nyhetstest

Pressrelease: Säsongens GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-kollektioner har större bredd och mer spännande design är någonsin tidigare. Maximal funktion och rätt detaljer gör ditt aktiva liv skönare och roligare.

Dina bästa kläder och skor är de du knappt märker att du har på dig.
Plagg som ger dig rörelsefrihet, skyddar mot blåst och regn, släpper ut överskottsvärme när du anstränger dig och har funktionella detaljer – kort sagt erbjuder högsta komfort i alla lägen.
Satsar du seriöst på din aktivitet och kanske tävlar är det avgörande att dina kläder och skor fungerar optimalt.
Även om du inte gör det räcker det att du blir för varm eller kall, blöt eller att kläderna känns obekväma för att golfrundan, cykelturen eller löpningen inte blir så avkopplande som du hade tänkt dig.

Årets GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-produkter ger dig alla möjligheter att njuta av sommaren, oavsett vilket väder som bjuds. Att plaggen är helt vindtäta med andningsförmåga är en självklarhet.
Dessutom är du garanterad att dina kläder och skor med GORE-TEX®-material är totalt vattentäta.

Vi har gjort ett urval bland de senaste GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-produkterna hos ArcTeryx, Ecco, Galvin Green, GORE RUNNING WEAR, Haglöfs, Legero, Norrøna, Peak Performance, Puma, Sail Racing, Superfit och Viking. (Se nedladdningsbara bilder)
Många fler modeller hittar du hos andra kända varumärken.

Pressrelease: Följ tävlingen Watski2Star LIVE med ProEvo under 28-31 maj. I samarbete med Trueheading och Stockholm Radio visar nu ProEvo Watski2Star LIVE på webben. Tävlingen omfattar mer än 70 båtar med enbart två seglare ombord på varje, som seglar från Oxelösund den 28 maj med uppehåll i Visby o Borgholm 5 – 6 timmar, totalt 300 sjömil. Målgång under lördagen den 31 maj. Länk: http://watski2star.proevo.nu OBS! Sidan läggs i drift först under dagen den 28 maj, första start är 19.00.

Pressrelease: Stockholms skärgård är Sveriges största med sina drygt 30 000 öar. Den är känd för sina vackra, vidsträckta miljöer och årligen kommer ett stort antal besökare för att njuta av havsvindarna och naturen. Många av öarna är tillgängliga för alla. Man tar sig lätt ut med båt – till många av öarna går reguljär båttrafik året runt – eller till och med bil och buss i vissa fall. Att få uppleva sol på flata klippor och sill och nubbe på glasverandor är något alla borde unna sig, om så bara för en dag. Att gå ombord på en ångbåt mitt i Stockholm och någon timme senare gå i land på en ö med vild natur, martallar och klippor – det är unikt.

ö med vild natur, martallar och klippor – det är unikt!

I Bo och Bada i Stockholms skärgård har författarna besökt 20 av sina favoritöar i skärgården, från norr till söder. Samtliga öar presenteras med stämningsfulla bilder, kartillustrationer och tips om boende, krogar och sevärdheter. Variationen är stor; här finns allt ifrån ensliga tallskogar, välbesökta badplatser och gallerier till utkiksplatser med skärgårdens bästa utsikt.

Den som vill ha det bekvämt tar kanske in på pensionat, annars finns det ofta både vandrarhem och småstugor till uthyrning. En sak är dock säker: varje ö har sin alldeles speciella charm och de är alla värda ett besök.

”Något man absolut inte bör missa när man besöker Nynäshamn är en tur längs romantiska Strandvägen. Från vägen ser man hav och horisont mötas och långt bort i fjärran skymtar Landsorts fyr. Överallt finns små vikar där man kan bada eller bara njuta av vyerna. Precis där utsiktsvägen tar slut finns en Hembygdsgård där man kan stanna och dricka en kopp kaffe.”

Författaren Maria Thulin har tidigare bland annat skrivit den prisbelönta Klassiska hotell och äkta pensionat samt flera andra guideböcker i serien Utmärkta resmål. Fotografen Charlotte Gawell har bland medverkat i Tre Mästare – Tre Trädgårdar med Lotte Möller och Kungliga Kurorter.

Text: Maria Thulin Kindblom
Foto: Charlotte Gawell
Grafisk form: Marja Pennanen
Kartillustrationer: Jerker Eriksson
Omfång: 200 sidor
Format: 170 x 240 mm
Häftad
Ca-pris i handeln: 297:-
Utgivning: april, 2008
ISBN: 978-91-7843-253-0

Pressrelease: Regeringen har lämnat tillstånd till en gruppstation för vindkraft vid Stora Middelgrund i Kattegatt. Med gruppstationen dubbleras den svenska produktionen av vindkraft jämfört med i dag. I beslutet föreskrivs villkor för att skydda miljön. Universal Wind Offshore AB har sökt tillstånd till att sätta upp en gruppstation för vindkraft vid Stora Middelgrund i Sveriges ekonomiska zon. Stora Middelgrund ligger ca 30 km väster om hallandskusten i höjd med Halmstad. Gruppstationen beräknas årligen kunna producera 3 TWh el. Det är dubbelt så mycket som landets totala pro­duktion av el från vindkraft var under 2007.

– Vi ser en rekordtillväxt i vindkraftsinvesteringar. Vi arbetar nu för att ta igen på ett område där Sverige halkat efter och som försummats allt för länge. Satsningarna på vindkraft är avgörande som en del av det europeiska uppdraget för klimatet och förnybar energi, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Regeringen lämnar nu tillstånd till gruppstationen för vindkraft omfattande högst 108 vindkraftverk med en totalhöjd på högst 200 meter och med en installerad effekt på ca 860 MW. Gruppstationen kommer att omfatta ca 60 kvadratkilometer och själva vindkraftverken kommer att uppta en yta på 0,15 kvadratkilometer.

I beslutet föreskrivs villkor bland annat för att skydda miljön. Bolaget ska samråda med bland annat Naturvårdsverket och länsstyrelsen om placeringen av varje enskilt vindkraftverk. Byggnadsarbetena får påbörjas för efter länsstyrelsens godkännande. Bolaget ska även undersöka anläggningens påver­kan på bottenfaunan, marina däggdjur, fågelliv samt fiskebestånd och fiske.

I morgon, torsdag 29 maj, ankommer Ostindiefararen Götheborg till Stockholm. Skeppet kommer att ligga vid Vasamuseet för att vara en del av arrangemanget ”Tre Seklers Flaggskepp”. Från och med 3 juni ligger skeppet vid Skeppsbron inför nationaldagsfirandet den 6 juni. Förhoppningen är att skeppets betydelse som svenskt flaggskepp ska förankras i huvudstaden.

Ostindiefararen är nu på väg från Norrköping till Stockholm. I morgon torsdag kl. 15 beräknas skeppet ankomma till huvudstaden. Hon kan då ses från flera platser då hon går in mot Skeppsbron. Vid Skeppsbron skjuter Ostindiefararen salut om 21 skott. Hon vänder sedan tillbaka för att runda Kastellholmen och gå in mot Galärvarvet och Vasamuseet. Utanför Vasamuseet skjuts salut om 8 skott. Skeppet beräknas förtöja vid Vasamuseet kl. 16.

– Förra gången Ostindiefararen besökte Stockholm stod skeppet och besättningen inför den stora utmaningen att segla till Kina och hem igen.
När skeppet nu återvänder är det med erfarenheter och kontakter från hamnar världen över. Det vill vi dela med oss av, säger Emanuel Persson, expeditionsledare för Baltic Sea Tour.

Götheborgs resa började i Stockholm
Ostindiefararen besökte Stockholm redan under sin jungfruresa i augusti 2005, men skeppets koppling till huvudstaden går längre tillbaka i tiden än så. Det var här det hela började när det ursprungliga skeppet Götheborg byggdes vid varvet Terra Nova i Stockholm år 1738. Det är bara ett stenkast från den plats där skeppet kommer att ligga vid Vasamuseet. Stockholm är det första officiella stoppet på sommarens stora expedition, Baltic Sea Tour.
Den 16 maj till 5 september seglar Ostindiefararen i Östersjön. Skeppet kommer att besöka flera svenska städer längsmed Östersjöns kuster, samt fortsätta representera Sverige i utländska hamnar. Under Baltic Sea Tour besöker skeppet Helsingfors och Tallinn.

Den 29 maj – 1 juni är Ostindiefararen en del av arrangemanget ”Tre seklers flaggskepp” vid Vasamuseet. Den 2 juni förflyttas skeppet till Skeppsbron för att vara en del av nationaldagsfirandet. Allmänheten har möjlighet att gå ombord vid Vasamuseet fredag 30 maj kl. 10-20, lördag 31 maj kl. 10-20, söndag 1 juni kl. 10-20. Vid Skeppsbron har allmänheten möjlighet att gå ombord onsdag 4 juni kl. 10-20, torsdag 5 juni kl. 10-20 och fredag 6 juni kl. 10-15. Vi reserverar oss för ändringar i programmet på grund av t.ex. väderförhållanden.

Länk: www.soic.se

Det helsvenska varumärket för seglarkläder, Pelle P, går in i ett treårigt avtal som båt- och klädsponsor i VM-deltävlingen i Matchracesegling, Match Cup Sweden. – En fantastisk fin chans att stärka vårt varumärke i målgrupper som är starkt förknippade med sjöliv, hög kvalitet och designintresse, säger Martin Olsson, Försäljnings- och Marknadschef vid Pelle P.

– Pelle P är ett välkänt och fräscht varumärke för seglarkläder, men med gedigen historia i kappsegling och design och med en marin anknytning som passar väl in som båtsponsor i Match Cup Sweden. Det är väldigt kul att vi har fått ett långsiktigt samarbete, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden, i sportsligt samarbete med GKSS.

Sponsoravtalet innebär att Pelle P profilerar en av de tio tävlingssegelbåtarna under den veckolånga fjärde VM-deltävlingen Match Cup Sweden i Marstrand, 30 juni-6 juli. Tolv av världens bästa matchracingseglare gör upp om trofén och poängen i World Match Racing Tour. Dessutom tävlar åtta kvinnliga världsstjärnor i en egen damklass. Utöver båtsponsorskapet kommer hela funktionärsstaben att kläs i Pelle P:s marina klädkollektion. Varumärket ges också exklusiv rätt att marknadsföra och sälja sina kläder på Marstrand under tävlingsveckan.

– Detta är vår största satsning någonsin på att stärka vårt varumärke och det är ett led i vår långsiktiga marknadsstrategi att växa och bli starka i hela Sverige och i utlandet med våra svenskdesignade marina kvalitetskläder för både kappsegling och leisure, förklarar Martin Olsson.

Pelle P är ett varumärke skapat av Pelle Petterson, Sveriges genom tiderna starkaste och mest framgångsrika namn inom seglingsdesign och kappsegling, en av pionjärerna inom Matchracing och bland annat med två utmaningar i America’s Cup och ett flertal OS- och VM-titlar. Pelle P Yachting Production AB drivs av dottern Cecilia Petterson, som är vd och designer, och Martin Olsson, i Billdal utanför Göteborg.

Match Cup Sweden är Sveriges största seglingsevenemang, med sport i världsklass, publikunderhållning och mötesplatser för näringslivet. Det ingår i World Match Racing Tour.

Pressrelease: Seglarsällskapet Augustimånen har nöjet att inbjuda dig, ditt ekipage och din besättning till vad vi anser är årets höjdpunkt – kappseglingen Augustimånen. Vi seglar efter LYS och banan läggs timmen före start med hänsyn till väderprognosen för helgen. Vid behov ändras banan under seglingen efter väderutvecklingen för att inte riskera säkerheten. Seglingen bjuder på intressanta navigationsmoment och för säkerhet och rapportering har vi en eller flera sambandsbåtar med erfaren besättning.

Fullständiga seglingsföreskrifter (från 2007) hittar du här. Dessa kommer att uppdateras inför skepparmötet.
Samling sker på Bullandö på fredag em för säkerhets- och VHF-besiktning. Bullandökrogen dukar upp en närande kappseglingsmiddag i festvåningen.

Preliminär starttid är 21:00.
Punkter läggs även på 10.000-delskorten från Hydrographica. Kolla hela punktlistan från 2007 (kommer att uppdateras med 4 nya punkter).
Seglingen beräknas pågå i ca 32 timmar, dvs målgång ett par timmar efter midnatt till söndag. Efter en rättvis och tuff kappsegling vinner förstås första båt som går i mål (hur funkar det?!).

På Söndagen kl. 08.30 skjuter vi frukostskott, därefter avnjuter i en gemensam frukost på Bullandökrogen, den mysigaste frukosten på hela året, med eftersnack, en första analys och utdelning av ledarflaggan.

Skepparmöte med genomgång av regler och säkerhetsarrangemang håller vi i SS Brunnsvikens lokaler onsdag 27 Augusti, kl. 18:30. Se karta här intill. Infart från Roslagstull. Kör till N59 21′ 14″ – O18 02′ 59″. Smörgås och dricka severas.

För frågor kontakta någon i styrelsen.
Betala därefter startavgiften 500.- direkt till pg 792009-3 SS Augustimånen, ange båtnamn på talongen. Sista anmälningsdag är 24 aug.

E-mail för info och anmälan till: johan.skantorp@gmail.com

Sjöfartsverket och Maritiman har i samarbete med företaget Oktod AB skapat Sjöfartsverkets första permanenta utställning. Detta i i Sveriges sjöfartsstad nummer ett – Göteborg. Det gamla fyrskeppet Fladen har fått ett varsamt ansiktslyft och hytterna är förvandlade till moderna utställningsmontrar. Invigningen sker kl. 14.00 den 28 maj.

Program för invigning av Fladenutställningen 28 maj 2008:

Samling på pontonen ADA invid Fladen
Flottans män underhåller med Taubevisor
Gästerna hälsas välkomna av
Birger von Hall, ordförande Maritiman och
Per Kärnman, VD Maritiman
Invigningstal av:
Generaldirektör, Jan-Olof Selén
Länsöverdirektör, Göran Bengtsson
Kommunalråd Anneli Hulthén
Gunvor Edlund, Sjöfartsverket, berättar om utställningen
Därefter möjlighet för gästerna att gå ombord på Fladen.
Lars Zimmerman, som själv arbetat på fyrskeppet när det var i aktiv drift, finns på plats och kan svara på frågor och berätta om hur livet var ombord.

Kronprins Frederik av Danmark besöker det danska varvet X-Yachts vid premiären för varvets nya Xc 45. Det är den första modellen i en helt ny linje från det framgångsrika danska företaget.


X-Yachts, som är lokaliserat i den lilla staden Haderslev i södra Danmark, har allt sedan 1979 positionerat sitt varumärke på den internationella marknaden bland de mest respekterade namnen. För snart 30 år sedan blev företaget känt för sina snabba och välseglande racing- och performance cruisers och nu tar X-Yachts ytterligare ett steg för att förbättra sina båtar.

Kronprinsen besöker varvet 17 juni för en demonstration av anläggningen. Han får också se ett antal av företagets båtar. Höjdpunkten blir den officiella presentationen av Xc 45 skrov nummer 1.

Länk: www.x-yachts.com

Båttillbehörsföretaget Watski sponsrar en ny stor segeltävling som genomförs 28 maj till och med 31 maj i samarbete med bland andra Oxelösunds Segelsällskap, som har tio års erfarenhet av Östersjömaran. OBS: TV4 sänder direkt väderprognoserna 07.00-09.00 från Oxelösund(Basområdet) på onsdag med anledning av detta.

Den nya tävlingen heter Watski 2star Baltic – Sailracing with a friend och har blivit en succé i Norge och Danmark. I år blir första gången tävlingen genomförs i Sverige.

Seglingen genomförs på Ostkusten och namnet blir alltså Watski 2star Baltic. Bakgrunden är att Watski under några år har utvecklat ett framgångsrikt “doublehanded koncept” för att organisera kappsegling för två personer och att Oxelösunds SS har stor erfarenhet av liknande arrangemang och en väl etablerad organisation.

Seglingen hålls 28–31 maj. Huvuddragen i konceptet är:
X Banlängd cirka 300 nM med stopp i Visby och Borgholm.
X Start onsdag kväll 28 maj med beräknad målgång lördag eftermiddag.

– Östersjömaran behövde ett nytt koncept och så här blev det. Vi har valt starttidpunkten i slutet av maj vilket innebär att gästhamnarna i Visby och Borgholm har lågsäsong, samt att vattnet börjar ha hyfsad men fortfarande tuff temperatur. Vi har många anmälningar redan. Det här kommer att bli succé, säger Ove Söder, projektledare hos Oxelösunds SS.

Anmälningar till seglingen görs på hemsidan.

Länk: www.watski2star.se

När Helly hansens flytväst av modell ”Navigare Scan” fick ett mycket sämre resultat än Helly Hansens toppmodell för barn ”Kidsafe”, i klassen 10-15 kg, i ett norskt test för en tid sedan, bestämde Helly Hansen sig för att ta bort den äldre modellen i den nämnda storleken från affärerna. De kunder som köpt den äldre modellen och är oroliga kan nu därför få byta in den mot testvinnaren Kidsafe.

– Vår klassiker Navigare Scan är fullt godkänd och det har inte rapporterats om några allvarliga olyckor där barn har använt flytvästen. Men modellen kommer nu att utgå ur sortimentet fortare än planerat. Vi vill inte att föräldrar ska vara oroliga i onödan efter att de eventuellt har hört om testet på Norska TV2. Beslutet att ta bort västen från marknaden sker därför ett år tidigare än planerat. Nu fokuserar vi helt och hållet på testvinnaren Kidsafe, som ändå står för 97 procent av försäljningen av flytvästar för barn, säger Karl Einar Jensen från Helly Hansen.

Alla flytvästar från Helly Hansen, även Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg, är godkända. Skillnaden är att Kidsafe är bättre anpassad till barns anatomi och är betydligt bättre på att vända barnet om de hamnar med huvudet ned i vattnet än de traditionellt utformade flytvästarna, vilket gör den säkrare. Kidsafe har vunnit flera tester, men den speciella designen gjorde att vissa köpare var skeptiska i introduktionsfasen. En skepsis som nu är borta.

– I början var många skeptiska till utseendet på Kidsafe och västen blev därför inte så populär de första säsongerna som vi hade trott. Därför behöll vi Navigare Scan på marknaden fram tills nu. Nu är konsumenterna övertygade och det är en god anledning att fasa ut produkten ur sortimentet, säger Jensen.

De bekymrade föräldrar som under de senaste tre åren har köpt en Helly Hansen Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg och vill returnera produkten kan göra det genom att ta kontakt med butiken där de köpte västen, eller direkt med Helly Hansen. De kommer då att få testvinnaren Kidsafe i samma viktklass som ersättning.

Den 5 juni är det dags för alla hamnar och stränder med den internationella miljöutmärkelsen Blå Flagg att hissa flaggan, som står för en ren, säker och turistvänlig anläggning. I år delar Stiftelsen Håll Sverige Rent ut miljöutmärkelsen till 49 hamnar och 35 stränder. En hamn eller strand som har Blå Flagg arbetar med att öka miljömedvetandet inte bara inom den egna verksamheten utan även gentemot turister och lokalbefolkningen.

– Med miljöutmärkelsen Blå Flagg kan en gästhamn eller badplats systematiskt få hjälp i arbetet med miljö och kvalitetsfrågor, säger Jessica Ångström, projektledare för Blå Flagg på Håll Sverige Rent. För båt- och badturister blir den blå flaggan även en garanti för rena hamnar och stränder med hög säkerhet och service, samt att platsen är fri från skräp och föroreningar. Samtidigt har även individen ett stort ansvar att inte skräpa ner, exempelvis kan en cigarettfimp ligga kvar i naturen cirka1-5 år och ett tuggummi i cirka 20-25 år.

Blå Flagg är den enda miljöutmärkelsen av sitt slag som finns för hamnar och stränder. För att få utmärkelsen Blå Flagg måste stränderna uppfylla 22 och hamnarna 18 obligatoriska kriterier som rör bl a vattenkvalitet, säkerhet, service och miljöinformation. Utöver dem finns ett antal rådgivande riktlinjer. Flaggan måste halas om en kontroll visar att kriterierna inte efterlevs. Hamnarna ska ha en hög säkerhetsstandard, vattnet ska vara rent och fritt från exempelvis oljespill och skräp och en miljöstation måste finnas på plats. Stränderna ska ha god badvattenkvalitet, gott om livräddningsutrustning samt ha information om känsliga naturområden i närheten.

I sommar kommer Håll Sverige Rent att samarbeta med Svenska Livräddningssällskapet (SLS) angående förbättrad badsäkerhet på stränderna.

– Vi kommer åka runt och berätta om Blå Flaggs kriterier till alla hamnar och stränder som har Blå Flagg. Samarbetet med SLS är extra värdefullt då de kan bidra med värdefull kunskap och expertis om säkerhet vid vatten, säger Jessica Ångström.

Blå Flagg är en internationell miljöutmärkelse för hamnar och stränder och drivs internationellt av FEE, Foundation for Environmental Education. Håll Sverige Rent administrerar miljöutmärkelsen i Sverige. I år hissas cirka 3300 flaggor runtom i världen. Sverige är ett av 38 länder, både inom och utanför den Europeiska unionen, där strand- och hamnbesökare kan välja en anläggning med Blå Flagg och därmed försäkra sig om att den har en viss standard.

Länk: www.hsr.se/blaflagg

Den 29 juni arrangerar Marinmuseum och förlag Albinsson & Sjöberg den populära veteranbåtsdagen i Karlskrona. Det är ett event för alla som älskar gamla båtar och bilar. Sista helgen i juni har blivit en tradition för veteranbåtsintresserade och till sommaren satsar Marinmuseum ännu en gång på detta populära evenemang. I år görs det dessutom ännu större med fler deltagare och utställare.

Under veteranbåtsdagen visar båtägare upp sina klenoder. I år finns bland annat Ingrid Bergmans Chris Craft Cavalier 25 från 1960 med namnet ”My Fair Navy” och fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt ”Carl Stuart” på plats.

Alla veteranbåtsägare är speciellt inbjudna till Marinmuseum för att visa sina båtar och delta i den maritima delen av Nostalgia Festival på Stumholmen i Karlskrona.

Älskare av vackra träbåtar och tidiga plastbåtar garanteras en upplevelserik dag när vinnarna i ”Concours d’Élegance”, ”Concours de Charme” och ”Bästa originalbåt” koras. Presentatör är båtredaktören Anders Værnéus.

Foto: Peter Törnqvist/FABAS

Länk: www.marinmuseum.se

Volvokoncernen har tecknat ett slutgiltigt avtal med den indiska fordonstillverkaren Eicher Motors gällande etableringen av ett nytt indiskt samriskbolag. Samriskbolaget, som föreslås få namnet VE Commercial Vehicles Ltd, innehåller som tidigare meddelats hela Eicher Motors lastbils- och bussverksamhet samt Volvokoncernens indiska försäljningsverksamhet på lastbilssidan samt serviceverksamhet på lastbils- och bussidan.

Enligt avtalet för Eicher Motors över hela sin verksamhet inom lastbilar och bussar samt komponentaffären och verksamheten inom teknikkonsulttjänster, till VE Commercial Vehicles. Eicher Motors tillverkning av motorcyklar kommer inte att ingå.

Volvo kommer att få ett direkt ägande i samriskbolaget på 45,6 procent. Volvo köper även 8,1 procent av Eicher Motors Limited från majoritetsägaren och får därmed en direkt och indirekt ägarandel på 50 procent i VE Commercial Vehicles.

Volvokoncernen betalar sammanlagt SEK 1 840M för det 50-procentiga direkta och indirekta ägandet i samriskbolaget. SEK 1 510M tillförs samriskbolaget i form av kontanter och av resterande SEK 330M utgör SEK 220M likvid för de 8,1 procenten i Eicher Motors Limited och SEK 110M ersättning för en konkurrensklausul där Eicher Motors Limited samt dess majoritetsägare, förbinder sig att inte konkurrera med samriskbolaget eller dess verksamhet. Därutöver för Volvo över sitt indiska återförsäljarnätverk på lastbilssidan samt sitt indiska servicenätverk på lastbils- och bussidan till samriskbolaget.

”Det här avtalet innebär en mycket bra plattform för ytterligare tillväxt på den indiska marknaden för tunga lastbilar, som är den fjärde största i världen”, säger Pär Östberg, medlem av Volvos koncernledning och ansvarig för koncernens asiatiska lastvagnsverksamhet.

”Indien satsar mycket på förbättrad infrastruktur och tillsammans med Eicher har vi mycket goda förutsättningar för att stärka vår position på den indiska marknaden”.

Affären är bland annat villkorad av godkännande från berörda myndigheter och målsättningen är att slutföra affären så att Volvokoncernen kan konsolidera 50 procent av samriskbolaget under tredje kvartalet i år. Affären förväntas på kort sikt bara ge marginell påverkan på Volvokoncernens lönsamhet, finansiella ställning och vinst per aktie.

Den verksamhet inom Eicher Motors som avses överföras till samriskbolaget redovisade under räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2008, en omsättning på cirka SEK 3,3 miljarder och ett rörelseresultat på omkring SEK 135 M.

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 100 000 anställda, produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 180 marknader. Volvo omsätter omkring 285 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm.

Hela 12 000 personer besökte Marinens Dag i Karlskrona, som hölls i Karlskrona lördagen 24 maj. Marinen passade på att visa upp enlång rad av sina fartyg. Från de seglande skonerterna Gladan och Falken till moderna smygfartyg, ubåtar och ubåtsräddningsfartyget Belos. Nästa tillfället att besöka marinen kommer om två år.

Även Marinens Musikkår fanns på plats. Bland annat för att söka stöd hos lokalbefolkning och politiker inför det nedläggningshot som ligger över musikkåren.

Länk www.bevaramarinensmusikkar.se

FiveFingers är alternativet för alla som tycker om att gå barfota. Ett helt nytt koncept när det gäller rörelsefrihet. Upptäck glädjen i att röra dig naturligt, hoppa, och spring på alla slags underlag – även båtdäck.

FiveFingers är som en lätt teknologisk handske för fötterna. En perfekt lösning för alla som tycker om att röra sig fritt och naturligt. FiveFingers ger barfotakänsla, men man behöver inte vara rädd för att skada sig på vassa föremål eller att stöta i tårna.

FiveFingers har en Vibram® sula som följer fotens form, fem individuella tår och en elastisk överdel. Den genomtänkta designen och den flexibla sulan ger optimalt grepp och tillåter en rörelsefrihet som bara kan jämföras med att gå barfota. Foten kan röra sig naturligt, anpassa sig till underlaget och det förstärker den naturliga balansen och kontrollen i rörelserna.

Konstruktionen med sajpad sula och en ovansida i luftigt stretchtyg gör FiveFingers perfekta för alla vattennära aktiviteter som segling, kayaking, aktivt strandliv m m.

FiveFingers finns 2008 i fyra olika modeller och flera färger. Basmodellen är Classic och modellen Sprint är försedd med en rem över foten.

Länk: www.head2foot.se/fivefingers

Passagerarfartyget Josephine af Ingarö gick på torsdagskvällen på grund på Baggensfjärden. Eftersom fartyget började ta in vatten, evakuerades fartyget. Ombord fanns 49 passagerare och 3 besättningsmän. Fartyget larmade Sjöräddningscentralen i Göteborg kl 18:25 på torsdagskvällen. Man berättade att fartyget gått på grund i Moranviken. Eftersom fartyget började ta in rejält med vatten, beslutade befälhavaren om evakuering. Intill fanns båten Mersiditas, som bistod med länspump.

Sjöräddningscentralen larmade följande enheter:
– KBV 302
– KBV 451
– KBV 414
– Rescue Ingarö
– Rescue Paul Lederhausen

De evakuerade förs till en uppsamlingsplats i Neglinge där Polisen möter. Ingen av passagerarna har skadats.

Fartyget är 22 meter långt och är på 49 bruttoton.

Under torsdagen och fredagen har Sverige stått värd för ett informellt ministermöte i Strömstad för de nordiska och baltiska ländernas transportministrar. Under mötet har ministrarna diskuterat hur transportsektorn ska kunna sänka sina utsläpp av koldioxid. Under mötet har också EU:s kommande Östersjöstrategi diskuterats.

Mötet är en del i den nya strategi som länderna har för att åstadkomma ett ökat samarbete kring infrastruktur.

– Jag är väldigt glad över att Sverige tillsammans med Norge för ett år sedan tog initiativ till dessa möten. Infrastruktur är gränsöverskridande och då behövs det ett bra samarbete mellan våra länder, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Och det ökade samarbetet har redan börjat ge resultat.

– Norge och Sverige har påbörjat ett samarbete där våra trafikverk tillsammans ser på kommande infrastruktursatsningar och tillsammans kartlägger vilka problem vi har i gränsområdena för att sedan ta fram förslag på åtgärder, säger Norges samferdselminister Liv Signe Navarsete.

Som ett resultat av detta så beslutade den svenska regeringen igår att länsväg 239 mellan Torsby och norska gränsen ska vara riksväg. Den övervägande delen av förbindelsen på den svenska sidan är redan riksväg, delen mellan Torsby och norska gränsen (länsväg 239) utgör dock ett undantag. Detta är steg ett.

Den svenska regeringen har också beslutat att uppdra åt Vägverket att utreda förutsättningarna för att vägförbindelsen mellan norska riksgränsen och Gävle ska kunna ingå i det internationella huvudvägnätet för Europa och därmed bli en så kallad Europaväg.

Samferdseldepartementet i Norge har gett ett motsvarande uppdrag till Vegdirektoratet gällande en förlängning av nuvarande E16 från Bergen till svenska riksgränsen. Vegdirektoratet är måna om att visa både på ett alternativ där E16 går via Oslo och ett alternativ där E16 tar av från Hønefoss och går via Gardermoen med förgrening till Sandvik.

– Genom detta beslut så binder vi mycket tydligt ihop Sverige med Norge och övriga Europa. Gemensamt kan vi ytterligare stärka och utveckla en effektiv, dynamisk och klimatsmart region, säger Åsa Torstensson.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson bjuder in länderna kring Östersjön och Norge till ett möte i höst för att diskutera hur isbrytningssamarbetet i Östersjön ska kunna utvecklas ytterligare. Det här meddelade Åsa Torstensson idag på det nordisk-baltiska transportministermötet i Strömstad. – Östersjöregionen är beroende av sjötransporter för handeln och industrins konkurrenskraft. En väl fungerande isbrytning är en viktig förutsättning för sjötransporter året runt. Därför är det angeläget att samarbetet med alla länder runt Östersjön fördjupas. Det är också intressant att diskutera ytterligare användningsområden för isbrytarna, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Fredag kväll 23 maj kommer moderata riksdagsledamöterna Anti Avsan och Helena Bouveng att åka med sjöpolisen i Stockholm för att få inblick i polisens arbete rörande sjöfylleri.

– Vi är övertygade om att en ökad övervakning och en ökad risk för att bli upptäckt, är det viktigaste verktyget att förhindra fylleriet på sjön. Att sjöpolisen finns på plats vid kända ställen avskräcker de allra flesta att sätta sig bakom ratten. Det säger Helena Bouveng inför besöket.

– Det är bra att Kustbevakningen nu ges utökade befogenheter att ingripa mot sjöfylleri men det är minst lika viktigt att sjöpolisen ges tillräckliga resurser för sin verksamhet. Att kunna följa upp hur av gällande regler efterlevs är viktigt. Däremot bör det inte införas en nedre gräns promillegräns som innebär att sjötrafik jämställs med vägtrafik. Det säger Anti Avsan med anledning av besöket.

Under torsdagskvällen 22 maj korades vinnarna i andra upplagan av affärsidétävlingen My Mission vid en prisceremoni i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer inom upplevelseindustrin och priser delades ut i kategorierna Bästa affärsidé, Årets Nytänk och Årets Wildcard samt det nyinstiftade Brew House – priset som fokuserar på lösningar inom ljud, ljus och bild.

Första pris i kategorin Bästa affärsidé gick till Kenneth Palmestål och hans idé Soundracer som erbjuder motorentusiaster en häftig ljudupplevelse i bilen. Juryn motiverade bland annat sitt val med att idén på ett kreativt sätt uppfyller ett befintligt habegär samtidigt som den skapar ett nytt. Bland de övriga prisbelönta idéerna återfanns spel för festfixare, koncept för provningar hemma, diskret erotikleksak för män, modeservice med miljötänk samt en ny metod för att sammanföra ljud, ljus och bild till en spännande helhetslösning.

– Det har varit fantastiskt att få följa tävlingsdeltagarna under tävlingen, säger Kristina Hejdenberg Sedström, VD för Brewhouse Innovation som arrangerar My Mission. Samtliga pristagare har bland annat vunnit en plats i vår inkubator under sex månader vilket ger unika möjligheter att förverkliga sin idé och jag ser fram emot att få arbeta vidare med dessa kreativa entreprenörer.

Samtliga pristagare:

Bästa affärsidé
1:a pris – ”SoundRacer” Idégivare: Kenneth Palmestål
”Soundracer ger alla motorentusiaster en häftig ljudupplevelse. Plugga i SoundRacer, starta motorn och mullret från en högpresterande V12-motor fyller bilens interiör. Lägg i ettan och dra iväg och mullret övergår till ett accelererande vrål från 800 hästkrafter. Enkelt, billigt och miljövänligt!”
Juryns motivering: Genom att både uppfylla ett befintligt habegär och samtidigt skapa ett nytt blir idén oslagbar. Kombinationen etablerad teknik, utökad funktionalitet och passionerad idégivare fick juryn att vilja gasa på.

2:a pris – ”Partyspel” Idégivare: Katja Rosén, Isabel Bävermalm och Jimmy Westholm
”Partyspel” är ett lättillgängligt spel för människor med stort socialt umgänge som på ett enkelt och roligt sätt vill få sina gäster att lära känna och interagera med varandra.
Juryns motivering: En idé som på ett kreativt sätt möter våra behov av omväxling och underhållning. Teamet är mycket kompetent inom sitt område och via rätt kanaler kommer de snart att finna sin väg in i varje festfixares hjärta och vardagsrum.

3:e pris – ”Provningsspelet” Idégivare: Simon Svensson, Jonas Nyberg
”Provningsspelet är ett koncept som skapar möjligheten att på hemmakvällen genomföra en förstklassig provning utan att först behöva lägga ner timmar på förberedelser. Ett spel, en provsmakningsguide, några frågekort, sen börjar en extraordinär smakupplevelse kring delikatessen i fokus.”
Juryns motivering: I en tid då fler och fler vill njuta livets goda möter denna produkt ett uttalat behov på marknaden. Genom ett engagerat team och ett nytt grepp kan i framtiden var person bli vinnare i god smak.

Årets Nytänk
”EGO by CARBOO” Idégivare: Jonas Carboo
”EGO by CARBOO är en erotikleksak för den moderne mannen som vill skapa inre välbefinnande och livsglädje. Dess diskreta karaktär ökar möjligheterna för produkten att publiceras i modemagasin och kan säljas på nya arenor.”
Juryns motivering: Tar ett nytt grepp på manlig onani! Idégivarens vision om att göra manliga sexleksaker jämlika med kvinnliga är innovativt och nytänkande.

Årets Wildcard
”Share My Wardrobe” Idégivare Kristin Dedorson
”Share My Wardrobe erbjuder en unik chans att njuta av mode i en inspirerande miljö till låg kostnad. Genom att bygga ett varumärke förknippat med högklassigt mode och unik service vill man locka den unga trendkänsliga kvinnan. Med ett helt nytt sätt att konsumera mode värnar man dessutom om miljön.”
Juryns motivering: Vänder sig till en målgrupp med starkt modeintresse som vill skapa sin personliga profil och hänga med i det senaste på ett smart och innovativt sätt. Dessutom finns en god miljöambition.

Brew House-Priset
”Picktosound” Idégivare: Tobias Westman
”Picktosound sammanför ljud, ljus och bild i en interaktiv komponent som går att interagera för att skapa en upplevelse.”
Juryns motivering: Med ett kreativt tänk skapar denna idé upplevelser. Bidraget förstärker positiva känslor och kan även hjälpa till att motverka obehag. Det här konceptet kommer snart att flytta in i väntsalar, entréer, banker och affärer.

My Mission är en affärsidétävling med fokus på upplevelseindustrin och arrangeras av företagsinkubatorn Brewhouse Innovation. Syftet med tävlingen är att stimulera fler entreprenörer att våga satsa på sina idéer och att lyfta fram förebilder inom upplevelsenäringen. Tävlingen genomfördes för första gången våren 2007 och resulterade i över 20 startade företag. I årets upplaga av tävlingen inkom 171 bidrag, vilket är en ökning med över 30 procent mot förra året. Bidragen kom från hela Sverige men även Danmark och Schweiz fanns representerade. Deltagarnas ålder, bakgrund och hemort var mycket varierande och hela 48 % var kvinnor.

Ett stort antal personer har deltagit som jurymedlemmar såsom David Lega (världsmästare och entreprenör), Anja Kreivi (VD Halmstad & Co), Leif Mannerström (stjärnkock), Lennart Olausson (VD Business Region Göteborg), Johan Kruse (VD Cordovan Marketing), Panos Papadopoulos (VD Panos Emporio), Katarina Stensryd (VD Nääs Fabriker), Ulla-Lisa Thordén (Säljexpert, Republic Consulting) m.fl.

Brewhouse Innovation startade 2004 och är en inkubator för kreativa affärsidéer inom upplevelseindustrin med målsättningen att stärka tillväxt och sysselsättning i regionen. Inkubatorn erbjuder kontorsplats, kapital, kompetens och kontakter.
Brewhouse Innovation finansieras av Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg och Innovationsbron Väst. My Misson finansieras även av Nutek och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.

Bilden:
Brewhouse Innovation, värdar för My Mission Final 2007.

Intresserad av att fylla Fredrik Virtanens skor som programledare för Studio Virtanen? Eller hellre segla en dag med kända profiler i Match Cup Swedens Celebrity Race? Match Cup Sweden i Marstrand auktionerar exklusivt ut unika upplevelser, och alla pengar går oavkortat till World Childhood Foundation.

Genom samarbetet mellan Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen i Matchracing-VM, och Tradera släpps initialt tre auktioner som alla är av det exklusivare slaget. Fredrik Virtanen auktionerar ut sin programledarroll för Studio Virtanen 3 juli, en lycklig vinnare får segla med kändisar på någon av de 10 tävlingsbåtarna i Match Cup Sweden 4 juli och dessutom auktioneras en heldag ut för två som VIP-gäster på Marstrand 3 juli.
Auktionerna publiceras 26 maj och hittas då på: www.tradera.com/promo/marstrand

Childhood är Official Charity (officiell välgörenhetsorganisation) till Match Cup Sweden, och inkomsterna från auktionerna går oavkortat till Childhood och deras arbete för bättre levnadsvillkor för barn som lever i utsatta miljöer över hela världen.

Under tävlingsveckan i Marstrand 30 juni – 6 juli, när världens bästa seglare möts i tuffa dueller framför ögonen på över 100.000 åskådare, kommer fler spännande auktioner från samarbetet att publiceras på Tradera.

Mer info om de tre första auktionerna:
Stå i strålkastarljuset som programledare i Studio Virtanen, torsdagen den 3 juli
Vill du fylla ett par skor med storlek 47 för den goda sakens skull? Fredrik Virtanen kliver ur sina skor och erbjuder ett par minuter av plats i strålkastarljuset som programledare för “Studio Virtanen direkt från Marstrand” på TV8, den 4 juli kl. 22:00.

Kändissegling, fredagen den 4 juli
Delta i Match Cup Sweden Celebrity Race, fredagen den 4 juli, på Marstrand. Var med på en av de 10 tävlingsbåtarna och segla tillsammans med kända profiler. Seglingarna startar kl. 11.30, hela aktiviteten äger rum mellan kl. 10.00 och 13.00. Upplevelsen gäller för en person.

En VIP-dag på Match Cup Sweden, torsdagen den 3 juli
Ta del av segling i världsklass, god mat och dryck och en av sommarens hetaste fester i sommarparadiset Marstrand. Upplevelsen gäller för två personer. Ni erhåller VIP-pass som ger tillträde till Match Cup Lounge där ni får inta en god lunch. På kvällen får ni vara med på veckans party, Match Club 2008, där det bjuds på sommarbuffé och underhållning med kända artister.

Match Cup Sweden arrangeras av Brandspot i samarbete med GKSS.

Båten behöver ingen bottenfärg, det blir ingen beväxning i botten, den står tryggt även om det blåser och båtägaren slipper betala båtplats. Fördelarna med att förvara båten på land är många. Den nya Bålstaslipen är enkel att montera ihop använda och kan flyttas vid behov. Slipen finns i fyra utföranden, för båtar med 500, 800 , 1200 och nu 1500 kilos vikt.

Att förvara båten på land är bra ur flera miljöhänsyn. Den behöver inte målas med giftig bottenfärg. Det blir ingen beväxning på bottnen, vilket annars skapar betydligt högre bränsleförbrukning. Man behöver heller inte någon bojsten för bojen som kan förorsaka skada på botten.

Ekonomiska fördelar
En bryggplats kan kosta stora pengar varje år. Det är en kostnad som kan undvikas med Bålstaslipen. Två strykningar med bottenfärg kostar och ett antal hundralappar varje år. Dessutom har tester visat att en båt som blivit beväxt kan under höstarna dra många procent mer bränsle. Det är varken nyttigt för plånboken eller miljön.

Praktiskt
Bålstaslipen ger praktiska fördelar också. Båten behöver inte varje höst skrapas, eller spolas, ren från havstulpaner och annan påväxt. Målningsjobbet på våren slipper man också. En annan praktisk fördel är att man inte behöver någon bryggplats, vilket kan vara mycket svårt att få tag på. På många platser är det flera års väntetid. Vid en bryggplats kan också en förtöjningstamp lossa, bojkättingen har bara en viss livslängd och när det stormar kan båten ligga och slå, och kanske rentav ta in vatten.

Att ha båten på en slip på land minimerar de riskerna och man kan åka iväg på veckolånga semestrar och vara säker på att båten ligger tryggt kvar där den lämnades.

Förenklar servicejobb
Med Bålstaslipen kan båten närsomhelst dras upp för vid till exempel byte av olja i växelhuset samt andra servicejobb och reparationer. Uppdragen på slipen är den också säker för stormar och is.

Byggsats
Slipen kommer i en byggsats om balkar i tre meters sektioner. De enda verktyg som behövs är fasta nycklar, en hammare och en polygrip. Slipen kan också byggas ut i önskad längd. Hjulställ finns som tillbehör och medför att båten kan dras upp en bit på land för vinterförvaring.

Bålsta Släpet AB har sedan fyra decennier tillverkat släp och trailer åt privatpersoner, företag samt stat och kommuner. Säpen har självjusterande sidostöd som passar båtar oavsett V-form. ISO 9001:2000 certifierades tillverkning och försäljningen av Det Norske Veritas. 2005 godkändes serietillverkning samt vår processtyrning av Vägverket. 2006 i januari hade företaget 37 olika släp/båttrailer/sliprar klara för serietillverkning.

Länk: www.balstaslapet.se

Japanska biltillverkaren Toyota fortsätter att stödja utvecklingen av bränslecellssystem för produktion av el och varmvatten i japanska hushåll. Projektet är ett led i den japanska regeringens stora bränslecellsprojekt och stöds av Toyota för tredje året i rad.

Bränslecellssystemet för hemmabruk består av en stationär bränslecell på 1 kW och genererar elektricitet och återvinner överskottsvärme för hushållsuppvärmning. Systemet kommer nu att förevisas inom ramen för det bränslecellsprojekt som anordnas av det japanska departementet för finans, handel och industri (METI). Sammanlagt 24 bränsle­cellssystem kommer att installeras i hushåll belägna i Aichi-, Gifu- och Mie-distrikten för att utvärderas i slutet av mars 2009.

Toyotas bränslecellssystem är framtaget tillsammans med Aisin Seiki Co Ltd, och består av en stationär bränslecell och en varmvattenberedare. Systemet har genom ständiga förbätt­ringar, som till exempel ett modifierat system för återvinningscirkulation, ökat återvinnings­effektiviteten med nära 20 procent med bibehållen effektgenerering. Resultatet innebär en avsevärd sänkning av hushållens energikonsumtion och därigenom lägre koldioxidutsläpp.

Som en del i sitt ansvarstagande i samhället (CSR – corporate social responsibility), har Toyotas högsta ledning sedan länge angivit hållbar miljö som ett hög­prioriterat område och därför aktivt arbetat med att ta fram tekniska och kommersiella lösningar som aktivt främjar en hållbar miljö. Engagemanget i forskning och utveckling av bränslecellsystem för hemmabruk är ett led i detta arbete.

Det svenska friluftslivet representerar minst 35 miljarder kronor per år. Friluftslivet i Sverige representerar stora ekonomiska värden och friluftslivets upplevda värden uppgår ofta till höga belopp jämfört med andra näringar. Det visar en färsk rapport från Svenskt Friluftsliv.

Rapporten har tagits fram på Svenskt Friluftslivs initiativ med ambitionen att för första gången beskriva friluftslivets olika ekonomiska värden. Översikten omfattar upplevda värden, ekonomiska utgifter, ekonomisk omsättning och bidrag.

Studien har genomförts av Professor Peter Fredman (Mittuniversitetet/Etour), Lektor Linda Lundmark (Umeå universitet), Docent Mattias Boman och Professor Leif Mattsson (båda Sveriges Lantbruksuniversitet).

– Att uppmärksamma friluftslivets ekonomiska värden har stor betydelse för synen på hur vi nyttjar landskapet och friluftslivets ställning i stort. De senaste decenniernas utveckling inom besöksnäringen talar mycket för att landskapet som upplevelsemiljö kommer att få en allt större ekonomisk betydelse i framtiden. Vi lever i en värld med växande befolkning, ökad resursknapphet och i vissa länder en påfallande ökad ekonomisk utveckling. Tillgång till attraktiv natur för vila, avkoppling, motion, utmaning, samvaro och upplevelse är ett uttryck för hög livskvalitet hos många människor, säger Professor Peter Fredman.

– Vi har tidigare försökt beskriva de hälsoekonomiska effekterna av ett aktivt friluftsliv. Den studien visade att bristen på fysisk aktivitet kostar samhället 6 miljarder kronor per år. Nu lägger vi ytterligare en pusselbit för att beskriva friluftslivets ekonomiska relationer, säger Ulf Silvander, generalsekreterare på Svenskt Friluftsliv.

Rapportförfattarna har systematiskt gått igenom den vetenskapliga litteraturen inom området. Dessutom har författarna gjort sammanställningar som är helt nya för sektorn som helhet. Baserat på resultaten i rapporten uppskattar Svenskt Friluftsliv att friluftslivet i Sverige representerar minst 35 miljarder kronor per år. Svenskt Friluftsliv är medvetna om att denna rapport inte är heltäckande för området. Det finns stora kunskapsluckor där ytterligare insatser behövs för att få en mer heltäckande och sammanhållen bild. Att identifiera dessa luckor har varit ett av målen för arbetet. Några av slutsatserna från rapporten är:
• Friluftslivet i Sverige representerar avsevärda ekonomiska värden sett till enskilda beräkningar, men det saknas mer systematiskt insamlad statistik. Den samlade bilden av friluftslivets ekonomiska värden som framträder i rapporten är fragmenterad och ofullständig.
• Friluftslivets och naturturismens kommersiella värden går i första hand till ”traditionella” varor och tjänster som resa, äta och bo. För det flesta utövare går endast en mindre del av de ekonomiska utgifterna till aktiviteter och upplevelser.
• Friluftsutövare lägger allt mer pengar på utrustning för deltagande i sitt friluftsliv, något som tydligt framgår av tillväxten i branschen för friluftsutrustning (outdoor). Friluftsutrustning är en tillväxtbransch som nästan fördubblat omsättningen sedan början av 2000-talet.
• Kommunerna satsar sannolikt mindre resurser på friluftsliv idag än för tio år sedan. Flera svenska myndigheter liksom EUs olika stödprogram är viktiga för friluftslivets förutsättningar, och satsar också ekonomiska resurser både som stöd och indirekt genom olika arbetsinsatser, men det är svårt att få en samlad bild på detta utan mer ingående granskning.
• Finansiering från traditionella forskningsfinansiärer går i relativt liten utsträckning till friluftsliv eller naturturism.

Foto: Göta kanalbolaget.

Länk: www.svensktfriluftsliv.se