nyhetstest

Göteborgs Kanotförening arrangerar SM i kanotsegling 16­19 augusti 2007.
Tävlingarna äger rum i vattnen utanför Hinsholmen och Fiskebäckskil utanför Göteborg.

Göteborgs Kanotförening är en mycket livaktig förening och har haft sin verksamhet på Saltholmen sedan 1914. Föreningslokalerna är kulturminnesmärkta. Det utmärkande för kanotsegling är en kombination av smäckra träbåtar, egna konstruktioner och byggen samt en lång tradition.

Svenska mästerskapen avgörs i sex olika klasser:

€ IC-kanoter (International Canoe). En entypsbåt som finns i flera länder och är extrema kappseglingsmaskiner för en person.En särskild slide gör att båten kan seglas i hårt väder i höga farter.

€ E- kanoter ­ en konstruktionsklass där finns flera nybyggda båtar med intressanta lösningar. Planande och snabba båtar.
I den här klassen tävlar bland andra båtbyggaren och göteborgaren Torsten Sörvik som har konstruerat de nyaste E-kanoterna.

€ D-kanoter ­ här finns gamla vackra båtar från 30-talet. Båtarna var ursprungligen tänkta som campingbåtar men också byggda för kappsegling.
Båtarna byggs även i dag..

€ C-kanot ­ finns både nya och äldre konstruktioner. C-kanoten är en av föregångarna för dagens jollesegling. Bland deltagarna märks Bernt Andersson, som konstruerat en ny typ av C-kanot och har placerat sig högt i VM i Finnjolle.

€ B-kanot – en entypsbåt för ungdomar upp till 19 år. Väldigt snabb och rolig att segla men samtidigt billig och ofta självbyggen.

€ A-kanot – en entypsbåt för de yngsta (11­14 år). En mycket livlig och riktig jolle, mycket roligare än Optimistjollen.

Under juli månad genomförde Ostindiefararen Götheborg en turné längs Bohus- och Hallandskusten. Intresset i de 6 hamnarna skeppet besökte hade inga gränser. Mer än 64 000 tog chansen att gå ombord på skeppet.

Sommarens succé längs Västkusten tar skeppet vidare mot nästa äventyr, turnén i Östersjön nästa sommar.

Under Västkustturnén, som påbörjades den 1 juli, besökte Ostindiefararen Marstrand, Uddevalla, Grebbestad, Halmstad, Skärhamn och Lysekil, populära sommarhamnar längs den svenska Västkusten. Trots en regnig sommar ville köerna och intresset för skeppet aldrig sina. Ett besök ombord är en upplevelse för alla och under sommaren har besökare med intresse för bland annat historia, skeppsbyggeri, segling och äventyr fascinerats av den vackra fullriggaren. Med mer än 64 000 besökare ombord har Västkustturnén varit en fullkomlig succé och i Halmstad slogs dagsrekord i antal besökare ombord sedan hemkomsten från Kina med över 5 000 besökare på en dag.

– Tack vare ett mycket bra samarbete med respektive ort och att ca 120 volontärer ställde upp och satsade en eller två semesterveckor för att guida ombord kunde kostnaderna hållas på ett minimum och större delen av intäkterna går nu till skeppets fortsatta underhåll och drift. Det är oerhört glädjande att det finns ett sådant intresse för att se skeppet och det stärker oss i våra planer att vända fören mot Östersjön nästa sommar, säger SOICs VD Stellan Mjärdner.

Antal besökare ombord under Ostindiefararens Västkustturné,

1 juli – 3 augusti:

Marstrand: 3276

Uddevalla: 13 128

Grebbestad: 11 470

Halmstad: 13 504

Skärhamn: 13 756

Lysekil: 9487

Under hösten finns chansen att besöka Ostindiefararen vid Pir 4 Eriksberg, där hon ligger sedan Västkustturnén avslutades. Vid ett besök ombord får man förutom en visning av skeppet chansen att prata med besättningen ombord.

Möjlighet ges även att se filmklipp från seglatsen till Kina och besöka den historiska utställningen om Svenska Ostindiska Companiet. Under Göteborgs kulturkalas den 14-19 augusti kommer kajen dessutom att fyllas med barnaktiviteter, såsom porslinsmålning och besök av de Tordenskioldska soldaterna. Under kulturkalaset bjuds även på längre öppettider och halva entrépriset. Skeppet håller öppet för allmänheten den 14-17 augusti kl.11.00-20.00, samt den 18-19 augusti kl. 11.00-18.00.

För övriga öppettider under augusti, samt september och oktober, se www.soic.se.

Havskappseglingen Göteborg Offshore Race i Marstrand den 9 – 11 augusti avslutades under lördagen. Starten gick 13.45 fredagen den 9 och målgången var avslutad strax efter klockan 17.30 den 11.
För att båtar av olika typer skall kunna tävla mot varandra förses båtarna med ett mättal, LYS-tal. De snabba båtarna har höga och de långsamma har mindre LYS-tal.
Först i mål var den snabba trimaranen HiQ, med mättalet 3,38 och seglad tid 9:12:25. Den blev också slutsegrare i tävlingen. Båten med minst mättal, 1,20 – Windwalker, en Gecco 39 – med seglad tid 27:46:39 blev efter korrigering av tid trea och slog således de flesta båtarna i tävlingen, inklusive den imponerande Super Maxi-båten Hyundai.

Pressmeddelande

Vi svenskar reser mycket året runt, såväl utomlands som inom Sveriges gränser. Hela 40 procent av oss svenskar* har dock någon gång varit åksjuka och kan därmed inte njuta fullt ut av sin resa. Över hälften behandlar inte heller sin åksjuka överhuvudtaget. Calma är ett effektivt receptfritt tuggummi mot åksjuka. Det har en god smak av mint och till skillnad från många andra läkemedel mot åksjuka kan man ta Calma efter de första tecknen på åksjuka.
Den vanligaste orsaken till åksjuka är bilåkning. Åkattraktioner på nöjesfält är den näst vanligaste orsaken följt av båt, buss och tåg. Symptomen är oftast illamående eller yrsel. Åksjuka beror på att den del av hjärnan som bearbetar kroppens balanssignaler blir överbelastat.
– Åksjuka är för många ett stort problem när de ska ut och resa, men det finns vissa saker man kan göra på egen hand för att lindra symptomen. I första hand bör man se till att man är utvilad inför resan. En kolhydratsrik kost inför resan är också bra. Vidare bör även undvika alkohol och vätskedrivande drycker. Stress har också en negativ inverkan på åksjuka. Idag finns även bra receptfria preparat man kan ta mot åksjuka, säger Christian Geisler, läkare på kliniken för audiologi och yrselsjukdomar vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm.
Calma är ett genombrott då det nu för första gången finns ett receptfritt tuggummi som både ger snabb effekt samt att man kan behandla symptomen så sent som när de redan uppstått. Studier visar även att tuggandet i sig har positiva effekter mot åksjuka. Att det är i tuggummiform är dessutom bra för dem som ogillar att svälja tabletter eller när man inte har tillgång till vatten för att svälja ned en tablett.
– I en undersökning, där man kartlagt vilka egenskaper som är viktiga vid val av behandlingsmetod mot åksjuka, visar att snabb effekt samt att den är effektiv är de viktigaste kriterierna. Calma uppfyller båda dessa krav. Med Calma kan man enkelt förvandla en påfrestande och besvärlig resa till ett rent nöje, säger Lina Netz, nordisk produktchef för Calma.
Ett tuggummi ska tuggas minst i 10 minuter. Helst bör tuggummit tas 15-30 minuter före avfärd. Ytterligare ett tuggummi kan tas 30 minuter senare. Detta kan upprepas en gång. Effekten varar i cirka 4-6 timmar. Rekommenderad dos är max 4 stycken tuggummin per dag. Calma rekommenderas från 12 år.
Calma finns i två förpackningsstorlekar, 10 stycken tuggummin respektive 20 stycken. Priset för ett paket med 10 stycken kostar 79,50 kronor och ett paket på 20 stycken kostar 139 kronor.

Den sjunde upplagan av Archipelago Raid avslutades 3 augusti i Sandhamn med fransmännen Jean Christophe Mourniac och Franck Citeau/Hobiecat Nissan France högst på prispallen. Den extrema uthållighetstävlingen har gått genom de hundratusentals öarna i Stockholms och Ålands skärgårdar under fem intensiva och händelserika dygn. I en jämn kamp mellan fransmännen, lokala svenska lag och de holländska europeiska mästarna i båttypen, lyckades fransmännen ta hem segern efter att ha seglat genomgående starkt under hela tävlingen. Martin Strandberg och Mathias Almstedt/Team Thule blev bästa svenska lag på en tredje plats.

Toppseglare från tio nationaliteter antog utmaningen att non-stop i fem dygn segla nästan 500 sjömil på de fysiskt påfrestande små 18-fots katamaranerna genom Stockholms och Ålands skärgårdar. I år var tävlingen lika händelserik som dess sex tidigare upplagor med stundtals svår segling, vilket innebar två brutna master, en båt som var nära att sjunka, flera grundstötningar och trasiga centerbord liksom brutna spinnakerbommar och rivna segel.

Olympiska medaljörer har tävlat mot America’s Cup- eller Volvo Ocean Race-seglare. Nykomlingar har utmanat de mer erfarna. Under hela tävlingen har det varit mycket jämnt mellan båtarna, vilket inneburit en hård kamp för att hålla sig i toppen. Det lag som har lyckats med båtfart, skarp navigering, rätta taktiska beslut samt fysisk och psykisk uthållighet har vunnit.

”Det är ett fantastiskt race. Det har varit otroligt svårt fysiskt och navigeringen har varit tuff. Vi är trötta nu och glada att det är över,” sa den väderbitne fransmannen och segrare Christophe Mourniac vid målgången. Mourniac och Citeau deltog i Archipelago Raid för första gången men har en imponerande meritlista från både Formula 18-katamaraner och andra seglingsgrenar.

Den första dagen uteblev vinden och banan modifierades till en övernattning på den avlägsna stranden på Björnö i Stockholms skärgård innan båtarna i gryningen begav sig mot ön Fejan, där deltagarna kunde få sig ett rejält mål mat och lite vila före de två krävande dygnen i Ålands skärgård. Under det femte dygnet mojnade vinden och deltagarna har seglat och paddlat om vartannat från Mariehamn på Åland över Ålands hav till Rödlöga i Stockholms norra ytterskärgård, vidare mot ytterligare tre kontrollpunkter före målgången i Sandhamn under eftermiddagen.

OS-medaljören Martin Strandberg och Mathias Almstedt/Team Thule var först i mål i Sandhamn och slutade trea totalt. Även för den svenska duon var det premiär i Archipelago Raid. ”Det går så fort. Det är fullt ös hela tiden och man hinner knappt uppleva vad som händer,” sa elitseglaren Martin Strandberg i Sandhamn och tillade. ”Det är långt. Man hinner vara glad, förbannad, entusiastisk, trött. Det var speciellt svårt när vi navigerade fel, gick på grund och började läcka in vatten i ena skrovet. Efter varje sträcka har vi fått tömma vatten ur skrovet.”

29 båtar med två besättningsmän per båt tog starten i måndags. Fem lag har brutit på grund av diverse båtskador. Fredrik Karlsson och Magnus Groth/White Knuckles lyckades införskaffa en annan båt och fortsätta utmaningen, efter att ha varit nära att sjunka när de seglade på en stock. Efter att ha brutit masten lyckades Per Westergren och Jonatan Singman/Voltaren med nödrigg segla till en strand, där de lagade riggen och fortsatte tävlingen.

Slutresultat de 10 första båtarna

– Efter åtta seglade delsträckor

Totalt åtta delsträckor har seglats med 5-7 kontrollpunkter att passera under varje delsträcka. Resultatet bygger på ett poängsystem fördelat på rangordningen efter varje delsträcka samt 0.5 poäng i bonus för segraren av varje enskild kontrollpunkt.

1. Nissan Hobiecat FRA (Mourniac/Citeau) 214.5
2. Yamaha Red NED (Heemskerk/Tentji) 190
3. Team Thule SWE (Strandberg/ Almstedt) 184.5
4. Nissan Hobicat SWE (Kjerstadius/Tempelman) 170
5. Wippies FIN (Karto/Öhman) 165
6. Team Musto Australia AUS (Pellew/Macpherson) 162.5
7. Catella Racing Team FIN (Johanson/Gahmberg) 161
8. Sundsvalls Bygg SWE (Ekman/Tempelman) 161
9. Team Brossard SWE/FRA (Hennix/Vauchel) 149
10. RBSC Murphy Nye BEL (Desmesmaeker/Thery) 146

Uppdaterade resultat, nyheter, information om deltagarna och bilder finns på www.archipelagoraid.com

Det har visat sig att gradnätet på sidan 42 i båtsportkort Ostkusten 2007 är förskjutet ca 13 mm i nordlig riktning och ca 3 mm i västlig riktning. Felet motsvarar ca 600 meter i verkligheten.

Ett uppdaterat blad finns att hämta hos återförsäljare av sjökort. Bladet är tryckt på ett självhäftande material och går att klistra in i befintligt båtsportkort.

För mer information besök Sjöfartsverkets webbplats www.sjofartsverket.se.

Det jubilerande fartyget Lord Nelson vann Sail Training International Friendship Trophy vid prisutdelningen i The Tall Ships’ Races 2007 i Östersjön. Lord Nelson är ett specialanpassat fartyg som gör det möäjligt även för seglare med olika funktionshinder att följa med till sjöss. Besättningen (bilden) tog emot priset vid en ceremoni i Polen. Info www.sailtraininginternational.org

I morgon den 7 juni startar VM i Match racing för damer i St Quay på Franska västkusten. De 12 bästa besättningarna i världen är samlade för att göra upp om mästartiteln så det kommer utan tvekan bli matchracing av världsklass. På plats finns självklart Jenny Axhede med besättning, SWE men även världsettan och hemma favoriten Claire Leroy, FRA och världstvåan Lotte Meledgard Pedersen, DEN.

Under mästerskapet kommer man segla en fyrmanna båt, First Class 8. Det är en snabb lätt manövrerad båt med en del speciella egenskaper. Idag måndag har besättningarna fått möjlighet att träna in sig i båttypen och känna på strömmarna och vindarna på tävlings arenan innan det drar igång imorgon.

Efter en dags vila, efter världscups seglingar i Lysekil, bär det nu vidare av till VM i St Quay, Frankrike för Jenny Axhede med besättning.

– Vi är jätte laddade, säger en pigg Jenny Axhede innan hon kliver på planet på Landvetter på måndags morgonen. Vi har haft en intensiv tävlingsperiod bakom oss och känner hur det spritter i oss. Vi kommer nu direkt ifrån Lysekil där vi slutade 5 och veckan innan tog vi guld i världscup seglingen i Portugal, fortsätter hon. Motståndet är det yppersta och det gillar vi! Det är små marginaler och det är bara att fokusera match för match och centimeter för centimeter, skrattar hon vidare med glimten i ögat.

Deltagare på VM är följande:

1. Claire Leroy, FRA (rank 1 )
2.Lotte Melgaard Pedersen, DEN (rank 2)
3.Klaartje Zuiderbaan, NED (rank 3)
4. Silke Hahlbrock, GER (rank 4)
5.Jenny Axhede, SWE (rank 5)
6. Nicky Souter, AUS (rank 6)
7. Christelle Philippe, FRA (rank7)
8.Gemma Farrel, GBR (rank 10)
9. Katie Spithill , AUS (rank 11)
10.Josie Gibson, GBR (rank 12)
11. Sandy Hayes, USA (rank 15)
12. Jessica Smyth, NZL (rank 16)
Info www.teamschenker.se

Linda Rahm från Göteborg med Team Stena Bulk avgick igår kväll med segern när Lysekil Women’s Match avslutades efter fem dagars rafflande seglingstävlingar. På andra plats kom Marie Björling, segrarinnan från 2004 medan titelförsvararen från förra året, Lotte Meldgaard Pedersen slutade på tredje plats. För fullständig resultatlista, se www.lysekilwomensmatch.se, där det även finns högupplösta foton.

Preem Petroleum delade tillsammans med Stena Bulk och Concordia Maritime på ansvaret som huvud-sponsorer under tävlingen Lysekil Women’s Match – en succé, som publikmässigt översteg förra årets 70.000 besökare.

Tävlingen
Tävlingen ”Preem Lysekil Women’s Match for the Stena Bulk Trophy” har en prissumma uppgående till SEK 400.000 att fördelas mellan de deltagande lagen. Med årets succé befäster Lysekil Women’s Match sin plats som en återkommande attraktion på västkusten. Både för deltagare och för den seglingsintresserade allmänheten har tävlingen blivit en av sommarens höjdpunkter.

Underhållning
Veckans huvudattraktioner förutom seglingarna har varit uppträdanden i Havsbadsparken med Martin Stenmarck, Tommy Nilsson och Markoolio, men det har även bjudits på prova-på-segling resp –dykning och sjöräddningsuppvisning. Många har dessutom tagit tillfället att gå ombord på ostindiefararen Götheborg och under början av veckan hölls några välbesökta seminarier om vraksanering.

www.lysekilwomensmatch.se

Tall Ships Races startade från Stockholm 31 juli. Seglatsen går mot Szczecin i Polen.
Allt tyder på att The Tall Ships´Races 2007, världens största kappsegling för stora segelfartyg, blir en enormt rafflande tävling mellan tre stora norska fartyg. Statsraad Lehmkuhl, bark från 1914 – som efter första tävlingssträckan Århus-Kotka leder i klass A och totalt – Christian Radich, fullriggare från 1937 (70 år i år alltså) som ligger tvåa och Sörlandet, fullriggare från 1927 (80 år i år således) som ligger trea.
Christian Radich vann det allra första The Tall Ships´Races år 1956 och var vinnare både i sin klass och totalt såväl 2005 som vid tävlingens 50-årsjubileum 2006. Hon är för övrigt också ”filmstjärna”, känd från filmen Windjammer från 1958 och TV-serien Onedinlinjen.
Annars är det inte självklart att ”störst vinner”. Alla fartyg i de deltagande klasserna A-D kan tävla mot varandra. Det beror på vad man kallar
Time Correction Factor (TCF), även kallat ”Skutlys”. En ”handikappberäkning” alltså, som i golf. Varje deltagande fartyg uppger en mängd parametrar, bl a längd, bredd, djupgående och kvadratmeter segel som grund för beräkning av TCF.
En deltagande segelbåt kan t ex ha TCF 1. En skuta 0.5-0.6. Denna siffra multipliceras sedan med den seglade tiden.
Den 4 augusti måste alla fartyg vara framme i Szczecin i Polen för då börjar tävlingens sista hamnfestival. Den pågår till och med den 7 augusti.
Det mest prestigefyllda priset är trots allt inte det till kappseglingsvinnaren utan ‘Sail Training International Friendship Trophy’ ; ett vackert silverfat. Denna trofé tilldelas det fartyg som under tävling och i hamn gjort mest för att främja internationellt samarbete och visat särskild god kamratanda. Vinnaren utses genom omröstning bland fartygens besättningar.
The Tall Ships´Races ’är ju förutom denna storartade kappsegling lika mycket ett projekt för att främja vänskap och samarbete mellan världens unga.
Alla besättningar måste till hälften bestå av ungdomar mellan 15 och 25 år.

Info www.tsr07.se

Bland de anmälda märks 2006 års totalvinnare av Tjörn Runt Hans Oskarsson med sin Accent samt startgruppsvinnarna Johan Davidsson/Smaragd, Carl-Axel Hellman/J14 och Bengt Falkenberg/First 40.7. Stenungsunds egne storseglare Johnie Berntsson är även i år skeppare på Toyotas One Off 55:a.
– Hela besättningen ser fram emot årets Tjörn Runt. Under året som gått har vi seglat en del större tävlingar. Vi tog bland annat hem första platsen i vår klass under den norska kappseglingen Faerder sejlatsen. Det visade sig även att vi var först bland de båtar som seglade samma bana, berättar Hans Oskarsson.
En av nyheterna i årets tävling är att de båttyper som samlar 10 deltagare tävlar om ett eget pris. Hittills är det H-båtarna som har samlat flest deltagare (12 st.) och som därmed tävlar om ett eget pris. Aspiranter på eget pris är även IF (7 st.), Express (7 st.) och Maxi 77 (6 st.). Årets fråga blir naturligtvis vilket klassförbund som samlar flest deltagare?
Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och vi hoppas naturligtvis på en stabil vind. Första start går kl. 08:20 och därefter starter var 6:e minut.
Harald Treutiger och meteorologen Madeleine Westin, båda kända från TV4-programmet ”Kasta Loss”, håller i årets Skepparträffar den 17 augusti. Vid tre tillfällen under fredagskvällen kommer information att ges om väder och vindförhållandena. För att underlätta för deltagarna finns även andra seglares tips och idéer på bl.a. www.tjornrunt.nu.

Det blevsuccé för Tall Ships´ Races i Stockholm.
Hur känns det, Lillian Westerberg, generalsekreterare för The Tall Ships´Races i Stockholm för tredje gången.
– T o m bättre än väntat. Om det är så här mycket glada besökare redan dag två kan jag gissa att vi spräcker det förväntade publikrekordet på 1 miljon människor. Hamnfestvialen är både livlig och lugn i perfekt blandning – verkligen något för alla åldrar: musik, uppträdanden från två scener, mat och dryck. De högklassiska restaurangerna går för högtryck. Men även enklare ”promenadmat” finns tillgänglig och en verkligt kul Skärgårdsmarknad. Programmet finns i tidningar över hela området, på stortavlor och på webben www.tsr07.se
– Fartygen är hänförande – rekordmånga 116 stycken denna gång – och kryllar av intresserade besökare, varmt mottagna av besättningen. Världens verkligt stora segelfartyg ligger vid Stadsgårdskajen, även havens allra största: ryska Sedov, 117 m lång, över 4000 kvadratmeter segel. Ställ er på kajen och se uppåt riggarna – det svindlar. Gå sen ombord och titta och rör vid roder och riggar.

Årets etapper för Tall Ships´ Races är:
Århus i Danmark. Ägt rum.
Kotka i Finland. Hamnfestival 18-21 juli
Vänskapssegling till Stockholm start 22 juli.
Stockholm. Hamnfestival 27-30 juli.
Kappsegling till Szczecin i Polen start 31 juli.
Szczecin Hamnfestival 4-7 augusti

Info www.tsr07.se

Tall Ships´ Race är nu på plats vid Stockholms kajer. Bland de många deltagande fartygen finns den svenska flottans slätskonerter Gladan och Falken som firar sina 60-årsdagar med att lördagen 28 juli genom att uppvisningssegla inne i Stockholm.

Det övriga programmet för fartygen finns på www.tsr07.se

The Tall Ships´Races kommer till Stockholm! Världens största segelfartyg börjar nu anlända till Stockholms hamn

Redan nu kan vi njuta anblicken av den malaysiska brigantinen Tunas Samudera, 44 m, hemmahamn Kuala Lumpor, som lagt till vid Stadsgårdskajen efter sin långa segling som redan i februari startade i Malaysia.

Torsdag den 26 juli
kommer några av de större fartygen:

Mexikanska Cuauhtémoc som hälsar Stockholms med magnifika ”manna rå”, besättningen i givakt i riggen, anländer vid 10-tiden på morgonen.

Likaledes anländer andra klass A-fartyg (= de största): ryska barken Kruzensthern och polska fullriggaren Dar Mlodziezy .

Barken Statsraad Lehmkuhl (vinnare i etappen Århus-Kotka 2007),

norska fullriggaren Christian Radich (filmstjärna i Windjammer och Onedinlinjen samt flerfaldig vinnare i The Tall Ships´Races) möts med lotshjälp vid 9-tiden och anländer ca 15.00 till Stockholm

A-klassade barken Alexander von Humboldt möts likt de andra av lotshjälp, för detta fartygs del vid fyratiden på morgonen i närheten av Revenggrundet, Ankomst till Stockholm ca 21.00.

På måndagen börjar vi bygga den Hamnfestival som i dagarna fyra, den 27 – 30 juli, förvandlar kajerna till ett festområde med musik, tävlingar mat och dryck.

Fredagen den 27 juli kl 12.00 är alla fartygen på plats längs Stadsgårdskajen, Skeppsbron och Skeppsholmen.

Då är Stockholms hamn, längs Stadsgården, Skeppsbron och Skeppsholmen förvandlad till en skog av master, surrade segel, tackel och tåg med över 100 fartyg av 19 nationaliteter och cirka 3000 deltagande ungdomar. Många fartyg har ”öppet fartyg”. Crew Parade dansar och går genom gatorna den 29 juli. På kvällen stort fyrverkeri. Och så höjdpunkten: Paradseglingen ut från Stockholm måndag den 30 juli. Kappseglingen startar vid Revengegrundet den 31 juli.

För mer information se www.tsr07.se

Om drygt en vecka går startskottet för Lysekil Women’s Match med tolv av de topprankade besättningarna i matchracing för damer. Preem Petroleum delar tillsammans med Stena Bulk och Concordia Maritime på ansvaret som huvudsponsorer under tävlingarna, som äger rum den 31 juli – 4 augusti.

Invigningsceremonin är planerad till den 31 juli kl 18.00 på Anderssons kaj och därefter varvas
dagarna under resten av veckan med seglingspass och publikfriande evenemang såsom konserter och föreläsningar.

”Som segrare i trimarantävlingen Nokia Oops Cup för två år sedan fick vi mersmak för seglingstävlingar. Vad gäller matchtracingtävlingarna i Lysekil Women’s Match är det andra året vi ställer upp som huvudsponsorer. Förra året kunde många av våra anställda och kunder glädjas åt de publiknära och spännande tävlingarna. Vi är övertygade om att årets evenemang kommer att bjuda på samma fina upplevelser,” säger Ulf Ryder, VD Stena Bulk.

”Det är med stor glädje och spänning som vi ser fram emot tävlingarna. Lysekil Women’s Match är ett arrangemang som uppskattas av såväl seglingsintresserade som våra anställda. Tävlingen betyder även mycket för Lysekils kommun. Detta gör också att engagemanget i tävlingen är extra angeläget för Preem som stor arbetsgivare på västkusten. Vi önskar arrangörerna och alla besättningarna lycka till”, avslutar Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB.
Lysekil
I Lysekil finns mycket goda förutsättningar för bra matchracing. Strömmen gör att man måste våga segla nära klipporna och det medför i sin tur en naturlig närhet till publiken. Seglingarna går av stapeln mitt i Lysekil, närmare bestämt i Kyrkeviksbukten vid Släggös klippor, som också utgör naturliga läktare för åskådarna.
Tävlingen
”Preem Lysekil Women’s Match for the Stena Bulk Trophy” är världens största tävling i matchracingsegling för damer med prispengar i storleksordningen SEK 400.000. Tävlingen, som nu äger rum för tredje gången startade 2004, gjorde uppehåll 2005, men upprepas nu alltså efter förra årets succé. Publikmässigt kan framgången från start mätas i en dryg fördubbling – antalet besökare förra sommaren uppgick till ca 70.000.
Deltagare
Världseliten kommer att vara på plats och Sverige är väl representerat med Linda Rahm, Marie Björling, Jenny Axhede och Malin Millbourn.

www.lysekilwomensmatch.se

Fiskeriverket och SCB har nyligen presenterat en färsk undersökning över svenskarnas fiskevanor. Runt en miljon vuxna svenskar gjorde tillsammans 14 miljoner fiskedagar 2006. Studien visar att antalet utövare sjunkit, men också att fångsterna bara är en tredjedel jämfört med 2004. Enligt studien fiskar allt fler kvinnor.

Organisationen Sportfiskarna tycker det är positivt att Fiskeriverket utvecklar sina metoder för att mäta fritidsfiskets utövande och fångster.
– Samtidigt är dessa siffror de tredje som presenteras på lika många år och alla har visat mycket skilda resultat. Vi förutsätter att Fiskeriverket i den djupare analys som aviserats fastställer vilken analysmetod som ska användas fortsättningsvis, kommenterar Håkan Carlstrand, fiskevårdskonsulent på Sportfiskarna.

Enligt studien fångade fritidsfisket sammanlagt 18 000 ton 2006, det är en kraftig minskning jämfört med 2004. I samband med fritidsfiske spenderade svenskarna 1,7 miljarder kronor 2006. Av Sveriges fritidsfiskare är de som fiskar med spö, sportfiskarna, den klart dominerande gruppen. Den mindre grupp som fiskar med exempelvis nät är avsevärt färre, men fångar betydligt mer fisk per utövare.
– Det understryker att sportfisket är den skonsammaste metoden mot fiskbestånden och att sportfisket bör ges större betydelse fiskeriförvaltningen. Väger man samman denna studie med tidigare studier kring fisketurism blir bilden tydlig av att sportfisket genererar den bästa samhällsekonomin, säger Håkan Carlstrand.

En trend som är tydlig i studien är att antalet fiskande kvinnor ökar. Omkring 11 % av Sveriges kvinnor fiskade under 2006. I Fiskeriverket och SCB:s studie har svenskar i åldrarna 16 till 74 år tillfrågats.
– Eftersom både barn och de äldsta fattas i undersökningen är antalet utövare naturligtvis större än en miljon. Vi kommer i samarbete med Fiskeriverket göra egna studier av barn och ungdomars fiskevanor, säger Håkan Carlstrand.

Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allas tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten.

Pressmeddelande från Fiskeriverket med anledning av studien finns på www.fiskeriverket.se

Foto: Joel Norlin/Sportfiskarna.

Under sommaren fortsätter Viking Lines samarbete med Informationscentralen för Egentliga Östersjön för att övervaka algblomningens utbredning i Östersjön. Besättningarna på tre av rederiets fartyg hjälper till med algobservationer på rutterna mellan Sverige och Finland.

Informationscentralen för Egentliga Östersjön drivs av Länsstyrelsen i Stockholms län, och sköter bland annat algövervakning i Östersjön. Förra året inledde Informationscentralen ett samarbete med bland annat Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän, algombudsmannen på svenska Utö samt besättningarna på tre av Viking Lines fartyg för observation av algförekomst. Samarbetet fortsätter även under 2007.

– De flesta av oss som arbetar ombord är uppväxta i skärgårdsmiljö och med närheten till Östersjön, och vi är väldigt glada om våra observationer kan hjälpa forskarna och miljöorganisationerna att komma till rätta med algproblemen, säger Jan-Tore Thörnroos, befälhavare på M/S Viking Cinderella.

Viking Lines fartyg som medverkar i observation av algblomningen:
– M/S Viking Cinderella som trafikerar rutten Stockholm-Mariehamn, samt rutten Stockholm-Riga-Mariehamn-Stockholm
– M/S Isabella som trafikerar rutten Stockholm-Mariehamn-Åbo
– M/S Gabriella som trafikerar rutten Stockholm-Mariehamn-Helsingfors

– Vi har länge bedrivit ett mycket aktivt miljöarbete där vi gör vårt yttersta för att minimera vår påverkan på miljön. Till skillnad från många andra rederier på Östersjön använder vi bara lågsvavligt bränsle, vi sorterar avfallet och pumpar iland allt avfallsvatten för omhändertagning istället för att släppa ut det i havet. Som båtägare och mångårig skärgårdsbesökare ser jag själv hur algblomningen påverkar våra vatten varje sommar. Det är en självklarhet för oss på Viking Line att hjälpa Informationscentralen och andra miljöorganisationer så mycket som möjligt med deras arbete, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien.

Algblomningar kan förekomma under hela året, men är vanligast under högsommaren och delar av hösten. Blomningen brukar oftast börja kring månadsskiftet juni-juli. Bedömningen om algförekomst delas in i fyra klasser; från klart vatten (0) till täta ytansamlingar (3). Informationen från övervakningen läggs bland annat ut kontinuerligt på Informationscentralens hemsida. Där finns även information om algutbredning från övriga områden av Östersjön.

Besök Informationscentralens hemsida på: www.infobaltic.se.

Sverige har under flera år varit drivande och positiva till idén med sjömotorvägar. Östersjöländerna genomförde under 2006 en utlysning för sjömotorvägsprojekt i Östersjön. Nu har turen kommit till Nordsjöregionen där Sverige nu tillsammans med Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Belgien går ut med en gemensam uppmaning till aktörerna inom transportsektorn att lämna förslag på intressanta sjömotorvägsprojekt.
Sjömotorvägar ingår som en del i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som delvis finansieras med EU-medel. Utlysningen kommer att fokusera på förbättringar och utveckling av multimodala transportstråk där sjöfarten innehar en viktig roll. Syftet är bland annat att uppnå en överflyttning av gods från väg till sjöfart samt en ökad tillgänglighet i transportsystemet. Med sjömotorvägar ska transporterna effektiviseras genom att infrastrukturen i hamnarna utvecklas och anslutningarna till hamnarna förbättras.

– Det är mycket glädjande att länderna runt Nordsjön har enats om att genomföra den här utlysningen och jag hoppas att detta ska leda till intressanta projektförslag från de berörda aktörerna säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i en kommentar.

Nordsjöländerna öppnar alltså den 9 juli 2007 en projektutlysning för sjömotorvägsprojekt. Utlysningen kommer att vara öppen till mitten av oktober 2007. Utlysningen riktar sig till bland andra hamnar, infrastrukturägare och transportföretag som vill utveckla sjömotorvägsprojekt inom, eller till- och från, Nordsjöregionen.

Inkomna projekt kommer att utvärderas av berörda länder och utvalda projekt kommer att skickas vidare till EU-kommissionen för en slutlig utvärdering och beslut om medfinansiering från EU:s TEN-T program.

Närmare information finns på Sjöfartsverkets hemsida, www.sjofartsverket.se

Första etappen – Århus i Danmark till Kotka i Finland – i världens största kappsegling för stora segelfartyg The Tall Ships´Races 2007 vanns totalt och i klass A av norska barken och örlogsfartyget Statsraad Lehmkuhl från 1914. Tvåa kom den norska fullriggaren Christian Radich (70 år i år), känd från filmen Windjammer och TV-serien Onedinlinjen. (Christian Radich har vunnit totalt och i sin klass flera gånger förut.) Trea ligger fullriggaren Sörlandet, 80 år i år, även hon från Norge.

Första svenska fartyg är svenska slätskonerten Constantia, trea i sin klass B och sjua totalt.

Mot Stockholm 22 juli! Ankomst 27 juli

Från Kotka till Stockholm startar en vänsskapssegling den 22 juli. Hälften av besättningen på alla fartyg skall vara mellan 15 och 25 år. Detta är lika mycket ett ungdomsprojekt som en kappsegling. Vid vänskapsseglingen har de chans att pröva ett annat fartyg och lära känna ännu fler kamrater.

Fartygen är i Stockholm den 27- 30 juli. Vi har stor hamnfestival. För program se www.tsr07.se

Start för kappseglingen till slutmålet i polska Szcezecin den 31 juli utanför Sandhanmn.

Bilden: Statsraad Lehmkuhl, Asgaard II och Shtandhart startar mot Kotka.

Hyde Yachts, återförsäljare och uthyrare av lyxyachter i Medelhavet, upplever just nu en stor efterfrågan från svenska kunder. Från 20 000 euro i veckan får den som vill uppleva den exklusiva känslan av lyxyachtsemester betala.
Intresset för att köpa eller hyra lyxyachter ökar i Sverige. Efterfrågan kommer både från privatpersoner som vill köpa eller hyra en yacht för semesterändamål, och från företag som använder lyxbåtarna för representation i samband med mässor och liknande.
”Den ökade efterfrågan är antagligen en kombination av att gruppen välbeställda som har råd med en lyxyacht har blivit större, och att exklusiva lyxbåtar har blivit trendigt. På en yacht kan du vara helt ifred, vilket är mycket uppskattat bland våra kunder – kända som okända”, berättar Ulrich Nielsen från Hyde Yachts – återförsäljare och uthyrare av lyxyachter, som hjälper sina kunder med försäljning, uthyrning, och skötsel av lyxbåtarna samt med besättning .
Enligt Hyde Yachts har antalet charteryachter som är större än 120 fot fördubblats i Medelhavet under de senaste 8 åren. Åtminstone 15 av lyxbåtarna i tvåsiffriga miljonereuroklassen ägs av skandinavier och ett par som ligger i den tresiffriga miljonereuroklassen. Flera av dessa lyxbåtar, som kostar över 10 miljoner euros, ägs av svenskar. Men det är inte bara privatpersoner som har fått upp ögonen för fördelarna med en egen lyxyacht.
”I år har vi hittills hyrt ut 12 lyxyachter i Medelhavet och en handfull företag har varit intresserade av att hyra en yacht till mässor och utställningar längs med kusterna,” säger Ulrich Nielsen.
Flera företag köper eller hyr lyxyachter för representationsändamål och använder båtarna som showroom och hotell i samband med konferenser och mässor. Till exempel så är det flera företag som har hyrt en yacht till Formel 1 Grand Prix, och kan på så sätt erbjuda sin affärskontakter och kunder en helt unik upplevelse.
Hyde Yachts förmedlar både segel- och motorbåtar i storlekern 10 meter till över 100 meter . Utanför Skandinavien är marknaden uppdelad i 80 procent motobåtar och 20 procent segelbåtar, men siffran för segelbåtar är något större i Skandinavien. Motorbåtarna är generellt dyrare än segelbåtarna. Hyde Yachts hjälper till med köp, försäljning, uthyrning, skötsel och besättning.
Besättning ingår i hyran av en yacht, där den minsta är 60 fot lång och kostar cirka 20 000 euro i veckan. Utöver detta pris tillkommer bränsle, mat, dryck, m.m.
Hyde Yachts etablerades i maj 2007 och har kontor i Danmark och England. Hyde Yachts ägs av ICAP HYDE ett dotterföretag till ICAP plc.(www.jehyde.com och www.icap.com), världens ledande interdealer mäklare. ICAP är verksam på marknader för ränta, kredit, valuta, energi och derivivater. ICAP hanterar dagligen affärer för 1500 miljarder dollar varav mer än 50 procent av handeln sker elektroniskt.

Den svenska slätskonerten Constantia med Haakon Malmborg som kapten ligger överraskande bra till, nr 6 totalt och 3 i sin klass B i The Tall Ships´Races 2007 första tävlingsetapp Århus (egentligen start utanför Falsterbo) till Kotka, längst in i Finska viken. Målet ligger utanför Tallinn. Vid rapportern 13 juli ledde den norska fullriggaren Christian Radich (70 år i år) både totalt och i klass A, följd av norska fullriggaren Sörlandet (80 år i år) som är nr 2 totalt och i klass A.
Det har blåst stark medvind över Östersjön. En fördel för de stora segelfartygen med rårigg.
Från Kotka till Stockholm startar en vänsskapssegling den 22 juli. Fartygen är i Stockholm den 27- 30 juli.
Stor hamnfestival. Start för kappseglingen till slutmålet i polska Szcezecin den 31 juli utanför Sandhanmn.

Följ fartygens positioner via länken http://www.tallshipsraces.com/mapping

Positionerna finns även på http://www.tallshipsraces.com/results

Årets Eurocard Gotland Runt blev en ovanligt snabbseglad regatta. Redan strax efter klockan sju på onsdagsmorgonen kom sista båt i mål i Sandhamn. Av de 246 startande båtarna i Eurocard Gotland Runt fullföljde alla utom fem som av olika skäl bröt tävlingen. Väderförhållandena var idealiska under hela regattan med lagom starka vindar och inga riktiga stiltjebälten.

Totalsegare inom de två IMS-klasserna blev Ingemar Hertzman på IMX 40:an Du Soleil II. Han vann också klassen IMS 1. I år kappseglade cirka 2000 seglare i tolv klasser på fem olika banor. De snabbare och större båtarna seglade längre banor för att det skulle bli en mera samlad målgång.

– Det känns som att denna indelning blev en succe, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich, som aldrig tidigare upplevt en så tät målgång.

De flesta båtarna gick i mål under tisdagskvällen och natten till onsdag. Under en fyratimmarsperiod passerade 132 båtar mållinjen vid Skanskobb, vilket enligt funktionärerna var ett nytt rekord.

En nyhet för i år var satsningen på den enklare mätregeln LYS, där det fanns två klasser som samlade 98 startande båtar.

– Inför nästa år ska vi satsa ytterligare på förstagångsseglare, som i år seglat LYS. Inom denna grupp tror vi att vi kan samla ännu fler deltagare, säger Fredrik Feldreich.

Tävlingsledningen hoppas också på fler nya entypsklasser. Årets nya klass X35 samlade 11 deltagare. Här är det första båt i mål som vinner till skillnad från i övriga klasser där det är omräknad tid som gäller.

Här är årets resultat i Eurocard Gotland Runt klassvis:

IMS1
1. Du Soleil II, Swe. Ingvar Hertzman
2. HQ Bank, Swe.
3. Data Communication, Swe. Ralf Aspholm

IMS 2
1. Fortina Fun, Fin. Tom Finell
2. Xanthe, Fin. Sami Penttilä
3. Lady X, Swe. Mikael Algvere

ORC Grand Open
1. Royal Blue, Swe. Jonas Claesson
2. Edin Progressiva, Swe. Roger Edin
3. Spirit, Swe. Carl-Gutaf Piehl

ORC Club 1
1. UK Syversen, Swe. Anders Nordström
2. C´est la vie, Swe. Jan Knutsen
3. La Ganadora, Swe. Johan Kull

ORC Club 2
1. Notre Dame, Swe. Per Olof Sahlström
2. My Way, Fin. Michael Sundblom
3. Walenna II, Swe. Carl Wale

ORC Classic Yacht Baltic Race
1. Carela, Swe. Per Henricsson
2. Anahita, Swe. Carl Urban
3. Anitra, Swe. Henrik Kahm

LYS 1
1. Wafi, Fin. Jesse Aarnio
1. Sofia XV, Swe. Lars Meijer
2. Modintryckoffset, Swe. Carl Johan Marnell

LYS 2
1. Nordimar, Swe. Lennart Eriksson
2. Trassel, Swe. Bertil Tobiasson
3. Molnet, Swe. Peter Svanberg

Multi 30 Open
1. Knot, Swe. Fredik Adilstam
2. UBS, Swe. Anna Drougge

Multi 60 Open
1. HiQ, Swe. Klabbe Nylöf

J/80
1. Björnsnabben, Swe. Björn Wennerström
2. Rastaren, Swe. Jens Utbult
3. MK-Produkter, Swe. Lars Gellerhed

X-35
1. Audi R 8, Swe. Jonas Häggbom
2. Roxanna, Fin. Kimmo Vähätalo
3. Escape, Swe. Peter Pohl

EUROCARD GOTLAND RUNT 2006 – 220 BÅTAR I NIO KLASSER.
85 nya båtar, fyra olika banor:
Bana Alfa 430M – Flerskrovsbåtarna Multi 30 och 60 Open. Går till Svenska Björn efter start.
Bana Bravo 363M – Alla IMS båtar och Grand Open klassen.
Bana Charlie 339M – ORC Club 1 och 2 samt J80:orna. Rundar Hoburgen men inte Knolls grund.
Bana Baltic Race Classis Yachts 177M -Klassiska båtarna. Rundar Salvorev söder om Gotska Sandön.
J80 klassen har 5, IMS 1+2 har 73, ORC Club har 133, Multi Open 30 och 60 klassen har 9 deltagare.
Starttiderna på söndag:
12.00 J80 + ORC Club 1 + 2
12.15 IMS 1+2
12.30 ORC Classic
12.45 Grand Open
13.00 Multi 30 Open + Multi 60 open

Bilden: Audi R10 GR.

Info www.gotlandrunt.se

Sverige har under flera år varit drivande och positiva till idén med sjömotorvägar. Östersjöländerna genomförde under 2006 en utlysning för sjömotorvägsprojekt i Östersjön. Nu har turen kommit till Nordsjöregionen där Sverige nu tillsammans med Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Belgien går ut med en gemensam uppmaning till aktörerna inom transportsektorn att lämna förslag på intressanta sjömotorvägsprojekt.

Sjömotorvägar ingår som en del i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som delvis finansieras med EU-medel. Utlysningen kommer att fokusera på förbättringar och utveckling av multimodala transportstråk där sjöfarten innehar en viktig roll. Syftet är bland annat att uppnå en överflyttning av gods från väg till sjöfart samt en ökad tillgänglighet i transportsystemet. Med sjömotorvägar ska transporterna effektiviseras genom att infrastrukturen i hamnarna utvecklas och anslutningarna till hamnarna förbättras.

– Det är mycket glädjande att länderna runt Nordsjön har enats om att genomföra den här utlysningen och jag hoppas att detta ska leda till intressanta projektförslag från de berörda aktörerna säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i en kommentar.

Nordsjöländerna öppnar alltså den 9 juli 2007 en projektutlysning för sjömotorvägsprojekt. Utlysningen kommer att vara öppen till mitten av oktober 2007. Utlysningen riktar sig till bland andra hamnar, infrastrukturägare och transportföretag som vill utveckla sjömotorvägsprojekt inom, eller till- och från, Nordsjöregionen.

Inkomna projekt kommer att utvärderas av berörda länder och utvalda projekt kommer att skickas vidare till EU-kommissionen för en slutlig utvärdering och beslut om medfinansiering från EU:s TEN-T program.

Närmare information finns på Sjöfartsverkets hemsida, www.sjofartsverket.se

Årets upplaga av Gotland Runt, den 70:e i ordningen, startade den 1 juli. 60 fots-trimaranen HiQ med skeppare Klas ”Klabbe” Nylöf och hans co-skipper Andreas Andersen mötte stora utmaningar när de seglade den långa tävlingen ”double-handed” – dvs med endast två besättningsmedlemmar mot normalt åtta.

Anledningen var att man tränar inför den globalt kända transatlantkappseglingen Jaques Vabre där man planerar att ställa upp med samma besättning.

Klabbe Nylöf är rankad som en av Sveriges mest meriterade seglare med vinster i Nokia Oops Cup och Whitbread och ställde upp i Gotland Runts trimaranklass för åttonde året i rad. Knappt 46 timmar efter startskottet gick HiQ över mållinjen – en stor bedrift för en tvåmannabesättning.

Efter en seglats med en maxfart på 30 knop och en snittfart på 12 knop så gick HiQ över mållinjen efter knappt 46 timmar på sjön och hamnade i år
överst på prispallen i sin klass.

Det var två tuffa seglingsdagar med endast några få timmars sömn, men nu ser Klabbe och Andreas fram emot lite semester innan Göteborg Offshore race som går av stapel 9-11 augusti.

Naturvårdsverket har beslutat att dela ut bidrag på 24,5 miljoner till länsstyrelser och andra myndigheter. Pengarna ska användas till åtgärder för att förbättra miljön i Östersjön och Västerhavet.

Regeringen beslutade i dagarna att ge Naturvårdsverket ett anslag för havsmiljö på 40 miljoner kronor för 2007. En stor del av anslaget fördelas nu i form av bidrag till andra myndigheter.

– Stora insatser behövs för att lösa miljöproblemen i Östersjön och Västerhavet. Bidragen innebär att arbetet nu kan ta ett stort kliv framåt, säger Björne Olsson, chef för Havsmiljöenheten.

Bidragen till länsstyrelserna kommer bland annat att gå till att inventera behovet av restaurering av övergödda havsvikar och kustnära sjöar samt planera och kostnadsbedöma prioriterade insatser.

Länsstyrelserna i Skånes, Västra Götalands och Stockholms län får sammanlagt 5 miljoner för att i samarbete med kommunerna ta fram metoder, planeringsunderlag och påbörja åtgärder för att minska miljöpåverkan på havsmiljön från enskilda avlopp.

Sjöfartsverket får 1 miljon för att ta fram digitala kartor med djupdata och SMHI får 400 000 för arbete med att ta fram prognoser för algblomning i Östersjön och Västerhavet.

Havsmiljöanslaget kommer även att användas för ytterligare bidragsbeslut mot slutet av sommaren och till att bekosta åtskilliga åtgärder och utredningar som regeringen har gett Naturvårdsverket i uppdrag att svara för.

Naturvårdsverkets beslut om fördelning av bidrag (pdf 217 kb)

Läs mer om Naturvårdsverkets arbete med havsmiljöfrågorna på vår webbplats