nyhetstest

Lysekil: Svenska Jenny Axhede är en av världens just nu tio bästa matchracingseglare. Tillsammans med sin besättning har hon en lång rad framskjutna internationella placeringar, men väntar fortfarande på seger hemma i Sverige. Kommer den kanske i årets Lysekil Women’s Match den 29 juli – 2 augusti? – Vi siktar på det, skrattar Jenny, som förberett sig grundligt för uppgiften.

Om mindre än två veckor, den 29 juli – 2 augusti, är det återigen dags för världens största matchracingsegling för damer, Lysekil Women’s Match. Tolv av världens absolut främsta dammatchracers finns i startfältet. I fjol kom Jenny Axhede och hennes besättning till Lysekil som något av favoriter, efter seger veckan före i Portugal Match Cup. Men i Lysekil missade de precis semifinal och fick följa den rafflande avslutningen från åskådarberget. I år har de tränat intensivt under våren och gick obesegrade genom den inledande round-robin (alla möter alla) i tävlingen på Marstrand för ett par veckor sedan. I slutomgången lyckades de sämre och slutade till sist på fjärde plats:
– Vi har analyserat ordentligt vad det var som hände på Marstrand, för att det inte ska upprepas i Lysekil, säger Jenny utan att ge några detaljer.
– Men vi har använt oss av tips från vår tidigare mentala coach Johan Plate, avslöjar hon.

Lagom till Lysekil Women’s Match sammanstrålar Axhedes besättning efter flera veckors semester var och en på sitt håll:
– Det är svårt att komma åt matchracingbåtarna för träning under sommaren, så ledigheten är både påtvingad och lite frivillig. Men det är ju lika för alla, tycker Jenny.
Gänget ombord är – med ett undantag – detsamma som i fjol. Nina Bake skotar storseglet och sköter taktiken, Johanna Särnå trimmar förseglet och Annika Carlunger och Elin Åderman fixar jobbet på fördäck. Nykomlingen Suzanne Wallberg ska sköta tail och trim:
– Vi har inriktat oss en hel del på att samtrimma besättningsarbetet och låta Suzanne komma in. Hennes man Daniel, Martin Berntsson och Nils Bjerkås, som alla själva seglat mycket matchracing, har coachat oss så att vi kunnat spetsa till jobbet ombord ordentligt, tycker Jenny.

Årets tävlingssäsong har varit intensiv för Jenny Axhede & Co redan från premiären på senvintern. Sedan har de fortsatt att både träna och tävla ganska mycket under våren och försommaren. I grade 1-tävlingen i spanska Calpe seglade fem av tjejerna Tom 28, och fick riktigt bra matchträning trots att ett par dagar gick bort utan vind. Lika många ur teamet var i Malmö och seglade premiärtävlingen i den nya nordiska damtouren. Där öppnade de starkt, men halkade sedan längre ner i resultatlistan:
– Det viktiga även i Malmö var att vi fick matcha mot andra besättningar, påpekar Jenny, och tillägger att det inte blev något VM-deltagande i år.
– Nej, det gick så långt bort som på Nya Zeeland och redan i april, så vi fick inte ihop det praktiskt.
Lysekil Women’s Match har ju fått VM-status 2009 och Jenny Axhede hoppas kunna hålla ihop sitt gäng åtminstone fram till dess. Hon ser årets tävling som generalrepetition inför VM, och tycker att gänget har fina förutsättningar att lyckas väl:
– Absolut har vi det. Även om vi inte kommit åt båtarna så mycket för träning i sommar så var uppvärmningen på Marstrand värdefull. I kombination med alla vårens aktiviteter har det gett oss en mycket bra grund inför Lysekil Women’s Match!

Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti:
Claire Leroy, FRA, världsranking 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2
Katie Spithill, AUS, 3
Silke Hahlbrock, GER, 4
Elisabeth Baylis, USA, 5
Linda Rahm, SWE, 9
Jenny Axhede, SWE, 10
Sabrina Gurioli, ITA, 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 14
Lucy MacGregor, GBR, 22
Anna Kjellberg, SWE, 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, 61

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.
För mer information, se www.lysekilwomensmatch.se eller kontakta presschefen Joakim Hermansson på +46 70 840 59 21 eller e-mail media@sailnet.se. Projektledare Anna Holmdahl White nås på +46 73 068 42 92 och Jenny Axhede på +46 73 978 72 85. Högupplösta bilder finns för nedladdning från www.lysekilwomensmatch.se.

Hanse Yacht AG är idag ett av de största europeiska varven och stärker nu sina nordiska aktiviteter med ett nytt service- och försäljningscenter i Dragör, Danmark.

Scandinavian Yacht Center Dragör A/S är ett nyetablerat nordiskt service- och försäljningscenter i Dragör på Amager, Danmark, för de populära segelbåtarna Hanse och Moody samt för Fjord motorbåtar. Det nya företaget bildas tillsammans av Marineparken ApS i Fredericia, Bryggan i Väst AB i Marstrand, Dragör Bådverft ApS samt HanseYachts AG som också står bakom Moody och Fjord.

Scandinavian Yacht Center Dragör A/S skall erbjuda förstklassig service av Hanse, Moody och Fjord. Företaget ligger strategiskt placerat och passeras av båtar på väg från varvet i Tyskland till Sverige, Danmark och Norge. Det nya servicecentret kommer också erbjuda service till begagnade båtar och även erbjuda vinterförvaring.

Det nya företaget skall dessutom täcka södra Sverige och östra Danmark vad gäller försäljning av Hanse, Moody och Fjord. Inledningsvis kommer det att resas ett större utställningstält med visning av Hanse, Moody och Fjord – på lite längre sikt kommer det att byggas permanent utställningshall med tillhörande försäljningskontor och servicehallar.

Detta spännande samarbete mellan den svenska och den danska generalagenten för Hanse, Moody och Fjord samt med det väletablerade Dragör Bådvaerft ger nu ett stort gränslöst och unikt nordiskt servicenät för ägare av de tre nämnda båtfabrikaten. Samtidigt säkrar samarbetet snabbare leveranstider då nätverket samlat kommer att hantera flera hundra nya båtar per år.

Respektive generalagent i samarbetet vill framöver också erbjuda kvalificerad service på Hanse, Moody och Fjord. Geografiskt täcker nätverket ett stort nordiskt område med Marineparken GmbH i Flensburg, Marineparken ApS i Fredericia, Scandinavian Yacht Center Dragör A/S, Bryggan i Väst AB i Marstrand samt Bryggan i Väst AB i Stockholm.

För första gången får nu Vasamuseets besökare en uppfattning om den färgprakt Vasa utstrålade när hon for iväg på sin korta jungfrufärd 1628. Den modell i skala 1:10 av skeppet som funnits i museet sedan 1990 har nu bemålats och närmare 500 skulpturer har klätts i färger. – Efter djuplodande forskning vet man idag principerna för hur skulpturerna varit bemålade, vilket gör det möjligt att ge en trolig tolkning av hur Vasa såg ut när hon lämnade kaj, säger Agneta Wolfbrandt, projektledare för arbetet med Vasas bemålning.

Omfattande forskning
Konstvetaren och konservatorn, Peter Tångeberg, har under mer än tio års tid forskat om skeppets färger. Bland annat har han studerat nordeuropeisk kyrkokonst och dess bemålade träskulpturer samtida med Vasa för att få en så tydlig bild som möjligt av vilka färger och metaller som kan ha använts och hur man målade skulpturer vid den tid då Vasa byggdes. Över tusen prover har tagits, varav cirka 300 innehöll färgpigment. Ett trettiotal skulpturer och ornament har undersökts och ca 20 olika färgpigment har identifierats. Tack vare den mångåriga färgforskningen har man fått kunskap om hur Vasa såg ut 1628.

Allt har betydelse
Vasa är en enorm konstskatt och det är inte bara en fröjd för ögat. Alla skulpturer och detaljer har en betydelse och berättar om hur kung Gustav II Adolf ville att omvärlden skulle uppfatta Sverige och kungen själv. Det var ingen slump hur skulpturerna såg ut eller var placerade på skeppet, det fanns ett utarbetat ”program” för vilka symboler som skulle användas.

– Jag upptäcker hela tiden nya detaljer och små saker som bryter symmetrin och överraskar. Om man exempelvis tittar på en rad med romerska krigare så bär alla hjälmar eller hattar med plymer, men på en krigares huvud sitter istället en lagerkrans, säger Agneta Wolfbrandt.

Vasa pryds bland annat av lejon, delfiner, keruber, djävlar, romerska kejsare, sjöjungfrur, fruktknippen och akantusblad. Många skulpturer är naturtroget målade med förgyllda detaljer som till exempel hår, skägg, och bälten. Ibland är färgerna givna, i andra fall, som exempelvis kläder och rustningar, får man lita till principerna för hur rött och grönt, varma och kalla färgtoner växelverkar. Ingen färg får dominera i helheten, färgsättningen är som musik med en fast struktur och rytm som ibland överraskande bryts.

Agneta Wolfbrandt har tagit fram skisser som underlag för bemålningen tillsammans med Peter Tångeberg
Skulpturerna har snidats och målats av skulptören Ingvar Jörpeland.
Modellen har målats av Sjöhistoriska museets modellbyggare Stefan Bruhn och Jan Claeson.

Info: www.vasamuseet.se

Bilden:
Modellen av Vasa är i skala i:10. I bakgrunden skymtar originalet. Foto: Karolina Kristensson, SMM

I arbetet med att etablera Briggen Tre Kronor som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på handel, miljö och ungdomar, har vi ofta noterat att svenska ungdomar har låg kunskap om, och svagt intresse för sina grannländer runt Östersjön. Detta i motsats till att de ofta är beresta och väl förtrogna med andra länder såväl i Europa som på andra kontinenter.

För att undersöka detta vidare har den första etappen av en större undersökning av ungdomar i åldern 19 -30 år boende i Östersjöregionen genomförts, där det övergripande målet är att dokumentera dessa ungdomars framtidsfrågor. Projektet benämnt ”Baltic Sea Future” har initierats av Briggen Tre Kronor i samarbete med, och med ekonomiskt stöd från Sidas Östersjöenhet, som tidigare gjort en opinionsundersökning bland svenskar angående attityden till Östersjöregionen.

2 508 ungdomar i Sverige, Finland och Estland har besvarat 15 frågor om sina grannländer. Svaren visar att få ungdomar känner samhörighet med grannländerna eller väljer grannländerna som destinationer, dock med skillnader mellan länderna; bara 7 % av svenska ungdomar skulle föredra att flytta till ett land inom Östersjöregionen istället för utanför, medan 24 % av estniska ungdomar väljer Östersjöregionen. Av de nio Östersjöstaterna var Sverige och Tyskland de populäraste målen för finnar och ester, medan de baltiska länderna hamnade i intervallet 0 – 2 procent!

Av ett antal listade framtidsfrågor var miljö och energi de som ungdomarna ansåg hade högst prioritet, medan kultur och ”foreign affairs” kom sist.

” en mycket viktig undersökning – som kan ge underlag för fördjupade analyser, diskussioner och nya insikter om hur Östersjöregionen uppfattas av ungdomar” säger chefen för Sidas Östersjöenhet, Thomas Johansson, och fortsätter ” det handlar om att den här regionen ska uppfattas som globalt konkurrenskraftig vad gäller attraktionskraft, vilket innebär att vi måste få ungdomar att bo, studera, verka och trivas med varandra i regionen. Och självklart är då ungdomarnas egna tankar om hur Östersjöregionen uppfattas en viktig utgångspunkt”.

På Öppet Varv den 22-24 augusti 2008 visas bland annat den norska Hallberg-Rassy 62:an med byggnummer 21, ”Fair Lady” upp i vattnet. Totalt visas tre HR 62 på Öppet Varv; även byggnumren 22 och 23 visas under byggnation i bygghallarna.

Dessutom visas 48 stycken Hallberg-Rassybåtar upp i produktion, bland annat helt nya Hallberg-
Rassy 372.

I vattnet i Ellös visas åtta Hallberg-Rassymodeller mellan 31 och 62 fot upp, samt ytterligare 104 båtar mellan 31 och 62 fot från båttillverkare i nio olika länder.

På land ställer 90 relevanta tillbehörsutställare ut på varvets område. 25 000 besökare väntas till Öppet Varv hos Hallberg-Rassy, som är årets båtfest!
I år har det tillkommit inte mindre än två Hallberg-Rassy 62:or till Oslofjorden.

Länk: www.hallberg-rassy.com

30 augusti är det premiär för Hyundai Cup i Sandhamn – en tävling som ska bli årligt återkommande. Här tävlar landets bästa seglare på samma villkor som familjeseglarna. Genom att tillämpa jaktstart, där båtarna startar efter sitt LYS-tal, har alla båtarna möjlighet att bli först över mållinjen.

– Vi har valt jaktstart för att det ska vara roligt att segla och inte så dramatiskt. Genom att minst startar först och att man startar en och en slipper vi tajta situationer som kan skrämma bort familjeseglarna.

– Vi hoppas också på en mer samlad målgång så att folk inte fortfarande seglar på banan när resten sitter i bastun. Om alla seglar upp till sitt LYS-tal har man, åtminstone i teorin, möjlighet att kamma hem första priset som är en Hyundai i10 miljöbil, berättar Bertil Söderberg, initiativtagare och ägare till världens största enskrovs kappseglingsbåt 100-fotaren Hyundai som förstås också kommer att delta.

Fyller ett tomrum
Idén till Hyundai Cup föddes i tomrummet efter HSB Race, en lagtävling för företag som i 27 års tid lockat ett stort antal båtar till Sandhamn i månadsskiftet augusti-september.

– Det har varit en väldigt trevlig säsongsavslutning med ett 50-tal deltagande båtar. Nu hoppas vi naturligtvis att alla de som tidigare seglar i HSB Race fortsätter att komma och ha sin interna lagtävling – denna gång som en del i en betydligt större, officiell kappsegling arrangerad av KSSS, säger Bertil Söderberg.

Den 27 distansminuter långa banan startar vid Skanskobb och rundar Almagrundet via ett antal fasta märken ute till havs. Skulle det bli hårt väder lägger arrangörerna tävlingen inomskärs i stället på Kanholmsfjärden. Målgång sker inne i Sandhamn där en rad fina priser delas ut – förutom miljöbilen Hyundai i10, en Hyundai 46 tums LCD-TV samt ett Pelle Petterson seglarställ.

Efter målgång har Hyundai Cup hyrt hela poolområdet vid Seglarhotellet i Sandhamn som rymmer närmare 500 personer. Där serveras pyttipanna och öl till en kostnad av 175 kronor per person. Dessutom bjuds det på lättare underhållning.

Alla båtarna som deltar ligger utan hamnavgift i Sandhamn hela helgen den 29-31 augusti. Anmälan görs via KSSS hemsida www.ksss.se senast 15 augusti, med möjlighet till efteranmälning mot dubbel avgift fram till en vecka före start.

Förra gången båtar i IMS-klassen tävlade om europamästerskap i Marstrand var 2001. I sommarens EM den 3 – 9 augusti, seglar man efter en ny regel som ska vara mer rättvis.

Mätchefen Tommy Andersson berättar:

– IMS är den överordnade regeln. Under den finns ORC International, som EM kommer att segla under i år. Skillnaden är att man tittar mer på stabilitetsfaktorer, deplacement och segelyta nu. Tidigare har stabila och långkölade båtar varit gynnade, vilket alla har vetat om. Nu kommer det att bli mer rättvist.

Den nya eglen har börjat gälla i år. Sedan februari har man seglat efter ORCI-regeln i Medelhavet. I Sverige har vi också testkört ett antal båtar. I Finland har de gått igenom i stort sett hela sitt båtbestånd som har varit IMS-mätt.

Det bler en del annorlunda hantering när båtarna kommer och ska mätas inför starten till årets EM. Men Tommy Andersson är inte orolig.

– Jag ser inte detta som något stort problem. Flera av oss har arbetat med IMS ett antal år. Hälften av oss var med under EM 2001. Det krävs lite mer plats nu eftersom det finns en ytregel när det gäller segel. Lite fler uträkningar blir det och fler datorer behövs. Även förändringar när det gäller säkerhetsutrustning har skett. Lite nytt har plockats in där. Men vi kommer att få bra övning innan EM vid kommande havskappseglingar, försäkrar Tommy Andersson.

Finska Silver Boats lanserar en unik fritidsbåt. Den populära modellen Silver Hawk får i sommar sällskap av en kvinnligare designsyster. Båten, som tillverkas i en limited edition upplaga erbjuder båttjejerna alternativ till den allmänt rådande maskulina looken på fritidsbåtarna.

Hallonröda, limegröna, ljusblåa och chokladbruna falkar lyser på vitt botten i båtens alla sitsar och madrasser. Även fendertskydden har fått en helt ny image. Helheten kronas av skrovets ljusblå färgsättning.

”Kvinnor är en växande grupp bland båtfolket och med designbåten svarar vi på målgruppens behov. Vid köp av båt vet vi av erfarenhet att männen väljer storlek och motorstyrkan, kvinnorna påverkar i sin tur gällande material och båtens utseende, berättar Silver Boats VD Juhani Haapaniemi om utgångsläget för den nya båten.

Silver Hawk mönstret är designat av freelance grafiker Nora Fleming, som tidigare designat för bl.a. Marimekko. Hon hämtade inspiration från Silvers gamla Hawk -logotyp och från det finska Skärgårdshavet.

”Jag ville skapa något tidlöst, men ändå trendigt, färgglatt och levande. Den största utmaningen var att upprätthålla den visuella luftigheten och den stämning som hör båtlivet till. Därtill gällde det att hitta ett tyg som uppfyller båttygernas tekniska egenskaper”, summerar designern projektets gång.

Formgivningen på båtarna har utvecklats mycket under årens lopp, men tygen och mönstren har förblivit liknande. På detta område vill Silver Boats vara en föregångare.

”Vi vill erbjuda våra kunder något unikt och uppmärksamma speciellt kvinnligt båtfolk, i planeringen av detaljer och färgsättning”, säger VD Juhani Haapaniemi.

Länk: www.silverboats.fi

Qrooz 01 är först i Sverige med miljövänlig ekologisk charter. Qrooz 01 är vinnare av Dutch Designprize 2007 samt nyligen nominerad till German Design Awards 2009. Enligt ägaren skaden användas till modern båtcharter med fokus på miljöanpassad teknik och ekologiska råvaror. Qrooz 01 går på leveransresa från Rotterdam till Stockholm via Helsingborg & Göta kanal mellan den 11 Juli och den 15 Augusti 2008. Länk: www.qrooz.se Länk: www.qrooz.com

Björn Hansen tar klivet upp från fjärde till andra plats i VM-serien för Matchracing, World Match Racing Tour, efter kvartsfinalplatsen i Match Cup Sweden. – Det är oerhört hårt i toppen, och vi lyckades komma längst av de sex seglare som ligger i topp, menar Björn Hansen.

Han vann sensationellt Match Cup Sweden för ett år sedan, men i år blev Björn Hansen och besättningen utslagna i kvartsfinalen mot Mathieu Richard, Frankrike.
– Vi var besvikna för vi hade större förhoppningar än så, tyckte Björn efteråt, men kunde efter en senare analys konstatera att de sex främsta i VM-touren hade åkt ut före honom.
Idag presenterade World Match Racing Tour den nya ställningen i VM. Björn Hansen klättrade till andra plats och 40 poäng och ligger nu bara sju poäng efter ettan, världsmästaren Ian Williams, som åkte ur Marstrandstävlingen före kvartsfinalen. Mattias Rahm, som vann tävlingen hoppade upp till femte plats och 34 poäng, medan Mathieu Richard ligger på delad tredje plats med Sébastien Col, tre poäng efter Hansen.

– Vi har minskat avståndet till Williams och nu har vi minst fyra tävlingar, kanske fem, där vi kan plocka fler poäng. Så hoppet om VM-guldet finns fortfarande kvar, säger Hansen.
VM-serien består av nio deltävlingar, och seglarna blir inbjudna mot bakgrund av sina resultat i föregående tävlingar. Björn Hansen och hans besättning är klara för tävlingar i St Moritz, Bermuda, Portugal och finalen i Malaysia, Monsoon Cup.
– Vi väntar besked om vi får segla i Danmark 27-31 augusti, berättar Björn.

Tävlingsprogrammet är fullt närmaste månaden för Björn. Till helgen seglas SM i Matchracing i Norrköping där Hansen möter bland andra Johnnie Berntson, som var taktiker på Peter Gilmours båt i Match Cup Sweden. Därefter havskappseglingen X-World Cup, VM för X-båtar och Baltic Match Race i Helsingfors 15-17 augusti.
– Det är en förberedelse för VM-tävlingen i St Moritz, där vi seglar fyrmannabåtar, berättar Björn, som i höst också tävlar om EM i Moskva.

Han och besättningen har gjort sina grundliga analyser efter den snöpliga 3-0-förlusten i kvartsfinalen i Marstrand, och kommit fram till vad som behöver förbättras.
– Vi måste förbättra seglingen och taktiken på banan och hitta ett grundmönster som vi alltid kan falla tillbaka på. Nu tog vi ett par felaktiga beslut och efter det blev stämningen ängslig.
– Men vi är mycket bra i starter och i besättningsarbetet, så vi ska komma underfund med det här också, vi hoppas att vi har hittat vår svaghet, konstaterar Björn Hansen, som blev Årets seglare 2007 och nu jagar VM-guldet i Matchracing.

Ställningen i World Match Racing Tour 2008 efter fyra deltävlingar
1. Ian Williams (GBR) Team Pindar – 47 poäng
2. Bjorn Hansen (SWE) Alandia Sailing Team – 40 p
3. Sébastien Col (FRA) French Match Racing Team/K Challenge – 37 p
=3. Mathieu Richard (FRA), French Match Racing Team – 37 p
5. Mattias Rahm (SWE), Stena Bulk Racing Team – 34 p
6. Paolo Cian (ITA) Team Shosholoza – 33 p
=6. Torvar Mirsky (AUS), Mirsky Racing Team – 33 p
8. Magnus Holmberg (SWE), Victory Challenge – 27 p
9. Jes Gram Hansen (DEN) Trifork Racing Team – 26 p
10. Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team – 25 p

Arenasegling med VM-status, publikfest med underhållning och familjeaktiviteter, mötesplats för näringslivet. Kändissegling med Prinsessan Madeleine och Henke Lundqvist i samma båt. Så lyftes ett av årets mest framgångsrika sport- och företagsevenemang, Match Cup Sweden. Med rekord i startfält, omsättning, mediebevakning och publik är Match Cup Sweden i Marstrand på väg att etablera sig bland de stora internationella sportevenemangen i Sverige.

Matchracingtävlingen i Marstrand första veckan i juli har lockat världens bästa seglare i 14 år, men det var först förra året som ett nytt evenemangskoncept introducerades i och med att Brandspot tog över som arrangör i sportsligt samarbete med GKSS. Samtidigt fick kappseglingen status som deltävling i världsmästerskapet i Matchracing.

Evenemanget avslutades i söndags, svensken Mattias Rahm vann sin första seger i Match Cup Sweden och på världstouren och arrangören Brandspot/GKSS konstaterade att evenemanget hade varit en stor framgång med nytt publikrekord och en fördubblad omsättning sedan 2005, 20 miljoner kr.
– Vi är totalt sett mycket nöjda med arrangemanget i år, och det skadade inte med sol hela veckan heller, konstaterar Jan Torstenson, vd på Brandspot.

Match Cup Sweden hade i år stjärnglans från tolv manliga och åtta kvinnliga toppseglare, de flesta ur översta världstoppen. Men i år hade arrangören kryddat tillställningen med ett helt nytt Celebrity Race, en kändissegling där Prinsessan Madeleine, Henrik “Henke”Lundqvist, Glenn Hysén, seglarlegenden Pelle Petterson och en hel rad kändisar deltog i en mer lustfylld kappsegling tillsammans med stjärnskepparna inför publikhavet på klipporna.
– Kändisseglingen lyfte evenemanget på ett kul sätt. Publiciteten har varit omfattande, mer än 70 journalister, fotografer och TV/radio har bevakat evenemanget, säger Jan Torstenson.

Prinsessan Madeleine representerade Childhood Foundation, evenemangets officiella välgörenhetsorganisation, som hennes mor, Drottning Silvia, har grundat för att hjälpa utsatta barn och deras mödrar i världen. Prinsessan var också närvarande på det TV-sända näringslivsseminariet Corporate Event Marketing Forum, som arrangerades för andra gången inför 250 företagsrepresentanter som lyssnade på bland andra Leif Johanson, AB Volvo, Dan Sten Olsson, Stena, Mats Agurén, Childhood Foundation och Robert af Jochnick, Oriflame.

Prispengarna i Match Cup Sweden var totalt 200 000 dollar för herrarna och 50 000 dollar för damerna. Från seglarhåll kom positiva reaktioner om evenemanget.
– Det här har varit det bästa seglingsevenemanget i Marstrand någonsin, kanske det bästa jag upplevt på hela Världstouren. Funktionärerna från GKSS var fantastiska, Brandspot och sponsorer har gjort det till oerhört framgångsrikt evenemang. Jag är imponerad, sa Magnus Holmberg, som en gång grundade Marstrandstävlingen.
– Det har varit en oerhört lyckad vecka med högklassig segling, rekordpublik med drygt 140 000 åskådare, nöjda sponsorer, allt vi kan önska oss, avslutar Jan Torstenson.

Att gå på grund är det absolut mest pinsamma man kan råka ut för på båtsemestern. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Här presenteras listan över svenska båtägares mest pinsamma situationer på båtsemestern.

Svenskarna är ett båtälskande folk. Det finns över en miljon fritidsbåtar i Sverige och de blir bara fler för varje år som går. Men det är inte bara sol och salta bad förknippat med båtsemester. Här följer listan över de mest pinsamma situationerna på båtsemestern:

1. Gå på grund (28 procent)
2. Misslyckas när man ska lägga till (23 procent)
3. Ankarlinan hamnar i propellern (20 procent)
4. Bensinen tar slut (17 procent)
5. Familjegräl så att andra hör (13 procent)
6. Andra hör när man har sex (10 procent)

– Att klanta till det när man är ute på sjön händer nog de flesta båtägare någon gång. Då är det bra att ha en båtförsäkring som täcker skador om man exempelvis kör in i en brygga eller går på ett grund. Men det är också viktigt att ha en båtansvarsförsäkring, om olyckan är framme och du skulle skada någon annan person eller båt, säger Dan Falconer, båtexpert på If och själv ägare till en Flipper 630 HT.

Cruise Lines International Association (CLIA), världens största branschorganisation för kryssningsindustrin bekräftar idag på nytt branschens fortsatta miljöengagemang samt avancerade avloppshantering, för att bemöta det offentliga uttalande rörande internationella kryssnignsfartyg som trafikerar Östersjön.

I ett nytt uttalande säger Mats Abrahamsson, programchef för Världsnaturfondens internationella Östersjöprogram, “Det är ett ansvar som ligger på var och en som trafikerar Östersjön att ta hand om avfall på ett ansvarsfullt sätt.”

Terry Dale, vd för CLIA, säger:
“En ny studie utförd av den finska forskningsorganisationen VTT, rapporterar att kryssningsfartyg endast bidrar till en mycket liten del av de näringsämnen som släpps ut i havet, det vill säga mindre än 1 procent.”

“CLIAs medlemsföretag har sedan länge en stringent behandling för avloppsvatten. Vi har arbetat sedan ett decennium överensstämmande med praxis. Dessutom, sköter vi avfallshantering vid de hamnar i Östersjön där det är möjligt. Vidare har kryssningsföretag dessutom investerat hundratals miljoner dollar i avancerade reningssystem ombord på fartygen för att kunna behandla avloppsfall enligt den bästa standard som finns tillgänglig. ”

“Branschen är djupt engagerad i att skydda miljön och vi ser fram emot att arbeta tillsammans med WWF, hamnarna, sjöfartsindustrin, landbaserade faciliteter samt lokala regeringar för att bevara Östersjön för kommande generationer.”

Terry Dale noterar att CLIA sedan 2007 arbetar tätt tillsammans med WWF för att dela information och hitta lösningar till Östersjöregionens miljöutmaningar. Han har även kallat till samarbete från ett flertal land- och havsbaserade aktörer.

“En verklig effektiv insats skulle även inkludera jordbrukhantering, industrifaciliteter, kommunala reningsverk, utöver hamnar och sjöfartsindustrin,” säger Terry Dale.

Alla medlemmar av Cruise Lines International Association som trafikerar Östersjön – samt över hela världen – möter eller övergår utsläppsstandard för avlopp utfärdade av International Maritime Organization, enligt Terry Dale.

VTTs studie finns tillgänglig på: http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2007/T2370.pdf.

Från att tidigare ha varit ett fristående bolag har North Sails Sverige nu fusionerat med de övriga Northloften i Europa.

”Den nya organisationen gör att våra 27 segelmakare i Sverige får snabbare tillgång till North Sails samlade kunskap inom aerodynamik och produktutveckling. Vi blir nu ännu bättre på att hjälpa våra kunder få bästa valuta för sin segelinvestering”, säger Björn Österberg , VD för North Sails Sverige

”Vi har länge önskat en tätare knytning till North Sails i Sverige för att tillsammans bättre ta hand om den svenska marknaden och tillammans utveckla några av de nya marknaderna i de tidigare Östländerna” säger Lars Ive, VD för North Sails A/S.

North Sails Group är världens ledande segelmakeri med 53 % av världsmarknaden och kan som enda segelmakeri producera helgjutna segel med sin 3DL teknik. Tekniken ger segel med överlägsen formstabilitet och används idag i såväl Volvo Ocean Race och Americas Cup som av cruisingesglare och kappseglare på klubbnivå.

Briggen Tre Kronor blev efter mer än 10 års arbete helt färdigbyggd 5 juni 2008, och inledde sin 2 månader långa jungfruresa på nationaldagen. Briggen etableras nu som en ambassadör för Östersjöregionen med fokus på miljö, handel och ungdomar. Detta har manifesterats med stor framgång i de länder och städer vi hittills besökt Mariehamn, Helsingfors, Tallinn, Riga och Visby.

Pressrelease:

Bakom framgångarna med jungfruresan står en stor mängd volontärer samt en mindre grupp anställda. Yrkesbesättningen består av 5-6 man, i åldrarna 20-30 år, vilka samtliga har individuella avtal med bra villkor, vilket inkluderar pension och livförsäkring via FORA. Dessutom ingår fullt P & I försäkringsskydd via Alandia (nivå 20 miljoner Euro).

Vi har tidigare haft kollektivavtal med Skog- och Träfacket för våra skeppstimmermän. Under hela byggtiden har vi haft en kontinuerlig och positiv dialog med SEKO Sjöfolk och inför jungfruresan fi ck vi uppfattningen vi tills vidare kunde avvakta med att teckna kollektivavtal. I stället tecknades individuella avtal med var och en av de anställda.

En representant för SEKO Sjöfolk krävde i söndags av en anställd hos Briggen Tre Kronor AB, att han inom ett dygn skulle teckna ett kollektivavtal för de ombordanställda. Bolagets ledning har meddelat att vi gärna förhandlar med fackförbundet, men inte under semesterperioden då alla inte kan samlas. Vid nästkommande ledningsgruppsmöte i augusti kommer frågan att tas upp.

Länk: www.briggentrekronor.se

Försäljningen av självuppblåsande flytvästar har ökat markant de senaste fem åren. Dessa flytvästar är bekväma och ger användaren större rörlighet ute i båten. Det är dock viktigt att grundligt se över sin självuppblåsande flytväst varje år för att försäkra sig om att flytvästens säkerhet håller år efter år och att den blåser upp sig själv om du skulle ramla i vattnet.

Även om detta framgår på förpackningen och i själva flytvästen är det få svenskar som vet hur man ska kontrollera sin flytväst. Det är även få som verkligen vet hur dessa flytvästar fungerar rent tekniskt. Av säkerhetsskäl bör alla som använder en självuppblåsbar flytväst lära sig hur de fungerar och helst testa hur de beter sig i vattnet.

Som ledande tillverkare av flytvästar vill Helly Hansen uppmärksamma säkerheten på sjön och ger därför några tips på hur man kan försäkra sig om att flytvästen fungerar som den ska.

Karl-Einar V. Jensen på Helly Hansen förklarar hur flytvästarna är konstruerade och vad man ska tänka på när man kontrollerar sin flytväst.

– “Motorn” i en självuppblåsande flytväst från Helly Hansen är en koldioxidcylinder som släpper ut gasen inuti flytvästen när den hamnar i vattnet. Systemet som kontrollerar gasutsläppet baseras på en salttablett som reagerar när den kommer i kontakt med vatten, förklarar Karl-Einar Jensen.

– En kontroll av en självuppblåsbar flytväst bör innefatta en kontroll av flytelementet för att säkerställa att det inte läcker och att det är förpackat inuti västen utan att vara snurrad. Titta på salttabletten för att kontrollera att den inte är skadad. Koldioxidcylindern ska vara hel och fylld med gas. Kom ihåg att kontrollera att cylindern är tillbakasatt på rätt sätt och att den passar på plats. Det är förmodligen det vanligaste misstaget konsumenter gör, att inte kontrollera att cylindern sitter där den ska, fortsätter Karl-Einar.

Kom-ihåg-lista för kontroll av självuppblåsande flytvästar från Helly Hansen

– Kontrollera att flytvästen inte läcker genom att blåsa upp den med munnen och lämna den fylld över natten.
– Kontrollera att koldioxidcylindern inte är punkterad på toppen.
– Kontrollera att västen och patronen sitter tight ihop.
– Kontrollera att salttabletten är hel och att packningen inte är skadad.
– Byt ut salttabletten och koldioxidcylindern om de är skadade.
– Pressa ut all luft och packa in flytcentrumet tillbaka in i flytvästen. Se till att den inte är snurrad.
– Det kan vara en bra idé att testa flytvästen i vattnet för att se hur den fungerar. Exempelvis så kan det vara svårt att komma tillbaka upp
i båten via stegen om inte man inte lossar flytvästen lite först.
– Du kan köpa en ny gascylinder och salttablett hos din lokala Helly Hansen-återförsäljare.
– Flytvästen kan även skickas till Helly Hansen för säkerhetsservice.
– Kom ihåg att aldrig bära en jacka utanpå flytvästen.
– Uppblåsbara flytvästar ska inte användas av barn som inte kan simma.

Juli 2008. Det unga företaget The Yacht Week startades 2006 av kompisarna William Wenkel och Erik Biörklund. Företaget utmanar den lyxbetonade yachtingindustrin med den kaxiga ambitionen att göra segling till en folklig semestersport. Sommarens höjdpunkter blir kritikerrosade artisterna Kleerup och Adam Tensta. Mellan den 9-23 Augusti arrangerar The Yacht Week två veckors segling i Kroatiska skärgården. Då kommer ca 1000 personer från 10 Europeiska länder segla tillsammans på 100 yachts, vilket gör det till Skandinaviens största seglats i sitt slag. Seglingen varvas med planerade evenemang. Två av dessa är konserter med grammisvinnaren Adam Tensta och album aktuella Kleerup.

Adam Momodou Taal Eriksson, född 1983, är en av Sveriges hetaste hiphop-artister nu. Låten “My Cool” från 2007 har spelats frekvent på de stora radiokanalerna, liksom “They Wanna Know”. ”My Cool” kom med på MTV:s årliga topp-100 lista i slutet av 2007.

Adam Tensta har gjort sucée som förband till både Mando Diao och Rihanna, och nu senast öppnade han upp för Jay-Z på Globen i Stockholm. 2007 belönades Adam med en grammis för årets Dans/HipHop/Soul artist, samt nominerades till P3 Guld.

Vad som gör Adam Tensta unik inom svensk musik är att han mixar genren hip-hop med eurodance, electronica, house och pop. Debutskivan heter “It’s a Tensta Thing”. Andreas Kleerup har även han rönt stora framgångar på både svenska och internationella musikscenen, bland annat tillsammans med popdrottningar som Robyn, Titiyo och Marit Bergman. Låten “With every heartbeat” med Robyn har toppat Englandslistan. Kleerup är också medlem i gruppen Meatboys och har skrivit låten “Lay Me Down” till Cyndi Lauper.

”Vi är mycket glada över att se intresset öka för denna typ av reseupplevelse. I år är det dubbelt så många deltagare som i fjol, från de flesta europeiska länderna. Vi ser att Yachting är en efterfrågad produkt som har stor tillväxtpotential och nästa år siktar vi på att ytterligare dubblera antalet seglande.” säger William Wenkel.

Länk: www.theyachtweek.com

Under sommaren presenterar Panasonic sin Toughbook CF-U1, som är en extremt tålig UMPC (Ultra Mobile PC). Den mycket tåliga CF-U1 med en lång batteritid och den senaste Intel® Atom™-teknologin med Low Power-processor skiljer den sig mot de flesta andra portabla datorerna då CF-U1 är mycket lättare med sina 1060 gram och är utrustad med en 5,6 tum stor ljusstark pekskärm, som ger bra bild även i solsken. Eftersom den körs med de fullständiga versionerna av Windows® XP eller Windows Vista® har den mobile användaren realtidsåtkomst till information och program och kan på så sätt organisera sitt arbete effektivare, arbeta med uppdaterad information och därigenom fatta bättre beslut på fältet. Med alla dessa fördelar är CF-U1 ett verkligt alternativ till konventionella bärbara persondatorer.

Toughbook CF-U1 är optimalt utrustad för mobila applikationer. Datorn tål fall från upp till 120 cm under drift. Den är vatten- och dammtät (IP54), kan användas i temperaturer mellan -20 °C till +60 °C, är MIL-STD-810F certifierad. Med måtten 151 x 184 x 57 mm och en vikt på bara 1060 gram är denna UMPC en optimal lättviktare i kategorin ”ruggade” Notebooks.

Elektroniken i CF-U1 har optimerats för mobil användning. Den oslagbara kombinationen av en extremt strömsnål Intel-processor, Intel® Atom™ 1,33 GHZ, Solid State Disk (SSD) på 16 GB eller 32 GB och 1 GB RAM ger en kraftfull dator med utmärkta grafikprestanda, samtidigt som strömförbrukningen är mycket låg.

”Processorn Intel Atom ger höga beräkningshastigheter vid mycket låg strömförbrukning, är PC-kompatibel och rent generellt det bästa valet i kategorin små terminalapparater,” enligt Anand Chandrasekher, Intels Senior Vice President och verkställande direktör för Ultra Mobility Group. ”Med Low Power-teknologin från Intel och Panasonics mångåriga marknadsledarskap inom segmentet ”ruggade” datorer kan medarbetare som arbetar ute på fältet bli mer produktiva vilket bidrar till ett lågt Total Cost of Owenership (TCO).

Med en batteritid på ca: 9 timmar som gör det möjligt för en medarbetare att arbeta en hel dag ute på fältet utan att behöva ladda batterierna, skulle man dock behöva byta så kan det göras under drift (Hot Swap). Panasonic bevisar med denna UMPC att robusta och portabla datorer inte behöver vara stora och tunga.

Optimal kombination av kontorsarbete och fältarbete

Vid utvecklingen av UMPC har Panasonic lagt stor vikt vid att den skall tillfredsställa många olika kommunikationsbehov med hög kompatibilitet. Med sina trådlösa anslutningar, WLAN, Bluetooth och HSDPA (tillval) möjliggör Toughbook CF-U1 en optimal konnektivitet mellan medarbetare och företagets IT-infrastruktur. Till skillnad från många andra bärbara datorer och PDAer, som endast arbetar med PDA-centriska operativsystem med ett begränsat användargränssnitt, möjliggör Toughbook CF-U1 användningen av ett fullvärdigt operativsystem, som Windows® XP eller Windows Vista®. Det finns sålunda inget behov att synka företagsinterna system med Toghbook CF-U1, vilket sparar tid och kostnader för programutvecklingen och anpassningen till kundspecifika krav. Alla dessa funktioner ger större organisatorisk effektivitet, bättre informationsnoggrannhet och ökad möjlighet för externa medarbetare att fatta beslut på fältet.

Intel® Atom™-platttformen har integrerat WLAN , som stödjer IEEE 802.11 a/b/g/n.

CF-U1 erbjuder möjlighet till en integrerad HSPDA-modul (tillval) för uppkoppling till det mobila 3G-nätet där det inte finns möjlighet till någon WLAN-anslutning.

Funktioner, som anpassats till specifika kundönskemål och bättre användarvänlighet

Vare sig Toughbook CF-U1 används på kontoret eller på fältet erbjuder den många olika gränssnitt och tillbehör, som anpassar den till alla tänkbara kundönskemål vad gäller mobila och kontorsapplikationer. CF-U1 har möjlighet till integrerad GPS, streckkods-läsare 1D eller 2D, RFID-läsare, kamera 2- Megapixel och fingeravtrycksläsare. Därutöver kan användaren välja mellan ett numeriskt och ett alfanumeriskt tangentbord. CF-U1 kommer som standard med USB 2.0, Blåtand 2.0+EDR Class1, SD-slot och WLAN. I tillbehörssortimentet finns en Mini-Port Replicator med LAN, Serial (RS232) och Smartcard, Laddstation för 4 batterier samt en Dockningsstation med laddfunktion för 2 batterier, LAN, USB x 3, VGA, och Serial (RS232).

Tack vare sina ergonomiska produktfunktioner är CF-U1 mycket användarvänlig för mobil användning under längre tid. På sidorna har datorn en halkfri ytbehandling för tumgrepp, öglan avlastar handleden, den räfflade ytan förhindrar att händerna halkar på tangentbordet vid skrivning. Tangenterna är placerade diagonalt för att ge ett tillräckligt stort avstånd mellan tangenterna för att undvika skrivfel, även vid skrivning med handskar på händerna.
Den 5,6 tum stora LCD-pekskärmen är mycket användarvänlig. Datorn kan enkelt användas med en pekpenna eller det inbyggda tangentbordet. Bildskärmsinnehållet kan zoomas in och användaren kan flytta fönstrets innehåll uppåt och nedåt med de integrerade bläddringstangenterna.

Toughbook CF-U1 finns i handeln från och med juli 2008. Pris: från 1.820 Euro (exklusive moms).

Länk: http://www.toughbook.eu

Högsäsongen för Stockholms skärgård är här. Lagom till semesterperioden lanserar Skärgårdsstiftelsen nu sin nya internetsajt. Här kan besökarna enkelt hitta de öar som passar deras krav och önskemål bäst. – Förutom den användarvänliga sökfunktionen presenterar Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän här sina områden och tipsar om platser man inte får missa. Allt för att inspirera och förenkla för alla som vill ut i skärgården, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar 15 procent av all mark i Stockholms skärgård. Uppdraget är att ge alla möjlighet att få uppleva och njuta av Stockholms skärgård.

Som ett led i att göra skärgården mer lättillgänglig lanseras nu den nya och utvecklade sajten.

Här kan besökarna kryssa i alla de önskemål de har när det gäller service, boende, restauranger, gästhamn och så vidare. Dessutom om de åker med egen båt eller Waxholmsbåt. När valen är gjorda kommer alla de områden som matchar kraven upp och besökarna kan välja och vraka.

Varje område presenteras av Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän, som bor och arbetar ute bland öarna. De tipsar om naturhamnar, undangömda badvikar, sevärdheter och annat smått och gott.

– Det finns inga som är bättre lämpade att presentera sina områden än tillsynsmännen. De kan sina områden som sin egen ficka, säger Ulrika Palmblad, informationsansvarig på Skärgårdsstiftelsen.

För att ge den rätta känslan och inspirera till skärgårdsvistelser finns mängder av vackra bilder på sajten, tagna av de allra främsta skärgårdsfotograferna.

Foto: Christer Lundin.

Länk: www.skargardsstiftelsen.se

OpenPort, som lanseras under hösten 2008, är världens första globala höghastighetsinternet. Den erbjuder en dataanslutning som alltid är tillgänglig och upp till tre telefonlinjer som kan användas samtidigt. OpenPort levererar en bandbredd från 9,6 kpbs upp till 128 kbps och man betalar per överförd megabyte.

Med OpenPort ger sig Iridium in i branschen för marin datakommunikation med hög bandbredd. Installationskostnaden är 50-90% lägre än andra marina satellitkommunikationssystem och priset per megabyte beräknas bli minst 30% lägre än andra marina satellitkommunikationssystem.

Dess antenn är i storlek med en vanlig båtradar och kan snabbt och enkelt installeras eftersom den inte innehåller några lösa delar. Antennen behöver inte heller någon stabiliserande plattform och ansluts med en vanlig nätverkskabel.

Det som gör Iridium OpenPort unik är att få tillgång till en bra bandbredd och ändå ha världsomspännande täckning från pol till pol.

Länk: http://www.idgeurope.com/swedish/products/satcom/iridium.shtml

Båtsäsongen är här och det innebär att det är dags att plocka fram din gamla flytväst eller kanske är det läge att köpa en ny och mer bekväm? Det finns numera en uppsjö av modeller på marknaden. SIS, Swedish Standards Institute marknadsför en serie Europastandarder som riktar sig till flytvästtillverkare. Riktlinjerna i standarderna har gjort det lättare för konsumenterna att välja rätt flytvästmodell.

I standarderna ingår riktlinjer för vilken typ av uppgifter som ska finnas med på informationsetiketten i flytvästar. Det handlar om information om bärförmåga, användningsområde och storleksintervall på västen.

– Informationen på insidan av en flytväst är tack vare riktlinjerna lätt att ta till sig och utformad på ett sätt som gör det möjligt att jämföra olika västar. I grunden handlar det om att fråga sig själv om man är simkunnig om en olycka skulle inträffa. Är man det kan man välja mellan alla olika modeller – traditionell väst, upplåsbar räddningsväst eller flytplagg. Annars är det en traditionell orange räddningsväst eller en uppblåsbar flytväst som gäller, säger Per Frode, som år 1977 startade Baltic Safety Products. Idag är företaget Europas största flytvästtillverkare.

– Men det viktigaste är att västen är på och att den är tillräckligt bekväm för att användas under längre stunder. Det är till exempel viktigt att flytvästen inte bara är på i båten utan även till och från, eftersom de flesta olyckorna sker nära stranden, säger Per Frode.

I dag sker omfattande provningar vid utveckling och tillverkning av flytvästar. I Europa finns tio olika Europastandarder i serien Flytvästar SS-EN ISO 12402 som ställer krav på tillverkarna. Flytvästar som uppfyller standarderna blir automatiskt godkända att säljas i hela Europa.

Det finns tre modeller av flytväst att välja på:
Flytplagg 50N som i vardagligt tal kallas för seglar- eller fiskeväst, är en smidig väst som bara ska användas av vuxna personer som kan simma bra och som befinner sig nära land eller annan hjälp. Barn som väger under 25 kilo ska inte använda denna typ av väst.
Räddningsväst 100N ska användas av barn, vuxna personer som inte kan simma och den som efter ett fall i vattnet kan behöva vänta på hjälp i skyddat vatten. Den känns igen på den stora kragen som hjälper till att hålla användaren på rättvänd i vattnet. Västen ska vara gul, orange eller röd. Den ska även vara utrustad med reflexer och visselpipa.
Räddningsväst 150N är tänkt för dem som ställer höga krav på säkerhet. Västen har reflexer, visselpipa och en ögla, som håller att lyfta en människa med tunga blöta kläder. Den tillverkas ofta uppblåsbar för att kunna ge stor rörlighet trots stor flytkraft.

Tips för användning av flytväst:
• Om du har barn kan det vara bra att låta honom eller henne öva med flytvästen på i en bassäng.
• Kontrollera att flytvästen du köper är CE-märkt.
• När du köper en flytväst, tänk efter hur den ska användas och vem som ska ha den på sig. Det är viktigt att du köper en produkt som passar ändamålet.
• Om du köper en begagnad flytväst så bör du kontrollera sömmar, spännen, band och ytterhölje extra noga.
• En barnväst får inte vara för stor. Om barnet hamnar i vattnet kan underkroppen hamna för högt samtidigt som huvudet tippar bakåt.
• Barn som leker på bryggor eller stränder ska också använda en flytväst.

Efter två års förhandlingar är ett avtal klart mellan AB Göta kanalbolag och Banverket. Avtalet reglerar bland annat antalet broöppningar vid Göta kanal, när dubbelspår med ny järnvägsbro byggs genom Motala. Parterna har kommit överens om att järnvägsbron då öppnas 20 gånger per dygn under högsäsong, vilket väl motsvarar dagens öppningar.

Göta kanal fyllde 175 år i fjol och är i dag en av Sveriges mest välbesökta och kända turist-attraktioner. I Motala korsas dess väg av en öppningsbar järnvägsbro. I takt med att efter-frågan på miljövänliga järnvägstransporter har ökat har Banverket fått i uppdrag av regeringen att bygga dubbelspår på sträckan Hallsberg-Mjölby. Den nya dubbelspåriga bro som då byggs genom Motala har kapacitet för fler tåg.
Banverkets förslag har väckt lokal opinion. Man är orolig för att ökad tågtrafik kan äventyra kanalens långsiktiga överlevnad och påverka trafiken med fritidsbåtar negativt.
För att säkra både tåg- och båttrafiken har nu alltså Banverket och AB Göta kanalbolag skrivit under ett avtal.

– Det här är en viktig överenskommelse och det känns angeläget att båda parter är nöjda. Nu kan vi arbeta vidare för miljövänlig och säker gods- och persontrafik på sträckan, säger Daniel Öholm, distriktschef på Investeringsdivisionen, Banverket.

Avtalet innebär bland annat att Banverket garanterar att båttrafiken inte påverkas mer än ”av ringa betydelse” av den nya bron. Samma hänsyn gäller vid underhållsarbete. Järnvägsbron kommer att vara öppningsbar 15 april till 15 oktober, med högsäsong juni-augusti. Då är målsättningen att bron ska öppnas 20 gånger per dygn, kl 08.00-20.00 upp till 15 minuter vid varje tillfälle.

– Efter förutsättningarna som råder tycker vi att vi har fått till ett avtal där alla parter kan känna sig nöjda. Avtalet garanterar ett levande båtliv på kanalen även i fortsättningen, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag.

Arbetena med ett dubbelspår på sträckan Motala-Mjölby har inletts på den södra etappen, men sträckan genom centrala Motala är fortfarande på planerings- och beslutsstadiet.
Byggnationer kommer sannolikt inte att kunna starta förrän tidigast år 2009.

En majoritet av kryssningsfartygen som trafikerar Östersjön fortsätter att släppa ut sitt toa- och avloppsvatten orenat till Östersjön. Det visar en granskning utförd av Världsnaturfonden WWF som publiceras idag.

WWF uppmanade förra året en rad rederier, både färjor och kryssningsfartyg, som trafikerar Östersjön att frivilligt förbinda sig att stoppa alla utsläpp av avfallsvatten till havs – antingen genom att rena avfallsvattnet ombord eller lämna det till reningsanläggningar i hamn. Flera av de stora färjerederierna skrev på WWFs upprop. Men kryssningsfartygen vill i dagsläget inte göra några frivilliga åtaganden.

– Det är allvarligt att kryssningsfartygen inte tar hand om sina utsläpp på ett ansvarsfullt sätt, speciellt med tanke på att de är beroende av Östersjöns unika skönhet och rena miljö för att locka resenärer. Flera länder har redan förbjudit fritidsbåtar att släppa ut avfallsvatten och det är svårt att förstå att kryssningsfartyg och färjor inte tvingas hålla samma standard, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Många mindre kryssningsfartyg klagar över bristen på mottagningsanläggningar och att det är kostsamt att köpa utrustning för att rena ombord.

– Det finns inga bra ursäkter för att dumpa avloppsvattnet överbord. Vi är beredda att hjälpa till och ställa krav i hamnarna, säger Anita Mäkinen, chef för WWF Finlands marina program som ansvarar för granskningen.

– WWF välkomnar de rederier som visar gott ledarskap och ett tydligt engagemang för att skydda Östersjöns känsliga miljö. Även om mängden näringsämnen från utsläpp av avloppsvatten är liten i jämförelse med till exempel jordbrukets utsläpp, har det en lokal betydelse eftersom orenat vatten från fartyg ofta släpps ut i begränsade områden längs större sjöfartsleder, säger Lasse Gustavsson. Dessutom ökar varje nytt kilo trycket på ett redan förorenat hav.

Varje år gästas Östersjön av mellan 250 och 300 stora kryssningsfartyg. Dessa fartyg producerar ca 113 ton kväve och 38 ton fosfor som bidrar till övergödningen. En stor del släpps ut på internationellt vatten. Enligt internationella sjöfartsregler får fartyg släppa ut orenat avloppsvatten om de befinner sig minst 12 sjömil utanför kusten.

Läs mer på: www.panda.org/baltic

Sju bidrag deltog i tävlingen om att bli årets Göta kanal kaka som avgjordes i Sjötorp 7 juli.

Juryn och dess ordförande Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag hade ett tufftjobb i att provsmaka alla de sjusorterna. Juryn blev till sist eniga och vinnaren blev “slussvaktaren” som levererats av Ljungstedts Konditori i Mariestad.

– Kakan var mycket god, den hade en balanserad konsistens och en koppling till kanalen, säger Anders Donlau. Jag längtar redan till nästa år då 2009 års kanalkaka kommer att koras.

Länk: www.gotakanal.se

Båtsystem har kommit med en ny produkt i sin serie med LED-belysning, kallad LEDrail. Det är ett flexibelt system som ger båtägare nya möjligheter till såväl exteriör som interiör ljusdesign.

LEDrail, som är 100% vattentät, fungerar lika bra ute som inne i båten. LEDrail finns med flexibla och enkla fästanordningar där belysningen kan vinklas efter önskemål. På förtält och sprayhood monteras den med rörclips och på storbom med dubbelhäftande tejp eller kardborreband. Inne i båten kan du använda samtliga fästanordningar för att skapa en trevlig och funktionell belysning.

LEDrail finns i två utföranden:
500 mm, 30 LED, 12V/2W, Ca pris 315 kr (inkl moms)
1000 mm, 60 LED, 12V/4W. Ca pris 630 kr (inkl moms)

Båtsystem var en av de första att introducera LED på marknaden och är idag den mest kompletta leverantören.

Länk: www.batsystem.se