nyhetstest

Den första delsträckan i årets Volvo Ocean Race har fått en tuff och tajt start. På onsdagsförmiddagen låg Ericsson 4 i en mycket knapp ledning före Puma.Ericsson 3 låg på tredje plats, 29 Nm efter ledaren.

Det innebär en radikal förändring mot måndag lunch, då Telefonica Black låg i ledningen. Den båten hade på onsdagsförmiddagen 52 Nm till ledaren.

Ett myckt bra sätt att följa tävlingenär i Race Viewer på tävlingens egen hemsida. Där presenteras och uppdateras ställningen kontinuerligt och man kan själv se hur båtarna har seglat hittills.

Länk: www.volvooceanrace.org

På Ericsson Racing Teams hemsida kan du följa Ericssons båtar och prenumerera på nyhetsbrev med mera.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Simrad tar marinelektronik för superyachter till nästa nivå genom introduktionen av StellaMaris™. Systemet innebär en revolution inom området för fullt integrerad kontroll av styr- och navigationssystem för superyacht från Navico, den största distributören av marinelektronik.

Simrad har lyssnat på kundernas krav och behov. StellaMaris™ har teknologisk överlägsenhet och är utvecklat för att möta det efterfrågade behovet från tillverkare, designers och varv som vill byta ut den smått röriga layouten av en typisk superyacht kommandobrygga med något helt nytt. Målet har varit att skapa ett system som tydliggör och förenklar styrning och kontroll från en enda position, men som också erbjuder sober och elegant design i samspel med övrig inredning och utrustning som är typisk för en modern superyacht.

StellaMaris™ är ett fullt integrerat system för lyxyachter som tillåter total överblick och kontroll av fartygets alla kommandon. Systemet kombinerar alla grenar inom navigation, elektroniska system, kommunikation, internet och underhållning.

I linje med Navico’s övertygelse att öka systemens tillgänglighet har StellaMaris™ möjlighet till fjärröverskådning av systemen vilket ger realtids systemanalys. Detta ger oanade möjligheter till kontroll och systemunderhåll och en möjlighet att reducera tiden som spenderas på underhåll av systemen när fartyg ligger i hamn.

Möjligheten att ladda ner nya uppdateringar från Internet säkerhetsställer att systemet alltid är up-to-date, och StellaMaris™ kommer självklart att innefattas av Navicos globala service, support och nät av distributörer för att försäkra service och support på plats vart man än befinner sig.

Introduktionen av StellaMaris™ kommer att ge stor påverkan på hur design och kontroll kommer att se ut ombord på en superyacht i framtiden. Den mest synliga skillnaden kommer att vara upp på kommandobryggan, där den nuvarande samlingen av en mängd olika skärmar och elektroniska instrument och övrig utrustning kommer att ersättas av några få identiska och diskreta skärmar.

Båtbyggare och båtvarv kommer att dra nytta av lägre installationskostnader och mindre tidskrävande installation genom att använda sig av ett enda gemensamt nätverk i hela fartyget. Det kommer inte heller krävas lika mycket personal på kommandobryggan då en person ensam kan anpassa och övervaka fartygets alla elektroniska och mekaniska system från en enda kontrollposition ombord.

Simrad´s StellaMaris system visades för första gången på Genoa International Boat Show 2008 i Pavilion ‘S’. Systemet har redan mötts av stort intresse från olika båtvarv världen över. Den bakomliggande teknologin visar på ett mycket tydligt sätt resultatet av Navico’s utvecklingsprogram och som kommer att implementeras i framtida produkter under de kommande åren. Även mindre båtar kommer att dra nytta av detta system vilket innebär att tekniken kommer tillämpas i mindre former som ger tillgång till de många fördelar som integrerade kontroll och styrsystem innebär.

Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt: Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport: Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.

Pressrelease från Volvo:

Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt: Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport: Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.

Karin Bäcklund är ansvarig för Volvo Ocean Race-satsningen på Volvo Personvagnar. Hon har målen glasklara:

– Volvonamnet blir naturligtvis mer känt när vi ses av miljontals människor världen över. Då är det viktigt är att vi förstärker de aspekter i varumärket som handlar om spänning och äventyr. Att vi går från att uppfattas som mer emotionella och inte bara rationella.

Spänning och äventyr bjuder Volvo Ocean Race på i överflöd, en av världens tuffaste seglingstävlingar där eliten av världens seglare gör upp om vem som kan segla runt jorden snabbast. Då måste man veta att man har den bästa tänkbara säkerhetsutrustning och lita på den.

– Det handlar, som i alla extremsporter, om respekt för säkerheten. Att använda den utrustning som finns. För om du är säker kan du ha mer kul, säger Karin Bäcklund.

Säkerhet i världsklass

Hon påpekar att Volvos kärnvärden säkerhet och miljö vävs på ett naturligt sätt ihop med sporten. Båtarna som används är både kvalitetsmässigt och tekniskt i absolut världsklass och tävlingsformen miljövänlig.

Säkerheten i kappsegling har, precis som i personbilarna, ökat för varje år. Numera är det obligatoriskt att bära flytväst och säkerhetslina ombord när situationen kräver det. GPS navigeringen är en teknik som används både av bilar och båtar. I Volvo Ocean Race innebär det inte bara ett navigeringshjälpmedel, men också ett sätt att låta the Race Office veta var båten befinner sig, riktning och hastighet varje minut. Så fort något ändras drastiskt, blir det känt på Race Office. Nytt är också att en del av kölen och botten på alla båtar målas orange för att lättare kunna upptäcka dem från luften.

Exponering jorden runt

Volvo Ocean Race är mycket väl bevakat av media. Förra tävlingen gick 2005-2006 och rapporterades om i 192 länder. Mediesiffrorna är imponerande. Över 1,8 miljarder tv-tittare kunde följa tävlingen, mer än 17 500 artiklar skrevs och det totala medievärdet är 86 miljarder USD, eller dryga 533 miljarder kronor.

En bred exponering gör inte bara varumärket mer känt, det säljer också bil. Det finns tydliga kopplingar att de som känner till Volvo Ocean Race i högre grad än andra överväger att välja en Volvo som sin nästa bil.

– Men det handlar inte bara om medier. Förra gången kom 2,8 miljoner människor till någon av hamnarna under racet. Vi räknar med ännu fler denna gång, säger Karin Bäcklund.

Gäster kan provköra

I hamnarna visar Volvo Personvagnar upp sina bilar och sina kärnvärden i en stor vandrande utställning. Här erbjuds provkörning till alla inbjudna gäster, både Volvos och syndikaten som till exempel Puma och Ericsson. I några hamnar blir det möjligt att provköra också för allmänheten.

– Vi har en fantastisk möjlighet att bygga relationer med nya och gamla kunder och affärspartners i en miljö där det inte finns några konkurrenter. I år räknar vi med sammanlagt 15 000 unika Volvogäster i de elva stopover-hamnarna.

Fokus för året blir två nyheter: senaste bilmodellen Volvo XC60 och senaste nyheten inom säkerhet; Volvo City Safety. Om bilen är på väg att i låg hastighet köra in i något, bromsar den själv. Ett sätt att minska lågfartskrockar på till exempel parkeringsplatser.

Volvo XC60 lanseras vid stop-over

Många marknader samordnar lanseringen av Volvo XC60 med Volvo Ocean Race. I Spanien körs den lokala provkörningarna av Volvo XC60 kring Alicante i samband med starten. Sydafrika och Singapore är andra länder som lanserar bilen när Volvo Ocean Race-båtarna är i stan.

– Volvo Ocean race kombinerar evenemangsmarknadsföring, försäljning, introduktion, lansering, produkt och varumärke vid samma tillfälle. På så sätt får vi ut så mycket som möjligt av evenemanget, konstaterar Karin Bäcklund.

Under 2008 säljs tre Volvomodeller i en speciell Volvo Ocean Race edition i antingen Ocean Blue eller Electric Silver. Försäljningen ser ut att hamna kring 8 500 bilar

Lagarbete och hög prestanda

Kopplingen inåt företaget handlar inte så mycket om segel och distansminuter som om lagarbete och prestanda. Ombord på en 21,5 meter lång segelbåt ska elva man inte bara samsas om utrymmet, utan i varje givet ögonblick försöka segla snabbare och smartare än medtävlarna. Parallellerna till den tuffa bilindustrin är tydliga.

– Också Volvokulturen präglas av laganda, samarbete över yrkesområdena och en vi-känsla som, när den får blomma ut, kan försätta berg, säger Karin Bäcklund.

Puma med skepparen Ken Read har tagit en knapp ledning i Volvo Ocean Race, som nu har passerat Kanarieöarna. Ericsson 4 ligger tvåa, ett par Nm efter Puma, medan Ericsson 3 är 37 Nm efter Puma. Det har skiftat snabbt mellan de två tätbåtarna och förändringarna kan bli många även de närmaste timmarna. Sista båten, Telefonica Blue, är över 100 Nm efter täten.

Här är dagens sammanfattande pressrelease på engelska:

Wednesday 15 October 2008 10:00:00 GMT
THE TEN ZULU REPORT, LEG 1, DAY 5
Green Dragon hit the StealthPlay button this morning at 04:00 – and disappeared. We won’t see them again for another 12 hours, at the 16:00 Position Report.

Ian Walker and his team are the first to use this new tactical weapon – an innovation for this edition of the Volvo Ocean Race. So what moves are they going to pull while they’re off the radar?

At 10:00 Zulu they had been in Stealth mode for six hours, and the rest of the fleet were in the transit lounge of the Canary Islands at the beginning of what could be a critical couple of days.

Almost everyone in the lead pack has had a go at the front in the last 24 hours: Telefonica Black at 13:00; Green Dragon at 16:00; Ericsson recapturing the lead at 19:00 – nothing between them as they hurtled down the track. Average speeds are high – we’re seeing 18, 19, 20 knots being sustained over an hour – smoking south in a northerly breeze that’s blowing at well over 20 knots.

Right now, PUMA and Ericsson 4 are leading the fleet, with over 30 miles to the next boat, Ericsson 3, thanks to their drive to the south. But here’s an idea for you – the DTL (Distance to Leader), isn’t the story at the moment, it’s all about positioning. To find out why, we need to back up to yesterday afternoon.

Scattered like slingshot
We left the fleet all on port gybe, headed slightly east of south, towards the coast of North Africa, which the previous 24 hours had taught us was where the strongest breeze was to be found. This nice tidy pattern didn’t last for long, and by 13:00 the fleet had scattered like slingshot. Telefonica Black gybed away from the leading pack first and headed west – grabbing the lead for the 13:00 report.

It was an interesting move, given that this came in from Bouwe Bekking on stablemate Telefonica Blue just before it was made – “Navigator, Simon Fisher and I are spending heaps of time behind the computer and looking into all the options. We don’t want to do anything crazy. Once you are behind, you are tempted to take bigger risks, but we are happy with any small cookie we can get.” After making losses, Bouwe eventually chose to tuck in behind the leading pair – but their frontline spinnaker for these conditions is shredded, and they are struggling right now.

Meanwhile, Ericsson 4 and PUMA were headed for the beach, with Ericsson 3, Team Russia and Delta Lloyd also intent on checking out the action inshore, as Ger O’Rourke put it in yesterday’s email, ‘Anyway the lads are happy as they reckon they may see some babes on the beach.’

By late afternoon, the boats had pretty much made their choices and set-up for the short-term – which was the transition of the Canary Islands. We’ve been saying for a couple of days that the Deckman for Windows weather routing put the optimum course right on the Moroccan coast, all the way past the Canaries, and now it was about to happen.

At 19:00 yesterday, the front row were strung out in a line from north-west to south-east. Taking the northerly, high road, were Green Dragon and Telefonica Black. In the middle was Ericsson 3, and to the south, Ericsson 4 and PUMA. And the distance between them, strung out across the ocean, was over 70 miles.

It’s time for ‘L’ word
OK, there’s no getting away from it, it’s time for the ‘L’ word – no, not Liberal – but Leverage. It’s one inescapable piece of sailing jargon/terminology, and it means much the same as it does in financial markets. It’s a measure of risk. And risk in sailing terms is measured by the distance between you and your competitors across the race course, perpendicular (at right angles) to where you’re going.

The greater the leverage, then the greater the risk of gain or loss as the wind shifts or the strength of it increases unevenly. That old basketball cliché – stay between the man and the hoop – applies equally to sailing. It’s hard to get past someone who’s directly in front of you – although not impossible as we saw on Day 2 with the Buffalo Gals move. But in general, staying on the direct course to the mark, with your competitors directly behind you, is about as safe a tactical situation as you can come up with in sailing.

And so far, that’s pretty much how it’s been played. We’ve not had much leverage – the fleet has been stuck in a two pretty tight bunches, with little lateral separation across the race track. But by the time the flurry of afternoon gybes was done, there was over 70 miles of leverage from wing-tip to wing-tip of the formation. And ahead lay the Canary Islands – high mountains, turbulent winds, local effects and a real spin of the roulette wheel.

So, how is this going to play out? Leaving out the Stealth mode-ing Green Dragon, Telefonica Black is the only boat that will go to windward of all the islands. Ericsson 3 look to have chosen a route right through the middle. Delta Lloyd and Team Russia started by gybing down the southern coasts of Lanzarote and Fuerteventura, pretty close in, with PUMA, Ericsson 4 and Telefonica Blue also going to leeward of all the islands, but set up further offshore.

Remember, Ericsson 4, with the vastly-experienced Torben Grael and Jules Salter having trained with these boats – and in these waters – for months.

And perhaps Kenny Read agrees – PUMA has been locked beside Ericsson 4 for the last 24 hours. In an email off the boat early this morning, he gave us some idea of how close the racing has been for these two. “I was just told that the TP52 Worlds are going on in Lanzarote … not only did we just sail right past that island, but did so in the middle of a gybing duel with E4 – with them about two boat lengths ahead of us at times. No matter how close the TP52 event is, my guess is that there won’t be any tighter racing than E4 and ourselves are having right now.”

Sails on the rail
Kenny went on to describe watching the boys on Ericsson 4 start to move their stack (sails on the rail) – in preparation for a gybe – with the night vision binoculars. How the game has changed … back in the day, the only clue you had was a feeble, bobbing little red or green navigation light.

Read (PUMA) and Grael (Ericsson 4) must be pretty confident that the breeze is going to hold for them until they are past the Canaries. It’s daylight, they have more than 20 knots of north-northeasterly breeze, and they are hammering along at average boat speeds that are in the high teens. They should travel around two hundred miles before it gets dark – when the cooling effect can soften the wind – and that ought to be enough to get them clear.

And those Data Centre numbers confirm that the southern boats have nothing to worry about right now. At 07:00 they had more breeze than our friends in the north, with 19-20 knots true wind speed (TWS) in comparison to Telefonica Black’s 15.8. But we’ll have to wait till tomorrow to find out whether the current gains hold through the whole transit of the islands.

But we mustn’t forget the long game – the bigger, longer term question is still all about positioning for the Doldrums. Telefonica Black have got themselves over 130 miles of leverage from PUMA and Ericsson 4. That’s a couple of degrees of longitude separation in the approach to the Doldrums, and that could convert to vastly different conditions in six days time when they hit the wall.

The Deckman for Windows weather routing has the optimum route (the thin red line) still hugging the coast until about half way between the Canary and Cape Verde Islands.

And the pedestrian crossing through the Doldrums looks to be best at about 20-22E, thanks to a low forming off Sierra Leone – that’s 300 to 400 miles east of the historical optimum. Right now my money is on the inshore boats, PUMA and Ericsson 4, to pick up the scoring gate points at Fernando de Noronha. There, that’s sticking my neck out.

The Ten Zulu Report (so called because it follows the 10:00 GMT fleet position report, and Zulu is the meteorologist’s name for GMT).

Länk: www.volvooceanrace.org

Aqualiv har fått en order om 300 NavEye-produkter från den svenska importören av Honda, Honda MC Svenska AB. Aqualivs primära fokus är riktat mot marin säkerhet. Ordern från Honda MC Svenska AB är ett kvitto på att Aqualivs produkter även kan användas inom andra områden.

Honda MC Svenska AB säljer omkring 2 500 maskiner per år, varav cirka 1 000 stycken är fyrhjulingar så kallade ATV. Dessa maskiner är ytterst stöldbegärliga och som i ett led i att förhindra stölder har Aqualiv nu fått en första order om 300 NavEye-produkter. Detta är första steg i det som kommer att bli ett långtgående samarbete på återförsäljarsidan inom den svenska ATV och MC marknaden.

– Ordern är ett kvitto på att våra produkter har ett brett användningsområde och jag säker på att vi ska se spin-offeffekter i form av att fler tänkbara kunder förstår potentialen och den breda kundnyttan med NavEye, säger Kjell Hansson, försäljningschef Aqualiv.

– Vi har goda förhoppningar om att vi med NavEye ska kunna bidra till en ökad trygghet för våra kunder. Maskinerna som vi säljer är väldigt stöldbegärliga och därför är det extra viktigt för oss att hitta lösningar på dessa problem, som vi nu har gjort med Aqualivs NavEye, säger Robert Paschetto VD Honda MC Svenska AB.

Länk: www.aqualiv.com

Svenska och danska naturskyddsföreningarna uppmanar nu i ett brev fiskeministrarna i de bägge länderna att införa områden med fiskeförbud i Kattegatt. – Förbudet måste innefatta också sånt fiske där man får upp torsk som bifångst, annars blir det verkningslöst, säger Svante Axelsson generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Torskbestånden i Kattegatt är kanske de mest hotade av alla torskbestånd. Allt för hårt fiske i många år har lett till en situation där ett flertal bestånd är hotade. Flera lokala bestånd är sannolikt redan helt borta. De senaste sju åren har Internationella Havsforskningsrådet (ICES) rekommenderat att inget fiske på torsk ska bedrivas i Kattegatt. Även inför 2009 har ICES rekommenderat inget fiske efter torsk. EU:s fiskeministrar har tyvärr inte följt forskarnas råd utan beslutat om fortsatt fiske år efter år. Detta har lett till att beståndet nu är nere på historiskt låga nivåer.
Nyligen enades svenska Fiskeriverket och dess motsvarighet i Danmark, DTU Aqua, om bilden av det katastrofalt dåliga läget för torsken i Kattegatt och föreslår nu fiskeförbud i vissa områden för att skydda beståndet.
– Det viktiga då är att ett fiskestopp också innefattar fiske av andra arter där man får upp torsk som bifångst, annars kan vi inte rädda torsken i Kattegatt, säger Svante Axelsson.
Naturskyddsföreningen i Sverige och Naturfredningsforeningen i Danmark, som tillsammans företräder ca 320 000 medlemmar, har arbetat länge för friska marina ekosystem med livskraftiga fiskebestånd.
– Vi är mycket oroade över den negativa utveckling vi sett under en följd av år. Trots att målen med den gemensamma fiskepolitiken är högt satta har tyvärr utarmningen av ekosystemen fortsatt och fiskbestånden minskat allt mer. Vi menar därför att det nu är mycket bråttom att åtgärder omgående vidtas för att stoppa fortsatt utfiskning av torsken i Kattegatt och det resursslöseri som utkasten medför, säger Klas Hjelm naturvårdschef på Naturskyddsföreningen.
Föreningarna uppmanar därför sina fiskeministrar att…
· i första hand verka för ett totalt temporärt stopp för allt fiske som fångar torsk, både målinriktat och som bifångst, i Kattegatt;
· i andra hand att fatta beslut om att stänga fisket helt under första kvartalet i de områden i Kattegatt som fiskemyndigheterna i Sverige och Danmark föreslagit och dessutom inrätta ett område med permanent fiskeförbud i enlighet med det förslag som fiskemyndigheterna har enats om;
· i tredje hand att verka för ett tillfälligt stopp för torskfisket i Kattegatt i enlighet med ICES´ rådgivning.
Läs brevet till fiskeministrarna här
http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/fiskeministerbrev.pdf

True Heading AB och Volvo Ocean Race har tecknat avtal om att utrusta samtliga åtta deltagande båtar med AIS klass B enheter.

True Heading AB, som var först i världen med att ta fram AIS enheter även för fritidsbåtsmarknaden, har tecknat avtal med organisatörerna för Volvo Ocean Race om att förse samtliga deltagande båtar med AIS-CTRX från True Heading AB. Detta är ett viktigt led i att testa och visa att vi verkligen har den bästa utrustningen som marknaden kan erbjuda säger True Headings VD Anders Bergström.

För organisatörerna av Volvo Ocean Race är AIS en viktig del i säkerhetsutrustningen ombord. Det är även ett krav för vissa av hamnarna som besöks ex Singapore. Alla åtta båtar bestyckas på ett liknande sätt med AIS-CTRX från True Heading och vår Class B VHF Splitter som gör att man kan dela samma antenn mellan AIS och VHF och därmed få ökad räckvidd.

För deltagarna skapas det en ny dimension i kappseglingen genom att de får direkt koll på de andra båtarna som befinner sig inom VHF räckvidd. På de sträckor där de befinner sig inom kusttäckning från AIS så är förhoppningen att tävlingen kommer att kunna följas i realtid, vilket kommer att ge ökad spänning och känsla av delaktighet hos dem som följer tävlingen.

Länk: www.trueheading.se

Den spanska båten Telefónica Black har tagit en knapp ledning i Volvo Ocean Race. Flottan om åtta kappseglingsbåtar har kommit en bit på väg på den första delsträckan, som startade i Alicante och har sitt mål i Kapstaden efter 6 500 Nm segling. Ericsson 4 låg tvåa tisdag lunch.

Här är den officiella pressreleasen:

At last there is wind, and the eight-strong fleet racing in leg one of the Volvo Ocean Race from Alicante to Cape Town is beginning to make some nice progress, but it is a fragile lead for Telefónica Black/ESP (Fernando Echávarri/ESP) who left the leading bunch and made a bold move to the west.
Behind her, the chasing pack of Ericsson 4, the Green Dragons/IRL/CHI (Ian Walker/GBR) and PUMA/USA (Ken Read/USA) are all tightly bunched within a frightening six miles of the leader. Speeds are up in the mid teens as the fleet races downwind along the African coast.
In the second group, the threat is from Telefónica Blue/ESP (Bouwe Bekking/NED) which is hunting down Delta Lloyd/IRL (Ger O’Rourke/IRL) and Team Russia/RUS (Andreas Hanakamp/AUT) at an alarming pace.
Since leaving the Spanish coast after making a repair, she has reduced her 12-hour deficit and has closed to within four miles of Team Russia. She is only 58 nm from sistership Telefónica Black, and, if wind Gods shine on her, she could easily make up the distance in barely a few hours. She has been averaging around 14 knots over the last three hour period and so far, has had the best 24 hour run in the fleet of 267 nm.
Skipper Bouwe Bekking says the crew carried out lots of sail changes and have tried press as much performance out of the boat as possible. “Sifi (Simon Fisher – navigator) and I are spending heaps of time behind the computer, looking into all the options. We don’t want to do anything crazy, as once you are behind you are tempted to take bigger risks,” Bekking wrote earlier today.
The two fleets are split by approx 35 nautical miles east to west, with Ericsson 4 just 40 miles off the Moroccan close, just south of the Cabo Sim lighthouse. The chasing pack is closer in, just 26 nm offshore and positioned to the left of Ericsson 4, where they think there maybe more wind.
There is no time to rest for the navigators who have some big choices to make, the first being how to tackle the Canary Islands, approximately 199 nm to the south-west of the fleet. Should they go to the west to get a shift in wind direction, go closer to the African coast to see if there is more wind there, or shoot straight between the two islands and risk losing the wind altogether?
Onboard PUMA in fourth place, the major issue today, as well as pressing the three boats ahead, has been the mystery disappearance of Rob Salthouse’s boot. With just one pair of sailing boots as the only footwear onboard, Rob believed this was a potential disaster.
“We wound Rob up with stories that the boot may have been packed in the spinnaker and gone up and over in the last hoist,” joked skipper Ken Read. When the breeze finally arrived and the spinnaker was hoisted, the boot was found by the distressed owner and the crew raced on.
Onboard Ericsson 4 Phil Jameson’s nails have been painted with black permanent marker while he was asleep shortly after he was seen pouring a substantial quantity of hot Tabasco sauce on his porridge. Trimmer Tony Mutter watched the activities as he absently ate two packs of noodles without mixing them with water. When this boat reaches the Equator, and King Neptune comes to call, there will be some interesting activities on this boat loaded with ‘equatorial virgins’.
Leg One Day 4: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to leader)
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DTF 5832 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTL 1nm
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) DTL 3nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) DTL 3nm
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) DTL 6nm
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) DTL 43nm
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DTL 54nm
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTL 58nm

Länk: www.volvooceanrace.org

Klockan 16.00 på söndagen ledde Ericsson Racing Teams båda båtar flottan i Volvo Ocean Race ut genom Gibraltarsundet och förbi den berömda Gibraltarklippan. Ericsson 3 låg i ledningen före Ericsson 4.

Det skiljde dock bara 1 nM mellan de båda tätbåtarna.

– Det är tydligt att detta kommer att bli ett mycket svårt och tufft race. Alla är på helspänn och det allra minsta misstaget kan få stora konsekvenser, säger Phil Jameson, en av besättningsmännen på Ericsson 4.

Ericsson Racing Team passerar Gibraltar. Foto Tim Stonton.

Länk: www.volvooceanrace.org

Jonas Andersson från Frövi, körde söndagen 12 oktober Formel 1 VM för racerbåtar i Kinesiska Liuzhou. Tyvärr kraschade han våldsamt på 43:e varvet av 65, då han låg på en andraplats. Han flippade ett helt varv i över 100 knop men klarade sig lyckligtvis utan allvarliga skador.

Dessbättre klarade sig även båten bra, vilket är väsentligt då nästa race går i Kinesiska Shenzhen redan om två veckor.

Jonas hade senaste segern i serien och låg på andra plats endast tio poäng efter ledande Jay Price. Tyvärr vann Jay Price idag och drog ifrån ytterligare. Jonas hade dock lite tur i oturen, då de som låg närmast bakom i tabellen inte heller hade en lyckad dag. Därmed behåller Jonas sin andra plats.

Tre tävlingar återstår och det kan bli en rysare ända fram till sista varvet i sista racet.

Foto: Philippe Stiernon.

Svenske Johnie Berntsson upplevde på söndagskvällen sin största Matchracing-framgång hittills när han på ett imponerande sätt vann i Bermuda när World Match Racing Tour, VM-serien i Matchracing seglade vidare. Adam Minoprio från Nya Zeeland bjöd på tufft motstånd i finalseglingarna men fick ändå se sig besegrad av Berntsson med sammanlagt 3-1 som därmed tog hem förstapriset på 50.000 USD. Mattias Rahm fullbordade den svenska framgången med en fjärdeplats.

Johnie Berntsson vann den första finalseglingen i bäst av fem, men tappade i andra så att Minoprio kunde kvittera. Sedan fick Berntsson Sailing Team verkligen fart i seglen och tog två raka segrar fram till 3-1 och säkrade därmed förstaplatsen i Bermuda Gold Cup.

På väg till finalen ställdes Berntsson mot GKSS-klubbkamraten, och Match Cup Sweden-vinnaren, Mattias Rahm i semifinalen. Trots jämna seglingar mot Rahm tog sig Berntsson till final med 3-0. I den andra semifinalen var det jämnare siffror, Adam Minoprio slog till slut Britten Ben Ainslie med 3-2.

I matchen om tredje pris kunde Ben Ainslie sedan vinna över Mattias Rahm med klara 3-0. Endast en deltävling återstår nu på VM-serien World Match Racing Tour, finalseglingarna Monsoon Cup i Malaysia, där världsmästaren i Matchracing ska koras.

Slutresultat Bermuda Gold Cup:
1st Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team $50,000
2nd Adam Minoprio (NZL) Emirates Team New Zealand/BlackMatch Racing $20,000
3rd Ben Ainslie (GBR) Team Origin $10,000
4th Mattias Rahm (SWE) Stena Bulk Sailing Team $7,000
5th Ian Williams (GBR) Team Pindar $5,500
6th Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing $4,000
7th Sebastien Col (FRA) French Match Racing Team/K-Challenge $2,500
8th Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team/Team French Spirit $1,000

Bilden:
Johnie Berntsson med Berntsson Sailing Team.

På båtmässan Scandinavian Boatshow (5 – 9/11 2008) är det världspremiär för nya Minor Offshore 25. Detta är en helt nyutvecklad båt som kompletterar Minors serie av snabba, tysta och robusta walkaroundbåtar mellan 21 och 37 fot.

Under ett långt utvecklingsarbete har fokus varit inställt på att kombinera walkaroundbåtens praktiska egenskaper med stort lastutrymme, breda, säkra däcksytor och enkelt handhavande med familjebåtens möjligheter till ett bekvämt boende under några dagar. Minor Offshore 25 är resultatet av detta framgångsrika arbete och en båt som kommer att vara stilbildande under lång tid framöver.

Salongen på däck erbjuder bekväma sittplatser för upp till sex personer och en stor öppningsbar taklucka släpper in mycket ljus och luft när man så önskar. Här färdas man med högsta komfort och med god sikt runt om. I salongen finns ett pentry samt nedgång till en sovkabin i fören. På för och akterdäck är det gott om plats för både passagerare och packning. Då en stor del av akterspegeln är öppningsbar mot badbryggan skapas en stor yta för olika aktiviteter.

Minor Offshore 25 utmärker sig för sina imponerande sjöegenskaper och den extremt låga ljudnivån ombord. En båt som verkligen uppfyller den kräsne båtägarens krav på bekvämt boende under korta perioder med praktisk funktion och trygga sjöegenskaper.

Mått etc.
Längd 7,72 m
Bredd 2,75 m
Vikt 2500 kg
Fart beroende på motor 30-45 knop

Pris med 1 x Volvo Penta D3-190/DP 977.000 kronor

Minor produceras av Sarins Båtar Oy som har över 40 års erfarenhet att på ett hantverksmässigt sätt tillverka hyttbåtar anpassade för den skandinaviska marknaden.

Länk: www.inamarin.se

Med V45 breddar Princess sitt utbud ytterligare i segmentet stora daycruisers. Med en elektriskt manövrerad taklucka kombineras den öppna båtens fria och luftiga känsla med kupébåtens dragfria och ombonade komfort. Ett koncept som alldeles särskilt passar vårt nordiska klimat. Den sinnrika taklösningen möjliggör att nästan hela taket kan öppnas upp vilket är unikt för Princess V45.

Princess V45 har ett nyutvecklat skrov med djup V-botten, steglister och drivs med Volvo Pentas högpresterande D6 dieselmotorer och duopropdrev. Skrovets design ger båten både torra och mjuka gångegenskaper även i kraftig havssjö. Genom hela fartregistret är Princess V45 mycket lättmanövrerad med en effektiv styrrespons som ger ett fint grepp i vattnet vid hård kurvtagning.

Planlösningen under däck omfattar två komfortabla sovkabiner med egen toalett/dusch, samt salong med en stor u-formad soffa som dessutom har bäddmöjlighet. I salongen finns också ett välutrustat pentry. Mycket arbete har lagts ned på designen av båtens interiör för att skapa en modern och luftig känsla. Princess V45 upplevs också som mycket rymligare än vad som förväntas av en båt i den här klassen. Inredningen är tillverkad av körsbär där kunden kan välja mellan högblank eller matt lackering. Ett stort urval av exklusiva textilier, mattor och läder finns att tillgå för att sätta en personlig prägel på inredningen.

Från förarplatsen under den öppningsbara hardtopen har förare och passagerare god runtomsikt. Instrumentpanelen är utformad för att alla reglage och instrument lätt skall kunna nås och ses oavsett om man kör stående eller sittande.

Under hardtopen ryms även en u-soffa med stort matbord samt en baravdelning med elektrisk grill och stor kyl. Akter om matplatsen breder en solbädd ut sig med plats för fyra till fem personer. Under solbädden finns ett stort garage för jolle eller jetski samt generösa stuvutrymmen.

Princess V45 premiärvisas i Sverige på båtmässan Scandinavian Boatshow (5-9/11) 2008.

Tekniska data
Längd 14,31 m
Bredd 3,99 m
Vikt 12,6 ton
Bränsle 1000 liter
Vatten 365 liter
Sovplatser 6 st
Fart 34-38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D6 370/DP

Länk: www.inamarin.se

Kommentarer

Sebastian 00:33:30 2013-08-03

Vad är måtten på jolle garaget ? Höjd och djup?

Ericsson 3 med Anders Lewander som skeppare slipper inte undan det poängavdrag som båten fick redan efter första in port racet. Tidigast i Kapstaden kan båten få en ny köl och därmed slippa poängbestraffningen.

Ericsson 3 har bestraffats för att kölen väger cirka 650 gram mindre än vad reglerna föreskriver. Det kan jämföras med kölens totalvikt på 14 ton.

För tävlingen Volvo Ocean Race som helhet är detta troligen rätt utveckling. Teamet har haft flera månader på sig att åtgärda något som de borde ha upptäckt. Men straffet känns orimligt hårt för deltagarna ombord.

Här är den engelska pressreleasen om händelsen:

ALICANTE, Spain (Oct. 11, 2008) — Ericsson Racing Team was informed last night at 6:30 pm, 20 hours before the start of the Volvo Ocean Race, that the International Jury will not reopen the case involving the keel fin of Ericsson 3.

This follows a request from the team to reopen the case due to significant errors during the hearing that followed the Rules Management Group (RMG) ruling on Sept. 23.The Organizing Authority (OA) then applied to the International Jury for permission to allow Ericsson 3 to participate in the Volvo Ocean Race by invoking Amendment 9 of the Notice of Race.

The Organizing Authority, the RMG, the International Jury, and ERT have all agreed that Ericsson 3 is a valid entry in the race and does not have any performance advantage. The International Jury ruled on 28th September that Ericsson 3 would be subject to a point score penalty for every in port race, every scoring gate and every offshore leg.

“We very much hoped that the International Jury would reopen the case. This could have allowed us to present our evidence and have a oral hearing, rather than one by e-mail,” said Richard Brisius, Managing Director, Ericsson Racing Team. “This is obviously disappointing for Ericsson Racing Team, and in particular to the crew of Ericsson 3. We are now going to put this to one side and get on with racing.”

“We came here to race against the other teams, and with a 4-point penalty by the time we get to Cape Town, we’re going to have to work even harder,” said Ericsson 3 skipper Anders Lewander. “Despite this blow, we are looking forward to racing and competing on an equal level with the other teams in the race.”

Ericsson Racing Team has confirmed that they currently have a new keel in construction in Italy and the team are striving to ensure that this is ready in time for the departure from Cape Town to Cochin, India.

Last night’s preliminary response email from the International Jury will be followed by a full decision in one to two days time.

Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Länk: www.ericsson.com

Det blev en tuff start för Volvo Ocean Race i Alicante idag, lördag den 11 oktober. Hela flottan med åtta V70-båtar kastade sig iväg på den första delsträckan som är 6 500 nM till Kapstaden i Sydafrika.

Det är tionde gången som den här världsomseglingen avgörs. I år deltar två svenska team, de två båtarna från Ericsson med Anders Lewander respektive Torbern Grael som skeppare. Ytterligare en svensk deltagare finnsmed, det är mästernavigatören Roger Nilsson som seglar i en av spanska Telefonicas två båtar.

Även veteranen Magnus ”Mange” Olsson är med i tävlingen. Han seglar tillsammans med Anders Lewander i Ericsson 3. Den båten är egentligen avsedd som en ”ungdomsbåt”, men med Manges 59 år har den troligen högsta medelåldern av alla deltagande teamen.

Förhållandena vid starten i Alicante var 12-15 m/sek vind och relativt hög sjö. Efter delseglingen till Kapstaden väntar hamnar i Indien, Kina med flera länder. Följ hela tävlingen på hemsidan.

Foto: Rick Tomlinson.

Länk: www.volvooceanrace.org

ALICANTE, Spanien – De två Ericsson-båtarna kom iväg bra när Volvo Ocean Race 2008-2009 startade på lördagseftermiddagen med den första långa etappen, från spanska östkusten, ner till Kapstaden i Sydafrika.

Det blåste kulingvindar utanför Alicante när det tionde Volvo Ocean Race inleddes. De åtta båtarna gjorde en sväng mot nordost innan de gav sig iväg söderut mot Gibraltar och därefter ut i Atlanten.

Ericsson 3, med helnordisk besättning låg stadigt trea, sekunder efter amerikanska Puma och något mer efter Ericsson 4 – med internationell besättning – som kom iväg snabbast.

Starten gick kl 14 svensk tid och framåt kvällen, drygt fyra timmar efter starten, var Puma i ledningen tätt följd av nordisk Ericsson 3 som låg tvåa endast två distansminuter efter Puma. Trea var Ericsson 4 knappt två distansminuter efter Ericsson 3.

Skepparna har pratat om att nyckel till framgång på den första etappen är att vara snabbast ner till Gibralta och ut ur Medelhavet. Därför blir det mycket tuff segling det första dygnet. Totalt ligger 6 500 sjömil (cirka 12 000 km) framför båtarna innan de når etappmålet i Kapstaden. Det gör sträckan till tävlingens näst längst och är beräknad att ta cirka 21-23 dygn.

Länk: www.volvooceanrace.org

I morgon lördag 11 oktober startar Volvo Ocean Race 2008-2009 från ALicante. Båtliv är med vid starten och kommer att rapportera dagligen från detta stora seglingsevenemang.

Fredagens stora händelse vid Race Village i Alicante på Spaniens sydkust var presskonferensen med de åtta skepparna. Torbern Grael och Anders Lewander, skeppare på var sin Ericssonbåt, var två av centralfigurerna.

Inför självastarten väntas växlande äder med relativt svaga vinder, cirka 6-8 m/sek. Det innebär lugnare förhållanden än under torsdagen och fredagen, då det har regnat, blixtrat och blåst upp till 20 m/sek.

Länk: www.volvooceanrace.org

Stolthet och glädje är viktigast ombord inför ett Volvo Ocean Race. Det säger Gurra Krantz, som själv har genomfört fyra race runt jorden.

Gurra är en av många svenskar som är på plats inför lördagens start av Volvo Ocean Race. Han tror att Torben Grael med en av Ericssonbåtarna tillhör de skeppare som har chans att vinna tävlingen, som kommer att pågå i nio månader.

– Inom de fyra första dagarna kommer besättningarna att känna vilka båtar som går bäst och har en chans att vinna. Den första biten innan båtarna har kommit ut förbi Gibraltar är en mycket viktig del av hela tävlingen, säger Gurra.

En av nyheterna den här gången är mediabevakningen. En mediaperson finns med på varje båt. På racets egen hemsida finns massor av TV-program och annan information som är öppen för alla som vill följa tävlingen.

Länk: www.volvooceanrace.org

Kommentarer

Berra 13:07:13 2008-10-23

Gurra – bra att du är stolt och glad

Nya Delta 34 SW (Side Walk) är en av båtarna som får premiär på Scandinavian Boat Show i Stockholm5-9 november. Det är den andra båten i Side Walk progrmmet av snabba och praktiska motorbåtar i hög kvalitet med ett effektivt skrov.

Delta 34:an kommer även att vara miljövänligt tillverkad av vakuumlaminerad vinylester, med ett luftsmort steg för hög marschfart med låg bränsleförbrukning.

Planlösningen medger fyra kojplatser utan att inkräkta på salongen. Salong med längsgående pentry och Egen sidodörr vid förarplats. Samt stor skjutdörr ut på akterdäck. Soltaket blir 4,5 kvadratmeter stort.

LÖA 10,95 m
Bredd 3,23 m
Deplacement 4,500 kg
Bränsle 600 l
Motor 1x VP D6/370/Dph ( alt 2x d4/300/dph)
Fartområde 38-48 knop ( singel/dubbel)

Länk: www.galarbryggan.se

TV4 sänder den världsomspännande seglingstävlingen Volvo Ocean Race. I Nyhetsmorgon och i ett nytt seglingsmagasin i TV4 och i TV4 Sport med start i höst och nio månader framöver kan tv-tittarna följa en av världens tuffaste och farligaste tävlingar. Av de sju båtarna som tävlar i år är två svenskägda och en av dem har skandinavisk besättning, med svenske Anders Lewander som skeppare. Båtarna bevakas dygnet runt och tittarna erbjuds därmed unika och exotiska bilder från världens alla hav.

Varje båt i Volvo Ocean Race är utrustad med åtta kameror och ombord finns en filmare som gör intervjuer med den tio man starka besättningen. Tävlingen kräver inte bara den bästa seglingskunskapen och fysiska uthålligheten av besättningen – en enorm vinnarinstinkt är också ett måste för att klara av de tuffa påfrestningarna som kappseglingen innebär. Risken att spolas över bord är alltid närvarande medan möjligheterna till god hygien, mat och sömn är begränsade. Den längsta sträckan är den mellan Kapstaden och Rio de Janeiro, en segling som beräknas ta 35 dagar.

Nyhetsmorgon gör en unik resa och följer racet på nära håll från början till slut. Det finns reportrar på plats vid de olika hamnarna och vid tre tillfällen flyttas studiosändningarna till Alicante, Kapstaden och Rio de Janeiro. Som alltid blir Nyhetsmorgonsändningarna en härlig mix av nyhetsdebatt, musik och kultur, en mix som påverkas av de länder och miljöer programmen sänds från.

I ett veckomagasin som sänds i TV4 och TV4 Sport får tittarna följa det hårda livet ombord. TV4Sportens Andreas Odén tar emot kända seglare, experter och meteorologer som varje vecka ger sin syn på vad som hänt och vilka utmaningar och faror som väntar framöver. Det blir också en tittartävling där förstapriset är att få segla en sträcka på en av båtarna.

Det är tionde gången Volvo Ocean Race hålls – tidigare hette tävlingen Whitbread Around the world – och för första gången ska de asiatiska kusterna anlöpas och Stockholm besöks också för första gången. Starten går från Alicante i Spanien den 4 oktober.

Nyhetsmorgon varje dag

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 Sport måndagar 18.30

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 måndagar 23.00

TV4 sänder den världsomspännande seglingstävlingen Volvo Ocean Race. I Nyhetsmorgon och i ett nytt seglingsmagasin i TV4 och i TV4 Sport med start i höst och nio månader framöver kan tv-tittarna följa en av världens tuffaste och mest spännande tävlingar.

Av de sju båtar som tävlar i år är två svenskägda och en av dem har skandinavisk besättning, med svenske Anders Lewander som skeppare. Båtarna bevakas dygnet runt och tittarna erbjuds därmed unika och exotiska bilder från världens alla hav.

Varje båt i Volvo Ocean Race är utrustad med åtta kameror och ombord finns en filmare som gör intervjuer med den tio man starka besättningen. Tävlingen kräver inte bara den bästa seglingskunskapen och fysiska uthålligheten av besättningen – en enorm vinnarinstinkt är också ett måste för att klara av de tuffa påfrestningarna som kappseglingen innebär. Risken att spolas över bord är alltid närvarande medan möjligheterna till god hygien, mat och sömn är begränsade. Den längsta sträckan är den mellan Kapstaden och Rio de Janeiro, en segling som beräknas ta 35 dagar.

Nyhetsmorgon gör en unik resa och följer racet på nära håll från början till slut. Det finns reportrar på plats vid de olika hamnarna och vid tre tillfällen flyttas studiosändningarna till Alicante, Kapstaden och Rio de Janeiro. Som alltid blir Nyhetsmorgonsändningarna en härlig mix av nyhetsdebatt, musik och kultur, en mix som påverkas av de länder och miljöer programmen sänds från.

I ett veckomagasin som sänds i TV4 och TV4 Sport får tittarna följa det hårda livet ombord. TV4Sportens Andreas Odén tar emot kända seglare, experter och meteorologer som varje vecka ger sin syn på vad som hänt och vilka utmaningar och faror som väntar framöver. Det blir också en tittartävling där förstapriset är att få segla en sträcka på en av båtarna.

Det är tionde gången Volvo Ocean Race hålls – tidigare hette tävlingen Whitbread Around the world race – och för första gången ska de asiatiska kusterna anlöpas och Stockholm besöks också för första gången. Starten går från Alicante i Spanien den 4 oktober.

Nyhetsmorgon varje dag

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 Sport måndagar 18.30

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 måndagar 23.00

Länk: www.volvooceanrace.org

Garmin Nüvi 500/550 fungerar lika bra i bilen och båten som på motorcykeln, skotern, cykeln och till fots i natur och stad. Fyra specialanpassade menylägen för bil, båt, cykel och fotgängare gör att visningen och presentationen av respektive område anpassas till sjökortspresentation, vägkartor eller topografiska kartor.

Detta gör nya nüvi 500-serien till den mest kompletta produkten på marknaden. All menyhantering sker på den klara stora pekskärmen.

nüvi 500/550 levereras med förprogrammerade detaljerade City Navigator vägkartor. 500-modellen med detaljerade kartor över Norden och 550-modellen med kartor över hela Europa. Friluftskartan Pro och BlueChart g2 vision sjökort finns att köpa till på microSD kort.

nüvi 500/550 är TMC kompatibla, de har kompassida, Rikets Nät d v s med x/y koordinater, vilket innebär att om du knappar in givna koordinater så guidar nüvi dig dit. I vägkartografin får du automatisk ruttberäkning med turn-by-turn guidning till vald destination. Med fotonavigering kan du ladda ner koordinatsatt bild från Garmin Connect och navigera dit, du kan ruttplanera, använda Trackback funktion. nüvi 500/550 stödjer Geocaching.com GPX för kompletta beskrivningar och ledtrådar.

Batteriet av lithium-ion typ är uppladdningsbart och urtagbart. Batteritid upp till åtta timmar. Båda modellerna levereras med sugkoppsfäste/platta för bil, 12V strömkabel, svensk manual. Tre års garanti och fri support.

Ca pris nüvi 500 2999:- och nüvi 550 3499:-.

Länk: www.garmin.se

Sjösportskolan Långedrag har investerat och byggt om bryggan i gamla Långedrag. Den nya marinan har plats för sju stora segelbåtar, två mindre motorbåtar och en räddningsbåt. Båtarna används i båtlivsutbildning och till charter under sommarsäsong. Kändast i hamnen är förmodligen M/S Nawica som varje år tar ut över 2 000 kursdeltagare från hela Västkusten.

– Nawica har varit ett flaggskepp för Sjösportskolan i många år. Nästan alla som har tagit förarintyg eller kustskepparintyg de senaste 20 åren i Göteborgstrakten har gjort sin praktik på henne, säger Karl Nordström, VD.

– Om det blir ett båtkörtkort, vilket jag tror, berättar Nina Nordström, så kommer antalet praktikturser kanske att fördubblas. Vi använder nu fler båtar för båtpraktik; allt från snabba RIBar till vår största segelbåt, en Farr 65 fot. På den genomför vi den internationella Master of Yachts utbildningen. Även här ser vi lite av en ”boom” med mycket förfrågningar och fler genomförda kurser än på flera år.

– Ingen vet ännu vad som kommer att ingå i utbildningen för nya båtkörkortet, fortsätter Kalle Nordström. Jag tycker det lutar åt att båtförarbeviset, eller vad det nu kommer att kallas, kommer att vara uppdelat i tre olika delar beroende på båtars storlek och hastighet.

Utbildningarna kommer förmodligen ha större krav på praktik än vad som finns nu. Det kommer höja kvaliteten att få utföra praktiskt det som lärs ut i teori.

De senaste åren har Sjösportskolan nyanställt och företaget har nu sju fast anställda. Under hösten har en person anställts på heltid för att utveckla och hålla yrkeskurser. Johan Tengström som hållit många kurser som inhyrd instruktör, bytte ut gymnasieklassrummet mot Sjösportskolans intensivkurser. Nu håller han kurs för Fartygsbefäl klass VIII, Maskinbefäl klass VIII och Kustskepparintyg etc.

– Det är spännande att ha så motiverade deltagare och att få vara med och utveckla och påverka framtidens båtförare, berättar Johan Tengström.

Sjösportskolan sysslar med utbildning och båtcharter. Företaget har funnits i Långedrag i 40 år. Sedan 2007 finns kansliet/kontoret i Sjöräddningshuset, som står på den plats där Långedrags Värdshus låg. I samma hus finns nu även nya Långedrag Värdshus.

Ångbåtsbryggan har sedan 1870-talet varit en viktig på och avlastningsplats för området. Den gamla biljettkiosken för ångbåtarna står kvar och bredvid har tillkommit en vit sjöbod för Långedrags Segelsällskap och Sjösportskolan.

Länk: www.sjosportskolan.se

På 1 000 bananskal kan man komma hela 96 km. Om vi producerade biogas av allt matavfall som är möjligt att samla in, skulle det kunna ersätta nästan 67 miljoner liter bensin. Det räcker till att hålla igång drygt 55 000 bilar under ett år och skulle kunna minska utsläppen av koldioxid med 327 000 ton.

Biogas är det renaste drivmedel vi idag har tillgång till. Genom att byta en bensindriven bil mot en biogasbil minskar klimatpåverkan med 90 %.

Idag är det 133 kommuner som har infört separat insamling av matavfall. Ytterligare 90 har planer på att införa det. Redan idag produceras biogas från avfall som räcker till årsförbrukningen för 12 000 bilar. Hushållens ansträngningar att sortera ut matavfall har alltså gett resultat.

Utöver biogas ger rötning också ett högvärdigt biogödsel, som kan ersätta konstgödsel inom jordbruket. Det sparar både naturresurser och energi, det också. Genom att röta vårt matavfall får vi alltså dubbelt igen!

Genom att röta matavfall istället för att deponera det skonas miljön också. Den metangas som bildas i deponier har nämligen 20 gånger större påverkan på klimatet än koldioxid.

Fakta
2006 fanns det 223 anläggningar för biogasproduktion i Sverige. De 14 samrötningsanläggningarna behandlade främst källsorterat matavfall, avfall från livsmedelsindustrin och gödsel. I övrigt fanns det 138 anläggningar som rötade slam från avloppsreningsverk, 60 fanns på deponier, 3 rötade industriavlopp och 8 var gårdsanläggningar. Beroende på vilket material som rötas kan den biogödsel som produceras i vissa fall användas som gödning inom jordbruk. Biogödseln kan certifieras, vilket garanterar att den uppfyller högt ställda krav på bland annat smittskydd och metallinnehåll.

Havstulpaner på båtskrovet är ett gissel för både båtägare och miljö. Valet har stått mellan att använda sig av giftig bottenfärg eller få skrovet överväxt med havstulpaner, med ökade bränslekostnader och långsammare båt till följd. För att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler båtbottentvättar har Skärgårdsstiftelsen inlett ett samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent. Intresset hos båtägare växer stort och nu behövs fler frivilliga kontrollanter.

Havstulpanen är ett litet kräftdjur som börjar sitt liv som frisimmande larv. När den blir äldre slår den sig ned på en lämplig yta och bygger sig ett skyddande skal av kalk. Det är i detta skede den blir till ett problem för båtägarna Om havstulpanen tas bort i ett tidigt skede, när den precis slagit sig ner, är skalet tunt och lätt att få bort. När den sitter för länge hinner den bygga så starkt skal att den inte går bort med tvätt utan måste skrapas bort, vilket kan vara väldigt mödosamt.

Allt större intresse bland båtägare

I Östersjön går havstulpanerna från larvstadie till vuxenstadie under cirka en till två veckor per år och med hjälp av undersökningsstationer går det att se när det är dags att tvätta båten för bästa resultat. I en båttvätt borstas båtbotten ren från havstulpaner och alger utan att skada skrovet, vilket gör att den giftiga bottenfärgen inte behövs. Och intresset bland båtägare har ökat starkt.

– Det är mycket glädjande, ju fler som använder sig av båttvättmetoden i stället för giftiga bottenfärger desto bättre för miljön, säger Jessica Ångström på Håll Sverige Rent.

För att båtägare lättare ska kunna hantera havstulpanproblemet har Skärgårdsstiftelsen tillsammans med Länsstyrelsen och stiftelsen Håll Sverige Rent ett projekt som syftar till att undersöka och sprida information om när havstulpanerna sätter sig fast.

För att driva projektet har skärgårdsbor, båtklubbar och tillsynsmän från Skärgårdsstiftelsen engagerat sig för att kontinuerligt undersöka havstulpanernas fastsättning vid ett antal kontrollstationer. Men fler behövs för att nå ostkusten utanför Stockholm.

– I Stockholms skärgård har vi gott om kontrollanter men på resten av ostkusten behöver vi fler frivilliga för att få veta när havstulpanerna börjar slå sig ner. Vem som helst kan bli kontrollant, det enda som krävs är att kontinuerligt undersöka en kontrollplatta som sitter utsatt under vattnet för att se när fastsättningen börjar, säger Karin Strandfager.

www.giftfrimiljo.nu finns en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.

Länk: www.giftfrimiljo.nu