Visste du att Östersjön är världens yngsta hav och att fosforläckaget från sedimenten i Östersjön är tre gånger större än det från land? Att Öresund är det enda område längs den svenska kusten som inte är överfiskat och att det saknas bra kartor över havsbotten? Att klimatet i framtiden kommer att förändra förhållandena i Östersjön, att kusterosionen på sina håll utgör ett stort hot mot våra stränder och att Sverige har ett stort kulturarv under havsytan?
I en unik ämnesöverskridande satsning samlar nu Lunds tekniska högskola (LTH) och Lunds universitet (LU) en stor del av sin havsrelaterade forskning under Havsportalen. Syftet med Havsportalen är dels att främja tvärvetenskaplig forskning inom LTH/LU och dels att förenkla samhällets kontakter med forskarna.
– Vi har en unik bredd inom havsforskningen i Lund som inte riktigt synts tidigare eftersom alla arbetat inom begränsade forskningsområden. Men när vi samlar forskningen tematiskt blir det tydligt vilken oerhörd kunskap och kompetens som finns vid LU, säger Kjell Andersson, teknisk geologi, som är en av initiativtagarna.
– Det handlar också om att sätta Lund på den nationella “marina kartan”, tidigare har det varit andra universitet som, åtminstone utåt sett, dominerat den marina forskningen, säger professor Svante Björck, kvartärgeologi.
Det finns mycket att vinna på ett tvärvetenskapligt perspektiv på havet eftersom allt hänger ihop. Vad som händer vid till exempel ett oljeutsläpp berör en mängd olika vetenskapliga discipliner, ekologi och fågelliv påverkas, men utsläppen hänger också samman med transporter och transporter hänger samman med hamnutveckling och vad kostar det en kommun om turister inte kan bada på ett år? Hur påverkar oljeutsläpp glasskiosken på stranden?
Visionen är att Havsportalen ska inspirera till nya och fortsatta tvärvetenskapliga samarbeten samt göra det enklare att få kontakt med havsforskare. Under invigningen den 26 november bjuder vi på seminarier om Östersjön och visar upp Lunds fantastiska kunskapsbredd inom det marina området.
Medverkande i Havsportalen idag: Analytisk kemi, Anestesiologi och intensivvård, Brandteknik och riskhantering, Byggproduktion, Elektrisk mätteknik, Historisk arkeologi, Juridicum, Kvartärgeologi, Limnologi, Livsmedelsekonomiska institutet, Marinbiologi, Matematisk statistik, Teknisk geologi, Teknisk vattenresurslära, Teoretisk ekologi, Zooekologi och Zoologisk cellbiologi.
Länk: www.lth.se/havsportalen
De båda Ericssonbåtarnahar gått upp i en gemensamledning i Volvo Ocean Race, som är på väg till etappmålet Kochi i Indien. Ericsson 3 med Anders Lewander lede över Ericsson 4 medan Green Dragon ligger på tredje plats.
Det går undan betydligt bättre idag än efter starten från Kapstaden. De tre främsta båtarna i fältet seglar i över 20 knop och övriga 15-18 knop. Distansen till Kochi är cirka 4 000 Nm.
Det är dock inga större skillnader mellan båtarnas positioner. Därför kommer vägvalet den här gången att vara extremt viktigt och utslagsgivande.
Följ båtarnas segling på Volvo Ocean Race egen hemsida. Där finns en Race Viewer med exaktapositionsuppgifter.
Länk: www.volvooceanrace.org
Det blev en jämn och spännande start när de åtta deltagarna i Volvo Ocean Race startade från Kapstaden. Målet för den påbörjade delsträckan ligger i Indien, dit deltagarna har över 4 000 Nm. De båda svensk båtarna ligger på fjärde (Ericsson 3) respektive sjunde (Ericsson 4) plats, men än så länge har båtarna seglat för kort distans för att det ska ge ett tydligt utslag.
Förhållandena är väldigt lugna med en genomsnittlig båtfart runt 7 knop. Här följer det första meddelandet från Ericsson 3:
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 2 QFB: received 16.11.08 0949 GMT
No one that was watching the Cape Town start from a boat will never ever forget it. It was like experiencing the whole first leg in one hour. We had everything from 25 knots to almost no wind at all. The fleet was a bit separated after 25 minutes, but then we went into a big light spot, just outside the harbour, in the wind shadow from Table Mountain. It felt like a mini Doldrums where anything could happen.
And things were really happening. But mostly before the ‘Doldrums’. From our perspective, not everything went very smoothly. Our jib got caught on the radar in one of the first tacks and got a small rip. The sail was not the most irritating part, but the fact that the radar was hanging on a thread. It was about to get even worse.
In the third tack, the sail got caught again and ripped badly. At the same time, the radar fell down in the cockpit. Not a very nice feeling when you are heading for the Southern Ocean and later up to India, passing the equator where big squalls are very common and the radar can guide you through them.
Well, on the lucky side is that no one was hit and that we managed to stay in the race. Hopefully we can fix it. According to Jens Dolmer, our hard working handyman, it is possible.
The sail has already been fixed. Skipper Anders Lewander and Martin Stromberg started repairing straight away and finished a couple of hours later. It was quite a big rip and the sail will never be as good as it was, but pretty close to it, the guys did a great job.
Now I’m sitting in the darkness beside the media desk. It is very hard to stay awake before you get use to rhythm onboard. I don’t know how many times I have fallen asleep during the time I’ve been writing. I always wake up in a few seconds with the screen full of letters, which I have pushed in my sleep.
Over and out from Ericsson 3, meet you soon again.
Gustav Morin – MCM
Länk: www.volvoceanrace.org
I över tio år har Wenger haft förmånen att vara officiell partner till Patrouille des Glaciers, ett internationellt evenemang som anordnas vartannat år av det schweiziska försvaret. Tillsammans med experter från armén, har Wenger utvecklat speciella klockor och knivar som nu också tillgängliga för allmänheten.
Denna outdoorkniv är en ny modell i kollektionen NewRanger, vars särskilda kännetecken är ett stort och starkt blad med säkerhetslåsning och ergonomiskt formade handtag. Bortsett från välbekanta grundläggande verktyg som konservöppnare, kapsylöppnare, syl och korkskruv är kniven utrustad med ett tandat blad med säkerhetslåsning. Den innehåller också en högkvalitativ tång i rostfritt stål med avbitare och grepp för muttrar.
En speciell nyhet med detta mästerverk är ett ¼ tums-fäste på sidan av handtaget för att hantera medföljande sexkantsbits. Hela knivens längd kan användas som en hävstång för högsta möjliga kraft.
Denna outdoorkniv är perfekt för alla friluftsentusiaster som vill ha rätt utrustning för snowboard- eller skidåkning, vandring, cykling eller klättring.
Vare sig det gäller en enklare utflykt, en helg utomhus eller en extrem expedition är NewRanger Touring 174 med sin mångsidighet och användarvänlighet den perfekta följeslagaren vid utomhusaktiviteter.
NewRanger Touring 174 – 16 funktioner
Tandat blad med säkerhetslåsning. När bladet är fullt utfällt självlåses det och frigörs genom att trycka på symbolen med det schweiziska korset.
Högkvalitativ tång i rostfritt stål (helt infällbar)/avbitartång/mutternyckel.
Spårmejsel med säkerhetslåsning, kapsylöppnare, verktyg för att böja ståltråd o. dyl.
1/4” fäste för bits: Phillips PH3 och 0,6×45 mm spårbit medföljer.
Konservöppnare/korkskruv/syl, syl med trådöga
Handtagets yta: ingraverad pyramidstruktur på bägge sidor som garanterar ett fast grepp. Formen på handtaget har optimerats för maximal ergonomi, och för maximalt grepp även om handtaget skulle vara fuktigt.
Symbol med det schweiziska korset – Detta är också knappen för att öppna bladets låsmekanism. Wengernamnet präglat på sidan garanterar produktens äkthet.
Längd: utfälld 220 mm – infälld: 120 mm
Länk www.wengersverige.se
Bilden:
Wenger NewRanger 174 – Touring har ett ¼ tums-fäste på sidan av handtaget för att hantera medföljande sexkantsbits. Hela knivens längd kan användas som en hävstång för högsta möjliga kraft.
Gasolspecialisten Alde presenterar dräneringskärl och reduceringsventiler anpassade för marint bruk. En välkommen nyhet är det robusta dräneringskärlet av rostfritt stål. Diametern 280 mm och höjden 350 mm ger plats för en en 2 kg gasolflaska (2012) eller en 3 kg internationell flaska.
Kärlet väger 3,6 kg och levereras med färdig genomföring för enkelt montage av fjärravstängningsventil. Pris i butik ca 1 850 kr inklusive moms.
Alde utökar samtidigt sortimentet reducerventiler för gasol ombord på fritidsbåtar. Ventilerna får en mycket hög driftsäkerhet tack vare rostfria komponenter och invändig ytbehandling med speciallack. De är godkända enligt EN12864 Annex M för att klara internationell standard ISO 10239. Pris från ca 170,00.
Länk: www.alde.se
Amerikanska Lazzara Yachts gjorde förra året succé med sin 75-fotare som hade fyra stycken Volvo Penta IPS-motorer ombord. Båten var mycket tyst och lättmanövrerad och behövde inte ens ha någon bogpropeller tack vare de kraftfulla IPS-maskinerna.
Nu presenterar det amerikanska varvet efterföljaren: den helt nya Lazzara LSX 92. Den hade sin världspremiär på båtmässan i Fort Lauderdale i oktober.
Lazzara LSX 92 har ett ännu mer kraftfullt motorpaket: fyra stycken Volvo Penta IPS 850. Dessutom finns det två stycken Onan elverk à 27,5 kW ombord. För att försörja maskinerna har den 62 ton tunga båten 6 500 liter diesel ombord.
Lazzara LSX 92 är på 27,4×6,4 m.
Länk: www.lazzarayachts.com
Allvaret närmar sig för att dela ut Tummen Upp 2009. Utdelningen sker som vanligt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars.
Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB. Varje år belönas någon som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar, de ”go´a kompisarna” i båtklubben.
Stipendiaten belönas med en summa på 15 000 kr.
Båtlivs läsare nominerar kandidaterna till Tummen Upp! Skicka därför in ett E-mail eller brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst några bilder på personen.
Vi behöver anmälningarna senast 10 januari. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
eller till:
Tummen Upp!
Båtliv
Ö. Vittusgatan 36
371 33 Karlskrona
/ Båtlivs redaktion
Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Bilden:
Tore Augustsson från Stenungsunds Båtklubb fick stipendiet Tummen Upp! förra året. Tore fick utmärkelsen för sina insatser i båtklubben och i sitt eget båtliv.
Foto: Roland Brinkberg.
Martin Strandberg, meriterad flerskrovs seglare är från november anställd hos North Sails. North Sails vill fortsätta den positiva utvecklingen och förstärka sin service gentemot seglarna. Martin Strandberg kommer kunna ge seglarna bättre support och ha en närmare kontakt till den sydsvenska marknaden en önskan hos North Sails sedan många år tillbaka.
Martin Strandberg började tidigt segla på elit nivå i Optimistjolle. Gick sen via E-jollen in i OS klasserna 470 och Tornado där han stannade och seglade OS i Sydney och Athen.
Vid sidan om Jollesegling har också kölbåtsegling funnits med i form av matchracing, Gotland- och Sjælland-runt samt flerskrovssegling, 60-fots trimaran, Seacart och F18 där han är regerande Svensk Mästare. Under 2006 ingick Martin i Victory Challenges seglingsteam.
Länk: www.northsails.se
Tillsätt en speciell samordnare som analyserar industrins framtid på Gotland. Det kravet riktar IF Metall till regeringen efter dagens besked om Nimbus flytt från Visby. Arbetslösheten bland industriarbetarna kan fördubblas om inte den negativa utvecklingen bryts.
– Det här är ännu ett hårt slag mot Gotland. Ön behöver industrijobb för att klara sysselsättningen. Det är viktigt att se till helheten och Gotlands behov av ett varierat näringsliv, säger IF Metalls förste vice förbundsordförande Leif Ohlsson.
Enligt Leif Ohlsson bör regeringen utse en speciell kontaktperson med uppgift att granska situationen och ta kontakter med företag som kan tänkas vara villiga att investera på Gotland.
– Från IF Metalls sida bidrar vi gärna till arbetet med den kunskap och erfarenhet som vi har från fackligt håll. Vi ska göra vad vi kan för att värna den gotländska industrin, säger Leif Ohlsson.
IF Metalls avdelning på Gotland är idag bland de hårdast drabbade av arbetslöshet med 5,57 procent. Med de nu aviserade varslen riskerar arbetslösheten att mer än fördubblas bland de gotländska industriarbetarna.
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 9 personer, varav en utländsk medborgare, omkom genom drunkning under oktober månad i år jämfört med 6 personer under oktober 2007.
Totalt har 90 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 99 personer under samma period förra året.
2008 oktober 2007
3 övriga 3
4 fritidsbåt 3
1 fritidsbåt, utländsk –
1 bad –
9 totalt 6
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2008.
5/10, Övriga
Fiskarehamnen, Västervik, H-län
En 19-årig man som varit anmäld försvunnen, har hittats drunknad
i Fiskarehamnen. Mannen var på besök hos vänner för en fest. På
något sätt har mannen kommit ifrån sina kompisar.
6/10, Övriga
Ribersborg, Malmö, M-län
En man hittades drunknad vid kallbadhuset på Ribersborg. En man som rastade sina hundar fann mannen och larmade räddningstjänsten. Omständigheterna kring mannens död är oklara men polisen misstänker inget brott.
12/10, Övrigt
Gapern, S-län
En 65-årig man har hittats drunknad vid sjön Gapern.
13/10. Fritidsbåt/fiske
Skedvisjön, Kolsva, U-län
En 42-årig man som gett sig ut för att fiska med båt, har hittats drunknad.
Polisen fick larm om att mannen saknades sedan båten observerats övergiven med motorn igång.
18/10, Fritidsbåt/fiske
Haraudden, Jokkmokk, BD-län
En 58-årig man kapsejsade med sin kanot i samband med fiske. Mannen fördes starkt nedkyld till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.
23/10, Bad
Fästningen, Varberg, N-län
En 80-årig man har hittats drunknad i havet utanför nakenbadet i Varberg.
30/10, Fritidsbåt
Östersjön mellan Landsort och Gotland, I-län
En man drunknade efter att ha fallit överbord från en segelskuta. Räddningshelikoptern från Gotland lyckades bärga mannen efter det att han legat ca. en och en halv timme. Mannen fördes till sjukhus där man konstaterade att han var död. Mannen var troligen inte svensk.
31/10, Fritidsbåt
Mälaren, Ridön, Västerås, U-län
Två män 20 och 60 år har drunknat efter en båtolycka i Mälaren.
Totalt var det fyra män i båten som hade varit på Ridön för att hugga skog.
Två av männen lyckades simma iland på ön Stora Sandskär. 20-åringen saknas fortfarande. Ingen bar flytväst.
En ny 31-fots modell från Paragon Yachts som förenar Skandinavisk stilren, modern och innovativ design med sportig prestanda och säkra sjöegenskaper. Modernt och stilrent formspråk med fokus på design och innovativa, integrerade funktionella lösningar är några av de egenskaper som utmärker nya Paragon 31.
Nya Paragon 31 hade smygpremiär i samband med Scandinavian Boat Show i Stockholm 5-9 november. Båten är den andra modellen i en helt ny generation av “året-runt-båtar” som bygger vidare på det mycket lyckade Paragon 25 konceptet. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för hela familjen, dagsturer med vänner och bekanta, transporter, fiske eller andra aktiviteter till sjöss.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Förutom stora plana däcksytor och den kraftiga avbärarlist är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor panoramaframruta, öppningsbara skjutdörrar på båda sidor och stort “flushat” glastak med öppningsbar del.
De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och en “flybridge”. Den ljusa och moderna salongen upplevs som rymlig och mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar i salong och cockpit. Förarplatsen och instrumenteringen känns mycket funktionell och modern tack vare en helt ny ergonomisk utformning med nya färgkombinationer som reducerar ljusreflektioner.
I förkabinen ryms en stor dubbelbädd och pentry. Pentryt har generösa avställnings- och förvaringsutrymmen. Spisen ligger dold under den eleganta bänkskivan i pentryt vilken snabbt och lätt kan fällas upp. Utöver det finns en stor toalett med full ståhöjd. Akterkabinen har två full-längds bäddar och smarta förvaringsutrymmen.
Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.) 9,85 m
Bredd / Width 3,30 m
Djupgående / Draught 1,10 m
Vikt / Weight 3 800 kg
Bränsletank / Fuel tank 450 l
Vattentank / Water tank 200 l
Batterier / Batteries 4x12V-80 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4
Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D6-330 (228 kW, 328 hk/hp) 36 kn
Volvo Penta D6-370 (272 kW, 370 hk/hp) 39 kn
Länk: www.nimbus.se
Svenska Statoil vill hjälpa fler företag att utnyttja möjligheten att kompensera för de koldioxidutsläpp som företagen inte själva kan åtgärda i sin verksamhet. Därför genomförs nu en kampanj riktad till 6 600 företagskunder för att uppmärksamma hur företag, genom tjänsten Klimatneutral förbrukning, kan göra en insats för att minska sin påverkan på klimatet .
– Idag ökar andelen biodrivmedel, men fortfarande är den största andelen drivmedel som används fossila. Genom tjänsten Klimatneutral förbrukning vill vi ge företag möjlighet att ta ansvar för sin egen klimatpåverkan. Tjänsten ska ses som ett komplement till de åtgärder företagen själva kan genomföra i sin verksamhet för att minska påverkan på klimatet, säger Helena Winberg, Statoils miljöchef.
Cirka 6 660 företag kommer genom ett riktat utskick att få information om Statoils tjänst, Klimatneutral förbrukning. Tjänsten bygger på Kyotoprotokollets mekanismer. Genom att köpa utsläppsrätter som sedan inte används, reduceras mängden koldioxidutsläpp inom de sektorer som omfattas av systemet med utsläppshandel. Genom att fylla i företagets förbrukning kan man få en uppgift om vad det kostar att klimatneutralisera företagets koldioxidutsläpp. Kostnaden för att köra klimatneutralt med en bil som drar 0,8 liter per mil är i dagsläget cirka 40 öre per mil för en bensindriven, 45 öre för en dieselbil och 10 öre för en flexifuelbil som kör på E85 .
– För det företag som kör cirka 5 000 mil om året med bensinbilar blir kostnaden för att köra klimatneutralt drygt 2 000 kronor. Kör man däremot dieselbil är bränsleförbrukningen något lägre och då blir kostnaden drygt 1 800 kronor om året, säger Henrik Grenert, affärsutvecklare Statoil.
Vägtrafiken står idag för cirka 25 procent av de totala svenska utsläppen av växthusgaser. För att bidra till minskade utsläpp har Statoil under de senaste åren satsat stort på förnybara bränslen. Antalet försäljningsställen för etanol E85 har det senaste året ökat med ytterligare 30 procent, och Statoil säljer idag E85 på 330 stationer.
Sammantaget, inklusive låginblandning av fem procent etanol i den vanliga bensinen har Statoil hittills i år sålt cirka 100 miljoner liter förnybar etanol, vilket innebar att koldioxidutsläppen från trafiken reducerades med 125 000 ton – motsvarande de årliga utsläppen från nästan 50 000 bensinbilar.
– Vi vet att många av våra företagskunder har ett stort engagemang i klimatfrågan och att allt fler företag har insett värdet i att klimatanpassa sin verksamhet. Som ett ledande energiföretag har Statoil ett ansvar för att bidra till klimateffektiva lösningar och förenkla för företag som på olika sätt vill minska sin klimatpåverkan, säger Helena Winberg.
Mer information om tjänsten Klimatneutral förbrukning samt hur Statoil arbetar aktivt för klimatfrågan finns på statoil.se/klimat
Det är slut med att höra barnen beklaga sig över att deras gummistövlar är fula. Nu kan de nämligen själva bestämma precis hur stövlarna ska se ut, om och om igen. Med My Design Boots kan barn och andra kreativa själar uttrycka sig och skapa unika och personliga stövlar – och skulle man bli trött på de färger och motiv man har valt kan man bara tvätta bort alltihop och försöka igen. My Design Boots är en nyhet på den skandinaviska marknaden och kan köpas i svenska butiker från mitten av november.
Nu är det bara fantasin som sätter gränser för hur gummistövlar kan se ut. My Design Boots finns som ett komplett set med stövlar, massor av färger, palett, penslar och tvättpulver och det är så lätt att använda att hela familjen kan vara med. ”Barn tycker att det är roligt att måla – och det är ännu roligare om det de målar kan användas till något.
Med My Design Boots kan barn utveckla sin uppfinningsrikedom och kreativitet medan de skapar ett par gummistövlar i sin alldeles egna och unika design, igen och igen”, säger Michael Haas från Tradinggroup som har fått My Design Boots till Danmark. Om man inte är så bra på att teckna själv kan man använda sig av de många schabloner som är en del av extratillbehöret till stövlarna. Det finns exempelvis figurer från äventyrsvärlden och motiv med blommor, sommarfåglar, sköldpaddor, lejon, giraffer, elefanter, etc.
Högkvalitativ och barnvänlig färg
Själva stövlarna är av naturgummi och de färger man målar med är barnvänliga och inte giftiga. De är hållbara genom att färgen är vattenfast, flexibel och speciellt utvecklad för att kunna fastna på det glatta gummit. ”Vi upptäckte stövlarna som går att måla på i början av året och har därefter testat kvalitet och hållbarhet, bland annat genom att utsätta dem för en tur i diskmaskinen och för realistisk användning. Det är självklart våra egna och bekantas barn som har provat gummistövlarna”, berättar Michael Haas som bara har fått positiv respons på stövlarna. Många har framhållit att de personliga stövlarna är lätta att känna igen på förskolan eller i skolan – och köper helt enkelt ett set till samtliga barn i familjen.
Årets julklappsidé
My Design Boots finns i storlek 25-40 och kan användas av både vuxna och barn från 3 år och uppåt. Som tillbehör kan man också få ett varmt ullfoder som samtidigt gör stövlarna ett nummer mindre. ”På så sätt kan man köpa ett par stövlar som passar nu – med ullfoder i. Till våren kan man ta ur fodret och därmed förlänga tiden som stövlarna passar barnet”, förklarar Michael Haas. Bland övriga tillbehör kan man exempelvis få snören och olika figurer som klistras på stövlarna – och nya typer av tillbehör utvecklas löpande.
Tradinggroup är ett skandinaviskt företag som har specialiserat sig på exklusiva barnkläder som är nya, roliga och annorlunda. Just nu söker Tradinggroup återförsäljare av My Design Boots i Sverige.
Länk: www.mydesignboots.dk
Den norska båttillverkaren Askeladden har gått i konkurs. Därmed är en 97 år gammal epok i norsk båtindustri till ända. Askeladden var Norges största båtproducent, till och med större än Windy Boats.
Över 160 personer mister jobbet när Askeladden nu har gått i konkurs. Beskedet kom på onsdagskvällen efter en lång tids försök att rädda företaget.
Försäljningen har dock tvärstannat i höst för Askeladden, som sålde cirka en fjärdedel så många båtar i oktober i år jmäfört med samma period 2007. Dessutom har skulderna vuxit snabbt på grund av hundratals osålda båtar på varvet i norska Os och hos återförsäljare runt om i Norden.
Askeladden ägs av Henrik J. Askviks Sønner AS, som i sin tur ägs till lika delar av bröderna Georg och Henrik Askvik samt amerikanska Brunswick International, världens största marinföretag.
Länk: www.askeladden.no
MAST, Maritime Systems and Technology, är en väletablerad global kongress och branschmässa för ledare inom det marina försvars- och säkerhetsområdet. Organisationen bakom MAST är en internationell kommitté bestående av inflytelserika auktoriteter och beslutsfattare inom regering, forskning, utbildning och industri. Den 21-23 oktober 2009 äger arrangemanget rum på Kistamässan norr om Stockholm.
MAST är ett unikt årligen återkommande forum där framtida möjligheter och etablerade koncept diskuteras och debatteras av världsledande aktörer inom den marina sektorn och där nya rön inom teknologi presenteras.
– MAST has rapidly established itself as a high-profile forum for the world’s maritime security and defence leaders. Quality of facilities, comfort of surroundings and an environment conducive to networking are of paramount importance to us in selecting a venue. Kistamassan “ticked” all these boxes, plus offered an experienced event management team, säger Warren Edge, Business Director Evolutionary International Events.
Genom att belysa en stor bredd av ämnen och teknologier, både på operationell och teknisk nivå, attraherar MAST en stor internationell publik. 1 800 internationella delegater, från militära samordnare, stabschefer, slutanvändare, ansvariga för upphandlingar och marin- och försvarsattachéer till ingenjörer, teknikchefer och forskare samlas under 3 dagar på Kistamässan och MAST 2009.
– Det är en stor ära för Kistamässan att i hård konkurrens med alternativa städer och arenor få presentera MAST 2009. En stor internationell kongress med en rad ryktbara delegater inom regering, forskning, utbildning och industri på plats visar att Kistamässan redan etablerat sig som en viktig mötesarena även på internationell nivå, säger Christer Ekman, Affärsområdesansvarig på Kistamässan.
Kistamässan – Sveriges mest centrala mäss- och eventanläggning – är strategiskt placerad i hjärtat av den företagsexpansiva regionen Kista Science City. I de nybyggda lokalerna om totalt 15 000 kvm har anläggningen kapacitet att arrangera mässor, genomföra kongresser och konferenser, events och konserter och allt annat som en flexibel möteslokal kan erbjuda. Den direkta anslutningen till E4, pendeltåg och tunnelbana gör Kistamässan lättillgänglig oavsett färdmedel och närheten till Arlanda och Bromma flygplats skapar gynnsamma förutsättningar även för långväga och internationella kontakter.
Länk: www.kistamassan.com
Touch heter den senaste elektroniska kartplottern från företaget Digital Yacht- Den använder sig av touchteknik för all manövrering. Nyheter är två skärmar på 12 respektive 15 tum, som kopplas till en black box som i sin tur baseras på PC-teknologi.
Plottern känns och fungerar som en vanlig plotter, men den här aparaten har funktioner som i en PC. Processorn innehålelr även en Class B AIS transponder och ett höghastighets trådlöst nätverkskort.
Plottrarna levereras förladdade med en global databas med över 35 000 sjökort, som bygger på den senaste C-Map Max Pro teknologin. Automatiska uppdateringar av korten är tillgängliga mot betalning.
Dessa plottrar kan byggas in i ett system med bland annat en radar på 2/4 KW i en radom eller i en inbyggd enhet. Det finns även möjlighet att ansluta ekolod till apparaterna.
Pris från £2895 inklusive engelsk moms.
Länk: www.digitalyacht.co.uk
Göteborgsföretaget Sail Racing tillsammans med reklambyrån Ovland and Friends tog hem två priser på galan för Svenska Publishing-Priset. Design, text, tryck och visuellt innehåll bedöms av juryn som består av allt från art directors och språkpedagoger till professor i medieteknik och journalister.
I kategorin ”Kataloger” vann 2008 års katalog för Sail Racing. Juryns motivering var ”För en aptitlig katalog som med högklassiga bilder och konsekvent design som griper tag i läsaren”. Juryn gav 36 poäng av 40 möjliga.
För samma katalog vann man också det visuella priset. Det vill säga juryns specialpris för bra bilder och visualisering. Juryns motivering: ”För utsökta och överraskande fotografier i symbios med fräscha produktillustrationer”.
– Två stimulerande priser som verkligen visar att det lönar sig att lägga all den tid och kraft som vi gör på form och foto för att utveckla vårt varumärke. Vi har också lyckats återspegla våra kärnvärden som Speed, HighTech, Innovation och Test Team säger Lars Bolin, marknadschef på Sail Racing.
– Arbetet med nästa års katalog är i full gång och vi kan lova att den kommer att bli minst lika bra som den vi nu har vunnit med, säger Lars Bolin.
Länk: www.popkom.se/page
Med en modell av en 18 m lång deplacementsbåt visade svenska Anytec en intressant studie över hur en miljövänlig motorbåt kan se ut. Går planerna i lås kanske modellen byggs i full skala inom 1-2 år. Det är Anytecs designer, Håkan Pettersson, som står bakom konstruktionen.
Håkan är själv seglare på fritiden och det syns i modellen på bilden, som har byggts i skala 1:10. Den är cirka 1,8 m lång.
Båten är ”i verkligheten” 18 m lång och 4,3 m bred. Den är tänkt att gå i deplacementsfart cirka 10 med en förbrukning på under 1 lit/Nm.
Länk: www.anytec.se
Den nya James Bond filmen Quantum of Solace, som hade svensk premiär i slutet av oktober, innehåller många rafflande båtscener. Bland annat dyker ett par rejäla Sunseeker motorbåtar upp i filmen och James Bond genomför sin mest omfattande båtjakt någonsin i den här filmen.
Filmen är producerad av Michael G. Wilson och Barbara Broccoli och regisserad av Marc Forster. Manus är skrivet av Paul Haggis och Neal Purvis och Robert Wade.
Filmen spelades in i Panama i mars 2008. Båtscenen med jakt på diverse skurkar tog tre månader att förbereda och omfattade totalt över 100 båtar, bland annat en Sunseeker Superhawk 43.
I en annan del av filmen åker James Bond med den allra första Sunseekerbåten som byggdes, en Sunseeker Sovereign 17 från 1970 som renoverades till nyskick 2005 för att fira företagets historia.
Även en Sunseeker 37 Metre Yacht M4, ett av varvets senaste och största ”skepp”, finns med i bakgrunden.
Fem olika Sunseeker modeller har medverkat i tidigare filmer med James Bond: Casino Royal (2006) hade med en 108 Predator, en XS 2000 och en Sportsfish 37, i Die Another Day (2002) klev Halle Berry ombord på en Superhawk 48 och i The world is not enogh (1999) användes en Superhawk 34 i våldsam jakt nerför Thames i London i över 60 knop.
Länk: www.sunseeker.com
Bilden: James Bond under inspelningen av den senaste Bondfilmen. Quantum of Solace ©2008, Danjaq United Artists, CPII. 007 TM and related James Bond Trademarks, TM Danjaq.
Genom att byta ut hinken och trasan mot Kärcher WV 50 Set blir fönsterputsningen gjord på ett kick utan ansträngning. WV 50 suger upp allt smutsvatten från ytan och gör fönstren rena och torra utan ränder eller smutsrester.
WV 50 Set gör fönsterputsningen enkel och bekväm. Först sprayas vatten och rengöringsmedel på fönstret med hjälp av sprayflaskan. Fönstret tvättas med tvättmunstycket och mikrofiberduken. Därefter suger fönstertvätten upp allt överflödigt smutsvatten – den lämnar inga ränder.
Tack vare batteridriften är fönstertvätten smidig att använda och man begränsas inte av en störande sladd. Den kompakta konstruktionen med det ergonomiska handtaget gör den extra användarvänlig. Sugmunstycket är specialdesignat för att ge en ren och torr yta på glas, speglar och kakel.
Pris 795 kr.
Länk: www.karcher.se
Kommentarer
Kanonprodukt! Har fönstertvätt men inte till båten. Vill dock slå ett slag för ångtvätten från Kärcher. Den är inte dum för att ta bort smutsranden på skrovet och mögel i kajutan på våren med. Blir helt rent i ett kick. Ångtvätten har jag hemma, i båten och till bilen.
Samma här. Jag tvättade bort massor av mögel i ett renoveringsobjekt med en ångtvätt. Mycket bra och miljövänligt!
Min båt exploderade i ett klot av eld efter jag använt denna.
Märkligt, Jens måste ha problem med elden.
Aqualiv förstärker sin organisation med tre personer i yppersta klass inför framtida expansion. Personerna har en gedigen bakgrund och en väldokumenterad erfarenhet och resultat från tidigare anställningar.
Sven Bokstedt
– Aqualiv AB har engagerat Sven Bokstedt som säljare från och med 1 november. Sven har över 20 års erfarenhet från säkerhetsprodukter inom de marknadssegment som Aqualiv är verksam inom. Sven har drivit upp ett antal produkter till marknadsledande positioner inom dessa marknadssegment. Sven Bokstedt har tidigare haft anställningar på Honda MC och ABUS.
IngBritt Hedlund
– IngBritt Hedlund har anställts som ekonomiansvarig från och med november månad. IngBritt har mångårig erfarenhet från operativt ledande ställning, styrelseuppdrag och varit delaktig i ekonomi, management och företagsförvärv i mindre bolag likväl som internationellt etablerade företag. Vi ser fram mot att få ta del av hennes breda kompetens inom dessa områden.
Leif Nilsson
– Leif Nilsson har anställts såsom teknikansvarig i Aqualiv. Leif Nilsson kommer att ansvara för den fortsatt snabba tekniska utvecklingen av Aqualivs produktprogram. Leif Nilsson har bl.a. sin spetskompetens inom embedded systems, TCP/IP och datakommunikation.
– Med den gedigna erfarenhet och breda kompetens inom sina ansvarsområden som våra nya medarbetare besitter kommer dessa personer att vara en oerhörd tillgång för Aqualiv. Dessutom är deras kunskap en viktig resurs när det kommer till att lotsa Aqualiv in i framtiden, säger Mattias Malmgren, VD på Aqualiv AB.
Länk: www.aqualiv.com
Torsten Wiborgh, 51 år, civilingenjör och till vardags vägmästare på Sveaskog, blir ny vd för Sveriges äldsta konstgjorda vattenväg Hjälmare Kanal. I hans uppdrag ingår att säkra kulturarvet och att utveckla kanalen som besöksmål.
– Det är hedrande att få uppdraget att förvalta denna nationalklenod, som självaste Baltzar von Platen arbetat med. Jag kommer att utveckla kanalen som attraktivt besöksmål bland annat genom samarbeten med lokala företagare, säger Torsten Wiborgh.
Hjälmare Kanal ägs av Sveaskog, som har inlett ett omfattande upprustningsarbete av kanalen. Sedan 2002 har besöksmålet förbättrats med en servicebyggnad med dusch och toaletter, ett besökscentrum med utställning och café, vandringsleder, rastplatser och grillplatser.
Torsten Wiborgh är vägmästare på Sveaskog med ansvar för vägar, broar och dammar i marknadsområde Bergslagen. Som vd i Hjälmare Kanal efterträder han Jimmy Pettersson, vd på Sveaskog Naturupplevelser AB. Jimmy Pettersson ska fokusera på sina andra ansvarsområden inom Sveaskog Naturupplevelser AB.
Hjälmare Kanal, som sträcker sig närmare 14 kilometer mellan Arbogaån och Hjälmaren, är i drift sedan 1639. Den byggdes för att underlätta transporterna av gods mellan Bergslagen och Stockholm. Idag trafikeras kanalen endast av fritidsbåtar och passagerarfartyg. Slussarna öppnas och stängs för hand precis som för fyra hundra år sedan. Hjälmaren ligger 22 meter över Arbogaån, och nivåskillnaden är fördelad på nio slussar.
Kanalen har varit i statens ägo sedan 1815. År 1819 bolagiserades verksamheten i Hjelmare Kanal och Slussverks Bolag.
Torsten Wiborgh bor i Örebro och började på Sveaskog år 2001. Han har tidigare arbetat inom byggbranschen.
Länk: www.hjalmarekanal.se
Simrad har en lång tradition inom avancerad autopilotteknologi och har belönats för detta gång på gång. Precis nyligen avslutades National Marine Electronics Association (NMEA) konventionen i San Diego, Californien och Simrad tog hem priset i klassen ”2008 års bästa Autopilot” för den nya AP24-AP28 autopilot serien.
Detta prestigefyllda pris, som röstades fram av “icke tillverkare”, men aktiva NMEA medlemmar, och NMEA-certifierade marinelektronik tekniker, togs emot av Louis Chemi, Navico Executive Vice President, Sales & Marketing, America. Navico är världsledande inom marinelektronik för nöjesbåtmarknaden och de distribuerar produkterna B&G, Eagle, Lowrance, Northstar och Simrad.
Dessa nya Simrad autopiloter är de mest avancerade någonsin, och erbjuder ägare av motor- och segelbåtar från 25 till 80 fot, en kombination av sofistikerade styrfunktioner, SimNet integrering och världsledande Simrad kvalitet. Simrad AP24 och AP28 autopilot modellerna har en funktion som kan använda sig av en Virtuell Roder Feedback (VRF™) teknologi, som eliminerar behovet av roder feedback ombord på snabbgående motorbåtar med inombords- och utombords motorer. Denna exklusiva Simrad teknologi ger enklare installation och ännu mer pålitlighet, samtidigt som systemkostnaden reduceras.
I tillägg till detta godkändes de nya autopiloterna för installation på Volvo Penta IPS system och EVC (Electronic Vessel Control) utrustade båtar. Detta gör att Simrads innovativa autopiloter nu kan användas på en mängd olika premium motorbåtar som använder sig av IPS och EVC tekniken. AP24/AP28 har en lång lista av avancerade styrfunktioner för både segel- och motorbåtar. Detta kan vara olika förprogrammerade girmönster, djupkontur styrning, integrerade styralgoritmer, avancerad vindstyrning, Instrument Data Presentation, och mycket, mycket mer.
”Vi har decennier av erfarenhet av att tillverka autopiloter för den “verkliga världens förutsättningar”, och våra autopiloter har de funktioner som dagens båtägare verkligen vill ha”, sa Louis Chemi. ”Denna senaste generation av autopiloter bygger vidare på Simrad traditionen av robust design och pålitlighet till sjöss.
Vi är mycket glada över utnämningen och att NMEA röstmedlemmarna var helt eniga i sitt val, och vi tar med stolthet emot priset för Navico familjens räkning”, lade Chemi till.
Länk: www.simrad-yachting.com
Nu presenterar Bavariavarvet 35 Cruiser. Båten kommer att levereras f ro m slutet av november. Nya 35:an är efterlängtad. Vi har mycket stor efterfrågan på en modell med tre hytter i denna storleksklass. 35:an har den revolutionerande, flexibla, akterhyttslösningen där man på någon minut bygger om akterhytterna. Du kan få en jättehytt över hela båtens bredd, två lika stora hytter, eller en mindre barnhytt och en stor ägarhytt. Den nya båten får varvets moderna design av inredning som lanserades på 43:an. Resultatet är en båt för moderna seglare med krav form och prestanda.
Den nya 35:an har en mycket rymlig inredning med genomtänkta funktioner. Förpiken har generöst stora kojer. Här finns också rymliga garderober, hyllskåp och stuvutrymmen.
Vid nedgången finns en mycket stor öppen kommunikationsyta som ger en oöverträffad rymdkänsla i denna storlek på båt. Från denna yta når du två akterhytter, pentry, WC, sittgrupp och navigationsplats. En tillsynes teknisk lösning som underlättar livet ombord och därmed skapar trivsel. Salongen har en inbjudande sittgrupp med vinkelsoffa om babord och en rak soffa om styrbord. Stort längsgående pentry bidrar ytterligare till de öppna ytorna. Kylskåp under bordet som är lätt att nå från pentryt.
Navigationsplatsen har en fällbar navigationsyta för att utöka platsen vid soffan. Stort WC om styrbord vid nedgången. Den nya modellen bygger på 34:ans skrov och däck. Denna modell har i jämförelsetester bevisat att hon seglar bättre än båtar som marknadsför sig som racinginriktade båtar. 35:an har en modern och fräck framtoning där varvets uppskattade klassiskt vackra former finns bevarade. Långa seglande linjer med väl balanserade sektioner ger farten men också en båt som uppför sig väl i grov sjö.
Sittbrunnen är tack vare nytänkande rekordstor med sittbänkar på hela 2,40 m längd och utrustad med ett bra sittbrunnsbord.
Länk: www.bavariasverige.se
Stockholmsbaserade Delta Powerboats har tagit fram den femte båten i sin serie med lättdrivna motorbåtar byggda med modern teknik. Delta 34 fick sin världspremiär på Scandinavian Boat Show i Stockholm.
Liksom de övriga Deltabåtarna är 34:an en mycket lättdriven båt. Den är byggd med vakuuminjicering i material som vinylester och divinycell. ¨Detabåtarna har dessutom en stegbotten med ett luftsmort steg, vilket gör dem väldigt bäriga och i princip tar bort planingströskeln.
Delta 34 Sidewalk är tänkt både som transportbåt och som semesterbåt. Den är på 11,0×3,3 m och väger 4,5 ton. Toppfrt 38 knop med en Volvo Penta D6-370 hk.
Länk: www.deltapowerboats.se
Kommentarer
Snygg båt, men är nytt?
Kommentarer
Får man nominera andra än sig själv?