nyhetstest

Marinplus AB, svensk distributör för bland annat FLIR marina värmekameror, Interphase marinelektronik och C-Map sjökort, har blivit utsedd till svensk distributör för Comar Systems Ltd (UK) och lanserar nu marknadens bredaste sortiment av AIS-produkter för både kommersiell trafik och för privatpersoner.

Comar Systems har i 25 år utvecklat och tillverkat avancerad marinelektronik och utvecklade en av de första mottagarna i världen för AIS-trafik (Automatic Identification System) – Comar SLR 200.
Comar AIS-sortiment består av mycket prisvärda högkvalitativa mottagare och sändare (transpondrar klass A och klass B) för både kommersiell användning och för privatpersoner.
Alla mottagare innehåller äkta 2-kanals VHF-mottagare för komplett mottagning av samtliga AIS-utsändningar.
Fartyg som är certifierade enligt SOLAS kan ha transponder CSA 200 (klass A) tillsammans med displayen CSD 200.
– Oavsett om en användare vill ha en AIS-mottagare till en bärbar dator, plotter eller ett nätverk ombord på ett större fartyg eller i land för att övervaka AIS-trafiken, har Comar en AIS som passar. Lägger vi dessutom till transpondrar för utsändning av sitt eget fartygs rörelser för både klass A och klass B samt separata displayer med möjlighet att använda C-Map sjökort för fartygspositioner, får vi ett komplett program av AIS-produkter för både kommersiella användare och privatpersoner, säger Håkan Blumenthal, VD för Marinplus AB.
– Marinplus AB är ett nytänkande företag som arbetar med att göra det enkelt och säkert till sjöss. Vi är övertygade om att våra produkter kommer att bli framgångsrika i Sverige med Marinplus som vår distributör, säger Peter Cotton, VD för Comar Systems Ltd.
Produkterna, som har full världsgaranti, är mycket prisvärda och finns till försäljning hos återförsäljare i januari 2008.
Prisexempel: Från 3 595 kr inkl moms för en 2-kanals AIS-mottagare (AIS-2-NMEA), 7 695 kr inkl moms för en transponder klass B (CSB 200) och 24 990 kr inkl moms för en transponder klass A (CSA 200).

AIS, Automatic Identification System, är ett system som gör det möjligt att identifiera och följa ett fartygs rörelser från ett annat fartyg eller från land. Syftet är att öka säkerheten till sjöss. AIS, som delvis utvecklats av Håkan Lans, är i dag obligatorisk utrustning för kommersiella fartyg över 300 bruttoton.
Information om fartygets namn, storlek, användning, fart, kurs mm skickas till trafik i närheten via VHF. Alla som har en AIS-mottagare kan se fartyg i närheten och var de är på väg. Det går även att se fartyg från Internet.
Kommersiella fartyg över 300 bruttoton skall enligt SJÖFS 2006:17 vara utrustad med en transponder (sändare och mottagare) av AIS klass A. Annan kommersiell trafik och fritidsfartyg kan utrustas med en transponder av AIS klass A eller klass B.
Varför är en AIS-mottagare bra att ha ombord?
Med en AIS-mottagare från Comar ombord visas andra fartyg och dess rörelser inom VHF-räckvidd även om de inte är synliga.
Vilken information visas med AIS?
Fartyg med en AIS-transponder skickar automatiskt fartygsnamn, position, anropssignal, storlek, kurs, fart, destination och ankomsttid till mottagare inom VHF-räckvidd.
Varför är en transponder användbar för en privatperson?
Förutom att du sänder ut viktig säkerhetsinformation till andra fartyg kan du med en egen transponder lätt identifieras. Om flera båtar med en transponder ombord är på väg till en mötesplats kan ni enkelt se i vilken vik den första båten har lagt till utan att behöva leta.
Vad krävs för att ta emot AIS-information?
För att ta emot all AIS-information behövs en äkta 2-kanals mottagare, en VHF-antenn och en plotter, AIS-display eller en dator.
Hur får jag ett AIS-tillstånd?
Det behövs inget tillstånd för att ha en AIS-mottagare. För att ha en transponder ombord ska ett VHF-tillstånd finnas med tillägg för AIS. Det görs hos Post- och Telestyrelsen, www.pts.se. Transpondern programmeras med uppgift om bland annat båtens namn, MMSI-nummer, storlek och anropssignal. Detta görs hos en återförsäljare och kan inte göras av användaren själv.
Om Marinplus AB
Marinplus AB är vårt namn. Smaka på ordet. Marina produkter med något extra – Marinplus! Vår affärsidé är att det ska vara enkelt, roligt och säkert till sjöss. Därför har vi valt att satsa på riktigt vassa produkter som uppfyller dessa kriterier till 100 %. Våra produkter ser och syns – över eller under vattnet!

Info www.marinplus.se

Farledsavgiftens godsdel sänks med fem procent och miljöincitamentet i fartygsdelen förstärks. Fartyg som tillämpar bästa möjliga rening blir helt befriade från fartygsavgiften från den 1 april 2008.

Detta framgår av Sjöfartsverkets budget för år 2008 som verkets styrelse beslutade i dag.

I investeringsplanen för nästa år om ca 230 miljoner kronor görs bland annat miljösatsningar på verkets fartyg för att minska utsläppen av svavel och kväveoxider. Fortsatta satsningar görs också på IT-system för att uppfylla kraven på en 24-timmarsmyndighet och för att minska administrationskostnaderna för sjöfartssektorn. I planen ingår också ett sjöräddningsfartyg som kommer att ställas till Sjöräddningssällskapets förfogande för placering vid Fårö.

EU:s fiske- och jordbruksministrar kom tidigt på morgonen 19 december överens om kvoterna för 2008. Kvoten för torskfisket i Nordsjön ökar med 11 procent, i Kattegatt sänks den med 8 procent jämfört med kommissionens förslag på en minskning med 25 procent.

– Med dagens beslut fortsätter det slösaktiga fisket. Det är fullständigt ofattbart att historien går igen och att vi fortfarande inte har lärt av våra misstag, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Genom att ignorera den biologiska rådgivningen underminerar fiskeministrarna, nu liksom tidigare, torskbeståndens återhämtning.

Tidigare i år har Internationella havsforskningsrådet ICES meddelat att Nordsjötorsken börjat återhämta sig men inte tillräckligt för att tillåta höjda kvoter.

Trots att fiskeministrarna tagit viss hänsyn till bifångsterna i kvotbesluten, är åtgärderna helt otillräckliga

– Om det inte finns tydliga krav på selektiva redskap för att undvika att ung eller lekande torsk tas upp som bifångst, kommer mängden torsk som kastas överbord även i fortsättningen att vara hög och torskens förutsättningar för återhämtning försämras, säger Inger Näslund.

Enligt havsfiskelaboratoriet i Lysekil är situationen för torsken i Kattegatt värre än någonsin och forskarna har sedan 2002 förordat fiskeförbud.

Men istället för att stoppa torskfisket i Kattegatt tycks EUs fiskeministrar endast vilja satsa på kortsiktiga kommersiella och politiska vinster. Risken är stor att torskbestånden kollapsar och försvinner för alltid som de gjorde utanför Kanadas kust under 1990-talet. Där tog det för lång tid innan åtgärder sattes in, torsken försvann och har sedandess inte kommit tillbaka.

Med tanke på EUs tidigare rapport om medlemsstaternas svartfiske och bristfälliga kontroll borde fiskeministrarna satsa mer på en effektivare övervakning av fisket.

Tills dess att kontrollen är tillförlitlig anser WWF att fiske på svaga bestånd inte ska tillåtas.

Läs WWFs förslag på hur man kan få laglig fisk
på tallriken: Recipe for legal fish på www.wwf.se

Hur räddar man livet på en medmänniska som drabbats av hjärtstillestånd? Hur stoppar man en svår blödning tills man får hjälp? Karin Sedig, läkare, som många följde i serien om ambulanshelikoptrarnas verksamhet och Anders “Mora” Eriksson, brandman vid Solna brandstation, visar vad som är viktigt i ett krisläge.

SVT har visat två säsonger av serien Livräddarna, som båda blev stora tittarsuccéer. Den första följde ambulanshelikopterteamet i Stockholms län och läkaren Karin Sedig blev snabbt en tittarfavorit, med sin varma och professionella framtoning. Den andra säsongen handlade om den dramatiska vardagen för brandmännen på Solna brandstation och här var det framför allt den jordnära dalmasen Anders “Mora” Eriksson som tittarna slöt till sitt hjärta. Ett bevis för seriens popularitet är att den vann publikens pris i tv-galan Kristallen 2005 för Bästa program alla kategorier.

Nu är Karin och Anders tillbaka med ett program som kan rädda liv, bokstavligt talat. I Livräddarnas tips ger de båda konkreta råd om hur man ska agera när någon har drabbats av hjärtstopp eller en massiv blödning.
Vid sådana akutlägen är omgivningens insatser, under de kritiska minuter som går innan räddningspersonal hinner fram, ofta avgörande för om den drabbade ska överleva.

Förutom Karins och Anders tips så får vi också följa med på två mycket dramatiska larm, ett hjärtstopp och en omfattande blödning. I båda fallen överlevde de drabbade tack vare rådiga och snabba ingripanden från medmänniskor.

Programmet sänds i SVT2 fredag 21 december kl 21.30: Livräddarnas tips.

Bilden:
Karin Sedig och Anders ”Mora” Eriksson. Foto: Jan Rus.

SeaQueen af Orust AB har förvärvat formar och rättigheter till motorbåten SeaKing 38 som tidigare har tillverkats i halvfabrikat av SeaKing i Norge.

Båtmodellen har nu ändrat namn till SeaQueen 38 och kommer att finnas i flera olika modeller, bland annat SeaQueen 38 Coupe Sport, SeaQueen 38 Coupe Cruising samt SeaQueen 38 Flybridge.
SeaQueen kommer att byggas efter kundens specifikation med olika inredningslösningarna, motoralternativ mm.
SeaQueen 38 erbjuder mycket hög komfort och har tre kabiner som standard.
Tack vare sitt enligt tillverkaren lättdrivna skrov klarar sig SeaQueen 38 med en 315 hk motor, men går att få med upp till 2 st 315 hk Yanmar med Bravo drev.
Båten är välutrustad som standard, bland annat ingår bogpropeller, kylaggregat, värmare, varmvattenberedare, Raymarine ST 60 logg och lod.

Flera båtar är redan i produktion och den första kommer att sjösättas våren 2008.

Info www.cryachts.se

Amerikanska Sailing World magazine har genomfört årets utnämningar av världens segelbåtar. I en av kategorierna inom Boat of the Year tog en dansk båt hem förstapriset.

Danska X-41 One-Design fick utnämningen som “Best Crossover”, vilket innebär att den ansågs vara bäst val för den som söker en båt mellan racer och cruiser. Den bästa allroundbåten, med andra ord.

“X-Yachts har lagt mycket vikt vid att göra en så bred båt som möjligt användarmässigt och även lagt stor vikt vid detaljarbetet i båten. Den har en kombination av köl, skrov, rode och rigg som hos en racingbåt och är relativt enkel att segla riktigt snabbt och vinna kappseglingar med, säger juryn i sin motivering.

Juryn bestod av oberoende experter/seglare som hämtade de deltagande 17 båtarna från båtmässan U.S. Sailboat Show i Annapolis, Maryland, i USA i oktober.

Över 60 stycken X-41 har sålts i hela världen och det första X-41 International Event kommer att hållas i Köpenhamn 16-19 juli 2008. Över 30 båtar beräknas komma till start.

Info www.x-yachts.com

Nu är Ericsson Racing Teams tävlingsbåt för Volvo Ocean Race 2008-09 färdigbyggd. Med mindre än 300 dagar kvar till starten i spanska Alicante lämnade “Ericsson 3” varvet i Kista på Luciadagen för vidare transport till träningsbasen på Lanzarote.

– Det är nästan sex månader sedan vi började bygga båten och vi är alla stolta över vad vi åstadkommit när hon nu lämnar Kista. Det har mycket hårt arbete men också väldigt givande och stimulerande inte minst för att vi har haft fler än 9 000 intresserade besökare här på varvet, säger Killian Bushe som varit ansvarig för båtbygget.

Sent på kvällen, den 13:e december, gick den stora transporten från Kista mot Frihamnen i Stockholm där hon lastades på ett lastfartyg för vidare transport till Lanzarote dit båten anländer i slutet av december. Det var inget litet båtskrov som gav sig ut på stockholmsvägarna på Lucianatten. Med en längd på 21,5 meter, men framför allt en bredd på närmare sex meter, så krävdes det mycket planering och specialfordon för att klara transporten.

Ericsson har redan två VO70-båtar igång för tester och träning. Det är dels den båt som Ericsson seglade med i förra Volvo Ocean Race, samt båten som vann förra gången under namnet ABN Amro One. Dessa två heter numera Ericsson 1 och Ericsson 2.

Info www.ericssonracingteam.com

– Det ska bli spännande att få börja träna med den nya båten och det är viktigt att komma igång med två båt-testerna. Det har vi verkligen sett fram mot, säger svensk skepparen Anders Lewander.

På den 39:e båtmässan i Düsseldorf i Tyskland kommer finska Nautor att presentera en ny modellserie. De nya modellerna omfattar de nyheter som Nautor’s Swan annonserade tidigare under namnet SwanLine.

Den 39:e mässan Dusseldorf International Boat Show hålls 19 – 27 januari. Nautor’s Swan kommer att visa sina nya modeller i stand 07A / B17 i hall 7. De nyheter som visas är One Design Club Swan 42, Swan 90 och 40-årsjubileumsmodellen av den nya Swan 66.

2008 SwanLine
· Club Swan 42
· Swan 45
· Swan 53
· Swan 66 (FD, S)
· Swan 70
· Swan 75 (FD, S)
· Swan 82 (FD, S)
· Swan 90 (FD, S)
· Swan 100 (FD, S)

Info www.nautors-swan.com

FinnYachts Ltd i Jakobstad expanderar sin flotta av Racer/Cruisers, byggda i avancerad kompositteknik, med FinnFlyer 41 CR och FinnFlyer 41 Club.

Den ökade efterfrågan på välbyggda Racer/Cruisers i storleken kring 40 fot har gjort att FinnYachts expanderar med en 41-fotare som komplement till de existerande modellerna, FinnFlyer 32 CR/Club samt FinnFlyer 36 CR/Club.
Målsättningen med nya FinnFlyer 41 är att erbjuda marknaden den optimala Racer/Cruisern, med seglingsprestanda, rolig segling som en Racer och med boendekomfort som en ombonad Cruiser.

Dagens moderna s.k. Cruiser/Racers med familjeinredning blir enligt varvet för tunga pga att de tillverkas med traditionell byggteknik med lågprismaterial i skrov och inredning, som kraftigt begränsar båtarnas prestanda och seglingsglädje.

FinnYachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för att tillverka båtar i mindre serier med avancerad kompositteknik som resulterar i ultralätta, starka och snabba segelbåtar med vacker ultralätt träinredning.

Fakta FinnFlyer 41
Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov i vakuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Däck med divinycell som distansmaterial, roder samt hjärtstock i kolfiber. Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning i riktad fibrer med divinycell som kärna, beklädda med teak eller ljus ek-faner.

Info www.sjomanyachting.se

– Tusentals valrossar har dött och isbjörnarna kan inte komma iland för att föda sina ungar. Det är en chockerande och smärtsam syn, säger Tom Arnbom, biolog från Världsnaturfonden WWF, som just nu besöker en isbjörnspatrull i Tjukotka i nordöstra Sibirien.

Samtidigt som världens ledare samlas på Bali för att diskutera klimatfrågan så drabbas den arktiska delen av östra Ryssland av en storskalig ekologisk förändring på grund av att havsisen smälter bort.

– Jag är här med WWFs isbjörnspatrull för att titta på den stora isbjörnsvandringen, men istället möts jag av det framtidsscenario som forskare har förutspått ska ske om först 50 år – den stora avsmältningen av den arktiska havsisen, säger Tom Arnbom.

Tusentals valrossar har dött längs havsstränderna i nordöstra Sibirien. Orsaken tros vara den svåra isbristen i havet.

– Valrossarna ser välnärda ut och svälter inte. Eftersom det är brist på drivis måste de simma långa sträckor för att hitta viloplatser. När de kommer iland trängs de på väldigt små utrymmen och ungarna trampas ihjäl, säger Tom Arnbom.

Under de senaste tio åren har havsisens utbredning minskat dramatiskt längs Tjukotkas kust. Sommarisen är helt borta och vinterisen är cirka två månader försenad. I år fattas hundratals isbjörnar, men de kan fortfarande vara strandsatta på Wrangelön eller långt norrut på packisen.

Valrossar har alltid använt sommarisen att vila på efter att ha ätit musslor på grunda havsbottnar. När isen är borta måste de ta sig iland för att vila och det kan vara tiotals mil från födoområdena. Nu är de koncentrerade till tre platser längs kusten. Oron har också vuxit för hur det ska gå för isbjörnarna i området. Några honor brukar komma i land längs kusten på vintern för att föda ungar, men i år har inga dykt upp.

Om den svåra isbristen är ett tillfälligt fenomen eller något bestående är det ingen som vet i dagsläget. Men Tom Arnbom anser att det är sannolikt att förändringen är en effekt av den pågående klimatuppvärmningen.

– Valrossen är en viktig födokälla för oss kustlevande tjuktjer, men nu är den traditionella jakten ute på isen förbi. Det finns ingen drivis på sommaren längre, säger Vlad Kavry, tjuktjer och erfaren jägare.

Normalt fryser den fasta vinterisen till i slutet av september, men fortfarande i december ligger havet helt öppet i norra Tjukotka. Det medför att dräktiga isbjörnshonor som snart ska föda sina ungar inte kan ta sig från packisen in till kusten för att finna ett ide. De kan bli tvungna att föda ungarna ute på isen, vilket medför en mycket större risk att ungarna kommer att dö.

Viktor Nikiforov från ryska WWF menar att det är bara ett av många bevis på att klimatförändringarna drabbar Arktis. Förutom isbjörn och valross har tjuktjerna sett att antalet ripor minskar längs kusten. Isbarken som bildas efter vinterregnet fungerar som ett utestängande lock över maten. Under de senaste veckorna har allt fler alarmerande rapporter kommit som berättar om att det har bildats isbark på tundran. Det finns risk för att även rennäringen slås ut.

– Vi måste minska utsläppen av växthusgaser kraftigt för att hejda klimatförändringens negativa effekter i framtiden. Nu krävs riktigt ledarskap på FN-toppmötet på Bali, avslutar Tom Arnbom.

Foto: WWF.

Hittills i år har Statoil sålt över 38 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 114 procent jämfört med motsvarande period förra året. I november såldes totalt över 4,5 miljoner liter etanol, en ökning med 173 procent jämfört med november förra året.

– Det stora engagemanget i klimatfrågan och regeringens miljöbilspremie gör att allt fler väljer att tanka E85. Siffror från BilSweden visar att i november är två av tre sålda miljöbilar etanolbilar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Nu under årets kallaste månader gäller vinterkvalité för etanolbränslet E85. Det vill säga att E85 innehåller mer inblandning av bensin för att bränsleflexibla etanolbilar ska starta utan problem.

– Vi ökar andelen bensin i E85 under vintern så att bilmotorn startar lättare. Om motorn går igång lättare minskar utsläppen vilket är bra för klimatet. Det finns ingen anledning att göra egna blandningar av E85 och bensin som vissa instruktionsböcker rekommenderar. Våra kunder kan tryggt fortsätta att tanka E85 hela vintern utan att oroa sig för om bilen startar eller inte, säger Sofia Sjöström, t.f. drivmedelsansvarig på Statoil.

Det är inte unikt att E85 har en vinterkvalitet. Samma förhållande gäller även för bensin och diesel. Standarden för E85 har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag.

– Etanolen är befriat från energi- och koldioxidskatt medan bensinandelen i E85 är belagd med både energiskatt, koldioxidskatt samt moms på skatten. Det betyder att priset på E85 skiljer sig mellan sommar- och vinterkvalitet, säger Helena Fornstedt.

Eftersom bensin har ett högre energiinnehåll innebär detta att bränslekostnaden per mil blir jämförbar mellan vinter- och sommarkvaliteterna. I det flesta fall är det också billigare att under vintermånaderna tanka en flexifuelbil med E85 än med bensin. Det visar beräkningar från Svenska Petroleum Institutet, SPI.

I dag har Statoil 272 stationer över hela landet där det går att tanka E85. Etanol är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat sockerrör och spannmål. Att ersätta bensin med etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid.

Statoils inblandning av fem procent etanol i bensin motsvarade i november över 4 miljoner liter etanol.

Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport ”Vad har vi i tankarna? Drivmedelsmarknaden 2006” på www.statoil.se

Ett gäng rockmusiker som gillar att fiska såg det tusentals andra sportfiskare uppmärksammat – att miljön i många vatten mår dåligt och att något måste göras åt miljöskandalen som lurar under ytan.

Resultatet blev samlingsskivan “Ge fan i våra vatten” som ges ut tillsammans med organisationen Sportfiskarna. Skivan har blivit en succé som uppmärksammat problemet och hittills samlat in nästan 200 000 kr.

På albumet finns spår från bland annat Millencolin, Backyard Babies, The Hives, Soundtrack of our lives och The Hellacopters.
– Många av våra polare i andra band gillar att fiska. När vi träffats har vi också snackat om vad vi kan göra för fisken och fisket. Till slut blev det till en samlingsplatta och det känns grymt kul att det blivit en sån succé, säger Erik Ohlsson, fiskande bandmedlem i Millencolin och en av initiativtagarna.

Stefan Nyström från Sportfiskarna är också nöjd med resultatet.
– Behovet av pengar för att vårda våra vatten och fiskbestånd har verkligen fått uppmärksamhet av musikernas engagemang. I dagsläget är överskottet i projektet nästan 200 000 kr och vi fortsätter kampanjen. Innan sommaren passerar vi sannolikt en kvarts miljon, tror Stefan Nyström.

Inför lanseringen av skivan pekades två särskilda satsningar ut som prioriterade att använda de insamlade medlen till. Inlösen av laxfällor som hindrar laxens vandring till sina lekplatser och forskning om varför gäddan minskat kraftigt på ostkusten.
– Just nu håller vi på att välja ut de konkreta projekt som pengarna ska satsas i, säger Stefan Nyström.
– Vi kommer att offentliggöra satsningarna i vår, lagom tills fiskesäsongen drar igång på allvar, berättar Kimmo Kirvesmäki som tillsammans med Erik Ohlsson tog initiativet till projektet.

Musikerna skrev också en debattartikel i Aftonbladet där man frågade ansvarige minister Eskil Erlandsson vad han tänkte göra för att skaffa fram de nödvändiga pengarna till fiskvård.
– Eskil svarade att han inte hunnit lösa frågan. Nu har det gått ett halvår till och fortfarande har inget hänt. Eskil måste inse att det är bråttom, medan politikerna dribblar försvinner fisken, avslutar Erik Ohlsson.

Bilden:
Erik Ohlsson från Millencolin med en fin gädda. Foto: Sportfiskarna.

En heldag för familjen och en helkväll med livemusik, mat och spektakulär ljusshow. Så vill projektledare Helena Grännsjö åter dra blickarna till renoveringen av Jarramas.

För två år sedan inleddes arbetet med att återställa fullriggaren Jarramas till samma skick som år 1946 när hon seglade sin sista tur som skeppsgossarnas utbildningsfartyg. Men det har inte varit helt lätt. Trots att både företag och privatpersoner bidragit med pengar återstår en hel del att samla in.
– Vi saknar 20 miljoner för att Jarramas ska kunna återställas i det skick som vi önskar och vi hoppas att fler ska få upp ögonen för detta, säger Marinmuseums nytillträdda chef Richard Bauer.

Helena Grännsjö är Jarramas nya projektledare och hon jobbar för fullt med aktiviteter som ska sätta fokus på insamlingskampanjen med namnet ”Rädda Jarramas”. Syftet är att påminna om den ekonomiska hjälp som behövs för att rädda denna flytande kulturskatt. Något hon bland annat gör genom att välkomna allmänheten till ett Jarramasevent den 15 december.
– Då bjuder vi på en heldag med fri entré för hela familjen. Det blir skeppsgosselekar, tävlingar, sagostunder, barnkonsert och mycket mer, säger hon.

På kvällen kommer de vuxna att få sitt med livemusik, mat, bar och mingel. Bland annat ska bandet Hempoland med den i Karlskrona så kända Hempo Hilden spela soulig rock. En annan attraktion är konstnären Bengt Saltös spektakulära ljusshow i Galjonshallen.
– Han har satt ihop ett fantastiskt ljusspel till musik som kommer att visa galjonsfigurerna som vi aldrig sett dem förut. Ett konstverk som endast kan upplevas denna kväll, berättar Helena Grännsjö.

Med eventet hoppas Helena Grännsjö att man återigen ska inse att Sveriges sista fullriggare är värd att bevara och kanske kan nya samarbetspartners komma till.
– Skeppet är helt unikt och en nationell angelägenhet som borde intressera alla som värnar om vår marina historia. Jag hoppas kunna sprida det budskapet till så många som möjligt, säger hon.

Bilden:
Bandet Hempoland uppträder på Event Rädda Jarramas. Foto: Erling Klintefors/SMM

I början av nästa år är det dags för det nyaste fartyget i kustbevakningsflottan att få vattenkontakt – då sjösätts kombinationsfartyget KBV 001 på varvet i Galati, Rumänien.

Under ett års tid har fartygskroppen sakta tagit form, plåt för plåt, först inne i en varvshall och sedan på slipen utanför. Nu är KBV 001 så långt gången att hon ska förflyttas till sitt rätta element, och det firas med en ceremoni på varvet Damen Galati vid Donaus strand, 80 kilometer från mynningen i Svarta havet.

− Just nu pågår ett febrilt arbete här. Kontroller av målning, svetsning, isolering, rördragning och provtryckning av tankar är sånt som fyller våra dagar, säger Kjell Göthesson, platschef på Kustbevakningens kontor i Galati och tillika fartygets blivande befälhavare.

Innan sjösättningen ska skrovet hinna blästras och grundmålas, men den kustbevakningsblå färgen målas inte på förrän till våren när KBV 001 läggs i torrdocka en period.

− Vi hinner inte med det nu för vi måste i sjön, andra fartyg står på kö, säger Kjell Göthesson och berättar att varvet har ett 40-tal fartygskonstruktioner på gång samtidigt.

KBV 001 och hennes två efterföljande systerfartyg kommer att ha liknande arbetsuppgifter som myndighetens övriga utsjöbevakningsfartyg, men med bättre prestanda och kapacitet. Förmågan till miljöskydd, oljeupptagning och lagring ombord är stor. Till exempel är bogserkapaciteten 100 ton, vilket ska räcka för att fånga och hålla ett tankfartyg på 150 000 ton i storm.

Vid sjösättningen får alla varvsarbetare som jobbat med fartyget ledigt för att vara med. Även representanter från Kustbevakningen, varvskoncernen Damen Shipyards och inbjudna gäster deltar i ceremonin. Den riktigt stora invigningen och dopet sker dock när KBV 001 kommer till sin hemmahamn Göteborg under sensommaren nästa år. Då får fartyget även ett ”riktigt” namn och inte bara en sifferbeteckning. Vilket det blir är dock hemligt än så länge.

Info www.kustbevakningen.se

Jabsco är världens ledande konstruktör och tillverkare av båttoaletter och fortsätter att söka efter nya sätt att förbättra sina produkter och deras funktion. Den nya manuella toalettserien Twist ‘n’ Lock gör just detta när det gäller skydd mot översvämning och svartvattenläckage.

I sina monteringsinstruktioner har Jabsco alltid rekommenderat bottenförskruvningar, ventilerade böjar och rätt placering av avfallstankar. Dagens båtdesign motverkar dock ofta dessa grundprinciper – bottenförskruvningarna är dolda och även avfallstankarna monteras ovanför toaletten i stället för nedanför.

Jabscos nya Twist ‘n’ Lock design har en omgjord kolv i utpumpningsaggregatet. I slutet av vanlig utpumpning längst ned på pumpslaget ska man bara vrida handtaget 90º. Detta låser fast kolven på bottenutloppsventilen så att den hålls säkert stängd. När handtaget vrids till normalt funktionsläge öppnas låset igen.

Det är en enkel och självklar lösning men det betyder att skepparen kan sova lugnt i vetskap att det inte är någon risk att vatten – eller något värre – letar sig in i hytten, inte ens i hård sjö med en toalett som inte är perfekt installerad.

Twist ‘n’ Lock-systemet installeras nu på alla Jabscos manuella toaletter, både med kompakt och stor skål, och utan att riktpriset ökar.

Mer information om nya Twist ‘n’ Lock manuella toaletter finns på www.jabsconews.com

Årets SM-titel i bräde gick till Sten Helmfrid från Kista. Mästerskapet arrangerades för tolfte året i rad av Vasamuseets brädspelsvänner och gick som vanligt av stapeln intill Vasas pampiga köl första helgen i december.

Det var tionde året i rad som Sten Helmfrid ställde upp i tävlingen. Två gånger, 1999 och 2004, har han kommit på andraplats. Känslan satt förstås bra att äntligen kamma hem en seger!
– Det känns toppen. Fast jag måste erkänna att jag var matchotränad, jag hade inte spelat sedan förra årets mästerskap, säger han.

Hur förbereder man sig bäst inför ett mästerskap i bräde?
– God sömn och en redig matsäck. Man kan inte spela på tom mage.

Sten Helmfrid lärde sig spela bräde tidigt av sin far och är fortfarande biten av det anrika spelet som kan ta dramatiska, oväntade vändningar.
– Från ett hopplöst läge kan det tvärvända. Man känner att man inte har en chans i världen men så är man plötsligt med i spelet igen.
Precis så gick det till också i årets final. Stens finalkombattant och andrapristagaren, Johan Hokfelt från Lund, bjöd på en seglivad match. In i det sista var det svårt att säga vem som skulle segra.
– Ingen av oss uppfattade vad som egentligen hände när det vände, säger Sten Helmfrid.

För Johan Hokfelts del var det däremot premiärtävling. Johan och hans far Gunnar hade hört talas om spelet på Vasamuseet och hade gett sig tusan på att komma upp och visa stockholmarna hur man spelar. Vi lär se Johan Hokfelt flera gånger för revansch!

Brädspelets historia

När Vasa sommaren 1628 rustades för sin jungfruresa var det inte bara kanoner och ballast som bars ombord, utan även besättningens personliga tillhörigheter stuvades. En okänd officer hade förberett sig på många långa och tråkiga dagar till sjöss. Han hade tagit med sig ett brädspel!
Brädspelet hittades i Vasas akter efter bärgningen 1961. Det var gjort av ask och ek med brickor av lönn och päron. Fyndet gav idén att återuppväcka intresset för det gamla fina svenska spelet bräde. 1996 skapades Vasamuseets brädspelsvänner.

På Vasamuseet spelas bräde varje onsdag och det brukar vara mycket populärt. Deltagarna sitter alldeles invid Vasa och spelar i hennes aura. Varje år avslutas brädspelssäsongen första helgen i december med svenskt mästerskap.
Svenskt bräde har en egen vokabulär som i sin tur har gett upphov till flera vardagliga uttryck, till exempel ”komma på kant med någon”, ”han blev brädad” och ”vilken sinkadus”.

Vill du lära dig spela bräde? Gå in på www.vasamuseet.se och läs mer. Där kan du numera också förebereda dig och slipa hjärnknölarna genom att spela bräde på nätet!

Bilden:
Många koncentrerade spelare.

Helgen den 17 – 18 november hölls Liros Camp på Stenungsbaden Yacht Club i Stenungsund. En passande inramning för ett utvecklingsläger för elitseglare.

Efter det att Bo Melin rett ut begreppen om varumärken och hur detta kan kopplas till segling och de enskilda individerna, ägnades lördagen helt år att informera om och träna seglarna för att möta massmedia.

SOK:s presschef Björn Folin höll en teoretisk genomgång och frilansjournalisten Olle Tyrbo tränade några av seglarna att uppträda i en tv-sändning, där resultatet sedan analyserades i hela gruppen. Även en fingerad presskonferens hölls under ledning av Martin Sohtell.

Söndagen ägnades mer åt ämnet segling. Såväl den mentala inställningens betydelse för prestationen som taktik avhandlades. GKSS fys-satsningng presenterades och Liros Camp avslutades med fysträning på AMF4.

Info www.lirosropes.se

Fiskeriverket redovisar idag i en rapport till regeringen uppdraget att föreslå en strategi hur man kan utveckla sportfisket och fisketurismen i Sverige.

– Fiskeriverkets rapport är i många stycken banbrytande och förslagen kommer om de får regeringens stöd att förbättra fiskbestånden och möjligheterna till sportfiske för över en miljon Svenskar, kommenterar Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

De viktigaste arterna för sportfisket och fisketurismen är enligt Fiskeriverket abborre, gädda, öring, lax och torsk. Fiskeriverket visar i sin rapport att det samhällsekonomiska värdet av sportfisket och fisketurismen överstiger det traditionella yrkesfiskets. Sportfisket skapar långsiktigt hållbara arbetstillfällen i områden med en annars svag arbetsmarknad samtidigt som påverkan på fiskbestånden är marginell.

– Äntligen tar Fiskeriverket tag i taktpinnen och föreslår att Sverige ska vara ett föregångsland med högre nationella mål för fiskebestånden än inom EU med syfte att optimera bestånden och den ekonomiska avkastningen, säger Stefan Nyström.

I rapporten pekar Fiskeriverket särskilt på de stora samhällsekonomiska vinsterna med att förbättra sportfisket i tätortsnära områden och i områden med stor potential för fisketurismen.
– En klok satsning. Att underlätta för medborgarna att komma ut i naturen och röra på sig samtidigt som man fångar en nyttig middag borde vara en prioriterad satsning med dagens folkhälsoproblem, kommenterar Stefan Nyström.

Fiskeriverket föreslår också att sportfisket och fisketurismen ska prioriteras i vildlaxälvar som Torne älv, Kalix älv, Vindelälven, Byske älv, Mörrumsån, Ätran och Örekilsälven. Om regeringen går på Fiskeriverkets linje kan sportfiskare och fiskerättsägare i älvdalarna se fram mot att vildlaxen snart tillåts att fritt vandra tillbaks till sina lekplatser i älvarna istället för att fångas i havet.
– Genom en sådan klok prioritering kan laxbestånden optimeras liksom det ekonomiska värdet av laxfisket, menar Stefan Nyström.

Enligt Sportfiskarna krävs det också pengar för att utveckla fisket.
– Många fiskbestånd och vattenmiljöer är hårt åtgångna av överfiske och miljöförstöring. Det löpande behovet för fiskevård är 60-100 miljoner kr. Regeringen måste skjuta till dessa medel omgående, avslutar Stefan Nyström.

Hela rapporten finns på http://www.fiskeriverket.se/arkiv/publikationer/publikationerregeringsuppdrag/5.36bbe77…

Bilden:
Fiskande tjej och kille med i solnedgång. Foto Joel Norlin/Sportfiskarna.

Den 6 december öppnar marinmåleriutställningen Möt horisonten på Sjöhistoriska museet. Utställningen bygger på näringslivsdoldisen Erik Ekegrens omfattande samling. Tavlorna ackompanjeras av texter på temat havet och människan skrivna av rapartisten Petter Askergren och konstnären Sigvard Olsson.

Möt horisonten visar många aspekter av marinmåleriet och verk av erkända konstnärer blandas med mer schablonmässiga fartygsporträtt. Men utställningens primära syfte är inte den konstnärliga bedömningen.
– Jag ser snarare målningarna som en spegel för människors längtan ut, för drömmar om andra kontinenter, säger Pia Frände, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Tavlorna kan också berätta mycket om sina målare, motiv och tidsepoker. Och om sin samlare.
– Förutom det uppenbara intresset för hav och båtar visar den väl också på ett visst mått av galenskap. Att få sin samling visad så här är förstås en samlares dröm, säger Erik Ekegren.
Han har under 30 år lett bagerikoncernen Pågen AB. Lika länge har han samlat målningar, affischer och frimärken med marina motiv. Det stora intresset har lett till djupa kunskaper och gjort honom till en efterfrågad specialist på området.

Till utställningen har konstnären Sigvard Olsson och rapartisten Petter Askergren fritt skrivit texter på temat havet och människan.
– De representerar två generationer och har olika erfarenheter av havet, säger Pia Frände.

Möt horisonten öppnar för allmänheten den 6 december
Utställningsproducent: Pia Frände, Statens maritima museer
Formgivare: Mattias Lind, White arkitekter

Vernissage 5 december

Vernissage kl. 17-19

Talare:
Hans-Lennart Ohlsson, museichef Sjöhistoriska museet
Ronald Bergman, ordförande i Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm
Erik Ekegren, samlare och företagsledare

Musik: Ensemble A Chantar

Bilden:
Karlskrona inlopp med bland annat fregatten Eugenie efter världsomseglingen. Johan Christian Berger 1855 olja/duk. Foto: Johan Jonsson / SMM

Den förre presidenten Bill Clintons klimatinitiativ har valt Volvo som samarbetspartner när det gäller hybridbussar och effektiva bussystem. Volvos lösningar kan bidra till den sänkning av koldioxidutsläppen som 40 av världens storstäder arbetar för tillsammans med Clintons klimatinitiativ.

För ett drygt år sedan bildades Stiftelsen Clinton Climate Inititative (CCI) av Clinton Foundation. Stiftelsen arbetar för att minska utsläppen av växthusgaser. En del i det arbetet är C40-gruppen, en sammanslutning av 40 av världens storstäder. Tillsammans med CCI försöker de hitta lösningar som kan minska koldioxidutsläppen, bland annat inom transportsektorn.

CCI har uppmärksammat Volvos satsningar på hybridbussar och Bus Rapid Transit, BRT, och har därför skrivit ett avtal med Volvo. CCI kommer att använda sitt kunnande och sina kontakter i de 40 storstäderna för att visa vilka stora möjligheter hybridtekniken och BRT-system ger när det gäller att minska koldioxidutsläppen.

Den 3-5 december samlas ledande företrädare för de 40 storstäderna i London för att diskutera lösningar när det gäller klimatpåverkan från transporter. En av talarna på mötet är Volvo Bussars miljöchef Edward Jobson.

Lägre utsläpp av koldioxid
”Bus Rapid Transit är ett av de effektivaste sätten att minska koldioxidutsläppen. Med separata bussgator, bussar med hög passagerarkapacitet och trafikinformationsssystem får man effektiva bussbaserade transportsystem.”

”Med färre men större bussar och en jämnare trafik minskar utsläppen rejält. Men den största effekten på miljön får man genom att många invånare ställer bilen eller motorcykeln tack vare att bussresan går snabbare och smidigare.”

Han pekar också på att bussbaserade transportsystem har en investeringskostnad som endast är 10 procent av vad det kostar att bygga ett spårbundet system.

”Bland de 40 städerna finns flera som redan har BRT-system med Volvobussar, till exempel Bogotá i Colombia och Mexico City”. Dessa system är så framgångsrika att städerna planerar att bygga ut dem ännu mer.”

Edward Jobson presenterar i sitt tal i London också Volvos hybridbussar där en egenutvecklad hybridlösning ger upp till mer än 30 procents bränslebesparing.

Hybridbussar sparar bränsle
”Vår hybridutveckling har nu nått det stadium att den är kommersiellt i nivå med våra dieselbussar. Det gör att det nu finns förutsättningar för att hybridbussar skall få ett stort genomslag på marknaden.

Det tredje miljöalternativet från Volvo Bussar som Edward Jobson tog upp i sitt tal var företagets biogasbussar.

”Vi vet alla att vi i framtiden måste klara oss helt utan fossila bränslen. Vi erbjuder redan idag en gasbuss som kan drivas på biogas. Biogas har den stora fördelen att den tillverkas i stort sett uteslutande av restprodukter som avloppsslam. Det behövs inga färska råvaror och konkurrerar därmed inte med annan odling.”

C40-gruppen består av: Addis Abeba, Aten, Bangkok, Beijing, Berlin, Bogota, Buenos Aires, Caracas, Chicago, Delhi, Dhaka, Hanoi, Hong Kong, Houston, Istanbul, Jakarta, Johannesburg, Kairo, Karachi, Lagos, Lima, London, Los Angeles, Madrid, Melbourne, Mexico City, Moskva, Mumbai, New York, Paris, Philadelphia, Rio de Janeiro, Rom, Sao Paulo, Seoul, Shanghai, Sydney, Toronto, Tokyo och Warszawa.

Strömstad har utnämnts till årets svenska turistkommun. Det är Sveriges Hotell och Restaurangföretagare, SHR, och Svensk Handel som i samarbete med American Express för första gången har sammanställt en helt ny rapport om turism- och besöksnäringen i Sverige – län för län, kommun för kommun.

I rapporten “Turismen i Sverige – Kommun för kommun 2007” sammanställs statistik och begrepp som attraktion, inflöden och köpkraft för varje kommun i Sverige. Snabba svar finns därmed på om sommar eller vinterdestinationer går bäst, hur turismen utvecklas på Gotland jämfört med Borgholm, hur östkustens kommuner står sig mot västkustens och mycket mer.
Vid offentliggörandet av rapporten har Strömstad kommun utnämnts till 2007 års svenska turistkommun. Strömstad får bland annat priset för sin framgångsrika detaljhandel, pådriven av sommarturism och gränshandeln med Norge samt genom sin topplacering som båtkommun.
Ett hederspris tilldelades också till Årets Turistkomet, vilket är den kommun som har avancerat mest i turistrankingen. Priset tillfaller år 2007 Älmhults kommun.
Den svenska besöksnäringen är viktigare än någonsin, inte minst med tanke på dess omsättning på över 200 miljarder kronor årligen. Rapporten “Turismen i Sverige – Kommun för kommun 2007” bidrar till en tydligare förståelse för hur ett län, en region eller en kommun förhåller sig till omvärlden.
Info www.shr.se

Smaragdförbundet har gjort en helt ny hemsida. Den innehåller massor av bilder, videos och en egen blogg. Klassförbundet hoppas därmed att de kan hjälpa till att blåsa nytt liv i Smaragdklassen. Inför SM 2008 satsar förbundet också på ett gigantiskt rekordförsök. De ska slå det gamla rekordet med 54 båtar från 1986. På årsmötet var intresset större än på många år och nu jobbar förbundet för fullt med att få alla i klassen att ställa upp. Både nya och gamla ägare. SM 2008 hålls 30/7-2/8 i Sandhamn. Info www.smaragdforbundet.com

Minskad tilldelning av utsläppsrätter till industrin och mycket snålare personbilar – det är de två viktigaste åtgärderna i Naturskyddsföreningens förslag.

Den handlar om hur utsläppen av växthusgaser kan minska med 40 procent i Sverige fram till 2020. Förslaget är riktat till regeringens klimatberedning som i början av nästa år ska föreslå ett nytt svenskt klimatmål.

Föreningen föreslår dessutom att 3 miljarder per år ska anslås för klimatsatsningar i tredje världen.

– Hanterar man klimatpolitiken rätt, går det att minska utsläppen kraftigt utan nämnvärda effekter på tillväxten och välfärden, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen skriver i sitt förslag att det är direkt oförnuftigt att inte hålla ett någorlunda jämt tempo i klimatarbetet. Om Sverige lägger målet för 2020 lägre än minus 40 procent skjuts problemen på framtiden och kostnaderna för att nå de långsiktiga minskningsmålen på 80-90 procent till 2050 stiger.

I Sverige släpptes 2005 ut ca 67 miljoner ton växthusgaser. Av dessa kommer ca 15 miljoner ton från den energiintensiva industrin som är med i EU:s handelssystem för utsläppsrätter. Med hänvisning till beräkningar från Konjunkturinstitutet markerar Naturskyddsföreningen att det är avgörande för politiken att tilldelningen av utsläppsrätter till industrin minskas.

– I den tunga industrin kan utsläppen minskas till låg kostnad. Ju större tilldelning till industrin, desto större börda måste andra sektorer ta och desto dyrare blir det att minska utsläppen, säger Svante Axelsson.

Transportsektorn i Sverige står för ca 20 miljoner ton koldioxidutsläpp och dessa väntas öka om inget görs. Naturskyddsföreningen presenterar en rad förslag på åtgärder för att minska utsläppen från transporterna.

– Priserna på bensin och diesel måste höjas kraftigt. För att det inte ska ge orimliga effekter för låginkomsttagare och glesbygdsbor är det avgörande att de nya bilarna snabbt blir mycket mera bränslesnåla, säger Magnus Nilsson, trafikhandläggare på Naturskyddsföreningen.

Se listan på åtgärder som Naturskyddsföreningen föreslår:
http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/40procentlistan.pdf

Läs hela rapporten på:
http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/rap-40%procent.pdf

Den världsunika hjulångaren Eric Nordevall II:s första skovelhjul är klart! Det är 950 kg tungt, tillverkat i smidesjärn med skovlar i ek, 3,60 i diameter och 1,20 meter brett och utgör en magnifik anblick invid skrovet på Forsviks Varv.

Nationell yra råder nu i Forsvik, där landets största skeppsbygge pågår.
Med kanonsaluter och högtidstal av ”överstelöjtnant mekanikus Eric Nordevall”, den framstående kanalbyggaren som är namne till hjulångaren, avtäcks skovelhjulet.
– Det är mig en sann glädje att hjulångaren Eric Nordevall II snart skall segla på vår stolta kanal mellan Stockholm och Göteborg, precis som på min tid, deklarerar han med distinkt 1800-tals stämma.
Sparbanksstiftelsen Alfa har finansierat tillverkningen av skovelhjulet, själva symbolen för en hjulångare i drift. Vid ceremonin kommer dess representant bankchef Conny Jakobsson att högtidligen överlämna hjulet till Karlsborgs kommunalråd Kjell Sjölund och vice kommunalrådet Peter Lindroth.

Info www.nordevall.com

Bilden:
Alla fönsterupptagningar gjorda med karvlar som binder samman spanten på hyttsidan, nästa moment är att sätta dit fönsterkarmarna av ek.

EU-projektet Baltic SeaBreeze avslutade sitt treåriga arbete mot ett renare Östersjön med en slutkonferens i finska Nådendal den 21-22 november.

Stiftelsen Håll Sverige Rent är övergripande ansvarig för projektet som involverar 34 partners från länderna runt Östersjön. De samlades tillsammans med inbjudna gäster och talare för att diskutera Östersjöns framtid och hur man kan fortsätta med arbetet även efter slutet på Baltic SeaBreeze.

Östersjön är ett hav som mår dåligt. De 85 miljoner människor som bor kring Östersjön påverkar alla havet i slutändan. Övergödning, överfiskning och utsläpp av kemikalier är några exempel på hot som påverkar både mångfalden och det marina livet i havet. Östersjön är också ett extra känsligt hav med bräckt vatten och brist på syre på grund av det instängda läget. Det är en gemensam europeisk angelägenhet att arbeta för att Östersjöns tillstånd inte förvärras.

Baltic SeaBreeze övergripande målsättning har varit att minska de marina föroreningarna i Östersjön. Genom att sprida kunskap och väcka engagemang hos marinor och gästhamnar, fritidsbåtsägare, fiskare och sjömän vill Baltic SeaBreeze minska den negativa påverkan dessa grupper kan ha på havet.

Under de tre åren som projektet varit aktivt har mer än 1700 båtägare och hamnpersonal deltagit i seminarier och utbildningar på båtklubbar och i hamnar. De har utbildats i särskilda frågor om Östersjöns ekologi, alternativ till farliga båtbottenfärger, alkylatbensin och sugtömningsstationer för att nämna några exempel. Över 2200 fritidsbåtsägare har anmält sig till Individuell Blå Flagg som är ett frivilligt åtagande för att minska sin påverkan på miljön.

Projektet har valt ut sex goda exempel på fritidsbåtshamnar i Sverige, Finland, Tyskland, Danmark, Litauen och Ryssland. I Sverige är det Nynäshamn gästhamn som blivit utvald. De hamnar som blivit utsedda till bra exempel inom Baltic SeaBreeze erbjuder miljövänliga alternativ som de kan dela med sig av till andra och arbetar också kontinuerligt mot ständiga förbättringar.

Under projektets ledning har kurser i marin miljökunskap för fiskare, sjömän och studenter från sjöfartshögskolor genomförts på Chalmers i Sverige respektive Litauen. Kurserna har gett deltagarna fördjupad insikt i de problem och lösningar som Östersjön står inför men även fördjupat samarbetet inom och mellan yrkesgrupperna såväl lokalt som regionalt.

På konferensen i Nådendal samlas Baltic SeaBreeze projektet partners en sista gång för att diskutera och summera projektets aktiviteter samt Östersjöns framtid. Bland de inbjudna talarna finns bland annat representanter för Baltic 21 och HELCOM.

Foto: Jan Eve Olsson.