nyhetstest

Nord West 420 utsågs för andra året i rad till Årets flybridgebåt under 50 fot på London Boat Show 2008. Detta i konkurrens med Princess, Sunseeker, Fairlie och Sealine på deras hemmaplan.

Redan förra året belönades Nord West 420 för sina många goda egenskaper. Köregenskaper, detaljkvalitet och utförandet med Volvo Pentas IPS-motorer var några av de saker som juryn särskilt uppmärksammade.

Innan prisutdelningen förklarade juryns Carl Richardson att detta är den enda båt som vunnit två år i rad:

“Belöningen är ett bevis för Nord West 420:s enastående byggkvalitet och köregenskaper. Förra året sa vi att detta är en av världens bästa flybridgebåtar med tre kabiner – kg för kg, fot för fot. Ingenting har förändrats sedan dess. Alla de 420-ägare vi har talat med har bara stärkt oss i vår uppfattning och det är med glädje vi ger priset till Nord West igen.”

“För oss är detta en stor ära som visar att våra båtar uppskattas även internationellt av en kunnig och spännande publik. Nord West 420 är en av anledningarna till att det går bra för vårt företag och inom kort presenterar vi ytterligare en modell, Nord West 37”, säger Jessiva Stenlund, VD för Nord West Yachts på Vindön.

Den legendariska engelska seglaren Sir Robin Knox-Johnston CBE har förärats ett livslångt medlemskap i British Marine Federation. Utmärkelsen delades ut på the London Boat Show 2008.

– Under många år har Sir Robin marknadsfört båtlivet i Storbritannien. Hans känsla för äventyr, hans mod och goda omdöme i kombination med gott sjömanskap och extrem beslutsamhet har gjort honom till ett fantastiskt föredöme för den yngre generationen, säger Peter Methven, ordförande i British Marine Federation.

Sir Robin grundade organisationen Clipper Ventures 1995 för att ge flera möjligheten att kappsegla jorden runt, något han själv har stor erfarenhet av. Tävlingen körs nu i sin sjätte upplaga och båtarna närmar sig för tillfället Singapore. Förra året fullbordade den nu 68-årige Sir Robin sin andra ensamseglats jorden runt i sin Open 60 i regattan VELUX 5 OCEANS.

Info www.clipper-ventures.com

Säsongen för fritidsbåtar är väldigt kort och därför ser vi med mycket stort missnöje på hur man från myndigheterna till synes ogenomtänkt stänger av Danviksbron under försäsongen nästa år. Det säger Svenska Kryssarklubben och Dufourföreningen i ett gemensamt pressmeddelande.

Pressmeddelandet:

Danviksbron har under många år varit i dåligt skick, under min tid som ordförande i Comfort/Comfortina 32 föreningen drabbades en av våra medlemmar genom att bron föll ner och knäckte masten, tursamt nog utan fysiska personskador. Bron har vid ett flertal tillfällen fastnat i öppet läge under senare år.

Det är tidpunkten vi med kraft vill protestera mot, i bifogad artikel skriver Kryssarklubben Länsstyrelsens beslut.

För oss alla som ligger i Mälaren innebär det att vi måste gå via Södertälje för att ta oss till Norra skärgården vilket är helt uteslutet även för långhelger, bara transportsträckan blir 2 dagar extra i vardera riktningen. Vi seglare är ofta mycket miljömedvetna, vilket gör att transportera sig via Södertälje som till stor del är motorgång är klart negativt.

Genom att vi med samlade krafter stöttar Kryssarklubbens tankar på ett överklagande kan vi kanske få Länsstyrelsen att tidigare eller senarelägga underhållet av bron.

Ta upp detta i din båtklubb sprid informationen bland andra seglarkollegor och be dem visa sitt missnöje. Och Du vänta inte med detta, ett överklagande tar tid.

Kanadensiska Bombardier lägger ner tillverkningen av utombordsmotorer för båtar under varumärket Johnson. Det uppger branschtidningen International Boat Industry (IBI).

Johnson är ett av de legendariska varumärkena bland utombordsmotorer. Märket var under många år bland de absolut största både i världen och i Sverige.

Under slutet av guldåren ägdes Johnson av OMC (Outboard marine Corporation). Efter företagets konkurs på 90-talet övertogs Johnson av kanadensiska Bombardier Recreational Products (BRP), som i flera år producerat Johnson och Evinrude parallellt.

Enligt IBI ska tillverkningen av Johnson utombordsmotorer redan ha upphört. I stället fokuserar BRP helt på Evinrude E-TEC motorer.

Efter förra årets stora framgångar med Nord West 420, som bland annat gav utmärkelsen ”Motorboat of the Year 2007” på London Boat Show, lanserar Nord West en kompakt 37-fotare. En nyhet som svarar upp till ett nytt båttänkande – en båt som förenar behov av rymd och komfort med suveräna sjöegenskaper och utmärkt driftekonomi.

Nu sjösätts en ny kompakt bobåt – Nord West 370. Hon är svaret på en ökande efterfrågan av en mindre, men ändå fullvuxen Nord West. Målsättningen har varit att kombinera rymlighet och praktiskt tänkande med bästa sjöegenskaper och ekonomi. Här samsas rejäla innerutrymmen – som en luftig salong med pentry samt fem sovplatser – i ett lättdrivet skrov och harmoniskt yttre. Det unika hantverket och känslan för trä och detaljer finns här. Från för till akter.

Nord West 370 finns i olika utförande; som Coupé med stor eldriven taklucka, eller med en generös flybridge. Båten har ett väl ljudisolerat, dubbelt motormontage och kan fås med drev eller med Volvo Penta IPS. Detta är en trygg upplevelse med många mervärden.

En integrerad stegvänlig trappa leder till en av marknadens största flybridge på denna storlek av båt. Ett fast bord och väl tilltagen soffa med fällbart ryggstöd som ger en bekväm plats för t ex solning eller bara en avkopplande vilostund.

Detta är en praktisk och ekonomisk bobåt med fem fasta sovplatser. En förkabin med dubbelbädd, en midkabin med dörr för två fullvuxna plus en enkelkabin och ett WC med gott om svängrum och en rund duschkabin.

Den ljusa salongen med U-soffa har ett integrerat, vridbart passagerarsäte. Här finns en överskådlig och lättarbetad förarmiljö samt ett välutrustat pentry med praktiska skåp och arbetsytor.

Nord West 370 har ett rymligt, ombonat akterdäck med fast L-soffa och bord. Förutom många lättillgängliga stuvfack finns även ett stort förvaringsutrymme framför maskinrummet. Båten är rikligt utrustad redan som standard med t ex full servis, LED-belysning, värmare, defroster, bogpropeller etc.

Världspremiären kommer att gå av stapeln på en av de svenska båtmässorna nu i vår 2008.

Info www.nordwest.se.

Kommentarer

mekke 14:20:07 2009-02-24

Fin båt, men till vilken kundkrets riktar sig egentligen Nord West? Priset för Nord West 370 hamnar väl runt 3miljoner kronor? Är det bara egenföretagare och lottovinnare som har råd att införskaffa den, eller går det bra för personer med höginkomstyrken såsom läkare, jurister och civilingenjörer? Eller vilka riktar sig egentligen Nord West 370 till?

I sommar kommer Kroatien och Grekland att lysa vitt av vajande segel när Skandinaviens största seglats går av stapeln. Under tre veckor kommer över 1000 studenter och unga synas segla i en armada på 120 båtar kring öarna i Medelhavet.

The Yacht Week, kallas veckan då studenter och unga från hela Skandinavien och Europa sammanstrålar för att segla och umgås.

De två studenterna bakom projektet Erik Biörklund och William Wenkel startade företaget The Yacht Week år 2006 med viljan att göra seg-lingssemestern tillgänglig för alla. ”Segling ska inte vara en lyxturism” menar dem. ”Det skall vara självklart för unga människor att åka till Medelhavet och segla en vecka på sin semester, även om man har lite pengar och aldrig har seglat tidigare”.

Sedan 2006 har de noterat ett stegrande intresset. Första sommaren deltog 254 personer från hela Sverige fördelat på 26 segelbåtar, sommaren 2007 hade antalet ökat till 500 personer fördelade på 57 segelbåtar och i år hoppas de kunna fylla 120 båtar totalt i både Grekland och Kroatien.

Hittills har seglatserna utförts i Kroatiska skärgården, med ön Split som utgångspunkt, men i år seglar de även i Grekland. Under veckan arrangeras aktiviteter så att de deltagare som vill kan träffas och umgås. Fokus ligger på musik och sommaren 2007 seglade rockbandet Teddy Bears Sthlm med och uppträdde. Inför 2008 finns flera av Sveriges kända band med på önskelistan men vilka som slutligen följer med vill Erik och William inte avslöja.

Inför sommaren har seglarveckan lanserats i hela Skandinavien och delar av Europa vilket gör den helt unik. ”Det kommer vara bred mix av nationaliteter, åldrar och språk som möts på våra båtar i sommar” avslutar Erik Biörklund.

Info www.theyachtweek.com

Anrika Coronet Yachts motorbåtar har tagit fram en ny modell. Det är den andra modellen i företagets nya serie.

Företaget bakom dagens Coronet heter Coronet Yachts och finns i den danska staden Faaborg. De modeller som nu presenteras, och där denna modell är den andra i raden, har tagits fram efter att Coronet Yachts of Denmark tok över rättigheterna till de berömda båtarna. Den nya båtmodellen är döpt till Coronet 290 Weekend och presenteras för första gången på Köpenhamns Internationella Båtmässa i februari i år.

“Båten är en helt ny konstruktion baserad på de välkända skroven i Coronetfamiljen”, säger föreagets VD, Jonas Pedersen.

Över 15 000 Coronetbåtar har sålts över hela världen. Den danska motorbåtsbyggaren var en gång i tiden Europas största fritidsbåtstillverkare.

Coronet 290 Weekend är designad av Coronet Design Team, inklusive Lars T. Olsen och hans företag CDE Danish Marine Design. Grunden för båten är densamma som för Coronet 290 Sport, som presenterades under hösten 2007.

Info www.coronetyachts.com

Guernsey är ett nytt båtmärke från Brunswick Corporation, världens största tillverkare av fritidsbåtar. Båtmäket introduceras Sverige i vår.

Guernsey är speciellt framtaget för Europamarknaden och båtarnas unika design går inte att ta miste på. Med klassiska linjer och moderna lösningar har Guernsey hittat en lucka i en annars välfylld marknad.

Programmet består idag av tre båtar; Guernsey 20 som är en runabout i rivastil, samt Guernesy 28 och 34 som är rejäla bobåtar i klassisk lobsterstil, samtliga välutrustade direkt från fabrik med mycket hög finish och detaljkvalité.

Sverigepremiär för 20 och 28 fotaren blir det på Göteborgsmässan i februari. De båda får sällskap av den majestätiska 34 fotaren till Stockholmsmässan i mars. 28 och 34 är bägge utrustade med rejäla dieslar på rak axel från Cummins MerCruiser medan Guernsey 20 går att få med både bensin och dieselalternativ på drev.

“Vi tror oerhört mycket på Guernsey och ser verkligen fram emot mässbesökarnas reaktioner när de ser dem för första gången. Båtarnas utrustningsnivå tillsammans med prestanda, pris och självklart design kommer verkligen bli något att bita i för konkurrenterna”. säger Peder Carlsson, produktchef på Brunswick Marine in Sweden som distribuerar märket.

Återförsäljare för hela Sverige under säsongen 2008 är Maskin och Marin i Göteborg, Sveriges största återförsäljare för systermärken Arvor.

Info www.BrunswickMarine.se

Det blir stopp för handeln med icke CE-märkta båtar om Sjöfartsinspektionen får som den vill. Förbudet gäller handel via företag, inte privatpersoner.

Det är Båtbranschens Riksförbund/Sweboat som i sitt senaste nyhetsbrev uppger att Sjöfartsinspektionen under Scandinavian Boat Show i november lämnade information om att tillämpningen av reglerna för handel med icke CE-märkta båtar kommer att skärpas inom kort.

Den skärpta hållningen gäller från 1 januari 2008. De nya hållningen till gällande regler gäller ej handel mellan privatpersoner och de påverkar inte heller användning av icke CE-märkta båtar.

Info http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXSubStart____159.aspx

Nynäshamnskillen Tommy Eriksson gör i år allvar av sina planer på att segla till Antarktis. Följ Tommys seglingar på hans blogg.

Text ur Tommys nyhetsmail:

2008 är året då min resa ner till Antarktis startar. Vardagen så som jag känner till den med ett 9-18 jobb inom den grafiska branschen kommer att förändras radikalt till ett liv ute på havet och den Antarktiska inlandsisen med toppen på berget Mt Vinson som resmål.

Jag som ger mig av är Tommy Eriksson med hemma hamn i Nynäshamn. I grunden alpinist sedan länge med erfarenheter från bl.a. bergen Mt Elbrus, Mt Kinley och Mt Blanc. Även om havet alltid har lockat började det först på riktigt allvar året 2003 då jag införskaffade min båt SY Icebreaker en 32 fot stålseglare. Efter flera tusen distanser seglande längs med Svenska, Norska och Finska kusten så är det nu dags att förverkliga min dröm att segla ner till Antarktis och bestiga Mt Vinson.

Nynäshamn – Antarktis – Mt Vinson ett äventyr som kommer att starta till havs längs med Europas kust vidare till Kanarieöarna och över Atlanten till Brasilien. Framme i Brasilien så har halva sträckan avverkats och resan går vidare längs med Sydamerikaskust ner till Kap Horn, sista anhalten innan Drakens sund över till Antarktis. Framme i Antarktis i december så spänner jag på mig skidorna för att ta mig dom sista 650 km av is och snö till foten av berget Mt Vinson. Går allt som planerat så når jag mitt mål toppen av Mt Vinson 4897 meter över havet januari 2009. Men resan är långt ifrån slutet där då resan hem till Sverige är minst lika lång.

Mitt äventyr kommer ni att kunna följa på min hemsida och min blogg, där kan ni också finna mera information om äventyret och tidigare äventyr.

Hemsida: www.syib.se
Blogg: http://blogg.syib.se

Bert-Ola Lindros på Sjöräddningssällskapets station i Hörvik i Blekinge tog på söndagskvällen emot Folkspels miljöstipendium i samband med Svenska Rikslotteriets direktsända TV-gala ”Våra Eldsjälar”. Stipendiet avser Sjöräddningssällskapets satsning på att kunna göra en första insats vid miljöolyckor.

Sjöräddningssällskapets huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. Idag svarar Sjöräddningssällskapet för 70 procent av all svensk sjöräddning. På 15 minuter lämnar de frivilliga besättningsmännen kaj när larmet går och är därför ofta tidigt på plats när olyckan är framme. Under 2007 har Sjöräddningssällskapet påbörjat ett arbete med att utrusta sjöräddningsstationerna ytterligare. Detta för att även kunna göra en första insats när olyckan är ett hot mot Sveriges kuster och hav. För dessa insatser skänker Folkspel sitt miljöstipendium på 50 000 kr till räddningsstationerna i Hörvik, Munsö, Hammarö och Nynäshamn.

20 stationer runt våra kuster utrustas nu, tack vare en donation från oljeföretaget Nynas, med miljöräddningssläp som gör det möjligt för Sjöräddningssällskapet att aktivt delta i kust- och havsmiljöräddning. Miljöräddningssläpen är utrustade med högsjölänsar, ankare och annan tillbörlig utrustning. De sjöräddningsstationer som nu belönats var de fyra första som tog emot ett miljöräddningssläp och de frivilliga besättningsmännen har under hösten utbildats av Nynas i hur man begränsar olja i olika miljöer och situationer.

– Vår station ligger i ett område med flera stora hamnanläggningar och industrier och det känns jättebra att vi kan vara med och begränsa skadorna om det skulle hända en miljöolycka. Vi kan snabbt vara på plats och ringa in ett utsläpp. Det är som första hjälpen på miljön, säger Bert-Ola Lindros som är uppsyningsman och ansvarig för sjöräddningsstationen i Hörvik.

Kommunal räddningstjänst och Kustbevakningen har ledningsansvaret för miljöolyckor och larmar ut Sjöräddningssällskapets miljöräddningssläp. Miljöräddningssläpet är på väg inom 30 minuter från det att larmet går.

– Detta är ett led i Sjöräddningssällskapets miljösatsning som dessutom innebär att vi ser över internmiljön på vår befintliga flotta och på våra stationer. Vi arbetar också med att ta fram en miljövänlig räddningsbåt och tittar på förebyggande åtgärder, säger Rolf Westerström, VD Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med ca 1500 frivilliga sjöräddare. Dygnet runt året om är de redo att på 15 minuter lämna kaj när larmet går. Vi svarar på mer än 2000 larm per år och deltar i 70 % av all sjöräddning i Sverige. Under 100 år har Sjöräddningssällskapet undsatt mer än 25 000 fartyg och över 75 000 människor. Sjöräddningssällskapet begär inga statliga bidrag, de frivilliga besättningsmännen har kunnat ut utföra dessa räddningar tack vare generöst stöd från medlemmar, givare och donatorer.

Info www.ssrs.se

Segelbåten Delphia 33 fortsätter att skörda framgångar även utanför Sverige. Den senaste framgången är utmärkelsen ”årets import båt” i USA. Det är tidningen Crusing World som står bakom utmärkelsen. Delphia 33 är också nominerad till ”Årets båt” i Europa.

Delphia 33 får priset för sina seglingsegenskaper, gedigna konstruktion och för väl disponerade utrymmen under däck.

Crusing Worlds sammanfatting:
” All in all, the Delphia 33 packs a lot of fine livability details into a small package that will handily take a family coastal cruising in comfort.”

Delphia 33 hade premiär på Scandinavian Boat Show i Stockholm 2006. Det är en väl genomtänkt och prisvärd utmanare i klassen kring 10 meter.
Delphia 33 följer storasystrarna Delphia 37 och 40 i linjerna och spås att bli varvets nya storsäljare i Skandinavien. En vass lätthanterlig seglare, med stora välplanerade utrymmen under däck. Kvalitén på plast och träarbeten ligger som vanligt i toppklass. Hon är redan i sitt standardutförande väl utrustad för skandinavisk segling. 7/8 rigg från Seldén, Furlex rullfock, rorkult, kölficka, varmvatten, batteriladdare och en Volvo Penta D1-30.
Alla bäddar är av fullängd lite över 2 m. Även toaletten är en liten dröm – dusch, stor toalettskål och bra plats att hänga regnkläder.
Delphia 33 är ritad av Polens mest välmeriterade konstruktör, Andrzej Skrzat. Priset för standardutrustad båt, fritt varvet, med rorkult är 765 000,- kronor. I priset ingår bland annat fullattestor, rullfock, varmvatten, landström med jordfelsbrytare, batteriladdare, ST60 Tridata, och Isoterms kylbox på 75 liter.

Delphia Yachts är Polens största varv och tillverkar cirka 3400 båtar varav 400 segelbåtar per år. Delphia Yachts AB bildades 2005 och marknadsför Delphias segelbåtar i Skandinavien. Bolaget har återförsäljare i Stockholm, Malmö, och Göteborg samt agenter i Oslo och Köpenhamn.

Info www.delphiayachts.se

Bygget av den nya “ExclusivE 76”, en ny typ av lyxig katamaran för cruisingsegling, har påbörjats. Den första båten är under produktion hos varvet i Olonne sur mer i västra Frankrike. Ett charterföretag i Västindien har tecknat sig för det första exemplart.

Varvet som bygger båtarna heter Mulitplast shipyard och ligger i Bretagne. Modellserien kallas “ExclusivE Marine” och det första skrovet har redan lämnat formarna.

För designen svarar Ollier design, som bland annat har försett båten med 70 kvadratmeters yta i salongen och övriga boytor, vilket gör “ExclusivE 76” till den rymligaste båten i sin klass. Allt ombord är dock byggt enligt kundanpassningar och kan därför specialbeställas.

Djupgåendet är enast 1,25 meter, vilket gör att denna stora båt ändå kommer in i många naturhamnar. Info www.exclusive-marine.com

Marinplus AB lanserar nyckelringen Waterbuoy; en nyckelring som om den faller i vattnet reagerar på ett par sekunder och blåser, med hjälp av en inbyggd gaspatron, upp en kraftig gul ballong.

I ballongen börjar en lampa blinka vilket gör att ballongen upptäcks på mer än 250 m avstånd i mörker. Waterbuoy lyfter mer än 1 kg och flyter i minst 24 timmar.

Waterbuoy finns till försäljning från januari 2008 och kostar cirka 199 kr inkl moms.

Info www.marinplus.se

Båtsystems nya undervattensbelysning, Aqualight, ger båtägare nya möjligheter till exteriör ljusdesign. Belysningen monteras under vattenlinjen vilket ger både en stämningsfull och funktionell effekt.

Aqualight lyser upp det omgivande vattnet och ger en vacker inramning till kvällarna i sittbrunnen eller till kvällsdoppet från din badplattform. Med en eller flera lampor skapas olika stämningar och effekter. Belysningen underlättar också vid tilläggning och när du drar upp ankarspelet.

Aqualight, som är 100% vattentät, är tillverkad i homogen förkromad mässing och har dubbel vattentätning. Den monteras med hjälp av en hålborr och lamporna byts enkelt inifrån båten. Aqualight finns med PowerLED 3W eller halogenlampa på 20-50W (MR16).

Cirkapris för PowerLED är 2 850 kr inkl moms och MR16 är 2 615 kr inkl moms.

Info www.batsystem.se eller www.frilight.se

Marinplus AB, svensk distributör för bland annat FLIR marina värmekameror, Interphase marinelektronik och C-Map sjökort, har blivit utsedd till svensk distributör för Comar Systems Ltd (UK) och lanserar nu marknadens bredaste sortiment av AIS-produkter för både kommersiell trafik och för privatpersoner.

Comar Systems har i 25 år utvecklat och tillverkat avancerad marinelektronik och utvecklade en av de första mottagarna i världen för AIS-trafik (Automatic Identification System) – Comar SLR 200.
Comar AIS-sortiment består av mycket prisvärda högkvalitativa mottagare och sändare (transpondrar klass A och klass B) för både kommersiell användning och för privatpersoner.
Alla mottagare innehåller äkta 2-kanals VHF-mottagare för komplett mottagning av samtliga AIS-utsändningar.
Fartyg som är certifierade enligt SOLAS kan ha transponder CSA 200 (klass A) tillsammans med displayen CSD 200.
– Oavsett om en användare vill ha en AIS-mottagare till en bärbar dator, plotter eller ett nätverk ombord på ett större fartyg eller i land för att övervaka AIS-trafiken, har Comar en AIS som passar. Lägger vi dessutom till transpondrar för utsändning av sitt eget fartygs rörelser för både klass A och klass B samt separata displayer med möjlighet att använda C-Map sjökort för fartygspositioner, får vi ett komplett program av AIS-produkter för både kommersiella användare och privatpersoner, säger Håkan Blumenthal, VD för Marinplus AB.
– Marinplus AB är ett nytänkande företag som arbetar med att göra det enkelt och säkert till sjöss. Vi är övertygade om att våra produkter kommer att bli framgångsrika i Sverige med Marinplus som vår distributör, säger Peter Cotton, VD för Comar Systems Ltd.
Produkterna, som har full världsgaranti, är mycket prisvärda och finns till försäljning hos återförsäljare i januari 2008.
Prisexempel: Från 3 595 kr inkl moms för en 2-kanals AIS-mottagare (AIS-2-NMEA), 7 695 kr inkl moms för en transponder klass B (CSB 200) och 24 990 kr inkl moms för en transponder klass A (CSA 200).

AIS, Automatic Identification System, är ett system som gör det möjligt att identifiera och följa ett fartygs rörelser från ett annat fartyg eller från land. Syftet är att öka säkerheten till sjöss. AIS, som delvis utvecklats av Håkan Lans, är i dag obligatorisk utrustning för kommersiella fartyg över 300 bruttoton.
Information om fartygets namn, storlek, användning, fart, kurs mm skickas till trafik i närheten via VHF. Alla som har en AIS-mottagare kan se fartyg i närheten och var de är på väg. Det går även att se fartyg från Internet.
Kommersiella fartyg över 300 bruttoton skall enligt SJÖFS 2006:17 vara utrustad med en transponder (sändare och mottagare) av AIS klass A. Annan kommersiell trafik och fritidsfartyg kan utrustas med en transponder av AIS klass A eller klass B.
Varför är en AIS-mottagare bra att ha ombord?
Med en AIS-mottagare från Comar ombord visas andra fartyg och dess rörelser inom VHF-räckvidd även om de inte är synliga.
Vilken information visas med AIS?
Fartyg med en AIS-transponder skickar automatiskt fartygsnamn, position, anropssignal, storlek, kurs, fart, destination och ankomsttid till mottagare inom VHF-räckvidd.
Varför är en transponder användbar för en privatperson?
Förutom att du sänder ut viktig säkerhetsinformation till andra fartyg kan du med en egen transponder lätt identifieras. Om flera båtar med en transponder ombord är på väg till en mötesplats kan ni enkelt se i vilken vik den första båten har lagt till utan att behöva leta.
Vad krävs för att ta emot AIS-information?
För att ta emot all AIS-information behövs en äkta 2-kanals mottagare, en VHF-antenn och en plotter, AIS-display eller en dator.
Hur får jag ett AIS-tillstånd?
Det behövs inget tillstånd för att ha en AIS-mottagare. För att ha en transponder ombord ska ett VHF-tillstånd finnas med tillägg för AIS. Det görs hos Post- och Telestyrelsen, www.pts.se. Transpondern programmeras med uppgift om bland annat båtens namn, MMSI-nummer, storlek och anropssignal. Detta görs hos en återförsäljare och kan inte göras av användaren själv.
Om Marinplus AB
Marinplus AB är vårt namn. Smaka på ordet. Marina produkter med något extra – Marinplus! Vår affärsidé är att det ska vara enkelt, roligt och säkert till sjöss. Därför har vi valt att satsa på riktigt vassa produkter som uppfyller dessa kriterier till 100 %. Våra produkter ser och syns – över eller under vattnet!

Info www.marinplus.se

Farledsavgiftens godsdel sänks med fem procent och miljöincitamentet i fartygsdelen förstärks. Fartyg som tillämpar bästa möjliga rening blir helt befriade från fartygsavgiften från den 1 april 2008.

Detta framgår av Sjöfartsverkets budget för år 2008 som verkets styrelse beslutade i dag.

I investeringsplanen för nästa år om ca 230 miljoner kronor görs bland annat miljösatsningar på verkets fartyg för att minska utsläppen av svavel och kväveoxider. Fortsatta satsningar görs också på IT-system för att uppfylla kraven på en 24-timmarsmyndighet och för att minska administrationskostnaderna för sjöfartssektorn. I planen ingår också ett sjöräddningsfartyg som kommer att ställas till Sjöräddningssällskapets förfogande för placering vid Fårö.

EU:s fiske- och jordbruksministrar kom tidigt på morgonen 19 december överens om kvoterna för 2008. Kvoten för torskfisket i Nordsjön ökar med 11 procent, i Kattegatt sänks den med 8 procent jämfört med kommissionens förslag på en minskning med 25 procent.

– Med dagens beslut fortsätter det slösaktiga fisket. Det är fullständigt ofattbart att historien går igen och att vi fortfarande inte har lärt av våra misstag, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Genom att ignorera den biologiska rådgivningen underminerar fiskeministrarna, nu liksom tidigare, torskbeståndens återhämtning.

Tidigare i år har Internationella havsforskningsrådet ICES meddelat att Nordsjötorsken börjat återhämta sig men inte tillräckligt för att tillåta höjda kvoter.

Trots att fiskeministrarna tagit viss hänsyn till bifångsterna i kvotbesluten, är åtgärderna helt otillräckliga

– Om det inte finns tydliga krav på selektiva redskap för att undvika att ung eller lekande torsk tas upp som bifångst, kommer mängden torsk som kastas överbord även i fortsättningen att vara hög och torskens förutsättningar för återhämtning försämras, säger Inger Näslund.

Enligt havsfiskelaboratoriet i Lysekil är situationen för torsken i Kattegatt värre än någonsin och forskarna har sedan 2002 förordat fiskeförbud.

Men istället för att stoppa torskfisket i Kattegatt tycks EUs fiskeministrar endast vilja satsa på kortsiktiga kommersiella och politiska vinster. Risken är stor att torskbestånden kollapsar och försvinner för alltid som de gjorde utanför Kanadas kust under 1990-talet. Där tog det för lång tid innan åtgärder sattes in, torsken försvann och har sedandess inte kommit tillbaka.

Med tanke på EUs tidigare rapport om medlemsstaternas svartfiske och bristfälliga kontroll borde fiskeministrarna satsa mer på en effektivare övervakning av fisket.

Tills dess att kontrollen är tillförlitlig anser WWF att fiske på svaga bestånd inte ska tillåtas.

Läs WWFs förslag på hur man kan få laglig fisk
på tallriken: Recipe for legal fish på www.wwf.se

Hur räddar man livet på en medmänniska som drabbats av hjärtstillestånd? Hur stoppar man en svår blödning tills man får hjälp? Karin Sedig, läkare, som många följde i serien om ambulanshelikoptrarnas verksamhet och Anders “Mora” Eriksson, brandman vid Solna brandstation, visar vad som är viktigt i ett krisläge.

SVT har visat två säsonger av serien Livräddarna, som båda blev stora tittarsuccéer. Den första följde ambulanshelikopterteamet i Stockholms län och läkaren Karin Sedig blev snabbt en tittarfavorit, med sin varma och professionella framtoning. Den andra säsongen handlade om den dramatiska vardagen för brandmännen på Solna brandstation och här var det framför allt den jordnära dalmasen Anders “Mora” Eriksson som tittarna slöt till sitt hjärta. Ett bevis för seriens popularitet är att den vann publikens pris i tv-galan Kristallen 2005 för Bästa program alla kategorier.

Nu är Karin och Anders tillbaka med ett program som kan rädda liv, bokstavligt talat. I Livräddarnas tips ger de båda konkreta råd om hur man ska agera när någon har drabbats av hjärtstopp eller en massiv blödning.
Vid sådana akutlägen är omgivningens insatser, under de kritiska minuter som går innan räddningspersonal hinner fram, ofta avgörande för om den drabbade ska överleva.

Förutom Karins och Anders tips så får vi också följa med på två mycket dramatiska larm, ett hjärtstopp och en omfattande blödning. I båda fallen överlevde de drabbade tack vare rådiga och snabba ingripanden från medmänniskor.

Programmet sänds i SVT2 fredag 21 december kl 21.30: Livräddarnas tips.

Bilden:
Karin Sedig och Anders ”Mora” Eriksson. Foto: Jan Rus.

SeaQueen af Orust AB har förvärvat formar och rättigheter till motorbåten SeaKing 38 som tidigare har tillverkats i halvfabrikat av SeaKing i Norge.

Båtmodellen har nu ändrat namn till SeaQueen 38 och kommer att finnas i flera olika modeller, bland annat SeaQueen 38 Coupe Sport, SeaQueen 38 Coupe Cruising samt SeaQueen 38 Flybridge.
SeaQueen kommer att byggas efter kundens specifikation med olika inredningslösningarna, motoralternativ mm.
SeaQueen 38 erbjuder mycket hög komfort och har tre kabiner som standard.
Tack vare sitt enligt tillverkaren lättdrivna skrov klarar sig SeaQueen 38 med en 315 hk motor, men går att få med upp till 2 st 315 hk Yanmar med Bravo drev.
Båten är välutrustad som standard, bland annat ingår bogpropeller, kylaggregat, värmare, varmvattenberedare, Raymarine ST 60 logg och lod.

Flera båtar är redan i produktion och den första kommer att sjösättas våren 2008.

Info www.cryachts.se

Amerikanska Sailing World magazine har genomfört årets utnämningar av världens segelbåtar. I en av kategorierna inom Boat of the Year tog en dansk båt hem förstapriset.

Danska X-41 One-Design fick utnämningen som “Best Crossover”, vilket innebär att den ansågs vara bäst val för den som söker en båt mellan racer och cruiser. Den bästa allroundbåten, med andra ord.

“X-Yachts har lagt mycket vikt vid att göra en så bred båt som möjligt användarmässigt och även lagt stor vikt vid detaljarbetet i båten. Den har en kombination av köl, skrov, rode och rigg som hos en racingbåt och är relativt enkel att segla riktigt snabbt och vinna kappseglingar med, säger juryn i sin motivering.

Juryn bestod av oberoende experter/seglare som hämtade de deltagande 17 båtarna från båtmässan U.S. Sailboat Show i Annapolis, Maryland, i USA i oktober.

Över 60 stycken X-41 har sålts i hela världen och det första X-41 International Event kommer att hållas i Köpenhamn 16-19 juli 2008. Över 30 båtar beräknas komma till start.

Info www.x-yachts.com

Nu är Ericsson Racing Teams tävlingsbåt för Volvo Ocean Race 2008-09 färdigbyggd. Med mindre än 300 dagar kvar till starten i spanska Alicante lämnade “Ericsson 3” varvet i Kista på Luciadagen för vidare transport till träningsbasen på Lanzarote.

– Det är nästan sex månader sedan vi började bygga båten och vi är alla stolta över vad vi åstadkommit när hon nu lämnar Kista. Det har mycket hårt arbete men också väldigt givande och stimulerande inte minst för att vi har haft fler än 9 000 intresserade besökare här på varvet, säger Killian Bushe som varit ansvarig för båtbygget.

Sent på kvällen, den 13:e december, gick den stora transporten från Kista mot Frihamnen i Stockholm där hon lastades på ett lastfartyg för vidare transport till Lanzarote dit båten anländer i slutet av december. Det var inget litet båtskrov som gav sig ut på stockholmsvägarna på Lucianatten. Med en längd på 21,5 meter, men framför allt en bredd på närmare sex meter, så krävdes det mycket planering och specialfordon för att klara transporten.

Ericsson har redan två VO70-båtar igång för tester och träning. Det är dels den båt som Ericsson seglade med i förra Volvo Ocean Race, samt båten som vann förra gången under namnet ABN Amro One. Dessa två heter numera Ericsson 1 och Ericsson 2.

Info www.ericssonracingteam.com

– Det ska bli spännande att få börja träna med den nya båten och det är viktigt att komma igång med två båt-testerna. Det har vi verkligen sett fram mot, säger svensk skepparen Anders Lewander.

På den 39:e båtmässan i Düsseldorf i Tyskland kommer finska Nautor att presentera en ny modellserie. De nya modellerna omfattar de nyheter som Nautor’s Swan annonserade tidigare under namnet SwanLine.

Den 39:e mässan Dusseldorf International Boat Show hålls 19 – 27 januari. Nautor’s Swan kommer att visa sina nya modeller i stand 07A / B17 i hall 7. De nyheter som visas är One Design Club Swan 42, Swan 90 och 40-årsjubileumsmodellen av den nya Swan 66.

2008 SwanLine
· Club Swan 42
· Swan 45
· Swan 53
· Swan 66 (FD, S)
· Swan 70
· Swan 75 (FD, S)
· Swan 82 (FD, S)
· Swan 90 (FD, S)
· Swan 100 (FD, S)

Info www.nautors-swan.com

FinnYachts Ltd i Jakobstad expanderar sin flotta av Racer/Cruisers, byggda i avancerad kompositteknik, med FinnFlyer 41 CR och FinnFlyer 41 Club.

Den ökade efterfrågan på välbyggda Racer/Cruisers i storleken kring 40 fot har gjort att FinnYachts expanderar med en 41-fotare som komplement till de existerande modellerna, FinnFlyer 32 CR/Club samt FinnFlyer 36 CR/Club.
Målsättningen med nya FinnFlyer 41 är att erbjuda marknaden den optimala Racer/Cruisern, med seglingsprestanda, rolig segling som en Racer och med boendekomfort som en ombonad Cruiser.

Dagens moderna s.k. Cruiser/Racers med familjeinredning blir enligt varvet för tunga pga att de tillverkas med traditionell byggteknik med lågprismaterial i skrov och inredning, som kraftigt begränsar båtarnas prestanda och seglingsglädje.

FinnYachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för att tillverka båtar i mindre serier med avancerad kompositteknik som resulterar i ultralätta, starka och snabba segelbåtar med vacker ultralätt träinredning.

Fakta FinnFlyer 41
Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov i vakuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Däck med divinycell som distansmaterial, roder samt hjärtstock i kolfiber. Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning i riktad fibrer med divinycell som kärna, beklädda med teak eller ljus ek-faner.

Info www.sjomanyachting.se

– Tusentals valrossar har dött och isbjörnarna kan inte komma iland för att föda sina ungar. Det är en chockerande och smärtsam syn, säger Tom Arnbom, biolog från Världsnaturfonden WWF, som just nu besöker en isbjörnspatrull i Tjukotka i nordöstra Sibirien.

Samtidigt som världens ledare samlas på Bali för att diskutera klimatfrågan så drabbas den arktiska delen av östra Ryssland av en storskalig ekologisk förändring på grund av att havsisen smälter bort.

– Jag är här med WWFs isbjörnspatrull för att titta på den stora isbjörnsvandringen, men istället möts jag av det framtidsscenario som forskare har förutspått ska ske om först 50 år – den stora avsmältningen av den arktiska havsisen, säger Tom Arnbom.

Tusentals valrossar har dött längs havsstränderna i nordöstra Sibirien. Orsaken tros vara den svåra isbristen i havet.

– Valrossarna ser välnärda ut och svälter inte. Eftersom det är brist på drivis måste de simma långa sträckor för att hitta viloplatser. När de kommer iland trängs de på väldigt små utrymmen och ungarna trampas ihjäl, säger Tom Arnbom.

Under de senaste tio åren har havsisens utbredning minskat dramatiskt längs Tjukotkas kust. Sommarisen är helt borta och vinterisen är cirka två månader försenad. I år fattas hundratals isbjörnar, men de kan fortfarande vara strandsatta på Wrangelön eller långt norrut på packisen.

Valrossar har alltid använt sommarisen att vila på efter att ha ätit musslor på grunda havsbottnar. När isen är borta måste de ta sig iland för att vila och det kan vara tiotals mil från födoområdena. Nu är de koncentrerade till tre platser längs kusten. Oron har också vuxit för hur det ska gå för isbjörnarna i området. Några honor brukar komma i land längs kusten på vintern för att föda ungar, men i år har inga dykt upp.

Om den svåra isbristen är ett tillfälligt fenomen eller något bestående är det ingen som vet i dagsläget. Men Tom Arnbom anser att det är sannolikt att förändringen är en effekt av den pågående klimatuppvärmningen.

– Valrossen är en viktig födokälla för oss kustlevande tjuktjer, men nu är den traditionella jakten ute på isen förbi. Det finns ingen drivis på sommaren längre, säger Vlad Kavry, tjuktjer och erfaren jägare.

Normalt fryser den fasta vinterisen till i slutet av september, men fortfarande i december ligger havet helt öppet i norra Tjukotka. Det medför att dräktiga isbjörnshonor som snart ska föda sina ungar inte kan ta sig från packisen in till kusten för att finna ett ide. De kan bli tvungna att föda ungarna ute på isen, vilket medför en mycket större risk att ungarna kommer att dö.

Viktor Nikiforov från ryska WWF menar att det är bara ett av många bevis på att klimatförändringarna drabbar Arktis. Förutom isbjörn och valross har tjuktjerna sett att antalet ripor minskar längs kusten. Isbarken som bildas efter vinterregnet fungerar som ett utestängande lock över maten. Under de senaste veckorna har allt fler alarmerande rapporter kommit som berättar om att det har bildats isbark på tundran. Det finns risk för att även rennäringen slås ut.

– Vi måste minska utsläppen av växthusgaser kraftigt för att hejda klimatförändringens negativa effekter i framtiden. Nu krävs riktigt ledarskap på FN-toppmötet på Bali, avslutar Tom Arnbom.

Foto: WWF.