Tisdagen den 30 september avslutades årets fiskesäsong vid Mörrumsån, ett av landets mest kända fiskevatten. Totalt fångades 2 039 fiskar – lax och öring – under året, varav 1 233 återsattes. Resultatet är det bästa på tretton år.
Fångstresultatet innebär att Mörrumsån har hittat tillbaka till fornstora dagar.
– Det började vända redan under år 2007 och har fortsatt i samma stil i år. Den ökade tillgången på fisk kan med stor säkerhet knytas samman med de senaste årens satsning på olika fiskevårdande åtgärder. Trots en sommar med riktigt många soltimmar har fisket stundtals varit helt briljant, säger Percy Assarsson, platschef vid Mörrums Kronolaxfiske.
– Våra satsningar på havsöringen har varit en dundermedicin. Och om de återgärder som vidtagits i Östersjön med bland annat drivgarnsstopp ger samma positiva utdelning för laxen så kommer vi att gå mot en mycket positiv framtid.
Tillgången på fisk har ökat de senaste åren, det visar den räkning som pågår vid kontrollstationerna i Marieberg och Hemsjö. Fram till slutet av september hade cirka 1 200 fiskar passerat Marieberg och 300 fiskar Hemsjö.
Totalt vägdes det in 820 fiskar under säsongen, därutöver återutsattes 1 233 stycken, totalt alltså
2 039 stycken fångade fiskar. Denna siffra skall jämföras med 1 523 stycken under 2007 års säsong. För att notera lika höga fångstresultat måste man gå tillbaks till mitten av 1990-talet. Noteras kan att 60 procent av fångsterna har återsatts på frivillig basis under år 2008.
Fiskepremiären år 2009 äger rum fredagen den 27 mars.
Fakta:
Största laxen vägde 19.86 kg och fångades av Francesco Fedeli, Italien.
Största havsöringen vägde 9,6 kg och fångades av Stefan Brecht, Tyskland.
Länk: www.morrum.com
Flera nordisk båtindustriföretag tvingas nu anpassa kostymen till en marknad som inte växer. Hallberg-Rassy har varslat 25 personer om uppsägning, Nimbus Boats lägger ner sin tillverkning i Visby och Ryds Båtindustri säger upp 24 personer.
Anledningen till minskningarna är att marknaden snabbt har dämpats i spåren av den finansiella oron. I kombination med ett väldigt starkt försäljningsår 2007, då det såldes 24 000 nya båtar i Sverige, anpassar sig båtindustrin till verkligheten som gällde 2005.
Äveni våra grannländer har båttillverkarna dragit ner på tempot. I Finland håller Bella Boats stängt i de flesta av sina fabriker och flera andra varv går på sparlåga. I Norge har Askeladden permitterat hela sin produktionspersonal på cirka 150 personer fram tll påsk 2009 och Windy har skurit ner styrkan med en tredjedel.
Här är ett aktuellt pressmeddelande från Ryds Båtindustri som på ett bra sätt beskriver situationen:
Ryds är ett av Sveriges starkaste båtvarumärken inom små och mellanstora fritidsbåtar. En position man byggt upp över åren genom att ständigt fokusera på hög kvalitet och ett brett utbud av modeller från 15 fot upp till 23 fot. Ryds är ett helägt dotterbolag till Nimbus Boats AB.
Höstens turbulens på världens finans- och kreditmarknader har påverkat efterfrågan på små och mellanstora båtar. Flera av våra konkurrenter har redan varit tvungna att permittera eller helt stänga sina båtfabriker i Norden.
På grund av rådande läge på marknaden är vi nödgade att anpassa vår produktion till den nya marknadsbilden som vi bedömer vara ca 15 till 20 % lägre än säsongen 2007/2008. Detta innebär att vi är tillbaka på 2005 år nivå för försäljningen av små och mellanstora fritidsbåtar.
För att möta denna nya marknadsnivå blir konsekvensen att vi idag, i vår anläggning i Ryd har för avsikt att inleda MBL förhandlingar om att varsla 24 personer om uppsägning. Under varseltiden kommer permittering av ett 30-tal anställda att ske under 6-8 veckor för att stoppa lageruppbyggnad. Både tjänstemän och kollektivanställda är berörda.
Samtidigt med ovanstående marknadsanpassning kommer vi investera i extra marknadsföringsåtgärder för att förstärka vår position i Norden med fokus på att ytterligare utveckla återförsäljarnäten av Ryds båtar i Norge och Finland samt mer fokus på att utveckla eftermarknaden för våra båtar.
Ledningen i Ryds gör bedömningen att åtgärderna ovan är nödvändiga för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft för bolaget.
Moody har gett Bryggan i Väst AB förtroendet att importera och sälja deras segelbåtar i Sverige. Båtarna produceras av Hanses varv i Tyskland, som sedan tidigare alltid levererat båtar av hög kvalitet. Premiären blir på Scandinavian Boat Show, Stockholmsmässan den 5‐9 november 2008. Vi på Bryggan i Väst är stolta att kunna erbjuda Moodys spännande segelbåtprogram för den svenska marknaden och få tillfället att visa upp Moody 41 Classic (bilden) under mässdagarna.
Idag kan man välja mellan den nya Moody 41 Classic och modernare Moody 45 DSe. Nya Moody 41 Classic påminner mycket om de klassiska Moodybåtarna. Man har tagit det bästa från klassikerna och byggt en båt som är anpassad efter dagens behov. Resultatet har blivit en elegant båt med goda seglingsegenskaper och hög komfort.
Båten har världspremiär i slutet av oktober på hanseboot, Hamburg Messe i Tyskland. Moody 45 DSe är en av de få däcksalongsbåtar på marknaden med ett skrov i epoxi. Det som gör båten unik är att salongen är på samma nivå som sittbrunnen – en design som annars är vanlig hos motorbåtar. Men båten har mer att erbjuda än snygg design. Båten erbjuder seglaren hög komfort, goda seglingsegenskaper med mjuk gång och bra prestanda. Båten har nu blivit nominerad till Yacht of the Year 2008/09. Kombinationen av denna nya djärva design och de goda seglingsegenskaper som är baserad på 200 års traditioner av båtkonstruktion gör den till en stark kandidat i tävlingen.
Bryggan i Väst AB har sedan tidigare byggt upp flera starka varumärken på båt- och motormarknaden i Sverige såsom Hanse, FJORD, SELVA och Volkswagen Marine.
– Sedan år 2000 har vi sålt Hanse segelbåtar som idag är ett av de mest säljande segelbåtsmärkena i Sverige. Nu breddar vi vårt utbud och lanserar Moody i Sverige. Vi tror att dessa båtar kommer uppskattas av den svenska marknaden och tas emot positivt. Att Moody också tillverkas i Hanses moderna och effektiva produktionsanläggningar ger en prisbild på båtarna som marknaden kommer att uppskatta, säger Per Witte, Bryggan i Väst AB.
Länk: www.bryggan.net
Ericsson 3, med svenske skepparen Anders Lewander, fick inte riktigt den inledning de hoppats på när Volvo Ocean Race startade med ett kort In-Port race i spanska Alicante på lördagen. Ericsson 3 var femma i båda bankappseglingarna.
I normala fall hade det betytt en sammanlagd femteplats av totalt åtta båtar i Volvo Ocean Race 2008-2009. Men då den nordiska båtens kölblad inte godkänts av tävlingsjuryn så får de en poängs avdrag. Därmed halkar Ericsson 3 ner till sjunde plats – men man har protesterat och hoppas att beslutet om poängavdrag ska ändras.
– Jag är givetvis besviken med dagen. Vi borde ha varit på pallen, men vi gjorde för dåliga starter. När vi väl seglade var det bättre. Vi avancerade genom fältet och jag är nöjd med vår båtfart, sade Anders Lewander.
Med ombord på den nordiska båten fanns också Prins Carl Philip som seglande gäst och han höll med Lewander.
– Vi kom inte iväg så bra, men när vi väl seglade gick det undan. Och det är verkligen ett sammansvetsat gäng ombord på Ericsson 3, sade Prins Carl Philip.
Ericsson 4, med brasilianaren Torben Grael, och hans internationella besättning, blev fyra i de båda seglingarna och ligger därmed på en sammanlagd fjärde plats.
– Det var ingen underbar dag, men inte heller en katastrof. Jag tar på mig att vi gjorde två svaga starter, vilket placerade oss längre bak i fältet än nödvändigt. Men vi känner inte att vi har några direkta problem med båten eller farten, säger Torben Grael. Däremot har vi en del bankappseglingsträning att jobba vidare med.
De som imponerade mest i de lätta vindarna utanför Alicante var de spanska Telefonicabåtarna. Telefonica Blue, med holländska skepparen Bouwe Bekking, vann båda seglingarna medan systerbåten Telefonica Black blev sammanlagd tvåa efter en andra- och en tredjeplats. En fantastisk framgång för det spanska teamet inför en stor och entusiastisk hemmapublik.
Nu väntar ytterligare en vecka av förberedelser och finslipningar innan det är dags för den första etappen av jorden runt-kappsegling. Lördag 11 oktober kl 14.00 smäller startskottet för tävlingens näst längsta etapp, från spanska Alicante till Kapstaden i Sydafrika.
Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.
Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.
Det blåser kring mästerseglaren Pelle Pettersons varumärke för seglarkläder, Pelle P, som nu expanderar kraftigt i Norden. Det amerikanska klädmärket Pelle Pelle har fått PRV (Patent- och Registreringsverket) att ändra sitt godkännande för varumärket Pelle P, baserat på risken att bli förväxlade med varandra. Men nu blåser det mildare vindar. Pelle Petterson räknar med att få gehör i nästa instans, Patentbesvärsrätten, för att varumärkena är helt olika och tror också på en överenskommelse med Pelle Pelle om att varumärkena kan samexistera.
– Vi är övertygade om att PRVs beslut kommer att ändras i Patentbesvärsrätten, och att vi får behålla vårt registrerade varumärke Pelle P. Företagen har helt olika målgrupper och typ av kläder och vi har gott hopp om att Pelle Pelle också håller med om detta, säger Christina Berggren, Pelle Pettersons juridiska ombud på advokatbyrån MAQS. Hon förklarar att det inte är ovanligt med invändningar kring företags varumärken, men att de flesta varumärkesfrågor oftast löses mellan företagen.
Svenska Pelle Petterson har tagit upp frågan om en överenskommelse om hur varumärkena kan existera vid sidan av varandra med amerikanska Pelle Pelle sedan en tid tillbaka och i det svenska klädföretaget hoppas man på en snar lösning. Pelle Pelle (Pelle betyder läder på italienska) säljer skinnkläder med design som s k Street wear, men inte alls riktat till de marina målgrupperna. Varumärket Pelle P är helt inriktat på tekniska seglarkläder och marina fritidskläder.
– Antingen kommer Patentbesvärsrätten att ändra PRV:s beslut eller så kommer vi överens med Pelle Pelle om hur varumärkena ska användas, säger Christina Berggren.
Pelle Petterson är ett starkt varumärke inom den marina sektorn. Den kände seglaren är inte bara olympisk mästare utan även prisad designer av en mängd bilar och båtar, bland annat Volvo P1800, Maxi segelbåtar och Nimbus motorbåtar. Han var tidigt ute med att skydda sina varumärken och har nu skydd för bland annat Pelle Petterson Yachting, PPY Production, Pelle Petterson, Pelle P och figurmärket P.
Klädvarumärket Pelle P är på stark frammarsch med helt nya kollektioner för tekniskt avancerade seglarkläder och marina fritidskläder. De designas av Pelle Pettersons dotter Cecilia Petterson som också är majoritetsägare och vd i företaget PPY Production AB, som producerar och marknadsför kläderna under varumärket Pelle P.
– Vi upplever ett mycket stort intresse för Pelle P, flera kända och internationella kappseglarteam använder våra kläder. Våra nya kollektioner har gått hem hos målgrupperna och vi har mer än fördubblat antalet återförsäljare i Norden och Europa, berättar Cecilia Petterson.
– Vi storsatsar nu på att bygga ut varumärket Pelle P i hela Europa och målsättningen är att etablera Pelle P internationellt som ett ledande varumärke inom seglarkläder.
Årets Volvo Ocean Race har en helt ny sträckning och blir den längsta och tuffaste hittills. Vid startlinjen i Alicante den 11 oktober finns åtta segelbåtar. Varje båt är utrustad med två dieselmotorer från Volvo Penta.
Om båtarna är extrema är motorerna dess raka motsats. Det är vanliga standard¬motorer som monteras i vanliga segelbåtar världen över. Motorerna är av en ny modell som uppfyller världens mest omfattande emissionskrav.
Global service
Genom hela tävlingen har tävlingssyndikaten tillgång till service från någon av Volvo Pentas mer än 5 000 serviceställen över hela världen. Vid varje stop-over finns också en representant från Volvo Penta med för att assistera syndikaten.
Likadana motorer i alla båtar
Alla båtar i Volvo Ocean Race har samma typer av motorer ombord. Den ena motorn producerar el och vatten ombord. Den andra motorn används för att ta sig säkert in och ut ur hamn eller vid nödlägen.
De är hämtade ur Volvo Pentas standardprogram för segelbåtar D-serien med effekter från 12 till 75 hk. Den nya generationen motorer i D1- och D2-serien har tagits fram för att klara de strängaste miljökraven US EPA Tier 3. Från en redan låg nivå har partikelemissionerna halverats.
Hjälpmotor
Hjälpmotorn producerar el till kommunikations- och navigationsutrustning, live-sändningar, belysning och svingkölen. Motorn ger också besättningen dricksvatten genom att driva en avsaltningsanläggning ombord.
Volvo Penta D1-30
Konfiguration: Rak 3-cylindrig marindiesel
Cylindervolym: 1,1 l
Vevaxeleffekt: 28 hk (21 kW)
Vikt: 130 kg
Framdriftsmotor
Volvo Penta D2-75
Konfiguration: Rak 4-cylindrig marindiesel
Cylindervolym: 2,2 l
Vevaxeleffekt: 75 hk
Vikt: 258 kg
Den nya 6-cylindriga 6CX530 är det senaste tillskottet i Yanmar Marins produktsortiment av elektroniskt styrda diesel motorer. Det är en motor med mycket effekt som samtidigt är bland de relativt sett lättaste på marknaden.
Med bara 855 kg (torr vikt) är den lättast i sin klass, mer än 200 kg lättare än motsvarande motorer. Det är, för närvarande, den enda 7.4 liters motor som finns tillgänglig för nöjesbåtsmarknaden.
Speciellt för denna motor har Yanmars ingenjörs team har tagit fram ett nytt common rail insprutningssystem med dubbla sensorer för vevaxelläge, kamaxelläge och rail-tryck. Till motorn har det också tagits fram ett helt nytt hydrauliskt backslag KMH70.
Motorn är på 530 hp (390kW) vid 2,900 rpm. Kraft-vikt förhållandet är 0.63 hp/kg
Motorn har samma dimensioner som sin föregångare, höjd 933 mm, längd utan backslag 1,340 mm och bredd 886 mm.
6CX530 är till fullo godkänd inom de senaste EPA och RCD gränsvärden.
Länk: www.yanmar.se
ZT350 är ett helt nytt sterndrive, designat och tillverkat av Yanmar Marine för BY och LP serien av Yanmars dieselmotorer.
Det tysta, hydrodynamiska ZT350 har en ny typ av hydraulisk koppling för smidig växling, precisionsgjutna kuggar för att förlänga livslängden, plus två mot-roterande propellrar för att maximera accelerationen och för stabil kurshållning.
Vikten för drevet, inklusive propellrar, är endast 112kg.
Vid en maxeffekt på 350 hp (257kW) vid 3,800 rpm så finns det tillgängliga reduktioner på 1.65 and 1.78. Vid ett maxeffekt på 260mhp (191kW) vid 4,000rpm, så finns det även tillgängligt 1.97 eller 2.18.
Det nya Yanmardrevet har samma installationsdimensioner som motsvarande drev som för närvarande finns tillgängliga i marknaden.
Drevet kommer att premiärvisas i Sverige på Scandinavian Boatshow 5-9 November i Stockholm.
Länk: www.yanmar.se
Navico, världsledande tillverkare av marinelektronik för fritidsbåtar, har valt att Navpoint AB skall distribuera varumärkena Simrad och B&G på den svenska markanden med start den 1 oktober.
Navpoint började sin relation med Navico som distributör för varumärkena Lowrance och Eagle och och blev även distributör för varumärket Northstar i april 2008. Tillägget av B&G och Simrad innebär att Navpoint nu är exklusiv distributör för alla Navico´s varumärken.
“Vi är mycket nöjda med att samarbetet med Navpoint har kommit till en logisk slutsats” kommenterade Navicos CEO Jens-Thomas Pietralla. “De har visat sig vara förstklassiga ambassadörer för varumärkena Eagle, Lowrance och Northstar, och tillägget av B&G och Simrad i deras portfölj kommer att stärka dem och möjliggör en hög kvalité och servicenivå till Navicos kunder i Sverige som kommer bli bättre än någonsin”.
B&G är världens främsta tillverkare av navigation och instrumentering för extrema racingbåtar, samt den främsta leverantören av system avsedda för superyachts och långfärdseglare världen över. Simrad Yachting tillverkar och utvecklar integrerade navigationssystem, autopiloter, VHF radio, instrumentering och säkerhets elektronik för nöjesbåtar, superyacht och den professionella marknaden.
• Navico är företaget bakom fem olika världsledande varumärken: B&G, Eagle, Lowrance, Northstar and Simrad. Navico har ungefär 2,500 anställda globalt, 2007 års omsättning var ca. USD 332 miljoner och huvudkontoret ligger i Oslo, Norge. Företaget har utveckling och tillverkning i USA, Mexico, England, Norge och Nya Zeeland.
• Navico är en världsomspännande tillverkare som marknadsför och distibuerar produkter i över 100 länder världen över.
• Företaget grundades efter sammanslagningen av Simrad Yachting AS och Lowrance Electronics Inc i mars 2006, och blev formellt Navico den 1 september 2006.
• Navicos strategi är att differentiera sina varumärken på marknaden, samtidigt utnyttjar man de erfarenheter och resurser som finns när det kommer till utveckling och tillverkning.
Länk: www.navico.com
• Navpoint AB är en av Sveriges ledande distributörer av marinelektronik med varumärkena Lowrance, Eagle, Northstar, B&G och Simrad.
• Lorentz Simonson, och hans personal på Navpoint AB, har mycket erfarenhet och djupgående kunskaper om den svenska marknaden. Företaget är välkänt för sitt stora kunnande och sin höga service grad.
Länk: www.navpoint.se
Det svenska företaget Ekomarine startar en massiv forskningsinsats för giftfria båtbottenfärger. Våren 2008 lanserades Neptune Formula, den första biologiskt verksamma båtbottenfärgen. Utvecklingen inför säsongen 2009 görs i samarbete med ett flertal samarbetspartners.
– Intresset för båtbottenfärgen Neptune Formula har varit mycket stort, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Många som har fritidsbåtar vill kunna göra något för miljön. Debatten om båtbottenfärgernas skadliga miljöpåverkan tycks ha överraskat tillverkarna av traditionella giftfärger.
– När vi nu etablerat oss på marknaden kan vi satsa ännu mer på att ta fram bättre färger, säger Claes Tarras Ericsson.
Den stora satsningen består i att Ekomarine startar en rad nya samarbeten. Ekomarine är numera ett medlemsföretag hos Ytkemiska institutet, YKI. Samarbetet ger Ekomarine möjlighet att utveckla en grundfärg, en så kallad primer, optimerad för Neptune Formula. YKI bedriver forskningen med spetskompetens inom ett flertal områden.
Institutet är internationellt ledande inom industriell tillämpad ytkemi.
Ekomarine anlitar även två marina forskningsstationer, Askölaboratoriet i Trosa skärgård samt N-research i Lysekil. Målet är att finjustera färgen Neptune Formula för såväl Ostkusten som Västkusten.
– Neptune Formula är den enda biologiskt verksamma färgen på marknaden som undantagits från Biociddirektivet, säger Mikael Haeffner, forskningsansvarig på Ekomarine.
– Den skyddande effekten bygger på en samverkan mellan komponenter i färgen och befintliga mikroorganismer i haven. Ökad förståelse för dessa biologiska principer är spännande och viktiga i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Vårt mål är att ha en fartygsfärg klar inom några år, säger Mikael Haeffner.
– Det här är ett av flera viktiga initiativ, säger Lena Kautsky, professor vid Stockholms Universitet och föreståndare för Askölaboratoriet. De senaste åren har vi fått mycket ny kunskap om farorna med giftiga båtbottenfärger för livet i Östersjön. Därför är det också glädjande att satsningar görs för att utveckla hållbara alternativ.
Ekomarine inleder även ett samarbete med Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP. Detta kommer att leda till kunskap om produkternas beteende under långvarig klimatpåverkan.
Ekomarine utför även tester i Indien under vinterhalvåret för att kunna utvecklas ännu snabbare.
Länk: www.neptuneformula.com
Söndag 5 oktober samlas mer än 500 gäddfiskare för att göra upp i den prestigefyllda gäddfisketävlingen Värtan cup utanför Stockholm. I samband med tävlingen startar ett forskningsprojekt som ska öka kunskapen om gäddbestånden.
Åtta båtar med utbildad personal kommer att se till att deltagarnas fångster mäts, vägs och förses med ett litet märke under ryggfenan innan de släpps tillbaka. På sikt är förhoppningen att Fiskeriverkets forskare med hjälp av uppgifterna om fångsterna ska kunna dra slutsatser om hur gäddbestånden i olika vattenområden mår.
Bakom projektet som fått namnet pikereg.se står Sportfiskarna, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges organiserade fiskeguider. Projektet finansieras bland annat genom Sportfiskarnas insamlingsprojekt med svenska rockband, “Ge fan i våra vatten”. Efter tävlingen fortsätter projektet genom att fiskeguiderna samlar in data i sin verksamhet.
– Gäddan är den populäraste sportfisken. Det är mycket roligt att vi lyckats få så många parter att engagera sig för att öka kunskapen om gäddbestånden, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.
Mer än 200 båtar och 500 sportfiskare väntas till den prestigefyllda Värtan cup. Tävlingen växer för varje år och i år får alltså deltagarna även bidra till att öka kunskapen om gäddbestånden.
– Det ger naturligtvis en extra dimension till tävlingen och som arrangörer tycker vi det känns jättebra att kunna bidra, säger Mikael Boettge från arrangerande Sportfiskeboden i Täby.
Foto: Sportfiskarna, Joel Norlin.
Emirates, det Dubaibaserade globala flygbolaget, har bekräftat att de fortsätter att stödja Nya Zealand och deras seglingssport i partnerkap med Emirates Team New Zealand.
Näst seglingssatsning för Team New Zealand är TP52 regatta som hålls i Medelhavet nästa år. TP52:orna är en ren tävlingsplattform md högpresterande enskrovsbåtar som kan användas offshore eller på bana. Båtarna är 52 fot långa och har 15 mans besättning.
TP52 har ingen vattenbarlast eftersom ägarna vill hålla båtarna så enkla som möjligt. De har heller inga avancerade kölar eller annorlunda backstag utan konstruktörerna har satsat på relativt enkla och pålitliga lösningar. Båtarna kan trots det ofta komma upp i farter på över 25 knop.
Nya Zealändarnas båt har redan börjat byggas i Auckland och den sjösätts 17 februari i Europa. Skeppare är Dean Barker.
TP52 – vital statistics
Maximum length 15.85 m (52ft)
Maximum beam 4.42 m (14.5ft), minimum 3.962m (13ft)
Maximum weight 7711kg (7.58tons)
Maximum Draft 3.2 m (10.5ft)
Mast height 19.72m (64ft)
Mainsail area 91.51 m2
Spinnaker 247.6 m2
Provisional dates for the five events on the 2009 Audi MedCup circuit are:
2009 Audi MedCup circuit
Event 1 19th – May 24
Event 2 16th – June 21
Event 3 21st – July 26
Event 4 18th – August 23
Event 5 15th – September 20
I veckan bärgas och undersöks galjonsfiguren från det intakta Dalarövraket från slutet av 1600-talet. Galjonsfiguren är cirka 1,90 meter lång, utformad som ett lejon och har stora likheter med Vasas galjonsfigur. Med hjälp av avancerad utrustning ska träfiguren 3D-skannas på land innan den på torsdag läggs tillbaka på vrakplatsen där arkeologerna fann den.
Sedan våren 2007, då nyheten om det sensationellt välbevarade vraket släpptes, har arkeologer från Statens maritima museer dykt på platsen vid flera tillfällen för att dokumentera vraket och ta reda på mer om dess historia. Vraket är cirka 20 meter långt och trots att en kanon står kvar i sin lavett på fördäck så tror arkeologerna inte att det har använts som ett rent krigsfartyg. Men lejonet kanske kan ge arkeologerna en fingervisning om vem som ägde fartyget.
– Det var inte vilka skepp som helst som fick ett lejon som galjonsfigur. På 1600-talet var lejonet en symbol för makt och galjonsfiguren var ett sätt för fartygsägaren att kommunicera sin ställning och status, säger Andreas Olsson, chef för arkeologiska enheten vid Statens maritima museer.
DOKUMENTATION
– Lejonet har legat på sidan i bottensedimentet och har blivit eroderat och det är svårt att dokumentera det under vattnet. Därför tar vi upp galjonsfiguren tillfälligt. Den är intressant att jämföra med Vasas skulpturer. Bland annat ska vi ta prover som kan visa om den en gång var målad och i så fall hur, berättar Andreas Olsson.
Dokumentationen på land sker med en optisk 3D-skanner som kommer från Vasamuseet, där den används för säkerhetskopiering av träskulpturer. Skannern kan ge en noggrannhet ner till en tusendels millimeter vilket gör att ett skannat föremål kan rekonstrueras tredimensionellt, ned i minsta detalj, utifrån en datafil.
ETT MUSEUM UNDER VATTEN
Galjonsfiguren bärgades i måndags. Arbetet med att skanna galjonsfiguren beräknas ta två dagar. På torsdag läggs den tillbaka där man fann den, på bottnen framför Dalarövrakets förskepp.
– Många undrar nog varför vi lägger tillbaka den. Vår ståndpunkt är att vrakplatsen är en unik, orörd och helt magisk 1600-talsmiljö som bör bevaras som den är – ett fantastiskt museum under vatten. Genom planerna på en dykpark i Dalarö så är vår förhoppning att den här och andra vrakplatser i området ska bli mer tillgängliga för allmänheten i framtiden, säger Andreas Olsson.
Bilden:
I måndags bärgades Dalarövrakets galjonsfigur. Under två dagar ska den dokumenteras med hjälp av 3D-skanning. Foto: Anneli Karlsson, SMM.
Den kommande upplagan av Volvo Ocean Race blir det mest välbevakade någonsin. Ericsson har tagit fram en lösning för att sända olika typer av media från sina båda båtar, via telefon, Internet och IPTV.
Alla deltagande båtar i Volvo Ocean Race är utrustade med fem fast monterade HD-kameror och två radiomikrofoner. Eftersom allt detta ska skötas av en mediaperson ombord blir det helt nya möjligheter för TV-publiken att följa med i händelserna ombord i båtarna.
“Vår publik vill ha sändningar fyllda med spänning och det ska vara enkelt att koppla upp sig”, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race och tidigare skeppare i tävlingen.
Norska Viknes satsar på en ny typ av solskensbåt inför 2009. Företaget, som har haft stora framgångar med sina modeller 880 och 1030, presenterar den helt nya Viknes 1030 Sunbridge. Båten beräknas vara klar till första kvartalet 2009.
Båten har många av de praktiska lösningar som finns på systermodellerna, främst Viknes 1030. Denna båt är känd för sin praktiska design med upp till tre kabiner, ett stort akterdäck och sina höga kvalitet i både plast- och träarbeten.
Bland nyheterna i Viknes 1030 Sunbridge finns en ergonomiskt välkonstrerad förarplats, en soffa för fyra personer och ett stort soldäck på flybridge. Det “kvartsdäck” som har tagits fram i den nya båten ger skydd för båtens vanliga däcksutrymmen.
Länk: www.viknes.no
Magnus Holmberg tog en meriterande andraplats i Portugal när World Match Racing Tour, VM-serien i Matchracing seglade vidare i helgen. Fransmannen Sébastian Col blev för svår i finalseglingarna som svensken förlorade med 2-0. Holmberg som i somras tog bronsplatsen i Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen på touren, ligger nu totalt femma i serien. Två av nio deltävlingar återstår innan världsmästaren ska koras.
I semifinalen mötte Holmberg en annan fransman, Mathieu Richard, som tog ledningen, men efter en stark comeback kunde svensken ändå vinna med 3-2 och ta sig till final.
– Vi har haft en mycket bra vecka här nere, och även om det känns tråkigt att falla på målsnöret är vi väldigt nöjda med vår insats, säger Magnus Holmberg.
Björn Hansen, fjolårets mästare i Marstrand, slutade på tionde plats i Portugal och är totalt sjua i sammanställningen. Precis bakom Hansen, på åttonde plats, återfinns Mattias Rahm, regerande mästare i Match Cup Sweden. Ian Williams från Storbritannien leder fortfarande VM-serien, men nu endast sex poäng före vinnaren i Portugal, Sébastian Col och elva poäng före Mathieu Richard på bronsplatsen.
I somras tog Stiftelsen Håll Sverige Rent tillsammans med Lidingö Stad initiativet till att erbjuda fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Sedan starten i juli har över 300 fritidsbåtägare använt båttbottenvätten i Käppalahamnen på Lidingö. Ett rent skrov är viktigt för att minska bränsleförbrukningen samtidigt som det är en vinst både för plånboken och miljön.
De flesta båtar behöver skydd för att minska påväxt av havstulpaner, alger och musslor och målas i stor utsträckning med båtbottenfärger. Dessa innehåller oftast gifter som är skadliga för den marina miljön. Med båtbottentvätten i Käppalahamnen vill Håll Sverige Rent och Lidingö Stad visa att det finns bättre alternativ till de giftiga färgerna.
– Vi är väldigt nöjda med resultatet och ser att det finns ett stort intresse bland fritidsbåtägare för detta miljövänliga alternativ, säger Elin Svensson, projektledare på Håll Sverige Rent. Vi har redan nu sett att över 65 % av de som nyttjat tvätten inte har målat båten alls denna säsong och många använder tvätten inte enbart för att det är ett miljövänligt alternativ utan också för att det är mycket bekvämare än att måla.
Pressrelease från Håll Sverige Rent:
Båttvätten i Käppalahamnen öppnade den 15 juli och intresset har bara ökat. Över 300 båtägare har hittills tvättat sina båtar. Att tvätta båten i en båtbottentvätt är inte enbart bra för miljön utan har också många andra fördelar. Båtägaren spar både tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla båten. Det är dessutom bättre för hälsan genom att man slipper andas in damm från slip och färgrester. Många båtägare har nöjt bekräftat efter en användning av tvätten en ökad effekt och minskad bränsleförbrukning.
– Vi har blivit glatt överraskade över det stora intresset från båtägare. Det råder en allmän positiv attityd i Käppalahamnen bland båtägare och många pratar om hur fantastiskt det är att kunna tvätta båtbotten istället för att måla, säger Anne Gilbert på Kultur och fritidsförvaltningen på Lidingö Stad. Viljan till att förändra ett gammalt invant beteende finns definitivt bland båtägare.
En båttvätt fungerar ungefär som en biltvätt fast utan kemikalier där båtbotten borstas ren från havstulpaner och alger utan att skada skrovet. Resterna samlas upp från botten och tas om hand på ett miljömässigt korrekt sätt. Håll Sverige Rent har också under sommaren erbjudit en tjänst där man skickat ut meddelande med havstulpanvarningar per sms eller e-post. En populär tjänst som över 200 båtägare anmält sig till
Under hösten kommer Håll Sverige Rent genomföra en attitydundersökning bland fritidsbåtägare i Sverige, Finland och Danmark. Undersökningen fokuserar på frågeställningen hur de nordiska båtägarna ser på miljö i relation till båtlivet.
På www.giftfrimiljo.nu finns en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.
En del av skärgårdskrogarna är redan fullbokade inför höstens Eld över hav och land-evenemang, men än finns vissa platser kvar. Det numera traditionella Eld över hav och land-evenemanget har blivit ett populärt tillfälle att ta sig ut bland kobbar och skär. Så populärt att många skärgårdskrogar har haft årets upplaga, som går av stapeln den 18-19 oktober, fullbokad ända sedan i somras. – Lugnet i skärgården på hösten är något alldeles extra och eldhelgen är magisk. För den som inte bara vill ha lugn och ro finns Grinda Värdshus som bjuder på eldparty, säger Cissi Grape på Visit Skärgården.
Det är i år fjärde året i rad Eld över hav och land anordnas i Stockholms skärgård, och evenemanget blir allt populärare. Några av de personer som står bakom skärgårdens populäraste turistmål är engagerade i helgen, som i år tycks locka fler besökare än någonsin. Eld över hav och land är ett ljus i höstmörkret som firas på olika sätt på olika ställen i Stockholms skärgård.
På Finnhamn blir det eld- och musikshow kombinerat med erbjudanden från vandrarhemmet och krogen, en tillställning som drog fulla hus förra året.
– Förra året hade vi fullsatt och redan i somras blev det fullsatt för årets eldhelg. Vi kombinerar avkoppling och vacker höstnatur med show, och visst är det något speciellt med kombinationen av eld och höstmörker. Dessutom finner man ju ett lugn som inte går att komma åt under sommaren, säger Rolf Andersson på Finnhamns krog.
Nässlingen fortsätter också med samma koncept som förra året, bastu och badanläggning avrundat med jazzframträdande och grillkväll. Även i år samarbetar krogen med Vaxholmsbaserade segelbåtschartergänget Out, som erbjuder höstseglats ut till Nässlingen från Vaxholm. I varma flytoveraller blir höstseglingen bekväm, men fortfarande en annorlunda upplevelse för folk som är vana att segla på sommaren.
Lugnt i skärgården – men party på Grinda
På Grinda Värdshus är det andra planer som gäller. Där blir det eldparty och allt annat än lugnt. DJ och fyrverkerier så att det hörs över fjärdarna utlovas. På programmet står dessutom fackeltåg och elduppträdande. Dagen efter går det lugnare till och helgen kan avslutas med en promenad längs Grindastigen eller kanske en bastu i värdshusets bastuanläggning.
Andra som ordnar evenemang under Eld över hav och land är till exempel Catch & Relax, Fejan och Arholma Nord.
Eldhelgsfirandet har växt en hel del sedan starten och i år är ännu fler engagerade och det finns bättre bokningsmöjligheter genom Visit Skärgårdens webbplats som har en egen sektion för Eld över hav och land.
Visit skärgården är ett helägt dotterbolag till Öppen Skärgård, en ekonomisk förening med syfte att uppmuntra och inspirera människor till att besöka Stockholms skärgård året om. Visit Skärgården förmedlar resor, boende och upplevelser i ett av världens vackraste naturområden som sträcker sig från Örskär i norr till Landsort i Söder, över en yta på 19320 kvadratkilometer, omfattar nio kommuner och består av runt 30.000 öar, kobbar och skär.
Länk: www.visitskargarden.se
Bilden: Rågskär. Foto: Johan Ahlbom.
Med webbadressen www.ngk-dpower.com lanserar NGK en ny webbsida som helt dedikerats till dieselmotorer och glödstift. På sajten finns både fakta och underhållande inslag.
– Webbsidan lanseras på nio språk för att nå användare världen över. NGK, som producerar både tändstift och glödstift, har här helt fokuserat på glödstift och sidan är till för såväl professionella mekaniker som för övriga kunder. Här finns fakta om hur en dieselmotor fungerar och information om olika typer av glödstift. Det går att söka olika produkter på sajten och här finns även fakta kring den pågående tekniska utvecklingen, berättar Manne Gustafsson, från NGK-avdelningen på KG Knutsson AB.
Ett interaktivt och användarvänligt gränssnitt ska bidra till intuitiv navigation på sajten och inbjuder till att undersöka och surfa runt i innehållet. Det går att ladda hem skärmsläckare och bakgrundsbilder från webbsidan samt att titta på en kort animerad film med ett ”inifrån och ut-perspektiv” – vad händer inuti ett paket glödstift, egentligen?
– NGK har två mål med den här webbplatsen. Det ena är att öka kunskapen hos alla dem som kör dieseldrivna bilar, det underlättar om inte annat för dem när det är dags att besöka verkstaden för vinterservice. Det andra är att nå större uppmärksamhet kring NGK som en bra samarbetspartner för bilindustrin världen över, något som blir allt viktigare eftersom marknaden för dieselfordon – och därmed även glödstift – ökar markant, säger Manne Gustavsson.
Länk: www.ngk-dpower.com
Båtjournalisten och seglaren Gustv Morin seglar med Ericsson som mediarepresentant. Han följer därmed skepparen Anders Lewander och dennes nordiska besättning på seglingen jorden runt.
24-årige Gustav Morin, somkommer från Stockholm, har tidigare arbetat på Båtnytt och Båtmagasinet på TV8. Han har skrivit manuskript, testat båtar med mera.
“Jag är lycklig över det här. Den nordiska besättningen är mycket öppen och grabbarna är lätta att prata med”, säger Morin.
Gustav hjälpte Ericsson 3 att leveranssegla båten till spansk Alicante för två veckor sedan.
Att ha med en mediarepresentant ombord är något helt nytt för Volvo Ocean Race i år. Varje båt kan ta med en journalist, som dock inte får delta i det vanliga arbetet med att driva båten framåt.
Gustav Morin har tidigare varit grinder hos Victory Challenge i Louis Vuitton Cup 2007.
Tuffa emissionsbegränsningar och höga krav på bränsleekonomi ligger bakom de två nya miljötankers som just nu byggs i Holland. Ett dieselelektriskt system med fem stycken Volvo Penta D16 svarar för framdrift och all kraftförsörjning ombord.
Miljötankern, som har utvecklats av det holländska varvet IHDA Shipbuilding, har många innovativa designlösningar. Samtliga motorer har placerats längst föröver i fartyget, vilket minskar motorljudet på bryggan och dessutom möjliggör 5 procents ökad lastvolym.
Fem stycken Volvo Penta D16 generatoraggregat tar hand om fartygets totala kraftbehov ombord – bland annat framdrift av två drivenheter (poddar), vilka ger fartyget mycket goda manövreringsegenskaper – samt bogpropellrar, el till att driva pumpar mm.
Ett avancerat styrsystem gör att varje motor kan köras individuellt och på mest effektiva varvtal. När tankern går olastad eller nedströms stängs en eller flera motorer automatiskt av, vilket reducerar bränsleförbrukningen utan att påverka tankerns prestanda.
Den första miljötankern levereras sommaren 2009 och den kommer att användas som bunkerfartyg i Rotterdams hamn.
Tekniska data
Längd: 135 m
Bredd: 14,15 m
Djupgående: 6,17 m
Lastvolym: 7.145 m3
Motorer: 5 x Volvo Penta D16 MG
Framdrift: 2 x 850 kW drivenheter (poddar)
Pumpar: 20 x 52 kW
Bogpropeller: 1 x 550 kW
Klassning: Lloyds register of shipping
Hamn- och nöddrift: 1 x Volvo Penta D5 TA
Scania genomför nu en utbildning i bränslesnål körning för Sveaskogs åkerier i Bergslagen. Resultaten pekar på att varje förare efter utbildningen kan minska sin bränsleförbrukning med 9 procent. För Sveaskogs åkerier skulle det röra sig om 8 000 ton mindre koldioxidutsläpp varje år. Scanias förarutbildning är utformad i enlighet med kraven i ett nytt EU-direktiv om obligatorisk fortbildning av yrkesförare.
– Våra virkestransporter med lastbil uppgår till cirka 7 miljoner mil om året. Om bränsleförbrukningen kan minskas med 9 procent blir besparingen drygt 3 miljoner liter diesel och 8 000 ton lägre koldioxidutsläpp, säger Sveaskogs miljöchef, Olof Johansson.
Sveaskogs satsning på förarutbildning är ett led i företagets strävan att minska skogsbrukets miljöbelastning. Företaget har tecknat avtal med Scania Sverige om utbildning i säker och bränslesnål körning för ett hundratal förare hos de åkerier som svarar för Sveaskogs virkestransporter i Bergslagen och Sörmland.
– Det finns ett stort engagemang i klimatfrågan hos de åkerier vi anlitar. De vill bidra i miljöarbetet och förarutbildningen har därför fått ett mycket positivt mottagande. Nu börjar vi med förarna i Bergslagen och Sörmland och vill givetvis att alla förare vi anlitar ska utbildas, säger Anders Järlesjö, logistikchef på Sveaskog.
Den utbildning som Scania Sverige levererar till Sveaskog ingår i Scanias globala plattform för yrkesutbildning för buss- och lastbilsförare.
– Vårt avtal med Sveaskog står på egna kommersiella meriter. De förare som deltar i kursen utbildas bakom ratten på de bilar de använder i sitt dagliga arbete, oavsett lastbilsmärke, berättar Niklas Sperle, chef för Marknadssupport på Scania Sverige
Nytt EU-direktiv
Scanias förarutbildning är utformad för att uppfylla kraven i ett EU-direktiv om obligatorisk fortbildning av yrkesförare. Direktivet gäller för bussförare från september i år och för lastbilsförare ett år senare. Enligt direktivet ska yrkesförare genomgå 35 timmars obligatorisk fortbildning inom en femårsperiod. Utbildningen omfattar både teoretiska och praktiska moment bestående av säker körning, ekonomisk körning och lastsäkring.
– Bara i Sverige finns cirka 50 000 aktiva yrkesförare som omfattas av det nya direktivet, vilket innebär ett behov av 350 000 utbildningsdagar per femårsperiod, säger Niklas Sperle.
Lönsam investering
– Våra erfarenheter av förarutbildning i nästan 40 länder är att investeringar i förarutbildning har mycket kort återbetalningstid, säger Claes Åkerlund, kommersiellt ansvarig för förarutbildning på Scania globalt.
– Det handlar inte bara om lägre klimatpåverkan och minskade bränslekostnader. Med en utbildad och motiverad förare som aktivt utnyttjar sina kunskaper minskar också olycksrisken, vilket bidrar till lägre reparationskostnader och minskad risk för skador på fordon och omgivning. Likaså är tillgängligheten och lönsamheten högre och förbättringarna kan på sikt även leda till lägre försäkringspremier, säger
Claes Åkerlund.
Wenger grundades i Schweiz redan 1893 och har sedan 1901 varit leverantör av fickknivar till Schweiziska armén. Wenger är baserat i Delémont i Jura-regionen och är med sina 160 anställda ett av de viktigaste företagen på den lokala marknaden. Wengers knivprodukter säljs idag i över 150 länder över hela världen.
Idag har Wenger över 160 olika modeller av knivar och fickverktyg. Den mest avancerade modellen har 87 verktyg och 141 funktioner och är idag världens största schweiziska armékniv och har belönats av The Guinness World Records 2007 som mest multifunktionella fickkniv. Kniven väger 1,345 kg och levereras i en träask med ett officiellt intyg.
All tillverkning av delar och montering av knivarna sker lokalt på fabriken i Delémont.
Schweiz har en lång tradition av urmakeri och precisionsklockor. Wengers klockor är inget undantag. De är designade att möta de mest rigorösa militära kravspecifikationerna. Klockorna måste kunna utstå extrem kyla och fukt, stå emot stötar, magnetism och plötsliga förändringar av altituden. Under Swiss Commando Raid som innehåller 160 militära lag från femton länder utsätts Wengers klockor för det värsta som kan hända ett urverk, och inte bara i ett laboratorietest utan i verkligheten. Wengers klockor som marknadsförs i butikerna är exakt samma som de som används av det vinnande laget sedan 2003. Tävlingen går nattetid från Zermatt över de schweiziska alperna till Verbier, en distans på 55 kilometer och en höjdvariation på ca 4000 meter. Det bästa laget tillryggalägger sträckan på strax under 8 timmar.
Wenger Watch SA grundades 1997 i Biel/Bienne som ett dotterföretag till Wenger SA och har idag en kollektion av 150 olika klockmodeller och säljs i mer än 80 länder.
gps@work ab
Företaget startades 1994 och har sedan starten arbetat med satellitnavigation i olika former. De första åren var företaget helt inriktade mot den professionella marknaden, men sedan 2004 ligger fokus i stort sett helt och hållet på konsumentprodukter.
Sedan 2004 har gps@work ab varit generalagent för GPS-märket Magellan och i augusti i år breddades outdoor-sortiment med Wenger.
Företagets mission är att i Sverige marknadsföra och distribuera produkter som ger människor en högre livskvalitet. Produkterna skall motivera till en livsstil med aktivare fritid och därmed ett högre välbefinnande. Valet av tillverkare är baserat på produktkvalitet och styrkan i varumärket.
Bilden:
Den mest avancerade modellen har 87 verktyg och 141 funktioner och är idag världens största schweiziska armékniv och har belönats av The Guinness World Records 2007 som mest multifunktionella fickkniv. Kniven väger 1,345 kg och levereras i en träask med ett officiellt intyg.
Länk: www.wengersverige.se
För andra året i rad gör Sportfiskarna en storsatsning för att intressera Sveriges skolbarn för natur och för fiske. Under läsåret 07/08 kommer 10000 elever över hela landet att fiska med den lokala fiskeklubben i projektet som går under namnet Klassdraget.
Förra läsåret deltog 5000 skolbarn och i år genomförs alltså en dubbelt så stor satsning. Skolorna erbjuds en välorganiserad friluftsaktivitet. Den lokala fiskeklubben står för instruktörer och Sportfiskarna tillsammans med sponsorer står för fiskeutrustning och studiematerial. Efter fiskeutflykten får skolan och fiskeklubben behålla fiskeutrustningen och varje elev får ett häfte om livet under vattenytan och en dvd-film om grunderna i fiske. De flesta deltagande skolklasserna är i årskurs 3-5.
– Fiskeintresset är mycket stort bland svenska barn och ungdomar. Genom satsningar som Klassdraget vill vi få ännu fler barn att komma ut i naturen, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.
Det är inte bara fiske som står på schemat. Under fiskedagarna brukar man också studera livet under ytan, till exempel småkryp i vattnet, och lära sig mer om naturen runt sjöar och vattendrag. På många skolor genomförs temadagar om vatten.
– De naturupplevelser barnen får genom fisket skapar också engagemang för att bevara och värna miljön, menar Stefan Nyström.
Intresset att medverka är mycket stort från lärare och skolor och Sportfiskarna ser att projektet kan bli ännu större.
– Tyvärr klarar vi inte av att ta med alla skolor som vill ut på en fiskedag i år. Därför har vi ambitionen att göra projektet ännu större nästa läsår, säger Stefan Nyström.
Projektet genomförs med stöd från Friluftsrådet och är ett samarbete med bland annat sportfiskebranschen.
Deltagande skolor och fiskeklubbar
Se hela listan på www.sportfiskarna.se/klassdraget/orter2008.asp
Aktiviteterna genomförs under hela läsåret men i första hand i september och maj.
Finska Finn Yachts AB lanserade sin nya Finn Flyer 36 i mitten av augusti. Därefter gjordes första provseglingen i skärgården utanför Helsingfors. Besättningen bestod av bland andra Finn Yachts ägare, Hans och Johanna Johansson, konstruktören Kamu Stråhlmann, Lars Sjöman som ansvarat för koncept, lösningar och kravspec, samt före detta nordiska mästaren i DN, Tom Sjöman.
Finn Flyer 36 Club båten som provseglades var utrustad med teakdäck och cruisingutrustning. Masten och bommen var i kolfiberutförande från Nordic Mast med vanter och förstag i rod. Båten vägdes innan provseglingen till 5 130 kg.
Med vinden från 90 grader sann vinkel och 4 m/s sann hastighet uppmätte besättningen 7,5 knops fart. Kryssvinklarna var 40 grader sann vinkel med en båtfart på 6,5 knop.
Tekniska data:
Längd 11 m, bredd 3,40 m, Djup CR 2,05 m Club 2,2 m
Deplacement Club 4,7 ton , CR 5 ton
Segelyta: Stor 45,5 m2, 106% Fock 35,6 m2, Spinnaker 105 m2
Motor: VolvoPenta D1-30 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.
Länk: www.sjomanyachting.se
Kommentarer
den är inte på riktigt den är fejk hur KAN man då tälja när den är så bred det är omöjligt!
det finns äver en för kontorsnissarna, en häftapparat med kniv eller tvärtom
Den är garanterat äkta. Jag har hållt i den. Den går däremot inte att använda utan är för utställningar eller samlare.