nyhetstest

Nu har RaceTV.se haft premiär. Webb-TV kanalen är en storsatsning inom svensk båtsport, där du som tittare kan följa allt från offshoresäsongen 2008. Intresset för svensk båtsport har blivit större och större och därmed även trycket på mediebevakning. Därför har företaget Östberg & Arrenius Filmproduktion tagit fram ett nytt koncept; RaceTV.

RaceTV kommer även att visa 2 deltävlingar från europamästerskapet i F2000 där båtarna kör i ca 100 knop. Dessa tävlingar körs i Ekenäs, Finland och i Drammen, Norge.

De kommer att bevaka varje offshorerace med upp till 8 kameror och ett antal hjälmkameror. För att ni som tittare ska få en riktig upplevelse använder de sig även av en lång kamerakran och en steadicam i en ribbåt vid ett flertal av racen. Roslagsloppet som körs från Waxholm till Öregrund bevakar de även ifrån en helikopter.

– Jag tror att svensk båtsport behöver ha ett ordentligt lyft när det gäller mediebevakning och tror att detta faller precis rätt på plats. Att se TV på webben är lätt, du behöver bara en dator med internetuppkoppling, säger RaceTVs produktionsledare Daniel Zackrisson.

www.racetv.se hittar du som tittare ett sammandrag från varje race, tillsammans med exklusiva intervjuer med förare och team, höjdpunkter från racen samt intressanta teamreportage. I deras webshop kan du också beställa hela racen tillsammans med extramaterial på DVD. På plats under alla offshorerace hittar du RaceTV:s tält, där du kan köpa eller förbeställa din egen kopia på DVD.

Tillsammans med deras samarbetspartner motorsportkanalen.se satsar de på att bli Sveriges största webb-TV kanal för motorsport. Motorsportkanalen.se kommer att visa program producerat av Östberg & Arrenius Filmproduktion.

– Vi ser fram emot detta samarbete och ser det som en naturlig del i vår breddning av motorsport. Vi vill bevaka och visa all slags motorsport på vår internetkanal och vi ser fram emot att jobba med RaceTV. Första programmet kommer vi sända redan denna vecka och det ska bli spännande att se vad RaceTV producerat, säger motorsportkanalens ägare Jimmy Lindberg.

RaceTV sponsras av ett flertal sponsorer, bland annat av SVERA, Svenska Racerbåtförbundet.

SVERA, Svenska Racerbåtförbundet, ansvarar för organisationen av racerbåtsporten i Sverige, detta omfattar utbildning, regelverk, samordning, internationella kontakter samt central administration. 
SVERA är sedan 1962 anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet som ett av 68 specialidrottförbund Till SVERA är ett 50-tal klubbar anslutna som bedriver sporten på fältet ordnar tävlingar m.m.

För tider och platser för alla offshore och F2000 tävlingar se Sveras hemsida.

Länk: www.svera.org

Lysekil: Regerande världsmästarinnan Claire Leroy har seglat överlägset genom nästan hela Lysekil Women’s Match, men i finalen mot titelförsvarande Linda Rahm räckte fransyskan inte riktigt till. Linda inledde med två raka segrar, Claire bröt tillbaka med två raka hon också, innan svenskan kunde säkra segern i den femte matchen: – Vi är bäst när det gäller, det är så gott, jublade Linda och berömde sin besättning för fenomenalt lagarbete ombord. – De tvingades flera gånger rädda upp mina dåliga starter, och jag tror aldrig vi har seglat så snabbt som idag, skrattar hon och får medhåll av Claire Leroy. – Vi vann alla starter och gjorde en bra comeback efter Lindas två första segrar, men det var svårt att hålla sig före när hon kom ångande bakifrån, konstaterar Claire.

Upplösningen av Lysekil Women’s Match utvecklades till en makalös thriller, som gång på gång tog andan ur publiken. Världsettan sedan 2005, dubbla världsmästarinnan, årets seglare i världen 2007 och andrapristagaren två gånger tidigare i Lysekil, fransyskan Claire Leroy, mot årets seglare i Sverige 2007 och försvarande mästaren i Lysekil Women’s Match, Linda Rahm. Fighten blev helt osannolik, och till och med en luttrad America’s Cup-seglare som Magnus Holmberg från Victory Challenge såg tagen ut på publikläktaren. En kort resumé:

Finalmatch 1: Claire startar fint, leder knappt hela vägen runt banan men passeras strax före mål av Linda, som vinner med en halv båtlängd.

Finalmatch 2: Linda döms till ett straff i starten, när båda båtarna befinner sig bara några meter från det fullsatta åskådarberget på Släggö. Linda startar sent, men äter in avståndet till Claire, hinner med att göra sin straffsväng och på den sista sträckan mot mål släpper Claire bevakningen tillräckligt mycket för att Linda precis ska kunna slinka förbi.

Finalmatch 3: Vinden har ökat och banan seglas tre varv. Oerhört tätt mellan båtarna, som flera gånger växlar i ledningen. Claire tilldelas ett straff men lyckas ta det vid den sista rundningen, utan att tappa Linda. Trots intensiva attacker från Linda kan Claire hålla svenskan bakom sig in i mål.

Finalmatch 4: Linda är mycket aggressiv i starten och tilldelas dubbla straff av domarna, så att hon måste göra en 270-graders straffsväng direkt. Hon startar långt efter Claire, men lyckas både ta in 25 sekunder, göra sin återstående straffsväng och ändå hålla kontakten med fransyskan. Efter en intensiv kamp båt mot båt på den sista sträckan mot mål, vinner Claire med bara några decimeter.

Finalmatch 5: Linda har en liten fördel i starten, men Claire är ändå före när de möts första gången. Vid rundningen får Claire inte upp spinnakern ordentligt, så Linda rinner iväg en bit. Hon kan sedan hålla fransyskan bakom sig ända in i mål. Segern i Lysekil Women’s Match går för andra gången i rad till Linda Rahm och hennes Team Stena Bulk.

– Det här lär hjälpa upp oss några snäpp på världsrankingen, säger Linda, genomblöt av både champagne och segerdopp.
Efter den första round-robin var hon bara ett inbördes möte mot klubbkamraten Anna Kjellberg från att åka ur tävlingen. I den andra omgången slutade hon på tre vunna och två förlorade matcher, och klarade knappt att ta sig till semifinal, där det sedan krävdes fem matcher för att besegra danskan Lotte Meldgaard-Pedersen. Men när det verkligen gällde så seglade Linda Rahm och hennes tjejer – Helena Barne, Anna Skarenhed, Marie Öberg, Anna Nordlander och Annika Olsson – på toppen av sin förmåga:
– Vi har verkligen haft kniven mot strupen hela veckan, så det känns extra härligt att vi nådde ända fram, tycker hon, och ser fram emot att komma tillbaka nästa år när Lysekil Women’s Match dessutom har VM-status.

För Claire Leroy var resan den motsatta. När finalen inleddes hade hon bara förlorat två matcher under veckan, men ett toppat självförtroende räckte inte mot Linda Rahm. För tredje gången slutade fransyskan på andra plats i världens största matchracingtävling för damer:
– Nu har vi varit så nära så många gånger här i Lysekil, och lärt oss så mycket att det absolut måste vara vår tur att vinna nästa år, säger Claire.

Matcherna om tredje pris var inga problem för danska Lotte Meldgaard Pedersen, som slog den unga brittiskan Lucy Macgregor i två raka matcher:
– Vi gjorde fina matcher mot Linda i semin, där vi vände underläge 0-2 till 2-2, men sedan räckte vi inte riktigt till. Vi får komma tillbaka nästa år och göra bättre ifrån oss, säger Lotte.
– För oss var det en nyttig erfarenhet att nå ända till semifinal, och vi har verkligen trivts här i Lysekil, säger Lucy Macgregor, som alltså slutade på fjärde plats.

Semifinalresultat:
Claire Leroy, FRA, 3 – Lucy Macgregor, GBR, 0
Linda Rahm, SWE, 3 – Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2

Matcher om tredje pris:
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2 – Lucy Macgregor, GBR, 0

Totalresultat Lysekil Women’s Match 2008, med prispengar:
1. Linda Rahm, SWE, SEK 100 000, € 10 463
2. Claire Leroy, FRA, SEK 62 000, € 6 487
3. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, SEK 51 000, € 5 336
4. Lucy Macgregor, GBR, SEK 42 000, €4 394
5. Jenny Axhede, SWE, SEK 37 000, € 3 871
6. Katie Spithill, AUS, SEK 32 000, € 3 348
7. Camilla Ulrikkeholm, DEN, SEK 28 000, € 2 929
8. Anna Kjellberg, SWE, SEK 20 000, € 2 092
9. Silke Hahlbrock, GER, SEK 16 000, € 1 674
10. Elisabeth Baylis, USA, SEK 12 000, € 1 255
11. Sabrina Gurioli, ITA
12. Anne-Claire Le Berre, FRA

Vinnare av trofén Marstrand Lysekil Women’s Double blev Claire Leroy, efter segern i Match Cup Sweden och andraplatsen i Lysekil Women’s Match.

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Hel 450 båtar är anmälda till Tjörn Runt, men arrangörerna har full förståelse om ni njuter av det fantastiska seglingsvädret och inte hunnit anmäla er ännu. Därför förlängs anmälningstiden till måndagen den 4 augusti kl. 24.00. Du kan naturligtvis anmäla dig senare men då till förhöjd avgift.

Bland de anmälda märks 2007 års totalvinnare av Tjörn Runt Göran Haglund med sin Neptunkryssare samt startgruppsvinnarna Johan Davidsson/Smaragd, Johan Söderberg/Cumulus och Hans Oskarsson/Accent.

Även i år lyfter vi fram de båttyper som samlar 10 deltagare och därmed tävlar om ett eget pris. Det har visat sig vara en fantastisk tillströmning och Expressen toppar stort med hela 21 anmälda båtar följt av IF (16 st.), Maxi 77 (12 st.) och H-båt (10 st.). Aspiranter på eget pris är även CB 365 (9 st.), Cumulus (9 st.), X99 och Fenix med 8 st. anmälda vardera. Nordisk Folkbåt, Smaragd och Starbåt med 7 st. vardera ligger också bra till. Frågan blir naturligtvis vilket klassförbund som samlar flest deltagare?

En nyhet för i år är att vi i samarbete med RegattatTV satsar på Webb-TV. Håll utkik på www.tjornrunt.nu för den första aptitretaren. Tjörn Runt på webben lever länge, ända tills nästa Tjörn Runt, och under den tiden kan ni njuta av inslagen om och om igen!

Skepparträffarna genomförs i år tillsammans med vår samarbetspartner Stenungsbaden Yacht Club den 15 augusti. Vid tre tillfällen under fredagskvällen kommer information att ges om väder och vindförhållandena. För att underlätta för deltagarna finns även andra seglares tips och idéer på bl.a. www.tjornrunt.nu.

Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och vi hoppas naturligtvis på en stabil vind. Första start går kl. 08:20 och därefter starter var 6:e minut.

Länk: www.tjornrunt.nu

Lysekil: Fransyskan Claire Leroy har seglat mycket stabilt och bara tappat en enda match i den inledande round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. Bland svenskorna lyckades Jenny Axhede bäst, med resultatet 7-4, medan både fjolårsmästarinnan Linda Rahm och nykomlingen Anna Kjellberg slutade på 6-5 i matcher. Tack vare seger i deras inbördes möte är det Linda som får segla vidare i tävlingen: – Det här blev betydligt mer spännande än vi hade tänkt oss. Vi hade seglat klart våra matcher och satt på land och tittade och räknade när de sista matcherna avgjordes, men vi trodde nog att vi skulle kunna klara oss kvar, säger Linda, som alltså fick rätt.

Anna Kjellberg, som i början av juli gjorde en bejublad insats när hon nådde final och slutade tvåa på Marstrandstävlingen Match Cup Sweden, slogs ut från vidare segling med minsta möjliga marginal. Förlusten mot klubbkamraten Linda Rahm kostade Anna avancemanget till nästa round-robin:

– Det känns förstås lite snopet när vi var så nära att gå vidare och få en helt ny chans att fortsätta tävlingen. Men vi har haft jättekul och fått en massa saker att fungera bättre ombord. Motståndet har varit mycket tuffare här än när vi gick till final på Marstrand, analyserar Anna, som ju har framtiden för sig.
– Vi kommer igen, vi har ju bara börjat, lovar hon med ett stort leende.

Riktigt högtrycksbetonat väder med svaga vindar, stekande sol och besvärlig ström kännetecknade torsdagens seglingar i Lysekil Women’s Match, något som satte seglarna på prov. Jenny Axhede tappade sina två inledande matcher mot Katie Spithill, Australien, och världsettan Claire Leroy, men vann sedan det avslutande mötet över tyskan Silke Hahlbrock:
– Vi tyckte att det var fördelaktigare att gå till höger på banan, närmare land, men vi hade svårt att ta oss dit. Men nu ska vi passa på att njuta ikväll och sedan laddar vi om för de nya racen. Varje match är viktig, poängterar Jenny.

Ett tydligt tecken på de besvärliga omständigheterna under torsdagen var att Claire Leroy noterade tävlingens enda förlust så här långt, mot amerikanskan Liz Baylis. Detta trots att Claire vann starten, ledde stort på första kryssen och hade manövrerat så att baylis tilldelades en straffsväng av domarna:
– Vi lyckades med ett dåligt vägval slarva bort varenda fördel vi hade i den matchen, skrattar Claire och konstaterar att det är lika bra att samla alla misstag till en enda match.
– Vårt nästa delmål är att gå till semifinal, något som vi förväntar oss att klara. Hittills har vi två andraplatser som bäst i Lysekil Women’s Match, men vi hoppas lyckas bättre i år, säger fransyskan och skrattar igen.

Lysekil Women’s Match fortsätter under fredagen med en ny round-robin (alla möter alla) mellan de sex främsta från grundomgången. Två slås ut och fyra semifinalister får på fredagseftermiddagen inleda sina möten. På lördag, den 2 augusti, slutförs först semifinalerna och sedan tar den stora finalen vid på eftermiddagen.

Resultat i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. De sex främsta går vidare till nästa round-robin:
1. Claire Leroy, FRA, 10 vinster – 1 förlust
2. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 8-3
3. Lucy MacGregor, GBR, 7-4
4. Katie Spithill, AUS, 7-4
5. Jenny Axhede, SWE, 7-4
6. Linda Rahm, SWE, 6-5
7. Anna Kjellberg, SWE, 6-5
8. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5-6
9. Elisabeth Baylis, USA, 4-7
10. Silke Hahlbrock, GER, 3-8
11. Anne-Claire Le Berre, FRA, 2-9
12. Sabrina Gurioli, ITA, 1-10

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Redan nu är det klart att Sverige kommer att ha del i ett guld i Peking-OS. Täbyföretaget Big Image har nämligen på uppdrag av Internationella Olympiska Kommittén tryckt flaggor och OS-logotypen på seglen till samtliga båtar i laserklassen.

Det här är andra gången som Big Image får uppdraget att trycka samtliga segel till laserklassen i OS och säkerheten kring projektet har varit rigorös.

– Vi har förbundit oss att hålla hemligt när vi trycker respektive segel, säger Andreas Skantze, VD för Big Image. I avtalet ingår också att vi inte får ha någon intern vadslagning kring vem som vinner i Peking.

Till Aten-OS tryckte företaget 50 segel, den här gången har man tryckt dubbelt så många i sina produktionslokaler i Täby utanför Stockholm.

– Det är naturligtvis en stor ära att få vara med och tillverka någonting som det ska tävlas med i de olympiska spelen, säger Andreas Skantze. Det här uppdraget befäster vår ställning som leverantör av världens mest avancerande printlösning för segel. Vi är helt enkelt ensamma i världen om att klara av den här typen av tryck.

Den svenske deltagaren Rasmus Myrgren och hans konkurrenter seglar med segel som är drygt fyra meter höga. Seglen har tillverkats av Hyde Sails och tryckts med BopJet, en teknik som Big Images utvecklingsavdelning har tagit fram.

– Till Aten tryckte vi på skurna paneler innan seglen sattes ihop, den här gången tryckte vi direkt på seglen vilken är väldigt mycket mer tekniskt komplicerat eftersom seglen är tredimensionella och har ”buk”, säger Andreas Skantze. Vi gillar utmaningen i att göra avancerade, komplicerade och exklusiva uppdrag och det här passar verkligen in på den beskrivningen, säger Andreas Skantze.

Fram till Aten-OS handmålades seglen till laserklassen i OS. Fördelarna med Big Images digitala tryck är många.

– Bestämmelserna kring seglens vikt är stenhårda och med vår lösning blir viktskillnaderna mellan seglen så små att de inte behöver korrigeras överhuvudtaget, säger Andreas Skantze. Vår färg sitter dessutom säkrare på seglen än den handmålade.

Länk: www.bigimage.se

Säsongen 2008 på Göta kanal har haft en kanon start. Under maj, juni, juli har antalet sålda kanalbiljetter för fritidsbåtar ökat med 10%. – Det känns underbart att vi på tre månader ser en ökning med 10% av antalet sålda kanalbiljetter, säger Anders Donlau, vd Göta kanalbolag, speciellt då Göta kanal 2007 hade ett fantastiskt år i och med jubileumsfirandet – Vår positiva trend håller i sig, fortsätter Anders Donlau.

Nu laddar Göta kanalbolag för de resterande två månader som kanalen har öppet, nu förväntas det en ökning av antalet utländska båtturisterna då de har senare semester än Svenskarna.

Den internationella eliten är på plats inför veckans seglingar i Lysekil, världens största matchracingtävling för damer med prissumman 400 000 kronor. Förutom årets titelförsvarare Linda Rahm ställer ytterligare två svenskor upp med sina lag. Totalt deltar 12 av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare, inklusive regerande världsmästarinnan Claire Leroy från Frankrike och Lotte Meldgaard Pedersen från Danmark, tvåa på Internationella Seglingsförbundets rankinglista. Preem Petroleum delar tillsammans med Stena Bulk på ansvaret som huvudsponsorer för det uppskattade sommareventet i Lysekil.

”Sedan en tid tillbaka har vi specifikt stöttat Linda Rahm, som ju glädjande tog hem segern här i Lysekil förra året. Ja, faktum är att vi har ett stort engagemang i hela familjen Rahm och var därför mycket nöjda när Mattias Rahm segrade i årets Match Cup Sweden i Marstrand. Vi ser fram emot veckans seglingar med förväntan”, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk AB.
”Lysekil Women’s Match har blivit en av sommarens höjdpunkter här på västkusten och är ett mycket lyckat arrangemang för både deltagare och allmänhet. Tävlingarna är mycket viktiga för hela Lysekils kommun, men även för oss som stor lokal arbetsgivare. Vi hoppas på fortsatt publiksuccé och spännande tävlingar”, säger Michael G:son Löw, koncernchef Preem Petroleum AB.
Lysekil
Lysekil Women’s Match äger i år rum för fjärde gången. Evenemanget har rönt ett ökande intresse och åskådarsiffrorna förväntas med god marginal överstiga förra årets drygt 70 000 besökare. Det är oftast bra seglingsförhållanden och strömmarna gör att man måste våga segla nära klipporna. Detta gör tävlingarna mycket publikvänliga med klipporna som naturliga läktare.
Tävlingen
Inför årets seglingar i Marstrand tidigare i sommar inrättades ett nytt pris, Marstrand Lysekil Women’s Double, där man räknar samman resultaten i såväl Marstrand som i Lysekil. Inför nästa år, 2009, kan Lysekil Women’s Match påräkna ett ännu större intresse – då får nämligen tävlingen VM-status.

Program
Seglingarna pågår varje dag med final på lördag, medan välkända artisten som Tommy Nilsson, Eric Gadd och E.M.D. underhåller på kvällarna. Tisdagen den 29 juli arrangerar Lysekils kommun en debatt om energi och miljö under rubriken ”Sol, vind och vatten”. Flera riksdagsledamöter kommer att deltaga i debatten.

Matchracing är den enklaste formen av kappsegling – åtminstone för åskådarna. Det är bara två båtar i taget att hålla reda på och den som är först i mål vinner. Man seglar två varv runt banan och matcherna är korta och intensiva. Besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande.

Arrangörer i Lysekil är Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Preem och Stena Bulk (tillsammans med systerföretaget Concordia Maritime) är huvudsponsorer, medan Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto är engagerade som partners.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Den 3 augusti börjar ORC International European Championship i Marstrand. Då får vi se världsmästaren Christian Plump, Beluga Sailing Team, från Tyskland i aktion. Totalt kommer 41 båtar från 5 länder till tävlingarna.

Från Sverige deltar 18 båtar, från Norge 11, Tyskland 9, Estland 2 och Finland 1. Världsmästaren Christian Plump kan få konkurrens i toppen av landsmannen Thomas Brügge i Extasy och norrmannen Sverre N. Valeur i Team Bergen, Från Sverige kan nämnas Ralf Aspholm i DataCom, Bengt Falkenberg i Teknova och Ingvar Hertzman i Du Soleil II som troligtvis vill vara med i toppstriden. Vi får också se svenske mästaren i Express Maritn Nilsson i Capio och tävlingens enda kvinnliga skeppare Lena Having i Spiff.

För att se seglingarna är bästa platsen Skallens Fyr. Därifrån kan man följa banseglingarna och även starterna för havskappseglingen.

Länk: http://www.gkss.se/templates/document.asp?node=287&top=1

Lysekil: Danska världstvåan Lotte Meldgaard Pedersen och svenska Jenny Axhede har båda 6 – 2 i matcher och har därmed tagit ett litet grepp om tätstriden i Lysekil Women’s Match. För titelförsvarande Linda Rahm är läget desto mera kritiskt. Efter 4 vunna och 4 förlorade möten är hon nu piskad att vinna de återstående matcherna för att ta sig vidare i tävlingen: – Det är nog vår största utmaning hittills under karriären, konstaterar Linda.

– Allt har känts jättebra ombord, men vi har haft lite svårt att hävda oss i dagens svagare vindar. De små misstagen har blivit lite för många, och det har man inte råd med i det här sällskapet, fortsätter hon och önskar sig mer vind under torsdagens seglingar på Kyrkeviksbukten.

Lindas klubbkamrat Jenny Axhede trivdes alltså desto bättre i onsdagens lite svagare vindar. Hon tappade visserligen den inledande matchen mot Lotte Meldgaard Pedersen, men vann sedan fyra raka:
– Vi blev stabilare när vindförhållandena stabiliserades, skrattar Jenny och syftar på att den första matchen genomfördes i skiftande och besvärliga vindar precis när ett regnväder passerat.
– Nu gäller det att vi fortsätter lika lugnt, tryggt, säkert och metodiskt som vi har inlett veckan, säger hon.
Tävlingens mest rutinerade och erfarna matchracingseglare får nog Lotte Meldgaard Pedersen anses vara. Hon var säkerheten personifierad under onsdagen, och tappade bara mötet mot landsmaninnan och klubbkamraten från Skovshoved, Camilla Ulrikkeholm. Men alla spekulationer om att Lotte skulle ha känt sig så säker att hon inte riktigt gav allt i den matchen, de spekulationerna viftar hon bort direkt:
– Nej, det var förstås inte planerat så, även om Camilla har nytta av segern, skrattar Lotte och berömmer tävlingsarrangörerna.
– Lysekil Women’s Match är den bästa damtävlingen i världen. Vi gläder oss verkligen åt att VM ska gå här i Lysekil 2009, säger hon.

För Lucy Macgregor är Lysekil Women’s Match den första tävlingen i de skandinaviska DS 37-båtarna, men hon klarar det galant tack vare att hon ofta seglat större kölbåtar i vanlig fleetracing och med många tjejer i besättningen. Onsdagens facit för brittiskan är tre vunna och två förlorade matcher, och med det ligger hon lika med svenska Anna Kjellberg på 5-3:
– Jag gillar den här båten och besättningen har funnit sig väl trots att flera är nya. Vi förlorade däremot matchen mot Anna efter att ha varit lite sena i starten. Även om det sedan var tätt runt banan så kunde vi aldrig ta in försprånget, berättar hon.

Lysekil Women’s Match fortsätter under torsdagen med seglingar i round-robin (alla möter alla). De sex främsta går vidare till en ny round-robin dem emellan, som seglas på fredagen den 1 augusti. Två slås ut och fyra semifinalister får på fredagseftermiddagen inleda sina möten. På lördag, den 2 augusti, slutförs först semifinalerna och sedan tar den stora finalen vid på eftermiddagen.

Resultat i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. Seglarna har kört olika antal matcher:
Jenny Axhede, SWE, 6 segrar och 2 förluster
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 6-2
Claire Leroy, FRA, 5-0
Anna Kjellberg, SWE, 5-3
Lucy MacGregor, GBR, 5-3
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5-6
Katie Spithill, AUS, 4-1
Linda Rahm, SWE, 4-4
Silke Hahlbrock, GER, 3-2
Elisabeth Baylis, USA, 2-6
Anne-Claire Le Berre, FRA, 2-9
Sabrina Gurioli, ITA, 1-10

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Lysekil: Världsettan Claire Leroy från Frankrike seglade mycket övertygande när Lysekil Women’s Match, världens största matchracingtävling för damer, inleddes under tisdagen. Men hela fem segrar och inga förluster alls, är ändå mer än hon hade vågat hoppas på: – Det går inte att förvänta sig fem raka segrar när fältet håller så hög klass som här i Lysekil Women’s Match – det är en dröm! Vi har startat fint, det känns lättsamt ombord och besättningen har gjort ett riktigt bra jobb, berömmer hon och ser fram emot resten av veckan. – Vi siktar definitivt på att vara en av finalisterna på lördag, och helst vill vi förstås vinna hela tävlingen, skrattar Claire Leroy.

Tisdagens seglingar i Lysekil Women’s Match inleddes i ostliga vindar, och efter ett kort uppehåll med stiltje när sjöbrisen utifrån Skagerrack försökte bryta igenom, fortsatte resten av dagen med västlig sjöbris. Världstrean Katie Spithill från Australien vann, precis som Leroy, varenda match under förmiddagen, men bara tills det var dags att möta just fransyskan. Efter en intensiv startduell, som flera gånger framkallade applåder och jubel i publiken på Släggös klippor alldeles intill, fortsatte den täta matchen längs banan. Inte förrän Katie Spithill på den sista undanvinden mot mål dömdes till en straffsväng av domarna, kunde Claire Leroy dra ifrån till dagens femte seger:
– Det var ändå en bra start på Lysekil Women’s Match för oss i år. Fyra segrar och bara en förlust är speciellt bra med tanke på att tre i besättningen var sjuka och knappt kunde segla på träningen i måndags, konstaterar Spithill, som hade förberett sig för den skandinaviska båttypen DS 37 med träningsläger tillsammans med danskorna i Skovshoved den gångna helgen.
– Hemma i Australien är vi bara fyra i besättningen, så vi behövde träna i rätt båtar och med sex tjejer ombord för att komma in i det, förklarar hon.

De svenska damerna seglade i eftermiddagsgruppen, som hann med tre matcher. Titelförsvarande Linda Rahm vann över rookien Anna Kjellberg, men förlorade det andra svenskmötet mot Jenny Axhede, liksom mot danska världstvåan Lotte Meldgaard-Pedersen. Ändå var Linda nöjd med sin inledning:
– Racet mot Lotte tappade vi efter en mesig startmanöver från min sida, men det kändes mycket bra i båten och förhoppningsfullt inför fortsättningen, tycker hon.
Axhede vann två matcher och förlorade den sista mycket knappt mot Lucy Macgregor, efter en rysare som innehöll många manövrer ur matchracingens skolbok. Inte förrän alldeles vid mållinjen kunde brittiskan säkra segern genom att skära för högre fart och pressa sig före Jenny:
– Vi skulle haft bättre framförhållning i vårt vägval, analyserar Axhede självkritiskt, och fyller i att förhållandena för matchracing var perfekta under dagen.

Även Anna Kjellberg lyckades ta två segrar under eftermiddagen, men den sista krävde omsegling mot amerikanskan Liz Baylis. I deras första möte signalerade tävlingsledningen på startfartyget tjuvstart för Kjellberg, tog ner flaggan när Anna hade vänt under startlinjen, men satte sedan upp den igen. Kjellberg tvingades vända ner ännu en gång, och protesterade efter avslutat race mot seglingsledningens sinkande misstag:
– De gjorde fel på startfartyget, Anna Kjellberg blev lidande, och vi beslutade därför om omsegling, förklarar domaren Eva Andersson.
I det första mötet mot Baylis var Anna Kjellberg ändå nära att vinna, efter en makalös uppsegling, och i omseglingen syntes klasskillnaden i fart och båthantering helt klart:
– Vi gjorde en kanonstart och var sedan hela havet före i mål, skrattar Anna, glad över den lyckliga utgången av protesten.

Lysekil Women’s Match fortsätter under onsdag och torsdag med seglingar i round-robin (alla möter alla). De sex främsta går vidare till en ny round-robin dem emellan, som seglas på fredagen den 1 augusti. Två slås ut och fyra semifinalister får på fredagseftermiddagen inleda sina möten. På lördag, den 2 augusti, slutförs först semifinalerna och sedan tar den stora finalen vid på eftermiddagen.

Resultat i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. Hälften av seglarna har kört 5 matcher, andra hälften har kört 3 matcher:
Claire Leroy, FRA, 5 segrar och 0 förluster
Katie Spithill, AUS, 4-1
Silke Hahlbrock, GER, 3-2
Jenny Axhede, SWE, 2-1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2-1
Lucy MacGregor, GBR, 2-1
Anna Kjellberg, SWE, 2-1
Linda Rahm, SWE, 1-2
Sabrina Gurioli, ITA, 1-4
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 1-4
Anne-Claire Le Berre, FRA, 1-4
Elisabeth Baylis, USA, 0-3

Finska gränsbevakningens 13 nya patrullbåtar som byggs av Marine AluTech Oy drivs av Scanias 12-liters motorer.

Den 5 juni undertecknade finska gränsbevakningen en överenskommelse med Marine AluTech Oy gällande leverans av 13 nya patrullbåtar av modell Watercat 1300 Patrol. Båtarna kommer att byggas och levereras under 2009-2011.

– Tillsammans med vår distributör i Finland, ScanAuto Oy har vi haft ett lyckat samarbete med Marine AluTech. Affären är ännu ett bevis på att Scanias motorer uppfyller de krav på prestanda och pålitlighet som ställs på motorer i marina applikationer, såsom Watercat 1300 Patrol, säger Mikael Lindner, försäljningsdirektör för marina segmentet, Scania Engines.

Finska gränsbevakningen är först med att beställa Marine AluTechs nyutvecklade patrullbåt. De två 12-liters Scania-motorerna har en effekt på 478 kW vardera, som tillsammans med vattenjet-framdrivning ger patrullbåten en maxhastighet på över 40 knop. Konceptet är en idealisk lösning för gränsbevakning, sjöräddning och andra liknande aktiviteter som utförs av ex Finska Gränsbevakningen och sjöräddnings-sällskapen.

Lysekil: Världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match, börjar på tisdag. Titelförsvarande Linda Rahm har unnat sig och besättningen flera veckors sommarledighet med semestersegling, men nu kommer de laddade till Lysekil: – Fram till kvartsfinalerna ska vi ta oss av egen kraft. Sedan tar vi hjälp av coachen Johnie Berntson för att få ut det lilla extra, avslöjar Linda, som också bokat in en massör för veckan.

Den 29 juli – 2 augusti är det återigen dags för världens största matchracingsegling för damer, Lysekil Women’s Match. Tolv av världens absolut främsta dammatchracers finns i startfältet, och Linda Rahm och hennes besättning ska försvara segern från i fjol. Linda och hennes besättning är de enda som seglat semifinal i samtliga tre upplagor av Lysekil Women’s Match. I fjol vann de efter en fullständigt fenomenal uppvisning mot Marie Björling på sista länsen i mål. Då hade hela besättningen bara tränat tillsammans sex gånger före tävlingen. Även om de senaste veckorna varit lugna så är uppladdningen tidigare i vår raka motsatsen mot fjolårets:
– Det har blivit sju tävlingar och en massa träning utöver det, konstaterar Linda, som inledde säsongen med en tredjeplats i en grade 2-tävling i London redan i februari.

De vann sedan en grade 4-tävling i DS-båtarna, samma som seglas i Lysekil, i danska Skovshoved, liksom den nordiska tourtävlingen i Malmö. I de tävlingar de seglat mot herrbesättningar har resultaten varit blygsammare, men träningsnyttan i gengäld större. Dessutom har de också seglat mångdubbelt fler rena träningspass i år:
– Vi känner verkligen att vi gjort en helhjärtad satsning i år, och det känns skönt. Jag tror inte det fungerar i längden att vila sig i form, skrattar Linda och funderar lite över hur seglingarna i Lysekil kommer att te sig.
– Eftersom även de utländska besättningarna fått en genomkörare i DS-båtarna på Marstrand i år, så tror jag att det blir jämnare race i Lysekil Women’s Match. Det blir roligare för publiken, men svårare för oss, analyserar hon.

De flesta tävlingarna inför Lysekil har för Lindas och hennes besättnings del gått i svaga vindar, något som hon tror att de kommer att ha nytta av i Lysekil:
– Fast vårt lilla ess är när sjöbrisen sätter in med kanske 6 – 7 m/s, precis så att vi fortfarande seglar med genua och inte byter till fock. Då är vi ruggigt snabba och har nytta av våra kilon, säger Linda, som haft mycket viktfokus i uppladdningen.
– En dambesättning i matchracing med DS-båtar får väga 408 kilo, vilket är 68 kg per person. Vi ligger mycket nära maxgränsen och har kört GI-bantning för att klara den, så att vi slipper tömma oss på vätska inför invägningen. Vi vill ju inte svimma i första racet!
Linda & Co tror att de väger kanske 50 kg mer än exempelvis Jenny Axhedes besättning, som de tränat mycket mot:
– Det är 50 värdefulla kilon på kanten i manövrerna och när det brallar i, tycker hon.

I fjol ingick OS-bronsmedaljörerna i 470 från Aten 2004, Therese Torgersson och Vendela Santén, i besättningen. I år är Annika Olsson kvar på fördäck tillsammans med Anna Nordlander. Anna Skarenhed trimmar försegel och Marie Öberg sköter trimtampar och fall. Storseglet trimmas som tidigare av Helena Barne, som också tar hand om allt det taktiska. Besättningen ska hålla ihop över VM i Lysekil 2009, det är redan bestämt. Men om det kanske till och med blir en OS-satsning inför 2012, det är Linda mer tveksam till:
– Man ska aldrig säga aldrig, så jag utesluter det inte. Men kanske är det lämpligare för yngre tjejer som inte har ett par små barn att göra något som kräver så mycket tid och engagemang, säger hon och öser apropå det beröm över samarbetet med teamsponsorn Stena Bulk:
– De har sponsrat min man Mattias i 15 år och är som en del av familjen. Den delaktigheten lockar oss verkligen att prestera, tycker Linda och avslutar med att önska sig en finalmotståndare:
– Claire Leroy är en tuff tjej som vi tränat en del med. Hon experimenterar mycket och hittar på nya grejer i DS-båtarna. Det skulle vara roligt att få möta henne i final, men då får vi passa oss, skrattar hon.
– Lysekil Women’s Match är det stora målet för oss i år. Vi ska göra allt för att vinna igen, lovar hon.

Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti:
Claire Leroy, FRA, världsranking 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2
Katie Spithill, AUS, 3
Silke Hahlbrock, GER, 4
Elisabeth Baylis, USA, 5
Linda Rahm, SWE, 9
Jenny Axhede, SWE, 10
Sabrina Gurioli, ITA, 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 14
Lucy MacGregor, GBR, 22
Anna Kjellberg, SWE, 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, 61

Lysekil: Världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match, börjar på tisdag. Tolv av världens högst rankade besättningar, däribland den franska världsettan sedan 2005, Claire Leroy, har nu anlänt till den bohuslänska seglingsmetropolen.

Måndagen ägnas åt invägning, registrering, förberedelser och ett kortare träningspass. På tisdag drar alltså racen igång. Då får publiken följa intensiva och spännande 20-minutersdueller på korta banor nära land, där de båda motståndarna i varje match kommer att göra sitt yttersta för att gå segrande ur bataljen.
Tisdag 29 juli – torsdag 31 juli seglas round-robin 1, en serie där alla de tolv deltagarna kommer att möta varandra en gång. De sex främsta går vidare till en ny round-robin dem emellan, som seglas på fredagen den 1 augusti. Två slås ut och fyra semifinalister får på fredagseftermiddagen inleda sina möten. På lördag, den 2 augusti, slutförs först semifinalerna och sedan tar den stora finalen vid på eftermiddagen.

Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti, med placering på världsrankingen, nationalitet och kort presentation:

Claire Leroy (1), FRA. De senaste tre årens obestridliga världsetta är tillbaka i Lysekil efter ett uppehåll för VM-satsning på de franska hemmavattnen i fjol. Då, liksom i år på Nya Zeeland, vann hon VM i stor stil. Claire är den just nu klarast lysande megastjärnan inom dammatchracing och utsågs 2007 till ISAF Rolex World Sailor of the Year. Den 28-åriga fransyskan vann även EM i fjol, och har förstås också en lång rad förstaplatser i världscupseglingar över hela världen på meritlistan. Ska hon ta sin första seger i Lysekil?

Lotte Meldgaard Pedersen (2), DEN. Som så många andra nordiska toppseglare inledde danskan seglingskarriären i optimist, men hon har också seglat OS-klassen Yngling med stora internationella framgångar. Lotte är skolad i de danska DS-båtarna (Lysekils tävlingsbåtar) vid KDY:s matchracecenter i Skovshoved. 2003 blev det både EM-guld och VM-silver för Lotte och hennes besättning, som också har ett VM-brons och ett NM-guld i medaljsamlingen. 2006 vann hon i Lysekil, och vill säkert göra om den bedriften!

Katie Spithill (3), AUS. Katie är fostrad i en riktig seglarfamilj, som lillasyster till James Spithill, rorsman i America’s Cup-syndikatet Luna Rossa. Hon växte upp i Pittwater utanför Sydney, i ett hem som bara kunde nås via båt. Katie är den enda australiensiska som gått in på världsrankingens topp-tio (trea som högst) och i fjol tog hon också silver i matchracing-VM. Katie har dessutom en lång rad guld från australiensiska mästerskap i såväl matchracing som fleetracing, i både jollar och kölbåtar. I Lysekil placerade hon sig på fjärde plats 2007.

Silke Hahlbrock (4), GER. Silke är med sina 24 år en av de yngsta deltagarna i årets Lysekil Women’s Match. 2003 blev hon tysk mästarinna i 420, och hon har fjärdeplatser i både EM och VM i den jolleklassen. Sedan tyskan 2005 övergav 420 till förmån för matchracing, så har hon klättrat med rekordfart på världsrankingen upp till den fjärdeplacering hon nu haft i ett drygt år. Redan under sitt första år som matchracingrorsman blev Silke tysk mästarinna, och hon har följt upp med topplaceringar i bland annat italienska Trentino Match Race.

Liz Baylis (5), USA. Elizabeth, som hon egentligen heter, är utbildad i mikrobiologi och immunologi vid Berkeleyuniversitetet i Kalifornien. 2002 blev hon världsmästare i matchracing för damer i spanska Calpe, och utsågs också till ISAF Rolex World Sailor of the Year. När VM-titeln skulle försvaras på de svenska vattnen utanför Sundsvall året därpå, så hamnade hon precis utanför prispallen. I år var hon dock tillbaka igen, med ett VM-silver i Auckland. Liz har också seglat havskappsegling, och tre gånger vunnit Pacific Cup.

Linda Rahm (9), SWE. Linda är en 34-årig sjukgymnast som med sitt Team Stena Bulk ska försvara segern i Lysekil Women’s Match från i fjol, då hon hade förstärkt besättningen med OS-bronsmedaljörerna i 470. Linda har varit mycket jämn i toppen av den här tävlingen, med en fjärdeplats 2004, en tredjeplats 2006 och alltså seger 2007. 2006 tog hon även VM-brons i matchracing, och 2007 blev hon svensk mästare och utsågs till Årets seglare i Sverige. De två första åren i Lysekil seglade Linda med stor mage, men i år är hon inte gravid.

Jenny Axhede (10), SWE. Jenny har snart ett decenniums erfarenhet av matchracing, först som genuatrimmare i Marie Björlings framgångsrika besättning. Senare tog Jenny hand om rodret, och ordnade bland annat seger i världscuptävlingen i spanska Calpe och ett par andraplatser på Bermuda. Jenny är skolad vid seglargymnasiet i Lerum, och har tidigare seglat jollar som Optimist, E-jolle och 420. Som högst har hon legat fyra på världsrankingen som rorsman, men ingick alltså också i den besättning som i flera år toppade rankingen.

Sabrina Gurioli (12), ITA. I nordöstra Italien, närmare bestämt i Ravenna vid Adriatiska Havet, finns Sabrinas bas för matchracingsatsningen. 2006 blev hon både italiensk och europeisk mästarinna i matchracing och 2001 slutade hon på sjätte plats i VM. I år har hon gjort en nysatsning som fört henne både till VM på Nya Zeeland och som första italienska någonsin till Lysekil Women’s Match. Tidigare i år slutade Gurioli och hennes team på tredje plats i den välkända grade 1-tävlingen i spanska Calpe. En het tjej på väg uppåt igen.

Camilla Ulrikkeholm (19), DEN. När Camilla 2004 startade sitt team var det redan från början med ambitionen att bli en av de främsta besättningarna i världen. Själv har hon en jollebakgrund från Optimist och E-jolle, innan hon skolades i matchracing vid centret hos KDY i Skovshoved. Det unga teamet har också seglat Hobie 405, OS-klassen Yngling, kölbåten X-79 och så förstås den speciella matchracingbåten DS 37. Lotte Meldgaard Pedersen är en av många sparringpartners. 2006 slutade Ulrikkeholm & Co sexa i Lysekil.

Lucy Macgregor (22), GBR. Med sina 21 år kan brittiskan räknas in bland de verkliga ungdomarna i Lysekil, men hon har ändå en gedigen erfarenhet. Två gånger har hon vunnit de nationella mästerskapen i matchracing, i fjol tog hon EM-silver och hon har sedan tidigare en lång rad framskjutna placeringar på mästerskap i flera olika jolleklasser. Lucys stora mål är att ta OS-guld, och nu när matchracingen snart är tillbaka på OS-programmet ser hon Lysekil Women’s Match som en del i förberedelserna inför OS på hemmavattnen i London 2012.

Anna Kjellberg (23), SWE. Från seglarskolan på Aspen i Lerum via jolleklasser och positionen som fördäckare i en matchracingbesättning, har Anna nu fastnat för att stå vid rodret. Intresset för matchracing väcktes i Magnus Holmbergs Sailing Factory och nu kan hon se tillbaka på tre säsongers erfarenhet. I fjol blev det en fjärdeplats på EM och brons i SM för den här unga göteborgsbesättningen, som har VM 2009 i Lysekil och OS 2012 i tankarna. Anna är också nybakad kustbevakare, så här är det båtar och hav för hela slanten.

Anne-Claire Le Berre (61), FRA. Låt er inte luras av fransyskans blygsamma ranking, för den beror bara på att hon gjort ett uppehåll för att istället satsa på OS i Yngling. Sedan hon nyligen slutade på andra plats i de nationella OS-uttagningarna är Anne-Claire, som sommaren 2006 var rankad nia i världen, nu tillbaka på matchracingscenen igen. 26-åringen, som kappseglar för den franska marinen, slutade i år på sjätte plats i Yngling-VM. Till Lysekil kommer hon för att visa att matchracingtakterna från 2006 fortfarande sitter i.

När det kommer en liten ny bebis i familjen får man lust att ta foton – många foton. I ögonblicket tycker man om dem, men efter några år upptäcker man hur lika och tråkiga de egentligen är. Vi har pratat med Årets Fotograf Thomas Nielsen, som ger bra råd om annorlunda och intressantare barnbilder.

När den lilla guldklimpen föds går det inte många timmar förrän barnet står i centrum för familjens beundran och framför frontlinsen på alla familjemedlemmarnas kameror. Föräldrar och mor- och farföräldrar fotar loss för att hålla kvar och föreviga varje liten rörelse och varje leende som den lilla nya människan gör. Aldrig har så många foton tagits som nu efter digitalkamerans frammarsch. Men innebär det också att vi tar bättre foton? Om du tar en titt i barnfamiljernas fotoalbum kommer du att se att alla bilder i stort sett ser likadana ut, berättar fotografen Thomas Nielsen. Det finns ingen berättelse, bara bilder på barnet i olika kläder och i olika stadier. Bilderna har ingen historia. Många föräldrar tycker att bilden är bra just när de har fotograferat den, men när de betraktar den igen några år senare har de glömt situationen. Och eftersom bilden själv inte berättar något, är den lika trist som det som finns bredvid i fotoalbumet.

Det som familjerna vill ha är naturliga bilder av sina barn. För att det ska vara möjligt måste man börja med att göra fotograferandet till något naturligt. När väl kameran har tagits fram ur lådor och gömmor är tillfället ofta borta och resultatet blir istället ett arrangerat foto med stela leenden. Jag har aldrig mina kameror i fotoväskor eller med lock på. De står framme och är redo att fotografera. Med Olympus avancerade dammreduceringssystem är det inte längre ett problem, berättar Thomas Nielsen, som dessutom anser att det är viktigt att man har en kamera som kan stå ut med att vara en del av familjen. Genom åren har jag haft många Olympus-kameror, både kompaktkameror och digitala spegelreflexkameror. Alla har hållit till både mitt professionella liv som fotograf och mitt aktiva familjeliv med barn. Det har gjort att jag har fått många bra foton – och utmärkelser, fortsätter Thomas Nielsen.

Det är viktigt att tänka i barnhöjd. När min dotter leker i sitt lilla kök sitter jag på golvet bredvid och blir en del av leken. Det gör att jag kan ta några fina foton. Jag kommer inte rusande helt plötsligt med min kamerautrustning utan är istället en naturlig del av det hela när nallen ska matas. Att jag är i samma höjd som min dotter ger en helt annan bild, berättar Thomas Nielsen. Många vuxna gör det misstaget att de tar bilden uppifrån och ner i en vinkel på 45 grader. Om man gör det förlorar man för- och bakgrund i bilden som dock är en viktig del av bilden.

En bra bild utgörs av tre lager: förgrunden, mellangrunden och bakgrunden. Det är dessa tre lager tillsammans som berättar historien och som skapar en bra komposition.

Till exempel födelsedagsbilden med tårtan placerad i förgrunden (t.ex. längst ned i vänstra hörnet), barnet i mellangrunden som blåser ut ljusen och ballongerna som syns suddigt högst upp i bakgrundens högra hörna. Ta fotot i barnets ögonhöjd – det skapar en harmonisk komposition. Inomhus bör man aldrig använda zoom, utan då ska man istället gå lite närmare – det ger bättre bilder och minskar risken för röda ögon om man fotograferar med blixt, förklarar Thomas Nielsen.

Vad gäller semesterfoton, måste man bestämma sig för om man vill ta porträtt eller göra "ett reportage" som berättar en historia. Placera barnet i förgrunden i det ena hörnet (kanske lite suddigt) med t.ex. en gatugycklare i mellangrunden och en byggnad i bakgrunden. Det gör bilderna intressanta. Kom hela tiden ihåg att ändra bildens komposition eftersom det kommer att skapa ett mer spännande fotoalbum.

Det är svårt at fotografera utomhus på sommaren. Foton som tagits i solen skapar starka färger och hårda skuggor, särskilt i ögonhålor och under näsan. Gå därför in i skuggan – det ger ett mjukare ljus. När du tycker att du har tagit den perfekta bilden så ta tio till. Oftast visar det sig att just de blir de bästa bilderna. Gå en meter åt sidan, fånga en ny vinkel, ändra ditt beteende och du kommer att se hur många olika sorters bilder du kan få ut av det, förklarar Thomas Nielsen.

Om du är ute och fotograferar när din son spelar fotboll i knattelaget kan bilden fördärvas av att en åskådare i bakgrunden har en röd tröja, eftersom ögat är skapat till att dras mot rött. Om du försöker göra bilden svartvit istället kommer du att se att hela upplevelsen förändras. Det är viktigt att experimentera – och kom ihåg att ingenting är förbjudet. En galen idé eller vinkel kan göra att du får fram den bästa bilden.

Idag är automatiken i en kamera så bra att den kan ändra stämningen i en bild. Vitbalansen kan bland annat helt filtrera bort rödsticket i en solnedgång, vilket man ju inte vill. Därför har de bästa kamerorna många s.k. scenprogram. Dessa program är tänkta att användas i särskilda situationer. Försök att se denna automatik som en GPS som visar vägen. Ibland behöver du hjälpa den lite för att den ska veta vart du vill gå. Kameran har därför en sceninställning för till exempel solnedgång. Prova dig fram med sceninställningarna och upptäck skillnaden, uppmanar Thomas Nielsen.

Det är svårt att svara på vilken kamera jeg vill rekommendera. Själv föredrar jag Olympus på grund av de goda egenskaper och den korrekta färgåtergivning. Jag är glad för min lilla E-420 som inte tar upp särskilt mycket plats och som det är enkelt att ta med sig. Åt de mer krävande uppgifter använder jag den topprofessionella E-3, men det finns ju många möjligheter. De små Mju Though som kan användas under vatten och som tål att bli tappade på marken är ju geniala för barnfamiljer. Då kan även barnen ta foton utan att man behöver vara rädd för att apparaten ska gå sönder, slutar Thomas Nielsen, som blandt annat har arbetat för en av världens största bildagenturer, Magnum i New York, och som inte mindre än två gånger har hedrats med titeln årets fotograf.

Lysekil: Världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match, drar igång med kappseglingar i Kyrkeviksbukten i morgon tisdag. Där tränade de tolv besättningarna ur yppersta världseliten under måndagen, innan det framåt kvällen var dags för högtidlig invigningsceremoni i Havsbadsparken.

Rafflande matchracingdueller mellan seglare av världsklass är förstås huvudsaken under Lysekil Women’s Match, men det händer en hel del annat också. Tävlingssponsorerna och andra aktörer erbjuder, med centrum i Havsbadsparken, en lång rad aktiviteter som bäddar för folkfest.

I tävlingssponsorernas egna tält erbjuds allt från försäljning av skor och kläder med marin anknytning (Trendmark), tågvirke och tillbehör (Robship) eller drakbåtar där behållningen går till forskning kring Addisons sjukdom (Mix Megapol och Torps Köpcentrum), till tävling med radiostyrda båtar i bubbelpool (Mix Megapol) eller ansiktsmålning och minigolf (Preem).

Hos Telenor bjuds besökarna på smoothies, som kan vara bra för att svalka stämbanden innan man går till Stena Line och Stena Bulk för att spela in en egen DVD i deras videokaraoke. Där kan man också vinna presentkort i en frågetävling på tid med dator och storbildsskärm. Nicanders Båtvarv visar flera av sina segelbåtsmodeller vid VIP-bryggan, där Ocean Group också erbjuder fartfyllda turer i RIB-båt, eller lugnare modellbåtssegling. De som föredrar att vistas under vattnet istället, kan prova på att dyka två till priset av en hos Oxygen.

Alla barnen visas speciell uppmärksamhet i år, med ett helt lekland hos GT med hoppborgar och annat kul. Vid tre tillfällen varje eftermiddag under tävlingsveckan är det också möjligt för alla under 15 år att delta i Skeppsbrutnas klubb på Havets Hus, där man bland mycket annat får klappa krabbor och bygga sin egen vindsnurra. Där finns också chansen att se en spektakulär drakflygning, där du till och med kan ha turen att få behålla en drake efteråt. På Lysekils SS Gullmars jolleslip lånar Båths ut allehanda småbåtar för provsegling.

”Sol, vind och vatten” är ett seminarium där riksdagsledamöter diskuterar förnybar energi och hållbar utveckling, som arrangeras på kvällen den 29 juli. Design som framgångsfaktor och Konst i offentlig miljö är teman för två seminarier på onsdagskvällen. Resten av kvällsprogrammet är kanske mer lättsmält för familjerna, med ett gediget artistuppbåd på scenen i Havsbadsparken. Eller vad sägs om Tommy Nilsson på onsdagskvällen, gruppen E.M.D. dagen därpå och så Eric Gadd som avslutning på fredagen. I Sailors Night Club inne på Havsbadsrestaurangen svarar Duo Jag, Partypatrullen och Eric Gadd för högtrycket. Hela evenemanget rundas av på lördagskvällen med prisutdelning på scenen i Havsbadsparken och ett kulinariskt smakprovsrace med läckerheter från Ridderheims.

Exakta tider, platser, priser och andra detaljer finns i veckoprogrammet.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Det blev ett tufft jobb att få upp de 31 Storebrobåtarna genom Hjälmare kanal under onsdagen och torsdagen den 23-24 juli. Från Arboga ån till Hjälmare docka tog det åtta timmar att slussa båtarna.

– Det gick bra, inga incidenter, men det tog längre tid än vi hade räknat med, säger Janne Eriksson, slussmästare vid Hjälmare kanal.
De 31 båtarna slussades upp i storleksordning under onsdagen och torsdagen och samtliga låg på torsdag eftermiddag ute i Hjälmaren. Det var första gången som Storebro Royal Crusing Club (SRCC) genomförde sin årliga eskader på Hjälmare kanal.
– Det var en succé, trots att det var slitigt. Alla i personalen fick stående ovationer av båtfolket när slussningen var genomförd, säger Janne Eriksson.

Foto: Michael Lyckholm

Fakta: Hjälmare kanal
Hjälmare Kanal är Sveriges äldsta konstgjorda vattenväg. Den byggdes för att underlätta transporterna av gods mellan Bergslagen och Stockholm. Idag trafikeras kanalen endast av fritidsbåtar och passagerarfartyg. Slussarna öppnas och stängs för hand precis som för fyra hundra år sedan. Hjälmaren ligger 22 meter över Arbogaån, och nivåskillnaden är fördelad på nio slussar. Hjälmare Kanal ägs av Sveaskog, som har inlett ett omfattande upprustningsarbete av kanalen.

Måndag 28 juli invigs Lysekil Women’s Match, världens största matchracingtävling för damer, i Havsbadsparken i Lysekil. Resten av veckan, 29 juli – 2 augusti, körs sedan de populära och publiknära seglingarna i Kyrkeviksbukten. Årets deltagande matchracingskeppare kommer från Frankrike, Danmark, Australien, Tyskland, USA och Italien. Sverige representeras av förra årets segrare Linda Rahm, Team Stena Bulk, samt Jenny Axhede och Anna Kjellberg. Stena Bulk och Preem Petroleum är huvudsponsorer när tävlingen nu genomförs för fjärde gången.

Program
Förutom de dagliga seglingstävlingarna bjuds under veckan på underhållning av bl a Tommy Nilsson, E.M.D. och Eric Gadd. Tisdagen 29 juli kl 18:00 debatterar riksdagsledamöter under temat ”Sol, vind och vatten” om energi och miljö med fokus på förnyelsebar energi och hållbar utveckling. Under måndagen finns det dessutom för media möjlighet att tillsammans med några av de tävlande delta i det sista träningspasset före tävlingsstart.
Tävlingen
Lysekil Women’s Match är världens största matchracingsegling för damer med prispengar uppgående till 400.000 SEK att fördelas mellan de deltagande lagen. Nästa år, 2009, får tävlingen Lysekil Women’s Match VM-status. ”En kombination av hög idrottslig nivå med starkt publikt intresse” var en del av motivet till varför Lysekil valdes före flera andra seglingsmetropoler.
Båtarna
Tävlingarna seglas med båtar av modell DS 37. Längd 11,25 m, bredd 3,20 m, djup 2,10 m och vikt 3 900 kg. De sex båtarna är likvärdiga men lottas ändå varje morgon mellan teamen.
Matchracing
Matcherna är relativt korta, ca 20 – 25 minuter, men mycket intensiva. Sluttiden har dock ingen betydelse utan det gäller att vara först i mål. Det är viktigt att fatta snabba taktiska beslut och utföra smarta manövrar. Man seglar två varv runt en bana, som startar med kryss (motvind) och avslutas med läns (medvind).

Arrangörer i Lysekil är Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Preem och Stena Bulk (tillsammans med systerföretaget Concordia Maritime) är huvudsponsorer, medan Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto är engagerade som partners.

Lysekil: Anna Kjellberg överraskade stort med att ta sig till final i matchracingen på Marstrand i början av juli. Men när världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match, drar igång om en vecka, då tar hon inget för givet: – Nej, vi vill skruva ner förväntningarna och ta en match i taget. Men vi känner inte heller att vi aldrig kan ta oss till final igen, säger Anna Kjellberg.

Om en vecka, den 29 juli – 2 augusti, är det återigen dags för världens största matchracingsegling för damer, Lysekil Women’s Match. Tolv av världens absolut främsta dammatchracers finns i startfältet, och nykomlingen Anna Kjellberg är bland de yngsta. Trots andraplatsen efter världsettan Claire Leroy på Marstrand, ser hon sig fortfarande som en rookie med Lysekilstävlingen som startskottet på karriären. Men inställningen och ambitionsnivån är det inget fel på, det framkommer med all önskvärd tydlighet. Anna är full av självförtroende:
– Att få vara med i Lysekil Women’s Match är vår största utmaning hittills, men jag känner mig inte orolig för att floppa. Istället är det nu det börjar och nu vi kan få mäta oss mot de bästa, resonerar hon sansat och full av tillförsikt.

Som de flesta andra började Anna segla i olika jolleklasser. På sjön Aspen i Lerum drillades hon av bröderna Rahm (Stefan, förbundsdirektör i Svenska Seglarförbundet, Thomas, assisterande förbundskapten och Mattias, själv framgångsrik matchracingseglare och gift med Linda, fjolårssegraren i Lysekil). Några toppresultat blev det dock inte. Anna hamnade oftast strax utanför pallen, med fjärdeplatser i både JEM och NM. Men under studierna på seglingsgymnasiet i Lerum väcktes intresset för matchracing under en temadag i DS-båtarna (samma båtar som seglas i Lysekil):
– Jag är kanske lite sällskapssjuk och gillar lagarbete, så enmansjollar gav mig ingen större kick, konstaterar Anna, som efter studenten fick plats i en matchracingbesättning via sin dåvarande tränare Linda Rahm.
– Jag var ung och hade ingen koll på större båtar, men jag hoppade in på fördäck, minns hon.

Besättningen och Anna själv märkte efter hand att hon nog var bättre lämpad för en plats längre bak i båten. Att komma med taktikkommentarer framifrån fördäck fungerade inte helt tillfredsställande, så när rorsman ville hoppa av tog Anna Kjellberg över rodret. Ett par tjejer ur den gamla besättningen finns fortfarande med nu när det är dags att segla i Lysekil; Annika Ölme som sköter taktik och storsegel och Ann Dahlsten som trimmar förseglet. Utöver dessa är Johanna Lyrstrand fördäcksgast, Vanja Lundberg tar hand om alla fall och trimtampar och så finns Nina Barne på positionen vid masten:
– Nina är en gammal räv som står för rutin och erfarenhet. Hon läser också till kustbevakare, berättar Anna, som själv nyligen blivit färdig med utbildningen i Karlskrona.

Den unga Kjellberg-besättningen har en blygsam rankingposition som 23:a i världen, men de är fortfarande på väg uppåt:
– Ja, vi har klättrat några platser på varje ny ranking som presenterats det senaste, poängterar Anna och avslöjar att de före sommaren bara hade seglat en enda grade 1-tävling (högsta internationella klassen).
– Det var Rolex Osprey Cup i Florida hösten 2006, en riktigt lärorik tävling för oss även om vi inte gjorde något vidare resultat, säger hon.
På EM 2007, en grade 2-tävling men med riktigt bra motstånd eftersom de europeiska tjejerna är duktiga på matchracing, slutade Anna Kjellberg & Co fyra. Precis utanför pallen igen, alltså:
– Ja, men vi visade att vi är att räkna med. Vi har ju tränat mycket mot Jenny Axhede och Linda Rahm, så det var kul att få visa på en tävling att vi kunde vara med ordentligt.
– Och när vi nyss nådde finalen i grade 1-tävlingen på Marstrand så tyckte jag inte att vi seglade över vår förmåga. Jag blev mer glad än förvånad över den andraplatsen, skrattar Anna.

Framöver vill Anna Kjellberg gärna satsa på OS nu när matchracingen ska återkomma på programmet från 2012. Men först behöver hon få inbjudningar till fler grade 1-tävlingar och dessutom placera sig väl i dem, så att det blir ytterligare avancemang på världsrankingen. Efter andraplatsen på Marstrand är Lysekil Women’s Match ytterligare en chans till ett skutt uppåt på rankingen:
– Visst kommer jag att vara nervös för det är en stor grej för oss, men jag känner trygghet i att vi är vana vid DS-båten och att vi vet hur vi ska lösa problem som uppstår. De senaste åren har vi till exempel gjort riktigt bra starter! Jag litar på att alla ombord kan sina sysslor, så att jag kan sköta mitt, avslutar hon.

Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti:
Claire Leroy, FRA, världsranking 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2
Katie Spithill, AUS, 3
Silke Hahlbrock, GER, 4
Elisabeth Baylis, USA, 5
Linda Rahm, SWE, 9
Jenny Axhede, SWE, 10
Sabrina Gurioli, ITA, 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 14
Lucy MacGregor, GBR, 22
Anna Kjellberg, SWE, 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, 61

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Daniel Sparring, SRC, blev på lördagen 080719 den förste världsmästaren i den nya miljöklassen SL60 i båtracing, i Sundsvalls hamn. Redan efter tre av fyra heat stod Daniel klar som segrare. På andra plats kom, också ohotad, Oskar Samuelsson från KMK:R.

Klassen SL60 är en rundbaneklass med en 60 hästars fyrtakts low emission utbordare. Den är EPA-klassad, vilket är ett internationellt miljögodkännande.

Klassens ursprung kommer från svenskt arbete för modernare och renare racing. Ett antal racingentusiaster har övertygat fabrikanten Mercury att tillverka en extra kort rigg till deras modernaste motor, för att den ska kunna passa de racingkatamaraner som används.

Därefter har klassen även blivit internationellt godkänd av UIM, motorbåtracingens högsta organ. Den har redan spridit sig till flera nationer. Så detta första VM är en svensk framgång på flera sätt.

Bilden:
Daniel Sparring vinner VM i framtidsklassen SL60 i Sundsvall.

Havskappseglingen ”Baltic Sprint Cup” startar på lördag 19/7 i Travemünde med första målgång i Karlskrona. Stoppet innebär att gästhamnen under ett par dagar kommer att ta emot ca 60 tävlingsbåtar i storleken 11-25 meter. Ca 400 besättningsmän som kommer att gästa Karlskrona under tre dagar. Tävlingen har sedan 2005 besökt ett stort antal städer runtom Östersjön och i Nordsjön och nu är det Karlskronas tur. I år deltar två Svenska båtar med bland annat den kända blekingen Hans Hamel i sin 46 fots ”One Off-båt” ”Essex Girl”.

Målgången blir publikvänlig mellan Stumholmen och Basareholmen. Då det i förväg är svårt att förutse tid för målgång, kan man följa båtarnas framfart på hemsidan www.balticsprintcup.com. Tävlingsledningen kommer från England och Tyskland medan målgång, startprocedur och bemanning av Race office i Tallebryggans båtklubbs klubblokal sköts av de lokala seglarklubbarna under ledning av Lars Möller från KSS.

Gästhamnspersonal från Båtbolaget möter upp och ”lotsar” båtarna i hamn där de välkomnas med informationspaket om Världsarvsstaden Karlskrona. Hamnkapten Johan Rennemark ansvarar för att alla får ett varmt välkomnande. Kommunen välkomnar med guidade turer för deltagarna samt ett ”Price Giving Party” i Bastion Aurora. Ansvarig för detta är Malin Hagberg-Andersson från turistbyrån som också tillser att lokala kontakter kan knytas under vistelsen här. Sammanhållande för gruppen som servar de ca 400 seglarna i Karlskrona är Morgan Rennemark, VD för Båtbolaget och 45 Knots.

Starten inför nästa etapp i tävlingen sker onsdagen den 23/7 söder om God Natt. 45 knots RIB-båt och Båtbolagets Rebel 24 kommer fyllda med gäster att följa den spännande starten på plats. Målgång två sker i Klaipeida. Därifrån går tävlingen vidare till Gdynia. Sista start från Gdansk och sista målgång i Rönne på Bornholm.

Den 22 meter långa och 6 meter breda segelbåten Ericsson 4 har trimmats in i Nynäshamn. Under 10 dagar i juli testade teamet den nybyggda båten som ska tävla i en av världens tuffaste seglingstävlingar, Volvo Ocean Race 2008-2009.

– Närheten till öppet hav är anledningen till att vi valde Nynäshamn som bas under tio dagar. Där har vi möjlighet att snabbt komma ut på öppet vatten där vi ska pressa och testa båten, säger Martin Klug, team-koordinator för Ericsson Racing Team.

När den nybyggda båten Ericsson 4 anlände den 6 juli kom den direkt från varvet i Kista. När båten inte testades på havet låg den i Nynäshamns kommuns gästhamn där det 30 man starka teamet har sin bas.

– Det känns fantastiskt att ett av Sveriges största projekt inom segling gästade kommunens gästhamn. Vårt mål är att bli ostkustens seglarcentrum och det här är ett stort steg i rätt riktning, säger Stefan Andersson, chef för Nynäshamns kommuns gästhamn.

Världsomseglingstävlingen Volvo Ocean Race startar i Spanien i oktober och avslutas i juni 2009 i Ryssland.

Den 16 juli skrev Kustbevakningen kontrakt med Peene Werft på fyra nya kombinationsfartyg av typ KBV 031. Beställningen omfattar också en option på ett femte fartyg som kan beställas fram till den 31 december i år. Peene Werft ligger i Wolgast, Tyskland, och är ett varv inom Hegemann-koncernen.

Det första fartyget ska levereras i april 2011 och de följande tre med fyra månaders intervaller. Därmed kommer alla fartyg att vara levererade 2012. Inriktningen är att placera ett fartyg i varje kustbevakningsregion för att ersätta en del av de äldre miljöskyddsfartygen i den nuvarande flottan.

Benämningen kombinationsfartyg innebär att fartygen ska tjänstgöra som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har i dag; t.ex. sjötrafik- och miljöövervakning, gräns-, fiske-, tull- och polisiära kontroller till sjöss.

Fartygen är avancerade miljöskyddsfartyg och kan ta upp och lagra 250 m³ olja i egna tankar. De är också väl utrustade för sjöräddning i alla väder. Fartygen har bl.a. en rescue-båt placerad på en ramp i aktern, och har möjlighet att bekämpa bränder till sjöss och i hamnar. Den operativa förmågan blir väsentligt större än den hos dagens miljöskyddsfartyg.

Ordersumman är 86,3 miljoner euro för fyra fartyg.

Tekniska data:
Längd: 50,1 meter
Bredd: 10,4 meter
Djupgående: 3,0 meter
Deplacement: 896 ton
Fart: 15,5 knop

Med sin förtöjningsvakt är svenska YachtSafe ett nytt båtlarm som sticker ut på marknaden. Förutom, de numera, traditionella larmegenskaperna som att larma vid inbrott och stöld samt spårning, kan YachtSafe som enda larm meddela båtens ägare om båten är otillräckligt förtöjd.

Om båtens förtöjning slitit sig och båten ligger och slår mot bryggan eller mot en annan båt larmas båtägaren omedelbart via information till mobiltelefonen. Det lilla uppstickarföretaget VETEL AB från Göteborg har på kort tid lanserat den patenterade produkten som i samarbete med försäkringsbolag ger upp till 20% lägre premie.

YachtSafe har inbyggd GPS och förutom larm till mobilen kan familjens landkrabba följa båtens rutt i digitala sjökort på datorn där hemma. Unikt med produkten är också möjligheten att kunna läsa av båtens instrument hemifrån, nu kan båtägaren skicka ett sms och få reda på hur mycket det blåser vid båten redan före en seglats. Den som vill ha ännu bättre koll på sin båt kan välja tilläggspaket med inbyggd grundstötsdetektering som meddelar om båten gått på grund. Den tar hänsyn till både djup och uppmätta krafter och sparar en loggfil över hela händelseförloppet. Ett oumbärligt hjälpmedel för båtuthyrare.

– I min uthyrningsverksamhet är det tryggt att hela tiden ha kontroll över var mina båtar är och veta att de inte gått på grund. Nu slipper jag obehagliga överraskningar, säger Staffan Francke på Swede Charter i Marstrand.

YachtSafe har USB för enkel konfigurering via PC. Pris för larmenhet, kombinerad GSM/GPS-antenn, IR-sensor och vattentät siren: 5995 kr.

Länk: www.yachtsafe.se

Kommentarer

Carl 16:50:12 2009-03-02

Har kikat på många system på marknaden, detta är helt klart bästa alternativet. Är mycket nöjd med produkten. // Småbåtsägare i göteborg

Regeringen har idag beslutat att föreslå nio områden i Sverige till EU:s nätverk av värdefulla naturområden, Natura 2000. Bland annat föreslås Markallen i Norrbottens län, Norra Midsjöbanken i Kalmar län och Stora Middelgrund i Hallands län att ingå i nätverket.

– Jag är nöjd med att vi nu fullgör våra viktiga åtaganden gentemot Natura 2000. Vi får ett erkänt skydd av viktiga arter och livsmiljöer i olika delar av landet, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– Inom flera av de nu beslutade områdena finns mycket goda vindlägen och dessa kan därför vara av intresse för framtida utbyggnad av vindkraft. Vindkraftverk kan tillåtas där om de inte skadar de arter, sandbankar och rev som skyddet avser.

Områden som Sverige föreslår till Natura 2000:

Västra Götalands län
Malmöfjord
Måseskär
Soteskär

Hallands län
Stora Middelgrund och Röde bank
Morups bank

Kalmar län
Norra Midsjöbanken

Gävleborgs län
Finngrundet – Östra banken

Västernorrlands län
Vänta Litets Grund

Norrbottens län
Marakallen

Beslutet innebär också att ett tidigare föreslaget Natura 2000-område utökas. Det är Kosterfjorden-Väderöfjorden i Västra Götalands län.

För att kunna göra en bedömning om vindkraftsetablering är möjlig i marina Natura 2000-områden krävs både att det finns djup kunskap om områdena som skyddet avser och kunskap om vindkraftens effekter för dessa. Berörda myndigheter kommer att få i uppdrag att ta fram en strategi och vägledande material för att tydliggöra förutsättningarna för vindkraftetablering i områdena. De skall även analysera möjligheterna till synergier mellan biologisk mångfald och vindkraft.

Vad är Natura 2000?
Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1993 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarande av biologisk mångfald inom EU. Bestämmelserna kring Natura 2000 återfinns i två EG-direktiv; Fågeldirektivet (79/409/EEG) och Art- och habitatdirektivet (92/43/EEG). Det senare handlar om bevarande av hotade livsmiljöer (naturtyper) och vissa grupper av växt och djurarter. Direktiven är ett av EU: s viktigaste bidrag till arbetet med att bevara biologisk mångfald.

Ericsson 3 och Ericsson 4 lämnade Sverige 17 juli och satte segel för att genomföra sin obligatoriska kvalificeringssegling. Tävlingsbesättningarna kommer inte återvända till Sverige innan Volvo Ocean Race besöker Marstrand i mitten av juni 2009. Den 3 000 sjömil långa seglingen till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna, används av Ericsson Racing Team för tester inför jordenrunt seglingen och är första längre seglingen som genomförs med Ericsson 4 sedan sjösättningen i slutet av juni.

“Det har tagit lång tid att nå denna punkt men vi ser fram emot att se hur de två nya båtarna jämför under kvalificeringsseglingen” säger båtdesignern Juan Kouyoumdjian.

36-årige Kouyoumdjian, bättre känd i seglingsvärlden som “Juan K” har rätt att vara nervös. Argentinaren designade de två nya Ericssonbåtarna som kommer att bära färgerna för världens största leverantör av mobila system under den 37 000 sjömil jordenrunt seglingen Volvo Ocean Race, som startar den 11 october i Alicante, Spanien.

Juan K designade den vinnande båten i tävlingen 2005-06 och har tillbringat mycket tid sedan dess med att skapa två andra generationens Volvo Ocean 70 båtar åt Ericsson Racing Team.

“Varje båt är ett framsteg och en utveckling av vad vi gjort tidigare. Tävlingsbanan runt jorden har förändrats och vi har anpassat parametrarna till de nya vind och seglingsförhållandena. Om vi har gjort vår läxa får vi alla ett bra resultat denna gång” säger Kouyoumdjian.

De två båtarna måste i enlighet med tävlingens regler genomföra en 2 000 sjömil lång kvalificeringssegling. Ericsson 3 och 4 kommer att tävla mot varandra i en 3 000 sjömil lång testsegling från Nynäshamn till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna.

Ericsson har anmält två båtar i 2008/09 års upplaga av Volvo Ocean Race. Skeppare på de två båtarna är Anders Lewander (SWE) med en nordisk besättning och Torben Grael (BRA) med en internationell besättning.
“I förra tävlingen började vi sent och upplevde tekniska problem tidigt i tävligen vilket tydligt begränsade vår prestation” säger Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius. “Genom att börja tidigt (vid förra tävlingens slut 2006), har Ericsson kunnat knyta till sig vad vi anser är rätt människor, rätt design, rätt båtbyggare och rätt träning, men detta har även flera av våra starka konkurrenter gjort så vi ser fram emot en spännande tävling”

Utöver de två skepparna och designern Kouyoumdjian, har teamet arbetat med namnkunniga båtbyggaren Killian Bushe som ansvarat för bygget av de två 70-fots båtarna. Byggandet genomfördes i en anläggning i Kista, granne med Ericssons huvudkontor. Ericsson 3 sjösattes i februari och Ericsson 4 avtäcktes den 26 juni.
“Vårt mål var att bygga två av de bästa båtarna och vårt team har lagt lika mycket arbete på detaljerna på båda båtar” säger Bushe som byggde den vinnande båten i föregående Volvo Ocean Race och även de svenska båtarna för Victory Challenge i America’s Cup 2007.

De två båtarna lämnade Nynäshamn den 17 juli och seglingen beräknas ta ungefär 10 dagar. Uppdateringar om deras framfart och en komplett rapport kommer att finnas på teamets webbsida.

Länk: www.ericssonracingteam.com