nyhetstest

Fredagen 2 maj levererades det första av tre nya flygplan till svenska Kustbevakningen vid en ceremoni i Toronto i Kanada. Leverantören Field Aviation överlämnade KBV 501, ett plan av typen DASH 8 Q300, till Kustbevakningen och en symbolisk nyckel till Kustbevakningens generaldirektör Hans Lindqvist.

Bland de som deltog vid det högtidliga tillfället var också Sveriges ambassadör i Kanada Ingrid Iremark, ordföranden i Field Aviations moderbolag Richard Hunting, projektledaren vid FMV Philippa Boman och Kustbevakningens projekansvarige tekniska direktören Åke Dagnevik. Som hedersgäst och blivande fadder till flygplanet deltog också Mats Sundin, svensk lagkapten i Toronto Maple Leafs.

– Mats är ju en av de största hockeyprofiler vi har i Sverige. Han är kanske ännu större här i Toronto där han spelat i många år och där man också bygger våra nya flygplan. Han är en mycket populär representant för Sverige och har stort intresse för sjöliv, fiske, natur och miljö. Därför tycker vi det är mycket roligt att han ville vara med här och åta sig det symboliska fadderskapet, säger chefen för Kustbevakningsflyget Lars Franzén.

– Det känns otroligt bra att snart kunna starta resan hem till Sverige i vårt nya flygplan. Det är efterlängtat och kommer att betyda mycket för Kustbevakningens förmåga att övervaka farvattnen runt Sverige i framtiden. De nya flygplanen är utrustade med den absolut bästa tekniken för spaning, övervakning och räddningstjänst och detkommer att innebära väsentligt ökad förmåga till upptäckt, dokumentation och räddningsinsatser, säger Lars Franzén.

Torsdagen den 8 maj kl.1300 landar KBV 501 på Stockholm Skavsta flygplats. Även här kommer en ceremoni att genomföras med representanter för Kustbevakningen och inbjudna gäster, däribland representanter från leverantören. De övriga två flygplanen beräknas anlända till Sverige inom några månader.

Länk: www.kustbevakningen.se

Det svenska miljöteknikföretaget Ekomarine har tecknat avtal med återförsäljare i Finland. Den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula säljs nu på den finländska marknaden av företaget Aquastore.

För några månader sedan lanserade Ekomarine färgen Neptune Formula i Sverige. Färgen bygger på företagets patenterade teknik för att skydda mot marin beväxning på båtbottnar utan att använda gifter.

– Intresset för färgen är större än vi väntade oss, så här första säsongen, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Att vi börjar sälja Neptune Formula i Finland är en framgång. Dessutom finns färgen redan tillgänglig hos dubbelt så många svenska återförsäljare som vi planerade för. Intresset för färgen grundar sig framförallt i att många båtägare efterfrågar ett miljösäkert alternativ till giftfärgerna.

– Det är roligt att kunna vara en föregångare när det gäller att erbjuda miljötrygga alternativ, säger Erkki Aaurinkoski, försäljningschef på Aquastore i Finland. Som återförsäljare har vi märkt att miljöintresset bland båtägare är stort, så det är viktigt att kunna möta den efterfrågan.

Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och skyddas även i bland annat EU, USA, Japan och Sydkorea. Företaget bygger sin teknik på upptäckten att en naturlig bakteriefilm skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet som avskräcker bland annat havstulpaner.

Länk: www.neptuneformula.com

Både Björn Hansen i Alandia Sailing Team och Magnus Holmberg, Victory Challenge, tog sig till semifinalen i VM-seglingarna i Vitoria i Brasilien. Nu möter de varandra i den andra semifinalen på lördagen. Och därmed är också en svensk klar för att segla finalen i årets första VM-deltävling i World Match Racing Tour.

– Vilken kanonstart på året. Vi lyckades riktigt bra i starterna och kunde hålla farten genom båda racen, kommenterar Björn Hansen efter sin hyggligt komfortabla 2-0-seger i kvartsfinalen mot dansken Peter Wibroe.

Det blev Hansens andra raka seger mot Wibroe, som han även slog i serieseglingen.

Magnus Holmberg slog Mattias Rahm i den andra kvartsfinalen med två raka segrar. Rahm gjorde en felmanöver i den andra flighten, och fick ett straff som Holmberg förvaltade till sin fördel.

Det var ännu inte klart vilka två andra team som möts i den andra semifinalen. Men klart är att en svensk kommer att segla finalen i årets premiärtävling i VM för Matchracing.

Foto: Dan Ljungsvik.

Länk: www.brasilsailingcup.com

Nu kan du hålla koll på båtvädret direkt via Båtlivs hemsida. Genom ett samarbete med SMHI får du snabb och konkret information om båtvädret i just det område som du är intresserad av. Du når båtvädret genom att trycka på länken till vänster på den här sidan.

Jonas Andersson skrällde till ordentligt vid årets första Formel 1 race, genom att vinna tävlingen i Qatar för en månad sedan. Det var första gången på 10 år som en svensk vunnit i Formel 1. Nu till helgen körs säsongens andra deltävling i Portimao vid Algarve kusten i Portugal. Här får Jonas sällskap av fjolårets bäste svensk i F1, Pierre Lundin. Det blir en högintressant racerbåthelg.

Jonas Andersson gjorde en storstilad insats i Qatar. Han var snabbast under tidsträningen, hade loppets snabbaste varv och vann så också tävlingen. Det var klass på den vinsten. Det ger dock inga garantier för fortsatta framgångar. Regerande världsmästaren Sami Seliö som vunnit två av de tre senaste F1 loppen blir livsfarlig liksom superstjärnan Guido Cappellini. Italienaren har vunnit 9 VM titlar och kommer nu med en ny båt. Hans företag DAC bygger de flesta båtarna i F1, nu kommer han med en ny generation av dessa båtar. Den ska vara något längre och stabilare i gången. Cappellini har vunnit sju gånger i Portimao, han vet vad som krävs. En annan storfavorit är Emirat teamets Al Qamzi som ledde premiärloppet i Qatar när hans motor lade av. Det finns en rad stora utmaningar för Jonas, som under fjolåret var snabb i många tävlingar och tidsträningar. Men ifjol var han också den förare som fick bryta mest för motorhaverier. Nu hoppas Jonas att vinterns idoga arbete ger fortsatt resultat i form av en hållbarare maskin. Dessutom har han tränat upp sin fysik på ett helt annat sätt än tidigare.

Eskilstuna förare Pierre Lundin gjorde en fantastisk säsong ifjol. Var tillförlitligheten själv och knaprade åt sig poäng i rader av race. Det slutade på en sensationellt stark fjärdeplats totalt. Över alla förväntningar. Ifjol körde Pierre för ett italienskt Comparato team. Det fungerade alldeles utmärkt. Ett problem inför årets säsong var dock att teamet fordrade mer i betalning i år, något som Pierre trots en sällsynt fin marknadsföringskampanj hade svårt att nå upp till. Nyligen så fick Pierre dock en förfrågan från ett fransk-kinesiskt team om styrningar i år. Den kinesiske föraren lyckades ifjol inte så väl och fick inte med sig några VM poäng. Kina teamet var stolta över sin inhemske förare, men man ville ha resultat också. Därför gick budet nu över till Pierre Lundin som villigt tackade ja. En poäng i historien är att Lundin och Kina föraren i fjolårets avslutning krockade kraftigt ihop. Det renderade två gula kort till Kinesen. Nu får Pierre sätta sig i den. Den båten är också modernare än den båt Pierre körde till sig sin 4:e plats med! Pierre har också lite blandade känslor inför Portimao. För några år sedan så rullade han kraftigt runt just här, vilket medförde att han ådrog sig en ryggskada som medförde ett drygt års tävlingsuppehåll. Nu är dock Pierre Lundin tillbaka, med bättre fysik en fantastisk fokusering på sin körning och nu med bättre material än någonsin i Formel 1.

På lördag körs trädning och tidsträning i Portugal, medan Grad Prix loppet startar på söndag (4 maj) eftermiddag.

Länk: www.svera.org

Om tre månader, närmare bestämt den 29 juni, går starten för årets upplaga av Eurocard Gotland Runt utanför Sandhamn. Som vanligt blir tävlingen en av seglingsvärldens stora fester – och en av världens absolut största havskappseglingar alla kategorier.

Redan 90 dagar före starten och i början av den officiella anmälningstiden, kan tävlingsledningen se klara tecken på att intresset för den klassiska regattan, som nu anordnas för 49:e gången, ökar. Ett fyrtiotal båtar finns redan på startlistan och antalet förfrågningar är betydligt större än i fjol. Då samlade Eurocard Gotland Runt 246 båtar och drygt 2000 aktiva deltagare, och tog ett stort steg mot de gamla rekordsiffrorna från 70- och 80-talen.

– Det är roligt att se hur intresset för Eurocard Gotland Runt stadigt ökar igen, säger Fredrik Feldreich. Det är ett tecken på att seglingen är på ordentlig frammarsch, både som miljövänlig fritidssysselsättning och som en sport som utnyttjar den mest förnyelsebara av alla energiformer, vindkraften. Vi kanske aldrig får se de stora startfälten från Gotland Runts rekordår, men allt tyder på att ett av världens största seglingsarrangemang går mot en ny storhetstid. I dag är de tävlande båtarna så mycket större och kräver fler besättningsmän än förr i tiden. Vårt mål är därför en hygglig ökning av antalet yachter och en betydande ökning av antalet seglare.

Precis som i fjol seglas årets upplaga av Eurocard Gotland Runt på fem banor, Bana Alfa 567M, Bana Bravo 446M, bana Charlie 361M och bana Delta 309M.
Bana Classic Yacht Baltic Race på 177M seglas av de klassiska båtarna, som inte rundar Gotland utan vänder vid Salvorev, norr om Gotland.

Årets tävling seglas i nio olika samlingsklasser, ORC International, ORC Club, Grand Open, IRC, LYS, Swanklassen, Multihull 30 och 60 samt Classic Yachts. Dessutom seglas European Gotland Runt i ett antal entypsklasser om minst tio båtar i varje klass.

Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard.

Länk: www.ksss.se

Bilden är tagen under Gotland Runt 2004. Foto: Fredrik Forsman.

Varje sommar besöker miljontals personer Stockholms skärgård. Många av dem övernattar hos någon bed & breakfast-värd. Och nu är den här, den kompletta guiden för boende i skärgården – katalogen Bed & Breakfast. – Bed & Breakfasts popularitet beror på att den gör Stockholms skärgård tillgänglig för alla. Det är billigt, personligt och mysigt att övernatta hos en bed & breakfast-värd. Dessutom får man som en personlig guide till området, säger Mats Wåhlin, projektledare på Skärgårdsstiftelsen.

I Stockholms skärgård går det alltid att få tak över huvudet. I Bed & Breakfast-katalogen finns 564 sängplatser hos 80 värdar utspridda mellan Singö och Landsort samlade.

I årets katalog är det Roslagen som ökar mest, nu finns en fjärdedel av alla bed & breakfast-värdar i norra skärgården.

Den numer klassiska Bed & Breakfast ges för femtonde året ut av Skärgårdsstiftelsen och Waxholmsbolaget. Här finns en kort beskrivning om varje boende och området, information om pris, hur man tar sig dit, vilka språk värden talar, om det går att hyra även under vintern samt kontaktuppgifter. Dessutom anges om det finns cykel-, båt- eller kanotuthyrning och liknande.

Bed & breakfast, eller rum och frukost, är en enkel form av skärgårdsturism.

– Vad du har att vänta sig är en säng, tak över huvudet, ett vänligt bemötande och frukost – serverad eller egengjord, säger Mats Wåhlin.

Allt fler besökare under våren

Kerstin Öhman Moberg är bed & breakfast-värd på Nämdö. Hon tar emot gäster året om och har de senaste åren märkt ett ökat intresse även utanför högsäsong.

– Under sommarsäsongen har det alltid varit fullbokat, men på sistone har intresset för helgvistelser även nu under våren ökat. De som kommer är allt från par, grabb- och tjejgäng till sportfiskare och människor som bara längtar efter en helg med tystnad och lugn, säger Kerstin Öhman Moberg.

I Bed & Breakfast finns även alla vandrarhem och hotell i Stockholms skärgård samlade. Tillsammans med bed & breakfast-värdarna blir det mer än 1800 sängplatser ute på öarna. Lägg där till skärgårdens alla campingplatser, som också finns listade.

Skärgårdsnatur 2008 – med fakta om Skärgårdsstiftelsens kulturbyggnader

De som ska ut i skärgården behöver självklart också information om vad som finns där. Skärgårdsnatur 2008 innehåller information om Skärgårdsstiftelsens områden, om natur- och gästhamnar, krogar och utflyktsställen. Här kan läsaren också få veta lite mer om sälar, havsörn och skarv och om Skärgårdsstiftelsens naturvårdsarbete.

Nytt för i år är avsnittet om några av de kulturbyggnader som Skärgårdsstiftelsen förvaltar. Där står till exempel om 1700-talsfyrarna på Örskär och Grönskär, Simesgården på Arholma,
Utö kvarn, doktorsvillan ”Kongo” på Fejan med mer.
Guideboken Skärgårdsnatur är rikt illustrerad med inspirerande foton från några av Sveriges mest erkända kustfotografer.

Bed & Breakfast och Skärgårdsnatur delas ut gratis på Skärgårdsstiftelsens områden, i gästhamnar och turistbyråer, Waxholmsbolagets terminaler, Sverigehuset och genom Skärgårdsstiftelsens kansli. De går även att ladda ner digitalt från www.skargardsstiftelsen.se

Både Björn Hansen i Alandia Sailing Team och Magnus Holmberg, Victory Challenge, tog sig till semifinalen i VM-seglingarna i Vitoria i Brasilien. Nu möter de varandra i den andra semifinalen på lördagen. Och därmed är också en svensk klar för att segla finalen i årets första VM-deltävling i World Match Racing Tour.

– Vilken kanonstart på året. Vi lyckades riktigt bra i starterna och kunde hålla farten genom båda racen, kommenterar Björn Hansen efter sin hyggligt komfortabla 2-0-seger i kvartsfinalen mot dansken Peter Wibroe.

Det blev Hansens andra raka seger mot Wibroe, som han även slog i serieseglingen.

Magnus Holmberg slog Mattias Rahm i den andra kvartsfinalen med två raka segrar. Rahm gjorde en felmanöver i den andra flighten, och fick ett straff som Holmberg förvaltade till sin fördel.

Det var ännu inte klart vilka två andra team som möts i den andra semifinalen. Men klart är att en svensk kommer att segla finalen i årets premiärtävling i VM för Matchracing.

För mer information om VM i Matchracing och Brasil Sailing Cup, kontakta Lars-Ola Nordqvist, Presschef Match Cup Sweden, 070-689 11 20, lars@comvision.se, eller besök www.brasilsailingcup.com, www.worldmatchracingtour.com och www.matchcupsweden.com

Den 25 april uppvaktades miljö- och fastighetsborgarråd Ulla Hamilton (m) av representanter från Skärgårdsstiftelsen. Stiftelsens ärende var att bekräfta sitt intresse för att överta de markområden på Södertörn som Stockholms stad planerar att sälja. – Vi vill säkerställa att allmänheten också i framtiden kommer att få tillträde till de populära naturområdena runt Häringe och Hammersta, säger Raymond Svensson, ordförande för Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård och har uppdraget att göra skärgården tillgänglig för alla. I verksamheten ingår att främja utvecklingen av friluftsliv, rekreation, kultur, turism och dessutom att verka för en levande skärgård.

För att förhindra att Stockholms stad säljer ut områdena i Hammersta och Häringe till privata intressen vill nu Skärgårdsstiftelsen att marken överlåts till dem.

Utför stora naturvårdsinsatser

Skärgårdsstiftelsen förvaltar sedan 1998 redan områden i Häringe och Hammersta, där de arrenderar ut två jordbruk. Gårdarna håller genom sin verksamhet landskapet öppet och varierat. Dessutom utför arrendatorerna, enligt avtalet med Skärgårdsstiftelsen, omfattande naturvårdsarbeten på de delar av gårdarna som är naturreservat, till exempel fågelområdet Bobäcken i Häringe.

Jordbruken riskerar gå omkull

Betydande delar av de två gårdarnas åker-, skogs- och ängsmark ligger dock på de delar som ägs och utarrenderas av Stockholms stad. Det är de som nu planeras säljas ut. En försäljning innebär att det kan komma att byggas till exempel bostäder eller golfbanor på marken, och att den därmed inte längre blir tillgänglig för allmänheten. Om marken säljs minskas även odlingsmarken för gårdarna väsentligt, vilket får ekonomiska följder.

– Gårdarnas nuvarande storlek är en förutsättning för att de ska kunna gå runt ekonomiskt – och därmed för att Skärgårdsstiftelsen ska klara av att utföra naturvårdsarbetet i naturreservaten i Häringe och Hammersta, säger Raymond Svensson.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av 21 000 vänner. www.skargardsstiftelsen.se

Bilden:

Rågskär. Foto: Johan Ahlbom.

Klas Hjelm, naturvårdschef på Naturskyddsföreningen får Artdatabankens naturvårdspris för 2008. Han får det får sin mångåriga kamp för naturvård och biologisk mångfald.

Klas Hjelm har arbetat på Naturskyddsföreningens kansli i 35 år. Han är en välkänd profil i naturvårdssverige. Det senaste åren har fokus legat på biologisk mångfald och arbetet med att se till att arter skyddas i hav och på land.

– Klas mångåriga erfarenhet är en viktig kraft i miljösverige och hans stora engagemang för naturvården driver Naturskyddsföreningens arbete framåt och jag är mycket glad för att han nu fått denna uppskattning, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

Prismotiveringen från Artdatabanken lyder:
“Med en mild men bestämd framtoning är Klas Hjelm en kraft i svensk naturvård. Med ödmjukhet och lyhördhet för andras åsikter har han gjort enastående insatser för att bevara den biologiska mångfalden i Sverige och internationellt. Som drivande person i Naturskyddsföreningens rikskansli sedan 35 år är han en ivrig förkämpe för naturvården på gräsrotsnivå och förkroppsligar tesen ’tänk globalt, verka lokalt’.”

Bilden:
Klas Hjelm och miljöminister Andreas Carlgren vid utdelningen av ArtDatabankens naturvårdspris 2008.
Foto: Tommy Westberg

Svenska seglarna Magnus Holmberg och Björn Hansen är med tre segrar var på väg mot kvartsfinal i VM i Matchracing i Brasilien, den första deltävlingen i World Match Racing Tour, där även Match Cup Sweden ingår. Den tredje svensken Mattias Rahm har två segrar och två förluster efter två dagars seglingar.

Efter två segrar första dagen vann Björn Hansen, som seglar för Alandia Sailing Team, över den skicklige matchrace-veteranen, italienaren Paolo Cian i team Shosholoza, som leder gruppen med fyra segrar. Björn gjorde en fräck startmanöver och smet förbi Cian redan vid startbojen och behöll sedan ledningen in i mål.
Men i mötet med sin landsman Mattias Rahm, taktiker på America’s Cup-båten Victory Challenge, fick han sin första förlust.

– Vi hade ändå bättre fart i båten idag än igår, så det känns bra inför fortsättningen, sa Björn Hansen.
Magnus Holmberg, Victory Challenge, vann tre raka matcher på tisdagen, men de lätta vindarna omöjliggjorde segling andra dagen i Grupp A, de ska istället seglas idag om vädret tillåter.

Både Björn Hansen och Magnus Holmberg, liksom Paolo Cian och världsmästaren Ian Williams, ligger i topp i sina grupper och ser nu ut att gå mot kvartsfinal i den första deltävlingen i VM i matchracing, där den svenska deltävlingen Match Cup Sweden avgörs i Marstrand 30 juni – 6 juli.

Resultat VM i Matchracing, Brasil Sailing Cup efter dag 2:

Grupp A (oförändrat från dag 1):

Ian Williams, Team Pindar 3-0
Magnus Holmberg, Victory Challenge 3-0
Torvar Mirsky, Mirsky Racing Team 2-1
Adam Minoprio, Emirates Team New Zealand, BlackMatch Racing 1-2
Daniel Glomb, Team Bravissimo 0-3
Juan Grimaldi, Tag Heuer Sailing Team 0-3

Grupp B

Paolo Cian, Team Shosholoza 4-1
Bjorn Hansen, Alandia Sailing Team 3-1
Mattias Rahm, Stenna Bulk Sailing Team 2-2
Henrique Haddad, Giant Sailing Team 2-3
Peter Wibroe, Wibroe Sailing Team 1-3
Pierre Antoine Morvan, Equipe de France espoir de match racing 1-3

Länk: www.brasilsailingcup.com

Länk: www.worldmatchracingtour.com

Länk: www.matchcupsweden.com

Genom köpet av finska Paragon stärker Nimbus sin position ytterligare som en av Nordens ledande motorbåtstillverkare.

Paragon är en ”sport-utility” båt och har med sin nyligen lanserade 25-fotare rönt mycket stor uppmärksamhet i branschen och bland kunder. Den har också utsetts till ”Boat of the Show” på båtmässan i Helsingfors och fått stor uppmärksamhet i press och TV.

Med sin unika design och produktegenskaper kompletterar 25-fotaren, och kommande större modeller, Nimbus befintliga modellprogram. Paragon arbetar med flera större modeller som befinner sig i olika stadier i utvecklingsprocessen.

…”Paragon har ett motorbåtskoncept med mycket spännande egenskaper som vi inte sett hos någon annan tillverkare. Genom köpet av Paragon kan vi snabbare erbjuda en attraktiv produkt i ett segment som vi vill etablera oss inom samtidigt som vi kan fullfölja vår offensiva produktutveckling inom våra befintliga segment.”, säger Lennart Svantesson, Nimbus Boats.

…” Nimbus är med sitt stora båtkunnande, kvalitet, produktionskapacitet och stora återförsäljarnät den bäste ägaren till det starkt växande Paragon. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Nimbus och fortsätta utveckla de kommande Paragonmodellerna”, säger Sakari Mattila, grundare av Paragon Yachts Oy.

Nimbuskoncernen är Skandinaviens ledande tillverkare av fritidsbåtar. Koncernen har drygt femhundra anställda fördelat på sex fabriker och omsätter cirka en miljard kronor. Huvudkontoret finns i Göteborg. Varumärkena inom koncernen inkluderar Nimbus Boats, Maxi Yachts, Ryds, och Storebro.

Länk: www.nimbus.se

NEC ShieldPRO är en bärbar dator som kombinerar bra prestanda, utmärkt ergonomi och låg vikt med en ruggad design som tål extrema temperaturer, stänkande vatten och hårda stötar. NEC ShieldPRO utvecklades ursprungligen som ett verktyg för serviceorganisationer som tar med sig sina datorer ut i de allra svåraste väder- och miljöförhållandena, men som samtidigt kräver absolut pålitlighet.

Marknaden för så kallade ruggade bärbara datorer växer snabbt. Allt fler organisationer blir beroende av sina IT-verktyg även ute på fältet, till sjöss, på vägarna och i skogen. Att ta med en vanlig bärbar dator för kontorsbruk ut i fältet slutar ofta med att fukt, skakningar eller damm förstör datorn.

NEC ShieldPRO FC-N21S är NECs första ruggade PC i Europa. Maskinen utvecklades ursprungligen av en särskild enhet inom NEC som har stor erfarenhet av att bygga analysverktyg och annat för fältbruk. Många andra datorer av denna typ har ofta varit mer eller mindre lyckade kompromisser mellan ergonomi och tålighet. Men NEC ShieldPRO har utrustats med en ljusstark (600 cd/m2) 12,1-tums LCD-skärm med LED-bakgrundsbelysning och en upplösning på 1024×768 pixels som enkelt kan läsas även i solljus. Tangentbordet har fått samma utseende och känsla som på en vanlig bärbar dator men tål till exempel att översköljas med vatten.

Utvecklad för tuffa förhållanden
– NEC ShieldPRO utvecklades ursprungligen för ett kraftbolag vars servicetekniker åkte ut och felsökte infrastruktur i regn, slask och snö. Eftersom NEC länge har tillverkat verktyg och instrument för denna typ av användning var steget inte långt till att utveckla en bärbar dator som kunde motsvara samma högt ställa krav, säger Carl Persson, ansvarig för affärsområdet IT på NEC Scandinavia.

För att kunna skydda en dator mot de påfrestningar som den utsätts för ute på vägarna och i fält har den byggts på ett mycket speciellt sätt. Chassit är byggt som ett tätt skal av magnesium som är extremt tåligt och som också fungerar som en kylare för datorns komponenter. Inuti är komponenterna skyddade genom speciella upphängningar och genom att de bäddats in för att tåla stötar och vibrationer. Med sin Intel Core Solo ULV (ultra low voltage)-processor klarar maskinen upp till åtta timmar på en laddning men har tillräckliga prestanda för de flesta applikationerna.

Stöt och temperatursäker
Hårddisken på 40 eller 60 gigabyte är särskilt utvecklad för att kunna motstå kraftfulla vibrationer och stötar där datorn tappas från upp till 90 centimeter mot ett betonggolv. En annan unik egenskap är att hårddisken har utvecklats för att kunna starta i temperaturer ned till -20 grader vilket är en stor skillnad mot andra liknande produkter som kräver förvärmning.

– Denna lösning tillsammans med en skärm som enkelt kan läsas i dessa låga temperaturer och särskilda batterier som kan leverera sin ström ned till -20 gör att vi räknar med att NEC ShieldPRO kommer att bli mycket populär bland företag och myndigheter i norra Europa, säger Carl Persson.

NEC ShieldPRO har inbyggt stöd för WLAN (WiFi) och inbyggt modem. Den har också ett antal säkerhetsfunktioner som till exempel stöd för TPM (Trusted Platform Module) som lagrar krypteringsnycklar och annan säkerhetsinformation på ett särskilt säkerhetschip vilket är säkrare än om informationen lagras på hårddisken. Den har också en inbyggd läsare för fingeravtryck.

Länk: www.nec.se

Helgen den 19-20 april arrangerade Stenungsbaden Yacht Club tillsammans med Stenungsunds Segelsällskap Hake Race för CB66 och C55 där Arne K. Larssen, GKSS, stod som segrare. Här fanns några av nordens bästa seglare på plats för att göra upp i kappsegling på historiskt seglarvatten. Seglingarna skedde precis utanför hotellet i det smala sundet. Det lockade många åskådare som njöt av den tajta kampen i vårsolen.

När helgens seglingar var över stod team regatta.nu, med skeppare Arne K. Larssen och Fredrik Åstrand, rorsman, som segrare. Båda seglarna tävlar för GKSS (Göteborgs Kungliga Segel Sällskap).

Efter lördagens fem seglingar ledde Tomas Dahl (GKSS) efter hela tre suveräna spikar. Söndagens seglingar bjöd på mer svårseglade förhållanden på grund av lättare vind. Det visade sig även i resultatlistan för CB66:orna. Team regatta.nu hade efter lördagens seglingar “skruvat lite” och kom igen med full fart. Tomas Dahl med besättning fick se sig besegrad av klubbkompisen med ett ynka litet poäng!

C55orna kunde genomföra 4 seglingar i den lätta vinden på söndagen. Den överlägsne vinnaren blev Johan Formgren med gast från Kullavik Kanot- och Kappseglingsklubb.

– Vi är mycket nöjda med tävlingen, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden. Det blev en toppenhelg med seglarseminarium, fint väder och spännande tävlingar.

Stenungsbaden Yacht Club har en gedigen maritim historia och en självklar koppling till seglingsvärlden. Det var här som den svenska America’s Cup satsningen inleddes, planerades och strukturerades. Gurra Krantz, skeppare på den svenska utmanarbåten 1992, bodde på Stenungsbaden Yacht Club, rum 125, under 14 månader när satsningen planerades.

Länk: www.stenungsbaden.se

Företaget Pivotion AB lanserar ett helt nyutvecklat och egentillverkat rörfäste med ett sekundsnabbt vridgrepp. Rörfästet, Pivotion® RailGrip, bygger på den självklara principen att saker ska gå att placera i båten där de behövs, när de behövs.

RailGrip är därför lätt att fästa och flytta med sig dit man behöver det för stunden. Ett brett sortiment av tillbehör finns att hänga på rörfästet, med genomtänkta funktioner för ett bekvämare liv ombord.

RailGrip lanseras för 25 mm rör och finns i tre olika färgutföranden. Produkterna är patentsökta och mönsterskyddade. Ca pris för RailGrip är 85 kr. Tillbehör finns från 79 kr. Tillverkas och marknadsförs av Pivotion AB, Tranås.

Länk: www.pivotion.se

Bilden: Flera olika tillbehör erbjuds till Pivotion® RailGrip. Hållare för burkar och termosar, upphängningskrokar och multihållare är de första tillbehören som lanseras. Cirkapriser från 79 kr. Finns i flera matchande färger.

Navionics har börjat leverera sina nya elektroniska sjökort med ultrahög upplösning. Korten kallas Platinum+ och sägs sätta en ny standard för elektroniska sjökort.

Platinum+ kombinerar extremt hög upplösning med översiktsbilder och 3D-kort med batymetrisk information och används tillsammans med navigatorer från Navionics, Geonav, Humminbird och Raymarine. Andra tillverkare kommer säkert att följa efter inom kort.

De högupplösta bilderna täcker marinor, hamnar, kanaler och farleder i XGA-upplösning (1024×768). Platinum+ finns tillgängligt för Navionics XL3-regioner och levereras på 8GB SD eller CF minneskort. Pris 499 Euro plus moms.

Länk: www.navionics.com

Kommentarer

A 09:47:48 2008-04-23

snygg karta

En stor brand totalförstörde fem fritidsbåtar natten till söndagen. Det var i ett område vid uppläggningsplatsen Kleven intill Smögen på Västkusten som branden rasade. Läs mer på tidningen Bohusläningens hemsida. Länk:http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?id=370163&avdelning_1=101&avdelning_2=103&avdelning_3=0

Sommaren är härlig. Men mygg som också hör sommaren till, är för de flesta ett ganska plågsamt fenomen. På apoteket finns Etono – ett effektivt myggmedel med en aktiv substans som ger ett effektivt skydd mot insektsbett. Etono är utvecklat särskilt för att vara skonsam mot både människor och miljö. Dessutom har den en behaglig doft vilket gör att Etono bara håller myggor på avstånd, och inte andra människor.

Det finns flera hundra myggarter i Sverige så det är inte konstigt att vi kan uppleva dem som ett störande moment under sommaren. Att det bara är ett 40-tal arter som sticks är kanske inte särskilt upplyftande när man har tydliga tecken på kliande myggbett. Myggmedel är det smidigaste sättet att slippa myggbett och andra insektsbett.

Med Etono blir man osynlig för myggen
Etono är ett insektsmedel som finns i smidiga format som både spray och roll on och som ger effektivt skydd mot insektsbett i 6 timmar. Etono förvillar myggans målsökningssystem vilket gör att man blir i stort sett osynlig för myggan. Den aktiva substansen i Etono heter IR3535 och är framtagen för att vara skonsam mot både människa och miljö. Etono skyddar dessutom mot knott och minskar även risken för fästingbett.

Mygg skyr myggmedel – och elden
Myggor har en tendens att slå till när man sitter i trädgården och njuter framåt kvällningen och risken att bitas av mygg är också störst från just sen eftermiddag till kvällen.

Myggor trivs också bäst kring lugna vattendrag varför man lätt drabbas av myggbett när man vistas vid insjöar. Personer som har högre kroppstemperatur och avger mer koldioxid via utandningsluft och hud lockar också fler myggor. Det lättaste sättet att slippa myggbett är att använda myggmedel. Utöver detta finns dock några andra knep. För att minska risken för myggbett kan man därför duscha och använda ljusa kläder. Ett knep är också att tända en eld – myggor gillar nämligen inte rök.

Packa ned myggmedlet i semesterbagaget
Utomlands finns det upp emot 2700 myggarter. Det är en bra idé att ta med sig myggmedel köpt i Sverige så slipper man oroa sig för att det preparat som säljs lokalt inte är lika effektivt, och hud- och miljövänligt som det man köper hemma.

Etono från Aco finns som både spray och roll on och säljs på Apoteket.

Pris: 98 respektive 84 kr.

Länk: www.aconordic.com

Götakanalbolaget tycker att båtfolket kan kombinera golf med en resa på Göta kanal. Här hittar du förslag på golfbanor som ligger nära kanalen och vi ger tips på var du bäst kan lägga till med din båt för att komma så nära golfbanan som möjligt.

Tanken är att det ska vara ett så rimligt avstånd till golfbanan att man ska kunna ta taxi. Alla golfklubbarna har utrustning att hyra, men det är säkrast att höra efter i förväg. De nämnda restaurangerna är de som ligger i direkt anslutning till där man lägger till båten, men alla banorna har restaurang utom Ruda Golf där det endast finns lättare förtäring. Söderköping

Vi har valt att börja vår resa på Göta kanal österifrån i Mem. Efter Söderköping kan man som kanalfarare lägga till vid Snövelstorps bro, strax öster om sjön Asplången. Där ligger, alldeles intill kanalen, Hylinge Golfbana, Söderköpings Golfklubb, (tel 011-705 97 www.soderkopingsgolf.se). Klubbhuset ligger på gångavstånd, bara 100 m från kanalen och där finns också en restaurang som har generösa öppettider under säsong.

Avstickare till Kinda kanal – Linköping
Efter att ha passerat Hulta sluss, Bråttom sluss och Norsholm kommer man ut i sjön Roxen. Där kan man göra en avstickare till Kinda kanal och prova Linköpings golfklubbar. Med Göta kanals upplevelsekort slussar du gratis in till Linköping genom Kinda kanals första sluss vid Nykvarn och har ett gratis gästhamnsdygn antingen i gästhamnen mitt i centrala Linköping eller i den lugnare gästhamnen vid Tannefors slussar. Det är viktigt att tänka på att det är en max höjd på 3.09 m på Kinda kanal.
Om man väljer gästhamnen vid Tannefors sluss och sedan passerar Hackefors och Hjulsbro slussar, kommer man till Landeryds Golf (tel 013-36 22 00 www.landerydsgolf.se). Här finns en kanalbrygga, hål nr 4, som hör till golfanläggningen. Från bryggan är det ca 350 m till golfbanan och här finns också en restaurang som har öppet under hela säsongen, 07.00-24.00. Vill man ligga i Linköpings gästhamn är det ca 8 km till Landeryds golf.

Fortsätter man Kinda kanal ytterligare fyra slussar finner man Vesterby Golf (tel 013-410 15 www.vesterby.se). Även här finns en brygga i anslutning till golfbanan och här är avståndet endast 100 m till anläggningen, där det också finns restaurang öppet 07.00-24.00 under säsong .Väljer man att ligga vid gästhamnen i Linköping centrum har man ungefär 4 km till Linköpings Golfklubb (tel 013-26 29 90 www.linkopingsgk.se).

Bergs slussar
Första slussen man passerar från Roxen för att komma vidare på Göta kanal, är Bergs berömda slusstrappa. Från Bergs gästhamn kan man ta en taxi, 4 km, till närbelägna Vreta klosters Golfklubb (tel 013-16 97 00 www.vkgk.se). Härifrån kan man också komma till Linköpings golfklubb, ca 10 km, med taxi tar det drygt 20 min.

Ljungsbro-Borensberg
Resan på kanalen fortsätter förbi Ljungsbro, tills vi kommer förbi Ruda bro, vid Norrbysjön och anländer till Sörby bro och brygga. Här kan man lägga till och har då 1,5 km till Ruda Golf (tel 013-670 57), som ligger alldeles vid kanalen. Här finns ingen restaurang, men lättare förtäring, som glass, dricka och kaffe. Man kan ringa till Ruda Golf och få transport till golfbanan.

Motala
Från Borensberg bär det av över sjön Boren mot Borenshults slussar och vi kommer fram till Motala och kanalens största gästhamn.Här kan man ta en taxi och åka 5 km söder om stan till MotalaGolfklubb (tel 0141-508 40 www.motalagk.se)

Vadstena och Hästholmen
Från Motala kan man göra en avstickare söderut och lägga till i Vadstena gästhamn, som är vackert belägen i vallgraven vid slottet. Till Vadstena Golfklubb (tel 0143-124 40 www.vadstenagk.nu) kommer man med taxi 2 km.Sätter man kurs söderut längs Vätterns östra strand, kommer man till Hästholmens gästhamn vid foten av Omberg. Härifrån behöver man transportera sig i 2 km för att komma till Stora Lunds Golfbana (tel 0144-121 60 www.ombergsgolf.se), Ombergs Golfklubb.

Askersund/Åmmeberg
Om man i stället väljer att gå norrut från Motala till Vätterns nordligaste del, kan man lägga till i Åmmeberg, 8 km sydost om Askersund. I Åmmebergs gästhamn finns det 10 gästhamns platser och Askersunds Golfklubb (tel 0583-349 43 www.askersundsgk.com) ligger i stort sett i direkt anslutning till hamnen. Här finns också en golfrestaurang.

Karlsborg
Nu tar vi oss in i kanalen igen och det gör vi vid Karlsborg på Vätterns västra sida. Göta kanals gästhamn har bryggor på kanalens norra sida. Brevikens Golfklubb (tel 0505-590 75 www.breviken.se) ligger 15 km söder om Karlsborg.

Töreboda
Vi fortsätter kanalen sätter kurs på Töreboda och gästhamnen med platser på båda sidor av kanalen. För att komma till Månsaruds golfbana, Töreboda Golfklubb, (tel 0506-123 05 www.torebodagolfklubb.se) behöver man transport i 7 km. Från Töreboda fortsätter vi till kanalens slutpunkt, eller början, som är Sjötorp vid Vänern.

Mariestad
Många kanalfarare väljer att sätta kurs söderut mot Mariestad och Mariestads gästhamn som ligger nära centrum. 4 km väster om Mariestad, alldeles vid Vänerns strand ligger Mariestads Golfklubb (tel 0501-173 83 www.mariestadsgk.com).

Länk: www.gotakanal.se

En man i 55-årsåldern omkom och en annan man skadades svårt vid en olycka i Bovallstrand på Västkusten på torsdagskvällen. Det var när männen hade jobbat färdigt med sin båt för dagen och troligen grillade med en engångsgrill inne i båten som syret förmodligen tog slut och en av männen omkom på platsen. Den andre mannen fördes till sjukhus med svåra skador. Att grilla i båten och sedan lämna grillen osläckt är mycket riskabelt. Om grillen, eller någon annan öppen eld, fortsätter att brinna förbrukas luftens syre och det blir direkt livsfarligt att vistas i sådana utrymmen. Liknande olyckor har inträffat tidigare, bland annat med en sorts ”grillhink” i plåt som säljs av en båtorganisation. Läs mer: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2279311.ab

Sommarens The Yacht Week är nu utökad till 2 veckor (33 och 34) och resan har blivit betydligt mer internationell sen sist. Studenter från 8 olika länder har hittills bokat de olika segelbåtarna och svenska, kända artister har visat intresse för att köra sommarens spelningar på plats i Kroatien.

Uppstickaren The Yacht Week startades 2006 av studenter, för studenter. Civilingenjörer, fotografer, filmare, mediavetare, ekonomer och skeppare, alla som är med och arrangerar eventet pluggar på universitet och skolor runt om i landet. Det gemensamma målet är att få yachting branschen till något som är prismässigt tillgängligt för alla – även studenter. ”Förhoppningsvis kommer den gemensamma seglingen bli något återkommande, att folk vill fortsätta ses och segla varje sommar” spekulerar William och Erik, företagets grundare.

Konceptet är enkelt: unga människor, bra musik, bra pris och ingen seglingserfarenhet behövs. Det ska vara lätt för kompisar att tillsammans boka en seglebåt och samtidigt ha möjligheten att träffa nya människor från olika länder.

Resan går av stapeln i Kroatien som har en storartad skärgård och bra yachtingbolag med god struktur. Det är ett populärt turistmål med flygplatser nära marinorna. För segling är det perfekt: lagom vindar i skyddade vatten och bra väder. Det finns många öppna hamnar och marinor ( inte bara privata som det ofta är i Italien och Frankrike).

Sommaren 2008: För tredje sommaren i rad arrangerar The Yacht Week en två veckors segling i Kroatiska skärgården med tonvikt på studenter, internationella möten och svensk musik. Under sommaren kommer man kunna träffa svenskar, norrmän, finnar, danskar, italienare, fransmän, holländare och engelsmän på båtarna. Intresset har varit stort i de olika länderna men det är fortfarande övervägande svenskar som bokat. Resan kostar ca 6000kr tur och retur inklusive skeppare. På så sätt kan även människor utan seglingserfarenhet och kompetens vara med på resan.

Länk: www.theyachtweek.com

Det har varit trögt för de svenska varven att satsa på alternativa drivsystem i sina båtar. Malö Yachts i Kungsviken blir först bland de stora svenska varven med att bygga en hybriddriven segelbåt.

Det första projektet hos varvet är en Malö 46 som byggs till den kända journalisten Nigel Calder. Båten är i grunden byggd för att segla, men får dessutom både el- och dieseldrift. Detta för att Calder vill testa fram effektiviteten av de båda motorerna.

– Går allt som det är tänkt kommer dieselmotorn att bytas ut mot en större elmotor. Båten kommer att ha en batterikapacitet för cirka en timmes gångtid vid eldrift och under segling kan motorn användas som generator för att ladda batterierna, säger Ulf Mattsson på Malö Yachts AB.

– Det finns också en dieselgenerator som kan driva elmotorn om batterikapaciteten inte räcker till och även solceller och vindgenerator som kan användas till laddning.

Malö Yachts ingår i en europeisk grupp för utveckling av marin hybridteknologi. Bland de fördelar som gruppen ser med hybridteknologin märks ljudlös manövrering i hamnar, samt mer tillgänglig ström ombord.

Systemet med hybridteknik kan verka enkelt, men på bilsidan är det som bekant nästan bara Toyota som har lyckats sätta det i drift i stor skala. I marinbranschen har ingen presenterat en produktionsfärdig lösning än förutom Lagoon katamaraner som har hybridteknologi i sin 42 fots katamaran.

Marin hybridteknologi kräver en integration av båt, elmotor och generator, batteridesign och konstruktion, energi flöden och övervakning, propellerdesign med mera.

Den marine teknikern Nigel Calder har som en del av sitt journalistiska arbete undersökt den marina hybridutvecklingen under ett antal år. Han har länge insett dess potential och har skrivit om denna teknik i olika tidskrifter. Artiklarna har genererat stort intresse och Nigel har därför tagit initiativ till bildandet av en grupp bestående av ledande företag inom hybridtekniken.

Nigel deltar själv aktivt i arbetet. Gruppen har fått namnet HIH TIRBo (Holistic Integration of Hybrid Technology in Recreational Boats) och leds av EU Recreational Marine Group EURMIG Gruppen består av följande företag:

X Malö Yachts, Sverige,
X Victron Energy, Holland, i samarbete med Dave Tether i USA som är ledande inom utveckling av hybridteknologi.
X Odysess batterier, Storbritannien.
X Brunton Propellers, Storbritannien.
X INSEAN, Italien.

– Som medlem i det här projektet får vi en möjlighet att utvärdera olika system och se hur de fungerar i verkligheten. Vi hoppas kunna bli marknadsledande inom området och därmed kunna erbjuda system som våra kunder i framtiden med stor sannolikhet kommer att efterfråga. Frågan om klimatförändringar och osäkerheten kring tillgången och prisutvecklingen på fossila bränslen gör hybrid drift till en otroligt intressant teknologi vilket leder till minskade utsläpp från fritidsbåtar och mindre fartyg. Vi vill erbjuda en teknologi som sparar både bränsle och miljö, säger Ulf Mattsson.

Länk: www.icomia.cim/eurmig

Den 19-20 april finns några av nordens bästa seglare på plats för att göra upp i kappsegling på historiskt seglarvatten – det var här, på Stenungsbaden Yacht Club som den svenska America’s Cup-satsningen en gång planerades. I april däremot är det båtar i klassen CB66 och C55 som kommer att drabba samman i en tuff kamp. I samband med tävlingen ges även allmänheten chans att provsegla båtarna tillsammans med besättningarna.

Tävlingen som pågår under helgen 19-20 april är ett samarbete mellan Stenungsbaden Yacht Club och Stenungssunds Segelsällskap. Under helgen kommer sundet mellan Stenungsön och Stenungssund att vara fullt av segelbåtar.

– Segling är något vi verkligen brinner för, och det är ju fantastiskt när man kan vara med och arrangera tävlingar som avgörs precis utanför våra bryggor. Som Yacht Club är det en självklarhet för oss att vara delaktiga i att främja segelklimatet, säger Karin Åkerman, marknadschef, Stenungsbaden Yacht Club.

Tävlingarna avslutas de båda dagarna med prisutdelningar och diskussioner på Kookaburra, Stenungsbadens restaurang, döpt efter finalbåten i America’s Cup 1987. Under lördagen kommer det även att organiseras ett seglingsseminarium där världens två största segelmakare, Quantum och North Sails svarar på frågor och ger information om segling och segelmakeri. Helgen avslutas slutligen med International One Meters, en tävling med radiostyrda båtar i enmetersklassen.

– Det här är ett perfekt arrangemang eftersom den sätter seglarna i fokus, säger Stefan Blom, projektledare för tävlingen. Vi vill gärna göra segling till en mer publik sport samtidigt som vi vill öka kunskapen om tävlingar, material och klasser hos allmänheten.

Snabba, moderna seglare
Båtarna som deltar i regattan är av modell CB66 och C55. CB66 är en ny typ av båt som riktar sig till de alla som är förtjusta i fart, spänning och snabba kast. Det är en snabb och modern kölbåt med mycket jollekänsla. C55 är en båt konstruerad av Pelle Petterson och som snabbt blivit populär bl.a. genom att det är en av Svenska Seglarförbundet rekommenderad kölbåt för ungdomssegling och klubbåt.

– För Stenungsunds Segelsällskap är detta en perfekt inledning av säsongen för kölbåtar som en tidig försmak på vattnen inför årets Tjörn Runt. Vi hoppas på en härlig säsong som även kommer att omfatta ett SM i H-båt i juni månad, säger Lars Berglund, ordförande i Stenungsunds segelsällskap.

Stenungsbaden Yacht Club har en gedigen maritim historia och en självklar koppling till seglingsvärlden. Det var här som den svenska America’s Cup satsningen inleddes, planerades strukturerades. Gurra Krantz, skeppare på den svenska utmanarbåten 1992, bodde på Stenungsbaden Yacht Club, rum 125, under 14 månader när satsningen planerades.

Länk: www.stenungsbaden.se

Match Cup Sweden i Marstrand 2008 seglas den 30 juni-6 juli. VM-seglingarna är ett årligen återkommande evenemang i världsklass, en riktig publikfest med en unik tävlingsarena som lockar över 100 000 åskådare. Match Cup Sweden bjuder på en vecka fylld med roliga aktiviteter och underhållning för hela familjen och är också en mötesplats för svenskt näringsliv.

Under hela veckan i Marstrand uppträder välkända artister med gratiskonserter och här finns restauranger och nattliv i toppklass, livesändningar i TV, topparna inom svenskt näringsliv samt naturligtvis världens bästa seglare som gör upp om bucklan i den svenska deltävlingen i världsmästerskapet i Matchracing!

Foto: Dan Ljungsvik

Mer information: www.matchcupsweden.com

Nu kan alla de fyra stora mobiloperatörerna i Sverige d v s Telia, Tele 2, Telenor och 3, lämna positionsuppgifter om mobilsamtal till SOS Alarm vid nödsamtal. Detta har införts successivt med början under förra året men är nu heltäckande. Hittills har SOS Alarm gjort ca 9 000. På årsbasis räknar SOS Alarm med att behöva göra ca 30 000 sådana förfrågningar per år.

Det innebär att SOS Alarm vid mobilsamtal där den inringandes position är oklar kan gå in med en förfrågan till teleoperatören. Det förekommer t ex att den inringande förlorar medvetandet av under samtalet eller att man helt enkelt inte vet var man befinner sig på en väg, i skogen eller på sjön. Det tar 5-10 sek att få fram positionen.

– Genom positioneringen av mobilsamtal kan, enligt EU:s beräkningar, ytterligare ca 100 liv per år räddas i Sverige, säger Nils-Erik Norin som är ansvarig för nödnumret 112 inom SOS Alarm. Det är beräknat efter att positioneringen utvecklats till att omfatta även GPS. I det här första steget kan vi se en yta och i den finns oftast någon hållpunkt t ex en väg som gör att sökytan blir begränsad. I de flesta fall innebär det tillräcklig exakthet och det finns redan många exempel på att tillgången till positionering har haft stor betydelse för utgången av händelser som har kommit in som larm till 112. Se bilaga.

Teleoperatörerna får ersättning för varje uppgift de hämtar åt SOS Alarm. Ersättningen beräknas för enkelhetens skull enligt en modell som motsvarar respektive operatörs marknadsandel, sammanlagt ca 3 Milj kr på årsbasis.

Bakgrunden till positioneringen är att EU genom sitt telekomdirektiv har ställt krav på operatörerna att lämna ut uppgift om position där så är tekniskt möjligt. Regeringen har uppdragit åt SOS Alarm att tillsammans med teleoperatörerna utarbeta en gemensam standard för detta.

– Teleoperatörerna har alla varit angelägna om att tillsammans med oss utveckla denna möjlighet att få hjälp. För de flesta människor är nödnumret 112 nog den viktigaste tjänsten i deras mobiltelefon.

Exempel

Mobilpositionering räddade liv

Natten till den 28 oktober fick SOS-centralen i Norrköping ett nödanrop på nödnumret 112 från en man som har drabbats av kramp och som omedelbart behövde ambulans. Mannen, som ringde från en mobiltelefon, uppgav att han befann sig “någonstans i Linköping”, men kunde inte ange någon exakt adress.

Med hjälp av mobilpositionering kunde man dock på SOS-centralen konstatera att mannen i själva verket befann sig i ett mindre samhälle ca 12 km öster om Linköping. En ambulans dirigerades till platsen och mannen kunde föras till sjukhus.

Enligt de båda SOS-operatörer som arbetade med ärendet hade man sannolikt inte hittat mannen i tid utan mobilpositionering.

Vilsna i skogen funna
med mobilpositionering

SOS-centralen i Uppsala har snabbt kunnat bidra till att människor som har gått vilse i skogen i Uppland har kunnat räddas. Med hjälp av positionering av mobilsamtal till 112 har SOS-operatörer vid två tillfällen i september kunnat lokalisera vilsna personer som inte har hittat hem på egen hand.

En kvinna som nyligen hade flyttat till Söderfors i norra Uppland körde en dag i september med bil till skogen för att plocka svamp. När hon skulle bege sig tillbaka till bilen konstaterade hon att hon hade gått vilse. Det började skymma, hon blev orolig och ringde nödnumret 112.

Operatören på SOS-centralen i Uppsala som tog emot samtalet frågade kvinnan om hon kunde höra någon biltrafik, om hon kunde se någon kraftledning eller liknande. Hon varken hörde bilar eller såg några ledningar eller annat som kunde hjälpa till att lokalisera henne. Under samtalets gång positionerade operatören kvinnans mobiltelefon och medan kvinnan var kvar i telefonen ringde operatören till polisen och lämnade koordinaterna för det område där hon befann sig. Polisen i Tierp ryckte ut och hittade kvinnan.

Vid ett annat tillfälle någon vecka senare hade ett par i Forsmarksområdet gått en promenadslinga i skogen men hamnat vilse. Paret ringde nödnumret 112 och SOS-operatören i Uppsala positionerade mobiltelefonen som paret ringde ifrån och meddelade koordinaterna till polisen som i sin tur kunde leta rätt på de båda personerna.