Preem anpassar ett av sina raffinaderier till förädling av gröna råvaror. Ombyggnaden av raffinaderiet skall vara klar i slutet av 2009 och kan då förädla 140 000 ton gröna råvaror per år. Preem investerar närmare en kvarts miljard kronor i ombyggnationen som skall öka andelen förnybara bränslen på den svenska marknaden.
Preem, som är Sveriges största producent och leverantör av drivmedel, arbetar för att minska transporternas miljö- och hälsopåverkan genom ständigt förbättrade produkter. Det har länge varit ett mål för Preem att öka andelen biokomponenter i den diesel som företaget erbjuder sina kunder.
”Genom att vi utnyttjar en av våra befintliga anläggningar även för grön produktion blir tillverkningen kostnadseffektiv. De förnyelsebara produkterna har en hög kvalitet och de kan med fördel blandas med befintliga fossila bränslen. Sverige har redan idag världens bästa diesel och nu gör vi den ännu bättre” säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef, Preem Petroleum AB.
Anpassningen gör att raffinaderiet, förutom råolja, även kan förädla olika typer av gröna råvaror, till exempel vegetabiliska oljor och animaliska fetter, till högkvalitativt dieselbränslen. För att inte konkurrera med tillverkning av livsmedel kommer Preem i först hand att använda skogsbaserade råvaror. Preem har som ett led i denna process gått in i företaget Sunpine som delägare tillsammans med Södra Skogsägarna och statliga Sveaskog. En ny fabrik skall byggas i Piteå för 250 miljoner kronor där Sunpine skall tillverka en dieselråvara från tallolja som är en biprodukt från massaindustrin. I Preems bioraffinaderi i Göteborg förädlas talloljan vidare till ett dieselbränsle som räknas till andra generationens biodrivmedel.
I bioraffineringsprocessen förbättras talloljans lagringsbeständighet och förbränningsegenskaper samtidigt som energiinnehållet ökar. Dessutom avlägsnas svavel och andra föroreningar ur produkten vid förädlingen. I slutanvändarledet innebär tillskottet på 100 000 ton råtallolja att utsläppen från fordonstrafiken reduceras med ca 250 000 ton koldioxid per år.
Investeringen i att anpassa raffinaderiet till förädling av gröna råvaror är en av flera insatser som Preem vidtar i sitt engagemang för klimatfrågan. Preem ser på möjligheterna att bygga ut vindkraft och på längre sikt även på avskiljning och lagring av den koldioxid som produceras vid raffinaderierna. Tillsammans med andra aktörer inom energibranschen tittar Preem också på möjligheter att framställa grön vätgas från biomassa och tillsammans med skogsbolagen undersöker Preem andra råvaror från skogen som skulle kunna förädlas till diesel och bensin vid raffinaderierna. Sedan tidigare har Preem ett pågående samarbete med Perstorp för framställning av RME (rapsmetylester) som blandas in i Preems standard diesel med 5 % och med 15-30 % i våra spetsprodukter, Biodiesel 15 / Biodiesel 30, till storkunder.
Andra helgen i juli invaderas världsarvet Birka av horder med vikingar. Men deras avsikter är fredliga. Den 12-13 juli, under Vikingamarknaden, blommar nämligen Birka åter upp som ett centrum för handel. Försäljning, prova-på-aktiviteter, sagoberättande och underhållning kommer att ge känslan av vikingatid.
– Besökaren kommer att få en bild av hur det såg ut här runt 800-talet. För att så många som möjligt ska få chansen att uppleva alltsammans kommer vi att köra skytteltrafik med våra båtar, säger Magnus Krantz, produktchef på Strömma Kanalbolaget.
Semestertid är vikingatid. Åtminstone helgen den 12-13 juli, då mängder av vikingar från bland annat Danmark, Norge, Ryssland, Polen, Tyskland och Sverige kommer att vallfärda till Birka/Björkö för att medverka vid Vikingamarknaden.
Under helgen kommer det åter att myllra av hantverkande vikingar, köpmän och aktiviteter på Birka. Vikingatida smycken, trä- och textilhantverk och keramik kommer att finnas för försäljning. Nere vid vattnet kommer vikingabåtar att ligga förtöjda och den som vill kan få hjälpa till i smedjan, tova ull eller baka bröd. Eller varför inte beskåda de vackra vikingabåtarna eller prova på urgamla kämpalekar?
– Vi vill blåsa liv i handeln på Birka igen för en helg och dessutom visa upp vårt nybyggda vikingakvarter, som rekonstruerats efter fynden vid de utgrävningar som gjorts här på ön, säger Magnus Krantz.
Rekonstruerat vikingatida stadskvarter
Det är under våren som ett vikingatida stadskvarter växt fram på världsarvet Birka/Björkö i Mälaren. Husen har byggts med vikingatida byggnadsteknik av elever och lärare från Högskolan på Gotland och under sommaren kommer besökare att kunna träffa snickare, smeder och textilhantverkare medan husen och inredningen färdigställs. Kvarteret med fem hus är ett första steg mot ett rekonstruerat stadsområde på Birka.
Under marknadshelgen har Strömma Kanalbolaget satt in extraturer från Hovgården till Birka. De går varje halvtimma mellan klockan 10.30 och 17.30. Marknaden är öppen mellan 11.00 och 18.00.
Dåligt väder är det största orosmolnet när man är ute med fritidsbåten. Och en GPS i båten inger lätt falsk trygghet. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Här följer topp 10-listan över vad som skrämmer mest på sjön.
Vädret betyder mycket för både trivseln och tryggheten på sjön. Hela var fjärde båtägare i Ifs undersökning uppgav dåligt väder som den enskilt största källan till oro. Dåligt väder rankas som mer otäckt än både allvarliga sjukdomar eller skador, eller att ramla överbord eller gå på grund.
– Det är intressant att ”gå på grund” kommer så långt ned på listan. Många har GPS i båten idag och det kan ha gjort folk tryggare. Men man får inte glömma att en GPS kan visa fel. Det är viktigt att alltid ha med sig sjökort och kompass så att man kan checka av sin rutt, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Dessutom har ju en GPS ingen radar som känner av andra båtar vid exempelvis dimma. Många olyckor har inträffat då man har suttit och tittat på GPS:en och kolliderat med andra båtar eller med kanotister.
– Även med en GPS måste man alltid hålla minst ett öga på sjön, säger Dan Falconer.
Det här oroar vi oss för när vi är ute med båten:
1. Dåligt väder 26 procent
2. Någon allvarligt sjuk eller skadad 23 procent
3. Bli påkörd 9 procent
4. Någon ska ramla överbord 6 procent
4. Gå på grund 6 procent
4. Att motorn ska gå sönder 6 procent
7. Dålig sikt 4 procent
8. Att köra på någon annan 2 procent
9. Att bensinen ska ta slut 2 procent
10. Annat 3 procent
Frågan om vad som skrämmer på sjön ingår i en större undersökning om båtliv som gjordes av Gallup i april. Frågor om båtliv besvarades av 1000 personer i åldern 16-74 år. 280 av dessa var båtägare.
Uvefalk Trade & Consult och Checkmate marine Inc. har skrivit ett avtal där Uvefalk T&C innehar agenturen inom Europa, Ryssland och Baltikum. Företaget planerar att skaffa återförsäljare i varje land som skall tillhandahålla produkterna på marknaderna. Checkmate fabriken finns i Bucyrus Ohio, USA. Fabriken har funnits i snart 46 år men inte tidigare skaffat agenter utanför USA.
Doug Smith är ägare till fabriken sedan 2007. Doug har tävlingskört racingbåtar och inom tillverkning har han även varit med att bygga upp fabriken som tillverkar BAJA Boats.
Efter att Doug tog över Checkmate fabriken har en hel del ändrats i tillverkningen med t ex ny grafik design, nya färger, ny inredning, utökat standard utrustningen och möjligheten att skräddarsy sin båt s.k. “Custom boats”
Checkmate powerboats har funnits på marknaden i 46 år och är kända för att hålla en mycket hög kvalitet. Båtarna tillverkas för hand utan maskiner, detta gör att kvaliteten blir enastående och vikten blir lägre än liknande båtar. Tack vare den låga vikten ökar prestanda på båtarna.
Fabriken tillverkar ca 200 båtar per år och har hållit fast vid att tillverka båtarna utan maskiner.
Närmsta konkurrenten BAJA valde ”löpande band” modellen. BAJA tillverkas i samma stad som Checkmate. BAJA såldes nyligen av Brunswick koncernen till Fountain Powerboats.
För att bygga högklassiga prestanda båtar måste man ha underleverantörer med hög kvalitet, Checkmatefabriken har valt att arbeta med bl a Mercruiser , Mercury, Evinrude ,Corsa/ Gill , McLeod interiours , Clarion Marine audio , Eddie Marine och Dina Marine för att nämna några.
Alla båtar provkörs i vatten innan leverans om kund önskar.
Fabriken lämnar 10 års garanti på sitt hantverk.
Skrovet är av typ V-form ( 19-24 grader) som ökar prestanda och säkerheten i högre vågor.
Egen färg design, som kund designar du båtens färger helt själv och inredningen kan även den skräddarsys åt kund, detta gör att kunden kan få sin båt med personlig prägel.
Färgen läggs direkt i gelcoten och detta gör att hållbarheten blir mycket stark, det blir inga märken för mindre påstötningar eller “skavsår” efter fenders etc. Färgen klarar av solen mycket bättre än en tradionellt lackerat skrov.
Checkmate är erkänt ett märke med högkvalitet, snabba och bra andrahandsvärden i USA, vi skall nu se till att även Europa får ta del av dessa skönheter.
Båtarna som kommer till Europa är alla CE märkta. heckmate båtarna är högprestandabåtar som har toppfart på upp till 77 knop. / 141 km/tim.
Modelprogramet:
“Pulsare” finns 16 ,18 , 20, 21 & 24 fot. Finns även som BowRider
“ZT” finns 23 , 24 , 26 & 28 fot. Finns även som BowRider
”Convincor” finns 27 , 28 och 30 fot. 27 fot går även att få som BowRider.
Länk: http://www.cig.canon-europe.com/a?i=kIgBXV0TLC
De svenska deltagarna gjorde succé i årets upplaga av Round Britain Race. Särskilt bra gick det för den svenskadesignern Ocke Mannerfelt, vars båtar placerade sig mycket bra.
Båten Vilda kom in på en total tredjeplats i tävlingen, som betraktas som världens längsta och hårdaste offshoretävling. Båten kördes av Mikko Oikari, Henrik Dahl, Michael Backhuvud och Titti Schultz. Den är ritad av Ocke Mannerfelt och byggd av Henrik Dahl.
Dessutom kom en annan av Ockes konstruktioner in på en total nionde plats. Det är en Pascoe RIB med nummerr 96, Mr Mako.
Länk: www.ocke.se
Länk: www.dahlnaval.se
Lördagen den 12 juli från kl. 12.00 är det marknad- och minnesdag över Gösta Söderman (1920-1987, Rödlögabodens skapare). Då finns tillfälle att uppleva genuin miljö, besöka ost- och skärgårdsmarknaden samt njuta av allehanda underhållning.
Bland annat finns en minnesskrift över Gösta Söderman att köpa för 60:-.
Allting sker mellan Rödlögaboden och Café Truten.
Båt trafikerar Rödlöga från Stockholm/Strömkajen (Sjögull) och från Furusund (Viggen), se Waxholmsbolagets turlista.
Länk: www.rodlogaboden.se
Islutet avförra veckan sjösattes Ericsson Racing Teams nya kappseglingsbåt, Ericsson 4. Båten är byggd vid det provisoriska varvet i Kista och ligger nu vid Sune Carlssons båtvarv i Saltsjöbaden.
Båten, som ska delta i Volvo Ocean Race 2008-2009, kördes från varvet i Kista på fredagskvällen till Värtahamnen i Stockholm där hon döptes vid en enkel ceremoni och sjösattes. På lördagen bogserades hon ut från Stockholm genom det trånga Stäket och Knapens Hål i Nacka till Sune Carlssons båtvarv i Saltsjöbaden.
Foto: Oskar Kihlborg/ERT
För andra året i rad blev Ericsson Racing Team första enskrovsbåt i mål av Eurocard Gotland Runt. Runt lunchtid på tisdagen gick båten i mål utanför Sandhamn efter ganska precis två dygns kappsegling på Östersjön.
– Vi har haft en fantastisk fin resa. Hyggligt med vind, lite regn, sol och hårt jobb ombord med väldigt många segelbyten. Det har behövts, men så har vi också haft bra fart på båten nästan hela tiden, säger skepparen Thomas Blixt.
Ericsson var, som sagt, snabbast av alla enskrovsbåtar. Men allra snabbast i årets tävling var 60-fots trimaranen HiQ II med Andreas Andersen som skeppare. De fick målskottet utanför Sandhamn redan kl 04.40 på tisdagsmorgonen efter en snittfart på 14,38 knop på den långa banan som i år gick två varv runt Gotland.
Ericssons svåraste konkurrent bland enskrovsbåtar var den tyska 86-fotaren Morning Glory med Hasso Plattner som skeppare. Men på måndagseftermiddagen, då Morning Glory låg först bland enskrovsbåtarna, råkade man ut för ett mastbrott och tvingades bryta. Ingen ombord skadades och man tog sig för motor tillbaka till Sandhamn.
För Ericsson Racing Team fortsätter nu förberedelserna inför starten i Volvo Ocean Race i Alicante i oktober. Om två veckor sammanstrålar de två Ericsson-båtarna som ska tävla i jorden runt-kappseglingen i höst. De möts i Nynäshamn för att gemensamt segla ner till träningsbasen på Lanzarote. Där väntar en mängd tester och träningar och i mitten av september ska de vara på plats i spanska Alicante.
Volvo Ocean Race är världens längsta och mest krävande kappsegling. Ericsson Racing Team deltar med två båtar i tävlingen – en båt med en internationell besättning och en båt med en nordisk besättning.
Anna Kjellberg är rookien som kom som skjuten ur en kanon till Match Cup Sweden på Marstrand 2008. Inte många visste vem hon var, få trodde att hon skulle ta en plats på pallen. Som silvermedaljör är hon den första i Match Cup Swedens historia som kommer som debutant och tar sig hela vägen till final. – Jag älskar Matchracing, är Annas enkla förklaring.
Det var på seglarskolan allting började.
– Jag var nio år först gången jag satt i en segelbåt. Det var i en optimistjolle på Lessudden i Lerum, säger Anna Kjellberg.
Och som av en händelse råkade alla tre bröderna Rahm bli hennes instruktörer, så det första mötet med segling blev väl minst sagt lyckat.
– Egentligen var det pappa som lockade dit mig. Men sen var det inga problem att hålla mig kvar, det klarade jag på egen hand.
Men Anna säger själv att hon inte placerade sig särskilt bra på juniortävlingarna. När hon började på seglargymnasiet i Lerum åkte hon alltid på tävlingarna som var på lägre nivå än de duktigaste.
– Och jag var så himla arg på det där. Jag bestämde mig för att bli lika bra som dem. Eller bättre. Det var jävlar anamma, säger hon på ett sätt som gör att man inte tvivlar en sekund på hennes målmedvetenhet.
Det där var för åtta år sen. Nu är Anna 24 år, färdigutbildad kustbevakare och en av världens bästa Matchracing-seglare i damklassen. Förr seglade hon E-jolle, men på gymnasiet hade de temadagar där hon fick prova på Matchracing.
– Det var så coolt! Jag kände med en gång att det här jag vill hålla på med. Och sen när Magnus Holmberg anordnade Sailing Factory och jag kände lite mer på det så var jag fast.
Och med den nya klassen kom också de bra placeringarna.
– Jag insåg att jag inte passar så bra som ensamseglare. När jag fick en besättning att snacka med gick det mycket bättre.
För ett år sen började Anna plugga till kustbevakare i Karlskrona. I samma klass hamnade seglaren Maria Malmros. Båda två var trötta på att dambesättningar utan pengar aldrig har råd att åka på internationella tävlingar.
– Vi kan ju inte bara segla mot killar här i Norden. Vi ville ha en damtour för Norden, så vi började dra upp lite riktlinjer.
Resultatet blev en damtour med fyra deltävlingar som seglas i år. Enligt rankingen ligger Anna tre efter två seglade deltävlingar.
– Det som gör mig till en bra seglare är att jag är envis och orädd.
Eftersom hon är ny på den internationella nivån känner hon ingen press.
– Jag har ingen respekt utan går in i fighter utan att tänka mig för. Det är lite som ryska landslaget i fotboll. Mycket anfall och inget försvar!
Anna Kjellberg seglar helt klart i medvind. Och målet har hon klart för sig.
– Jo, jag sparade ju segern här i Marstrand till nästa gång. Och så har jag en dröm om att segla över Atlanten tillsammans med några härliga vänner. Det skulle vara häftigt.
Fem röster om Anna Kjellberg
Björn Alm
Tidigare tränare och även speaker Match Cup Sweden 2008
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Mycket glad, positiv, ödmjuk och med väldigt mycket vilja som kanske inte alltid syns vid första ögonkastet.
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Hon passar som rorsman i Matchracing, hon är ingen fysisk seglare men har en bra känsla för att styra båten i alla vindar. Hon är en lagarbetare och kombinerar det med goda ledaregenskaper. Redan tidigt syntes hennes talang och stora intresse för Matchracing.
Peter Klock
vd GKSS
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Gedigen, målmedveten och pålitlig tjej som själv avgör hur långt hon går både privat och inom seglingen.
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Anna är lite grann av en blandning av den nya aggressiva seglingsstilen och den gedigna jollekunskapen. Till stora delar har hon samma bakgrund som Jenny Axhede och Linda Rahm. Annas stora kärlek för seglingen är förmodligen hennes viktigaste framgångsfaktor just nu.
Annika Ölme
Annas taktiker under Match Cup Sweden 2008
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Glad, sprallig och hon blir lätt upphetsad, så ibland får vi lugna ner henne lite.
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Fokuserad och en naturlig ledare trots att hon är så ung. Hon kan ryta till men kan ta kritik och har inte svårt att tänka om. Hon seglar moget och som rorsman pekar henens kurva brant uppåt.
Claire Leroy
Finalmotståndare i Match Cup Sweden 2008
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Jag känner henne inte, men vi möttes i ett tävling tidigare där hon inte gick vidare, så jag blev lite förvånad att hon gick ända till final. Hon seglade mycket bra idag och hade en samspelt besättning. Starterna var bra och hon var även mycket uppmärksam på mina misstag, vilket även lärde mig något.
Vad tror du om henne i framtiden?
Jag måste passa mig!
Sebastian Östling
Pojkvän och OS-seglare
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Ambitiös, framåt, drivande och alltid glad, helt enkelt en grym tjej!
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Anna är aggressiv och går mycket på känsla, så egentligen spelar inte hennes val av sport så stor roll, hon skulle bli bra på allt.
Berätta något som ingen annan vet?
Anna blir sjukt förbannad när hon förlorar i kortspel!
Marstrand: Efter en rafflande finaluppgörelse i Match Cup Swedens damklass, mellan franska världsettan Claire Leroy och svenska rookien Anna Kjellberg, ser de båda fram emot världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match med 400 000 kronor i prispengar, om en knapp månad: – Det ska bli skitkul. Lysekil Womens’ Match är den bästa damtävlingen, med fullt fokus på oss, säger Anna Kjellberg, sensationell Marstrandsfinalist som bjöd världsettan hårt motstånd men till slut fick acceptera andraplatsen. – Vi ser fram emot Lysekil men får se upp, för de svenska tjejerna kommer dit ännu starkare, kommenterar segrande Claire Leroy.
Den 29 juli – 2 augusti är det återigen dags för världens största matchracingsegling för damer, Lysekil Women’s Match. Sju av de åtta besättningar som i veckan seglat på Marstrand deltar, och dessutom ytterligare fem av världens absolut främsta dammatchracers. Titelförsvarande Linda Rahm, som inte nådde finalen på Marstrand men däremot räddade tredjeplatsen mot Jenny Axhede, inser att det inte blir lätt att ta sig till final i Lysekil ännu en gång:
– Nej, men vi har ju vunnit förut, så vi vet i alla fall hur man gör, skrattar hon.
– Det blir riktigt bra i Lysekil. Alla de som blivit utslagna här på Marstrand kan sticka upp, och så kommer ju fem till som tillhör världstoppen, fortsätter hon och avslöjar att hela laget ska ha semester ända tills det är dags för pressegling i Lysekil den 29 juli.
– Men då kommer både vi i besättningen och vår hejaklack från Team Stena Bulk att vara laddade till tusen!
Laddad för Lysekil Women’s Match är också Jenny Axhede, som gick obesegrad genom grundserien på Marstrand, men sedan slogs ut i semi av uppstickaren Anna Kjellberg och alltså fick stryk i matcherna om tredje pris av Linda Rahm:
– Vi hade inte det lilla extra som behövs, men nu är vi ruggigt revanschsugna och det ska verkligen bli kul att få segla i Lysekil igen, tycker Jenny.
Vid Lysekil Women’s Match delas det nyligen instiftade priset Marstrand Lysekil Women’s Double ut. Priset är en vacker glastrofé från Kosta Boda och går till den besättning som placerar sig bäst sammanlagt på Marstrand och i Lysekil:
– Med upptakt på Marstrand och final i Lysekil tillför den nya trofén en spännande och intressant extra dimension till de båda tävlingarna. Det är glädjande att världens bästa tjejer spenderar så mycket tid i Sverige, tycker Anna-Holmdahl-White, initiativtagare till Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet och Lysekils SS Gullmar.
Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti:
Claire Leroy, FRA, världsranking 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2
Katie Spithill, AUS, 3
Silke Hahlbrock, GER, 4
Elisabeth Baylis, USA, 5
Linda Rahm, SWE, 9
Jenny Axhede, SWE, 10
Sabrina Gurioli, ITA, 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 14
Lucy MacGregor, GBR, 22
Anna Kjellberg, SWE, 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, 61
En ny seglarstjärna är född. 24-åriga Anna Kjellberg lyste ikapp med den varma Marstrandssolen när hon helt överraskande seglade upp i seglingsvärldens absoluta toppskikt inför en jublande rekordpublik. GKSS-seglaren hade aldrig seglat en Tourtävling och gick ända till final i Match Cup Sweden. Världsettan och fransyskan Claire Leroy fick se sig rejält slagen av Anna i en av de fyra matcherna, men vann till slut med 3-1.
Sensationen inleddes redan under Match Cup Swedens inledande Round Robin-serie. Anna kom från i princip ingenstans. En fjärdeplats i EM 2007, ett wild card till Match Cup Swedens damklass för två veckor sedan och därefter en makalös vecka med segrar i Round Robin-serien som ledde tills semifinal framför några av de bästa damseglarna i världen.
– Det var klackarna i taket när vi fick inbjudan och nu har vi blivit tvåa i finalen. Helt tokigt, jag känner mig alldeles tom i huvudet och kommer knappt ihåg matcherna, utbrister Anna Kjellberg med ett bländande vitt leende.
– Vi tog chansen när vi fick den och sa att nu kör vi vårt bästa – och det gick ju rätt långt.
Anna Kjellberg och hennes team seglade säkert, dominant, aggressivt och var oerhört starka på kryssarna. I semifinalen mötte hon Jenny Axhede som hittills var obesegrad och vann överraskande med 2-1 och gick därmed till final. I den första matchen var Anna lite för aggressiv i starten och drog på sig ett straff för tjuvstart vilket gav fransyskan fördel och segern. Men i andra matchen var det två team i världsklass som seglade, Anna vann först starten och seglade med ideliga slagdueller och taktiska finter mot världsettan. Till slut vann Anna andra matchen klart med tre båtlängder till Leroy inför omkring 30 000 jublande åskådare på klipporna.
– Vi fick verkligen till det och vi kände glädje i varje slag. Tjejerna skrek, kan vi inte gå in i en slagduell till mot Clare?, berättar Anna.
Claire Leroy var överraskad.
– En nykomling som seglade riktigt bra och körde många tricks på oss. Vi lärde oss en del som vi kunde använda i de två sista matcherna, sa Claire Leroy.
Där fick stjärnskottet Anna Kjellberg och de fem tjejerna i besättningen hårdare motstånd. Fransyska vann till slut finalen med 3-1.
– Vi hade bättre taktik i slutet och hade ett bättre grepp om situationen, berättar fransyskan.
I Anna Kjellbergs team var glädjen över andraplatsen minst lika stor som för publiken, funktionärskompisarna från GKSS och en stor del av Seglarsverige som var på plats i Marstrand.
Vad är dina planer nu Anna?
– Vi fick ett wild card även till Lysekil Women’s Match. Vi åker dit med samma rookiekänsla som här.
OS 2012?
– Ja, visst har vi planer på det, Matchracing är det roligaste som finns för oss, sa Sveriges nya seglarstjärna.
Matchen om tredje pris blev en kamp mellan två kvinnliga seglingsgiganter, Jenny Axhede och Linda Rahm. Jenny som gått obesegrad genom Round Robin-serien, presterade inte samma vassa och tuffa segling som hon och teamet visat upp tidigare i veckan.
– Vi var grymt taggade och hade det gott ombord, men hade inte det lilla extra som vi hade i början av veckan när vi trollade till det.
För Linda Rahm kändes det som en seger att bärga tredjeplatsen.
– Jag kände mig lugn inför seglingen men det blev väldigt tajt mot Jenny med massor av duellspel, vi lämnar med en vinnarkänsla och nu siktar vi på seger i Lysekil.
Slutresultat Match Cup Sweden Women’s class
1. Claire Leroy
2. Anna Kjellberg
3. Linda Rahm
4. Jenny Axhede
5. Lotte Melgaard Pedersen
6. Camilla Ulrikkeholm
7. Katie Spithill
8. Sandy Hayes
Finalen
Anna Kjellberg (1) v Claire Leroy (3)
Match om tredjepris
Linda Rahm (2) vs Jenny Axhede (1)
Semifinal
Linda Rahm (0) vs Claire Leroy (3)
Anna Kjellberg (3) vs Jenny Axhede (1)
Den internationella sjösäkerhetsorganisationen IMO har – i ett första steg – godkänt nya säkerhetsåtgärder för fartygstrafiken i Ålands hav.
IMO:s underkommitté Safety of Navigation godkände i dag, fredag, det finsk-svenska förslaget om att införa trafiksepareringar och särskilda farleder för djupgående fartyg i Ålands hav. Detta är ett första steg innan åtgärderna definitivt godkänns och innebär att de med största sannolikhet kommer att införas 1 januari 2010. Det definitiva beslutet kommer att tas av IMO i december 2008.
Åtgärderna innebär att nord-sydgående och ost-västgående trafik separeras. Där dessa trafiksepareringar korsar varandra, s.k. ”precautionary areas”, kommer man i sjökortet att uppmanas att vara extra uppmärksam. Dessutom kommer fartyg med stort djupgående att tilldelas en egen farled.
Idag rör sig fartygen på ett ostrukturerat sätt, vilket skapar många möten som gör att risken för kollisioner ökar. Den trafik som finns i området idag präglas av färjetrafiken mellan Finland och Sverige på ost-västgående blandad med annan handelssjöfart på nord-sydgående. Sommartid är det dessutom många fritidsbåtar i området. Genom införandet av s.k. trafiksepareringar och djupvattenrutter blir det lättare för fritidsbåtar att veta var de kan förvänta sig möten med fartyg.
Med dessa åtgärder kommer sjösäkerheten i området öka väsentligt.
– Det här har jag drömt om i 15 år! En blöt, champagneindränkt och strålande lycklig Mattias Rahm jublar över sin första seger i Match Cup Sweden, VM-deltävlingen i Matchracing i Marstrand. Han vann med 3-0 över unge talangen Torvar Mirsky från Australien. – Nu har vi visat att vi kan slå världens bästa seglare, hoppas det blir en biljett till resten av Världstouren, sa Mattias Rahm som blev 50 000 dollar rikare i och med vinsten.
Finalen i Match Cup Sweden kördes i fina vindar, sol och inför en stor, jublande publik som kantade klippor och stränder. För Mattias Rahm var det ingen enkel match att ta sig till finalen, han var först tvungen att slå sin America’s Cup-kollega frånVictory Challenge-teamet, Magnus Holmberg i semifinalen, och det började inte bra. Magnus vann de två första matcherna.
– Det är rätt dåligt att starta med två förluster, men efter det sa jag att nu får vi skärpa oss, vi var överladdade helt enkelt, förklarade Mattias Rahm på presskonferensen.
En framåtböjd och fokuserad Mattias och ett samtrimmat team gick sedan ut och vände semifinalmatchen till 3-2. Varje slag, varje gipp, varje manöver satt perfekt.
I finalen fick Mattias möta en av världens mest omtalade talanger, Torvar Mirsky, 22 år, som fick sin första chans att segla en Världstour-tävling förra året här i Marstrand efter att hans coach och mentor Peter Gilmour hastigt fick lämna återbud. Då tog han sig inte till kvartsfinal, i år seglade han final.
– Vi har presterat långt över förväntningarna, det var vår första finalplats på Världstouren, men det var stort att bara ta sig till kvartsfinalen för oss, sa en glad Torvar Mirsky, vars besättning har en medelålder på 22 år.
För Mattias Rahm handlade det om en dröm som gick i uppfyllelse.
– Jag satt på klippan och såg Magnus Holmberg segla, och sa att jag ska bli förste svensk att vinna här, men det Blev Björn Hansen förra året. Men nu är jag här och det går knappt att förklara hur lycklig jag är, förklarade Mattias Rahm.
Torvar Mirsky bjöd på ett starkt motstånd, men Mattias var hetast i starterna, i vändningarna runt bojarna och i trimningen. Mirsky gav honom en match, men fick aldrig en riktig chans att vinna någon av matcherna.
– Jag är så glad att jag hade den här besättningen, de har varit helt otroliga.
Finalen slutade 3-0 till Mattias Rahm och hans besättning Johan Barne, taktiker, Oskar Angervall från Lysekil, trim, Daniel Björndahl, trim, och Fredrik Aurell, fördäck.
– Förra året sa vi att enda sättet att få fler inbjudningar till Världstourtävlingarna är att vinna här i Marstrand. Nu är vi där och jag längtar efter inbjudningar, men det här har jag drömt om i 15 år.
Magnus Holmberg lyckades än en gång inte vinna den tävling han varit med om att starta och gick matchen om tredje pris mot Mathieu Richard. Den vann han med 2-0.
– Mattias seglade riktigt bra men jag trodde att vi hade honom, sedan kom han tillbaka starkt, sa Holmberg som också var imponerad av Match Cup Sweden 2008 som evenemang.
– Det här har varit det bästa seglingsevenemanget någonsin. Funktionärerna från GKSS har varit fantastiska med båtarna och allt annat, Brandspot och sponsorer har gjort det till oerhört framgångsrikt evenemang. Jag är imponerad, sa Magnus Holmberg, som en gång grundade Marstrandstävlingen.
Prispengarna i Match Cup Sweden var totalt 200 000 dollar.
– De har varit en fantastisk vecka med högklassig segling, mängder av publik, drygt 140 000, nöjda sponsorer, allt vi kan önska oss, kommenterade Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden för andra året i sportsligt samarbete med GKSS.
Overall Standings
1. Mattias Rahm (SWE), Stena Bulk Racing Team $50,000
2. Torvar Mirsky (AUS), Mirsky Racing Team $34,000
3. Magnus Holmberg (SWE), Victory Challenge $28,000
4. Mathieu Richard (FRA), French Match Racing Team $20,000
5. Peter Gilmour (AUS) PST $16,000
6. Bjorn Hansen (SWE) Alandia Sailing Team $14,000
7. Jes Gram Hansen (DEN) Trifork Racing Team $12,000
8. Sébastien Col (FRA) French Match Racing Team/K Challenge $10,000
9. Ian Williams (GBR) Team Pindar $7,000
10. Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team $4,000
11. Paolo Cian (ITA) Shosholoza Team $3,000
12. Ben Ainslie (GBR) Team Origin $2,000
Stena Bulk Racing Team
CREW MEMBERS
Mattias Rahm Position: Skipper
Oscar Angervall Position: Trim
Johan Barne Position: Main
Daniel Björndal Position: Tail
Fredrik Aurell Position: Bow
Final Results
Torvar Mirsky (0) vs Mattias Rahm (3)
Petit Final Results
Magnus Holmberg (2) vs Mathieu Richard (0)
Semi Final Results
Mattias Rahm (3) vs Magnus Holmberg (2)
Torvar Mirsky (3) vs Mathieu Richard (2)
Mer om Mattias Rahm
Förra året slutade Mattias fyra i Match Cup Sweden efter en tät kamp om bronspengen med dansken Jesper Radich. Bilderna på Mattias och hans besättning spreds snabbt över världen tack vare de otroliga bilderna på när deras mast bröts i en av matcherna. GKSS-seglaren, med erfarenhet från OS, spelade en viktig roll på Victory Challenge i America’s Cup-satsningen. Där assisterade han Magnus Holmberg, som han nu slog ut i dagens semifinal.
Mattias Rahm har avancerat på världsrankingen under 2008 och hans framgång i Match Cup Sweden 2008 kommer troligen att förbättra hans position ytterligare.
Länk: www.matchcupsweden.com
Under fredagen hölls kvartsfinaler i Match Cup Sweden på Marstrand. De svårseglade förhållandena med måttliga vindar och stundtals kortade banor gjorde att racen blev väldigt täta och underhållande för de omkring 30 000 åskådarna som samlats på Marstrands klippor.
I kvartsfinalerna gällde först till tre segrar. Fransmannen Mathieu Richard var den ende som klarade av att ta tre raka segrar. Det innebar att han slog ut förra årets segrare, Björn Hansen. Men så har också fransosen seglat bra hela veckan och vunnit Round-Robin-serien.
– Det har varit en fantastisk dag, sa han. Det var roligt att segla mot Björn Hansen som är fantastiskt duktig, men vi lyckades hålla högre fart och vår taktik var bättre.
Med sina segrar knep hand den första semifinalplatsen. Därmed får han välja om han vill möta den sämst placerade eller om han vill utse en särskild motståndare.
– Men vi har inte bestämt vem vi vill möta än. Vi ska snacka om det i teamet ikväll, sa Richard.
Spektakulärt är det även att unge australiensaren Torvar Mirsky lyckades knipa en semifinalplats före sin landsman och mentor Peter Gilmour. Det blev dock en hård kamp som krävde fem matcher för att tvinga fram ett avgörande.
– Jag är helt slut! Och jag är inte ens säker på att det är över än, sa Torvar Mirsky.
– Det var så många slag och dueller i de här matcherna att jag känner mig helt utpumpad.
Han tillägger att det inte var en enkel match att vinna mot den sexfaldige Match Cup Sweden-vinnaren Peter Gilmour.
– Racen är så täta och de kan sluta precis hur som helst. Varje litet moment kan avgöra matchen, och om du väl hamnar före så är det lättare att dryga ut ledningen än att komma ikapp om man hamnar efter. Men “Gilly” är väldigt säker, och han ger aldrig upp, så det är verkligen en utmaning att segla mot honom.
Med dagen vred sig vindarna mot nord vilket medförde att banan fick läggas om. Den nya banan blev kortare och fick seglas tre varv. Det gjorde att taktiken blev mindre viktig. En bra start och bra första kryss tycktes vara avgörande för matchens utgång. Mattias Rahm och dansken Jes Gram-Hansen hade några riktigt heta dueller under kryssen framför Strandverket.
– Det blir inte bättre än så här för åskådarna, berättade Mattias Rahm. Det var en fantastisk känsla att segla förbi publiken på läktaren och höra hurraropen. Det gav oss extra krafter att plocka hem vinsten.
En rekordpublik på omkring 30 000 åskådare beräknas ha sett de fem flighter som krävdes för att få fram de fyra semifinalisterna. Men totalt har över 100 000 åskådare hittills sett Match Cup Sweden, till och med fredagen.
Magnus Holmberg, som aldrig vunnit Match Cup Sweden, var nära att åka ut i år också.
– Förhållandena var svåra idag, De svaga vindarna var utmanande och krävde sin taktik.
Vad krävs för att du ska vinna då?
– Jag hoppas på täta matcher och bra segling. Om vi bara lyckas rycka upp oss så tror jag att vi har goda chanser.
Quarter Final Results:
Mathieu Richard (FRA), French Match Racing Team 3-0
def. Björn Hansen (SWE), Alandia Sailing Team
Magnus Holmberg (SWE), Victory Challenge 3-2
def. Sébastien Col (FRA), French Match Racing Team/K-Challenge
Mattias Rahm (SWE), Stena Bulk Racing 3-2
def. Jes Gram-Hansen (DEN), Trifork Racing Team
Torvar Mirsky (AUS), Mirsky Racing Team 3-2
def. Peter Gilmour (AUS), PST Team
Consolation Round:
5. Peter Gilmour (AUS) PST
6. Bjorn Hansen (SWE) Alandia Sailing Team
7. Jes Gram Hansen (DEN) Trifork Racing Team
8. Sebastien Col (FRA) French Match Racing Team/K Challenge
9. Ian Williams (GBR) Team Pindar
10. Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team
11. Paolo Cian (ITA) Shosholoza Team
12. Ben Ainslie (GBR) Team Origin
Idag hölls Match Cup Sweden Celebrity Race på Marstrand. Tiotusentals åskådare hade hittat ut på klipporna vid sundet för att se bland andra Prinsessan Madeleine och hockeystjärnan Henrik Lundqvist, som seglade för Childhood. Seglingarna var spektakulära och bjöd på många täta dueller. Vinnare blev Stena Line-båten, under ledning av skepparen Damien Iehl och med fotbollsmålvakten Dick Last ombord.
Prinsessans båt styrdes av suveräna Jenny Axhede, hittills obesegrad i Match Cup Sweden. Men trots stjärnskepparen blev det bara en femteplats. Prinsessan Madeleine var ändå nöjd med dagen trots att det inte blev någon vinst.
– Det var roligt att segla för Childhood en sån här fin dag.
Tävlingen gick till så att alla båtar startade samtidigt för att sedan runda en boj och hämta upp en flagga. Sedan gällde det att vara först över mållinjen med sin flagga i säkert förvar.
Båtarna kom in mot flaggorna väldigt tätt och skepparna fick verkligen göra sitt yttersta i de täta och underhållande duellerna när Prinsessan Madeleine och de välkända besättningsmännen skulle plocka upp flaggan på vattnet. Att stjärnorna sen inte fick med sig de rätta flaggorna spelade ingen större roll. Åskådarna på läktaren blev kungligt roade.
Att Childhood-båten inte lyckades få en mer framskjuten placering var inget som gjorde Prinsessan något.
– Vi hade bra sammanhållning ombord, det var ett härligt gäng. Men nu ser jag fram emot eftermiddagens seminarium, säger Prinsessan Madeleine.
Även Henrik Lundqvist var ombord på Childhood-båten. Han erkänner vissa kunskapsluckor när det handlar om den här typen av tävlingar:
– Jag är inte så van vid att segla.
Vann gjorde Stena Lines båt som kom etta och tvåa i dagens två seglingar. Castellum-båten med skepparen Ian Williams och musikern Stefan Andersson ombord kom tvåa sammanlagt. På Pelle P-båten som slutade på sista plats satt Pelle Petterson själv till rors, assisterad av det nya Matchracingstjärnskottet Anna Kjellberg.
Celebrity Race – Resultat
Race 1 Race 2
1 Stena Castellum
2 SEB Stena
3 Castellum SEB
4 Onico Volvo
5 Volvo Childhood
6 Childhood Santa Maria
7 Duni Onico
8 Santa Maria Pelle P
9 Pelle P Duni
Slutplacering Poäng
1 Stena 3
2 Castellum 4
3 SEB 5
4 Volvo 9
5 Childhood 11
6 Onico 11
7 Santa Maria 15
8 Duni 16
9 Pelle P 17
Björn Hansen och Alandia Sailing Team hade en hård dag på jobbet men tog sig till slut vidare som en av åtta seglarteam till fredagens kvartsfinaler i Match Cup Sweden, där han får möta Mathieu Richard i första matchen. – Det blir en ren upprepning av förra årets kvartsfinal i Match Cup Sweden, säger Björn Hansen.
Vindarna var mestadels rätt svaga och skiftande under torsdagens matcher och Alandia-teamet hade dem inte alltid på sin sida. I första mötet med just Mathieu Richard, som visade högform på torsdagen, fick Björn vika sig för fransmannen.
– Det var oerhört viktigt att vinna starten idag, och det lyckades vi inte helt bra med, vi hamnade för ofta på fel sida av banan, där vinden plötsligt blev svagare, förklarar Björn som inte tyckte att teamet hade en särskilt bra dag på vattnet idag.
– Nej, det klickade inte riktigt.
Hansen tog den sista platsen till kvartsfinalen, genom att ha vunnit fem matcher i Round Robin, lika många som världsettan Ian Williams, men där Hansen vann det inbördes och därmed avgörande mötet mellan de två på torsdagen.
– Nu startar vi om från noll i tävlingen, och det är åtta jämnstarka skeppare som möts, så det är bara att ladda om ikväll för kvarten. Vi har en del att analysera från dagens segling, menar Björn i Alandia Sailing Team, som förra året bara blev bättre och bättre och till slut vann Match Cup Sweden i en dramatisk och stormpinad final mot Magnus Holmberg.
– Vi ska göra allt för att knyta ihop säcken, lovar Björn.
Ska historien upprepa sig?
Sex av de hittills nio uttagna OS-seglarna samlades på torsdagen på en presslunch på VM-seglingarna Match Cup Sweden i Marstrand där de berättade om förberedelserna inför äventyret i Peking. – Vi har seglat så mycket vi kunnat för att förbättra både de mentala bitarna och det fysiska, säger Anders Ekström, som seglar Starbåt för KSSS.
I dagarna väntas besked från Svenska olympiska kommittén, SOK, om ytterligare uttagningar. En av de aktuella är Jonas Lindberg som seglar 49:er för GKSS.
– Jag har jagat en plats hela våren. Det blev en kanonstart i EM och sen dess har SOK haft ögonen på mig, säger han.
– Vi var nära att få till det på tre regattor under våren, men det sket sig alltid på slutet. Vi satte väl för stor press på oss själva, fortsätter han.
Andra som har ögonen på sig är 470-seglarna Therese Torgersson och Vendela Santén som tog brons i OS i Aten 2004.
– Men vi försöker att inte påverkas allt för mycket av att OS är så stort. Istället tänker vi att vi ska åka dit och ha roligt, säger Vendela Santén. Nu spelar det inte någon roll vad vi har för tidigare resultat. Det viktigaste är att utveckla vår segling.
– Det är det som är så härligt med segling, berättar Therese Torgersson. Det finns alltid mer att lära sig, ändra och utveckla.
Och det gäller för de rutinerade seglarna att utnyttja sin rutin.
– Vi har lärt oss från OS 2004 att korta av våra träningsläger och istället få så mycket tid som möjligt på plats, säger Stefan Rahm, SSF:s förbundsdirektör och sportchef.
Rasmus Myrgren och Sebastian Östling är nykomlingar i OS-sammanhang, men räknar med att få bra råd från lagkamraterna.
– Jag har jobbat på att gå ner i vikt för att segla snabbare i de lätta kinesiska vindarna, säger Rasmus Myrgren som seglar Laser för GKSS. 10 kg har det blivit hittills, och jag gör allt jag kan för att förbereda mig så bra som möjligt.
– För mig innebär inte förberedelserna några större förändringar, konkurrensen kommer att bli hård, så inställningen är att ta det lugnt och ha kul. Lyckas vi med det kan det gå riktigt bra, säger Sebastian Östling som seglar 470 tillsammans med Anton Dahlberg för KSSS.
En av talangerna som har chans att lyckas bra i Peking är Karin Söderström, GKSS. Hon seglar Laser Radial, en båt som kräver stora fysiska ansträngningar.
– För att orka med har jag tidigare alltid jobbat på att gå upp i vikt, säger Karin Söderström. Men det har jag slutat med nu för alla pratar om de lätta vindarna i Kina. Jag tror jag har hittat min vikt nu, så fokus ligger på att putsa på det som jag redan är bra på.
Dagen ägnade OS-seglarna sedan åt att tillsammans med tiotusentals åskådare på klipporna i Marstrand se på de spännande Matchracingseglarna i i VM-deltävlingen Match Cup Sweden.
Idag avslutades Round Robin-seglingarna i Match Cup Swedens Open class. Samtliga svenskar, Björn Hansen, Magnus Holmberg och Mattias Rahm, tog sig vidare till kvartsfinalerna. Den stora överraskningen från dagens seglingar är att världsettan Ian Williams blev utslagen. – Vi är väldigt besvikna att inte komma till kvarten. Det är riktigt jämt i år. Tyvärr räckte det inte denna gång, säger Mathieu Richard.
Genom att en protest ogillades i matchen mellan Williams och Richard lyckades inte Ian Williams ta sig till kvartsfinalerna.
– Det gäller att ta tillfällena i akt när de dyker upp. Det lyckades inte vi med riktigt. Med svaga briser är det svårseglat. Alla tar vind av alla. Nu önskar jag lycka till de andra, säger Ian Williams som ser framåt emot nästa VM-deltävling i Danmark och nästa års Match Cup Sweden.
– Vi älskar Marstrand, en av de bästa tävlingarna på touren.
Att protesten i matchen Williams-Richard inte gick igenom var däremot det bästa som kunde hända Björn Hansen, som därigenom knep den sista platsen till kvartsfinalerna. Utgångsläget för Hansen inför dagen var mycket bra men genom tre förluster och en vinst på torsdagen blev det till slut minsta möjliga marginal som gav Hansen kvartsfinalsplatsen. Med samma poäng som Ian Williams, fem vunna matcher, var det Hansens seger i det inbördes möte som avgjorde till svenskens fördel.
– Detta har inte varit den bästa dagen för oss, sade Björn Hansen. Det har varit väldigt svårseglat med små marginaler. Det känns som att alla kan slå alla. Vi har inte lyckats med starterna och när det är så korta banor och svaga vindar är det väldigt svårt att ta sig ikapp.
Men i matchen mot Ian Williams lyckades Björn Hansen med sin taktik till fullo. Genom att välja motsatt sida mot Williams, där teamet sett mer vind, fångade Hansen en starkare bris och kunde till slut vinna ganska komfortabelt.
– Nu ska vi möta Richard i kvartsfinalen och den vann vi förra året, vi laddar för en repris, säger Björn Hansen.
En annan svensk som redan gått vidare till kvartsfinalerna är Mattias Rahm, som genom väldigt övertygande segling under onsdagen, i princip var klar inför torsdagens seglingar.
– Vi hade sex poäng från igår, det trodde vi skulle räcka och tog det lite lugnare idag. Nu fokuserar vi på kvarten.
Vinnaren av Round Robin-serien blev fransmannen Mathieu Richard. Genom säker segling i den lätta vinden har fransmannen lyckats skaffa sig nio segrar.
– Vi har gjort en jättebra Round Robin och nu gäller det att hålla uppe den nivån, säger Mathieu Richard. Förhållandena i Marstrand har passat oss, vi gillar svaga vindar. Inför kvartsfinalerna gäller det att nu slipa på detaljerna. Förra året tog det slut i kvarten. Så ska det inte bli i år, avslutar Richard.
Efter fyra seglingssegrar idag är Magnus Holmberg på väg att säkra en plats i kvartsfinalen i Match Cup Sweden. I sommarsol och svaga vindar seglade världens tolv bästa Matchracingseglare sju matcher under andra dagen i VM-deltävlingen. Holmberg är nu bara en poäng efter ledande Jes Gram-Hansen, Danmark, på 7p, men jagas av en hel flock internationella stjärnseglare – Vi är verkligen glada om vi tar oss till kvartsfinal i det här gänget, sa Holmberg.
För fransmannen Mathieu Richard var det första tävlingsdagen, och han övertygade från start med fem segrar men fick ge sig för Magnus Holmberg och britten Ben Ainslie.
– Vi hade en härlig känsla idag, bra fart och taktik, jag är glad, sa Richard
Med fem segrar står han på samma poäng som Mattias Rahm och sexfaldiga Marstrandsvinnaren Peter Gilmour, som fick kämpa hårt för sina poäng idag. Gilmour lyckades vinna över sin America’s Cup-kollega Magnus Holmberg i den sista matchen, men Magnus tyckte att han fått segern för billigt.
– Jag tyckte han hindrade mig vid lärundningen och skulle ha fått ett straff. Men vi får slipa på våra starter till imorgon, sa Magnus som var nöjd med sin segling under de svåra vindförhållandena.
Men hans sex poäng torde ändå räcka för att nå kvartsfinalen i Match Cup Sweden.
Förra årets vinnare i, Björn Hansen, hade en tuff dag och inledde med en förlust mot unge australiensaren, Torvar Mirsky. Men efter dagens slut hade han 2-2 och totalt fyra poäng.
– I det här gänget kan man inte vinna alla race, men vi har bra fart i båten, speciellt på undanvindar och känner oss nöjda. Men det är lurigt, riktigt supersvåra vindar, sa Björn.
Men den starkaste seglaren för dagen är dansken Jes Gram-Hansen som lämnade med 5-2 och leder Round Robin i Match Cup Sweden.
Resultat Open Class, Match Cup Sweden 2 juli 2008
Jes Gram-Hansen 5-2 tot 7p
Mathieu Richard 5-2 tot 5p
Magnus Holmberg 4-3 tot 6p
Peter Gilmour, 3-2 tot 5p
Björn Hansen 2-2 tot 4p
Ian Williams 3-4 tot 3p
Mattias Rahm 3-4 tot 5p
Torvar Mirsky 2-3 tot 4p
Ben Ainslie 2-5 tot 3p
Paolo Cian 0-4 tot 0p
För två år sedan försökte det Piteå teamet ”Baltic Sea Race” att slå rekord på det som brukar kallas Sveriges Blå band. I en specialutrustad katamaran av märket Skater 32 satsade man för fullt men allt tog slut med dunder och brak utanför Stockholm när en av de toppmatade V8 motorerna inte ville vara med längre…
Efter det har det gjort två försök och Robert Aschberg innehar rekordnoteringen som ligger på 15h och 26 min.
Idag onsdag kl 18.00 är det dags igen. Då startar Team Baltic Sea Race med sin upphottade 32 fots Skaterkatamaran från
ön Malören utanför Haparanda speedturen ner mot Skåne och Ystad. Dagens motoreffekt ligger på ca 1250 hkr.
Det blir en ganska lång sjötur eller lite drygt 752 Nm om man vill vara lite mer exakt. Båten kan om förhållandena är goda hålla en
fart på nästan 100 knop eller ca 180 km/h om man pratar landkrabbe språk.
För att klara av resan så måste man göra ett antal tankstopp och enligt den lite glesa tidplan som finns innan avfärd
ser soppastopptiderna ut som följer:
Start Malören 2 juli kl 18.00
1:a stopp Ulvön, 21.30
2:a stopp Stavsnäs Marina 01.30
3:e stopp Borgholms Marina 04.00
Målgång Ystad, Marinan, efter 06.00
Tiderna för mellanstoppen kan variera + – 1 h på grund av väder och vind.
Som ni ser så kommer resan att gå fort, till och med väldigt fort. Målet är att slå rekordet med bred marginal och teoretiskt skulle resan kunna
gå att göra på 12 h. För att slå det gällande rekordet så måste man landa i Ystad senast kl 09. 25 på torsdag morgon.
Vi hoppas på bra förhållanden och att all teknik ska funka perfekt. Teamet har gjort allt som går att göra för att säkerställa funktion och säkerhet.
Trots detta så är ett hav alltid ett hav och vädrets makter är svåra att på verka konstaterar Bo Dahlberg som är pilot ombord.
Till sist lite information runt starten
Katamaranen sjösätts idag kl 12.30 vid tankbryggan i Piteås Norra Hamn
För att bereda möjlighet för media att ta del av starten ute vid Malören så kommer en räddningsbåten ”Rescue Sparbanken Nord” att avgå från
Räddningshamnen i Piteå kl 15.00. dvs. vid kajen som ligger bakom Stadshuset(Piteå Kommun) i Piteå. Antalet är begränsat och vi vill att ni
anmäler er tel. 070-675 13 33. Först till kvarn gäller……….
Räddningsbåten går tillsammans med rekordbåten upp till Malören där man tankar och sedan prick kl 18.00 är det full gas och fören mot Ystad
som gäller.
Mer information om rekordprojektet hittar ni på:
www.balticsearace.se
Mer information om båtens hemstad hittar ni på:
www.pitea.se
Knappa tre år efter briggen Tre Kronor af Stockholms stapelavlöpning var det åter dags för sjösättning på Skeppsholmen. Strax efter kl 16 på lördagen den 27 juli gled Nobbyn Wagtail sidledes ner i vattnet. Nobbyn är en seglande räktrålare som byggdes på den engelska västkusten kring Liverpool fram till mitten av 1930-talet. De var kända för att vara snabba och sjövärdiga och när de inte användes i fisket brukade besättningarna roa sig med att kappsegla mot varandra.
I dag finns en förening i England med ett fyrtiotal båtar som regelbundet anordnar regattor. Wagtail är dock den första Nobbyn i Sverige. Hon har byggts av Tobias Ed som byggde sin första båt som specialarbete på gymnasiet. De senaste åren har Tobias arbetat som skeppstimmerman på briggen Tre Kronor af Stockholm, så Nobbyn har han byggt utanför arbetstid. Fem år har det tagit men om han gjorde det på heltid skulle det gå att göra på ett år.
”Det är en vacker och välseglande båt som tilltalar både kappseglare och träbåtsentusiaster, så det finns ju en förhoppning om att den ska få efterföljare” säger han och stryker med handen längs bordläggningen. Nu är arbetet på Tre Kronor slut, jobb saknar han dock inte, men roligast är ju att bygga båtar och skulle någon visa intresse för en egen Nobby så kan han nog tänka sig att göra om det.
Nobbyn är byggd med furubordläggning på ekspant. Om vinden tar slut har hon en elmotor som kan driva henne i upp till sex timmar. Färgen som använts är traditionella linoljefärger och som bottenfärg används en helt ny miljövänlig färg från Ekomarine.
Fakta om nobbyn
Längd: 10,5 m
Förtöjningslängd: 14,5 m
Bredd: 2,60 m
Djup: 1,20 m
Segelarea: 75,5 m. Gaffelriggad.
Motor: OZecoDrive elmotor
Material: furu på ek, målad med linoljefärg, bottenfärg Ekomarine, segelduk Canvas Clipper,
Svenskt Marintekniskt Forum deltar tillsammans med Västragötalandsregionen, forskare, Länstyrelsen, Göteborgs Energi och Redarföreningen i Almedalen i ett led att synliggöra Sjöfarten som lösningen på transportsektorns miljöproblem.
Svenskt Marintekniskt Forum har inlett ett arbete att lyfta den maritima strategin som Västragötaland har gjort till en nationell nivå. www.vgregion.se/maritimstrategi
Sverige behöver en nationell politisk strategi som täcker hela det maritima området. Vi har en bred bransch med många underleverantörer inom både handelstonnage sektorn och fritidsbåtssektorn som idag inte finns med ibland de branscher som pekas ut som betydelse fulla. (Flyg och rymdindustri, metallurgi, fordon, skog och trä, läkemedel/bioteknik/medicin samt IT och telekom).
-Vi vill att Sverige utvecklar ett sjunde nationellt program – ett maritimt program. Med tanke på den sammantagna marina branschens påverkan på handel, miljövänliga transporter och hållbar besöksnäring och turism kopplad till båtliv säger Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum
Svenskt Marintekniskt Forum är ett marint kluster som består av organisationer och företag som arbetar med konstruktion, tillverkning, underhåll och försäljning av båtar och fartyg samt företag som utrustar och producerar material till branschen.
Syftena med forumet är många men ökad konkurrenskraft och synlighet är kanske de två viktigaste. Genom att de företag som är verksamma som tillverkare och leverantörer av fritidsbåtar, handelstonnage, offshore och utrustning samarbetar kan man gemensamt skapa bättre förutsättningar för att:
– Stimulera rekrytering till den maritima branschen
– Samlad marknadsföring både nationellt och internationellt
– Stödja produktion-, miljö-, och teknikutveckling bland medlemmarna
– Kontaktyta mellan utbildning/forskning och företag
– Påverka beslutsfattare
Dåligt väder är det största orosmolnet när man är ute med fritidsbåten. Och en GPS i båten inger lätt falsk trygghet. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Här följer topp 10-listan över vad som skrämmer mest på sjön.
Vädret betyder mycket för både trivseln och tryggheten på sjön. Hela var fjärde båtägare i Ifs undersökning uppgav dåligt väder som den enskilt största källan till oro. Dåligt väder rankas som mer otäckt än både allvarliga sjukdomar eller skador, eller att ramla överbord eller gå på grund.
– Det är intressant att “gå på grund” kommer så långt ned på listan. Många har GPS i båten idag och det kan ha gjort folk tryggare. Men man får inte glömma att en GPS kan visa fel. Det är viktigt att alltid ha med sig sjökort och kompass så att man kan checka av sin rutt, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Dessutom har ju en GPS ingen radar som känner av andra båtar vid exempelvis dimma. Många olyckor har inträffat då man har suttit och tittat på GPS:en och kolliderat med andra båtar eller med kanotister.
– Även med en GPS måste man alltid hålla minst ett öga på sjön, säger Dan Falconer.
Det här oroar vi oss för när vi är ute med båten:
1. Dåligt väder 26 procent
2. Någon allvarligt sjuk eller skadad 23 procent
3. Bli påkörd 9 procent
4. Någon ska ramla överbord 6 procent
4. Gå på grund 6 procent
4. Att motorn ska gå sönder 6 procent
7. Dålig sikt 4 procent
8. Att köra på någon annan 2 procent
9. Att bensinen ska ta slut 2 procent
10. Annat 3 procent
Var sjätte svensk äger en båt. Enligt Västsvenska Turistrådet färdas mer än hälften av Sveriges befolkning med fritidsbåt minst en gång per säsong. Det finns omkring 1,3 miljoner fritidsbåtar i Sverige.
Frågan om vad som skrämmer på sjön ingår i en större undersökning om båtliv som gjordes av Gallup i april. Frågor om båtliv besvarades av 1000 personer i åldern 16-74 år. 280 av dessa var båtägare.
Det var en propelleraxel som förorsakade stoppet för rekordbåten från Piteå. Vid midnatt var man tvungen att slå av gasreglagen sedan en av två propelleraxlar gått av. Detta skedde utanför Sundsvall i hög sjö.
– Allt hände på det jävlgaste stället på hela sträckan. Vi var nästan över i Finland och vi fick puttra i nästan 6 timmar innan vi kom in till Sundsvalls yttre skärgård. Vi har i alla fall uppfylt alla kriterier för att misslyckas. Vi har provat… säger en Bo Dahlberg, luttrad pilot ombord på sin Skater 32. Man är just nu på väg in till Sundsvall för att plocka upp ekipaget för vidare transport på land hem till Piteå. Utan att lova något så tror vi att verkstaden står beredd och om inte nåt mycket speciellt händer så kan vi säga: Vi återkommer
En av världens största och viktigaste havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt 2008, är nu till ända. Regattan, med hela 274 startande yachter, innehöll allt som hör till en stor internationell kappsegling, en magnifik start med massor av åskådare i vackert väder, täta dueller mellan båtar i alla de tretton klasserna, dramatik ute till havs, växlande vindar och svårberäkneligt väder, glädje, god stämning och oväntade upplösningar och segrare, inte minst totalsegraren, Banken Bar.
Den som befann sig i Sandhamn under onsdagskvällen, när yachter i alla klasser passerat mållinjen vid Skanskobb och fått den “Line Honour” som tillkommer första båt i mål, ej att förväxla med slutsegraren i handikappklasserna, kunde lätt konstatera att stämningen på bryggorna var både hög och god och att sammanhållningen mellan seglare på alla typer av båtar är både kamratlig och glad. Det var fest till långt in på natten och hög stämning bland seglare som bara några timmar tidigare kommit i hamn efter ibland 60 timmar till sjöss i hårt arbete med lite sömn. En lysande bild av hårda konkurrenters glada förbrödring.
Efter start i lätt väder med sydvästliga vindar gav sig de 274 båtarna i de tretton klasserna ut på sina fem olika kappseglingsbanor, mellan 177 och 567 M långa. Där väntade vindar i alla kvadranter, bleke, byar av nästan kulingstyrka, solsken, regn och till och med en hagelskur. Och där väntade inte minst en tuff kamp om placeringarna, rundningsmärke efter rundningsmärke, en kamp som många i Sandhamn kunde följa på storskärmar och datorer tack vare videokameror ombord på flera båtar och på mållinjen på Skanskobb och tack vare de positionssändare från True Heading, som fanns ombord på ett sjuttiotal av kappseglingsbåtarna. Den nya tekniken gjorde det också möjligt för alla intresserade med Internet att följa en del av kampen hemifrån.
Årets Eurocard Gotland Runt karaktäriserades av ett omväxlande väder, som gjorde seglingen både oförutsägbar och extra kunskapskrävande för skeppare och besättningar. “I år var det en riktigt tuff tävling som ställde krav på erfarenhet och förmåga att läsa vädret”, sa flera skeppare och jämförde med fjolårets tävling “som mest bestod av medåka”. Det som gjorde årets Eurocard Gotland Runt särskilt krävande var “alla punkteringar i vinden”, som en skeppare uttryckte de många läbälten som drabbade deltagarna.
Årets tävling blev också dramatikens och rekordens Gotland Runt. Mest dramatiskt, men lyckligtvis med en bra upplösning, var den explosionsartade brand som drabbade SeaCart-trimaranen UBS Racing Team mellan Faludden och Hoburgen öster om Gotland. Branden förstörde 30-fotstrimaranens mittskrov och tvingade de fem i besättningen att tillbringa 6 timmar på ett av sidoskroven tills tävlingsdeltagaren Stora Blå fann dem och larmade Sjöräddningen som tog de fem till Gotland, utmattade men oskadda. En annan typ av dramatik stod 86-fotaren Morning Glory när hos bröt masten på väg från Gotland mot Sandhamn. I stället för ett prydligt nytt banrekord blev det motorgång till Sandhamn.
Årets tävling var också överraskningsvinnarnas regatta. I hård kamp med fjolårets totalsegrare, Du Soleil med Ingvar Hertzman som erfaren skeppare tog Banken Bar med Lars Duvander och fyra unga jolleseglare segern i ORC International C och därmed också årets totalseger. Det stora rekordet stod vindsnabba 60-fotstrimaranen HiQ II för i LYS Multi A. Andreas Andersens besättning slog det 11 år gamla banrekordet med två timmar.
Här följer listan på de tre främsta i samtliga klasser i Eurocard Gotland Runt 2008:
Grand Open
1. Ericsson 48:46:20 Skeppare, Thomas Blixt
2. Hyundai Skeppare, Bertil Söderberg
3. Sjambok Skeppare, Jens Kühne
IRC C
1. Serendip 56:09:07 Skeppare, Pär Lindforss
2. Cabernet Skeppare, Lauri Tammik
3. Wait and Sea Skeppare, Claes Brunnhage
IRC D
1. EllvAnn 51:10:39 Skeppare Lars Billström
2. Eminenta Skeppare, Måns Ulfsparre
3. Debora Rodriques Skeppare, Eero Pank
LYS C
1. L´Arc 56:24:28 Skeppare Lisa Fredriksson
2. Zelma Skeppare, Johan Zellman
3. Shogun Skeppare, Janis Straume
LYS D
1. Alda 52:40:27 Skeppare Juha-Pekka Vuorinen
2. Vindile Skeppare, Bengt Eriksson
3. Ancella Skeppare, Mats Gustavsson
Multi-30 Open
1. Mortitia 53:16: 27 Skeppare Anders Arnborger
2. True Look Skeppare, Peter Myhrström
3. Flying Camilla Skeppare, Claus Landmark
ORC Club C
1. Wafi 56:29:03 Skeppare Jesse Aarnio
2. Gunvor XL Skeppare, Carsten C. Witt
3. Stella Skeppare, Vesa Särykangas
ORC Club D
1. Grand Cru 57.01,33. Skeppare Leif Persson
2. Cloud Nine Skeppare, Jesper Weissglas
3. NN Skeppare, Nils Henriksson
ORC Int. C
1. Banken Bar 55:54:14 Skeppare Lars Duvander
2. Du Soileil Skeppare, Ingvar Hertzman
3. Birgitta Skeppare, Anders Helmrich
ORC Int. D
1. Prospect of Whitby 52.31:12 Skeppare, Hannu Narjus
2. Stormsteg Skeppare, Johan Tillander/Charles T.
3. Elixir Skeppare, Petri Jääskeläinen
X-35
1. Audi R8 57:27:12. Skeppare, Leif Carlsson
2. Audi R10 Skeppare, Johan Delin
3. Escape Skeppare, Peter Pohl
Trimaraner, 60 fot
1. HiQ II 39:25:43 Skeppare Andreas Andersen
2. Spirit of Titan Skeppare, Fredde Nylöf
3. Sjövillan Skeppare, Fredrik af Forselles