nyhetstest

En motorbåt, Askeladden Z8, som stals natten till den 16 juni 2008 från Rågårsvik i Lysekil, återfanns inom ett dygn tack vare att ägaren monterat in ett redKnows GPS-larm.

En Askeladden Z8 daycruiser värd 1,6 Mkr som stals natten till måndag 16/6 i Lysekil återfanns på eftermiddagen idag efter ägaren kunnat följa båtens färd söder ut under förmiddagen och larmat polisen.

Båten var försedd med ett redKnows söksystem så att ägaren blev larmad om stölden och kunde följa båtens färdväg och meddela polisen aktuell position. När den stulna båten närmade sig Helsingborg gick Kustbevakningen ut för att borda, varvid tjuvarna satte full fart mot Helsingör, där de körde upp båten på land och springande försvann
från platsen.

Axtech AB som säljer redKnows, berättar att de följde hela dramat live under förmiddagen och såg att tjuvarna gått in i Grundsund för att tanka. De ringde då marinan som läste av numret på det kreditkort tjuvarna använde och detta vidarebefordrades till Polisen.Om inte även kortet var stulet finns alltså visst hopp om att kunna gripa tjuvarna.

Axtech är en etablerad leverantör av GPS-larm och söksystem med en marknadsledande position på marinsidan i Sverige och distributörer i ett flertal länder. Axtech, som bedriver egen utveckling, producerar och säljer söksystem med GPS under egna varumärket redKnows.

Länk: www.axtech.se

Hansestaden Bremen firar jämnt jubileum med stor hansafest och Koggen-Sail i augusti.

Den 3 augusti har Bremen varit hansestad 650 år. Med anledning av Bremens inte helt frivilliga inträde i den betydande sammanslutningen av handelsstäder den 3 augusti 1358, hit hörde exempelvis också Bremen, Visby och Köpenhamn, kommer det att erbjudas ett omfattande fest- och evenemangsprogram i den nordtyska metropolen. I centrum av festligheterna står besöket av fyra hansakoggar, en koggparad och en koggfest i Vegesacks hamn i Bremen.

Fredagen den 22 augusti reser fyra hansakoggar, bland dem också ”Roland von Bremen” från Bremerhaven till Vegesack. När fartygen har anlänt börjar koggfesten i Vegesack som håller på fram till söndag kväll, här erbjuds ett hanseatisk underhållande folkfestprogram med konserter, teater på fartygen, mycket roligt för barn och familjer plus ett rikligt kulinariskt utbud. Helgens höjdpunkt är den unika koggparaden. På lördagen den 23 augusti lämnar koggarna hamnen i Vegesack och börjar ackompanjerade av andra fartyg färden till Bremen och vändbassängen i oceanhamnen. På den här resan är gäster hjärtligt välkomna på fartygen. Cyklister kan följa koggarna från stranden längs med dammvallarna.

Bremens konsthögskola erbjuder hanseatisk kultur att lyssna på. Med titeln ”Mare-Balticum – gammal musik från Östersjöområdet” äger fyra konserter rum den 15 till 17 augusti i kulturkyrkan St. Stephani med ensemblen Villancico från Stockholm (musik från Gotland), den polska ensemblen Harmonia Sacra från Krakau (musik från manuskript från Danzig), ensemblen Weser-Renaissance (musik från 1500-talet) och Barock Consort från Bremen (klanger från Stralsund och Königsberg).

Nordtyska Bremen ligger ungefär två biltimmar från den tyska gränsen. Det går att flyga direkt från Stockholm till Bremen med lågprisbolaget Ryanair. Den 29 oktober öppnar Ryanair dessutom en ny rutt mellan Göteborg och Bremen.

Mer information om evenemangen, övernattningsmöjligheter och Bremen generellt finns hos Bremer Touristik-Zentrale, service-telefon 0049-421-3080010 eller på internet på www.bremen-tourism.de.

I sommar erbjuder Stiftelsen Håll Sverige Rent tillsammans med Lidingö stad fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Ett rent skrov är viktigt för att minska bränsleförbrukningen. För att förhindra påväxt på båtbottnar används idag i stor utsträckning båtbottenfärger som är skadliga för den marina miljön. Med borsttvätten i Käppalahamnen på Lidingö vill Håll Sverige Rent och Lidingö stad visa fritidsbåtägare att det finns alternativa metoder till skadliga båtbottenfärger.

Östersjöns kust och speciellt Stockholms skärgård är områden med intensiv småbåtstrafik. Många båtbottenfärger, som används på båtskrov för att förhindra påväxt av bl.a. havstulpaner och alger, läcker tungmetaller. Höga halter av koppar och TBT har upptäckts i sediment från småbåtshamnar, ämnen som har varit förbjudna i båtbottenfärger på ostkusten i flera år. Eftersom båtarna ofta befinner sig i grunda och skyddade vikar, även kallade havets barnkammare, kan dessa åsamka stor skada på djurlivet.

– Att tvätta båtbotten istället för att måla är inte bara bra för miljön; båtägaren sparar tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla. Allt fler av dagens båtägare har inte heller möjlighet eller intresse att lägga någon längre tid på underhåll av sina båtar, säger Jessica Ångström, projektledare, Håll Sverige Rent.

Lidingö stad är en skärgårdskommun med många båtägare och båtklubbar. Satsningen med borsttvätten i Käppalahamnen är ett led i deras hälsoarbete.

– Genom att erbjuda båtägarna ett lättillgängligt alternativ till att måla båtbotten minskar belastningen på naturen. Dessutom sjunker bränsleförbrukningen, vilket också är en vinst för såväl miljön som för plånboken och hälsan eftersom båtägaren slipper utsätta sig för hälsofarligt damm och färgångor, säger Anne Gilbert, administrativ chef på kultur- och fritidsförvaltningen i Lidingö stad.

Borsttvätten i Käppalahamnen öppnar den 15 juli. En tvätt kostar 100 kronor. I borsttvätten borstas båtbotten ren från alger och havstulpaner utan att skada skrovet. Tvätten tar ca 15 minuter och proceduren upprepas tre gånger under säsongen eller när man känner att skrovets yta är angripen. Håll Sverige Rent erbjuder i år en sms-tjänst där man kan få meddelande till sin mobiltelefon eller e-postadress när det är dags att tvätta båten. Anmälan görs på Håll Sverige Rents webbplats www.giftfrimiljo.nu/sms.www.giftfrimiljo.nu finns även en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.

Länk: www.hsr.se

Bilden: Käppalahamnen Lidingö. Foto: Lidingö stad.

En ny undersökning som Synovate* låtit genomföra på uppdrag av Folksam visar att en kvarts miljon barn saknar försäkringsskydd utanför skolan. En stor andel av de tillfrågade har uppgett att de är osäkra eller inte vet vilket försäkringsskydd deras barn har, vilket gör att antalet barn som är oförsäkrade på sin fritid kan vara 400 000. Bara drygt hälften av föräldrarna anser sig ha tillräcklig kunskap om vad som gäller för barnens försärkingsskydd.

Undersökningsföretaget Synovate har på uppdrag av Folksam frågat 1 000 föräldrar med hemmavarande barn under 18 år hur deras barn är försäkrade. Var femte av de tillfrågade uppger att deras barn saknade sjukförsäkring och var sjunde att barnen saknade olycksfallsförsäkring. Ändå är det bara var tjugonde som känner sig otrygga med sina barns försäkringsskydd.

– Siffrorna visar att föräldrarna tror att barnen har ett bättre skydd än de faktiskt har. Vi har gjort en särskild granskning som visar att 48 kommuner begränsar sina olycksfallsförsäkringar för skolbarn till enbart skoltid. Det betyder att barnen kan vara oförsäkrade när de nu har börjat sitt sommarlov, säger Anders Olson, ansvarig för Central Affär på Folksam.

Folksams granskning av kommunerna visar att det förekommer stora variationer i skolbarnens försäkringsskydd. I 40 kommuner omfattas inte friskoleeleverna av försäkringen. Endast i 34 kommuner ingår ersättning vid sjukdom och ersättningsnivåerna vid medicinsk invaliditet varierar mellan 410 000 kronor till 1,6 miljoner kronor

I undersökningen från Synovate framkommer att bara drygt hälften av föräldrarna anser sig ha tillräcklig kunskap om barnens försäkringsskydd, totalt sett. För LO-medlemmar och föräldrar födda utanför Norden är sifforna än lägre.

Av undersökningens öppna svar framgår att en del barn är oförsäkrade på grund av att de nekats teckna försäkring på grund av försäkringens villkor, exempelvis för att barnet varit för tidigt fött. Samtidigt känner majoriteteten inte till att det går att teckna barnförsäkringar utan särskild hälsoprövning.

Ytterligare skäl till att många barn är oförsäkrade är vad föräldrarna betecknar som ”slarv”, ”att det är för dyrt” samt ”att det inte händer nåt så ofta”. Folksam ser också en annan delförklaring: Att många helt enkelt tror att skydd för sjuk- och olycksfall redan ingår i hemförsäkringen.

– 96 procent av alla hushåll i Sverige omfattas av en hemförsäkring. Folk i allmänhet uppfattar nog att den ger hela familjen en bred trygghetsbas att stå på. Även om den gör det, så leder tanken ”allt ingår” alldeles fel. Tyvärr missuppfattar många att den även täcker barnens olyckor och sjukdomar, säger Anders Olsson.

Det svenska miljöteknikföretaget Ekomarine Ballast Water Treatment Systems har utvecklat en banbrytande metod för att rena vatten från ballasttankar för handelssjöfarten. Djur, växter och bakterier som kan spridas mellan haven är ett av de största hoten mot havsmiljön, enligt FN. Ekomarines metod kan vara både billigare och kräva mindre energi än konkurrerande tekniker.

Tekniken från Ekomarine BWTS baseras på biologisk syreförbrukning och går ut på att få bakterier som redan finns i vattnet att förbruka det syre som många organismer behöver för att överleva. I ett andra steg renas vattnet med ultraviolett ljus från de bakterier som klarar sig utan syre.

– Spridning av organismer från ballasttankar är ett av de allvarligaste hoten mot världshavens och kusternas miljö, enligt FN-myndigheten IMO, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Eftersom vår teknik har visat sig mycket effektiv tror vi att den kan bli mycket viktig för handelssjöfarten.

Idén bakom Ekomarine BWTS, att utnyttja bakteriers syreupptagningsförmåga, liknar den lösning som Ekomarine använder i sin giftfria båtbottenfärg, Neptune Formula, som lanserades i Sverige i våras. En tillsats av bland annat protein fungerar som näring för just den typ av bakterier som gör slut på syret för övriga organismer som kan ha kommit in i ballasttanken med vattnet.

Processen är patentansökt i Sverige och utomlands. Nästa steg är att begära att systemet godkänns av FN:s internationella sjöfartsmyndighet, IMO.

IMO:s ballastkonvention kräver att nybyggda fartyg från och med 2009 ska ha system för att rena ballastvatten. Från och med 2018 krävs att även äldre fartyg ska rena ballastvattnet, så världsmarknaden för reningssystemen väntas bli mycket stor.

Ekomarine Ballast Water Treatment Systems är ett dotterbolag till det svenska företaget Ekomarine AB, som grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön samt system för rening av ballastvatten hos handelssjöfarten. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA.

Länk: www.ekomarine.se

Räddningsverket har publicerat en rad nya och tydliga råd till lagen om skydd mot olyckor. Allmänt råd från december -07 kompletterar brandskyddsregler från april 06.

Svenska enhetliga råd för gäst och fritidshamnar. De områden som behandlas är bland annat:

SRVFS 2007:5 2007:5, Allmänt råd om utrustning för vattenlivräddning

SRVFS 2006:3 2006:3 Allmänt råd om brandskydd…
”släckutrustning bör om möjligt placeras tillsammans med annan utrustning för livräddning…”

Svenska Livräddningssällskapet SLS och Blå Flagg ger vidare underlag för de hamnar som följer LSO-lagens krav att vidta åtgärder för att minska risk för drunkningsolyckor.

Länk: www.shoresafety.com

Volvo Lastvagnar har invigt sin första klimatneutrala återförsäljaranläggning. Det skedde i Verona i Italien. Med hjälp av solceller på anläggningens tak ska mer energi produceras än vad som krävs för att värma upp kontor och verkstad.

”När vi nu satsade på att bygga en helt ny anläggning ville vi få med miljötänkandet från grunden”, säger Volvo Lastvagnars Italienchef, Marco Lazzoni. ”Och vad kan vara renare än solenergi?”

Grön el

Solenergin som produceras vid Volvo Truck Center i Verona, kommer att levereras till det lokala elnätet. På så sätt får man avsättning också för el som man själv inte behöver. I gengäld kommer återförsäljaren att uteslutande köpa grön el från sol-, vind- eller vattenkraft. Uppvärmningen av anläggningen kommer att ske med fossil metangas. Men det elöverskott som solcellspanelerna genererar kompenserar mer än väl för de koldioxidutsläpp som förbränningen av metangasen ger upphov till.

Klimatneutral verksamhet

”Inom Volvo Lastvagnar arbetar vi intensivt för att en allt större del av verksamheten ska bli klimatneutral. Med den nya anläggningen, tar vi klimatarbetet ända ut i återförsäljarledet, säger Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar.
Volvo Lastvagnars ambition är att fler återförsäljare ska följa Veronas exempel. Alla kommer sannolikt inte att satsa på just solceller för att bli klimatneutrala, men det finns fler vägar att gå.
”Energieffektivisering och en större andel energi från alternativa energikällor är grunden för vårt arbete. Vilka åtgärder som sedan är lämpliga att genomföra avgörs av de lokala förutsättningarna.”

Under de senaste åren har Volvo Lastvagnar genomfört en rad åtgärder som bidrar till att minska miljöpåverkan från verksamhet och produkter. Till exempel blev företagets största produktionsanläggning i belgiska Gent världens första klimatneutrala fordonsfabrik 2007. Samma år demonstrerade Volvo Lastvagnar sju lastbilar för olika förnyelsebara bränslen. Och i våras överlämnades världens första tunga hybridsopbilar till kunder för fältprov.

”Det här visar att även en aktör inom den tunga industrin kan minska sin klimatpåverkan i betydande utsträckning – både från produkter och anläggningar. Vi har dessutom fler fabriker som snart blir klimatneutrala”, säger Lars Mårtensson.

Fler än någonsin åker med Stockholm Sightseeing, hittills i år har antalet passagerare ökat med hela 20 procent. Nu startar även säsongen för turerna Kungsholmen runt, God morgon Stockholm och Hop-on hop-off. – Jätteuppgången beror dels på att det kommer så mycket turister från kontinenten till Stockholm, vilka det känns kul att vi lyckas fånga upp. Dessutom åker allt fler svenskar och inte minst stockholmare med oss, säger Carina Elgendahl, produktchef på Stockholm Sightseeing.

Sommaren är här och turister från när och fjärran formligen väller in till Stockholm. Allt fler av dem väljer också att åka med Stockholm sightseeing och båtarna går fullsatta. Under årets första kvartal ökade antalet passagerare som åkte med Stockholm Sightseeing med över 20 procent gentemot mot året innan.

Sedan i april har Stockholm Sightseeings turer Under Stockholms broar, Djurgården runt och Nybrofärjan körts. Den gångna helgen var det dessutom säsongspremiär för Kungsholmen runt, God morgon Stockholm och Hop-on hop off-sightseeing. Och även nu var intresset stort.

– Det är en skön bekräftelse att vårt breda turprogram med allt från historielektioner till snabba turer i skärgården tilltalar så många målgrupper, säger Carina Elgendahl.

Skärgårdsracing från den 23 juni

Under Kungsholmen runt får passagerarna en genomgång i Stockholms historia och byggnader via en inspelad guidning av Herman Lindqvist.

På turen God morgon Stockholm tas passagerarna med att se från vattnet hur Stockholm vaknar. Rutten går via Stockholms äldsta delar, Gamla stan, via de nyaste, Hammarby sjöstad, och ut till Fjäderholmarna.

Hop-on hop-off är turen som låter passagerarna se Stockholms finaste sevärdheter och kliva av vid de bryggor man själv önskar. Biljetten räcker 24 timmar och i den ingår även gratis entré till Gröna Lund, och rabatter på inträdet till Kungliga slottet och Aquaria vattenmuseum.

Den 23 juni börjar även Skärgårdsracet köras, där passagerarna tas med på en fartfylld sightseeingtur bland Stockholms öar och skär i den futuristiska båten Speedo I.

Länk: www.stockholmsightseeing.com

Miljöbåten Earthrace behövde bara 90 minuter för att fylla på bränslet och komma ut på havet igen efter sitt stopp i Indien. Därmed ligger båten fortfarande före den tid som krävs för att hon ska slå sitt efterlängtade rekord runt jorden.

Earthrace är världens snabbaste miljöbåt som kör jorden runt med hjälp av en rad sponsorer, däribland svenska Trelleborg som står för motorfästena. Båten gjorde sitt indiska ”depåstopp” i Cochin.

Båten ligger 2 331 Nm före tidsplanen när hon kör vidare genom Indiska Oceanen på väg mot Oman med 18 351 Nm avklarade och bara 5 500 Nm till slutstationen.

Earthrace är en 24 m lång trimaran som körs på biodiesel. Hon är på jakt efter att slå ett världsrekord som sattes av den engelska båten British Cable and Wireless 1998.

Länk: www.earthrace.net

Höga Kusten, inkluderad i UNESCOs världsarvslista, samlar några av Sveriges mest spektakulära kustlinjer. Hursomhelst, ett stort antal av områdets bästa sevärdigheter kan sällan ses, eftersom de är svåra att nå från land. Största delen av kustremsan är vild och oexploaterad.

Kustremsan erbjuder ett flertal sätt att upptäcka naturen och havet.
Vår och sommar är den ideala tiden att besöka området: du kan inte föreställa dig ett mer passande ställe för att segla, se och lyssna!
Höga Kusten är ett skyddat område och som också inkluderar en nationalpark, 18 naturreservat, ett naturkonservat, 8 fågelskyddsområden m.fl. I allt detta tillåts du ta del av ett landskap med unika och inspirerande upplevelser av ovanlig skönhet.
En båt tillåter dig att upptäcka kusten från ett annat perspektiv och att kliva ut på en samling plaster och kustlinjer, mycket av det är underbart.

Med en bas vid strandkanten kan Höga Kusten, på exempelvis veckosluten, vara ett fantastiskt ställe för båtägare som föredrar en daglig tur i kontakt med naturens omgivningar. Om du vill uppleva kusten kan din båt ta dig i princip överallt.

Bryggorna i den privata gästhamnen, stränderna, den nya byggnaden som huserar de marina faciliteterna gör Docksta Havet till din naturliga bas när det gäller att enkelt, direkt och säkert kunna ta sig ut i hjärtat av Höga Kustens världsarv: för en lugnande båt- eller fisketur över ett veckoslut, eller som en första anhalt för exkursioner in ett av de vackraste områdena utefter den svenska kustlinjen.

Från Docksta Havet kan du lätt skifta mellan de olika rekreationsmöjligheterna i området: du kan vandra till toppen av Skuleberget eller besöka det nya Naturum Höga Kusten museet, cykla i Skuleskogens nationalpark eller promenera kring Ullångersfjärden eller Norrfjärden. Vi siktar på att förmedla Höga Kustens unika möjligheter till avslappning och återhämtning.

Du är också välkommen till utställningarna och eventen i Docksta Havet eller att bara ta det lugnt i Sailor’s Club House: att bara sitta ned i soffan med en kopp kaffe och hänge dig åt vattnets magiska attraktion, luta dig tillbaka och bara dröm er bort från vardagen.

Docksta Havet är beläget vid E4 och det är 100 meter från marinan till Docksta centrum där du kan hitta en mängd olika serviceinrättningar (mataffär, järnhandel, bank, bensinstation). Busshållplats (Docksta Marina) finns 50 meter från Docksta Havet och har anslutningar till de omgivande större städerna (inklusive Stockholm).

Länk: www.dockstahavet.se

Stena Line blir en av båtsponsorerna till den internationella seglingstävlingen Match Cup Sweden på Marstrand i början av juli. Under evenemanget sjösätter Stena Line sitt nya eventkoncept som rederiet utvecklat i samarbete med PS Communication och Miami. – Satsningen ligger i linje med vår verksamhet. Det är ett gyllene tillfälle att stärka vårt varumärke, säger Stena Lines marknadschef PeO Axelsson.

Under tävlingsveckan 30 juni – 6 juli möts världens bästa seglare i tuffa dueller framför ögonen på över 100 000 åskådare i vad som brukar kallas världens vackraste seglingsmiljö. Som båtsponsor innebär det bland annat att Stena Line kommer ha en brandad båt som seglas av varierande lag under tävlingsveckan. Utöver det sker ett flertal varumärkesstärkande aktiviteter för att positionera Stena Line som en viktig del av det västsvenska näringslivet. Exempelvis kommer rederiet att vara delaktigt såväl i Pro Am- som Celebrity-seglingar under veckan.

– Marstrand och Match Cup är symboler för den svenska sommaren med sol, vind och vatten, säger Peo Axelsson, marknadschef för linjen Göteborg-Tyskland. Det ger en direkt koppling till Stena Lines varumärke Making Good Time och med vår verksamhet känns det naturligt att sponsra en seglingstävling som är en så stor del av svensk västkustsommar.

Under Match Cup är det också premiär för Stena Lines nya eventkoncept som är framtaget av PS Communication i samarbete med Miami Guerilla Agency. Bland aktiviteterna under veckan märks bland annat videokaraoke, interaktiva Stena Line quiz, en cool loungeavdelning med Riva Bar och flera än så länge hemliga aktiviteter, signerade Miami.

– Vi har spänt bågen och höjer nu nivån på våra events. Vi vill överraska besökarna genom att erbjuda en rolig och trevlig interaktiv underhållning som är anpassad till den breda målgrupp som Stena Line har och som symboliserar en del av vad Stena Line erbjuder ombord. Att synas i samband med den här typen av event är också ett sätt att trigga försäljningen av resor inför hösten, säger PeO Axelsson.

92 procent av svenskarna vill ha någon form av båtkörkort. Var tredje vill ha körkort för alla typer av båt. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If.

Regeringen lade nyligen ett förslag på båtkörkort för vissa typer av båtar från 1 april 2011. Tre olika behörighetsnivåer föreslås. För båtar som är kortare än 10 meter och motorbåtar som går långsammare än 15 knop krävs inget körkort.

Nu visar en undersökning från If att mer än nio av tio svenskar är positiva till regeringens förslag, men hela var tredje vill gå ett steg längre och införa körkort för alla typer av båtar. En av fyra tycker att det ska vara körkort på alla motorbåtar och nära fyra av tio vill ha körkort för båtar som är längre än 5 meter.

– Det finns ett starkt folkligt stöd för regeringens förslag. Jag tror att många längtar efter den trygghet som man skulle känna om man kunde vara säker på att alla båtförare man möter ute i skärgården har den kunskap som behövs. Idag kan vem som helst ratta en tung och snabb båt, vilket kan vara förenat med livsfara om man inte har rätt kunskap, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Var sjunde svensk äger en båt. Det finns 1,3 miljoner fritidsbåtar i Sverige.

Fråga: borde det vara någon form av körkort på båtar?

Båtar större än 5 m 38 procent

Båtar snabbare än 15 knop 37 procent

Alla båtar 33 procent

Motorbåt 26 procent

Segelbåt 14 procent

Nej 6 procent

Vet inte 2 procent

(Frågan ställdes till 1000 personer via telefon. Mer än ett svarsalternativ möjligt)

Fakta om regeringerns förslag om båtkörkort:

Tre olika behörighetsbevis föreslås:

1: Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla båtar vars skrovs längd är minst 10 meter eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Åldersgräns 15 år. Undantag från kravet på behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla personer som fyllt 55 år vid lagens ikraftträdande, eller permanentboende på öar utan bro- och reguljär bilfärjeförbindelser.

2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst tolv meter och bredd minst fyra meter). Motsvarar dagens redan befintliga s.k. kustskepparexamen.

3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg för hög hastighet ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop. Åldersgräns 18 år.

Källa: Näringsdepartementet/SVT

Stockholm, den 16 juni, 2008. Den franska duon Eric Proust och Romain Motteau, Team Kalix, leder Archipelago Raid sedan första dagen. Men svenskarna Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule, ligger tätt inpå och allt står på spel med knappa tre dagar kvar till målgång. På tävlingens fjärde dag är deltagarna tillbaka i Ålands skärgård och seglar i fina förhållanden i vindar runt 5-7 meter/sekund.

I den tidiga starten från Nagu kl. 05.00 imorse, började det svenska laget Team Thule (Martin Strandberg/Johan Örtendahl), att paddla rakt föröver medan de andra teamen kryssade fram i motvinden. Lagets fysiskt vågade manöver betalade för sig och de vann den sjunde etappen! Team Thule är för närvarande tvåa på den totala rankingen och kämpar hårt för att hinna ifatt den franske ledaren.

America’s Cup-seglaren Martin Strandberg på Team Thule kommenterade deras framgång imorse: “Vi tog ett bra beslut att paddla vid starten istället för att sätta upp krysseglet. Tack vare paddlingen fick vi ett litet försprång trots att flera lag låg tätt bakom under hela sträckan. Efter fjärde kontrollpunkten tog vi ett rätt taktiskt beslut och vann tillslut hela etappen. Flera andra lag valde en annan väg men fick vända då en kabel blockerade passagen för masterna! Vi är trötta nu men mycket motiverade, vi måste hålla jämna steg med fransmännen [Team Kalix]!”

Flera lag har fått problem med sin GPS, på grund av fukt och väta. De får förlita sig till gammal hederlig kartnavigering, vilket kräver mer av de trötta seglarna.

Spänningen stiger i fältet. Deltagarna vill göra bra ifrån sig och hamna högt upp på resultattablån och dagens andra delsträcka inleddes med fullt tryck. Tre båtar kapsejsade över startlinjen i de starka vindbyarna. Team Blue Oceans, NCC, och First Hotels var lite för ivriga över startlinjen och gick runt. Men de var alla snabbt tillbaks men med mycket förbrukad kraft ombord. Den åttonde delsträckan tar deltagarna till Rödhamn, Åland, där Ålands Segelsällskap välkomnar dem sent ikväll.

Igår var en lång och fysiskt tröttande dag med stark vind. Flera seglare påstod att det var den tuffaste dagen de upplevt i Archipelago Raid (tidigare tävlingar inkluderat). Ryan Crawford, Team Blue Oceans, kommenterade: “Om vi är så här trötta dag tre hur blir det då dag sex!”

Den snabba seglingen igår innebar en del skadegörelse; RSBC-Huysman, rev sitt storsegel och fick hoppa över flera kontrollpunkter under den sjätte etappen och ta sig direkt till slutdestinationen Nagu. HH-Marin mastade av efter att ha gått på grund och fick bogseras till Nagu. Båda båtarna lyckades reparera sina skador och är tillbaka i tävlingen. Tyvärr gick det inte lika bra för Fredrik Ekman och Gustav Tempelman på Sundsvalls Bygg. De gick hårt på grund och kunde inte reparera båten. Duon från Värmdö hade seglat ett fantastiskt bra race och var tvåa på den totala resultattablån fram till den ödesdigra smällen. Besvikelsen är enorm.

Imorgon, tisdag, börjar den långa resan “hem”, tillbaka till Stockholms skärgård. Dagen avslutas i Sandhamn. Onsdagen den 18 juni går båtarna i mål utanför Djurgården under eftermiddagen.

Ställning de 12 första båtarna efter sju delsträckor (dag 4)

1. Team Kalix, Eric Proust & Romain Motteau – Fra
2. Team Thule, Martin Strandberg & Johan Örtendahl – Swe
3. X-Leisure, William Sunnucks & Simon Farren – UK
4. Team BLUE Oceans, Conrad Humphreys & Ryan Crawford – UK
5. RBSC Huysman, Patrick Demesmaeker & Michel Proot – Bel
6. Team Garmin, John Bäck & Gustav Morin – Swe
7. One Design Center, Martin Hållsten & Malcom Hanes – Swe
8. SWE 558, Ola Person & Tomas Westergren – Swe
9. BT, Ellen MacArthur & Greg Homann – UK/Aus
10. Dare 2, Vincent Andre & Alessandro Vercio – Belg/Ital
11. N-Group, Matti Nieminen & Mikko Nieminen – Fin
12. HH-Marin, Thomas Ekefalk & Carl Johan Söder – Swe

Länk: www.archipelagoraid.com

Stockholm, den 14 juni, 2008. Tidigt imorse korsade deltagarna i Archipelago Raid Ålands Hav för att sedan navigera sig fram i Ålands skärgård. Redan under den andra dagen av denna sex dagar tuffa tävling är seglarna kalla, blöta och trötta men i gott mod i det vackra åländska landskapet.

Efter ett par timmars sömn lämnade de små båtarna Lidö i Stockholms Skärgård kl. 03.30 för att bege sig ut mot Ålands Hav. I de svaga sydostliga vindarna fick deltagarna utföra några stora krysslag över havet för att nå Rödhamn på Åland.

Det varma vädret från maj månad är tyvärr över. Det är kallt och fuktigt och över Ålands hav var vattnet inte varmare än 13 grader. Väl framme på Åland var många lag trötta, blöta och kalla. I den svaga vinden och det öppna havet har båtarna hållit sig intakt men en båt har dessvärre fått avbryta tävlingen. Thommy Sundström och Markus Lagerqvist på “Klinger” hade en tuff dag igår när de bröt spinnakerbommen och fortsatte att segla samtidigt som de försökte reparera bommen. De arbetade med bommen sent in på natten när de andra deltagarna hann få en stunds sömn. Vid starten i morse insåg de att reparationen inte var tillförlitlig och övergången till Åland inte skulle vara tillräckligt säker. Besvikna fick de avbryta.

En knapp handful ledarbåtar börjar ta form. Den starka internationella mixen av fyra lag med Fredrik Ekman och Gustav Tempelman, Sundsvalls Bygg (Swe), Eric Proust och Romain Motteau, Team Kalix (Fra), William Sunnucks och Simon Farren, X-Leisure (UK) och Patrick Demesmaeker och Michel Proot, RBCSB Huysman (Bel), är konsekvent bland de första båtarna att anlända till kontrollpunkterna. Efter tre seglade delsträckor leder fransmännen på Team Kalix tävlingen med några poäng före svenskarna på Sundsvalls Bygg.

Ronny Haals och Jonathan Barck, Team Åbit, är det enda laget från Åland. De lokala seglarna är glada att segla i hemmavatten idag. “Vi är det första åländska teamet någonsin i Archipelago Raid. Jag har deltagit två gånger förut men det är första gången vi är ett fullständigt lag från Åland. Tävlingen är vild och för oss är det mer ett test i år men vi vill komma tillbaka nästa år med mer träning och förberedelse för att försvara den åländska flaggan”, sa Ronny Haals.

De små katamaranerna är på väg nordost mot Lappo i den nordöstra delen av Ålands skärgård. De kommer att passera ett flertal kontrollpunkter på vägen och väl framme kommer de ha avverkat cirka 80-100 sjömil under dagen. Eftersom skärgården är full av små öar och skär finns många val att göra och eftermiddagen kommer att kräva goda taktiska beslut hos seglarna. Tidigt imorgon bitti beger sig deltagarna även längre österut mot Nagu i den finska skärgården.

Ställning de 12 första båtarna efter tre delsträckor (dag 2)
1. Team Kalix, Eric Proust & Romain Motteau – Fra
2. Sundvalls Bygg, Fredrik Ekman & Gustav Tempelman – Swe
3. X-Leisure, William Sunnucks & Simon Farren – UK
4. RBSC Huysman, Patrick Demesmaeker & Michel Proot – Bel
5. Team Thule, Martin Strandberg & Johan Örtendahl – Swe
6. Team Garmin, John Bäck & Gustav Morin – Swe
7. Team BLUE Oceans, Conrad Humphreys & Ryan Crawford – UK
8. SWE 558, Ola Person & Tomas Westergren – Swe
9. One Design Center, Martin Hållsten & Malcom Hanes – Swe
10. BT, Ellen MacArthur & Greg Homann – UK/Aus
11. N-Group, Matti Nieminen & Mikko Nieminen – Fin
12. HH-Marin, Thomas Ekefalk & Carl Johan Söder – Swe

Länk: www.archipelagoraid.com

Den svenske seglaren Björn Hansen och hans Alandia Sailing Team har gått vidare till kvartsfinal i VM-deltävlingen i Matchracing i Korea, årets tredje och den sista innan World Match Racing Tour kommer till Sverige och Match Cup Sweden. Hansens team möter dansken Jesper Radich i kvartsfinal.

13 juni: I dagens seglingar besegrade Björn Hansen Magnus Holmberg och världsstjärnan Peter Gilmour, som båda nu överraskande är ute ur årets tredje deltävling i World Match Racing Tour, samt japanen Wataru Sakamoto. Varken Holmberg eller Gilmour lyckades ta några segrar i den andra omgången.

I de tre övriga matcherna idag, inför 100 000 åskådare, förlorade Björn mot Ian Williams, Torvar Mirsky och Paolo Cian.

– Det var väldigt jämt och förhållandena ganska svåra med lätta och vridande vindar. Vi seglade generellt bra, men tappade lite energi på eftermiddagen, vilket gjorde att vi förlorade två av matcherna väldigt knappt, med dumma små misstag, matcher som annars var oerhört jämna, förklarar Björn Hansen.

– Kvartsfinalplatsen betyder att vi får fler VM-poäng på Touren, men nu är siktet inställt på att segla bättre i kvartsfinalen, säger Björn Hansen, men motståndet är oerhört tufft på alla åtta båtar. Dagsformen kommer att avgöra, menar Björn vars femmannabesättning laddade inför kvartsfinalen på lördag morgon med att spela squash och pingis.
Mathieu Richard vann grundomgången och Björn Hansen blev sjua.

I kvartsfinalen tidigt på lördagsmorgonen får Björn och Alandia Sailing Team möta dansken Jesper Radich som har seglat oerhört vasst i grundomgången med vinstsiffrorna 8-3.

– Vi får hoppas att det blir en upprepning av Match Cup Sweden förra året, för då vann vi kvartsfinalen mot Radich, avslutar Björn Hansen.

Alandia Sailing Team är en svensk-finsk satsning på världsmästerskapet i Matchracing, World Match Racing Tour. I Alandia Sailing Team ingår Björn Hansen, Sverige, med besättning och Staffan Lindberg, Finland, med besättning. Teamet stöds av Alandia Båtförsäkringar, LG Electronics, Gill och Consilia.

Länk: www.alandiasailingteam.com

Stockholm, den 15 juni, 2008. Den tredje dagen av Archipelago Raid bjuder på kraftfull segling i 10 meter/sekund. Det går fort och de små båtarna uppnår farter runt 20 knop i den finländska skärgården.

Efter att ha försökt sova under skydd av regent på ön Lappo (Åland), startade deltagarna den tredje dagen av Archipelago Raid klockan fem imorse, två timmar efter planerad start på grund av utebliven vind. När båtarna äntligen drog iväg blåste det över sju meter/sekund och de små Formula 18-katamaranerna seglade iväg i full fart under spinnaker mot de sex kontrollpunkterna på den femte delsträckan.

Det belgiska laget med Patrick Demesmaeker och Michel Proot på RBSC Huysman har dominerat fältet idag och vann den dagens första delsträcka till Fårö i Finlands skärgård. De var tätt följda av den ledande klungan med svenskarna Fredrik Ekman och Gustav Tempelman på Sundsvalls Bygg (tvåa totalt), Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule samt fransmännen Eric Proust och Romain Matteau, Team Kalix, som leder totalt.

Vinden har ökat till 10 meter/sekund och båtarna har imponerande båtfart. Solen har hittat fram. Inga andra båtar eller människor syns till och det är små obebodda öar så långt ögat når. Det är oerhört vackert och trots den fysiska utmaningen är stämningen på topp. I de höga farterna måste deltagarna vara särskilt uppmärksamma för gömda grynnor. Uppemot 80 procent av båtarna har under morgonen redan mer eller mindre gått på grund. Centerborden har fått sig sina törnar.

Archipelago Raid är fysiskt krävande och på den tredje dagen tar det ut sin rätt på besättningarna. Vid de kontrollpunkter som är placerade vid en strand måste seglarna hoppa ur sina båtar, springa upp till kontrollanten och sedan springa tillbaka till båten. Till och med de starkaste seglarna verkar ha svårt att komma in i båten igen…

Igår var väderbilden annorlunda. Lagen hade en tuff dag i Ålands skärgård med svag vind och regn. De sista lagen gick i mål två och en halv timme efter ledarna till nattstoppet på Lappo, eftersom vinden dog och de fick paddla en lång sträcka.

Under dagen kommer deltagarna att avklara den långa sträckan 100 sjömil till sista anhalten på Nagu i den finländska skärgården. Imorgon styr båtarna tillbaka mot Rödhamn i Ålands skärgård.

Ställning de 12 första båtarna efter fem delsträckor (dag 3)
1. Team Kalix, Eric Proust & Romain Motteau – Fra
2. Sundvalls Bygg, Fredrik Ekman & Gustav Tempelman – Swe
3. RBSC Huysman, Patrick Demesmaeker & Michel Proot – Bel
4. Team Thule, Martin Strandberg & Johan Örtendahl – Swe
5. X-Leisure, William Sunnucks & Simon Farren – UK
6. Team Garmin, John Bäck & Gustav Morin – Swe
7. Team BLUE Oceans, Conrad Humphreys & Ryan Crawford – UK
8. SWE 558, Ola Person & Tomas Westergren – Swe
9. One Design Center, Martin Hållsten & Malcom Hanes – Swe
10. HH-Marin, Thomas Ekefalk & Carl Johan Söder – Swe
11. N-Group, Matti Nieminen & Mikko Nieminen – Fin
12. BT, Ellen MacArthur & Greg Homann – UK/Aus

Länk: www.archipelagoraid.com

Fredagen 6 juni gav sig briggen Tre kronor ut på jungfrufärd och miljöturné i Östersjön, och med på seglatsen är Ekomarine med sin giftfria bottenfärg Neptune formula. Bland annat angörs Mariehamn, Helsingfors, Tallinn, Riga, Visby, Borgholm, Västervik, Kalmar och Karlskrona under färden.

– Vi tycker det är väldigt viktigt att sjöfarten och båtlivet utvecklas i miljövänlig riktning. Det här är ett naturligt steg att hjälpa till i utvecklingen av bättre färger, säger Olof Cerne, miljöchef på Tre kronor.

– Briggens miljöturné är viktig för att belysa att båtliv och miljövänlighet inte är någon motsättning, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Vi får visa att Neptune Formula är ett giftfritt alternativ som är långsiktigt hållbart för havsmiljön runt hela Östersjön.

Briggen Tre kronor kommer att testa Neptune Formula på speciella testplattor under året. Neptune Formula lanserades i våras och har redan sålts till tusentals båtägare på den svenska östkusten. I april tecknades dessutom återförsäljaravtal med finska Aquastore.

Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och utomlands, och den bygger på en naturlig bakteriefilm som skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet, vilket avskräcker bland annat havstulpaner.

Länk: www.briggentrekronor.se

Första veckan i juli förvandlas Marstrand till en kokande kittel med världens bästa seglare, artister, semestrande familjer och gräddan av näringslivet. Match Cup Sweden har blivit Sveriges största internationella seglingsevenemang och Marstrand en av de hetaste sommarorterna. – Vi ser en kraftig ökning av intresset för Match Cup Sweden, tolv av världens bästa seglare kommer, kända artister uppträder hela veckan, vi räknar med en publik på över 100 000. Kopplingen mellan affärsnytta och sport är tydlig för våra sponsorer, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot, som arrangerar VM-deltävlingen i sportsligt samarbete med GKSS.

Match Cup Sweden fick förra året VM-status som en av de nio deltävlingarna i VM-serien World Match Racing Tour. Samtidigt gick event managementföretaget Brandspot in i ett långsiktigt avtal som kommersiellt ansvariga för arrangemanget, i sportsligt samarbete med GKSS.

Tolv av världens manliga elitseglare och åtta ur damernas världstopp bjuder på Matchracing i verklig världsklass. Seglarlegenden och trefaldige World Match Racing Tour-mästaren Peter Gilmour från Australien får sällskap av, inte bara svenska toppnamnen Björn Hansen, Magnus Holmberg och Mattias Holmberg, Mattias Rahm och de ledande namnen på Världstouren, utan även av överraskningen i årets säsongsöppning, fransmannen Damien Iehl, som tog hem kvaltävlingen GKSS Spring Cup och därmed vann den sista åtråvärda platsen i det stjärnspäckade startfältet.

Sponsorkvoten är fylld med fler företag än någonsin och sedan 2005 har Brandspot mer än fördubblat omsättningen, som för 2008 landar på omkring 20 Mkr. Tio företag namnger tävlingsbåtarna, AB Volvo, SEB, Duni, Castellum, Santa Maria, Pelle P, Stena Line samt Childhood Foundation som Officiell välgörenhetsorganisation. En båt är brandad med Onico och den tionde båten är ännu inte offentliggjord.

På ett tidigt stadium kontaktades regionala intressenter som Kungälv kommun, Göteborg&Co och Team Marstrand, som idag tillsammans med Västsvenska Turistrådet, Business Region Göteborg och Södra Bohuslän Turism är Organising partners. Den gemensamma målsättningen är att etablera Match Cup Sweden som sommarens mötesplats, en spännande och upplevelserik vistelse för familjer, ungdomar, seglare, kändisar och näringslivstoppar.
– Vi har fyllt första veckan i juli med några av Sveriges bästa artister, aktiviteter för alla, välgörenhetsgalor och auktioner – och givetvis VM-deltävlingen i Matchracing med rafflande seglingsdueller, berättar Jan Torstenson.

Evenemangsområdet är utökat med en kompletterande Event Arena för publika aktiviteter med fokus på familjer och “pröva på” aktiviteter. På Event Arena blir det också uppträdanden av kända svenska artister varje kväll. Några av artisterna är Rongedal, Amanda Jenssen och Calaisa.
Event Arena på Kungsplan, är öppen mellan kl. 11.30-19.30 varje dag. Här kan man lyssna på artister och elitseglare, pröva på bland annat Beachvolleyboll, Seglarskola till förmån för Childhood, åka Ribbåt, spela Nintendo Wii och Guitar Hero och besöka sponsorernas utställningar och aktiviteter.
Marstrand har också blivit den nya mötespunkten för Sveriges ledande företag och deras kunder. Närmare 6 500 företagsgäster har bjudits in till Match Cup Sweden och de olika arenor som sponsorerna kan utnyttja, bland annat en Business Lounge med första parkettplats till tävlingsarenan. Där sköter den kände krögaren Mats Nordström och hans Wasa Allé i Göteborg catering med västkustinspiration.

Under Match Cup Sweden-veckan pågår också ett företagsseminarium på högsta näringslivsnivå, Corporate Event Marketing Forum, med talare som bl a Jacob Wallenberg och Leif Johansson premiäråret 2007 och över 250 deltagare. Seminariet fortsätter i år med nya aktuella ämnen inom Event Marketing.

Mediebevakningen ökar. TV8 sänder företagsseminariet Corporate Event Marketing Forum och Studio Virtanen sänder även i år från Marstrand, onsdag till och med lördag. Men även SVT och internationella Sail.tv, liksom svensk och internationell press bevakar numera evenemanget.

– Målet är att kunna etablera oss som ett av de verkligt stora internationella evenemangen i Sverige, tillsammans med aktiva och starka företag som sponsorer, avslutar Jan Torstenson.

Preem, Sveaskog och Södra går in som delägare i bolaget SunPine AB. Det möjliggör en stor satsning i Sverige på produktion av talldiesel, ett förnyelsebart fordonsbränsle baserat på tallolja som kan ersätta fossila bränslen. Sunpine investerar 250 miljoner kronor i en första anläggning i Piteå som tas i drift under sista kvartalet 2009. Sverige blir därmed först i världen med att producera grön diesel från skogsråvara i industriell skala.

Preem, Sveaskog och Södra har tecknat avtal om att förvärva ca 60 procent av aktierna i bolaget SunPine AB. Investeringen sker genom en nyemission i SunPine. Drygt 40 procent av aktierna i SunPine innehas av Kiram AB, i sin tur ägt av entreprenören Lars Stigsson som också har grundat verksamheten.

Satsningen innebär att marknaden inom två år kommer att erbjudas en diesel med förnyelsebar råvara som väsentligt minskar utsläppen av fossil koldioxid. Sverige blir därmed först i världen med att producera förnybar diesel från skogsråvara i industriell skala. Potentialen är stor och flera produktionsanläggningar kan komma att etableras både i Sverige och utomlands.

SunPine kommer att producera en råtalldiesel med ursprung från råtallolja, som är en biprodukt från skogsindustrins massaprocess. Råtalldieseln planeras att upparbetas i ett andra processteg till ett högkvalitativt dieselbränsle som passar alla dieselmotorer. Det nya dieselbränslet räknas till andra generationens biodrivmedel. All råvara kommer från skogen och processen konkurrerar därför inte med livsmedelsproduktion.

Produktionen av råtalldiesel kommer att ske i en ny anläggning i Piteå hamn. Anläggningen i Piteå beräknas vara i drift under sista kvartalet 2009 och kommer att kunna producera upp till 100 000 kubikmeter råtalldiesel per år. Omräknat till fordonsdiesel motsvarar det bränslebehovet för 100 000 dieselfordon som kör i genomsnitt drygt 1 000 mil per år.

Investeringen i Piteåanläggningen uppgår till ca 250 miljoner kronor. SunPine har tecknat råvaruavtal med Södra och ytterligare ett antal skogsindustriföretag om köp av tallolja för produktionen i Piteå. Råtalldieseln kommer att användas som förnybar råvara vid biodieseltillverkning på Preems raffinaderi i Göteborg.

Vid produktion av råtalldiesel produceras även en tallbeckolja som biprodukt. Ur tallbeckoljan kan man utvinna värdefulla finkemikalier som användes inom livsmedel- och läkemedelsindustrin. Bland annat kan beta-sitosterol produceras, som används i kolesterolsänkande livsmedel och vid tillverkning av hormonbaserade läkemedel.

Efter 24 års uppehåll är Round Britain, ett av världens längsta och tuffaste uthållighetsrace för båtar, tillbaka. Tävlingen går längs en 1 424 Nm lång bana under tio dagar längs England, över Engelska Kanalen och genom Nordatlanten. Fiat Powertrain Technologies, som har maskiner från företaget Aifo (Ivecomotorer), är med bland utmanarna i Round Britain 2008 med båten Red FPT, en historisk båt som påminner om gamla tiders kända racerbåtar.

Den tekniska utrustningen ombord består av fyra stycken nya 600 hk turbodieslar N67 450 Evolution, de kraftigaste och lättaste i sin klass. Personerna som står bakom satsningen är Alfredo Altavilla, Fiat Powertrain Technologies styrelseordförande, och Fabio Buzzi, FB Design styrelseordförande och en ledande person inom italiensk motorbåtsracing med 48 hastighetsrekord och 52 VM-titlar.

Evolutionversionen av motorn är en sexcylindrig turbodiesel på 6,7 liter som ger 600 hk och har ett helt elektroniskt styrsystem och common rail insprutning. Detta ska ge hög effekt i kombination med låg förbrukning och låga emissioner.

Tävlingen startar 21 juni.

RED FPT – TEKNISKA FAKTA
Båt:
Längd 14.45 m
Skrovlängd 12.65 m
Bredd 2.85 m
Bredd med vingar 4.16 m
Höjd 2.90 m
Vikt 8 200 kg
Drev 4 Trimax ytskärande drev
Backslag 4 FB Design backslag

Länk: www.fptpowertrain.com

Ostronakademien i Grebbestad inbjuder alla till Ostronets Dag i Grebbestad. Denna speciella högtidsdag hålls 6 september. På programmet står bland annat utdelning av ett stipendium.

Programmet.

11.00: Årsmöte med Ostronakademien och utdelning av Ostronakademiens stipendium på 10 000 kr !

13.00: Invigning av Ostronets Dag med kanonskott på bryggan. Ostronöppning, ostronförsäljning, forskarmedverkan, utställningar, ostronsafaris, båtturer champagneprovning, musik, lotterier mm.
Restaurangerna i samhället serverar ostron. Menyer kommer senare.

Ostronakademien är en ideell förening som har som syfte att främja intresset för och öka kunskapen om det svenska ostronet Ostrea edulis.

OSTRONETS DAG inleder den nya ostronsäsongen som varar ända fram till april.

Länk: www.ostronakademien.se

Nu introduceras en helt ny unik väska som är vattentät till 10 meters djup och har en låsningsmekanism som gör att den inte kan öppna sig av misstag i vattnet.

CooLockväskan är lösningen för att skydda värdesaker som mobiltelefon och kamera från vatten, fukt och sand. Väskan kommer med en reglerbar halssnodd och har en färgad framsida med en transparent baksida så att man enkelt kan se innehållet. CooLock är nätt och enkel att använda – det går bra att svara på telefonsamtal utan att ta upp mobilen ur väskan.

Den finns i sex olika designade mönster- och färgvariationer.

Länk: www.anylock.se

Kommentarer

Anders 10:56:15 2008-06-13

Denna väska köpte jag för en tid sedan på Teknikmagasinet. Den är verkligen superbra. Har köpt en 2 stycken till till mina barn efter att jag testade den först. Super att skydda mobilen ifrån att tappas i "spat". Jag kan bara rekommendera coolock

Volvos miljöpris, som delas ut av en oberoende stiftelse, går 2008 till Buzz Holling, kanadensisk ekolog och forskare, vars teorier om hur ekosystemen klarar plötsliga förändringar fått ett mycket stort inflytande. I en tid när många oroar sig över klimatförändringar och oväntade naturkatastrofer påpekar Buzz Holling att det är viktigt att våra samhällen ökar sin förmåga till anpassning och flexibilitet för att vi ska fortsätta att kunna nyttja naturens sätt att producera. För kriser, säger han, är en oundviklig del av naturens sätt att fungera.

Buzz Hollings teorier har påverkat forskare världen över och gett upphov till nya kunskaper om hur naturresurser ska förvaltas och hur både mänskliga samhällen och naturen klarar kriser.

Buzz Holling är kanske mest känd som upphovsman till teorierna kring resiliens, vilket enkelt uttryckt innebär kapaciteten att klara av förändringar och samtidigt ha förmåga att utvecklas. Teorierna om resiliens innebär förmåga hos ett socialt eller ekologiskt system att klara av en chock, exempelvis i form av klimatförändring eller ekonomisk kris, och därefter förnya och återuppbygga sig själv.

En minskad förmåga till resiliens kan innebära förlust av värdefulla ekosystemtjänster och att systemen helt enkelt övergår i ett nytt stadium. De kan då få helt nya karaktärer, exempelvis när utfiskning eller andra förändringar gjort att en marin miljö totalt förändrats, eller ett avverkat skogsområde förvandlas till savann eller öken.

Buzz Hollings forskning och teorier har under senare år fått stor inverkan på forskningen inom hållbar utveckling. Detta eftersom det visat sig att förändringar inte bara sker gradvis, utan ofta genom turbulenta och snabba förlopp som innebär stor påfrestning på människans och naturens sätt att organisera och anpassa sig.

Juryn för Volvos miljöpris säger i sin prismotivering bland annat följande:

”Crawford (Buzz) Holling är en av vår tids mest kreativa och inflytelserika ekologer. Han integrerade tänkande har kastat nytt ljus över tillväxt, kollaps och återuppbyggnad av samverkande mänskliga och ekologiska system”.

Buzz Holling säger själv i en kommentar till prisjuryns beslut:

– Jag är överraskad och mycket hedrad. Efter att ha arbetat i många år för att förstå sambandet mellan människan och miljön är det fantastiskt att se vilket intresse det numera finns världen över för de här frågorna. Vi bevittnar just nu ett klassiskt exempel på en annalkande kris –klimatförändringen. Vår förmåga att klara den kommer givetvis att bero på hur vi kan minska utsläppen av växthusgaser, men minst lika viktigt är förmågan till anpassning och förståelse av hur ekosystemen påverkas och förändras.

Buzz Holling är Emeritus Eminent Professor in Ecological Sciences vid University of Florida, USA, men numera bosatt utanför Vancouver i Kanada. Han är grundare av Resilience Alliance, en sammanslutning av forskare i ett flertal länder och hans teorier ligger bakom bildandet av det nya Stockholm Resilience Centre vid Stockholms Universitet. Bland hans mest kända böcker finns Panarchy: Understanding Transformations in Human and Natural Systems från 2002.

Buzz Holling kommer till Sverige i början av november för att ta emot Volvo Environment Prize vid en prisceremoni Stockholm. Förutom diplom får vinnaren en prissumma om 1,5 mkr.

Volvos miljöpris – The Volvo Environment Prize – är ett årligt pris som går till personer som gjort framstående upptäckter eller uppfinningar av vetenskaplig, socio-ekonomisk eller teknisk betydelse inom miljöområdet. Priset delas ut av en oberoende stiftelse med en jury som består av internationellt erkända personer inom miljöområdet. Sedan priset delades ut första gången 1990 har det tilldelats 34 personer. Bland pristagarna ingår många kända namn, varav tre också fått Nobelpriset.

Länk: www.environment-prize.com

Den mobila bredbandsleverantören ice.net inleder ett samarbete med Eurocard Gotland Runt. Vid årets tävling får publiken i Sandhamn för första gången möjlighet att live följa kampen mellan båtarna ute på Östersjön.

Under årets Eurocard Gotland Runt kommer publiken i Sandhamn att för första gången live kunna följa tävlingen och aktiviteten ombord. Företagets mobila bredband möjliggör live-sändningar från ett antal båtar utmed hela tävlingsbanan, samt bloggande och chat med publiken. Sändningarna kommer även att läggas ut på Eurocard Gotland Runts officiella hemsida, så att tävlingen kan följas i resten av landet och internationellt.

– Vi är mycket glada över att ice.net förser oss med mobilt bredband under tävlingen. ice.net besitter de egenskaper som tävlingen kräver bland annat genom sin unika täckning i Stockholms skärgård, runt Gotland och till havs. För oss är detta samarbete ett led i att ytterligare stärka vår position som ett professionellt och publikvänligt arrangemang, säger Fredrik Feldreich, tävlingsledare för Eurocard Gotland Runt.

ice.net har Sveriges största Turbo 3G-täckning av mobilt bredband med 90 procent av Sveriges geografiska yta samt utmed hela den svenska kusten. Dessutom erbjuder företaget fri roaming inom Skandinavien.

– Vi är mycket glada över samarbetet . Vi kan erbjuda överlägsen täckning och prestanda längs hela den svenska kustremsan och vi uppfyller därmed de krav som detta internationella och tuffa sportevenemang kräver, säger Peter Simonsson, försäljningsdirektör för ice.net i Sverige.

Om ice.net
ice.net erbjuder mobiltelefoni och mobilt bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobiltelefoni och mobilt bredband med nationell täckning. ice.net är det gemensamma varumärket för Sverige, Norge och Danmark. Företagsnamnet Nordisk Mobiltelefon Sverige AB kvarstår och är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB.

Länk: www.ice.net

Länk: www.gotlandrunt.se

Dubai Victory Team har skrivit avtal om att bygga, marknadsföra och köra Class III båtar designade av svenska Ocke Mannerfelt Design med kontor i Viggbyholm. Victory Team, som grundades 1989 , är utan tvivel världens mest framgångsrika offshore racing team. Deras båtar har tävlat framgångsrikt i bland annat UIM Class I och Class II och vunnit elva VM-titlar med racebåtar byggda efter världens högsta standard.

I årets Round Britain Race finns en svensk båt med på startlinjen. Båten körs på egen köl från Nacka Strand 14 juni till starten i England.

Länk: www.dahlnaval.se

Den svenska båten är ritad av Ocke Mannerfelt. Närmast unikt i de här sammanhangen är att båten efter racet ska köras hem som vanligt.

Ocke har förutom den helsvenska båten ytterligare tre båtar som hans företag har ritat med i tävlingen:

En Pascoe rib i klass RB3

En B-28 i klass RB4

En Pascoe rib i klass RB4

Totalt är 8 procent av de 50 startande båtarna ritade av Ocke Mannerfelt Design.

Tävlingen startar den 21 juni.

Länk: www.ocke.se