Segling som tidigare varit exkluderad från att vara friskvård, kommer med det nya förslaget bli avdragsgill som friskvård, säger Krister Hammarbergh. Att inte låta segling eller andra undantagna idrotter få ha samma villkor som övrig idrott är förlegat. Jag är nöjd över att arbetet med att få till stånd en förändring äntligen gett resultat.
Skatteutskottet blev igår färdigt med sitt betänkande och föreslår nu att man inför en beloppsgräns för hur mycket en skattefri motion – eller friskförmån ska få kosta. Det betyder att fler motionsformer kommer att rymmas inom det skattefria området.
Krister Hammarbergh har drivit frågan om att ändra reglerna för friskvårdsförmån under ett flertal år.
Systemet kring friskvårdsfrågan blir med det nya förslaget mer neutralt och istället att som förut klassa vilka idrotter som ska godkännas som friskvård föreslås nu alltså en beloppsgräns för hur hög stödet från arbetsgivaren ska vara. Skatteverket arbetar nu med ett nytt regelverk som förhoppningsvis kan träda i kraft snarast möjligt.
Förutom segling, kommer även de tidigare undantagen ridning, golf och utförsåkning att kunna omfattas och bli en skattefri friskvårdsförmån för anställd personal.
Den rafflande kampen och historiska svenska segern under stormvindarna i Match Cup Sweden fällde avgörandet. Björn Hansen med besättning har utsetts till Årets seglare 2007 av Svenska Seglarförbundet. Av alla framgångar han och teamet hade under året rankar Björn segern i Match Cup sweden i Marstrand som nummer ett. I sommar får han chansen att försvara titeln mot världens absolut bästa match racing seglare, tävlingen pågår mellan 30 juni – 6 juli 2008.
– Utmärkelsen känns givetvis helt fantastisk, otroligt roligt, säger Björn Hansen.
Framgångarna var många förra året, men Björn Hansen tvekar inte länge om vilken prestation som var årets höjdpunkt.
– Match Cup Sweden på Marstrand, det var på hemmaplan och då är det extra roligt att prestera. Ända sedan jag var med som gast 1994 har jag drömt om att få stå överst på prispallen.
Juryns motivering bakom utmärkelsen lyder:
Björn Hansen, Gamla Stans Yacht Sällskap, med besättning blev förste svensk att vinna Match Cup Sweden på Marstrand. Därefter tog han sig till final i Bermuda Gold Cup och blev trea på Monsoon Cup i Malaysia. Därmed blev de fyra i World Match Racing Tour, serien som nu för första gången gäller som världsmästerskapet i matchracing. De får också utmärkelsen för det sjömanskap, lagarbete och den ödmjukhet de visade under Swedish Match Cup i hårt internationellt och nationellt motstånd i mycket växlande extraordinärt väder.
– Ofta är det ju rorsman som får mest uppmärksamhet men vi är ett team som vunnit. I fjol var vi 19 personer som alternerade i besättningen och bidrog till resultaten. Alla har dragit sitt strå till stacken, faktiskt ända sedan 1997, fortsätter Björn.
Match Cup Sweden i Marstrand 2008 seglas den 30 juni-6 juli. Det är ett årligen återkommande seglingsevenemang i världsklass och en publikfest som lockar över 100.000 åskådare. Världens bästa seglare gör upp om bucklan i den svenska deltävlingen i världsmästerskapet World Match Racing Tour.
Match Cup Sweden bjuder inte bara på segling i världsklass, det är också en mötesplats för svenskt näringsliv och en vecka fylld med aktiviteter och underhållning för hela familjen.
Den 1 april 2009 – om riksdagen i höst tar beslut – träder regeringens planer på obligatorisk behörighet för förande av fritidsbåt i kraft. Fullt genomförd blir den nya lagen först 1 april 2011, efter en tvåårig övergångsperiod. Detta under förutsättning att protesterna inte blir för allvarliga under remissrundan.
Det uppger tidningen Båtliv i sitt februarinummer. Enligt Båtliv blir de nya gränserna:
X Över sju meter i längd eller högre fart än tio knop och 15 års ålder för den lägsta behörighetsgraden.
X 12×4 meter och 18 år för de större, så kallade fritidsskeppen.
X 30 knop och 15 år plus tidigare avlagd behörighet för det så kallade ”högfartscertifikatet”.
För mer information läs Båtliv nummer 1-2008.
Kommentarer
mer information?
FinnYachts Ab i Jakobstad håller på att bygga sin helt nya modell FinnFlyer 36 CR och FinnFlyer 36 Club. Det är en vass Performance Cruiser respektive Racer/Cruiser, med goda seglingsprestanda och segling som en racer och boendekomfort som en ombonad Cruiser. Det första skrovet har nu injicerats på fabriken.
Pressrelease från tillverkaren:
Dagens moderna s.k. Cruiser/Racers med familjeinredning är alldeles för tunga pga att de tillverkas med traditionell byggteknik med lågprismaterial i skrov och inredning, som kraftigt begränsar båtarnas prestanda och den upplevda seglingsglädjen. Mera avancerade byggmetoder måste till för att kunna bygga båtar med familjeinredning som blir både starka och lätta.
FinnYachts Ab har tagit fasta på detta och utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för att tillverka båtar i mindre serier med avancerad kompositteknik som resulterar i ultralätta, starka och snabba segelbåtar med vacker ultralätt träinredning.
ACCY tekniken gör det möjligt att tillverka den optimala Performance Cruisern och Racer/Cruisern,med seglingsprestanda som en Racer, samt med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. En kombination som endast kan levereras av ett kvalitetsvarv med unik och avancerad produktionsteknik och metodik utöver det vanliga.
Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov i vakuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn.
Däck med divinycell som distansmaterial, roder samt hjärtstock i kolfiber.
Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade i GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak eller ljus ek-faner.
Kölfena i behandlad stål med blybulb.
Designer: Stråhlmann Yacht Design
FinnFlyer 36 är designad med modernaste linjerna i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med nedsänkt Racing ratt på 150cm ratt för bästa styrkänsla. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 winchar och tyskt storskotssystem. Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 7 personer runt sittbrunnsbordet som är tillval.
Standardmast med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rod, som tillval erbjudes erbjuds uppgradering till Nordic kolfibermast.
Harkens kullagrade beslag är standard, som tillval erbjuds Harkens nya UD-Furling system och Harken Carbo Foil förstagsprofil.
Interiör:
Traditionell layout med 2 kabiner, salong och pentry samt toalett vid nedgången. Bakom toaletten även stort fullängdsstuv som är inredd med en sjökoj för tillfällig övernattning eller lovartskoj vid kappsegling, U-soffa i salongen samt stor förpik med garderober. Denna layout erbjuder upp till 7 personer kojplatser ombord.
Tack vare den låga vikten, det plana skrovet, den låg tyngpunkten och det minimala motståndet i undervattensskrovet så bjuder FinnFlyer 36 på en verklig seglingsupplevelse med härligt bett på kryssen och med mycket snabba undanvindsbogar var man kan plana i farter upp till 15-20 knop.
FinnFlyer 36 kommer i två olika konfigurationer, CR och Club.
FinnFlyer 36 CR vänder sig till den grupp seglare som älskar att segla fort och långfärdssegla i skärgården men kanske även använda båten för ett antal tävlingar. Båten skall fungera som en bekväm och ombonad sportcruiser på långfärder och på tävlingar skall båten kunna mäta sig med de snabbaste i sin storlek, trots normal nordisk cruisingutrustning.
Kännetecknande för denna är:
L-köl på 2,05 m, (finns även med 1,70m som tillval) Sprayhood med skyddande flik, löstagbara stuvlådor i aktern som även tjänstgör som sittplats för rorsman, instrumentkonsol på rufftak mm
FinnFlyer 36 Club är ClubRacern med gedigen Cruisinginredning, den erbjuder den kräsne kappseglaren snabbaste prestanda med ett ombonat inre. Ett kultiverat alternativ till de enkla raciga entypsbåtarna.
T-köl på 2,2 m, Öppen akter. Prel Orc Int. 2008 GPH 590
Tidtabell :
Skrovformarna blev klara februari 2008,
Första båten vakuuminjicerades den 14 februari 2008,
Första båt planeras att sjösättas juni 2008
Preliminära tekniska data:
Längd 11 m, bredd 3,40 m, Djup CR 2,05 m Club 2,2 m
Deplacement 5 ton
Segelyta: Stor 45,5 m2, 106% Fock 35,6 m2, Spinnaker 105 m2
Motor: VolvoPenta D1-30 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.
FinnYachts Ltd i Jakobstad är ett företag som drivs av Hans Johansson med familj, var kunskap om båtbyggande gått i arv. Fadern var med vid starten av Nautor/Swan samt Baltic Yachts. FinnYachts har nyligen investerat i en modern produktionsanläggning på 2500m2 för tillverkning av FinnFlyer båtar samt underleverantörsjobb till Nautor mm (Swan 53 skrov o däck kommer bla från varvet). Varvet är specialister på material och plastning av kvalitetskryssare. FinnYachts Ltd är ägare och tillverkare av FinnFlyer båtarna. Den avancerade byggtekniken ACCY är framtagen av varvet.
Karl-Johan “Kamu” Stråhlmann är Finlands hetaste båtkonstruktör. Kamu är diplomingenjör och utbildad båtkonstruktör, Kamu jobbar med moderna datorbaserade konstruktionsverktyg och program. Kamu är djupt insatt i konstruktioner för IMS och IRC. Kamu´s konstruktioner är moderna snabba båtar med mycket vackra linjer. Kamu har t.ex. ritat alla nya Finngulf Performance Cruising båtar från 28 fot upp till 46 fot, samt racing båtar från MiniTransat 6,5 till 53 fot. Flera än 100 båtar av Kamu´s konstruktioner seglar i dag. Kamu är även en flitig seglare.
Info: www.sjomanyachting.se
Hur går arbetet med Kronan, vad händer med Vasa och vilka spår från historien finns i vattnen längs våra kuster? Svaren får du under Marinmuseums föreläsningsserie om marinarkeologi.
Föreläsningrna hålls på Marinmuseum i Karlskrona. Program:
Torsdag 21/2 kl 18.00
Regalskeppet Kronan – äventyret fortsätter
Torsdag 28/2 kl 18.00
Sjunkna örlogsskepp – marinarkeologi och den svenska flottan
Torsdag 6/3 kl 18.00
Vasaforskning och Vasabevarande
Under våren satsar Marinmuseum i Karlskrona på att lyfta fram marinarkeologi med tre föreläsningar i ämnet. Ta chansen att lära dig mer om Kronan, vraken längs våra kuster och Vasaskeppets framtidsutsikter.
Först ut är Lars Einarsson från Kalmar läns museum som berättar om regalskeppet Kronan som förliste utanför Öland 1676. Sedan Anders Franzéns upptäckt av skeppet i augusti 1980 har vraket undersökts i 27 år. Sakta börjar bilden av stormaktstidens största skepp att klarna.
Som nummer två i serien föreläser intendent Patrik Höglund från arkeologienheten på Statens maritima museer om sjunkna örlogsskepp, marinarkeologi och den svenska flottan. Längs våra kuster finns mängder mer krigsvrak från 1500-talet och framåt. Patrik Höglund berättar om de spår som dessa vrak har lämnat efter sig. Dessutom, Åke Jahnsson, kännare av Karlskronas undervattensvärd och hängiven dykare svarar på frågor om lokala vrak och dykning i blekinges vatten.
Sist ut är Magnus Olofsson från vasaenheten i Stockholm. Han berättar om Vasaskeppet och hur hon mår. Vilka problem finns när det gäller bevarandet av skeppet, hur har de uppstått och vad kan vi göra åt saken? Magnus Olofsson ger svaren på dessa frågor.
Info www.marinmuseum.se
Antalet utländska båtar i svenska gästhamnar ökar kraftigt. I vissa hamnar är det idag fler utländska gäster än svenska. En tydlig trend är att båtarna blir större, samtidigt som antalet personer ombord på varje båt sjunker något.
Riksföreningen Gästhamnar Sverige har på Nuteks uppdrag tagit in beläggningsstatistik från gästhamnarna i Sverige under de senaste fem åren – 2007 års siffror är glädjande.
Sommaren 2007 registrerades cirka 568 000 båtnätter i de svenska gästhamnarna, en ökning med 5,2 procent från 2006. Däremot minskade antalet övernattande personer (gästnätter) med 0,7 procent.
Detta innebär över 1,64 miljoner övernattningar som tillför turistnäringen ett stort tillskott. En genomsnittlig båtturist i till exempel Kalmars gästhamn spenderade 750 kronor per hamndygn under 2007.
Antalet utländska övernattningar i svenska gästhamnar ökade kraftigt under 2007. Utlandsmarknaden ökade med 221 000 gästnätter eller med drygt 45 procent medan de svenska övernattningarna minskade med 20 procent.
De största utlandsmarknaderna var Tyskland med nästan 15,9 procent, Danmark med 13,5 procent och Norge med 3,5 procent av samtliga övernattningar.
Störst besökarantal har gästhamnarna i Västra Götalands län som svarar för nästan 45 procent av de totala övernattningarna. Därefter kommer Stockholms län med knappt 20 procent följt av Skåne med ca 9 procent. Procentuellt var det Norrbotten som ökade mest i antal gästnätter, plus 17,7, följt av Östergötlands län som ökade med 11,8 procent under 2007.
Samtidigt som Göta kanal firade sitt 175-årsjubileum under förra året, utsåg svenska folket kanalen till Sveriges förnämsta underverk. Det är vi glada och stolta över. Nu fortsätter vi firandet med en ny säsong fylld av spännande, men också rofyllda och välsmakande upplevelser längs Göta kanal.
Säsongen 2008 presenteras flera nyheter för fritidsbåtar:
19 mil av kulinariska upplevelser, turförslag
Matupplevelser är en del av kanalens dragningskraft. Här finns allt från Sveriges största glassrestaurang i Söderköping till restauranger som serverar utsökta middagar direkt vid kajkanten. Under 2008 satsas det extra mycket på temat mat längs Göta kanal i Karlsborg, Töreboda och Mariestad med kända matprofiler på besök, kräftfestivaler, skördefester och mycket mer som gör kanalbesöket ännu mera njutningsfullt.
Som en hjälp för båtgästerna inför planeringen av en kanalresa, har Göta kanalbolag tagit fram enkla Turförslag med tips på kulinariska stopp och familjeaktiviteter i hamnarna under kanalresan. Turförslagen kan laddas ner som pdf på www.gotakanal.se under Aktuellt (bifogas pressreleasen).
Boka gästhamnsplats med hotellfrukost
Restaurang Idas Brygga ligger vid Göta kanal i Karlsborg. En nyhet är att restaurangen erbjuder
13 gästhamnsplatser med hotellfrukost på Idas Brygga för två personer. Avgift: 275 kr/natt.
Elplats ingår. På Idas Bakficka kommer det att serveras ”afternoon tea” hela sommaren.
www.idas-brygga.se
Övernatta i en torrdocka
Söderköpings gästhamn är en av kanalens populäraste. För att ge plats för fler gästande båtar vattenfyller Göta kanalbolag sin torrdocka vid Söderköping. Upp till tio båtar kan nu lägga till
i dockan. Gästhamnsservice tillhandahålls av Skeppsdockans Camping och Vandrarhem.
Ny service i hamnarna
Göta kanals gästhamnar håller hög standard. Nu bygger vi ut servicen ytterligare med
nyrenoverat servicehus i Hajstorp, nybyggt WC och elplatser vid Bergs nedre gästhamn.
I Forsvik beräknas en helt ny serviceanläggning stå klar 2008. Göta kanals 20 gästhamnar ingår
i kanalavgiften.
Surfa på Göta kanal
Trådlöst nätverk byggs ut och finns nu i fem gästhamnar längs Göta kanal.
Nytt båtsportkort över Göta kanal och Vättern
Sjöfartsverket ger till säsongen 2008 (maj) ut ett nytt båtsportkort över Göta kanal, Mem-Sjötorp, som också täcker hela Vättern. I det nya kortet ingår en kanal- och gästhamnsbeskrivning med flygbilder på Göta kanals gästhamnar och även gästhamnarna i Vättern.
Det händer mycket längs kanalen i sommar…
-26 juli ”Fri fart” på Göta kanal ”. Klassisk fartshow och nostagliskt kanalrace vid Museihuset, Ljung.
-Soppteater och författarkvällar på Bondens Creperie i Kanalhamnen, Söderköping
I Forsvik bjuds ett varierat och spännande musikprogram för alla smaker 14 juli-18 augusti. Här ges också Sommarteater ”Gjuta Varg – en verkstads-varieté”
-Norsholms Komediteater spelar 1700-talskomedin ”Pernillas korta frökenstånd” vid Göta kanal i Norsholm 25 juli-17 aug 2008.
-På flera platser längs kanalen kan du sjunga med i allsång under sköna sommarkvällar.
– Lägg till i Malfors gästhamn och dansa till levande musik den 7 juni och 23 augusti eller
i Kanalhamnen, Söderköping, varje tisdag under sommaren.
Dessutom kommer det att bli veteranfordonsträffar i Hajstorps gästhamn på onsdagar, dragspelsstämma i Vassbackens gästhamn den 6-7 juni, Sjötorpsdagarna 7-8 juni.
Här presenterades ett urval, fler evenemang längs Göta kanal finns på www.gotakanal.se
Kul för barnen – ta ett dopp i nya poolområdet i Töreboda gästhamn
I Töreboda gästhamn lockas barnfamiljerna med en tempererad utomhusbassäng och barnpool. För båtgästerna har en ny gästhamnsbrygga byggts alldeles vid badområdet.
I Töreboda finns också en ”Sail-in-glassbar”. Lägg till vid bryggan, ring i klockan, beställ och få glassen levererad vid relingen.
Händelserikt i Norrkvarn
På Baltzar von Platen Lodge vid Norrkvarns slussar händer det mycket för alla åldrar. Till exempel finns Professor Gullströms Värld med trollstubbar och daglig barnteater, restaurang med Grävar-Linneas sånger och underhållning på bryggan hela sommaren. Aktuell information med sommarens program finns på www.norrqvarn.se
Eric Nordevall II sjösätts
Projektet bygget av Hjulångaren Eric Nordevall II tar ett ytterligare ett steg mot slutförande.
I september planeras fartyget sjösättas och bogseras från Forsvik över Vättern till Motala för isättning av ångmaskinen, som är tillverkad på anrika Motala Verkstad. Därefter tas den tillbaka till Forsvik för slutbyggnation. Passa på att innan dess att gå ombord på hjulångaren i Forsvik, där den ligger i bygghallen. Eller titta på ångpannan och ångmaskinen som visas under sommaren i Motala.
Läs mer på www.nordevall.com
Öppettider och priser 2008
Göta kanal är öppen från 2 maj till 28 september 2008. Under högsäsongen, som är från den 9 juni till den 18 augusti, dagligen och övrig tid vid förbeställning. Priset för att gå kanalen är från 3 800 kronor med en mindre båt för hela Göta kanal mellan Mem och Sjötorp, till 7.600 kr för ett fartyg större än 15 meter. Succén från förra året, Göta kanal Express – kanalen på tre dagar, fortsätter. Dubbel avgift. Kanalens 20 gästhamnar ingår i priset med upp till fem fria dygn per hamn inklusive gästhamnsservice. Även el ingår där tillgång finns.
Resemagasin Göta kanal 2008
Årets Göta kanalinformation innehåller flera resereportage från resa på kanalen, till exempel från resa med egen båt, kryssning med passagerarfartyg, cykling och resa med bil längs kanalen.
Resemagasinet kan beställas på www.gotakanal.se där det också kan laddas ner.
Caledonian Canal och segling i Skottland på båtmässan
Göta kanalbolags skotska kanalvänner från British Waterways Scotland finns på plats under hela båtmässan i Göta kanals monter för att informera om Caledonian Canal och segling i Skottland.
Riddarfjärdens Marina har utsetts till ny svensk generalagent för legendariska Degerö Yachts. Efter några års frånvaro görs nu en nylansering av det anrika finska båtmärket på den svenska marknaden.
Finska Degerö Yachts med grundaren Risto Kristeri i spetsen bygger havsgående segelbåtar för verkliga finsmakare. Degerövarvet ligger i Finska viken 60km öster om Helsingfors.
Båtarna tillverkas för hand med stort kunnande och minutiös noggrannhet. Varje båt är unik och anpassas efter kundens önskemål. Idag går det att välja bland sex modeller i storlekarna 28-38 fot i varianter med såväl däckssalong som klassisk överbyggnad med vindruta.
”Troligen går det inte att hitta mer välbyggda båtar idag säger Riddarfjärdens VD Jan Ljungberg och tillägger ”en Degerö är en båt med själ, byggd av sjöfolk för sjöfolk”.
På mässan ”Allt för sjön” i Stockholm visas klassikern Degerö 28 MS.
Riddarfjärdens Marina AB är specialiserade på båtförsäljning och verkar idag från två marinor i Stockholms City. Kunderna finns i hela Norden. Utöver Degerö Yachts är Riddarfjärdens Marina också svensk generalagent för franska Nautitech Catamarans.
Sedan starten 1953 har Riddarfjärdens Marina utvecklats till en av Sveriges största båtmäklare.
Inför våren 2008 lanserar Point 65 två kajaker som tagits fram av Nigel Foster, britten som är nummer ett i världen inom kajakpaddling. Kajakmodellerna heter Whisky 16 och Double Shot. Dessutom kommer folk-kajaken för långturer – SeaCruiser.
– Whisky 16 och Double Shot är resultatet av Nigel Fosters enorma erfarenhet inom paddling. Här har han fått skapa just de kajaker han själv helst vill paddla, säger Tomas Öhman, vd Point 65.
För snart 12 år sedan sjösatte Point 65 sin första kajak. Sedan dess har mycket hänt, idag har företaget 16 olika kajakmodeller för allt från nybörjare till proffs och som säljs i 22 länder. I takt med att kajakpaddling blivit en folksport har Point 65 riktat in sig mot fler och bredare målgrupper. I Sverige säljs kajakerna av återförsäljare från Malmö i söder till Luleå i norr, bland annat på detaljhandelskedjan Stadiums butiker.
Sedan två år är brittiske Nigel Foster ansvarig för design och utveckling på Point 65. Foster har vigt sitt liv åt paddling och blivit en av kajakvärldens absoluta frontfigurer. Han är internationellt känd för sina kurser, böcker, artiklar, design av kajaker och inte minst för sina paddlingsexpeditioner i krävande vatten över hela världen.
Inför säsong 2008 kommer nu de första kajakerna från Point 65 som designats helt och hållet av Nigel Foster – Whisky 16 och Double Shot. Dessutom kommer SeaCruiser som är folk-kajaken för långturer på sjön eller i skärgården.
SeaCruiser – folkkajaken för långturer
Tusentals svenskar börjar paddla varje år, och de flesta gör det med syftet att kunna ge sig iväg på dags- och flerdagarsturer på sjöar och i skärgården. Det är för denna stora målgrupp som Point 65 tagit fram SeaCruiser.
Den är gjord såväl för träningspass på hemmasjön som för äventyrsexpeditioner med mycket packning. Att SeaCruiser är lättdriven och kursstabil underlättar vid långa paddlingsturer samtidigt som den styva plasten gör den snabb i rörelserna och därmed rolig att paddla. Det svagt v-formade skrovet gör att SeaCruisern är en fröjd att paddla även i grov sjö.
Stabiliteten och det humana priset gör kajakmodellen lämplig som första köp för den som vill ha en kajak att utvecklas i många år i.
Whisky 16 – för paddlingsvirtuosen
Det här är Nigel Fosters kajak för den avancerade paddlaren. Genom sin stabilitet är den också utmärkt för nybörjare. Tillsammans med Double Shot är Whisky 16 den första svenska kajaken designad i ”brit style”, alltså gjord för paddling i vågor. Whisky 16 är extremt lättmanövrerad och framtagen för lek och surfpaddling i vågigt vatten, till exempel längs stränderna runt Sveriges långa kuststräcka.
– För den som behärskar tekniken är Whisky 16 underbar att paddla nära vågbrytet längs oroliga sten- och klippstränder, vilket Sverige har så mycket av. Men den är också utmärkt att ta på långturer, säger Nigel Foster, utvecklings- och designansvarig på Point 65.
Namnet Whisky 16 kommer från det engelska ordet ”whisk”, som betyder vispa, och Whisky 16 kommer bäst till sin rätt i ”vågvispat” vatten.
Double Shot – för gemensamma utmaningar
”Varför skulle inte en tvåmanskajak kunna vara lika rolig att paddla som en enmanskajak?” frågade sig Nigel Foster för två år sedan. Sedan satte han igång med utvecklingen av Double Shot. Resultatet kan ses i vår – en tvåmanskajak som kan hänga på i kölvattnet från Whisky 16.
Double Shot är den första svenska tvåmanskajaken som är designad enligt ”brit-style”, vilket ger en större rörlighet än konventionella kajaker avsedda för två personer. Det sänkta däcket gör också att paddlaren kommer nära vattnet, vilket inte brukar vara fallet i tvåmanskajaker.
Point 65 Double Shot är gjord främst för stora sjöar och fjärdar, men i lugna vatten är den ett tryggt val för ovana paddlare. Skrovets utformning med stor volym i för och akter och en svagt rundad bottenform ger den god stabilitet och manöverförmåga. De fem packluckorna erbjuder gott om plats vid längre expeditioner.
Info www.point65.se
Bålstasläpets nya trailer REG-3500F är utrustad med tippvagga som gör att båten kommer extra långt ut i vattnet vilket är en fördel vid sjösättningen. De självjusterande sidostöden gör också att båten glider rakt ut i vattnet och inte lägger sig på sidan vid sjö- och landsättning. Med den nya trailerna kan en person ensam ta upp en båt på nästan tre ton. Trailern får köras i 80 km/h och finns i storlekar till båtar från 1-3,5 ton.
Att traila båten är ett bra ekonomiskt alternativ. Båtägaren slipper betala bryggplats och uppläggningsplats. Han eller hon spar också in på bottenmålning och det inte alltid så roliga arbetet med att tvätta båten på hösten. I stället kan båten vaskas av när som helst och man slipper havstulpaner och annan påväxt. För miljön betyder det att båten inte avger några gifter från bottenfärgen och att den inte drar onödigt mycket bränsle. En trailer räknar de flesta båtägare hem ekonomiskt på bara några år.
En annan fördel är att man inte behöver vara orolig för båten när hössttormarna sätter in, och det kan vara bekvämt att ha båten nära till hands vid service av motorn och allmänt pyssel med båten. Stöldrisken minimeras också.
REG-3500F är en 2-axlad bromsad trailer anpassad för båtar på mellan 7 – 9 meter. Den får köras i 80 km/h på allmänna vägar. Trailern har en självjusterande tippvagga och fyra par sidostöd som gör det enkelt för en person att ensam sjösätta båten. Andra finesser är:
• Stora kölrullar (dia.=200mm) glidlagrade i mässingsbussningar
• Grå sidostöd som inte missfärgar båten
• Löstagbar ljusramp med snabbfästen
• 2-växlad vinsch med vajer och broms
• Surrningsöglor
• 14” hjul
• 2x1800kg hjul-axel från Tyska BPW
• Stort stödhjul fram.
• Trailer med V-chassi
• Tillverkad i Sverige
• 1:a service ingår inom 6 månader fritt Bålsta
• Levereras registrerad & besiktad fritt Bålsta
• Finns även i 30km/h utförande
Länk till demofilm : http://www.chris.balsta.tv/balstaslapet/reg3500_384.wmv
Allt för sjön på Stockholmsmässan blir den största båtmässan någonsin i Sverige och Norden. På mässan visas över 1 000 båtar, mängder av tillbehör och 2008 års sjömode.
Allt för sjön, Nordens i särklass största båtmässa, ökar ständigt. I år är den rekordstor och förutom Alfa, Bravo och Charlie hallarna har ytterligare en hall öppnats, Suzukihallen, för att ge plats för ännu fler utställare och nyheter.
Allt för sjön är en mässa för hela familjen. Här visas allt från marina smycken, båtporslin, segeljollar, fiskeutrustning, senaste navigationsprylarna, m.m. Dessutom visas över 1000 båtar varav de flesta är under sju meter och avsedda för familjebruk.
På mässan får man till exempel lära sig att laga god “sjömat”, hjälp att välja kikare, se de senaste sjökläderna, surfa och åka vattenskoter på simulatorer, segla och tävla med radiostyrd båt, höra på spännande föredrag och prata med representanter från olika kommuner och hämta information om sommarens planerade färdmål och mycket mycket mer.
Mässan kan presentera två världspremiärer, Bryant 233CC och Nord West 370, samt ett flertal Sverigepremiärer.
Allt för sjön pågår 1–9 mars på Stockholmsmässan. Info www.alltforsjon.se
En kartläggning gjord av Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund visar att minst 42 vattendrag över hela landet hotas av vattenkraftsutbyggnad.
– Det är subventioner genom elcertifikatssystemet som gör att intresset för vattenkraftsutbyggnad har ökat. Energitillförseln är dock minimal medan skadorna på miljön är mycket stora, säger Stefan Nyström, generalsekreterare i Sportfiskarna.
Kartläggningen omfattar planer på nya kraftverk eller effekthöjningar i befintliga kraftverk som innebär negativa konsekvenser för vattenmiljön. Sportfiskarna menar att elcertifikatssystemet som är tänkt att stödja utveckling av ny förnyelsebar energi orsakar stor miljöskada genom att öka trycket att bygga ut de sista kvarvarande strömmarna.
– Vattenkraften är en energikälla med välbeprövad teknik och låga driftkostnader som därför inte borde omfattas av stödet. Subventionerna bidrar inte till att lösa energiproblemen. Det finns helt enkelt för få strömmande vatten kvar och miljövärdena i dessa är mycket stora, enligt Stefan Nyström.
Den småskaliga vattenkraften lyftes bort ur elcertifikatssystemet av den förra regeringen. Ett av alliansregeringens första beslut var att återinföra subventionerna. Vattenkraften subventionerades 2006 med hela 386 miljoner kr.
– Vi är starkt kritiska till att elkonsumenterna tvingas subventionera vattenkraften med närmare 400 miljoner kr per år samtidigt som energitillförseln är minimal och miljöskadorna från ny vattenkraft är stora och irreversibla, säger Stefan Nyström.
Riksdagen har beslutat om högt ställda miljömål och genom EU:s ramdirektiv för vatten har Sverige förbundit sig att alla vatten ska nå god ekologisk status. För att uppnå dessa mål satsar staten bland annat pengar på att riva ut vandringshinder och dammar i vattendrag.
– Samtidigt som staten med ena handen gör en offensiv satsning för miljön använder man med andra handen elkonsumenternas pengar för att subventionera en motsatt utveckling. Detta är naturligtvis helt absurt och vi kräver att regeringen lyfter bort vattenkraften ur elcertifikatssystemet, avslutar Stefan Nyström.
Foto: Joel Norlin/Sportfiskarna.
Franska Rhéa Marines succévåg över Skandinavien fortsätter. Efter framgångarna med Rhéa 650, 750, 850 och 900 är det nu dags att presentera Rhéa 800. Båten hade skandinavisk premiär på Båtmässan i Göteborg.
Rhéa 800 är en klassisk ”trawler” med samma walk around-koncept som Rhéa 750. Skrovet har fått en accentuerad V-form för mjukare gång och den utökade bredden har gjort att motorn kommer helt under akterdäcket. Rhéa 800 har full ståhöjd i hytten och stor salong med soffa, bäddbar till stor dubbelkoj. Pentry med 85 liters kylskåp, två-lågigt kök med diskho och tryckvatten. Förkabinen har dubbelkoj och toalett / dusch .
Det stora plana självlänsande akterdäcket har sittplatser för sex personer på bänkar i U-form. Som alltid i franska Rhéa Marines design präglas materialval och detaljer av högsta kvalitet.
Ädelträet och de sobra färgerna, samt retroformen på skrovet får Rhéa 800 att stå ut i mängden.
Info www.rheamarine.se
Den sakkunniga juryn hade lång överläggning om vilka som skulle bli pristagare i 2008 års ”båtbyggartävling” på Båtmässan. Efter två dagars drillning i teori och praktik av eleverna, kunde så äntligen Pelle Petterson dela ut prischeckarna!
Återigen var det Orust Båtbyggarutbildning i Henån som vann genom Pontus Andersson. Tvåa var Niklas Andersson från Uddevalla Gymnasium och från samma skola kom trean Pontus Larsson.
Juryn var samstämmig i sin motivation – att årets upplaga av elever var den bästa hittills i Båtbyggartävligens historia. Och det var en fin uppvisning i båtbyggeriets fina konst av dessa tredjeårselever inom båtbyggarlinjen. Båtvarven söker skickliga hantverkare hela tiden och i vilket hantverkaryrke kan man direkt efter skolan få ett spännande jobb med bra begynnelselön och förmodligen inga studieskulder?
I år deltog tre elever från varje skola; Vadsbogymnasiet i Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Uddevalla Gymnasium och Vimmerby Gymnasium (Storebro).
Förstapriset var ett stipendium på 15 000 kr, andrapriset 5 000 kr och tredjepriset 2 500 kr. Tävlingen arrangeras årligen av Kärnsund WoodLink AB i samarbete med Båtmässan, Hallberg-Rassy, Apelmans Båtbyggeri och Windö Marin.
Text & foto: Mats Strömberg
Info www.batmassan.se
Finlands största mässa för båt- och sjöliv Vene 08 Båt öppnas igen i Helsingfors Mässcentrum. Här presenteras över 600 båtar och allt om båtsport, livet till sjöss och skärgårdsturism. Som vanligt kan du resa till mässan med Båtlivs specialresa tillsammans med Viking Line (se annons på www.batliv.se). Mässan pågår 9-17 februari.
Pröva på dykning med aggregat, få tips om spinnfiske, se sköna naturbilder och upplev paddling. Det är några av aktiviteterna på Vene 08 Båt i Helsingfors – Finlands största evenemang i båtbranschen
Årets mässtema, alla de olika möjligheterna som sjölivet ger, betonas av sloganen “Trodde Du att mässan bara handlar om båtar?” Mässans utbud riktas särskilt till dem som än så länge inte är båtfolk.
På mässan presenteras motor- och segelbåtar, träbåtar, småbåtar som rodd- och stugbåtar, kanoter och s.k. RIB-båtar. Likaså visas ett stort urval båttillbehör och -elektronik samt skärgårdsturism, dykning, fiske och kanotsport. 320 utställare är med på mässan.
Program för barn och vuxna
Sjön fascinerar de flesta och erbjuder fina fritidsmöjligheter. Om båtlivet är nytt för Dig, kan Du på mässan få fina tips om hur Du bäst kommer igång, i den information för nybörjare som hålls av Sjöfartsstyrelsen. Är Du intresserad av dykning kan Du pröva på dykning med andningsaggregat, med handledning av erfarna instruktörer från PADI. Vid en bassäng med höga vågor kan Du följa med erfarna kanotisters kamp i bränningarna, och du kan försöka Dig på att manövrera radiostyrda segelbåtar. Upplevelsen i simulatorn för segling i Volvo Ocean Race görs extra realistisk med kalla vattenstänk.
Sportfiskebitna serveras tips om hur lax och gädda fås att nappa på drag. Föreningen Ulkosaariyhdistys visar medryckande diabilder av skärgårdsnaturen i Finska viken, Skärgårdshavet, Ålands hav och Bottniska viken. Andra fotoutställningar från kanotturer och skärgården visar naturen i hela dess prakt.
Skärgårdsdelegationen och turistorganisationerna för skärgårds- och sjöturism håller en gemensam monter för främjande av turismen i skärgården. Fyrtio turistföretagare från skärgården och Insjöfinland håller informationsshower med musik och presentationer av intressanta turistmål, från Fredrikshamn till Nådendal, från Lovisa till Björneborg.
För barn blir det särskilda programpunkter. Sjöräddningssällskapets livbåt Elias, välkänd från en film, hjälper barn i bassängen. Elias informerar också om hur man rör sig säkert till sjöss, med hänsyn till andra människor och med respekt för naturen.
Alla programpunkter för allmänheten ingår i inträdespriset. De exakta programtiderna finns att läsa på Båtmässans förnyade webbplats www.venemessut.fi
Toppförmågorna i båtbranschen premieras
Under mässan väljs Mässans motorbåt och Mässans segelyacht. Finalisterna som tävlar om titlarna presenteras på öppningsdagen och vinnarna koras på onsdagen den 13 februari. Finnboat delar som vanligt ut pris till Årets båthandlare och Årets båttillbehör. Båtjournalistföreningen rf publicerar på pressmötet den 8 februari Årets Båtbragd 2007.
Ett tips för alla som reser iväg under sportlovet: torsdagen den 14 februari är båtmässan öppen ända till klockan 21! Det är ju samtidigt Alla hjärtans dag, så en glad sambaprocession tågar genom mässan kl. 18.30 och 20.00!
Vene 08 Båt, Helsingfors Mässcentrum 9-17.2.2008. www.venemessut.fi Öppettider må-fre kl. 11-19, lö och sö kl. 10-18. På torsdagen 14.2 är det förlängd tid till kl. 21. Fredagen 8.2 kl. 10-18 reserveras mässan för yrkesfolk i båtbranschen samt media.
Det går fortsatt mycket bra för svenska AB Volvo Penta. Den marina försäljningen är stark i hela världen utom på den nordamerikanska marknaden.
Starkare marinmarknad i Europa, svagare i USA
Totalmarknaden för marinmotorer i Europa var fortsatt stark under fjärde kvartalet, främst tack vare stark efterfrågan på större fritidsbåtar, från cirka 35 fot och uppåt. I USA däremot noterades en fortsatt försvagad totalmarknad för marinmotorer. Den totala efterfrågan på industrimotorer stärktes i Europa, Fjärran Östern och på många andra tillväxtmarknader, exempelvis Indien och Turkiet.
Volvo Penta har fortsatt att öka sina marknadsandelar på marinsidan, inte minst på marknaden för bensinmotorer i USA. I inombordssegmentet har Volvo Penta väsentligt stärkt sina positioner tack vare en mycket stark utveckling för drivsystemet IPS. Antalet sålda IPS-system under fjärde kvartalet var 80% högre än motsvarande period föregående år.
Volymen i orderboken var den 31 december 2007 i nivå med samma tidpunkt föregående år.
Försäljningen ökade med 9%
Volvo Pentas försäljning under det fjärde kvartalet uppgick till totalt 2 859 Mkr (2 612), vilket är en ökning med 9% jämfört med föregående år. Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 10%. Försäljningen fördelades mellan de tre affärssegmenten enligt följande: Marin Fritid 1 773 Mkr (1 609), Marin Kommersiellt 306 Mkr (275) och Industri 780 Mkr (718).
Rörelseresultatet uppgick till 177 Mkr (227). Resultatet påverkades negativt av beslutade kostnader avseende investeringar i logistik- och IT-struktur för att säkerställa högt kapacitetsuttag och kortare ledtider i produktionssystemet. Rörelsemarginalen uppgick till 6,2% (8,7).
För helåret 2007 steg nettoomsättningen med 9% till 11 719 Mkr (10 774). Rörelseresultatet steg med 6% till 1 173 Mkr (1 106) och rörelsemarginalen var 10,0% (10,3).
Nya industrimotorer
Volvo Penta lanserade under fjärde kvartalet en ny 13-liters industrimotor baserad på Volvokoncernens gemensamma dieselmotorplattform. Den nya motorn lanseras i tre olika effektklasser anpassade för dieseldrivna generatoraggregat, s.k. gensets – Volvo Pentas viktigaste segment inom industrimotorer. Under kvartalet lanserades också uppgraderade versioner av Volvo Pentas 16-litersmotor anpassad för marina gensets i kommersiell sjöfart.
Kustbevakningen har valt mobilt bredband från TC Connect och Nordisk Mobiltelefon till sina fartyg och båtar. Detta betyder att Kustbevakningen nu fått en mobil dataförbindelse som fungerar utmed hela den svenska kusten. Att bredbandet även fungerar i våra grannländer som Norge, Danmark och mot finländska gränsen uppe i Bottenviken förbättrar funktionen ytterligare.
Sedan hösten 2007 finns mobilt bredband via CDMA450-nätet installerat på ett antal fartyg och båtar utmed hela den svenska kusten. Uppkopplingen till internet sker via det nya CDMA450-nätet som opereras av Nordisk Mobiltelefon. Nätet utnyttjar de tidigare NMT450-frekvenserna där ny digital teknik är installerad. Nätet är uppbyggt med en standard som heter CDMA2000. Idag är CDMA2000 världens största 3G standard med mer än 400 miljoner användare över hela världen.
– När alla fartyg har installerat mobilt bredband kan besättningen få en kontinuerlig tillgång till myndighetens nättjänster inom hela det normala operationsområdet. Stor bandbredd är bra, men än viktigare är att ha tillgång till bra räckvidd. Dessutom slipper man beroendet av uppringda förbindelser, säger Jan Gustafsson, TC Connect.
Kombinationen av den låga frekvensen 450 MHz och CDMA-tekniken passar mycket bra utmed våra kuster och även ute på internationellt vatten där Kustbevakningen opererar. Nätets geografiska täckning på 90 procent av Sveriges yta i kombination med en bandbredd på upp till 3,1 Mbit/sek är idag unikt. Dessutom erbjuder systemet marknadens bästa bandbredd vid sändning av data, upp till hela 1,8 Mbit/s*.
– Vi är stolta över att kunna erbjuda Sveriges största Turbo 3G-täckning till professionella användare längs hela den svenska kusten, säger Rikard Slunga vd på Nordisk Mobiltelefon.
– Vi är mycket glada att vi fått förtroendet att få leverera denna nya tjänst vilken har överlägsen radiotäckning och unika bredbandsprestanda till Kustbevakningen. Vårt goda samarbete med operatören Nordisk Mobiltelefon säkrar att vi tillsammans kan ge den bästa servicen till Kustbevakningen och deras personal, säger Jan Gustafsson.
För andra året i rad kommer Bothnialoppet fylla isarna mellan Luleå och Piteå med långfärdskridskoåkare från 5 olika nationaliteter. En riktig folkfest utlovas med många nyheter för hela familjen.
Med drygt en månad kvar till genomförande har Bothnialoppet 475 st anmälda, det är att jämföra med fjolårets siffra som vid samma tid var 31 st. Ett tak på 1000 tävlande har sats i år för att deltagarna ska bli garanterade en dag med hög service.
– Det är roligt att loppet växer i den takten. Vi har infört ett sista anmälningsdatum för att underlätta planeringen av evenemanget. Den 22 februari stängs anmälningstiden till årets lopp. Om det finns platser kvar kommer det att vara ett eftersläpp under tävlingsdagen, berättar Björn Dahlfors, informationsansvarig för Bothnialoppet.
Nyheter under året som kommer
Men även om det är fullt på tävlingsbanorna kommer det under årets evenemang att finnas något att göra för alla. Vid både start och målområdet kommer bland annat Lilla Bothnia loppet att köras för första gången.
– Vi vill att hela familjen ska få något roligt att göra. Så detta gör vi för att barnen som inte orkar åka hela sträckan ska få prova på att få ha en startlapp, få medalj och pröva på lite, säger Björn.
På både start- och målområdena kommer det att finnas flera olika aktiviteter utöver Lilla Bothnialoppet. Alla nyheter som planeras kommer att presenteras närmare loppet och det utlovas många spännande och isande aktiviteter.
Förnyad bansträckning
Det är inte bara kringaktiviteterna som är förnyade och förbättrade. I fjol genomfördes en enkätundersökning bland loppets deltagare och ett genomgående önskemål var en förbättrad bansträckning. Ifjol fanns det vissa problem med vatten på isarna i strax innan Luleå.
– Under natten innan loppet hade det blivit högvatten och på de grundare delarna av banan hade vattnet tryckts genom isen, berättar Ove Persson, ordförande för Bothnialoppet.
Därför förändras bansträckningen i år och går över större djup för att undvika flödesvatten, men även för att minska gångstråken under loppet.
Även det var ett önskemål från fjolårets åkare, speciellt var det många som reagerade på passagen vid Trundön, säger Kjell Skogsberg, is- och säkerhetskommiten. I år ska loppet gå utanför istället för över Trundön.
Totalt kommer det att bli tre landpassager, men detta är till stor del bra för deltagarna.
– På en så lång åksträcka som 65 km är det bra att få ta en paus i skridskoåkandet för att gå några sträckor, annars är det lätt att man får kramp i benen, säger Kjell Skogsberg.
Naturens krafter
I år saknas än så länge de långa kalla perioderna som gör att isarna fryser. Man behöver inte komma långt utanför kuststräckan för att möta öppet vatten. För att loppet ska genomföras krävs en istjocklek på 40 cm.
– Det är naturens krafter vi arbetar med, inget är konstlat. Vi gör det allra bästa av det för att få en unik upplevelse, säger Björn Dahlfors. Men enligt prognosen kommer nu kallare vinterdagar här framöver.
Bothnialoppet arrangeras av STIL och Friluftsfrämjandet i Luleå och Piteå men har stor hjälp av lokala föreningar. Längs banan kommer det att finnas 6 st servicestationer, de är anpassade för att ge bästa möjliga förutsättning för energipåfyllning och dessa sköts av de lokala föreningarna.
Bra länkar:
www.bothnialoppet.se
www.pitea.se
www.lulea.se
För första gången lanseras nu en giftfri bottenfärg baserad på det svenska miljöteknikföretaget Ekomarines patent. Färgen, Neptune Formula, innehåller enligt tillverkaren varken tungmetaller eller andra gifter.
Neptune Formula har utvecklats sedan 2001 och utvecklingen har skett bland annat i samarbete med Tjärnö Marinbiologiska Laboratorium i Bohuslän. Genom att utnyttja naturliga processer i havet fungerar Neptune Formula på ett helt annat sätt än andra båtbottenfärger.
– Färgen fungerar som ett underlag för mikroorganismer som skapar ett syrefattigt tunt skikt i vattnet närmast skrovet, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Det avskräcker havstulpaner och annan beväxning från att sätta sig där.
Färgen är helt giftfri och innehåller varken tungmetaller som koppar eller zink eller några andra gifter. Att få bästa möjliga prestanda på färgen har varit högsta prioritet under utvecklingsarbetet.
– Alla vi som tycker om att segla vet ju att det helt enkelt inte fungerar med beväxning på botten, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Beväxt båtbotten leder också till försämrad bränsleekonomi samt lägre hastigheter och därmed ökade utsläpp. Samtidigt vet jag att jag inte är ensam om att oroa mig för hur vi påverkar livet i vattnet.
Den första versionen av Neptune Formula kommer att vara främst till för den svenska Ostkusten på båtar som går upp till 12 knop. Men en Västkustfärg väntas vara testad och klar till nästa säsong. Neptune Formula är en självpolerande, men inte kritande, färg som dessutom enbart innehåller lågaromatiska lösningsmedel, vilket gör den mindre hälsovådlig att arbeta med än många andra bottenfärger.
Under utvecklingen av färgen har den utprovats både i laboratorieförsök och på båtar runt Sveriges kuster samt i Danmark. Dessutom utvecklas färgen under vintersäsongen även i Florida, i USA där värmen och salthalten i vattnet gör att beväxningen är kraftigare än i svenska vatten.
Info www.ekomarine.se
Mer om färgen www.neptuneformula.com
Sex världspremiärer och massor av nya båtmodeller! Det väntar besökarna på Båtmässan, som öppnar på lördag. – Vi upplever ett enormt drag just nu, säger Bengt Wallin, mässansvarig.
Måndagen 28 januari började det välla in båtar till årets Båtmässa, som arrangeras 2-10 februari på Svenska Mässan i Göteborg.
Totalt visas runt 500 båtar på årets mässa, som på förhand ser ut att bli något alldeles extra.
– Vi hade 95 000 besök i fjol och vi hoppas kunna matcha den siffran i år. Årets mässa är ovanligt fullmatad och förhandsintresset är på topp, säger Bengt Wallin.
Över 350 utställare, fler än i fjol, har bokat in varenda kvadratcentimeter i alla mässhallar.
Sex av dem väljer att lansera helt nya modeller, d v s världspremiärer, på årets mässa. Ytterligare ett 30-tal visar nya båtmodeller för första gången i Sverige eller Skandinavien.
Världspremiärerna är Nord West som visar upp sin nya Nord West 37 Flybridge. Från Stockholm tar Fair Marin med sig 40-fotaren Gannet 40AWC.
I mindre storlekar visar West Line, Linder och Grisslan från Sverige samt Buster Boats från Finland helt nya modeller.
I övrigt innehåller årets Båtmässa bl a ett stort antal kostnadsfria föredrag kring bl a segling, sportfiske, mat ombord och äventyr. I samarbete med Svenska Kanotförbundet blir det också en satsning på kanot/kajak. Bl a medverkar OS-guldmedaljören Henrik Nilsson.
Två tävlingar avgörs på mässan: dels båtbyggartävlingen mellan elever från båtbyggarskolor, dels finalen av Tekniktävlingen bland sjätteklassare, i samarbete med Tekniska Samfundet.
Foto: Jorma Valkonen
Info www.batmassan.se
Trött på naturhamnar med stök, stoj och störiga båtgrannar? Alternativ är på gång. Redan i sommar planerar Länsstyrelsen i Västra Götalands län att införa två hänsynsområden längs Bohuskusten. – Vi vet att många har längtat, säger Kerstin Harvenberg, länsmiljöingenjör på Länsstyrelsen.
Fågelvägen mellan Göteborg och Strömstad är 20 mil, men med vikar, öar och fjordar handlar det om en kustlinje på hela 150 mil. Sommartid har gästhamnarna hälften av Sveriges totala beläggning och trycket på naturhamnarna är maximal. Men alla tillfälliga gäster är inte lika förtjusta i volymstark musik, högljutt festande eller gummibåtar som kör runt.
– Det ska finnas plats för alla typer av människor, säger Kerstin Harvenberg. I somras genomförde vi en enkätundersökning med båtfolk och majoriteten var positiv till ett införande av lugnare alternativ. Vi vet att vi har ett stort stöd för våra planer.
Idén med hänsynsområden kommer att lanseras runtom i landet, men Västra Götalands län hör till pionjärerna tillsammans med Stockholms län. Redan i sommar är det meningen att två områden ska öronmärkas. Fem alternativ är just nu ute på remiss. Skyltar kommer att markera varje beslutat hänsynsområde. Kryssarklubben har lovat att uppmärksamma nyheten i sina pärmar och på sikt kommer troligen även sjökorten att utmärkas med de aktuella områdena.
– En hastighetsbegränsning på 5 knop är det enda som handlar om lagstiftning, säger Kerstin Harvenberg. Annars är det bara omtanke och sunt förnuft som gäller. Vi uppmanar exempelvis till dämpad volym för prat och musik, att inte tomgångsköra motorer, åka vattenskidor eller tömma toaletter och skräpa ner. Hänsyn helt enkelt – precis som namnet antyder.
Länsstyrelsen finns med på årets Båtmässa, som pågår under tiden 2-10 februari på Svenska Mässan i Göteborg, i monter H05:03 som delas med Västkustens Båtförbund.
De tre svenska seglarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö kommer att ingå i besättning på en av Ericsson Racing Teams två kappseglingsbåtar i Volvo Ocean Race som startar hösten 2008.
Samtliga tre seglare har sina rötter på den svenska västkusten och står nu inför sina livs första jorden runt-kappsegling. Ericsson Racing Team ställer upp med två båtar varav den ena har en renodlad nordisk besättning. Tanken är bland annat att ge unga nordiska seglare en chans att slå sig in i en mycket liten internationell kappseglingsvärld.
– I våras läste jag om att Ericsson skulle satsa på en nordisk besättning och då såg jag min chans. Det är oerhört svårt att få in en fot bland de internationella besättningarna men nu förstod jag eventuellt hade en möjlighet att komma med, säger Anders Dahlsjö, som precis som sina kompisar kan se fördelar med att vara med för första gången.
– Erfarenhet i all ära, men man seglar inte enbart på gamla meriter, säger Martin Krite och fortsätter: Jag lovar att ingen av oss på den nordiska båten kommer att segla jorden runt och vara nöjda med att bara få vara med. Jag tror att med bra laganda och rätt inställning så ska vi nog kunna överraska några.
Yngst i Ericssons nordiska besättning är 25 årige Martin Strömberg:
– Jag tror de har letat efter personligheter som passar med de andra ombord. Det känns som om alla i det nordiska gänget är ganska lugna och ödmjuka personer. Och det tror jag passar in på mig också.
Ericsson Racing Team har sin träningsbas på Lanzarote där teamet tränar och testar båtar och utrustning. I oktober 2008 startar Volvo Ocean Race i spanska Alicante för att avslutas i S:t Petersburg, Ryssland i juli 2009.
Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.
Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.
Volvo Ocean Race är världens längsta och mest krävande kappsegling. Ericsson Racing Team deltar med två båtar i tävlingen. För uppdateringar och bilder på Ericsson Racing Teams deltagande i Volvo Ocean Race, besök www.ericssonracingteam.com
Doghouse Marine har blivit utsedda och utbildade till auktoriserande installatörer av Nexus samtliga produkter.
”Doghouse Marine har ett geografiskt läge som passar Nexus kunder, vid bryggan med mastkran, de är riggspecialister och duktiga hantverkare vilket säkerställer bra montering av vindinstrument. Doghouse Marine arbetar nära seglare, Nexus stora målgrupp, man kappseglar – vilket är otroligt viktigt för oss och de förstår vikten av precision i data man läser av på sina instrument. Sist men inte minst är de ett trevligt gäng som gilla båtar” säger Mathias Hellgren, Sales Executive Nexus Marin.
Doghouse Marine erbjuder installation, service och försäljning av hela Nexus Marines produktlinje. Servicen görs i första hand på Svinninge marina. Ambitionen är att kunna erbjuda snabb och effektiv installation direkt vid bryggan. Samtliga båtklubbar och marinor i Stockholms nordostsektor ses av Doghouse Marine som hemmaplan. I mån av resurser och tid görs även installation på andra platser.
– Sedan starten av Doghouse Marine har det varit en målmedveten strävan att utföra tjänster och sälja produkter som både ökar seglingsupplevelsen och förenklar hanteringen av båten. Nexus instrument passar mer än väl in i denna strävan samtidigt som det ger oss en än mer heltäckande service och produktportfölj, säger Gunnar Sahlin grundare och ägare av Doghouse Marine.
Info www.doghousemarine.se
För femte gången har några av Europas ledande båtjournalister valt Europas bästa motorbåt. Årets vinnare blev Fjord 40 Open, som därmed är European Powerboat of the Year 2008.
Juryn hade att välja mellan över 90 nya motorbåtsmodeller. Utseendet med en distinkt och tydligt modern design samt konceptet hos Fjord 40 Open gjorde dock att valet föll just på denna båt.
Bakom designen står ingenjörerna hos Patrick Banfield. Framdrivningen sköts med dubbla Volvo Penta IPS-motorer, som ger en toppfart på 44 knop.
Läs mer om Fjord 40 Open och systerbåten Fjord 40 Cruiser i nästa nummer av Båtliv.
Info www.fjordboats.com
Fjolårets mässa slog alla rekord, men Båtmässan 2008 är redan ännu bättre. – Det gick så otroligt bra 2007 att det kanske är svårt att tro, men Båtmässan fortsätter att växa. Alla mässans hallar är fulla och vi har fler utställare än förra året, säger mässansvarig Bengt Wallin.
Båtmässan 2008 är även något av premiärernas mässa. Ett flertal båtmodeller har svensk-, skandinavisk- eller världspremiär under mässdagarna. Bland annat visas:
Gannet 40AWC – en ny 40 fots motorbåt för åretruntbruk, framtagen av Fair Marin i Stockholm
Sportsman 445 – som fyller luckan mellan Sportsman 400 och Arkip 460
GP700 SE – en ovanligt rymlig 23 fots motorbåt
Rhea 800 – en vidareutveckling av Rhea 750
Buster XXL – en utveckling av konceptet enkelt båtägande
– Det är jättekul att Göteborg är en så viktig marknadsplats att företag väljer att presentera sina produkter här, säger mässansvarig Bengt Wallin.
Men det är inte bara båtar som har premiär. Tre nya restauranger påminner om att Båtmässan är så mycket mer än häftiga båtar.
– Båtliv är livskvalitet, god mat är livskvalitet och tanken är att man ska tänka: kommer du ihåg det där sköna vädret då vi satt och käkade räkor efter en dag på havet. Det är helhetsupplevelsen som är viktig.
I Filéalen presenterar Båtmässan en meny inspirerad av samarbetspartnerna Åstols Rökeri och Grebbestad Bryggeri, vilket bland annat innebär en härlig buffélunch. I D-hallen erbjuder RIB Café mat och dryck i en miljö präglad av RIB-båtar – ett av de just nu snabbast växande segmenten av båtar. Och i nya Suzukihallen bjuder Skaldjurscaféet på allt från Hotel Gothia Towers räkmacka till fisksoppa och ostron. Allt serverat på en brygga högt över mässgolvet.
Bilden föreställer den helt nya Linder 445 Sportsman.
Info www.batmassan.se
Kommentarer
spam! ^^