nyhetstest

Biobränslen har hittills varit problematiska att använda till sjöss. Men nu lanserar Neste Oil andra generationens biobränsle med avsevärt förbättrade egenskaper. Volvo Penta är med i utprovningen och ser mycket positivt på bränslets framtid.

NExBTL (Next Generation Biomass to Liquid) är en produkt som utvecklats av det finska företaget Neste Oil. Det är ett nytt biobaserat dieselbränsle med kvalitet och prestanda som helt motsvarar, och till och med överträffar, traditionell fossil diesel. Bränslet kommer att kunna användas i alla dieselmotorer på precis samma sätt som vanlig diesel, utan behov av motorkonverteringar.

Problemet med dagens biodiesel (första generationen) är att motorerna behöver viss konvertering och att bränslet har begränsad hållbarhet. Fritidsbåtar har inte lika många gångtimmar som exempelvis personbilar eller lastbilar och risken för att bränslet helt enkelt härsknar (oxiderar) i tanken är mycket stor. Detta kan leda till att båtägaren tvingas renovera hela bränslesystemet. Volvo Penta avråder därför sina kunder att använda biodiesel som bränsle i sina båtmotorer.

Fältprovning i Stockholm
Men utvecklingen inom alternativa bränslen går för närvarande snabbt framåt och Volvo Penta har nu ingått samarbete med finska Neste Oil angående NExBTL.

Som en del i ett större EU-projekt kommer NExBTL att fältprovas på Waxholmsbolagets passagerarbåtar i Stockholm och dessa båtar är utrustade med Volvo Pentas dieselmotorer. Ingenjörer från Volvo Penta kommer att följa upp proven och bland annat studera emissioner och följa upp hur motorerna påverkas av bränslet. Projektet startar till hösten och kommer att pågå under tre år.

Tillgängligt för konsument
Tillverkningen startar nu hos Neste Oil och under hösten kommer det att vara i full produktion.

För att bränslet skall bli tillgängligt för båtägarna krävs att något av de stora oljebolagen tar upp det i sitt ordinarie sortiment på sina tankställen. Och sådana initiativ har redan tagits. Svenska OK/Q8 kommer under året att lansera ett dieselbränsle med 20%-ig inblandning av NExBTL.

Fler tillverkare än Neste Oil kommer också att producera andra generationens biobränsle, vilket innebär att det kommer att kunna finnas tillgängligt i avsevärda kvantiteter inom bara några år – antingen som egen produkt eller som inblandning i vanlig fossil diesel.

Volvo Penta stärker ytterligare sin position som världsledande inom drevmotorer. Det nya Aquamaticprogrammet innehåller världens starkaste dieselmotor för drev och världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor.

Dieselmotorer kopplade till drev är ett av Volvo Pentas allra viktigaste produktområden och här har företaget sedan många år marknadsledande positioner.

I takt med ett ökande miljömedvetande i båtbranschen ökar intresset ytterligare för dieselmotorer med drev. De tre motorserierna i Volvo Pentas program – D3, D4 och D6 – är alla helt elektroniskt styrda med sk common rail högeffektiva insprutningssystem. Emissionsnivåerna är låga och uppfyller såväl de europeiska RCD samt amerikanska EPA steg 2. Lika viktigt är effektiviteten i själva drivsystemet: Aquamaticdrev med motroterande propellrar, Duoprop, ger mycket hög verkningsgrad vilket i kombination med bränslesnåla dieselmotorer ger lägsta möjliga bränsleförbrukning och därmed emissioner. .

D4-300
Världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor ger 300 hästkrafter i ett mycket kompakt paket. Prestanda och installationsmått är båda jämförbara med s k big-block V8 bensinmotorer.
– Vi har tagit teknologin från 6-cylindriga D6-435, som lanserades ifjol, och överfört den till 4-cylindriga D4. Det är i huvudsak ett nytt topplock, nya injektorer och nya ventiler. Dessutom har
D4-300 en ny turbo och laddluftkylare, vidareutvecklad kompressor, ny motorstyrning samt helt nyutvecklade motorkuddar, säger Björn Säljö, produktplanerare på Volvo Penta.

Även när det gäller komforten har D4 tagit ett tydligt kliv framåt.
– D4 tar nu steget upp i en effektklass där det hittills bara funnits 6-cylindriga alternativ. Vi måste fullt ut matcha sexans mjuka gång och gör det med en balanserad grundkonstruktion, effektiv ljudisolering på kompressorn, integrerade balansaxlar samt de helt nyutvecklade motorkuddarna.

D4:ans kompakta yttre ger fördelar för båtbyggare och båtägare. Det blir möjligt att installera mer effekt på en begränsad yta, vilket ger mer utrymme över till passagerare eller last.

D6-370
Världens kraftfullaste dieselmotor med drev hade tidigare 350 hk, nu har den 370.
– Nya D6-370 bygger på samma motor som används till IPS500. Vi har optimerat motorn till
DPH- och DPR-dreven som anpassats till den högre effekten. Resultatet är minst sagt bra. I dubbelinstallation klarar den att driva en båt på drygt 10 ton i över 40 knop. Till snabba sportbåtar
i enkelinstallation ger den mycket bra prestanda med låg bränsleförbrukning, säger Björn Säljö.

D6-seriens andra modell har också uppgraderats, från 310 till 330 hk.

Powertrim assistant
Till diesel Aquamaticprogrammet finns ett brett urval tillbehör från Volvo Penta. Powertrim Assistant ger automatiskt båten bra gångläge för säkerhet och komfort. Fartegenskaper och bränsleekonomi blir också bättre med Powertrim Assistant.

Drevet trimmas i fem olika lägen som förinställs mot ett motorvarvtal. Det trimmas in maximalt under acceleration så att båten skall komma snabbt upp i planing och fälls sedan gradvis ut för att ge båten bästa, och mest bränsleeffektiva gångläge.

Tekniska data

D4-300
Vevaxeleffekt: 300 hk (221 kW)
Max vridmoment: 702 Nm (518 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 3,7 l (224 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 663 kg

D6-370
Vevaxeleffekt: 370 hk (272 kW)
Max vridmoment: 883 Nm (651 lbf.ft) vid 2000 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop eller för båtar med toppfart över 50 knop DPR Duoprop
Vikt: 770 kg

D6-330
Vevaxeleffekt: 330 hk (243 kW)
Max vridmoment: 810 Nm (598 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 750 kg

Kommentarer

Kenneth 20:48:52 2009-03-30

Hur mycket väger D3-an och passar den i en Nimbus 21DC 1987?

400 motorbåtar i test är den första stora sammanställningen över äldre och nyare motorbåtar mellan 17 och 59 fot. Boken ger beslutsunderlag för alla som drömmer och planerar att köpa båt, men den ger också en orientering av motorbåtsmarknaden för dig som vill få mer kunskap. Boken recenseras i Båtliv nr 2, som ges ut 28 mars.

Pressrelease från bokens förlag:

De elva båtkategorierna – cruiser, daycruiser, flybridgebåt, halvpla¬nare, hyttbåt, dubbelruff, högfartsbåt, kabinbåt, snipa, träbåt och walkaround – ger en god överblick, men också en uppfattning om den tänkta båttypen passar dig.

Nordiska, engelska och amerikanska modeller beskrivs med bak¬grund, inredning, utförande, uppbyggnad och köregenskaper. Här finns också uppgifter om tillverkare, tillverkningsår, antal byggda exemplar, motoralternativ, toppfart samt båtens mått, vikt och djup¬gående. Det här är fakta som annars kan vara svåråtkomliga i samlad form. Inredningsbilder och layoutskisser förtydligar bilden.

Alla de vanliga frågorna vid köp får svar i 400 motorbåtar i test:
• Vem byggde båten och varför?
• Hur är den byggd?
• Vilken motor sitter i båten och vad är toppfarten?
• Hur går den i sjö?
• Hur är båten planerad?
• Vilka svagheter har typen?
• Vilka fördelar har modellen?
• Hur är utförande och kvalitet?

Författare är Curt Gelin, uppvuxen i Göteborg, där båtintresset tidigt väcktes med seglingar på familjens SK 40, Miss Lona. Nu färdas han helst i sin Folkbåt eller i sin nyinköpta Fjord 19 Wing.

Som fristående båtskribent har Curts specialitet sedan 1970 varit tester av nya och begagnade motorbåtar samt segelbåtar. Han skriver regelbundet i olika media, men berättar framför allt i varje nummer av Båtnytt om sina intryck. Curt har tidigare skrivit 300 segelbåtar i test och 500 segelbåtar i test, utgivna på Nautiska Förlaget.

Pris 437 kr.

www.nautiskaforlaget.se

Många tappra kämpade på skridskor i ett snöigt Bothnialopp. Väderleken var inte optimal för skridskoåkning. Av de över 600 anmälda var det 474 som kom till start, Björn Dahlfors informationsansvarig för Bothnialoppet vill hylla deltagarna: – Det är imponerade att se alla som kämpat i snö och motvind och trots det håller uppe en glad min, för oss är det hjältar allihop så väl den förste som den som passerade mållinjen sist.

I blåst och snöfall genomfördes andra upplagan av Bothnialoppet, ett lopp som ska gå mellan Piteå och Luleå men i år har arrangörerna fått rita om banan två gånger på grund av väderlek och den uteblivna kylan.

– Vädret är inget vi rår över, vi hoppas att alla som startade är nöjda med allt utom vädret. Det är imponerade att se alla som kämpat väl, säger Björn Dahlfors.

Fjolårssegraren tog ny seger
Mikael Ronnle, från Luleå, var återigen först i mål i Bothnialoppet, på tiden 2 timmar 7 minuter och 11 sekunder. Vann damklassen gjorde Skellefteåtjejen Helena Gustafsson som kom i mål cirka en halv timme efter herrsegraren, sträckan man tillryggalagt vid målgång var 59 km.

– Det var kul att få försvara segern och att vara den som var jagad, men visst hade man stor press på sig, berättar Ronnle efter att ha tagit emot vandringspriset för andra gången.

Helena Gustafsson, segraren i damklassen är en ovan långfärdsskrinnare:

– Jag har bara tränat lite hastighetsskridsko och trodde att loppet skulle vara värre än vad det var. Man hade inte så stor koll på hur motståndarna låg till, men när jag gick i mål kändes det riktigt bra, säger hon med ett stort leende.

Ett varv
Vädret sög musten av många åkare och cirka tvåhundra av de startande valde att bara åka ett varv av de två. En som nöjde sig efter tre mil var Jan Zakariasson från Villands Vånga, i Skåne.

– Motvinden var jobbigt samt att isen var lite snöig, men jag är nöjd med min insats, säger en trött kämpe.

Rickard Skiöld från Arvidsjaur valde att fullfölja loppet och var helnöjd med sitt dagsverke. För att ta sig genom snö och blåst hade han en egen taktik för sin första skridskotur för året.

– Det är bara att stänga av hjärnan så känns inte kylan särskilt mycket.

Spridning bland deltagarna
Den stora majoritet av deltagarna kommer från Norrbotten men även många andra län är representerade i Bothnialoppet 2008, Västerbotten representeras av cirka 50 deltagare, men även mer långväga deltagare från södra och mellan Sverige, drygt 20 av deltagarna var hemmahörande i Stockholmsregionen och tio skridskoseglare kommer från Skåne, 14 deltagare har annan nationalitet än svensk.
– Det är roligt att loppet sprids över landet, vi hoppas på att det kommer fler från södra delarna av landet nästa år, säger Björn Dahlfors som är inriktad på att loppet kommer leva vidare:
– Självklart siktar vi mot 2009, har vi lyckats genomföra loppet med årets förutsättningar så bör vi klara av de mesta.

Bilden:
Många trotsade snö och blåst och kom till start i Bothnialoppet 2008. Foto: Henrik Lideberg.

Marindepån arbetar med lösningar som skall göra det bättre för alla båtkunder. I samband med båtmässan lanseras försäljning av kompletta och körklara båtpaket under varumärket Marindepån COMPLETE™. Samtidigt lanserar man en 5-årig motorgaranti för att ytterligare öka tryggheten för kunden.

Marindepån kommer att erbjuda de populäraste båtmodellerna som kompletta båtpaket under varumärket Marindepån Complete™. Dessa båtpaket är utformade med stor omsorg och innehåller det bästa valet av motor och tillbehör. Det finns tre starka fördelar för kunden med denna lösning:

• Vi vill kunna erbjuda båtpaket med hög och välanpassad utrustningsnivå till attraktiva priser. Genom mer rationell montering och strukturerade inköp kan kostnaderna hållas nere.

• Vi vill underlätta båtvalet och valet av utrustningen. Alla båtar vi säljer är av hög kvalitet och har goda sjöegenskaper. Genom att presentera komplett utrustade båtar kan mer fokus läggas på vilken modell som är det bästa valet för varje kund.

• Vi vill kunna erbjuda snabba leverenser även för båtar som beställs under säsong. Genom att erbjuda kompletta paket kan vi ha mycket av monteringsarbetet genomfört i förväg.

De flesta båtpaket som säljs under varumärket Marindepån Complete™ monteras i vår nya monteringsanläggning i Gävle redan under vintern och våren. ”Detta ger en ökad kvalitet eftersom båtarna kan monteras av dedikerad monteringspersonal under hela året utan tidspress. Processen tillåter kvalitetskontroll i flera steg” säger Jörgen Lundén VD Marindepån Produktion.

Dessutom kommer en stor del båtar att finnas färdigmonterade när säsongen startar och kan därmed levereras på kort tid. Monteringsanläggningen på 1.600 kvadratmeter ingår i Marindepågruppen och är beläget i de tidigare skeppsbyggnadslokalerna på Gävle Varv.

”När vi utformat Complete™-versionerna av varje modell så har vi utgått från den mångåriga erfarenhet som finns inom koncernen kring varje modell, motor och tillbehörsalternativ. Vi har sällan valt det billigaste alternativet utan försökt att hitta de bästa alternativen till rätt priser.”, säger Björn Sandhaag VD Marindepån. ”Därför har vi för tillbehören valt strategiska leverantörer som Garmin, DEFA, International och ABUS. De är alla marknadsledande inom sina områden så kombinationen blir oslagbar. Alla Marindepån Complete™-båtar är komplett utrustade för att sjösättas och användas direkt. Båtarna är utrustade med bottenmålning, klass 3 lås och kätting, startspärr, bultlås, förtöjningspaket och gps-plotter. Många är även utrustade med fler tillbehör som till exempel kapell, teak och dynsatser. Allt för att möjliggöra ett enklare och roligare båtliv för våra kunder.”

Dessutom introducerar Marindepån 5 års motorgaranti för alla utombordare och MerCruiser inombordare som vi levererar. Det är Marindepån själva som står för garantin bortom den som redan finns från tillverkaren. Den femåriga motorgarantin bygger på att kunderna låter serva sina motorer efter tillverarkarens rekomendationer på någon av våra fem serviceverkstäder. Detta leder till ytterligare fördelar för kunderna eftersom vi vet att en välservad motor nästan aldrig får problem. I förlängningen hoppas vi att detta även leder till att kunden får bättre betalt för sin produkt om han väljer att sälja den.

Marindepån bedriver idag marinförsäljning i Danderyd, Dalarö och vid Skanstull Marin i centrala Stockholm. I mars kommer bolaget även att öppna försäljning i Gävle. Försäljningen kommer att bedrivas i en stor utställningshall på Gävle Varvsområdet. Märken som kommer att finnas representerade är Bella, Bayliner, Jeanneau, Linder, Silver, TG, Uttern, Mercury och Honda.

www.marindepan.se

Kommentarer

Jimmie_sjolander@hotmail.com 07:19:44 2012-02-23

Hej jag har första tjing på en 37meters bilfärja som har två inredda lägenheter o div annat, det hör inte till saken det som ärrelevant är.. vart kan ja hitta en kajplats till denna? ja har inte köp den en eeftersom ja lä ju ha nånstans att stå med den först.. ja är inte så poåsjkig bara jag har tillgång till vatten och el.. helst om det går att ställa den någon stans mot en strand ed nosen in mot stranden.. eftersom det är transport hiss på den.. 🙂 HJÄLP MIG hitta båtplats till drömskeppet..MVH/Jmmie Sjölander

Marina organismer som växer på en propeller kan minska dess prestanda betydligt. De sänker motorns verkningsgrad, ökar bränsleförbrukningen och kan även ge upphov till ökat buller och vibrationer

Dessutom kan det vara tidsödande och besvärligt att ta bort beväxning från propellern. Hempels propellerprodukter är framtagna för att eliminera beväxning på propellrar och drev innan detta blir ett problem. Företagets beväxningshindrande sprayprodukter skyddar propellrar och drev snabbt och enkelt utan besvärliga metoder för att få jobbet gjort.

Hempels nya Prop Primer torkar snabbt, har utmärkt vidhäftningsförmåga och kan övermålas med alla typer av bottenfärger. Den praktiska sprayförpackningen gör den mycket enkel att applicera efter förbehandlingen av propellern. Det innebär att exponerade metallytor inte hinner missfärgas. Produkten är biocidfri och klibbfri på bara 20 minuter vid 20ºC.

Prop-Primer kompletterar Hempels Mille Drive, som är en välkänd och omtyckt bottenfärg för skydd av propellrar, drev, trimplan och bogpropellrar. Den finns i grått eller svart.

Produkten är avsedd att användas över nya spraybara Prop Primer, eller alternativt över Hempels epoxybaserade tjockskiktsfärg Light Primer. Mille Drive är liksom Prop Primer klibbfri på 20 minuter ved 20ºC. Båda produkterna finns i praktisk 500 ml sprayburk.

www.hempel.com

Nu finns Skärgårdsstiftelsens årliga rapport Levande Skärgårdsnatur ute. Det är en sammanställning av inventeringar och insatser för hotade djur och växter i Stockholms skärgård. I år visar rapporten bland annat att beståndet av skarv har ökat. – Ökningen av skarv har visat sig vara positiv för havsörnen som har hittat en ny näringskälla i skarvkolonierna. Dom fungerar som rena restauranger för havsörnarna, säger Karin Strandfager, miljöhandläggare på Skärgårdsstiftelsen.

Projektet Levande skärgårdsnatur har pågått i 22 år och fungerar som en väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och naturbevakare gör inventeringar av djur och växter i Stockholms skärgård och hjälper även till med transporter och bevakning inom flera nationella projekt. Resultaten sammanställs och utvärderas av medarbetande forskare och av Länsstyrelsen. Levande Skärgårdsnatur 2008 är en redovisning av resultat från förra årets inventeringar. I årets upplaga har skarven fått en central roll.

Skarven finns på 20 öar
Den första skarven i Stockholms skärgård i modern tid upptäcktes 1994 på ön Grän av en av Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och sedan dess har beståndet spridit sig till stora delar av skärgården. Den fiskätande sjöfågeln beskylls ofta för att gå hårt åt fisk i grunda kustvatten, men faktum är att ingen forskning tyder på att skarven påverkar fiskbestånden negativt. Däremot kan skarven vara ett problem för yrkesfiskare eftersom skarv kan äta upp en del av nätfångsten och även trassla in sig och drunkna i näten. Många upprörs även av hur skarvens basiska avföring gör att växtligheten dör på de öar som skarven häckar på.

– Man ska dock komma ihåg att det bara finns skarvkolonier på cirka 20 av Stockholms skärgårds 30 000 öar. Dessutom kommer växtligheten snabbt tillbaka när skarven lämnat kolonin eftersom avföringen innehåller massor med näring. Den konflikt som framför allt ska tas på allvar är just den som upplevs av yrkesfiskare. Det är också en anledning till att det nu finns skyddsjakt på skarv, säger Karin Strandfager på Skärgårdsstiftelsen.

Världens äldsta havsörn
I rapporten går att läsa om förra sommarens inventeringar av havsörn som visade att hela 35 havsörnspar i Stockholms skärgård lyckades med sina häckningar. Det är ett resultat som är i nivå med referensnivån från innan 1950, det vill säga innan miljögifter på allvar började påverka havsörnarnas fortplantning. Totalt producerade de kontrollerade paren minst 53 ungar.

Skärgårdsstiftelsens arbete med havsörnar ingår som en del i Naturskyddsföreningens “Projekt Havsörn”. Där bedrivs även ett internationellt ringmärkningsprogram för havsörn. Vid sommarens inventeringar återfanns en havsörnshona som ringmärktes som unge 1978. Därmed blev hon världens äldsta kända havsörn, som dessutom fick en livskraftig unge tillsammans med sin 25-åriga partner under häckningen 2007.

Några exempel på vad rapporten tar upp är:
Gråsälen fortsätter att öka i hela Östersjön, efter att ha varit nästan utrotad under 1970-talet. I Stockholms skärgård räknades 4300 sälar, vilket är en toppnotering sedan projektet började.

Berguvarna har fått ett uppsving efter flera dåliga år. Under sommaren 2007 ringmärktes 13 ungar, vilket är klart över det normala.

Blåstången återhämtar sig på många ställen. Inventeringar gjorda av tillsynsmännen visar att tången har kommit tillbaka på flera ställen där den tidigare varit försvunnen.

Sjöfågeln svärta fortsätter att minska. I år räknades det lägsta antalet sedan 1986. Även tordmulen minskar.

Antalet sillgrisslor var däremot högre än någonsin, efter bottenåret 2006. Dessutom hittades en 35-årig sillgrissla, vilken blev den äldsta av sin art någonsin i Europa.

Den rödlistade apollofjärilen har siktats på ett flertal öar i södra skärgården, medan den inte hittats alls i norra skärgården.

31 skräntärneungar har ringmärkts. Skräntärnan är en hotad art och omfattas av ett Åtgärdsprogram mellan 2007 och 2011.

För att ladda ner rapporten Levande Skärgårdsnatur, gå in på www.skargardsstiftelsen.se

Foto: Johan Ahlbom.

Kärchers pumpautomat BPP 4500/50 pumpar med full kraft vatten till hela huset då eget vatten används. Den förser exempelvis tvättmaskinen och toaletten med vatten, och kan med fördel även användas vid trädgårdsbevattning.

Pumpen startas automatiskt när vatten behövs och stoppar efteråt. BPP 4500/50 passar utmärkt för installation av vatten i sommarstugan eller i fritidshuset.
Kärchers pumpautomater tillgodoser alla typer av vardagliga vattenbehov till hushållet. Den låga ljudnivån gör det möjligt att placera pumpen centralt i huset. BPP 4500/50 har en hydropresstank som skapar en tryckutjämning, vilket gör att pumpen inte behöver starta/stoppa så ofta. Den har även enkel avluftning.

Alla nödvändiga funktioner finns inbyggda, som exempelvis förfilter och backventil, samt att start- och stopptryck är förprogrammerad (1,8-3,0 bar). ”Plug-and-go” gör pumpen klar att använda bara genom att ansluta in- och utgående vatten.

Motoreffekt: 1.200 watt
Sughöjd: 8 meter
Tryckhöjd: 50 meter
Pumpkapacitet: 4.500 liter/tim max.
Vikt: 18 kilo

Väderleksprognosen för helgen ser besvärlig ut: snö, mildväder och vind säger prognosen men det stoppar inte Bothnialoppet. – Vi ger inte upp, loppet ska genomföras, säger Kjell Skogsberg som är ban och säkerhetsansvarig för Bothnialoppet.

Isläget för Bothnialoppet ser bra ut och bara några mindre förändringar kommer att göras av bansträckningen.

– Isen är tjock men vi har haft lite problem med sprickbildning så vi har tvingast förändra banan lite grand. Det är inget som påverkar längden och vi hoppas att alla kommer att få en så bra skridskoupplevelse som möjligt, säger Kjell Skogsberg, ban- och säkerhetsansvarig för loppet.

Bothnialoppet trotsar den dystra väderleksrapporterna, som säger snö, milt och blåst, och arbetet med banan har pågått under hela veckan och gör även så i skrivandets stund.

– Våra plogare gör en fantastisk arbetsinsats som vi är mycket tacksamma för, det är härligt att de är hängivna och att de tror på projektet, säger Kjell Skogsberg.

Väderleksprognosen för söndag säger snö men det är inget som ska stoppa loppet.

– Vi har hyrt in en extra hyvel från Kiruna, så vi kommer ha två hyvlar, samt att vi har tillgång till flera olika fordon med snöskrapor och snöslunga. Håller väderleksprognosen i sig så kommer vi att underhålla banan medan loppet pågår.

Den förändrade bansträckningen har väckt frågan om återbetalning av startavgifter, budskapet från organisationen är nej.

– Det har kommit några förfrågningar om avanmälan men vi har gjort bedömningen att vi inte ska återbetala några startavgifter då loppet inte är inställt. Jag hoppas att de flesta av våra deltagare tycker att vi gör rätt som genomför loppet trots den otroligt märkliga vintern som sätter käppar i hjulen för oss, säger Björn Dahlfors, informationsansvarig för Bothnialoppet.

Det har varit tvära kast rörande Bothnialoppet 2008 och den varma vintern har ställt till det rejält för arrangörerna som trots allt kämpar vidare

– Med förutsättningarna som råder är det inte lätt att få en ekonomi i ett sånt här projekt, just är det bara att köra på, loppet ska genomföras, säger Björn Dahlfors.

Loppet växer
Bothnialoppets organisation spände bågen högt och satsade på 1000 deltagare i årets lopp, torsdagen innan loppet är strax över sex hundra anmälda.

– Vi var kanske lite rusiga efter fjolårets succé och vi kanske satte ett lite väl optimistiskt mål men deltagarantalet har växt och det är positivt och inspirerade, säger Björn Dahlfors som redan nu är har börjat planera inför nästa års lopp.

Bilden:
Snöslugorna gick för full under onsdagen och för att röja bort snö där banan ska gå.

Med fyra år på nacken har den ambulerande Sportfiskemässan hunnit bli ett väletablerat forum för Sveriges sportfiskare. Marknaden för sportfiske fortsätter att växa och när Sportfiskemässan öppnar den 11-13 april på Svenska Mässan i Göteborg dignar den av nyheter, sportfiskekunnande och upplevelser.

– Ambitionen har hela tiden varit att skapa en angelägen mötesplats för Sveriges alla sportfiske-entusiaster och vi kan nu bara konstatera att Sportfiskemässan blivit en succé. Monterförsäljningen har gått oerhört bra och mässan har varit slutsåld sedan länge. Nu finputsar vi på det breda aktivitetsprogrammet och ser fram emot en härlig mässa i april, berättar projektledare Eva Andbert.

Ett axplock ur besökaraktiviteterna är;

Göteborgskomikern Per Fritzell inviger Sportfiskemässan fredagen den 11 april kl. 12.00 med
sportfiskesång
Dagliga modevisningar där de stora grossisterna presenterar säsongens trendigaste och mest
funktionella plagg för fiske och fritid
Föredrag och bildvisning med Per-Ola Johannesson, Arktiska fiske- och vildmarksäventyr
Inspireras av professionella flugbindare som bland annat Paul Little och Helén Kensby
Flera kastbanor med kastuppvisningar av professionella flugfiskare bl. a. Gunnar Rask Nielsen
och Gary Loomis
På utställningen “Nyhetstorget” presenteras de senaste sportfiskeinnovationerna i branschen.
Besökarna kan här rösta fram The gear of the year.
På Rullakuten erbjuds besökare hjälp och råd med sina rullar från Shimano och Ambassadeur
För mässans yngre besökare, 7-12 år, arrangeras Sportfiskeskolan med fiskemetoder, fiskarter,
knutar, tackel och sportfiskeetik på schemat.
Dragbassäng, karpbassäng
Sportfiskemässan vänder sig till såväl nybörjaren som den professionelle utövaren och har ambitionen att vara en dynamisk och lärorik mötesplats för alla sorters sportfiskare. På Sportfiskemässan deltar branschledande leverantörer och återförsäljare av sportfiskeutrustning tillsammans med skolor, föreningar, guider, destinationer, fiskevårdsprojekt mm.

www.sportfiskemassan.se

Honda lanserar ett par nya motorer med elektronisk bränsleipnstutning. De ersätter de äldre BF40 och BF50.

Honda har tillverkat uteslutande fyrtaktsmotorer sedan de började tillverka marinmotorer i början av 60-talet.

De nya motorer som komemr att presenteras närmare under våren ersätter två maskiner som introducerades i mitten av 90-talet. Då var det väldigt moderna motorer, men utan till exempel elektronisk bränsleinsprutning.

Den “gamla” BF 40 presenterades fört som en motor på 45 hk, men fick senare strypas till 40 hk för att klara miljökraven.

www.hondamarine.se

Efter ett späckat år av 175-årsfirande siktar Göta kanal vidare mot kommande århundraden. Inför säsongen 2008 syns mängder av nya aktiviteter på och kring Göta kanal, ett av Sveriges största upplevelseområden. Som en del i framtidssatsningen erbjuds nu besökarna möjligheten att semestra klimatsmart.

– Paddling, cykling och vandring släpper inte ut några växthusgaser och är perfekta sätt att ta sig fram längs Göta kanals upplevelseområde. Vi har massor av upplevelsepaket att välja mellan – allt efter tycke, smak och plånbok säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör.

Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över 3 miljoner besökare varje år. Upplevelseområdet från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön har mer än 60 boendeanläggningar, allt från vandrarhem och bed&breakfast till hotell och pensionat. Dessutom finns ett stort utbud av kaféer och restauranger.

Förra året firades att det var 175 år sedan kanalen färdigställdes. Men fortfarande är kanalens 58 slussar unika konstruktioner som lockar nyfikna både från Sverige och utlandet.

Klimatsmart och kortsemester lockar svenskarna
Paketresorna med cykel och kanot längs Göta kanal är populära, och genom att välja något av dem kan besökaren semestra klimatsmart. Då området har goda kommunikationer med tåg och bussar blir även hitresan miljövänlig.

En trend som slagit igenom är också att svenskarna satsar på fler och korta semestrar. Genom de goda kommunikationerna och ett stort urval av resepaket passar Göta kanal perfekt som resmål för kortsemestern.

– Efter påtryckningar från våra besökare har vi i år ännu fler avkopplande kortsemestrar. Det går att välja mellan boende i alla prisklasser, allt från enklare vandrarhem till exklusiva hotellrum på Baltzar von Platen Lodge. Eller varför inte mönstra på M/S Diana för en tre dagars gourmetkryssning, säger Claes-Göran Österlund.

Turförslag för nedladdning
En dröm och utmaning bland många båtägare är att uppleva Göta kanals och slussningens magi på egen hand och runt 5 000 fritidsbåtar går genom kanalen varje sommar.

En nyhet främst för båtgästerna är Turförslag, vilka kan laddas ned från Göta kanalbolagets sajt. Här ges tips på hur man kan lägga upp sin resa längs kanalen med egen båt. Det finns ett Turförslag med familjeaktiviteter och ett för tips på kulinariska stopp längs kanalen.

Till sommaren kan den som vill övernatta i en torrdocka, då Göta kanalbolaget vattenfyller sin torrdocka vid gästhamnen i Söderköping. Gästhamnen är en av kanalens mest populära och genom detta får ytterligare tio båtar plats.

En annan nyhet är möjligheten att förena det bästa av två världar genom att övernatta i den egna båten i gästhamnen vid restaurang Idas Brygga i Karlsborg och på morgonen få äta hotellfrukost i restaurangen. För 275 kr ingår gästhamnsplats och hotellfrukost för två personer.

Kanalkryssning eller cykelpaket
Att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet är annars det klassiska sättet att uppleva Göta kanal. Här går det välja mellan olika fartyg med turer på en eller flera dagar.

Men väldigt många av Göta kanals besökare väljer att paddla och cykla en sträcka längs vattnet. Här finns allt från lyxiga cykelpaket med fina middagar till enklare arrangemang, dressincykling och längre turer.

En kulinarisk kanal med rekordlångt kafferep
Matupplevelser är en del av kanalens dragningskraft, då den bokstavligt kantas av restauranger och kaféer som serverar direkt vid kajkanten. Under 2008 satsas det extra mycket på mat längs kanalen mellan Karlsborg, Töreboda och Mariestad med bland annat kända matprofiler på besök, kräftfestivaler och skördefester.

Den 7 juli kommer ett enormt kafferep att anordnas längs Göta kanal då alla kaféer, restauranger, byalag, föreningar och andra kommer att servera kaffe och kakor längs kanalen. Förhoppningen är att slå världsrekord och kontrollanter från Guinness rekordbok kommer att finnas på plats. I samma veva kommer också en Göta kanalkaka att utses.

Ett urval av nyheter och aktiviteter längs Göta kanal säsong 2008:

– Afternoon tea på Idas Bakficka i Karlsborg under sommaren

– ”Fri fart på Göta kanal” – klassisk fartfest och nostalgiskt kanalrace vid Museihuset
i Ljung den 26 juli. Gamla mahognybåtar och gnistrande krom. www.museihuset.se

– Hjulångaren Erik Nordevall II sjösätts under sommaren i Forsvik och bogseras till Motala för isättning av ångmaskin och ångpanna. www.nordevall.com

– Sommarteatern ”Gjuta Varg – en verkstadsvarieté” i Forsvik och 1700-talskomedin
”Fröken Pernillas korta frökenstånd” vid kanalen i Norsholm.

– Dans i Kanalhamnen, Söderköping. Varje tisdag under sommaren.

– Midsommarfirande i Sjötorp, Norrkvarn och Vassbacken, vid Bergs slussar med marknad

– Cykla, paddla och åk kanalbåt – många paketlösningar i olika delar av kanalen.

– Smultronstället i Söderköping och Två Små Hus i Motala där det går välja mellan 60 olika glassmenyer.

– ”Sail-in-glassbar” i Töreboda. Lägg till vid bryggan och få glassen serverad i båten.

– Norrkvarns slussområde med Baltzar von Platen Lodge. Professor Gullströms Värld med Barnens Minikanal, Trollstubbar, barnteater och bryggunderhållning. www.norrqvarn.se

– Poolområdet för barn i Töreboda gästhamn. Förra årets succényhet.

– Stor kräftskiva i Karlsborg den 23 augusti.

– Kräftveckan i Motala, 2-9 augusti.

– Kräftfiske vid Göta kanal – paketresor med boende och fiske.
– Skördefest och höstmarknader på flera håll i september.

Kanalturer, paket och aktiviteter återfinns i Resemagasin Göta kanal 2008. Magasinet går också att ladda hem på www.gotakanal.se. Där finns också aktuell information om vad som händer längs kanalen under året.

Vinn en kanalkryssning med din egen båt. Se tävlingen på www.batliv.se

Lagom till sportlov och påskledighet lanserar Doro en outdoor walkie-talkie med en räckvidd på upp till hela 10 kilometer. Doro wt87 är den idealiska reskamraten och erbjuder både enkel, rolig och billig kommunikation under semestern.

Doro wt87 är en kompakt och lätthanterlig sport walkie-talkie som är perfekt att ta med sig i samband med den aktiva semestern. Den används enkelt genom push-to-talk funktionen (PTT) eller det inbyggda röstaktiveringssystemet (VOX). Med drygt 300 möjliga kanalkombinationerna hittar du lätt en egen kanal och slipper störningar från andra användare och enheter. Tack vare den långa räckvidden på uppemot 10 kilometer i öppen terräng går det utmärkt att hålla kontakten även på längre avstånd, såväl i skidbacken som på vandringsleden eller i cykelspåret.

Doro wt87 är en så kallad PMR (Personal Mobile Radio) walkie-talkie, vilket betyder att den fungerar i både Sverige och övriga Europa via det fria FM-bandet 446 MHz. För den semestrande innebär detta en möjlighet att undvika kostsamma mobilsamtal med sina medresenärer. Istället erbjuds gratisprat via walkie-talkien.
– Doro wt87 är ett perfekt komplement till mobiltelefonen när man befinner sig på semester med till exempel familjen. Den fungerar i princip överallt, är inte beroende av mobiloperatörernas täckning och det tillkommer inga samtalskostnader. Dessutom erbjuder walkie-talkies en alternativ kommunikationsform som ofta upplevs som både spännande och rolig, säger Fredrik Forssell, marknadschef på Doro.
Doro wt87 ingår i produktsortimentet för Doro Home Electronics. Här återfinns även nya Doro wt77 – en smidig familje-walkie-talkie med räckvidd på upp till 7 kilometer och Doro hs71pro – en strupmikrofon som är specialanpassad för fysiska utomhusaktiviteter.

Doro wt87 är utformad med en sportig, röd-grå-svart design och levereras i två-pack med en praktisk laddningslösning där walkie-talkie-setet placeras direkt i laddningsenheten. Medföljer gör även ett headset. Doro wt87 finns att köpa i elektronikbutiker över hela landet från februari och kostar cirka 500 kr.

www.doro.se

Webasto lanserar en ny hemsida för marinmarknaden. En av finesserna är att du som båtägare kan konfigurera din egen komfort. Om du ställer in dina egna krav på komfort i den webbaserade komfortkonfiguratorn så visas bästa tänkbara lösning på värmesystem för din båt. Klicka på länken http://www.webasto-marine.com/v_products/index_se.php och kolla komforten.

– Nya hemsidan innehåller en hel del interaktiva moment som gör den både informativ och rolig att besöka. Om du ställer in längden på din båt, vilken typ av farvatten och vilken säsong du oftast är ute i så räknar den automatiskt fram en rekommenderad vatten- eller luftvärmare till just din båt, säger Jonas Andersson, marknadschef på Webasto inom KG Knutsson AB.

Webbsidan är i huvudsak riktad till konsument, men innehåller både teknik och produktinformation som även återförsäljare och folk i båtbranschen kan ha användning för.

– Webastos koncept för komfort ombord går under namnet BlueComfort. Det presenteras mer ingående på hemsidan och besökaren har även här möjlighet till lite interaktivitet. Genom några olika val presenteras hur man kan få ett komfortabelt klimat ombord på sin motor- eller segelbåt med de olika systemen för värme, kyla, ljus och frisk luft.

www.webasto-marine.com

Världens största databas med fritidsbåtsritningar ska skapas av Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet i Stockholm. Det stora skanningsprojektet startar i monter C24:13 på båtmässan Allt för sjön.

Tillsammans äger Museiföreningen och Sjöhistoriska museet 23 000 ritningar av kända och okända båtkonstruktörer. Knud H Reimers, C G Petterssons, Gustav Estlanders och många andra konstruktörers ritningar kommer genom projektet att samlas i en databas. Målet är att göra dem åtkomliga via Internet – en dröm för både båtentusiaster och forskare.

– Vi har en ofantlig guldgruva i Sverige när det gäller fritidsbåtar. Många ritningar och annat material finns i våra arkiv men lika mycket finns undangömt i människors byrålådor. Det skulle vi vilja locka fram och få med i projektet. Folk kan komma till oss och få ritningar dokumenterade. Om inte upphovsrätten lägger hinder i vägen de även läggas ut på nätet, säger Pierre Dunbar som är ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Museiföreningen har inför projektet investerat i en Colour Track – en rullskanner av mycket hög kvalitet och ställer också upp med frivilliga ”skannare”. Digitaliseringen av ritningar kommer att påbörjas i monter C24:13 under mässan. Efter mässans slut fortsätter arbetet inför öppen ridå på Sjöhistoriska museet.

Bilden föreställer en Ruffmotorbåt 9,00×2,10, ritad av C G Pettersson.

www.veteranbaten.se

Tusentals båtägare semestrar i Stockholms skärgård varje sommar. För att minska utsläppen från båt-toaletter till Östersjön bygger Skärgårdsstiftelsen nu två nya tömningsstationer för latriner. De står klara till båtsäsongen 2008. – Övergödningen är ett allvarligt problem och som stora förvaltare av Stockholms skärgård vill vi på Skärgårdsstiftelsen göra vad vi kan för att motverka utsläppen, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.

Östersjön är ett övergött hav och belastas hela tiden med ytterligare näringsämnen från industrier, jordbruk och avlopp. För att motverka de utsläpp som kommer från fritidsbåtars toaletter bygger Skärgårdsstiftelsen under våren tömningsstationer på öarna Grinda och Fejan.

– Båtägaren lägger helt enkelt till vid bryggan, tar slangen och suger upp allt innehåll ur toalettanken. Latrinen går sedan till ett reningsverk och skärgården slipper belastas med ännu mer näringsämnen, förklarar Berndt Festin.

Enkelheten och renligheten är det som Skärgårdsstiftelsen hoppas ska locka båtfolket att använda stationerna istället för att tömma toaletterna överbord. Något som är förbjudet i många andra länder, till exempel Finland.

De två nya tömningsstationerna kommer att komplettera de redan befintliga på Utö och Finnhamn. Genom att de är placerade där mycket människor rör sig och är utspridda från norr till söder och från mellanskärgårdens Grinda till Finnhamn längre ut i Stockholms skärgård är de lättåtkomliga från hela Stockholms skärgård.

Tömningsstationerna finns från och med säsongen 2008 på:

Grinda, Gästhamnen
Fejan, Gasvikshamnen
Utö, Gästhamnen
Finnhamn, Vandrarhemsbryggan

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av 21 000 vänner.

www.skargardsstiftelsen.se

Nordisk Mobiltelefon erbjuder mobilt bredband till sjöss som fungerar längs hela den svenska kusten. Ett Turbo 3G-nät som täcker 90 procent av Sveriges geografiska yta och som har upp till 3,1 Mbit/s i nedlänk och Sveriges högsta upplänk på upp till 1,8 Mbit/s*.

– Vi når nu ut med mobilt bredband till platser där det tidigare inte funnits möjlighet till andra internetförbindelser av god kvalité. Det är många som ser fördelar med att kunna ansluta sig från olika platser som t.ex. från båten och sommarstugan, säger Rikard Slunga vd för Nordisk Mobiltelefon.

Modemen, D-50 och D-35, gör att du kan vara uppkopplad under hela din båtresa. USB-modemet D-50, som även fungerar som ett USB-minne, ger alla på resande fot snabb och pålitlig bredbandstillgång. Modemet kopplas direkt till USB-porten i den bärbara datorn. Gateway D-35 är både modem och trådlös router i ett, vilket möjliggör att flera användare kan koppla upp sig samtidigt. Modemet kopplas till 220 V eller 12 V och är därmed en optimal lösning för att använda i båten eller i sommarstugan.

För att ytterligare stärka prestandan till sjöss lanserar Nordisk Mobiltelefon en båtantenn som är speciellt anpassad för sjölivets tuffa krav med robust design. Antennen är försedd med 1dBd gain vilket ger en förstärkt räckvidd. Antennen går att använda både på segel- och motorbåt.

Nordisk Mobiltelefon har även ett unikt veckoabonnemang utan bindningstid för 149 kronor per vecka.
– Vi vill kunna ge våra kunder friheten att på kort eller lång sikt koppla upp sig trådlöst för tillfällig användning som till exempel under båtsemestern, säger Rikard Slunga.

Nordisk Mobiltelefon kommer att finnas på plats under mässan Allt för sjön i Älvsjö den 29 februari till den 9 mars . Välkomna att besöka oss i vår monter (C21:30) för få veta mer om oss och för att ta del av vårt mässerbjudande.

Nordisk Mobiltelefon Sverige AB erbjuder Mobiltelefoni och Mobilt Bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobiltelefoni och mobilt bredband med nationell täckning. Nordisk Mobiltelefon Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB som även bedriver operatörsverksamhet i bl.a. Norge och Danmark. Läs mer på www.nmt.net

Med en egen 2200 meter lång strandlinje och 44 hektar mark av röd, åländsk granit har HavsVidden ett helt unikt läge på fasta Ålands norra udde. Här har havet format naturen och skapat ett sceneri som aldrig slutar att fascinera besökare. Många väljer att utforska Ålands skärgård med båt – nu får de en perfekt plats för ett minnesvärt strandhugg.

Den första juni kommer HavsViddens nya gästhamn att vara redo att ta emot upp till 30 besökande båtar. Den nya och utbyggda hamnen har ritats för att smälta väl in i naturen och ge ett harmoniskt blickfång från både land och hav.
– Här på HavsVidden har vi en unik natur. Den är vi enormt rädda om och den omsorgen har varit grunden för arkitekternas arbete, berättar VD Mikael Kraft. Det servicecenter som blir färdigt till hösten kommer att integreras i de höga granitklipporna och blir en fantastisk upplevelse.
För att erbjuda riktigt god service till båtgästerna finns inte bara el och vatten till sommarsäsongen kommer hamnen även att kunna erbjuda bränsle för såväl bensin- som dieseldrivna båtar.
I och med utbyggnaden blir maxdjupet för båtar 3 meter för de 20 yttersta platserna och 2 meter för de innersta. Alla båtgäster har dessutom tillgång till HavsViddens övriga faciliteter.
I hamnavgiften på 25€ ingår bland annat fri tillgång till badhuset med pool, herroch dambastu och två jacuzzibad.
– Vi vill att gästerna som kommer med båt ska känna sig minst lika välkomna som hotellets övriga gäster, förklarar hotellchef Heléne Zetterström. Vi lånar gärna ut cyklar, kubb- och boulespel till de som vill roa sig på land. För den som tröttnat på att laga mat i kabyssen står vår härliga restaurang till förfogande. Här kan man slå sig ner vid dukat bord och njuta av allt från åländska specialiteter till mat av internationellt snitt. Med
havsutsikt, förstås!

www.havsvidden.com

Europas största tillverkare av aluminiumbåtar, Fiskars, har totalförnyat den näst största Busterbåten. Nya Buster XXL lämpar sig förutom för traditionell användning som transportbåt även för dagsutflykter, som snabbt blivit allt mer populärt. Båten har stora och väl skyddade öppna utrymmen samt rikligt med förvaringsutrymme.

Jämfört med sin sju år gamla föregångare är den nya Buster XXL 55 cm längre och 15 cm bredare. Den stabila båten av marinaluminium är 6,35 meter lång, men väger endast 850 kg.
De slitstarka materialen och de inre utrymmenas många variationsmöjligheter gör att nya Buster XXL kan användas även i riktigt tuffa förhållanden. Under fisketurer kan sittdynorna lämnas hemma. Vid behov kan aktersoffan enkelt tas bort för att ge plats för fraktutrymme eller ett flertal ståplatser.
Då vi planerat de olika detaljerna har vi utgått från intervjuer vi gjort med Busterägare. Exempel på praktiska lösningar är de låsbara skydds- och förvaringsutrymmena i pulpeterna med rulljalusi, avfrostningen av vindrutan och det stora akterdäcket som gör det lät att röra sig i båten.
De ändringar som gjorts i Buster XXL-modellens mått och utformning märks tydligt i de inre utrymmena som blivit mycket rymliga. Eftersom pulpeterna nu är placerade lite längre fram skapas ett rymligt och väl skyddat akterdäck bakom vindrutan som sveper längs sidorna. På akterdäcket finns en skjutbar soffa som också fungerar som låsbart förvaringsutrymme. Då soffan är framdragen hjälper vidrutan till att ge ett gott vindskydd, samtidigt skapas ett bekvämt utrymme för fiske eller solbad. Soldäck finns som tillbehör.
I vindrutan finns en tvådelad dörr, den nedre delen öppnas inåt och den övre rutan viks över passagerarens ruta. Samma löstagbara förvaringsboxar som finns i Buster X kan med fördel monteras i både de främre och bakre delarna av båten.
I för och akter finns förvaringsutrymmen för förtöjningslinor, paddel, spön, vattenskidor mm. kan förvaras i det 190 cm långa förvaringsutrymmet som finns under durken.

www.buster.fi

Vill du titta under båten utan att själv hoppa i? Vill du skydda fladdrande segel vid hård vind? Är du rädd att ditt barn ska falla överbord? Har du svårt att komma i och ur en kanot? Det får man svar på i Almis nyhetshörna på Båtmässan i Älvsjö där åtta innovatörer möter allmänheten och branschfolk. Almi har samlat ett antal innovationer som alla går ut på att underlätta båtlivet. – Innovationerna är klara att kommersialiseras och nu vill vi se om de håller för allmänhetens och båtfolkets granskande bedömningar, säger Lennart Augustinius, innovationsansvarig på Almi Företagspartner.

Almi-bolagen ger årligen stöd till cirka 2 000 innovativa projekt och bidrar till att cirka 500 innovationer kommersialiseras. Ett sätt är att innovationerna får delta på branschmässor som båtmässan och Tekniska Mässan. – Det är ett framgångsrikt grepp eftersom innovatörerna får möta presumtiva kunder och branschfolk. De kan knyta värdefulla kontakter och lära sig tala för sin sak. Många gånger är det lika viktigt som själva uppfinningen och underlättar kommersialiseringen, säger Lennart Augustinius.

Innovationerna, som visas upp under Båtmässan är patentsökta men har ännu inte börjat säljas eller tillverkas. De åtta innovationerna är;
– Ingvar Ankervik, Vituddens kanotvarv i Västervik har uppfunnit ett tillbehör till kajaker som gör att man enkelt kan stiga i och ur. Det kan också eftermonteras på befintliga kajaker.
– Rickard Granberg från bolaget Moberty i Loftahammar i Kalmar län har utvecklat en motorbåt med en ny sammanfogningsteknik mellan skrov och överbyggnad som gör det möjligt med en helt ny design för motorbåtar.
– Ulf Rickardsson från bolaget Deepwater Vision i Nybro har uppfunnit ett undervattensverktyg som man kan se under vatten med och som kan användas när man ska undersöka vrak, skrov, dammar och bassänger. Det är också ett komplement för dykare vid räddningsaktioner.
– Jan Källmark från bolaget Royal Marine i Västervik har utvecklat en spinnakerstrumpa som stryper seglet vid hissning och halning och en rullgenua som förhindrar fladder vid ökande vind.
– Hanna Fristedt från Gotland har utvecklat en båtbarnstol som avsevärt ökar barnens säkerhet till sjöss.
– Ingvar Jungblom från bolaget IJ´S Marindesign i Trollhättan har uppfunnit en segelbåt med ett hydrodynamiskt skrov som blir stadigare ju mer det tippar och ju högre fart man uppnår.
– Johan Wirsén från bolaget Haveriet i Borgholm på Öland har tagit fram en vattentät däckväska som kan öppnas med en hand. Dessutom har han utvecklat en teknik som kan specialkonstruera kajaker så som beställaren önskar.

Innovationerna återfinns i Almis monter C06:30 där också innovatörerna kommer att finnas till hands.

Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med affärsutveckling och rådgivning. Målet är att fler bärkraftiga innovationer når marknaden, att fler livskraftiga företag startas och att företagens konkurrenskraft, effektivitet och tillväxt ökar. ALMI, som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 21 regionala bolag.

Kommentarer

Mark Alfred Steele 18:20:11 2010-02-10

Venture Hulls Canada Inc.
525 Johnson Street
Victoria
British Columbia
Canada V8W-1M2

350 kvadratmeter sjökort över Stockholms skärgård. Det är världens största sjökort som kommer att pryda entréhallen på Allt för sjön som öppnar den 1 mars på Stockholmsmässan. Bakom jättesjökortet står det nybildade företaget Visit Skärgården vilket är ett nytt skärgårdscentrum som samlar över 70 skärgårdsföretag, kommuner och andra organisationer verksamma i Stockholms skärgård.

Allt för sjön innebär startskottet för Visit Skärgården. Målet är att

marknadsföra skärgården som en destination och inom två år förlänga säsongen med full beläggning i ytterligare en vecka.

– Vi kommer att finnas på entrétorget i en monter som visar vad vår fantastiska skärgård har att erbjuda. Visit Skärgården omfattar hela kuststräckan från Landsort
i söder till Östhammar i norr, säger Bisse Alm vd för Visit Skärgården AB

Världens största sjökort
Stockholms skärgård är stor, och för att visa det låter Stockholms Hamnar trycka en 350 kvadratmeter stor matta i form av ett sjökort som kommer att täcka stora delar av mässans entréhall. Vid ingången till B-hallen finns också en stor monter. Representanter från de olika skärgårdskommunerna, Värmdö, Nynäshamn, Haninge, Tyresö, Nacka, Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar kommer där att guida besökarna till de många smultronställena, de vinteröppna restaurangerna, hotellen och de spännande aktiviteterna.

Aldrig tidigare har hela Stockholms skärgård, samt de företag som verkar därute, gjort gemensam sak i syfte att presentera skärgårdens alla möjligheter. Öppen Skärgård har arbetat på idén med att synas på mässan under nästan två år. Med det nystartade helägda marknadsföringsbolaget Visit Skärgården har det nu blivit möjligt.

– Vi samlar hela Stockholms skärgård under ett paraply och ska nu marknadsföra
det under namnet Visit Skärgården. Vår avsikt är att bygga en marknadsplats på webben samtidigt som vi slår upp dörrarna för vårt skärgårdscentrum på Strandvägen. Det ska bli lätt att besöka skärgården, året runt, säger Bisse Alm, vd Visit Skärgården AB.

Bakom Visit Skärgården AB, som juridiskt är ett aktiebolag finns den ekonomiska föreningen Öppen Skärgård. Öppen Skärgård består av ett stort antal medlemmar: skärgårdskrogar, skärgårdsföretagare, Strömma, Waxholmsbolaget, STF, Skärgårdsstiftelsen och Stockholm Visitors Board. Tanken är att uppmuntra och inspirera människor till att besöka skärgården.

Familjefest
– Besökarna på Allt för sjön kommer att ha väldigt mycket att titta på i år och man får heller inte missa alla de seminarier och aktiviteter som vi bjuder på. Det blir en härlig familjefest där det finns Allt för sjön, så vi ser fram mot tio spännande dagar med start den 1 mars, säger Thomas Sandberg, projektledare på Allt för sjön.

Många nya båtar på plats
Bland båtnyheterna på mässan kan räknas, Bryant 233CC en daycruiser, Nimbus 27 S, Skorgenes 445, Nordstar 40 samt aluminiumbåten Arc 580 som alla har världspremiär. Andra nyheter är aluminiumbåten Alukin 600, Finnmaster 5700 DC, Sportsman 445, Riviera 3600 SY, Drago 610, Arc 580, Triton 29, Arronet 27ci, Yamarin 68 i en DC- och en Cabinversion med flera. Bland nyheterna på segelbåtssidan kan nämnas Bavaria 40, Oceanis 31, Brenta 38SL, Nacra Infusion och en trimaran för ungdom.

Andra spännande nyheter är till exempel ett PGS-system som ger dig full koll på båtens fart, kurs och bränsleekonomi direkt i mobilen, softschackel – ett schackel av tamp, sjökortsplotter som ger äkta 3D, en marinradio som flyter, en flytväst i retrotappning samt det senaste sjömodet.

– Svenska Skärgårdskryssarregeln fyller 100 år, och på mässan visas skönheter i form av en Skärgårds 22:a, en 33:a, en 40:a och en 55:a samt rariteter på motorbåtssidan som Weedo GT, en gammal fin Coronet och ett antal motorbåtar från förra seklet, säger Thomas Sandberg.

Allt för sjön äger rum den 1 – 9 mars på Stockholmsmässan.

Info www.alltforsjon.se

Delphia lanserar nu Delphia Sport Series. Först ut i Skandinavien är Delphia 28.

Delphia 28 är en ny typ av seglare ur Delphia Sport Series, anpassad för en yngre generation. Tuff design och enkelt utrustad från start. Givetvis kan du varvsmontera all komfortutrustning som finns på hennes större systrar – baserat på budget och behov. Mångsidighet är nyckelordet. En sportig dagseglare eller en komfortutrustad semesterbåt med 5 fullängdskojer – kunden bestämmer.

Delphia 28 har skandinavisk premiär på Allt för sjön 29 februari 2008.

Skrovlängd inkl roder, m 8,8
Längd i vattenlinjen, m 7,8
Bredd, m 2,95
Djupgående standard 1,77
Djupgående tillval 0,4/1,42
Kölvikt 840
Deplacement 2840
Storsegel m2 23,2
Stormfock, m2 –
Fock, m2 16,2
Masthöjd öh, m 13

Info www.delphiayachts.se

På Stockholmsmässans Allt för sjön visar Premium Yachts nya Ferretti 510, en 50-fotare med flybridge och en toppfart runt 30 knop. Ferretti 510 visas på Allt för sjön i monter A29:38

Med sina 16 meter och 5 meters bredd är Ferretti 510 en båt som inbjuder till samvaro med sjöutsikt tack vare båtens stora sidofönster. Vid vackert väder erbjuder soldäcket på den stora flybridgen en plats att njuta av solen. Flybridgen med spoiler ger också båten en sportig, dynamisk och elegant profil.

Bakom Ferretti 510 ligger Norberto Ferretti, President of the Ferretti Group, som med den moderna designen vill nå ut till en yngre publik än vad båtar i denna storleksklass annars gör.

– Med Ferretti 510 strävar vi efter att skriva om “reglerna” för båtarna i 50/60 fots segmentet genom bland annat modern design och nya innovationer, säger Fulvio Dodich, koncernchef för Ferretti Yachts, Mochi Craft och Custom Line. Vi strävar efter att bli marknadsledare på den växande marknaden av “få och utvalda” unga och dynamiska människor inom åldersgruppen 40+, vilka ställer höga krav på prestige, kvalitet, komfort och prestanda – utan kompromisser.

Kan både provköras och köpas i Stockholm
– Vi ser verkligen fram emot att bjuda mässans besökare på denna italienska skönhet, säger Lars-Erik Sandhgren, marknadschef på Premium Yachts Nords nyöppnade Stockholmskontor. Båten kommer dessutom att ligga på Biskopsuddens Marina så det är enkelt att komma och provköra nya Ferretti 510.

Kabinlösningarna är sådana som vanligen återfinns i betydligt större båtar, som till exempel möjligheten till tre kabiner som gör det möjligt att också bjuda ombord sina vänner. För de som vill segla med besättning kan Ferretti 510 utrustas med en extra kabin i aktern, som alternativt kan användas som stuvningsutrymme.

Båtens ägarhytt är utrustad med en stor dubbelsäng och två stora fönster med öppningsbara ventiler vilka både skapar rymd och ordentligt ljusinsläpp. Ägarhytten har också ett eget badrum/toalett och en stor garderob. De genomtänkta detaljerna och det optimerade utrymmet gör att Ferretti 510 kan jämföras med betydligt större båtar. För gästerna är Ferretti 510 utrustad med en dubbelkabin i fören och en kabin med två separata sängar. Dessa kabiner har ett gemensamt duschrum.

Flybridge att umgås på
Ferretti 510 har en stor flybridge med plats att både att köra båten, umgås och njuta av det härliga vädret. Flybridgen är också utrustad med sufflett om gästerna föredrar att sitta i skuggan. Här uppe finns styrplats och ett stort bord med en L-formad soffa för åtta personer samt en grill.

Det fullständigt utrustade köket har placerats baktill på styrbords sida och har designats för personer som tycker om att laga mat. På babord finns ett skåp och en stor och skön hörnsoffa med ett utdragbart bord med plats för upp till 6 personer. Framför köket ligger dessutom en tvåpersoners soffa och trappan upp till flybridgen. Förarplatsen är upphöjd vilket tillsammans med de stora fönstren ger en obehindrad utsikt.

Ferretti 510 når med sina två MAN-dieslar på 800 hästkrafter vardera en toppfart på 32 knop och en behaglig marschfart på 28 knop.

– Vi väntar oss mycket av vår nya Ferretti 510, avslutar Fulvio Dodich.

Hemsida: www.premiumyachts.net

Kärcher har tagit fram en bensindriven högtryckstvätt för den som inte har tillgång till el. Tvätten passar till exempel utmärkt på båtklubb.

Våren närmar sig. Mossbelagda ytor, fasader, terrasser, gångar, väggar, trädgårdsmöbler och fordon behöver rengöras. Vad gör man då när det inte finns någon strömförsörjning exempelvis vid fritidshus, bilen eller båten? Vissa använder vattenslangen, men en trädgårdsslang förbrukar mycket vatten utan att ge ett bra rengöringsresultat. Med en högtryckstvätt går det snabbare och mindre vatten förbrukas. En bensindriven högtryckstvätt blir därför det perfekta alternativet. Kärcher lanserar en kompakt och kraftfull högtryckstvätt med bensinmotor – G 4.10 M plus.
Med en robust stålrörsram och grovmönstrade hjul blir Kärcher G 4.10 stabil och enkel att förflytta, även på ojämna underlag. Arbetstrycket är max. 120 bar och vattenkapaciteten 420 liter per timme, vilket kan jämföras med en trädgårdsslang som har ett tryck på ca, 4 bar och använder hela 3500 liter vatten/timma. Förutom att högtryckstvätten ger ett mycket bättre resultat görs det på kortare tid, med mindre vattenförbrukning.

I standardutrustningen ingår ett rotojetmunstycke som är en roterande högtrycksstråle som tar bort hårt sittande smuts och avlagringar, och dessutom snabbt rengör ytor. Variopowerspolröret ger en steglös tryckreglering genom att enkelt vrida spolröret. Dessutom medföljer 6 m högtrycksslang och en integrerad rengöringsmedels-ejektor.

Pris 4 900 kr.

På båtmässan Allt för Sjön, som startar 1 mars, premiärvisar Webasto nya luftvärmarna Air Top Evo 3900 och Evo 5500. Evo står för evolution och Webasto har utvecklat värmarna med flera nya finesser som ska tilltala alla som vill skapa god komfort ombord.

De nya värmarna är en vidareutveckling av föregångarna AirTop 3500 och 5000.
– Air Top Evo-värmarna är lätta att installera och lätta att hantera. Evolutionen står den tekniska uppbyggnaden för, med ny elmotor, nytt värmestift, nytt säkerhetssystem och ett färdigförberett system för fjärrstart, säger Tony Knutsson, produktspecialist för Webastos luftvärmare inom KGK.

Värmarna har en design som både är klassisk, modern och diskret på samma gång. De styrs från en helt nyutvecklad manöverpanel, Evo MultiControl MC 04-M, som gjorts så enkel och funktionell som möjligt. Tydliga symboler markerar värmeläge och det finns två stora vridbara knappar för inställningar. Knapparna är dessutom svagt upplysta så att de går att se även i mörker.

– Webasto har satsat på att få fram energisnåla värmare. Att köra värmarna på ekonomiläge ger en långsam uppvärmning med hjälp av 70 procent av uppvärmningskraften. Detta sänker bränsleförbrukningen och hjälper till att spara kraft på batteriet och håller nere påfrestningarna på miljön, säger Tony Knutsson.