ett spännande VO70-race med bland andra Ericsson och ABN Amro på startlinjen samt den extrema Open 60-båten, Hugo Boss, en 60-fotsracer som seglas av Alex Thomsson. Alex är ett av de allra största namnen i ensamseglingens jorden-runtcirkus.
Följ seglingarna via webben och i mobilen.
I år kan också många av Gotland Runt-båtarna följas av ”soffliggarna” genom ett nytt utvecklat positioneringssystem med AIS-transpondrar från True Heading. Fler båtar än tidigare kommer att ha sändare ombord som ständigt ger aktuella positioner så att man kan följa båtarna via Internet. Seglingarna går också att följa via mobilen, www.gotlandrunt.se/mob

Match Cup Sweden lockar världsseglarna
Match Cup Sweden är den största internationella matchracingtävlingen på svenska vatten och seglas av tradition i Marstrand inför en publik på över 100 000. Hit kommer flera av världens bästa matchracingseglare. Magnus Holmberg, som nyligen fick mönstra från av den svenska America’s Cup-satsningen är en självskriven stjärna i startfältet. 15 av 16 toppseedade världsseglare är klara, bland annat Magnus Holmberg och ytterligare några namnkunniga seglare från America’s Cup kommer. De svenska hoppen Jenny Axhede och Malin Millbourn tillsammans med världsettan Claire Leroy utmanar herrarna på samma villkor. Tävlingarna pågår den 2-8 juli i Marstrand.
Följ båtarna via Internet eller från ”berget”.

Match Cup Sweden är en av de mest publikvänliga seglingarna som går på svenska vatten. Båtarna seglar på en kort bana mycket nära land och seglingarna lockar varje år omkring 100 000 åskådare. De flesta kan bänka sig bekvämt på bergsklipporna varifrån de ser tävlingarna mycket bra.

Andra stora svenska seglingsevenemang 2007
SM/EM i IMS avgörs i Sandhamn 24-29 juli. LagOptiSM och SprintSM för Laser arrangeras av KSSS i år. Ericsson Racing Team bygger ny VO70-båt i Kista och förbereder sig för Volvo Ocean Race 2008-2009. Tall Ships’ Race är världens största och vackraste regatta för gamla segelskepp. 120 seglande skepp av olika storlekar samlas i Stockholm i slutet av juli och kappseglar till Stettin med start den 31 juli från Revengegrundet.

Info www.gotlandrunt.se och www.matchcupsweden.com

Läs även Gotland Runt-bloggen, gotlandrunt.blogg.se.

Skärgårdsmässan i Wasahamnen på Djurgården arrangeras för 19:e året den 25-27 maj 2007. Det är ett av Stockholms större och mest uppskattade evenemang som lockar 50 000 besökare. Längs kajerna finns utställare från flera länder runt Östersjön med semestertips, hantverk, båtar och båttillbehör samt det som hör till fritidshuset. Vid bryggorna visas nya och begagnade båtar. På mässan finns ett gediget inslag av skärgårdsmat, musik, kultur och seminarier.
Mässan inleds med ett konvent om Stockholms marina miljöer och invigs därefter av föreningen Sjögårdens ( www.sjogard.se) ordförande Gustaf ”Gutte” Taube fredag 25/5 kl 13.
Under fredagen öppnas Båthall 2 för sommaren med en världsunik utställning av unika fritidsbåtar från flera sekel och historiska klenoder.
Under lördagen samlas också ett stort antal veteranbåtar vid bryggorna, och besättningar har tidstypiska kläder. Kl 13 kommer Sjöhistoriska museets chef Hans-Lennart Olsson att dela ut plaketter till K-märkta fartyg.
Lördag kl 14 arrangeras en Taube-konsert i samarbete med Taubesällskapet (Tomas Edström och musikgrupp Mysingen ), och på söndag 14 arrangeras en Taube-konsert med Ulf Bagge, Gisela Nordell och Pierre Ström. Dessutom finns flera musikanter på mässan hela öppettiden.
Öppettider fredag 25/5 kl 12 – 18, lördag 26/5 10 – 18, söndag 27/5 kl 10 – 17. Fri entré.
Info www.skargardsmassan.se

Pressmeddelande från MRCC
Två danska medborgare räddades på onsdagen från en sjunkande motorbåt vid Svinbådan i Öresund.
Larmet inkom till Sjöräddningscentralen i Göteborg kl 1148 på onsdagen. En privatperson vid golfbanan norr om Viken hade fått syn på en motorbåt med två personer ombord. Han kunde också berätta att båten höll på att sjunka.
En minut senare ringde ytterligare en larmare som sett den 30 fot långa motorbåten, som uppges ligga ca 300m ut från land. Aktern uppgavs redan ligga under vatten.
Observatörerna berättade också om att de hört en ”smäll”, vilket kan tyda på att båten kört på något.
Sjöräddningscentralen larmade omedelbart följande räddningsenheter till platsen:
• Räddningstjänsten Höganäs
• Rescue Lars Lindfelt, SSRS Höganäs
• HMS Tapper, Försvarsmakten
• Rescue 276, dansk räddningshelikopter
• KBV 048, Kustbevakningen
• Lommen, danskt militärfartyg
En av larmarna rapporterar kl 11:59 att de ombordvarande nu tar sig upp på båtens flybridge. Kl 12:06 berättar han att båten sjunker. Kustbevakningen hade sjösatt sin lilla snabbgående båt, som tillsammans med SSRS nu var ca 100m från den nödställde.
Kl 12:08 meddelades att KBV räddat två personer.
De två danskarna är välbehållna och KBV 048 har lämnat av dem i Helsingör.

SMHI:s statistik över Göteborgsvädret de senaste 50 åren indikerar att det vid Ostindiefararens hemkomst till Göteborg blir 15 grader varmt och 5 m/sek sydsydvästlig vind ankomstdagen 9 juni. Och inte en enda droppe regn!

Om det händelsevis blåser in ett litet mörkt moln in över Göteborg mitt på dagen, då skeppet stävar in mot Älvsborgsbron, så faller endast 2 mm regn.
Allt om man ska tro på det statistiska medelvärdet för Göteborgsvädret den 9 juni ända sedan 1957.

För de säkert hundratusentalet åskådare som tar emot Ostindiefararen blir det nära nog ett kanonväder. Men hur blir det för besättningen ombord?

– Under Kinaexpeditionen har Götheborg klarat tropiska stormar, skyfall och extrem värme, så även om det skulle bli lite motvind i Kattegatt ska det inte störa skeppets slutspurt mot hemmahamnen, säger kapten Peter Kaaling.
Och solsken är så klart ett plus!

Av 50 års Göteborgsväder att döma är risken för ett ruskväder nästan obefintlig. Bara en gång kröp termometern ner till 10 plusgrader, det var för 22 år sen. Toppnoteringen från 1988 lyder på +22,3 grader för lunchtid en 9 juni under de senaste 50 åren.

Vanligast för just detta datum är sydliga och sydvästliga vindar och inget regn. På 50 år har det bara åtta gånger kommit mer än 5 mm under hela dygnet.

– Låt oss hoppas att vädrets makter också läst SMHI-statistiken, säger Anki Sande, evenemangsansvarig för mottagningen i Frihamnen den 9 juni.

Göteborgarna kan lugnt packa kaffekorgen för att hitta sig en bra utsiktsplats vid älven.

I en storsatsning som kallas KlassDraget gör nu Sportfiskarna tillsammans med fiskeredskapsbranschen en storsatsning för att intressera Sveriges skolbarn för naturen och för fiske. 5000 mellanstadieelever över hela landet kommer att fiska med den lokala fiskeklubben.
Inspiration till satsningen kommer från Norge där projektet ”Skolestang” blivit en dundersuccé och mer än 100 000 skolbarn har deltagit sedan starten 2002. Skolor erbjuds en välorganiserad friluftsaktivitet. Den lokala fiskeklubben står för instruktörer och Sportfiskarna tillsammans med sponsorer står för utrustning och material. Efter fiskeutflykten får skolan och fiskeklubben behålla fiskeutrustningen.
– Vi märker att intresset för KlassDraget är stort bland våra klubbar och ambitionen är att ta med ännu fler skolbarn på fiske nästa år, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.
– Återväxten i sportfiskeleden är en förutsättning för branschens framtid och ungdomsarbetet är en hjärtefråga för oss. Att sponsra KlassDraget med lämplig utrustning var en självklarhet för oss, säger Rolf Baum, ordförande i branschorganisationen Spofa Spöfiske.
Info www.sportfiskarna.se/klassdraget.

Idag invigdes ett nytt besökscenter vid Hjälmare kanal. Besökscentret är en del i upprustningen av Hjälmare Kanal som pågått under flera år.
Hjälmare kanal och Hjälmare docka är ett viktigt regionalt besöksmål. Genom samverkan mellan EUs strukturfonder, Länsstyrelsen i Västmanland, Arboga kommun och markägaren Sveaskog har arbetet med att rusta kanalen och färdigställa besökscentret kunnat genomföras.
Det nya besökcentret innehåller en helt ny utställning som berättar om
kanalen och dess historia. Om sjöfart då och nu och om människor och kulturhistoria.
Utställningen skildrar också det spännande djurlivet som finns utefter kanalen
samt det delvis särpräglade växtlivet. En ny caférörelse har också etablerats.
Traditionsenligt skedde även så kallad kanalinspektion. Det sker årligen efter vårens reparations- och underhållsarbeten. Styrelsen fann kanalen säker och farbar och beslutade att årets seglationssäsong på kanalen kan inledas.
Läs mer på:
www.hjalmarekanal.se
www.sveaskog.se

Pampas Kajak. Så heter Sveriges största kajakcentrum, som ligger i Pampas Marina vid Karlbergs strand och blir landets största i sitt slag. Den 300 kvadratmeter stora butiken med glasfasader är ett nytt och spektakulärt inslag i Stockholms stadsbild, inte minst eftersom den flyter på vattnet.
Här erbjuds ett brett utbud av kajaker och tillbehör från alla stora märken, men även uthyrning av kajak med tillbehör för endast 149 kronor per dygn.
– Stockholm har perfekta paddelvatten runt hela staden och med vårt strategiska läge vill vi göra det lätt för stockholmarna att komma ut på sjön. Sjösättningen direkt från butiken ger extra krydda på turen, säger Richard Öhman, grundare av Pampas Kajak.
Kajakpaddling ligger i tiden och allt fler har upptäckt det nya folknöjet. Mitt i kajakboomen storsatsar Pampas Kajak med en ny och annorlunda butik, som blir landets största kajakcenter. Här säljs kajaker från märken som Point 65, RTM, Seaward Kayaks, Hobie och Current Design. Med sitt läge i Pampas Marina strax utanför Stockholms stadskärna och med paddlingsvatten av toppklass precis vid butiken hoppas Pampas Kajak locka dit såväl de redan paddlingsbitna som alla som är nyfikna på sporten. Och tidpunkten för lanseringen av kajakcentrat är ingen slump.
– Intresset är enormt och det känns kul att kunna ha ett inspirerande center med både uthyrning och försäljning under samma tak, säger Richard Öhman.
Designen på Pampas Kajaks butik är en mix mellan en genuin sjöbod och modern arkitektur och kompletterar den befintliga marina miljön på Pampas Marina.
– Det nya kajakcentrat gör Pampas Marina mer mångsidigt då det drar en ny målgrupp hit. Dessutom bidrar Pampas Kajak till ”marina-känslan” med sin oerhört vackra butik, säger Richard Bergström, grundare och ägare av Pampas Marina.
Utöver försäljning och ett komplett kursprogram startar Pampas Kajak även uthyrning av kajaker från Point 65 till ett pris långt under konkurrenternas. Priset är 149 kronor för ett dygn och 349 kronor för en långweekend, torsdag till måndag. Detta inklusive paddel, flytväst och kapell. Sedan är det bara att sjösätta och ge sig ut på Mälaren.
– Genom att tillämpa dygnshyra slipper man känna stress när man är ute. Kajakpaddling handlar om att njuta, gärna med en liten picknick redo i packningsluckan, säger Richard Öhman.
Pampas Kajak invigs officiellt onsdagen den 23 maj. Då kommer Nigel Foster, en av paddlingsvärldens absoluta toppnamn, till butiken. Foster kommer att klippa invigningsbandet och ger även en kostnadsfri exklusiv kurs, en paddlingsuppvisning och en föreläsning om sin expedition i Labrador.
Allmänheten är bjuden och erbjuds även kostnadsfri prova-på-paddling med eller utan instruktör samt mat och dryck.
Info www.pampaskajak.se.

Lördagen den 19 maj passerade Ostindiefararen Götheborg uppför Themsen, passerade under Tower Bridge och in i London Pool. I The Pool kommer hon att hälsa Londonborna med traditionell salut. Det berömda museifartyget HMS Belfast kommer att besvara saluten.
– Vi har en gedigen expedition bakom oss, en resa som starkt har positionerat Sverige som en nation med många starka varumärken och med en lång tradition av handel och sjöfart. London som finalhamn innan hemkomsten till Göteborg, blir ett värdigt avslut på en enastående resa, säger Stellan Mjärdner, VD SOIC.
Ostindiefararen går från London Pool in i West India Docks, Isle of Dogs, där hon kommer att ligga i South Quay. En ankomstceremoni kommer att hållas vid kaj i South Quay, kl.16.30 på lördagseftermiddagen.
Under hamnstoppet i London blir det diverse arrangemang, bland annat seminarier, filmvisning för att uppmärksamma Carl von Linné samt konserter med svenska artister.
I London finns skeppet öppet för allmänhetens besök den 22, 26 samt 29 maj.
Götheborgs vistelse i London sträcker sig till den 2 juni, då hon kommer att segla av för återkomsten till hemmahamnen i Göteborg, den 9 juni.
Info www.soic.se.

GYS stiftelses stipendium för år 2007 tilldelades s/y Isola en under renovering varande nätt liten Neptun 12. Linnéa Lundin är lycklig ägare till Isola, som nu står utan köl, på plankan således, och undergår en grundlig renovering och uppbyggnad. GYS stipendium kommer väl till pass. Virke och annat smått och gott behövs under gång. Linnéa studerar och då är stålar en bristvara.
Som stöd och inpiskare fungerar pappa Ragnar Hallgren, inbiten seglare och snickare. Även han ägare till en Neptun 12, som emellrtid är segelklar till instundande sommar. Isola stod utomhus med bristfällig täckning i 13 år. Mycket murket blir mycket nytt.
– Jag bygger med pappas hjälp sittbrunnsarg och liten kapp, modell stjärnbåt. Så man kan röra sig och få skvättskydd. Linnéa trivs kring Svenska Högarna. Bra om man inte blir sjöblöt och vattenfylld ute i havet.
Hur många som byggdes vet ingen säkert men det finns nummer upp till 74 men så många byggdes säkert inte. Även om siffran 80 nämts av en framstående nepparbåtbyggare i Roslagen. Här finns mörkertal. Var seglar båtarna? I Erstaviken öster om huvudstaden. I sjön Runn. Tre i Storsjön vid Sandviken. Helt klart är att Neptun 12:an är en udda båt och ovanlig. Och vackrare än Neptunkryssaren enligt vissa konässörer.
– Pappa har också en Neptun 12 i bättre skick och till sommaren segelbar. Jag lär inte komma under segel förrän till säsongen 2008 menar Linnéa. Här har fått bytas mycket och bottenstockar och annat litet varje. Däcket blir nytt. Oregon pine på plywood och uppsäkrat med epoxy och glasfiber där så är lämpligt och känns rätt. Isola har nr 16 i seglet. Någonstans finns självklart utförlig dokumentation. Gäller bara att få fram den. Mast finns. Hänger här skjultaket.
Var och vem som har byggt Linnéas ögonsten Isola är höljt i dunkel. Ännu så länge är bäst att tillägga. Niclas Skärlund halvmodellkonstnären skall dyka i Neptunkryssareförbundets digra korrespondens från förr. Där bör dimmor kunna skingras. Och halvmodeller skapas.
Årets GYS-stipendium på 10 000 kr delas ut under våren/sommaren i samband med större GYS-evenemang.
GYS Stiftelses ändamål är, att genom utdelande av stipendier stödja bevarande av äldre, kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar av trä eller annat byggnadsmaterial samt äldre segel- och riggtyper. Därigenom skall GYS Stiftelse genom sin verksamhet söka motverka likriktningen inom segelsporten. GYS stipendium utdelas i första hand som erkänsla och uppmuntran till ägare av äldre segelbåt, som underhålls, rustas, förbättras eller seglas på ett sätt som är berömvärt, intressant, eller eljest särskilt förtjänstfullt.

BMW ORACLE Racing och Desafío Español stod inför en situation som de måste vinna under söndagens Louis Vuitton Cup. Men Spanjorerna vann och får fortsätta tävla medan amerikanerna eliminerades från Louis Vuitton Cup.
Det amerikanska teamet seglade under ledning av sin nye skeppare, Gavin Brady, och med sin nye rorsman, Sten Mohr, medan den tidigare skepparen och rorsman Chris Dickson klev av båten. Men det förändrade inte slutresultatet – Luna Rossa Challenge ledde hela seglingen och säkrade därmed segern.
Spanjorerna gjorde i kontrast till amerikanerna inga förändringar alls förutom vanlig rotation ombord. Rorsman på den spanska båten var Karol Jablonski. Seglingen startade i en bris på tio knop som senare toppade 15 knop. En enorm flotta av åskådarbåtar fanns på plats och stöttade hemmateamet Desafío Español.
Seglingarna fortsätter med Louis Vuitton Cup på tisdag då Emirates Team New Zealand möter Desafío Español 2007.
För mer information besök America´s Cup hemsidan www.americascup.com

Är du mellan 9 och 13 år? Då har du möjlighet att upptäcka naturen och sportfisket på ett enkelt sätt i sommar. I ett unikt samarbete ger Abu Garcia, organisationen Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker runt om i Sverige 8 000 barn mellan 9 och 13 år chansen att prova på sportfiske helt utan kostnad.
– Vi tycker det är viktigt att barnen får komma ut naturen med till exem­pel ett fiskespö i handen. Den tid man tillbringar i naturen är värdefull och måste tas tillvara. Gärna då i sällskap med en eller båda föräldrarna, säger Olle Lidesjö från det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia.
Ett aktivt utövande av friluftsliv anses vara bra för hälsan och skapa förståelse för varför naturen är viktig att bevara. Samtidigt kommer allt färre barn och ungdomar kommer ut i naturen medan stillasittande aktiviteter ökar.
– Det är en utveckling vi vill ändra på och hoppas att denna storsatsning kan bidra i den riktningen, säger Stefan Nyström, generalsekreterare i Sportfiskarna.
Under hela sommaren – från 15 maj till 15 augusti – erbjuds ungdomar mellan 9-13 år:
• Lån av ett haspelset från Abu Garcia
• Gratis medlemskap i Sportfiskarna
• Folksams olycksfallsförsäkring ingår när du registrerat ditt medlemskap
• 32-sidig fiskehandbok
• Du behöver bara betala 100 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman
Tänk att kunna fiska varje dag i sommar och lämna tillbaka utrustningen när skolan börjar. Bättre kan det inte bli!
“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker.
Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

Spanien ställer upp med två båtar i det kommande Volvo Ocean Race 2008–09. Deras deltagande tillkännagavs officiellt 16 maj av Francisco Camps Ortiz, regionspresidenten för Valencia.
Därmed är antalet anmälda båtar uppe i stycken. Förutom Spanien är tre båtar klara för racet; Mean Machine (Nederländerna), Ericsson (Sverige) och PUMA (USA).
Pedro Campos, som ansvarade för team Movistar i Volvo Ocean Race 2005–06 race, tar ansvaret för den spanska utmaningen. Sponsorerna för de två båtarna kommer att tillkännages under de närmaste två veckorna.
Volvo Ocean Race 2008–09 blir den femte upplagan av denna världsomspännande utmaning i havskappsegling. Starten går i Alicante och tävlingen angör för första gången hamnar i Mellanöstern, Sydostasien, Kina och Indien. Volvo Ocean Race spänner den här gången över 39 000 Nm, 8 000 Nm mer än i den förra upplagan som seglades 2005–06. Tävlingen angör elvahamnar och tar över nio månader att genomföra.
Info www.volvooceanrace.org

Nacka Strand Waterfront Days som gick av stapeln för 6:e året i rad under maj månads första helg är över för i år. Det var sol, vind och vatten för hela slanten och evenemanget slog rekord med närmare 3000 besökare.
– Vi hade bokstavligen vind i seglen i år och det blev en mycket lyckad helg som förstärker Nacka Strands position som Stockholms närmaste seglarmecka, konstaterar Viktoria Westholm, AP Fastigheter AB, som är ägare av Nacka Strand.
Nacka Strand visade upp sin allra bästa sida under helgen som var 2007 års start på seglingssäsongen. Flertalet arrangörer längs med Nacka Strand fick ta emot mängder av besökare då det rådde perfekta förhållanden för både besökare och kappseglare. Man bjöds på spännande tävlingar, segelflygning, en fullspäckad båtmässa och en inte minst soldränkt veranda hos Resturang J som passade på att sparka i gång sommarsäsongen på riktig.
– Det är en perfekt start på utomhussäsongen, med kanonväder och så alla båtarna som ligger i hamn och ute i vattnet, säger Mikael Schölander, källarmästare på Restaurang J.
Nytt för i år var det mycket populära sjöflyget som för en billig peng tog besökare upp i luften för att se Nacka Strand och skärgården från ovan.
Precis som förra året arrangerade Marinmäklarna en flytande båtmässa som detta år drog 28 utställare. Många båtintresserade flockades till för att inspireras till nya inköp.
Även Nacka Strand Yacht Club som är Nacka Strands egen båtklubb är mycket nöjda med arrangemanget som lockade 21 kappseglande båtar.
Nacka Strand Waterfront Days är ett samarbete mellan hyresgäster i Nacka Strand och ägarna till Nacka Strand, AP Fastigheter.

Nu lanserar Nordisk Mobiltelefon, den enda operatören med ett rikstäckande 3G-nät, mobilt bredband i praktiskt taget hela Sverige – även för de som bor långt utanför tätorterna.

Trots den intensiva marknadsföringen av 3G och mobilt bredband har människor utanför storstäderna fortfarande svårt att få tillgång till dessa tjänster. Många människor saknar även möjlighet att få fast bredband, enda möjligheten för dessa har varit långsamma telefonmodem. Men nu kan alla få bredband.

Nordisk Mobiltelefons nät öppnades för trafik under första kvartalet 2007. Sedan dess har nätet förtätats och förstärkts över hela landet. Idag täcker nätet mer än 70 procent av Sveriges yta till skillnad från andra operatörers nät som täcker cirka 30-35 procent. Målsättningen är en täckning som är bättre än för dagens GSM-nät, men redan idag kan människor i praktiskt taget alla befolkade delar av landet börja använda mobilt bredband.

– Vi kan idag erbjuda robust mobilt bredband på både Stureplan i Stockholm och Avenyn i Göteborg, men till skillnad från andra operatörer är det i landsbygden och längs kusterna som vi är starkast, säger Rikard Slunga, VD på Nordisk Mobiltelefon. Gång på gång får vi höra att 3G görs tillgängligt för över 99 procent av Sveriges befolkning, men verkligheten ute i landet ser helt annorlunda ut. Där finns det ofta inga 3G-nät överhuvudtaget.

Nordisk Mobiltelefon finns i Sverige, Norge och Danmark, och erbjuder mobilt bredband baserat på den amerikanska 3G-teknologin CDMA2000. Den är världens mest utbredda 3G-standard med över 350 miljoner användare i främst Nord- och Sydamerika, Asien och nu även i Europa. Genom att återanvända frekvenserna från det analoga NMT450 får man fördelen att radiosignalen färdas betydligt längre än med den 3G-teknik som används av andra operatörer i Sverige idag. Det betyder att lösningen är mer robust och därför lämpar sig bättre för de förhållanden som råder här i Norden

– Jag har använt modemet under en sjöresa utmed Norrlandskusten från Umeå till Roslagen. Hela tiden har vi haft kontakt med Internet. Detta trots att modemet stått nere i ruffen. Min kompis Anders satt också uppkopplad med sin GSM smartphone mot Nordisk Mobiltelefons WLAN-modem. Jag är lyrisk över hur bra det funkar, säger Bengt Utterström på Vi Båtägare som för närvarande testar utrustningen.

I januari 2008 börjar försäljningen av 3G-telefoner. Fokus kommer att ligga på 3G-modeller med utökad funktionalitet som inbyggd GPS-navigering och push-to-talk (gör att telefonerna även kan användas som komradio). Nordisk Mobiltelefon kommer att erbjuda den absolut bästa täckningen även för dessa tjänster.

– Vi tror att våra kunder framför allt prioriterar praktiska funktioner som täckning, integrerad GPS, integrerad komradio samt en robust och pålitlig kommunikationslänk. Vi kan naturligtvis även erbjuda videosamtal och andra 3G-funktioner och dessa kommer att introduceras om kunderna visar intresse för dessa funktioner, säger Dan Abrahamsson, marknadschef på Nordisk Mobiltelefon.

Nordisk Mobiltelefon erbjuder som första tjänst robust mobilt bredband med en praktisk hastighet på 0,3 till 1 Mbit/s inom hela täckningsområdet. Den teoretiska maxhastigheten är idag 2,4 Mbit/s, men till skillnad från andra 3G-operatörer väljer Nordisk Mobiltelefon att marknadsföra tjänsten med den hastighet som den stora majoriteten av användarna kommer att uppleva. Priset för tjänsten startar från 249 kr/månad.

Ännu en storhelg nalkas och med detta beger sig många svenskar ut på vägarna med destination vänner, bekanta, familj eller sommarhus på olika platser i landet. Att planera resandet i förväg med hitta.se innebär att man kan undvika bilköer, oväder och andra hinder i resandet. På hitta.se får storhelgsfiraren en komplett reseguide direkt i kartorna med vägbeskrivningar, väderrapporter(ny tjänst) och trafikinformation för hela resvägen. Resenärer som vill ta en paus i resandet för mat eller boende får förslag på detta i hitta.ses branschregister som visas direkt i kartan med de övriga tjänsterna.

Även till sjöss
För alla Sveriges båtägare som ska ge sig ut på sjön i helgen så är ett sök på hitta.se en god investering för en lyckad resa. hitta.se levererar en komplett bild av väderlek, temperatur, vindriktning och vindstyrka längs med den planerade rutten.
hitta.se hjälper dagligen hundratusentals svenska privatpersoner och företag att komma i kontakt med varandra. hitta.se grundades i juni 2004, och är Sveriges snabbast växande internetsajt. På hitta.se finns mobilnummer, telefonnummer och adresser till alla svenska företag och privatpersoner, samt kartor och satellitbilder över alla landets adresser och platser. För mer information se: www.hitta.se

Inför 2007 års festival har Risörs träbåtsfestival förnyat sig ordentligt. Denna Europas största träbåtsfest arrangeras i år 2–5 augusti, som alltid i Risörs hamn.
Förändringarna har gjorts för att festivalen ska bli en upplevelse för hela familjen. För första gången på 24 år utökas festivalen med en dag och startar därför redan på torsdagen.
Under festivaldagarna bjuder arrangörerna på fler än 30 olika konsertupplevelser och arrangemang runt om i staden. Det blir bland annat bryggdans, shantykör, konserter med temat ”Erik Bye” och teater i ett traditionsrikt träbåtsbyggeri. Hamnen är som alltid full av träbåtar och människor.
Info www.trebatfestivalen.no

Delphia Yachts, båtarna med de vinröda skroven, har nu sin största marknad i Skandinavien. Generalagenten på den skandinaviska marknaden, Delphia Yachts AB, har sedan starten i mars 2005 till mars 2007 levererat 60 st båtar och orderblocken är fyllda fram till februari 2008 för en del modeller.

Det stora genombrottet och förvandlingen från okänd nykomling till ”allemansbåt” kom i samband med lanseringen av Delphia 33 i november 2006. Då man på två månader sålde slut på alla båtar med leverans till säsongen 2007. Femtio båtar är beställda och orderblocken fylls kontinuerligt på. Delphia 29 har tack vare detta fått ge vika som storsäljare, hon säljer fortfarande näst bäst för att följas av Delphia 37 och 40.

Framgången beror på, om man får tro våra kunder, personlig service, en kvalitet som är högre än i båtar i samma prisklass och seglingsegenskaper som verkar passa alla, säger Bengt Odenmark, vd Delphia Yachts AB. Varvet planerar nu flera utbyggnader för att kunna fördubbla sin produktion de närmaste åren och på så vis möta den ökade efterfrågan.

Vi är inte förvånade över mottagandet, men överraskade över att det har gått så snabbt. Det bekräftar bara vår grundidé om att sälja en segelbåt vi själva vill ha – med en serviceambition utöver det vanliga, avslutar Bengt Odenmark.

Delphia Yachts är Polens största varv. Landet är numera ett av de största tillverkarländerna av nöjesbåtar i Europa. Delphia Yachts AB bildades 2005 och marknadsför Delphias segelbåtar i Skandinavien. Bolaget har återförsäljare i *Stockholm, *Malmö, och Göteborg samt agenter i Oslo och Köpenhamn. *Delphia Democenter

Info www.delphiayachts.se