nyhetstest

Nimbus 27 Nova S har världspremiär i samband med Nimbus Boats Öppet Hus i Långedrag. Båten är den andra i ordningen i Nimbus nya serie av båtar, kallad S-serien. S står för sidewalk vilket innebär en layout där det är enkelt att kliva på båten och vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst.
Nya sportiga familjebåten 27 Nova S är lillasyster till 30 Nova S och bygger på samma framgångsrika koncept. Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det LÄTT att röra sig ombord och att lasta jollen eller fiskeutrustningen.
Utvecklingen av Nova 27 S har gått under måttot LÄTT. Båten har låg vikt, är lätt att handha samt den är lätt att producera. Detta ger en mängd fördelar både för båtägaren och i tillverkningen samt, inte att förglömma, för miljön. Genom att båten är lätt gör den god fart också med mindre motor vilket minskar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av både skadliga avgaser och koldioxid. Eftersom vikten är låg förbrukas mindre råvaror och i hela kedjan från tillverkning till kund uppnås miljöfördelar. På toppen av detta används för nästan all plasttillverkning en mycket miljövänlig sluten tillverkningsprocess. Produktionstekniken som används kallas vacuminjicering och bygger på 2 formar som ligger mot varandra under vacum. Undertrycket drar in polyestern mellan formarna och eftersom metoden är sluten blir miljöbelastningen i stort sett obefintlig. Dessutom blir kvaliteten på slutprodukten både högre och jämnare.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Konceptet ”sidewalk” möjliggör för storleksklassen unika utrymmen. Trots att båten mäter endast 27 fot passar den utmärkt för hela familjens önskemål om allt från sport och fiske till bekväma långturer. Goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj är ovanligt i denna storleksklass. I den generösa ruffen inryms en stor v-bädd i fören samt en stickkoj bakåt i båtens styrbordssida. Dessutom en stor toalett med duschmöjlighet. Kojerna avdelas med utrymme för klädförvaring. Utöver kojerna i ruffen finns under kapellet i sittbrunnen en bäddbar dinett.
I båtens cockpit återfinns riktigt pentry med spis, handfat och kyl. På babordssidan finns soffor med bord emellan och akterut ett däck med soffa likt storasyster 30 Nova S.
Enkel kapellhantering, sportiga och samtidigt okomplicerade köregenskaper, rejäla avbärarlister och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 27 Nova S unika egenskaper. Detta ger båtägaren en lätt båt som med minimal miljöbelastning passar perfekt för de flesta aktiviteter som utövas till sjöss.

Info www.nimbus.se

När ”God Morgon Stockholm” i Radio Stockholm /P4 utlyste en tävling där lyssnarna på fick rösta fram det foto som ”bäst skildrade Sommar-Stockholm” vann en bild från evenemanget The Tall Ships´Races 27-30 juli 2007 då 116 av världens största och mindre segelfartyg gästade Stockholms hamn.

Fotografen, som har använt en liten Canon Ixus 4.0, heter Monica Remne. Konkurrensen var inte dålig; 90 stycken ofta utsökta Sommarstockholm-bilder! Se dem alla på Radio Stockholm/P4:as webb.

– Jag tyckte liksom att det här är Stockholm i sin prydno, fantastiskt vackert och tjusigt och massor med människor och så Stockholms hus i bakgrunden genom det här skeppet då, säger Monica Remne i radion.

BIlden: Det magnifika vita fartyget i förgrunden är mexikanska Cuauhtémoc, en över 90 meter lång bark. Foto: Monica Remne.

* Nästa gång ni kan se The Tall Ships´Races är 2008 mellan Liverpool, England- Målöy, Norge – Bergen, Norge – Den Helder, Holland.

* Nästa gång i Östersjön är år 2009: Gdnyia, Polen – St Petersburg, Ryssland – Åbo, Finland – Klaipéda, Litauen

* År 2013 finns det chans att återse de fantastiska fartygen i Stockholm, om vi ansöker om att få delta.

Etapperna år 2007 i Östersjön har varit:
Århus i Danmark. 5-8 juli
Kappsegling till Kotka den 9 juli
Kotka i Finland. Hamnfestival 18-21 juli.
Vänskapssegling till Stockholm den 22 juli.
Stockholm. Hamnfestival 27-30 juli.
Kappsegling till Szczecin den 31 juli.
Szczecin i Polen Hamnfestival 4-7 augusti

Öppna Varv på Orust fortsätter att växa och slår i år rekord. Årets utställning blir den största hittills och hålls 24–26 augusti.
Redan i mitten av maj var cirka 200 båtar anmälda till Öppna Varv. Taket för antalet deltagare går dock vid 180 båtar, så arrangörerna har haft ett styvt arbete med att försöka bereda plats för alla som vill vara med.
– Arbetet med Öppna Varv är i full gång och till vår glädje är det fortsatt högtryck som råder för arrangemanget. Det är cirka 200 båtar anmälda men vi har bara plats för cirka 180 båtar i hamnarna så några får kanske stryka på foten, säger Annika Nicke Lindqvist på Sweboat, ansvarig för Öppna Varv.
Bland förändringarna i år märks att Regina Yachts af Vindö kommer att ligga i hemmahamn på Vindön för första gången. Företagets båtar har tidigare legat i Henån.
– I år kommer vi även utöver det dryga 80-talet tillbehörsutställarna i Ellös att ha några utställare av tillbehör till motorbåtar uppe på Vindön och några av Najadvarvets underleverantörer kommer att ställa ut i hamnen i Henån.
– Det enda vi inte kan planera för eller med är vädret, men vi hoppas att solen ska skina på oss som vanligt.
Öppna Varv arrangeras i år 24–26 augusti.

Info www.sweboat.org

Foto: Peter Szamer

Stockholm 20 augusti 2007- Ericsson Racing Teams amerikanske skeppare John Kostecki har sagt upp sig och lämnar sitt uppdrag som skeppare för en av de två Ericssonbåtarna i Volvo Ocean Race 2008-2009.

– Jag lämnar teamet för att kunna ägna mer tid åt min familj. Jag känner att det inte är rätt tillfälle för mig att satsa all tid och kraft i ett jorden runt-projekt, säger John Kostecki.

Ericsson Racing Team förlorar en erfaren kraft men alla förberedelser för Volvo Ocean Race 2008-2009 fortsätter som planerat. Besättningen på den internationella båten fortsätter sina förberedelser och arbetet att finna en ny skeppare är redan igång. Kandidater saknas inte, vare sig externt eller internt. Och det återstår drygt ett år till starten. Därmed finns en hel del tid att hitta en ny skeppare, få honom att komma in i gänget och vara väl förberedd när skottet smäller i Alicante 11 oktober 2008.

– Jag har förståelse för Johns beslut och kan bara önska honom lycka till när han nu väljer att låta familjen gå i första hand. För alla oss andra i Ericsson Racing Team gäller det att arbeta vidare på samma sätt som vi gjort det senaste året, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team och fortsätter.

– Vi har redan en träningsbåt igång och under hösten kommer vi att inleda besättningsträning samt båt- och segeltester på vår träningsbas. Vi har ett fantastiskt team med designers, båtbyggare, seglare och annan personal av yttersta världsklass. Och vårt mål är fortfarande att en av våra båtar ska vinna nästa Volvo Ocean Race.

Besättningarna slutför nu de sista förberedelserna inför flytten till träningslägret på Lanzarote. Träningsbåten, vinnarbåten från förgående tävling, sjösätts inom kort efter en omfattande upprustning, nu bärande Ericssons färger och teamets grafik.

Ericsson Racing Team sjösätter i höst den första av två båtar som ska kappsegla i Volvo Ocean Race 2008-2009. En båt ska ha internationell besättning medan den andre kommer att bli en ren nordisk affär med nordisk besättning under ledning av den svenske skepparen Anders Lewander.

Info www.ericssonracingteam.com

Till årets Lilla Tjörn Runt var 322 anmälda. Tyvärr var vädret tufft och många seglare valde att inte gå ut. Men det var många som försökte. En del fick ge upp men 145 tappra seglare tog sig i mål.

Av de optimisterna som tog sig i mål blev det Hermann Tomasgaard, från norska Drøbaks SF, som knep första platsen. Två blev Victor Abenius från NYC. Bäste zoom 8 blev Oskar Sömermaa från KSS, bästa RS Tera L blev Emma Pakki från LSS och bäste Tera S Andreas Landahl från SSKA.

Det var i startområdet som vinden låg på som mest. När seglarna rundade Stenungsöns södra udde kunde de följa med vågorna och under Källösundsbron kom de i lä för vinden och det blev bitvist svårseglat.

Men det är inte alltid viktigast att blir totalvinnare. Det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen.

Blå startgrupp
1 Hanna Höije Karlsson (1997) KKKK 1:34:12
2 Albin Warnicke (1997) SSW 1:37:50
3 Stefenie Lindh (1997) RÅSS 1:39:13

Grön startgrupp
1 James Olsson (1996) SSKA 1:18:55
2 Andreas Svensson (1996) BKS 1:21:20
3 Johanna Skoglund (1996) VÄSS 1:22:24

Gul startgrupp
1 Lovisa Karlsson (1995) HJBK 1:15:41
2 Anton Olsson (1995) STSS 1:16:42
3 Madeleine Lexén (1995) RÅSS 1:18:20

Röd startgrupp
1 Hermann Tomasgaard (1994) DSF 1:10:16
2 Victor Abenius (1994) NYC 1:10:55
3 Harald Fæste (1994) DSF 1:11:03

Svart startgrupp
1 Oscar Lundqvist (1993) KKKK 1:12:22
2 Magnus Andersen (1993) Nesodden 1:12:38
3 Patrik Sturesson (1992) RÅSS 1:12:57

För fler resultat se www.stss.nu

Ingen kunde klaga på för lite vind under lördagens Tjörn Runt. Det blåste en stadig vind på 10-14 m/s, regnet höll sig (nästan) borta och det var grov sjö utanför Tjörns södra udde och västsida.
Göran Haglund i sin Neptunkryssare var den som nyttjade vinden och vågorna på allra bästa sätt och tog sig runt Tjörn på den vinnande tiden 4:57:02. Starkt gjort! Förra årets segrare, Hans Oskarsson, slutade på en 7:e plats men vann även i år sin startgrupp.
Även ett spektakulärt tidsrekord sattes när HiQ med Clabbe Nylöf vid rodret tog sig runt Tjörn på tiden 2:08:47.
531 båtar var anmälda till årets Tjörn Runt. 500 av dessa registrerade sig och 425 genomförde kappseglingen.

För mer resultat följ länken http://www.svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=822042

Första start går kl. 08:20
Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och årets kappsegling kommer nog att seglas i friska vindar. Första start går kl. 08:20 och därefter starter var 6:e minut.
I årets startfält av Tjörn Runt är hittills 488 båtar anmälda. Av dessa är 69 anmälda som familjebesättning och 12 med kvinnlig besättning. Efteranmälan kan göras under fredagen och vi hoppas naturligtvis på ytterligare deltagare.
Vem vinner, ja det är givetvis frågan… I startfältet finns förra årets vinnare Hans Oskarsson med sin Accent (nr 1010) och den tidigare flerfaldige vinnaren Emil Sandberg med sin Smaragd (nr 550). I de övriga besättningarna lurar flera väl meriterade seglare och många tidigare startgruppsvinnare. Johnie Berntsson står som rorsman på Toyota Edin Progressiva (nr 300) och vinnaren av PRO Tjörn Runt Mats Berntsson deltar med sin First (nr 526).

Info www.stss.nu

Den brittiska barken Lord Nelson, som seglar med handikappade trainees, vann det allra finaste priset i The Tall Ships´Races:”The Sail Training International Friendship Trophy”, utdelat som de andra priserna i sluthamnen Szezcin i Polen. Vandringspriset är ett vackert silverfat. Denna prestigefyllda trofé tilldelas det fartyg som under tävling och i hamn gjort mest för att främja internationellt samarbete och visat särskild god kamratanda. Vinnaren utses genom omröstning bland fartygens besättningar och är kanske vad man kan kalla ”The Tall Ships´Races ”själ”. Över hälften av besättningarna på alla fartyg skall vara mellan 15 och 25 år. Allt för att främja samarbete och utveckling mellan ungdomar från olika nationer.

Lord Nelson är utrustad för att segla med trainees med skilda fysiska funktionshinder. T ex deltog i år över 10 rullstolsburna trainees. De stora däcken och samarbetet gör att alla kan finna sin plats i teamen och delta.

Lord Nelsons kapten, Clare Cupples, är överväldigad:

– Det har varit vårt mål i de 17 år vi deltagit i tävlingen. Vi förstod att vi aldrig skulle komma att vinna kappseglingarna men på vårt stora fartyg kunde vi göra allt för att göra det möjligt för alla att delta i seglingen.

Info www.tsr07.se

Norska fullriggaren Christian Radich vann för tredje året i rad såväl A-klassen för de största fartygen sammanlagt för Race 1 och 2, som ”over all” för samtliga deltagande klasser i världens största kappsegling för stora segelfartyg The Tall Ships´Races 2007. Tilläggas kan att den stora skönheten Christian Radich, 70 år i år, också vann sin klass i det allra första The Tall Ships´Races år 1956 samt är känd som ”filmstjärna” såväl i vidvinkelfilmen Windjammer som kom 1958 och i TV-serien Onedinlinjen.

Varför vann Christian Radich?
Sista kappseglingssträckan startade 8 distansminuter sydost om Revengegrundet utanför Sandhamn i Stockhoms skärgård mot Szczecin i västra Polen.
Starten för de största fartygen i klass A, som skedde i härligt solsken och nordvästlig bris blev dramatisk då mexikanska barken Cuahtémoc och ryska fullriggaren Shtandart trängde varandra och tvingades tjuvstarta. Bägge valde att fortsätta seglingen med poängavdrag i stället för att göra en omstart. Christian Radich drog ifrån och låg snart etta.
Vinden ökade till 10 meter per sekund ((m/s) och vred ganska snart till sydväst, d v s ren kryss mot målet.
Plötsligt hade Christian Radich halkat ner på 24:e plats.

Vad hade hänt? Ett snillrikt drag eller bort-segling?

Så här gick det till:
I det läge som rådde hade de flesta stora fartyg med råsegel – som är bäst i medvind – fortsatt öster om Gotland i sydvästvinden fastän målet var i Szczecin i västra Polen. Christian Radich däremot slog vid Gotska Sandön mot svenska kusten och Bråviken. Allt sedan starten hade de räknat med att vinden kortvarigt skulle vrida mot väst igen närmare svenska kusten. När de efter fyra timmar fick västvinden så kunde de slå igen igen och segla rakt sydvart ner mellan Öland och Gotland. Även om sydvästvinden senare återkom, hade de skaffat sig ett ointagligt försprång gentemot övriga A-klassare, vilka fick kryssa hela vägen.Christian Radich kan också segla ovanligt högt mot vinden för att vara fullriggare – ca 60 grader mot vindögat. Jämför andra råseglare som kanske bara klarar 70-80 grader.

Bästa svenskar
Svenska Kryssarklubbens Seglarskola hade två fartyg med: Kuttern Gratitude som kom 2:a i sin klass B och 7:a totalt och ketchen Gratia som även hon kom på en fin placering: 3:a in klass B och 11:a totalt.

Tippade med stora chanser utgick
Några tippade segrare utgick av skilda skäl. Cuathémoc som på grund av sydvästvind i flera dagar bröt för att hinna i tid för sina officiella plikter i Szczecin. Likaså Statsraad Lehmkuhl som hade engagemang i annan hamn.

Skutlys
Vinner alltid störst?
Inte alls. Alla fartyg i de deltagande klasserna A-D kan tävla mot varandra. Det beror på vad man kallar
Time Correction Factor (TCF), även kallat ”Skutlys”. En ”handikappberäkning” alltså, som i golf.
Varje deltagande fartyg uppger en mängd parametrar, bl a längd, bredd, djupgående och kvadratmeter segel som grund för beräkning av TCF.
En deltagande segelbåt kan t ex ha TCF 1. En skuta 0.5-0.6. Denna siffra multipliceras sedan med den seglade tiden.

Info www.tsr07.se

Den 15 augusti 2007 går startskottet för en ny VTS – Sound VTS – placerad i
Malmö och bemannad med operatörer från både Sverige och Danmark.
Vi har skapat ett pilotprojekt där det är frivilligt för fartyg att rapportera till
sjötrafikinformationscentralen. Alla fartyg med minst 300 bruttoregisterton
uppmanas att delta i projektet.
Det frivilliga rapporteringsområdet omfattar farlederna Drogden och Flintrännan
utanför Malmö och Köpenhamn – på den svenska sidan området mellan
Barsebäckshamn och Höllviken och på den danska sidan mellan Skovshoved och
Köge Bugt.
Den service som kommer att tillhandahållas för fartygen är information om
fartygsrörelser av betydelse, hinder i farleden, navigationsvarningar (som utfärdas
innan ordinarie utsändning från Sthlm Radio/ Lyngby Radio), extraordinära
metrologiska förhållanden, vatten- och strömförhållanden och isförhållanden.
Mer än 40 000 fartyg passerar årligen genom Öresund som är internationellt vatten.
Sjöfartsverket har tillsammans med danska sjöfartsmyndigheter för avsikt att göra
en gemensam ansökan till IMO om att Öresund ska bli ett VTS-område med
obligatorisk rapportering.

Göteborgs Kanotförening arrangerar SM i kanotsegling 16­19 augusti 2007.
Tävlingarna äger rum i vattnen utanför Hinsholmen och Fiskebäckskil utanför Göteborg.

Göteborgs Kanotförening är en mycket livaktig förening och har haft sin verksamhet på Saltholmen sedan 1914. Föreningslokalerna är kulturminnesmärkta. Det utmärkande för kanotsegling är en kombination av smäckra träbåtar, egna konstruktioner och byggen samt en lång tradition.

Svenska mästerskapen avgörs i sex olika klasser:

€ IC-kanoter (International Canoe). En entypsbåt som finns i flera länder och är extrema kappseglingsmaskiner för en person.En särskild slide gör att båten kan seglas i hårt väder i höga farter.

€ E- kanoter ­ en konstruktionsklass där finns flera nybyggda båtar med intressanta lösningar. Planande och snabba båtar.
I den här klassen tävlar bland andra båtbyggaren och göteborgaren Torsten Sörvik som har konstruerat de nyaste E-kanoterna.

€ D-kanoter ­ här finns gamla vackra båtar från 30-talet. Båtarna var ursprungligen tänkta som campingbåtar men också byggda för kappsegling.
Båtarna byggs även i dag..

€ C-kanot ­ finns både nya och äldre konstruktioner. C-kanoten är en av föregångarna för dagens jollesegling. Bland deltagarna märks Bernt Andersson, som konstruerat en ny typ av C-kanot och har placerat sig högt i VM i Finnjolle.

€ B-kanot – en entypsbåt för ungdomar upp till 19 år. Väldigt snabb och rolig att segla men samtidigt billig och ofta självbyggen.

€ A-kanot – en entypsbåt för de yngsta (11­14 år). En mycket livlig och riktig jolle, mycket roligare än Optimistjollen.

Under juli månad genomförde Ostindiefararen Götheborg en turné längs Bohus- och Hallandskusten. Intresset i de 6 hamnarna skeppet besökte hade inga gränser. Mer än 64 000 tog chansen att gå ombord på skeppet.

Sommarens succé längs Västkusten tar skeppet vidare mot nästa äventyr, turnén i Östersjön nästa sommar.

Under Västkustturnén, som påbörjades den 1 juli, besökte Ostindiefararen Marstrand, Uddevalla, Grebbestad, Halmstad, Skärhamn och Lysekil, populära sommarhamnar längs den svenska Västkusten. Trots en regnig sommar ville köerna och intresset för skeppet aldrig sina. Ett besök ombord är en upplevelse för alla och under sommaren har besökare med intresse för bland annat historia, skeppsbyggeri, segling och äventyr fascinerats av den vackra fullriggaren. Med mer än 64 000 besökare ombord har Västkustturnén varit en fullkomlig succé och i Halmstad slogs dagsrekord i antal besökare ombord sedan hemkomsten från Kina med över 5 000 besökare på en dag.

– Tack vare ett mycket bra samarbete med respektive ort och att ca 120 volontärer ställde upp och satsade en eller två semesterveckor för att guida ombord kunde kostnaderna hållas på ett minimum och större delen av intäkterna går nu till skeppets fortsatta underhåll och drift. Det är oerhört glädjande att det finns ett sådant intresse för att se skeppet och det stärker oss i våra planer att vända fören mot Östersjön nästa sommar, säger SOICs VD Stellan Mjärdner.

Antal besökare ombord under Ostindiefararens Västkustturné,

1 juli – 3 augusti:

Marstrand: 3276

Uddevalla: 13 128

Grebbestad: 11 470

Halmstad: 13 504

Skärhamn: 13 756

Lysekil: 9487

Under hösten finns chansen att besöka Ostindiefararen vid Pir 4 Eriksberg, där hon ligger sedan Västkustturnén avslutades. Vid ett besök ombord får man förutom en visning av skeppet chansen att prata med besättningen ombord.

Möjlighet ges även att se filmklipp från seglatsen till Kina och besöka den historiska utställningen om Svenska Ostindiska Companiet. Under Göteborgs kulturkalas den 14-19 augusti kommer kajen dessutom att fyllas med barnaktiviteter, såsom porslinsmålning och besök av de Tordenskioldska soldaterna. Under kulturkalaset bjuds även på längre öppettider och halva entrépriset. Skeppet håller öppet för allmänheten den 14-17 augusti kl.11.00-20.00, samt den 18-19 augusti kl. 11.00-18.00.

För övriga öppettider under augusti, samt september och oktober, se www.soic.se.

Havskappseglingen Göteborg Offshore Race i Marstrand den 9 – 11 augusti avslutades under lördagen. Starten gick 13.45 fredagen den 9 och målgången var avslutad strax efter klockan 17.30 den 11.
För att båtar av olika typer skall kunna tävla mot varandra förses båtarna med ett mättal, LYS-tal. De snabba båtarna har höga och de långsamma har mindre LYS-tal.
Först i mål var den snabba trimaranen HiQ, med mättalet 3,38 och seglad tid 9:12:25. Den blev också slutsegrare i tävlingen. Båten med minst mättal, 1,20 – Windwalker, en Gecco 39 – med seglad tid 27:46:39 blev efter korrigering av tid trea och slog således de flesta båtarna i tävlingen, inklusive den imponerande Super Maxi-båten Hyundai.

Pressmeddelande

Vi svenskar reser mycket året runt, såväl utomlands som inom Sveriges gränser. Hela 40 procent av oss svenskar* har dock någon gång varit åksjuka och kan därmed inte njuta fullt ut av sin resa. Över hälften behandlar inte heller sin åksjuka överhuvudtaget. Calma är ett effektivt receptfritt tuggummi mot åksjuka. Det har en god smak av mint och till skillnad från många andra läkemedel mot åksjuka kan man ta Calma efter de första tecknen på åksjuka.
Den vanligaste orsaken till åksjuka är bilåkning. Åkattraktioner på nöjesfält är den näst vanligaste orsaken följt av båt, buss och tåg. Symptomen är oftast illamående eller yrsel. Åksjuka beror på att den del av hjärnan som bearbetar kroppens balanssignaler blir överbelastat.
– Åksjuka är för många ett stort problem när de ska ut och resa, men det finns vissa saker man kan göra på egen hand för att lindra symptomen. I första hand bör man se till att man är utvilad inför resan. En kolhydratsrik kost inför resan är också bra. Vidare bör även undvika alkohol och vätskedrivande drycker. Stress har också en negativ inverkan på åksjuka. Idag finns även bra receptfria preparat man kan ta mot åksjuka, säger Christian Geisler, läkare på kliniken för audiologi och yrselsjukdomar vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm.
Calma är ett genombrott då det nu för första gången finns ett receptfritt tuggummi som både ger snabb effekt samt att man kan behandla symptomen så sent som när de redan uppstått. Studier visar även att tuggandet i sig har positiva effekter mot åksjuka. Att det är i tuggummiform är dessutom bra för dem som ogillar att svälja tabletter eller när man inte har tillgång till vatten för att svälja ned en tablett.
– I en undersökning, där man kartlagt vilka egenskaper som är viktiga vid val av behandlingsmetod mot åksjuka, visar att snabb effekt samt att den är effektiv är de viktigaste kriterierna. Calma uppfyller båda dessa krav. Med Calma kan man enkelt förvandla en påfrestande och besvärlig resa till ett rent nöje, säger Lina Netz, nordisk produktchef för Calma.
Ett tuggummi ska tuggas minst i 10 minuter. Helst bör tuggummit tas 15-30 minuter före avfärd. Ytterligare ett tuggummi kan tas 30 minuter senare. Detta kan upprepas en gång. Effekten varar i cirka 4-6 timmar. Rekommenderad dos är max 4 stycken tuggummin per dag. Calma rekommenderas från 12 år.
Calma finns i två förpackningsstorlekar, 10 stycken tuggummin respektive 20 stycken. Priset för ett paket med 10 stycken kostar 79,50 kronor och ett paket på 20 stycken kostar 139 kronor.

Den sjunde upplagan av Archipelago Raid avslutades 3 augusti i Sandhamn med fransmännen Jean Christophe Mourniac och Franck Citeau/Hobiecat Nissan France högst på prispallen. Den extrema uthållighetstävlingen har gått genom de hundratusentals öarna i Stockholms och Ålands skärgårdar under fem intensiva och händelserika dygn. I en jämn kamp mellan fransmännen, lokala svenska lag och de holländska europeiska mästarna i båttypen, lyckades fransmännen ta hem segern efter att ha seglat genomgående starkt under hela tävlingen. Martin Strandberg och Mathias Almstedt/Team Thule blev bästa svenska lag på en tredje plats.

Toppseglare från tio nationaliteter antog utmaningen att non-stop i fem dygn segla nästan 500 sjömil på de fysiskt påfrestande små 18-fots katamaranerna genom Stockholms och Ålands skärgårdar. I år var tävlingen lika händelserik som dess sex tidigare upplagor med stundtals svår segling, vilket innebar två brutna master, en båt som var nära att sjunka, flera grundstötningar och trasiga centerbord liksom brutna spinnakerbommar och rivna segel.

Olympiska medaljörer har tävlat mot America’s Cup- eller Volvo Ocean Race-seglare. Nykomlingar har utmanat de mer erfarna. Under hela tävlingen har det varit mycket jämnt mellan båtarna, vilket inneburit en hård kamp för att hålla sig i toppen. Det lag som har lyckats med båtfart, skarp navigering, rätta taktiska beslut samt fysisk och psykisk uthållighet har vunnit.

”Det är ett fantastiskt race. Det har varit otroligt svårt fysiskt och navigeringen har varit tuff. Vi är trötta nu och glada att det är över,” sa den väderbitne fransmannen och segrare Christophe Mourniac vid målgången. Mourniac och Citeau deltog i Archipelago Raid för första gången men har en imponerande meritlista från både Formula 18-katamaraner och andra seglingsgrenar.

Den första dagen uteblev vinden och banan modifierades till en övernattning på den avlägsna stranden på Björnö i Stockholms skärgård innan båtarna i gryningen begav sig mot ön Fejan, där deltagarna kunde få sig ett rejält mål mat och lite vila före de två krävande dygnen i Ålands skärgård. Under det femte dygnet mojnade vinden och deltagarna har seglat och paddlat om vartannat från Mariehamn på Åland över Ålands hav till Rödlöga i Stockholms norra ytterskärgård, vidare mot ytterligare tre kontrollpunkter före målgången i Sandhamn under eftermiddagen.

OS-medaljören Martin Strandberg och Mathias Almstedt/Team Thule var först i mål i Sandhamn och slutade trea totalt. Även för den svenska duon var det premiär i Archipelago Raid. ”Det går så fort. Det är fullt ös hela tiden och man hinner knappt uppleva vad som händer,” sa elitseglaren Martin Strandberg i Sandhamn och tillade. ”Det är långt. Man hinner vara glad, förbannad, entusiastisk, trött. Det var speciellt svårt när vi navigerade fel, gick på grund och började läcka in vatten i ena skrovet. Efter varje sträcka har vi fått tömma vatten ur skrovet.”

29 båtar med två besättningsmän per båt tog starten i måndags. Fem lag har brutit på grund av diverse båtskador. Fredrik Karlsson och Magnus Groth/White Knuckles lyckades införskaffa en annan båt och fortsätta utmaningen, efter att ha varit nära att sjunka när de seglade på en stock. Efter att ha brutit masten lyckades Per Westergren och Jonatan Singman/Voltaren med nödrigg segla till en strand, där de lagade riggen och fortsatte tävlingen.

Slutresultat de 10 första båtarna

– Efter åtta seglade delsträckor

Totalt åtta delsträckor har seglats med 5-7 kontrollpunkter att passera under varje delsträcka. Resultatet bygger på ett poängsystem fördelat på rangordningen efter varje delsträcka samt 0.5 poäng i bonus för segraren av varje enskild kontrollpunkt.

1. Nissan Hobiecat FRA (Mourniac/Citeau) 214.5
2. Yamaha Red NED (Heemskerk/Tentji) 190
3. Team Thule SWE (Strandberg/ Almstedt) 184.5
4. Nissan Hobicat SWE (Kjerstadius/Tempelman) 170
5. Wippies FIN (Karto/Öhman) 165
6. Team Musto Australia AUS (Pellew/Macpherson) 162.5
7. Catella Racing Team FIN (Johanson/Gahmberg) 161
8. Sundsvalls Bygg SWE (Ekman/Tempelman) 161
9. Team Brossard SWE/FRA (Hennix/Vauchel) 149
10. RBSC Murphy Nye BEL (Desmesmaeker/Thery) 146

Uppdaterade resultat, nyheter, information om deltagarna och bilder finns på www.archipelagoraid.com

Det har visat sig att gradnätet på sidan 42 i båtsportkort Ostkusten 2007 är förskjutet ca 13 mm i nordlig riktning och ca 3 mm i västlig riktning. Felet motsvarar ca 600 meter i verkligheten.

Ett uppdaterat blad finns att hämta hos återförsäljare av sjökort. Bladet är tryckt på ett självhäftande material och går att klistra in i befintligt båtsportkort.

För mer information besök Sjöfartsverkets webbplats www.sjofartsverket.se.

Det jubilerande fartyget Lord Nelson vann Sail Training International Friendship Trophy vid prisutdelningen i The Tall Ships’ Races 2007 i Östersjön. Lord Nelson är ett specialanpassat fartyg som gör det möäjligt även för seglare med olika funktionshinder att följa med till sjöss. Besättningen (bilden) tog emot priset vid en ceremoni i Polen. Info www.sailtraininginternational.org

I morgon den 7 juni startar VM i Match racing för damer i St Quay på Franska västkusten. De 12 bästa besättningarna i världen är samlade för att göra upp om mästartiteln så det kommer utan tvekan bli matchracing av världsklass. På plats finns självklart Jenny Axhede med besättning, SWE men även världsettan och hemma favoriten Claire Leroy, FRA och världstvåan Lotte Meledgard Pedersen, DEN.

Under mästerskapet kommer man segla en fyrmanna båt, First Class 8. Det är en snabb lätt manövrerad båt med en del speciella egenskaper. Idag måndag har besättningarna fått möjlighet att träna in sig i båttypen och känna på strömmarna och vindarna på tävlings arenan innan det drar igång imorgon.

Efter en dags vila, efter världscups seglingar i Lysekil, bär det nu vidare av till VM i St Quay, Frankrike för Jenny Axhede med besättning.

– Vi är jätte laddade, säger en pigg Jenny Axhede innan hon kliver på planet på Landvetter på måndags morgonen. Vi har haft en intensiv tävlingsperiod bakom oss och känner hur det spritter i oss. Vi kommer nu direkt ifrån Lysekil där vi slutade 5 och veckan innan tog vi guld i världscup seglingen i Portugal, fortsätter hon. Motståndet är det yppersta och det gillar vi! Det är små marginaler och det är bara att fokusera match för match och centimeter för centimeter, skrattar hon vidare med glimten i ögat.

Deltagare på VM är följande:

1. Claire Leroy, FRA (rank 1 )
2.Lotte Melgaard Pedersen, DEN (rank 2)
3.Klaartje Zuiderbaan, NED (rank 3)
4. Silke Hahlbrock, GER (rank 4)
5.Jenny Axhede, SWE (rank 5)
6. Nicky Souter, AUS (rank 6)
7. Christelle Philippe, FRA (rank7)
8.Gemma Farrel, GBR (rank 10)
9. Katie Spithill , AUS (rank 11)
10.Josie Gibson, GBR (rank 12)
11. Sandy Hayes, USA (rank 15)
12. Jessica Smyth, NZL (rank 16)
Info www.teamschenker.se

Linda Rahm från Göteborg med Team Stena Bulk avgick igår kväll med segern när Lysekil Women’s Match avslutades efter fem dagars rafflande seglingstävlingar. På andra plats kom Marie Björling, segrarinnan från 2004 medan titelförsvararen från förra året, Lotte Meldgaard Pedersen slutade på tredje plats. För fullständig resultatlista, se www.lysekilwomensmatch.se, där det även finns högupplösta foton.

Preem Petroleum delade tillsammans med Stena Bulk och Concordia Maritime på ansvaret som huvud-sponsorer under tävlingen Lysekil Women’s Match – en succé, som publikmässigt översteg förra årets 70.000 besökare.

Tävlingen
Tävlingen ”Preem Lysekil Women’s Match for the Stena Bulk Trophy” har en prissumma uppgående till SEK 400.000 att fördelas mellan de deltagande lagen. Med årets succé befäster Lysekil Women’s Match sin plats som en återkommande attraktion på västkusten. Både för deltagare och för den seglingsintresserade allmänheten har tävlingen blivit en av sommarens höjdpunkter.

Underhållning
Veckans huvudattraktioner förutom seglingarna har varit uppträdanden i Havsbadsparken med Martin Stenmarck, Tommy Nilsson och Markoolio, men det har även bjudits på prova-på-segling resp –dykning och sjöräddningsuppvisning. Många har dessutom tagit tillfället att gå ombord på ostindiefararen Götheborg och under början av veckan hölls några välbesökta seminarier om vraksanering.

www.lysekilwomensmatch.se

Tall Ships Races startade från Stockholm 31 juli. Seglatsen går mot Szczecin i Polen.
Allt tyder på att The Tall Ships´Races 2007, världens största kappsegling för stora segelfartyg, blir en enormt rafflande tävling mellan tre stora norska fartyg. Statsraad Lehmkuhl, bark från 1914 – som efter första tävlingssträckan Århus-Kotka leder i klass A och totalt – Christian Radich, fullriggare från 1937 (70 år i år alltså) som ligger tvåa och Sörlandet, fullriggare från 1927 (80 år i år således) som ligger trea.
Christian Radich vann det allra första The Tall Ships´Races år 1956 och var vinnare både i sin klass och totalt såväl 2005 som vid tävlingens 50-årsjubileum 2006. Hon är för övrigt också ”filmstjärna”, känd från filmen Windjammer från 1958 och TV-serien Onedinlinjen.
Annars är det inte självklart att ”störst vinner”. Alla fartyg i de deltagande klasserna A-D kan tävla mot varandra. Det beror på vad man kallar
Time Correction Factor (TCF), även kallat ”Skutlys”. En ”handikappberäkning” alltså, som i golf. Varje deltagande fartyg uppger en mängd parametrar, bl a längd, bredd, djupgående och kvadratmeter segel som grund för beräkning av TCF.
En deltagande segelbåt kan t ex ha TCF 1. En skuta 0.5-0.6. Denna siffra multipliceras sedan med den seglade tiden.
Den 4 augusti måste alla fartyg vara framme i Szczecin i Polen för då börjar tävlingens sista hamnfestival. Den pågår till och med den 7 augusti.
Det mest prestigefyllda priset är trots allt inte det till kappseglingsvinnaren utan ‘Sail Training International Friendship Trophy’ ; ett vackert silverfat. Denna trofé tilldelas det fartyg som under tävling och i hamn gjort mest för att främja internationellt samarbete och visat särskild god kamratanda. Vinnaren utses genom omröstning bland fartygens besättningar.
The Tall Ships´Races ’är ju förutom denna storartade kappsegling lika mycket ett projekt för att främja vänskap och samarbete mellan världens unga.
Alla besättningar måste till hälften bestå av ungdomar mellan 15 och 25 år.

Info www.tsr07.se

Bland de anmälda märks 2006 års totalvinnare av Tjörn Runt Hans Oskarsson med sin Accent samt startgruppsvinnarna Johan Davidsson/Smaragd, Carl-Axel Hellman/J14 och Bengt Falkenberg/First 40.7. Stenungsunds egne storseglare Johnie Berntsson är även i år skeppare på Toyotas One Off 55:a.
– Hela besättningen ser fram emot årets Tjörn Runt. Under året som gått har vi seglat en del större tävlingar. Vi tog bland annat hem första platsen i vår klass under den norska kappseglingen Faerder sejlatsen. Det visade sig även att vi var först bland de båtar som seglade samma bana, berättar Hans Oskarsson.
En av nyheterna i årets tävling är att de båttyper som samlar 10 deltagare tävlar om ett eget pris. Hittills är det H-båtarna som har samlat flest deltagare (12 st.) och som därmed tävlar om ett eget pris. Aspiranter på eget pris är även IF (7 st.), Express (7 st.) och Maxi 77 (6 st.). Årets fråga blir naturligtvis vilket klassförbund som samlar flest deltagare?
Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och vi hoppas naturligtvis på en stabil vind. Första start går kl. 08:20 och därefter starter var 6:e minut.
Harald Treutiger och meteorologen Madeleine Westin, båda kända från TV4-programmet ”Kasta Loss”, håller i årets Skepparträffar den 17 augusti. Vid tre tillfällen under fredagskvällen kommer information att ges om väder och vindförhållandena. För att underlätta för deltagarna finns även andra seglares tips och idéer på bl.a. www.tjornrunt.nu.

Det blevsuccé för Tall Ships´ Races i Stockholm.
Hur känns det, Lillian Westerberg, generalsekreterare för The Tall Ships´Races i Stockholm för tredje gången.
– T o m bättre än väntat. Om det är så här mycket glada besökare redan dag två kan jag gissa att vi spräcker det förväntade publikrekordet på 1 miljon människor. Hamnfestvialen är både livlig och lugn i perfekt blandning – verkligen något för alla åldrar: musik, uppträdanden från två scener, mat och dryck. De högklassiska restaurangerna går för högtryck. Men även enklare ”promenadmat” finns tillgänglig och en verkligt kul Skärgårdsmarknad. Programmet finns i tidningar över hela området, på stortavlor och på webben www.tsr07.se
– Fartygen är hänförande – rekordmånga 116 stycken denna gång – och kryllar av intresserade besökare, varmt mottagna av besättningen. Världens verkligt stora segelfartyg ligger vid Stadsgårdskajen, även havens allra största: ryska Sedov, 117 m lång, över 4000 kvadratmeter segel. Ställ er på kajen och se uppåt riggarna – det svindlar. Gå sen ombord och titta och rör vid roder och riggar.

Årets etapper för Tall Ships´ Races är:
Århus i Danmark. Ägt rum.
Kotka i Finland. Hamnfestival 18-21 juli
Vänskapssegling till Stockholm start 22 juli.
Stockholm. Hamnfestival 27-30 juli.
Kappsegling till Szczecin i Polen start 31 juli.
Szczecin Hamnfestival 4-7 augusti

Info www.tsr07.se

Tall Ships´ Race är nu på plats vid Stockholms kajer. Bland de många deltagande fartygen finns den svenska flottans slätskonerter Gladan och Falken som firar sina 60-årsdagar med att lördagen 28 juli genom att uppvisningssegla inne i Stockholm.

Det övriga programmet för fartygen finns på www.tsr07.se

The Tall Ships´Races kommer till Stockholm! Världens största segelfartyg börjar nu anlända till Stockholms hamn

Redan nu kan vi njuta anblicken av den malaysiska brigantinen Tunas Samudera, 44 m, hemmahamn Kuala Lumpor, som lagt till vid Stadsgårdskajen efter sin långa segling som redan i februari startade i Malaysia.

Torsdag den 26 juli
kommer några av de större fartygen:

Mexikanska Cuauhtémoc som hälsar Stockholms med magnifika ”manna rå”, besättningen i givakt i riggen, anländer vid 10-tiden på morgonen.

Likaledes anländer andra klass A-fartyg (= de största): ryska barken Kruzensthern och polska fullriggaren Dar Mlodziezy .

Barken Statsraad Lehmkuhl (vinnare i etappen Århus-Kotka 2007),

norska fullriggaren Christian Radich (filmstjärna i Windjammer och Onedinlinjen samt flerfaldig vinnare i The Tall Ships´Races) möts med lotshjälp vid 9-tiden och anländer ca 15.00 till Stockholm

A-klassade barken Alexander von Humboldt möts likt de andra av lotshjälp, för detta fartygs del vid fyratiden på morgonen i närheten av Revenggrundet, Ankomst till Stockholm ca 21.00.

På måndagen börjar vi bygga den Hamnfestival som i dagarna fyra, den 27 – 30 juli, förvandlar kajerna till ett festområde med musik, tävlingar mat och dryck.

Fredagen den 27 juli kl 12.00 är alla fartygen på plats längs Stadsgårdskajen, Skeppsbron och Skeppsholmen.

Då är Stockholms hamn, längs Stadsgården, Skeppsbron och Skeppsholmen förvandlad till en skog av master, surrade segel, tackel och tåg med över 100 fartyg av 19 nationaliteter och cirka 3000 deltagande ungdomar. Många fartyg har ”öppet fartyg”. Crew Parade dansar och går genom gatorna den 29 juli. På kvällen stort fyrverkeri. Och så höjdpunkten: Paradseglingen ut från Stockholm måndag den 30 juli. Kappseglingen startar vid Revengegrundet den 31 juli.

För mer information se www.tsr07.se

Om drygt en vecka går startskottet för Lysekil Women’s Match med tolv av de topprankade besättningarna i matchracing för damer. Preem Petroleum delar tillsammans med Stena Bulk och Concordia Maritime på ansvaret som huvudsponsorer under tävlingarna, som äger rum den 31 juli – 4 augusti.

Invigningsceremonin är planerad till den 31 juli kl 18.00 på Anderssons kaj och därefter varvas
dagarna under resten av veckan med seglingspass och publikfriande evenemang såsom konserter och föreläsningar.

”Som segrare i trimarantävlingen Nokia Oops Cup för två år sedan fick vi mersmak för seglingstävlingar. Vad gäller matchtracingtävlingarna i Lysekil Women’s Match är det andra året vi ställer upp som huvudsponsorer. Förra året kunde många av våra anställda och kunder glädjas åt de publiknära och spännande tävlingarna. Vi är övertygade om att årets evenemang kommer att bjuda på samma fina upplevelser,” säger Ulf Ryder, VD Stena Bulk.

”Det är med stor glädje och spänning som vi ser fram emot tävlingarna. Lysekil Women’s Match är ett arrangemang som uppskattas av såväl seglingsintresserade som våra anställda. Tävlingen betyder även mycket för Lysekils kommun. Detta gör också att engagemanget i tävlingen är extra angeläget för Preem som stor arbetsgivare på västkusten. Vi önskar arrangörerna och alla besättningarna lycka till”, avslutar Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB.
Lysekil
I Lysekil finns mycket goda förutsättningar för bra matchracing. Strömmen gör att man måste våga segla nära klipporna och det medför i sin tur en naturlig närhet till publiken. Seglingarna går av stapeln mitt i Lysekil, närmare bestämt i Kyrkeviksbukten vid Släggös klippor, som också utgör naturliga läktare för åskådarna.
Tävlingen
”Preem Lysekil Women’s Match for the Stena Bulk Trophy” är världens största tävling i matchracingsegling för damer med prispengar i storleksordningen SEK 400.000. Tävlingen, som nu äger rum för tredje gången startade 2004, gjorde uppehåll 2005, men upprepas nu alltså efter förra årets succé. Publikmässigt kan framgången från start mätas i en dryg fördubbling – antalet besökare förra sommaren uppgick till ca 70.000.
Deltagare
Världseliten kommer att vara på plats och Sverige är väl representerat med Linda Rahm, Marie Björling, Jenny Axhede och Malin Millbourn.

www.lysekilwomensmatch.se