FiveFingers är alternativet för alla som tycker om att gå barfota. Ett helt nytt koncept när det gäller rörelsefrihet. Upptäck glädjen i att röra dig naturligt, hoppa, och spring på alla slags underlag – även båtdäck.
FiveFingers är som en lätt teknologisk handske för fötterna. En perfekt lösning för alla som tycker om att röra sig fritt och naturligt. FiveFingers ger barfotakänsla, men man behöver inte vara rädd för att skada sig på vassa föremål eller att stöta i tårna.
FiveFingers har en Vibram® sula som följer fotens form, fem individuella tår och en elastisk överdel. Den genomtänkta designen och den flexibla sulan ger optimalt grepp och tillåter en rörelsefrihet som bara kan jämföras med att gå barfota. Foten kan röra sig naturligt, anpassa sig till underlaget och det förstärker den naturliga balansen och kontrollen i rörelserna.
Konstruktionen med sajpad sula och en ovansida i luftigt stretchtyg gör FiveFingers perfekta för alla vattennära aktiviteter som segling, kayaking, aktivt strandliv m m.
FiveFingers finns 2008 i fyra olika modeller och flera färger. Basmodellen är Classic och modellen Sprint är försedd med en rem över foten.
Passagerarfartyget Josephine af Ingarö gick på torsdagskvällen på grund på Baggensfjärden. Eftersom fartyget började ta in vatten, evakuerades fartyget. Ombord fanns 49 passagerare och 3 besättningsmän. Fartyget larmade Sjöräddningscentralen i Göteborg kl 18:25 på torsdagskvällen. Man berättade att fartyget gått på grund i Moranviken. Eftersom fartyget började ta in rejält med vatten, beslutade befälhavaren om evakuering. Intill fanns båten Mersiditas, som bistod med länspump.
Sjöräddningscentralen larmade följande enheter:
– KBV 302
– KBV 451
– KBV 414
– Rescue Ingarö
– Rescue Paul Lederhausen
De evakuerade förs till en uppsamlingsplats i Neglinge där Polisen möter. Ingen av passagerarna har skadats.
Fartyget är 22 meter långt och är på 49 bruttoton.
Under torsdagen och fredagen har Sverige stått värd för ett informellt ministermöte i Strömstad för de nordiska och baltiska ländernas transportministrar. Under mötet har ministrarna diskuterat hur transportsektorn ska kunna sänka sina utsläpp av koldioxid. Under mötet har också EU:s kommande Östersjöstrategi diskuterats.
Mötet är en del i den nya strategi som länderna har för att åstadkomma ett ökat samarbete kring infrastruktur.
– Jag är väldigt glad över att Sverige tillsammans med Norge för ett år sedan tog initiativ till dessa möten. Infrastruktur är gränsöverskridande och då behövs det ett bra samarbete mellan våra länder, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Och det ökade samarbetet har redan börjat ge resultat.
– Norge och Sverige har påbörjat ett samarbete där våra trafikverk tillsammans ser på kommande infrastruktursatsningar och tillsammans kartlägger vilka problem vi har i gränsområdena för att sedan ta fram förslag på åtgärder, säger Norges samferdselminister Liv Signe Navarsete.
Som ett resultat av detta så beslutade den svenska regeringen igår att länsväg 239 mellan Torsby och norska gränsen ska vara riksväg. Den övervägande delen av förbindelsen på den svenska sidan är redan riksväg, delen mellan Torsby och norska gränsen (länsväg 239) utgör dock ett undantag. Detta är steg ett.
Den svenska regeringen har också beslutat att uppdra åt Vägverket att utreda förutsättningarna för att vägförbindelsen mellan norska riksgränsen och Gävle ska kunna ingå i det internationella huvudvägnätet för Europa och därmed bli en så kallad Europaväg.
Samferdseldepartementet i Norge har gett ett motsvarande uppdrag till Vegdirektoratet gällande en förlängning av nuvarande E16 från Bergen till svenska riksgränsen. Vegdirektoratet är måna om att visa både på ett alternativ där E16 går via Oslo och ett alternativ där E16 tar av från Hønefoss och går via Gardermoen med förgrening till Sandvik.
– Genom detta beslut så binder vi mycket tydligt ihop Sverige med Norge och övriga Europa. Gemensamt kan vi ytterligare stärka och utveckla en effektiv, dynamisk och klimatsmart region, säger Åsa Torstensson.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson bjuder in länderna kring Östersjön och Norge till ett möte i höst för att diskutera hur isbrytningssamarbetet i Östersjön ska kunna utvecklas ytterligare. Det här meddelade Åsa Torstensson idag på det nordisk-baltiska transportministermötet i Strömstad. – Östersjöregionen är beroende av sjötransporter för handeln och industrins konkurrenskraft. En väl fungerande isbrytning är en viktig förutsättning för sjötransporter året runt. Därför är det angeläget att samarbetet med alla länder runt Östersjön fördjupas. Det är också intressant att diskutera ytterligare användningsområden för isbrytarna, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Fredag kväll 23 maj kommer moderata riksdagsledamöterna Anti Avsan och Helena Bouveng att åka med sjöpolisen i Stockholm för att få inblick i polisens arbete rörande sjöfylleri.
– Vi är övertygade om att en ökad övervakning och en ökad risk för att bli upptäckt, är det viktigaste verktyget att förhindra fylleriet på sjön. Att sjöpolisen finns på plats vid kända ställen avskräcker de allra flesta att sätta sig bakom ratten. Det säger Helena Bouveng inför besöket.
– Det är bra att Kustbevakningen nu ges utökade befogenheter att ingripa mot sjöfylleri men det är minst lika viktigt att sjöpolisen ges tillräckliga resurser för sin verksamhet. Att kunna följa upp hur av gällande regler efterlevs är viktigt. Däremot bör det inte införas en nedre gräns promillegräns som innebär att sjötrafik jämställs med vägtrafik. Det säger Anti Avsan med anledning av besöket.
Under torsdagskvällen 22 maj korades vinnarna i andra upplagan av affärsidétävlingen My Mission vid en prisceremoni i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer inom upplevelseindustrin och priser delades ut i kategorierna Bästa affärsidé, Årets Nytänk och Årets Wildcard samt det nyinstiftade Brew House – priset som fokuserar på lösningar inom ljud, ljus och bild.
Första pris i kategorin Bästa affärsidé gick till Kenneth Palmestål och hans idé Soundracer som erbjuder motorentusiaster en häftig ljudupplevelse i bilen. Juryn motiverade bland annat sitt val med att idén på ett kreativt sätt uppfyller ett befintligt habegär samtidigt som den skapar ett nytt. Bland de övriga prisbelönta idéerna återfanns spel för festfixare, koncept för provningar hemma, diskret erotikleksak för män, modeservice med miljötänk samt en ny metod för att sammanföra ljud, ljus och bild till en spännande helhetslösning.
– Det har varit fantastiskt att få följa tävlingsdeltagarna under tävlingen, säger Kristina Hejdenberg Sedström, VD för Brewhouse Innovation som arrangerar My Mission. Samtliga pristagare har bland annat vunnit en plats i vår inkubator under sex månader vilket ger unika möjligheter att förverkliga sin idé och jag ser fram emot att få arbeta vidare med dessa kreativa entreprenörer.
Samtliga pristagare:
Bästa affärsidé
1:a pris – ”SoundRacer” Idégivare: Kenneth Palmestål
”Soundracer ger alla motorentusiaster en häftig ljudupplevelse. Plugga i SoundRacer, starta motorn och mullret från en högpresterande V12-motor fyller bilens interiör. Lägg i ettan och dra iväg och mullret övergår till ett accelererande vrål från 800 hästkrafter. Enkelt, billigt och miljövänligt!”
Juryns motivering: Genom att både uppfylla ett befintligt habegär och samtidigt skapa ett nytt blir idén oslagbar. Kombinationen etablerad teknik, utökad funktionalitet och passionerad idégivare fick juryn att vilja gasa på.
2:a pris – ”Partyspel” Idégivare: Katja Rosén, Isabel Bävermalm och Jimmy Westholm
”Partyspel” är ett lättillgängligt spel för människor med stort socialt umgänge som på ett enkelt och roligt sätt vill få sina gäster att lära känna och interagera med varandra.
Juryns motivering: En idé som på ett kreativt sätt möter våra behov av omväxling och underhållning. Teamet är mycket kompetent inom sitt område och via rätt kanaler kommer de snart att finna sin väg in i varje festfixares hjärta och vardagsrum.
3:e pris – ”Provningsspelet” Idégivare: Simon Svensson, Jonas Nyberg
”Provningsspelet är ett koncept som skapar möjligheten att på hemmakvällen genomföra en förstklassig provning utan att först behöva lägga ner timmar på förberedelser. Ett spel, en provsmakningsguide, några frågekort, sen börjar en extraordinär smakupplevelse kring delikatessen i fokus.”
Juryns motivering: I en tid då fler och fler vill njuta livets goda möter denna produkt ett uttalat behov på marknaden. Genom ett engagerat team och ett nytt grepp kan i framtiden var person bli vinnare i god smak.
Årets Nytänk
”EGO by CARBOO” Idégivare: Jonas Carboo
”EGO by CARBOO är en erotikleksak för den moderne mannen som vill skapa inre välbefinnande och livsglädje. Dess diskreta karaktär ökar möjligheterna för produkten att publiceras i modemagasin och kan säljas på nya arenor.”
Juryns motivering: Tar ett nytt grepp på manlig onani! Idégivarens vision om att göra manliga sexleksaker jämlika med kvinnliga är innovativt och nytänkande.
Årets Wildcard
”Share My Wardrobe” Idégivare Kristin Dedorson
”Share My Wardrobe erbjuder en unik chans att njuta av mode i en inspirerande miljö till låg kostnad. Genom att bygga ett varumärke förknippat med högklassigt mode och unik service vill man locka den unga trendkänsliga kvinnan. Med ett helt nytt sätt att konsumera mode värnar man dessutom om miljön.”
Juryns motivering: Vänder sig till en målgrupp med starkt modeintresse som vill skapa sin personliga profil och hänga med i det senaste på ett smart och innovativt sätt. Dessutom finns en god miljöambition.
Brew House-Priset
”Picktosound” Idégivare: Tobias Westman
”Picktosound sammanför ljud, ljus och bild i en interaktiv komponent som går att interagera för att skapa en upplevelse.”
Juryns motivering: Med ett kreativt tänk skapar denna idé upplevelser. Bidraget förstärker positiva känslor och kan även hjälpa till att motverka obehag. Det här konceptet kommer snart att flytta in i väntsalar, entréer, banker och affärer.
My Mission är en affärsidétävling med fokus på upplevelseindustrin och arrangeras av företagsinkubatorn Brewhouse Innovation. Syftet med tävlingen är att stimulera fler entreprenörer att våga satsa på sina idéer och att lyfta fram förebilder inom upplevelsenäringen. Tävlingen genomfördes för första gången våren 2007 och resulterade i över 20 startade företag. I årets upplaga av tävlingen inkom 171 bidrag, vilket är en ökning med över 30 procent mot förra året. Bidragen kom från hela Sverige men även Danmark och Schweiz fanns representerade. Deltagarnas ålder, bakgrund och hemort var mycket varierande och hela 48 % var kvinnor.
Ett stort antal personer har deltagit som jurymedlemmar såsom David Lega (världsmästare och entreprenör), Anja Kreivi (VD Halmstad & Co), Leif Mannerström (stjärnkock), Lennart Olausson (VD Business Region Göteborg), Johan Kruse (VD Cordovan Marketing), Panos Papadopoulos (VD Panos Emporio), Katarina Stensryd (VD Nääs Fabriker), Ulla-Lisa Thordén (Säljexpert, Republic Consulting) m.fl.
Brewhouse Innovation startade 2004 och är en inkubator för kreativa affärsidéer inom upplevelseindustrin med målsättningen att stärka tillväxt och sysselsättning i regionen. Inkubatorn erbjuder kontorsplats, kapital, kompetens och kontakter.
Brewhouse Innovation finansieras av Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg och Innovationsbron Väst. My Misson finansieras även av Nutek och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.
Bilden:
Brewhouse Innovation, värdar för My Mission Final 2007.
Intresserad av att fylla Fredrik Virtanens skor som programledare för Studio Virtanen? Eller hellre segla en dag med kända profiler i Match Cup Swedens Celebrity Race? Match Cup Sweden i Marstrand auktionerar exklusivt ut unika upplevelser, och alla pengar går oavkortat till World Childhood Foundation.
Genom samarbetet mellan Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen i Matchracing-VM, och Tradera släpps initialt tre auktioner som alla är av det exklusivare slaget. Fredrik Virtanen auktionerar ut sin programledarroll för Studio Virtanen 3 juli, en lycklig vinnare får segla med kändisar på någon av de 10 tävlingsbåtarna i Match Cup Sweden 4 juli och dessutom auktioneras en heldag ut för två som VIP-gäster på Marstrand 3 juli.
Auktionerna publiceras 26 maj och hittas då på: www.tradera.com/promo/marstrand
Childhood är Official Charity (officiell välgörenhetsorganisation) till Match Cup Sweden, och inkomsterna från auktionerna går oavkortat till Childhood och deras arbete för bättre levnadsvillkor för barn som lever i utsatta miljöer över hela världen.
Under tävlingsveckan i Marstrand 30 juni – 6 juli, när världens bästa seglare möts i tuffa dueller framför ögonen på över 100.000 åskådare, kommer fler spännande auktioner från samarbetet att publiceras på Tradera.
Mer info om de tre första auktionerna:
Stå i strålkastarljuset som programledare i Studio Virtanen, torsdagen den 3 juli
Vill du fylla ett par skor med storlek 47 för den goda sakens skull? Fredrik Virtanen kliver ur sina skor och erbjuder ett par minuter av plats i strålkastarljuset som programledare för “Studio Virtanen direkt från Marstrand” på TV8, den 4 juli kl. 22:00.
Kändissegling, fredagen den 4 juli
Delta i Match Cup Sweden Celebrity Race, fredagen den 4 juli, på Marstrand. Var med på en av de 10 tävlingsbåtarna och segla tillsammans med kända profiler. Seglingarna startar kl. 11.30, hela aktiviteten äger rum mellan kl. 10.00 och 13.00. Upplevelsen gäller för en person.
En VIP-dag på Match Cup Sweden, torsdagen den 3 juli
Ta del av segling i världsklass, god mat och dryck och en av sommarens hetaste fester i sommarparadiset Marstrand. Upplevelsen gäller för två personer. Ni erhåller VIP-pass som ger tillträde till Match Cup Lounge där ni får inta en god lunch. På kvällen får ni vara med på veckans party, Match Club 2008, där det bjuds på sommarbuffé och underhållning med kända artister.
Match Cup Sweden arrangeras av Brandspot i samarbete med GKSS.
Båten behöver ingen bottenfärg, det blir ingen beväxning i botten, den står tryggt även om det blåser och båtägaren slipper betala båtplats. Fördelarna med att förvara båten på land är många. Den nya Bålstaslipen är enkel att montera ihop använda och kan flyttas vid behov. Slipen finns i fyra utföranden, för båtar med 500, 800 , 1200 och nu 1500 kilos vikt.
Att förvara båten på land är bra ur flera miljöhänsyn. Den behöver inte målas med giftig bottenfärg. Det blir ingen beväxning på bottnen, vilket annars skapar betydligt högre bränsleförbrukning. Man behöver heller inte någon bojsten för bojen som kan förorsaka skada på botten.
Ekonomiska fördelar
En bryggplats kan kosta stora pengar varje år. Det är en kostnad som kan undvikas med Bålstaslipen. Två strykningar med bottenfärg kostar och ett antal hundralappar varje år. Dessutom har tester visat att en båt som blivit beväxt kan under höstarna dra många procent mer bränsle. Det är varken nyttigt för plånboken eller miljön.
Praktiskt
Bålstaslipen ger praktiska fördelar också. Båten behöver inte varje höst skrapas, eller spolas, ren från havstulpaner och annan påväxt. Målningsjobbet på våren slipper man också. En annan praktisk fördel är att man inte behöver någon bryggplats, vilket kan vara mycket svårt att få tag på. På många platser är det flera års väntetid. Vid en bryggplats kan också en förtöjningstamp lossa, bojkättingen har bara en viss livslängd och när det stormar kan båten ligga och slå, och kanske rentav ta in vatten.
Att ha båten på en slip på land minimerar de riskerna och man kan åka iväg på veckolånga semestrar och vara säker på att båten ligger tryggt kvar där den lämnades.
Förenklar servicejobb
Med Bålstaslipen kan båten närsomhelst dras upp för vid till exempel byte av olja i växelhuset samt andra servicejobb och reparationer. Uppdragen på slipen är den också säker för stormar och is.
Byggsats
Slipen kommer i en byggsats om balkar i tre meters sektioner. De enda verktyg som behövs är fasta nycklar, en hammare och en polygrip. Slipen kan också byggas ut i önskad längd. Hjulställ finns som tillbehör och medför att båten kan dras upp en bit på land för vinterförvaring.
Bålsta Släpet AB har sedan fyra decennier tillverkat släp och trailer åt privatpersoner, företag samt stat och kommuner. Säpen har självjusterande sidostöd som passar båtar oavsett V-form. ISO 9001:2000 certifierades tillverkning och försäljningen av Det Norske Veritas. 2005 godkändes serietillverkning samt vår processtyrning av Vägverket. 2006 i januari hade företaget 37 olika släp/båttrailer/sliprar klara för serietillverkning.
Länk: www.balstaslapet.se
Japanska biltillverkaren Toyota fortsätter att stödja utvecklingen av bränslecellssystem för produktion av el och varmvatten i japanska hushåll. Projektet är ett led i den japanska regeringens stora bränslecellsprojekt och stöds av Toyota för tredje året i rad.
Bränslecellssystemet för hemmabruk består av en stationär bränslecell på 1 kW och genererar elektricitet och återvinner överskottsvärme för hushållsuppvärmning. Systemet kommer nu att förevisas inom ramen för det bränslecellsprojekt som anordnas av det japanska departementet för finans, handel och industri (METI). Sammanlagt 24 bränslecellssystem kommer att installeras i hushåll belägna i Aichi-, Gifu- och Mie-distrikten för att utvärderas i slutet av mars 2009.
Toyotas bränslecellssystem är framtaget tillsammans med Aisin Seiki Co Ltd, och består av en stationär bränslecell och en varmvattenberedare. Systemet har genom ständiga förbättringar, som till exempel ett modifierat system för återvinningscirkulation, ökat återvinningseffektiviteten med nära 20 procent med bibehållen effektgenerering. Resultatet innebär en avsevärd sänkning av hushållens energikonsumtion och därigenom lägre koldioxidutsläpp.
Som en del i sitt ansvarstagande i samhället (CSR – corporate social responsibility), har Toyotas högsta ledning sedan länge angivit hållbar miljö som ett högprioriterat område och därför aktivt arbetat med att ta fram tekniska och kommersiella lösningar som aktivt främjar en hållbar miljö. Engagemanget i forskning och utveckling av bränslecellsystem för hemmabruk är ett led i detta arbete.
Det svenska friluftslivet representerar minst 35 miljarder kronor per år. Friluftslivet i Sverige representerar stora ekonomiska värden och friluftslivets upplevda värden uppgår ofta till höga belopp jämfört med andra näringar. Det visar en färsk rapport från Svenskt Friluftsliv.
Rapporten har tagits fram på Svenskt Friluftslivs initiativ med ambitionen att för första gången beskriva friluftslivets olika ekonomiska värden. Översikten omfattar upplevda värden, ekonomiska utgifter, ekonomisk omsättning och bidrag.
Studien har genomförts av Professor Peter Fredman (Mittuniversitetet/Etour), Lektor Linda Lundmark (Umeå universitet), Docent Mattias Boman och Professor Leif Mattsson (båda Sveriges Lantbruksuniversitet).
– Att uppmärksamma friluftslivets ekonomiska värden har stor betydelse för synen på hur vi nyttjar landskapet och friluftslivets ställning i stort. De senaste decenniernas utveckling inom besöksnäringen talar mycket för att landskapet som upplevelsemiljö kommer att få en allt större ekonomisk betydelse i framtiden. Vi lever i en värld med växande befolkning, ökad resursknapphet och i vissa länder en påfallande ökad ekonomisk utveckling. Tillgång till attraktiv natur för vila, avkoppling, motion, utmaning, samvaro och upplevelse är ett uttryck för hög livskvalitet hos många människor, säger Professor Peter Fredman.
– Vi har tidigare försökt beskriva de hälsoekonomiska effekterna av ett aktivt friluftsliv. Den studien visade att bristen på fysisk aktivitet kostar samhället 6 miljarder kronor per år. Nu lägger vi ytterligare en pusselbit för att beskriva friluftslivets ekonomiska relationer, säger Ulf Silvander, generalsekreterare på Svenskt Friluftsliv.
Rapportförfattarna har systematiskt gått igenom den vetenskapliga litteraturen inom området. Dessutom har författarna gjort sammanställningar som är helt nya för sektorn som helhet. Baserat på resultaten i rapporten uppskattar Svenskt Friluftsliv att friluftslivet i Sverige representerar minst 35 miljarder kronor per år. Svenskt Friluftsliv är medvetna om att denna rapport inte är heltäckande för området. Det finns stora kunskapsluckor där ytterligare insatser behövs för att få en mer heltäckande och sammanhållen bild. Att identifiera dessa luckor har varit ett av målen för arbetet. Några av slutsatserna från rapporten är:
• Friluftslivet i Sverige representerar avsevärda ekonomiska värden sett till enskilda beräkningar, men det saknas mer systematiskt insamlad statistik. Den samlade bilden av friluftslivets ekonomiska värden som framträder i rapporten är fragmenterad och ofullständig.
• Friluftslivets och naturturismens kommersiella värden går i första hand till ”traditionella” varor och tjänster som resa, äta och bo. För det flesta utövare går endast en mindre del av de ekonomiska utgifterna till aktiviteter och upplevelser.
• Friluftsutövare lägger allt mer pengar på utrustning för deltagande i sitt friluftsliv, något som tydligt framgår av tillväxten i branschen för friluftsutrustning (outdoor). Friluftsutrustning är en tillväxtbransch som nästan fördubblat omsättningen sedan början av 2000-talet.
• Kommunerna satsar sannolikt mindre resurser på friluftsliv idag än för tio år sedan. Flera svenska myndigheter liksom EUs olika stödprogram är viktiga för friluftslivets förutsättningar, och satsar också ekonomiska resurser både som stöd och indirekt genom olika arbetsinsatser, men det är svårt att få en samlad bild på detta utan mer ingående granskning.
• Finansiering från traditionella forskningsfinansiärer går i relativt liten utsträckning till friluftsliv eller naturturism.
Foto: Göta kanalbolaget.
Earthrace, världens snabbaste miljövänliga båt, kommer till Hawaii under onsdagen 21 maj som en del av försöket att sätta record världen runt för motorbåtar. Båten gör ett stopp på Oahu för att tanka. Skepparen Pete Bethune och hans besättning är för tillfället mer än 1 400 Nm före sin planering för att sätta rekord och slå den tidigare innehavaren, Cable and Wireless, som satte rekordet 1998.
Earthrace är en 24 m trimaran som för tillfället är på sitt 24:e dygn under rekordförsöket. Resan på totalt 24 000 Nm har hittills fört båten över Atlanten och genom Panamakanalen in i Stilla Havet.
– Vi har forsat fram över Stilla Havet med en medelhastighet på 20 knop under de fem senaste dagarna, säger Pete Bethune.
Earthrace är en märklig farkost med sitt trimaranskrov på 24 m (78 fot). Hon kan till exempel gå delvis under vattnet ner till 7 m (23 fot) djup med sina pontoner. Båten är helt koldioxidneutral och använder 100 % förnyelsebar biodiesel. Maxhastigheten är 40 knop. Rutten jorden runt är:
Sagunto (Spain) – Horta (Azores) – San Juan (Puerto Rico) – Colon (Panama Canal, Panama) – Manzanillo (Mexico) – San Diego (USA) – Maalaea Harbor, Maui (Hawaii) – Majuro (Marshall Islands) – Koror (Palau) – Singapore – Kochi/Cochin (India) – Salalah (Oman) – Port Said (Suez Canal, Egypt) – Sagunto (Spain)
Länk: www.earthrace.net
Några av seglingens största namn kommer att utmana mindre kända men inte desto mindre uthålliga lag i den tuffaste seglingsorienteringen i världen, den åttonde upplagan av Archipelago Raid.
Archipelago Raid utmanar seglarna både fysiskt och mentalt och testar hela tiden gränsen för det möjliga. Att i sex dagar navigera sig igenom Stockholm, Åland och Åbolands skärgårdar på de små, mycket snabba Formula 18-katamaranerna är tufft. Lagen om två slåss mot undervattenstenar, grynnor väder- och vindväxlingar, kyla, hunger och trötthet och stannar endast för korta nattstopp.
Årets upplaga äger rum dagarna före midsommar, vilket innebär en ännu större utmaning för deltagarna. De extremt korta nätterna betyder lite vila och vattnet är kallt.
Nästan 20 lag har redan anmält sig till denna unika kappseglingsorientering. Imponerande seglingspersonligheter som Ellen McArthur ingår i startfältet. Ellen McArthur deltog i Archipelago Raid redan 2003 men fick bryta tidigt i tävlingen på grund av en benskada. Efter att ha seglat runt jorden solo, nonstop, i både enskrov- och flerskrovsbåt (Vendée Globe, Solo Round the World och Jules Verne-rekord), slutade McArthur med segling i två år. Nu är hon tillbaka med ett nytt projekt och har valt Archipelago Raid som en del av hennes comeback.
Start och mål i Stockholms stad, utanför Djurgården.
Tävlingen går i Stockholm, Åland and Åbos skärgårdar med följande huvudstopp:
Stockholms skärgård, 13 juni
Lappo i Ålands skärgård, 14 juni (beroende på väder)
Nagu kommun i Åbos skärgård, 15 juni (beroende på väder)
Rödhamn – ÅSS, Ålands segelsällskap, 16 juni (beroende på väder)
Seglarhotellet Sandhamn i Stockholms skärgård, 17 juni
Målgång i Stockholms innerstad, 18 juni
Segelsällskap:
ÅSS, Ålands Segelsällskap
LSS, Lidingö Segelsällskap
Länk: www.archipelagoraid.com
XP 980 är resultatet av ett unikt samarbete mellan svenska båtentusiaster, en rysk marinkonstruktör och ett asiatiskt varv. Tre vitt skilda världar som tillsammans designat, konstruerat och byggt en båt helt optimerad för skandinaviska förhållanden.
XP980 är en nästan 10 meter lång och 3,50 m bred aluminiumbåt med plats för sex passagerare i hytten, och massor av lastutrymme på akterdäck. Maskinellt och utrustningsmässigt erbjuder XP980 allt du kan önska dig med bland annat Volvos D6 350 med DPH drev. Hantverket, i såväl skrov och installationer som inredning, gör att XP980 motsvarar högt ställda nordliga kvalitetskrav.
Hytten har plats för sex personer där alla har bra sikt ut. Förarplatsen är placerad i mitten med överskådliga instrument. En mini wc med septic tank finns föröver med ingång från hytten. Luftutblås på samtliga fönster, taklucka, öppningsbart akterfönster. Sidodörrar på hytten.
Data:
Längd: 9,80 m
Bredd: 3,40 m
Vikt: 3,9 ton.
Motorer:
Alt. 1; Volvo Penta D6 350 hk.
Alt. 2; 2xVolvo Penta D4 300 hk.
Pris: 2,6 Mkr.
Länk: www.sea4you.se
Genom webbtjänsten Fornsök finns nu 1.7 miljoner kulturskatter tillgängliga för alla! Nu finns alla Sveriges fornlämningar på land och under vatten sökbara via webben. Riksantikvarieämbetets, Statens maritima museers och Sjöfartsverkets databaser med fornlämningar har slagits samman och ingår nu databasen Fornsök.
Det utökade Fornsök är ett kraftfullt verktyg för alla som arbetar med planering, miljövård och tillsyn av det maritima kulturarvet i hav och sjöar. Webbtjänsten vänder sig nu också till alla med intresse för historia och till dykare, seglare och skärgårdsbor som är nyfikna på vad som döljer sig på botten i just sin badvik.
– Ett tillgängligt och känt kulturarv skapar engagemang och är en förutsättning för bevarande. I dag sker de flesta skador på fornlämningar på grund av okunskap. Fornsök kommer att underlätta arbetet för bland andra kommuner, länsstyrelserna och Kustbevakningen, säger Sven Rentzhog, enhetschef på Riksantikvarieämbetet.
Informationen i Fornsök presenteras i ett grafiskt gränssnitt där kartan står i centrum. Den nya kartlösningen är användarvänlig och detaljerad vilket gör det enkelt att få en geografisk överblick över de kulturhistoriska lämningarna, under vatten eller på land. Det går att växla mellan att ha sjökort eller landkarta som bakgrund. Databasen uppdateras kontinuerligt med ny information. För närvarande innehåller den 1.7 miljoner lämningar varav ca 12 000 förlisningsplatser och 3 000 lokaliserade vrak i svenska vatten.
– Östersjöns vrakbestånd är unikt och ger dykupplevelser i världsklass. En stor del av den informationen i Fornsök kommer ursprungligen från sportdykare och sjöfolk. Nu ger vi tillbaka men hoppas också på att få ännu fler vrak inrapporterade, säger Andreas Olsson, chef för arkeologienheten på Statens maritima museer.
Länk: www.raa.se/fornsok
Det 3:47 minuter långa ljudet på bandinspelningen från Hårsfjärden den 12 oktober 1982 var troligen taxibåten Amalia. Det visar den tekniska analys som FOI har gjort på uppdrag av Försvarsmakten.
FOI har undersökt om det inspelade ljudet från den 12 oktober 1982 kom från en ubåt eller ett ytfartyg. Slutsatsen är att det troligen var taxibåten Amalia – som befann sig i området samma dag – som är källa till bland annat det kavitationsljud från en propeller som finns på den så kallade 3:47-inspelningen. Analysen stöder sin slutsats på ett flertal fakta, till exempel att samma frekvens som Amalias motortändfrekvens återfinns i inspelningen, att Amalia hade ett skadat propellerblad, likheten i varvtal och likheten mellan hennes propellerljud och det på 3:47-inspelningen. Samtidigt finns det särdrag i 3:47-inspelningen, så kallade assymetriska sidband, som FOI ännu inte har kunnat förklara.
I uppdraget ingick också att analysera en pingsignal från en inspelning dagen före samt brushöjningar på samma inspelning. Pingsignalen kan komma antingen från marinens egna helikoptersonarer eller från någon annan sonar – utredningen utesluter inget av alternativen. Brushöjningarna kom sig sannolikt av regn.
– Att få ut mer information från de bägge inspelningarna verkar svårt, säger Erland Sangfelt, forskaren vid FOI som ansvarat för analysen. Faktorer som kvaliteten på inspelningarna och brist på dokumentation sätter gränser för vad som är möjligt.
Länk: www.foi.se
I september 2008 öppnas första etappen av wellnessanläggningen Bluewater som kommer att ligga i anslutning till Stenungsbaden Yacht Club i Stenungsund. Bluewater Sports & Health Club kommer vid färdigställandet våren 2009 att bli ett klassiskt och sportigt komplement till Stenungsunds och Stenungsbaden Yacht Clubs annars mycket seglingsinriktade profil. Bluewater beräknas vid färdigställandet ha cirka 10-15 personer anställda och flera hundra besökare per dag.
Elina Pöyliö, en 28-årig göteborgska, med småländska rötter, har fått ansvaret att driva Bluewater, Stenungsbaden Yacht Clubs nya påkostade wellnesscenter, där helhetssynen på människans välbefinnande står i centrum. Floating, för att minska stress, ansiktsbehandlingar, fotvård och träningspass är några exempel på vad Bluewater kommer att erbjuda.
– Det här med hälsa och välbefinnande har alltid engagerat mig och jag har höga ambitioner med Bluewater Sports & Health Club. Här ska våra gäster kunna slappna av för att kunna utvecklas vidare, berättar Elina Pöyliö.
Elina har tidigare jobbat med terapi och hälsa i många former, bland annat på Selma Lagerlöf Spa uppe i Sunne. Hon har också startat och drivit Spa på Badhotellet i Tranås.
– På Bluewater kommer man att kunna få en perfekt kombination av wellness och nöjen. Vi kommer att arbeta med att frigöra energi och fokusera på glädje, snygg blir man dessutom på köpet. Exempelvis kommer aerobicpassen ha discokula i taket och vid vår Quick fix bar kan man från en barmeny beställa snabba behandlingar med make up, syrebehandlingar och manikyr inför kvällens festligheter, säger Elina.
Wellnessanläggningen kommer att bygga på hälsans fyra hörnstenar. Mental balans, fysisk träning, läran om att göra bra kostval och stärka sin hälsa med behandlingar.
Bygget är nu i full gång och i förmiddags kl. 11.00 hölls en byggstartsceremoni där de involverade i projektet lät gjuta in en segelsäck med tidstypiska föremål i fundamentet. Ceremonin gästades av Stenungsbadens anställda, vänner och politiker.
Länk: www.stenungsbaden.se
Konsultföretaget WSP har valt att sponsra de svenska seglarna Vendela Santén och Therese Torgersson inför deras deltagande vid sommarens OS i Peking. Vendela och Therese seglar i klassen 470 och tog brons vid OS i Athén 2004. Vendela Santén är i det civila anställd som transportanalytiker på WSP. Nu är hon dock tjänstledig för att satsa fullt ut på seglingen.
De har gjort bra ifrån sig Vendela Santén och Therese Torgersson i sin 470 vid de senaste årens tävlingar. Med undantag av VM 2007 har de varvat guld och bronsmedaljer i EM, VM och OS sedan 2004. Nu satsar de för fullt inför sommarens OS i Peking och som stöd i ryggen har de bland annat Vendelas arbetsgivare WSP.
– Det känns rätt att på detta sätt få ge vårt stöd till Vendela och Thereses satsning säger Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör hos WSP. Att Vendela sedan tidigare är anställd hos oss är förstås en viktig faktor men segling är dessutom en lagsport som ligger väl i linje med WSPs värderingar; förtroende, nytänkande, samverkan, kvalitet och engagemang samt miljömedvetenhet.
Vendela och Therese seglar en så kallad 470, en lätt tvåmansjolle som seglas i både dam- och herrklass vid OS. 470 är en av de mest utbredda seglingsklasserna i världen och till OS tas det endast ut 20 stycken besättningar och som en av de 20 finns i sommar Vendela och Therese. Med sin historik inom detta område får de ses som ett av Sveriges medaljhopp.
– Det är roligt att min arbetsgivare finns med bland våra sponsorer säger Vendela Santén. Att jag valde WSP som arbetsgivare en gång i tiden berodde mycket på deras kompetens och engagemang när det gäller miljöfrågor. Allt detta rimmar nu väl med det seglingen kan tänkas stå för. Samtidigt finns det många paralleller med ingenjörsyrket generellt som noggrannhet, planering och uthållighet. Något jag måste tillämpa både i båten och på kontoret.
Foto: Håkan Ivarsson.
Länk: www.wspgroup.se/os2008
Pater Noster uppfördes 1868. Denna klassiska fyr har blivit hotell, restaurang, kursgård, festlokal och kafé. Företaget välkomnar sina gäster till de nyuppslagna portarna. Anläggningen Kurs Pater Noster erbjuder boende hela året, vin-och ostronprovningar, skaldjursbufféer, festarrangemang, fiske- och kringarrangemang på och i närheten av Pater Noster-skären. Under sommaren samt vår- och hösthelger är kafé och restaurang öppet.
Bakom satsningen står Thomas Norman, välrenommerad köksmästare och sommelier från Göteborg. Susanne S Nordqvist, med bakgrund inom besöksnäringen och hårt engagerad i återuppbyggnaden av ön Hamneskär. Även Karl Johan Smedman, entreprenör och initiativtagare till Ostrea Sverige AB, storskalig ostronodling på Bohuskusten.
Samt Nils Carlson, med många års erfarenhet på havet och i Marstrandsområdet.
Pater Noster – kungen av fyrar – slår upp portarna med:
Fyren Pater Noster; besök med guidning och historik.
Ett högklassigt kök med matsal för 50 personer
Nio totalrenoverade dubbelrum med havsutsikt
Konferensutrymme och samlingslokal för ca 50 personer
Stenkällare för vinprovningar & smakaktiviteter med utsikt mot västerhavet
Hummerfiske, kanot och andra havsinspirerande aktiviteter
Om Pater Noster
Fyren Pater Noster är en av norra Europas mest kända fyrar. Fyren byggdes 1868 ute på Hamneskär nordväst om Göteborg. Genom ett samarbete mellan många starka aktörer gjordes en totalrenovering av fyren och den 3 juli 2007 sattes Pater Noster åter på plats och horisontlinjen blev komplett igen.
Länk: www.kurspaternoster.se
Nu presenterar Axtech AB redKnows MiniFinder, ett nytt svensktillverkat GPS-söksystem. MiniFinder är utvecklat för att kunna placeras i små utrymmen och i fuktiga och krävande miljöer vilket gör systemet idealiskt för exempelvis utombordsmotorer.
MiniFinder är litet till storleken (78x62x28mm) och har inbyggd GPS och GSM-antenn. Med sin flexibla fästanordning kan redKnows MiniFinder enkelt placeras i alla mindre fordon såsom mindre båtar, utombordare, ATV, MC och snöskotrar.
Larmet är utrustat med ett uppladdningsbart internbatteri som räcker i upp till tre dygn. Det kan med andra ord placeras utan koppling till externt batteri i ett fordon som ska stå utan bevakning till exempel över en helg.
Ett aktiverat redKnows MiniFinder reagerar och skickar ett status-SMS till din mobil om någon stör eller flyttar din egendom. SMS:et innehåller positionen där larmet befinner sig samt en länk som leder direkt till en kartbild med positionen utmärkt. MiniFinder kan ställas in i tre lägen: förflyttning, vibration och sökning. Du kan också när du vill ringa upp larmet och få uppgifter om position, hastighet och riktning via SMS.
”Det finns ett stort behov av att skydda egendom som är lätt att stjäla och svår att återfå, som utombordsmotorer, MC, ATV och vissa typer av entreprenadmaskiner. Det vill säga maskiner där små, tåliga larm krävs,” säger Ove Eklund, VD på Axtech AB. ”Vår erfarenhet av GPS-larm och söksystem gör att vi med MiniFinder nu valt att ta full kontroll över utveckling och kvalitet och tillverka egna produkter i Sverige.
Stölder för miljoner
Under många år har stöld av utombordare och båtar varit ett stort problem. Bara i Sverige stjäls varje år båtar och båtmotorer för omkring 250 miljoner kronor. De flesta motorer återfås aldrig. Detsamma gäller andra stöldbegärliga fordon som till exempel motorcyklar (BRÅ).
Det finns idag olika sätt att skydda sig, men ett litet användarvänligt larm som kan placeras i små utrymmen har efterfrågats länge. Axtech väljer som tidigare att ha abonnemangsfria lösningar till sina larm. Det enda kunden betalar för är larmet och för SMS-trafik till och från larmet.
”Vi ser många användningsområden för vår lilla MiniFinder”, säger Peter Wedin, försäljningschef på Axtech.
”Förutom att skydda egendom där du kan koppla MiniFinder till ett externt batteri kan du även stoppa ner den i ditt barns jackficka, ta med den när du går ut i skogen eller lägga den i väskan när du reser. Då kan personer med behörighet lokalisera larmet när som helst via ett SMS. Eftersom det finns en SOS-knapp på fjärrkontrollen som skickar positionen via SMS fungerar den även som personlarm i nödsituationer”.
Pris 3 990 kr.
Länk: www.axtech.se
Måndag 19 maj kl. 14.00 avseglar Ostindiefararen mot Norrköping. Den 22/5 kl. 16.30 beräknas hon angöra Norrköpings hamn. ”Götheborg” hälsas till Fjärde Storstadsregionen med kanonsalut och högtidlig ceremoni med välkomsttal från borgmästarna Li Teske och Ann-Chatrine Hjerdt. Arrangörerna hoppas på hög stämning när Ostindiefararen gör sitt första stopp på sin turné i Östersjön.
‐ Norrköping och Linköping har en lång historia av handel, sjöfart och framgångsrik exportindustri. Skeppet är en symbol som knyter samman allmänhetens intressen och framtidens tillväxtindustri. Jag hoppas så många som möjligt tar sig tid att uppleva Ostindiefararen på plats i Norrköping, säger Li Teske, ordförande kommunfullmäktige Norrköpings kommun
Ostindiefararen hälsas med en välkomstceremoni från kl. 16.30 i Norrköpings hamn. På fredagen ordnas två seminarier med export och handelstema. Skeppet öppnar för allmänheten den 23/5 kl. 16.00. På lördagen och söndagen ordnas mängder av aktiviteter kopplade till Ostindiefararen. Förutom möjligheten att gå ombord bjuds det på teater, musik, hantverk, utställningar, servering m.m. Norrköpings hamn kommer att uppträda i 1700-talsskrud med hjälp av skådespelare från kvartersteatern och Stenbocks Caroliner. Evenemangsområdet har fri entré, till skeppet löser man biljett.
‐ Vi ser Ostindiefararens besök i regionen som ett bevis på vår attraktionskraft för stora evenemang . Det känns extra roligt att Norrköping och Linköping gör det här tillsammans och bjuder in alla regionens invånare till några spännande dagar. Vi siktar på att göra mer och mer aktiviteter framöver tillsammans, säger Ann-Chatrine Hjerdt, borgmästare Linköpings kommun
‐ Vi ser fram emot Ostindiefararens besök i Norrköping, som även blir startskottet för sommarens expedition, Baltic Sea Tour. Det är extra roligt att Ostindiefararens besök bidrar till samarbete inom Fjärde Storstadsregionen och att engagemanget är så stort från regionens sida, säger Rikard Thornander, VD SOIC
Ostindiefararens öppettider: Torsdag 22 maj: fritt att komma till ankomsten i Norrköpings hamn, skeppet är inte öppet för allmänheten Fredag 23 maj: kl. 16-20 Lördag-söndag 24-25 maj: kl. 10-20, ta del av hela programmet på www.fjarde.se. Förköp av biljetter till Ostindiefararen kan göras på Norrköpings Turistbyrå resp. Linköping Konsert & Kongress med start 16 maj.
Länk: www.soic.se
Regalskeppet Vasa, Ostindiefararen Götheborg och Briggen Tre Kronor inom en radie av några meter. 1600-, 1700- och 1800-talsskepp i samma vågskvalp. Den 29 maj anlöper Götheborg pirarna på Galärvarvet/Djurgården. I ett samarrangemang med Briggen Tre Kronor, Vasamuseet och Stockholms stad kommer stockholmarna att bjudas på ett potpurri av maritima aktiviteter 29 maj–1 juni!
När Ostindiefararen Götheborg ger sig av på sin expedition i Östersjön, Baltic Sea Tour, blir stoppet i Stockholm lite som att komma ”hem” för Götheborg i och med att originalet byggdes i Stockholm 1738. Tillsammans med de andra två stockholmsskeppen Vasa och Briggen Tre Kronor hålls under helgen den 29 maj – 1 juni evenemanget ”Tre seklers flaggskepp”.
De tre dagarna kommer att fyllas av aktiviteter som speglar vårt maritima kulturarv i dåtid, nutid och framtid. Exempelvis kommer gammaldags repslageri visas parallellt med dagens tampar av syntetmaterial. Båthallar och museifartyg kommer vara öppna. Tidsenlig musik och tidsenligt klädda människor kommer att inrama området.
På Galärvarvet arrangeras samtidigt Skärgårdsmässan med veteranbåtsmöte i Gästhamnen. Stockholms Sjögård kommer hålla Skärgårdskonvent i närvaro av H.M. Konung Carl XVI Gustaf på Vasamuseet. Hela Galärvarvet kommer sjuda av maritima aktiviteter både på land och vatten. Bland annat kommer en speciell turbåt att köra besökarna gratis mellan Galärvarvet och Sjöhistoriska museet.
Minsveparen M20 kommer erbjuda publika turer på Strömmen. Roddmadamer kommer ro besökare mellan Skeppsholmen och Galärvarvet mm, mm.
Galärvarvet blir under dessa dagar en mötesplats för maritimhistorisk kunskap, forskning och utveckling, i ett slags levande maritimt kulturcentrum. Ostindiefararens besök sammanfaller med Sjöhistoriska museets 70 årsjubileum och bidrar till att maritima samlingar och kulturmiljöer uppmärksammas, bevaras och brukas.
– Det är viktigt med aktiviteter av detta slag för att ge vårt maritima kulturarv den uppmärksamhet det förtjänar. Hela Stockholms historia och utveckling speglas av hur vi använt och använder vattnet och därför är det extra roligt att bjuda in stockholmarna till en alldeles särskild maritim helg, säger Robert Olsson, överintendent för Statens maritima museer som bland annat driver Sjöhistoriska- och Vasamuseet.
Den 2 juni flyttar Götheborg till Skeppsbron och ligger där till och med nationaldagen. Både Briggen Tre Kronor och Götheborg avseglar på kvällen den 6 juni. Götheborgs besök i Stockholm är en etapp av Baltic Sea Tour som är Ostindiefararens omfattande expedition i Östersjön. Ostindiefararen lämnar hemmahamnen i Göteborg den 16:e maj för att segla till Stockholm via Norrköping. Därefter går seglatsen vidare till bland annat Helsingfors och Tallinn samt ett tiotal orter på den svenska ostkusten.
Foto:
Briggen Tre kronor af Stockholm. Fotograf: Olav Skogslund.
Länk: www.vasamuseet.se
Pressrelease: Båtagent har sedan den 14 maj fem mäklare på tre platser i Sverige: Stockholm(2), Göteborg (2) samt Skåne (1). Magnus Carlsson, Onsala, började i maj som en förstärkning av Båtagent i region Kungsbacka. (Halmstad-Särö). Magnus har en genuin seglingserfarenhet från såväl kappseglingsbanorna som Atlanten. I ungdomsåren kappseglade han jolle och senare i olika kölbåtsklasser bland annat 1-tonnare, Drake och J-24. Under senare år har det blivit mycket långsegling bland annat en ettårssegling Sverige – Västindien tur och retur med familjen.
Magnus är utbildad lärare (matte/fysik) och civilekonom. Genom arbete på varv och ett antal egenhändigt byggda båtar har han en bred teknisk kompetens med tyngdpunkten på el i båt. Detta intresse delar han med sig av under utbildningskvällar på båtklubbar.
Genom sin utbildning till båtchef i kustartilleriet har Magnus en gedigen nautisk kompetens med skepparexamen, radarcertifikat och maskinpraktik i bagaget. På senare år har även tillkommit kanalintyg och dykarcertifikat.
– Det är mycket glädjande att vi växt såpass fort och att vi kan fortsätta att växa. Jag är övertygad om att vårt arbetssätt där båtägaren kan använda båten under hela försäljningsperioden är helt rätt i dagens läge säger Båtagents vd Niklas Forsén och fortsätter.
– Kombinationen av vårt kunnande av marknadsföring på Internet och i specialtidningar och om båtar i allmänhet har väckt intresse för Båtagent hos såväl de som vill köpa som sälja båt.
Båtagent är mäklaren med samma arbetssätt som en fastighetsmäklare. Båtagent har inga andra uppdrag än säljares båt. Vi representerar inget speciellt varumärke eller agenturer vilket gör att vi helhjärtat kan gå in för uppdragsgivarens båt. Vi har heller inga bryggor, marinor eller fastigheter. I stället satsar vi hårt på marknadsföring, annonser och internetlösningar. Det innebär effektiv försäljning och snabba avslut.
Båtagent har varit verksamma i drygt tre år och har på den tiden gått från en mäklare i Stockholm till fem mäklare fördelade över landet. Under 2007 sålde Båtagent 48 båtar till ett samlat värde om ca 45 miljoner kronor. Under år 2008 är det budgeterat för minst 60 st sålda båtar till ett värde om ca 60 miljoner kronor.
Bildtext: Från vänster: Niklas Forsén (Mäklare STO), Magnus Carlsson (mäklare Kungsbacka), Caj Britschgi (mäklare GBG), Janne Hird (mäklare STO), Katarina Stareus (ekonomi). Erik Duvner (Skåne) saknas på bilden.
Länk: www.batagent.se
Pressrelease: Sjösäkerhetsföretaget CM Hammar satsar på konsumentmarknaden genom att köpa upp varumärket LifeSaver med tillverkning och alla rättigheter. LifeSaver består av en serie specialdesignade livbojar med många unika fördelar och används av bland andra Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS). Livbojarna distribueras via Watski och finns redan i handeln.
LifeSaver är en självuppblåsande livboj designad för att passa alla båttyper, stora som små. Med formen av en rugbyboll är livbojen smidig att förvara, snygg att se på och framför allt – lätt att kasta med längd och precision.
Så fort den hamnar i vattnet öppnas ytterhöljet och livbojen blåses upp automatiskt. Ytterhöljet är fäst i livbojen med en lina och fungerar sedan som drivankare, så att inte livbojen blåser iväg från den nödsatte. Andra viktiga fördelar är att livbojen passar människor av alla storlekar, även barn.
Den är lätt att fästa runt kroppen och smidig att simma med. Det är också enkelt att lyfta en person i bojen. Dessutom gör den gula färgen att livbojen syns tydligt i vattnet. Ytterhöljet är tillverkat av UV-beständig och slagtålig plast. Själva livbojen är tillverkad av samma tåliga material som används i uppblåsbara räddningsvästar.
När LifeSaver säljs direkt till båtägare fästs den enkelt vid pulpit eller andra räcken. LifeSaver levereras också till några av landets största båtbyggare. Precis som hos SSRS fälls den då diskret in i inredningen. LifeSaver har funnits på marknaden sedan 2006 och togs fram i samarbete med SSRS. Utgångsläget var att den traditionella ”hästsko-bojen” inte uppfyllde kraven på säkerhet.
Man bestämde sig för att producera en ny livboj där man åtgärdade svagheterna hos tidigare produkter. LifeSaver distribueras i Sverige, Norge och Danmark via Watski. CM Hammar har även inlett arbetet med att söka upp nya partners utanför Norden. CM Hammar är världsledande när det gäller säkerhetskomponenter för livflottar och räddningsvästar. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför högkvalitativa och innovativa produkter för en säkrare sjöfart.
Länk: www.cmhammar.com
För fjärde året i följd arrangeras världscupseglingen i matchracing Lysekil Women’s Match i Lysekil, 29 juli – 2 augusti, med Stena Bulk och Preem Petroleum som huvudsponsorer. Tävlingen är världens största matchracingsegling för damer med prispengar i storleksordningen 400.000 SEK. Nästa år, 2009, har Lysekil Women’s Match tilldelats VM-status, i konkurrens med stora seglingsmetropoler såsom amerikanska Newport och spanska Vigo, något som otvivelaktigt ytterligare höjer ribban på årets tävlingar.
Tolv av de högst rankade toppbesättningarna bjuds in och bland andra regerande världsmästaren fransyskan Claire Leroy tillsammans med danska Meldgaard Pedersen, tvåa på världsrankinglistan har anmält sitt deltagande. För Sverige kommer förra årets segrare Linda Rahm, Team Stena Bulk, samt Jenny Axhede och Anna Kjellberg att tävla, självklart med ambitionen att försvara de svenska färgerna.
”Tillsammans med Preem har vi tagit ett aktivt intresse i seglingarna i Lysekil sedan starten för fyra år sedan. I år är det dessutom andra året, som Stena Bulk specifikt sponsrar Linda Rahm med besättning, något som självklart är extra spännande eftersom Linda avgick med segern förra sommaren och därmed är titelförsvarare. Seglingarna har blivit en stor publiksuccé och vi ser fram emot några dagars härliga tävlingar”, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk AB.
”Vi har genom vår verksamhet en stark förankring i Lysekil och därför även ett naturligt stort engagemang när det gäller att stötta tävlingarna. Vi hoppas på lika stort intresse som under de senaste åren och önskar deltagare och arrangörer lycka till”, tillägger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB.
Matchracing
Tävlingsformen är den mest lättförståeliga formen av kappsegling – åtminstone för åskådarna. Två båtar möts åt gången och den som är först i mål vinner. Normalt seglar man två varv runt en bana som startar med kryss (motvind) och avslutas med läns (medvind) i mål. Hur snabbt banan seglas har alltså ingen som helst betydelse, utan det gäller att vara först i mål. Besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande.
Bilden:
Linda Rahm med besättning segrar i finalen före Marie Björling.
Helt nya Hallberg-Rassy 372 bygger på den stora framgången med Hallberg-Rassy 342, som sålts i över 220 exemplar på mindre än tre år. HR 372 med aktersittbrunn är i varje avseende en helt ny Frers-konstruktion och baserar sig inte på HR 37 med mittsittbrunn och ersätter inte heller HR 37.
Pressrelease:
Hallberg-Rassy 372 är en ny kustseglare med oceankapacitet. Jämfört med Hallberg-Rassy 37, är 372:an några cm längre, 5 cm bredare och har ett fylligare och bredare akterparti. Skrovdjupet är något grundare, medan kölen är lite djupare och lättare. Språnglinjen är mer uttalad. Båten har karisma.
Masten är 1,05 m högre. Det moderna segelplanet är lätthanterligt med ett stort storsegel och en något överlappande genuafock. Självslående fock finns som tillval. En kraftig mekanisk akterstagssträckare ingår som standard. Riggen är optimerad för bidevindssegling och har tre svepta spridarpar. Toppvanten går nästan ut i fotlisten och undervanten mot överbyggnaden, vilket ger en mycket smidig passage på däck. En gennaker kan föras mellan masttoppen och ett löstagbart bogspröt. Frers fartdiagram indikerar till och med ännu högre farter än för HR 40, som är en erkänt snabb båt.
Aktersittbrunnen är väl tilltagen och ratten är stor med 132 cm diameter. En direktlänksstyrning ger exakt seglingskänsla. Fallen leds dolda under överbyggnaden och hanteras av två vinschar på sittbrunnssargen, och inte som brukligt på de yttre kartborden. Detta möjliggör den Hallberg-Rassytypiska ”Knappseglingen” med elektriska fall- och skotvinschar, även med ett traditionellt icke-rullat storsegel. Det finns två rejält tilltagna yttre kartbord i teak.
Det finns inte mindre än fem stora skylights, alla flushmonterade så att glasytan ligger i nivå med överbyggnaden. Skylightsen till toa respektive akterkabin har mjölkfärgade glas, för att släppa in ljus, men medger ändå inte någon insyn.
Genuafockens rulle är monterad under däck. Trots det har man god sikt föröver vid segling samt riskerar inte att kladda ned seglet vid ankring på lerig botten. Även en elektrisk ankarvinsch kan monteras under däck. Avståndet mellan vinschen och stuvnivån för kättingen är avgörande för att kättingen blir självstuvande. Detta uppnås genom ett speciellt arrangemang av design och layout.
Under däck är inredningen rymlig och ljus. Det finns två skylights i salongen och även skjutluckan har ljusinsläpp. Alla sidofönster är öppningsbara och är för övrigt identiska i storlek med HR 54. Pentryt är väl tilltaget, U-format och sjögående. Pentryts arbetsyta är gjort av PlexiCore, ett kompositstenmaterial. Bägge sofforna i salongen är två meter långa. Det rymliga toalettutrymmet har ett separat duschutrymme med duschväggar i PlexiGlas. Det finns en våtgarderob i toalettutrymmet. Förpiken är osedvanligt rymlig. Kojen är 210 cm lång, 68 cm bred vid fotändan och 202 cm bred I huvudändan. Här finns också en sits, två byråer och två garderober. Även akterkabinen är generös, med en ovanligt bred dubbelkoj.
Motorn är väl tilltagen med 42 kW/55 hk och räckvidden under motor beräknas att vid 2/3 gaspådrag, 6 knop, vara 670 sjömil om man väljer en propeller med överväxel.
Båten visas på Düsseldorfmässan i januari 2009, men kan beställas redan nu för leverans till säsong 2009.
Länk: www.hallberg-rassy.com