Det svenska företaget Ekomarine startar en massiv forskningsinsats för giftfria båtbottenfärger. Våren 2008 lanserades Neptune Formula, den första biologiskt verksamma båtbottenfärgen. Utvecklingen inför säsongen 2009 görs i samarbete med ett flertal samarbetspartners.
– Intresset för båtbottenfärgen Neptune Formula har varit mycket stort, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Många som har fritidsbåtar vill kunna göra något för miljön. Debatten om båtbottenfärgernas skadliga miljöpåverkan tycks ha överraskat tillverkarna av traditionella giftfärger.
– När vi nu etablerat oss på marknaden kan vi satsa ännu mer på att ta fram bättre färger, säger Claes Tarras Ericsson.
Den stora satsningen består i att Ekomarine startar en rad nya samarbeten. Ekomarine är numera ett medlemsföretag hos Ytkemiska institutet, YKI. Samarbetet ger Ekomarine möjlighet att utveckla en grundfärg, en så kallad primer, optimerad för Neptune Formula. YKI bedriver forskningen med spetskompetens inom ett flertal områden.
Institutet är internationellt ledande inom industriell tillämpad ytkemi.
Ekomarine anlitar även två marina forskningsstationer, Askölaboratoriet i Trosa skärgård samt N-research i Lysekil. Målet är att finjustera färgen Neptune Formula för såväl Ostkusten som Västkusten.
– Neptune Formula är den enda biologiskt verksamma färgen på marknaden som undantagits från Biociddirektivet, säger Mikael Haeffner, forskningsansvarig på Ekomarine.
– Den skyddande effekten bygger på en samverkan mellan komponenter i färgen och befintliga mikroorganismer i haven. Ökad förståelse för dessa biologiska principer är spännande och viktiga i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Vårt mål är att ha en fartygsfärg klar inom några år, säger Mikael Haeffner.
– Det här är ett av flera viktiga initiativ, säger Lena Kautsky, professor vid Stockholms Universitet och föreståndare för Askölaboratoriet. De senaste åren har vi fått mycket ny kunskap om farorna med giftiga båtbottenfärger för livet i Östersjön. Därför är det också glädjande att satsningar görs för att utveckla hållbara alternativ.
Ekomarine inleder även ett samarbete med Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP. Detta kommer att leda till kunskap om produkternas beteende under långvarig klimatpåverkan.
Ekomarine utför även tester i Indien under vinterhalvåret för att kunna utvecklas ännu snabbare.
Länk: www.neptuneformula.com
Söndag 5 oktober samlas mer än 500 gäddfiskare för att göra upp i den prestigefyllda gäddfisketävlingen Värtan cup utanför Stockholm. I samband med tävlingen startar ett forskningsprojekt som ska öka kunskapen om gäddbestånden.
Åtta båtar med utbildad personal kommer att se till att deltagarnas fångster mäts, vägs och förses med ett litet märke under ryggfenan innan de släpps tillbaka. På sikt är förhoppningen att Fiskeriverkets forskare med hjälp av uppgifterna om fångsterna ska kunna dra slutsatser om hur gäddbestånden i olika vattenområden mår.
Bakom projektet som fått namnet pikereg.se står Sportfiskarna, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges organiserade fiskeguider. Projektet finansieras bland annat genom Sportfiskarnas insamlingsprojekt med svenska rockband, “Ge fan i våra vatten”. Efter tävlingen fortsätter projektet genom att fiskeguiderna samlar in data i sin verksamhet.
– Gäddan är den populäraste sportfisken. Det är mycket roligt att vi lyckats få så många parter att engagera sig för att öka kunskapen om gäddbestånden, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.
Mer än 200 båtar och 500 sportfiskare väntas till den prestigefyllda Värtan cup. Tävlingen växer för varje år och i år får alltså deltagarna även bidra till att öka kunskapen om gäddbestånden.
– Det ger naturligtvis en extra dimension till tävlingen och som arrangörer tycker vi det känns jättebra att kunna bidra, säger Mikael Boettge från arrangerande Sportfiskeboden i Täby.
Foto: Sportfiskarna, Joel Norlin.
Emirates, det Dubaibaserade globala flygbolaget, har bekräftat att de fortsätter att stödja Nya Zealand och deras seglingssport i partnerkap med Emirates Team New Zealand.
Näst seglingssatsning för Team New Zealand är TP52 regatta som hålls i Medelhavet nästa år. TP52:orna är en ren tävlingsplattform md högpresterande enskrovsbåtar som kan användas offshore eller på bana. Båtarna är 52 fot långa och har 15 mans besättning.
TP52 har ingen vattenbarlast eftersom ägarna vill hålla båtarna så enkla som möjligt. De har heller inga avancerade kölar eller annorlunda backstag utan konstruktörerna har satsat på relativt enkla och pålitliga lösningar. Båtarna kan trots det ofta komma upp i farter på över 25 knop.
Nya Zealändarnas båt har redan börjat byggas i Auckland och den sjösätts 17 februari i Europa. Skeppare är Dean Barker.
TP52 – vital statistics
Maximum length 15.85 m (52ft)
Maximum beam 4.42 m (14.5ft), minimum 3.962m (13ft)
Maximum weight 7711kg (7.58tons)
Maximum Draft 3.2 m (10.5ft)
Mast height 19.72m (64ft)
Mainsail area 91.51 m2
Spinnaker 247.6 m2
Provisional dates for the five events on the 2009 Audi MedCup circuit are:
2009 Audi MedCup circuit
Event 1 19th – May 24
Event 2 16th – June 21
Event 3 21st – July 26
Event 4 18th – August 23
Event 5 15th – September 20
I veckan bärgas och undersöks galjonsfiguren från det intakta Dalarövraket från slutet av 1600-talet. Galjonsfiguren är cirka 1,90 meter lång, utformad som ett lejon och har stora likheter med Vasas galjonsfigur. Med hjälp av avancerad utrustning ska träfiguren 3D-skannas på land innan den på torsdag läggs tillbaka på vrakplatsen där arkeologerna fann den.
Sedan våren 2007, då nyheten om det sensationellt välbevarade vraket släpptes, har arkeologer från Statens maritima museer dykt på platsen vid flera tillfällen för att dokumentera vraket och ta reda på mer om dess historia. Vraket är cirka 20 meter långt och trots att en kanon står kvar i sin lavett på fördäck så tror arkeologerna inte att det har använts som ett rent krigsfartyg. Men lejonet kanske kan ge arkeologerna en fingervisning om vem som ägde fartyget.
– Det var inte vilka skepp som helst som fick ett lejon som galjonsfigur. På 1600-talet var lejonet en symbol för makt och galjonsfiguren var ett sätt för fartygsägaren att kommunicera sin ställning och status, säger Andreas Olsson, chef för arkeologiska enheten vid Statens maritima museer.
DOKUMENTATION
– Lejonet har legat på sidan i bottensedimentet och har blivit eroderat och det är svårt att dokumentera det under vattnet. Därför tar vi upp galjonsfiguren tillfälligt. Den är intressant att jämföra med Vasas skulpturer. Bland annat ska vi ta prover som kan visa om den en gång var målad och i så fall hur, berättar Andreas Olsson.
Dokumentationen på land sker med en optisk 3D-skanner som kommer från Vasamuseet, där den används för säkerhetskopiering av träskulpturer. Skannern kan ge en noggrannhet ner till en tusendels millimeter vilket gör att ett skannat föremål kan rekonstrueras tredimensionellt, ned i minsta detalj, utifrån en datafil.
ETT MUSEUM UNDER VATTEN
Galjonsfiguren bärgades i måndags. Arbetet med att skanna galjonsfiguren beräknas ta två dagar. På torsdag läggs den tillbaka där man fann den, på bottnen framför Dalarövrakets förskepp.
– Många undrar nog varför vi lägger tillbaka den. Vår ståndpunkt är att vrakplatsen är en unik, orörd och helt magisk 1600-talsmiljö som bör bevaras som den är – ett fantastiskt museum under vatten. Genom planerna på en dykpark i Dalarö så är vår förhoppning att den här och andra vrakplatser i området ska bli mer tillgängliga för allmänheten i framtiden, säger Andreas Olsson.
Bilden:
I måndags bärgades Dalarövrakets galjonsfigur. Under två dagar ska den dokumenteras med hjälp av 3D-skanning. Foto: Anneli Karlsson, SMM.
Den kommande upplagan av Volvo Ocean Race blir det mest välbevakade någonsin. Ericsson har tagit fram en lösning för att sända olika typer av media från sina båda båtar, via telefon, Internet och IPTV.
Alla deltagande båtar i Volvo Ocean Race är utrustade med fem fast monterade HD-kameror och två radiomikrofoner. Eftersom allt detta ska skötas av en mediaperson ombord blir det helt nya möjligheter för TV-publiken att följa med i händelserna ombord i båtarna.
“Vår publik vill ha sändningar fyllda med spänning och det ska vara enkelt att koppla upp sig”, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race och tidigare skeppare i tävlingen.
Norska Viknes satsar på en ny typ av solskensbåt inför 2009. Företaget, som har haft stora framgångar med sina modeller 880 och 1030, presenterar den helt nya Viknes 1030 Sunbridge. Båten beräknas vara klar till första kvartalet 2009.
Båten har många av de praktiska lösningar som finns på systermodellerna, främst Viknes 1030. Denna båt är känd för sin praktiska design med upp till tre kabiner, ett stort akterdäck och sina höga kvalitet i både plast- och träarbeten.
Bland nyheterna i Viknes 1030 Sunbridge finns en ergonomiskt välkonstrerad förarplats, en soffa för fyra personer och ett stort soldäck på flybridge. Det “kvartsdäck” som har tagits fram i den nya båten ger skydd för båtens vanliga däcksutrymmen.
Länk: www.viknes.no
Magnus Holmberg tog en meriterande andraplats i Portugal när World Match Racing Tour, VM-serien i Matchracing seglade vidare i helgen. Fransmannen Sébastian Col blev för svår i finalseglingarna som svensken förlorade med 2-0. Holmberg som i somras tog bronsplatsen i Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen på touren, ligger nu totalt femma i serien. Två av nio deltävlingar återstår innan världsmästaren ska koras.
I semifinalen mötte Holmberg en annan fransman, Mathieu Richard, som tog ledningen, men efter en stark comeback kunde svensken ändå vinna med 3-2 och ta sig till final.
– Vi har haft en mycket bra vecka här nere, och även om det känns tråkigt att falla på målsnöret är vi väldigt nöjda med vår insats, säger Magnus Holmberg.
Björn Hansen, fjolårets mästare i Marstrand, slutade på tionde plats i Portugal och är totalt sjua i sammanställningen. Precis bakom Hansen, på åttonde plats, återfinns Mattias Rahm, regerande mästare i Match Cup Sweden. Ian Williams från Storbritannien leder fortfarande VM-serien, men nu endast sex poäng före vinnaren i Portugal, Sébastian Col och elva poäng före Mathieu Richard på bronsplatsen.
I somras tog Stiftelsen Håll Sverige Rent tillsammans med Lidingö Stad initiativet till att erbjuda fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Sedan starten i juli har över 300 fritidsbåtägare använt båttbottenvätten i Käppalahamnen på Lidingö. Ett rent skrov är viktigt för att minska bränsleförbrukningen samtidigt som det är en vinst både för plånboken och miljön.
De flesta båtar behöver skydd för att minska påväxt av havstulpaner, alger och musslor och målas i stor utsträckning med båtbottenfärger. Dessa innehåller oftast gifter som är skadliga för den marina miljön. Med båtbottentvätten i Käppalahamnen vill Håll Sverige Rent och Lidingö Stad visa att det finns bättre alternativ till de giftiga färgerna.
– Vi är väldigt nöjda med resultatet och ser att det finns ett stort intresse bland fritidsbåtägare för detta miljövänliga alternativ, säger Elin Svensson, projektledare på Håll Sverige Rent. Vi har redan nu sett att över 65 % av de som nyttjat tvätten inte har målat båten alls denna säsong och många använder tvätten inte enbart för att det är ett miljövänligt alternativ utan också för att det är mycket bekvämare än att måla.
Pressrelease från Håll Sverige Rent:
Båttvätten i Käppalahamnen öppnade den 15 juli och intresset har bara ökat. Över 300 båtägare har hittills tvättat sina båtar. Att tvätta båten i en båtbottentvätt är inte enbart bra för miljön utan har också många andra fördelar. Båtägaren spar både tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla båten. Det är dessutom bättre för hälsan genom att man slipper andas in damm från slip och färgrester. Många båtägare har nöjt bekräftat efter en användning av tvätten en ökad effekt och minskad bränsleförbrukning.
– Vi har blivit glatt överraskade över det stora intresset från båtägare. Det råder en allmän positiv attityd i Käppalahamnen bland båtägare och många pratar om hur fantastiskt det är att kunna tvätta båtbotten istället för att måla, säger Anne Gilbert på Kultur och fritidsförvaltningen på Lidingö Stad. Viljan till att förändra ett gammalt invant beteende finns definitivt bland båtägare.
En båttvätt fungerar ungefär som en biltvätt fast utan kemikalier där båtbotten borstas ren från havstulpaner och alger utan att skada skrovet. Resterna samlas upp från botten och tas om hand på ett miljömässigt korrekt sätt. Håll Sverige Rent har också under sommaren erbjudit en tjänst där man skickat ut meddelande med havstulpanvarningar per sms eller e-post. En populär tjänst som över 200 båtägare anmält sig till
Under hösten kommer Håll Sverige Rent genomföra en attitydundersökning bland fritidsbåtägare i Sverige, Finland och Danmark. Undersökningen fokuserar på frågeställningen hur de nordiska båtägarna ser på miljö i relation till båtlivet.
På www.giftfrimiljo.nu finns en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.
En del av skärgårdskrogarna är redan fullbokade inför höstens Eld över hav och land-evenemang, men än finns vissa platser kvar. Det numera traditionella Eld över hav och land-evenemanget har blivit ett populärt tillfälle att ta sig ut bland kobbar och skär. Så populärt att många skärgårdskrogar har haft årets upplaga, som går av stapeln den 18-19 oktober, fullbokad ända sedan i somras. – Lugnet i skärgården på hösten är något alldeles extra och eldhelgen är magisk. För den som inte bara vill ha lugn och ro finns Grinda Värdshus som bjuder på eldparty, säger Cissi Grape på Visit Skärgården.
Det är i år fjärde året i rad Eld över hav och land anordnas i Stockholms skärgård, och evenemanget blir allt populärare. Några av de personer som står bakom skärgårdens populäraste turistmål är engagerade i helgen, som i år tycks locka fler besökare än någonsin. Eld över hav och land är ett ljus i höstmörkret som firas på olika sätt på olika ställen i Stockholms skärgård.
På Finnhamn blir det eld- och musikshow kombinerat med erbjudanden från vandrarhemmet och krogen, en tillställning som drog fulla hus förra året.
– Förra året hade vi fullsatt och redan i somras blev det fullsatt för årets eldhelg. Vi kombinerar avkoppling och vacker höstnatur med show, och visst är det något speciellt med kombinationen av eld och höstmörker. Dessutom finner man ju ett lugn som inte går att komma åt under sommaren, säger Rolf Andersson på Finnhamns krog.
Nässlingen fortsätter också med samma koncept som förra året, bastu och badanläggning avrundat med jazzframträdande och grillkväll. Även i år samarbetar krogen med Vaxholmsbaserade segelbåtschartergänget Out, som erbjuder höstseglats ut till Nässlingen från Vaxholm. I varma flytoveraller blir höstseglingen bekväm, men fortfarande en annorlunda upplevelse för folk som är vana att segla på sommaren.
Lugnt i skärgården – men party på Grinda
På Grinda Värdshus är det andra planer som gäller. Där blir det eldparty och allt annat än lugnt. DJ och fyrverkerier så att det hörs över fjärdarna utlovas. På programmet står dessutom fackeltåg och elduppträdande. Dagen efter går det lugnare till och helgen kan avslutas med en promenad längs Grindastigen eller kanske en bastu i värdshusets bastuanläggning.
Andra som ordnar evenemang under Eld över hav och land är till exempel Catch & Relax, Fejan och Arholma Nord.
Eldhelgsfirandet har växt en hel del sedan starten och i år är ännu fler engagerade och det finns bättre bokningsmöjligheter genom Visit Skärgårdens webbplats som har en egen sektion för Eld över hav och land.
Visit skärgården är ett helägt dotterbolag till Öppen Skärgård, en ekonomisk förening med syfte att uppmuntra och inspirera människor till att besöka Stockholms skärgård året om. Visit Skärgården förmedlar resor, boende och upplevelser i ett av världens vackraste naturområden som sträcker sig från Örskär i norr till Landsort i Söder, över en yta på 19320 kvadratkilometer, omfattar nio kommuner och består av runt 30.000 öar, kobbar och skär.
Länk: www.visitskargarden.se
Bilden: Rågskär. Foto: Johan Ahlbom.
Med webbadressen www.ngk-dpower.com lanserar NGK en ny webbsida som helt dedikerats till dieselmotorer och glödstift. På sajten finns både fakta och underhållande inslag.
– Webbsidan lanseras på nio språk för att nå användare världen över. NGK, som producerar både tändstift och glödstift, har här helt fokuserat på glödstift och sidan är till för såväl professionella mekaniker som för övriga kunder. Här finns fakta om hur en dieselmotor fungerar och information om olika typer av glödstift. Det går att söka olika produkter på sajten och här finns även fakta kring den pågående tekniska utvecklingen, berättar Manne Gustafsson, från NGK-avdelningen på KG Knutsson AB.
Ett interaktivt och användarvänligt gränssnitt ska bidra till intuitiv navigation på sajten och inbjuder till att undersöka och surfa runt i innehållet. Det går att ladda hem skärmsläckare och bakgrundsbilder från webbsidan samt att titta på en kort animerad film med ett ”inifrån och ut-perspektiv” – vad händer inuti ett paket glödstift, egentligen?
– NGK har två mål med den här webbplatsen. Det ena är att öka kunskapen hos alla dem som kör dieseldrivna bilar, det underlättar om inte annat för dem när det är dags att besöka verkstaden för vinterservice. Det andra är att nå större uppmärksamhet kring NGK som en bra samarbetspartner för bilindustrin världen över, något som blir allt viktigare eftersom marknaden för dieselfordon – och därmed även glödstift – ökar markant, säger Manne Gustavsson.
Länk: www.ngk-dpower.com
Båtjournalisten och seglaren Gustv Morin seglar med Ericsson som mediarepresentant. Han följer därmed skepparen Anders Lewander och dennes nordiska besättning på seglingen jorden runt.
24-årige Gustav Morin, somkommer från Stockholm, har tidigare arbetat på Båtnytt och Båtmagasinet på TV8. Han har skrivit manuskript, testat båtar med mera.
“Jag är lycklig över det här. Den nordiska besättningen är mycket öppen och grabbarna är lätta att prata med”, säger Morin.
Gustav hjälpte Ericsson 3 att leveranssegla båten till spansk Alicante för två veckor sedan.
Att ha med en mediarepresentant ombord är något helt nytt för Volvo Ocean Race i år. Varje båt kan ta med en journalist, som dock inte får delta i det vanliga arbetet med att driva båten framåt.
Gustav Morin har tidigare varit grinder hos Victory Challenge i Louis Vuitton Cup 2007.
Tuffa emissionsbegränsningar och höga krav på bränsleekonomi ligger bakom de två nya miljötankers som just nu byggs i Holland. Ett dieselelektriskt system med fem stycken Volvo Penta D16 svarar för framdrift och all kraftförsörjning ombord.
Miljötankern, som har utvecklats av det holländska varvet IHDA Shipbuilding, har många innovativa designlösningar. Samtliga motorer har placerats längst föröver i fartyget, vilket minskar motorljudet på bryggan och dessutom möjliggör 5 procents ökad lastvolym.
Fem stycken Volvo Penta D16 generatoraggregat tar hand om fartygets totala kraftbehov ombord – bland annat framdrift av två drivenheter (poddar), vilka ger fartyget mycket goda manövreringsegenskaper – samt bogpropellrar, el till att driva pumpar mm.
Ett avancerat styrsystem gör att varje motor kan köras individuellt och på mest effektiva varvtal. När tankern går olastad eller nedströms stängs en eller flera motorer automatiskt av, vilket reducerar bränsleförbrukningen utan att påverka tankerns prestanda.
Den första miljötankern levereras sommaren 2009 och den kommer att användas som bunkerfartyg i Rotterdams hamn.
Tekniska data
Längd: 135 m
Bredd: 14,15 m
Djupgående: 6,17 m
Lastvolym: 7.145 m3
Motorer: 5 x Volvo Penta D16 MG
Framdrift: 2 x 850 kW drivenheter (poddar)
Pumpar: 20 x 52 kW
Bogpropeller: 1 x 550 kW
Klassning: Lloyds register of shipping
Hamn- och nöddrift: 1 x Volvo Penta D5 TA
Scania genomför nu en utbildning i bränslesnål körning för Sveaskogs åkerier i Bergslagen. Resultaten pekar på att varje förare efter utbildningen kan minska sin bränsleförbrukning med 9 procent. För Sveaskogs åkerier skulle det röra sig om 8 000 ton mindre koldioxidutsläpp varje år. Scanias förarutbildning är utformad i enlighet med kraven i ett nytt EU-direktiv om obligatorisk fortbildning av yrkesförare.
– Våra virkestransporter med lastbil uppgår till cirka 7 miljoner mil om året. Om bränsleförbrukningen kan minskas med 9 procent blir besparingen drygt 3 miljoner liter diesel och 8 000 ton lägre koldioxidutsläpp, säger Sveaskogs miljöchef, Olof Johansson.
Sveaskogs satsning på förarutbildning är ett led i företagets strävan att minska skogsbrukets miljöbelastning. Företaget har tecknat avtal med Scania Sverige om utbildning i säker och bränslesnål körning för ett hundratal förare hos de åkerier som svarar för Sveaskogs virkestransporter i Bergslagen och Sörmland.
– Det finns ett stort engagemang i klimatfrågan hos de åkerier vi anlitar. De vill bidra i miljöarbetet och förarutbildningen har därför fått ett mycket positivt mottagande. Nu börjar vi med förarna i Bergslagen och Sörmland och vill givetvis att alla förare vi anlitar ska utbildas, säger Anders Järlesjö, logistikchef på Sveaskog.
Den utbildning som Scania Sverige levererar till Sveaskog ingår i Scanias globala plattform för yrkesutbildning för buss- och lastbilsförare.
– Vårt avtal med Sveaskog står på egna kommersiella meriter. De förare som deltar i kursen utbildas bakom ratten på de bilar de använder i sitt dagliga arbete, oavsett lastbilsmärke, berättar Niklas Sperle, chef för Marknadssupport på Scania Sverige
Nytt EU-direktiv
Scanias förarutbildning är utformad för att uppfylla kraven i ett EU-direktiv om obligatorisk fortbildning av yrkesförare. Direktivet gäller för bussförare från september i år och för lastbilsförare ett år senare. Enligt direktivet ska yrkesförare genomgå 35 timmars obligatorisk fortbildning inom en femårsperiod. Utbildningen omfattar både teoretiska och praktiska moment bestående av säker körning, ekonomisk körning och lastsäkring.
– Bara i Sverige finns cirka 50 000 aktiva yrkesförare som omfattas av det nya direktivet, vilket innebär ett behov av 350 000 utbildningsdagar per femårsperiod, säger Niklas Sperle.
Lönsam investering
– Våra erfarenheter av förarutbildning i nästan 40 länder är att investeringar i förarutbildning har mycket kort återbetalningstid, säger Claes Åkerlund, kommersiellt ansvarig för förarutbildning på Scania globalt.
– Det handlar inte bara om lägre klimatpåverkan och minskade bränslekostnader. Med en utbildad och motiverad förare som aktivt utnyttjar sina kunskaper minskar också olycksrisken, vilket bidrar till lägre reparationskostnader och minskad risk för skador på fordon och omgivning. Likaså är tillgängligheten och lönsamheten högre och förbättringarna kan på sikt även leda till lägre försäkringspremier, säger
Claes Åkerlund.
Wenger grundades i Schweiz redan 1893 och har sedan 1901 varit leverantör av fickknivar till Schweiziska armén. Wenger är baserat i Delémont i Jura-regionen och är med sina 160 anställda ett av de viktigaste företagen på den lokala marknaden. Wengers knivprodukter säljs idag i över 150 länder över hela världen.
Idag har Wenger över 160 olika modeller av knivar och fickverktyg. Den mest avancerade modellen har 87 verktyg och 141 funktioner och är idag världens största schweiziska armékniv och har belönats av The Guinness World Records 2007 som mest multifunktionella fickkniv. Kniven väger 1,345 kg och levereras i en träask med ett officiellt intyg.
All tillverkning av delar och montering av knivarna sker lokalt på fabriken i Delémont.
Schweiz har en lång tradition av urmakeri och precisionsklockor. Wengers klockor är inget undantag. De är designade att möta de mest rigorösa militära kravspecifikationerna. Klockorna måste kunna utstå extrem kyla och fukt, stå emot stötar, magnetism och plötsliga förändringar av altituden. Under Swiss Commando Raid som innehåller 160 militära lag från femton länder utsätts Wengers klockor för det värsta som kan hända ett urverk, och inte bara i ett laboratorietest utan i verkligheten. Wengers klockor som marknadsförs i butikerna är exakt samma som de som används av det vinnande laget sedan 2003. Tävlingen går nattetid från Zermatt över de schweiziska alperna till Verbier, en distans på 55 kilometer och en höjdvariation på ca 4000 meter. Det bästa laget tillryggalägger sträckan på strax under 8 timmar.
Wenger Watch SA grundades 1997 i Biel/Bienne som ett dotterföretag till Wenger SA och har idag en kollektion av 150 olika klockmodeller och säljs i mer än 80 länder.
gps@work ab
Företaget startades 1994 och har sedan starten arbetat med satellitnavigation i olika former. De första åren var företaget helt inriktade mot den professionella marknaden, men sedan 2004 ligger fokus i stort sett helt och hållet på konsumentprodukter.
Sedan 2004 har gps@work ab varit generalagent för GPS-märket Magellan och i augusti i år breddades outdoor-sortiment med Wenger.
Företagets mission är att i Sverige marknadsföra och distribuera produkter som ger människor en högre livskvalitet. Produkterna skall motivera till en livsstil med aktivare fritid och därmed ett högre välbefinnande. Valet av tillverkare är baserat på produktkvalitet och styrkan i varumärket.
Bilden:
Den mest avancerade modellen har 87 verktyg och 141 funktioner och är idag världens största schweiziska armékniv och har belönats av The Guinness World Records 2007 som mest multifunktionella fickkniv. Kniven väger 1,345 kg och levereras i en träask med ett officiellt intyg.
Länk: www.wengersverige.se
För andra året i rad gör Sportfiskarna en storsatsning för att intressera Sveriges skolbarn för natur och för fiske. Under läsåret 07/08 kommer 10000 elever över hela landet att fiska med den lokala fiskeklubben i projektet som går under namnet Klassdraget.
Förra läsåret deltog 5000 skolbarn och i år genomförs alltså en dubbelt så stor satsning. Skolorna erbjuds en välorganiserad friluftsaktivitet. Den lokala fiskeklubben står för instruktörer och Sportfiskarna tillsammans med sponsorer står för fiskeutrustning och studiematerial. Efter fiskeutflykten får skolan och fiskeklubben behålla fiskeutrustningen och varje elev får ett häfte om livet under vattenytan och en dvd-film om grunderna i fiske. De flesta deltagande skolklasserna är i årskurs 3-5.
– Fiskeintresset är mycket stort bland svenska barn och ungdomar. Genom satsningar som Klassdraget vill vi få ännu fler barn att komma ut i naturen, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.
Det är inte bara fiske som står på schemat. Under fiskedagarna brukar man också studera livet under ytan, till exempel småkryp i vattnet, och lära sig mer om naturen runt sjöar och vattendrag. På många skolor genomförs temadagar om vatten.
– De naturupplevelser barnen får genom fisket skapar också engagemang för att bevara och värna miljön, menar Stefan Nyström.
Intresset att medverka är mycket stort från lärare och skolor och Sportfiskarna ser att projektet kan bli ännu större.
– Tyvärr klarar vi inte av att ta med alla skolor som vill ut på en fiskedag i år. Därför har vi ambitionen att göra projektet ännu större nästa läsår, säger Stefan Nyström.
Projektet genomförs med stöd från Friluftsrådet och är ett samarbete med bland annat sportfiskebranschen.
Deltagande skolor och fiskeklubbar
Se hela listan på www.sportfiskarna.se/klassdraget/orter2008.asp
Aktiviteterna genomförs under hela läsåret men i första hand i september och maj.
Finska Finn Yachts AB lanserade sin nya Finn Flyer 36 i mitten av augusti. Därefter gjordes första provseglingen i skärgården utanför Helsingfors. Besättningen bestod av bland andra Finn Yachts ägare, Hans och Johanna Johansson, konstruktören Kamu Stråhlmann, Lars Sjöman som ansvarat för koncept, lösningar och kravspec, samt före detta nordiska mästaren i DN, Tom Sjöman.
Finn Flyer 36 Club båten som provseglades var utrustad med teakdäck och cruisingutrustning. Masten och bommen var i kolfiberutförande från Nordic Mast med vanter och förstag i rod. Båten vägdes innan provseglingen till 5 130 kg.
Med vinden från 90 grader sann vinkel och 4 m/s sann hastighet uppmätte besättningen 7,5 knops fart. Kryssvinklarna var 40 grader sann vinkel med en båtfart på 6,5 knop.
Tekniska data:
Längd 11 m, bredd 3,40 m, Djup CR 2,05 m Club 2,2 m
Deplacement Club 4,7 ton , CR 5 ton
Segelyta: Stor 45,5 m2, 106% Fock 35,6 m2, Spinnaker 105 m2
Motor: VolvoPenta D1-30 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.
Länk: www.sjomanyachting.se
Helsingborgslotsen Anders Jannesson var, tillsammans med sina två båtmän Bengt Olof Karlsson och Mikael Wessman, på väg från Helsingborg till boj M1 för att möta ett fartyg som skulle lotsas genom Öresund. På väg norrut i den nordgående separeringen möter de ett fartyg som går på sydostlig kurs (115 grader) med en fart på 9 knop och stävar mot grunt vatten.
Lotsbåten försöker nå fartyget via VHF anrop men lyckas inte få någon kontakt.
Lotsbåten går då upp längst sidan och försöker få uppmärksamhet genom att lysa, blinka och signalera mot fartygets brygga, men även detta misslyckas. Fartyget befinner sig nu ca 2 nautiska mil (13-15 minuter) från grunt vatten.
Lotsen beslutar då att tillsammans med en av båtmännen borda fartyget. Väl ombord går lotsen upp på bryggan och sänker fartygets fart, samtidigt som båtmannen väcker upp besättningen. Uppe på fartygsbryggan vaknar befälhavaren och lotsens bedömning är att han är berusad.
Lotsen ändrar fartygets kurs till kontrakurs samt försöker få kontakt med Kustbevakningen. Men svaret dröjer och det är danska SOK (Sjöoperativa
kommandot) som först reagerar på anropet. De uppmanar den svenske lotsen att manövrera över fartyget på danskt vatten och anger en position där han kan ankra. Danska SOK tar med sig tre polismän från Nordsjälland och möter upp med sitt fartyg SØLØVEN. Polisen kommer ombord för att förhöra besättningen och kan konstatera att befälhavaren är alkoholpåverkad.
Nu var det en väldigt lyckosam slump att lotsbåten mötte Little Jane i tid för att förhindra en olycka. Hade fartyget kunnat upptäckas på annat sätt?
Öresund är i dagsläget inte ett obligatoriskt rapporteringsområde för sjöfarten.
Men sedan en tid tillbaka pågår ett pilotprojekt med en svensk-dansk VTS (Vessel Traffic Service) i Malmö. För närvarande övervakar man ett begränsat område i sundet och den här incidenten inträffade utanför det området. Men en utbyggnad pågår, så i framtiden kommer man att övervaka sjötrafiken i hela Öresund. Då hade man tidigare upptäckt att Little Jane inte följde trafiksepareringen och kunnat påkalla besättningens uppmärksamhet. Det är det internationella FN-organet för sjöfart, IMO, som beslutar om sundet ska bli ett obligatoriskt rapporteringsområde.
Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.
Länk: www.sjofartsverket.se
Nya Garmin Oregon-serien handburna GPS:er har bara en knapp: av och på. Allt annat sköts via den ljusstarka pekskärmen där stora tydliga ikoner guidar dig fram genom menyerna och gör Oregon riktigt spännande och användarvänlig. Displayen på 240 x 400 pixlar är riktigt stor för att vara en handburen enhet.
Oregon finns i tre olika modeller anpassade för olika behov. Alla har inbyggd högkänslig GPS mottagare. Minstingen i serien, Oregon 200, är förprogrammerad med världsomspännande grundkarta. Oregon 300 är förprogrammerad med världsomspännande grundkarta med skuggade konturer som ger djup och skarpa detaljer i kartbilden. Värstingen i serien, Oregon 400t, levereras med förprogrammerad topografisk karta med 3D perspektiv över Europa. Perfekt för alla typer av utomhusäventyr oavsett om du befinner dig på land eller vattnet. Självklart är de vattentäta.
Oregon 300 och 400t har dessutom inbyggd kompass, altimeter, alarm och ljud, de överför trådlöst rutter, spår och geocachar mellan olika enheter. Den trådlösa tekniken innebär även att man kan ansluta pulsband eller kadenssensor för cykling.
Du kan även skräddarsy din Oregon med fem olika användarprofiler: fordon, marin, outdoor, fitness och geocaching.
Oregon har plats för microSD kort för ytterligare kartografi, du kan ladda den med City Navigator vägkartor, BlueChart g2 Vision sjökort och Friluftskartan Pro. Oregon 200 kostar ca 3 495:-, 300 ca 4 295:- och 400t 5 295:-
Länk: www.garmin.se
Volvokoncernen introducerar nu 4:e generationens hybridlösning på bred front i såväl bussar som lastbilar och anläggningsmaskiner. ”Vår hybridlösning för tunga fordon är något helt annat än det som hittills funnits på marknaden”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. “I kraft av våra volymer och resurser har vi kunnat ta fram en mer standardiserad plattformslösning vilket är en förutsättning för att hybridteknologin skall kunna få ett brett kommersiellt genomslag inom den tunga fordonssektorn.”
Volvo har sedan 1980-talet provat olika typer av hybridlösningar och i mars 2006 premiärvisade Volvokoncernen världens första kommersiellt gångbara hybridlösning för tunga fordon. Volvos lösning bygger på ett koncept som sammanfattats i begreppet I-SAM – Integrated Starter, Alternator Motor (integrerad startmotor, generator och motor). I den här lösningen arbetar en elmotor och en dieselmotor parallellt vilket innebär att de båda motorerna kan utnyttjas inom de områden där de är effektivast. Det här för med sig en högre kapacitet jämfört med seriehybrider, men också minskad förbrukning och ökad körbarhet – samtidigt.
Fjärde generationen
”Det här är vad vi kallar för den fjärde generationens hybridteknologi”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. ”Om några år kommer hybridtekniken inte att vara en speciallösning utan en teknologi som kommer att finnas på merparten av nya stadsbussar och distributionslastbilar. Fjärde generationens hybridteknologi har de förutsättningar som krävs för att en sådan utveckling skall bli möjlig.”
De goda marknadsmässiga förutsättningarna för Volvokoncernens hybridteknologi hänger samman med att den bygger på en plattformslösning med hög andel standardkomponenter. De lösningar som hittills funnits på marknaden, och som även Volvokoncernen erbjudit, har byggt på hög andel specialkomponenter. Detta har försvårat volymtillverkning och medfört att fordonen blivit betydligt dyrare än motsvarande standardfordon. En annan fördel med en anpassningsbar plattformslösning som den som Volvokoncernen har tillgång till, är att den kan användas till många olika produkter och applikationer vilket ytterligare ökar volymerna och minskar produktionskostnaderna.
”Volvo ser goda möjligheter att utveckla hybridteknik för alla segment inom tunga fordon, allt från bussar och anläggningsmaskiner till lastbilar för distribution och fjärrtrafik”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson.
Volvo Lastvagnar
Under hösten kommer ett antal av Volvokoncernens hybridfordon att visas upp på olika mässor, bland annat vid IAA i Hannover som pågår mellan 25 september och 2 oktober. Volvo Lastvagnar kommer där att visa upp världens första tunga hybridsopbil, Volvo FE Hybrid. Lastbilen, som premiärvisades i april i år, är en av två hybridsopbilar som testas i drift i Sverige av renhållningsföretagen Renova och Ragn-Sells. De här sopbilarna kan ge bränslebesparingar på upp till 20 procent och motsvarande minskning av koldioxidutsläpp. Därutöver är hybridsopbilen helt avgasfri och tystgående under eldrift, något som är viktigt både ur ett arbetsmiljöperspektiv men också på grund av att renhållningsfordon ofta arbetar i tätbebyggda områden tidigt på morgnarna.
Volvo Bussar
Inom kort lanserar Volvo Bussar också sin nya hybridbuss i Europa baserad på Volvokoncernens hybridteknologi, Volvo 7700 Hybrid, med produktionsstart under 2009. Hybridtekniken ger här en bränslebesparing på upp till 30 procent. Volvo Bussar kommer också framöver att genomföra fältprover med sex hybriddrivna dubbeldäckare på vissa linjer i London, en satsning som kommer att få stor betydelse för den framtida marknaden för hybridbussar i London.
Volvo Construction Equipment
Även Volvo Construction Equipment ligger långt framme med sin hybridteknologi. Vid mässan Conexpo i Las Vegas i mars i år gjorde Volvo Construction Equipment succé med sin hybridhjullastare, den första i sitt slag i världen, som med upp till 10 procent lägre bränsleförbrukning visar på de fördelar som hybridsystem kan erbjuda även för anläggningsmaskiner. Volvo Construction Equipment räknar även med att kunna utveckla hybridlösningen och därmed få ytterligare lägre bränsleförbrukning. Leveranserna av hybridhjullastaren, L220F, beräknas starta under 2010, med viss förproduktion under 2009.
För mer information om Volvokoncernens hybridteknik se:
http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se/Volvo+Group/ourvalues/environment/hybrider/hybridteknologi
I somras startade Stiftelsen Håll Sverige Rent och Lidingö Stad en båtbottentvätt i Käppalahamnen för att erbjuda fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Inför den stundande höstupptagningen av fritidsbåtar inbjuder Håll Sverige Rent till en demonstration av båtbottentvätten i Käppalahamnen. Var med när båtarna från filmen “Göta Kanal II” får sina båtbottnar tvättade.
De flesta båtar behöver skydd för att minska påväxt av havstulpaner, alger och musslor och målas i stor utsträckning med båtbottenfärger. Dessa innehåller oftast gifter som är skadliga för den marina miljön. Målet med Håll Sverige Rent och Lidingö Stads projekt är att minska användningen av båtbottenfärger och få fler att välja att tvätta sin båt.
Att tvätta båten i en båtbottentvätt är inte enbart en miljövinst. Båtägaren spar också tid och pengar eftersom de slipper köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla båten. Ur hälsosynpunkt är det också en fördel att inte andas in damm från slip- och färgrester.
Håll Sverige Rent håller sin demonstration för pressen onsdag 24 september i Käppalahamnen på Lidingö.
Program
– Ingvar Bingman, styrelseordförande, Håll Sverige Rent – inleder
– Elin Svensson, projektledare, Håll Sverige Rent – berättar om hur båttvätten bidrar till en renare Östersjö och varför båtägare väljer att tvätta sina båtar
– Carl-Johan Gestrup ordförande i kultur- och fritidsnämnden på Lidingö stad – berättar om Hälsans ö
– Anne Gilbert, kultur- och fritidsförvaltningen, Lidingö stad – berättar om sommarens resultat, hur fritidsbåtägare har upplevt båttvätten m.m
– Demonstration av tvätten – båtar från filmen ”Göta Kanal II” använder tvätten
Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Vår vision är att Sverige ska bli världens renaste land.
Länk: www.hsr.se
2008 års landskamp i plåtslageri mellan Sverige och Norge är avgjord. Martin Johansson och Emil Wennberg från Uppsala var de tävlande för Sverige och de som efter 15 timmars hårt arbete korades som vinnare i tävlingen.
Segern tog de hem med hjälp av sladdlösa maskiner i Makitas serie verktyg med litiumbatteri; borr/skruvdragaren Makita BDF440RFE och slagskruvdragaren BTD130RFE. Maskiner som trots sitt lilla format och låga vikt besitter en enorm kraft.
– Ännu en gång har vi fått känna på kraften i borrskruvdragaren Makita BDF440RFE och i slagskruvdragaren BTD130RFE. Visst känns det otroligt roligt att veta att våra maskiner håller måttet och att Sverige fick ta hem segern, säger Mattias Sebell, Brand Manager, ESSVE.
Uppgiften bestod i att täcka ett tak och en fasad i titanzinkplåt. Efter hårt arbete i 15 timmar tog domarnas arbete vid. De konstaterade att norrmännen gjort ett mer estetiskt tilltalande arbete medan svenskarna gjort ett ur zinkplåtens perspektiv bättre arbete. När poängen sammanräknats stod det klart att Sverige vunnit med 80 poäng mot Norges 72.
Maskiner att räkna med
Makitas borrskruvdragare Makita BDF440RFE, 38 Nm med en vikt på 1,6 kg, har ett litiumbatterisystem och en 4-polsmotor som ger stor kraft trots det lilla omfånget.
Makitas slagskruvdragare BTD130RFE ingår i den serie av 14,4V Litium maskiner som har beteckningen Extreme, vilket innebär nyutvecklat motorpaket, förbättrad ergonomi, intelligent batterisystem s.k. Makstar med litiumbatterier.
Ett litiumbatteri är 40 % lättare och ger 280 % mer kraft än vanliga kadmiumbatterier. Ett verktyg med litiumbatterier kan därför kombinera två motsägande egenskaper: låg vikt och extrem styrka. Det gör den mycket lämplig för professionellt bruk. Proffsverktyg måste ha stor kraft, men bör samtidigt vara smidiga och lätta att använda.
Sveriges mesta äventyrare Ola Skinnarmo ska ut på nya äventyr. Denna gång ska han segla Nordostpassagen, 130 år efter att Nordenskiöld lyckades med bedriften. Det är en farlig resa, som ska genomföras klimatneutralt.
– Jag bestämde mig för ett år sedan att jag skulle försöka repetera Nordenskiölds bragd, samtidigt som jag vill sätta fokus på den globala uppvärmningen och det som händer med miljön i Arktis. Sett till helheten ser jag det här som min största utmaning hitintills som äventyrare, säger Ola Skinnarmo.
Expeditionen är ett svenskt-ryskt samarbete, där Ola Skinnarmo har handplockat expeditionsmedlemmarna från både Sverige och Ryssland. Precis som för Nordenskiöld handlar Olas äventyr om kulturutbyte. Teamet ombord ska utöver miljöförändringar även dokumentera utvecklingen av regionen och dess unika kultur och fåtal människor.
Äventyraren Nils Adolf Erik Nordenskiöld, som i Sverige inte fått lika stor uppmärksamhet som i resten av världen, lyckades med skeppet Vega 1878-1880 bli den första att segla Nordostpassagen. Han bar länge på ett intresse för att utforska möjligheten att färdas från Atlanten till Stilla havet genom att segla norr om Sibirien. Men det hela gick inte smärtfritt till. I tio månader satt Nordenskiöld och hans besättning fast i ismassorna.
6 000 sjömil på tre månader
För Skinnarmo blir expeditionen en 6 000 sjömil lång seglats, där själva Nordostpassagen mäter 3 800 sjömil. Ola räknar med att bli förste svensk som lyckas upprepa Nordenskiölds bragd. Expeditionen kommer igång runt midsommar 2009 och att resan sedan tar tre månader. Om allt går vägen det vill säga. För han har stor respekt för farorna med expeditionen.
– Trots att det i år varit rekordlite is så är det fortfarande en farlig resa. Isen däruppe är lömsk och flyttar runt hela tiden med strömmar och vind. Det är lätt hänt att man blir fastlåst och fånge i isen, precis som Nordenskiöld en gång blev, säger Ola Skinnarmo.
– Det är ett av världens tuffaste ställen att segla på, säger Ola Skinnarmo.
I fotspåren för femte gången
Ola Skinnarmo har förutom sina expeditioner till Syd- och Nordpolen genomfört ett flertal äventyr där han följt stora upptäcktsresande i fotspåren, bland annat Nansen och Andrée.
För Ola Skinnarmo kommer tiden fram till avgången i juni vara full av förberedelser. För tillfället håller Ola på att renovera båten, den 60 fot långa Explorer of Sweden. Expeditionen kommer att resultera i en dokumentär som kommer att sändas på TV4 och hela äventyret går att följa på skinnarmo.com.
Expeditionen sponsras bland annat av East Capital och Corporate Express.
Länk: www.skinnarmo.com
Kommentarer
Hej planerar att segla en 77 feet motorsailer genom no passagen.hollask stal bygge 12 cylinder man disel och 14 cubic disel 8 cubic vatten och watermaker,skulle vilja bestalla din bok och cd, var gor jag det
Mvh Ove Olsson
Inför nästa säsong presenterar Ekomarine en grundfärg som är anpassad till den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula. Anledningen är att Neptune Formula har visat sig ha problem med vidhäftningen tillsammans med vissa grundfärger från andra tillverkare. 5-10% av de båtar som använt färgen riskerar att ha drabbats. Den nya grundfärgen gör också att ytterligare ett led i färgkedjan kan miljösäkras.
– Det är tråkigt för de fritidsbåtsägare som drabbats, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. De kompenseras nu av vår trygghetsgaranti.
Det har inte varit nödvändigt att grundmåla båten för att använda den giftfria färgen Neptune Formula. De flesta som använt färgen har också målat den direkt på en gammal bottenfärg och då har vidhäftningen varit god. Ekomarine bedömer att cirka 5-10% av kunderna har grundmålat innan de målat med Neptune Formula.
Den nya grundfärgen, speciellt framtagen för Neptune Formula, utvecklas och testas i samarbete med Ytkemiska institutet, YKI.
Även andra nyheter planeras i färgsortimentet inför nästa säsong. Bland annat har nya aktiva komponenter i färgen testats under 2008 med mycket positiva preliminära resultat för att kunna ge en längre verkningseffekt. Det gör att färgen effektivare även i områden med stark beväxning och på Västkusten.
Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och utomlands, och den bygger på en naturlig bakteriefilm som skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet, vilket avskräcker bland annat havstulpaner.
Länk: www.neptuneformula.com
Kommentarer
Hej !
Hör till en av dem som grundmålade innan användningen av Neptune Formula och tyvärr blev slutresultatet en stor besvikelse. Efter att ha renslipat botten och gjort epoxy-behandling med GELSHIELD200 valde jag att testa Neptune Formula. Det kändes rätt att välja giftfritt när man en gång "började om från början" och all tidigare giftfärg var avlägsnad. Till en början verkade det fungera bra, men när havstulpanerna började söka sin växtplats i början på augusti fann de tydligen en mycket attraktiv plats under min båt. I stort sett hela bottnen täcktes av havstulpaner. Hur mycket av färgen som satt kvar vid det laget är svårt att avgöra, dock hade båten inte varit i sjön mer än 2 månader. Finns det inte en "risk" att de som målar med Neptune Formula på en gammal giftfärg inte klarar sig tackvara bättre vidhäftning, utan tackvara att den gamla giftfärgen i sig fortfarande gör verkan?
Hejsan HJ.
Tyvärr såg vi inte din kommentar till artikeln här förrän nu. Men vi svarar ändå.
Först vill jag börja med att beklaga att du drabbats av att färgen nötts bort från primern. Men det är inte såsom du beskriver, att Neptune Formula fungerar enbart på gammal giftig färg. Vad som händer när man målar Neptune Formula på en hård primer av den typ du använt är att den inte härdar ordentligt, och därför nöts bort snabbt. Den primer vi lanserar inför nästa år hindrar inte Neptune Formula för att härda. Det är alltså grundfärgens yta och inte om den innehåller gift
eller inte som är viktigt.
Krister Samuelsson
Ansvarig fälttester, Ekomarine
Har ni inte en egen grundfärg som funkar på gång?
En helt ny båt förbättrar nu trafiken mellan Fjällbacka och ögruppen Väderöarna i Bohuslän. Båten, döpt till Ramnö, är byggd i Nordirland. Tidigare var det ett problem att nå ut till Väderöarna när det blåste för mycket. Rederiet brottades höst- och vintertid med inställda turer och en osäkra transporter.
Den nya båten, av RIB – typ (Rigid Inflatable Boat) är ny för västkusten och mycket sjövärdig. Den har en marschfart på 25 knop och har redan provats i 18 m/sek.
Ramnö tar 12 passagerare och är fullt utrustad med det modernaste i säkerhet och teknik. Radar, autopilot, plotter, ekolod, dator och Internet hör till standardutrustningen. Dessutom är båten utrustad med en värmekamera som skall kunna upptäcka fisakeredskap i mörker.
– Förutom turerna till Väderöarna kan vi nu öka vår aktionsradie betydligt, menar Hans Schub, i Fjällbackatrafik AB.
– Marschfarten gör att vi lätt kan hämta folk i Smögen eller ta en tur upp i den blivande marina nationalparken vid Koster.
Väderöarna är en ensam ögrupp , ca 7 distansminuter från Fjällbacka på västkusten, med en populär gästhamn för fritidsseglarna. Tidigare fanns här en bemannad lotsstation, fyrpersonal och skola. Fyrvaktarbostäderna är numera ombyggda till vandrarhem, café och restaurang.
Bilden:
Båten Ramnö i Fjällbacka hamn.
Nimbus Boats stänger sin fabrik i Visby på Gotland och 250 personer blir utanarbete där. Samtidigt behålls fabriken vid Fårösund och produktionen koncentreras till i första hand Mariestad och Storebro.
Press release från Nimbus 080915:
Ny produktionsstrategi inom Nimbus Boats.
Nimbus Boats har byggt några av Europas starkaste båtvarumärken Nimbus, Storebro, Paragon och Ryds genom att ständigt fokusera på kvalitet, design, säkerhet och komfort. Genom produktutveckling och innovation har vi dessutom under årens lopp tagit fram nya koncept och båtmodeller som alla blivit uppskattade av såväl Europas båtexpertis som konsumenter.
I syfte att öka effektiviteten genom att skapa en flexibilitet i byggnationen av olika båtmodeller, skapa förutsättningar för nya investeringar samt minska fasta kostnader, har Nimbus fattat beslutet om en ny produktionsstrategi som bland annat innebär en koncentration av antalet produktionsställen.
Fabrikerna i Mariestad och Storebro blir nav i den nya produktionsstrukturen
Nimbus investerar 42 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Mariestadsfabriken. Investeringen gör det möjligt för oss att bygga dubbelt så många båtar mot vad vi gör idag och det finns även möjlighet till ytterligare utbyggnad. Vidare kommer produktionen av koncernens snickeri- och träinredningar att koncentreras till fabriken i Storebro.
Marknadsutveckling
Utvecklingen av världsekonomin under våren och sommaren har påverkat den totala båtförsäljningen vilket innebär att vi också måste anpassa vår produktionskapacitet till rådande läge.
Konsekvenser för produktionsanläggningarna och verksamheten i Långedrag.
Valet av framtida produktionsstruktur och konjunkturläget medför att bolaget har för avsikt att inleda MBL-förhandlingar om att stänga produktionsanläggningen i Visby till semestern 2009 och flytta Visbys produktion till Mariestad, Storebro samt Fårösund.
Bolaget har för avsikt att genomföra produktionsflytten under hösten 2008 och våren 2009. Ett antal medarbetare i Visby kommer att erbjudas jobb i våra andra fabriker. Verksamheten i Långedrag inklusive huvudkontoret kommer också att påverkas av ovanstående händelser vilket innebär att även här kommer MBL-förhandlingar om personalneddragningar att inledas.
Ledningen i Nimbus gör bedömningen att åtgärderna ovan är nödvändiga för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft för koncernen.
Bilden:
Nya Nimbus 365 Coupé presenterades i augusti.
Kommentarer
den är inte på riktigt den är fejk hur KAN man då tälja när den är så bred det är omöjligt!
det finns äver en för kontorsnissarna, en häftapparat med kniv eller tvärtom
Den är garanterat äkta. Jag har hållt i den. Den går däremot inte att använda utan är för utställningar eller samlare.