nyhetstest

I samband med Motorsportmässan på Stockholmsmässan i Älvsjö blir det smygpremiär för Kamasa Tools verktygskatalog 2008. Katalogen bjuder på intressant läsning och spännande innehåll lagom till jul.

– Egentligen är det inte releasedatum förrän den 1 december, men vi kommer att ha katalogen med oss i vår monter på Motorsportmässan helgen den 23 – 25 november. Den som vill vara först med att läsa katalogen får gärna besöka oss där och hämta den, säger Ted Öqvist, affärsenhetschef på Kamasa Tools inom KG Knutsson AB.

2008 års katalog rymmer förutom Kamasa Tools ordinarie sortiment även 100 nya produkter.
– Vi presenterar bland annat tre nya spärrnycklar med minimala huvud, en T-nyckel med momentbegränsande tändstiftshylsa, avdragare för vindrutetorkararmar samt en fjäderbensspännare för MacPherson fjäderben. Dessutom visar vi upp ett helt nytt profilklädsortiment.

Sedan förra katalogen har Kamasa Tools satsat på att utveckla och förädla sina produkter.
– Många av nyheterna är just kompletteringar och breddningar av sortimentet inom våra befintliga produktkategorier, ett nytt tryckluftsdrivet bromsoksverktyg är exempel på det.

Verktygskatalog -08 kommer ut i 44 000 exemplar i sex länder.
– Vi gör den i sex språkversioner; fyra av de nordiska språken samt engelska och ryska. Ryssland har utvecklats till vår största marknad så det är extra viktigt att det finns en katalog på ryska, säger Ted Öqvist.

De 100 nyheter som presenteras i katalogen kommer att få sällskap i sortimentet av fler produktnyheter framöver.
– Vår produktutveckling går bra, efterfrågan på våra verktyg ökar och vi är stolta över att kunna presentera ett så brett sortiment. Vi har flera nyheter under utveckling, vi firar 40-års jubileum och 2008 ser ut att kunna bli ett mycket positivt år för Kamasa Tools.

Info www.kamasatools.com

Naturfotografen Brutus Östlings bok Örnarnas rike blev vald till Årets Pandabok 2008 av Världsnaturfonden WWF. Bilderna i boken har fotograferats helt och hållet med Canons EOS-system.

– Vi gratulerar Brutus Östling för hans fantastiska prestation. Årets Pandabok har varit ett mycket bra sätt att höja engagemanget i Sverige för djur och natur. Eftersom Canon har varit en stor sponsor till WWF sedan 1998 är vi väldigt glada över att associeras med Örnarnas rike, säger Ingvar Krüss, Sverigechef Canon Consumer Imaging.

Efter åratal av fotografering övergick Brutus Östling för några år sedan helt till det digitala. Idag väljer han, i de allra flesta situationer, att fota med Canons digitala systemkamera EOS 1D Mark III.

– Under arbetet med den här boken hjälpte Canons digitala kameror mig att fånga bilder som jag aldrig kunde ha fotat tidigare. Särskilt under extremt dåliga ljusförhållanden producerar de helt fantastiska resultat, säger Brutus Östling.

Juryn för Årets Pandabok prisade bokens betydande bidrag till naturfotograferingen. Juryns motivering löd: “I den mäktiga boken Örnarnas rike förenas två storheter – foto och text till en enhet som känns unik även om motivet kan vara bekant. Ledsagade av texter som visar vårt vackra språks många nyanser och möjligheter, får vi uppleva en bildexposé i en tidigare okänd dimension: örnar som symboler, örnar med själ och starka uttryck och örnar som huvudaktörer i spännande och dramatiska fotosekvenser.

Årets Pandabok har sedan 1972 delats ut som en hyllning till årets bästa naturskildring i ord och bild. Det är andra gången som Brutus Östling, som tillsammans med författaren Staffan Söderblom producerade Örnarnas rike, fått motta priset. Under de senaste åren har Brutus Östling etablerat sig som en naturfotograf i världsklass. Han utsågs till Årets Naturfotograf 2006. Hans bok Mellan vingspetsarna valdes till Årets Pandabok 2006 och boken Pingvinliv var nominerad till Augustpriset 2006.

Alla som bidrar till WWF Världsnaturfondens arbete genom att bli WWF Vän får köpa Brutus Östlings Örnarnas rike till reducerat pris. Mer information samt anmälningsformulär finns på: www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1073159.

Mer om Brutus Östling finns på hans hemsida www.brutusostling.se.

Snart är det också dags att lämna in bidrag till 2009 års Pandabok. För den som vill delta ska förslagen vara WWF tillhanda senast den 22 januari 2008. Utnämningen sker i mars 2008 och avser titlar som kommer att ges ut på svenska under hösten 2008. Utmärkelsen Årets Pandabok 2009 delas ut av Hans Majestät Konungen vid Världsnaturfondens höstsammanträde i oktober 2008. Mer information på www.wwf.se .

Ostindiefararen Götheborg besöktes i mitten av november av deltagarna i den tilltänkta svenska olympiska truppen till OS i Peking 2008.

De svenska olympierna befann sig i Göteborg under två dagar för en kickoff inför OS i Peking 2008, och bland aktiviteterna ingick ett besök ombord på Ostindiefararen. Deltagarna fick information om projektet och Ostindiefararens genomförda besök i Kina, och visades även runt på skeppet av delar ur besättningen.

Svenska Ostindiska Companiet ägs av en icke vinstdrivande stiftelse som står bakom projektet Ostindiefararen Götheborg. Skeppet är en kopia av den
Ostindiefarare som år 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. Skeppsbygget baseras på en marinarkeologisk utgrävning av lämningarna efter det grundstötta fartyget. Målet är att som flaggskepp för svenskt näringsliv, handel och kultur segla Ostindiefararen till Kina längs samma rutt som de historiska Ostindiefararna på 1700-talet och hem igen.
Den 2 oktober 2005 påbörjade Ostindiefararen Götheborg sin expedition till Kina. På vägen till Kina har skeppet besökt Spanien, Brasilien, Sydafrika, Australien och Indonesien .I juli 2006 nådde Ostindiefararen Guangzhou (Canton) i Kina och var framme i Shanghai i augusti.
Hemfärden påbörjades den 28 oktober 2006 när skeppet lämnade Shanghai och seglade via Hong Kong, Singapore och Indien. Skeppet har sedan gått via Suezkanalen, korsat Medelhavet till Nice. London var det sista hamnstoppet innan Ostindiefararen kom hem till Göteborg den 9 juni 2007. Kung Carl XVI Gustaf är projektets högste beskyddare.

Info www.soic.se

Team Zystems har summerat sin första säsong i Drakklassen. Målsättningen var att komma på pallen i SM samt topp-tio på VM.

Teamet bestämde sig tidigt för att vara med på alla lokala regattor för att lära känna båten och deltog således i Vårdraken, Rutgerson Cup samt Marstrandsregattan. Trots att vi var rookies och att båten är erkänt svårseglad lyckades vi kapa både första och andraplatser.

Sedan bar det av till Saltsjöbaden där SM (35 båtar) skulle avgöras. Det blev ett hårdvinds SM med grymt skiftande förhållanden (Baggen…say no more). Trots att det kändes motigt med fart och taktik lyckades vi kämpa oss till en andraplats. Det som var lite värre var att vi fortfarande inte riktigt hade lärt oss båten och nu var det VM nästa!

Nu hade dock alla säsongens regattor varit hårdvindsbetonade och vi var helt inställda att ett VM på Irland skulle bli riktigt blåsigt. Tji fick vi, hela tävlingen präglades av lättvind och vi hade bekymmer med timingen i starterna samt lite ”rackig” gång. Efter halva regattan hittade vi dock farten efter mycket filande och snackande med ”gubbarna”, nu var vi på gång och vi hade tätkänning! Tyvärr blev det bara en segling (där vi blev tvåa) med den goa’ känslan ombord och Team Zystems slutade som nia. Surt, men vår målsättning med säsongen blev ändå uppfylld.

Som avslutande bonus blev väl valda delar av besättningen nedbjudna till Cannes av Staffan Larswall för att segla Medelhavsmästerskapen i november. Nu satt fart, taktik och starter och trots att vi inte hann vara med på sista seglingen vann vi hela regattan!

Vi har haft ett mycket trevligt första år i Draken och är imponerade av de fina arrangemangen och även av alla sympatiska seglare vi har träffat. Dessutom är det kul på mästerskapen där mängder av gamla rävar och legender är med.

Team Zystems består av Lars Idmyr (rorsman), Peter ”Krull” Anderson (trim) och Peter Lindh (taktik/fördäck).

Team Zystems seglar för GKSS och består, förutom besättning, av:
– Zystems by Semcon
– Sailracing
– Quantum Sails
– Robship
– Utveckling Norra Älvstranden
– Dirty Dogs Eye Wear

Polhemspriset, Sveriges Ingenjörers anrika pris på 125 000 kronor, tilldelas i år uppfinnaren Karl Gustaf Derman.

Polhemspriset, Sveriges Ingenjörers anrika pris på 125 000 kronor, tilldelas i år uppfinnaren Karl Gustaf Derman.

Karl Gustaf Derman är serieinnovatör inom marin-, maskin- och byggnadsteknik med 60 patent och uppfinningar, varav flera på världsmarknaden. Några exempel:

V-ringen för tätning av kullager, hans ekonomiskt sett mest betydelsefulla som beräknas ha omsatt minst fem miljarder kronor i tillverkningsledet.
Ett egenutvecklat kullager kallat Deringen.
Tätning av båtmotorer mot saltvatteninträngning i propelleraxeln.
Ryckdämpare till förtöjningstampar.
En teknik för att spräcka berg med hjälp av hydraltryck i stället för explosiva ämnen, kallat Dermanite.

Derman är idag 80 år och fortfarande i allra högsta grad aktiv som innovatör. Han är bosatt i Kärna på västkusten och nu verksam vid KG Derman AB, det egna företaget han bildade 1969 efter att i många år ha varit anställd på SKF där han 1957 gjorde sin första uppfinning O-ringen på kona.

Derman, som även blivit utsedd till en av Sveriges Ingenjörers ingenjörshjältar, har beskrivit hur idéerna bara kommer för honom och de första skisserna nedtecknas ofta på det som för tillfället råkar finnas till hands.

Årets Polhempris delas ut den 19 november i samband med Sveriges Ingenjörers fullmäktigemöte på Djurö. Karl Gustaf Derman får då 125 000 kronor och Christopher Polhem-medaljen i guld.

Polhemspriset instiftades 1876 och delas ut vartannat år för att uppmuntra och belöna viktiga tekniska rön och framsteg inom svensk industri och byggnadskonst. Bland tidigare pristagare märks Carl Ångström (1882), Baltzar von Platen och Carl Munthers (1925), Hannes Alfvén (1950) och Mats Leijon (2001).

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 115 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Intresset för den nya resmässan Travel är stort. Två månader innan öppningen, den 24 januari 2008, har mer än 200 företag anmält sig som utställare. Bland dessa kan nämnas utställare från Lappland i norr till Sydafrika i syd, samt alla nordiska och baltiska turistbyråer. En anledning till det stora intresset är placeringen i Stockholm som gör mässan lättåtkomlig för fler personer i branschen, samt att stockholmspubliken nu får en stor och samlad resmässa på nära håll.

Bland utställarna finns nischade hotell samt aktivitetsarrangörer för privatresenärer, men även många konferensanläggningar, eventbyråer och mötesexperter som tidigare varit på SHIE, som nu är en integrerad del av Travel. På öppningsdagen hålls en internationell konferens kring temat miljö och klimatförändringar som belyser rese- och mötesindustrins ansvar och utmaningar

De två första mässdagarna, reserverade för branschen, kommer att bjuda på seminarier, workshops och föreläsningar. Allmänhetens dagar innehåller ett späckat aktivitetsprogram för alla smaker och intressen.

Branschbesökare och utställare kan boka in sina personliga affärsmöten i en Business Partnering lounge med hjälp av ett nytt bokningssystem och privatresenärerna kommer att kunna fynda resor på plats.

– Vi vill att Travel ska fungera som en samlad inspirationskälla och affärsskapande miljö både för branschen samt för privatbesökarna, säger Jan Klingeborn, projektledare för mässan. Vi har anlitat den prisbelönade arkitekten Caroline Heiroth, som har bland annat ansvarade för utställningar som Routes och Swedish Style in Tokyo och uppseendeväckande installationer på Stockholmsmässans invigning av Rica Talk Hotel.

Fakta om Travel
Travel går för första gången torsdagen den 24 till söndagen den 27 januari 2008 på Stockholmsmässan och kommer därefter att arrangeras vartannat år. Utställarna är turistorganisationer, researrangörer, resebyråer, agenter, hotell- och konferensanläggningar, transportörer, uthyrningsfirmor med flera. SHIE (Scandinavian Hospitality Incentive & Event Exhibition) integreras i de första två dagarna av Travel som riktar sig till branschen. Lördag och söndag är publikdagar där utställare erbjuder massor av upplevelser och aktiviteter för hela familjen. Stockholmsmässan i Älvsjö är Nordens största och ledande mäss- och kongressarrangör med ca 1,3 miljoner besökare per år.

Info www.travelshow.se

Sjöfartsverkets utbildningsanläggning på Arkö utanför Norrköping är späckad med teknik och simulatorer. Här kan man på virtuell väg skapa allt som behövs för att lära sig manövrera stora fartyg i alla tänkbara situationer.

Den gamla lotsstationen på Arkö är numera ett högteknologiskt utbildningscenter. Här utbildar Sjöfartsverket sin personal – lotsar, båtsmän och trafikdirigerare. Fem kompletta simulatorer övervakas av kameror som ser till att allt spelas in på hårddisk. Med hjälp av den här tekniken kan varje order och rörelse på ”bryggan” i efterhand analyseras av deltagarna själva och instruktörerna.
– Vi utbildar, vidareutbildar och tränar all personal som rör sig längs våra kuster. Det rör sig om närmare 400 personer som går igenom någon form av utbildning varje år, säger Peter Nydahl som är tekniskt ansvarig för anläggningen och instruktör.
– Det kan handla om att lära sig en viss farled, att faktiskt kunna manövrera båten, om ledarskap och om hur man fungerar i grupp.
De fem simulatorerna är byggda som tre kompletta manöverbryggor för fartyg samt två VTS-centraler (Vessel Trafic Service). Här kan man föra befälet över allt från jättetankers på 360 000 ton till mindre fiskefartyg. Den komplett utrustade bryggan har allt från roder, radar, elektroniska sjökort och allt annat som behövs för att ratta stora fartyg i trånga farleder och besvärliga situationer.
På stora skärmar visas naturtrogna vyer över hur det ser ut framför fartyget. Här kan man programmera in hårt väder med kraftig sjögång, tidvatten, våghöjd, djup, mörker och dimma. Man kan också välja mellan ett 40-tal olika fartygstyper, ett 30-tal miljöer i svenska farvatten och mellan en rad stora utländska hamnar.
De fem simulatorerna styrs av 46 datorer kopplade till ett stort kontrollrum där man övervakar besättningarnas agerande, ger instruktioner och ändrar förutsättningar och scenarier.
Under övningen filmas allt som händer med Sonys övervakningskameror. Totalt har man fem kameror varav två är rörliga. Bilderna från bryggan kan ses i monitorerna i kontrollrummet och spelas in på hårddisk. Kamerorna fångar upp allt som händer på bryggan, vad besättningen säger och gör i olika lägen. Kamerorna styrs av Sonys mjukvara Real Shot Manager.
– Att kunna kameraövervaka hur man agerar i olika situationer har visat sig vara mycket värdefullt. Det är ett effektivt sätt att göra eleverna medvetna om sitt agerande.
– Här är Sonys kameror mycket smidiga och passar bra in i vårt system. Dessutom kunde vi själva installera kameror och mjukvara, säger Peter Nydahl.
Är det så att Sjöfartsverkets utbildningssystem kan kallas för Sveriges största dataspel?
– Nja, men nog hörs en och annan avundsjuk suck från besökande skolklasser när jag berättar vad vi håller på med hela dagarna, säger Peter Nydahl.

– Det var en härlig kväll med många goda minnen och glada skratt. Kvällen återspeglade verkligen den familjära känsla som man upplever varje gång man arbetar med Sjösportskolan, berättar Brynolf Holmqvist, instruktör sedan 1980-talet och numera lärare på Medborgarskolan Trollhättan.

Över 200 gäster var närvarande fredagen den 9 november när Sjösportskolan i Långedrag firade 40 års jubileum i nya lokaler på Talattagatan. Flera av västkustens båtlivsorganisationer som t.ex Sjöräddningsällskapet, GKSS, Seglarförbundet, Kryssarklubben, Västkusten Båtförbund, Göteborgs Qvinnliga Segelsällskap m fl. fanns på plats. Gästerna bjöds på ett kåseri om hur Sjösportskolan en gång startade med inköpet av smugglarskutan m/s Westkust. Via diverse olika projekt som t ex Maxiskolan, seglarläger för Röda Korset, Sjösportgården i Smögen har företaget växt och utvecklats till att ha sex fast anställda och trettiotalet skeppare och instruktörer. Sedan maj finns kontoret i nybyggda Sjöräddningshuset i Långedrag. Idag har Sjösportskolan fritid och yrkesutbildningar i navigation i samarbete med Chalmers, samt skeppad charter både i Sverige och utomlands.

-Jag är glad att Sjösportskolan är i trygga händer hos Nina och Kalle, och inte minst att de lyckats expandera så sedan de tog över för snart 10 år sedan, säger Dick Berghede grundare av Sjösportskolan 1967.

För kontakt med Sjösportskolan ring Karl Nordström på telefon 0705-29 20 33.
För kontakt med Dick Berghede ring på telefon 0705-59 24 30.

Sjösportskolan har sedan 1967 organiserat kurser och seglingsevenemang för privatpersoner och företag. Kontoret ligger i SSRS’s nya hus i Långedrag. Sjösportskolan ägs samt drivs av Karl och Nina Nordström. I direkt anslutning till lokalerna finns brygga med båtar från 39 till 72 fot. För mer info se www.sjosportskolan.se

– 2 500 nordbor i stor attitydundersökning om 4×4 Hur ser den genomsnittlige ägaren till en fyrhjulsdriven bil ut i Norden? En man med ett mycket aktivt fritidsliv och som framhåller köregenskaper när han väljer bil, visar Nissan Nordics attitydundersökning. En tredjedel av de tillfrågade i Sverige använder sin bil för sitt seglingsintresse.

Totalt har 2561 nordbor som äger och kör en fyrhjulsdriven bil tillfrågats om attityder till bland annat användning, ägande, säkerhet och symbolvärde. Svaren visar att den genomsnittlige ägaren i alla de nordiska länderna är en man i åldern 31-50, som har ett mycket aktivt fritidsliv och gillar bilens terrängegenskaper. Bland de svarande i Sverige bor merparten i södra Sverige och många av ägarna är högskoleutbildade.

En majoritet uppger att viktigaste anledningen till att äga en 4×4-bil är framkomligheten och dess praktiska fördelar. I Sverige svarade 43 procent att detta var viktigast, i Norge är siffran hela 49 procent.

– Det är häftigt att de fyrhjulsdrivna bilarna kommer till sin rätt – att man använder bilens fulla potential, säger Helena Turkel, VD för Nissan Nordic Sverige. Detta är verkligen en typ av bilar som gör det möjligt att ha ett aktivt liv, vare sig man vill åka snowboard eller plocka svamp, och Nissan har ett mycket brett utbud av fyrhjulsdrivna bilar.
Även bilarnas vintervägegenskaper framhålls som en viktig aspekt. Mer än en fjärdedel av svenskarna och norrmännen uppger det som svar på frågan om varför man köpt en fyrhjulsdriven bil. Bland finländarna är siffran 13 procent.

Även säkerhet kommer med på listan, bland de svarande i Finland uppger cirka åtta procent det som skäl, samma siffra gäller för norrmän. Bland svenskar är siffran något högre, 15 procent.

Segling populärt bland 4×4-ägare
En tydlig sak de tillfrågade nordborna har gemensamt är att man använder bilen för ett aktivt fritidsliv. Segling exempelvis kommer högt upp på listan över saker de tillfrågade använder bilen till på fritiden. I Sverige och Finland svarar nästan en fjärdedel så. Även andra fritidsintressen som jakt (Sverige 32 procent), hästsport (Danmark 10 procent), skidåkning (Sverige 33 procent) och vandring (Norge 80 procent), båtliv (Finland 46 procent) hamnar långt upp på listan över vad bilen används till.

På frågan om vad man tror en fyrhjulsdriven bil signalerar svara hela 50 procent av svenskarna ”kraftfullhet” och att den möjliggör en aktiv livsstil. Flertalet av de tillfrågade svarar att även deras nästa bil med stor sannolikhet blir fyrhjulsdriven.

I Nissans utbud på den svenska marknaden finns Nissan Qashqai, X-TRAIL, Murano, Pathfinder och Navara som fyrhjulsdrivna. Dieselvarianterna är utrustade med dieselpartikelfilter.

Så gjordes undersökningen
Undersökningen genomfördes under augusti månad med hjälp av fyra undersökningsföretag i respektive nordiska land. I Sverige gjordes den av SIFO.

När den 11:e Scandinavian Boat Show stängde 11 november kunde de 220 utställarna summera år 2007 som ett av de bästa båtåren någonsin. Tongångarna bland utställarna angav att det också sålts fler båtar i år än under förra året. Antalet personer som besökte Stockholmsmässan i år, 32 173 stycken, var i stort sett detsamma som under förra årets Scandinavian Boat Show.

Totalt visades 190 båtar, varav en tredjedel var segelbåtar. Största båt var över 19 meter lång. Sex världsnyheter var på plats och ca 57 båtar var nyheter som inte visats på mässan tidigare. Antalet besökare på årets båtmässa var 32 173 personer jämfört med 32 186 personer jämfört med föregående år.

– Vi har i stort sett bara hört positiva tongångar från alla som ställt ut på den här 11:e Scandinavian Boat Show. Försäljningen under mässan verkar ligga i nivå med förra året och orderböckerna för säsongen 2008 tycks vara välfyllda. Det är mycket kul, säger Thomas Sandberg, projektledare på Scandinavian Boat Show som nu startar arbetet med Nordens största båtmässa Allt för sjön 2008 den 1 – 9 mars 2008.

Silver tog guld – Nyinstiftat pris Boat Innovation Award
Priset Boat Innovation Award, som delades ut för första gången under Scandinavian Boat Show, gick till båten Silver Condor 730. Det innovativa kan utgöras av en nydanande design, ny teknik, miljöfördelar, eller något som påtagligt kan påvisa en “innovationshöjd” i detaljer eller som en helhet. Syftet med det nya priset är att premiera kreativa idéer som utvecklar båtlivet i Norden. Priset har tillägget – Båtjournalisternas innovationspris, vilket anger att det är åtta av Nordens främsta journalister som utser vinnaren. Alla har de fritidsbåtar och båtliv som huvudsakligt arbetsområde. I juryn ingår: Atle Knutsen- Båtmagasinet (Norge), Lars-Åke Redéen-Båtliv, Elias Johansson-Båtnytt, Bengt Jörnstedt-Frilans, Erling Matz-På Kryss, Mats Göthlin-Segling, Lars H Lindén-Frilans, Kari Wilén-Vene (Finland).

Motiveringen till årets pris lyder: “Att köra motorbåt kan vara som att köra bil på en usel skogsväg. Ändå har fritidsbåtarnas förarplatser hittills inte utvecklats som i till exempel bilar. Silver Condor 730 har ändrat på det. Silver har satt ergonomin och en funktionell förarplats i centrum. Båten har fjädrande
stolar, ställbar ratt, bekväm mittkonsol samt alla reglage lätt åtkomliga. Strömbrytarna är logiskt placerade och GPS-plottern har fått en given plats mellan förare och passagerare.
Silver Condor 730 är utan tvivel en förebild för framtidens motorbåtar.”

Priset mottogs av: Pär Åbrandt, produktchef på Brunswick, HannaKaisa Raiskinmäki Account Manager på Silver -Veneet Oy samt Kyösti Törnqvist, produktutvecklare på företaget.

– Newport i USA och Vigo i Spanien slogs ut av den bohuslänska seglingsmetropolen

Lysekil: Världens största seglingstävling i matchracing för damer, Lysekil Women’s Match, får VM-status 2009. Beslutet fattades nyligen vid det Internationella Seglarförbundet, ISAF:s, årsmöte i Estoril. Anna Holmdahl White tog initiativet till Lysekil Women’s Match och har varit projektledare sedan premiären 2004. Hon fanns på plats i Portugal för att presentera ”sitt” evenemang:
– Det var riktigt tuff konkurrens främst från Newport och Vigo, erkänner hon och avslöjar vad som avgjorde till Lysekils fördel:
– Vi har med kontinuitet lyckats kombinera en hög idrottslig nivå med ett starkt publikt intresse!

Just hemkommen från Portugal och det Internationella Seglarförbundets möte är Anna Holmdahl White påtagligt nöjd. Hon kan konstatera att tävlingens goda rykte var till stor nytta i ansökan om VM-status:
– Ja, visst är det så. Vi hade lagt mycket arbete på vår ansökan och jag åkte ner till Portugal för att presentera konceptet, men utan alla seglarnas egna positiva upplevelser från Lysekil hade vi förmodligen inte nått så här långt, analyserar hon och ser tillbaka på tre år – 2004, 2006 och 2007 – med världens främsta matchracingtävling för damer.
– Att vi nu får VM-status är ett kvitto på att vi satsat rätt, och att det hårda arbetet ger resultat. Vi arrangerar den bästa damtävlingen i matchracing i världen, och det tycker jag att alla inblandade ska känna sig väldigt stolta över!

Även hos Lysekils Segelsällskap Gullmar, som arrangerar Lysekil Women’s Match i samarbete med Anna Holmdahl Whites bolag Sailnet, står glädjen naturligtvis högt i tak. Beskedet om att tävlingen får VM-status 2009 togs emot med både entusiasm och lättnad av ordföranden Gert-Ove Forsberg:
– De senaste dagarna har jag fått många frågor från medlemmarna och folk på stan om hur det går. Nu kan jag äntligen säga att vi fick VM, jublar han upprymt och konstaterar att det bara är att kavla upp ärmarna ännu mer nu.
– Ja, det ställs ju ännu större krav på oss funktionärer framöver, även om vi redan har ett väloljat maskineri. Vi får se nästa års seglingar som en generalrepetition som ger oss chansen att finslipa vissa detaljer inför VM:et året därpå, skrattar han.

Det kommunala stödet till Lysekil Women’s Match har funnits där redan från start. Folkpartisten Roland Karlsson, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Lysekil, ser mycket positivt på samarbetet med tävlingsorganisationen även framöver:
– Först och främst vill jag gratulera arrangörerna till ett fantastiskt jobb, som har lett till att vi nu kan hälsa VM i matchracing för damer välkommet hit. Jag är tacksam att vi får hjälp att placera Lysekil på världskartan på det här fina sättet, och vi kommer givetvis att fortsätta stötta tävlingen, säger han.

Oljebolaget Preem har tillsammans med rederiet Stena Bulk säkrat tävlingen ekonomiskt fram till och med 2009, vilket också bidrog till Internationella Seglarförbundets välvilliga inställning i VM-frågan. 2007 års Lysekil Women’s Match vanns av Linda Rahm och hennes besättning i just Team Stena Bulk, och hennes inställning till VM-seglingar i Lysekil 2009 är glasklar:
– Vi ska snart ha ett besättningsmöte och då får vi helt enkelt bestämma oss för att göra en tvåårssatsning istället för att ta ett år i taget som vi först hade tänkt, skrattar hon.
Vid VM 2006 i Danmark blev det en bronsmedalj för Linda & Co, men på hemmavattnen i Lysekil ställs siktet mot ädlare valör:
– Vi trivs i DS-båtarna som seglas i Lysekil och vi tycker att arrangemanget växer för varje år, så varför inte?

Vid mötet i Estoril beslutade ISAF även att seglingsdisciplinen matchracing återinförs för damer på OS-programmet i London 2012, något som bör innebära ett ökat intresse för VM i Lysekil 2009 från många av de toppseglare som satsar på OS 2008.

Lysekil Women’s Match är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande fighter som lätt kan förstås och följas av publiken. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Lysekils Kommun, Carpe Diem Beds of Sweden, Musto och Concordia Maritime som partners. 2008 års Lysekil Women’s Match seglas 29 juli – 2 augusti.

Bilden: Linda Rahm med besättning segrar i finalen före Marie Björling. Foto: Dan Ljungsvik.

Nu undersöker Statens maritima museers arkeologer pålar och kulturlager som man funnit under vattnet utanför vikingastaden Birka.

Det är första gången som en utgrävning sker i Birkas hamn. Redan första dagen fann man fynd av organiskt material som bevarats bra i vattnet. Under veckan görs också försök med att visa arkeologernas arbete under vatten i realtid via Internet.
Statens maritima museer har under flera år genomfört arkeologiska undersökningar under vattnet vid Birka, på Björkö i Mälaren. Hittills har undersökningarna visat att det finns stora mängder nedslagna pålar i ett flera hundra meter långt stråk utanför Svarta jorden där den vikingatida staden låg.
Utöver pålanläggningen ligger mängder av fynd utspridda på sjöbotten. Troligtvis rör det sig om resterna av Birkas sopor som bevarats i vad som kallas kulturlager. Under höstens fältarbete kommer kulturlagren i hamnen att undersökas för första gången.
Avsikten är att ta reda på hur tjocka lagren är, hur bevarandeförhållandena ser ut och vilka typer av fynd de innehåller. Vad kan dessa lager ge för ny information om Birka? Kanske innehåller de föremål som inte är bevarade i marken på land. Arbetet med att datera pålanläggningen fortgår samtidigt. Arkeologernas hypotes är att pålarna har hört till någon form av hamnanläggning, anlagd under 900-talet.
Ett försök kommer också att göras att visa arkeologernas arbete under vatten via Internet. På http://live.maritima.se kan alla följa utgrävningsarbetet med hjälp av en webbkamera, kl 10 -15, måndag till fredag.
– Vi vill testa nya metoder för att låta allmänheten ta del av vårt arbete. Det är förmodligen första gången som alla kan följa marinarkeologers arbete i realtid, säger Andreas Olsson, chef för arkeologienheten på Statens maritima museer.
Bevarandeförhållandena för organiskt material som trä, läder eller ben är ofta goda under vatten, särskilt om det varit inbäddat i bottensediment.
– I sedimentet vi gräver i nu finner vi mängder av träflis, huggspån och enstaka föremål, bland annat en träsked och en träskål. Ett roligt fynd som gjordes i torsdags är halv pärla av bärnsten och avfall från tillverkning av pärlor, berättar Andreas Olsson.
Fältarbetet under vattnet påbörjades i torsdags och kommer att pågå till och med fredag 16 november. Undersökningen, som sker i samarbete med Södertörns högskola, är inte omfattande utan sker i form av ett antal mindre provgropar på olika platser.
Arkeologernas arbete kan följas på: http://live.maritima.se
kl 10–15, måndag till fredag

En halv bärnstenpärla.
Foto: Jens Lindström / SMM

Världsmästerskapet i Match racing-segling, World Match Racing Tour, får 2008 tio deltävlingar, 20 kvaltävlingar och åtta damtävlingar – och mer prispengar.

– Det är ett steg mot att fler seglare på världsnivå ska ha möjlighet att kvalificera sig till mästerskapstävlingarna. Därigenom kan vi ytterligare öka antalet toppseglare och därmed höja kvaliteten på World Match Racing Tour, förklarar Scott MacLeod.
En rad viktiga förändringar genomförs till nästa års seglingsvärldsmästerskap i Match racing. Det nya konceptet för 2008 offentliggjordes på onsdagen av Scott MacLeod, President i World Match Racing Tour, som grundades 2000 av den svenska tävlingens dåvarande sponsor Swedish Match i Marstrand. 2006-2007 fick World Match Racing Tour ISAFs världsmästerskapsstatus, samma ”Special event”-status som America’s Cup och Volvo Ocean Race, och touren har nu genomförts över 1,5 år med 16 deltävlingar, där två race nu återstår, i Brasilien och Malaysia.
– 2008 övergår vi till en serie på tio tävlingar över ett kalenderår men inför samtidigt högre krav på genomförandet, och 20 nya regionala utslagsgivande kvaltävlingar, samt en serie på åtta damtävlingar, förklarade Scott MacLeod på en pressträff på Båtmässan i Stockholm på onsdagen.
– Det öppnar möjligheter för Sverige att på allvar blanda sig i världsmästerskapet i Match racing, säger Erik Centerwall, som ansvarar för det sportsliga genomförandet i Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen på Världstouren.
Även kvalitén på tävlingsevenemangen ska stärkas:
– Prispengar, kringevenemang som höjer intresset från sponsorer och företag och ökad TV- och mediebevakning är några av de ingredienser som vi ställer höga krav på, säger Scott MacLeod, som tar svenska Match Cup Sweden och Monsoon Cup i Malaysia som två goda exempel.
– Match Cup Sweden står för ett intressant, nytt evenemangskoncept där den sportsliga prestationen får en fantastiskt fin inramning för både publik och näringsliv. Monsoon Cup har höjt de ekonomiska ramarna och får ett statligt stöd på 40 Mkr, fortsätter MacLeod.
Till 2008 höjer arrangören i Match Cup Sweden nivån på prispengarna till 250 000 USD och fortsätter de framgångsrika näringslivsarrangemangen i samband med tävlingen i Marstrand, med bland annat Corporate Event Marketing Forum.
– Vårt mål är att Match Cup Sweden ska bli den mest attraktiva mästerskapstävlingen för alla deltagare, seglare, företag, media och publik, deklarerar Jan Torstenson, vd för arrangören Brandspot, som tar ansvar för marknadsföring, finansiering och genomförande av evenemanget 10 år framåt, och där GKSS ansvarar för det sportsliga.
World Match Racing Tour är idag den kanske mest rättvisa och spektakulära tävlingsformen i segling, där besättningar i identiska kappseglingsbåtar möts båt mot båt i en serie utslagningsdueller. Allt sker på en naturlig arena i städer eller miljöer där hundratusentals åskådare kan se kappseglingarna. Ett flertal av de främsta och mest namnkunniga seglarna i America’s Cup och Match racing deltar, däribland de svenska

Match Cup Sweden skrev på onsdagen ett samarbetsavtal med World Childhood Foundation som under fem år gör stiftelsen till mottagare av en årlig donation.

Childhood blir också seglingsevenemangets officiella välgörenhetsorganisation.
– Det känns mycket bra för oss som internationellt seglingsevenemang att ta ett aktivt socialt ansvar och bidra till Childhoods arbete, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden.
World Childhood Foundation grundades på initiativ av Drottning Silvia 1999 och stödjer projekt som arbetar med att stödja utsatta barn över hela världen. Det fördjupade femåriga samarbetet mellan Childhood och den svenska deltävlingen i världsmästerskapet i Match Racing offentliggjordes på en pressträff på Scandinavian Boat Show på onsdagen.
– Vi är glada över att få ett långsiktigt samarbete som officiell välgörenhetsorganisation i Match Cup Sweden. Vi hoppas att det skall inspirera åskådare och företag att på olika sätt stödja vårt arbete för att hjälpa utsatta barn, menar Mats Agurén, biträdande generalsekreterare för World Childhood Foundation.
– World Childhood Foundation har sedan starten arbetat för barns rätt att vara barn. Förutom att ge Childhood möjlighet att sprida information om våra frågor, och få ett betydande finansiellt stöd, ger ett samarbete av det här slaget de deltagande företagen möjligheter att kombinera olika syften med sin sponsring, fortsätter Mats Agurén.
– Genom att aktivt stödja Childhoods arbete kan vi skapa ett ännu mer attraktivt evenemang vilket innebär att Match Cup Sweden ger ett större värde för både våra sponsorer och besökare, förklarar Jan Torstenson.
Målet är att Match Cup Sweden ska kunna skänka 750 Tkr till Childhood Foundation från del av intäkterna och genom välgörenhetsaktiviteter under tävlingarna på Marstrand. En av kappseglingsbåtarna kommer liksom i fjol att bära Childhoods segel och logo.
Childhoods målgrupper är gatubarn, barn på institution, flickor och unga mödrar. För närvarande stödjer World Childhood Foundation över 110 projekt i 14 länder och har kontor i Sverige, USA, Tyskland och Brasilien. Verksamheten finansieras i dag genom stöd från de ursprungliga 14 grundarna, företagssamarbeten och donationer.

Idag torsdag får rikspolischef Stefan Strömberg en skrivelse från Skärgårdsstiftelsen. Skrivelsen är en protest mot planerna att flytta polisens kontaktcentra på Arholma, Sandhamn och Ornö in till fastlandet. – Att beröva skärgårdsborna de här arbetstillfällena vore ett dråpslag mot en levande skärgård. Det försämrar direkt möjligheterna för många barnfamiljer att försörja sig året runt i skärgården, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.

I början av 2000-talet förlades polisens kontaktcenter till Arholma, Ornö och Sandhamn. Dessa kom till som en ersättning för alla polisstationer som stängdes och uppgiften var att ta emot anmälningar från människor som blivit utsatta för egendomsbrott. I och med detta skapades i ett slag fler nya arbeten i skärgården än någonsin tidigare i modern tid. Polismyndigheten blev därmed den näst största arbetsgivaren i Stockholms skärgård med omkring 50 anställda. Bara Skärgårdsstiftelsen sysselsätter fler skärgårdsbor. Polisens kontaktcentra är viktiga också ur den synpunkten att de skapat många nya jobb för kvinnorna, som har en mer begränsad arbetsmarknad i skärgården.

Var tänkt som långsiktig glesbygdssatsning

Initiativet har hela tiden setts som en långsiktig glesbygdssatsning och subventionerats med flera miljoner från både staten och landstinget. Från Skärgårdsstiftelsens håll ser man nu kritiskt på planerna att flytta hela verksamheten med kontaktcentra in till fastlandet där de ska slås ihop till ett enda kontor.

– Få arbetsplatser har så stor betydelse för sitt omgivande samhälle som polisens kontaktcenter på Arholma, Sandhamn och Ornö. Att ta bort dem skulle slå hårt mot sysselsättningen i skärgården och skadorna skulle ta många år att reparera – om det ens är möjligt, säger Berndt Festin.

Skärgårdsstiftelsen har varit inblandad i uppbyggnaden av de tre telefoncentralerna bland annat som markägare och vill tvärtom nu att verksamheten i stället ska utvecklas vidare.

Med skrivelsen ställer stiftelsen sig bakom de protester som landshövdingen i Stockholms län, Per Unckel, tidigare lämnat tillsammans med kommunalråden i de tre direkt berörda skärgårdskommunerna Norrtälje, Värmdö och Haninge.

Info www.skargardsstiftelsen.se

Bilden är från Rågskär. Foto: JohanAhlbom.

När portarna öppnar för den 11:e Scandinavian Boat Show kan besökarna botanisera bland rekordmånga båtar. Totalt visas över 190 båtar, varav cirka 45 båtar är nyheter. Dessutom visas de allra senaste tillbehören, segel & rigg, bryggor, motorer och sjökläder av drygt 50-talet utställare. Mässan pågår 7-11 november på Älvsjömässan.

Det går som tåget i båtbranschen just nu. Både värdet på exporterade och importerade båtar har ökat. Under perioden jan – juni 2007 ökade värdet med 6,0 respektive 22,7 procent jämfört med samma period föregående år, enligt statistik från Sweboat.
Det avspeglas inte minst på årets mässor och Scandinavian Boat Show är inget undantag.
– Det är inte bara antalet båtar som sticker ut extra i år. Vi har nog ovanligt många intressanta båtar att visa upp också. Vår ”största” båt är en italiensk skönhet på 55 fot – Itama 55. På segelbåtssidan är till exempel katamaranen Lagoon 380, med sina stora luxuösa innerutrymmen en säker attraktion. Den 39 fot långa aluminium-segelbåten Ovni 365 med sänkköl är också en mycket intressant båt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Det är en lång rad nya båtar på mässan, varav två världspremiärer: Bavaria 38 och Minor 31
Bland motorbåtsnyheterna finns: Agapi 900, Riviera 37, Itama 55, Ferretti 510, Fjord 36, Monte Carlo 37, Joda 290 Sport, Glastron GT 249 och CX 235, Delta 29, Antares 12, Monte Carlo 37, Great Line 29WA, Skilsö 36, Minor 31, Örnvik Weekend, , Capelli Cap 32, Korsö, Silver Condor 7200, Nordstar 26, Admirals Tender, Vator 27, Grandezza 23 DC, Sealine T50 och SC 35.
Nyheter på segelbåtssidan är det också gott om, till exempel: Dufour 425, Bavaria 40 Vision, Oceanis 37 och 43, First 50, Hanse 43 och 47, Dehler 34, FinnFlyer 32CR, HR 43, Elan 410, Ovni 365, Najad 355 och 405, Jeanneau 45 DS och 36 SO, Lagoon 380 och Brenta 30.

Info www.scandinavianboatshow.se

Bilden: Bavaria 31 Cruiser.

Nordisk Mobiltelefon lanserar två nya mobila bredbandsmodem till sitt uppgraderade Turbo 3G-nät. Kombinationen av den uppgraderade hastigheten på 3,1 Mbit/s i hela nätet och den överlägsna geografiska täckningen på 90 procent ger nu alla i Sverige tillgång till bredband. Dessutom lanseras ett nytt unikt veckoabonnemang.

Nordisk Mobiltelefon lanserar två nya mobila bredbandsmodem till sitt uppgraderade Turbo 3G-nät. Kombinationen av den uppgraderade hastigheten på 3,1 Mbit/s i hela nätet och den överlägsna geografiska täckningen på 90 procent ger nu alla i Sverige tillgång till bredband. Dessutom lanseras ett nytt unikt veckoabonnemang.

– Den uppgraderade hastigheten i kombination med en geografisk täckning på 90 procent innebär att vi för första gången kan prata om en digital allemansrätt, där vi möjliggör för så gott som hela Sveriges befolkning att vara uppkopplade med mobilt bredband. Mobilt bredband kan nu ses som en värdig ersättare för det fasta bredbandet, säger Rikard Slunga, vd för Nordisk Mobiltelefon. Datahastigheten är upp till 3,1 Mbit/sekund* för nedladdning och upp till 1,8 Mbit/sekund för uppladdning i hela nätet.

Nordisk Mobiltelefon lanserar två nya mobila bredbandsmodem. USB-modem D-50, som även fungerar som ett USB-minne, ger alla på resande fot snabb och pålitlig bredbandstillgång i hela Sverige samt i Norge och Danmark. Modemet kopplas direkt till USB-porten på en bärbar eller stationär dator. Modemet kan användas för PC (Windows), Mac och Linux.

Gateway D-35 är både modem och trådlös router i ett, vilket möjliggör att flera användare kan koppla upp sig samtidigt, antingen via det trådlösa nätverket eller Ethernet. Modemet kopplas till 220 V eller 12 V och är därmed en optimal lösning för att använda hemma, i bilen, båten eller stugan.

Nordisk Mobiltelefon erbjuder också ett nytt unikt veckoabonnemang utan bindningstid för 149 kronor per vecka.
– Vi har sett att det finns ett behov av flexibla abonnemang för kunder som inte vill binda upp sig och för tillfällig användning som exempelvis på semestrar. Vi vill kunna ge våra kunder flexibilitet och total frihet att på kort eller lång sikt koppla upp sig trådlöst för att arbeta, mejla eller surfa oavsett om man är på landet, i staden eller om man är på resande fot, säger Rikard Slunga.

Nordisk Mobiltelefon Sverige AB är den enda teleoperatören som kan erbjuda Mobilt Bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobilt bredband och mobiltelefoni med nationell täckning. Nordisk Mobiltelefon Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB som även bedriver operatörsverksamhet i bl.a. Norge och Danmark. Läs mer på www.nmt.net

Ericsson Racing Team fortsätter att bygga sitt racing team inför Volvo Ocean Race 2008–2009. De senaste förstärkningarna är den brasilianaren Torben Grael, som blir skeppare, och brittiska navigatören Jules Salter.

Med Salter i besättningen är de ledande positionerna i Ericssons internationella besättning besatta. Skepparen, 47-årige Torben Grael (bilden) från Brasilien, utsågs förra veckan. Även två vaktkaptener – Stu Bannatyne och Brad Jackson, båda från Nya Zeeland, har tagits med ombord den senaste tiden.
– För tillfället håller jag och de andra nya besättningsmedlemmarna på att lära känna varandra. Vi delar hus på Lanzarote där vi har vår träningsbas. Jag känner Jules sedan förra omgången av Volvo Ocean Race, säger Torben Grael.
Jules var navigatör i GBR Challenge 2003 i America’s Cup och var också en viktig kugge i det teamets väderprogram. Han har stora tekniska kunskaper inom yachting, inklusive tävlingsmeteorologi, instrumentsystem och racing mjukvara. I Volvo Ocean Race 2005–2006 navigerade han tvåan, Pirates of the Caribbean, med skepparen Paul Cayard.
Info www.ericssonracingteam.com

KGK Suzuki AB lanserar en sportig Bowrider från finska MV-Marin. Kännetecknande för nya MV-Marin 5700 BR är bland annat att sittbrunnen designats så att det ska vara enkelt att röra sig i båten och den låga motorbrunnen som minskar motorljudet in till sittbrunnen. En djup V-botten på 19 grader ger båten en mjuk och följsam gång även i lite högre sjö. Rekommenderad motorstyrka på MV-Marin 5700 BR är från 115 till 140 hästkrafter.

Den nya MV-Marin 5700 BR är en sportig båt som lämpar sig lika bra för vattensportaktiviteter som dagsutflykter med familjen. Den skyddande vindrutan och djupa V-botten gör att båten passar bra både i skärgården och i insjöar.

– MV-Marins första Bowrider blir ett spännande tillskott i vår båtflotta, säger Lars Johansson, produktchef på KGK Suzuki Marin. Med vår 140 hästars utbordare monterad på akterspegeln kommer ägarna få en riktigt snabb men samtidigt trygg båt med jättefina köregenskaper. Men även vår 115 hästare passar utmärkt ihop med den nya båten.

MV-Marin 5700 BR är bland annat utrustad med två bekväma stolar som ger ett ordentligt stöd, dynor till övriga sittplatser, kapell, ett kapellgarage som både döljer och skyddar kapellet när det är nerfällt och en fast tank på 100 liter. I båten finns fem stycken förvaringsboxar med inbyggda Abloy-lås som standard för att skydda värdesaker ombord, tre stycken större fack för till exempel ankare och tampar och till fendrarna finns fasta förvaringsställ i rostfritt stål.

– Det känns alltid tryggt att lansera och sälja MV-Marins båtar, säger Lasse Johansson. De har ju 30 års erfarenhet som tillverkare av glasfiberbåtar och är också kända som yrkesskicklig tillverkare av motorbåtar med hög kvalitet.

Till den nya Bowridern finns även flera tillbehör som hydraulstyrning, trimplan, förkapell och bord etcetera. Båten är 5,7 meter lång och 2,35 meter bred. Vikten är 700 kilo och den är godkänd för motorstyrkor upp till 140 hästkrafter.

Båten uppfyller den EU-standard, gällande säkerhet för fritidsbåtar, som trätt i kraft år 2006 och den är testad enligt VTT:s kriterier som är väl uppskattade inom branschen.

Till att kraftig öka antalet utbildningar för frivilliga sjöräddare och till ett omfattande utvecklingssamarbete i Afrika räcker den check på 11,5 miljoner kronor som Sjöräddningssällskapet får motta i kvällens program av PostkodMiljonären, med start klockan 19.30.

Sjöräddningssällskapet kärnverksamhet engagerar drygt 1600 frivilliga personer på 70 sjöräddningsstationer i hela Sverige. Förra året räddade man 71 personer, genomförde 300 sjuktransporter och assisterade 1500 båtar och fartyg i sjönöd.
– Sjöräddningssällskapets idé är genial. Genom att utbilda frivilliga kan de erbjuda snabb undsättning för människor som råkat i fara på hav och sjö i hela landet, året runt. Det är en verksamhet som skapar vardagshjältar och räddar liv, säger Niclas Kjellström-Matseke VD Svenska PostkodLotteriet.

Enligt Sjöräddningssällskapet behöver utbildningen av frivilliga sjöräddare förstärkas.
– Tack vara tillskottet från PostkodLotteriet kan vi satsa rejält på utbildningarna. Vi vill kunna erbjuda utbildningar i olika steg för att motivera våra aktiva till långt engagemang och vidareutveckling. Det ska finnas kurser i hela landet med kompetenta ledare. Mycket av detta blir nu möjligt, säger Rolf Westerström VD Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapet bedriver också utvecklingssamarbete vid Viktoria sjön i östra Afrika.
– Här räddar ganska små insatser många liv. Nästan 4000 fiskare dör i båtolyckor på Viktoria sjön varje år. Vi har frivilliga som har åkt dit för att utbilda i sjöräddning och det har gjort stor skillnad. Vi hoppas nu kunna utveckla vid Viktoria sjön och på andra håll i Afrika, avslutar Rolf Westerström

I dagens program av PostkodMiljonären får även BRIS motta sin förmånscheck.

Onsdagen den 31 oktober avslutar Stellan Mjärdner sitt uppdrag som VD på Svenska Ostindiska Companiet AB efter drygt 3 år på posten.

Onsdagen den 31 oktober avslutar Stellan Mjärdner sitt uppdrag som VD på Svenska Ostindiska Companiet AB efter drygt 3 år på posten.
– Det har varit ett mycket utmanade jobb och jag är glad över att ha fått förtroendet att leda detta fantastiska projekt som saknat såväl ägare med resurser som beställare. Särskilt skönt är att inga allvarliga olyckor har inträffat och att vi nu även löst de stora ekonomiska problemen så att vi idag har en ekonomi i god balans säger Stellan Mjärdner.

I samband med dopet av Ostindiefararen Götheborg hösten 2004 tillträdde Stellan Mjärdner som VD på SOIC, och stod då inför den stora utmaningen att finansiera den planerade expeditionen till Kina och framförallt att få näringslivet att se det kommersiella värdet av resan.
Med facit i hand kan man konstatera att uppdraget lyckades, och Ostindiefararen Götheborg har under expeditionen fått maximal uppmärksamhet över hela världen, både genom sin fantastiska historia och som symbol för svenskt näringsliv.

– Från min och styrelsens sida har det hela tiden handlat om ett treårigt uppdrag som nu får sin avslutning och jag kommer framöver att ägna mig åt verksamhet i eget bolag efter en viss tids ledighet säger Stellan Mjärdner.

Rekryteringsprocessen för att finna en ny VD är påbörjad, och tills den är klar kommer Danerik Hägglund, SKF och tidigare vice VD på SOIC, att fungera som tillförordnad VD.

Vid sidan av denna process pågår även uppstartsarbete för kommande års expedition, Baltic Sea Tour 2008, där Ostindiefararen Götheborg planeras besöka både svenska östkusten och de baltiska staterna.

På Genuamässan premiärvisade Simrad sin nya instrumentserie IS20. Det är en hel familj med hypermoderna instrument som alla baseras på SimNet NMEA 2000 data bus för enkel installation och integration.

Simrad har även premiärvisat två nya autopiloter som heter AP24 och AP28. De är framtagna för både segel- och motorbåtar och arbetar via SimNet och en unik NMEA 2000 baserad databus som förenklar installationen i båtar. Simrad AP24 är en kompakt enhet för båtar upp till 80 fot medan AP28 är framtagen för mellanstora båtar.

Info www.mastervolt.se

Marifix System AB lanserar ett nytt säkerhetsklassat kättingbeslag med design i fokus. Det nya beslaget skiljer sig från konkurrenterna på några väsentliga punkter. Till skillnad från den traditionella bygel som dominerar marknaden idag är beslaget gjutet i ett stycke. Det ger ett bättre stöldskydd då man måste kapa öglan på två ställen jämfört med den gamla. Finns i flexibla bultlängder för båtindustrin.

Info www.marifix.se

FM Marin introducerar en ny hålltankmätare kallad Gobius 4. Den nya mätaren för plasttankar anger fyra olika vätskenivåer: 0, ¼, ½ och ¾. Gobius 4 har utvecklats speciellt för att möta efterfrågan från de båtägare som vill veta mera, inte bara när tanken är full och behöver tömmas. Liksom den första Gobius-nivåvakten från FM Marin mäter Gobius 4 från utsidan av tanken, vilket innebär att inga onödiga hål behöver göras i tanken. Snart kommer Gobius 4 även att finnas för rostfria tankar.

Info www.fmmarin.se

Petzl Tikka Plus är en liten kompakt pannlampa som lyser med ett klart vitt sken. Bra när du behöver extra ljus i båten. Ljuskälla är fyra ljusstarka dioder som i stort sett är outslitliga. Det vita klara ljuset från lampan räcker långt.

Räckvidden är 32 meter och brinntiden 150 timmar. Petzl Tikka Plus har tre ljusstyrkor, max, normal och ekonomi. En annan finess är att lamphuvudet kan vinklas nedåt för att rikta ljuset dit du önskar. Tål ruskväder och är enkel och praktisk att använda.

Petzl e+LITE ska du ha som reservlampa. Petzl e+LITE är en nödlampa som förvaras tillsammans med övrig säkerhetsutrustning ombord. Lampan är liten och ultralätt, har extra ljuslägen med vitt och rött blinkande ljus, tål extrema temperaturer från –30 C till +60 C och är vattentät ner till en meter. Petzl e+LITE kan lysa oavbrutet fyra nätter i rad (45 timmar) och är designad för att kunna förvaras i upp till 10 år utan förlorad batterikapacitet.

Petzl är en av pionjärerna när det gäller lätta och ljusstarka pannlampor för både hemmabruk, grottkrypning, bergsklättring och professionell användning. Generalagent för Petzl i Sverige är C2 Vertical Safety.

FAKTA Petzl Tikka Plus:

• Ljuskälla: 4 LED lysdioder

• Räckvidd: 32 meter

• Brinntid: 150 timmar

• Batterier: 3 AAA/LR03 ingår

• Vikt: 78 gram inklusive batterier

• Tre ljusstyrkor (max, normal, ekonomi) och blinkande ljus

• 3 års garanti

• Cirkapris: Petzl Tikka Plus 430 kronor

FAKTA Petzl e+LITE:

• Ljuskälla: 4 LED dioder, 3 vita och 1 röd

• Räckvidd: 19 meter

• Brinntid: 45 timmar

• Batterier: 2 litiumbatterier CR2032 ingår

• Vikt: 27 gram inkl batterier

• Vattentät: ner till 1 meter

• Lamphuvud: roterbart 360 grader

• Tål extrema temperaturer från –30 C till +60 C

• ATEX-godkänd för användning i explosiv miljö

• 10 års garanti

• Cirkapris: Petzl e+LITE 279 kronor