nyhetstest

Genom att samla sina försäkringar hos If sänkte Lisa Persson premien för sin ögonsten, en 26-fots Aquador Coupé med vitt skrov, ankarspel, teakdäck och en VP D6, med 20 procent. Totalt kapade Lisa kostnaden för sina försäkringar med 2.819 kronor när hon valde If Plus.

Genom att samla två eller flera av sina försäkringar i förmånsprogrammet If Plus hos If kan båtägare, mopedister, bilister och hojåkare spara betydande summor på för-säkringspremierna för sina klenoder.

Lisa Persson här ovan, som har en nästan ny båt av det lite bättre slaget (köpet möjliggjordes genom ett oväntat arv), sparar 2.214 kronor om året på sin båtförsäk-ring hos If tack vare If Plus-rabatten. Allt som krävs är att hon även har sin hemför-säkring, som är If Plus-rabattgrundande, hos If.

Lisa har även en moped och en veteranbil, en älskad Ford Anglia 105E -59. Även moppen blir billigare att försäkra med If Plus men veteranbilsförsäkringen får hon ingen rabatt på. Men om hon gör slag i saken och köper den tre år gamla Golf en arbetskamrat har erbjudit henne (Anglian har, i ärlighetens, namn varit rätt tjurig de senaste vintrarna med sitt sexvoltssystem) så får hon If Plus-rabatt på bilen också, och dessutom får hon ännu större rabatt på båtförsäkringen.

Info:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/829301C9074EBE76C1257090004DB15B

Helly Hansensponsrade Ericsson Racing Team har nu påbörjat förberedelserna inför Volvo Ocean Race 2008-2009. Testseglatsen gick mellan Stockholm och Lanzarote där den första uppsättningen av tekniska seglingskläder från Helly Hansen testades. Besättningen kommer att testa kläderna under vintern och våren för att eventuella förbättringar ska kunna göras och utrustningen ska vara i absolut toppklass när tävlingen väl drar igång.

I en tävling som Volvo Ocean Race måste besättningen vara utrustad med funktionella kläder som kan klara av alla tänkbara väder. Tävlingen går jorden runt vilket medför allt mellan stekande hetta till bitande snöstorm. Helly Hansen har utnyttjat sina många års erfarenhet av havssegling för att ta fram kläderna till Ericsson Racing Team. Helly Hansen har även hämtat idéer och kunskap från andra produktområden man arbetar med, exempelvis skid-, frilufts- och arbetskläder.

– Segling är en elitidrott där utrustningen spelar en avgörande roll, säger Karl-Einar V. Jensen på Helly Hansen. Volvo Ocean Race är omöjlig att genomföra utan rätt utrustning och kunnig besättning. Vårt mål är att Helly Hansens kläder ska ge Ericsson Racing Team en fördel gentemot konkurrenterna, fortsätter Jensen.

Även vanliga konsumenter kommer att kunna dra nytta av samarbetet mellan Helly Hansen och Ericsson Racing Team. Från och med våren 2008 kommer de tekniska lösningar och förbättringar som utvecklats i samarbete med Ericsson Racing Team att användas i Helly Hansens kollektioner.

Pressmeddelande
Fr o m den 1 augusti är Mastervolt Sweden AB exklusiv distributör för de världsledande marinelektronikmärkena Simrad samt B&G. Mastervolt fortsätter även med distributionen för Northstar marinelektronik och representerar nu alla tre fabrikaten i Sverige.
Mastervolt Sweden AB tar också över det Svenska dotterbolaget, Navico AB, från moderbolaget i Norge.
”Vi vill expandera vår produktportfölj på marinelektronik och med Simrads breda och kompletta sortiment samt B&G:s världsledande instrument för de professionella seglarna, kan vi erbjuda våra kunder ett mycket stort och komplett produktutbud.” säger Ulf Andersson, VD på Mastervolt Sweden AB
”Med alla nyheter från Simrad och B&G som kommer att lanseras på den svenska marknaden under hösten får de svenska konsumenterna ett bredare sortiment än någonsin att välja på.” fortsätter Ulf Andersson.
“Mastervolt Sweden AB kommer att öka Navico´s service och support rejält för både båtvarven och konsumenter på den svenska marknaden” säger Jens-Thomas Pietralla, Navico President och CEO.
Simrad är idag en av de världsledande tillverkarna av marinelektronik och är representerat i över 60 länder. Simrad har ett av de allra största och bredaste produktsortimentet med bl a radar, plotter, fishfinder, autopiloter, VHF, sattelit kommunikation, instrument, m.m.
B&G är världsledande på navigationsutrustning till framförallt racingsegelbåtar och seglare som kräver det absolut bästa, t ex de flesta Volvo Ocean Racebåtarna.
Mastervolt är världsledande på strömförsörjningsprodukter, t ex batteriladdare, inverters, elverk, paneler m.m. Mastervolt installeras på fler än 90% av alla båtar över 22 fot som byggs i Sverige.
Navico är moderbolaget för sju etablerade marinelektronikfabrikat: B&G, Eagle, Lowrance, Navman, MX Marine, Northstar samt Simrad. Navico har ca 2800 anställda och en omsättning på ca 2,5 miljarder SEK.
Info www.mastervolt.se

I nästan tio år har svenska reningsverk stått frågande till varifrån de höga halterna av det farliga miljögiftet nonylfenol kommer. Analyser som Naturskyddsföreningen nu gjort av handdukar visar att dessa innehåller så höga halter av giftet att det kan förklara halterna i avloppsvattnet.

Flera kommuner och kommunala vattenverk upptäckte de höga halterna av nonylfenoler i avloppsvattnet för ungefär tio år sedan. Hur giftet hamnar där har varit en gåta och stora ansträngningar har gjorts för att hitta källan. Inom EU är det nämligen förbjudet att använda nonylfenol eller nonylfenoletoxilat, som bryts ner till nonylfenol, i verksamheter som innebär att ämnet kan komma ut i miljön.

– Textilier importerade från länder utanför EU innehåller farliga miljögifter, ämnen som till stor del kommer ut i den svenska vattenmiljön.
Det är dags att EU och de svenska myndigheterna sätter stopp för detta, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

Nonylfenol är svårnedbrytbart och tas upp av växter och djur i miljön.
Ämnet är mycket giftigt för vattenorganismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter på miljön. Nonylfenol har hormonstörande effekter vilket innebär att t.ex. hanfiskar kan få honegenskaper. Det finns idag inget förbud att importera varor som innehåller nonylfenoler eller nonylfenoletoxilater.

Inför Naturskyddsföreningens kampanj ”Tyg eller Otyg?” under Miljövänliga Veckan (v. 40) har föreningen låtit analysera 20 handdukar inköpta i svenska butiker. Alla handdukarna visade sig innehålla nonfenoletoxilat, ett ämne som snabbt bryts ner till nonylfenol. I en av handdukarna, en handduk inköpt på Coop, var halten mycket hög – 1 procent.

Resultatet av analysen är nu överlämnat till Kemikalieinspektionen som ska avgöra om åtgärder ska vidtas mot återförsäljarna. Analyserna visade också att handdukarna innehöll flera olika tungmetaller, bland annat bly, kadmium och krom. Dessutom innehöll flera handdukar formaldehyd och några brom i höga halter.

Undersökningar och beräkningar gjorda på Stockholm Vatten har visat att det under ett år passerade 1,6 ton nonylfenol genom stockholmarnas avloppsvatten. Enligt preliminära beräkningar kan innehållet i textilproverna förklara hela den mängden. Ungefär 30 procent av nonylfenolet hamnar i avloppsslammet, 30 procent bryts ner och resten, alltså 40 procent, följer det renade avloppsvattnet ut i omgivande vattendrag.

– Vår bedömning är att det handlar om tiotalts ton av detta farliga gift som sprids i naturen i Sverige varje år, säger Mikael Karlsson.

Nonylfenol används i olika tvättprocesser under tillverkningen av handdukarna.

– Som konsument står man handfallen, det är omöjligt att veta vilka handdukar som är ofarliga. Nu är det upp till de svenska butikskedjorna att ta ansvar för sina produkter och ge konsumenterna mer information. Vi hoppas att fler väljer att miljömärka sina handdukar med Bra Miljöval, Svanen eller EU-blomman, det gör det lättare för konsumenterna, säger Frida Hök, handläggare på Bra Miljöval, Naturskyddsföreningen.

Mer fakta:
Hela listan på handdukarna med miljögifter [ http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/handdukar_tabell.pdf

Efter nästan nio år vid rodret på Göta kanalbolag lämnar Claes-Göran Österlund bolaget under början av 2008. Under Österlunds tid som kanaldirektör har Göta kanal genomgått en utveckling från vattenled till ett upplevelseområde och ett av Sveriges mest besökta turistmål.
– Skälet till att jag lämnar bolaget, säger Claes-Göran Österlund, är att jag har jobbat mycket, vilket gjort att min familj fått sköta allt hemma, hus och djur. Jag älskar mitt jobb och kanalen. Det enda sättet att varva ner är att sluta. Nu vill jag ge tillbaka till min familj, det som de har gett mig under 23 år.
– Jag känner att Göta kanal är väl rustad för framtiden med ett starkt varumärke och en pågående turistisk utveckling av kanalen, säger Claes-Göran Österlund.
– Som ordförande i Kanalbolaget har det varit underbart att jobba med Claes-Göran Österlund, säger Björn Eriksson, landshövding i Östergötland.
– Vad som hänt med Kanalbolaget under hans ledning saknar motstycke. Under sina år på Göta kanal har Claes-Göran utvecklat verksamheten från en vattenled till ett upplevelseområde. Det han har gjort kommer att kommas ihåg historiskt.
– Claes-Görans vilja att av personliga skäl avgå respekterar jag till fullo. Han kommer för alltid att personifiera kanalen, avslutar Björn Eriksson.

Fakta om Göta kanal
Göta kanal byggdes mellan 1810 och 1832 och har i år firat 175 år. Totalt deltog 58.000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar och är 190 km lång. Göta kanalbolag bildades 1810. Fram till 1978 var kanalen i privat ägo då bolaget övertogs av staten och ligger numera organisatoriskt under näringsdepartementet.
Göta kanal är idag ett av Sveriges mest populära resmål med 1,4 milj gästnätter och en turismomsättning på 614 milj kr.
Info www.gotakanal.se

Den fjärde modellen som snart sjösätts av Delta Powerboats har kommit till som ett resultat av tidigare kunders önskemål.
Det är en allvädersbåt med det bästa från de andra Delta-båtarna i en unik kombination. Skrovformen är i stort sett lika som hos Delta 40 Walkaround, med ett tvärsteg som ger högre fart, lägre bränsleförbrukning och samtidigt ett stabilt gångläge.
Salongen är hämtad från Delta 25 SC, med föraren i centrum bakom passagerarna och med samma stora taklucka. Skillnaden är att det blivit mer svängrum och en glasvägg mot akterdäck som i sin tur har en sidogång på styrbordssidan fram till det nedsänkta fördäcket. Allt för ökad komfort och säkerhet.
Förkabinen har en stor dubbelkoj plus en mindre stickkoj och här finns också en riktig toalett med tank. Ett utfällbart pentry och ett matbord kommer att finnas som extrautrustning för de som inte bara vill ta sig “från A till Ön”. Delta 29:an är ovanligt mångsidig och fungerar lika bra som weekend eller semesterbåt, som till snabba transporter eller sportfiske.
Längd 9,25 m
Bredd 2,70 m
Design Lars Modin
Vikt ca 2.500 kg
Motor VolvoPenta D4 300 hk

Info www.deltapowerboats.eu

När statistiken för sommarmånaderna, juni, juli och augusti, summeras så har det slagits besöksrekord på Vasamuseet i år igen. Drygt en halv miljon besökare klev in på Vasamuseet denna sommar. Det är 40 000 fler än i fjol. Hittills totalt i år har Vasamuseets besöksantal ökat med ca 9%. Detta avspeglar direkt det ökande resandet till Stockholm. En del av museets publikökning beror på det stora antalet kryssningsfartyg som anlöpt Stockholm hamn i sommar.

Ibland har köerna ringlat sig till museet och besökare har fått vänta på att komma in. Så är det också vid andra stora besöksmål i världen, som Sixtinska kapellet eller Louvren. Vasamuseets chef Klas Helmerson säger, att museets stora popularitet är glädjande, och att man nu måste nu titta på möjligheterna att öka husets kapacitet för att kunna härbärgera långt fler besökare än vad det byggdes för.

De utländska besökarna utgör enligt stickprovsenkäter den största besökskategorin, 75 %, med tyskar och amerikaner i topp. Andelen svenskar är därmed 25% – en siffra som ökat från fjolåret då undersökningarna visade på endast 15%. En regnig sommar ger ofta fler svenska besökare.

Sjöhistoriska museet visar strålande besökssiffror. Hittills i år har 46202 personer besökt museet, vilket är 10000 fler än vad man hade under hela 2004, senaste året med entréavgift.

Höjdpunkten var juli månad då Sjöhistoriska kunde räkna lika många besökare som i juli 2005 respektive juli 2006, de år då fri entré gällde.
– Just nu är vårt stora dragplåster utställningen ”Tintin till sjöss” som öppnade i maj. Tintin är en upplevelse, men Tintin-besökarna stannar också och ser annat i museet och går hem med ny kunskap. Just så vill vi att Sjöhistoriska museet ska fungera!, säger museichef Hans-Lennart Ohlsson.

Sju års intensivt rekonstruktions- och tillverkningsarbete lider mot sitt slut. De sista detaljerna till hjulångaren Eric Nordevall II:s balansångmaskiner är strax klara för montering på Motala Verkstad. Samma verkstad som 1836 tillverkade Daniel Frasers sinnrika originalmaskineri.
Snart är det dags för provkörning.
Maskinerna, som är på vardera 17 hk och härstammar från 1700-talets teknik, är de enda i sitt slag i världen.

Storslagen händelse
– Det är en storslagen händelse som nu närmar sig, säger maskinsamordnare Anders Hellberg på Föreningen Forsviks Varv.
– Några detaljer ska justeras och fininpassas, men snart är vi redo för sanningens minut efter sju års ihärdigt arbete och finansieringsbestyr, förklarar Anders Hellberg.
Föreningen Forsviks Varv i Forsvik driver och samordnar projekt Eric Nordevall II, en replik av 1836 års hjulångare med samma namn som sjönk till Vätterns botten 1856. Ett världsunikt projekt.

Exklusiv hjulångare
1980 återfanns det nästan helt intakta fartyget och efter många års marinarkeologiska undersökningar påbörjade Forsviks Varv det omfattande replikbygget av världens äldsta bevarade maskindrivna fartyg.
Förutom samordningen av projektet byggs i Forsvik det 28,6 meter långa skrovet som beräknas vara sjösättningsklart 2008. Där läggs just nu de sista invändiga garneringsvarven och det första, 3,6 diameter stora skovelhjulet färdigställs.
Karlskronavarvet tillverkar den 20 ton tunga ångpannan av 15 mm tryckkärlsplåt som nitas och diktas enligt 1836 års metoder.
Eric Nordevall II får en totalvikt på 150 ton och ska som sin föregångare gå i exklusiv passagerartrafik på Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg och på de stora sjöarna.

Info www.nordevall.com

Förra året upplevde över 22 000 besökare Skepps- och Kastellholmarnas alla evenemang. Nu är det dags för årets Skeppsholmsdag, söndagen den 9 september kl. 11-17.

Succén Skeppsholmsdagen återkommer
Skeppsholmsdagen, som blivit ett årligt evenemang, hålls för sjunde gången i rad. Årets tema är “kajkant” och under dagen bjuds på upplevelser inom konst, teater, dans och båt- och byggnadskultur. Öns olika maritima och kulturella aktörer visar upp sina verksamheter och det finns garanterat något för alla smaker. Statens fastighetsverk visar Skeppsholmskyrkan, Styckekranen, Boställshusen och Vattentornet, som under resten av året inte är öppna eller tillgängliga för beökare. Läs mer om programmet i dokumentet nedan.

Info www.skeppsholmsdagen.se

TTG har förvärvat maringuiden.se
– Maringuiden.se är landets ledande och äldsta båtsajt. Den passar bra in i vår satsning på båtsegmentet och kompletterar våra magasin samtidigt som den stärker vår position på webben, säger Christopher Holmerin Chef TTG nya medier.
– Vi har en lång tradition och unik kompetens när det gäller båtjournalistik. Nu skall vi ytterligare stärka varumärket och se till att maringuiden.se befäster sin ställning som den ledande båtsajten i Sverige, säger Mats Göthlin ansvarig utgivare för Båtnytt och Segling.
Maringuiden.se startades 1996 och har fram till förvärvet drivits av grundarna Dick Jexby och Jan Andreasson. Dick Jexby är mycket nöjd med att just TTG tar över sajten då de har de rätta förutsättningarna för att utveckla den såväl redaktionellt som kommersiellt.
– Vi vill genom förvärvet av maringuiden.se ge annonsörerna attraktivare kommunikationsmöjligheter till våra läsare oavsett om det är i tryckt eller digital form, säger Henrik Salén försäljningschef för båtsegmentet på TTG.
Info www.maringuiden.se

Motorer som kan drivas med alla förnybara drivmedel som idag finns tillgängliga på marknaden är en av flera nyheter som Scania i morgon, onsdag, presenterar i samband med sin kapitalmarknadsdag i Södertälje.
Scania breddar också sitt lastbilsprogram med den nya G-serien och en utökning av P-serien. Det bredare utbudet gör det möjligt för kunderna att specificera fordon som mer exakt passar deras behov.
Även bussprogrammet breddas med nya modeller för linjetrafik.
På den snabbt växande och allt viktigare tjänstemarknaden finns också flera nyheter som bidrar till att maximera tillgängligheten och intjänandeförmågan för kunden. Scania gör till exempel en global satsning på förarträning och lanserar ett nytt system för uppföljning av fordonen i åkeriägarens vagnpark.
Info www.scania.com


När hösten nu närmar sig Skandinavien tar Ericsson Racing Team ett nytt kliv i sin satsning mot Volvo Ocean Race 2008-2009. På tisdagen lämnade Ericssons träningsbåt Stockholm med siktet inställt på Lanzarote och träningscampen som ska bli teamets bas i nästan ett år.

– Den här resan blir vår första längre testsegling. Framför oss har vi drygt 2 500 sjömil som vi ska klara av på 9-10 dagar. Och vi har med oss fyra-fem nordiska seglare som ska övertyga oss om att de ska vara med i vår besättning i Volvo Ocean Race, säger den svenske skepparen Anders Lewander.

Det är Ericssons träningsbåt, som nu lämnat Sune Karlssons båtvarv i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Den hette tidigare ABN AMRO One och vann förra Volvo Ocean Race. Nu är den träningsbåt för Ericsson Racing Team och därmed även målad i helt ny design. De två båtar som ska tävla för Ericsson i nästa Volvo Ocean race byggs i Kista utanför Stockholm. Den första sjösätts i sent i höst och den andra under våren.

För besättningen kommer Ericsson Racing Teams nya träningsbas på Kanarieöarna att bli deras hem i vinter. Platsen är vald med omsorg. Den kanariska arkipelagen har ett av världens bästa klimat med bra vindförhållanden och väldigt få regndagar. Det ger bra förutsättningar för effektiv träning och få förlorade dagar på grund av ingen vind eller regn som påverkar det tekniska utvecklingsarbetet.

Basen blir Puerto Calero på Lanzarote. Det är den enda marinan i arkipelagen som kan erbjuda kajplats, landbas, segelloft och boende, inom fem minuters promenad. Dessutom ligger Puerto Calero endast tio minuter från flygplatsen på Lanzarote och marinan ställer upp som officiell träningsbas åt teamet.

Photo: Oskar Kihlborg

Info www.ericssonracingteam.com

Två män i 50- resp 25-årsåldern omkom på tisdagen efter att en segelbåt slagit runt. Personerna och båten återfanns i sundet mellan Öregrund och Gräsö.
Sjöräddningscentralen har med ett flertal båtar och en helikopter sökt igenom området kring fyndplatsen utan att finna några ytterligare personer. Polisens efterforskningar har kunnat säkerställa, att inga ytterligare personer funnits ombord.
Orsaken till olyckan är inte känd. Det är ej heller klarlagt var och när olyckan inträffat.
Insatsen är härmed avslutat som Sjöräddning. För övriga frågor kring händelsen och personerna hänvisas till Polisen i Uppland.

Nedan följer pressinformation nr 1
Segelbåt slog runt utanför Öregrund – 2 personer hittills funna
2 ej kontaktbara personer har hittills återfunnits efter att deras segelbåt slagit runt, utanför Öregrund. Sjöräddningscentralen bedriver nu efterforskning efter ytterligare personer i området runt fyndpositionen.
Vägfärjan Pluto larmade Sjöräddningscentralen kl 14:20 om att man observerat en 5-6 m lång segelbåt, som låg upp och nedvänd i sundet mellan Öregrund och Gräsö. Sjöräddningssällskapets båtar från stationen i Öregrund, Olof Wallenius II och Björn Christer engagerades.
Kl 1452 larmar en person från varvet i Öregrund, att man från land observerat en person i vattnet. Denna person, en man, var vid återfinnandet ej kontaktbar.
Enheterna fann kort därefter, kl 1500, ytterligare en man i vattnet. Även denne var ej kontaktbar.
De två männen förs i ambulans till sjukhus. Deras identitet är i nuläget ej känd, varför det heller ej är känt om de var flera i båten. Man får alltså utgå ifrån att det kan vara flera personer som fallit i vattnet från segelbåten.
Följande resurser deltar just nu i sökandet:
• Rescue Olof Wallenius II
• Rescue Björn Christer
• Rescue Manon Wallenius
• Helikopter Lifeguard 992
• Dykare från Räddningstjänsten Östhammar.
• Flamman från Räddningstjänsten Östhammar
• Privat båt från varvet Öregrund
Polisen har fått i uppgift att efterforska personernas identitet, samt undersöka om någon kan veta hur många man var i segelbåten.
Vädret på platsen: vind mellan nord och nordväst, 24-25 m/s i byarna.
Informationen utsänd av Sjöräddningscentralen i Göteborg
Foto: Sjöräddningssällskapet

När Tjörn Runt avgjordes 18 augusti seglade svenska HiQ Sailing Team åter hem vinsten. 60 fots-trimaranen HiQ med skeppare Klas ”Klabbe” Nylöf i spetsen har därmed klarat av ytterligare en etapp på ”Rekordsommaren”.
Under tävlingen Tjörn Runt slogs det gamla rekordet med ca en halvtimmes marginal när trimaranen seglade in på 2 timmar och 8 minuter och över mållinjen gick det i över 30 knop!
Sommaren 2007 går i rekordens tecken för HiQ. Målet har varit att vinna alla stora kappseglingar samt slå så många rekord som möjligt och än så länge är målet inom räckhåll.
Trimaranen har deltagit i ett flertal kappseglingar, bland annat Lidingö Runt, Gotland Runt, Göteborg Offshore Race samt nu senast Tjörn Runt.
– Det har gått väldigt bra under sommarens seglatser och vi är otroligt nöjda. Vi ser fram emot helgens rekordförsök i Danmark Runt, men även sensommarens höjdpunkt Blå Bandet då vi kommer segla two-handed från Ystad till Haparanda, säger Klabbe Nylöf, skeppare HiQ Sailing Team.
Den 29 september är det även dags för Nacka Speed Sailing Day där HiQ Sailing Team även satsar på att hamna överst på prispallen.
HiQ-trimaranen mäter 18 x 18 meter, väger 5 ton samt uppnår en toppfart på ca 40 knop.

–”En ökning av antalet utställda båtar med ca 65% jämfört med förra året! Visserligen har samarbetet med Biskopsudden bidragit, men att ökningen skulle bli så här stor, är till och med vi arrangörer imponerade av, säger en nöjd Picko Troberg. Jag ser det som ett bevis för att marknaden för nya båtar fortfarande är minst sagt het och tack vare ovanligt många nyheter får mässbesökarna mycket intressant att se fram emot”.

Mysteriet med den försvunna lyxbåten.
Vem minns inte alla skriverier om den läckra motoryachten Itama 40 som “någon lånade” och som under mystiska förhållanden hittades i Göta Kanal några dagar senare… Hon är tillbaka och i ett strålande skick.
Notera även världsnyheterna Bavaria 33 Sport och 37 Sport, samt för Sverige helt nya Örnvik 700 Weekend, Elling E3 och Flipper 705 DC.

Träbåtsälskarna får också sitt.
Miss Chris… Vi pratar om en 26 fots skönhet i vackraste trä, kallbakad kryssfanér i mahogny, av klassisk 30-talsmodell. Helt nyproducerad efter dagens krav på säkerhet – men med den rätta känslan inbyggd. Det lilla västkustföretaget SeaMaster presenterar denna klassiska drömbåt, nybyggd av högsta kvalitet och största hantverksskicklighet – på andra sida jordklotet.

På segelbåtssidan finns mycket spännande – bland annat MacGregor 26 som tack vare sänkköl gör den trailerbar och medger tillträde till riktigt grunda vikar. I brist på vind gör båten 22 knop med sin 50 hk motor!
På plats finns också den imponerande Ocean Race-deltagaren – Ericssons V70 – mässans största båt!

Förutom alla nya båtar finns mycket annat som inte visats tidigare. En helt ny typ av fender presenteras, liksom ett nytt ankarspel, Anchormatic en ännu lättare kompaktmodell som väger endast 19 kg! Ett ankarspel som underlättar ankringen maximalt för alla ombordvarande och är idealiskt vid ensamturer. Man sköter enkelt och smidigt ankringsprocessen från förarplatsen med hjälp av frikopplingsfunktionen.
Dessutom presenteras en värmekamera som väsentligt förbättrar säkerheten ombord vid navigering i såväl mörker som dimma.

Info www.flytandebatmassan.se

Nimbus 27 Nova S har världspremiär i samband med Nimbus Boats Öppet Hus i Långedrag. Båten är den andra i ordningen i Nimbus nya serie av båtar, kallad S-serien. S står för sidewalk vilket innebär en layout där det är enkelt att kliva på båten och vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst.
Nya sportiga familjebåten 27 Nova S är lillasyster till 30 Nova S och bygger på samma framgångsrika koncept. Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det LÄTT att röra sig ombord och att lasta jollen eller fiskeutrustningen.
Utvecklingen av Nova 27 S har gått under måttot LÄTT. Båten har låg vikt, är lätt att handha samt den är lätt att producera. Detta ger en mängd fördelar både för båtägaren och i tillverkningen samt, inte att förglömma, för miljön. Genom att båten är lätt gör den god fart också med mindre motor vilket minskar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av både skadliga avgaser och koldioxid. Eftersom vikten är låg förbrukas mindre råvaror och i hela kedjan från tillverkning till kund uppnås miljöfördelar. På toppen av detta används för nästan all plasttillverkning en mycket miljövänlig sluten tillverkningsprocess. Produktionstekniken som används kallas vacuminjicering och bygger på 2 formar som ligger mot varandra under vacum. Undertrycket drar in polyestern mellan formarna och eftersom metoden är sluten blir miljöbelastningen i stort sett obefintlig. Dessutom blir kvaliteten på slutprodukten både högre och jämnare.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Konceptet ”sidewalk” möjliggör för storleksklassen unika utrymmen. Trots att båten mäter endast 27 fot passar den utmärkt för hela familjens önskemål om allt från sport och fiske till bekväma långturer. Goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj är ovanligt i denna storleksklass. I den generösa ruffen inryms en stor v-bädd i fören samt en stickkoj bakåt i båtens styrbordssida. Dessutom en stor toalett med duschmöjlighet. Kojerna avdelas med utrymme för klädförvaring. Utöver kojerna i ruffen finns under kapellet i sittbrunnen en bäddbar dinett.
I båtens cockpit återfinns riktigt pentry med spis, handfat och kyl. På babordssidan finns soffor med bord emellan och akterut ett däck med soffa likt storasyster 30 Nova S.
Enkel kapellhantering, sportiga och samtidigt okomplicerade köregenskaper, rejäla avbärarlister och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 27 Nova S unika egenskaper. Detta ger båtägaren en lätt båt som med minimal miljöbelastning passar perfekt för de flesta aktiviteter som utövas till sjöss.

Info www.nimbus.se

När ”God Morgon Stockholm” i Radio Stockholm /P4 utlyste en tävling där lyssnarna på fick rösta fram det foto som ”bäst skildrade Sommar-Stockholm” vann en bild från evenemanget The Tall Ships´Races 27-30 juli 2007 då 116 av världens största och mindre segelfartyg gästade Stockholms hamn.

Fotografen, som har använt en liten Canon Ixus 4.0, heter Monica Remne. Konkurrensen var inte dålig; 90 stycken ofta utsökta Sommarstockholm-bilder! Se dem alla på Radio Stockholm/P4:as webb.

– Jag tyckte liksom att det här är Stockholm i sin prydno, fantastiskt vackert och tjusigt och massor med människor och så Stockholms hus i bakgrunden genom det här skeppet då, säger Monica Remne i radion.

BIlden: Det magnifika vita fartyget i förgrunden är mexikanska Cuauhtémoc, en över 90 meter lång bark. Foto: Monica Remne.

* Nästa gång ni kan se The Tall Ships´Races är 2008 mellan Liverpool, England- Målöy, Norge – Bergen, Norge – Den Helder, Holland.

* Nästa gång i Östersjön är år 2009: Gdnyia, Polen – St Petersburg, Ryssland – Åbo, Finland – Klaipéda, Litauen

* År 2013 finns det chans att återse de fantastiska fartygen i Stockholm, om vi ansöker om att få delta.

Etapperna år 2007 i Östersjön har varit:
Århus i Danmark. 5-8 juli
Kappsegling till Kotka den 9 juli
Kotka i Finland. Hamnfestival 18-21 juli.
Vänskapssegling till Stockholm den 22 juli.
Stockholm. Hamnfestival 27-30 juli.
Kappsegling till Szczecin den 31 juli.
Szczecin i Polen Hamnfestival 4-7 augusti

Öppna Varv på Orust fortsätter att växa och slår i år rekord. Årets utställning blir den största hittills och hålls 24–26 augusti.
Redan i mitten av maj var cirka 200 båtar anmälda till Öppna Varv. Taket för antalet deltagare går dock vid 180 båtar, så arrangörerna har haft ett styvt arbete med att försöka bereda plats för alla som vill vara med.
– Arbetet med Öppna Varv är i full gång och till vår glädje är det fortsatt högtryck som råder för arrangemanget. Det är cirka 200 båtar anmälda men vi har bara plats för cirka 180 båtar i hamnarna så några får kanske stryka på foten, säger Annika Nicke Lindqvist på Sweboat, ansvarig för Öppna Varv.
Bland förändringarna i år märks att Regina Yachts af Vindö kommer att ligga i hemmahamn på Vindön för första gången. Företagets båtar har tidigare legat i Henån.
– I år kommer vi även utöver det dryga 80-talet tillbehörsutställarna i Ellös att ha några utställare av tillbehör till motorbåtar uppe på Vindön och några av Najadvarvets underleverantörer kommer att ställa ut i hamnen i Henån.
– Det enda vi inte kan planera för eller med är vädret, men vi hoppas att solen ska skina på oss som vanligt.
Öppna Varv arrangeras i år 24–26 augusti.

Info www.sweboat.org

Foto: Peter Szamer

Stockholm 20 augusti 2007- Ericsson Racing Teams amerikanske skeppare John Kostecki har sagt upp sig och lämnar sitt uppdrag som skeppare för en av de två Ericssonbåtarna i Volvo Ocean Race 2008-2009.

– Jag lämnar teamet för att kunna ägna mer tid åt min familj. Jag känner att det inte är rätt tillfälle för mig att satsa all tid och kraft i ett jorden runt-projekt, säger John Kostecki.

Ericsson Racing Team förlorar en erfaren kraft men alla förberedelser för Volvo Ocean Race 2008-2009 fortsätter som planerat. Besättningen på den internationella båten fortsätter sina förberedelser och arbetet att finna en ny skeppare är redan igång. Kandidater saknas inte, vare sig externt eller internt. Och det återstår drygt ett år till starten. Därmed finns en hel del tid att hitta en ny skeppare, få honom att komma in i gänget och vara väl förberedd när skottet smäller i Alicante 11 oktober 2008.

– Jag har förståelse för Johns beslut och kan bara önska honom lycka till när han nu väljer att låta familjen gå i första hand. För alla oss andra i Ericsson Racing Team gäller det att arbeta vidare på samma sätt som vi gjort det senaste året, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team och fortsätter.

– Vi har redan en träningsbåt igång och under hösten kommer vi att inleda besättningsträning samt båt- och segeltester på vår träningsbas. Vi har ett fantastiskt team med designers, båtbyggare, seglare och annan personal av yttersta världsklass. Och vårt mål är fortfarande att en av våra båtar ska vinna nästa Volvo Ocean Race.

Besättningarna slutför nu de sista förberedelserna inför flytten till träningslägret på Lanzarote. Träningsbåten, vinnarbåten från förgående tävling, sjösätts inom kort efter en omfattande upprustning, nu bärande Ericssons färger och teamets grafik.

Ericsson Racing Team sjösätter i höst den första av två båtar som ska kappsegla i Volvo Ocean Race 2008-2009. En båt ska ha internationell besättning medan den andre kommer att bli en ren nordisk affär med nordisk besättning under ledning av den svenske skepparen Anders Lewander.

Info www.ericssonracingteam.com

Till årets Lilla Tjörn Runt var 322 anmälda. Tyvärr var vädret tufft och många seglare valde att inte gå ut. Men det var många som försökte. En del fick ge upp men 145 tappra seglare tog sig i mål.

Av de optimisterna som tog sig i mål blev det Hermann Tomasgaard, från norska Drøbaks SF, som knep första platsen. Två blev Victor Abenius från NYC. Bäste zoom 8 blev Oskar Sömermaa från KSS, bästa RS Tera L blev Emma Pakki från LSS och bäste Tera S Andreas Landahl från SSKA.

Det var i startområdet som vinden låg på som mest. När seglarna rundade Stenungsöns södra udde kunde de följa med vågorna och under Källösundsbron kom de i lä för vinden och det blev bitvist svårseglat.

Men det är inte alltid viktigast att blir totalvinnare. Det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen.

Blå startgrupp
1 Hanna Höije Karlsson (1997) KKKK 1:34:12
2 Albin Warnicke (1997) SSW 1:37:50
3 Stefenie Lindh (1997) RÅSS 1:39:13

Grön startgrupp
1 James Olsson (1996) SSKA 1:18:55
2 Andreas Svensson (1996) BKS 1:21:20
3 Johanna Skoglund (1996) VÄSS 1:22:24

Gul startgrupp
1 Lovisa Karlsson (1995) HJBK 1:15:41
2 Anton Olsson (1995) STSS 1:16:42
3 Madeleine Lexén (1995) RÅSS 1:18:20

Röd startgrupp
1 Hermann Tomasgaard (1994) DSF 1:10:16
2 Victor Abenius (1994) NYC 1:10:55
3 Harald Fæste (1994) DSF 1:11:03

Svart startgrupp
1 Oscar Lundqvist (1993) KKKK 1:12:22
2 Magnus Andersen (1993) Nesodden 1:12:38
3 Patrik Sturesson (1992) RÅSS 1:12:57

För fler resultat se www.stss.nu

Ingen kunde klaga på för lite vind under lördagens Tjörn Runt. Det blåste en stadig vind på 10-14 m/s, regnet höll sig (nästan) borta och det var grov sjö utanför Tjörns södra udde och västsida.
Göran Haglund i sin Neptunkryssare var den som nyttjade vinden och vågorna på allra bästa sätt och tog sig runt Tjörn på den vinnande tiden 4:57:02. Starkt gjort! Förra årets segrare, Hans Oskarsson, slutade på en 7:e plats men vann även i år sin startgrupp.
Även ett spektakulärt tidsrekord sattes när HiQ med Clabbe Nylöf vid rodret tog sig runt Tjörn på tiden 2:08:47.
531 båtar var anmälda till årets Tjörn Runt. 500 av dessa registrerade sig och 425 genomförde kappseglingen.

För mer resultat följ länken http://www.svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=822042

Första start går kl. 08:20
Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och årets kappsegling kommer nog att seglas i friska vindar. Första start går kl. 08:20 och därefter starter var 6:e minut.
I årets startfält av Tjörn Runt är hittills 488 båtar anmälda. Av dessa är 69 anmälda som familjebesättning och 12 med kvinnlig besättning. Efteranmälan kan göras under fredagen och vi hoppas naturligtvis på ytterligare deltagare.
Vem vinner, ja det är givetvis frågan… I startfältet finns förra årets vinnare Hans Oskarsson med sin Accent (nr 1010) och den tidigare flerfaldige vinnaren Emil Sandberg med sin Smaragd (nr 550). I de övriga besättningarna lurar flera väl meriterade seglare och många tidigare startgruppsvinnare. Johnie Berntsson står som rorsman på Toyota Edin Progressiva (nr 300) och vinnaren av PRO Tjörn Runt Mats Berntsson deltar med sin First (nr 526).

Info www.stss.nu

Den brittiska barken Lord Nelson, som seglar med handikappade trainees, vann det allra finaste priset i The Tall Ships´Races:”The Sail Training International Friendship Trophy”, utdelat som de andra priserna i sluthamnen Szezcin i Polen. Vandringspriset är ett vackert silverfat. Denna prestigefyllda trofé tilldelas det fartyg som under tävling och i hamn gjort mest för att främja internationellt samarbete och visat särskild god kamratanda. Vinnaren utses genom omröstning bland fartygens besättningar och är kanske vad man kan kalla ”The Tall Ships´Races ”själ”. Över hälften av besättningarna på alla fartyg skall vara mellan 15 och 25 år. Allt för att främja samarbete och utveckling mellan ungdomar från olika nationer.

Lord Nelson är utrustad för att segla med trainees med skilda fysiska funktionshinder. T ex deltog i år över 10 rullstolsburna trainees. De stora däcken och samarbetet gör att alla kan finna sin plats i teamen och delta.

Lord Nelsons kapten, Clare Cupples, är överväldigad:

– Det har varit vårt mål i de 17 år vi deltagit i tävlingen. Vi förstod att vi aldrig skulle komma att vinna kappseglingarna men på vårt stora fartyg kunde vi göra allt för att göra det möjligt för alla att delta i seglingen.

Info www.tsr07.se

Norska fullriggaren Christian Radich vann för tredje året i rad såväl A-klassen för de största fartygen sammanlagt för Race 1 och 2, som ”over all” för samtliga deltagande klasser i världens största kappsegling för stora segelfartyg The Tall Ships´Races 2007. Tilläggas kan att den stora skönheten Christian Radich, 70 år i år, också vann sin klass i det allra första The Tall Ships´Races år 1956 samt är känd som ”filmstjärna” såväl i vidvinkelfilmen Windjammer som kom 1958 och i TV-serien Onedinlinjen.

Varför vann Christian Radich?
Sista kappseglingssträckan startade 8 distansminuter sydost om Revengegrundet utanför Sandhamn i Stockhoms skärgård mot Szczecin i västra Polen.
Starten för de största fartygen i klass A, som skedde i härligt solsken och nordvästlig bris blev dramatisk då mexikanska barken Cuahtémoc och ryska fullriggaren Shtandart trängde varandra och tvingades tjuvstarta. Bägge valde att fortsätta seglingen med poängavdrag i stället för att göra en omstart. Christian Radich drog ifrån och låg snart etta.
Vinden ökade till 10 meter per sekund ((m/s) och vred ganska snart till sydväst, d v s ren kryss mot målet.
Plötsligt hade Christian Radich halkat ner på 24:e plats.

Vad hade hänt? Ett snillrikt drag eller bort-segling?

Så här gick det till:
I det läge som rådde hade de flesta stora fartyg med råsegel – som är bäst i medvind – fortsatt öster om Gotland i sydvästvinden fastän målet var i Szczecin i västra Polen. Christian Radich däremot slog vid Gotska Sandön mot svenska kusten och Bråviken. Allt sedan starten hade de räknat med att vinden kortvarigt skulle vrida mot väst igen närmare svenska kusten. När de efter fyra timmar fick västvinden så kunde de slå igen igen och segla rakt sydvart ner mellan Öland och Gotland. Även om sydvästvinden senare återkom, hade de skaffat sig ett ointagligt försprång gentemot övriga A-klassare, vilka fick kryssa hela vägen.Christian Radich kan också segla ovanligt högt mot vinden för att vara fullriggare – ca 60 grader mot vindögat. Jämför andra råseglare som kanske bara klarar 70-80 grader.

Bästa svenskar
Svenska Kryssarklubbens Seglarskola hade två fartyg med: Kuttern Gratitude som kom 2:a i sin klass B och 7:a totalt och ketchen Gratia som även hon kom på en fin placering: 3:a in klass B och 11:a totalt.

Tippade med stora chanser utgick
Några tippade segrare utgick av skilda skäl. Cuathémoc som på grund av sydvästvind i flera dagar bröt för att hinna i tid för sina officiella plikter i Szczecin. Likaså Statsraad Lehmkuhl som hade engagemang i annan hamn.

Skutlys
Vinner alltid störst?
Inte alls. Alla fartyg i de deltagande klasserna A-D kan tävla mot varandra. Det beror på vad man kallar
Time Correction Factor (TCF), även kallat ”Skutlys”. En ”handikappberäkning” alltså, som i golf.
Varje deltagande fartyg uppger en mängd parametrar, bl a längd, bredd, djupgående och kvadratmeter segel som grund för beräkning av TCF.
En deltagande segelbåt kan t ex ha TCF 1. En skuta 0.5-0.6. Denna siffra multipliceras sedan med den seglade tiden.

Info www.tsr07.se

Den 15 augusti 2007 går startskottet för en ny VTS – Sound VTS – placerad i
Malmö och bemannad med operatörer från både Sverige och Danmark.
Vi har skapat ett pilotprojekt där det är frivilligt för fartyg att rapportera till
sjötrafikinformationscentralen. Alla fartyg med minst 300 bruttoregisterton
uppmanas att delta i projektet.
Det frivilliga rapporteringsområdet omfattar farlederna Drogden och Flintrännan
utanför Malmö och Köpenhamn – på den svenska sidan området mellan
Barsebäckshamn och Höllviken och på den danska sidan mellan Skovshoved och
Köge Bugt.
Den service som kommer att tillhandahållas för fartygen är information om
fartygsrörelser av betydelse, hinder i farleden, navigationsvarningar (som utfärdas
innan ordinarie utsändning från Sthlm Radio/ Lyngby Radio), extraordinära
metrologiska förhållanden, vatten- och strömförhållanden och isförhållanden.
Mer än 40 000 fartyg passerar årligen genom Öresund som är internationellt vatten.
Sjöfartsverket har tillsammans med danska sjöfartsmyndigheter för avsikt att göra
en gemensam ansökan till IMO om att Öresund ska bli ett VTS-område med
obligatorisk rapportering.