nyhetstest

Sjöfartsverket fortsätter sin TV-satsning med ett nytt program och i en ny kanal. På söndag är det dags för första programmet. Klockan 18.30 i TV 8. Det ersätter det nedlagda Kasta Loss som visades under flera säsonger i TV4+.

I samband med nystarten byter de ansvariga både upplägg och programledare:

Agneta Engström är utomordentligt hemma i båt oavsett om den drivs med segel eller motor, kanske dock mest bekant med segelfarkoster, eftersom hon varit seglingsproffs i ett antal år. År 2000 tävlade hon med det svenska landslaget i OS i Sydney. Agneta gillar att meka med båtar, vilket är ganska ovanligt bland fritidsbåtägare idag. Agneta har jobbat som matte- och NO-lärare och en del av er har sett henne som programledare i Skrotslaget.

Angelica Torsslow har gått IHM – Institutet för högre TV-utbildning i Göteborg, men är också utbildad inom arkeologi. Hon har ett vetenskapligt intresse och är en dessutom en passionerad skidåkare. Angelica gillar fart och fläkt även på sjön och hennes specialitet i den marina världen är vattensporter av olika slag; från vattenskidor och wakeboard till skärmflygning efter båt.

Gustav Morin är en styv motorbåtsförare och en inte oäven seglare. (Han var en i besättningen ombord på Victory Challenge). Gustav har tidigare jobbat som redaktör och reporter på tidningen Båtnytt, med specialitet att köra högfartsbåtar. Han ser det som en viktig uppgift att göra båtlivet tillgängligt för allmänheten för en relativt blygsam penning.

Bland vårens reportage kommer du att se följande inslag:

– Plast-, aluminium. eller RIB-båt? Vilken passar bäst för mina behov?
– Baskunskap på sjön – Agneta dammar av våra grundkunskaper om sjövett inför säsongen.
– Båtturismen är ett måste för många kustkommuner. Angelica har gjort ett nedslag i Lysekil, som satsar hårt på turistnäringen, som är den näst största arbetsgivaren i bygden.
– På luffen i Stockholms skärgård. En utflykt i Stockholms skärgård i en katamaran som tack vare att den inte sticker många centimeter djupt kan ta sig in i de grundaste vikar.
– Vem älskar fyrar? Ett reportage om Stora Jungfrun i Söderhamns skärgård.
– Vattensport – att åka wakeboard, wakeskate, wakesurf, ringar m.m. blir allt populärare. Vi har testat några av de vanligast förekommande artiklarna.
– Båtbranschen – stockkonservativ….? Det har sannerligen inte hänt särskilt mycket på utvecklingssidan i båtbranschen de senaste decennierna. De flesta lösningar är desamma som de alltid varit.
– Navigation förr, nu och i framtiden. Ett reportage om navigationshjälpmedel från 1400-talet till en bra bit in i 2000-talet.
– Billigare båtliv. Entrébiljetten till båtlivet måste inte kosta sex- eller sjusiffriga belopp. Vi har kollat begagnatmarknaden och hittat tre utmärkta motorbåtar för 20 000:-, 25 000:- och 40 000:- och vi har provkört dem.

Europas största seglingstidning, Yacht från Tyskland, gör varje år en omfattande läsarundersökning. I år svarade 3 902 av de 180 000 läsarna, vilket får anses som en hög siffra, på undersökningens frågor. Många frågor ställdes. En av dem var: “Från vilket varv kommer din drömbåt?” Svaret var solklart: ingen annan kommer ens i närheten av Hallberg-Rassy. Jämfört med föregående år hade Hallberg-Rassy till och med dragit ifrån och ökat, medan de övriga i “topp fyra” hade minskat i popularitet.

I sommar kommer Kroatien och Grekland lysa vitt av vajande segel när Skandinaviens största seglats går av stapeln. Under tre veckor kommer över 800 studenter och unga synas segla i en armada på 90 båtar kring öarna i Medelhavet.

The Yacht Week, kallas veckan då studenter och unga från hela Skandinavien och Europa sammanstrålar för att segla och umgås.

De två studenterna bakom projektet Erik Biörklund och William Wenkel startade företaget The Yacht Week år 2006 med viljan att göra seglingssemestern tillgänglig för alla. ”Segling ska inte vara en lyxturism” menar dem. ”Det skall vara självklart för unga människor att åka till Medelhavet och segla en vecka på sin semester, även om man har lite pengar och aldrig har seglat tidigare”.

Sedan 2006 har de noterat ett stegrande intresset. Första sommaren deltog 254 personer från hela Sverige fördelat på 26 segelbåtar, sommaren 2007 hade antalet ökat till 500 personer fördelade på 57 segelbåtar och i år hoppas de kunna fylla 120 båtar totalt i både Grekland och Kroatien.

Hittills har seglatserna utförts i Kroatiska skärgården, med ön Split som utgångspunkt, men i år seglar de även i Grekland. Under veckan arrangeras aktiviteter så att de deltagare som vill kan träffas och umgås. Fokus ligger på musik och sommaren 2007 seglade rockbandet Teddy Bears Sthlm med och uppträdde. Inför 2008 finns flera av Sveriges kända band med på önskelistan men vilka som slutligen följer med vill Erik och William inte avslöja.

Inför sommaren har seglarveckan lanserats i hela Skandinavien och delar av Europa vilket gör den helt unik. ”Det kommer vara bred mix av nationaliteter, åldrar och språk som möts på våra båtar i sommar” avslutar Erik Biörklund.

www.theyachtweek.com

Nävekvarns Båtklubb har tillsammans med QSTAR investerat i en ny sjömack för bensin och diesel. Satsningen görs för att komplettera de senaste årens förbättringar som bland annat utökning av antalet gästbåtplatser och en modern serviceanläggning med toaletter, duschar och tillgång till tvättmaskin.

Med den nya sjömacken blir Nävekvarns Gästhamn komplett inför årets båtsäsong. Macken har också placerats så att även bilar kan utnyttja den, vilket är viktig för en liten ort som Nävekvarn, som under något år varit utan bensinmack.

Till årets båtsäsong fortsätts den lyckade satsningen med hyrbil. Nävekvarns båtklubb tillsammans med Hyrbilen i Nyköping AB erbjuder gästande båtresenärer att hyra bil, för att göra korta utflykter i närområdet, t.ex. till Nyköpings Hus eller Kolmårdens Djurpark.

I direkt anslutning till Nävekvarns Gästhamn finns Museet Aktersnurran, som på ett intressant sätt visar på aktersnurrans historik och utveckling. Vidare finns under sommaren turistinformation i museet, samt möjligheter att hyra havskajaker. Några hundra meter från gästhamnen finns också ortens lokala matvaruaffär Coop Nära.

Svensk båtindustri går på högvarv. Under 2007 såldes cirka 25 100 fritidsbåtar i landet vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2006. Den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön pekar åt samma riktning, uppåt. För många utställare blev det en rekordmässa vad gäller sålda och beställda båtar.

Båten mot strömmen? Ja det verkar så. Trots en skakig och vacklande ekonomisk oro i världen, med en svajig börs och fallande kurser, ser det ut som om båtbranschen kan hålla greppet om en fortsatt positiv utveckling. Det visar Nordens genom tiderna största båtmässa Allt för sjön, som gick på Stockholmsmässan 1 – 9 mars 2008.

– Vi kan konstatera att besökarna är mycket intresserade och beredda att lägga en hel del pengar på sitt båtintresse, vare sig det handlar om att köpa båt eller investera i olika tillbehör, berättar Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Ny hall
Med ökad efterfrågan på utställaryta kunde mässan öppna en ny hall, Victoriahallen, som fick namnet Suzukihallen eftersom det i hela hallen visades båtar, motorer och tillbehör från KGK Suzuki.

– Den nya hallen har slagit väl ut hos besökarna att döma av utställarnas rapporter, fortsätter Thomas Sandberg. Det är idel positiva tongångar, vilket känns skönt och Suzukihallen kommer att finnas med som en del av mässan även de kommande tre åren, efter att ett flerårskontrakt skrivits mellan Stockholmsmässan och KGK Suzuki.

Fler flerårsavtal
Intresset för flerårsavtal har väckts också bland andra utställare.

– Vi ser en tydlig trend mot flerårsavtal, säger Thomas Sandberg. Fler och fler inser fördelarna i form av ökad trygghet, enklare planering och möjligheter att styra sin marknadsföring bättre.

Rekordmånga utställda båtar
Årets upplaga av Allt för sjön samlade över 1 120 båtar, vilket är drygt tio procent fler än förra året. Det totala antalet besökare blev 108 421 jämfört med 2007 års besökarsiffra som stannade på 111 521.

– Vi är mycket nöjda med 2008 års besökarantal som stärker oss både inför höstmässan Scandinavian Boat Show 2008 och nästa års Allt för sjön, avslutar Thomas Sandberg. Nu håller vi tummarna för att sommaren 2008 blir fin och tar revansch på förra årets regn. Båtfolket är tåligt, men visst är det roligare med sol och värme.

Världens största skärgård inomhus
En av de lite udda nyheterna på mässan var ett 350 kvadratmeter stort sjökort över Stockholms skärgård som prydde golvet i entréhallen. Bakom idén med det gigantiska jättesjökortet stod det nybildade företaget Visit Skärgården, som samlar över 70 skärgårdsföretag, kommuner och andra organisationer verksamma i Stockholms skärgård. Det gemensamma målet är att marknadsföra skärgården som en destination och att inom två år förlänga säsongen med full beläggning i ytterligare en vecka.

Omkring två miljoner svenskar är ute i fritidsbåt varje år och båtlivet omsätter omkring 15 miljarder kronor.

www.alltforsjon.se

Lagom till båtmässan i Älvsjö släppte Bonnier Tidskrifter nu nyheten om sitt senaste magasin – Allt om Båtar. Det blir en tidning om motorbåtar för i första hand män mellan 25 och 50 som antingen redan äger båt och njuter av att vara på sjön, eller som längtar ut och har planer på båtköp.

– Vi ska göra en båttidning som är både roligare att läsa och innehåller mer användbar konsumentjournalistik än de tidningar som finns i dag, säger chefredaktören Martin Kreuger.

Det första 84-sidiga numret planeras till slutet av maj. När Allt om Båtar är etablerad väntas intäkterna i första hand komma från prenumerationer och i andra hand från lösnummer och annonser.

– Intresset för båtliv och försäljningen av båtar har ökat kraftigt under 2000-talet. Vi tror absolut att det finns intresse och utrymme för en ny båttidning – särskilt om den känns piggare än konkurrenterna som har funnits sedan 1970-talet, säger Martin Kreuger.

Själv är han 41 år och har varit hängiven båtåkare sedan sexårsåldern. Han har ägt ett tiotal motor- och segelbåtar i sitt liv, legat under båtskrov och fått bottenfärg i ansiktet de senaste 25 vårarna, seglat över Atlanten och renoverat både plast- och träbåtar i garaget.

Martin Kreuger är journalist och tidningsmakare sedan 20 år. Bland annat var han med och startade Metro som nyhetschef 1995 och var chefredaktör för ledarskapstidningen Chef mellan 2003 och 2006.

Genom att kombinera innovative design med de bästa materialen, har Gill gjort en flytväst som inte bara är bekväm utan även väldigt effektiv, för den aktiva seglaren. Compressor vest är framtidens flytväst, tillgänglig idag.

Gill Compressor Vest med sin design för extremt låg profil runt seglaren minimerar bulk och vinddrag vilket ökar komforten och rörelseförmågan. Med sin figurnära passform hålls västen också väldigt nära kroppen i vattnet så den kan ge maximal flytkraft.

Gill har reducerat lösa loopar och remmar för att minska risken att fastna med västen. Istället är midjebältet dolt i ryggen på västen och fästs på framsidan med snabbkoppling på vänster sida.

Godkänd som 50 Newton flytväst till ISO EN12402/5 standard, är detta med sin låga profil, futuristiskt designade flytplagg tillverkat i 3 mm neopren med lycrafoder. Varje flytblock är ergonomiskt formad och placerad i fodret för en nära, komfortabel och effektiv passform som rör sig med kroppen.

Gill Compressor Vest fick nyligen utmärkelsen ’special mention’ i kategorin ’Life Saving and Safety Equipment’ på METS DAME Awards.

www.gillmarine.com/se

Marineproof är ett nystartat företag som nu har lanserats på Internet. Marineproof riktar sig till fritidsbåtägare och erbjuder ett noga utvalt sortiment av funktionella produkter med hög kvalitet. En stor del av Marineproofs produkter är nya för den svenska marknaden och med det lilla företagets små omkostnader ger det att svenska båtägare får tillgång till ett exklusivt sortiment med låga priser.

Marineproof har knutit återförsäljaravtal med ett antal amerikanska båttillbehörsproducenter bland vilka kan nämnas Weaver industries som tillverkar är ett smart dävertsystem (Snap davits) för jollar utan armdävertens nackdelar.
Siteadressen är, www.marineproof.se

Effektiv och säker hantering är ett måste för alla som hanterar båtar. Det gäller såväl båtklubbar som företag i branschen. Förr handlade det bara om att få upp båtarna ur vattnet, men idag handlar det om en allt större hantering på land. Dyviks Marin har vi provat många lösningar, men ingen har varit så snabb och säker som med deras nya franska hydrauliska båtvagn från Mecanorem.

Vagnen hanteras enkelt av en man och hydrauliken lyfter vagnen rakt upp eller ner vilket innebär att båten ställs exakt på den plats där vagnen står.

Vagnen levereras fullt utrustad med stöttor för både motor- och segelbåtar, hydraulik och färdig att använda. Den finns i olika storlekar med kapacitet från 3 upp till 20 ton. Alla vagnarna går att använda för upptagning och sjösättning och direkt avställning på pallning. Priset för en 3 tons vagn komplett ligger på ca 100.000 inkl moms.

www.dyvik.se

Kommentarer

mattias boberg 15:16:04 2010-10-05

var kan mat köpa dessa vagnar
mvh mattias

Micke 09:46:35 2010-11-04

Hos dyviks varv.
www.dyvik.se

Navpoint Sweden tar över Northstaragenturen i Sverige. Northstar är en agentur med fina produkter som är både användarvänliga, har en tilltalande design och fullmatad med innovativa funktioner. Det blir ett bra komplement till Navpints tidigare varumärken, Lowrance & Eagle. www.navpoint.se

Varje år stjäls båtar och båtmotorer för över 200 Mkr, de flesta från hamnar med dålig bevakning. Därför lanserade försäkringsbolaget If under 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallat Säker hamn. Vid årets slut låg 22 000 svenska småbåtar i Säker hamn.

– Det är mycket glädjande att så många valt att gå med redan första året. Det räcker med ganska enkla åtgärder för att avskräcka tjuvarna. Certifieringen bidrar till att höja tryggheten för båtägare i hela landet, säger Matts René, båtexpert på If och initiativtagare till Säker hamn.
För att bli certifierad som Säker hamn krävs först och främst att hamnen ska ha bevakning på nätterna. Syftet med vakthållningen är att minska risken för båtstölder, det kanske största gisslet för båtägarna.
Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen nära åtta procent. Men talen är fortfarande höga, under 2007 anmäldes nästan exakt 6000 stulna båtar och båtmotorer. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls. Förra året stals båtar och båtmotorer för 200–250 Mkr, vilket är på samma nivå som året innan.
– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Matts René.
Det andra certifieringskravet är att hamnen ska vara skyddad mot öppen sjö och mot svall från utomstående båttrafik. Ett ytterligare kriterium är att hamnen ska ha kontroll över andrahandsuthyrningen av båtplatser.
– Båtklubbarna behöver ha en bra kontakt även med dem som hyr båtplats i andrahand. Anonymitet mellan båtägarna i hamnen är tjuvarnas bästa vän, säger Matts René.
Huvudvinsten för båtfolket med certifieringen är att risken för att få båten stulen eller skadad minskar när trygghetstänkandet förstärks. Dessutom får den som har sin båt i en Säker hamn 15 procents rabatt på båtförsäkringen hos If.
Totalt finns det 1000 hamnar i Sverige som är stora nog för att vara aktuella för Ifs säkerhetsmärkning. Här har omkring hälften av de cirka 300 000 småbåtar som finns försäkrade i Sverige sin hemmahamn. If är näst störst på den svenska båtförsäkringsmarknaden.

Stockholm är inte bara en vacker stad, den är också byggd på öar. Därför får Stockholm från i år ett eget kanotmaraton mitt i staden. Lördagen den 30 augusti går startskottet för Stockholm Kanotmaraton 2008 på Pampas Marina. – Äntligen ett kanotlopp mitt i stan! Sporten har vuxit enormt och vi väntar oss minst 500 paddlare mitt i city. Det kommer att bli en riktig publikfest, säger Ulf Öjebo, tävlingsledare.

Boston har det, Cape Town har det och Venedig har det. Ett kanotmaraton mitt i städerna, där hundratals tävlande tampas mot vågor och tid, med stränder och kajer kantade av publik. Nu är det alltså Stockholms tur.

Lördag den 30 augusti går starten för Stockholm Kanotmaraton 2008. Start och mål kommer att gå i Pampas Marina vid Karlbergs strand, ett stenkast från Karlbergs Slott och Karlbergskanalen. Banan kommer att gå utmed innerstadens promenader. Tävlingsledare är Ulf Öjebo och Mikael Jansson från Lidingö Multisport, som håller i arrangemanget.

– Det kommer att bli en mäktig syn med hundratals paddlare som drar iväg framför Karlbergs slott. Sista lördagen i augusti har folk kommit tillbaks till staden så det kommer att krylla av flanörer, släkt och vänner som hejar på, säger Ulf Öjebo.

Tävlingsbana mitt i Stockholm
För den ringrostige och den som vill ha en mysig paddeltur bjuds på en halvmara på 14 km, medan den som söker en större utmaning kan ge sig ut i en bana på 30 km. Följebåtar och en strandnära banläggning gör att säkerheten kommer att vara hög.

– En del vill bara ställa upp för att ha ett träningsmål, andra söker utmaningen. Men när man väl sitter i sin kajak kommer det att vara ruskigt inspirerande med alla andra tävlande runt omkring. Nu är det bara att anmäla sig, säger Ulf Öjebo.

Faciliteter och mässa i Pampas Marina
I Pampas Marina, som också är en gästhamn, finns alla faciliteter som duschar, sekretariat, parkering, restaurang med mera. I samband med Stockholm Kanotmaraton arrangeras också en Outdoor-, paddlings- och multisportmässa på Pampas Marina.

Arrangör och sponsorer
Lidingö Multisport har skrivit ett 3-års avtal med Point65, Sveriges ledande kajakföretag, som går in som huvudsponsor. Även PampasKajak, Sveriges ledande kajakbutik, Werner Paddles, Stadium samt PampasMarina går in som medsponsorer, vilket garanterar arrangemanget ekonomiskt fram till 2010.

Tävlingsbanan
Tävlingen går genom centrala Stockholm. Efter startskottet drar fältet iväg mot Tranebergsbron och efter att ha rundat Kungsholmen fortsätter paddlarna under Essingeleden och klämmer sig mellan Långholmen och Södermalm. Här kan flanörer heja fram paddlarna på armslängds avstånd. Riddarfjärdens ofta krabba vatten blir nästa utmaning för paddlarna med siktet inställt på Stockholms Stadshus. Och när kajakpaddlarna klämmer sig in i den vindlande och långa Karlbergskanalen är det dags för Kungsholmens och Vasastans invånare att heja fram fältet. Slutspurten går förbi det sagolikt vackra Karlbergs Slott där de nu slutkörda maratonpaddlarna kan se den hägrande målgången och lägga in sista växeln. Men för de ambitiösa väntar ytterligare ett varv runt Kungsholmen.

Anmälan till Stockholm Kanotmaraton 2008 görs till www.kanotmaraton.com

Nu kan du vinna en kanalresa längs Sveriges Blå Band – Göta kanal – genom att tävla med Båtliv. Hela tävlingen finns längre ned på den här sidan.

Mer information om resan längs Göta kanal: www.gotakanal.se

1:a pris
En resa på Göta kanal, Mem-Sjötorp ToR, med din båt.
Värde 5 100 – 9 800 kr.

2:a – 5:e pris
Boken ”Göta kanal-den blå vattenvägen genom Sverige”. Kanalens spännande historia tillsammans med en rik flora av råd och tips på vad man kan se och få uppleva, 160 sidor. Gullers Förlag. Värde 350 kr.

Fyll ifrågorna för tävlingen här nedan. Tävlingen pågår 1 februari – 15 mars. Vinnarna meddelas per E-mail och publiceras på denna hemsida och www.gotakanal.se Vinnarna står själva för eventuell vinstskatt.

En grupp av europeiska båtjournalister har utsett Jeanneau Sun Fast 3200 till Årets Båt 2008. Redan förra året utsåg den tyska seglingstidningen Segeln Sun Fast 3200 som den mest innovativa båten på marknaden.

Utmärkelsen till Årets Båt delades ut på den pågående båtmässan i Düsseldorf i Tyskland, som är Europas största båtmässa alla kategorier. Journalister från elva länder var med i juryn, bland andra Curt Gehlin från Båtnytt i Sverige.

Övriga tidningar som var representerade var Badnyt i Danmark, Voile Magazine i Frankrike, Fare Vela i Italien, Seilas i Norge, Swissboat Yachting i Schweiz, Waterkampioen i Nederländerna, Yacht i Tyskland, Yachting World i England, Yacht Revue i Österrike och Yate i Spanien.

Jeanneau Sun Fast 3200 vann klassen “European Yacht of the Year” för båtar på över 10 m. Båten har redan väckt stor uppskattning och 15 stycken är sålda till nästa Transquadra ocean race.

www.jeanneau.com

LeFant har tagit fram en ny högeffektiv giftfri bottenfärg som heter AllCoast. Färgen är helt giftfri och innehåller varken tenn eller koppar. AllCoasts beväxtningsskydd ligger på ett fysikaliskt verkande plan vilket innebär att färgen skapar en ogästvänlig miljö för målorganismer i vattnet, såsom till exempel havstulpaner och alger.

Färgen rekommenderas av tillverkaren till både västkusten och den känsliga och restriktiva östkusten, samt alla övriga vatten i Skandinavien. AllCoast helt vattenbaserad och innehåller inga lösningsmedel.

AllCoast sägs ge mycket bra skydd mot beväxtning på alla Sveriges kuster, effektiviteten är i nivå med de giftiga kopparfärgerna på västkusten!

Effektivitetstesterna av färgen har varit mycket omfattande. AllCoast har bland annat testats på östkusten, västkusten, i Nordsjön, längs norska kusten, i Medelhavet och i Stora barriärrevet i Australien. På alla ställen har färgen presterat utmärkt enligt tillverkaren och fick därför sitt namn.

LeFant AB, som utvecklar tillverkar och marknadsför LeFant Marine Line, är ett helsvenskt Stockholmsbaserat företag med mer än 30 års erfarenhet av att genom innovativt tänkande, skapa lättanvända, effektiva produkter för användare med höga krav och förväntningar.

AllCoast är skapat av samma företag som skapade VC17m.

www.lotrec.se

Biobränslen har hittills varit problematiska att använda till sjöss. Men nu lanserar Neste Oil andra generationens biobränsle med avsevärt förbättrade egenskaper. Volvo Penta är med i utprovningen och ser mycket positivt på bränslets framtid.

NExBTL (Next Generation Biomass to Liquid) är en produkt som utvecklats av det finska företaget Neste Oil. Det är ett nytt biobaserat dieselbränsle med kvalitet och prestanda som helt motsvarar, och till och med överträffar, traditionell fossil diesel. Bränslet kommer att kunna användas i alla dieselmotorer på precis samma sätt som vanlig diesel, utan behov av motorkonverteringar.

Problemet med dagens biodiesel (första generationen) är att motorerna behöver viss konvertering och att bränslet har begränsad hållbarhet. Fritidsbåtar har inte lika många gångtimmar som exempelvis personbilar eller lastbilar och risken för att bränslet helt enkelt härsknar (oxiderar) i tanken är mycket stor. Detta kan leda till att båtägaren tvingas renovera hela bränslesystemet. Volvo Penta avråder därför sina kunder att använda biodiesel som bränsle i sina båtmotorer.

Fältprovning i Stockholm
Men utvecklingen inom alternativa bränslen går för närvarande snabbt framåt och Volvo Penta har nu ingått samarbete med finska Neste Oil angående NExBTL.

Som en del i ett större EU-projekt kommer NExBTL att fältprovas på Waxholmsbolagets passagerarbåtar i Stockholm och dessa båtar är utrustade med Volvo Pentas dieselmotorer. Ingenjörer från Volvo Penta kommer att följa upp proven och bland annat studera emissioner och följa upp hur motorerna påverkas av bränslet. Projektet startar till hösten och kommer att pågå under tre år.

Tillgängligt för konsument
Tillverkningen startar nu hos Neste Oil och under hösten kommer det att vara i full produktion.

För att bränslet skall bli tillgängligt för båtägarna krävs att något av de stora oljebolagen tar upp det i sitt ordinarie sortiment på sina tankställen. Och sådana initiativ har redan tagits. Svenska OK/Q8 kommer under året att lansera ett dieselbränsle med 20%-ig inblandning av NExBTL.

Fler tillverkare än Neste Oil kommer också att producera andra generationens biobränsle, vilket innebär att det kommer att kunna finnas tillgängligt i avsevärda kvantiteter inom bara några år – antingen som egen produkt eller som inblandning i vanlig fossil diesel.

Volvo Penta stärker ytterligare sin position som världsledande inom drevmotorer. Det nya Aquamaticprogrammet innehåller världens starkaste dieselmotor för drev och världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor.

Dieselmotorer kopplade till drev är ett av Volvo Pentas allra viktigaste produktområden och här har företaget sedan många år marknadsledande positioner.

I takt med ett ökande miljömedvetande i båtbranschen ökar intresset ytterligare för dieselmotorer med drev. De tre motorserierna i Volvo Pentas program – D3, D4 och D6 – är alla helt elektroniskt styrda med sk common rail högeffektiva insprutningssystem. Emissionsnivåerna är låga och uppfyller såväl de europeiska RCD samt amerikanska EPA steg 2. Lika viktigt är effektiviteten i själva drivsystemet: Aquamaticdrev med motroterande propellrar, Duoprop, ger mycket hög verkningsgrad vilket i kombination med bränslesnåla dieselmotorer ger lägsta möjliga bränsleförbrukning och därmed emissioner. .

D4-300
Världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor ger 300 hästkrafter i ett mycket kompakt paket. Prestanda och installationsmått är båda jämförbara med s k big-block V8 bensinmotorer.
– Vi har tagit teknologin från 6-cylindriga D6-435, som lanserades ifjol, och överfört den till 4-cylindriga D4. Det är i huvudsak ett nytt topplock, nya injektorer och nya ventiler. Dessutom har
D4-300 en ny turbo och laddluftkylare, vidareutvecklad kompressor, ny motorstyrning samt helt nyutvecklade motorkuddar, säger Björn Säljö, produktplanerare på Volvo Penta.

Även när det gäller komforten har D4 tagit ett tydligt kliv framåt.
– D4 tar nu steget upp i en effektklass där det hittills bara funnits 6-cylindriga alternativ. Vi måste fullt ut matcha sexans mjuka gång och gör det med en balanserad grundkonstruktion, effektiv ljudisolering på kompressorn, integrerade balansaxlar samt de helt nyutvecklade motorkuddarna.

D4:ans kompakta yttre ger fördelar för båtbyggare och båtägare. Det blir möjligt att installera mer effekt på en begränsad yta, vilket ger mer utrymme över till passagerare eller last.

D6-370
Världens kraftfullaste dieselmotor med drev hade tidigare 350 hk, nu har den 370.
– Nya D6-370 bygger på samma motor som används till IPS500. Vi har optimerat motorn till
DPH- och DPR-dreven som anpassats till den högre effekten. Resultatet är minst sagt bra. I dubbelinstallation klarar den att driva en båt på drygt 10 ton i över 40 knop. Till snabba sportbåtar
i enkelinstallation ger den mycket bra prestanda med låg bränsleförbrukning, säger Björn Säljö.

D6-seriens andra modell har också uppgraderats, från 310 till 330 hk.

Powertrim assistant
Till diesel Aquamaticprogrammet finns ett brett urval tillbehör från Volvo Penta. Powertrim Assistant ger automatiskt båten bra gångläge för säkerhet och komfort. Fartegenskaper och bränsleekonomi blir också bättre med Powertrim Assistant.

Drevet trimmas i fem olika lägen som förinställs mot ett motorvarvtal. Det trimmas in maximalt under acceleration så att båten skall komma snabbt upp i planing och fälls sedan gradvis ut för att ge båten bästa, och mest bränsleeffektiva gångläge.

Tekniska data

D4-300
Vevaxeleffekt: 300 hk (221 kW)
Max vridmoment: 702 Nm (518 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 3,7 l (224 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 663 kg

D6-370
Vevaxeleffekt: 370 hk (272 kW)
Max vridmoment: 883 Nm (651 lbf.ft) vid 2000 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop eller för båtar med toppfart över 50 knop DPR Duoprop
Vikt: 770 kg

D6-330
Vevaxeleffekt: 330 hk (243 kW)
Max vridmoment: 810 Nm (598 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 750 kg

Kommentarer

Kenneth 20:48:52 2009-03-30

Hur mycket väger D3-an och passar den i en Nimbus 21DC 1987?

400 motorbåtar i test är den första stora sammanställningen över äldre och nyare motorbåtar mellan 17 och 59 fot. Boken ger beslutsunderlag för alla som drömmer och planerar att köpa båt, men den ger också en orientering av motorbåtsmarknaden för dig som vill få mer kunskap. Boken recenseras i Båtliv nr 2, som ges ut 28 mars.

Pressrelease från bokens förlag:

De elva båtkategorierna – cruiser, daycruiser, flybridgebåt, halvpla¬nare, hyttbåt, dubbelruff, högfartsbåt, kabinbåt, snipa, träbåt och walkaround – ger en god överblick, men också en uppfattning om den tänkta båttypen passar dig.

Nordiska, engelska och amerikanska modeller beskrivs med bak¬grund, inredning, utförande, uppbyggnad och köregenskaper. Här finns också uppgifter om tillverkare, tillverkningsår, antal byggda exemplar, motoralternativ, toppfart samt båtens mått, vikt och djup¬gående. Det här är fakta som annars kan vara svåråtkomliga i samlad form. Inredningsbilder och layoutskisser förtydligar bilden.

Alla de vanliga frågorna vid köp får svar i 400 motorbåtar i test:
• Vem byggde båten och varför?
• Hur är den byggd?
• Vilken motor sitter i båten och vad är toppfarten?
• Hur går den i sjö?
• Hur är båten planerad?
• Vilka svagheter har typen?
• Vilka fördelar har modellen?
• Hur är utförande och kvalitet?

Författare är Curt Gelin, uppvuxen i Göteborg, där båtintresset tidigt väcktes med seglingar på familjens SK 40, Miss Lona. Nu färdas han helst i sin Folkbåt eller i sin nyinköpta Fjord 19 Wing.

Som fristående båtskribent har Curts specialitet sedan 1970 varit tester av nya och begagnade motorbåtar samt segelbåtar. Han skriver regelbundet i olika media, men berättar framför allt i varje nummer av Båtnytt om sina intryck. Curt har tidigare skrivit 300 segelbåtar i test och 500 segelbåtar i test, utgivna på Nautiska Förlaget.

Pris 437 kr.

www.nautiskaforlaget.se

Många tappra kämpade på skridskor i ett snöigt Bothnialopp. Väderleken var inte optimal för skridskoåkning. Av de över 600 anmälda var det 474 som kom till start, Björn Dahlfors informationsansvarig för Bothnialoppet vill hylla deltagarna: – Det är imponerade att se alla som kämpat i snö och motvind och trots det håller uppe en glad min, för oss är det hjältar allihop så väl den förste som den som passerade mållinjen sist.

I blåst och snöfall genomfördes andra upplagan av Bothnialoppet, ett lopp som ska gå mellan Piteå och Luleå men i år har arrangörerna fått rita om banan två gånger på grund av väderlek och den uteblivna kylan.

– Vädret är inget vi rår över, vi hoppas att alla som startade är nöjda med allt utom vädret. Det är imponerade att se alla som kämpat väl, säger Björn Dahlfors.

Fjolårssegraren tog ny seger
Mikael Ronnle, från Luleå, var återigen först i mål i Bothnialoppet, på tiden 2 timmar 7 minuter och 11 sekunder. Vann damklassen gjorde Skellefteåtjejen Helena Gustafsson som kom i mål cirka en halv timme efter herrsegraren, sträckan man tillryggalagt vid målgång var 59 km.

– Det var kul att få försvara segern och att vara den som var jagad, men visst hade man stor press på sig, berättar Ronnle efter att ha tagit emot vandringspriset för andra gången.

Helena Gustafsson, segraren i damklassen är en ovan långfärdsskrinnare:

– Jag har bara tränat lite hastighetsskridsko och trodde att loppet skulle vara värre än vad det var. Man hade inte så stor koll på hur motståndarna låg till, men när jag gick i mål kändes det riktigt bra, säger hon med ett stort leende.

Ett varv
Vädret sög musten av många åkare och cirka tvåhundra av de startande valde att bara åka ett varv av de två. En som nöjde sig efter tre mil var Jan Zakariasson från Villands Vånga, i Skåne.

– Motvinden var jobbigt samt att isen var lite snöig, men jag är nöjd med min insats, säger en trött kämpe.

Rickard Skiöld från Arvidsjaur valde att fullfölja loppet och var helnöjd med sitt dagsverke. För att ta sig genom snö och blåst hade han en egen taktik för sin första skridskotur för året.

– Det är bara att stänga av hjärnan så känns inte kylan särskilt mycket.

Spridning bland deltagarna
Den stora majoritet av deltagarna kommer från Norrbotten men även många andra län är representerade i Bothnialoppet 2008, Västerbotten representeras av cirka 50 deltagare, men även mer långväga deltagare från södra och mellan Sverige, drygt 20 av deltagarna var hemmahörande i Stockholmsregionen och tio skridskoseglare kommer från Skåne, 14 deltagare har annan nationalitet än svensk.
– Det är roligt att loppet sprids över landet, vi hoppas på att det kommer fler från södra delarna av landet nästa år, säger Björn Dahlfors som är inriktad på att loppet kommer leva vidare:
– Självklart siktar vi mot 2009, har vi lyckats genomföra loppet med årets förutsättningar så bör vi klara av de mesta.

Bilden:
Många trotsade snö och blåst och kom till start i Bothnialoppet 2008. Foto: Henrik Lideberg.

Marindepån arbetar med lösningar som skall göra det bättre för alla båtkunder. I samband med båtmässan lanseras försäljning av kompletta och körklara båtpaket under varumärket Marindepån COMPLETE™. Samtidigt lanserar man en 5-årig motorgaranti för att ytterligare öka tryggheten för kunden.

Marindepån kommer att erbjuda de populäraste båtmodellerna som kompletta båtpaket under varumärket Marindepån Complete™. Dessa båtpaket är utformade med stor omsorg och innehåller det bästa valet av motor och tillbehör. Det finns tre starka fördelar för kunden med denna lösning:

• Vi vill kunna erbjuda båtpaket med hög och välanpassad utrustningsnivå till attraktiva priser. Genom mer rationell montering och strukturerade inköp kan kostnaderna hållas nere.

• Vi vill underlätta båtvalet och valet av utrustningen. Alla båtar vi säljer är av hög kvalitet och har goda sjöegenskaper. Genom att presentera komplett utrustade båtar kan mer fokus läggas på vilken modell som är det bästa valet för varje kund.

• Vi vill kunna erbjuda snabba leverenser även för båtar som beställs under säsong. Genom att erbjuda kompletta paket kan vi ha mycket av monteringsarbetet genomfört i förväg.

De flesta båtpaket som säljs under varumärket Marindepån Complete™ monteras i vår nya monteringsanläggning i Gävle redan under vintern och våren. ”Detta ger en ökad kvalitet eftersom båtarna kan monteras av dedikerad monteringspersonal under hela året utan tidspress. Processen tillåter kvalitetskontroll i flera steg” säger Jörgen Lundén VD Marindepån Produktion.

Dessutom kommer en stor del båtar att finnas färdigmonterade när säsongen startar och kan därmed levereras på kort tid. Monteringsanläggningen på 1.600 kvadratmeter ingår i Marindepågruppen och är beläget i de tidigare skeppsbyggnadslokalerna på Gävle Varv.

”När vi utformat Complete™-versionerna av varje modell så har vi utgått från den mångåriga erfarenhet som finns inom koncernen kring varje modell, motor och tillbehörsalternativ. Vi har sällan valt det billigaste alternativet utan försökt att hitta de bästa alternativen till rätt priser.”, säger Björn Sandhaag VD Marindepån. ”Därför har vi för tillbehören valt strategiska leverantörer som Garmin, DEFA, International och ABUS. De är alla marknadsledande inom sina områden så kombinationen blir oslagbar. Alla Marindepån Complete™-båtar är komplett utrustade för att sjösättas och användas direkt. Båtarna är utrustade med bottenmålning, klass 3 lås och kätting, startspärr, bultlås, förtöjningspaket och gps-plotter. Många är även utrustade med fler tillbehör som till exempel kapell, teak och dynsatser. Allt för att möjliggöra ett enklare och roligare båtliv för våra kunder.”

Dessutom introducerar Marindepån 5 års motorgaranti för alla utombordare och MerCruiser inombordare som vi levererar. Det är Marindepån själva som står för garantin bortom den som redan finns från tillverkaren. Den femåriga motorgarantin bygger på att kunderna låter serva sina motorer efter tillverarkarens rekomendationer på någon av våra fem serviceverkstäder. Detta leder till ytterligare fördelar för kunderna eftersom vi vet att en välservad motor nästan aldrig får problem. I förlängningen hoppas vi att detta även leder till att kunden får bättre betalt för sin produkt om han väljer att sälja den.

Marindepån bedriver idag marinförsäljning i Danderyd, Dalarö och vid Skanstull Marin i centrala Stockholm. I mars kommer bolaget även att öppna försäljning i Gävle. Försäljningen kommer att bedrivas i en stor utställningshall på Gävle Varvsområdet. Märken som kommer att finnas representerade är Bella, Bayliner, Jeanneau, Linder, Silver, TG, Uttern, Mercury och Honda.

www.marindepan.se

Kommentarer

Jimmie_sjolander@hotmail.com 07:19:44 2012-02-23

Hej jag har första tjing på en 37meters bilfärja som har två inredda lägenheter o div annat, det hör inte till saken det som ärrelevant är.. vart kan ja hitta en kajplats till denna? ja har inte köp den en eeftersom ja lä ju ha nånstans att stå med den först.. ja är inte så poåsjkig bara jag har tillgång till vatten och el.. helst om det går att ställa den någon stans mot en strand ed nosen in mot stranden.. eftersom det är transport hiss på den.. 🙂 HJÄLP MIG hitta båtplats till drömskeppet..MVH/Jmmie Sjölander

Marina organismer som växer på en propeller kan minska dess prestanda betydligt. De sänker motorns verkningsgrad, ökar bränsleförbrukningen och kan även ge upphov till ökat buller och vibrationer

Dessutom kan det vara tidsödande och besvärligt att ta bort beväxning från propellern. Hempels propellerprodukter är framtagna för att eliminera beväxning på propellrar och drev innan detta blir ett problem. Företagets beväxningshindrande sprayprodukter skyddar propellrar och drev snabbt och enkelt utan besvärliga metoder för att få jobbet gjort.

Hempels nya Prop Primer torkar snabbt, har utmärkt vidhäftningsförmåga och kan övermålas med alla typer av bottenfärger. Den praktiska sprayförpackningen gör den mycket enkel att applicera efter förbehandlingen av propellern. Det innebär att exponerade metallytor inte hinner missfärgas. Produkten är biocidfri och klibbfri på bara 20 minuter vid 20ºC.

Prop-Primer kompletterar Hempels Mille Drive, som är en välkänd och omtyckt bottenfärg för skydd av propellrar, drev, trimplan och bogpropellrar. Den finns i grått eller svart.

Produkten är avsedd att användas över nya spraybara Prop Primer, eller alternativt över Hempels epoxybaserade tjockskiktsfärg Light Primer. Mille Drive är liksom Prop Primer klibbfri på 20 minuter ved 20ºC. Båda produkterna finns i praktisk 500 ml sprayburk.

www.hempel.com

Nu finns Skärgårdsstiftelsens årliga rapport Levande Skärgårdsnatur ute. Det är en sammanställning av inventeringar och insatser för hotade djur och växter i Stockholms skärgård. I år visar rapporten bland annat att beståndet av skarv har ökat. – Ökningen av skarv har visat sig vara positiv för havsörnen som har hittat en ny näringskälla i skarvkolonierna. Dom fungerar som rena restauranger för havsörnarna, säger Karin Strandfager, miljöhandläggare på Skärgårdsstiftelsen.

Projektet Levande skärgårdsnatur har pågått i 22 år och fungerar som en väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och naturbevakare gör inventeringar av djur och växter i Stockholms skärgård och hjälper även till med transporter och bevakning inom flera nationella projekt. Resultaten sammanställs och utvärderas av medarbetande forskare och av Länsstyrelsen. Levande Skärgårdsnatur 2008 är en redovisning av resultat från förra årets inventeringar. I årets upplaga har skarven fått en central roll.

Skarven finns på 20 öar
Den första skarven i Stockholms skärgård i modern tid upptäcktes 1994 på ön Grän av en av Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och sedan dess har beståndet spridit sig till stora delar av skärgården. Den fiskätande sjöfågeln beskylls ofta för att gå hårt åt fisk i grunda kustvatten, men faktum är att ingen forskning tyder på att skarven påverkar fiskbestånden negativt. Däremot kan skarven vara ett problem för yrkesfiskare eftersom skarv kan äta upp en del av nätfångsten och även trassla in sig och drunkna i näten. Många upprörs även av hur skarvens basiska avföring gör att växtligheten dör på de öar som skarven häckar på.

– Man ska dock komma ihåg att det bara finns skarvkolonier på cirka 20 av Stockholms skärgårds 30 000 öar. Dessutom kommer växtligheten snabbt tillbaka när skarven lämnat kolonin eftersom avföringen innehåller massor med näring. Den konflikt som framför allt ska tas på allvar är just den som upplevs av yrkesfiskare. Det är också en anledning till att det nu finns skyddsjakt på skarv, säger Karin Strandfager på Skärgårdsstiftelsen.

Världens äldsta havsörn
I rapporten går att läsa om förra sommarens inventeringar av havsörn som visade att hela 35 havsörnspar i Stockholms skärgård lyckades med sina häckningar. Det är ett resultat som är i nivå med referensnivån från innan 1950, det vill säga innan miljögifter på allvar började påverka havsörnarnas fortplantning. Totalt producerade de kontrollerade paren minst 53 ungar.

Skärgårdsstiftelsens arbete med havsörnar ingår som en del i Naturskyddsföreningens “Projekt Havsörn”. Där bedrivs även ett internationellt ringmärkningsprogram för havsörn. Vid sommarens inventeringar återfanns en havsörnshona som ringmärktes som unge 1978. Därmed blev hon världens äldsta kända havsörn, som dessutom fick en livskraftig unge tillsammans med sin 25-åriga partner under häckningen 2007.

Några exempel på vad rapporten tar upp är:
Gråsälen fortsätter att öka i hela Östersjön, efter att ha varit nästan utrotad under 1970-talet. I Stockholms skärgård räknades 4300 sälar, vilket är en toppnotering sedan projektet började.

Berguvarna har fått ett uppsving efter flera dåliga år. Under sommaren 2007 ringmärktes 13 ungar, vilket är klart över det normala.

Blåstången återhämtar sig på många ställen. Inventeringar gjorda av tillsynsmännen visar att tången har kommit tillbaka på flera ställen där den tidigare varit försvunnen.

Sjöfågeln svärta fortsätter att minska. I år räknades det lägsta antalet sedan 1986. Även tordmulen minskar.

Antalet sillgrisslor var däremot högre än någonsin, efter bottenåret 2006. Dessutom hittades en 35-årig sillgrissla, vilken blev den äldsta av sin art någonsin i Europa.

Den rödlistade apollofjärilen har siktats på ett flertal öar i södra skärgården, medan den inte hittats alls i norra skärgården.

31 skräntärneungar har ringmärkts. Skräntärnan är en hotad art och omfattas av ett Åtgärdsprogram mellan 2007 och 2011.

För att ladda ner rapporten Levande Skärgårdsnatur, gå in på www.skargardsstiftelsen.se

Foto: Johan Ahlbom.

Kärchers pumpautomat BPP 4500/50 pumpar med full kraft vatten till hela huset då eget vatten används. Den förser exempelvis tvättmaskinen och toaletten med vatten, och kan med fördel även användas vid trädgårdsbevattning.

Pumpen startas automatiskt när vatten behövs och stoppar efteråt. BPP 4500/50 passar utmärkt för installation av vatten i sommarstugan eller i fritidshuset.
Kärchers pumpautomater tillgodoser alla typer av vardagliga vattenbehov till hushållet. Den låga ljudnivån gör det möjligt att placera pumpen centralt i huset. BPP 4500/50 har en hydropresstank som skapar en tryckutjämning, vilket gör att pumpen inte behöver starta/stoppa så ofta. Den har även enkel avluftning.

Alla nödvändiga funktioner finns inbyggda, som exempelvis förfilter och backventil, samt att start- och stopptryck är förprogrammerad (1,8-3,0 bar). ”Plug-and-go” gör pumpen klar att använda bara genom att ansluta in- och utgående vatten.

Motoreffekt: 1.200 watt
Sughöjd: 8 meter
Tryckhöjd: 50 meter
Pumpkapacitet: 4.500 liter/tim max.
Vikt: 18 kilo

Väderleksprognosen för helgen ser besvärlig ut: snö, mildväder och vind säger prognosen men det stoppar inte Bothnialoppet. – Vi ger inte upp, loppet ska genomföras, säger Kjell Skogsberg som är ban och säkerhetsansvarig för Bothnialoppet.

Isläget för Bothnialoppet ser bra ut och bara några mindre förändringar kommer att göras av bansträckningen.

– Isen är tjock men vi har haft lite problem med sprickbildning så vi har tvingast förändra banan lite grand. Det är inget som påverkar längden och vi hoppas att alla kommer att få en så bra skridskoupplevelse som möjligt, säger Kjell Skogsberg, ban- och säkerhetsansvarig för loppet.

Bothnialoppet trotsar den dystra väderleksrapporterna, som säger snö, milt och blåst, och arbetet med banan har pågått under hela veckan och gör även så i skrivandets stund.

– Våra plogare gör en fantastisk arbetsinsats som vi är mycket tacksamma för, det är härligt att de är hängivna och att de tror på projektet, säger Kjell Skogsberg.

Väderleksprognosen för söndag säger snö men det är inget som ska stoppa loppet.

– Vi har hyrt in en extra hyvel från Kiruna, så vi kommer ha två hyvlar, samt att vi har tillgång till flera olika fordon med snöskrapor och snöslunga. Håller väderleksprognosen i sig så kommer vi att underhålla banan medan loppet pågår.

Den förändrade bansträckningen har väckt frågan om återbetalning av startavgifter, budskapet från organisationen är nej.

– Det har kommit några förfrågningar om avanmälan men vi har gjort bedömningen att vi inte ska återbetala några startavgifter då loppet inte är inställt. Jag hoppas att de flesta av våra deltagare tycker att vi gör rätt som genomför loppet trots den otroligt märkliga vintern som sätter käppar i hjulen för oss, säger Björn Dahlfors, informationsansvarig för Bothnialoppet.

Det har varit tvära kast rörande Bothnialoppet 2008 och den varma vintern har ställt till det rejält för arrangörerna som trots allt kämpar vidare

– Med förutsättningarna som råder är det inte lätt att få en ekonomi i ett sånt här projekt, just är det bara att köra på, loppet ska genomföras, säger Björn Dahlfors.

Loppet växer
Bothnialoppets organisation spände bågen högt och satsade på 1000 deltagare i årets lopp, torsdagen innan loppet är strax över sex hundra anmälda.

– Vi var kanske lite rusiga efter fjolårets succé och vi kanske satte ett lite väl optimistiskt mål men deltagarantalet har växt och det är positivt och inspirerade, säger Björn Dahlfors som redan nu är har börjat planera inför nästa års lopp.

Bilden:
Snöslugorna gick för full under onsdagen och för att röja bort snö där banan ska gå.

Med fyra år på nacken har den ambulerande Sportfiskemässan hunnit bli ett väletablerat forum för Sveriges sportfiskare. Marknaden för sportfiske fortsätter att växa och när Sportfiskemässan öppnar den 11-13 april på Svenska Mässan i Göteborg dignar den av nyheter, sportfiskekunnande och upplevelser.

– Ambitionen har hela tiden varit att skapa en angelägen mötesplats för Sveriges alla sportfiske-entusiaster och vi kan nu bara konstatera att Sportfiskemässan blivit en succé. Monterförsäljningen har gått oerhört bra och mässan har varit slutsåld sedan länge. Nu finputsar vi på det breda aktivitetsprogrammet och ser fram emot en härlig mässa i april, berättar projektledare Eva Andbert.

Ett axplock ur besökaraktiviteterna är;

Göteborgskomikern Per Fritzell inviger Sportfiskemässan fredagen den 11 april kl. 12.00 med
sportfiskesång
Dagliga modevisningar där de stora grossisterna presenterar säsongens trendigaste och mest
funktionella plagg för fiske och fritid
Föredrag och bildvisning med Per-Ola Johannesson, Arktiska fiske- och vildmarksäventyr
Inspireras av professionella flugbindare som bland annat Paul Little och Helén Kensby
Flera kastbanor med kastuppvisningar av professionella flugfiskare bl. a. Gunnar Rask Nielsen
och Gary Loomis
På utställningen “Nyhetstorget” presenteras de senaste sportfiskeinnovationerna i branschen.
Besökarna kan här rösta fram The gear of the year.
På Rullakuten erbjuds besökare hjälp och råd med sina rullar från Shimano och Ambassadeur
För mässans yngre besökare, 7-12 år, arrangeras Sportfiskeskolan med fiskemetoder, fiskarter,
knutar, tackel och sportfiskeetik på schemat.
Dragbassäng, karpbassäng
Sportfiskemässan vänder sig till såväl nybörjaren som den professionelle utövaren och har ambitionen att vara en dynamisk och lärorik mötesplats för alla sorters sportfiskare. På Sportfiskemässan deltar branschledande leverantörer och återförsäljare av sportfiskeutrustning tillsammans med skolor, föreningar, guider, destinationer, fiskevårdsprojekt mm.

www.sportfiskemassan.se