Stockholm, den 15 juni, 2008. Den tredje dagen av Archipelago Raid bjuder på kraftfull segling i 10 meter/sekund. Det går fort och de små båtarna uppnår farter runt 20 knop i den finländska skärgården.
Efter att ha försökt sova under skydd av regent på ön Lappo (Åland), startade deltagarna den tredje dagen av Archipelago Raid klockan fem imorse, två timmar efter planerad start på grund av utebliven vind. När båtarna äntligen drog iväg blåste det över sju meter/sekund och de små Formula 18-katamaranerna seglade iväg i full fart under spinnaker mot de sex kontrollpunkterna på den femte delsträckan.
Det belgiska laget med Patrick Demesmaeker och Michel Proot på RBSC Huysman har dominerat fältet idag och vann den dagens första delsträcka till Fårö i Finlands skärgård. De var tätt följda av den ledande klungan med svenskarna Fredrik Ekman och Gustav Tempelman på Sundsvalls Bygg (tvåa totalt), Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule samt fransmännen Eric Proust och Romain Matteau, Team Kalix, som leder totalt.
Vinden har ökat till 10 meter/sekund och båtarna har imponerande båtfart. Solen har hittat fram. Inga andra båtar eller människor syns till och det är små obebodda öar så långt ögat når. Det är oerhört vackert och trots den fysiska utmaningen är stämningen på topp. I de höga farterna måste deltagarna vara särskilt uppmärksamma för gömda grynnor. Uppemot 80 procent av båtarna har under morgonen redan mer eller mindre gått på grund. Centerborden har fått sig sina törnar.
Archipelago Raid är fysiskt krävande och på den tredje dagen tar det ut sin rätt på besättningarna. Vid de kontrollpunkter som är placerade vid en strand måste seglarna hoppa ur sina båtar, springa upp till kontrollanten och sedan springa tillbaka till båten. Till och med de starkaste seglarna verkar ha svårt att komma in i båten igen…
Igår var väderbilden annorlunda. Lagen hade en tuff dag i Ålands skärgård med svag vind och regn. De sista lagen gick i mål två och en halv timme efter ledarna till nattstoppet på Lappo, eftersom vinden dog och de fick paddla en lång sträcka.
Under dagen kommer deltagarna att avklara den långa sträckan 100 sjömil till sista anhalten på Nagu i den finländska skärgården. Imorgon styr båtarna tillbaka mot Rödhamn i Ålands skärgård.
Ställning de 12 första båtarna efter fem delsträckor (dag 3)
1. Team Kalix, Eric Proust & Romain Motteau – Fra
2. Sundvalls Bygg, Fredrik Ekman & Gustav Tempelman – Swe
3. RBSC Huysman, Patrick Demesmaeker & Michel Proot – Bel
4. Team Thule, Martin Strandberg & Johan Örtendahl – Swe
5. X-Leisure, William Sunnucks & Simon Farren – UK
6. Team Garmin, John Bäck & Gustav Morin – Swe
7. Team BLUE Oceans, Conrad Humphreys & Ryan Crawford – UK
8. SWE 558, Ola Person & Tomas Westergren – Swe
9. One Design Center, Martin Hållsten & Malcom Hanes – Swe
10. HH-Marin, Thomas Ekefalk & Carl Johan Söder – Swe
11. N-Group, Matti Nieminen & Mikko Nieminen – Fin
12. BT, Ellen MacArthur & Greg Homann – UK/Aus
Länk: www.archipelagoraid.com
Fredagen 6 juni gav sig briggen Tre kronor ut på jungfrufärd och miljöturné i Östersjön, och med på seglatsen är Ekomarine med sin giftfria bottenfärg Neptune formula. Bland annat angörs Mariehamn, Helsingfors, Tallinn, Riga, Visby, Borgholm, Västervik, Kalmar och Karlskrona under färden.
– Vi tycker det är väldigt viktigt att sjöfarten och båtlivet utvecklas i miljövänlig riktning. Det här är ett naturligt steg att hjälpa till i utvecklingen av bättre färger, säger Olof Cerne, miljöchef på Tre kronor.
– Briggens miljöturné är viktig för att belysa att båtliv och miljövänlighet inte är någon motsättning, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Vi får visa att Neptune Formula är ett giftfritt alternativ som är långsiktigt hållbart för havsmiljön runt hela Östersjön.
Briggen Tre kronor kommer att testa Neptune Formula på speciella testplattor under året. Neptune Formula lanserades i våras och har redan sålts till tusentals båtägare på den svenska östkusten. I april tecknades dessutom återförsäljaravtal med finska Aquastore.
Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och utomlands, och den bygger på en naturlig bakteriefilm som skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet, vilket avskräcker bland annat havstulpaner.
Länk: www.briggentrekronor.se
Första veckan i juli förvandlas Marstrand till en kokande kittel med världens bästa seglare, artister, semestrande familjer och gräddan av näringslivet. Match Cup Sweden har blivit Sveriges största internationella seglingsevenemang och Marstrand en av de hetaste sommarorterna. – Vi ser en kraftig ökning av intresset för Match Cup Sweden, tolv av världens bästa seglare kommer, kända artister uppträder hela veckan, vi räknar med en publik på över 100 000. Kopplingen mellan affärsnytta och sport är tydlig för våra sponsorer, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot, som arrangerar VM-deltävlingen i sportsligt samarbete med GKSS.
Match Cup Sweden fick förra året VM-status som en av de nio deltävlingarna i VM-serien World Match Racing Tour. Samtidigt gick event managementföretaget Brandspot in i ett långsiktigt avtal som kommersiellt ansvariga för arrangemanget, i sportsligt samarbete med GKSS.
Tolv av världens manliga elitseglare och åtta ur damernas världstopp bjuder på Matchracing i verklig världsklass. Seglarlegenden och trefaldige World Match Racing Tour-mästaren Peter Gilmour från Australien får sällskap av, inte bara svenska toppnamnen Björn Hansen, Magnus Holmberg och Mattias Holmberg, Mattias Rahm och de ledande namnen på Världstouren, utan även av överraskningen i årets säsongsöppning, fransmannen Damien Iehl, som tog hem kvaltävlingen GKSS Spring Cup och därmed vann den sista åtråvärda platsen i det stjärnspäckade startfältet.
Sponsorkvoten är fylld med fler företag än någonsin och sedan 2005 har Brandspot mer än fördubblat omsättningen, som för 2008 landar på omkring 20 Mkr. Tio företag namnger tävlingsbåtarna, AB Volvo, SEB, Duni, Castellum, Santa Maria, Pelle P, Stena Line samt Childhood Foundation som Officiell välgörenhetsorganisation. En båt är brandad med Onico och den tionde båten är ännu inte offentliggjord.
På ett tidigt stadium kontaktades regionala intressenter som Kungälv kommun, Göteborg&Co och Team Marstrand, som idag tillsammans med Västsvenska Turistrådet, Business Region Göteborg och Södra Bohuslän Turism är Organising partners. Den gemensamma målsättningen är att etablera Match Cup Sweden som sommarens mötesplats, en spännande och upplevelserik vistelse för familjer, ungdomar, seglare, kändisar och näringslivstoppar.
– Vi har fyllt första veckan i juli med några av Sveriges bästa artister, aktiviteter för alla, välgörenhetsgalor och auktioner – och givetvis VM-deltävlingen i Matchracing med rafflande seglingsdueller, berättar Jan Torstenson.
Evenemangsområdet är utökat med en kompletterande Event Arena för publika aktiviteter med fokus på familjer och “pröva på” aktiviteter. På Event Arena blir det också uppträdanden av kända svenska artister varje kväll. Några av artisterna är Rongedal, Amanda Jenssen och Calaisa.
Event Arena på Kungsplan, är öppen mellan kl. 11.30-19.30 varje dag. Här kan man lyssna på artister och elitseglare, pröva på bland annat Beachvolleyboll, Seglarskola till förmån för Childhood, åka Ribbåt, spela Nintendo Wii och Guitar Hero och besöka sponsorernas utställningar och aktiviteter.
Marstrand har också blivit den nya mötespunkten för Sveriges ledande företag och deras kunder. Närmare 6 500 företagsgäster har bjudits in till Match Cup Sweden och de olika arenor som sponsorerna kan utnyttja, bland annat en Business Lounge med första parkettplats till tävlingsarenan. Där sköter den kände krögaren Mats Nordström och hans Wasa Allé i Göteborg catering med västkustinspiration.
Under Match Cup Sweden-veckan pågår också ett företagsseminarium på högsta näringslivsnivå, Corporate Event Marketing Forum, med talare som bl a Jacob Wallenberg och Leif Johansson premiäråret 2007 och över 250 deltagare. Seminariet fortsätter i år med nya aktuella ämnen inom Event Marketing.
Mediebevakningen ökar. TV8 sänder företagsseminariet Corporate Event Marketing Forum och Studio Virtanen sänder även i år från Marstrand, onsdag till och med lördag. Men även SVT och internationella Sail.tv, liksom svensk och internationell press bevakar numera evenemanget.
– Målet är att kunna etablera oss som ett av de verkligt stora internationella evenemangen i Sverige, tillsammans med aktiva och starka företag som sponsorer, avslutar Jan Torstenson.
Preem, Sveaskog och Södra går in som delägare i bolaget SunPine AB. Det möjliggör en stor satsning i Sverige på produktion av talldiesel, ett förnyelsebart fordonsbränsle baserat på tallolja som kan ersätta fossila bränslen. Sunpine investerar 250 miljoner kronor i en första anläggning i Piteå som tas i drift under sista kvartalet 2009. Sverige blir därmed först i världen med att producera grön diesel från skogsråvara i industriell skala.
Preem, Sveaskog och Södra har tecknat avtal om att förvärva ca 60 procent av aktierna i bolaget SunPine AB. Investeringen sker genom en nyemission i SunPine. Drygt 40 procent av aktierna i SunPine innehas av Kiram AB, i sin tur ägt av entreprenören Lars Stigsson som också har grundat verksamheten.
Satsningen innebär att marknaden inom två år kommer att erbjudas en diesel med förnyelsebar råvara som väsentligt minskar utsläppen av fossil koldioxid. Sverige blir därmed först i världen med att producera förnybar diesel från skogsråvara i industriell skala. Potentialen är stor och flera produktionsanläggningar kan komma att etableras både i Sverige och utomlands.
SunPine kommer att producera en råtalldiesel med ursprung från råtallolja, som är en biprodukt från skogsindustrins massaprocess. Råtalldieseln planeras att upparbetas i ett andra processteg till ett högkvalitativt dieselbränsle som passar alla dieselmotorer. Det nya dieselbränslet räknas till andra generationens biodrivmedel. All råvara kommer från skogen och processen konkurrerar därför inte med livsmedelsproduktion.
Produktionen av råtalldiesel kommer att ske i en ny anläggning i Piteå hamn. Anläggningen i Piteå beräknas vara i drift under sista kvartalet 2009 och kommer att kunna producera upp till 100 000 kubikmeter råtalldiesel per år. Omräknat till fordonsdiesel motsvarar det bränslebehovet för 100 000 dieselfordon som kör i genomsnitt drygt 1 000 mil per år.
Investeringen i Piteåanläggningen uppgår till ca 250 miljoner kronor. SunPine har tecknat råvaruavtal med Södra och ytterligare ett antal skogsindustriföretag om köp av tallolja för produktionen i Piteå. Råtalldieseln kommer att användas som förnybar råvara vid biodieseltillverkning på Preems raffinaderi i Göteborg.
Vid produktion av råtalldiesel produceras även en tallbeckolja som biprodukt. Ur tallbeckoljan kan man utvinna värdefulla finkemikalier som användes inom livsmedel- och läkemedelsindustrin. Bland annat kan beta-sitosterol produceras, som används i kolesterolsänkande livsmedel och vid tillverkning av hormonbaserade läkemedel.
Efter 24 års uppehåll är Round Britain, ett av världens längsta och tuffaste uthållighetsrace för båtar, tillbaka. Tävlingen går längs en 1 424 Nm lång bana under tio dagar längs England, över Engelska Kanalen och genom Nordatlanten. Fiat Powertrain Technologies, som har maskiner från företaget Aifo (Ivecomotorer), är med bland utmanarna i Round Britain 2008 med båten Red FPT, en historisk båt som påminner om gamla tiders kända racerbåtar.
Den tekniska utrustningen ombord består av fyra stycken nya 600 hk turbodieslar N67 450 Evolution, de kraftigaste och lättaste i sin klass. Personerna som står bakom satsningen är Alfredo Altavilla, Fiat Powertrain Technologies styrelseordförande, och Fabio Buzzi, FB Design styrelseordförande och en ledande person inom italiensk motorbåtsracing med 48 hastighetsrekord och 52 VM-titlar.
Evolutionversionen av motorn är en sexcylindrig turbodiesel på 6,7 liter som ger 600 hk och har ett helt elektroniskt styrsystem och common rail insprutning. Detta ska ge hög effekt i kombination med låg förbrukning och låga emissioner.
Tävlingen startar 21 juni.
RED FPT – TEKNISKA FAKTA
Båt:
Längd 14.45 m
Skrovlängd 12.65 m
Bredd 2.85 m
Bredd med vingar 4.16 m
Höjd 2.90 m
Vikt 8 200 kg
Drev 4 Trimax ytskärande drev
Backslag 4 FB Design backslag
Länk: www.fptpowertrain.com
Ostronakademien i Grebbestad inbjuder alla till Ostronets Dag i Grebbestad. Denna speciella högtidsdag hålls 6 september. På programmet står bland annat utdelning av ett stipendium.
11.00: Årsmöte med Ostronakademien och utdelning av Ostronakademiens stipendium på 10 000 kr !
13.00: Invigning av Ostronets Dag med kanonskott på bryggan. Ostronöppning, ostronförsäljning, forskarmedverkan, utställningar, ostronsafaris, båtturer champagneprovning, musik, lotterier mm.
Restaurangerna i samhället serverar ostron. Menyer kommer senare.
Ostronakademien är en ideell förening som har som syfte att främja intresset för och öka kunskapen om det svenska ostronet Ostrea edulis.
OSTRONETS DAG inleder den nya ostronsäsongen som varar ända fram till april.
Länk: www.ostronakademien.se
Nu introduceras en helt ny unik väska som är vattentät till 10 meters djup och har en låsningsmekanism som gör att den inte kan öppna sig av misstag i vattnet.
CooLockväskan är lösningen för att skydda värdesaker som mobiltelefon och kamera från vatten, fukt och sand. Väskan kommer med en reglerbar halssnodd och har en färgad framsida med en transparent baksida så att man enkelt kan se innehållet. CooLock är nätt och enkel att använda – det går bra att svara på telefonsamtal utan att ta upp mobilen ur väskan.
Den finns i sex olika designade mönster- och färgvariationer.
Länk: www.anylock.se
Volvos miljöpris, som delas ut av en oberoende stiftelse, går 2008 till Buzz Holling, kanadensisk ekolog och forskare, vars teorier om hur ekosystemen klarar plötsliga förändringar fått ett mycket stort inflytande. I en tid när många oroar sig över klimatförändringar och oväntade naturkatastrofer påpekar Buzz Holling att det är viktigt att våra samhällen ökar sin förmåga till anpassning och flexibilitet för att vi ska fortsätta att kunna nyttja naturens sätt att producera. För kriser, säger han, är en oundviklig del av naturens sätt att fungera.
Buzz Hollings teorier har påverkat forskare världen över och gett upphov till nya kunskaper om hur naturresurser ska förvaltas och hur både mänskliga samhällen och naturen klarar kriser.
Buzz Holling är kanske mest känd som upphovsman till teorierna kring resiliens, vilket enkelt uttryckt innebär kapaciteten att klara av förändringar och samtidigt ha förmåga att utvecklas. Teorierna om resiliens innebär förmåga hos ett socialt eller ekologiskt system att klara av en chock, exempelvis i form av klimatförändring eller ekonomisk kris, och därefter förnya och återuppbygga sig själv.
En minskad förmåga till resiliens kan innebära förlust av värdefulla ekosystemtjänster och att systemen helt enkelt övergår i ett nytt stadium. De kan då få helt nya karaktärer, exempelvis när utfiskning eller andra förändringar gjort att en marin miljö totalt förändrats, eller ett avverkat skogsområde förvandlas till savann eller öken.
Buzz Hollings forskning och teorier har under senare år fått stor inverkan på forskningen inom hållbar utveckling. Detta eftersom det visat sig att förändringar inte bara sker gradvis, utan ofta genom turbulenta och snabba förlopp som innebär stor påfrestning på människans och naturens sätt att organisera och anpassa sig.
Juryn för Volvos miljöpris säger i sin prismotivering bland annat följande:
”Crawford (Buzz) Holling är en av vår tids mest kreativa och inflytelserika ekologer. Han integrerade tänkande har kastat nytt ljus över tillväxt, kollaps och återuppbyggnad av samverkande mänskliga och ekologiska system”.
Buzz Holling säger själv i en kommentar till prisjuryns beslut:
– Jag är överraskad och mycket hedrad. Efter att ha arbetat i många år för att förstå sambandet mellan människan och miljön är det fantastiskt att se vilket intresse det numera finns världen över för de här frågorna. Vi bevittnar just nu ett klassiskt exempel på en annalkande kris –klimatförändringen. Vår förmåga att klara den kommer givetvis att bero på hur vi kan minska utsläppen av växthusgaser, men minst lika viktigt är förmågan till anpassning och förståelse av hur ekosystemen påverkas och förändras.
Buzz Holling är Emeritus Eminent Professor in Ecological Sciences vid University of Florida, USA, men numera bosatt utanför Vancouver i Kanada. Han är grundare av Resilience Alliance, en sammanslutning av forskare i ett flertal länder och hans teorier ligger bakom bildandet av det nya Stockholm Resilience Centre vid Stockholms Universitet. Bland hans mest kända böcker finns Panarchy: Understanding Transformations in Human and Natural Systems från 2002.
Buzz Holling kommer till Sverige i början av november för att ta emot Volvo Environment Prize vid en prisceremoni Stockholm. Förutom diplom får vinnaren en prissumma om 1,5 mkr.
Volvos miljöpris – The Volvo Environment Prize – är ett årligt pris som går till personer som gjort framstående upptäckter eller uppfinningar av vetenskaplig, socio-ekonomisk eller teknisk betydelse inom miljöområdet. Priset delas ut av en oberoende stiftelse med en jury som består av internationellt erkända personer inom miljöområdet. Sedan priset delades ut första gången 1990 har det tilldelats 34 personer. Bland pristagarna ingår många kända namn, varav tre också fått Nobelpriset.
Den mobila bredbandsleverantören ice.net inleder ett samarbete med Eurocard Gotland Runt. Vid årets tävling får publiken i Sandhamn för första gången möjlighet att live följa kampen mellan båtarna ute på Östersjön.
Under årets Eurocard Gotland Runt kommer publiken i Sandhamn att för första gången live kunna följa tävlingen och aktiviteten ombord. Företagets mobila bredband möjliggör live-sändningar från ett antal båtar utmed hela tävlingsbanan, samt bloggande och chat med publiken. Sändningarna kommer även att läggas ut på Eurocard Gotland Runts officiella hemsida, så att tävlingen kan följas i resten av landet och internationellt.
– Vi är mycket glada över att ice.net förser oss med mobilt bredband under tävlingen. ice.net besitter de egenskaper som tävlingen kräver bland annat genom sin unika täckning i Stockholms skärgård, runt Gotland och till havs. För oss är detta samarbete ett led i att ytterligare stärka vår position som ett professionellt och publikvänligt arrangemang, säger Fredrik Feldreich, tävlingsledare för Eurocard Gotland Runt.
ice.net har Sveriges största Turbo 3G-täckning av mobilt bredband med 90 procent av Sveriges geografiska yta samt utmed hela den svenska kusten. Dessutom erbjuder företaget fri roaming inom Skandinavien.
– Vi är mycket glada över samarbetet . Vi kan erbjuda överlägsen täckning och prestanda längs hela den svenska kustremsan och vi uppfyller därmed de krav som detta internationella och tuffa sportevenemang kräver, säger Peter Simonsson, försäljningsdirektör för ice.net i Sverige.
Om ice.net
ice.net erbjuder mobiltelefoni och mobilt bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobiltelefoni och mobilt bredband med nationell täckning. ice.net är det gemensamma varumärket för Sverige, Norge och Danmark. Företagsnamnet Nordisk Mobiltelefon Sverige AB kvarstår och är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB.
Länk: www.ice.net
Länk: www.gotlandrunt.se
Dubai Victory Team har skrivit avtal om att bygga, marknadsföra och köra Class III båtar designade av svenska Ocke Mannerfelt Design med kontor i Viggbyholm. Victory Team, som grundades 1989 , är utan tvivel världens mest framgångsrika offshore racing team. Deras båtar har tävlat framgångsrikt i bland annat UIM Class I och Class II och vunnit elva VM-titlar med racebåtar byggda efter världens högsta standard.
I årets Round Britain Race finns en svensk båt med på startlinjen. Båten körs på egen köl från Nacka Strand 14 juni till starten i England.
Länk: www.dahlnaval.se
Den svenska båten är ritad av Ocke Mannerfelt. Närmast unikt i de här sammanhangen är att båten efter racet ska köras hem som vanligt.
Ocke har förutom den helsvenska båten ytterligare tre båtar som hans företag har ritat med i tävlingen:
En Pascoe rib i klass RB3
En B-28 i klass RB4
En Pascoe rib i klass RB4
Totalt är 8 procent av de 50 startande båtarna ritade av Ocke Mannerfelt Design.
Tävlingen startar den 21 juni.
Länk: www.ocke.se
Försäljningen för Clas Ohlson, som bland annat säljer båttillbehör, uppgick under verksamhetsåret 2007/08 uppgick till 4 662 Mkr, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år (4 101 Mkr). Av försäljningen fördelar sig 4 541 Mkr på butiker och 121 Mkr på postorder/Internet. Försäljningsökningen var 14 procent för butikerna varav jämförbara butiker var oförändrad i lokala valutor.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 588 Mkr jämfört med 538 Mkr motsvarande period föregående år, en ökning med 9 procent. Vinsten per aktie uppgick till 6,43 kr (föregående år 5,88 kr).
Utdelningen föreslås bli 5,00 kr per aktie (4,50 kr), vilket utgör 78 procent av resultatet för verksamhetsåret 2007/08.
I verksamhetsårets fjärde kvartal ökade försäljningen med 13 procent till 987 Mkr (871 Mkr). Resultatet efter finansiella poster minskade med 15 procent till 54 Mkr (63 Mkr).
Första butiken i Storbritannien
Clas Ohlson har gjort en överenskommelse gällande etablering av en butik i Storbritannien. Butiken, som kommer att ligga i The Whitgift Croydon med en butiksyta på 1900 kvm, är den första av de 2-4 butiker som är planerade att etableras under verksamhetsåret 2007/08. The Withgift Croydon är ett shoppingcenter i sydöstra London med ett upptagningsområde på cirka 512 000 människor, 7 000 parkeringsplatser och 25 miljoner besökare per år.
VD Klas Balkow säger i en kommentar:
”Såväl tillväxt som resultat under fjärde kvartalet har påverkats av en avmattning inom detaljhandeln i Sverige. Det lägre resultatet under kvartalet beror också på redovisningseffekter av engångskaraktär samt på ökade inköpskostnader. Kvartalets kassaflöde förbättrades väsentligt som ett resultat av en effektiv lagerstyrning”, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Clas Ohlson.
”Vi har nu gjort en överenskommelse om vårt första butiksläge i Storbritannien med planerad butiksöppning under tredje kvartalet 2008/09. Detta blir en viktig milstolpe i vår utveckling mot att bli ett europeiskt detaljhandelsföretag. Vi ska fortsätta att ta marknadsandelar på samtliga marknader men kommer parallellt att arbeta med effektiviseringar för att anpassa oss till nya marknadsförutsättningar”, tillägger Klas Balkow.
Försäljningen i maj ökade med 6 procent
Försäljningen under maj uppgick till 330,4 Mkr mot 313,0 Mkr föregående år, en ökning med 6 procent. Jämfört med samma månad föregående år har 15 butiker tillkommit.
Inte sedan de verkligt stora regattaåren under 1980-talet har så många båtar varit anmälda till Sveriges och en av världens viktigaste havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt. Drygt två veckor före starten i Sandhamn, den 29 juni, finns närmare 270 yachter på startlistan. Det är mer än 10 procent fler än fjolårets hela startfält. – Jag räknar med att vi kommer att nå en bit över 300 startande båtar i år, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich. Det är i paritet med de stora åren under 70-talet och även om vi inte är tillbaka till 80-talets rekordsiffror på hela 400 deltagande yachter kan vi redan nu säga att det blir fler aktiva seglare som deltar i årets Eurocard Gotland runt än någonsin tidigare.
Pressrelease: Gelins KGK introducerar startbooster från italienska ”SOS Booster”. Boostrarna klarar att starta bensin och dieselmotorer under extrema förhållanden på -30 till +60°C och motorer upp till 1500 hk som stått still länge utan batteri.
Boostrarna finns i både 12 och 12/24 volts utförande. De skadar inte elektroniken i fordonet då de är elektronik skyddade.
Klämmorna är av mässing och kan öppnas stort.
Höljet är gjutet i ett 5 mm tjockt och hållbart lager av polyetylen.
Radaflex startkablar är extra långa och mjuka och har mycket hög ledningsförmåga.
Boostrarna är utrustade med automatiska elektroniska laddare med konstant ström. Laddar och håller batterierna i perfekt skick så att boostern kan ge full kraft vid starten.
Länk: www.gelins-kgk.se
Söndagen 29 juni arrangerar Marinmuseum och Förlag Albinsson & Sjöberg Veteranbåtsdagen på Marinmuseum. Den är öppen kl. 9-17. Veteranbåtsdagen i Karlskrona är ett event för alla som älskar gamla båtar och bilar.
Sista helgen i juni har blivit en tradition för veteranbåtsintresserade och till sommaren satsar Marinmuseum ännu en gång på detta populära evenemang. I år görs det dessutom ännu större med fler deltagare och utställare.
Under veteranbåtsdagen visar båtsägare upp sina klenoder och vi utlovar flera häftiga sevärdheter. Ingrid Bergmans Chris Craft Cavalier 25 från 1960 med namnet ”My Fair Navy” och fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt ”Carl Stuart” kommer till exempel att finnas på plats.
Alla veteranbåtsägare är speciellt inbjudna till Marinmuseum för att visa sina båtar och delta i den maritima delen av Nostalgia Festival på Stumholmen i Karlskrona. Älskare av vackra träbåtar och tidiga plastbåtar garanteras en upplevelserik dag när vinnarna i ”Concours d’Élegance”, ”Concours de Charme” och ”Bästa originalbåt” koras. Presentatör är båtredaktörern Anders Værnéus.
Under dagen kan man också få se mängder med veteranbilar. Nostalgia Festivals veteranbilsrally startar och går i mål utanför museet.
Marinmuseums uppgift är att stödja bevarandet av Sveriges flytande kulturarv. Veteranbåtar är en del av denna skatt.
Länk: www.marinmuseum.se
Länk: www.fabas.se under evenemang Nostalgia Festival
Foto: Foto: Peter Törnqvist/FABAS
Tisdagen den 10 juni invigde Lantmännen Aspen och Romelanda Motorsågsservice den första mobila tankstationen för Aspen alkylatbensin. Platsen var Kungälv som − likt många andra mindre orter − nu får bättre tillgång till alkylatbensin.
Den mobila tankstationen i Kungälv är först ut i Lantmännen Aspens nya satsning och kommer att fungera som en referensanläggning. Målet med satsningen är att kunderna ska kunna tanka den miljöanpassade petroleumprodukten alkylatbensin från pump, vilket är såväl billigare som mer flexibelt och rationellt för dem.
− Nu blir det lättare för alla typer av kunder att komma åt vår alkylatbensin. På en mobil tankstation kan både mindre och större kunder tanka i egna medhavda dunkar och på det viset få ner kostnaden, säger Claes Alin, vd Lantmännen Aspen.
Hittills har Aspen-återförsäljare på ett 60-tal orter i Sverige visat intresse för en egen mobil tankstation.
− Självklart hoppas vi att många återförsäljare ska nappa. Inte minst miljön skulle tjäna på att fler kunder gick över till vårt miljöanpassade alternativ, säger Claes Alin.
Lantmännen Aspen är marknadsledande på alkylatbensin i Sverige och resten av Europa. Bolaget tillverkar och marknadsför alkylatbensin, som är en miljöanpassad petroleumprodukt för främst småmotorer såsom gräsklippare, motorsågar, skotrar, båtmotorer och mopeder. Alkylatbensin är inte bara skonsam för miljön utan också bevisat bättre för användaren och motorn. Lantmännen Aspen ingår i Lantmännenkoncernens affärsområde Energi.
Lantmännen Energi har en nyckelroll i omställningen till förnybar energi. Affärerna bedrivs inom biodrivmedel, fasta biobränslen, värme samt maskin och miljö. Varumärkena heter Aspen och Agrol. Lantmännen Energi ingår i Lantmännen som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Koncernen ägs av 42 000 lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor.
Länk: www.lantmannen.com
IDG Europe AB på Lidingö erbjuder nu ett omfattande vädertjänstprogram i HD-upplösning som heter ClearPoint. Genom ClearPoint kan man på ett enkelt sätt få noggranna och högupplösta väderleksrapporter som bygger på data insamlat från över 10 000 olika källor runt om i världen. Framförallt vänder sig programmet till båtägare, kappseglare och fiskare, men också marina och kustliggande resorter kan ha stor nytta av det. Detta då ClearPoint ger information om bland annat vind, våg, vattenströmmar, väderfronter, nederbörd, sikt, moln, åska, luft- och vattentemperatur, orkaner, satellitbilder och pollenrapport.
Med detta och mer på menyn, levererar ClearPoint tio gånger mer information än konventionella väderleksrapporter och kan ge såväl aktuell status på vädret som för flera dagar framåt. Man kan enkelt få tillgång till ClearPoint på alla datorbaserade produkter med display och som har en anslutning till internet.
Programmet är utformat så att nedladdningstiden ska bli så minimal som möjligt för att minska kostnaden om man exempelvis är uppkopplad via satellit.
Clearpoints täckning är världsomspännande, med de sju kontinenterna, nord och sydpol, samt de sju haven och har en vindprecision på en sjömil.
Länk://www.idgeurope.com/products/weather/weather.shtml
Statens maritima museer har fattat beslut om k-märkning av tre fartyg. Sedan 2001 k-märker Statens maritima museer fartyg som bedöms vara kulturhistoriskt värdefulla. 80 fartyg har fått den skylt som visar att fartyget är k-märkt och nu har listan drygats ut med tre nya fartyg.
De fartyg som K-märks är:
Gunhild
Segelfartyg byggt 1905 i Sjötorp.
Hemmahamn på Beckholmen i Stockholm.
Storskär
Passagerarångfartyg som firar 100 år i år.
Byggt 1908 på Lindholmens varv i Göteborg. Hemmahamn i Stockholm.
T46
Motortorpedbåt byggd 1957 på Kockums varv i Malmö.
Ägs av HM Konungens Motortorpedbåtsklubb och det är på kung Carl XVI Gustafs initiativ som fartyget bevarats och brukas.
Hemmahamn på Gålö.
Fakta om k-märkningen:
Fartygsägare ansöker om att få sina fartyg k-märkta. K-märkningen ska fungera som en uppmuntran, ett stöd och en hjälp till fartygsägarna i deras förvaltning av det historiska arvet.
Statens maritima museer arbetar för bevarandet av det maritima kulturarvet. Vi driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet. Utanför museerna verkar vi i en rad nationella och internationella projekt inom marinarkeologi, kulturmiljöfrågor och maritima nätverk.
Bilden:
Storskär, ett av fartygen som nu k-märks.
Foto: Bill Östring
Bilden kommer från Sjöhistoriska museets arkiv.
Länk: www.maritima.se
Yanmar Marine har godkänt B5 Biodiesel att användas i flertalet av företagets marinmotorer. Detta för att kunderna ska kunna köra så miljövänligt som möjligt.
Den inblandning i dieseln som godkänns av Yanmar är max 5 % B5 Biodiesel som blandats måste stämma med standarderna ASTM D6751 eller ISO EN14214.
De motorer som omfattas är:
YANMAR MARINE ENGINES APPROVED FOR B5 BIODIESEL USE –
1GM10, 2YM15, 3YM20, 3YM30,
3JH4E, 4JH3-HTE, 4JH3-DTE, 4JH4E, 4JH4-TE, 4JH4AE
4LHA-HTP, 4LH-HTZP, 4LHA-DTP, 4LHA-DTZP, 4LHA-STP, 4LH-STZP
4BY150, 4BY150Z, 4BY180, 4BY180Z, 6BY220, 6BY220Z, 6BY260, 6BY260Z
6LPA-DTP, 6LPA-DTZP, 6LPA-STP, 6LPA-STP2, 6LPA-STZP, 6LPA-STZP2
6LYA-STP, 6LY2A-STP, 6LY3-ETP, 6LY3-STP, 6LY3-UTP
6CXM-STP, 6SY-STP, 6SY-STP2, 6SY655, 8SY-STP
Länk: www.yanmar.se
Sören Colbing Nautiska Förlaget Sören Colbing från Nynäshamn är en av Sveriges bästa skärgårdsfotografer. Han är specialist på båtar och marin miljö och hans bilder beskriver vår kust på ett fantastiskt sätt.
Colbings senaste projekt – Kustens pärlor – har tagit flera år att färdigställa. Sören har dokumenterat Kosteröarna, Väderöarna, Måseskär, Vinga, Ven, Hanö, Utklippan, Harstena, Västra Stendörren, Landsort, Gotska Sandön, Huvudskär, Stora Nassa, Svenska Högarna, Holmön, Haparanda Sandskär och flera andra platser.
Boken är en väldigt fin skildring av pärlorna i den del av landet som båtfolket besöker och vistas i. Den håller ett mer ”normalt” format än flera andra liknande böcker som har getts ut. Bilderna kanske hade blivit ännu bättre i större format, men det här är ändå en mycket bra kustbok. Pris 475 kr. ISBN 978-91-89564-52-7.
Lars-Åke Redéen
Göteborgsföretaget Pring Marina introducerar Kiel Classic båtarna på den svenska marknaden. De är utvecklade av den kände marinfotografen Peter Neumann. Efter att ha havererat fler än 20 båtar under sina 30 år på havet hade han både motivationen och erfarenheten för att bygga en båt som tål tuffa tag. Kravet var att den skulle vara vacker, snabb och samtidigt klara alla väder. Vid en första anblick kan en Kiel Classic likna en ”Petterssonbåt” men det är en modern konstruktion med djupt V-format skrov.
En Kiel Classic är en ulv i Fårakläder. Skrovet och hela båten är oerhört välbyggt för att klara riktigt svåra förhållanden i farter över 30 knop. Kiel Classic har tillverkats sedan mitten av 90-talet. Första båten var en 27-fotare med retrodesign. Denna båt blev en trendsättare och bröt tidigare regler och konventioner. Sedan dess har Kiel Classic alltid varit en föregångare bland Modern Classics i Europa.
Kiel Classic båtarna tillverkas i toppmoderna anläggningar i Brodersby, vid västra Schleifjorden i Nordtyskland. Båtarna handbyggds efter kundernas önskemål. Teak, lackad mahogny, handupplagda skrov och beslag, i rostfritt stål, som tillverkas i egen smedja gör varje Kiel Classic till ett unikt exempel på maritimt artisteri.
Kiel Classic utmärker sig med sitt upphöjda långa fördäck, raka stäv och den elegant svepande vindrutan. Förskeppet är mycket skarpt och skrovet är djupt V-format vilket gör det möjligt att färdas snabbt, torrt och bekvämt även i höga vågor och svåra väderleksförhållanden. Kiel Classic båtarna är till för dem som gillar att ”gå ut” när andra föredrar att stanna hemma.
Sittbrunnen i en Kiel Classic är skyddad från både fartvind och stänk. Sittplatserna är bekväma och multifunktionella. Det finns flera eleganta lösningar som till exempel ”cabriolet-funktion” för sittbrunnskapell och skjutbara soffor. Under det upphöjda fördäcket finns kojer, toalett och pentry, allt smakfullt inrett och med högsta kvalitet.. De lackade ytorna är i princip underhållsfria tackvare en avancerad lackmetod som förhindrar vatteninträngning samtidigt som ytorna blir extremt släta och får en djup lyster.
Sommarmat med Fredrik & Fredrik, Bokförlaget Forum Grilla för finsmakare, Bokförlaget Forum
Ett par rejäla böcker för grillning passar bra i skeppsbiblioteket. De här båda böckerna innehåller det mesta man behöver veta.
Sommarmat med Fredrik & Fredrik är två kockars receptsamling med lite modernare recept. Fredrik Klein och Fredrik Hed har tagit med allt, från aptitretare och drinkar till olika sorters mat som passar lika bra i båten som vid sommartorpet.
Namnen på maträtterna är annorlunda men recepten tydliga och bra att jobba efter. Bilderna, som tagits av Erik Olsson, är både vackra och frestande. Pris 320 kr. ISBN 9789137131993.
Grilla för finsmakare av Linda Tubby är minst lika läcker att bläddra i – det riktigt vattnas om mungiparna på varje sann grillare. Bilderna (av Martin Brigdale) visar elegant upp nyskapande recept som kan vara bra att kombinera det gamla vanliga köket med.
I boken finns omkring 65 recept på alla möjliga läckerheter. Pris 280 kr. ISBN 9789137132822.
Lars-Åke Redéen
Facktermer för båtfolk Bengt O. Hult Nautiska Förlaget
Bengt O. Hult har en mycket gedigen erfarenhet som båtmänniska. Den kompetensen delar han med sig av i Nautisk uppslagsbok. Det är en ny bok som passar alla som vill ha information om den senaste tekniska utvecklingen eller vill veta mer om fartyg och båtar i äldre tider.
Här finns allt från båtens olika beståndsdelar till olika slags utrustning, sjövägsregler, utprickning, väder, fyrar, biografiska uppgifter och mycket mer. Boken är också illustrerad, men vi hade gärna sett lite fler bilder.
På land klarar man sig långt med Google och Wikipedia. Men i båten fyller en sådan här bok verkligen sin plats. Dessutom är det ofta svårt att få svar på verkligt fackmässiga uttryck, men författaren har fått med allt det viktigaste här. Förutom uppslagsord finns även tabeller över vindhastigheter och internationella kappseglingsbåtars nationalitetsbeteckningar med i boken.
Detta är den fjärde upplagan av Nautisk Uppslagsbok. Totalt finns cirka 3 300 uppslagsord med i denna närmast nödvändiga båtbok. Pris 330 kr. ISBN 978-91-89564-64-0.
Lars-Åke Redéen
Ericsson Racing Team har under vintern och våren förberett sig på Lanzarote inför Volvo Ocean Race. Teamet seglar minst 500 Nm i veckan med varje båt och båtarnas besättningar är väl förberedda inför starten i Alicante 11 oktober.
Text & foto: Lars-Åke Redéen, Foto: Oskar Kihlborg
Ericsson Racing Team kommer extremt väl förberett till starten av Volvo Ocean Race med sina två båtar. Brasilianaren Torben Grael är skeppare på den internationella båten medan svensken Anders Lewander är skeppare på den ”nordiska” båten.
Båtliv har besökt träningsbasen Puerto Calero på Lanzarote. Platsen är noga utvald eftersom förutsättningarna för att träna havskappsegling är nästan idealiska med massor av friska vindar och skiftande seglingsförhållanden.
Vi fick känna av den kraften i vindarna under några timmars segling. Vinden var stadig 17–20 m/sek och båtens fart hela tiden med råge över 20 knop.
150 ville vara med
Anders Lewanders (44 år) jobb som skeppare är en tuff utmaning. Med sin bakgrund i jollesegling och som segelmakare har han goda förutsättningar att lyckas.
– Jag har varit mycket i småbåtsmiljö, men mitt yrke som segelmakare har gjort att intresset för större båtar har ökat.
En avgörande faktor för en lyckad insats i Volvo Ocean Race är valet av besättningsmedlemmar.
– Vi fick in 150 seriösa ansökningar för att segla med oss och har provat över 100 killar ombord under tolv besättningstester off shore i Ericsson One. Det finns ett regelkriterium, men den röda tråden har varit att hitta rätt personligheter. De vi har valt ut är bra sjömän och bra personer för gruppen med stort yrkeskunnande för olika sysslor.
Inga ja-sägare
– Men vi är verkligen inte en grupp snälla ja-sägare ombord utan en grupp med starka individualister. Om man har förståelse för varandra och kan visa varandra respekt utan att behöva bekräfta sig själv så fungerar det bra. Besättningen får slipa bort kanterna hos sig själva och skapa en gruppdynamik som fungerar, säger Anders.
Förberedelserna kan vara helt avgörande inför Volvo Ocean Race. På den punkten ligger Ericsson Racing Team långt framme och har utnyttjat tiden på ett effektivt sätt. Trots det finns det mycket kvar att göra.
– Vi seglar 500 Nm i veckan. Det är verkligen inga lunchseglingar utan ren kvalitetstid på havet. En av de mest gynnsamma komponenterna är dock att vi har en bra båt och att vi har haft gott om tid.
– Jag känner respekt för att det är väldigt mycket kvar att lära, men det är många grejer som ska göras. Det är svårt att förstå hur mycket tid det tar att kartlägga en båts prestanda för att kunna utnyttja den fullt ut. Vi måste veta exakt båtens prestanda i alla vindstyrkor och vindvinklar – annars kan vi inte göra våra taktiska val rätt.
– Det här är en båt som kräver väldigt mycket närvaro. Seglar man lite fel vinkel med fel segel så får det oerhört stor betydelse. Tre knop mindre betyder att konkurrenterna försvinner bakom horisonten på ett par timmar. Då kan man missa en front som de andra kan hänga på.
Ericsson Racing Teams båda båtar i Volvo Ocean Race heter Ericsson 3 och Ericsson 4.
Fotnot: De navigationsprogram som används ombord: Maxsea, Expedition och Deckman.
Bildtexter:
Ericsson Racing Team har tränat intensivt vid sin träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote på Kanarieöarna med de två besättningarna. Båtarna är 70 fot (21,5 m) långa och 5,7 m breda. De har en masthöjd på 31,5 m och väger cirka 14 ton.
Den japanska biltillverkaren Toyota fortsätter att stödja utvecklingen av bränslecellssystem för produktion av el och varmvatten i japanska hushåll. Projektet är ett led i den japanska regeringens stora bränslecellsprojekt och stöds av Toyota för tredje året i rad.
Bränslecellssystemet för hemmabruk består av en stationär bränslecell på 1 kW och genererar elektricitet och återvinner överskottsvärme för hushållsuppvärmning. Systemet kommer nu att förevisas inom ramen för det bränslecellsprojekt som anordnas av det japanska departementet för finans, handel och industri (METI). Sammanlagt 24 bränslecellssystem kommer att installeras i hushåll belägna i Aichi-, Gifu- och Mie-distrikten för att utvärderas i slutet av mars 2009.
Toyotas bränslecellssystem är framtaget tillsammans med Aisin Seiki Co Ltd, och består av en stationär bränslecell och en varmvattenberedare. Systemet har genom ständiga förbättringar, som till exempel ett modifierat system för återvinningscirkulation, ökat återvinningseffektiviteten med nära 20 procent med bibehållen effektgenerering. Resultatet innebär en avsevärd sänkning av hushållens energikonsumtion och därigenom lägre koldioxidutsläpp.
Som en del i sitt ansvarstagande i samhället (CSR – corporate social responsibility), har Toyotas högsta ledning sedan länge angivit hållbar miljö som ett högprioriterat område och därför aktivt arbetat med att ta fram tekniska och kommersiella lösningar som aktivt främjar en hållbar miljö. Engagemanget i forskning och utveckling av bränslecellsystem för hemmabruk är ett led i detta arbete.
Det svenska företaget Cordland Marine AB, som arbetar med kommunikationsutrustning för marint bruk, ska leverera drygt 800 personliga nödsändare till landets motorflygklubbar. Bakgrunden till den stora ordern är de nya kraven på att även mindre privatflygplan, som väger under 2 ton, ska vara utrustade med nödradiosändare som har GPS-funktion.
Syftet med de nya reglerna är att höja säkerheten inom privatflyget och göra det lättare att spåra mindre flygplan som fått någon typ av haveri eller tvingats nödlanda. Detta innebär att privatpiloter utan fast monterad nödsändare ombord runt om i landet måste ta med sig en portabel nödsändare på flygturen. De över 800 nödsändarna som levereras av Cordland Marine, distribueras ut till landets flygklubbar genom Kungliga Svenska Aeroklubbens inköpsorganisation KSAB.
Ny typ av personlig nödsändare
De nödsändare som KSAB beställt är av fabrikatet McMurdo Fastfind MaxG. Det är en ny typ av personlig nödsändare, i fickformat, som sänder på 406 MHz/121,5 MHz och fungerar över hela världen. Den har även en inbyggd 12-kanals GPS för att kunna sända exakt positionsangivelse. När sändaren aktiverats sänder den en unik identifieringskod som når lokala räddningsstyrkor i det land som flygplanet befinner sig i.
Innan KSAB bestämde sig för att välja McMurdo Fastfind gjordes en ingående utvärdering av alla de bärbara nödsändare som finns på marknaden. Att MaxG sänder i nödsignalen i hela 48 timmar och att användaren själv enkelt kan byta batteri var faktorer som vägde tungt. Cordland Marine, som distribuerar och marknadsför McMurdos produkter, har lång erfarenhet av säkerhetsutrustning för marin användning. Cordland Marine AB har sitt säte i Åsa på Västkusten.
Länk: www.cordland.se
Kommentarer
Denna väska köpte jag för en tid sedan på Teknikmagasinet. Den är verkligen superbra. Har köpt en 2 stycken till till mina barn efter att jag testade den först. Super att skydda mobilen ifrån att tappas i "spat". Jag kan bara rekommendera coolock