nyhetstest

Det blir en stark uppställning av branschens företag på Öppna Varv på Orust, som hålls 22–24 augusti. Öppna Varv har blivit den viktigaste flytande båtmässan i Sverige. Branschens företag satsar för att göra en riktigt bra mässa även i år.

– Trots att läget i branschen verkar lite skakigt så har inte Öppna Varv drabbats av fler avhopp och förändringar än vanligt. Det är roligt att se, säger Annika ”Nicke” Lindqvist, ansvarig för Öppna Varv på Sweboat.

– Vad som också är roligt är att de är fler nykomlingar i ledet av båtutställare och att vi till exempel kommer att kunna visa upp flera segelbåtstyper som inte har varit med tidigare.

Antalet anmälningar är som vanligt mycket stort och även i år kommer att kunna visa drygt 200 större segel- och motorbåtar i de fyra hamnarna, Ellös, Kungsviken, Henån och Vindön.

I Hallberg-Rassys hamn i Ellös blandas segel- och motorbåtar, hos Malö Yachts i Kungsviken visas segelbåtar, både Malös och andra, i Henån visas Najad segelbåtar och Bavaria segel- & motorbåtar och på Vindön visas motorbåtar hos Vindö Marin och Nord West Yachts samt segelbåtar hos Regina af Vindön Yachts.

I Ellös deltar också ett 90-tal tillbehörsföretag, som visar en lång rad olika produkter som motorer, elektronik, inredningsdetaljer, segel etc.

Öppna Varv är det största årliga evenemanget på Orust med 20 000–22 000 besökare under tre dagar i hamnarna. Öppettiden är kl. 10–18 samtliga dagar.

länken ”Utställarförteckning” är respektive ort klickbar och en aktuell förteckning över företag, båttyper samt produkter är lista. Förändringar kan komma att ske.

I Ellös visas bland annat en norsk Hallberg-Rassy 62 med byggnummer 21, ”Fair Lady”, upp i vattnet. Totalt visas tre HR 62 på Öppet Varv; även byggnumren 22 och 23 visas under byggnation i bygghallarna. Dessutom visas 48 stycken Hallberg-Rassybåtar upp i produktion, bland annat den helt nya Hallberg-Rassy 372.

I vattnet i Ellös visas åtta Hallberg-Rassymodeller mellan 31 och 62 fot upp, samt ytterligare 104 båtar mellan 31 och 62 fot från båttillverkare i nio olika länder.

På land ställer 90 relevanta tillbehörsutställare ut på varvets område. 25 000 besökare väntas till Öppet Varv.

Länk: www.sweboat.org

Torsdagen 14 augusti i tryckande hetta gick tusentalet medarbetare från den holländska varvskoncernen Damen Shipyards i Galati i Rumänien man ur huse. Tillsammans med representanter för den svenska Kustbevakningen och inbjudna gäster samlades de på kajen till traditionsenlig ceremoni för att sjösätta Kustbevakningens nya fartyg KBV 002.

Fartygets gudmor, tidigare generaldirektören för Kustbevakningen, Marie Hafström, namngav KBV 002 och önskade fartyget framgång och lycka i alla dess framtida uppgifter. KBV 002 är det andra fartyget i en serie om tre som byggs av Damen Shipyards i Rumänien för svenska Kustbevakningen. Ökande transporter av olja och kemikalier på Östersjön, hotade fiskbestånd och ett starkare internationellt samarbete är anledningen till regeringens satsning på de tre toppmoderna fartygen. De kommer att kunna ta hand om stora mängder olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Bogserkapaciteten är 100 ton vilket ska räcka för att koppla och hålla ett tankfartyg på 150 000 ton i storm.

– Den svenska regeringen beslöt för tre år sedan att Kustbevakningen skulle beställa de här fartygen och i och med sjösättningen idag har vi kommit ett steg närmare leverans hem till Sverige. De här fartygen är mycket efterlängtade. Med dem kan vi utföra många kustbevakningsuppgifter på ett mer effektivt och kraftfullt sätt i framtiden, sa vikarierande generaldirektör Hans Lindqvist i sitt tal under ceremonin i Galati.

KBV 002 i siffror:
Längd över allt: 81,2 m
Bredd: 16 m
Djupgående normalt: 5,5 m
Djupgående fullt lastad: 6,5 m
Deplacement normalt: 3 800 ton
Deplacement fullt lastad: 4 900 ton
Fart, max: 16 knop
Dragkraft: 100 ton
Besättning normalt: ca 15 personer
Besättning maximalt: 44 personer

Länk: www.kustbevakningen.se

FRITIDSSKEPPAREN är en kursbok för förarintyg och kustskepparintyg, men du kan också använda den om du vill lära dig navigation på egen hand eller repetera grunderna.

Teoretiska avsnitt blandas med praktiska anvisningar, råd och tips – allt till nytta och glädje för skeppare och besättning. Här finns även en presentation av användbara hjälpmedel i båtlivet. Elektronisk navigation får större plats och den teoretiska delen av texten exemplifieras med egna erfarenheter och med nya, tydliga illustrationer och foton. Efter varje kapitel i den del av boken som rör förarintyget finns kontrollfrågor. Till kustskeppardelen finns en separat arbetsbok med uppgifter.

Ur innehållet
• NAVIGERING – med och utan instrument, mörkernavigering och de senaste nyheterna inom elektronisk navigering.
• UTMÄRKNING AV FARLEDER – olika typer av sjömärken och sjövägmärken.
• SÄKERHET OMBORD – utrustning, sjövett och sjömanskap.
• VÄDRET – vädersystemens förlopp och hur du själv kan tyda vädret.
• OLYCKSFALL OMBORD – första hjälpens ABC och annat du kan göra för att klara olycksfall.
• SJÖVÄGSREGLERNA – fartygsljus, signaler och väjningsregler.

Länk: www.norstedts.se

I sommar har Lidingö fått sin första båtbottentvätt. Det är Stiftelsen Håll Sverige Rent tillsammans med Lidingö stad som ger fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Med borsttvätten i Käppalahamnen på Lidingö vill Håll Sverige Rent och Lidingö stad visa fritidsbåtägare att det finns alternativa metoder till skadliga båtbottenfärger.

Östersjöns kust och speciellt Stockholms skärgård är områden med intensiv småbåtstrafik. Många båtbottenfärger, som används på båtskrov för att förhindra påväxt av bl.a. havstulpaner och alger, läcker tungmetaller. Höga halter av koppar och TBT har upptäckts i sediment från småbåtshamnar, ämnen som har varit förbjudna i båtbottenfärger på ostkusten i flera år. Eftersom båtarna ofta befinner sig i grunda och skyddade vikar, även kallade havets barnkammare, kan dessa åsamka stor skada på djurlivet.

– Att tvätta båtbotten istället för att måla är inte bara bra för miljön; båtägaren sparar tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla. Allt fler av dagens båtägare har inte heller möjlighet eller intresse att lägga någon längre tid på underhåll av sina båtar, säger Jessica Ångström, projektledare, Håll Sverige Rent.

Lidingö stad är en skärgårdskommun med många båtägare och båtklubbar. Satsningen med borsttvätten i Käppalahamnen är ett led i deras hälsoarbete.

– Genom att erbjuda båtägarna ett lättillgängligt alternativ till att måla båtbotten minskar belastningen på naturen. Dessutom sjunker bränsleförbrukningen, vilket också är en vinst för såväl miljön som för plånboken och hälsan eftersom båtägaren slipper utsätta sig för hälsofarligt damm och färgångor, säger Anne Gilbert, administrativ chef på kultur- och fritidsförvaltningen i Lidingö stad.

Borsttvätten i Käppalahamnen öppnade 15 juli. En tvätt kostar 100 kronor. I borsttvätten borstas båtbotten ren från alger och havstulpaner utan att skada skrovet. Tvätten tar ca 15 minuter och proceduren upprepas tre gånger under säsongen eller när man känner att skrovets yta är angripen. Håll Sverige Rent erbjuder i år en sms-tjänst där man kan få meddelande till sin mobiltelefon eller e-postadress när det är dags att tvätta båten.

Anmälan görs på Håll Sverige Rents webbplats www.giftfrimiljo.nu/sms.www.giftfrimiljo.nu finns även en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.

Bildtext:
Käppalahamnen Lidingö. Foto: Lidingö stad.

Klockan 12.50 på lördagen 17 augusti var HiQ-trimaranen första båt i mål under årets Tjörn Runt. Det innebär att HiQ Sailing Team har tagit ”line honor” i samtliga tävlingar de tävlat i sommar.

– Det har varit en fantastisk kul tävling, vi är på väg tillbaka mot Stenungsund nu och det är massor av båtar överallt, säger en glad Pelle Norberg, VD och projektledare HiQ Sailing Team / Whyshore.

60-fots trimaranen kämpade i 4 timmar och 24 minuter i svag vind, på grund av den svaga vinden tog tävlingsledningen beslutet om att avkorta banan klockan 12.30.

HiQ Sailing Teams meritlista:
”Line honor” i Lidingö Runt, Gotland Runt, Göteborg Offshore Race och Tjörn Runt (2008).
Vinst och banrekord i Själland Runt 2003 med en toppfart på 43 knop. Teamet har även vunnit och slagit banrekord ibland annat Göteborg Offshore Race, Tjörn Runt, Faerder Race och i den fria tävlingen runt Gotland som HiQ Sailing Team seglade vintertid med tiden 17 timmar, 37 minuter och 25 sekunder (2005).

Kolla in video från seglingarna på HiQ Sailing Team YouTube Library:
1.http://www.youtube.com/watch?v=gYPwGlqKxVY
2.http://www. youtube.com/watch?v=YJJdAj4XXYM
3.http://www. youtube.com/watch?v=bgCV4qtJPYM
4.http://www. youtube.com/watch?v=HxllP-RJARA
5.http://www. youtube.com/watch?v=ZhtFDWt7zSA
6.http://www. youtube.com/watch?v=h3LjO5fyj4s
7.http://www. youtube.com/watch?v=rxB6ZOKacm0
8.http://www. youtube.com/watch?v=-q3tKW1rdUQ
9.http://www. youtube.com/watch?v=f88pmLR5Rw8
10.http://www. youtube.com/watch?v=smb2U77a9U0
11.http://www. youtube.com/watch?v=ihENGsvLHXY

I lätta vindar och strålande sol bjöd den 45:e upplagan av Tjörn Runt på svårseglade förhållanden. Men Mats nyttjade vindarna och strömmarna på absolut bästa sätt i sin starbåt under de 6 timmar 54 minuter och 13 sekunder. Den korrigerade tiden blev 7 timmar 52 minuter och 12 sekunder.

Mats är en välkänd och meriterad seglare, som även deltagit i OS, och tog sin andra seger i Tjörn Runt. Genom åren är det bara fem seglare som lyckats vinna Tjörn runt två gånger och en som vunnit tre gånger.

Tävlingsledningen beslöt på grund av den svaga vinden att korta banan. Slutmål blev då etappmål/mellantid vid Vannholmarna/Björholmen. Seglarna blev informerade av speaker på Klädesholmen och i Kyrkesund samt genom signal med “flagga S” på dessa platser samt på målbåten.

539 båtar var anmälda till årets Tjörn Runt. 479 av dessa registrerade sig och 379 genomförde kappseglingen.

Länk: http://www4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=63016

286 jollar gav sig under förmiddagen ut på Hakejorden för att runda Stenungsön. Vinden var stadig och efter rundningen vid Porsholmen låg vågorna på. Under Källöbron var det som alltid svårseglat och upp vid Stenungsöns norrsida dog vinden bitvis ut. Men i stort var förhållandena perfekta och åskådarna fick njuta av seglingen i solskenet.

Tio-i-topp Lilla Tjörn Runt 2008
1 James Olsson KKKK
2 Theodor Hansson KKKK
3 Johanna Skoglund HJBK
4 Calle Erenstedt HJBK
5 Cajsa Svensdotter STSS
6 Gustav Larsson RÅSS
7 Christian Knaack RÅSS
8 Hanna Höije Karlsso KKKK
9 Axel Munkby LDSS
10 Oscar Bengtsson RÅSS

Vinnare i de olika startgrupperna:
RS Feva
SWE 816 Jonatan Bergström (GKSS)
Zoom8
SWE 94 Clara Svensdotter (StSS)
RS Tera
SWE 636 Kevin Olsson (SSWL)
Optimist Blå (1998-)
SWE 4205 Oliver Österberg (KKKK)
Optimist Grön (1997)
SWE 4232 Calle Erenstedt (HjBK)
Optimist Gul (1996)
SWE 4257 James Olsson (KKKK)
Optimist Röd (1995)
SWE 4242 Anton Olsson (StSS)
Optimist Svart (1994-93)
SWE 4246 Gustav Larsson (RåSS)

Länk: www.stss.nu

Nu genomför arkeologer från Statens maritima museer en två veckor lång undersökning av det så kallade Jutholmsvraket vid Dalarö, söder om Stockholm. Under september fortsätter även undersökningarna av det kända Dalarövraket, ett av världens bäst bevarade 1600-talsvrak. Dykningarna kan följas via webbkamera och blogg på Sjöhistoriska museets hemsida (www.sjohistoriska.se)

Arbetet är ett led i planeringen av en dykpark i det mycket vrakrika Dalaröområdet. Många av lämningarna är unika och samtidigt väldigt sköra. Undersökningarna kommer att ge mer komplett dokumentation av vraken, vilket underlättar för arkeologerna att följa hur deras tillstånd förändras över tid. Fler vrak i området kommer att dokumenteras på liknande sätt under de närmaste åren.

Jutholmsvraket påträffades redan 1965 och har genomgått arkeologiska undersökningar tidigare. Dessa har visat att det rör sig om ett handelsfartyg från 1600-talets andra hälft som förliste på väg från svensk hamn med en last av bland annat tjära och stångjärn.

Dykningarna kan följas via webbkamera (direktadress http://live.maritima.se/) kl. 9-16 måndag-fredag. Bloggen finns på Sjöhistoriska museets hemsida (www.sjohistoriska.se)

Marinarkeolog Jim Hansson med måttband vid
Jutholmsvraket. Foto: Jens Lindström, SMM

Stenungsbaden Yacht Club satsar stenhårt i årets Tjörn Runt. Med flera sponsrade båtar i kappseglingen, fri hamnplats för alla som tävlar, ett cirka 300 kvadratmeter stort tält i marinan, skepparträffar, prisutdelning och seglarbal visar Stenungsbaden att de är en yacht club att räkna med. Den lokale seglaren i världsklass Johnie Berntsson får sällskap på segelfesten av bland andra Lasse Kronér, Lasse Brandeby och Charlotte Perrelli.

– Vi återupptar Stenungsbadens gamla traditioner genom att satsa extra kring kappsegling. Segling och båtliv i lokalområdet är viktigt för vår verksamhet och för oss är Tjörn Runt ett av årets allra festligaste tillfällen, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

När årets upplaga av Tjörn Runt går i hamn framåt eftermiddagen på lördag den 16 augusti hoppas Stenungsbaden Yacht Club vara bland vinnarna. Hotellet är med och sponsrar två beryktat snabba båtar: HiQ:s trimaran och Toyota/Stenungsbaden Edin Progressiva IMS 55. HiQ:s båt har slagit samtliga nordiska hastighetsrekord och skepparen Andreas Andersen har bland sina gastar Stenungsbadens försäljningschef Lars Olemyr.

Ombord på konkurrenten Toyota/Stenungsbaden får den lokale skepparen i världsklass Johnie Berntsson sällskap av bland andra Tommy Witedal, VD på Toyota Center i Göteborg, och Daniel Stenbäck, direktör för Quality Resort inom Choice Hotels där Stenungsbaden ingår. De får även förstärkning av programledaren och artisten Lasse Kronér och skådespelaren Lasse Brandeby.

– Vi hoppas ju förstås att någon av dessa båtar ska vinna, men framför allt tycker vi att det är roligt att ha alla de här duktiga seglarna i vår hamn under Tjörn Runt-helgen, säger Karin Åkerman marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club som även hon seglar Tjörn Runt ombord på en Bavaria 34 tillsammans med ett kvinnligt team under skeppare Liselott Kantling.

Bland övriga satsningar märks den uppskattade gesten fri hamnplats till alla tävlingsdeltagare, ett cirka 300 kvadratmeter stort partytält i marinan, skepparträffar med uppladdning och resultatsnack, prisutdelningar och seglarbal. På fredagen den 15 augusti klockan 17.15 tågar samtliga deltagare i Lilla Tjörn Runt – cirka 400 barn – över bron till Stenungsbaden för prisutdelning i tältet. Där träffas också TV4:s meteorolog Madeleine Westin som representerar Världsnaturfondens projektet Segla för Östersjöns miljö. Under fredagens uppladdning uppträder Charlotte Perrelli på hotellet.

Länk: www.stenungsbaden.se

För dem som vill njuta av seglarfesten händer mycket på vattnen kring Stenungsund den 14-16 augusti. Kappseglingarna börjar torsdagen den 14 augusti med Tjörn Runt Cup som seglas på Hakefjorden. På kvällen seglas även start- och målövning för Tjörn Runt. Lilla Tjörn Runt seglas fredagen den 15 augusti runt Stenungsön. Kappseglingarna avslutas den 16 augusti med Tjörn Runt.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för jollar. Tävlingen seglas inte på en klassisk kryss-läns bana utan faktiskt kring en ö, Stenungsön. Seglingens längd är 5 distansminuter och det tar cirka en till två timmar för de snabbaste.

Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Två av de fem VM seglarna i optimist, Oscar Lundqvist (Kullavik) och Jesper Gunneling, Hjuvik, är redan anmälda och nästan alla EM seglarna kommer att vara på plats.

Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa klubblag koras och vinner en jolle.

Lilla Tjörn Runt brukar locka runt 350 ungdomar i optimist, zoom8, RS Feva eller RS Tera. I dagsläget är 259 jollar anmälda. Första start går kl. 10:40 och därefter sker starterna var 10:e minut.

Efter seglingen marscherar deltagarna till Tjörn Runt tältet på Stenungsbaden där prisutdelningsceremonin sker.

Länk: www.tjornrunt.nu

Kungälvsföretaget Din båt har fått kontrakt med en tillverkare i Kina som levererar de funktionärsbåtar som används under seglingarna i OS. I höst kommer båtarna att kunna köpas i Kungälv. – De har alla kvar sina numreringar, OS-symboler och stämplar, säger Patrik Johansson, vd.

Det var genom ett samarbete med svenska exportrådet i Kina som Din båt fick kontakt med den kinesiska leverantören.

– Vi åkte runt i Kina. I Qingdao, där samtliga seglingsgrenar arrangeras, besökte vi Nautic Star marine. Vi träffade Tim Shin, delägare och stor innovatör och där låg större delen av flottan klar in för OS, säger Patrik Johansson.

Det handlar om ribbåtar som används av funktionärer, tävlingsledning och domare under seglingstävlingarna i Qingdao. Din båt kommer att ta hem ca 20 stycken av de båtar som använts under OS för att sälja dem begagnat i Kungälv.

Din båt har nyligen flyttat in i nya lokaler i Solbräcke, ett par mil norr om Göteborg och breddar nu sitt sortiment med båtar, motorer och andra intressanta produkter inom marinsegmentet. Din båt hette tidigare Kungs-jullen AB och främst sålt jullen med samma namn.

Kontakt via E-post: patrik@dinbat.se

Franska varvet Alubat och välrenommerade segelbåtskonstruktören Marc Lombard sjösätter nu en ny Ovni på drygt 44 fot. Starka aluminiumskrov, lyftköl, enkelt underhåll och individuell planlösning är vad Ovni-båtarna är kända för. Kölen fälls in vid ev. grundstötning och båten kan torrsättas utan stötter. Kölen kan fällas in utan at stabiliteten påverkas.

Alubat Ovni 445 har dessutom fått en vattenlinjelängd som är hela 95% av skrovlängden för att också få bra lättvindsegenskaper. Som alla Ovnimodeller är sittbrunn och däckslayout planerade för långfärdssegling med liten besättning.

Inredning i ek eller körsbär och mycket ljusinsläpp ger en lätt och luftig boendemiljö i en planlösning som anpassas till kundernas önskemål.

I mer än 30 år har Alubat byggt Ovnibåtar i aluminium. Det goda rykte som Ovni har fått genererar en ständig efterfrågan även på andrahandsmarknaden med en åtföljande värdesäkring. Gedigen erfarenhet och personlig service gör det också bekvämt och tryggt att äga en Ovni.

Premiär för Alubat Ovni 445 på båtmässan 10-15 september i La Rochelle, Frankrike.
Båten kommer också att premiär visas på Scandinavian Boat Show i Stockholm 5-9 november.

Länk: http://www.langemaritime.com/Alubat/Alubat_html/ovni_445.html

I helgen avgörs kappseglingen Tjörn Runt där HiQ Sailing Team innehar banrekordet. Under tävlingen 2007 slogs det gamla rekordet med ca en halvtimmes marginal när HiQ trimaranen seglade in på 2 timmar och 8 minuter och över mållinjen gick det i över 30 knop. I år satsar HiQ Sailing Team på vinst samt att slå sitt eget rekord.

På lördag drar segeltävlingen Tjörn Runt igång, tävlingen som är en av världens största kappseglingar inomskärs för kölbåtar.
I år tävlar ca 530 st båtar, HiQ trimaranen är en av de snabbaste båtarna i tävlingen.

– Vi hoppas på bra vind så vi kan vinna och slå vårt eget rekord, säger en taggad Andreas Andersén skeppare på HiQ-trimaranen.
Extra kul är det att det är så många besökare som kan följa tävlingen, fortsätter Andreas.

Proffs och familjeseglare möts under tävlingen samt deltar i den stora folkfesten, Tjörn Runt kalaset, då 30.000 åskådare följer Tjörn Runt varje år.

Samtliga båtar har samma förutsättningar då man seglar enligt handikappsystemet LYS.

60 fots trimaranen har en toppfart på osannolika 43 knop. Båten är 18 x 18 meter, har en mast på ca: 30 meter och väger ca: 5 ton.

HiQ Sailing Teams meritlista:
Vinst och banrekord i Själland Runt 2003 med en toppfart på 43 knop. Teamet har även vunnit och slagit banrekord ibland annat Göteborg Offshore Race, Tjörn Runt, Faerder Race och i den fria tävlingen runt Gotland som HiQ Sailing Team seglade vintertid med tiden 17 timmar, 37 minuter och 25 sekunder (2005).

Foto: Malcolm Hanes

Bönder, fiskare, skogsägare och renskötare får en egen gräddfil i det aktuella lagförslaget om strandskydd. Men det får inte varvsägare eller båtbyggare!

Strandskydd och allemansrätt gör vårt land unikt och det är en nationell tillgång som vi alla måste slå vakt om. Sweboat – Båtbranschens riksförbund, stöder därför i stort innehållet i det nya förslaget om strandskydd– men med ett viktigt undantag: I det presenterade förslaget undantas jord- och skogsbruk, fiske och renskötsel inom strandskyddat område, men inte den båtnäringen.

I remissen står bland annat att jordbruket, fisket, skogsbruket eller renskötseln inte behöver söka dispens för att upprätta ” ekonomibyggnader och andra anläggningar, anordningar eller åtgärder som behövs för jordbruket, fisket, skogsbruket eller renskötseln. …”

Varför undantas inte fritidsbåtsnäringen också? Vi har minst lika stort behov av strandnära anläggningar. Det behövs inte minst för att vi ska ha en möjlighet att anpassa oss till bland annat alla nya miljökrav som ställs. Båtlivet genomgår just nu stora förändringar. Krav på anläggningar för sophantering, båtbottentvättar och möjligheter för latrintömning kommer göra att nya byggnader, bryggor och andra anläggningar behöver uppföras. Nya varv och marinor med den här typen av service kommer att behöva byggas och vi anser att förslaget i stort sett helt hindrar byggandet och nyetableringar av dessa.

Båtbranschens företag ansvarar för båtar till ett stort värde. Stöldskyddande åtgärder i form av grindar och staket måste få uppföras i direkt anslutning till bryggor och varvsanläggningar utan att frågan ska behöva behandlas på länsstyrelsenivå.

Båtlivet och dess branschföretag är helt beroende av tillgången till stränderna. Alla, vare sig vi är jordbrukare, renskötare, bönder eller båtbyggare så är vi nog alla ense om att naturen är en av våra absolut viktigaste tillgångar. Det är en unik resurs som måste skötas, utvecklas och bevaras till varje pris.

Men vad vi inom båtbranschen inte förstår, är det att den ena näringen skulle vara viktigare än den andra! Ska det vara så?

Insändare från Mats Eriksson, VD för Sweboat

Länk: www.seboat.org

Klockan 12.05 och 12.10 fredagen den 8 augusti startade de två grupperna i ORC International European Championship havskappseglingen på 24 timmar. En timme senare, klockan 13.05 var det dags för de tävlande i Göteborg Offshore Race att starta sin 24-timmarssegling.

De 36 båtarna i EM kom bra i väg. Vinden var västlig och styrkan var 4 – 5 meter i sekunden. Vid starten var banan 111 nautiska mil. Men beroende på vinden kan den komma att ändras under tävlingens gång.

– Som prognosen för vind är just nu skulle det i så fall röra sig om en avkortning eftersom vinden förväntas avta, säger tävlingsledaren Kerstin Holmberg.

Det går att följa tävlingen på webben genom att 15 av båtarna är utrustade med transpondrar. Se www.livetracker.se. Starten kunde följas från Skallens fyr, men en del hade föredragit att gå ut med egna båtar för att bevaka.

Klockan 13.05 gick starten för Göteborg Offshore Race, som alltså går på samma bana som EM. Skillnaden är att den seglingen är en LYS-tävling. I en ensam klass, flerskrovsbåtar, deltar katamaranen HiQ, som har ett LYS-tal på 3,38. Totalt startade i Göteborg Offsshore Race 9 båtar. Men då ska man komma i håg att många som skulle deltagit i den tävlingen seglar EM. Båtarna skiljer mycket i storlek. Det är de största som Elida med ett LYS-tal på 2,12 och Hyundai med LYS-talet 2,10.

Banan är lagd så att ”genomsnittsbåten” ska ta sig runt på 24 timmar. Det betyder förstås att flera kommer att vara mycket snabbare och andra långsammare. För Göteborg Offshore Race är nio timmar efter att första båten gått i mål en gräns för övriga att gå i mål. Då är HiQ oräknad. HiQ gick för övrigt i mål vid 21.04.24. Det är troligen Hyundai som sätter niotimmarsgränsen eftersom den båten väntas komma in strax efter midnatt.

Klockan 18.00, 18 minuter efter Unique och fyra minuter före Team Bergen, rundade Alfa Romeo Skagens Rev. Vid 20-tiden hade alla båtarna i EM-seglingen rundat Skagens Rev.

Text och Foto: Alf Tornberg

Bilden visar olika storlekar av båtar som deltar i Göteborg Offshore Race.

Det blev Ralf Aspholm med besättning som den 9 augusti tog hem EM-titeln med Data Communication i ORCI European Championship i Marstrand. De har legat i ledning hela veckan med sex vunna seglingar av nio.

Den sista seglingen, som var en 24-timmarsseglig, avverkade Data Communication på 16.00.52 och med en korrigerad tid på 11.02.44, vilket gav en förstaplats, såväl på långdistansseglingen som totalt. Tvåa i EM blev Team Bergen med Sverre N Valeur som skeppare och på tredje plats kom Christian Plump med Beluga Sailing Team.

– Det blev inte så mycket kryss på långdistansseglingen. Vid femtiden på morgonen minskade vinden rejält. Det påverkade inte så mycket för de större och snabbare båtarna utan var mer till problem för de små. Eftersom vinden var starkare i början än beräknat kom alla båtarna in inom 23 timmar. Banan var klar i går morse och då var vindförhållanden något annorlunda, förklarar seglingsledaren Bert Isaksson.

Tävlingsledaren Kerstin Holmberg och projektledaren Pär Nordstrand har fått ta emot mycket beröm för arrangemanget kring årets Europamästerskap.

– Det är en av de bäst organiserade seglingarna jag har seglat och definitivt en av de bästa som GKSS har arrangerat, säger Lena Having, skeppare på Spiff, som kom på 15 plats. Hon får medhåll i sin bedömning av några medlemmar i sin besättning när de var på väg att titta till sin båt kvällen före de sista banseglingarna.

Text och Foto: Alf Tornberg

Bertil Söderberg seglade med sin besättning Hyundai till seger i Göteborg Offshore Race. Hon seglade runt på 10 timmar och 41 minuter. Den korrigerade tiden blev 22.26.33. Allra snabbast var förstås HiQ, men hon seglade i en annan klass. Katamaranens seglingstid var 7 timmar och 59 minuter, vilket gav en korrigerad tid på 27 timmar. Efter Hyundai komRoger Edin i Progressiva, följd av Anders Nordström i UK Syversen. Text och Foto Alf Tornberg

Efter torsdagens tre seglingar ligger svenska båten Data Communication fortfarande i ledning. Den norska båten Team Bergen, med Sverre N Valeur som skeppare ligger nu på andra plats.

Under banseglingarna i dag växlade vinden flera gånger, i såväl riktning som styrka. Vid första start blåste det 7 meter i sekunden för att efter några timmar gå ner till en meter i sekunden och mot slutet åter gå upp till 4.

Beluga Sailing ligger nu trea, Du Soleil II fyra och Alfa Romeo femma.

Nu återstår 24-timmarsseglingen som avslutning på Europamästerskapet, med start i morgon fredag klockan 12.00.

Bilden: Den norska Team bergen vid starten av sextimmarsseglingen i går. Foto: Alf Tornberg.

På söndag 10 augusti släpps ett nytt seriealbum – ”Drömmen om Vasa” – på dagen 380 år efter det att skeppet förliste på Stockholms ström. Genom seriens huvudpersoner Nils och Hanna och hunden Fläcken får läsarna möta Vasa, amiral Klas Flemming, kapten Söfring Hansson och besättningen som var med ombord på jungfrufärden 1628. Serien är författad av Maria Bergström och tecknad av Gustaf Lord.

Det är Kultupoolen som producerat den nya serien i samarbete med Vasamuseet. Initiativet kom från författaren Maria Bergström som tidigare givit ut flera seriealbum om historiska personer, bland annat om Fet-Mats i Falu koppargruva, Selma Lagerlöf och Linné. Hon understryker att det inte rör sig om en faktabok om Vasa även om stor omsorg lagts vid historisk autencitet. Meningen är att man ska bli intresserad av historia.

– Jag fullkomligt älskade de tecknade serierna i ”Illustrerade klassiker” när jag var liten. De väckte mitt historieintresse. Det var folkbildning i lättsmält tappning och mina seriealbum ska fungera just så, som aptitretare. Syftet är att väcka intresse och stimulera till vidare läsning, säger författaren Maria Bergström.

Varför hon ville göra en serie om Vasa förklarar hon med att katastrofer alltid fascinerar. Att Vasa sjönk just på sin jungfrutur ger berättelsen en extra krydda, menar hon.

– Det var ju ett enormt fiasko! Att sen skeppet blivit bärgat och att man kan gå och titta på det i verkligheten gör det magiskt, säger Maria Bergström.

Tecknaren Gustaf Lord var under våren avgångselev vid Högskolan Gävles serie- och bildberättarprogram. ”Drömmen om Vasa” är hans första större projekt. Han tycker att det har varit intressant att sätta sig in i historien, men inte helt enkelt att fånga skeppet ur olika vinklar, med rätt proportioner.

– Det är väldigt mycket detaljer på Vasa. Men det hjälpte att besöka museet och få se henne på riktigt, se hur enormt höga masterna är, säger Gustaf Lord som det senaste halvåret arbetat dag och natt med att teckna.

Serien ”Drömmen om Vasa” kommer ut i en svensk och en engelsk upplaga och säljs i Vasamuseets butik från och med söndag 10 augusti – 380 år senare.

Vasamuseet är en del av Statens maritima museer, tillsammans med Marinmuseum och Sjöhistoriska museet.

Länk: www.vasamuseet.se

Bilden:
Omslagsbild “Drömmen om Vasa”. Huvudpersonerna Nils och Hanna samt hunden Fläcken. Tecknare: Gustaf Lord

Kommentarer

Chen Wikang 16:54:07 2008-08-15

Bestälde precis albumet på bokus.se, det blir en spännande väntan tills det dimper ner i brevlådan

Efter andra dagens bansegling och sextimmarssegling i ORC International Championship klättrade finska båten Alfa Romeo från gårdagens femteplats till tredjeplats och knuffade därmed ner Bengt FalkenbergsTeknova till fjärde platsen. I toppen behåller Data Communication ledningen följd av Du Soleil II.

Först i mål på sextimmarsseglingen blev dock norska båten More Chaos med Audar Rune Sundvall som skeppare. Vinnare av dagens bansegling blev tyska båten Patent3 med Juergen Klinghardt och hans besättning, som vann tyska mästerskapet i år. Finska båten Alfa Romeo, med Jani Lethi som rorsman, brukar alltid vara med och slåss i täten i stora sammanhang. Vi får se om de nöjer sig med tredjeplatsen när tre banseglingar återstår på torsdagen och en 24-timmarssegling under fredag-lördag. Ledarbåtens skeppare Ralf Aspholm har ett meriterande svenskt mästerskap med i bagaget. Ingvar Hertzman i Du Soleil II blev i år etta i VM i Corinthin Trophe, som är amatörernas pris. Totalsegrare i VM blev Christian Plump i Beluga Sailing som nu ligger på femte plats.

Dagens enda bansegling med två starter kunde genomföras i nära nog ideala förhållanden; sydostlig vind och med en vindstyrka på 5 – 6 meter i sekunden. Kryssmärket låg in mot Marstrand, vilket gjorde att seglingen var mycket publikvänlig om man befann sig vid Skallens fyr.

– Det var stor spridning på fältet efter start där man använde hela linjen. Som seglingsledare var det roligt att se att banan var så lagd att att man kunde göra olika bedömningar och välja att gå såväl babord som styrbord, säger seglingsledaren Bert Isaksson.

– Starten på sextimmarsseglingen var exemplarisk – som tagen ur skolboken. Det gällde båda startgrupperna, där starterna gick med fem minuters mellanrum. Vinden var sydsydost vid banan och ganska stabil. Vinden var dock starkare än under morgonen när banan planerades, vilket fick till följd att första båten kom in redan efter fyra timmar, säger Bert Isaksson.

Alla båtarna var inne inom fem timmar från start. Något som förstås gladde seglarna som slitit hårt. Under morgondagen är tre banseglingar planerade. De två första dagarnas seglingar räcker i och för sig till för att tävlingen ska kunna räknas som ett europamästerskap, men genomförs ytterligare tre har de tävlande möjlighet att stryka en.

– Vad beträffar vädret tror jag säkert att det ska gå att genomföra tre banseglingar till. Vinden kommer inte att öka markant i morgon, kanske 6 – 9 meter i sekunden. Men på fredag kan det bli hårdare – om inte orkan så i alla fall kuling, säger tävlingens meteorolog Anna-Karin Bergström.

Tävlingsledaren Kerstin Holmberg är glad och nöjd över att tävlingen gått att genomföra på ett bra sätt och att EM redan är i hamn.

– Funktionärsgruppen har varit enastående. Fått saker att flyta på ett bra sätt och skapat god stämning såväl inom gruppen som bland seglarna, berömmer Kerstin Holmberg.

Hon berättar också att båtarna kommer att vara utrustade med transpondrar så att man kan följa tävlingen på webben under 24-timmarsseglingen. Det gör man via GKSS hemsida www.gkss.se. För EM går starten klockan 12.00 på fredag och för Göteborg Offshore Race sker starten klockan 13.00. Starterna kan följas från Skallens fyr om man inte går ut med egen båt. Målgången under lördagen kommer att ske vid södra infarten till Marstrand strax väster om Strandverket. De första båtarna väntas in under förmiddagen.
Text och foto: Alf Tornberg

Bilden:
Här försvinner dagens Offshore Race-vinnare More Chaos i de långa vågorna vid starten.

En man saknas efter att en tysk segelbåt standat utanför Höganäs, troligtvis redan på måndagskvällen. Området genomsöks med flygplan, helikopter, båtar och hundpatrull.

Nedanstående klippt från Sjöräddningscentralens blogg MRCC – Online. Läs mera här:

http://www.sjofartsverket.se/mrcconline

2008-08-05 07:00 Larm från privatperson som ser en strandad segelbåt ett par hundra meter ut från Strandbaden, Höganäs. Den ligger på sidan med botten mot stranden. Man kan skönja vad som kan vara en bruten mast. Ser inget folk i närheten. Observerade den för ca 1 timme sedan.

2008-08-05 07:22 Trepartskonferens med larmaren och SSRS Höganäs. Överens om att det enklaste är att nå den landvägen.

2008-08-05 07:55 Enheter på plats vid båten. Tysk segelbåt, 8-9m med namn Sinus.

2008-08-05 08:01 Räddningstjänsten Höganäs bekräftar att båten heter Sinus med hemmahamn Heligehaven. Strömmen påslagen, rigghaveri. Kölen sitter djupt i sanden. Autopilot påslagen.

2008-08-05 08:01 Dansk helikopter Rescue 504 på väg mot platsen.

2008-08-05 08:18 Ytterligare en observatör berättar att han sett segelbåten ligga på samma plats kl 20:30 måndag kväll, liggande på samma sätt.

2008-08-05 08:38 Rescue 504 i området och startar sök vid Höganäs och går norröver.

2008-08-05 08:40 Räddningstjänsten fått detaljerade ägaruppgifter från båten.

2008-08-05 08:41 Sjöräddningssällskapets Lars Lindfelt från Höganäs på väg mot området. Söker strandnära norröver.

2008-08-05 09:00 Det har varit en person i segelbåten. Han har enligt frun seglat från Marsstrand i lördags och var på väg till Köpenhamn. Han är hemmahörande i Tyskland och i 55-års åldern.

2008-08-05 09:10 Polisen har larmat hundpatrull som skall söka av stranden samt att LKC kollar sjukhusen.

2008-08-05 09:30 MRCC Bremen, tyska sjöräddningscentralen, medelar att man talat med anhöriga i Tyskland. Senaste kontakten i lördags, då man låg i Marstrand och avsåg segla söderut genom Öresund. Skulle möta frun idag i Köpenhamn.

2008-08-05 09:32 MRCC Århus meddelar att räddningssällskapet Helsingör deltar i söket, avsöker strandnära på danska sidan sundet.

2008-08-05 09:55 Kustbevakningsflyget KBV 587 på väg mot området

Läs vidare om aktuella sjöräddningsinsatser på MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för Sjöräddningen i Sverige. I Göteborg finns Sjöräddningscentralen för hela landet, samlokaliserad med Flygräddningscentralen, Kustbevakningen och Försvarsmakten.

Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

En man saknas och befaras ha drunknat, sedan han fallit överbord från en rysk segelbåt söder om Öland. Nedanstående information hämtad från Sjöräddningscentralens Blogg MRCC – Online, http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

2008-08-05 00:42 Mayday-anrop (dålig förbindelse) från fartyget som berättar om en person som fallit överbord.

2008-08-05 00:51 Fått bekräftat via annat fartyg, position 55° 49,1N 016° 39,9E. Positionen ligger 25 sjömil sydsydost om Ölands södra udde.

2008-08-05 00:57 Ytterligare information framkommer att det är en rysk segelbåt, där befälhavaren fallit överbord. Det är 6 personer ombord, på väg från St Petersburg till Hamburg. Det blåser 50-60 knop sydvästlig vind och grov sjö.

2008-08-05 00:59 Larmat räddningshelikoper Lifeguard 904 från Ronneby.

2008-08-05 01:10 Ber danska Sjö/Flygräddningen om dansk helikopter från Rönne.

2008-08-05 01:53 Handelsfartyg framme på platsen.

2008-08-05 02:46 Ett handelsfartyg har nu fått över en lina till segelbåten. Skall försöka dra dem över till läsidan och om möjligt evakuera besättningen.

2008-08-05 03:30 De 6 besättningsmännen från den ryska segelbåten är nu ombord på ett av handelsfartygen.

2008-08-05 03:35 I samråd med deltagande handelsfartyg och sjöräddningsenheter gjort den bedömningen, att fortsatt sök med rådande svåra väder och dåliga sikt är meningslöst. Den eftersökta saknar dessutom flythjälpmedel.

2008-08-05 04:56 Den saknade besättningsmeddlemen ej funnen, söket avbrutet pga. hårt väder. Det Gibraltar flaggade handesfartyget Norderroog lyckas rädda dom kvarvarande 6 personerna från segelbåten.

Läs vidare om aktuella sjöräddningsinsatser på MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för Sjöräddningen i Sverige. I Göteborg finns Sjöräddningscentralen för hela landet, samlokaliserad med Flygräddningscentralen, Kustbevakningen och Försvarsmakten.

Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

30 juli 2008 rapporterades att fyrljuset hade slocknat i Hanö fyr. Samma dag utgick en navigationsvarning till sjöfarten att fyren är ur funktion. Samma dag informerades också besättningen på arbetsfartyget Scandica, som då utförde farledsunderhåll utanför Strömstad, om att Hanö fyr slocknat.

Enligt den instruktion som gäller för att åtgärda fel på sjösäkerhetsanordningar tas hänsyn till i första hand säkerhet, men också till kostnadseffektivitet och miljöpåverkan.

Fyren har i dag i princip ingen nautisk betydelse för sjöfarten. Därför kommer felet att avhjälpas inom ordinarie rutiner när arbetsfartyget passerar området i sitt normala underhållsarbete. Under nästa vecka beräknas arbetsfartyget Scandica vara på plats för att reparera fyrljuset.

Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

Bra seglingsförhållanden präglade första tävlingsdagen vid ORCI-EM. Enligt det preliminära totalresultatet stod svenske mästaren Ralf Aspholm med besättning i båten Data Communication som segrare. GKSS:aren Bengt Falkenberg med sin besättning fick vi se på en fjärdeplats i nybyggda båten Teknova.

På andra plats kom veteranen Ingvar Hertzman i Du Soleil II och regerande världsmästaren Christian Plump med Beluga Sailing seglade in på en tredjeplats.

– Vinden var stabil under alla tre seglingarna, men något vikande på slutet, från 6 till 4 meter i sekunden. Banan i sista seglingen kortades därför något till 8,27 nautiska mil. Under de två första seglingarna var den 8,75 nautiska mil. Målet är att banan ska kunna seglas på 1,5 – 2 timmar, förklarar seglingsledaren Bert Isaksson.

Marstrandsfjorden är inte alldeles lättseglad. Strömmen kan variera kraftigt. I dag var den t.ex. 0.3 knop vid startfartygen och 3 knop vid kryssmärket.

– Båtarna var ganska samlade under seglingarna. Alla båtar kom i mål inom 30 minuter och då gäller det båda klasserna sammanräknat. Ser man till den korrigerade tiden skedde målgången inom 13 – 15 minuter, säger Bert Isaksson.

Tävlingens meteorolog Anna-Karin Bergström konstaterar stolt att den prognos hon gav vid skepparmötet på morgonen höll mycket bra beträffande vindförhållanden. Solen kom dock först vid 18-tiden, några timmar senare jämfört med prognosen.

Lysekil: I den bohuslänska seglingsmetropolen Lysekil pustar arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar ut efter en intensiv vecka med Lysekil Women’s Match, världens största tävling i matchracingsegling för damer. Och nästa år befäster evenemanget sin ställning: – Ja, så blir det. Vi höjer exempelvis prispengarna till 50 000 euro, vilket är i särklass i världen, avslöjar initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White.

– Efter årets lyckade tävling återstår endast små detaljer att finslipa inför VM 2009, konstaterar en mycket nöjd Gert-Ove Forsberg, ordförande i LSSG.

Det var 2004 som Anna Holmdahl White tog initiativet till den första upplagan av Lysekil Women’s Match. Huvudsponsorerna Preem och Stena Bulk har varit med sedan dess, och efter ett uppehåll 2005 är evenemanget årligen återkommande. Lagom till femårsjubiléet 2009 har Lysekil Women’s Match av det Internationella Seglingsförbundet ISAF fått status som ISAF Women’s Match Racing World Championship, och det i konkurrens med klassiska seglingsorter som spanska Vigo och Newport, USA:

– Ingen kunde slå vår höga idrottsliga nivå och det stora publika intresset. Vi har också ett mycket starkt stöd hos de deltagande seglarna, berättar Anna Holmdahl White, själv tidigare taktiker i en svensk besättning som i flera år toppade världsrankingen.

– VM-statusen är ett kvitto på att vi satsat rätt, och att vårt hårda arbete ger resultat. Vi arrangerar inte bara den största, utan också den bästa damtävlingen i matchracing i världen. Det tycker jag att alla inblandade ska känna sig väldigt stolta över!

ISAF har nyligen beslutat att seglingsdisciplinen matchracing återinförs för damer på OS-programmet i London 2012, något som garanterat också ökar intresset för VM i Lysekil 2009. Lysekil Women’s Match är första tillfället för de toppseglare som ska sadla om till matchracing efter OS i Qingdao 2008 att mäta sina krafter mot varandra.

De senaste dagarna har ISAF haft sin tekniske delegat på plats i Lysekil för att utvärdera evenemanget och föreslå förbättringar. Han är imponerad över det han fått se och uppleva:

– ISAF är väldigt nöjda att nästa års VM ska organiseras här i Lysekil. Lysekil Women’s Match är redan ett av världens bästa matchracingevenemang, och vi ser fram emot att världens bästa tjejer ska göra upp om VM-titeln här. Det kommer att bli en fantastisk succé, säger Helmut Czasny.

Att uppskatta en publiksiffra för Lysekil Women’s Match är svårt, eftersom det inte säljs några biljetter. Åskådarplatserna på Släggö, alldeles intill tävlingsvattnen i Kyrkeviksbukten, är inte bara mitt i händelsernas centrum utan dessutom helt gratis. Men näringsidkarna vittnar om långt fler besökare än i fjol, och det är också Anna Holmdahl Whites känsla:

– Absolut. Jag har rört mig mycket i området under veckan och det har varit tjockt med folk alla dagarna, säger hon.

Även från de kommersiella krafter som redan är, eller vill bli, involverade i Lysekil Women’s Match, märks ett påtagligt ökat intresse:

– Vi har haft många potentiella partners på besök under veckan. Dessutom flera spontana förfrågningar utöver de inbokade, avslöjar Anna Holmdahl White.

Lysekil Women’s Match, som seglas 28 juli-1 augusti 2009, är med 50 000 euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match status som ISAF Women’s Match Racing World Championship.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se