Fartyg är kulturarv! Det anser Statens maritima museer som k-märker kulturhistoriskt värdefulla fartyg som varit i yrkesmässig trafik i Sverige. Fartygsägarna får ansöka om att få sitt fartyg k-märkt och nu har ytterligare sju fått den åtråvärda klassningen: ”Elfkungen” (Trollhättan), ”Thomée” (Östersund), ”Tingvalla” (Karlstad), ”Pamela” (Kalmar), ”Tunia” (Södertälje), ”Ilse” (Fjällbacka), ”Malmö” (Stockholm). Totalt finns nu 81 k-märkta fartyg i Sverige.
Elfkungen (Trollhättan)
Passagerarångfartyg från 1875
Levererad som ”Wärsta” till Medelpads Ångfartygs AB i Sundsvall och gick i trafik mellan Sundsvall och Wärsta via Alnö. Fartyget byggdes om 1887 och 1919. Motoriserades 1957, fick namnet ”Sommarö” och gick i trafik mellan Gävle och Limön. Efter att i flera år legat upplagd såldes fartyget till Wäddö Kanalbolag i Stockholm och genomgick en total renovering. Fartyget såldes därefter till Göteborg och fick namnet ”Astrea” och har sedan varit uthyrd till Stockholm och Söderköping. Sedan 2005 hemmahörande i Trollhättan.
Ägare: Rederiaktiebolaget Strömkarlen
Thomée (Östersund)
Passagerarångfartyg från 1875
”Thomée” byggdes av Motala Verkstad och monterades samman vid Revsundassjön 1875. Ångaren byggdes för person- och godstransporter och trafikerade Revsundssjön fram till 1879 då den på järnväg flyttades till Storsjön. 1908 förlängdes skrovet med 3,5 meter och på 1930-talet fick hon isbrytarstäv samt ombyggnad av däcksöverbyggnad. 1933 installerades en ny ångmaskin från Bergsunds. Pannan eldades främst med ved men på 1960 talet övergick man till koleldning. Efter ett antal ägarbyten i början av 1970-talet hotade en nedskrotning av ”Thomée”. En vänförening bildades och 1972 köpte Östersunds kommun fartyget. En omfattande reparation gjordes men fortfarande är fartygets exteriör idag detsamma som efter ombyggnaden på 1930-talet. Interiören är ett resultat av 1970-talets ombyggnad.
Ägare: Östersunds kommun
Tingvalla (Karlstad)
Bogserbåt från 1920
M/s ”Tingvalla” byggdes år 1920 på Wennbergs Mekaniska Werkstad i Karlstad och köptes av Wermlands Rederi AB, som sysselsatte henne med pråmbogseringar till och från Göteborg. I mitten av 20-talet blev pråmbogseringarna olönsamma och fartyget gick över till bogsering av massaved till Vargöns Bruk. Vintertid användes hon som isbrytare i Karlstads hamn och på Vänern. Den 13 juni 1941 togs ”Tingvalla” i anspråk för marinens räkning av chefen för ostkustens marindistrikt. År 1944 överfördes hon till chefen för Göteborgs Kustartelleris försvar. År 1946 övertog Karlstad Hamn fartyget och ägde henne fram till 1988 då hon överläts då till Ångbåts AB Polstjärnan, som påbörjade en omfattande restaurering av fartyget och bevarar henne som teknikhistoriskt minnesmärke. Tingvallas historia är knuten till Karlstad och Vänern där fartyget i dag är hemmahörande.
Ägare: Ångbåts AB Polstjärnan
Pamela (Kalmar)
f.d. Seglande frakt- och fiskefartyg från 1916
Fartyget är byggd 1916 i Studseröd i ek och furu och var ursprungligen riggad som galeas, senare som jakt. Fartyget har varit verksamt i svensk fraktfart. ”Pamela” är intressant eftersom hon är ett av mycket få bevarade fartyg av den typ mindre rundgattade jakter/galeaser som förr var vanligast längs våra kuster. ”Pamela” har tidigare haft en rad olika namn. Namnet ”Gubben” hade fartyget under den tid hon seglade silltunnor åt Gubbens sillfabrik i Lysekil. En omfattande förbyggnad med målet att återställa exteriören i originalskick pågår vid Ekenäs varv. Fartyget har fått skutstöd från Statens maritima museer vid två tillfällen.
Ägare: Magnus Pettersson, Jens Nilsson, Jörgen Nilsson, Mikael Nilsson
Tunia (Södertälje)
f.d. Fraktmotorfaryg från 1906
Fartyget byggdes som motorfartyg vid Ekensbergsvarv för Stockholms Transport- och Bogserings Ab. Ursprungligen hade fartyget en fotogenmotor på 32 hkr men den ersattes 1910 av en ångmaskin på 39 hkr. Som lastfartyg med namnet ”Tomtematts” trafikerade hon bland annat Strömsholms kanal och användes främst för oljetransporter. En 60 hkr June Munktell motor installerades 1934 som fortfarande är i bruk. Efter en rad äga- och namnbyten fick hon 1948 namnet ”Tunia”. I slutet av 1950-talet blev hon förrådsfartyg och från 1962 finns notering att hon inte längre används för sjöfart. Såldes sedan, i början av 1970-talet, som fritidsfartyg och nuvarande ägare har haft fartyget sedan 1994. Tunias historia är knuten till de farvatten hon i dag är hemmahörande vid.
Ägare: Göran Nordberg
Ilse (Fjällbacka)
f.d. Tjänstebåt från 1908
Tjänstebåt 532, lotskuttern ”Ilse”, sjösattes på Lindholmen i Göteborg vid Jesper Andersson & H Hanssons Varv. Hon var beställd av Kungliga Lotsstyrelsen som en så kallad 3:e klassens lotskutter, dvs en gaffelriggad koster med klyvare och toppsegel enligt specifikation fastställd av Lotsstyrelsen 1905. Åren 1908–1958 brukades hon som lotskutter på Väderöarnas lotsplats. 1924 motoriserades båten med en June Munktell på 25 hkr och under åren 1934-35 utfördes en större ombyggnad då bland annat fribordet ökades och styrhytt tillkom. Ägaren har nu sänkt skrovet till ursprunglig nivå och inredningen och däckslayouten är åter i skick som vid leveransen 1908. Arbetet har gjorts material- och hantverkstroget utifrån äldre dokumentationsmaterial. Fartygets historiska egenskaper har potential att förmedla både personhistoria, teknikhistoria och samhällshistoria.
Ägare: Stiftelsen lotskuttern Ilse
Malmö (Stockholm)
f.d. Tjänstefartyg från 1943
M/s Malmö beställdes av Sjöfartsverket som lotsdistriktsfartyg/tjänstefartyg och byggdes på Helsingborgs varv 1943. Malmö har exteriör i huvudsak i samma utformning som under sin aktiva tid som tjänstefartyg. Från 1984 övertogs fartyget av Malmö skolstyrelse och brukades som skolfartyg. Nuvarande ägare förvärvade fartyget 2003. Tjänstefartyget Malmös historia är kopplad till verksamhet för Lotsverket och Sjöfartsverket. Fartyget brukades för utprickning och gasning av fyrar. Det finns en hel del dokumentationsmaterial samlat på olika håll som beskriver fartygets historia. Fartyget är teknikhistoriskt-, samhälls-, och personhistoriskt intressant. Bland annat var Frithiof Nilsson Piraten ofta gäst ombord.
Ägare: Björn Degermalm
Läs mer om k-märkning av fartyg på Statens maritima museers webbplats:
http://www.maritima.se/Myndigheten%20SMM/Verksamhet%20och%20Projekt/Fartygsbevarande/K-markning.aspx
Foto: Stefan Evensen/SMM
Skärgårdsstiftelsen har i veckan lämnat in en skrivelse till regeringen där den kräver att de historiska ångfartygen S/S Blidösund och S/S Saltsjön får fortsätta att trafikera Stockholms ytterskärgård. Sjöfartsverket har tidigare i år stoppat dessa resor med hänvisning till ett säkerhetsdirektiv från EU.
– De här gamla ångfartygen är unika i sitt slag, och deras resor till ytterskärgården är för många människor det enda sättet att besöka de yttersta skären och njuta av den speciella naturen där, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.
Skärgårdsstiftelsen har redan tidigare hemställt hos Sjöfartsverket att ge dispens till S/S Blidösund och S/S Saltsjön så att de ska kunna fortsätta att göra samma resor de har gjort i snart hundra år. Eftersom Sjöfartsverket har avslagit den begäran skickar Skärgårdsstiftelsen nu en skrivelse till regeringen.
I sin skrivelse lyfter Skärgårdsstiftelsen fram att EU ger medlemsländerna möjlighet att ge dispens från säkerhetsdirektivet just till historiska fartyg. S/S Blidösund och S/S Saltsjön har gjort mycket lyckade testresor i ytterskärgården där säkerheten har visat sig vara god ombord. Alltså anser Skärgårdsstiftelsen att regeringen bör vidta åtgärder så att fartygen får den dispens som EU:s säkerhetsdirektiv medger.
Gamla damer som skött sig väl
De båda fartygen S/S Blidösund och S/S Saltsjön brukar på somrarna göra populära resor till ytterskärgården, ett område som är svårt att nå för den som inte har egen båt. S/S Blidösund, byggd 1911, är skärgårdens sista koleldade ångbåt med en välbevarad miljö ombord. Ångfartyget S/S Salstjön byggdes år 1925 och har en unik fartygsmiljö från den tiden.
– Nu hoppas vi att regeringen ska förstå värdet i att både Stockholmare och turister kan besöka Stockholms skärgårds unika naturområden med ångbåtar. De här gamla damerna har ju trafikerat ytterskärgårdens farvatten i snart hundra år och skött sig fint hela tiden. Låt oss hoppas att de har minst hundra år till framför sig, säger Berndt Festin.
En undersökning utförd av Världsnaturfonden WWF i länderna runt Östersjön visar att Sverige ligger efter när det gäller att åta sig att ta hand om avloppsvattnet från kryssningsfartyg och färjor som trafikerar Östersjön.
WWF uppmanade i våras de kryssningsfartyg och färjor som trafikerar Östersjön att skydda den marina miljön genom att frivilligt förbinda sig att stoppa alla utsläpp av avfallsvatten till havs och säkra att det antingen renas ombord eller lämnas i hamn till reningsanläggningar.
Det är fortfarande lagligt att släppa ut orenat vatten tre nautiska mil från kustområden.
– Utsläpp av avfallsvatten från fartyg tillför årligen Östersjön upp till 460 ton kväve och 150 ton fosfor.
De flesta rederierna ger inte ut information om hur avfallsvattnet hanteras men vi har anledning att tro att en stor del slutar i havet, säger Lasse Gustavsson, tillträdande generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.
Efter WWFs påtryckningar har tio av de 50 tillfrågade rederierna frivilligt förbundit sig att ta hand om allt sitt avfallsvatten på ett ordentligt sätt – bara en svensk rederi har förbundit sig att stoppa utsläppen av avfallsvatten till havs. WWF hoppas att de rederier som ställer upp ska inspirera övriga rederier att följa deras goda exempel och att resenärer och turister ska välja rederier med en bra hantering av avfallsvatten före dem som fortsätter att förorena Östersjön.
Majoriteten av de svenska rederier som kontaktats har inte besvarat WWFs uppmaning. Av dem som svarat klagar mindre kryssningsfartyg framför allt på bristen av tillgängliga hamnresurser där avfallsvatten kan tas emot eller brist på ekonomiska resurser för att förändra båtkonstruktionerna så att avfallsvatten kan samlas och tas iland eller renas ombord.
– Det är beklagligt att rederierna inte tar sitt ansvar för att bekämpa övergödningen och bevara Östersjöns unika biologiska mångfald. Men det är lika beklagligt att hamnar runt Östersjön inte tillgodoser behovet av de anläggningar för avloppsvatten som enligt lag ska finnas, säger WWF
Av de tio rederier som har skrivit under det frivilliga åtagandet trafikerar de flesta Östersjöns internationella farvatten och är några av de ledande kryssningsfartygen och färjerederierna.
– WWF välkomnar de rederier som visar gott ledarskap och ett tydligt engagemang för att skydda Östersjöns känsliga miljö. Även om mängden näringsämnen från utsläpp av avloppsvatten är liten i jämförelse med till exempel jordbrukets utsläpp, har det en lokal betydelse eftersom orenat vatten från fartyg ofta släpps ut i begränsade områden längs större sjöfartsleder, säger Lasse Gustavsson, WWF.
– Det är beklagligt att svenska rederier inte känner mer ansvar speciellt med tanke på att de är beroende av Östersjöns unika skönhet och rena miljö för att locka resenärer. Flera länder har redan förbjudit fritidsbåtar att släppa ut avfallsvatten och därför är det svårt att förstå att kryssningsfartyg och färjor inte tvingas hålla samma standard.
WWF har även kontaktat internationella kryssningsfartyg och färjor, baserade utanför Östersjöns gränser, för att uppmana dem att senast vid årsskiftet förbinda sig att inte släppa ut orenat avfallsvatten när de återkommer till Östersjön nästa sommar.
Se listan över samtliga rederier som kontaktats och en lista med de rederier som hörsammat WWFs uppmaning att stoppa utsläppen till havs på:
www.panda.org/europe/baltic
Volvo Penta har godkänt installation av Mobwatcher, man överbord- och startspärrsystem för dieselmotorerna D3, D4 och D6.
– Detta är ett viktigt genombrott för Mobwatchers säkerhetsprodukt, säger Mattias Malmgren, vd på Mobwatcher AB.
Kraven från Volvo Penta är att installationen utförs av Mobwatcher AB auktoriserad personal. Dessutom ska Volvo Pentas tekniska specifikation för installation av säkerhetsspärr och bränsleavstängning uppfyllas.
– För oss innebär godkännandet från Volvo Penta nya möjligheter för efterinstallation av Mobwatcher i båtar i bruk, men även en tydlig öppning hos de båtvarv som har Volvo Penta som leverantör, säger Mattias.
Hemsida: www.mobwatcher.com
Vid årsskiftet stängs nmt-nätet. De kunder som väljer Telias mobiltelefoni kommer att ha ett fullgott alternativ i det växande gsm-nätet som nu byggs ut för fullt.
– Vi får många samtal från oroliga kunder i glesbygden som undrar vad som kommer att hända när nmt läggs ner. Därför är vi glada över att kunna ge besked att gsm-nätet redan nu täcker mer än 80 procent av Sveriges yta. Inom ett år räknar vi med över 90 procents täckning, säger Tommy Ljunggren, chef för de mobila näten på TeliaSonera i Sverige.
Innan årets slut kommer Telia också att vara klar med utbyggnaden av edge-tekniken. Edge kallas ibland för turbo-gsm och fyrfaldigar hastigheten i gsm-nätet. Det innebär bland annat att kunderna kan surfa snabbare. Det är också ett bra sätt att skapa högre surfhastigheter i de delar av landet dit inte 3G-nätet når, som till exempel i stora delar av Norrland.
Telia är den enda mobiloperatören i Sverige som har förstärkt sitt gsm-nät med edge. Målet är att alla basstationer ska vara uppgraderade i slutet av 2007 och att gsm-nätet under 2008 ska täcka 90 procent av landets yta.
En efterlängtad bok för alla fritidsbåtsägare, historieintresserade och sjöfarare har nu kommit: “Sjömärken – vägvisare och kulturminnen”. I tre års tid har författaren Johnny Söderlund på uppdrag av Statens maritima museer och Riksantikvarieämbetet inventerat och dokumenterat hundratals fasta sjömärken i svenska farvatten. Många av dem har han fångat med kamera från sittbrunnen i sin kajak. Lagom till sommarsäsongen presenteras arbetet i en generöst illustrerad bok att ha med sig ombord men som lika gärna kan avnjutas på landbacken.
Pressbilder: http://press.maritima.se
Flera böcker har under senare år utkommit om fyrar, men det är första gången någon tar sig an våra sjömärken. Johnny Söderlunds bok bygger på en genomgång av den officiella sjöfartslitteraturen från Johan Månssons sjöbok 1644 till Svensk Lots cirka 1950. Dessutom har omfattande studier vid Riksarkivet, Krigsarkivet, landsarkiv och Sjöfartsverkets arkiv genomförts.
Tidigt utmärktes farleder av lokalbefolkningen genom stenrösen, kasar eller enklare stångmärken och till en början fick skepparen själv hålla reda på allt detta. Sjökort med ordentlig utprickning kom först på 1800-talet.
Idag navigerar vi med stor precision med hjälp av GPS, men de gamla båkarna, stångmärkena och kumlen tjänar fortfarande sitt syfte och utgör ett stycke unik kulturhistoria. Många är vackra och bär fantasieggande namn. Vem blir inte nyfiken på Södra Syster, Likskär, Lördaghällan eller Fulingen? Ett stort antal hotas av förfall i takt med att de inte längre behövs för sjöfarten.
Tryggö röse vid inloppet till Sotenskanalen i Bohuslän uppfördes för 4000 år sedan och används än idag för sjöfarande. Stora, synliga träd har länge fungerat som sjömärken och försågs med spira och tavla för att öka synbarheten. Liksom för övriga sjömärken finns prydliga ritningar över märkesträden i Lotsstyrelsens arkiv, konstverk som handmålats med akvarellfärger. Idag finns tre träd markerade på sjökortet. Även högt belägna byggnader såsom kyrkor har använts som känningsmärken, däribland Öja Kyrka vid Burgsvik på Gotland som dessutom ensam förmår skapa en enslinje.
I boken får vi också lära känna ett par udda sjömärken, som Dassastenen i Karlshamn. Där fanns ett grund som skärgårdsborna positionsbestämde efter en enslinje mellan en liten udde och ett dass. När den nye husägaren rev dasset kom en upprörd delegation fiskare och frågade varför han berövat dem möjlighet att navigera!
“Sjömärken – vägvisare och kulturminnen” innehåller över 280 fotografier och ritningar. I de inledande kapitlen presenteras sjömärken ur ett historiskt perspektiv, därefter följer ett antal kapitel om specifika typer. Slutligen en registerdel med kortfattade fakta om 429 sjömärken, från Svinesund till Haparanda.
Blekinges främsta besöksmål Marinmuseum är det enda statliga museet som inte tappat besökare sedan entréerna återinfördes vid årsskiftet. I sommar firar man tioårsjubileum i läget alldeles invid vattnet.
Marinmuseum i Karlskrona är inte bara södra Sveriges mest besökta statliga museum utan också det mest besökta enskilda turistmålet i Blekinge. Sedan invigningen av den nya museibyggnaden för tio år sedan har den speciella arkitekturen fått pris och 1,4 miljoner besökare har passerat portarna. I sommar firas de tio åren. Men museets anor går längre tillbaka än så.
Örlogsstaden Karlskrona med sina välbevarade marina 1600- och 1700-talsmiljöer är sedan 1998 införd på Unescos världsarvslista. Marinmuseum ligger mitt i världsarvet, på Stumholmen. Ön var under närmare 300 år en viktig del av örlogsbasen. Sin grund har museet i flottans modellkammare, som instiftades år 1752. I Marinmuseum av idag finns flera av de ursprungliga världsunika modellerna utställda. Bland museets utställda samlingar märks också bevarade galjonsfigurer och marina praktmålningar. I museet finns även Sveriges enda publika fartygssimulator. Utanför museet ligger flera museifartyg, bl a Sveriges första ubåt Hajen med drygt hundra år på nacken.
Under två dagar firar man de tio åren på Stumholmen. Den 30 juni och 1 juli blir det kapprodd och kappsegling, hantverk, musik och dramatiserade visningar för barn. Under helgen går också Nostalgia Festival 2007 loss utanför museet med veteranbåtar, veteranbilar och veteranmotorcyklar i en salig blandning. Dessutom kommer museets utställningar bokstavligen att få liv när de befolkas av olika rollfigurer ända fram till midnatt.
Jubileet firas även med en mindre fotoutställning där Anneli Karlssons bilder av övergivna båtar på land berättar en säregen historia: Båtkyrkogårdar – när fernissan flagnat. Utställningen står under hela sommaren.
Foto: Erling Klintefors /SMM
Nordisk Mobiltelefon, den svenska operatören med Sveriges största 3G-nät, förstärker kapaciteten med en nya sändare på Ljusterö och Sandhamn. Med Nordisk Mobiltelefons mobila bredband får alla tillgång till Internet, e-post och annat även utanför gästhamnarna.
– Eftersom befolkningen i Stockholms skärgård förväntas öka många gånger om under sommarsemestern har vi förstärkt vår infrastruktur med flera nya sändare i Stockholms Skärgård. Till skillnad från andra operatörers turbo-3G sträcker sig vårt när över hela skärgården vilket går att man alltid kan lita på att få kontakt med nätet när man behöver – inte bara i de mest populära gästhamnarna, säger Rikard Slunga.
Nordisk Mobiltelefon finns i Sverige, Norge och Danmark och erbjuder mobilt bredband baserat på den amerikanska 3G-teknologin, CDMA2000. Det är världens mest utbredda 3G-standard med över 350 miljoner användare i främst Nord- och Latinamerika, Asien och enstaka länder i Europa. När CDMA2000 används på 450 MHz-bandet kallas den för CDMA450 och har fördelen att radiosignalen färdas betydligt längre än med den 3G-teknik som används av andra operatörer i Sverige idag.
– Många som handlat upp sig på mobilt bredband riskerar att bli besvikna när de kommer till sina sommarstugor eftersom många andra operatörers 3G i allmänhet, och turbo 3G i synnerhet, har dålig täckning utanför tätorterna. Med Nordisk Mobiltelefon är detta inget problem.
Nordisk Mobiltelefon erbjuder som första tjänst robust mobilt bredband med en teoretisk maxhastighet på 2,4 Mbit/s. Den praktiska uppmätta hastigheten ute i landsbygden ligger vanligtvis på mellan 0,3 till 1 Mbit/s. Kostnaden för tjänsten startar från 249 SEK/månad.
Foto: Magnus Wegler
Richard Bauer blir ny chef för Marinmuseum i Karlskrona. Han tillträder sin tjänst i oktober och kommer då från en tjänst som näringslivschef i Ronneby kommun.
Beslutet togs igår av Robert Olsson, överintendent för Statens maritima museer där Marinmuseum ingår. Rekryteringen har pågått under en längre tid och Robert Olsson är mycket nöjd:
– Det här känns fantastiskt bra. Jag tillhör dem som tror att museivärlden behöver inspiration utifrån. Richard Bauer har bra erfarenheter som chef och utvecklare inom näringslivet. Dessutom har han erfarenheter av internationellt arbete vilket passar mycket bra in i de visioner vi har för Marinmuseum och hela myndigheten.
Richard Bauer har en internationell chefskarriär inom Trelleborgkoncernen bakom sig liksom en flerårig tjänst inom marinen, bl a som dykinstruktör och dykare i ubåtsräddningssystemet. Han har även ett stort intresse för marinhistoria och har varit verksam i marinarkeologiska sammanhang, bland annat på Kronan, och var med vid upptäckten av Gustaf III:s linjeskepp Hedvig Elisabeth Charlotta som förliste vid det Viborgska gatloppet.
Årets hemliga konstprojekt på Göta kanal är en svensk stuga med snickarglädje och flaggstång – målad i dalahästarnas illröda färg och med Abbas låt Dancing Queen i en evig loop ut genom fönstren. Verket heter Fårjaglov? och är gjort av den kände konstnären Peter Johansson. Under jubileumssommaren kommer konstverket att åka på turné på Göta kanal.
– Området kring Göta kanal har 3 miljoner besökare per år och många av dem kommer i år att stifta bekantskap med ett konstverk som de annars inte skulle ha sett. Kanalen i sig är ett konstverk och en härlig miljö att fylla med konstupplevelser, säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör på Göta kanalbolag.
Fårjaglov? ingår i Regionförbundet Östsams konstprojekt Visioner vid vatten, som sedan 2002 presenterat ett nytt konstverk längs med Göta kanal varje år. I dag var det vernissage i Motala för årets konstverk, som in i det längsta har varit hemligt.
– Vi är glada och stolta över att kunna presentera ett så färgstarkt konstverk. Jag tror att det kommer att väcka känslor hos många av kanalens besökare. Nu seglar vi över årets konstverk också på kanalens västgötadel mellan Karlsborg och Sjötorp för att starta upp Visioner vid vatten i Västra Götalandsregionen inför 2008, säger projektledaren Bo Olls.
Båtfolket lägger till vid konstverket
Fårjaglov? är gjord av konstnären Peter Johansson, en av Sveriges mest namnkunniga nutidskonstnärer. Delar av verket har tidigare visats på Liverpool Biennal och i Karlskrona. När stugan nu sjösätts på Göta kanal är den monterad på en liten konstgjord ö som enkelt går att flytta runt. Efter turnén kommer konstverket att parkeras för gott någonstans längs med kanalen.
– Fårjaglov? är en lekfull tolkning av Sverige och passar mycket bra att flyta runt i Göta Kanal, som ju är en symbol för Sommarsverige. Båtfolket kan lägga till vid den lilla ön och titta och lyssna på Fårjaglov?, och eftersom kanalen inte är bred så går det att se konstverket också från kanten av kanalen, säger konstnären Peter Johansson.
Turnéplan Fårjaglov?
30/6-1/7 Mem
6-8/7 Söderköping
10-11/7 Norsholm
13-15/7 Bergs slussar
18/7 Borensberg
20-22/7 Motala
27-29/7 Karlsborg
31/7 Forsvik
3-5/8 Töreboda
8/8 Norrkvarn
10-12/8 Sjötorp
I år firar Göta kanal 175-årsjubileum. Här följer ett urval nyheter och upplevelser under jubileumssommaren:
175-års jubileets stora högtidsdag firas i Sjötorp den 28 juni
Jubileumsfester i Borensberg 18 juli, Motala den 20-22 juli, Karlsborg den 27-29 juli, Norsholm den 18 augusti, Söderköping den 25-26 augusti
Operett och teater – Östgötaoperettens jubileumsföreställning, komedi och historisk teater
Jubileumsutställning Baltzar von Platens brev i Motala hamn hela sommaren.
Kanalbåt – ett klassiskt sätt att sakta glida fram längs med kanalen.
Norrkvarns slussområde. Nytt för i år är Professor Gullströms Värld för barn.
MC-cruising längs med kanalen den 16 juni – 300 motorcyklar spinner loss mellan
Borensberg och Söderköping.
Kyrkbåtar från Hälsingland på kanalen 25-28 juli, 100 kyrkbåtsroddare ror en vecka
Besök inspelningsplatserna för ”Göta kanal 2 – Kanalkampen.”
Utomhusbio ”Göta kanal 2 – Kanalkampen” vid kanalen i Karlsborg, Sjötorp, Ljungsbro och Norsholm.
Cykla eller paddla och kombinera med kanalbåt– olika paketlösningar vid olika delar av kanalen.
Kräftfiske vid Göta kanal – paketresor med fiske.
Mer information finns på www.gotakanal.se.
För mer information, kontakta gärna:
Bo Olls, projektledare Visioner vid Vatten, 0730-585 638
Peter Johansson, konstnär, tfn 070 – 647 71 59
Claes-Göran Österlund, kanaldirektör Göta kanalbolag, tfn 0141-20 20 50, 070-572 87 86,
cgo@gotakanal.se
Elin Undén, Vår PR-byrå, tfn 08-660 02 53, 0733-502625, elin.unden@varprbyra.
Fakta om Göta kanal
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832. Totalt deltog 58.000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen.Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har
58 slussar. Kanalens totala längd är 190,5 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken. I år är det 175 år sedan Göta kanal invigdes i Mem den 26 september 1832 i närvaro av kung Karl XIV Johan. Det 22 år långa arbetet med att förena Östersjön med Västerhavet var slutfört.
Göta kanal är öppen 2 maj – 23 september 2007.
Läs mer på www.gotakanal.se
Info www.gotakanal.se
AB Volvos styrelse har beslutat om att investera drygt 1,7 miljarder kronor i Volvo Powertrain. Investeringen innebär en ökad tillverkningskapacitet för tunga dieselmotorer med 20 procent och för tunga växellådor med 50 procent.
Till följd av en ökad efterfrågan på Volvokoncernens produkter i tillväxtmarknader som Östeuropa och Asien ökar även produktionsbehovet av såväl tunga dieselmotorer som växellådor. För att klara denna efterfrågan har Volvos styrelse beslutat att fram till och med 2009 investera sammanlagt 1,7 miljarder kronor i Volvos motor- och växellådetillverkning.
En stor del av investeringen, drygt 1,1 miljarder kronor, sker vid gjuteriet och produktionsanläggningen i Skövde där produktionskapaciteten för tunga dieselmotorer ökas med 20 procent. Investeringen omfattar såväl maskiner som lokaler och miljöförbättrande åtgärder. I Köping, där tillverkning av växellådor utförs, sker en investering på 400 miljoner kronor vilket ökar produktionskapaciteten av växellådor med 50 procent. Därutöver görs mindre investeringar vid några av Volvo Powertrains anläggningar i övriga världen för att på så sätt anpassa industrisystemet till en högre produktionskapacitet.
På bilden syns en Mustang 4600 med Volvo Penta motorer.
Inatur.se lanserades i mars och är sajten som samlar allt Sverige har att erbjuda inom naturturism. Nu anställs före detta skidskytten Magdalena Forsberg för att bli inatur.se:s ansikte utåt och för att utveckla sajten.
– Jag är uppvuxen i skog och mark och älskar att vara ute. Därför känns det också som ett drömjobb att få vara med att inspirera och underlätta för folk att ta sig ut i naturen, säger Magdalena Forsberg, nytillträdd som kundansvarig på inatur.se.
Inatur.se drivs av Sveaskog Naturupplevelser, ett dotterbolag till Sveaskog med uppdrag att bland annat utveckla naturturismen i Sverige. Nu är det klart att Magdalena Forsberg blir ansiktet utåt för sajten.
– Magdalena är en drömrekrytering för oss. Hon har ett genuint intresse och stor kunskap inom naturupplevelser och kommer därigenom att kunna bidra mycket till sajtens innehåll. Dessutom är hon en person som varenda svensk får positiva associationer av, säger Mikael Linnander, vd för Sveaskog Naturupplevelser.
Magdalena Forsberg blir kundansvarig för inatur.se med uppgift att vidarutveckla sajten och skapa ett intresse runt den, bland annat genom att skriva krönikor.
Förutom en lång idrottskarriär i skog och mark bakom sig har Magdalena Forsberg även stor vana från andra naturaktiviteter än skidåkning. Även paddling, mountainbike-cykling, vandring och annat friluftsliv har alltid haft en stor plats i hennes liv.
– Ända sedan jag var liten har jag vistats mycket ute i skogen. Nu jagar jag så fort det blir läge, eller tar med min son på olika utflykter, säger Magdalena Forsberg, som också medverkat i en rad natur- och jaktprogram i tv sedan hon slutade med skidskytte.
Och inställningen som gjorde henne till världens bästa skidskytt finns självklart med även i jobbet.
– Arbetet med inatur.se känns oerhört spännande och jag går in stenhårt för det, säger Magdalena Forsberg.
Sedan lanseringen av inatur.se i mars har såväl antalet besökare på sajten som turismföretagare som anslutit sig ökat konstant. Här bokar och betalar man sin naturupplevelse direkt på nätet och kan välja mellan hundratals aktiviteter och boenden över hela Sverige, som kajakpaddling och yoga i Stockholms skärgård, björnskådning i Hälsingland, fjällkurser i Jämtland eller vildmarksmatlagning i Bergslagen bland mycket annat. På sajten går det även att köpa Sverigefiskekortet som gäller i 1200 vatten över hela landet.
Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,4 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Sveaskog arbetar med markaffärer och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala entreprenörer inom naturbaserad turism. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 6 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se
Borka Brygga, som är Sveriges enda bevarade ångbåtsbrygga från 1850-talet, håller öppet för båtfolket som vanligt i sommar.
På bryggan kan alla besökare njuta av en härlig meny eller bara ta en fika i solen.
Borka Brygga ligger vid havet i Enånger mellan Hudiksvall och Söderhamn. På Borka Brygga finns även fiskrökeri, hantverksbod , gästhamn
och camping. I sommar kommer även en minigolfbana att uppföras på området.
Öppettider:
27 Maj – 25 Augusti
Alla dagar från kl 11.00 (Midsommarafton stängt.)
Info www.borkabrygga.se
Stenungsbaden Yacht Club har under de senaste två åren genomgått en total omvandling. 60 miljoner kronor har satsats på ett nytt koncept med inspiration från klassisk Newportstil och oceanångarromantik i svensk tappning. Detta tillsammans med den maritima historien och läget vid Hakefjordens strand på Västkusten gör Stenungsbaden Yacht Club till en unik anläggning i Sverige. Nu förstärks organisationen ytterligare genom att Fredrik Janson kliver ombord som ny VD.
– Vi har sökt efter en stark och tydlig ledare som genom medarbetarna på ”nya” Stenungsbaden Yacht Club kan lyfta varumärket och lönsamheten mot nya höjder. I Fredrik är jag övertygad om att vi nu har funnit rätt person och jag är glad över att få med honom i laget, säger Daniel Stenbäck, som är ansvarig för Choice spa- och resortanläggningar i Norden.
Fredrik Janson har en bred erfarenhet som ledare inom hotell- och restaurangbranschen, och kommer närmast från tjänsten som hotelldirektör för First Hotel Billingehus. Tidigare har han bland annat varit källarmästare för Hotel Tylösand, källarmästare för Långholmen Hotell & Restaurang, samt restaurangchef på Idre Fjäll med ansvar för många olika aktiviteter. Därtill har han även arbetat som turnéledare för Dr Feelgood och jobbat mycket med Badrock och Rocktåget.
– Det är otroligt stimulerande att få börja arbeta med en så spännande och kreativ anläggning som Stenungsbaden Yacht Club. Det finns en fantastisk puls och skön känsla i huset och min uppgift blir att fortsätta driva den positiva utvecklingen, säger Fredrik Janson, tillträdande VD på Stenungsbaden Yacht Club.
Fredrik Janson är 43 år, uppvuxen på Västkusten och har seglat sedan barnsben. Ett stort intresse som han engageras av är ledarskapsutveckling. Fram till dess att Fredrik Janson tillträder sin nya tjänst kvarstår Daniel Stenbäck som tillförordnad VD för Stenungsbaden Yacht Club.
Marindepån bygger vidare
Marindepån är idag Stockholms och Sveriges största marinhandlare. Bolaget köper Mora Varv i Bergshamra söder om Norrtälje för att bygga ut sitt fullservicekoncept och ytterligare stärka sin position i Stockholmsområdet.
”Köpet av Mora Varv passar väl in i vår strategi att kunna erbjuda kunder fullservice med fokus på Stockholmsområdet. Vi får nu möjlighet att erbjuda sommarplatser och vinterförvaring både i södra och norra delen av Stockholms skärgård.”, säger Björn Sandhaag, VD för Marindepån och Skanstull Marin.
Marindepån driver idag marinförsäljning under eget namn i Danderyd och på Dalarö samt i centrala Stockholm under namnet Skanstull Marin. Detta är ett resultat av ett samgående som genomfördes i februari tidigare i år. Bolaget har en förväntad omsättning runt 200 miljoner kr. I linje med den tidigare uttalade strategin att stärka positionen på eftermarknaden följs sammanslagningen nu upp av ett förvärv av Mora Varv i Bergshamra utanför Norrtälje. ”Detta handlar helt enkelt om att ta ett helhetsansvar gentemot våra båtkunder”, säger Björn Sandhaag.
Bolagets målsättning är att kunna erbjuda sina kunder det bredaste urvalet av produkter och bästa möjliga service både i samband med och efter ett båtköp. Som ett led i detta har det varit bolagets ambition att förvärva marinanläggningar med sommarplatser och vinterförvaring i Stockholms skärgård. Detta gör det möjligt för bolaget att kunna ge kunden en totalservice där han/hon inte behöver tänka på annat än att använda båten under den tid de önskar. Bolaget har sedan tidigare en komplett marinanläggning på Dalarö i södra skärgården och den nya enheten i Bergshamra gör det möjligt att erbjuda denna service även i norr. På sikt önskar bolaget även förvärva eller bygga en eller ett par anläggningar i Stockholms östra skärgård.
”Dagens båtkunder ställer ofta högre krav och önskar mer service än vad kunderna gjorde tidigare. Vår målsättning är att vår storlek och breda kompetens kommer att göra det lättare för oss att utveckla vår verksamhet och anpassa oss till kundernas krav. Vi vill kunna erbjuda våra kunder en komplett service och då ingår det att kunna erbjuda sommarplatser och vinterförvaring till de som önskar.” säger Richard Junestrand, koncernens affärsutvecklare.
Den nya enheten kommer i första hand att erbjuda sommarplatser, vinterförvaring och tillhörande service. Anläggningen är belägen i Moraviken i Bergshamra cirka 30 km norr om Åkersberga och 15 km söder om Norrtälje längs gamla Norrtäljevägen (väg 276). Fastigheten kommer att renoveras och utvecklas under de närmaste åren. Marindepån kommer att ta över den aktiva driften från och med den första september i höst och kommer att bedriva verksamhet under namnet Marindepån Bergshamra. Celsinge Varv som tidigare drev varvsverksamheten på området kommer nu att fokusera på båtförsäljning i annan lokal i Bergshamra.
Marindepågruppen kommer även fortsättningsvis koncentrera sig på marknaderna i och omkring Stockholm. Bolaget planerar att öka sina marknadsandelar inom försäljning och fortsätta att stärka sin ställning på eftermarknaden för att kunna möta kundernas behov ännu bättre. Detta har inletts genom först sammanslaggningen och sedan detta förvärv. Bolaget kommer att aktivt titta på ytterligare anläggningar och då framförallt i Stockholms östra skärgård.
Info www.marindepan.se
I strålande solsken invigde skådespelaren och artisten Peter Harrysson
Professor Gullströms Värld vid Norrkvarn slussområde utmed Göta kanal. Barnlandet med Barnens minikanal och trollstubbar, som funnits några år och som blivit ett mycket stort besöksområde vid Göta kanal i Västergötland, utökas nu till att bli en del av Roland Arvidssons sagovärld med den upptäcktsresande professorn. Efter åratal av forskningsresor världen över har Professor Gullström nu bestämt sig för att slå sig till ro. Han har bosatt sig i den gamla ingenjörsvillan och inleder där sina experiment. Forskningsfartyget har lagt till vid Norrqvarns brygga och är nu en spännande plats för alla barn att ta del av professorns resor världen över. Daglig barnteater under sommaren, en spännande minikanal och nu Professor Gullström gör Norrqvarn till ett av Göta kanals riktiga pärlor.
Det är tredje året som Helena Larsdotter och Roger Karlén driver hotell, restaurang och gästhamn vid Göta kanal. Anläggningen har under året utökats med en konferensanläggning, gästhamnen har byggts ut och barnlandet utökas nu med nya attraktioner.Sommarunderhållningen på Norrqvarns brygga fortsätter med artister hela sommaren och köket i Baltzar och Hedvig von Platens anda har låtit tala om sig.
Baltzar von Platen Lodge och Professor Gullströms Värld är en strategisk satsning av AB Göta kanalbolag. Kanalbolaget äger anläggningen och Helena och Roger arrenderar och driver rörelsen.
– Att från grunden starta hotell, restaurang och en bred underhållningsverksamhet för alla åldrar tar sin tid. Men nu känner vi att anläggningen börjar ta form, säger Helena Larsdotter.
Professor Gullströms Värld är en en sagovärld med många inslag av lek och lärande. Roland Arvidsson som skapat karaktärerna och skrivit ett flertal sagoböcker har lagom till öppnandet givit ut en ny bok som presenterar professorns experimentlusta och äventyr.
Redan förra året skrev Roger Karlén en barnmusikal baserad på Roland Arvidssons fjärde sagobok som tilldrar sig till Norrqvarns brygga. Denna saga lästes in på CD av Peter Harrysson och handlar om den rödhåriga Pretty Jill från Skottland som kommer till Norrqvarns brygga för att tillbringa sitt sommarlov hos professorn. Snabbt lär hon känna de andra barnen i professorsgänget och äventyren låter inte vänta på sig.
Sagoböcker och barnteater presenteras vid pressträffen. Peter Harrysson inviger sedan Professor Gullströms Värld och Pretty jill sjunger sina sånger.
Bilden: Peter Harrysson och Professor Gullströms skapare Roland Arvidsson.
Scanias nya 12-liters marinmotor för patrullbåtar med kort årlig driftstid ger hela 700 hk. Den finns även för längre årlig driftstid med 550 eller 625 hk. Extra kylkapacitet uppnås genom en sinnrik kombination av kylsystem för motor, turbo och laddluft. Motorn uppfyller utsläppskraven enligt Tier 2, Stage III A marin och IMO oklassifierat.
Den klassiska 12-litersmotorn står i centrum i Scaniamontern på Seawork, det största internationella kommersiella utställnings- och affärsforumet som någonsin anordnats i en aktiv europeisk hamnmiljö.
Den nya versionen har ett flertal finesser i kylsystemet för att möjliggöra en maxeffekt på 700 hk vid 2300 r/min. Dubbla laddluftkylare säkerställer kylningen av inloppsluften vid de höga laddtryck som används. Högprestandaturbon är vattenkyld. Kolvarna är oljekylda och av Scanias välkända Keystone-ringkonstruktion.
Motorn styrs med Scania EMS, ett egenutvecklat motorstyrningssystem som är mycket flexibelt när det gäller att skräddarsy motorns prestanda för varje kunds behov.
Scanias 12-liters marinmotor är känd för att vara robust, hållbar och enkel att serva tack vare de små yttermåtten och en konstruktion som underlättar service. Kamaxeln sitter högt upp i blocket med korta stötstänger för precis styrning av ventillyftare och enhetsinsprutare. Separata cylinderhuvuden och våta cylinderfoder gör det enkelt för en ensam mekaniker att göra en översyn av en cylinder utan att behöva röra de andra.
Seawork äger rum 12-14 juni 2007 i ABP Port i Southampton, Storbritannien.
Scania marinmotorer
12-liters 16-liters
Konfiguration Rak 6-cylindrig V8
Cylindervolym 11,7 liter 15,6 liter
Torrvikt 1150 kg 1550 kg
Mått, l x b x h 1038x875x1358 mm 1198x1172x1358 mm
Effektnivåer 515 kW (700 hk) @ 2300 r/min Från 515 kW (700 hk) @ 2100r/min
460 kW (625 hk) @ 2300 r/min till 588 kW (800 hk) @ 2200 r/min
405 kW (550 hk) @ 2300 r/min
Info www.scania.com
Det blev en hård duell i svaga vindar ända in på mållinjen i havskappseglingen Sandhamn Open. Årets totalsegrare blev Ralf Aspholm. Han skar mållinjen med sin 40-fots IMS-båt Data Communication en knapp minut före veteranen Gutta Johansson på HQ Bank, som vann de båda bantävlingarna för havskappseglarna i IMS-klassen på lördagen.
I den nya folkklassen LYS, som införts i Eurocard Gotland Runt och Sandhamn Open, vann Gunnar Straume och hans Mumm 36:a Shogun före den betydligt längre 54 fot långa Anthem.
För tredje året i följd totalvann Ralf Aspholm och hans besättning på Sinergia 40:an havskappseglingen Sandhamn Open Hav.
– Vi vann på att vi gjorde ett bättre vägval och hittade vindarna först, förklarade Ralf Aspholm som kom i mål 53 sekunder före HQ Bank, men som på korrigerad tid efter handikappsystemet vann med drygt 12 minuter över HQ Bank.
Det var länge tätt mellan de två tätbåtarna, men HQ Bank gjorde sitt misstag vid den andra rundningen på havstävlingen och slog där in mot land vid märket Dämban för att hitta mer vind. Där valde Data Communication istället att segla rakaste vägen, vilket gav dem ett ointagligt försprång.
– Vindarna var så svaga att vi höll på att driva förbi Dämban-märket med den sydgående strömmen, men vi fick ny vind i sista sekund, berättar Ralf Aspholm.
På sista kryssen upp mot sista märket Almagrundet kämpade Gutta Johanssons erfarna besättning hårt och tog in en stor del av försprånget, men inte allt. Dagen innan hade HQ Bank vunnit de båda bankappseglingarna som också ingick i tävlingen, och totalt räckte det till en andraplats i tävlingen.
Trea i Offshore-tävlingen i Sandhamn Opens stora IMS1-klass blev First 40,7-båten Aida, med skepparen Lennart Evrell. På en utmärkt femte plats, efter den nya First 40,7:an Absolute Blue, kom den 14 år gamla IMX38:an PWC, med Hans Lingqvist och Bo Jonsson som skeppare och rorsman, som var något av dark horse inför kappseglingen.
Inför årets Eurocard Gotland Runt har den folkliga LYS-klassen införts och gjort succé. I Sandhamn Open visade den erfarna besättningen på Gunnar Straumes lilla Mumm 36:a Shogun att en liten båt kan vinna, genom att slå den betydligt längre Bill Trip 54:an med nästan två timmar i korrigerad tid. Trimaranen Knot blev trea.
– Vi tjänade massor av tid genom att vi valde andra vägar än de andra. Gammal är äldst, skämtade Gunnar Straume, 50, med en så gott som jämnårig besättning. Han var, liksom många andra tävlande, mycket positiv till tävlingsarrangemanget:
– Det var en väl arrangerad tävling med en bra bana, och beslutet att korta den var helt riktigt, tyckte Gunnar Straume.
Den lilla IMS-klassen vanns av X-37-båten Matrisen med skepparen Robert Szabo, och ORC Club av Johan Kull och hans Arcona 370 La Ganadora.
För mer information, kontakta KSSS presschef Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, lars@comvision.se.
Resultat Sandhamn Open Hav/Offshore (totalpoäng):
IMS1
1. Data Communication, Ralf Aspholm, Sinergia 40, 11:36:34 (8p)
2. HQ Bank, Gutta Johansson, Grand Soleil 43R, +12:05 (16p)
3.
Inha Bruk har beslutat om att dra in samtliga båtar av typen Buster X och byta ut de felaktiga bränslegivarpackningarna.
Ett produktionsfel i bränslegivarpackningarna har upptäckts i några av säsongens Buster X-båtar. Felet kan orsaka svällningar i toppackningen som kan leda till bensinläckor. Inha Bruk har via brev kontaktat samtliga köpare och informerat dem att byta ut packingarna som en del i garantin.
”Vi kontaktade omedelbart Sjöfartsverket i Finland när vi fick information om ett möjligt fabrikationsfel på packningen. Vi satte igång omedelbart med åtgärder för att rätta till problemet”, säger verkställande direktören Jukka Suonperä från Inha Bruk. ”Så här långt har vi bara identifierat två båtar men för säkerhetens skull har vi tagit beslut om att byta packningarna på samtliga 600 Buster X båtar vare sig de är defekta eller inte.
Ett brev har skickats ut till samtliga köpare av Buster X båt i vilket de uppmanas att kontakta närmaste eller sin egen Buster återförsäljare för att komma överens om packningsbytet. Busters återförsäljare kommer att byta ut de berörda båtarnas packning i sina verkstäder.
”Det är uppenbart att det är en olägenhet för båtägarna att lämna in sina båtar för att byta packningen. Våra återförsäljare kommer att försöka byta ut samtliga packningar så fort det är möjligt och det kommer givetvis inte att kosta båtägarna något extra”, förklarar Jukka Suonperä.
Busters X-modellen är Inha Bruks nyhet 2007, en aluminiumbåt som rymmer upp till 7 personer. Förutom i Finland har dessa båtar sålts till exempel till Sverige, Norge och Danmark. Inha Bruk har producerat nästan 80 000 Buster båtar sedan 1977 och halva produktionen går på export.
Info www.buster.fi
På fredag samlas seglingseliten för det årliga kappseglingsevenemanget Sandhamn Open Hav, Skärgård och Ban, tre kappseglingar av olika karaktär samma helg. Havskappseglingen på ett dygn är samtidigt ett skarpt test inför sommarens största havskappsegling, Eurocard Gotland Runt. 49 båtar är anmälda i Sandhamn Open Hav och gräddan av Sveriges havskappseglare seglar.
I Sandhamn Open Hav, ett dygns tuff havskappsegling, utmanar PO Andersson med sin helt nya Dehler 44:a Chazarra, bland andra förra årets vinnare i IMS-klassen, Ralf Aspholm på Data Communication om segern.
– Vi har just fått hem båten och ska försöka hinna i ordning med förberedelserna. Vi har en toppbesättning och en riktigt fin båt, men vi hinner nog bli vassare och mer förberedda i Gotland Runt, menar PO Andersson, som till dess får Volvo Ocean Race-teamet Ericssons skeppare Anders Lewander som rorsman på Chazarra.
Men den 29 båtar stora IMS-klassen är full av flera potentiella vinnare. Gutta Johansson med sin namnkunniga besättning på Grand Soleil 43:an HQ Bank är givetvis ett hett namn, liksom Ingvar Hertzman i IMX 40an DuSoleil och Patrick Lindbloms First 40,7 Absolute Blue.
En dark horse i IMS kan vara IMX 38:an PWC, med Hans Lingqvist som skeppare och flerfaldige Gotland Runt-vinnaren Bo Jonsson vid rodret.
LYS-klassen upplever en renässans tack vare att den i år är ny folkklass i Eurocard Gotland Runt. Till Sandhamn Open har 15 LYS-klassade båtar anmält sig och favoritskapen är fler. Anna Drugge i den snabba trimaranen SeaCart 30 UBS är en, Urban Tranges Bavaria 35 Vikingprodukter och Mumm 36/an Shogun med Gunnar Straume som skeppare två andra.
Längst norrifrån kommer Thomas Karlsson med Bavaria 36:an Eufori. Umeåbon kappseglar för första gången någonsin, och tillsammans med familjen värmer de nu upp inför Eurocard Gotland Runt, där familjen i år premiärseglar i LYS-klassen med sin nyköpta båt.
Sandhamn Open Ban är tävlingens bankappsegling och samlar i år 68 båtar ibland annat Express och J80.
– Sandhamn Open är en kappseglingsklassiker, men i år är det extra spännande eftersom vi ska köra in alla nya system för bland annat båtpositionering och resultatrapportering inför Eurocard Gotland Runt, säger Sten Edholm, tävlingsledare. Vi är också glada över att vi har så många anmälningar i både LYS och IMS. Det blir en spännande tävling.
När Ostindiefararen Götheborg nu närmar sig slutet på sin nästan två år långa och äventyrliga resa till Kina kan näringslivet konstatera att satsningen på skeppet blev mycket framgångsrik. Nu har inte minst Kina fått upp ögonen för svensk industri och handel.
Det var det starka symbolvärdet och möjligheterna till fördjupade kontakter med Kina som var två av de främsta anledningarna till att flera stora företag valde att sponsra Ostindiefararens expedition över världshaven.
– För Volvos del var ett viktigt skäl att skapa relationer med Kina, som ju är en mycket viktig och intressant marknad för Volvokoncernen. Vårt val att bli officiell partner sammanföll också väl med utvecklingen av Volvos affär med Kina, säger Leif Johansson, VD för AB Volvo.
Stena och Göteborgs Hamn var tidigt engagerade i projektet och menar att Ostindiefararen är en stark symbol för den egna verksamheten inom sjöfart.
– Vi ser oss som dagens Ostindiefarare som knyter ihop länder och stimulerar handel med hjälp av sjötransporter, säger Stenas VD Dan Sten Olsson.
Under de olika hamnstoppen har sponsorerna bjudit in kunder, leverantörer och övriga affärskontakter till evenemang i den unika miljön ombord på skeppet. Framför allt har stoppen i Kina, där svenska företag idag bedriver mycket handel, varit särskilt värdefulla och resulterat i stärkta relationer mellan de båda länderna.
– Ostindiefararen är en dörröppnare och har varit en väldigt bra ingång i våra kontakter. Vi har kunnat visa upp vad vi kan, fått många bra diskussioner och satt Sverige på kartan, så för oss är det här mitt i prick som sponsringsprojekt, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn.
– Det här är ett unikt projekt som har drivits av eldsjälar och blivit en fantastisk framgång. För Volvo Personvagnar har Ostindiefararen varit en viktig del i relationerna i anslutning till att vi startade produktion i Kina. Vi är naturligtvis väldigt glada över att ha fått vara med på ett hörn i det här fantastiska projektet, säger Fredrik Arp, VD och koncernchef för Volvo Personvagnar.
Sponsorerna är eniga om att deras investeringar och satsningar på Ostindiefararen redan innan hemkomsten till Göteborg på lördag har betalat sig med god marginal. Nya ordrar och nya kontakter är något av det som finns med i bagaget och man är övertygad om att de band som har knutits under resans gång kommer att ge goda resultat för respektive verksamhet under de närmaste åren.
– Rent affärsmässigt är vi mycket nöjda med resultatet. Vi uppnådde de mål vi hade satt upp för vår satsning och allt utöver det har inneburit en ren bonus för oss, säger Leif Johansson.
– Det har varit värt varenda krona. Projektet kommer tveklöst att leda till nya affärer för oss, säger Tom Johnstone, koncernchef och VD för SKF.
– Grunden för Swedbanks verksamhet är att synas och möta våra kunder där de är verksamma. Nöjda kunder leder till fler affärer vilket också projektet Ostindiefararen har bidragit till. Det betyder att vår satsning i projektet var rätt och i enlighet med vår tradition och verksamhet, säger Jan Lidén, VD för Swedbank.
Uppmärksamheten kring skeppet har överträffat alla förväntningar vid hamn efter hamn längs den långa seglatsen och det är inte bara de stora företagen som har fått smaka på framgången. Som en av de största Sverigesatsningarna någonsin har Ostindiefararen också fungerat som språngbräda för Göteborg.
– Ostindiefararen har blivit en enorm succé. Den uppmärksamhet som skeppet har fått i främst Asien motsvarar flera miljarder i marknadsföring.
Näringslivets stora framgångar under resans gång har stärkt Sveriges och Göteborgs position på världskartan, säger Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.
Info www.soic.se
Mitt under det svenska Nationaldagsfirandet 6 juni fullbordades cirkeln för Ostindiefararens Kinaexpedition. Utanför Danmarks nordvästra landområde, ute till havs i Skagerack, slöts cirkeln för Götheborg. Och där en expedition slutar, tar en annan vid. Redan nu blickar man framåt.
– Ungefär utanför Hanstholm i Danmark vid tolvtiden klöv hon sitt eget kölvatten från utfärden för drygt ett och ett halvt år sedan, och nu hoppas vi på en fin bris från sydväst sista biten in till Göteborg, säger kapten Peter Kaaling.
Ostindiefararen Götheborg har seglat 35 000 sjömil, besökt fem kontinenter och angjort 14 hamnar. Det har varit en vänskapens resa där Ostindiefararen representerat Sverige, våra företag och vårt samhälle. Resan har varit mycket framgångsrik, med en blandning av allvar och äventyr. En gång en både halsbrytande och fantasieggande idé, nu ett snart fullbordat faktum och en enastående succé för Sverige. På lördag strax efter lunch förtöjer Ostindiefararen vid Frihamnspiren i Göteborg. Styrelseordföranden i SOIC länsöverdirektör Göran Bengtsson framhåller att det är en framgång som vilar på historien och tar sikte mot framtiden.
Det ena äventyret är dock knappt över förrän Svenska Ostindiska Companiet planerar för nästa. Det har länge spekulerats kring vad som kommer att hända med Ostindiefararen efter Kinaexpeditionen. Bilden håller på att klarna.
Sjökorten över Östersjön ligger redan framme! Våren 2008 tar en ny expedition vid. Då besöker Ostindiefararen de svenska närmarknaderna runt Östersjön. Finland, Ryssland, de baltiska staterna, Polen och Tyskland, förutom svenska hamnstopp finns med i diskussionerna.
– Ju större framgången blivit, desto fler har tryckt på om en fortsättning.
Efter Kinaresan har vi förstått att svenskt näringsliv är mycket intresserat av ett Östersjöprojekt under 2008, säger Göran Bengtsson.
På lördag 9 juni saluterar Ostindiefararen hemstaden Göteborg med 21 praktfulla kanonskott i Göta älv innan hon förtöjer vid Frihamnspiren omkring halv tvåtiden.
Svenska Ostindiska Companiet ägs av en icke vinstdrivande stiftelse som står bakom projektet Ostindiefararen Götheborg. Skeppet är en kopia av den Ostindiefarare som år 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. Skeppsbygget baseras på en marinarkeologisk utgrävning av lämningarna efter det grundstötta fartyget. Målet är att som flaggskepp för svenskt näringsliv, handel och kultur segla Ostindiefararen till Kina längs samma rutt som de historiska Ostindiefararna på 1700-talet och hem igen. Den 2 oktober 2005 påbörjade Ostindiefararen Götheborg sin expedition till Kina.Skeppet har hittills besökt Spanien, Brasilien, Sydafrika, Australien och Indonesien. I juli 2006 nådde Ostindiefararen Guangzhou(Canton) i Kina och var framme i Shanghai i augusti. Hemfärden påbörjades den 28 oktober 2006 när skeppet lämnade Shanghai och seglade via Hong Kong, Singapore och Indien.Skeppet har sedan gått via Suezkanalen, korsat Medelhavet till Nice. London är det sista hamnstoppet innan Ostindiefararen kommer hem till Göteborg den 9 juni 2007. Kung Carl XVI Gustaf är projektets högste beskyddare.
Info www.soic.se
Foto: Åke Fredriksson
Emirates Team New Zealand har tagit sin fjärde raka seger i finalen om Louis Vuitton Cup. Den första båten som tar hem fem segrar är kvalificerad för finalen av America´s Cup.
Den här gången var det ingen självklar vinst. Vid målgången hade NZ 92 visserligen 250 m marginal, men det hade krävts mycket för att etablera den ledningen. Läs mer på www.emiratesteamnz.com
Foto: Chris Cameron/ETNZ
På onsdagskvällen stod det klart att Emirates Team New Zealand fick kliva upp på prispallen i Valencia och ta emot priset för Louis Vuitton Cup efter att ha tagit hem cupen med 5–0 och banat väg till finalen i America’s Cup Match.
Louis Vuitton Cup bucklan anlände till Port America’s Cup på ryggen på några fallskärmshoppare. Därefter presenterades den av Yves Carcelle, VD och styrelseordförande för Louis Vuitton Malletier.
– Nya Zeeländarna är fantastiska vinnare av Louis Vuitton Cup, sa Yves Carcelle innan han lämnade över priset till den Nya Zeeländske skepparen, Grant Dalton.
Emirates Team NZ vann en övertygande seger med 5–0, det var första gången utmanarseglingen vunnits så övertygande. Till och med motståndarna – team Luna Rossa – var imponerade.
Närmast väntar seglar om den 32:a America’s Cup Match, där Emirates Team New Zealand får möta försvararna Alinghi. Seglingarna startar 23 juni och gäller än en gång ”först till fem segrar”.
Info www.americascup.com
På bilden ses det segrande Emirates Team New Zealand. Foto: Chris Cameron/ETNZ
Helly Hansen har ingått ett treårigt samarbete med Ericsson Racing Team och kommer att vara teamets officiella leverantör av kläder och skor i tävlingen Volvo Ocean Race 2008-09.
Ericsson Racing Team kommer att delta med två båtar i tävlingen, en med internationell besättning och en med nordisk besättning. Lagkaptener för de två båtarna är amerikanen John Kostecki och svensken Anders Lewander. Det var den avancerade tekniken i kläderna samt det breda utbudet av kläder för vattensport, underställ, skor och sportkläder som gjorde att valet föll på Helly Hansen. Helly Hansen har också startat upp ett projekt för att utveckla nya tekniska finesser som ska ge Ericsson Racing Team ytterligare fördelar i tävlingen.
– De extrema utmaningar som Volvo Ocean Race utsätter både seglare och utrustning för stämmer väl överens med vårt budskap: ”Helly Hansen ska sudda ut gränserna mellan människans vilja och naturens makter”. Vi ser fram emot att både sätta våra produkter på prov och ta fram nya produkter som kan hjälpa Ericsson Racing Team att vinna, säger Karl-Einar V. Jensen på Helly Hansen.
– Vi ville arbeta med ett starkt team med goda förutsättningar i tävlingen. Det är vi övertygade om att vi har i Ericsson Racing Team – vi har en lagledning, lagkapten och besättning som är stark nog att inte bara vara framgångsrika i tävlingen, utan även visa upp starka prestationer inom andra områden. Det här är precis en sådan samarbetspartner Helly Hansen vill ha.
Bilden: AndersLewander och John Kostecki.