nyhetstest

Som det första kajakföretaget i världen inför nu Point 65 ett pantsystem för sina kajaker. Det innebär att kunden får 500 kronor i pant när han eller hon lämnar in sin gamla kajak. Kajaken tas omhand av SRV återvinning, som Point 65 slutit avtal med. – Pantsystemet är en viktig del i vårt miljöprogram. Vi börjar i Sverige i år och kommer att utvidga till övriga Skandinavien och så småningom till alla de 22 länder där våra kajaker säljs, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.

Svenska Point 65 är det ledande kajakföretaget i Nordeuropa. Nu blir företaget även föregångare i världen när det gäller miljöansvar, då pantsystemet för kajaker blir det första någonsin i sitt slag.

– Som utvecklare och tillverkare av kajaker jobbar vi hela tiden nära naturen. Därför känns det naturligt med denna långsiktiga satsning att ta vårt miljöansvar och ta hand om gamla och utrangerade kajaker, inte minst då vi växer snabbt och numera säljer en väldig massa kajaker, säger Richard Öhman.

Det företag som fått i uppdrag av Point 65 att återvinna de utrangerade kajakerna är SRV återvinning som ägs av kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem. Kajakerna kommer att fraktas till SRV:s återvinningsanläggning i Gladökvarn där de omvandlas till bränslefraktion.

De kajaker som ska ”pantas” lämnas in hos Point 65:s lager i Tomteboda, Solna. Alla Point 65-kunder som lämnar in sina kajaker får, förutom att kajaken kostnadsfritt tas omhand på ett miljöriktigt sätt, även ett presentkort värt 500 kronor att nyttja vid köp av nästa kajak. Avtalet gäller för kajaker köpta 2005 eller senare och där garantiformuläret fyllts i och registrerats.

Enligt Naturvårdsverkets utredning “Genomförande av EUs utsläppstakdirektiv – en lägesrapport för Sverige 2006” uppgår mängden utsläpp av växthusgaser från fritidsbåtar till över 7 500 ton per år. De 430 000 fritidsbåtarna i Sverige förbrukar mer än 100 000 kubik – alltså en miljard liter – bränsle varje år.

www.point65.se

Grand Hôtel har utökat sitt konferensutbud genom ett nära samarbete med exklusiva båten SeaLounge. Båten sjösattes förra veckan och ligger nu vid Skeppsbron nedanför Kungliga Slottet. Från och med idag kan Grand Hôtel nu erbjuda en unik plats för heldagsmöten till havs.

SeaLounge är ett spännande komplement med många möjligheter till Grand Hôtels rum för möten och fester. Den gemensamma satsningen går under namnet SeaLounge Grand Hôtel Stockholm. Från och med idag, den första april, erbjuder Grand Hôtel ett nytt och unikt forum för konferenser med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

Det är en utmärkt plats för möten, upplevelser och rekreation ute till havs med förstklassig mat, dryck och bemanning ombord.

Stockholmsarkitekten Pontus Lomar svarar för den nya designen av högklassiga SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

Lomar Arkitekter har skapat en tydligare loungekänsla och gett utomhusbaren på övre däck en varmare inramning. Den flytande loungen är utformad för att erbjuda maximal komfort och funktion oavsett om det är för en konferens, lunch, affärsmiddag eller fest. Ombord finns modern, trådlös konferensteknik, lounge, cocktailbar, utomhus-jacuzzi, inglasad bastu och utomhusbarbeque. Båten kan ta upp till 30 mat- och konferensgäster eller 44 gäster till fest och mingel.

– Med tanke på den ökande efterfrågan på konferenslokaler känns det fantastiskt att ligga i framkant vad gäller nya mötesplaster. Med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm kan vi erbjuda en helt unik konferensupplevelse till havs, säger Nils Axing vd på Grand Hôtel.

Förutom mötesytor och middagslokal kan båten även arrenderas som festvåning. Den flytande loungen bjuder på kulinariska läckerheter från Grand Hôtels kök, som kökschefen Peter Frohm står bakom. Mötet eller middagen kan efterföljas med ett bastubad och dopp i havet i den rofyllda skärgårdsmiljön eller med en avslappnad cocktail i utomhus-jacuzzin.

SeaLounge Grand Hôtel Stockholm avgår från Skeppsbron nedanför Kungliga Slottet, mittemot Grand Hôtel, och tar gästerna till olika platser i Stockholms skärgård eller Mälaren efter önskemål. Till sommaren kan Grand Hôtel också erbjuda hotellets gäster, turister och allmänheten möjligheten att köpa biljetter till fasta turer med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt erbjudande av förstklassiga upplevelser. Därför blir samarbetet med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm ett utmärkt komplement till vårt befintliga erbjudande, avslutar Nils Axing vd på Grand Hôtel.

www.grandhotel.se

Racerbåtesset Jonas Andersson lyckades med vad han själv knappast trodde var sant. Han vann i lördags sin första pole position och fick därför starta först. Vid starten rykte tvåan Thani Al Qamzi snabbt förbi, och det blev ett tätt race där Jonas bakom sig hela tiden var förföljd av Jay Price med flera. På 30:e varvet fick ledande Thani motorhaveri och Jonas gick upp i ledningen som han höll trots stundtals hård anstormning bakifrån. Jonas Andersson tog Formel 1 segern i Qatar!

Det var ett oerhört tufft och krävande race och blott hälften av deltagarna kom i mål. Det är tio år sedan en svensk vann ett Formel 1 lopp, då var det Göran Karlöf som vann i Tammerfors.

Jonas Andersson visade ifjol att han var mycket snabb, men han hade problem med motorerna som han pinade för hårt och han hade bara ett par målgångar. När han kom i mål då blev det placeringar på podiet. Ambitionen i år var att ta sig till mål och samla VM-poäng. Nu tog han maxpoäng direkt!

Ur svensk synpunkt blev det här en super fullträff. Jonas Andersson vann racet, tvåa blev Qatar teamets Jay Price och där är svensken Pelle Larsson manager för teamet. Dessutom blev Jonas Andersson eget team, F1 Team Sweden, bästa team med alla tre båtarna i mål på poängplats.

– Nu har svensk båtsport fått en verklig stjärna för ungdomarna att se upp till. Vi hoppas att detta gör att vår stora ungdomssatsning får verkligt stort genomslag så att vi får många fler som vill köra racerbåt och kanske att vi kan köra ett eget Formel 1 lopp i Sverige inom 3-4 år, säger förbundsordföranden Christer Gustafsson.

Resultat Formel 1 Doha, Qatar 29/4 2008
1) Jonas Andersson, Sverige, 48 varv
2) Jay Price, Qatar, 48 v, + 1,76
3) David Trask, Australien, +18,20
4) Sami Seliö, Finland, + 23,25
5) Guido Cappellini, Italien, + 15,51 (-1 varv för påkörd boj)
6) Uvis Slaktaris, Lettland, – 2 varv
7) Philippe Chiappe, Frankrike, – 3 varv
8) Stan Kourtsenovsky, Ryssland, – 3 varv
9) Philippe Tourre, Frankrike, – 3 varv
10) Massimo Roggiero, Italien, – 3 varv

Nästa Formel 1 race: 4-6/5 Portimao, Portugal

www.svera.org

Visit Skärgården, som presenterade sig med ett jättelikt sjökort på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, håller på med vårförberedelserna. Snart flyttar organisationen in i Celsinghuset på Strandvägen i huvudstaden.

Många nya, spännande aktiviteter är planerade. Läs mer på deras hemsida.

www.oppenskargard.se

Sail Racing lanserar Limited Edition, ett antal produkter i begränsad upplaga. Produkterna i Limited Edition är tillverkade i lätta och smidiga material med funktionella egenskaper som vattentäthet, vindtäthet och andningsförmåga. Varje enskild produkt finns tillverkad endast i vitt i en upplaga om 100 st och säljs exklusivt på den svenska marknaden hos 15 utvalda återförsäljare. www.sailracing.se

Som första billeverantör i Sverige inför Toyota i april 2008 en energideklaration av alla nya Toyota-bilar. Deklarationen, som helt följer det förslag som Konsumentverket har tagit fram, ska göra det lättare för bilköparna att göra ett miljöriktigt val. Hittills har inga båtföretag gjort något liknande, men det kanske är på väg.

Toyotas energideklaration påminner om den märkning som sedan flera år tillbaka används för bland annat vitvaror. En skala mellan A och G visar på ett pedagogiskt sätt hur energi­effektiv bilen är, det vill säga hur mycket koldioxid (CO2) som bilen släpper ut per kilometer. ”A” är bäst, med ett koldioxidutsläpp under 100 g/km.

Från april ska den nya energideklarationen finnas på informationsskyltarna vid alla nya bilar hos Toyotas återförsäljare. Successivt kommer den också att finnas i allt broschyrmaterial.

– Vi vill på ett tydligt sätt visa hur mycket koldioxid våra bilmodeller med olika motoralternativ släpper ut. Därigenom hoppas vi kunna påverka bilköparna att göra ett så energieffektivt val som möjligt, säger Hans-Eric Almebäck som är vd för Toyota Sweden AB. Det handlar inte om att till varje pris välja en liten bil, utan om att fatta ett medvetet beslut om vilken bil man ska köpa oavsett storleksklass.

Toyota i Sverige har miljödeklarerat sin bilar sedan 15 år tillbaka. Hittills har det dock inte gått att på ett tillräckligt enkelt och tydligt sätt se hur energieffektiv en speciell bilmodell är.

– Det förslag som Konsumentverket har tagit fram är mycket bra och kommer förhoppnings­vis att införas mer allmänt i bilhandeln 2009 eller 2010. Vi vill inte vänta så länge. Det är en så angelägen fråga att vi har beslutat att börja redan nu, säger Hans-Eric Almebäck. Det ligger också helt i linje med de tydliga mål som vi satte upp i fjol för våra återförsäljare om att sänka de genomsnittliga koldioxidutsläppen för nybilsförsäljningen.

– Konsumenterna kommer i slutänden att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Eftersom samtliga bränslepriser lär fortsätta att stiga, kommer energieffektiva bilar absolut att ha ett högre andrahandsvärde. Då är den miljö­märkning som vi nu inför till mycket god hjälp när man köper ny bil.

Det svenska företaget Ekomarine, som bland annat Östersjöstiftelsen står bakom, ser en ökad efterfrågan på giftfri båtbottenfärg. På kort tid har företaget lyckats nå ut till dubbelt så många återförsäljare som planerat med sin nya giftfria bottenfärg Neptune Formula.

– Den senaste tidens fokus på giftig bottenfärg i Östersjön har gjort att många fritidsbåtsägare efterfrågar giftfria alternativ som också fungerar som ett skydd mot beväxning, såsom havstulpaner och annan påväxt, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine.
– För första gången kan nu återförsäljarna erbjuda kunderna ett miljösäkert alternativ, säger Claes. Den största anledningen till att så många återförsäljare är intresserade är att båtägare själva frågat efter miljöalternativ hos handlarna.
Totalt finns färgen Neptune Formula hos 40 återförsäljare längs Ostkusten i stället för 20 som var målet för året. Intresserade båtägare som vill använda Neptune Formula har också hört av sig från Västkusten och från Danmark och Norge, trots att garantin inte gäller där i år.
Ekomarines färg Neptune Formula är inte giftig, utan har i stället en biologisk effekt. Bakom företaget står bland annat Östersjöstiftelsen samt Allba Invest AB. Färgen har utvecklats i samarbete med Tjärnö marinbiologiska laboratorium i Bohuslän samt Ytkemiska Institutet. Färgen bygger på Ekomarines patent i Sverige samt internationellt i bland annat USA och EU.

www.neptuneformula.com

För första gången någonsin startar nu Jonas Andersson i pole position i Formel 1. Han fick till en riktig fullträff i sin avgörande körning och utklassade sina konkurenter fullständigt.

Jonas var näst snabbast av alla under det fria tidsträningspasset. När sedan det blev
officiell tidsträning höjdes tempot betydligt, Jonas kapade nästan 1,5 sekund men åkte
ändå ner en placering.

Till det andra och avslutande tidsträningen blev det blåsigt och ingen lyckades förbättrea sina tider.

Helt avgörande är sedan resultaten under Shot out varven, som de sex främsta får köra helt ensamma på banan. Det var blåsigt, men Jonas hade duktigt flyt med både körningen och med vågorna. Han körde in på särklassigt snabbaste tid. Utklassade världsmästaren Seliö, flerfaldige världsmästaren Cappellini och Qatars hemmaförare Price med 1,4 sekunder.

Nu satsar Jonas helt klart på att få en topplacering också i racet. Han går igenom ekipaget på nytt och sätter på en ny motor, berättar han glädjestrålande från Doha, Qatar.

Formel 1 GP tävlingen i Doha, startade kl 16.00 på lördagen. Resultat se www.svera.org

Officella slutresultat från Shot out, tidsträning Formel 1, Doha, Qatar

1 14 ANDERSSON Jonas SWE F1 Team Sweden 43.64 – 150.14 km/tim
2 5 AL QAMZI Thani UAE Team Abu Dhabi 44.08 +0.44
3 1 SELIO Sami FIN Woodstock Red Devil Racing 45.04 +1.40
4 74 CAPPELLINI Guido ITA Tamoil F1 45.11 +1.47
5 11 PRICE Jay USA F1 Qatar Team 45.13 +1.49
6 2 ROGGIERO Massimo ITA Woodstock Red Devil Racing 47.13 +3.49

www.svera.org

Den 19-20 april finns några av nordens bästa seglare på plats för att göra upp i kappsegling på historiskt seglarvatten – det var här, på Stenungsbaden Yacht Club som den svenska America’s Cup-satsningen en gång planerades. I april däremot är det båtar i klassen CB66 och C55 som kommer att drabba samman i en tuff kamp. I samband med tävlingen ges även allmänheten chans att provsegla båtarna tillsammans med besättningarna.

Tävlingen som pågår under helgen 19-20 april är ett samarbete mellan Stenungsbaden Yacht Club och Stenungssunds Segelsällskap. Under helgen kommer sundet mellan Stenungsön och Stenungssund att vara fullt av segelbåtar.

– Segling är något vi verkligen brinner för, och det är ju fantastiskt när man kan vara med och arrangera tävlingar som avgörs precis utanför våra bryggor. Som Yacht Club är det en självklarhet för oss att vara delaktiga i att främja segelklimatet, säger Karin Åkerman, marknadschef, Stenungsbaden Yacht Club.

Tävlingarna avslutas de båda dagarna med prisutdelningar och diskussioner på Kookaburra, Stenungsbadens restaurang, döpt efter finalbåten i America’s Cup 1987. Under lördagen kommer det även att organiseras ett seglingsseminarium där världens två största segelmakare, Quantum och North Sails svarar på frågor och ger information om segling och segelmakeri. Helgen avslutas slutligen med International One Meters, en tävling med radiostyrda båtar i enmetersklassen.

– Det här är ett perfekt arrangemang eftersom den sätter seglarna i fokus, säger Stefan Blom, projektledare för tävlingen. Vi vill gärna göra segling till en mer publik sport samtidigt som vi vill öka kunskapen om tävlingar, material och klasser hos allmänheten.

Snabba, moderna seglare
Båtarna som deltar i regattan är av modell CB66 och C55. CB66 är en ny typ av båt som riktar sig till de alla som är förtjusta i fart, spänning och snabba kast. Det är en snabb och modern kölbåt med mycket jollekänsla. C55 är en båt konstruerad av Pelle Petterson och som snabbt blivit populär bl.a. genom att det är en av Svenska Seglarförbundet rekommenderad kölbåt för ungdomssegling och klubbåt.

– För Stenungsunds Segelsällskap är detta en perfekt inledning av säsongen för kölbåtar som en tidig försmak på vattnen inför årets Tjörn Runt. Vi hoppas på en härlig säsong som även kommer att omfatta ett SM i H-båt i juni månad, säger Lars Berglund, ordförande i Stenungsunds segelsällskap.

Stenungsbaden Yacht Club har en gedigen maritim historia och en självklar koppling till seglingsvärlden. Det var här som den svenska America’s Cup satsningen inleddes, planerades strukturerades. Gurra Krantz, skeppare på den svenska utmanarbåten 1992, bodde på Stenungsbaden Yacht Club, rum 125, under 14 månader när satsningen planerades.

En av ostkustens största kappseglingar ingår även i år Stockholm LYS-cup, meddelar arrangören Tyresö Båtklubb. Nytt för i år är att vi har två LYS totalt – LYS total enskrov och LYS total flerskrov.

– Den 31 maj smäller det och målsättningen är att vara 200 deltagare, säger Stefan Larsson tävlingsledare.

I förra årets regatta i strålande solsken och svag sydvästlig vind startade 161 båtar för att segla Ornö Runt. Flerskrovsbåtarna, som startar sist och jagar fältet, blev en succé som vi även kör i år på den 23 sjömil långa banan.

Bloggen skota.se skrev så här om förra året regatta:
Kudos till Ornö Runt arret som är en riktig segelfest för proffs och amatörer i största samklang! Tumme med vädret verkar dom ha också då dagen blev en kopia av 2006!

Planera in lördag 31 maj och delta i årets kappsegling, som är en jubileumsregatta, den 35:e! Efter målgång arrangeras After Sail innan det gedigna prisbordet dukas upp.

www.ornorunt.se

Sjöfartsverket fortsätter sin TV-satsning med ett nytt program och i en ny kanal. På söndag är det dags för första programmet. Klockan 18.30 i TV 8. Det ersätter det nedlagda Kasta Loss som visades under flera säsonger i TV4+.

I samband med nystarten byter de ansvariga både upplägg och programledare:

Agneta Engström är utomordentligt hemma i båt oavsett om den drivs med segel eller motor, kanske dock mest bekant med segelfarkoster, eftersom hon varit seglingsproffs i ett antal år. År 2000 tävlade hon med det svenska landslaget i OS i Sydney. Agneta gillar att meka med båtar, vilket är ganska ovanligt bland fritidsbåtägare idag. Agneta har jobbat som matte- och NO-lärare och en del av er har sett henne som programledare i Skrotslaget.

Angelica Torsslow har gått IHM – Institutet för högre TV-utbildning i Göteborg, men är också utbildad inom arkeologi. Hon har ett vetenskapligt intresse och är en dessutom en passionerad skidåkare. Angelica gillar fart och fläkt även på sjön och hennes specialitet i den marina världen är vattensporter av olika slag; från vattenskidor och wakeboard till skärmflygning efter båt.

Gustav Morin är en styv motorbåtsförare och en inte oäven seglare. (Han var en i besättningen ombord på Victory Challenge). Gustav har tidigare jobbat som redaktör och reporter på tidningen Båtnytt, med specialitet att köra högfartsbåtar. Han ser det som en viktig uppgift att göra båtlivet tillgängligt för allmänheten för en relativt blygsam penning.

Bland vårens reportage kommer du att se följande inslag:

– Plast-, aluminium. eller RIB-båt? Vilken passar bäst för mina behov?
– Baskunskap på sjön – Agneta dammar av våra grundkunskaper om sjövett inför säsongen.
– Båtturismen är ett måste för många kustkommuner. Angelica har gjort ett nedslag i Lysekil, som satsar hårt på turistnäringen, som är den näst största arbetsgivaren i bygden.
– På luffen i Stockholms skärgård. En utflykt i Stockholms skärgård i en katamaran som tack vare att den inte sticker många centimeter djupt kan ta sig in i de grundaste vikar.
– Vem älskar fyrar? Ett reportage om Stora Jungfrun i Söderhamns skärgård.
– Vattensport – att åka wakeboard, wakeskate, wakesurf, ringar m.m. blir allt populärare. Vi har testat några av de vanligast förekommande artiklarna.
– Båtbranschen – stockkonservativ….? Det har sannerligen inte hänt särskilt mycket på utvecklingssidan i båtbranschen de senaste decennierna. De flesta lösningar är desamma som de alltid varit.
– Navigation förr, nu och i framtiden. Ett reportage om navigationshjälpmedel från 1400-talet till en bra bit in i 2000-talet.
– Billigare båtliv. Entrébiljetten till båtlivet måste inte kosta sex- eller sjusiffriga belopp. Vi har kollat begagnatmarknaden och hittat tre utmärkta motorbåtar för 20 000:-, 25 000:- och 40 000:- och vi har provkört dem.

Europas största seglingstidning, Yacht från Tyskland, gör varje år en omfattande läsarundersökning. I år svarade 3 902 av de 180 000 läsarna, vilket får anses som en hög siffra, på undersökningens frågor. Många frågor ställdes. En av dem var: “Från vilket varv kommer din drömbåt?” Svaret var solklart: ingen annan kommer ens i närheten av Hallberg-Rassy. Jämfört med föregående år hade Hallberg-Rassy till och med dragit ifrån och ökat, medan de övriga i “topp fyra” hade minskat i popularitet.

I sommar kommer Kroatien och Grekland lysa vitt av vajande segel när Skandinaviens största seglats går av stapeln. Under tre veckor kommer över 800 studenter och unga synas segla i en armada på 90 båtar kring öarna i Medelhavet.

The Yacht Week, kallas veckan då studenter och unga från hela Skandinavien och Europa sammanstrålar för att segla och umgås.

De två studenterna bakom projektet Erik Biörklund och William Wenkel startade företaget The Yacht Week år 2006 med viljan att göra seglingssemestern tillgänglig för alla. ”Segling ska inte vara en lyxturism” menar dem. ”Det skall vara självklart för unga människor att åka till Medelhavet och segla en vecka på sin semester, även om man har lite pengar och aldrig har seglat tidigare”.

Sedan 2006 har de noterat ett stegrande intresset. Första sommaren deltog 254 personer från hela Sverige fördelat på 26 segelbåtar, sommaren 2007 hade antalet ökat till 500 personer fördelade på 57 segelbåtar och i år hoppas de kunna fylla 120 båtar totalt i både Grekland och Kroatien.

Hittills har seglatserna utförts i Kroatiska skärgården, med ön Split som utgångspunkt, men i år seglar de även i Grekland. Under veckan arrangeras aktiviteter så att de deltagare som vill kan träffas och umgås. Fokus ligger på musik och sommaren 2007 seglade rockbandet Teddy Bears Sthlm med och uppträdde. Inför 2008 finns flera av Sveriges kända band med på önskelistan men vilka som slutligen följer med vill Erik och William inte avslöja.

Inför sommaren har seglarveckan lanserats i hela Skandinavien och delar av Europa vilket gör den helt unik. ”Det kommer vara bred mix av nationaliteter, åldrar och språk som möts på våra båtar i sommar” avslutar Erik Biörklund.

www.theyachtweek.com

Nävekvarns Båtklubb har tillsammans med QSTAR investerat i en ny sjömack för bensin och diesel. Satsningen görs för att komplettera de senaste årens förbättringar som bland annat utökning av antalet gästbåtplatser och en modern serviceanläggning med toaletter, duschar och tillgång till tvättmaskin.

Med den nya sjömacken blir Nävekvarns Gästhamn komplett inför årets båtsäsong. Macken har också placerats så att även bilar kan utnyttja den, vilket är viktig för en liten ort som Nävekvarn, som under något år varit utan bensinmack.

Till årets båtsäsong fortsätts den lyckade satsningen med hyrbil. Nävekvarns båtklubb tillsammans med Hyrbilen i Nyköping AB erbjuder gästande båtresenärer att hyra bil, för att göra korta utflykter i närområdet, t.ex. till Nyköpings Hus eller Kolmårdens Djurpark.

I direkt anslutning till Nävekvarns Gästhamn finns Museet Aktersnurran, som på ett intressant sätt visar på aktersnurrans historik och utveckling. Vidare finns under sommaren turistinformation i museet, samt möjligheter att hyra havskajaker. Några hundra meter från gästhamnen finns också ortens lokala matvaruaffär Coop Nära.

Svensk båtindustri går på högvarv. Under 2007 såldes cirka 25 100 fritidsbåtar i landet vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2006. Den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön pekar åt samma riktning, uppåt. För många utställare blev det en rekordmässa vad gäller sålda och beställda båtar.

Båten mot strömmen? Ja det verkar så. Trots en skakig och vacklande ekonomisk oro i världen, med en svajig börs och fallande kurser, ser det ut som om båtbranschen kan hålla greppet om en fortsatt positiv utveckling. Det visar Nordens genom tiderna största båtmässa Allt för sjön, som gick på Stockholmsmässan 1 – 9 mars 2008.

– Vi kan konstatera att besökarna är mycket intresserade och beredda att lägga en hel del pengar på sitt båtintresse, vare sig det handlar om att köpa båt eller investera i olika tillbehör, berättar Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Ny hall
Med ökad efterfrågan på utställaryta kunde mässan öppna en ny hall, Victoriahallen, som fick namnet Suzukihallen eftersom det i hela hallen visades båtar, motorer och tillbehör från KGK Suzuki.

– Den nya hallen har slagit väl ut hos besökarna att döma av utställarnas rapporter, fortsätter Thomas Sandberg. Det är idel positiva tongångar, vilket känns skönt och Suzukihallen kommer att finnas med som en del av mässan även de kommande tre åren, efter att ett flerårskontrakt skrivits mellan Stockholmsmässan och KGK Suzuki.

Fler flerårsavtal
Intresset för flerårsavtal har väckts också bland andra utställare.

– Vi ser en tydlig trend mot flerårsavtal, säger Thomas Sandberg. Fler och fler inser fördelarna i form av ökad trygghet, enklare planering och möjligheter att styra sin marknadsföring bättre.

Rekordmånga utställda båtar
Årets upplaga av Allt för sjön samlade över 1 120 båtar, vilket är drygt tio procent fler än förra året. Det totala antalet besökare blev 108 421 jämfört med 2007 års besökarsiffra som stannade på 111 521.

– Vi är mycket nöjda med 2008 års besökarantal som stärker oss både inför höstmässan Scandinavian Boat Show 2008 och nästa års Allt för sjön, avslutar Thomas Sandberg. Nu håller vi tummarna för att sommaren 2008 blir fin och tar revansch på förra årets regn. Båtfolket är tåligt, men visst är det roligare med sol och värme.

Världens största skärgård inomhus
En av de lite udda nyheterna på mässan var ett 350 kvadratmeter stort sjökort över Stockholms skärgård som prydde golvet i entréhallen. Bakom idén med det gigantiska jättesjökortet stod det nybildade företaget Visit Skärgården, som samlar över 70 skärgårdsföretag, kommuner och andra organisationer verksamma i Stockholms skärgård. Det gemensamma målet är att marknadsföra skärgården som en destination och att inom två år förlänga säsongen med full beläggning i ytterligare en vecka.

Omkring två miljoner svenskar är ute i fritidsbåt varje år och båtlivet omsätter omkring 15 miljarder kronor.

www.alltforsjon.se

Lagom till båtmässan i Älvsjö släppte Bonnier Tidskrifter nu nyheten om sitt senaste magasin – Allt om Båtar. Det blir en tidning om motorbåtar för i första hand män mellan 25 och 50 som antingen redan äger båt och njuter av att vara på sjön, eller som längtar ut och har planer på båtköp.

– Vi ska göra en båttidning som är både roligare att läsa och innehåller mer användbar konsumentjournalistik än de tidningar som finns i dag, säger chefredaktören Martin Kreuger.

Det första 84-sidiga numret planeras till slutet av maj. När Allt om Båtar är etablerad väntas intäkterna i första hand komma från prenumerationer och i andra hand från lösnummer och annonser.

– Intresset för båtliv och försäljningen av båtar har ökat kraftigt under 2000-talet. Vi tror absolut att det finns intresse och utrymme för en ny båttidning – särskilt om den känns piggare än konkurrenterna som har funnits sedan 1970-talet, säger Martin Kreuger.

Själv är han 41 år och har varit hängiven båtåkare sedan sexårsåldern. Han har ägt ett tiotal motor- och segelbåtar i sitt liv, legat under båtskrov och fått bottenfärg i ansiktet de senaste 25 vårarna, seglat över Atlanten och renoverat både plast- och träbåtar i garaget.

Martin Kreuger är journalist och tidningsmakare sedan 20 år. Bland annat var han med och startade Metro som nyhetschef 1995 och var chefredaktör för ledarskapstidningen Chef mellan 2003 och 2006.

Genom att kombinera innovative design med de bästa materialen, har Gill gjort en flytväst som inte bara är bekväm utan även väldigt effektiv, för den aktiva seglaren. Compressor vest är framtidens flytväst, tillgänglig idag.

Gill Compressor Vest med sin design för extremt låg profil runt seglaren minimerar bulk och vinddrag vilket ökar komforten och rörelseförmågan. Med sin figurnära passform hålls västen också väldigt nära kroppen i vattnet så den kan ge maximal flytkraft.

Gill har reducerat lösa loopar och remmar för att minska risken att fastna med västen. Istället är midjebältet dolt i ryggen på västen och fästs på framsidan med snabbkoppling på vänster sida.

Godkänd som 50 Newton flytväst till ISO EN12402/5 standard, är detta med sin låga profil, futuristiskt designade flytplagg tillverkat i 3 mm neopren med lycrafoder. Varje flytblock är ergonomiskt formad och placerad i fodret för en nära, komfortabel och effektiv passform som rör sig med kroppen.

Gill Compressor Vest fick nyligen utmärkelsen ’special mention’ i kategorin ’Life Saving and Safety Equipment’ på METS DAME Awards.

www.gillmarine.com/se

Marineproof är ett nystartat företag som nu har lanserats på Internet. Marineproof riktar sig till fritidsbåtägare och erbjuder ett noga utvalt sortiment av funktionella produkter med hög kvalitet. En stor del av Marineproofs produkter är nya för den svenska marknaden och med det lilla företagets små omkostnader ger det att svenska båtägare får tillgång till ett exklusivt sortiment med låga priser.

Marineproof har knutit återförsäljaravtal med ett antal amerikanska båttillbehörsproducenter bland vilka kan nämnas Weaver industries som tillverkar är ett smart dävertsystem (Snap davits) för jollar utan armdävertens nackdelar.
Siteadressen är, www.marineproof.se

Effektiv och säker hantering är ett måste för alla som hanterar båtar. Det gäller såväl båtklubbar som företag i branschen. Förr handlade det bara om att få upp båtarna ur vattnet, men idag handlar det om en allt större hantering på land. Dyviks Marin har vi provat många lösningar, men ingen har varit så snabb och säker som med deras nya franska hydrauliska båtvagn från Mecanorem.

Vagnen hanteras enkelt av en man och hydrauliken lyfter vagnen rakt upp eller ner vilket innebär att båten ställs exakt på den plats där vagnen står.

Vagnen levereras fullt utrustad med stöttor för både motor- och segelbåtar, hydraulik och färdig att använda. Den finns i olika storlekar med kapacitet från 3 upp till 20 ton. Alla vagnarna går att använda för upptagning och sjösättning och direkt avställning på pallning. Priset för en 3 tons vagn komplett ligger på ca 100.000 inkl moms.

www.dyvik.se

Kommentarer

mattias boberg 15:16:04 2010-10-05

var kan mat köpa dessa vagnar
mvh mattias

Micke 09:46:35 2010-11-04

Hos dyviks varv.
www.dyvik.se

Navpoint Sweden tar över Northstaragenturen i Sverige. Northstar är en agentur med fina produkter som är både användarvänliga, har en tilltalande design och fullmatad med innovativa funktioner. Det blir ett bra komplement till Navpints tidigare varumärken, Lowrance & Eagle. www.navpoint.se

Varje år stjäls båtar och båtmotorer för över 200 Mkr, de flesta från hamnar med dålig bevakning. Därför lanserade försäkringsbolaget If under 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallat Säker hamn. Vid årets slut låg 22 000 svenska småbåtar i Säker hamn.

– Det är mycket glädjande att så många valt att gå med redan första året. Det räcker med ganska enkla åtgärder för att avskräcka tjuvarna. Certifieringen bidrar till att höja tryggheten för båtägare i hela landet, säger Matts René, båtexpert på If och initiativtagare till Säker hamn.
För att bli certifierad som Säker hamn krävs först och främst att hamnen ska ha bevakning på nätterna. Syftet med vakthållningen är att minska risken för båtstölder, det kanske största gisslet för båtägarna.
Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen nära åtta procent. Men talen är fortfarande höga, under 2007 anmäldes nästan exakt 6000 stulna båtar och båtmotorer. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls. Förra året stals båtar och båtmotorer för 200–250 Mkr, vilket är på samma nivå som året innan.
– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Matts René.
Det andra certifieringskravet är att hamnen ska vara skyddad mot öppen sjö och mot svall från utomstående båttrafik. Ett ytterligare kriterium är att hamnen ska ha kontroll över andrahandsuthyrningen av båtplatser.
– Båtklubbarna behöver ha en bra kontakt även med dem som hyr båtplats i andrahand. Anonymitet mellan båtägarna i hamnen är tjuvarnas bästa vän, säger Matts René.
Huvudvinsten för båtfolket med certifieringen är att risken för att få båten stulen eller skadad minskar när trygghetstänkandet förstärks. Dessutom får den som har sin båt i en Säker hamn 15 procents rabatt på båtförsäkringen hos If.
Totalt finns det 1000 hamnar i Sverige som är stora nog för att vara aktuella för Ifs säkerhetsmärkning. Här har omkring hälften av de cirka 300 000 småbåtar som finns försäkrade i Sverige sin hemmahamn. If är näst störst på den svenska båtförsäkringsmarknaden.

Stockholm är inte bara en vacker stad, den är också byggd på öar. Därför får Stockholm från i år ett eget kanotmaraton mitt i staden. Lördagen den 30 augusti går startskottet för Stockholm Kanotmaraton 2008 på Pampas Marina. – Äntligen ett kanotlopp mitt i stan! Sporten har vuxit enormt och vi väntar oss minst 500 paddlare mitt i city. Det kommer att bli en riktig publikfest, säger Ulf Öjebo, tävlingsledare.

Boston har det, Cape Town har det och Venedig har det. Ett kanotmaraton mitt i städerna, där hundratals tävlande tampas mot vågor och tid, med stränder och kajer kantade av publik. Nu är det alltså Stockholms tur.

Lördag den 30 augusti går starten för Stockholm Kanotmaraton 2008. Start och mål kommer att gå i Pampas Marina vid Karlbergs strand, ett stenkast från Karlbergs Slott och Karlbergskanalen. Banan kommer att gå utmed innerstadens promenader. Tävlingsledare är Ulf Öjebo och Mikael Jansson från Lidingö Multisport, som håller i arrangemanget.

– Det kommer att bli en mäktig syn med hundratals paddlare som drar iväg framför Karlbergs slott. Sista lördagen i augusti har folk kommit tillbaks till staden så det kommer att krylla av flanörer, släkt och vänner som hejar på, säger Ulf Öjebo.

Tävlingsbana mitt i Stockholm
För den ringrostige och den som vill ha en mysig paddeltur bjuds på en halvmara på 14 km, medan den som söker en större utmaning kan ge sig ut i en bana på 30 km. Följebåtar och en strandnära banläggning gör att säkerheten kommer att vara hög.

– En del vill bara ställa upp för att ha ett träningsmål, andra söker utmaningen. Men när man väl sitter i sin kajak kommer det att vara ruskigt inspirerande med alla andra tävlande runt omkring. Nu är det bara att anmäla sig, säger Ulf Öjebo.

Faciliteter och mässa i Pampas Marina
I Pampas Marina, som också är en gästhamn, finns alla faciliteter som duschar, sekretariat, parkering, restaurang med mera. I samband med Stockholm Kanotmaraton arrangeras också en Outdoor-, paddlings- och multisportmässa på Pampas Marina.

Arrangör och sponsorer
Lidingö Multisport har skrivit ett 3-års avtal med Point65, Sveriges ledande kajakföretag, som går in som huvudsponsor. Även PampasKajak, Sveriges ledande kajakbutik, Werner Paddles, Stadium samt PampasMarina går in som medsponsorer, vilket garanterar arrangemanget ekonomiskt fram till 2010.

Tävlingsbanan
Tävlingen går genom centrala Stockholm. Efter startskottet drar fältet iväg mot Tranebergsbron och efter att ha rundat Kungsholmen fortsätter paddlarna under Essingeleden och klämmer sig mellan Långholmen och Södermalm. Här kan flanörer heja fram paddlarna på armslängds avstånd. Riddarfjärdens ofta krabba vatten blir nästa utmaning för paddlarna med siktet inställt på Stockholms Stadshus. Och när kajakpaddlarna klämmer sig in i den vindlande och långa Karlbergskanalen är det dags för Kungsholmens och Vasastans invånare att heja fram fältet. Slutspurten går förbi det sagolikt vackra Karlbergs Slott där de nu slutkörda maratonpaddlarna kan se den hägrande målgången och lägga in sista växeln. Men för de ambitiösa väntar ytterligare ett varv runt Kungsholmen.

Anmälan till Stockholm Kanotmaraton 2008 görs till www.kanotmaraton.com

Nu kan du vinna en kanalresa längs Sveriges Blå Band – Göta kanal – genom att tävla med Båtliv. Hela tävlingen finns längre ned på den här sidan.

Mer information om resan längs Göta kanal: www.gotakanal.se

1:a pris
En resa på Göta kanal, Mem-Sjötorp ToR, med din båt.
Värde 5 100 – 9 800 kr.

2:a – 5:e pris
Boken ”Göta kanal-den blå vattenvägen genom Sverige”. Kanalens spännande historia tillsammans med en rik flora av råd och tips på vad man kan se och få uppleva, 160 sidor. Gullers Förlag. Värde 350 kr.

Fyll ifrågorna för tävlingen här nedan. Tävlingen pågår 1 februari – 15 mars. Vinnarna meddelas per E-mail och publiceras på denna hemsida och www.gotakanal.se Vinnarna står själva för eventuell vinstskatt.

En grupp av europeiska båtjournalister har utsett Jeanneau Sun Fast 3200 till Årets Båt 2008. Redan förra året utsåg den tyska seglingstidningen Segeln Sun Fast 3200 som den mest innovativa båten på marknaden.

Utmärkelsen till Årets Båt delades ut på den pågående båtmässan i Düsseldorf i Tyskland, som är Europas största båtmässa alla kategorier. Journalister från elva länder var med i juryn, bland andra Curt Gehlin från Båtnytt i Sverige.

Övriga tidningar som var representerade var Badnyt i Danmark, Voile Magazine i Frankrike, Fare Vela i Italien, Seilas i Norge, Swissboat Yachting i Schweiz, Waterkampioen i Nederländerna, Yacht i Tyskland, Yachting World i England, Yacht Revue i Österrike och Yate i Spanien.

Jeanneau Sun Fast 3200 vann klassen “European Yacht of the Year” för båtar på över 10 m. Båten har redan väckt stor uppskattning och 15 stycken är sålda till nästa Transquadra ocean race.

www.jeanneau.com

LeFant har tagit fram en ny högeffektiv giftfri bottenfärg som heter AllCoast. Färgen är helt giftfri och innehåller varken tenn eller koppar. AllCoasts beväxtningsskydd ligger på ett fysikaliskt verkande plan vilket innebär att färgen skapar en ogästvänlig miljö för målorganismer i vattnet, såsom till exempel havstulpaner och alger.

Färgen rekommenderas av tillverkaren till både västkusten och den känsliga och restriktiva östkusten, samt alla övriga vatten i Skandinavien. AllCoast helt vattenbaserad och innehåller inga lösningsmedel.

AllCoast sägs ge mycket bra skydd mot beväxtning på alla Sveriges kuster, effektiviteten är i nivå med de giftiga kopparfärgerna på västkusten!

Effektivitetstesterna av färgen har varit mycket omfattande. AllCoast har bland annat testats på östkusten, västkusten, i Nordsjön, längs norska kusten, i Medelhavet och i Stora barriärrevet i Australien. På alla ställen har färgen presterat utmärkt enligt tillverkaren och fick därför sitt namn.

LeFant AB, som utvecklar tillverkar och marknadsför LeFant Marine Line, är ett helsvenskt Stockholmsbaserat företag med mer än 30 års erfarenhet av att genom innovativt tänkande, skapa lättanvända, effektiva produkter för användare med höga krav och förväntningar.

AllCoast är skapat av samma företag som skapade VC17m.

www.lotrec.se