nyhetstest

Sportfiskarna och 12 svenska rockband har gett ut ett samlingsalbum under namnet “Ge fan i våra” vatten för att samla in pengar till miljö- och fiskevård. Första projektet som de 300000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se.

Tyvärr har gäddan, den populäraste sportfisken i Sverige, minskat kraftigt längs stora delar av ostkusten på senare år.

– Kunskapen om gäddbestånden är bristfällig och för att kunna genomföra effektiva fiskevårdsåtgärder och hjälpa gäddan att komma tillbaka behöver vi förbättra kunskapen. Därför känns det angeläget att satsa de insamlade pengarna i detta projekt, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Startskottet för projektet går 5 oktober då mer än 500 gäddfiskare samlas för gäddfisketävlingen Värtan cup utanför Stockholm. I projektet pikereg.se (pike=gädda på engelska) kommer duktiga och engagerade sportfiskare och fiskeguider att bidra till genom att samla in data om sina fångster.

Dels kommer de som deltar i projektet att föra journal över sina fångster och dels kommer gäddor som släpps tillbaka att märkas med ett litet märke under ryggfenan. När samma fisk registreras igen får forskarna reda på hur mycket den växt, om den har flyttat sig, i vilken kondition den är och så vidare.

Med uppgifterna från fångsterna kommer Fiskeriverkets forskare att kunna bedöma bland annat i vilket skick gäddbestånden är, hur storleksfördelningen ser ut, hur väl fisk som återutsätts klarar sig med mera.

– På sikt kan uppgifterna också användas för att utvärdera genomförda fiskevårdsprojekt och förändringar i fiskeregler och fisketryck, säger Lars Ljunggren från Fiskeriverkets kustfiskelaboratorium.

Idag är yrkesfisket efter gädda litet i Sverige och det är därför viktigt att samla in uppgifter om gäddbestånden från dem som fiskar efter gädda, det vill säga sportfiskare. Gäddan är den viktigaste sportfisken som de senaste åren bara ökat i popularitet.

– Gädda är en av mina egna favoritfiskar. Att Ge fan i våra vatten kan bidra till att förbättra situationen för gäddan känns riktigt bra, säger Erik Ohlsson, fiskande bandmedlem i Millencolin och en av initiativtagarna till skivan Ge fan i våra vatten.

Pikereg.se är i första skedet ett pilotprojekt för att utveckla metoder som möjliggör insamling av uppgifter om fångster från sportfiskare. Projektet är ett samarbete mellan Sportfiskarna, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges Organiserade Fiskeguider. Pikereg.se finansieras genom pengar som samlats in i samband med Sportfiskarnas projekt “Ge fan i våra vatten” samt med medel från Fiskeriverket och Länsstyrelsen i Stockholm. Projektets webbsidor finns på www.pikereg.se.

På samlingsplattan “Ge fan i våra vatten” medverkar följande artister:
Soundtrack Of Our Lives, Millencolin, Moneybrother, Backyard Babies, Weeping Willows, The Hellacopters, Voice Of A Generation, Randy, Bitter Twins, Bombshell Rocks, The Hives, The Accidents.

Länk: www.sportfiskarna.se/gefan

27-29 mars 2009 firar Sportfiskemässan 5-årsjubileum på nya, moderna Kistamässan strax norr om Stockholm. Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak.

Sveriges största drag-show Sportfiskemässan i mars är Sveriges största mässa för all sorts sportfiske . Här kan besökarna få råd och tips, testa nya produkter eller pröva på några av mässans alla aktiviteter. För vuxna sportfiskare finns bland annat flera flugkastbanor och dragbassänger, seminarier med kända föreläsare samt möjlighet att testa flugbindning, Trolling, Jerkfiske, Vertikalfiske, Dropshootfiske och Specimen.

Hos Rullakuten kan man få sin Shimano-eller Ambassadeurrulle servad. I Sportfiskeskolan får sportfiskare mellan 7-12 år lära sig om olika fiskesätt och för de allra minsta blir det fiskdamm.

– Sportfiskemässan har besökts av mängder med intresserade sportfiskare som fått se och uppleva allt de förväntat sig och lite till. Alla fiskemetoder och aktörer från samtliga delar av sportfiskebranschen finns representerade. Nu vänder mässan åter till sin födelseort men i nya lokaler. Kistamässan med sina stora öppna ytor och en takhöjd på upp till 10 meter är idealisk, säger Pär Lindberg, på Normark, en av branschens största grossister.

Här finns nyheterna inför kommande sportfiskesäsong Sportfiskemässan arrangerades första gången 2005 i Stockholm/Sollentuna. Efter några år på turné ute i landet är man nu tillbaka i stockholmsområdet. På plats med nyheter inför kommande Sportfiskesäsong finns branschens ledande leverantörer, återförsäljare, båtföretag, skolor, föreningar, guider, destinationer, hantverkare, fiskevård och bokförlag m fl. Det breda utbudet och en lång rad aktiviteter bidrar till att göra Sportfiskemässan till en angelägenhet för hela familjen. Men Sportfiskemässan är också en viktig marknadsplats – 2008 handlade 9.000 besökare för i snitt ca 800 kronor per person.

– Sportfiskemässan är en manifestation för hela branschen. Vi är glada att vara tillbaka och visa stockholmarna vad sportfiske har att erbjuda, säger Klas Elm, VD för Spofa Spöfiske som är en av mässans samarbetspartners.

Länk: www.sportfiskemassan.se

Regeringen har idag utsett Judith Melin till ny generaldirektör och chef för Kustbevakningen. Hon tillträder tjänsten den 13 oktober. Judith Melin kommer närmast från en anställning som generaldirektör för dåvarande Statens Kärnkraftsinspektion (SKI).

Judith Melin har också innehaft tjänster som enhetschef i Miljödepartementet och vid dåvarande Statens strålskyddsinstitut (SSI).

Judith Melin har varit särskild utredare för organisation och finansiering av kemikalietillsynen i Sverige.

Judith Melin har också haft internationella uppdrag, bland annat vid internationella atomenergiorganet IAEA som svensk styrelserepresentant och som Ordförande i Western Nuclear Regulators Association, en sammanslutning av Europas chefer för kärnsäkerhetsmyndigheter.

Länk: www.kustbevakningen.se

Pressrelease från Statens Maritima museer: Regeringen tillsatte 2006 en utredning av det svenska havsmiljöarbetet, hur det kan förbättras nationellt och i samverkan med andra länder. I maj kom utredarnas betänkande med titeln ”En utvecklad havsmiljöförvaltning” (SOU 2008:48). Senast 29 augusti skulle remissvar vara lämnade till regeringskansliet. Statens maritima museer har lämnat sina synpunkter till regeringskansliet, trots att myndigheten inte finns med i listan över remissinstanser.

– Ämnet berör oss i hög grad, och många av tankarna i rapporten är bra, bland annat de om en framtida förvaltningsorganisation. Men Havsmiljöutredningens betänkande är helt inriktat mot naturmiljön. Utredarna har tyvärr exkluderat kulturmiljön, säger Björn Varenius, chef för kulturmiljöavdelningen vid Statens maritima museer som varit med och sammanställt remissvaret.

I sitt svar efterlyser de maritima museerna därför en bättre diskussion av hur kulturmiljöfrågorna ska beaktas. En bärande tanke i till exempel miljöbalken är att natur- och kulturvärdena är starkt sammanlänkande och att ett väsentlig mål för miljöpolitiken är att skydda kulturmiljön, menar Björn Varenius.

Ett tydligt exempel där kulturmiljö och naturmiljön går hand i hand är problemet med dumpning av ballastvatten. Enligt SMHI:s beräkningar kan varje år miljardtals kubikmeter ballastvatten komma att dumpas i södra Östersjön från passerande fraktfartyg. Det medför inte bara en risk för föroreningar utan också att havslevande arter från främmande vatten kan komma in och etablera sig i Östersjön.

– Ett skräckscenario för marinarkeologer är att skeppsmasken, eller Teredo navalis som den heter, anpassar sig till Östersjöns låga salthalt och sprider sig. Den finns redan nu i södra Östersjön och hotar de unika trävraken där, säger Björn Varenius.

I remissvaret understryker Statens maritima museer också behovet av samverkan när det gäller exploateringar i den ekonomiska zonen. Exempelvis påpekas behovet av att kunna styra trålfisket så att värdefulla vrak och andra lämningar kan skyddas från skador. Även andra slag av exploateringar som vindkraftparker kräver ett bättre samarbete mellan myndigheterna. Havsmiljöförvaltningen bör på ett naturligt sätt integrera kulturmiljöfrågorna, och då gärna enligt kulturminneslagens principer, även i de fall exploateringen äger rum i ekonomisk zon där kulturminneslagen inte är tillämplig.

Länk: www.maritima.se

Den 28 november invigs Vasamuseets nya pedagogiska rum. Rummet är en del av projektet ”Alla ombord! – det salutogena museet”. Målet är att skapa förutsättningar för att alla barn och unga, oavsett funktionsnedsättning, ska kunna tillgodogöra sig, uppleva och aktivt delta i den pedagogiska verksamheten på jämställda och värdiga villkor.

Till exempel ska personer som använder sig av Bliss-symboler för att kommunicera kunna delta på samma villkor som alla andra. Bliss är ett system av symboler där ord och begrepp representeras av bilder i stället för av bokstäver. Det är ett internationellt språk som används av barn och vuxna som inte kan prata. De kommunicerar genom att peka på en symbolkarta.

– Vi har varit tvungna att arbeta fram helt nya bliss-symboler. Det fanns exempelvis inget tecken för ordet ”kollerstock” som är namnet på den stora rorkult som man styrde Vasa med, säger Carina Ostenfeldt som ansvarar för konceptet och är projektledare för ”Alla ombord!” på Statens maritima museer.

Nyligen presenterade hon projektet på ett internationellt Bliss-konvent. Intresset för de nya tecknen var stort. Och de är nu godkända och registrerade.

– Totalt har vi fått ett 30- tal nya tecken godkända av sekretariatet i Kanada. Vasamuseet är det första museet i världen som kommer att använda egna bliss-symboler, berättar hon.

Innan invigningen kommer man att ha testverksamhet under en månad för att finjustera rummet innan barnen i rehabilitering tar det i besittning. Verksamheten vänder sig i första hand till barn och unga från 6 till 14 år. Det pedagogiska rummet på Vasamuseet kommer att användas tillsammans med en pedagog och måste bokas i förväg.

Länk: www.maritima.se/allaombord.aspx

Professor Vidal Ashkenazi vid Nottingham Scientific Ltd har i sommar dekorerats med Royal Institute of Navigations allra finaste utmärkelse, Harold Spencer-Jones guldmedalj. Före professor Ashkenazi har bara en annan person fått medaljen under Royal Institute of Navigations 60-åriga historia. Professor Ashkenazi har under hela sin karriär arbetat i East Midlands och har starkt bidragit till regionens exceptionella kompetens inom satellitnavigering.

Professor Ashkenazi var med och grundade Institute of Engineering, Surveying and Space Geodesy (IESSG) vid University of Nottingham, där han arbetat i nästan 40 år. Han har också varit en drivande kraft bakom implementeringen av det stora pan-europeiska satellitnavigeringsprojektet Galileo.

Professor Ashkenazi har en lång karriär som forskare, rådgivare och expert inom satellitnavigering. Här är några axplock:

• Har arbetat som konsult för en rad myndigheter och företag jorden runt.
• Har handlett över 50 doktorander.
• Har publicerat över 500 vetenskapliga artiklar.
• Fick 1996 en medalj gemensamt av Storbritanniens Royal Society och Institution of Civil Engineers.
• Startade för 10 år sedan Nottingham Scientific Ltd (NSL), som arbetar med utveckling av robust och tillförlitlig satellitnavigationsteknik.

Enligt Ann Nilstoft, som är East Midlands representant i Skandinavien, attraherar regionens satsning på forskning och innovation allt fler företag: “Satellitnavigering är ett bra exempel på en bransch som verkligen har nytta av East Midlands satsning på innovation. Många internationella spjutspetsbolag finner den kompetens och företagsmiljö som de behöver här i Nottingham, Leicester eller Derby. Vårt team av specialister hjälper kostnadsfritt till med information och med att knyta kontakter med intressanta människor i branschen, som förstår svenska bolags affärsutmaningar och som kan ge konkret hjälp att hitta lösningar i East Midlands”.

Det svenska bolaget Hexagon Machine Control, som utvecklar GPS- och laserstyrda maskiner, har sedan lång tid haft sitt huvudkontor och utvecklingscenter i regionen. Julian Grant, som är Hexagon Machine Controls marknadsdirektör, är oerhört nöjd med etableringen i East Midlands: “Detta är en idealisk plats för Hexagon Machine Control. Vi är nära många av våra nyckelkunder och partners, med utmärkta kommunikationer via såväl flyg som bil. Och minst lika viktigt är att vi nu får tillgång till regionens expertis inom exempelvis satellitnavigering.”

Regionen East Midlands är känt för sitt företagsvänliga klimat, och cirka 1 400 utländska bolag har etablerat sig i regionen, främst inom sektorerna energisystem, fordonsindustri och bioteknik.
East Midlands ligger mycket centralt i England och har mycket goda kommunikationer, t ex är flygplatsen East Midlands Storbritanniens största fraktflygplats. Regionen är även känd för sitt relativt sett låga kostnadsläge, välutbildade befolkning och sin vackra natur.

Länk: www.englandseastmidlands.com

Den gångna helgen avgjordes världsmästerskap i Offshore racing på Guernsey. 2-liters klassen anses vara den tuffaste och hårdaste klassen att tävla i.

Tre Svenska ekipage kom till start bland de andra 17 båtarna. Vädret var mycket hårt och dom första tävlingsdagarna fick ställas in men man kunde dock till slut kora en segrare. Roy Smith från Guernsey vann till slut med sin B-23 batboat designad av Ocke Mannerfelt. Detta var Roys tredje VM seger med denna båtmodellen.

Thomas och Annika Wrenkler kom på 6te plats, Johan och Magnus Sjölander kom 8a och Thomas Rosen och Magnus Söderkvist kom 9a.

Ocke Mannerfelts batbåtar tog även 3dje, 7de och 11te plats – totalt har denna B-23 båtdesignen vunnit VM 6 VM de senaste 10 åren. Mycket av erfarenheterna har överförts till normala båtar för att höja säkerheten och minska bränsleårgången.

Länk: www.guernsey2008.worldoffshore.com/news

http://www.svera.org/

Foto: David Ormiston

Intresset för dieselelektrisk drift inom den kommersiella sjöfarten har ökat på senare år – och miljövinsterna är betydande. Med Volvo Pentas 16-litersmotorer är de miljöskadliga utsläppen bara är en bråkdel jämfört med en traditionell fartygsdiesel.

Den traditionella fartygsdieseln är mekaniskt kopplad till fartygets propeller via ett backslag och en drivaxel. Motorns varvtal är det enda sättet att påverka propellerns, och därmed båtens, hastighet.

Eldrivna propellrar
Med dieselelektrisk drift har fartyget ett antal (ofta fyra till sex) mindre dieselmotorer som driver varsitt generatoraggregat. Den producerade elen driver två eller flera drivenheter placerade under båtens skrov.

Drivenheterna är “allt-i-ett-enheter” med elmotor och propeller. Och genom att de är vridbara sköter de också styrningen. Farten kan här regleras genom elmotorerna i drivenheterna och även genom att variera antalet dieselmotorer som körs. Eftersom elmotorerna har låg ljudnivå och det är betydligt lättare att ljudisolera dieselelektriska generatoraggregat än traditionella marindieslar, så går t.ex. färjor med dieselelektrisk drift betydligt tystare än motsvarande fartyg med traditionell framdrift.

– Tillämpningar med stora variationer av båtens last eller hastighet, får oftast bättre bränsleekonomi och även avsevärt lägre emissioner med dieselelektrisk drift. Detta är två områden som blir allt viktigare för världens rederier och vi ser därför en starkt ökad efterfrågan på dieselelektriska alternativ vid de upphandlingar som görs, säger Gerard Törneman, produktplaneringschef för marina yrkesmotorer på Volvo Penta.

Bort med svavlet och kväveoxiderna
Istället för svavelhaltig bunkerolja går motorerna i ett modernt dieselelektriskt system på samma sorts diesel som används av exempelvis lastbilar.

Volvo Pentas D16-motor, som är ett vanligt alternativ för dieselelektrisk drift, uppfyller alla miljökrav för yrkestrafik, inklusive de omfattande europeiska för kanaltrafik. Miljöskadliga svavelemissioner är en bråkdel jämfört med en traditionell fartygsdiesel och NOx utsläppen nästan halverade jämfört med för bara några år sedan.

Antal motorer efter behov
Varje motor är som mest effektiv vid ett visst varvtal. Att köra på halvfart kan bli oekonomiskt och ge kraftigt ökade emissioner.

Med dieselelektrisk drift kan en eller flera motorer helt stängas av. Ett fartyg med sex motorer kan köra tre av dessa på full effekt och gå i halvfart, med bästa möjliga bränsleekonomi och lägsta möjliga emissioner. Just för passagerarfärjor och supplyfartyg, som kör med varierande last och fart, ger dieselelektrisk drift stora miljöfördelar – ofta så mycket som 15 procent lägre emissioner.

Ökad lastkapacitet
Framgången för dieselelektrisk drift beror inte bara på de direkta miljöegenskaperna. Tack vare att motorerna kan placeras var som helst blir last- och passagerarutrymmen större, vilket skapar möjligheter för effektivare sjötransporter.

Att fartygen kan köras – trots att en eller flera motorer är avstängda – ökar också säkerheten, eftersom det inte riskerar att bli drivande om en motor havererar. Det är också möjligt att göra service på motorerna utan att tvingas till kostsamma stillestånd.

I slutet av augusti åkte 20 elever från klass 5 C på Nygårdsskolan i Billdal utanför Göteborg med lärare till Stenungsund för en tvådagars segelkurs. Anledningen var att de tidigare i våras vann Båtmässans förstapris i en tipstävling för ungdomar.

– Det här blev en jätterolig upplevelse där eleverna fick samarbeta i båtarna och göra det med klasskamrater de inte vanligtvis brukar leka med, säger lärarinnan Sofie Sjödin.

Under två dagar fick eleverna lära sig hur man riggar, hissar segel, kastar loss och seglar optimistjolle av Stenungsunds segelsällskap. För många var det första gången på en segelbåt.

– Vår skola satsar mycket på att ge barnen gemensamma upplevelser, eftersom vi är övertygade om att det motverkar mobbing att göra roliga saker tillsammans. Det här blev en aktivitet där barnen svetsades samman och fick en rolig start på den nya terminen.

Även på nästa Båtmässa som går den 31 januari – 8 februari 2009, kommer det att finnas en rad tävlingar och aktiviteter för barn och ungdomar.

Bilden:
Christopher Kewenter och Jakob Holtback Yeter lär sig segla optimist under Nygårdsskolans seglarläger.

En ”klunk” på tre kubikmeter i sekunden strömmar sedan den 21 augusti genom Mörrumsån. Klunken i kombination med de senaste veckornas regn gör att det stundande havsöringsfisket kan bli rekordbra. Sommarens mestadels torra och varma väder har lett till ett lågt vattenflöde i Mörrumsån. Sveaskog har därför, via Fiskeriverket och den vattendom som reglerar flödet i Mörrumsån, begärt ett extra tillsläpp av vatten från fördämningen uppe vid Granö. Detta kallas för en ”klunk” och den innebär en nästan 50-procentig ökning av vattenflödet från de sju kubikmeter i sekunden som Mörrumsån haft under sommaren.

”Klunken” i kombination med regnvädret de senaste veckorna gör att aktiviteten bland havsöringarna som vandrar upp genom Mörrumsån förväntas bli intensiv.

– September månad är havsöringens högtidsstund i Mörrumsån. Med ett bra vattenflöde kommer höstfisket att bli fantastiskt, säger Percy Assarsson, chef vid Mörrums Kronolaxfiske,

Det varma sommarvädret till trots har fisket i Mörrumsån i år varit bra. Från premiären den 28 mars till och med den 3 augusti har det fångats 925 havsöringar (585 i fjol) och 454 laxar (295 i fjol).

Med de olika fiskevårdsåtgärder som gjorts under senare år är förutsättningarna goda för att det ska finnas gott om vandringsbenägen havsöring kvar i Östersjön. Vid en flödesökning kommer dessa fiskar med stor säkerhet att vandra upp i Mörrumsån.

– Vi hoppas att någon eller några öringar som simmar upp genom Mörrumsån till sina lekområden väger mer än tio kilo. Det är en drömgräns för alla fiskare att få en så stor havsöring.

Fakta: Mörrums Kronolaxfiske
Laxfisket i Mörrum är mycket gammalt och sedan uråldrig tid regalt (dvs tillhört kronan).
Det beskrivs första gången redan år 1231 i Valdemar II:s jordebok. I äldre tider användes ljuster för att fånga laxen i Mörrumsån. Efterhand tillkom redskap som laxkar, håv, laxnot, laxgarn. Dessa redskap var i bruk ända fram till 1960-talet. Numera är allt kommersiellt laxfiske nedlagt, men de gamla fasta fiskeplatserna vid Kungsforsen och Hönebygget kan fortfarande beskådas.
Vissa dagar under sommaren och i samband med höstfisket efter avelslax till fiskodlingen, håvas det fortfarande på gammalt vis. Allt annat lax- och öringfiske utövas idag som sportfiske.
Sveaskog äger och förvaltar Mörrums Kronolaxfiske

Hallberg-Rassy Varvs AB lanserar NavEye produkter på sina båtar från storleken HR 31′ till HR 62′. Introduktionen till Hallberg-Rassys kunder sker under hösten och under på kommande svenska och internationella båtmässor.

– Hallberg-Rassy har i alla tider specialiserat sig på långfärdsbåtar. Idag är en HR-båt det första man tänker på när man säger ordet “långfärdssegling”. Vart man än vänder sig i världen, lär man hitta en HR-båt i hamnen. Hallberg-Rassykonceptet har etablerat sig på alla de sju haven. En HR-båt är det riktiga valet vart man än vill segla säger försäljningschef Roland Olsson på Hallberg-Rassy

Framgången är en bekräftelse på att Hallberg-Rassykonceptet är rätt. Konceptet att leverera trygghet och säkerhet till våra kunder ligger helt i linje med vår interna vilja och där är NavEye produkterna helt rätt i tiden fortsätter Roland Olsson.

– På grund av vår starka internationella ställning har vi lyckats etablera ett nära och vällyckat samarbete med en av vår tids allra bästa yacht designers – Germán Frers från Argentina. Frers har blivit speciellt känd för sina kappseglingsframgångar, bl a i Whitbread och America’s Cup. Faktum är dock att han kommer från en riktig båtbyggarfamilj. Han känner väl till skillnaden mellan cruising och racing. Vi på Hallberg-Rassy är stolta över det fruktbara samarbetet och är samtidigt medvetna om att det förpliktigar till arbete i högsta världsklass. Senaste generationen Hallberg-Rassy-båtar erbjuder redan idag det allra bästa som kunder kan komma att få tag på de närmsta åren när det gäller seglingsegenskaper, komfort och helhetskvalitet och där vi som företag sätter stora krav på allt som installeras i våra båtar. säger Magnus Rassy VD på Hallberg-Rassy

– Det är fantastiskt roligt att få in en trendsättare som Hallberg-Rassy som kund till Aqualiv. Med sin höga kvalitet och marknadsposition både på den svenska och internationella segelbåtsmarknaden är det ett stor förtroende vi fått och som vi stolt kommer att axla. Ser man till Hallberg-Rassys höga nivå och tekniska kompetens är jag övertygad att samarbetet kommer ge ytterligare spinoffeffekter på båtmarknaden säger Kjell Hansson på Aqualiv AB

Länk: www.aqualiv.com

Från 15 augusti är RTC Båtkontakten AB ny generalagent för Elan Marine segelbåtar på den Svenska marknaden. ”Elan passar mycket bra in i vår mix av segelbåtar”, säger Mats Runström, delägare och försäljningsansvarig för nya båtar hos RTC.

”Elans höga kvalitet i kombination med design och goda seglingsegenskaper är något som tilltalar oss i Norden”, fortsätter Mats.

”Vidare så erbjuder Elans flera modeller för både Cruisingseglaren såväl som för den lite mer prestanda orienterade”. -”Att sedan Elan även tillverkar skidor som bland andra Ingemar Stenmark vunnit alla sina segrar på ger bara en extra krydda till varumärket”, säger Mats.

Sedan tidigare är RTC generalagent för Italienska Grand Soleil och återförsäljare av Delphia Yachts.

Elan erbjuder 2 linjer med båtar, Performance och Impression.
Elan Performance: 340, 380, 410 and 450
Elan Impression: 334, 384, 434 and 514

RTC Båtkontakten AB grundades 1974 och förmedlar båtar företrädelsevis i Sverige. Vi verkar inom fyra områden: Båtuthyrning, Begagnatbåtförsäljning, Nybåtsförsäljning, och Charter & Event. Vi är generalagenter för Grand Soleil och Elan, samt återförsäljare för Delphia. Företagts kontor är beläget på Bullandö Marina.

Länk: www.rtc.se

Nu behöver du inte längre ödsla tid på att leta efter rätt verktyg när du vill förverkliga dina hobbydrömmar. Företaget Crossroads har startat en ny handelsplats – BD Online. Den nya online butiken är den första på marknaden som levererar hela Black & Deckers sortiment. Handla allt i lugn och ro hemifrån.

En rolig fritidssyssla skänker ofta glädje och stimulans till vardagen. Samtidigt kan den kräva mycket tid och pengar. För att underlätta jakten på rätt verktyg har företaget Crossroads, som bedriver flera olika online butiker, startat en ny konceptbutik som levererar hela Black & Deckers sortiment. Den nya butiken har inte enbart marknadens bredaste utbud av Black & Decker, den ger även en god överblick och vägledning när du står inför valet av produkt.

– Sverige är fullt av kreativa människor som älskar sin hobby. Genom BD Online vill vi underlätta för dessa personer att hitta sina verktyg och tillbehör på ett enkelt och prisvärt sätt. Internethandel är en växande trend och vi ser stor potential i en online shop med produkter från Black & Decker, som är ett starkt och populärt varumärke. Dessutom kan vi med Internets hjälp erbjuda ett bredare sortiment än vad som är möjligt i butik, säger Petter Lomander, Crossroads Loyalty Solutions AB.

Länk: www.bdonline.se

Alde International presenterar en modern elpatron och en snygg radiator för fritidsbåtar med vattenburen värme. Företaget är marknadsledare när det gäller utrustning för vattenburen värme i fritidsfordon och använder nu den erfarenheten för att utveckla produkter anpassade för den marina miljön.

Först ut är en rostfri 230V elpatron med två effektlägen, 1 050 respektive 2 100W och en inbyggd 230V cirkulationspump. Temperatur och effektläge styrs av en 12V rumstermostat som får ström från en integrerad transformator. Alla som kompletterar sitt vattenburna värmesystem med en elpatron får en ekonomisk och trygg värme när de ligger på landström. Till exempel en pålitlig underhållsvärme i hemmahamnen. Ca pris 3.900 kr.

Företaget lanserar också en designad radiator med kompakta mått avsedd för montage i trånga utrymmen där det är svårt att få plats med en vanlig konvektor, till exempel på toaletten och i garderoben. Bredden är 220 mm, höjden 700 mm och effekt 150W. Panelradiatorn levereras som standard vitlackerad och i anodiserad aluminium.

Länk: www.alde.se

Nu tar arbetet fart med att utveckla Oceanum – Sjöfartens Värld i Skärhamn. En modell har idag presenterats för kommunstyrelsens arbetsutskott i Tjörns kommun. Huset är ritat av Gert Wingårdh som utformat det utifrån vissa givna förutsättningar såsom tillgänglighet, miljö och övrig hamnutveckling. Husets har en central placering och knyter samman verksamheten i Södra hamnen med torget i Skärhamn.

Projektet lämnade i juni in en framställan om tomt till Tjörns kommun och inom kort ska kommunstyrelsen ta ställning i ärendet.

– Förslaget på placering utgår från den plats som tidigare anvisats av politikerna i Tjörns kommun, säger Annika Kristensson, projektledare för Oceanum. Platsen uppfyller också de önskemål som finns från projektets sida med anslutning till hamnen och båtlivet.

Under 2011 beräknas Oceanum stå färdigt för invigning.

– Med Oceanum vill vi visa hur vi människor påverkas av den verksamhet som pågår på och vid havet och hur havet dikterar förutsättningarna för långt mycket mer än vi oftast tänker på. De maritima näringarna har stor betydelse för allt från det lilla kustsamhället till nationell ekonomi, både historiskt, i nutid och inte minst i framtiden, säger Annika Kristensson.

Oceanum ska vara ett science center som vill synliggöra nationell sjöfart och maritim verksamhet genom utställningar, som mötesplats och informationsbas. Det gäller allt från maritim forskning till havet som arbetsplats och däremellan kulturhistoriska nedslag. Målsättningen är att skapa en ökad kunskap och ökat intresse kring maritima frågor. Oceanums främsta målgrupp är ungdomar.

Projektet är ett samverkansprojekt och drivs av en ideell förening med omkring 25 medlemmar från både myndigheter, företag, föreningar och privatpersoner. Föreningens styrelse representeras av Länsstyrelsen genom Landshövding Lars Bäckström som ordförande, Västra Götalandsregionen, Tjörns kommun, Chalmers, Göteborgs universitet, Sveriges Redareförening och Nordiska Akvarellmuseet. Statens maritima museer är adjungerande till styrelsen. Idag finansieras projektet genom projektstöd från Regionala utvecklingsnämnden och Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen samt från Statens maritima museer.

Yachtbook är först i Sverige med att erbjuda en strukturerad service- och underhållsbok för fritidsbåtar som garanterar servicehistoriken. Yachtbook är Internetbaserat och båtägaren får enkelt access via www.yachtbook.se med sitt personliga login. Båtägaren kan få en service- och underhållsplan till båten och då alla ombordvarande system och annan teknik finns registrerat i båtens profil går det smidigt att få hjälp snabbt, varvet vet exempelvis direkt vilket serienummer motorn har om reservdelar behöver beställas.

Båttillverkare/varv/marinor får genom Yachtbook ett organisations- och planeringsverktyg för de arbetsordrar som utförs genom Yachtbook. Den person som ansvarar för att jobbet blir gjort går efter utfört jobb själv in och dokumenterar tids- och materialåtgång, något som underlättar administrationen.

Målet med att använda Yachtbook för båtägaren:
• Att få hjälp med en service- och underhållsplan för att förebygga driftstörningar under båtsäsong.
• Arbeten blir dokumenterade och läggs i en logg. Vid försäljning av båten går det att visa att båten är väl servad och underhållen.
• Båtägaren kan enkelt sköta kommunikationen med varv och marinor genom att beställa önskade arbeten och få offerter på dessa online.

Målet med att använda Yachtbook för Båttillverkare/varv/marinor:
• Kvalitétsäkring av arbeten på båtarna
• Underlättande av organisering och planering av jobb som ska utföras på båtarna.
• Ett forum för kontakt med båtägaren utan att använda telefon.
• Ökad merförsäljning genom ökad kunskap om kunders båtar och deras ombordvarande system.
• Förenklad arbetsgång då varvet direkt kan få åtkomst till båtens data vid eventuellt fel.

Företaget som har utvecklat Yachtbook har redan fått ett antal kunder bland annat Ramsövarvet och Yacht Help Stockholm. Det har även kommit många förfrågningar från både svenska och internationella intressenter.

Länk: www.yachtbook.se

Sail Racing International AB startar ett samarbete med Skip Novak, en av världens mest erfarna seglare. Skip Novak kommer att vara delaktig i utvecklingen av Sail Racings produkter, främst för höst/vinter, och därmed också att vara en viktig del av Sail Racing Test Team.

Skip Novak har lång erfarenhet inom många olika former av segling. 1988 var han högt involverad i jordenrunt-seglingar med fyra Whitbread-projekt på sin meritlista. Vid den här tidpunkten seglade han med sin 54 fots stålbåt Pelagic för att göra sin första segling/klättrings-expedition till de Antarktiska öarna. Hans passion för segling och äventyr i både de södra och norra breddgraderna har sedan dess utvecklats till en respekterad och välkänd charterrörelse.

2003 sjösatte han en av de få specialbyggda expeditionsbåtarna, den 74 fot långa Pelagic Australis. Detta flagskepp för Pelagic Expeditions tar idag inte bara turister långt söderut för att besöka platser som Antarktis, Cape Horn och Falklandsöarna, utan fungerar även som en plattform för dykare, bergsklättrare och skidåkare, filmteam och forskare.

Under de senaste 20 åren har Skip och The Pelagic figurerat i många dokumentär- filmer och böcker världen över, då intresset för segling i de södra och norra breddgraderna har utvecklats till ett “måste” för alla äventyrslystna seglare

Sail Racing International AB, grundat 1999, återupptog produktionen av kläder under varumärket Sail Racing som hade varit vilande sedan mitten av 80-talet. Grundidén bakom Sail Racing var att skapa innovativa produkter som baserades på seglarnas erfarenheter och behov. Detta vid en tidpunkt då utvecklingen av seglarkläder var långsam jämfört med andra segment som skidkläder, och kläder för klättring, där den hårda konkurrensen skapade krav på mer tekniska material och konstruktioner.

Sedan starten 1999 skapar Sail Racing innovativa och funktionella produkter i material som ger helt nya förutsättingar för rörlighet, andningsförmåga och komfort i en av de mest krävande sporter som finns.

Sail Racing har deltagit som partner till seglingsteam i flera internationella tävlingar som Volvo Ocean Race, Nokia Oops Cup och World Match Racing Tour. Sail Racing var också partner till det svenska syndikatet Victory Challenge som seglade för Americas Cup 2007.

Samarbetet med Skip Novak innebär en möjlighet för Sail Racing att använda Skip och The Pelagic som grund för utvecklingen av produkter för höst/vinter vilket säkert kommer att generera nya Sail Racing-produkter på marknaden. Samarbetet med Skip Novak är även strategiskt viktigt för Sail Racings pågående lansering i övriga världen. Sail Racing är mycket stolta över att ha Skip Novak med i sitt Test Team.

Andra medlemmar i Sail Racing Test Team är Klabbe Nylöf – välmeriterad internationell flerskrovs-seglare, Magnus Holmberg – skeppare på Victory Challenge och internationell match racing-seglare och Malin Millbourn – internationell match racing-seglare.

Sail Racing finns nu etablerat i Sverige, Norge och Japan. Klara marknader för 2009 är Italien, Danmark, Holland, Belgien och Luxemburg. Expansionen ska fortsätta med en stadig tillväxt med fokus just nu på Skandinavien och länderna kring medelhavet.

Länk: www.sailracing.com

Kommentarer

sailorman 14:46:16 2008-09-29

skip for the win! Inte dåligt!

Lördagen den 30 augusti samlades drygt 80 segelbåtar i Sandhamn i strålande väder för att delta i Sveriges nya seglartävling Hyundai Cup. Hyundai Cup är en kappsegling med jaktstart där båtarna startar med olika tidsintervaller beroende på lystal. Man tävlar således på så lika villkor som möjligt. Vilket betyder att en vanlig familjebåt har lika stora chanser att ta hem segern som en avancerad kappseglare.

Det blev också en vanlig fritidsbåt, en Omega 30, med Anders Joachimsson från BOBK som skeppare, som tog hem segern. Men första båt att korsa mållinjen var Hyundaibåten, en 100-fots Super Maxi med Bertil Söderberg som skeppare.

Hyundaibåten deltog utom tävlan, men på samma villkor som alla andra båtar. På grund av sin kapacitet fick Hyundaibåten starta 2 timmar och 40 minuter efter första startande båt. Ändå blev man först i mål. En lika beundransvärd bedrift som att vinna tävlingen med en Omega 30.

Förstapriset var en ny Hyundai i10 miljöbil värd ca 100 000 kronor, andra priset bestod av en Hyundai 46” full HD LCD TV och tredjepriset av seglarställ signerade Pelle Pettersson.

Den gångna helgen avslutades 2008 års seglarevent The Yacht Week. Under två veckor har deltagarna seglat i en armada i Kroatien med 100 båtar och 1 000 personer från tio olika nationaliteter.

Förutom svenska skeppare, moderna yachts, studentpriser och en arrangerad rutt deltog alla i olika event under The Yacht Week, varav de mest populära var två konserter med Andreas Kleerup och Adam Tensta.

En Yacht för en veckas segling kostar från 300 Euro.

Detta tre år unga projekt, startat och drivet av studenter och unga människor på deras fritid, växer för varje år och har som mål att få så många unga människor som möjligt att inse att alla som vill kan och har råd att segla.

Möjligheten att demokratisera segling är något vi tror är på gång i Sverige och runt om i Europa. Precis som skidsemestern under vintern, kan seglingssemestern bli ett välkommet obligatoriskt inslag under sommaren.

Bilder, videor och loggbok
Via länkarna kan du se bilder på blaand annat Andreas Kleerups efterspel ombord på en av båtarna, vår regatta, sagolika dyk, glada ungdomar, YouTubevideor, vår blogg samt en massa härliga seglingsbilder.

Länk: http://www.theyachtweek.com/photos/

Länk: http://www.theyachtweek.com/blog/2008/

Glöm OS och besvikelserna där, för racerbåtsporten har sommaren varit mycket ärorik med tre VM-titlar – hittills! Racerbåtförarna har varit mycket framgångsrika under åren och en titel om året ”brukar” de kunna köra hem. Årets tilldelning har däremot varit över förväntan med hela tre VM guld!

De som lyckats köra hem VM-titlar är syskonen Niklas o Linda Hultberg, Vaxholm som i Offshore 3B (90 hk motorer) tog den första VM-titeln någonsin i klassen i Finland. Niklas körde bättre än någonsin, medan Linda såg till att de inte gjorde några navigeringsmisstag, vilket ett par av konkurrenterna drabbades av.

På rundbana har de svenske lyckats köra till sig två VM-titlar i nya moderna klasser enbart för miljövänliga motorer. Det känns dubbelt bra att de svenska ligger längst fram i de nya klasserna. Unge Douglas Matton, Östhammar har väldigt mycket båtar och båtracing i kroppen o knoppen. Douglas är blott 16 år och torde vara den yngste världsmästare vi haft inom båtracing. Han hade kanske en liten fördel av att VM tävlingen kördes på hemmaplan.

Den tredje titeln går till en ”veteran” Daniel Sparring, Stockholm, som efter några års uppehåll från racing gjort comeback och kör en ny katamaranklass på detta mästerliga vis. Ifjol gjorde han en försmädlig felkörning i den nordiska finalen när han ledde. Att ta hem VM titeln torde därför kännas som en välförtjänt revansch.

Racerbåtsäsongen är ännu inte slut och ett par större VM tävlingar återstår under hösten. Det är inte uteslutet att det kan bli mer VM-guld.

Länk: www.svera.se

Östersjöländerna får generellt underkänt för sitt havsmiljöarbete. Bäst lyckas Tyskland, följt av Danmark medan Sverige hamnar på femte plats, enligt en ny WWF-granskning som presenterades idag under Östersjöfestivalens miljöseminarium. Men det finns ljusglimtar och många goda exempel att ta efter. Finlands president Tarja Halonen tilldelas WWFs pris ”Baltic Sea Leadership Award” för sitt starka politiska ledarskap för Östersjön.

För att komma tillrätta med Östersjöns allvarliga situation måste regeringens Östersjöretorik omsättas till politisk handling. Statsminister Reinfeldt måste tillsammans med övriga regeringschefer agera kraftfullt för att få en EU-strategi för Östersjön inför ordförandeskapet 2009, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWFs Östersjöbarometer (2008 Baltic Sea Scorecard) granskar åtgärder inom sex områden – biologisk mångfald, fiske, miljögifter, övergödning, sjöfart och integrerad havsförvaltning.

Östersjöländerna har långt ifrån klarat av att få bukt med innanhavets miljöproblem. Tyskland, som får mest poäng, uppnår ändå bara 46 procent av de åtgärder som ingår i WWFs granskning. Även när det gäller den allvarligaste miljöfrågan – övergödningen – får samtliga Östersjöländer underkänt. Sju av världens tio största döda bottnar finns i Östersjön och täcker en yta som är dubbelt så stor som Sveriges åkerareal. Trots att en del åtgärder vidtagits mot övergödningen visar rapporten att inget land har gjort tillräckligt.

Men det finns goda exempel att lyfta fram. Tyskland är bäst i klassen när det gäller att skydda marina miljöer ute till havs. Cirka 40 procent av landets havsareal finns inom skyddade områden. Lettland och Litauen har gjort positiva åtgärder för att få ökad kontroll över det illegala torskfisket – bland annat genom att ge fiskeinspektörer möjlighet att genomföra sanktioner direkt på plats. EU har även tagit krafttag gentemot det illegala torskfisket genom att bestraffa Polen med reducerat torskfiske under kommande år för att de överskridit sin kvot under 2007. Finland har som enda land i regionen tagit fram en marin policy som spänner över flera sektorer och ansvarsområden.

Inom flera länder pågår en översyn av den marina förvaltningen. Arbetet med detta – inte minst genom den svenska havsmiljöutredningen – ger Sverige högst poäng av länderna inom området integrerad havsförvaltning.

– Dessa initiativ är bra första steg som förhoppningsvis leder till förändring och inspirerar andra länder att ta efter, säger Åsa Andersson, marinbiolog och Östersjöchef på WWF.

Problemen är komplexa. Östersjön påverkas av en rad olika mänskliga aktiviteter som regleras av ett lapptäcke av internationella organ och nationella myndigheter.

– För att lyckas rädda Östersjön krävs integrering mellan länder och sektorer samt ett starkt politiskt ledarskap på högsta nivå. Ännu är det inte för sent, säger Lasse Gustavsson.

WWFs pris ”Baltic Leadership Award” går till Finlands president Tarja Halonen.

– WWF har under flera år uppmanat till ett starkare politiskt ledarskap. Finlands president Tarja Halonen har under året visat prov på gott ledarskap genom att uppmana alla statschefer runt Östersjön att politiskt stödja och få till stånd åtgärder för att rädda Östersjön. Vår förhoppning är att hennes initiativ blir framgångsrikt, säger Lasse Gustavsson.

Rankingen (enl. WWFs granskning, 2008 Baltic Sea Scorecard):
1. Tyskland (46 % av de åtgärder som ingår i WWFs granskning har uppnåtts)
2. Danmark (41 %)
3. Estland (40 %)
4. Finland (39 %)
5. Sverige (35 %)

Fakta:
Östersjöfestivalen arrangeras för sjätte året i Berwaldhallen, på initiativ av Michael Tydén, dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur- och miljöutbyte. Läs mer om Östersjöfestivalen på www.wwf.se eller www.sr.se/berwaldhallen.

Foto: Östersjövy. Foto: Lasse Burell / Perfectworld.se

Den helt nya Storebro 435 Commander premiärvisas på Nimbus Gruppens egen Öppet hus visning i Långedrag, Göteborg den 22 till 24 augusti. l Storebro 435 Commander är ett nytillskott i Commanderserien. Den har mycket gemensamt med Storebro 410 Commander som introducerades till modellåret 2005. Den har samma luftiga planlösning och erbjuder dessutom ytterligare plats på akterdäck. Dessutom har den en utökad badplattform med mer plats för sol och bad och med god plats för stuvning av en jolle.

Den unika gästkabinen som introducerades i Storebro 410 Commander har utvecklats ytterligare. Den utnyttjar båtens fulla bredd och erbjuder tre separata fullängdskojer.

En ryggdyna fungerar som iläggsdyna mellan två av kojerna så att man kan ändra till en 1.75 m bred dubbelbädd och en enkelkoj.

När det bara är två gäster blir kabinen en ”minisvit” med två kojer, en bekväm sittsoffa och i direkt anslutning en egen toalettavdelning.

Här finns plats för en gästande ung familj med barn och när barnen eller barnbarnen vill ha med kompisar på båtsemestern finns det också gott om extra kojplatser.

Hela inredningen präglas av ljus och rymd. Ljusa textilier har använts. Omfattande ljusinsläpp i kabinerna via stort antal öppningsbara skrovventiler som också ger effektiva ventilationsmöjligheter varma sommardagar. Mycket arbete har ägnats åt att finna belysningslösningar med effektiva energisnåla LED belysningar och behagliga ljusutsläpp via dolda belysningsramper.
Commanderserien där modeller både från Nimbus och från Storebro ingår, är en modern tappning av ”Pilot house” design. En styrhytt som är integrerad i främre delen av däcksalongen innebär en mängd fördelar gentemot mera konventionella designer;
– Dörrar på båda sidor av styrhytten gör att man smidigt och lätt når båda sidodäcken och fördäcket vilket förenklar tilläggningar och landstigningar.
– Styrhytten har fyra framåtvända sittplatser, perfekt sikt och rejäla sjökortsbord.
– Salong och styrhytt i ett och samma utrymme ger en betydligt ökad luftighet och volymkänsla i salongen.
– Invändig trappa från salongen till flying bridge ger en säker och bekväm passage både i hamn och under gång. Den ger dessutom en bekväm genväg från flying bridge till sido- och fördäck vid tilläggningar. En trappa från akterdäck till flying bridge finns också.
– Den längre överbyggnadsdelen för salong+styrhytt ger plats för en större och rymligare flying bridge.
– Varma dagar ger de två sidodörrarna och luckan för den inre uppgången till flying bridge extra fin genomluftning av salong och styrhytt.

Huvuddata
o Längd: 13.2 m
o Bredd (B max): 3.9 m
o Djupgående: 0.9 m
o Vikt: 9.5 ton (ex. bränsle och vatten)
o Bränslekapacitet: 2 x 500 liter
o Vatten: 400 liter
o Holding tank: 135 liter
o El: 12V
o Batterier: Start 1 x 12V /185 Ah, Service 4 x 12V /185 Ah
o Motorer: 2 x Volvo Penta D6-370, diesel

Nya Paragon 25:ans skrovkonstruktion är inspirerat av de välutprövade Search and Resque patrullbåtarna världen över med egenskaper för att klara de värsta möjliga situationer ut till havs under krävande räddningsoperationer. Paragon 25 med sin 26,5 graders V botten är starkt inspirerat på basis av dessa båtars skrov med deras manöverbilitet och gångegenskaper.

När förhållandena ute till havs snabbt förändras behövs en båt som med säkerhet vidstår alla dessa beprövningar. Den nya Paragon 25 erbjuder en oslagbar komfort i sjö i sin klass tack vare dess djupa V-botten. Den djupa V-bottens konstruktionen erbjuder mjuk och komfortabel gång även under alldagliga förhållanden, kombinerad med exakt styrkänsla och sportiga köregenskaper.

Paragon Yachts ägs sedan i våras Nimbus Boats och ingår i Nimbus Group. Det viktigaste momentet i produktutvecklingen av nya Paragon 25 var skrovets utformning för att få inkorporerat komfortabla och tysta gångegenskaper, ett vridstyvt handlaminerat skrov med divinycell samt högklassig inredning med väl fungerande utrymmen, förväntade av en commuter eller weekender. Dessa egenskaper är enligt oss de viktigaste egenskaper på en modern båt idag och för framtiden.

Innovation: Unika lösningar
26,5 graders V-botten.
En starkt formad V botten garanterar bekväm gång vare sig alldags körning i småa korta och skarpa vågor eller under krävande väderleksförhållanden ute till havs. Bekväma långfärder och sportiga köregenskaper erhålles tack vare nya Paragon 25 unika skrovkonstruktion.

Flush deck
Däcket på Paragon 25 är ett sk. flush deck. Ifall en våg bryter sig över däck under gång påverkar dess vattenmassa inte märkbart båtens styrförmåga eller stabilitet tack vare att vattenmassan spolas helt enkelt rakt ut akteröver och rinner ohindrat tillbaka i havet. Detta flush deck konstruktionssätt är känt tex. ifrån tävlingssegelbåtar.

Ponton beklädd med ORCA
Nya Paragon 25 erbjuder med dess pontonbyggnad samma egenskaper som en luftfylld RIB båt, med stabilitet under gång, balans och säkerhet under hårda omständigheter men utan risk för deflation eftersssom pontonen är fylld med nomalen® beklädd med ett neopren yttermaterial av ORCA®. Pontonen skyddar även skrovet emot skråmor och repor vid tilläggning till hamn.

Tre skjutdörrar
Två skjutdörrar till sidodäck samt en stor skjutdörr akteröver förbättrar komforten , rymdkänslan och ökar trivseln ombord.

Eluppvärmd panorama vindruta
Nya Paragon 25 har som standard en dubbel laminerad vindruta med inbyggd eluppvärmning.
Klassens högsta kvalitet på interiör.

Inredning av högsta kvalitet byggd av yrkesmän med gedigen kunskap av produktion för de välkända lyxsegelbåtarna byggda i Jakobstad, Finland. Träinredningen är byggd komplett i afrikansk mahogny med ett golv av exotisk Jatoba kombinerat med det skandinaviska träslaget björk som ger en trevlig kontrast av exklusiva material.
Som tillval finns för Paragon 25 ett Visual paket som innehåller 4 st runda portlights till förkabinen samt två stora skjutbara takluckor till kabinen. Belysningspaketet erbjuder repljus i förkabinen sidor, i sockeln i kabinen samt belysning i motorrummet. Teak däcket är byggt på samma princip som på de finsktbyggda lyxsegelbåtarna, dvs. med utfyllt fiskbensmönster. Ett kylskåp med rostfri front under förarstolen samt ett infällbart gasolkök i diskhon tillhör även tilläggsutrustningslistan.

Motorer: Prestanda och pålitlighet
Motorprogrammet för nya Paragon 25 omfattar Volvo Pentas nya D4 motorer med 225hk, 260hk respektive 300hk versionen. Samtliga hör till de ledande i segmented när det gäller driftekonomi och effektivitet. Med 300hk motorn uppnås maxfart på 37 knop medan 225hk motorn erbjuder en toppfart på 32 knop. Cruisehastigheten uppnår 30 till 33 knop med den starkaste motorn.

Paragon Yachts modellurval kommer i nära framtiden att bestå av 25, 29, 33 och 43 fots versioner.

Länk: www.paragonyachts.fi

Modernt formspråk med fokus på design och innovativa, funktionella lösningar i kombination med ett lättdrivet skrov som ger möjlighet till god fart med en motor. Nimbus 365 Coupé har världspremiär i samband med Nimbus Boats Öppet Hus i Långedrag den 22 till 24 augusti. Båten är den första i en helt ny generation av Coupébåtar som bland annat bygger på det lyckade “sidewalk” konceptet. Sidewalk är namnet på en ny typ av däckslayout där man maximerar gångutrymmet på ena sidan av båten vilket gör enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst.

365 Coupé är den första båten i en ny generation Coupé modeller som bjuder på många spännande nyheter. Förutom sidewalk är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor välvd framruta, öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordsidan och marknadens största öppningsbara glastak. Den innovativa flushmonterade sidodörren medger maximal gångbredd och stor dörröppning samtidigt som dörren blir en integrerad del i designen.

De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och salongen. Den rymliga salongen med sina stora plana ytor upplevs som ljus och modern men mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar och det gedigna träarbetet i salong och cockpit. Förarplatsen och instrumenteringen känns mycket funktionell och modern tack vare helt ny ergonomisk utformning med nya färgkombinationer som reducerar ljusreflektioner.

Interiört bjuder 365 Coupé på fler nyheter. Bland annat är skotten tygbeklädda med ljust material som ökar känslan av rymd men som också dämpar ljud. Toaletten har två ingångar och duschkabin med full ståhöjd.

Utvecklingen av 365 Coupe har utvecklats med ledorden solid funktionell komfort i modern design med miljömedveten produktionsteknik och goda prestanda. Tack vare vår utvecklingsprocess och produktionsteknik (Nimbus Production System), som har stora likheter med bilindustrin, har vi tagit fram en båt som ger svåröverträffade miljöegenskaper. Vid plasttillverkning används enbart vacuuminjicering som är en mycket miljövänlig sluten tillverkningsprocess. Produktionstekniken bygger en ytterform och ett inre membran som ligger mot varandra under vacuum. Undertrycket drar in polyestern mellan formen och membranet och eftersom metoden är sluten blir miljöbelastningen i stort sett obefintlig. Kvaliteten på slutprodukten blir både högre och jämnare. Dessutom blir båten lättare och styvare. Detta medverkar till att båten får god cruising-fart också med en motor vilket jämfört med andra båtar i samma storlek som har två motorer minskar såväl kostnaden vid köpet som bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av avgaser och koldioxid. Nimbus har alltså återigen utvecklat en båt som minskar miljöbelastningen såväl vid produktionen som vid användandet.

Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för en hela familjen eller för att umgås med vänner och bekanta. I den generösa förkabinen inryms en stor dubbel-bädd, med stora förvaringsutrymmen i form av utdragslådor, två garderober och flera välplacerade mindre stuvfack och hyllor.

Gästkabinen på babordssidan har en dubbelbädd med soffa och stor garderob. Dessutom en stor toalett med riktig duschkabin med full ståhöjd och svängdörr. Utöver de två kabinerna i ruffen finns det möjlighet bädda i salongen. I båtens cockpit återfinns pentryt med stora plana träytor generösa avställnings- och förvaringsutrymmen. Spis och handfat ligger dolt under den eleganta träskivan i pentryt vilken snabbt och lätt fälls upp. Gott om utrymmen i utdragslådor, specialdesignad utdragbar vin- och glasförvaring och ett rymligt rostfritt kylskåp.

Enkel kapellhantering, mycket tyst och mjuk gång och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 365 Coupé unika egenskaper. Sammantaget är 365 Coupé en modern, solid och funktionellt båt som med mindre miljöpåverkan passar perfekt för ett okomplicerat och njutbart liv till sjöss.

Nimbus Coupé är marknadens i särklass mest sålda modellserie med över 3 000 producerade båtar genom åren och därigenom en av världens populäraste långfärdsbåtar.

Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.) 10,95 m
Bredd / Width 3,50 m
Djupgående / Draught 1,00 m
Vikt / Weight 6 300 kg
Bränsletank / Fuel tank 700 l
Vattentank / Water tank 250 l
Batterier / Batteries 8x12V-80 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4+2

Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D6-370 (272 kW, 370 hk/hp) 25 kn

Länk: www.nimbus.se

Stenungsbaden Yacht Club har som enda nordiskt hotell nominerats till den prestigefyllda tävlingen The European Hotel Design Awards. Det är hotellets exklusiva och hemtrevliga möteslokaler Villa JC Stevens som tävlar i kategorin för bästa inredning för konferenser.

När The European Hotel Design Awards för elfte året i rad presenterar kandidaterna till årets tävling finns bara ett svenskt bidrag med, det exklusivt och personligt inredda Villa JC Stevens på Stenungsbaden Yacht Club i Stenungssund.

– För oss känns det oerhört stort att bli nominerade i ett så pass exklusivt sammanhang. nomineringen visar att vår satsning på mer hemtrevliga och personliga konferenslokaler ligger rätt i tiden, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Det var här i Villa JC Stevens som Stenungsbaden inledde sin satsning på America´s Cup, kappseglingen som startades av just JC Stevens 1851. Alla tolv rummen i villan är således döpta efter vinnare i America´s Cup. Villa JC Stevens används främst för konferenser och ingår i hotellets koncept kring båtliv i New England–miljö som är skapad av designbyrån Stylt Trampoli. Här tas det marina till sin spets med inredningsdetaljer från Gant, Newport och Ralph Lauren och konferensmiljön är utformad för att ge en känsla av hemtrevnad.

– Villa JC Stevens är ett nytänkande koncept med konferenslokaler i hemmamiljö. Vi har ersatt de sterila mötesrummen, här träffas man istället i bekväma fåtöljer framför öppna spisen eller kring det generösa matbordet i köket. Det ger en personlig känsla av att man är hemma hos någon samtidigt som man slipper tänka på matlagning och disk, säger Erik Nissen Johansen som är Creative Director på Stylt Trampoli.

Övriga nominerade i inredningsklassen för möten och konferenser är Karim Rashids Myhotel i Brighton, Eynsham Hall Hotel Witney av Project Orange och Astoria Luzern i Schweiz vars arkitekter Jacques Herzog och Pierre de Meuron också ligger bakom nationalstadion fågelboet i Beijing som byggdes inför OS. The European Hotel Design Awards avgörs i London 6 november.

Länk: www.stenungsbaden.se