nyhetstest

Fiskeriverket och SCB har nyligen presenterat en färsk undersökning över svenskarnas fiskevanor. Runt en miljon vuxna svenskar gjorde tillsammans 14 miljoner fiskedagar 2006. Studien visar att antalet utövare sjunkit, men också att fångsterna bara är en tredjedel jämfört med 2004. Enligt studien fiskar allt fler kvinnor.

Organisationen Sportfiskarna tycker det är positivt att Fiskeriverket utvecklar sina metoder för att mäta fritidsfiskets utövande och fångster.
– Samtidigt är dessa siffror de tredje som presenteras på lika många år och alla har visat mycket skilda resultat. Vi förutsätter att Fiskeriverket i den djupare analys som aviserats fastställer vilken analysmetod som ska användas fortsättningsvis, kommenterar Håkan Carlstrand, fiskevårdskonsulent på Sportfiskarna.

Enligt studien fångade fritidsfisket sammanlagt 18 000 ton 2006, det är en kraftig minskning jämfört med 2004. I samband med fritidsfiske spenderade svenskarna 1,7 miljarder kronor 2006. Av Sveriges fritidsfiskare är de som fiskar med spö, sportfiskarna, den klart dominerande gruppen. Den mindre grupp som fiskar med exempelvis nät är avsevärt färre, men fångar betydligt mer fisk per utövare.
– Det understryker att sportfisket är den skonsammaste metoden mot fiskbestånden och att sportfisket bör ges större betydelse fiskeriförvaltningen. Väger man samman denna studie med tidigare studier kring fisketurism blir bilden tydlig av att sportfisket genererar den bästa samhällsekonomin, säger Håkan Carlstrand.

En trend som är tydlig i studien är att antalet fiskande kvinnor ökar. Omkring 11 % av Sveriges kvinnor fiskade under 2006. I Fiskeriverket och SCB:s studie har svenskar i åldrarna 16 till 74 år tillfrågats.
– Eftersom både barn och de äldsta fattas i undersökningen är antalet utövare naturligtvis större än en miljon. Vi kommer i samarbete med Fiskeriverket göra egna studier av barn och ungdomars fiskevanor, säger Håkan Carlstrand.

Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allas tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten.

Pressmeddelande från Fiskeriverket med anledning av studien finns på www.fiskeriverket.se

Foto: Joel Norlin/Sportfiskarna.

Under sommaren fortsätter Viking Lines samarbete med Informationscentralen för Egentliga Östersjön för att övervaka algblomningens utbredning i Östersjön. Besättningarna på tre av rederiets fartyg hjälper till med algobservationer på rutterna mellan Sverige och Finland.

Informationscentralen för Egentliga Östersjön drivs av Länsstyrelsen i Stockholms län, och sköter bland annat algövervakning i Östersjön. Förra året inledde Informationscentralen ett samarbete med bland annat Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän, algombudsmannen på svenska Utö samt besättningarna på tre av Viking Lines fartyg för observation av algförekomst. Samarbetet fortsätter även under 2007.

– De flesta av oss som arbetar ombord är uppväxta i skärgårdsmiljö och med närheten till Östersjön, och vi är väldigt glada om våra observationer kan hjälpa forskarna och miljöorganisationerna att komma till rätta med algproblemen, säger Jan-Tore Thörnroos, befälhavare på M/S Viking Cinderella.

Viking Lines fartyg som medverkar i observation av algblomningen:
– M/S Viking Cinderella som trafikerar rutten Stockholm-Mariehamn, samt rutten Stockholm-Riga-Mariehamn-Stockholm
– M/S Isabella som trafikerar rutten Stockholm-Mariehamn-Åbo
– M/S Gabriella som trafikerar rutten Stockholm-Mariehamn-Helsingfors

– Vi har länge bedrivit ett mycket aktivt miljöarbete där vi gör vårt yttersta för att minimera vår påverkan på miljön. Till skillnad från många andra rederier på Östersjön använder vi bara lågsvavligt bränsle, vi sorterar avfallet och pumpar iland allt avfallsvatten för omhändertagning istället för att släppa ut det i havet. Som båtägare och mångårig skärgårdsbesökare ser jag själv hur algblomningen påverkar våra vatten varje sommar. Det är en självklarhet för oss på Viking Line att hjälpa Informationscentralen och andra miljöorganisationer så mycket som möjligt med deras arbete, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien.

Algblomningar kan förekomma under hela året, men är vanligast under högsommaren och delar av hösten. Blomningen brukar oftast börja kring månadsskiftet juni-juli. Bedömningen om algförekomst delas in i fyra klasser; från klart vatten (0) till täta ytansamlingar (3). Informationen från övervakningen läggs bland annat ut kontinuerligt på Informationscentralens hemsida. Där finns även information om algutbredning från övriga områden av Östersjön.

Besök Informationscentralens hemsida på: www.infobaltic.se.

Sverige har under flera år varit drivande och positiva till idén med sjömotorvägar. Östersjöländerna genomförde under 2006 en utlysning för sjömotorvägsprojekt i Östersjön. Nu har turen kommit till Nordsjöregionen där Sverige nu tillsammans med Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Belgien går ut med en gemensam uppmaning till aktörerna inom transportsektorn att lämna förslag på intressanta sjömotorvägsprojekt.
Sjömotorvägar ingår som en del i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som delvis finansieras med EU-medel. Utlysningen kommer att fokusera på förbättringar och utveckling av multimodala transportstråk där sjöfarten innehar en viktig roll. Syftet är bland annat att uppnå en överflyttning av gods från väg till sjöfart samt en ökad tillgänglighet i transportsystemet. Med sjömotorvägar ska transporterna effektiviseras genom att infrastrukturen i hamnarna utvecklas och anslutningarna till hamnarna förbättras.

– Det är mycket glädjande att länderna runt Nordsjön har enats om att genomföra den här utlysningen och jag hoppas att detta ska leda till intressanta projektförslag från de berörda aktörerna säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i en kommentar.

Nordsjöländerna öppnar alltså den 9 juli 2007 en projektutlysning för sjömotorvägsprojekt. Utlysningen kommer att vara öppen till mitten av oktober 2007. Utlysningen riktar sig till bland andra hamnar, infrastrukturägare och transportföretag som vill utveckla sjömotorvägsprojekt inom, eller till- och från, Nordsjöregionen.

Inkomna projekt kommer att utvärderas av berörda länder och utvalda projekt kommer att skickas vidare till EU-kommissionen för en slutlig utvärdering och beslut om medfinansiering från EU:s TEN-T program.

Närmare information finns på Sjöfartsverkets hemsida, www.sjofartsverket.se

Första etappen – Århus i Danmark till Kotka i Finland – i världens största kappsegling för stora segelfartyg The Tall Ships´Races 2007 vanns totalt och i klass A av norska barken och örlogsfartyget Statsraad Lehmkuhl från 1914. Tvåa kom den norska fullriggaren Christian Radich (70 år i år), känd från filmen Windjammer och TV-serien Onedinlinjen. (Christian Radich har vunnit totalt och i sin klass flera gånger förut.) Trea ligger fullriggaren Sörlandet, 80 år i år, även hon från Norge.

Första svenska fartyg är svenska slätskonerten Constantia, trea i sin klass B och sjua totalt.

Mot Stockholm 22 juli! Ankomst 27 juli

Från Kotka till Stockholm startar en vänsskapssegling den 22 juli. Hälften av besättningen på alla fartyg skall vara mellan 15 och 25 år. Detta är lika mycket ett ungdomsprojekt som en kappsegling. Vid vänskapsseglingen har de chans att pröva ett annat fartyg och lära känna ännu fler kamrater.

Fartygen är i Stockholm den 27- 30 juli. Vi har stor hamnfestival. För program se www.tsr07.se

Start för kappseglingen till slutmålet i polska Szcezecin den 31 juli utanför Sandhanmn.

Bilden: Statsraad Lehmkuhl, Asgaard II och Shtandhart startar mot Kotka.

Hyde Yachts, återförsäljare och uthyrare av lyxyachter i Medelhavet, upplever just nu en stor efterfrågan från svenska kunder. Från 20 000 euro i veckan får den som vill uppleva den exklusiva känslan av lyxyachtsemester betala.
Intresset för att köpa eller hyra lyxyachter ökar i Sverige. Efterfrågan kommer både från privatpersoner som vill köpa eller hyra en yacht för semesterändamål, och från företag som använder lyxbåtarna för representation i samband med mässor och liknande.
”Den ökade efterfrågan är antagligen en kombination av att gruppen välbeställda som har råd med en lyxyacht har blivit större, och att exklusiva lyxbåtar har blivit trendigt. På en yacht kan du vara helt ifred, vilket är mycket uppskattat bland våra kunder – kända som okända”, berättar Ulrich Nielsen från Hyde Yachts – återförsäljare och uthyrare av lyxyachter, som hjälper sina kunder med försäljning, uthyrning, och skötsel av lyxbåtarna samt med besättning .
Enligt Hyde Yachts har antalet charteryachter som är större än 120 fot fördubblats i Medelhavet under de senaste 8 åren. Åtminstone 15 av lyxbåtarna i tvåsiffriga miljonereuroklassen ägs av skandinavier och ett par som ligger i den tresiffriga miljonereuroklassen. Flera av dessa lyxbåtar, som kostar över 10 miljoner euros, ägs av svenskar. Men det är inte bara privatpersoner som har fått upp ögonen för fördelarna med en egen lyxyacht.
”I år har vi hittills hyrt ut 12 lyxyachter i Medelhavet och en handfull företag har varit intresserade av att hyra en yacht till mässor och utställningar längs med kusterna,” säger Ulrich Nielsen.
Flera företag köper eller hyr lyxyachter för representationsändamål och använder båtarna som showroom och hotell i samband med konferenser och mässor. Till exempel så är det flera företag som har hyrt en yacht till Formel 1 Grand Prix, och kan på så sätt erbjuda sin affärskontakter och kunder en helt unik upplevelse.
Hyde Yachts förmedlar både segel- och motorbåtar i storlekern 10 meter till över 100 meter . Utanför Skandinavien är marknaden uppdelad i 80 procent motobåtar och 20 procent segelbåtar, men siffran för segelbåtar är något större i Skandinavien. Motorbåtarna är generellt dyrare än segelbåtarna. Hyde Yachts hjälper till med köp, försäljning, uthyrning, skötsel och besättning.
Besättning ingår i hyran av en yacht, där den minsta är 60 fot lång och kostar cirka 20 000 euro i veckan. Utöver detta pris tillkommer bränsle, mat, dryck, m.m.
Hyde Yachts etablerades i maj 2007 och har kontor i Danmark och England. Hyde Yachts ägs av ICAP HYDE ett dotterföretag till ICAP plc.(www.jehyde.com och www.icap.com), världens ledande interdealer mäklare. ICAP är verksam på marknader för ränta, kredit, valuta, energi och derivivater. ICAP hanterar dagligen affärer för 1500 miljarder dollar varav mer än 50 procent av handeln sker elektroniskt.

Den svenska slätskonerten Constantia med Haakon Malmborg som kapten ligger överraskande bra till, nr 6 totalt och 3 i sin klass B i The Tall Ships´Races 2007 första tävlingsetapp Århus (egentligen start utanför Falsterbo) till Kotka, längst in i Finska viken. Målet ligger utanför Tallinn. Vid rapportern 13 juli ledde den norska fullriggaren Christian Radich (70 år i år) både totalt och i klass A, följd av norska fullriggaren Sörlandet (80 år i år) som är nr 2 totalt och i klass A.
Det har blåst stark medvind över Östersjön. En fördel för de stora segelfartygen med rårigg.
Från Kotka till Stockholm startar en vänsskapssegling den 22 juli. Fartygen är i Stockholm den 27- 30 juli.
Stor hamnfestival. Start för kappseglingen till slutmålet i polska Szcezecin den 31 juli utanför Sandhanmn.

Följ fartygens positioner via länken http://www.tallshipsraces.com/mapping

Positionerna finns även på http://www.tallshipsraces.com/results

Årets Eurocard Gotland Runt blev en ovanligt snabbseglad regatta. Redan strax efter klockan sju på onsdagsmorgonen kom sista båt i mål i Sandhamn. Av de 246 startande båtarna i Eurocard Gotland Runt fullföljde alla utom fem som av olika skäl bröt tävlingen. Väderförhållandena var idealiska under hela regattan med lagom starka vindar och inga riktiga stiltjebälten.

Totalsegare inom de två IMS-klasserna blev Ingemar Hertzman på IMX 40:an Du Soleil II. Han vann också klassen IMS 1. I år kappseglade cirka 2000 seglare i tolv klasser på fem olika banor. De snabbare och större båtarna seglade längre banor för att det skulle bli en mera samlad målgång.

– Det känns som att denna indelning blev en succe, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich, som aldrig tidigare upplevt en så tät målgång.

De flesta båtarna gick i mål under tisdagskvällen och natten till onsdag. Under en fyratimmarsperiod passerade 132 båtar mållinjen vid Skanskobb, vilket enligt funktionärerna var ett nytt rekord.

En nyhet för i år var satsningen på den enklare mätregeln LYS, där det fanns två klasser som samlade 98 startande båtar.

– Inför nästa år ska vi satsa ytterligare på förstagångsseglare, som i år seglat LYS. Inom denna grupp tror vi att vi kan samla ännu fler deltagare, säger Fredrik Feldreich.

Tävlingsledningen hoppas också på fler nya entypsklasser. Årets nya klass X35 samlade 11 deltagare. Här är det första båt i mål som vinner till skillnad från i övriga klasser där det är omräknad tid som gäller.

Här är årets resultat i Eurocard Gotland Runt klassvis:

IMS1
1. Du Soleil II, Swe. Ingvar Hertzman
2. HQ Bank, Swe.
3. Data Communication, Swe. Ralf Aspholm

IMS 2
1. Fortina Fun, Fin. Tom Finell
2. Xanthe, Fin. Sami Penttilä
3. Lady X, Swe. Mikael Algvere

ORC Grand Open
1. Royal Blue, Swe. Jonas Claesson
2. Edin Progressiva, Swe. Roger Edin
3. Spirit, Swe. Carl-Gutaf Piehl

ORC Club 1
1. UK Syversen, Swe. Anders Nordström
2. C´est la vie, Swe. Jan Knutsen
3. La Ganadora, Swe. Johan Kull

ORC Club 2
1. Notre Dame, Swe. Per Olof Sahlström
2. My Way, Fin. Michael Sundblom
3. Walenna II, Swe. Carl Wale

ORC Classic Yacht Baltic Race
1. Carela, Swe. Per Henricsson
2. Anahita, Swe. Carl Urban
3. Anitra, Swe. Henrik Kahm

LYS 1
1. Wafi, Fin. Jesse Aarnio
1. Sofia XV, Swe. Lars Meijer
2. Modintryckoffset, Swe. Carl Johan Marnell

LYS 2
1. Nordimar, Swe. Lennart Eriksson
2. Trassel, Swe. Bertil Tobiasson
3. Molnet, Swe. Peter Svanberg

Multi 30 Open
1. Knot, Swe. Fredik Adilstam
2. UBS, Swe. Anna Drougge

Multi 60 Open
1. HiQ, Swe. Klabbe Nylöf

J/80
1. Björnsnabben, Swe. Björn Wennerström
2. Rastaren, Swe. Jens Utbult
3. MK-Produkter, Swe. Lars Gellerhed

X-35
1. Audi R 8, Swe. Jonas Häggbom
2. Roxanna, Fin. Kimmo Vähätalo
3. Escape, Swe. Peter Pohl

EUROCARD GOTLAND RUNT 2006 – 220 BÅTAR I NIO KLASSER.
85 nya båtar, fyra olika banor:
Bana Alfa 430M – Flerskrovsbåtarna Multi 30 och 60 Open. Går till Svenska Björn efter start.
Bana Bravo 363M – Alla IMS båtar och Grand Open klassen.
Bana Charlie 339M – ORC Club 1 och 2 samt J80:orna. Rundar Hoburgen men inte Knolls grund.
Bana Baltic Race Classis Yachts 177M -Klassiska båtarna. Rundar Salvorev söder om Gotska Sandön.
J80 klassen har 5, IMS 1+2 har 73, ORC Club har 133, Multi Open 30 och 60 klassen har 9 deltagare.
Starttiderna på söndag:
12.00 J80 + ORC Club 1 + 2
12.15 IMS 1+2
12.30 ORC Classic
12.45 Grand Open
13.00 Multi 30 Open + Multi 60 open

Bilden: Audi R10 GR.

Info www.gotlandrunt.se

Sverige har under flera år varit drivande och positiva till idén med sjömotorvägar. Östersjöländerna genomförde under 2006 en utlysning för sjömotorvägsprojekt i Östersjön. Nu har turen kommit till Nordsjöregionen där Sverige nu tillsammans med Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Belgien går ut med en gemensam uppmaning till aktörerna inom transportsektorn att lämna förslag på intressanta sjömotorvägsprojekt.

Sjömotorvägar ingår som en del i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som delvis finansieras med EU-medel. Utlysningen kommer att fokusera på förbättringar och utveckling av multimodala transportstråk där sjöfarten innehar en viktig roll. Syftet är bland annat att uppnå en överflyttning av gods från väg till sjöfart samt en ökad tillgänglighet i transportsystemet. Med sjömotorvägar ska transporterna effektiviseras genom att infrastrukturen i hamnarna utvecklas och anslutningarna till hamnarna förbättras.

– Det är mycket glädjande att länderna runt Nordsjön har enats om att genomföra den här utlysningen och jag hoppas att detta ska leda till intressanta projektförslag från de berörda aktörerna säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i en kommentar.

Nordsjöländerna öppnar alltså den 9 juli 2007 en projektutlysning för sjömotorvägsprojekt. Utlysningen kommer att vara öppen till mitten av oktober 2007. Utlysningen riktar sig till bland andra hamnar, infrastrukturägare och transportföretag som vill utveckla sjömotorvägsprojekt inom, eller till- och från, Nordsjöregionen.

Inkomna projekt kommer att utvärderas av berörda länder och utvalda projekt kommer att skickas vidare till EU-kommissionen för en slutlig utvärdering och beslut om medfinansiering från EU:s TEN-T program.

Närmare information finns på Sjöfartsverkets hemsida, www.sjofartsverket.se

Årets upplaga av Gotland Runt, den 70:e i ordningen, startade den 1 juli. 60 fots-trimaranen HiQ med skeppare Klas ”Klabbe” Nylöf och hans co-skipper Andreas Andersen mötte stora utmaningar när de seglade den långa tävlingen ”double-handed” – dvs med endast två besättningsmedlemmar mot normalt åtta.

Anledningen var att man tränar inför den globalt kända transatlantkappseglingen Jaques Vabre där man planerar att ställa upp med samma besättning.

Klabbe Nylöf är rankad som en av Sveriges mest meriterade seglare med vinster i Nokia Oops Cup och Whitbread och ställde upp i Gotland Runts trimaranklass för åttonde året i rad. Knappt 46 timmar efter startskottet gick HiQ över mållinjen – en stor bedrift för en tvåmannabesättning.

Efter en seglats med en maxfart på 30 knop och en snittfart på 12 knop så gick HiQ över mållinjen efter knappt 46 timmar på sjön och hamnade i år
överst på prispallen i sin klass.

Det var två tuffa seglingsdagar med endast några få timmars sömn, men nu ser Klabbe och Andreas fram emot lite semester innan Göteborg Offshore race som går av stapel 9-11 augusti.

Naturvårdsverket har beslutat att dela ut bidrag på 24,5 miljoner till länsstyrelser och andra myndigheter. Pengarna ska användas till åtgärder för att förbättra miljön i Östersjön och Västerhavet.

Regeringen beslutade i dagarna att ge Naturvårdsverket ett anslag för havsmiljö på 40 miljoner kronor för 2007. En stor del av anslaget fördelas nu i form av bidrag till andra myndigheter.

– Stora insatser behövs för att lösa miljöproblemen i Östersjön och Västerhavet. Bidragen innebär att arbetet nu kan ta ett stort kliv framåt, säger Björne Olsson, chef för Havsmiljöenheten.

Bidragen till länsstyrelserna kommer bland annat att gå till att inventera behovet av restaurering av övergödda havsvikar och kustnära sjöar samt planera och kostnadsbedöma prioriterade insatser.

Länsstyrelserna i Skånes, Västra Götalands och Stockholms län får sammanlagt 5 miljoner för att i samarbete med kommunerna ta fram metoder, planeringsunderlag och påbörja åtgärder för att minska miljöpåverkan på havsmiljön från enskilda avlopp.

Sjöfartsverket får 1 miljon för att ta fram digitala kartor med djupdata och SMHI får 400 000 för arbete med att ta fram prognoser för algblomning i Östersjön och Västerhavet.

Havsmiljöanslaget kommer även att användas för ytterligare bidragsbeslut mot slutet av sommaren och till att bekosta åtskilliga åtgärder och utredningar som regeringen har gett Naturvårdsverket i uppdrag att svara för.

Naturvårdsverkets beslut om fördelning av bidrag (pdf 217 kb)

Läs mer om Naturvårdsverkets arbete med havsmiljöfrågorna på vår webbplats

I ylande kulingvindar och skummande vågor tog stockholmaren Björn Hansen en överlägsen seger i Match Cup Sweden i Marstrand. Björn tog tre raka matchsegrar över Magnus Holmberg i finalen som var fylld av dramatik och spänning med hårda vindar, höga vågor och mastbrott.
Det var Björn Hansens första seger i Världscupen, World Match Racing Tour, och det var även Sveriges första seger i världscuptävlingen i Marstrand.
Trea blev dansken Jesper Radich, som vann matchen om tredje pris över Mattias Rahm – som bröt masten.

– Så fantastiskt skönt. Det är så härligt att segla med den här besättningen, det var en enkel dag för mig att stå där bak vid pinnen och se på när de jobbade häcken av sig, sa Björn Hansen ödmjukt direkt efter segern, och klappade om sina teamkompisar Tompi Hallberg, Pontus Meijer, Gustav Tempelman och Mathias Bredin.

Björn Hansen, som driver ett match racing-centrum i Stockholm, har seglat Marstrandstävlingen fyra gånger tidigare utan stora framgångar. Under Match Cup Sweden-veckan har han seglat bättre och bättre varje dag, efter tre övertygande vinster mot dansken Jesper Radich i semifinalen var han överlägset vassast och aggressivast även i finalen.

Ett av Björn Hansens mål var att vinna denna deltävling i World Match Racing Tour, för att lättare kunna kvala in till Monsoon Cup i Malaysia sista veckan i november. Stockholmsseglaren klättrade genom segern i Match Cup Sweden från 13:e till fjärde plats på ISAFs världsrankinglista.

– Vi kände att vi hade chans till seger, men visste att vi behövde segla aggressivt om vi skulle ha en chans, förklarade Björn Hansen.

Magnus Holmberg hade aldrig någon riktig chans mot Björn Hansen med besättning, som seglade både tufft och säkert och gjorde få misstag.

– De seglade oerhört bra, berömde Magnus Holmberg, som fortfarande jagar en seger i Match Cup Sweden och som inte kunde förklara varför den aldrig kommit.

– Vi kände oss säkra, gjorde bra starter i semifinalen, men i finalen var min tajming inte särskilt bra. Vi lyckades aldrig få någon riktig fart på båten och fick ingen ordning på vårt trim, fortsatte Magnus.

– Men det var oerhört roligt att segla i de här förhållandena, riktigt spektakulärt.

Finalen var historisk. Två svenskar möttes för första gången i finalen i Marstrands-kappseglingen och för första gången vann en svensk seglare världscupfinalen i Sverige. Men det var också väderförhållanden som var historiskt hårda. Med vindstyrkor på omkring 15 m/s, som ibland nådde över 20 m/s, genomfördes seglingen i de mest extrema förhållanden som Match Cup Sweden sett sedan 1995.

Det hårda vädret fick Mattias Rahm erfara den hårda vägen, precis som Magnus Holmberg 1995. I matchen om tredje plats mot Jesper Radich gick dansken med spinnaker mot en säker seger. Han ledde med drygt hundra meter när Mattias Rahms båt dök in i en våg i 14 knops fart och bröt masten.

– Båten stannade men masten fortsatte rakt fram, det finns inget att göra, sa Rahm. Masten gick i tre delar, och delar av masten träffade besättningsmannen Claes Dahlberg så han skadades lätt och ramlade i vattnet.

Totalt besöktes Match Cup Sweden av omkring 70.000 åskådare enligt en preliminär uppskattning.

Match Cup Sweden, Marstrand
Björn Hansen – Magnus Holmberg 3-0
Jesper Radich – Mattias Rahm 2-1

1. Björn Hansen
2. Magnus Holmberg
3. Jesper Radich
4. Mattias Rahm
5. Gavin Brady
6. Mathieu Richard
7. Sebastien Col
8. Simon Minoprio
9. Johnie Berntsson
10. Ian Williams
11. Eric Monnin
12. Evgeniy Neugodnikov
13. Torvar Mirsky
14. Claire Leroy
15. Jenny Axhede
16. Malin Millbourn

Info www.matchcupsweden.com

En andra 100 fotare (30 meter) har sålts av den nya modellen Wally 101. Därmed är fyra båtar av den här storleken under konstruktion och byggnation vid varvet WallyEurope, som bygger båtar i storlekarna 100 till 148 fot (30–45 meter). Den nya Wally 100.3 (bilden) är utvecklad ur samma linjer som den nyligen presenterade Wally Y3K och byggs för en passionerad seglare. Designen är en blandning av German Frers linjer och en interiör av Wally. Info www.wally.com

100 utställare har bokat plats, den flytande mässan med visningsbryggan är fullbokad, träbåtsfestivalen lockar tredubbelt så många vackra klassiska båtar och programmet är fullspäckat.
Över 40 000 personer och tusen båtar förväntas besöka Västervik under BoatMeet. Du är välkommen.
Dessutom bygger vi ett nytt trivsel- och scenområde mitt på Fiskartorget med artisteri varje dag. Missa inte Västervikskvällen på lördagen.
Programmet är fullspäckat med aktiviteter och artisteri dag och kväll och hela Västervik går i båtlivets tecken. Info www.boatmeet.se

Chanserna till ett svenskt guld i Match Cup Sweden i Marstrand ökade väsentligt sedan alla tre svenskar, Magnus Holmberg, Mattias Rahm och Björn Hansen vann sina kvartsfinaler och därmed är klara för semifinal, liksom dansken Jesper Radich.
Mattias Rahm mötte Sebastien Col i ett mycket tätt race.

– Det var riktigt nervöst men otroligt kul att vinna kvartsfinalen. Det var oerhört tajta race som inte avgjordes förrän precis över mållinjen, sa han efter segern.
Styrkan i Mattias Rahms segling i sista omgången var att han var snabbare på kryssbogarna.
– Jag kunde rycka ifrån lite. Nu blir det en oerhörd utmaning att få möta Magnus Holmberg i semifinalen, sa Rahm, som varit Holmbergs andre rorsman och taktiker på Victory Challenge i Louis Vuitton Cup.
Björn Hansen hade en oerhört tät kamp med Mathieu Richard, ”…med bara bostadsbilagan i GP emellan…”, som speakern Martin Sothell extatiskt uttryckte det.
– Ja, det var lite för spännande för min smak, erkände Björn Hansen, som seglade säkert och taktiskt. Först vid kryssmärket, när Richards gjorde en liten miss i spinnakersättningen kunde vi utnyttja det till vår fördel. Grabbarna gjorde ett fantastiskt jobb i kvarten.
Magnus Holmberg lyckades redan inför starten, i den dans som båtarna utför för att hitta bäst startläge, lura bort Gavin Brady. Han tog därmed starten och lyckades med högre båtfart och snabba slag, utöka till en komfortabel ledning. Gavin Brady hissade protest vid sista länsmärket för att han kände sig hindrad av båtarna i matchen mellan Hansen och Richard. Domarna avslog protesten och Holmbergs rätt överlägsna seger i den tredje omgången var därmed klar.
Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Du Soleil, en IMX40 från 2001 och vinnare i Lidingö Runt, utsågs på tisdagskvällen till totalvinnare i årets upplaga av Gotland Runt. Dessutom vann Du Soleil IMS-klassen, racing klassen, i Gotland Runt.
Med en besättning på nio man seglade Du Soleil hem årets totalseger i Gotland Runt. En bragd med tanke på att hela besättningen endast seglar på sin fritid och saknar sponsorer.
– Jag har haft en dröm om att vinna en stor tävling som Gotland Runt utan sponsorer, vilket känns fantastiskt att vi klarat av, säger Ingvar Hertzman, skeppare och ägare av Du Soleil. Nu vill vi fortsätta satsa ännu mer på seglingen och för att nå ännu högre är det nödvändigt för oss att inleda ett samarbete med sponsorer.
För närvarande arbetar hela besättningen med seglingen helt utan ersättning och står även för alla kostnader i samband med seglingen. Dessutom har alla ”vanliga” jobb vid sidan om.
– De flesta av oss har seglat tillsammans över 20 år, fortsätter Ingvar Hertzman. Gemensamt för alla är en passion för segling och i princip all vår fritid ägnar vi åt segling och båten. Tillsammans har vi över 100 starter i Gotland Runt.
Besättningen har gemensamt flera vinster och pallplatser. Exempelvis ett antal Östersjömaror, div SM guld i olika klasser, EM, VM och Baltic Championship. Efter Gotland Runt väntar nu SM för IMS klassen i Sandhamn, VM i Norge och Baltic Championship i Danmark.

Besättningen på Du Soleil består av:

Skeppare Ingvar Hertzman

Afterguard (taktiker/navigatör) Patrik Hahne

Rorsman Johan Ericsson

Stortrim Mats Karlsson

Pit Fredrik Hertzman

Mast Christian Hertzberg

Fördäck Boe Sjöberg

Genua/spinn trim Leif Bergström

Genua/spinn trim Fredrik Forssman

Du Soleil är en IMX40 från 2001. Seglas i klassen IMS 600 alt. IMS, vilket anses vara den största klassen i Sverige och Europa. Båten har en helt ny segelgarderob som införskaffades 2006, samt en del kompletteringar i år. Bla Kevlarsegel från Quantum. Du Soleil har även den senaste tekniken inom navigation, elektronik och taktikprogram.

Damseglarna i Match Cup Sweden, Jenny Axhede, Malin Millbourn och Claire Leroy vann var sin match mot herrarna i tisdagens matchracetävlingar i Match Cup Sweden i Marstrand.
Gavin Brady gick obesegrad genom tre matcher i Grupp A, och dansken Jesper Radich vann alla sina fyra matcher i Grupp B, just före Magnus Holmberg, tre segrar.

Hällregn på förmiddagen och sol på sena eftermiddagen men det var vindarna som var problematiska.

– Det var tufft, vi är en bunt amatörer med heltidsjobb som slåss mot professionella killar, men vi drog nytta av de snabba vindskiftena och att vi känner båtarna och Marstrand bra, förklarade Malin Millbourn, som liksom Claire Leroy vann över Eric Monnin i sin match.

– Vi kan bättre, sa Claire Leroy, men vi har problem med att förstå varandras språk ombord, och jag är dålig på engelska, men vi blir bättre och bättre.

Jenny Axhede tog sin poäng och seger under de regniga förmiddagstävlingarna mot britten Ian Williams.

– Taktiken var klar, vi körde vårt eget lopp, och vi hittade vinden – och vi vrålade av glädje på båten när vi vann, berättade en glad Jenny.

Men det var dansken Jesper Radich och Nya zeeländaren Gavin Brady som gick obesegrade genom Match Cup Swedens första dag, och som därmed har tagit ledningen i Grupp A respektive B, som imorgon seglar tre matcher var.

– Tuffaste matcherna var mot tjejerna och Magnus Holmberg, där jag förlorade starten. Jag hade nog stor fördel av att har seglat de här båtarna många gånger förr, sa dansken Jesper Radich som också menade att han har fördel av att ha känner sin besättning så väl.

Gavin Brady var nöjd med dagen efter tre av tre möjliga segrar i grupp A och tyckte att DS 37-båtarna var mycket snabba att manövrera.

– Det blev en riktig ögonöppnare, menade Brady, som 4 juli seglar fyra matcher i Match Cup Sweden.

Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Segern i Gotland Runts X-35-klass gick igår kväll till Audi R8 och det alpina herrlandslaget som korsade mållinjen som första båt. ”Tävlingen i tävlingen” – de alpina herrarna mot det alpina damlandslaget – slutade därmed med seger för herrarna då damernas båt Audi R10 till slut tog sig in på en fin fjärde plats.

X-35:an Audi R8 och skepparen Jonas Häggbom, med bland annat de alpina landslagsherrarna Mattias Hargin, Oscar Andersson och Johan Brolenius i besättningen, stod för en stark bedrift när de behöll den ledning som de i går natt kämpat till sig ända in i mål.

– Vi kände att vi hade en betryggande ledning och segern var egentligen aldrig hotad efter att vi tog oss förbi den finska båten som då låg etta, säger Jonas Häggbom, skeppare på Audi R8. Vi gjorde en bra tävling från start till mål där vi tappade lite i början men sedan seglade riktigt bra och tålmodigt väntade på rätt tillfälle att segla om ledarbåten.

För killarna i det alpina herrlandslaget var det en spännande erfarenhet att få segla Gotland Runt.

– Just nu känns det väldigt bra, säger en glad men trött Oscar Andersson efter målgång. Att få segla med professionella seglare som Roger Nilsson och dessutom vinna är otroligt roligt. Vi har haft riktigt bra stämning på båten och fast vi har varit trötta har vi plockat fram tävlingsinstinkten gång på gång.

– Teamkänslan på båten har varit total där killarna verkligen visat att de är tävlingsmänniskor uti fingerspetsarna, säger Jonas Häggbom.

För den andra Audi-sponsrade X-35:an, Audi R10, med skepparen Leif Carlsson och de alpina landslagstjejerna blev det till slut en fin fjärde plats av totalt elva startande båtar i klassen.

– Det har varit riktigt roligt men nu är vi rejält trötta och det känns ganska skönt att vara tillbaka på land, säger Maria Pietilä Holmner. Vi har varit i aktiva i stort sett hela tiden och genom att vi hela tiden hade koll på båtarna vi jagade kändes det verkligen som ett race. Ett tag hade vi killbåten inom synhåll men tyvärr lyckades vi inte riktigt komma i kapp.

– Vi har haft fantastiska dagar med jättegod stämning på båten, säger Leif Carlsson. Lite besvikna är vi dock för missen vid Gotlands norra udde som innebar stenhårt jobb för att komma i kapp. Men vi kämpade oss upp från en åttonde till en fjärde plats.

Utförsåkaren Oscar Andersson i vinnarbåten är inte främmande för fler upplevelser till havs:

– Men då får det nog bli en lite annorlunda båt, med gourmetkock och riktiga sängar!

Besättning Audi R8: Jonas Häggbom (skeppare), Tom Whitmore, Oscar Claesson, Roger Nilsson, Daniel Winberg, Oscar Andersson, Mattias Hargin och Johan Brolenius.

Besättning Audi R10: Leif Carlsson (skeppare), Bosse Ahlström, Claes Olivecrona, P-O Söderberg, Hans Bauer, Therese Borssén, Maria Pietilä Holmner och Jessica Lindell Vikarby.

Internationellt har Audi länge varit engagerade inom segling, bland annat genom Audi X-35 cup i Holland. I Sverige är Audi bland annat huvudsponsor till företagsseglingen Sony Ericsson Sailing Cup. Seglingarna i Eurocard Gotland Runt genomfördes i samarbete med Sune Carlsson Båtvarv AB i Saltsjöbaden som representerar X-Yachts i Sverige.

Den sjätte delseglingen i America’s Cup blev väldigt tajt. Brisen var lätt, endast 8–10 knop, och vindriktningen skiftade ofta. Vattnet var plattare än i de senaste två racen och deltävlingen avgjordes därför till stor del av hur besättningarna hanterade vinden.
Alinghi leder nu med 4–2. Följ tävlingen på www.americascup.com

Foto: Chris Cameron

Stockholm 3 juli 2007- Ericsson Racing Team blev första båt över mållinjen i Gotland Runt. Klockan 09.45 på tisdagsförmiddagen gick de i mål i Sandhamn efter knappt två dygns kappsegling på Östersjön.

Ericsson och den 16 man starka besättningen kom iväg lite dåligt vid söndagens start utanför Sandhamn. Men vid första rundningen vid Svenska Björn var de precis före värsta konkurrenten, storfavoriten och Volvo Ocean Race-vinnaren, ANB Amro One. Holländska ABN Amro kom ikapp och gick förbi, när de två båtarna gippade sig söderut utanför Gotlands ostkust. Medan Ericsson valde att gå längre ut till havs kom ABN för nära land och seglade på grund. Ingen ombord på ABN skadades men den stora VO70-båten tvingades bryta tävlingen.

Ericsson rundade Gotlands sydspets, Hoburgen, tillsammans med många andra båtar. Men upp mot målet i Sandhamn seglade de förbi samtliga konkurrenter. I strålande solsken och med 16 knops fart kunde de segla i mål, i ensamt majestät, med stora spinnakern uppe.

– Det har varit en fantastisk segling och vi har verkligen varit med i racet hela tiden, säger skepparen Anders Lewander som gjorde sin första kappsegling i Sverige med Ericsson. Jag hade faktiskt lite på känn att vi verkligen skulle bli första båt i mål.

För skepparen Lewander väntar nu ytterligare några dygn ute till havs. Tio nya besättningsmän ska mönstra på båten och ge sig ut på en tre dygn lång “rekryteringssegling”.

Anders letar besättning till nästa Volvo Ocean Race som startar hösten 2008 och nu ska nya kandidater testas. Det blir tre intensiva dygn med “spelad” kappsegling, dygnet runt. Anders tänker skapa situationer och konflikter ombord för att se vem som passar att ingå i Ericssons nordiska jorden runt-besättning.

Och när de tre dygnen är över kommer tio nya potentiella jorden runt-kappseglare för tre nya, intensiva dygn av segling ute på Östersjön. Så det är en tuff vecka som väntar Anders Lewander. Firandet av Gotland Runt-framgången får vänta.

Alla skeppare är nu klara för att segla i världsmästerskapstävlingen Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli. Idag lämnade två nya och nordiska America’s Cup-seglare klartecken att fylla de 15:e och 16:e platserna, Victory Challenge’s svenske andre rorsman och strateg, Mattias Rahm, och dansken Jesper Radich, från spanska Desafio Español.

– Vi har nu sju skandinaver bland de 16 skeppare som bjudits in och tackat ja, det är oerhört roligt och garanterar att årets tävlingar blir av högsta kvalitet, säger Erik Centerwall, GKSS sportslige projektledare i Match Cup Sweden.

Mattias Rahm, 34-årig seglare från Torslanda, har varit en av centralfigurerna ombord på svenska Victory Challenge vid förseglingarna 2005 och 2006 inför America’s Cup och under Louis Vuitton Cup. Han utsågs till strateg ombord i alla förregattor och därefter till andre rorsman under Louis Vuitton Cup. Mattias är bror till Stefan Rahm som var taktiker ombord på Victory Challenge.

Mattias har fyra VM-medaljer, två guld i E-jolle, silver och brons i 470, och seglade OS i Sydney 2000. sedan dess har han varit skeppare och strateg med Magnus Holmberg i Match racing och Victory Challenge.

Jesper Radich inledde sin Match racing karriär 1996 i de Danska mästerskapen med en hedrande 4:e plats som resultat. 2001 började han segla i Match race-touren på heltid. Under åren har Jesper deltagit i Swedish Match Cup flera gånger med framskjutna placeringar. Han ingår sedan en tid tillbaka i Spaniens America’s Cup-satsning där han som en del av Desafio Español tog sig hela vägen till semifinal i Louis Vuitton Cup.

Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Foto: Dan Ljungsvik

Info www.matchcupsweden.com.

Onsdagen den 27 juni knöt Göta kanal vänskapsband med världens äldsta och tillika längsta kanal, Kejsarkanalen i Kina. Ceremonin ägde rum vid Bergs slussar utanför Linköping i närvaro av en delegation från Kejsarkanalens ledning. Närvarande var även representanter för Göta kanals vänkanal Caledonian Canal i Skottland, med vilken Göta kanal har starka historiska band. Vid ceremonin sattes en minnestavla upp och både kinesisk och svensk musik framfördes.
Gästerna deltar i ett tredagarsprogram längs Göta kanal, som bland annat innefattar det officiella firandet av Göta kanals 175-årsjubileum den 28 juni i Sjötorp.

– Under ett besök vid Kejsarkanalen i Kina förstod jag att vi hade många gemensamma beröringspunkter, säger kanaldirektör Claes-Göran Österlund.
– På vissa punkter ligger vi långt framme, till exempel med arbetet att utveckla turismen längs Göta kanal och vår höga standard på gästhamnsservice. Det imponerade på kineserna, som önskade ett samarbete och utbyte för att lära.
Vi imponerades i vår tur av Kejsarkanalens intressanta och oerhört långa, nästan 2500-åriga, historia.
– Vi på Göta kanal är mycket stolta och glada över att nu bli vänkanal med Kejsarkanalen, avslutar Claes-Göran Österlund.

Kejsarkanalen i Kina är världens äldsta och längsta kanal. Redan 486 före Kristi födelse påbörjades bygget och tog 1800 år att bygga – färdig blev den först år 1314. Kanalen är 1794 km lång och går från Beijing i norr till Hangzhou i söder.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832. Totalt deltog 58.000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen.Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har
58 slussar. Kanalens totala längd är 190,5 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken. I år är det 175 år sedan Göta kanal invigdes i Mem den 26 september 1832 i närvaro av kung Karl XIV Johan. Det 22 år långa arbetet med att förena Östersjön med Västerhavet var slutfört. Läs mer på www.gotakanal.se

Idag meddelade Sveriges Radio P1 – Vetenskapsradion Historia – att med drygt 20 % av rösterna placerade sig Göta kanal först bland Sveriges sju Underverk ibland 21 nominerade.

Under tre veckor har Sveriges Radios lyssnare fått rösta på sina favoritkandidater för att bland de nominerade välja ut 7 svenska underverk. Idag presenterades vinnarna i Vetenskapsradion Historia och Göta kanal var en klar vinnare. De övriga framröstade underverken är Ale Stenar, Malmö Moské, Lunds Domkyrka, Karlskrona stad, Visby ringmur och Hällristningarna i Tanumshede.

– Vi är stolta och lyckliga och skänker en extra tanke till Baltzar von Platen under kanalens 175-årsjubileum, säger kanaldirektör Claes-Göran Österlund.

Liksom i elitgolf är det ovanligt att topprankade kvinnliga seglare möter männen i samma tävling. Men i världscupen för match racing i Marstrand första veckan i juli är det dags för ett unikt möte. Tre av världens bästa kvinnliga seglare, Jenny Axhede, Malin Millbourn och Claire Leroy, rankad etta i världen, utmanar världens främsta manliga seglare i årets åttonde världstourtävling, Match Cup Sweden.

– Vi är grymt laddade inför att få tampas med killarna, säger Jenny Axhede.

Jenny Axhede från Göteborg har de senaste åren seglat in i världseliten i match racing, en av de svåraste disciplinerna inom seglingssporten. Hon ligger på åttonde plats i världsrankingen.

– Vi längtar efter att segla i Marstrand, och att möta herrarna är ytterligare en dimension.

Malin Millbourn, som bor i Stockholm men har besättning från Göteborg, har seglat på världsnivå i Match racing sedan 1998 och rankas som 14e i världen.

– Vår möjlighet är att slå killarna med överraskning i lättare vindar. Det blir kul att se vad vi kan hitta på, men att segla mot män som är välbetalda året-runt-proffs med betydligt längre erfarenhet, dubbelt så mycket vikt, som orkar fler manövrar – ja, det blir bra träning, förklarar nygifta Malin Millbourn, som vann damernas VM 2003 och Match Cup i Marstrand 2005.

Nu får de dels segla mot männen, vilket sannolikt är en av deras hittills tuffaste utmaningar, men de får också hård matchning av världens främsta kvinnliga seglare, Claire Leroy, som är världsdametta och vann den svenska deltävlingen senaste gången den kördes, 2005.

Kvinnliga match race-båtar har en besättning på totalt sex personer medan männen, med sin högre vikt, endast får ha fem. I match racing möts två identiska båtar mot varandra i utslagningstävlingar, precis som i America’s Cup. Teknik, taktik, styrka och båtfart avgör på en läns-kryss-bana som seglas i två varv.

I årets upplaga av den svenska deltävlingen i världscupen World Match Race Tour, Match Cup Sweden, kommer 16 av världens främsta seglare till Marstrand, bland andra America’s Cup-seglarna Magnus Holmberg, Peter Gilmour och Gavin Brady samt Björn Hansen, Sebastien Col och Mathieu Richards, rankad etta i världen.

– Vi är oerhört nöjda med att få hit så många seglare ur världstoppen. Tjejerna har länge varit en naturlig del här, med nyheten i år att de får segla mot världens bästa herrar. Det blir en fin nystart på Match Cup Sweden, säger Erik Centerwall, sportslig projektledare i GKSS.

Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Info www.matchcupsweden.com

Årets Eurocard Gotland Runt ser ut att bli det intressantaste och största på många år. I den nya och spännande entypsklassen X-35 ställer alpina landslagets tjejer upp och utmanar killarna. Eliten i havskappsegling, IMS, startar med fler båtar än någonsin. Succén är given för årets nya folkklass LYS, över 90 båtar anmälda. En tuff duell är att vänta i Volvo Ocean Race-klassen mellan Ericsson och ABN Amro.

Efter några år med lägre deltagarantal visar årets Eurocard Gotland Runt på ett verkligt trendbrott, totalt 250 båtar är anmmälda hittills. Hela 71 båtar från elitklassen i havskappsegling, IMS, har anmälts till årets klassiska havskappsegling, vilket gör IMS-klassen mer intressant och konkurrenskraftig än någonsin.
– Kampen mellan stora och små IMS 1 och 2-båtar är stenhård, båda kan vinna med sina olika mätetal, och besättningarna är ofta lika trimmade som elitidrottsmän, så utgången är oviss, säger Fredrik Feldreich, KSSS tävlingsledare.

Förra årets segrare, Ralf Aspholm på Data Communication, kommer, liksom HQ Banks Gutta Johansson, med rena elitbesättningar. I tävlingen Sandhamn Open för en vecka sedan var de något mindre IMS 2-båtarna Matrisen och Muchacha lika snabba i fattiga vindar, och blev tvåa och trea totalt. Från Finland, liksom några från Estland, Tyskland och Ryssland kommer ett 20-tal ytterligt kompetenta båtar och besättningar som är minst lika aktuella för den åtråvärda segern.

KSSS tog ett nytt grepp inför årets Eurocard Gotland Runt, och införde en folkklass enligt den beprövade och enkla mätregeln LYS för att locka fler ”vanliga” seglare och segelbåtar. Tricket lyckades och plötsligt är LYS den största klassen med över 90 båtar.
– Vi är oerhört glada för det ökande intresset. Vissa av båtarna kommer från ORC, men det är ett stort antal nya deltagare också, berättar Fredrik Feldreich.

En annan nyhet är entypsklassen X-35 som kommer med 14 identiska 35 fot långa båtar tillverkade av danska X-Yachts. På två av båtarna, Audi R8 och Audi R10, seglar det alpina herr- och damlandslaget, som byter alpbackar mot vågdalar. Maria Pietilä Holmner, Jessica Lindell-Vikarby och Therese Borssén ska utmana de alpina manliga åkarna Oscar Andersson, Mattias Hargin och Johan Brolenius. Ombord på Audibåtarna finns också några mer rutinerade havskappseglare och skeppare för att komplettera lagen.

Eurocard Gotland Runt startar söndag 1 juli kl. 12.00 och går i mål med början tisdag 3 juli.
Presskonferens på Seglarhotellet i Sandhamn, fredag 29/6 kl. 14.00.

Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, är Sveriges största och äldsta segelsällskap. Grundat 1830 och med över 6000 medlemmar är KSSS i dag ett aktivt och ledande segelsällskap. Verksamheten omfattar kappsegling, träning, utbildning, eskaderseglingar och klubbaktiviteter. KSSS driver även hamnverksamhet i Saltsjöbaden och Sandhamn. Året runt bedrivs en intensiv ungdoms- och träningsverksamhet. De flesta av KSSS bankappseglingar äger rum på Baggensfjärden. Med utgångspunkt från klubblokalerna i Sandhamn och på Lökholmen bedrivs på sommaren även havskappsegling varav den största, i antal båtar och deltagare räknat, är Gotland Runt.

Info www.gotlandrunt.se

Måndagen 30 juli 2007 startar den sjunde upplagan av seglingstävlingen Archipelago Raid i Stockholm. 29 professionella team från elva länder har nu anmält sig. Men tävlingsledningen håller fortfarande på ett par ”wild cards”.

I fem intensiva dygn seglar och navigerar de 31 teamen genom en skärgård fylld av öar, skär och grynnor i nära samspel med naturen på sina snabba Formula 18 katamaraner. Längs vägen måste de navigera sig fram till 30 checkpoints som är utplacerade på klippor, bryggor, båtar och fyrar. Tävlingen är organiserad i sann äventyrsanda därav benämningen Raid, något som kräver respekt för naturen samtidigt som otroliga krav ställs på uthållighet och styrka. Banan som seglas varierar mellan 300 och 500 sjömil beroende på vindstyrkan.

Seglare från hela världen kommer nu samman för att delta i Archipelago Raids ”quest through beauty”. Några av de starkaste och mest erfarna teamen kommer från, Frankrike, Sverige, England, Australien och USA. I och med detta blir tävlingen allt mer internationell och drar till sig nya talangfulla seglare varje år. För första gången sedan starten har nu Archipelago Raid fler internationella team än svenska på startlistan. Hälften av teamen tävlar för första gången i Archipelago Raid. Sannolikheten att några av dessa team ska vinna är låg men det är inte omöjligt. De som startar för första gången kan alla vara med och tävla om priset ”årets Rookie”. En av nykomlingarna i år fransmannen J. Christophe Mourniac med besättningsman Frank Citeau.

Från Frankrike kommer också Yvan Bourgnon som seglar med belgaren Olivier Gagliani. Bourgnon är inte ny i dessa sammanhang och tävlar för fjärde gången. En annan nykomling kommer från England;
Matt Eeles som seglar tillsammans med Jamie Butterworth för Team Blue.

Yvan Bourgnon är tillbaka för sin fjärde omgång av Archipelago Raid. Varför det? “För att vinna. Det här är världens tuffaste seglingstävling för små katamaraner. Efter tävlingens slut känns det som att du har korsat Atlanten. Detta tillsammans med den otroliga naturen i skärgårdarna gör det till en fantastisk upplevelse!” Yamaha sponsrar tre lag i den här tävlingen, ett mixat lag med amerikanen David Scully (USA) och hans partner engelskan Claire Bailey. Yamaha sponsrar också en holländsk båt med hobiecat specialisten Micha Heemskerk och Bastiian Tentji. Ett annat starkt fransk team är Billy Besson och Yann Guichard. Detta helfranska team har nått upp på prispallen under de flesta stora tävlingarna i år. Två tidigare vinnare ställer också upp i årets Archipelago Raid. Anders Lewander från Sverige som vann 2004. Lewander har också nyligen blivit kontrakterad som skeppare för Ericssons båt i kommande Volvo Ocean Race. Denne topprankade seglare har en härlig kämparanda och kommer med stor sannolikhet att slåss om segern bl a mot sin bror Tore Lewander som tävlar tillsammans med fransmannen Thibault Vauchel. Vauchel som också vann raiden 2005!
Hobie Cat Nissan ställer upp med fyra team i Archipelago Raid 2007. Ett tyskt, ett svenskt, ett franskt och ett finskt;

J. Christophe Mourniac / Frank Citeau FRA
Kalle Kjerstadius / Johan Templeman SWE
Jorg Gösche / Arne Gösche GER
Patrik Neuhaus / Sampo Koskenohi FIN

Far och son Gösche från Tyskland är också en unik duo. Jorg Gösche (50) har vunnit Kielregattan tre gånger och blev europeisk mästare i Hobie Cat Tiger 2003! Hans son Arne (23) var den yngsta att någonsin vinna ett nationellt mästerskap i formula 18. Jorg säger “I flera år har jag velat ställa upp i Archipelago Raid som har varit på vår önskelista, men vi har aldrig haft tid. Därför känns det extra bra att vara med i årets tävling!”

Info www.archipelagoraid.com

Bild från Archipelago Raid 2007