nyhetstest

– Newport i USA och Vigo i Spanien slogs ut av den bohuslänska seglingsmetropolen

Lysekil: Världens största seglingstävling i matchracing för damer, Lysekil Women’s Match, får VM-status 2009. Beslutet fattades nyligen vid det Internationella Seglarförbundet, ISAF:s, årsmöte i Estoril. Anna Holmdahl White tog initiativet till Lysekil Women’s Match och har varit projektledare sedan premiären 2004. Hon fanns på plats i Portugal för att presentera ”sitt” evenemang:
– Det var riktigt tuff konkurrens främst från Newport och Vigo, erkänner hon och avslöjar vad som avgjorde till Lysekils fördel:
– Vi har med kontinuitet lyckats kombinera en hög idrottslig nivå med ett starkt publikt intresse!

Just hemkommen från Portugal och det Internationella Seglarförbundets möte är Anna Holmdahl White påtagligt nöjd. Hon kan konstatera att tävlingens goda rykte var till stor nytta i ansökan om VM-status:
– Ja, visst är det så. Vi hade lagt mycket arbete på vår ansökan och jag åkte ner till Portugal för att presentera konceptet, men utan alla seglarnas egna positiva upplevelser från Lysekil hade vi förmodligen inte nått så här långt, analyserar hon och ser tillbaka på tre år – 2004, 2006 och 2007 – med världens främsta matchracingtävling för damer.
– Att vi nu får VM-status är ett kvitto på att vi satsat rätt, och att det hårda arbetet ger resultat. Vi arrangerar den bästa damtävlingen i matchracing i världen, och det tycker jag att alla inblandade ska känna sig väldigt stolta över!

Även hos Lysekils Segelsällskap Gullmar, som arrangerar Lysekil Women’s Match i samarbete med Anna Holmdahl Whites bolag Sailnet, står glädjen naturligtvis högt i tak. Beskedet om att tävlingen får VM-status 2009 togs emot med både entusiasm och lättnad av ordföranden Gert-Ove Forsberg:
– De senaste dagarna har jag fått många frågor från medlemmarna och folk på stan om hur det går. Nu kan jag äntligen säga att vi fick VM, jublar han upprymt och konstaterar att det bara är att kavla upp ärmarna ännu mer nu.
– Ja, det ställs ju ännu större krav på oss funktionärer framöver, även om vi redan har ett väloljat maskineri. Vi får se nästa års seglingar som en generalrepetition som ger oss chansen att finslipa vissa detaljer inför VM:et året därpå, skrattar han.

Det kommunala stödet till Lysekil Women’s Match har funnits där redan från start. Folkpartisten Roland Karlsson, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Lysekil, ser mycket positivt på samarbetet med tävlingsorganisationen även framöver:
– Först och främst vill jag gratulera arrangörerna till ett fantastiskt jobb, som har lett till att vi nu kan hälsa VM i matchracing för damer välkommet hit. Jag är tacksam att vi får hjälp att placera Lysekil på världskartan på det här fina sättet, och vi kommer givetvis att fortsätta stötta tävlingen, säger han.

Oljebolaget Preem har tillsammans med rederiet Stena Bulk säkrat tävlingen ekonomiskt fram till och med 2009, vilket också bidrog till Internationella Seglarförbundets välvilliga inställning i VM-frågan. 2007 års Lysekil Women’s Match vanns av Linda Rahm och hennes besättning i just Team Stena Bulk, och hennes inställning till VM-seglingar i Lysekil 2009 är glasklar:
– Vi ska snart ha ett besättningsmöte och då får vi helt enkelt bestämma oss för att göra en tvåårssatsning istället för att ta ett år i taget som vi först hade tänkt, skrattar hon.
Vid VM 2006 i Danmark blev det en bronsmedalj för Linda & Co, men på hemmavattnen i Lysekil ställs siktet mot ädlare valör:
– Vi trivs i DS-båtarna som seglas i Lysekil och vi tycker att arrangemanget växer för varje år, så varför inte?

Vid mötet i Estoril beslutade ISAF även att seglingsdisciplinen matchracing återinförs för damer på OS-programmet i London 2012, något som bör innebära ett ökat intresse för VM i Lysekil 2009 från många av de toppseglare som satsar på OS 2008.

Lysekil Women’s Match är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande fighter som lätt kan förstås och följas av publiken. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Lysekils Kommun, Carpe Diem Beds of Sweden, Musto och Concordia Maritime som partners. 2008 års Lysekil Women’s Match seglas 29 juli – 2 augusti.

Bilden: Linda Rahm med besättning segrar i finalen före Marie Björling. Foto: Dan Ljungsvik.

Nu undersöker Statens maritima museers arkeologer pålar och kulturlager som man funnit under vattnet utanför vikingastaden Birka.

Det är första gången som en utgrävning sker i Birkas hamn. Redan första dagen fann man fynd av organiskt material som bevarats bra i vattnet. Under veckan görs också försök med att visa arkeologernas arbete under vatten i realtid via Internet.
Statens maritima museer har under flera år genomfört arkeologiska undersökningar under vattnet vid Birka, på Björkö i Mälaren. Hittills har undersökningarna visat att det finns stora mängder nedslagna pålar i ett flera hundra meter långt stråk utanför Svarta jorden där den vikingatida staden låg.
Utöver pålanläggningen ligger mängder av fynd utspridda på sjöbotten. Troligtvis rör det sig om resterna av Birkas sopor som bevarats i vad som kallas kulturlager. Under höstens fältarbete kommer kulturlagren i hamnen att undersökas för första gången.
Avsikten är att ta reda på hur tjocka lagren är, hur bevarandeförhållandena ser ut och vilka typer av fynd de innehåller. Vad kan dessa lager ge för ny information om Birka? Kanske innehåller de föremål som inte är bevarade i marken på land. Arbetet med att datera pålanläggningen fortgår samtidigt. Arkeologernas hypotes är att pålarna har hört till någon form av hamnanläggning, anlagd under 900-talet.
Ett försök kommer också att göras att visa arkeologernas arbete under vatten via Internet. På http://live.maritima.se kan alla följa utgrävningsarbetet med hjälp av en webbkamera, kl 10 -15, måndag till fredag.
– Vi vill testa nya metoder för att låta allmänheten ta del av vårt arbete. Det är förmodligen första gången som alla kan följa marinarkeologers arbete i realtid, säger Andreas Olsson, chef för arkeologienheten på Statens maritima museer.
Bevarandeförhållandena för organiskt material som trä, läder eller ben är ofta goda under vatten, särskilt om det varit inbäddat i bottensediment.
– I sedimentet vi gräver i nu finner vi mängder av träflis, huggspån och enstaka föremål, bland annat en träsked och en träskål. Ett roligt fynd som gjordes i torsdags är halv pärla av bärnsten och avfall från tillverkning av pärlor, berättar Andreas Olsson.
Fältarbetet under vattnet påbörjades i torsdags och kommer att pågå till och med fredag 16 november. Undersökningen, som sker i samarbete med Södertörns högskola, är inte omfattande utan sker i form av ett antal mindre provgropar på olika platser.
Arkeologernas arbete kan följas på: http://live.maritima.se
kl 10–15, måndag till fredag

En halv bärnstenpärla.
Foto: Jens Lindström / SMM

Världsmästerskapet i Match racing-segling, World Match Racing Tour, får 2008 tio deltävlingar, 20 kvaltävlingar och åtta damtävlingar – och mer prispengar.

– Det är ett steg mot att fler seglare på världsnivå ska ha möjlighet att kvalificera sig till mästerskapstävlingarna. Därigenom kan vi ytterligare öka antalet toppseglare och därmed höja kvaliteten på World Match Racing Tour, förklarar Scott MacLeod.
En rad viktiga förändringar genomförs till nästa års seglingsvärldsmästerskap i Match racing. Det nya konceptet för 2008 offentliggjordes på onsdagen av Scott MacLeod, President i World Match Racing Tour, som grundades 2000 av den svenska tävlingens dåvarande sponsor Swedish Match i Marstrand. 2006-2007 fick World Match Racing Tour ISAFs världsmästerskapsstatus, samma ”Special event”-status som America’s Cup och Volvo Ocean Race, och touren har nu genomförts över 1,5 år med 16 deltävlingar, där två race nu återstår, i Brasilien och Malaysia.
– 2008 övergår vi till en serie på tio tävlingar över ett kalenderår men inför samtidigt högre krav på genomförandet, och 20 nya regionala utslagsgivande kvaltävlingar, samt en serie på åtta damtävlingar, förklarade Scott MacLeod på en pressträff på Båtmässan i Stockholm på onsdagen.
– Det öppnar möjligheter för Sverige att på allvar blanda sig i världsmästerskapet i Match racing, säger Erik Centerwall, som ansvarar för det sportsliga genomförandet i Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen på Världstouren.
Även kvalitén på tävlingsevenemangen ska stärkas:
– Prispengar, kringevenemang som höjer intresset från sponsorer och företag och ökad TV- och mediebevakning är några av de ingredienser som vi ställer höga krav på, säger Scott MacLeod, som tar svenska Match Cup Sweden och Monsoon Cup i Malaysia som två goda exempel.
– Match Cup Sweden står för ett intressant, nytt evenemangskoncept där den sportsliga prestationen får en fantastiskt fin inramning för både publik och näringsliv. Monsoon Cup har höjt de ekonomiska ramarna och får ett statligt stöd på 40 Mkr, fortsätter MacLeod.
Till 2008 höjer arrangören i Match Cup Sweden nivån på prispengarna till 250 000 USD och fortsätter de framgångsrika näringslivsarrangemangen i samband med tävlingen i Marstrand, med bland annat Corporate Event Marketing Forum.
– Vårt mål är att Match Cup Sweden ska bli den mest attraktiva mästerskapstävlingen för alla deltagare, seglare, företag, media och publik, deklarerar Jan Torstenson, vd för arrangören Brandspot, som tar ansvar för marknadsföring, finansiering och genomförande av evenemanget 10 år framåt, och där GKSS ansvarar för det sportsliga.
World Match Racing Tour är idag den kanske mest rättvisa och spektakulära tävlingsformen i segling, där besättningar i identiska kappseglingsbåtar möts båt mot båt i en serie utslagningsdueller. Allt sker på en naturlig arena i städer eller miljöer där hundratusentals åskådare kan se kappseglingarna. Ett flertal av de främsta och mest namnkunniga seglarna i America’s Cup och Match racing deltar, däribland de svenska

Match Cup Sweden skrev på onsdagen ett samarbetsavtal med World Childhood Foundation som under fem år gör stiftelsen till mottagare av en årlig donation.

Childhood blir också seglingsevenemangets officiella välgörenhetsorganisation.
– Det känns mycket bra för oss som internationellt seglingsevenemang att ta ett aktivt socialt ansvar och bidra till Childhoods arbete, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden.
World Childhood Foundation grundades på initiativ av Drottning Silvia 1999 och stödjer projekt som arbetar med att stödja utsatta barn över hela världen. Det fördjupade femåriga samarbetet mellan Childhood och den svenska deltävlingen i världsmästerskapet i Match Racing offentliggjordes på en pressträff på Scandinavian Boat Show på onsdagen.
– Vi är glada över att få ett långsiktigt samarbete som officiell välgörenhetsorganisation i Match Cup Sweden. Vi hoppas att det skall inspirera åskådare och företag att på olika sätt stödja vårt arbete för att hjälpa utsatta barn, menar Mats Agurén, biträdande generalsekreterare för World Childhood Foundation.
– World Childhood Foundation har sedan starten arbetat för barns rätt att vara barn. Förutom att ge Childhood möjlighet att sprida information om våra frågor, och få ett betydande finansiellt stöd, ger ett samarbete av det här slaget de deltagande företagen möjligheter att kombinera olika syften med sin sponsring, fortsätter Mats Agurén.
– Genom att aktivt stödja Childhoods arbete kan vi skapa ett ännu mer attraktivt evenemang vilket innebär att Match Cup Sweden ger ett större värde för både våra sponsorer och besökare, förklarar Jan Torstenson.
Målet är att Match Cup Sweden ska kunna skänka 750 Tkr till Childhood Foundation från del av intäkterna och genom välgörenhetsaktiviteter under tävlingarna på Marstrand. En av kappseglingsbåtarna kommer liksom i fjol att bära Childhoods segel och logo.
Childhoods målgrupper är gatubarn, barn på institution, flickor och unga mödrar. För närvarande stödjer World Childhood Foundation över 110 projekt i 14 länder och har kontor i Sverige, USA, Tyskland och Brasilien. Verksamheten finansieras i dag genom stöd från de ursprungliga 14 grundarna, företagssamarbeten och donationer.

Idag torsdag får rikspolischef Stefan Strömberg en skrivelse från Skärgårdsstiftelsen. Skrivelsen är en protest mot planerna att flytta polisens kontaktcentra på Arholma, Sandhamn och Ornö in till fastlandet. – Att beröva skärgårdsborna de här arbetstillfällena vore ett dråpslag mot en levande skärgård. Det försämrar direkt möjligheterna för många barnfamiljer att försörja sig året runt i skärgården, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.

I början av 2000-talet förlades polisens kontaktcenter till Arholma, Ornö och Sandhamn. Dessa kom till som en ersättning för alla polisstationer som stängdes och uppgiften var att ta emot anmälningar från människor som blivit utsatta för egendomsbrott. I och med detta skapades i ett slag fler nya arbeten i skärgården än någonsin tidigare i modern tid. Polismyndigheten blev därmed den näst största arbetsgivaren i Stockholms skärgård med omkring 50 anställda. Bara Skärgårdsstiftelsen sysselsätter fler skärgårdsbor. Polisens kontaktcentra är viktiga också ur den synpunkten att de skapat många nya jobb för kvinnorna, som har en mer begränsad arbetsmarknad i skärgården.

Var tänkt som långsiktig glesbygdssatsning

Initiativet har hela tiden setts som en långsiktig glesbygdssatsning och subventionerats med flera miljoner från både staten och landstinget. Från Skärgårdsstiftelsens håll ser man nu kritiskt på planerna att flytta hela verksamheten med kontaktcentra in till fastlandet där de ska slås ihop till ett enda kontor.

– Få arbetsplatser har så stor betydelse för sitt omgivande samhälle som polisens kontaktcenter på Arholma, Sandhamn och Ornö. Att ta bort dem skulle slå hårt mot sysselsättningen i skärgården och skadorna skulle ta många år att reparera – om det ens är möjligt, säger Berndt Festin.

Skärgårdsstiftelsen har varit inblandad i uppbyggnaden av de tre telefoncentralerna bland annat som markägare och vill tvärtom nu att verksamheten i stället ska utvecklas vidare.

Med skrivelsen ställer stiftelsen sig bakom de protester som landshövdingen i Stockholms län, Per Unckel, tidigare lämnat tillsammans med kommunalråden i de tre direkt berörda skärgårdskommunerna Norrtälje, Värmdö och Haninge.

Info www.skargardsstiftelsen.se

Bilden är från Rågskär. Foto: JohanAhlbom.

När portarna öppnar för den 11:e Scandinavian Boat Show kan besökarna botanisera bland rekordmånga båtar. Totalt visas över 190 båtar, varav cirka 45 båtar är nyheter. Dessutom visas de allra senaste tillbehören, segel & rigg, bryggor, motorer och sjökläder av drygt 50-talet utställare. Mässan pågår 7-11 november på Älvsjömässan.

Det går som tåget i båtbranschen just nu. Både värdet på exporterade och importerade båtar har ökat. Under perioden jan – juni 2007 ökade värdet med 6,0 respektive 22,7 procent jämfört med samma period föregående år, enligt statistik från Sweboat.
Det avspeglas inte minst på årets mässor och Scandinavian Boat Show är inget undantag.
– Det är inte bara antalet båtar som sticker ut extra i år. Vi har nog ovanligt många intressanta båtar att visa upp också. Vår ”största” båt är en italiensk skönhet på 55 fot – Itama 55. På segelbåtssidan är till exempel katamaranen Lagoon 380, med sina stora luxuösa innerutrymmen en säker attraktion. Den 39 fot långa aluminium-segelbåten Ovni 365 med sänkköl är också en mycket intressant båt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Det är en lång rad nya båtar på mässan, varav två världspremiärer: Bavaria 38 och Minor 31
Bland motorbåtsnyheterna finns: Agapi 900, Riviera 37, Itama 55, Ferretti 510, Fjord 36, Monte Carlo 37, Joda 290 Sport, Glastron GT 249 och CX 235, Delta 29, Antares 12, Monte Carlo 37, Great Line 29WA, Skilsö 36, Minor 31, Örnvik Weekend, , Capelli Cap 32, Korsö, Silver Condor 7200, Nordstar 26, Admirals Tender, Vator 27, Grandezza 23 DC, Sealine T50 och SC 35.
Nyheter på segelbåtssidan är det också gott om, till exempel: Dufour 425, Bavaria 40 Vision, Oceanis 37 och 43, First 50, Hanse 43 och 47, Dehler 34, FinnFlyer 32CR, HR 43, Elan 410, Ovni 365, Najad 355 och 405, Jeanneau 45 DS och 36 SO, Lagoon 380 och Brenta 30.

Info www.scandinavianboatshow.se

Bilden: Bavaria 31 Cruiser.

Nordisk Mobiltelefon lanserar två nya mobila bredbandsmodem till sitt uppgraderade Turbo 3G-nät. Kombinationen av den uppgraderade hastigheten på 3,1 Mbit/s i hela nätet och den överlägsna geografiska täckningen på 90 procent ger nu alla i Sverige tillgång till bredband. Dessutom lanseras ett nytt unikt veckoabonnemang.

Nordisk Mobiltelefon lanserar två nya mobila bredbandsmodem till sitt uppgraderade Turbo 3G-nät. Kombinationen av den uppgraderade hastigheten på 3,1 Mbit/s i hela nätet och den överlägsna geografiska täckningen på 90 procent ger nu alla i Sverige tillgång till bredband. Dessutom lanseras ett nytt unikt veckoabonnemang.

– Den uppgraderade hastigheten i kombination med en geografisk täckning på 90 procent innebär att vi för första gången kan prata om en digital allemansrätt, där vi möjliggör för så gott som hela Sveriges befolkning att vara uppkopplade med mobilt bredband. Mobilt bredband kan nu ses som en värdig ersättare för det fasta bredbandet, säger Rikard Slunga, vd för Nordisk Mobiltelefon. Datahastigheten är upp till 3,1 Mbit/sekund* för nedladdning och upp till 1,8 Mbit/sekund för uppladdning i hela nätet.

Nordisk Mobiltelefon lanserar två nya mobila bredbandsmodem. USB-modem D-50, som även fungerar som ett USB-minne, ger alla på resande fot snabb och pålitlig bredbandstillgång i hela Sverige samt i Norge och Danmark. Modemet kopplas direkt till USB-porten på en bärbar eller stationär dator. Modemet kan användas för PC (Windows), Mac och Linux.

Gateway D-35 är både modem och trådlös router i ett, vilket möjliggör att flera användare kan koppla upp sig samtidigt, antingen via det trådlösa nätverket eller Ethernet. Modemet kopplas till 220 V eller 12 V och är därmed en optimal lösning för att använda hemma, i bilen, båten eller stugan.

Nordisk Mobiltelefon erbjuder också ett nytt unikt veckoabonnemang utan bindningstid för 149 kronor per vecka.
– Vi har sett att det finns ett behov av flexibla abonnemang för kunder som inte vill binda upp sig och för tillfällig användning som exempelvis på semestrar. Vi vill kunna ge våra kunder flexibilitet och total frihet att på kort eller lång sikt koppla upp sig trådlöst för att arbeta, mejla eller surfa oavsett om man är på landet, i staden eller om man är på resande fot, säger Rikard Slunga.

Nordisk Mobiltelefon Sverige AB är den enda teleoperatören som kan erbjuda Mobilt Bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobilt bredband och mobiltelefoni med nationell täckning. Nordisk Mobiltelefon Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB som även bedriver operatörsverksamhet i bl.a. Norge och Danmark. Läs mer på www.nmt.net

Ericsson Racing Team fortsätter att bygga sitt racing team inför Volvo Ocean Race 2008–2009. De senaste förstärkningarna är den brasilianaren Torben Grael, som blir skeppare, och brittiska navigatören Jules Salter.

Med Salter i besättningen är de ledande positionerna i Ericssons internationella besättning besatta. Skepparen, 47-årige Torben Grael (bilden) från Brasilien, utsågs förra veckan. Även två vaktkaptener – Stu Bannatyne och Brad Jackson, båda från Nya Zeeland, har tagits med ombord den senaste tiden.
– För tillfället håller jag och de andra nya besättningsmedlemmarna på att lära känna varandra. Vi delar hus på Lanzarote där vi har vår träningsbas. Jag känner Jules sedan förra omgången av Volvo Ocean Race, säger Torben Grael.
Jules var navigatör i GBR Challenge 2003 i America’s Cup och var också en viktig kugge i det teamets väderprogram. Han har stora tekniska kunskaper inom yachting, inklusive tävlingsmeteorologi, instrumentsystem och racing mjukvara. I Volvo Ocean Race 2005–2006 navigerade han tvåan, Pirates of the Caribbean, med skepparen Paul Cayard.
Info www.ericssonracingteam.com

KGK Suzuki AB lanserar en sportig Bowrider från finska MV-Marin. Kännetecknande för nya MV-Marin 5700 BR är bland annat att sittbrunnen designats så att det ska vara enkelt att röra sig i båten och den låga motorbrunnen som minskar motorljudet in till sittbrunnen. En djup V-botten på 19 grader ger båten en mjuk och följsam gång även i lite högre sjö. Rekommenderad motorstyrka på MV-Marin 5700 BR är från 115 till 140 hästkrafter.

Den nya MV-Marin 5700 BR är en sportig båt som lämpar sig lika bra för vattensportaktiviteter som dagsutflykter med familjen. Den skyddande vindrutan och djupa V-botten gör att båten passar bra både i skärgården och i insjöar.

– MV-Marins första Bowrider blir ett spännande tillskott i vår båtflotta, säger Lars Johansson, produktchef på KGK Suzuki Marin. Med vår 140 hästars utbordare monterad på akterspegeln kommer ägarna få en riktigt snabb men samtidigt trygg båt med jättefina köregenskaper. Men även vår 115 hästare passar utmärkt ihop med den nya båten.

MV-Marin 5700 BR är bland annat utrustad med två bekväma stolar som ger ett ordentligt stöd, dynor till övriga sittplatser, kapell, ett kapellgarage som både döljer och skyddar kapellet när det är nerfällt och en fast tank på 100 liter. I båten finns fem stycken förvaringsboxar med inbyggda Abloy-lås som standard för att skydda värdesaker ombord, tre stycken större fack för till exempel ankare och tampar och till fendrarna finns fasta förvaringsställ i rostfritt stål.

– Det känns alltid tryggt att lansera och sälja MV-Marins båtar, säger Lasse Johansson. De har ju 30 års erfarenhet som tillverkare av glasfiberbåtar och är också kända som yrkesskicklig tillverkare av motorbåtar med hög kvalitet.

Till den nya Bowridern finns även flera tillbehör som hydraulstyrning, trimplan, förkapell och bord etcetera. Båten är 5,7 meter lång och 2,35 meter bred. Vikten är 700 kilo och den är godkänd för motorstyrkor upp till 140 hästkrafter.

Båten uppfyller den EU-standard, gällande säkerhet för fritidsbåtar, som trätt i kraft år 2006 och den är testad enligt VTT:s kriterier som är väl uppskattade inom branschen.

Till att kraftig öka antalet utbildningar för frivilliga sjöräddare och till ett omfattande utvecklingssamarbete i Afrika räcker den check på 11,5 miljoner kronor som Sjöräddningssällskapet får motta i kvällens program av PostkodMiljonären, med start klockan 19.30.

Sjöräddningssällskapet kärnverksamhet engagerar drygt 1600 frivilliga personer på 70 sjöräddningsstationer i hela Sverige. Förra året räddade man 71 personer, genomförde 300 sjuktransporter och assisterade 1500 båtar och fartyg i sjönöd.
– Sjöräddningssällskapets idé är genial. Genom att utbilda frivilliga kan de erbjuda snabb undsättning för människor som råkat i fara på hav och sjö i hela landet, året runt. Det är en verksamhet som skapar vardagshjältar och räddar liv, säger Niclas Kjellström-Matseke VD Svenska PostkodLotteriet.

Enligt Sjöräddningssällskapet behöver utbildningen av frivilliga sjöräddare förstärkas.
– Tack vara tillskottet från PostkodLotteriet kan vi satsa rejält på utbildningarna. Vi vill kunna erbjuda utbildningar i olika steg för att motivera våra aktiva till långt engagemang och vidareutveckling. Det ska finnas kurser i hela landet med kompetenta ledare. Mycket av detta blir nu möjligt, säger Rolf Westerström VD Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapet bedriver också utvecklingssamarbete vid Viktoria sjön i östra Afrika.
– Här räddar ganska små insatser många liv. Nästan 4000 fiskare dör i båtolyckor på Viktoria sjön varje år. Vi har frivilliga som har åkt dit för att utbilda i sjöräddning och det har gjort stor skillnad. Vi hoppas nu kunna utveckla vid Viktoria sjön och på andra håll i Afrika, avslutar Rolf Westerström

I dagens program av PostkodMiljonären får även BRIS motta sin förmånscheck.

Onsdagen den 31 oktober avslutar Stellan Mjärdner sitt uppdrag som VD på Svenska Ostindiska Companiet AB efter drygt 3 år på posten.

Onsdagen den 31 oktober avslutar Stellan Mjärdner sitt uppdrag som VD på Svenska Ostindiska Companiet AB efter drygt 3 år på posten.
– Det har varit ett mycket utmanade jobb och jag är glad över att ha fått förtroendet att leda detta fantastiska projekt som saknat såväl ägare med resurser som beställare. Särskilt skönt är att inga allvarliga olyckor har inträffat och att vi nu även löst de stora ekonomiska problemen så att vi idag har en ekonomi i god balans säger Stellan Mjärdner.

I samband med dopet av Ostindiefararen Götheborg hösten 2004 tillträdde Stellan Mjärdner som VD på SOIC, och stod då inför den stora utmaningen att finansiera den planerade expeditionen till Kina och framförallt att få näringslivet att se det kommersiella värdet av resan.
Med facit i hand kan man konstatera att uppdraget lyckades, och Ostindiefararen Götheborg har under expeditionen fått maximal uppmärksamhet över hela världen, både genom sin fantastiska historia och som symbol för svenskt näringsliv.

– Från min och styrelsens sida har det hela tiden handlat om ett treårigt uppdrag som nu får sin avslutning och jag kommer framöver att ägna mig åt verksamhet i eget bolag efter en viss tids ledighet säger Stellan Mjärdner.

Rekryteringsprocessen för att finna en ny VD är påbörjad, och tills den är klar kommer Danerik Hägglund, SKF och tidigare vice VD på SOIC, att fungera som tillförordnad VD.

Vid sidan av denna process pågår även uppstartsarbete för kommande års expedition, Baltic Sea Tour 2008, där Ostindiefararen Götheborg planeras besöka både svenska östkusten och de baltiska staterna.

På Genuamässan premiärvisade Simrad sin nya instrumentserie IS20. Det är en hel familj med hypermoderna instrument som alla baseras på SimNet NMEA 2000 data bus för enkel installation och integration.

Simrad har även premiärvisat två nya autopiloter som heter AP24 och AP28. De är framtagna för både segel- och motorbåtar och arbetar via SimNet och en unik NMEA 2000 baserad databus som förenklar installationen i båtar. Simrad AP24 är en kompakt enhet för båtar upp till 80 fot medan AP28 är framtagen för mellanstora båtar.

Info www.mastervolt.se

Marifix System AB lanserar ett nytt säkerhetsklassat kättingbeslag med design i fokus. Det nya beslaget skiljer sig från konkurrenterna på några väsentliga punkter. Till skillnad från den traditionella bygel som dominerar marknaden idag är beslaget gjutet i ett stycke. Det ger ett bättre stöldskydd då man måste kapa öglan på två ställen jämfört med den gamla. Finns i flexibla bultlängder för båtindustrin.

Info www.marifix.se

FM Marin introducerar en ny hålltankmätare kallad Gobius 4. Den nya mätaren för plasttankar anger fyra olika vätskenivåer: 0, ¼, ½ och ¾. Gobius 4 har utvecklats speciellt för att möta efterfrågan från de båtägare som vill veta mera, inte bara när tanken är full och behöver tömmas. Liksom den första Gobius-nivåvakten från FM Marin mäter Gobius 4 från utsidan av tanken, vilket innebär att inga onödiga hål behöver göras i tanken. Snart kommer Gobius 4 även att finnas för rostfria tankar.

Info www.fmmarin.se

Petzl Tikka Plus är en liten kompakt pannlampa som lyser med ett klart vitt sken. Bra när du behöver extra ljus i båten. Ljuskälla är fyra ljusstarka dioder som i stort sett är outslitliga. Det vita klara ljuset från lampan räcker långt.

Räckvidden är 32 meter och brinntiden 150 timmar. Petzl Tikka Plus har tre ljusstyrkor, max, normal och ekonomi. En annan finess är att lamphuvudet kan vinklas nedåt för att rikta ljuset dit du önskar. Tål ruskväder och är enkel och praktisk att använda.

Petzl e+LITE ska du ha som reservlampa. Petzl e+LITE är en nödlampa som förvaras tillsammans med övrig säkerhetsutrustning ombord. Lampan är liten och ultralätt, har extra ljuslägen med vitt och rött blinkande ljus, tål extrema temperaturer från –30 C till +60 C och är vattentät ner till en meter. Petzl e+LITE kan lysa oavbrutet fyra nätter i rad (45 timmar) och är designad för att kunna förvaras i upp till 10 år utan förlorad batterikapacitet.

Petzl är en av pionjärerna när det gäller lätta och ljusstarka pannlampor för både hemmabruk, grottkrypning, bergsklättring och professionell användning. Generalagent för Petzl i Sverige är C2 Vertical Safety.

FAKTA Petzl Tikka Plus:

• Ljuskälla: 4 LED lysdioder

• Räckvidd: 32 meter

• Brinntid: 150 timmar

• Batterier: 3 AAA/LR03 ingår

• Vikt: 78 gram inklusive batterier

• Tre ljusstyrkor (max, normal, ekonomi) och blinkande ljus

• 3 års garanti

• Cirkapris: Petzl Tikka Plus 430 kronor

FAKTA Petzl e+LITE:

• Ljuskälla: 4 LED dioder, 3 vita och 1 röd

• Räckvidd: 19 meter

• Brinntid: 45 timmar

• Batterier: 2 litiumbatterier CR2032 ingår

• Vikt: 27 gram inkl batterier

• Vattentät: ner till 1 meter

• Lamphuvud: roterbart 360 grader

• Tål extrema temperaturer från –30 C till +60 C

• ATEX-godkänd för användning i explosiv miljö

• 10 års garanti

• Cirkapris: Petzl e+LITE 279 kronor

Seldén lanserar Furlex 50S – ett nytt rullfocksystem för båtar med ø4 – 5mm förstagsdiameter. Detta blir ett idealiskt rullfocksystem för exempelvis H-Båtar, IF, Ohlson 22, Maxi Magic, Albin 78 med flera.

Furlex 50S blir ett litet och nätt rullfocksystem. Totalvikten är bara 7 kg för det kortaste ø4 mm systemet och trummans diameter är endast 120 mm.

Många funktioner känns igen från de större Furlexsystemen. Furlex 50S har rostfria kullager, belastningsfördelare i fallsvirveln, distansrör för centrering och isolering av förstagswiren, rostfria kopplingsbleck, fallstyrare, hjälpmatare och levereras komplett med en ny förstagswire. Detta gör systemet lätt att köpa, montera och viktigast av allt – att rulla in seglet med.

De främsta skillnaderna jämfört med andra Furlexsystem är att profilen har en likränna istället för två, lintrumman är inte delbar och systemet har inget s k ”Frivarv” som planar ut seglet vid revning. På båtar i denna storleksklass seglar man ju oftast med seglet helt utrullat, så Seldén har valt en något enklare konstruktion.

Leverans genom Seldéns återförsäljarnät kommer att påbörjas under Januari 2008. Pris 5 500–7 250 kr.

Info www.seldenmast.com.

Se ditt favoritprogram oavsett var du befinner dig. Avnjut dina semesterbilder med inbyggd kortläsare eller varför inte se en DVD-film. Allt i samma maskin

Nu lanserar Benn’s Mast och Båttillbehör Nextbase Multifunktions DVD spelare med inbyggd digital-TVmottagare.

10,2” 16:9 Wide TFT skärm

Inbyggd digital TV mottagare, ej för Boxerkort

Inbyggd USB port

Minneskortsläsare , SD/MS/MS-pro/MMC kort

AV IN och UT funktion

Optisk utgång för anslutning av externa enheter

4st inbyggda 2w högtalare

Storlek: 318 (L) x 200 (B) x 25(H)

Vikt: 0,9 kg

Medföljande tillbehör: AC-DC adapter, AV-kabel, hörlurar, manual,
fjärrkontroll, aktiv antenn, strömkabel för bil

Pris 4 495 kr.

Info www.benns.se

Med nya PMF 180 E Multi från Bosch blir det mer ordning i verktygslådan. Elverktyget har flera funktioner i ett. Det är en såg, en slip och en kapare, och med de smidiga tillbehören fungerar verktyget inom en rad olika användningsområden. Bosch senaste verktyg PMF 180 E Multi gör livet lättare för alla gör-det-sälv entusiaster. Det som förr krävde flera handverktyg – sågning, slipning och kapning – finns nu i ett och samma verktyg. Det är smidigt och sparar plats i verktygslådan.

Formen på sågen är utformad så att man lätt kommer åt i trånga utrymmen, hörn och skrymslen. Kanter som vanliga maskiner har svårt att komma åt är inget problem för PMF 180 E MUlti, och det är lätt att arbeta med stor precision. Sågen klarar även att såga metall, det är bara att sätta på metallsågbladen så kapar man lätt både spik och rör. PMF 180 E Multi fixar även hårda material. Genom att använda sig av den räfflade sågklingan i hårdmetall är det inga problem att få bort gamla fogar eller att såga i kakel.

Slipfunktionen har en rad användningsområden, allt från att ta bort färg på gamla trämöbler till att göra karossjobb på bilen. Maskinen är lätt och smidig så det behövs inte mycket kraft för att få ett perfekt resultat. Med den praktiska dammsugaranslutningen slipper man en massa damm. Den kraftfulla 180 W motorn gör PMF 180 E Multi uthållig vän i verktygslådan. Det ergonomiskt utformade greppet passar lika bra för högerhänta som för vänsterhänta. Genom att maskinen bara väger 1,2 kilo är den bekväm när man jobbar längre stunder. Oscillering gör att maskinen inte kastar och jobbet blir noggrant utfört. Pris 1 149 kronor

Teknisk data
Märkeffekt: 180 W
Tomgångsvarvtal: 15.000 – 21.000 varv/min
Oscillationsvinkel vänster/höger: 1,4 °
Vikt: 1,2 kg

Info www.bosch.se

Benn’s Mast och Båttillbehör lanserar ett nytt gennakerpeke från Forespar. Ett peke för gennakern gör att det dels blir lättare att gippa samt att gennakern drar bättre. Forespars peke finns i två storlekar, upp till 40 fots respektive 40-50 fots båtlängd.

Det passar i ankarbeslaget över ankarrullen eller så monteras ett fäste i stäven (tillbehör). När peket inte används demonteras det enkelt med en vingskruv och en sprint. Det finns även möjlighet att montera vaterstag.

Pris: ej klart

Säljs av Benn’s Mast och Båttillbehör i Saltsjö-Boo. 08-556 147 00. www.benns.se

I strävan att göra segelbåtar säkrare och mer lättseglade dras fall samt trimfunktioner ner till sittbrunnen. För att göra det på båtar med genomgående mast behövs det en railplåtar, Tie-rod och däcksring.

Benn’s Mast och Båttillbehör lanserar nu ett däcksringspaket inklusive Tie-rod.

Paket med däcksring, railplåtar, kickfäste samt Tie-rod set. I Tie-rod set ingår 1 par hängslen som fästes i mastring samt bult för montage genom mast.
Detta paket passar Lady Helmsman, Compis 28, Ballad och andra ovala mastprofiler.

Pris: 3318 kr

Se mer på www.benns.se

“Våra kunder uppskattar att få block och även gennakerrullar som sticker ut lite, det är kul att allt svart nu utmanas med färg, det är både läckert och pedagogiskt och passar lika bra till semestersegling som tävling”, säger Gunnar Sahlin på Doghouse Marine som representerar Karver i Sverige.

Karver Systems, Frankrike, har utvecklat ett block till Karver Girls Team, helt i linje med sina tidigare färgade block, detta är rosa. Blocket finns för närvarande i KB6 och har samma höga prestanda som alla andra produkter från Karver.

“Våra kunder uppskattar att få block och även gennakerrullar som sticker ut lite, det är kul att allt svart nu utmanas med färg, det är både läckert och pedagogiskt och passar lika bra till semestersegling som tävling”, säger Gunnar Sahlin på Doghouse Marine som representerar Karver i Sverige.

Karver Systems drivs av människor med ett passionerat förhållande till segling, det är ett team av ingenjörer, arkitekter och tillverkare som utvecklat och hela tiden utvecklar sina produkter. Karver startades för fem år sedan och har idag nått stora framgångar, de är med och utrustar båtar till America´s cup, Volvo Ocean Race, mini transat, Vende Globe m fl.

Info www.karver-systems.com

Från och med oktober förvandlar VARTA:s batterier att varje flämtande MP3-spellare till en ”mekanisk maratonlöpare”. Batterierna har upp till 10% mer kraft än något annat batteri på marknaden*.

Oöverträffad prestanda – det är det som gör inte bara VARTA utan också idrottsstjärnor som Boris Becker så speciella. Det är därför denna tennislegend var den perfekta fullträffen för kampanjen för de nya batterierna. I butikerna kommer han och hans namn att stå för kvaliteten hos VARTA:s produkter.

“Alla vet att jag reser mycket. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vara utan min MP3-spelare. Musik är väldigt viktigt för mig – det är det bästa resesällskapet.” säger Boris Becker. “Det är uppenbart att jag lägger stor vikt vid kvaliteten på de batterier jag använder. Jag vill kunna förlita mig på kraft som räcker länge. Det är därför jag förlitar mig på VARTA.”

Och det med goda skäl: VARTA har ökat prestandan i sina batterier så mycket att de försörjer mer än bara MP3-spelare med nya krafter under längre tid.

VARTA erbjuder rätt batteri för samtliga elektroniska apparater.

De flexibla Max Tech-batterierna reagerar inom bråkdelen av en sekund på toppar och variationer.

Detta gör dem perfekta att använda i högteknologiska apparater. High Energy-batterierna är utmärkta för energitörstig utrustning. Longlife Extra ger ström till armbandsur och köksklockor. Tre olika VARTA kvalitetsbatterier för att tillgodose alla dina energibehov!

* Källa: IEC-test av prestanda, AA, bland nyckelkonkurrenter inom EU, oktober 2006 och produktprover.

Exakt segeltrimning – handlar om att ha skot, fall och trimlinor med minsta möjliga töjning. MLS-System är utvecklat för seglare som vill få ut mesta möjliga prestanda ur sin segelbåt.

Som en naturlig utveckling till att allt fler båtägare vill ha en färdig produkt, fortsätter LIROS att utveckla konsumentvänliga och färdigförpackade skot & fall. Liros har nu tagit fram en helt komplett serie med skot och fall, MLS är tillverkade av NYA Liros Dynamic ( 32-Flätat Rundflätat hölje & 100% försträckt Dyneema i kärnan ). Systemet levereras med färdigsplitsade schacklar och krokar. MLS – System innebär att hela 90% av linans brottstyrka kan utnyttjas, detta tack var att varje öga är hantverksmässigt splitsad av proffesionella riggare. Resultatet innebär att linan “levererar” den utlovade prestanda som krävs för ett säkert och exakt segeltrim. Töjningen är < 1,5% vid arbetslast. LIROS Max Load System finns ute i fackhandeln under senare delen av 2007 och kostar från 985 kr inkl. moms. Info www.lirosropes.se

Pressrelease

JMR-bolagen är en svensk företagsgrupp som är specialiserad på säker mobilkommunikationsutrustning för företag som Securitas, G4S och Polisen. Nu erbjuder JMR mobilt bredband i det nya NMT-nätet som har Sveriges största täckning både på land och till sjöss.

JMR har inlett ett samarbete med Nordisk Mobiltelefon och kan nu erbjuda Sveriges största mobila bredband med täckning överallt. I det nya nätet har JMR även flera egna fasta antennplatser och det bidrar till att nätet får ökad täckning.

Det nya mobila bredbandsnätet täcker redan idag 90 procent av Sveriges geografiska yta och fortsätter att expandera. Det nya nätet ger en unik kombination av pålitlig täckning genom att använda samma frekvenser som det gamla NMT450-nätet och med högsta möjliga datahastighet med modern 3G-teknologi i hela Sverige. Därför utökar JMR nu sin verksamhet till att också sälja abonnemang för det nya mobila bredbandsnätet.

– Med det nya turbo 3G-nätet kan vi erbjuda Sveriges största täckning till våra kunder. Det är viktigt för oss eftersom vi arbetar med t ex Polisen som ställer mycket höga krav på pålitlig och driftsäker mobilkommunikation. Eftersom vi är delaktiga i nätutbyggnaden vet vi hur nätet fungerar och kan ge snabb och bra support när det behövs. Vi täcker hela kedjan, säger Lars Lundberg på JMR-bolagen.

– Den grundläggande nyttan med mobila nätverk är nåbarhet, dvs täckning. Det kan tyckas självklart, men sanningen är att varje ny generation av mobil teknologi har inneburit sämre täckning än föregående nät. Med det nya nätet som Nordisk Mobiltelefon använder bryter vi den trenden och erbjuder Sveriges största täckning för hela landet, säger Rikard Slunga, vd på Nordisk Mobiltelefon Sverige AB.

Det enda som behövs för att koppla upp datorn mot det mobila bredbandsnätet är ett modem. All information som gäller abonnemanget är redan inprogrammerat i modemet och därför krävs det inga SIM-kort i datamodemen. Modemen finns i USB-utförande för att koppla upp en enskild dator med kabel, eller WLAN-modell för att trådlöst koppla upp flera datorer samtidigt. USB-modemet är utrustat med laddningsbart batteri.

Med det mobila bredbandsabonnemanget behövs inte längre ett fast abonnemang för att surfa från t ex kontoret hemma eller fritidshuset. Abonnemanget från JMR kan tecknas av både företag och privatpersoner.

Bildtext täckningskarta:
Det nya mobila bredbandsnätet har Sveriges största täckning både till land och till sjöss. Nätet täcker redan idag 90 procent av Sveriges geografiska yta och fortsätter att expandera.

Pressrelease

I nästa vecka börjar förhandlingarna i EU om torskkvoterna i Östersjön. Den vetenskapliga rådgivningen har slagit larm och rekommenderat omedelbart fiskestopp för att rädda torsken men den danska fiskeministern vill istället öka fisket.

Den danska regeringen kräver i förhandlingarna 15 procent ökat fiske i det östra beståndet (öster om Bornholm). Det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) som förser EU-kommissionen med vetenskapliga bedömningar av fiskbestånden har konstaterat att det östra torskbeståndet i Östersjön befinner sig i ett mycket allvarligt läge utanför biologisk säkra gränser, dvs. beståndet riskerar att krascha helt, och fisket bör därför stoppas helt under tre år.

– Den danska ministern Eva Kjer Hansen är chockerande okunnig om den mycket allvarliga situation som torskbeståndet befinner sig i. Om hennes förslag skulle gå igenom skulle det redan mycket allvarliga läget för torsken och för hela ekosystemet förvärras ytterligare. Dessutom riskerar överfisket hela fiskenäringens framtid, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen i Sverige.

ICES varnar nu också för att det västra beståndet (väster om Bornholm) är illa ute på grund av för hårt fiske. Därför rekommenderar ICES en halvering av fisket i västra beståndet. EU-kommissionen vill inte gå så långt som ICES utan föreslår inför förhandlingarna minskningar av fisket med 23 procent i östra beståndet och 33 procent i det västra.

Naturskyddsföreningen skriver i ett brev till den svenska fiskeministern Eskil Erlandsson att den svenska regeringen måste verka för att de vetenskapliga rekommendationerna följs.

– Om kvoterna blir större än de som Kommissionen nu föreslagit måste det betraktas som ett allvarligt misslyckande för den svenska regeringen. Allt annat än en mycket kraftig nedskärning av kvoterna är oacceptabelt, säger Klas Hjelm havs och fiskeansvarig på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen skriver i brevet att om fiskebestånden ges möjlighet att återhämta sig så skulle det kunna ge betydligt större avkastning i framtiden och med en välmående fiskesektor som resultat. Naturskyddsföreningen påpekar också att fiskeflottan har en överkapacitet på 40 procent och att Sverige måste ta sin del av ansvaret för att minska fiskeflottan och förstärka kontrollen av fuskfisket.

Läs hela brevet till den svenska fiskeministern:
http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/torskbreverlandsson.pdf

För mer fakta:
http://www.naturskyddsforeningen.se/verksamhet/kust-hav/fiske.cfm
http://www.ices.dk/