Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över tre miljoner besökare varje år. Förra året var det 175 år sedan kanalen färdigställdes. Fortfarande lockar kanalens 58 slussar nyfikna både från Sverige och utlandet.
Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över tre miljoner besökare varje år. Förra året var det 175 år sedan kanalen färdigställdes. Fortfarande lockar kanalens 58 slussar nyfikna både från Sverige och utlandet.
En nyhet främst för båtgästerna är Turförslag, som kan laddas ned från Göta kanalbolagets hemsida. Där finns tips på hur man kan lägga upp sin resa längs kanalen med egen båt. Det finns ett Turförslag med familjeaktiviteter och ett för tips på kulinariska stopp längs kanalen.
I sommar kan den som vill övernatta i en torrdocka eftersom kanalbolaget vattenfyller sin torrdocka vid gästhamnen i Söderköping. Gästhamnen är en av kanalens mest populära och genom detta får ytterligare tio båtar plats. En annan nyhet är möjligheten övernatta i den egna båten i gästhamnen vid restaurang Idas Brygga i Karlsborg och på morgonen få äta hotellfrukost i restaurangen. För 275 kr ingår gästhamnsplats och hotellfrukost för två personer.
Att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet är annars det klassiska sättet att uppleva Göta kanal. Här går det välja mellan olika fartyg med turer på en eller flera dagar.
Matupplevelser är en del av kanalens dragningskraft, då den bokstavligt kantas av restauranger och kaféer som serverar direkt vid kajkanten. Under 2008 satsas det extra mycket på mat längs kanalen mellan Karlsborg, Töreboda och Mariestad med bland annat kända matprofiler på besök, kräftfestivaler och skördefester.
Göta kanal är öppen 2 maj till 28 september.
Läs mer: www.gotakanal.se
Bildtext:
Det finns många nyheter för båtfolket kring Göta kanal i sommar.
Det nya, gränslösa EU har öppnat en inre marknad som ger oanade möjligheter för såväl konsumenter som företag vad avser fri rörlighet/tillgång, handel med varor och tjänster mellan medlemsländerna. De olika medlemsländernas respektive ekonomiska utvecklingar, olika valutasystem och momssatser kan göra det ekonomiskt lönsamt att förvärva och importera en vara från annat EU land. I grunden gäller en fri rörlighet för produkter och tjänster medlemsländerna emellan.
Text: Bengt Gärde
Eftersom momssatserna inom EU kan variera med nästan tio procent så kan, vid köp av dyra kapitalvaror, slutpriset som en konsument får betala bli betydligt lägre än om varan köpts i hemlandet. Den stora prisskillnaden genom de olika momssatserna kan också uppmuntra till köp i annat EU-land. Vissa är också beredda att ta en viss/stor skatterisk för att uppnå en viss sådan vinst.
Ett köp utomlands, vad avser nya båtar och import av dessa, kan dock för den oinvigde vara förenat med mycket stor risk såväl skattemässigt som eventuellt straffrättsligt för det fall aktuellt svenskt regelverk inte efterlevs. De skattemässiga, och även straffrättsliga konsekvenserna för åsidosättande av importbestämmelserna är många gånger betydligt mera långtgående och kännbara än vad de flesta i allmänhet vet om.
Köp av båtar utomlands regleras under en bestämmelse som kallas ”Förvärv av nya transportmedel” (som även avser bilar). Denna reglering är, enkelt uttryckt, en begränsning av EU:s fria rörlighet och avser båtar som är längre än 7,5 m. Sådana båtar omfattas då i grunden av EU:s momsdirektiv och svensk momslagstiftning med innebörd att ”förvärvet” ska införselanmälas hos skatteverket.
Sommartur räcker inte
Enligt 1 kap 4§ ML inträder skatteskyldigheten vid gemenskapsinterna förvärv vid tidpunkten för förvärvet. Denna tidpunkt anses inträffa den 15:e i månaden efter den månad under vilken varan har levererats. Om en faktura utfärdats till förvärvaren innan dess, inträder skattskyldigheten vid utfärdandet av fakturan.
Dessa regler gäller även om en köpt båt ännu ej införts i Sverige men avsikten är att göra detta. ML 1 kap 13§ p.2 anger att ett nytt tranportmedel är ett fartyg över 7.5 m, om det omsätts inom tre månader efter det att fartyget tagits i bruk första gången eller före omsättningen har färdats högst 100 timmar.
Ligger ditt utländska båtköp inom dessa kriterier ska du således till skatteverket införselredovisa båten. Detta gäller även om du inte tar hem båten omedelbart. Man ska då betala svensk moms på köpet av båten.
En längre sommarsegling utanför Sveriges gränser innan båten införs till Sverige befriar inte köparen att erlägga moms vid införseln till Sverige.
Platsen avgör
En annan viktig fråga ur momsperspektiv är på vilken plats varan/båten omsatts/övergått till köparen. Köper man båt i Sverige och tar emot den i Sverige är det lätt, då ska moms ingå i priset och betalas då till det svenska säljarbolaget. Om köpeavtalet innehåller att båten ska levereras i exempelvis Tyskland för att man själv ska segla hem den och därigenom spara en slant, så anser skatteverket att momspliktig omsättning inte skett i Sverige innebärande att svensk säljare inte ska debitera ut momsen på köparen utan att köparen ska införselredovisa båten själv och därefter erlägga momsen till skatteverket.
Köparen kan också i säljarlandet ansöka om att få slippa betala moms om man kan visa att båten ska föras ut ur säljarlandet i vissa fall. Säljarlandets exakta regler bör dock undersökas. Här föreligger således stor risk att en oförsiktig köpare kan få betala moms två gånger för det fall alla regler inte följs. Bestämmande är var båten befann sig vid förvärvstillfället. Vid detta tillfälle får man också betala moms på momsen.
Att själv hämta båt utomlands som köpts i Sverige kan således medföra att man får betala moms två gånger om köpekontraktet anger leveransadress utanför Sveriges gränser, se ML 5 kap 1-3§, 1 kap 1§ 2, 2 § 5, 2a kap 2-3§§.
Köparen ska bevisa
För att köp av ny båt utomlands överstigande 7.5 m inte ska momsbeläggas vid senare införsel till Sverige krävs att avsikten med köpet var att nyttja båten utomlands, det vill säga inte ta den till Sverige alls. För att inte bestämmelserna ska kunna kringgås med hänvisning till avsikten ligger bevisbördan på båtägaren att visa att avsikten var att nyttja båten utomlands och då inte bara kortare tid.
Detta kan ske genom uppvisande av utländsk försäkring, vinter- sommarplatsintyg från utländsk hamn, intyg från hamnfogde. Bevisbördan ligger här på köparen och skatteverket låter sig inte bevekas så lätt. Svensk medborgare bosatt i Sverige presumeras i grunden ha för avsikt att införa båten i Sverige. Tidsaspekten mellan köp och införsel är här viktig.
För förvärv av ny båt inom EU ska moms i princip tas ut i det land där fartyget avses att stadigvarande brukas. Följer man inte dessa regler är sannolikheten stor att man även påförs en ”kostnadsränta” enligt 19 kap SBL, vilken kan vara nog så kännbar.
Som om detta inte vore nog så kan även skattetillägg påföras ända upp till 40%, av den skatt/moms som undanhållits från beskattning samt att man kan bli föremål för en straffrättslig prövning.
Går det då att köpa ”ny” båt i annat EU-land med dess lägre momssatser för att sedan direkt ta den till Sverige? Som rättsläget är nu, och med beaktande av skatteverkets syn på frågan, så är detta inte möjligt.
Fotnot: Bengt Gärde är ordförande i SBU:s Juridiska kommitté.
Göteborg – Svinesund Hanne och Jörn Engevik Skagerrak Forlag
Det känns faktiskt lite pinsamt att erkänna det men detta är ett faktum: Den bästa hamnguiden över Bohuslän är gjord av ett norskt par. Det är en maffig, vacker och synnerligen konstruktiv handbok för alla som vill färdas i den bohuslänska skärgården. Boken är späckad med kartor, fotos av hamnar och naturhamnar, flygfotografier och direkta beskrivningar för att ta sig in i en del naturhamnar…
Just det, den här hamnguiden tar också tag i de många naturhamnarna – bra illustrerat och lätt att ta till sig.
Det norska paret, Hanne och Jörn Engevik, presenterar sina hamnar och smultronställen med fin känsla för vad som är värt att berätta och alltsamman har fått en förpackning som jag aldrig tidigare sett maken till.
Den här boken är guld värd, både i sommar i båten och nu innan seglatserna börjat på riktigt. Boken, i svensk översättning, finns hos Nautiska Magasinet i Stockholm, Nautic Center i Västra Frölunda samt Nautiska Magasinet i Göteborg. Den kan också finnas hos välsorterade tillbehörsbutiker.
Priset kan tyckas högt men det är en fin investering. Pris 480 kr. ISBN 978-82-92284-23-0.
Lasse Bengtsson
Under torsdagen den 5 juni meddelades att 60 anställda kommer att varslas på produktionsenheten i Visby. Nimbus Produktion i Visby AB på Gotland har flest anställda och på grund av lägre efterfrågan samt försäljningen av Maxi Yachts har verksamheten övertalighet och behöver anpassa kapaciteten. … ”Med anledning av den vikande konjunkturen och minskade efterfrågan inom båtbranschen är vår bedömning att vi kan stå inför en längre konjunkturnedgång. Med hänsyn till det förändrade marknadsläget har jag beslutat att anpassa produktionskapaciteten och strukturen för Visbyenheten” säger Christer Winberg, verkställande direktör för Nimbus Produktion i Visby AB. Fackliga förhandlingar kommer att inledas under torsdagen den 5 juni.
Pressrelease: Stockholm, den 9 juni, 2008 22 lag från 10 länder tävlar i årets Archipelago Raid, som startar utanför Junibacken på Djurgården i hjärtat av Stockholms stad på fredag. I sex dagar och fem nätter kommer lagen att utmana den mänskliga kraften och det svårnavigerade landskapet i Stockholm, Åland och Finlands skärgård på de små och mycket snabba 18-fots katamaranerna.
Lagen om två kommer från Sverige, Finland, Norge, England, Frankrike, Belgien, Holland, Italien, Australien och Åland. Hälften av lagen har aldrig deltagit i Archipelago Raid men har stor erfarenhet av antingen segling, uthållighetstävlingar, skärgården eller alla tre. Tre lag har redan stått på podiet i tidigare upplagor: matchracing-seglaren Martin Strandberg, Team Thule, tog en imponerande tredjeplats i fjol, första gången han deltog i tävlingen. Engelsmannen William Sunnucks, X-Leisure, vann 2004 och katamaranproffset Eric Proust, Team Kalix, från Frankrike har redan haft tre tidigare pallplaceringar.
Bland de 22 lagen finns ett tjejlag: Karin Almquist, 26, och Karin Berg, 22, båda från Göteborg och tillhörande svenska landslaget i båttypen 470. Tjejlaget går under namnet GB Glace och är sponsrade av Unilever Nordic, som även är huvudpartner till tävlingen.
Det är ytterligare en kvinnlig deltagare i denna tuffa uthållighetskappsegling, världens snabbaste och förmodligen mest kända kvinnliga seglare just nu, Ellen MacArthur. “Jag var i Stockholm ett par dagar i förra veckan och vädret var helt fantastiskt. Vi hade bra vind, klarblå himmel och jag påmindes om att Sverige, Åland och Finlands skärgård verkligen är några av världens vackraste områden att segla i. Jag ser fram emot att ge mig ut där igen och delta i Archipelago Raid, fastän jag vet från tidigare erfarenhet från 2003 att vi kommer att vara helt slut när det är över!…”
Från och med imorgon måste alla båtar vara på plats på Junibacken, Djurgården, för allmänhetens beskådan och för att göra de sista förberedelserna före den stora utmaningen som startar på fredag den 13 juni, klockan 11.00.
Banan:
Fredag 13 juni: start 11.00 Junibacken/Djurgården till Lidö.
Lördag 14 juni: omstart Lidö kl. 03.00 för att korsa Ålandshav till Lappo i Ålands skärgård.
Söndag 15 juni: från Lappo till Nagu i Åbolands skärgård (Finland).
Måndag 16 juni: tillbaka till Ålands skärgård, Rödhamn, säte för ÅSS, Ålands Segelsällskap.
Tisdag 17 juni: korsa Ålandshav igen till Sandhamn i Stockholms skärgård, via Fejan.
Ondsdag 18 juni: Sandhamn till mållinjen utanför Gröna Lund/Djurgården vid 14.00-15.00. Prisutdelning på stora scenen på Gröna Lund vid 18.00.
Länk: www.archipelagoraid.com
Pressrelease: Vi svenskar vill gärna förlänga sommaren så länge som möjligt och fortsätter att åka till sommarstuga, husvagn och båt långt in på hösten – somliga hela året runt. Men en kall säng med fuktiga lakan kan ta udden av vilken romantisk afton som helst, eller kan se till så att du får stanna hemma med sjukt barn under påföljande vecka, på grund av att sängen är det sista som värms upp i det utkylda huset. Tack vare OBH Nordicas nya bäddvärmare kan du krypa ner i en varm och skön säng utan att få klimatångest. Den drar nämligen inte mer ström än en vanlig glödlampa.
Det finns 400 000 fritidshus, 196 000 husvagnar och närmare 150 000 motor- och segelbåtar avsedda för övernattning i Sverige dit människor gärna åker långt in på hösten under helgerna. Men frampå höstkanten kan det bli ganska kyligt och rått på kvällar och nätter både ute och inne. Det som värms upp allra sist när man slagit på värmen är sängen och vi låter därför avancerade termostater sätta igång värmen i upp till ett dygn i förväg. Vad kan då passa bättre än en energisnål bäddvärmare som gör att sängen blir varm på en halvtimme? Denna klimatsmarta produkt är ett effektivt sätt att minska uppvärmningskostnaderna utan att tumma på bekvämligheten.
– Hur många gånger har man inte huttrande krupit ner i en kall och fuktig säng i stugan, husvagnen eller båten, säger Sarah Frelin Ekvall, PR- och Kommunikationsansvarig på OBH Nordica. Vi tycker att ingen ska behöva värma upp en iskall säng på vintern med sin egen kroppsvärme. Och det behöver inte leda till någon klimatångest eftersom bäddvärmaren bara drar 50 watt ström, det vill säga mindre än en vanlig glödlampa.
Men också i permanentbostaden kan man ha glädje av OBH Nordicas bäddvärmare. Det är allmänt känt att man sover bättre när det är svalt i sovrummet. Den perfekta sovtemperaturen i ett rum är enligt sömnexperter 12-18 grader, alltså betydligt svalare än den normala inomhustemperaturen som brukar ligga på 20-22 grader. Om man har en bäddvärmare kan man sänka temperaturen i sovrummet och ändå krypa ner i en varm och skön säng. Då sover man bättre samtidigt som man sparar energi.
OBH Nordicas bäddvärmare finns i tre olika färgställningar och utföranden:
Ljusblå- och vitrandig bäddvärmare för den klimatsmarte
Mjuk bäddvärmare, 150 cm x 80 cm, med två temperaturinställningar och 30 minuters uppvärmningstid (innan den når sin maxtemperatur). Översidan är klädd i randigt bomullstyg och bäddvärmaren kan maskintvättas i 40º C. Har överhettningsskydd och avtagbar strömbrytare. Energiförbrukning är 60 watt, alltså inte mer än en vanlig glödlampa.
Pris: 579 kronor
Exklusiv mörkblå- och vitrandig bäddvärmare för den riktigt frusne, värms upp på bara tio minuter
Mjuk bäddvärmare med nio temperaturinställningar och extra snabb uppvärmningstid på bara ca tio minuter. Automatisk avstängning efter 75 minuter eller 12 timmar. Översidan är klädd i randigt bomullstyg och bäddvärmaren kan maskintvättas i 40º C. Överhettningsskydd och avtagbar strömbrytare. Energiförbrukning är 150 watt för denna något mer exklusiva variant.
Pris: 745 kr
Ljusblå bäddvärmare i standardmodell med låg energiförbrukning
Bäddvärmare i polyester, storlek 150 cm x 70 cm, med två temperaturinställningar och 30 minuters uppvärmningstid. Kan maskintvättas i 40º C och har överhettningsskydd och avtagbar strömbrytare. Energiförbrukning som en glödlampa: 50 watt.
Pris: 495 kr
Bäddvärmarna finns hos etablerade återförsäljare runtom i landet, exempelvis hos Electrolux Home, Elkedjan, Elon, Hemma, Järnia, Onoff, MediaMarkt och övriga elfackhandlare.
Stiftelsen Håll Sverige Rent och Länsförsäkringar inleder insamlingen Giftfri miljö i lantbruket bland Länsförsäkringars lantbrukskunder i Göteborg och Bohuslän för att rensa bort farligt avfall och omhänderta det på ett miljöriktigt sätt. 1,1 miljon liter spillolja beräknas finnas på lantbruken i området. Insamlingen är ett led i strävan att skapa världens renaste lantbruk. För första gången sker en insamling av farligt avfall med en försäkringslösning.
– Varje steg som tas för att förbättra miljön är ett steg i rätt riktning. Och det här är utan tvekan ett mycket stort steg, kommenterar jordbruksminister Eskil Erlandsson initiativet.
Att transportera farligt avfall kan vara både besvärligt och kostsamt, eftersom många produkter är klassade som farligt gods och måste hanteras därefter.
– Den beräknade mängden spillolja som finns på lantbruken i Göteborg och Bohuslän är 1,1 miljon liter, berättar Lars Alm, projektledare för Giftfri miljö, Håll Sverige Rent. Det motsvarar uppvärmningen av 377 villor under ett år. Kampanjen tar oss närmare ett långsiktigt hållbart samhälle och vår ambition är att skapa världens renaste jordbruk.
För första gången samlas farligt avfall in genom en försäkringslösning. Återvinningsförsäkringen ingår som en del i grundskyddet vid försäkring för lantbruk och hästverksamhet. Genom försäkringen hämtas farligt avfall och lantbruksskrot en gång om året. Lantbrukaren beställer själv hämtningen och Håll Sverige Rent samordnar transporterna.
– Länsförsäkringar försäkrar 6 av 10 lantbruk och hästgårdar i Göteborg och Bohuslän. Genom återvinningsförsäkringen kan vi tillsammans med lantbrukaren och hästägaren göra en rejäl insats för en bättre miljö. Vi ser också återvinningsförsäkringen som en skadeförebyggande insats mot framtida miljöskador, säger Lars-Olof Bladh, lantbruksansvarig Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.
Om insamlingen: Hämtning av farligt avfall och skrot beställs av Håll Sverige Rent på 020-75 76 00, vardagar kl. 08–17 eller på www.giftfrimiljo.nu. Sista datum för beställning 2008 för kunder i Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är 4 juli. Hämtningarna sköts av återvinningsföretaget Stena Recycling. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är ett av 21 länsförsäkringsbolag som erbjuder återvinningsförsäkringen.
Fakta om farligt avfall: Farligt avfall som olika typer av olja, frätande kemikalier och handelsgödsel återfinns ofta på lantbruk. I värsta fall läcker miljöskadliga ämnen, t ex olja, ut i miljön. Likaså blir uttjänta lantbruksmaskiner i många fall stående i diken, skogar, på åkern eller gårdsplanen där de rostar sönder och kan läcka miljöskadliga ämnen. Det rör sig även om ett enormt resursslöseri då stora mängder farligt avfall och metall aldrig återvinns. Det går t ex åt 75 procent mindre energi vid tillverkning av stål från återvunnet material jämfört med ny råvara.
Länk: www.giftfrimiljo.nu
Länk: www.lansforsakringar.se
Iso är en komplett och portabel tältbastu med alla tillbehör så som bänkar, golv och kamin. Tillverkat i Finland för sanna bastuentusiaster. Detta är uppföljaren till succén tältbastun Pieni som snabbt även den blev en favorit i Sverige för jägaren, fiskaren och vildmarksmänniskan i stort. Länk: www.SaunaEveryWhere.se
Efter en minst sagt vindfattig sista etapp mellan Borgholm och Oxelösund är den första årgången av Watski2star Baltic avslutad. Arrangemanget har varit en stor succé. Vädret var kanon, dock hade det varit önskvärt med lite mer vind. Över 20 båtar tvingades av tidsskäl bryta sista etappen. Maximitidpunkten 18.00 klarades med några timmars marginal av sist ankommen besättning. De långsammaste båtarna hade klar nackdel av den vindfattiga etappen. Nästa års datum är ännu ej bestämt men det lutar åt samma helg.
Zelma (Arcona 400) i Enskrov och HiQ (Orma 60) i flerskrov segrade i respektive klass.
Tävlingsledningen tackar seglarna för den utomordentligt trevliga stämningen och önskar alla välkomna tillbaks nästa år.
Watski 2star är kappsegling med endast två personer ombord.
Arrangör är Oxelösundssegelsällskap, medarrangör är Borgholms BK och Wisby SS. Huvudsponsor är Watski.
Länk: www.watski2star.se
Nu startar Sjöfartsverket bloggen “MRCC Online” för fortlöpande information om pågående och aktuella sjöräddningsinsatser.
Att tillgodose allmänhetens och massmedias behov av fortlöpande information om aktuella sjöräddningsinsatser har alltid varit en del av Sjöräddningscentralens uppdrag. Men eftersom huvuduppgiften alltid är att rädda liv, presenterar de en rationell informationstjänst för media och allmänhet.
MRCC Online är en levande webbsida, som uppdateras fortlöpande. Sidan nås under huvudrubriken Press
Länk: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline
Startsidan visar alla ärenden, där något skrivits de senaste två dygnen. Det finns möjlighet att förfina sökningen eller att gå längre bakåt i tiden (max 2 månader). Det som visas här är en rubrik och en kortfattad beskrivning. En färgindikator visar om ärendet är pågående (rött) eller avslutat (grönt).
I fråga om mindre händelser finns ingen ytterligare information. Men om ett tidsintervall visas, innebär det att det finns flera dagboksnoteringar som rör detta ärende. Genom att klicka på rubriken, kommer man till en ny sida med alla ärendets händelser.
Vi har som ambition att, vid större händelser, hålla ärendet uppdaterat fortlöpande. Det kan därför vara en god idé att ladda om sidan ofta, för att se om något nytt har skrivits.
När det gäller mindre allvarliga händelser, kommer vi att skriva in dessa när tillfälle ges – vanligen en gång per dygn.
Pressrelease: Endast 100 ppm vatten i en dieseltank räcker för att mikroorganisk tillväxt kommer att ske. Kontaminationen av diesel kan ske allt ifrån tillverkningen, tankbilar, tankstationen och slutligen i din egen bränsletank. Problem så som igensatta filter, spridare, bränsleledningar och korrosion blir ofta resultatet av detta.
Bränsletankar har alltid en viss mängd vatten . Detta beroende av den normala kondens som förekommer. I gränsskitet mellan diesel och vatten växer dessa bakterier, som bildar slem, alger mm. Nyare motorer har dessutom känsligare insprutningssystem och kräver ett rent bränsle.
Diesel Plus, är ett tillsatsmedel som förhindrar och bryter ned bakterie-, svamp- och slambildning. Upp till 4% besparing på bränsle genom att tillsatsen höjer CETAN-talet. Motorn går tystare, mjukare och begränsar avgasröken. ”Spikandet” hos en kall motor minskar. Innehåller smörjning för injektorerna vilket minskar förslitning. Enkel förpackning med dosering. Blandning 1:1000. En flaska 500 ml räcker till 500 liter diesel.
Import: Bejting International AB, 08-755 43 34
Pressrelease: Purysan Ultra, är ett högeffektivt WC-koncentrat för alla typer av septiktankar. En flaska om 500 ml räcker till 500 liter. Medlet är desinficerande och förhindrar bildandet av oönskad lukt samt bidrar till snabbare nedbrytning av toalettpapper mm. Enkel att dosera. Innehåller ingen formadehyd. Medlet är enligt OECD-metoden mer än 90% biologiskt nedbrytningsbar. Luktar fräscht och rent. Import: Bejting International AB, 08-755 43 34
För tillfället pågår ett arbete med att renovera en del av bryggorna i Smögen, en av Bohusläns och Sverioges populäraste gästhamnar. Jobbet har dock blivit svårare än planerat eftersom byggnadsarbetarna upptäckt ett områda med rasrisk, skriver tidningen Bohusläningen.
– Det handlar om ett område av 15–20 meter som kommer att spärras av. En provisorisk brygga kommer att byggas förbi platsen, säger kommunalrådet Mats Abrahamsson (m) till Bohusläningen.
Bryggorna vid SMögen är väldigt väl använda. Tusentals båtar ligger vid kajerna varje sommar, de flesta med förtamp till brygganoch dragg i aktern. Men på senare år har även flera nya bryggor byggts i området, bland annat hos Syversen segel.
Det område som bedöms ha största risk för ras ligger vid Bremers och Havets Hus.
Seglarlegenden och trefaldige World Match Racing Tour-mästaren Peter Gilmour från Australien är nu officiellt klar för Match Cup Sweden 2008, som pågår 30 juni till 6 juli. Där får han även sällskap av en av de stora överraskningarna under årets säsongsöppning, fransmannen Damien Iehl, som i helgen tog hem kvaltävlingen GKSS Spring Cup och därmed vann den sista åtråvärda platsen i det stjärnspäckade startfältet i Marstrand.
Sedan tidigare var tio av världens bästa seglare klara för världsmästerskapsseglingarna i Marstrand under Match Cup Sweden i sommar. De två platserna som återstod innan herrarnas startfält var komplett är nu fyllda. En plats var vikt åt en riktig legend inom seglingen, Peter Gilmour, som nu har bekräftat att han kommer. Förutom tre titlar på the World Match Racing Tour, där han är den ende som har lyckats försvara sin titel, har australiensaren Gilmour också genomfört fem America’s Cup-satsningar.
– Det är en ära för oss att Gilmour kommer till Match Cup Sweden, förutom att han är en av världens bästa seglare har han också en otroligt framgångsrik historia på Marstrand, berättar Jan Torstenson, vd på Brandspot.
Iehl vann kvaltävlingen
Franske seglaren Damien Iehl tog sig till Marstrand genom att vinna kvaltävlingen, GKSS Spring Cup. Efter det att Round Robin-seglingarna var avslutade befann sig tre seglare på nio poäng, Damien Iehl, Staffan Lindberg och Mattias Rahm. Slutligen tog sig Iehl an Lindberg i finalen som vanns övertygande med 2-0. Vid prisutdelningen fick han bland annat ta emot en officiell inbjudan till Match Cup Sweden 2008 i Marstrand.
– Nu är startfältet komplett och det känns förstås fantastiskt att Peter Gilmour är tillbaka hos oss efter några års frånvaro. Hans namn och närvaro är en oerhörd styrka för evenemanget och han är en av storfavoriterna för att vinna hela tävlingen, säger Erik Centerwall projektledare på GKSS.
På damsidan är de tre högst rankade seglarna i världen klara för tävlingen, och de utmanas av de svenska hoppen Linda Rahm och Jenny Axhede. Ytterligare tre platser ska tillsättas i damklassen.
Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen av världsmästerskapet World Match Racing Tour, arrangeras av Brandspot i samarbete med GKSS.
Skeppare i Match Cup Sweden 2008
(WMRT-ranking 2008 inom parantes)
Herr
Paulo Cian (M1), Italien
Björn Hansen (M2), Sverige
Ian Williams (M3), Storbritannien
Magnus Holmberg (M4), Sverige
Mattias Rahm, (M5), Sverige
Torvar Mirsky (M5), Australien
Ben Ainslie (M), Storbritannien
Mathieu Richard (M), Frankrike
Sebastien Col (M), Frankrike
Jes Gram-Hansen (M), Danmark
Peter Gilmour (M), Australien
Damien Iehl, (M), Frankrike
Dam
Claire Leroy (D1), Frankrike
Lotte Meldgaard Pedersen (D2), Danmark
Katie Spithill (D3), Australien
Linda Rahm (D9), Sverige
Jenny Axhede (D10), Sverige
3 vakanta
Länk: www.matchcupsweden.com
Havets Hus erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandkanten och fortsätter ner genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvariet, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar hajarna och delta i olika temadagar.
Den 16 juni börjar årets sommarprogram och nytt för i år är bland annat “Melvin Medusa och den mystiska kistan”, en egenproducerad barnteaterguidning för barn. Föreställningen är producerad av Havets Hus marinbiolog Anna-Lisa Wrange och framförs av Havets Hus egen personal tillsammans med barnen.
Bläckfiskutställningen på Havets Hus berättar om fantastiska och intelligenta djur. Här har man chans att titta närmare på bläckfiskens vassa näbb, bläckfiskskelett och fossiler från utdöda bläckfiskar. Barnen får krypa in i det hemlighetsfulla mörkret i bläckfiskens grotta, medan vuxna erbjuds en mera bekväm ingång.
Utställningen “Tillsammans för havsmiljön” ger tips och förslag på vad vi alla kan göra i vår egen vardag för ett friskare hav. Faktum är att vi kan påverka allt från den globala växthuseffekten till lokala utsläpp av övergödande eller giftiga ämnen. Genom att minska vår egen miljöpåverkan kan vi bidra till att säkra djur och växters fortlevnad för kommande generationer.
Havets Hus nyrenoverade bangolfbana visar och lär om livet i Västerhavet. Bland naturtrogen bläckfisk, haj och manet finns kluriga frågestationer att sysselsätta sig med under spelets gång. Artskyltar berättar om de olika havsdjuren som tål att kännas på.
Havets Hus populära strandskola kommer i år att även erbjudas vuxna. På onsdagskvällar mellan vecka 27-30 finns möjlighet för hela familjen att lära sig mer om Västerhavet. Kom och inspireras efter en skön dag på stranden. 3-dagars Strandskola för barn pågår som vanligt under förmiddagar från måndag till onsdag under vecka 27-31.
Dessutom erbjuder Havets Hus i samarbete med Nordens Ark ett nytt spännande sommarläger kallat “Hav & Land” där barnen får lära känna djuren både ovan och under ytan samt delta i många spännande aktiviteter (ons-fre v.31).
Veckan efter midsommar anordnas “Västerhavsveckan 2008” där bl.a. Havets Hus anordnar en rad spännande temadagar kring marina resurser, biologisk mångfald, forskning om havet, marin teknik, fisk och fiske, barnens havsdag samt havsmiljöfrågor. Kom och lyssna på spännande föredrag och delta i roliga aktiviteter.
Sommarprogram
16 juni – 24 augusti
11.00 Möt krabbor, sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvariet. Havets Hus guider berättar.
11.45 Filmvisning i teatern, Havets Hus film – Våra vänner i vattnet
13.00 Dagens guidning, samling vid klappakvariet
14.00 Filmvisning i teatern, Havets Hus film – Våra vänner i vattnet
15.00 Guidad matning. Samlingsplats annonseras i högtalarna
16.00 Möt krabbor, sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvariet. Havets Hus guider berättar
17.00 Filmvisning i teatern, Havets Hus film – Våra vänner i vattnet
Krabbfisketävling utanför Havets Hus
Måndag-onsdag v.27-31. kl 14-16, avgiftsfri för de som besöker Havets Hus. Övriga betalar 20:-/per timme. (Vid regn ställs aktiviteten in)
Melvin Medusa och den mystiska kistan
Ett teateräventyr för barn, torsdagar kl. 10. Max 20 barn. Boka plats via 0523-66 81 61. Föräldrar får följa med om de vill. Samling vid entrén på Havets Hus. Ordinarie entréavgift. I mån av plats kan även barn som ej anmält sig följa med.
Dykare matar hajarna
Fredagar kl. 15. En guidad matning i ett av de större akvarierna.
Sälsafari
söndag till fredag, 23 juni – 17 augusti.
Badturer
Söndag till fredag 7 juli – 10 augusti samt kortare tur 23 juni – 6 juli samt 11- 17 augusti.
Strandskola
v.27-31. 3-dagars för barn 7-12 år samt 1-dagars på onsdagkvällar v. 27-30 för både barn och vuxna.
Hav & Land
30 juli-1 aug. Sommarläger för barn 10-13 år både på Havets Hus och Nordens Ark.
Havets Hus bangolf
Öppet dagligen 16 juni – 17 augusti mellan 12.00-22.00
Kalendarium
18 maj Tumlarens dag
1 juni Manetens dag
7 juni Havets Hus firar 15 år
16 juni – 24 aug. Sommarlovsaktiviteter
23-29 juni Västerhavsveckan
23 juni – 15 aug. Sälsafari och badturer
v-27-31 Strandskolan
30 juli – 1 aug. Hav & Landläger, samarbete med Nordens Ark
29 juli – 2 aug. Skeppsbrutnas klubb, i samband med Lysekil Women’s Match
En dag i v35 Havsmiljödag
En dag i v37 Använd dina sinnen – specialvisning för gäster med hörselnedsättning
En dag i v38 Hummerdag
27 sept.-5 okt. Höstlovsaktiviteter
25 okt. – 2 nov. Höstlovsaktiviteter
Reservation för ändringar
Mer information finns på www.havetshus.se
Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och konservindustri, Sveriges bästa vatten för dykning, klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra granitklippor.
Foto: Roger Jansson.
Länk: http://www.vastsverige.com/templates/default____1067.aspx
Länk: www.lysekil.se
En äldre man, som anmäldes saknad efter en kajaktur i området utanför Norrmjöle, återfanns på måndagskvällen, liggande i vattnet. Hans kajak påträffades tidigare uppochnedvänd. Larmet inkom till Sjöräddningscentralen kl 16:58 på måndagseftermiddagen. Anhöriga uppgav att han givit sig av från sin stuga vid 0830-0900. Stugan är belägen vid Djupviksskatan. Avsikten var att han skulle ta en tur runt Sörbölekobbarna och Skolkarna. Han förväntades vara tillbaka runt kl 11 på måndagsförmiddagen.
Sjöräddningscentralen engagarade följande enheter i spaningarna:
– Helikopter Lifeguard 906
– Rescue Lars Prytz (Sjöräddningssällskapet Holmsund)
– Lotsbåt 117 från Holmsund
Kl 18:05 var helikoptern framme i området, och två minuter senare upptäckte man en uppochnedvänd kajak ca 2 sjömil sydsydväst om Norrmjöle. Lotsbåten var inom kort framme och kunde konstatera att det var rätt kajak, men att den var tom. Med ledning av detta, fastställdes ett nytt sökområde.
Kl 18:42 hittade Lotsbåten mannen i vattnet, i en position som ligger väster om ön Revet, ca 1 sjömil söder om Norrmjöle. Rescue Lars Prytz för in honom till väntande ambulans.
Mannens status är i ögonblicket okänd för Sjöräddningscentralen. Polisen står i kontakt med anhöriga.
Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för Sjöräddningen i Sverige. I Göteborg finns Sjöräddningscentralen för hela landet, samlokaliserad med Flygräddningscentralen, Kustbevakningen och Försvarsmakten.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.
Tisdagen 10 juni inviger Lantmännen Aspen och Romelanda Motorsågsservice den första mobila tankstationen för Aspen alkylatbensin. Platsen är Kungälv som − likt många andra mindre orter − nu får bättre tillgång till alkylatbensinen. Den mobila tankstationen i Kungälv är först ut i Lantmännen Aspens nya satsning och kommer att fungera som en referensanläggning. Målet med satsningen är att kunderna ska kunna tanka den miljöanpassade petroleumprodukten alkylatbensin från pump, vilket är såväl billigare som mer flexibelt och rationellt för dem. Hittills har Aspen-återförsäljare på ett 60-tal orter i Sverige visat intresse för en egen mobil tankstation.
Lantmännen Aspen är marknadsledande på alkylatbensin i Sverige och resten av Europa. Bolaget tillverkar och marknadsför alkylatbensin, som är en miljöanpassad petroleumprodukt för främst småmotorer såsom gräsklippare, motorsågar, skotrar, båtmotorer och mopeder. Alkylatbensin är inte bara skonsam för miljön utan också bevisat bättre för användaren och motorn. Lantmännen Aspen ingår i Lantmännenkoncernens affärsområde Energi.
Lantmännen Energi har en nyckelroll i omställningen till förnybar energi. Affärerna bedrivs inom biodrivmedel, fasta biobränslen, värme samt maskin och miljö. Varumärkena heter Aspen och Agrol. Lantmännen Energi ingår i Lantmännen som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Koncernen ägs av 42 000 lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor.
Länk: www.lantmannen.com
Äntligen kan du få ett spännande andrahus på din tomt utan att lyfta ett handtag själv. Tack vare lagändring är det nu möjligt att bygga ett 15 m2 stort andrahus bygglovsfritt , där maxytan tidigare var 10 m2. Sveriges just nu mest uppmärksammade arkitekter Bolle Tham och Martin Videgård Hansson, TVH, har tillsammans med några skärgårdsentusiaster tagit fram designserien Sommarnöjen, och skapat de vackraste andrahusen med fina material och nytänkande arkitektoniska former för hus i bland annat skärgården.
Tham och Videgård Hansson har i projektet Sommarnöjen ritat tre olika designserier som alla kan specialbeställas utifrån kundens egen önskan om användningsområde: Gästhus för två, fyra, sex eller åtta personer, master bedroom, sommarkontor, bastu eller skärgårdsspa. I designserien ingår även färdiga koncept för planlösning och inredning, såsom kulörer interiört såväl som exteriört, samt ett helhetsgrepp vad gäller möblering och belysning. Till varje hus finns ett särskilt framtaget utrustningspaket som gör husen till ett bekvämt alternativ för köparen, där allt står färdigt att användas vid tillträdet.
– Skärgården är vår utgångspunkt och inspirationskälla vilket gör att hårda krav ställs på både arkitektur och hållbarhet. Men självklart passar husen bra vart som helst, säger Bolle Tham som själv har hus i Stockholms skärgård.
– Designserien Sommarnöjen visar vad du kreativt kan göra med ett andrahus och att det nu finns ett alternativ till att hålla i bygget själv, säger Tomas Tjajkovski som precis har erfarit ett stort husprojekt i Stockholms skärgård.
Tanken med Sommarnöjen är att skapa en ny typ av andrahus som inte bara är något för gör-det-självare och hobbyprojektledare, utan ett bekvämt alternativ för de som inte tycker att hamra, snickra, transportera, fixa och tjata på hantverkare är sommarens högsta nöje. Husen uppförs med handbyggd inredning, maskinell utrustning, fast pris och garanti. Priserna ligger mellan 250.000–500.000 kr, beroende på val av modell och inredning.
Teamet bakom Sommarnöjen är nämnda arkitekter på TVH, Tomas Tjajkovski, VD och projektledare för Sommarnöjen, samt några av skärgårdens bästa byggare under ledning av Peter Erelöf.
Bolle Tham och Martin Videgård Hansson vann första pris i den internationella arkitekttävlingen om ett nytt Konstmuseum i Kalmar och i tävlingen om den nya Arkitekturskolan på KTH i Stockholm. De ritade också Villa Tjajkovski på Husarö, uppmärksammad finalist i Träpriset 2008 – byggt av Peter Erelöf för kunden Tomas Tjajkovski.
Länk: www.sommarnojen.se
Båtunionens Administrativa System, BAS, och i synnerhet klubbmodulen BAS-K, fortsätter att utvecklas i hög takt. När denna artikel publicerats har vi nyligen släppt release 1.3. Programmet ä helt gratis för alla båtklubbar som är anslutna till Svenska Båtunionen.
Eftersom det är webbapplikationer får alla användare tillgång till senaste versionen omedelbart när den införs. Väsentliga punkter i den här uppdateringen är betydligt förbättrad medlemshantering i BAS-M, förbättringar i ekonomiavsnittet i BAS-K samt massor av ”småfix”. Förbättringarna i BAS-M gör att det blir mycket enklare att registrera familjemedlemmar. I ekonomidelen har vi förstärkt funktionerna för kreditering och delbetalningar.
Vad är BAS? Kanske du nu tänker. Detta är benämningen för Svenska Båtunionens webbaserade IT-system. BAS är ett fantastiskt bra system och ett modernt IT-stöd för hela SBU-sfären.
Båtklubbsfunktionärer, båtförbundens funktionärer, besiktningsmännen, SBU-funktionärer, alla har sin del i BAS. Systemet utgörs av ett antal, mer eller mindre, integrerade moduler där BAS-K, administrationsstöd för båtklubben, är den dominerande delen. Övriga moduler är BAS-M för medlemshantering (integrerad med alla andra moduler, medlemmen är det centrala), BAS-F båtförbundens administrationsstöd och BAS-B säkerhetsbesiktningens register.
I BAS-K kan klubben hantera sin hamn och sitt varv inklusive utlåning (t ex nyckelhantering), schemalagda aktiviteter (t ex vakthållning) och fakturering med reskontra av alla avgifter kring detta.
Ni är många som använder BAS-K och många fler är på gång. Vi är angelägna att ni får igång regionala användargrupper där ni kan utbyta erfarenheter och samordna era önskemål om utveckling av BAS. Se till att ert båtförbund tar tag i detta, de får starthjälp från SBU om de vill. I diskussionsforumet för BAS-K kan du redan nu få en hel del hjälp.
Glöm inte dela med dig av dina tips!
Text: Patrik Lindqvist
Länk: www.batunionen.com
Pressrelease: ITT Jabscos framgångsrika kolfilter Aqua Filta™ ser fräscht ut samtidigt som det friskar upp vattenförsörjningen. Det lättmonterade kassettsystemet absorberar upplösta föroreningar men behåller nyttiga mineralsalter, och resultatet blir välluktande kristallklart vatten med naturlig smak.
Aqua Filta™ passar tillsammans med de flesta manuella eller elektriska marina vattensystem och levereras med 180º vridbara portar som är lätta att montera i trånga utrymmen.
Ett fast monterat filterhuvud levereras tillsammans med en utbytbar kassett med ett aktivt kolfilter som avlägsnar klor, obehaglig lukt, smak och färg. De invändiga ventilerna underlättar enkelt och ekonomiskt utbyte utan att man behöver tömma systemet eller ens bli våt om händerna. Aqua Filta™ har en flödeskapacitet på 14 liter per minut och klarar tryck upp till 4,3 bar.
Länk: www.jabsconews.com
Investmentbolaget L Capital 2 FCPR har undertecknat ett avtal för att köpa engelska Princess Motoryachts, en av världens ledande motorbåtstillverkare. Bakom den mystiska beteckningen L Capital 2 FCPR döljer sig Moët Hennessy Louis Vuitton och Groupe Arnault, två bolag som annars förknippas med lyxprodukter inom kläder och liknande.
L Capital kontrollerar over 70 procent av rösterna i bolaget och har även stöd av den belgiska investeringsgruppen Cobepa.
Princess Yachts International har varit en ledande motorbåtstillverkare i 40 år. I och med ägarbytet säger sig företagsledningen ha förhoppningen att ytterligare kunna stärka sina positioner.
Prislappen är 200 miljoner Pund, motsvarande 2,5 miljard svenska kronor.
Länk: www.princessyachts.com
Kustbevakningen får en tydligare roll som självständig brottsbekämpare. Det är innebörden av det förslag som utredningen om Kustbevakningens befogenheter lämnade till regeringen 30 maj. Polisförbundet är kritiskt till förslaget.
– I praktiken innebär förslaget att vi är på god väg mot två olika poliskårer i Sverige, något som vare sig gynnar medborgarna eller de anställda inom Polisen och Kustbevakningen säger Polisförbundets ordförande Jan Karlsen, som efterlyser en bred samhällsdebatt kring utredningen.
Av utredningen framkommer bland annat att Kustbevakningen ska ges en utökad rätt att inleda förundersökning samtidigt som de får en tydligare roll som självständig brottsbekämpare. Tanken är att Kustbevakningen ska förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet, ingripa vid misstanke om brott för att sedan utreda brottet.
– En fasförskjutning av den här kalibern förutsätter en bred samhällsdebatt. Politikerna bör också noga överväga vilka konsekvenser förslaget får för brottsbekämpningen i framtiden.
Polisförbundet kommer nu att analysera förslaget i sin helhet och därefter bjuda in till debatt och diskussion.
Länk: www.polisforbundet.se
Den 30maj presenterades Utredningen om Kustbevakningens befogenheter som letts av utredare Gunnel Lindberg och hovrättsassessorn Li Wallén. I den föreslås Kustbevakningen få utökade polisiära befogenheter, bland annat med rätt att inleda och driva förundersökning och under eget ansvar vara en brottsbekämpande myndighet till sjöss.
Inriktningen är att skapa en egen lagstiftning för Kustbevakningen, som kan underlätta och effektivisera det dagliga arbetet såväl internt som i samverkan med andra myndigheter. Utredningens förslag är att förändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2009.
Från Kustbevakningens sida har Kenneth Neijnes, chef för Region Nord, och chefsjurist Annika W Wikingsson deltagit i utredningen som experter tillsammans med representanter för Tullverket, Polisen, Åklagarmyndigheten, Försvarsdepartementet och Finansdepartementet.
Kenneth Neijnes säger att utredningen innehåller en mycket bra kartläggning av Kustbevakningens nuvarande befogenheter och arbete.
− Utredningens förslag är en större händelse än när vi fick polisiära befogenheter 1983. Då fick vi möjlighet att ingripa och hjälpa polisen, men polismyndigheterna har hittills stått för de tunga besluten. Om förslaget går igenom kommer vi själva kunna ta ansvar hela vägen och arbeta mer direkt mot åklagarna, inte bara på miljöbrottssidan, förklarar Kenneth Neijnes.
Betänkandet förväntas skickas ut på remiss för synpunkter under sommaren och hösten 2008, och därefter kan beredningen i regeringskansliet fortsätta mot en lagrådsremiss och proposition.
Idag, den 2 juni, tillträder Anders Donlau som ny vd för AB Göta kanalbolag. Med sin breda erfarenhet som företagsledare ska han vidareutveckla upplevelseområdet Göta kanal och ta det 176-åriga resmålet in i framtiden. – Det här ett drömjobb och jag tvekade inte en sekund på att anta utmaningen. Göta kanal tar emot 3 miljoner besökare varje år, och har förutom turism också förvaltning av kulturmiljöer och miljövård som uppdrag, säger Anders Donlau.
Göta kanal är ett av Sveriges mest kända turistmål. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön. Göta kanalbolags uppdrag från sin ägare svenska staten är att bevara och utveckla det historiska byggnadsverket och att se till att området är ett attraktivt resmål för turister. Göta kanalbolag omsatte 53 miljoner kronor under 2007 och förvaltar, förutom själva kanalen, också 350 fastigheter och stora skogsområden.
Anders Donlau är 50 år och bor i Linköping. Han kommer närmast från en tjänst som vd på Stjärnägg. Innan det har han arbetat som marknadschef på företag som Odalmannen, Axfood och inom Correnkoncernen. Även om Göta kanalbolags verksamhet på vissa punkter skiljer sig från de bolag han tidigare lett ser Anders Donlau likheter.
– Visst är det annorlunda, det är det som gör det här jobbet så lockande. Men jag tror det är viktigt att driva Göta kanalbolag affärsmässigt, som det stora företag det är. Även här är det kunder som ska lockas av vår produkt – Göta kanal, säger Anders Donlau.
Skepparexamen och slussarkurs
Donlau är själv båtintresserad. Han har en Winga 87 motorseglare och har tagit skepparexamen. När han fick reda på att han fått jobbet som vd för Göta kanal anmälde han sig omedelbart till en kurs i att slussa.
– Att kunna den ädla konsten att ta sig igenom en sluss kändes som ett måste för den här posten, kanalen har ju ändå 58 slussar, skojar Anders Donlau.
Foto: Lasse Hejdenberg.
Länk: www.gotakanal.se
Idag, den 2 juni, tillträder Anders Donlau som ny vd för AB Göta kanalbolag. Med sin breda erfarenhet som företagsledare ska han vidareutveckla upplevelseområdet Göta kanal och ta det 176-åriga resmålet in i framtiden. – Det här ett drömjobb och jag tvekade inte en sekund på att anta utmaningen. Göta kanal tar emot 3 miljoner besökare varje år, och har förutom turism också förvaltning av kulturmiljöer och miljövård som uppdrag, säger Anders Donlau.
Göta kanal är ett av Sveriges mest kända turistmål. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön. Göta kanalbolags uppdrag från sin ägare svenska staten är att bevara och utveckla det historiska byggnadsverket och att se till att området är ett attraktivt resmål för turister. Göta kanalbolag omsatte 53 miljoner kronor under 2007 och förvaltar, förutom själva kanalen, också 350 fastigheter och stora skogsområden.
Anders Donlau är 50 år och bor i Linköping. Han kommer närmast från en tjänst som vd på Stjärnägg. Innan det har han arbetat som marknadschef på företag som Odalmannen, Axfood och inom Correnkoncernen. Även om Göta kanalbolags verksamhet på vissa punkter skiljer sig från de bolag han tidigare lett ser Anders Donlau likheter.
– Visst är det annorlunda, det är det som gör det här jobbet så lockande. Men jag tror det är viktigt att driva Göta kanalbolag affärsmässigt, som det stora företag det är. Även här är det kunder som ska lockas av vår produkt – Göta kanal, säger Anders Donlau.
Skepparexamen och slussarkurs
Donlau är själv båtintresserad. Han har en Winga 87 motorseglare och har tagit skepparexamen. När han fick reda på att han fått jobbet som vd för Göta kanal anmälde han sig omedelbart till en kurs i att slussa.
– Att kunna den ädla konsten att ta sig igenom en sluss kändes som ett måste för den här posten, kanalen har ju ändå 58 slussar, skojar Anders Donlau.
Foto: Lasse Hejdenberg.
Länk: www.gotakanal.se
Kommentarer
Vad gäller för båtar under 7,5m ?
Båtar under 7,5 m kan du köpa var du vill inom EU med respektive lands moms och ta med hem till Sverige på trailer. Kolla med skattekontoret i Ludvika för närmare detaljer.
Oj, reglerna för vat, moms, är inte bra. Sjukt krångliga 🙁
Vågar man köpa en båt i eu land där båtens VAT är betald utan att man riskerar få betala moms på båtfan?
Känns som att det bästa skulle vara att EU unionen skötte all VAT/moms och medlemsländerna slipper då kontrollen av momsavgifter…
Hej inga problem att köpa vilken båt som helst av privat person EU . Bästa är att köpa beg båt av privat person/ via mäklare. Problemet gäller nya båtar .
Men skall man köpa båt i EU land utomlands utan moms och inte ta hem den. då blir det komplicerat.
Jag har tänkt köpa båt i Italien , hur gör jag lättast för att få info som är proffesionellt ,
//mojje
Om jag nu köper en ny båt under 7.5 meter i danmark som inte där är momsad hur gör jag då när jag passerar tullen in i sverge o hur betalar jag då den svenska momsen?
Särskilda skattekontoret i Ludvika har aktuell information som svar på era frågor om moms och införsel av båtar.