nyhetstest

Kungälvsföretaget Din båt har fått kontrakt med en tillverkare i Kina som levererar de funktionärsbåtar som används under seglingarna i OS. I höst kommer båtarna att kunna köpas i Kungälv. – De har alla kvar sina numreringar, OS-symboler och stämplar, säger Patrik Johansson, vd.

Det var genom ett samarbete med svenska exportrådet i Kina som Din båt fick kontakt med den kinesiska leverantören.

– Vi åkte runt i Kina. I Qingdao, där samtliga seglingsgrenar arrangeras, besökte vi Nautic Star marine. Vi träffade Tim Shin, delägare och stor innovatör och där låg större delen av flottan klar in för OS, säger Patrik Johansson.

Det handlar om ribbåtar som används av funktionärer, tävlingsledning och domare under seglingstävlingarna i Qingdao. Din båt kommer att ta hem ca 20 stycken av de båtar som använts under OS för att sälja dem begagnat i Kungälv.

Din båt har nyligen flyttat in i nya lokaler i Solbräcke, ett par mil norr om Göteborg och breddar nu sitt sortiment med båtar, motorer och andra intressanta produkter inom marinsegmentet. Din båt hette tidigare Kungs-jullen AB och främst sålt jullen med samma namn.

Kontakt via E-post: patrik@dinbat.se

Franska varvet Alubat och välrenommerade segelbåtskonstruktören Marc Lombard sjösätter nu en ny Ovni på drygt 44 fot. Starka aluminiumskrov, lyftköl, enkelt underhåll och individuell planlösning är vad Ovni-båtarna är kända för. Kölen fälls in vid ev. grundstötning och båten kan torrsättas utan stötter. Kölen kan fällas in utan at stabiliteten påverkas.

Alubat Ovni 445 har dessutom fått en vattenlinjelängd som är hela 95% av skrovlängden för att också få bra lättvindsegenskaper. Som alla Ovnimodeller är sittbrunn och däckslayout planerade för långfärdssegling med liten besättning.

Inredning i ek eller körsbär och mycket ljusinsläpp ger en lätt och luftig boendemiljö i en planlösning som anpassas till kundernas önskemål.

I mer än 30 år har Alubat byggt Ovnibåtar i aluminium. Det goda rykte som Ovni har fått genererar en ständig efterfrågan även på andrahandsmarknaden med en åtföljande värdesäkring. Gedigen erfarenhet och personlig service gör det också bekvämt och tryggt att äga en Ovni.

Premiär för Alubat Ovni 445 på båtmässan 10-15 september i La Rochelle, Frankrike.
Båten kommer också att premiär visas på Scandinavian Boat Show i Stockholm 5-9 november.

Länk: http://www.langemaritime.com/Alubat/Alubat_html/ovni_445.html

I helgen avgörs kappseglingen Tjörn Runt där HiQ Sailing Team innehar banrekordet. Under tävlingen 2007 slogs det gamla rekordet med ca en halvtimmes marginal när HiQ trimaranen seglade in på 2 timmar och 8 minuter och över mållinjen gick det i över 30 knop. I år satsar HiQ Sailing Team på vinst samt att slå sitt eget rekord.

På lördag drar segeltävlingen Tjörn Runt igång, tävlingen som är en av världens största kappseglingar inomskärs för kölbåtar.
I år tävlar ca 530 st båtar, HiQ trimaranen är en av de snabbaste båtarna i tävlingen.

– Vi hoppas på bra vind så vi kan vinna och slå vårt eget rekord, säger en taggad Andreas Andersén skeppare på HiQ-trimaranen.
Extra kul är det att det är så många besökare som kan följa tävlingen, fortsätter Andreas.

Proffs och familjeseglare möts under tävlingen samt deltar i den stora folkfesten, Tjörn Runt kalaset, då 30.000 åskådare följer Tjörn Runt varje år.

Samtliga båtar har samma förutsättningar då man seglar enligt handikappsystemet LYS.

60 fots trimaranen har en toppfart på osannolika 43 knop. Båten är 18 x 18 meter, har en mast på ca: 30 meter och väger ca: 5 ton.

HiQ Sailing Teams meritlista:
Vinst och banrekord i Själland Runt 2003 med en toppfart på 43 knop. Teamet har även vunnit och slagit banrekord ibland annat Göteborg Offshore Race, Tjörn Runt, Faerder Race och i den fria tävlingen runt Gotland som HiQ Sailing Team seglade vintertid med tiden 17 timmar, 37 minuter och 25 sekunder (2005).

Foto: Malcolm Hanes

Bönder, fiskare, skogsägare och renskötare får en egen gräddfil i det aktuella lagförslaget om strandskydd. Men det får inte varvsägare eller båtbyggare!

Strandskydd och allemansrätt gör vårt land unikt och det är en nationell tillgång som vi alla måste slå vakt om. Sweboat – Båtbranschens riksförbund, stöder därför i stort innehållet i det nya förslaget om strandskydd– men med ett viktigt undantag: I det presenterade förslaget undantas jord- och skogsbruk, fiske och renskötsel inom strandskyddat område, men inte den båtnäringen.

I remissen står bland annat att jordbruket, fisket, skogsbruket eller renskötseln inte behöver söka dispens för att upprätta ” ekonomibyggnader och andra anläggningar, anordningar eller åtgärder som behövs för jordbruket, fisket, skogsbruket eller renskötseln. …”

Varför undantas inte fritidsbåtsnäringen också? Vi har minst lika stort behov av strandnära anläggningar. Det behövs inte minst för att vi ska ha en möjlighet att anpassa oss till bland annat alla nya miljökrav som ställs. Båtlivet genomgår just nu stora förändringar. Krav på anläggningar för sophantering, båtbottentvättar och möjligheter för latrintömning kommer göra att nya byggnader, bryggor och andra anläggningar behöver uppföras. Nya varv och marinor med den här typen av service kommer att behöva byggas och vi anser att förslaget i stort sett helt hindrar byggandet och nyetableringar av dessa.

Båtbranschens företag ansvarar för båtar till ett stort värde. Stöldskyddande åtgärder i form av grindar och staket måste få uppföras i direkt anslutning till bryggor och varvsanläggningar utan att frågan ska behöva behandlas på länsstyrelsenivå.

Båtlivet och dess branschföretag är helt beroende av tillgången till stränderna. Alla, vare sig vi är jordbrukare, renskötare, bönder eller båtbyggare så är vi nog alla ense om att naturen är en av våra absolut viktigaste tillgångar. Det är en unik resurs som måste skötas, utvecklas och bevaras till varje pris.

Men vad vi inom båtbranschen inte förstår, är det att den ena näringen skulle vara viktigare än den andra! Ska det vara så?

Insändare från Mats Eriksson, VD för Sweboat

Länk: www.seboat.org

Klockan 12.05 och 12.10 fredagen den 8 augusti startade de två grupperna i ORC International European Championship havskappseglingen på 24 timmar. En timme senare, klockan 13.05 var det dags för de tävlande i Göteborg Offshore Race att starta sin 24-timmarssegling.

De 36 båtarna i EM kom bra i väg. Vinden var västlig och styrkan var 4 – 5 meter i sekunden. Vid starten var banan 111 nautiska mil. Men beroende på vinden kan den komma att ändras under tävlingens gång.

– Som prognosen för vind är just nu skulle det i så fall röra sig om en avkortning eftersom vinden förväntas avta, säger tävlingsledaren Kerstin Holmberg.

Det går att följa tävlingen på webben genom att 15 av båtarna är utrustade med transpondrar. Se www.livetracker.se. Starten kunde följas från Skallens fyr, men en del hade föredragit att gå ut med egna båtar för att bevaka.

Klockan 13.05 gick starten för Göteborg Offshore Race, som alltså går på samma bana som EM. Skillnaden är att den seglingen är en LYS-tävling. I en ensam klass, flerskrovsbåtar, deltar katamaranen HiQ, som har ett LYS-tal på 3,38. Totalt startade i Göteborg Offsshore Race 9 båtar. Men då ska man komma i håg att många som skulle deltagit i den tävlingen seglar EM. Båtarna skiljer mycket i storlek. Det är de största som Elida med ett LYS-tal på 2,12 och Hyundai med LYS-talet 2,10.

Banan är lagd så att ”genomsnittsbåten” ska ta sig runt på 24 timmar. Det betyder förstås att flera kommer att vara mycket snabbare och andra långsammare. För Göteborg Offshore Race är nio timmar efter att första båten gått i mål en gräns för övriga att gå i mål. Då är HiQ oräknad. HiQ gick för övrigt i mål vid 21.04.24. Det är troligen Hyundai som sätter niotimmarsgränsen eftersom den båten väntas komma in strax efter midnatt.

Klockan 18.00, 18 minuter efter Unique och fyra minuter före Team Bergen, rundade Alfa Romeo Skagens Rev. Vid 20-tiden hade alla båtarna i EM-seglingen rundat Skagens Rev.

Text och Foto: Alf Tornberg

Bilden visar olika storlekar av båtar som deltar i Göteborg Offshore Race.

Det blev Ralf Aspholm med besättning som den 9 augusti tog hem EM-titeln med Data Communication i ORCI European Championship i Marstrand. De har legat i ledning hela veckan med sex vunna seglingar av nio.

Den sista seglingen, som var en 24-timmarsseglig, avverkade Data Communication på 16.00.52 och med en korrigerad tid på 11.02.44, vilket gav en förstaplats, såväl på långdistansseglingen som totalt. Tvåa i EM blev Team Bergen med Sverre N Valeur som skeppare och på tredje plats kom Christian Plump med Beluga Sailing Team.

– Det blev inte så mycket kryss på långdistansseglingen. Vid femtiden på morgonen minskade vinden rejält. Det påverkade inte så mycket för de större och snabbare båtarna utan var mer till problem för de små. Eftersom vinden var starkare i början än beräknat kom alla båtarna in inom 23 timmar. Banan var klar i går morse och då var vindförhållanden något annorlunda, förklarar seglingsledaren Bert Isaksson.

Tävlingsledaren Kerstin Holmberg och projektledaren Pär Nordstrand har fått ta emot mycket beröm för arrangemanget kring årets Europamästerskap.

– Det är en av de bäst organiserade seglingarna jag har seglat och definitivt en av de bästa som GKSS har arrangerat, säger Lena Having, skeppare på Spiff, som kom på 15 plats. Hon får medhåll i sin bedömning av några medlemmar i sin besättning när de var på väg att titta till sin båt kvällen före de sista banseglingarna.

Text och Foto: Alf Tornberg

Bertil Söderberg seglade med sin besättning Hyundai till seger i Göteborg Offshore Race. Hon seglade runt på 10 timmar och 41 minuter. Den korrigerade tiden blev 22.26.33. Allra snabbast var förstås HiQ, men hon seglade i en annan klass. Katamaranens seglingstid var 7 timmar och 59 minuter, vilket gav en korrigerad tid på 27 timmar. Efter Hyundai komRoger Edin i Progressiva, följd av Anders Nordström i UK Syversen. Text och Foto Alf Tornberg

Efter torsdagens tre seglingar ligger svenska båten Data Communication fortfarande i ledning. Den norska båten Team Bergen, med Sverre N Valeur som skeppare ligger nu på andra plats.

Under banseglingarna i dag växlade vinden flera gånger, i såväl riktning som styrka. Vid första start blåste det 7 meter i sekunden för att efter några timmar gå ner till en meter i sekunden och mot slutet åter gå upp till 4.

Beluga Sailing ligger nu trea, Du Soleil II fyra och Alfa Romeo femma.

Nu återstår 24-timmarsseglingen som avslutning på Europamästerskapet, med start i morgon fredag klockan 12.00.

Bilden: Den norska Team bergen vid starten av sextimmarsseglingen i går. Foto: Alf Tornberg.

På söndag 10 augusti släpps ett nytt seriealbum – ”Drömmen om Vasa” – på dagen 380 år efter det att skeppet förliste på Stockholms ström. Genom seriens huvudpersoner Nils och Hanna och hunden Fläcken får läsarna möta Vasa, amiral Klas Flemming, kapten Söfring Hansson och besättningen som var med ombord på jungfrufärden 1628. Serien är författad av Maria Bergström och tecknad av Gustaf Lord.

Det är Kultupoolen som producerat den nya serien i samarbete med Vasamuseet. Initiativet kom från författaren Maria Bergström som tidigare givit ut flera seriealbum om historiska personer, bland annat om Fet-Mats i Falu koppargruva, Selma Lagerlöf och Linné. Hon understryker att det inte rör sig om en faktabok om Vasa även om stor omsorg lagts vid historisk autencitet. Meningen är att man ska bli intresserad av historia.

– Jag fullkomligt älskade de tecknade serierna i ”Illustrerade klassiker” när jag var liten. De väckte mitt historieintresse. Det var folkbildning i lättsmält tappning och mina seriealbum ska fungera just så, som aptitretare. Syftet är att väcka intresse och stimulera till vidare läsning, säger författaren Maria Bergström.

Varför hon ville göra en serie om Vasa förklarar hon med att katastrofer alltid fascinerar. Att Vasa sjönk just på sin jungfrutur ger berättelsen en extra krydda, menar hon.

– Det var ju ett enormt fiasko! Att sen skeppet blivit bärgat och att man kan gå och titta på det i verkligheten gör det magiskt, säger Maria Bergström.

Tecknaren Gustaf Lord var under våren avgångselev vid Högskolan Gävles serie- och bildberättarprogram. ”Drömmen om Vasa” är hans första större projekt. Han tycker att det har varit intressant att sätta sig in i historien, men inte helt enkelt att fånga skeppet ur olika vinklar, med rätt proportioner.

– Det är väldigt mycket detaljer på Vasa. Men det hjälpte att besöka museet och få se henne på riktigt, se hur enormt höga masterna är, säger Gustaf Lord som det senaste halvåret arbetat dag och natt med att teckna.

Serien ”Drömmen om Vasa” kommer ut i en svensk och en engelsk upplaga och säljs i Vasamuseets butik från och med söndag 10 augusti – 380 år senare.

Vasamuseet är en del av Statens maritima museer, tillsammans med Marinmuseum och Sjöhistoriska museet.

Länk: www.vasamuseet.se

Bilden:
Omslagsbild “Drömmen om Vasa”. Huvudpersonerna Nils och Hanna samt hunden Fläcken. Tecknare: Gustaf Lord

Kommentarer

Chen Wikang 16:54:07 2008-08-15

Bestälde precis albumet på bokus.se, det blir en spännande väntan tills det dimper ner i brevlådan

Efter andra dagens bansegling och sextimmarssegling i ORC International Championship klättrade finska båten Alfa Romeo från gårdagens femteplats till tredjeplats och knuffade därmed ner Bengt FalkenbergsTeknova till fjärde platsen. I toppen behåller Data Communication ledningen följd av Du Soleil II.

Först i mål på sextimmarsseglingen blev dock norska båten More Chaos med Audar Rune Sundvall som skeppare. Vinnare av dagens bansegling blev tyska båten Patent3 med Juergen Klinghardt och hans besättning, som vann tyska mästerskapet i år. Finska båten Alfa Romeo, med Jani Lethi som rorsman, brukar alltid vara med och slåss i täten i stora sammanhang. Vi får se om de nöjer sig med tredjeplatsen när tre banseglingar återstår på torsdagen och en 24-timmarssegling under fredag-lördag. Ledarbåtens skeppare Ralf Aspholm har ett meriterande svenskt mästerskap med i bagaget. Ingvar Hertzman i Du Soleil II blev i år etta i VM i Corinthin Trophe, som är amatörernas pris. Totalsegrare i VM blev Christian Plump i Beluga Sailing som nu ligger på femte plats.

Dagens enda bansegling med två starter kunde genomföras i nära nog ideala förhållanden; sydostlig vind och med en vindstyrka på 5 – 6 meter i sekunden. Kryssmärket låg in mot Marstrand, vilket gjorde att seglingen var mycket publikvänlig om man befann sig vid Skallens fyr.

– Det var stor spridning på fältet efter start där man använde hela linjen. Som seglingsledare var det roligt att se att banan var så lagd att att man kunde göra olika bedömningar och välja att gå såväl babord som styrbord, säger seglingsledaren Bert Isaksson.

– Starten på sextimmarsseglingen var exemplarisk – som tagen ur skolboken. Det gällde båda startgrupperna, där starterna gick med fem minuters mellanrum. Vinden var sydsydost vid banan och ganska stabil. Vinden var dock starkare än under morgonen när banan planerades, vilket fick till följd att första båten kom in redan efter fyra timmar, säger Bert Isaksson.

Alla båtarna var inne inom fem timmar från start. Något som förstås gladde seglarna som slitit hårt. Under morgondagen är tre banseglingar planerade. De två första dagarnas seglingar räcker i och för sig till för att tävlingen ska kunna räknas som ett europamästerskap, men genomförs ytterligare tre har de tävlande möjlighet att stryka en.

– Vad beträffar vädret tror jag säkert att det ska gå att genomföra tre banseglingar till. Vinden kommer inte att öka markant i morgon, kanske 6 – 9 meter i sekunden. Men på fredag kan det bli hårdare – om inte orkan så i alla fall kuling, säger tävlingens meteorolog Anna-Karin Bergström.

Tävlingsledaren Kerstin Holmberg är glad och nöjd över att tävlingen gått att genomföra på ett bra sätt och att EM redan är i hamn.

– Funktionärsgruppen har varit enastående. Fått saker att flyta på ett bra sätt och skapat god stämning såväl inom gruppen som bland seglarna, berömmer Kerstin Holmberg.

Hon berättar också att båtarna kommer att vara utrustade med transpondrar så att man kan följa tävlingen på webben under 24-timmarsseglingen. Det gör man via GKSS hemsida www.gkss.se. För EM går starten klockan 12.00 på fredag och för Göteborg Offshore Race sker starten klockan 13.00. Starterna kan följas från Skallens fyr om man inte går ut med egen båt. Målgången under lördagen kommer att ske vid södra infarten till Marstrand strax väster om Strandverket. De första båtarna väntas in under förmiddagen.
Text och foto: Alf Tornberg

Bilden:
Här försvinner dagens Offshore Race-vinnare More Chaos i de långa vågorna vid starten.

En man saknas efter att en tysk segelbåt standat utanför Höganäs, troligtvis redan på måndagskvällen. Området genomsöks med flygplan, helikopter, båtar och hundpatrull.

Nedanstående klippt från Sjöräddningscentralens blogg MRCC – Online. Läs mera här:

http://www.sjofartsverket.se/mrcconline

2008-08-05 07:00 Larm från privatperson som ser en strandad segelbåt ett par hundra meter ut från Strandbaden, Höganäs. Den ligger på sidan med botten mot stranden. Man kan skönja vad som kan vara en bruten mast. Ser inget folk i närheten. Observerade den för ca 1 timme sedan.

2008-08-05 07:22 Trepartskonferens med larmaren och SSRS Höganäs. Överens om att det enklaste är att nå den landvägen.

2008-08-05 07:55 Enheter på plats vid båten. Tysk segelbåt, 8-9m med namn Sinus.

2008-08-05 08:01 Räddningstjänsten Höganäs bekräftar att båten heter Sinus med hemmahamn Heligehaven. Strömmen påslagen, rigghaveri. Kölen sitter djupt i sanden. Autopilot påslagen.

2008-08-05 08:01 Dansk helikopter Rescue 504 på väg mot platsen.

2008-08-05 08:18 Ytterligare en observatör berättar att han sett segelbåten ligga på samma plats kl 20:30 måndag kväll, liggande på samma sätt.

2008-08-05 08:38 Rescue 504 i området och startar sök vid Höganäs och går norröver.

2008-08-05 08:40 Räddningstjänsten fått detaljerade ägaruppgifter från båten.

2008-08-05 08:41 Sjöräddningssällskapets Lars Lindfelt från Höganäs på väg mot området. Söker strandnära norröver.

2008-08-05 09:00 Det har varit en person i segelbåten. Han har enligt frun seglat från Marsstrand i lördags och var på väg till Köpenhamn. Han är hemmahörande i Tyskland och i 55-års åldern.

2008-08-05 09:10 Polisen har larmat hundpatrull som skall söka av stranden samt att LKC kollar sjukhusen.

2008-08-05 09:30 MRCC Bremen, tyska sjöräddningscentralen, medelar att man talat med anhöriga i Tyskland. Senaste kontakten i lördags, då man låg i Marstrand och avsåg segla söderut genom Öresund. Skulle möta frun idag i Köpenhamn.

2008-08-05 09:32 MRCC Århus meddelar att räddningssällskapet Helsingör deltar i söket, avsöker strandnära på danska sidan sundet.

2008-08-05 09:55 Kustbevakningsflyget KBV 587 på väg mot området

Läs vidare om aktuella sjöräddningsinsatser på MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för Sjöräddningen i Sverige. I Göteborg finns Sjöräddningscentralen för hela landet, samlokaliserad med Flygräddningscentralen, Kustbevakningen och Försvarsmakten.

Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

En man saknas och befaras ha drunknat, sedan han fallit överbord från en rysk segelbåt söder om Öland. Nedanstående information hämtad från Sjöräddningscentralens Blogg MRCC – Online, http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

2008-08-05 00:42 Mayday-anrop (dålig förbindelse) från fartyget som berättar om en person som fallit överbord.

2008-08-05 00:51 Fått bekräftat via annat fartyg, position 55° 49,1N 016° 39,9E. Positionen ligger 25 sjömil sydsydost om Ölands södra udde.

2008-08-05 00:57 Ytterligare information framkommer att det är en rysk segelbåt, där befälhavaren fallit överbord. Det är 6 personer ombord, på väg från St Petersburg till Hamburg. Det blåser 50-60 knop sydvästlig vind och grov sjö.

2008-08-05 00:59 Larmat räddningshelikoper Lifeguard 904 från Ronneby.

2008-08-05 01:10 Ber danska Sjö/Flygräddningen om dansk helikopter från Rönne.

2008-08-05 01:53 Handelsfartyg framme på platsen.

2008-08-05 02:46 Ett handelsfartyg har nu fått över en lina till segelbåten. Skall försöka dra dem över till läsidan och om möjligt evakuera besättningen.

2008-08-05 03:30 De 6 besättningsmännen från den ryska segelbåten är nu ombord på ett av handelsfartygen.

2008-08-05 03:35 I samråd med deltagande handelsfartyg och sjöräddningsenheter gjort den bedömningen, att fortsatt sök med rådande svåra väder och dåliga sikt är meningslöst. Den eftersökta saknar dessutom flythjälpmedel.

2008-08-05 04:56 Den saknade besättningsmeddlemen ej funnen, söket avbrutet pga. hårt väder. Det Gibraltar flaggade handesfartyget Norderroog lyckas rädda dom kvarvarande 6 personerna från segelbåten.

Läs vidare om aktuella sjöräddningsinsatser på MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för Sjöräddningen i Sverige. I Göteborg finns Sjöräddningscentralen för hela landet, samlokaliserad med Flygräddningscentralen, Kustbevakningen och Försvarsmakten.

Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

30 juli 2008 rapporterades att fyrljuset hade slocknat i Hanö fyr. Samma dag utgick en navigationsvarning till sjöfarten att fyren är ur funktion. Samma dag informerades också besättningen på arbetsfartyget Scandica, som då utförde farledsunderhåll utanför Strömstad, om att Hanö fyr slocknat.

Enligt den instruktion som gäller för att åtgärda fel på sjösäkerhetsanordningar tas hänsyn till i första hand säkerhet, men också till kostnadseffektivitet och miljöpåverkan.

Fyren har i dag i princip ingen nautisk betydelse för sjöfarten. Därför kommer felet att avhjälpas inom ordinarie rutiner när arbetsfartyget passerar området i sitt normala underhållsarbete. Under nästa vecka beräknas arbetsfartyget Scandica vara på plats för att reparera fyrljuset.

Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

Bra seglingsförhållanden präglade första tävlingsdagen vid ORCI-EM. Enligt det preliminära totalresultatet stod svenske mästaren Ralf Aspholm med besättning i båten Data Communication som segrare. GKSS:aren Bengt Falkenberg med sin besättning fick vi se på en fjärdeplats i nybyggda båten Teknova.

På andra plats kom veteranen Ingvar Hertzman i Du Soleil II och regerande världsmästaren Christian Plump med Beluga Sailing seglade in på en tredjeplats.

– Vinden var stabil under alla tre seglingarna, men något vikande på slutet, från 6 till 4 meter i sekunden. Banan i sista seglingen kortades därför något till 8,27 nautiska mil. Under de två första seglingarna var den 8,75 nautiska mil. Målet är att banan ska kunna seglas på 1,5 – 2 timmar, förklarar seglingsledaren Bert Isaksson.

Marstrandsfjorden är inte alldeles lättseglad. Strömmen kan variera kraftigt. I dag var den t.ex. 0.3 knop vid startfartygen och 3 knop vid kryssmärket.

– Båtarna var ganska samlade under seglingarna. Alla båtar kom i mål inom 30 minuter och då gäller det båda klasserna sammanräknat. Ser man till den korrigerade tiden skedde målgången inom 13 – 15 minuter, säger Bert Isaksson.

Tävlingens meteorolog Anna-Karin Bergström konstaterar stolt att den prognos hon gav vid skepparmötet på morgonen höll mycket bra beträffande vindförhållanden. Solen kom dock först vid 18-tiden, några timmar senare jämfört med prognosen.

Lysekil: I den bohuslänska seglingsmetropolen Lysekil pustar arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar ut efter en intensiv vecka med Lysekil Women’s Match, världens största tävling i matchracingsegling för damer. Och nästa år befäster evenemanget sin ställning: – Ja, så blir det. Vi höjer exempelvis prispengarna till 50 000 euro, vilket är i särklass i världen, avslöjar initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White.

– Efter årets lyckade tävling återstår endast små detaljer att finslipa inför VM 2009, konstaterar en mycket nöjd Gert-Ove Forsberg, ordförande i LSSG.

Det var 2004 som Anna Holmdahl White tog initiativet till den första upplagan av Lysekil Women’s Match. Huvudsponsorerna Preem och Stena Bulk har varit med sedan dess, och efter ett uppehåll 2005 är evenemanget årligen återkommande. Lagom till femårsjubiléet 2009 har Lysekil Women’s Match av det Internationella Seglingsförbundet ISAF fått status som ISAF Women’s Match Racing World Championship, och det i konkurrens med klassiska seglingsorter som spanska Vigo och Newport, USA:

– Ingen kunde slå vår höga idrottsliga nivå och det stora publika intresset. Vi har också ett mycket starkt stöd hos de deltagande seglarna, berättar Anna Holmdahl White, själv tidigare taktiker i en svensk besättning som i flera år toppade världsrankingen.

– VM-statusen är ett kvitto på att vi satsat rätt, och att vårt hårda arbete ger resultat. Vi arrangerar inte bara den största, utan också den bästa damtävlingen i matchracing i världen. Det tycker jag att alla inblandade ska känna sig väldigt stolta över!

ISAF har nyligen beslutat att seglingsdisciplinen matchracing återinförs för damer på OS-programmet i London 2012, något som garanterat också ökar intresset för VM i Lysekil 2009. Lysekil Women’s Match är första tillfället för de toppseglare som ska sadla om till matchracing efter OS i Qingdao 2008 att mäta sina krafter mot varandra.

De senaste dagarna har ISAF haft sin tekniske delegat på plats i Lysekil för att utvärdera evenemanget och föreslå förbättringar. Han är imponerad över det han fått se och uppleva:

– ISAF är väldigt nöjda att nästa års VM ska organiseras här i Lysekil. Lysekil Women’s Match är redan ett av världens bästa matchracingevenemang, och vi ser fram emot att världens bästa tjejer ska göra upp om VM-titeln här. Det kommer att bli en fantastisk succé, säger Helmut Czasny.

Att uppskatta en publiksiffra för Lysekil Women’s Match är svårt, eftersom det inte säljs några biljetter. Åskådarplatserna på Släggö, alldeles intill tävlingsvattnen i Kyrkeviksbukten, är inte bara mitt i händelsernas centrum utan dessutom helt gratis. Men näringsidkarna vittnar om långt fler besökare än i fjol, och det är också Anna Holmdahl Whites känsla:

– Absolut. Jag har rört mig mycket i området under veckan och det har varit tjockt med folk alla dagarna, säger hon.

Även från de kommersiella krafter som redan är, eller vill bli, involverade i Lysekil Women’s Match, märks ett påtagligt ökat intresse:

– Vi har haft många potentiella partners på besök under veckan. Dessutom flera spontana förfrågningar utöver de inbokade, avslöjar Anna Holmdahl White.

Lysekil Women’s Match, som seglas 28 juli-1 augusti 2009, är med 50 000 euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match status som ISAF Women’s Match Racing World Championship.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Nu har RaceTV.se haft premiär. Webb-TV kanalen är en storsatsning inom svensk båtsport, där du som tittare kan följa allt från offshoresäsongen 2008. Intresset för svensk båtsport har blivit större och större och därmed även trycket på mediebevakning. Därför har företaget Östberg & Arrenius Filmproduktion tagit fram ett nytt koncept; RaceTV.

RaceTV kommer även att visa 2 deltävlingar från europamästerskapet i F2000 där båtarna kör i ca 100 knop. Dessa tävlingar körs i Ekenäs, Finland och i Drammen, Norge.

De kommer att bevaka varje offshorerace med upp till 8 kameror och ett antal hjälmkameror. För att ni som tittare ska få en riktig upplevelse använder de sig även av en lång kamerakran och en steadicam i en ribbåt vid ett flertal av racen. Roslagsloppet som körs från Waxholm till Öregrund bevakar de även ifrån en helikopter.

– Jag tror att svensk båtsport behöver ha ett ordentligt lyft när det gäller mediebevakning och tror att detta faller precis rätt på plats. Att se TV på webben är lätt, du behöver bara en dator med internetuppkoppling, säger RaceTVs produktionsledare Daniel Zackrisson.

www.racetv.se hittar du som tittare ett sammandrag från varje race, tillsammans med exklusiva intervjuer med förare och team, höjdpunkter från racen samt intressanta teamreportage. I deras webshop kan du också beställa hela racen tillsammans med extramaterial på DVD. På plats under alla offshorerace hittar du RaceTV:s tält, där du kan köpa eller förbeställa din egen kopia på DVD.

Tillsammans med deras samarbetspartner motorsportkanalen.se satsar de på att bli Sveriges största webb-TV kanal för motorsport. Motorsportkanalen.se kommer att visa program producerat av Östberg & Arrenius Filmproduktion.

– Vi ser fram emot detta samarbete och ser det som en naturlig del i vår breddning av motorsport. Vi vill bevaka och visa all slags motorsport på vår internetkanal och vi ser fram emot att jobba med RaceTV. Första programmet kommer vi sända redan denna vecka och det ska bli spännande att se vad RaceTV producerat, säger motorsportkanalens ägare Jimmy Lindberg.

RaceTV sponsras av ett flertal sponsorer, bland annat av SVERA, Svenska Racerbåtförbundet.

SVERA, Svenska Racerbåtförbundet, ansvarar för organisationen av racerbåtsporten i Sverige, detta omfattar utbildning, regelverk, samordning, internationella kontakter samt central administration. 
SVERA är sedan 1962 anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet som ett av 68 specialidrottförbund Till SVERA är ett 50-tal klubbar anslutna som bedriver sporten på fältet ordnar tävlingar m.m.

För tider och platser för alla offshore och F2000 tävlingar se Sveras hemsida.

Länk: www.svera.org

Lysekil: Regerande världsmästarinnan Claire Leroy har seglat överlägset genom nästan hela Lysekil Women’s Match, men i finalen mot titelförsvarande Linda Rahm räckte fransyskan inte riktigt till. Linda inledde med två raka segrar, Claire bröt tillbaka med två raka hon också, innan svenskan kunde säkra segern i den femte matchen: – Vi är bäst när det gäller, det är så gott, jublade Linda och berömde sin besättning för fenomenalt lagarbete ombord. – De tvingades flera gånger rädda upp mina dåliga starter, och jag tror aldrig vi har seglat så snabbt som idag, skrattar hon och får medhåll av Claire Leroy. – Vi vann alla starter och gjorde en bra comeback efter Lindas två första segrar, men det var svårt att hålla sig före när hon kom ångande bakifrån, konstaterar Claire.

Upplösningen av Lysekil Women’s Match utvecklades till en makalös thriller, som gång på gång tog andan ur publiken. Världsettan sedan 2005, dubbla världsmästarinnan, årets seglare i världen 2007 och andrapristagaren två gånger tidigare i Lysekil, fransyskan Claire Leroy, mot årets seglare i Sverige 2007 och försvarande mästaren i Lysekil Women’s Match, Linda Rahm. Fighten blev helt osannolik, och till och med en luttrad America’s Cup-seglare som Magnus Holmberg från Victory Challenge såg tagen ut på publikläktaren. En kort resumé:

Finalmatch 1: Claire startar fint, leder knappt hela vägen runt banan men passeras strax före mål av Linda, som vinner med en halv båtlängd.

Finalmatch 2: Linda döms till ett straff i starten, när båda båtarna befinner sig bara några meter från det fullsatta åskådarberget på Släggö. Linda startar sent, men äter in avståndet till Claire, hinner med att göra sin straffsväng och på den sista sträckan mot mål släpper Claire bevakningen tillräckligt mycket för att Linda precis ska kunna slinka förbi.

Finalmatch 3: Vinden har ökat och banan seglas tre varv. Oerhört tätt mellan båtarna, som flera gånger växlar i ledningen. Claire tilldelas ett straff men lyckas ta det vid den sista rundningen, utan att tappa Linda. Trots intensiva attacker från Linda kan Claire hålla svenskan bakom sig in i mål.

Finalmatch 4: Linda är mycket aggressiv i starten och tilldelas dubbla straff av domarna, så att hon måste göra en 270-graders straffsväng direkt. Hon startar långt efter Claire, men lyckas både ta in 25 sekunder, göra sin återstående straffsväng och ändå hålla kontakten med fransyskan. Efter en intensiv kamp båt mot båt på den sista sträckan mot mål, vinner Claire med bara några decimeter.

Finalmatch 5: Linda har en liten fördel i starten, men Claire är ändå före när de möts första gången. Vid rundningen får Claire inte upp spinnakern ordentligt, så Linda rinner iväg en bit. Hon kan sedan hålla fransyskan bakom sig ända in i mål. Segern i Lysekil Women’s Match går för andra gången i rad till Linda Rahm och hennes Team Stena Bulk.

– Det här lär hjälpa upp oss några snäpp på världsrankingen, säger Linda, genomblöt av både champagne och segerdopp.
Efter den första round-robin var hon bara ett inbördes möte mot klubbkamraten Anna Kjellberg från att åka ur tävlingen. I den andra omgången slutade hon på tre vunna och två förlorade matcher, och klarade knappt att ta sig till semifinal, där det sedan krävdes fem matcher för att besegra danskan Lotte Meldgaard-Pedersen. Men när det verkligen gällde så seglade Linda Rahm och hennes tjejer – Helena Barne, Anna Skarenhed, Marie Öberg, Anna Nordlander och Annika Olsson – på toppen av sin förmåga:
– Vi har verkligen haft kniven mot strupen hela veckan, så det känns extra härligt att vi nådde ända fram, tycker hon, och ser fram emot att komma tillbaka nästa år när Lysekil Women’s Match dessutom har VM-status.

För Claire Leroy var resan den motsatta. När finalen inleddes hade hon bara förlorat två matcher under veckan, men ett toppat självförtroende räckte inte mot Linda Rahm. För tredje gången slutade fransyskan på andra plats i världens största matchracingtävling för damer:
– Nu har vi varit så nära så många gånger här i Lysekil, och lärt oss så mycket att det absolut måste vara vår tur att vinna nästa år, säger Claire.

Matcherna om tredje pris var inga problem för danska Lotte Meldgaard Pedersen, som slog den unga brittiskan Lucy Macgregor i två raka matcher:
– Vi gjorde fina matcher mot Linda i semin, där vi vände underläge 0-2 till 2-2, men sedan räckte vi inte riktigt till. Vi får komma tillbaka nästa år och göra bättre ifrån oss, säger Lotte.
– För oss var det en nyttig erfarenhet att nå ända till semifinal, och vi har verkligen trivts här i Lysekil, säger Lucy Macgregor, som alltså slutade på fjärde plats.

Semifinalresultat:
Claire Leroy, FRA, 3 – Lucy Macgregor, GBR, 0
Linda Rahm, SWE, 3 – Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2

Matcher om tredje pris:
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2 – Lucy Macgregor, GBR, 0

Totalresultat Lysekil Women’s Match 2008, med prispengar:
1. Linda Rahm, SWE, SEK 100 000, € 10 463
2. Claire Leroy, FRA, SEK 62 000, € 6 487
3. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, SEK 51 000, € 5 336
4. Lucy Macgregor, GBR, SEK 42 000, €4 394
5. Jenny Axhede, SWE, SEK 37 000, € 3 871
6. Katie Spithill, AUS, SEK 32 000, € 3 348
7. Camilla Ulrikkeholm, DEN, SEK 28 000, € 2 929
8. Anna Kjellberg, SWE, SEK 20 000, € 2 092
9. Silke Hahlbrock, GER, SEK 16 000, € 1 674
10. Elisabeth Baylis, USA, SEK 12 000, € 1 255
11. Sabrina Gurioli, ITA
12. Anne-Claire Le Berre, FRA

Vinnare av trofén Marstrand Lysekil Women’s Double blev Claire Leroy, efter segern i Match Cup Sweden och andraplatsen i Lysekil Women’s Match.

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Hel 450 båtar är anmälda till Tjörn Runt, men arrangörerna har full förståelse om ni njuter av det fantastiska seglingsvädret och inte hunnit anmäla er ännu. Därför förlängs anmälningstiden till måndagen den 4 augusti kl. 24.00. Du kan naturligtvis anmäla dig senare men då till förhöjd avgift.

Bland de anmälda märks 2007 års totalvinnare av Tjörn Runt Göran Haglund med sin Neptunkryssare samt startgruppsvinnarna Johan Davidsson/Smaragd, Johan Söderberg/Cumulus och Hans Oskarsson/Accent.

Även i år lyfter vi fram de båttyper som samlar 10 deltagare och därmed tävlar om ett eget pris. Det har visat sig vara en fantastisk tillströmning och Expressen toppar stort med hela 21 anmälda båtar följt av IF (16 st.), Maxi 77 (12 st.) och H-båt (10 st.). Aspiranter på eget pris är även CB 365 (9 st.), Cumulus (9 st.), X99 och Fenix med 8 st. anmälda vardera. Nordisk Folkbåt, Smaragd och Starbåt med 7 st. vardera ligger också bra till. Frågan blir naturligtvis vilket klassförbund som samlar flest deltagare?

En nyhet för i år är att vi i samarbete med RegattatTV satsar på Webb-TV. Håll utkik på www.tjornrunt.nu för den första aptitretaren. Tjörn Runt på webben lever länge, ända tills nästa Tjörn Runt, och under den tiden kan ni njuta av inslagen om och om igen!

Skepparträffarna genomförs i år tillsammans med vår samarbetspartner Stenungsbaden Yacht Club den 15 augusti. Vid tre tillfällen under fredagskvällen kommer information att ges om väder och vindförhållandena. För att underlätta för deltagarna finns även andra seglares tips och idéer på bl.a. www.tjornrunt.nu.

Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och vi hoppas naturligtvis på en stabil vind. Första start går kl. 08:20 och därefter starter var 6:e minut.

Länk: www.tjornrunt.nu

Lysekil: Fransyskan Claire Leroy har seglat mycket stabilt och bara tappat en enda match i den inledande round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. Bland svenskorna lyckades Jenny Axhede bäst, med resultatet 7-4, medan både fjolårsmästarinnan Linda Rahm och nykomlingen Anna Kjellberg slutade på 6-5 i matcher. Tack vare seger i deras inbördes möte är det Linda som får segla vidare i tävlingen: – Det här blev betydligt mer spännande än vi hade tänkt oss. Vi hade seglat klart våra matcher och satt på land och tittade och räknade när de sista matcherna avgjordes, men vi trodde nog att vi skulle kunna klara oss kvar, säger Linda, som alltså fick rätt.

Anna Kjellberg, som i början av juli gjorde en bejublad insats när hon nådde final och slutade tvåa på Marstrandstävlingen Match Cup Sweden, slogs ut från vidare segling med minsta möjliga marginal. Förlusten mot klubbkamraten Linda Rahm kostade Anna avancemanget till nästa round-robin:

– Det känns förstås lite snopet när vi var så nära att gå vidare och få en helt ny chans att fortsätta tävlingen. Men vi har haft jättekul och fått en massa saker att fungera bättre ombord. Motståndet har varit mycket tuffare här än när vi gick till final på Marstrand, analyserar Anna, som ju har framtiden för sig.
– Vi kommer igen, vi har ju bara börjat, lovar hon med ett stort leende.

Riktigt högtrycksbetonat väder med svaga vindar, stekande sol och besvärlig ström kännetecknade torsdagens seglingar i Lysekil Women’s Match, något som satte seglarna på prov. Jenny Axhede tappade sina två inledande matcher mot Katie Spithill, Australien, och världsettan Claire Leroy, men vann sedan det avslutande mötet över tyskan Silke Hahlbrock:
– Vi tyckte att det var fördelaktigare att gå till höger på banan, närmare land, men vi hade svårt att ta oss dit. Men nu ska vi passa på att njuta ikväll och sedan laddar vi om för de nya racen. Varje match är viktig, poängterar Jenny.

Ett tydligt tecken på de besvärliga omständigheterna under torsdagen var att Claire Leroy noterade tävlingens enda förlust så här långt, mot amerikanskan Liz Baylis. Detta trots att Claire vann starten, ledde stort på första kryssen och hade manövrerat så att baylis tilldelades en straffsväng av domarna:
– Vi lyckades med ett dåligt vägval slarva bort varenda fördel vi hade i den matchen, skrattar Claire och konstaterar att det är lika bra att samla alla misstag till en enda match.
– Vårt nästa delmål är att gå till semifinal, något som vi förväntar oss att klara. Hittills har vi två andraplatser som bäst i Lysekil Women’s Match, men vi hoppas lyckas bättre i år, säger fransyskan och skrattar igen.

Lysekil Women’s Match fortsätter under fredagen med en ny round-robin (alla möter alla) mellan de sex främsta från grundomgången. Två slås ut och fyra semifinalister får på fredagseftermiddagen inleda sina möten. På lördag, den 2 augusti, slutförs först semifinalerna och sedan tar den stora finalen vid på eftermiddagen.

Resultat i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. De sex främsta går vidare till nästa round-robin:
1. Claire Leroy, FRA, 10 vinster – 1 förlust
2. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 8-3
3. Lucy MacGregor, GBR, 7-4
4. Katie Spithill, AUS, 7-4
5. Jenny Axhede, SWE, 7-4
6. Linda Rahm, SWE, 6-5
7. Anna Kjellberg, SWE, 6-5
8. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5-6
9. Elisabeth Baylis, USA, 4-7
10. Silke Hahlbrock, GER, 3-8
11. Anne-Claire Le Berre, FRA, 2-9
12. Sabrina Gurioli, ITA, 1-10

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Redan nu är det klart att Sverige kommer att ha del i ett guld i Peking-OS. Täbyföretaget Big Image har nämligen på uppdrag av Internationella Olympiska Kommittén tryckt flaggor och OS-logotypen på seglen till samtliga båtar i laserklassen.

Det här är andra gången som Big Image får uppdraget att trycka samtliga segel till laserklassen i OS och säkerheten kring projektet har varit rigorös.

– Vi har förbundit oss att hålla hemligt när vi trycker respektive segel, säger Andreas Skantze, VD för Big Image. I avtalet ingår också att vi inte får ha någon intern vadslagning kring vem som vinner i Peking.

Till Aten-OS tryckte företaget 50 segel, den här gången har man tryckt dubbelt så många i sina produktionslokaler i Täby utanför Stockholm.

– Det är naturligtvis en stor ära att få vara med och tillverka någonting som det ska tävlas med i de olympiska spelen, säger Andreas Skantze. Det här uppdraget befäster vår ställning som leverantör av världens mest avancerande printlösning för segel. Vi är helt enkelt ensamma i världen om att klara av den här typen av tryck.

Den svenske deltagaren Rasmus Myrgren och hans konkurrenter seglar med segel som är drygt fyra meter höga. Seglen har tillverkats av Hyde Sails och tryckts med BopJet, en teknik som Big Images utvecklingsavdelning har tagit fram.

– Till Aten tryckte vi på skurna paneler innan seglen sattes ihop, den här gången tryckte vi direkt på seglen vilken är väldigt mycket mer tekniskt komplicerat eftersom seglen är tredimensionella och har ”buk”, säger Andreas Skantze. Vi gillar utmaningen i att göra avancerade, komplicerade och exklusiva uppdrag och det här passar verkligen in på den beskrivningen, säger Andreas Skantze.

Fram till Aten-OS handmålades seglen till laserklassen i OS. Fördelarna med Big Images digitala tryck är många.

– Bestämmelserna kring seglens vikt är stenhårda och med vår lösning blir viktskillnaderna mellan seglen så små att de inte behöver korrigeras överhuvudtaget, säger Andreas Skantze. Vår färg sitter dessutom säkrare på seglen än den handmålade.

Länk: www.bigimage.se

Säsongen 2008 på Göta kanal har haft en kanon start. Under maj, juni, juli har antalet sålda kanalbiljetter för fritidsbåtar ökat med 10%. – Det känns underbart att vi på tre månader ser en ökning med 10% av antalet sålda kanalbiljetter, säger Anders Donlau, vd Göta kanalbolag, speciellt då Göta kanal 2007 hade ett fantastiskt år i och med jubileumsfirandet – Vår positiva trend håller i sig, fortsätter Anders Donlau.

Nu laddar Göta kanalbolag för de resterande två månader som kanalen har öppet, nu förväntas det en ökning av antalet utländska båtturisterna då de har senare semester än Svenskarna.

Den internationella eliten är på plats inför veckans seglingar i Lysekil, världens största matchracingtävling för damer med prissumman 400 000 kronor. Förutom årets titelförsvarare Linda Rahm ställer ytterligare två svenskor upp med sina lag. Totalt deltar 12 av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare, inklusive regerande världsmästarinnan Claire Leroy från Frankrike och Lotte Meldgaard Pedersen från Danmark, tvåa på Internationella Seglingsförbundets rankinglista. Preem Petroleum delar tillsammans med Stena Bulk på ansvaret som huvudsponsorer för det uppskattade sommareventet i Lysekil.

”Sedan en tid tillbaka har vi specifikt stöttat Linda Rahm, som ju glädjande tog hem segern här i Lysekil förra året. Ja, faktum är att vi har ett stort engagemang i hela familjen Rahm och var därför mycket nöjda när Mattias Rahm segrade i årets Match Cup Sweden i Marstrand. Vi ser fram emot veckans seglingar med förväntan”, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk AB.
”Lysekil Women’s Match har blivit en av sommarens höjdpunkter här på västkusten och är ett mycket lyckat arrangemang för både deltagare och allmänhet. Tävlingarna är mycket viktiga för hela Lysekils kommun, men även för oss som stor lokal arbetsgivare. Vi hoppas på fortsatt publiksuccé och spännande tävlingar”, säger Michael G:son Löw, koncernchef Preem Petroleum AB.
Lysekil
Lysekil Women’s Match äger i år rum för fjärde gången. Evenemanget har rönt ett ökande intresse och åskådarsiffrorna förväntas med god marginal överstiga förra årets drygt 70 000 besökare. Det är oftast bra seglingsförhållanden och strömmarna gör att man måste våga segla nära klipporna. Detta gör tävlingarna mycket publikvänliga med klipporna som naturliga läktare.
Tävlingen
Inför årets seglingar i Marstrand tidigare i sommar inrättades ett nytt pris, Marstrand Lysekil Women’s Double, där man räknar samman resultaten i såväl Marstrand som i Lysekil. Inför nästa år, 2009, kan Lysekil Women’s Match påräkna ett ännu större intresse – då får nämligen tävlingen VM-status.

Program
Seglingarna pågår varje dag med final på lördag, medan välkända artisten som Tommy Nilsson, Eric Gadd och E.M.D. underhåller på kvällarna. Tisdagen den 29 juli arrangerar Lysekils kommun en debatt om energi och miljö under rubriken ”Sol, vind och vatten”. Flera riksdagsledamöter kommer att deltaga i debatten.

Matchracing är den enklaste formen av kappsegling – åtminstone för åskådarna. Det är bara två båtar i taget att hålla reda på och den som är först i mål vinner. Man seglar två varv runt banan och matcherna är korta och intensiva. Besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande.

Arrangörer i Lysekil är Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Preem och Stena Bulk (tillsammans med systerföretaget Concordia Maritime) är huvudsponsorer, medan Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto är engagerade som partners.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Den 3 augusti börjar ORC International European Championship i Marstrand. Då får vi se världsmästaren Christian Plump, Beluga Sailing Team, från Tyskland i aktion. Totalt kommer 41 båtar från 5 länder till tävlingarna.

Från Sverige deltar 18 båtar, från Norge 11, Tyskland 9, Estland 2 och Finland 1. Världsmästaren Christian Plump kan få konkurrens i toppen av landsmannen Thomas Brügge i Extasy och norrmannen Sverre N. Valeur i Team Bergen, Från Sverige kan nämnas Ralf Aspholm i DataCom, Bengt Falkenberg i Teknova och Ingvar Hertzman i Du Soleil II som troligtvis vill vara med i toppstriden. Vi får också se svenske mästaren i Express Maritn Nilsson i Capio och tävlingens enda kvinnliga skeppare Lena Having i Spiff.

För att se seglingarna är bästa platsen Skallens Fyr. Därifrån kan man följa banseglingarna och även starterna för havskappseglingen.

Länk: http://www.gkss.se/templates/document.asp?node=287&top=1

Lysekil: Danska världstvåan Lotte Meldgaard Pedersen och svenska Jenny Axhede har båda 6 – 2 i matcher och har därmed tagit ett litet grepp om tätstriden i Lysekil Women’s Match. För titelförsvarande Linda Rahm är läget desto mera kritiskt. Efter 4 vunna och 4 förlorade möten är hon nu piskad att vinna de återstående matcherna för att ta sig vidare i tävlingen: – Det är nog vår största utmaning hittills under karriären, konstaterar Linda.

– Allt har känts jättebra ombord, men vi har haft lite svårt att hävda oss i dagens svagare vindar. De små misstagen har blivit lite för många, och det har man inte råd med i det här sällskapet, fortsätter hon och önskar sig mer vind under torsdagens seglingar på Kyrkeviksbukten.

Lindas klubbkamrat Jenny Axhede trivdes alltså desto bättre i onsdagens lite svagare vindar. Hon tappade visserligen den inledande matchen mot Lotte Meldgaard Pedersen, men vann sedan fyra raka:
– Vi blev stabilare när vindförhållandena stabiliserades, skrattar Jenny och syftar på att den första matchen genomfördes i skiftande och besvärliga vindar precis när ett regnväder passerat.
– Nu gäller det att vi fortsätter lika lugnt, tryggt, säkert och metodiskt som vi har inlett veckan, säger hon.
Tävlingens mest rutinerade och erfarna matchracingseglare får nog Lotte Meldgaard Pedersen anses vara. Hon var säkerheten personifierad under onsdagen, och tappade bara mötet mot landsmaninnan och klubbkamraten från Skovshoved, Camilla Ulrikkeholm. Men alla spekulationer om att Lotte skulle ha känt sig så säker att hon inte riktigt gav allt i den matchen, de spekulationerna viftar hon bort direkt:
– Nej, det var förstås inte planerat så, även om Camilla har nytta av segern, skrattar Lotte och berömmer tävlingsarrangörerna.
– Lysekil Women’s Match är den bästa damtävlingen i världen. Vi gläder oss verkligen åt att VM ska gå här i Lysekil 2009, säger hon.

För Lucy Macgregor är Lysekil Women’s Match den första tävlingen i de skandinaviska DS 37-båtarna, men hon klarar det galant tack vare att hon ofta seglat större kölbåtar i vanlig fleetracing och med många tjejer i besättningen. Onsdagens facit för brittiskan är tre vunna och två förlorade matcher, och med det ligger hon lika med svenska Anna Kjellberg på 5-3:
– Jag gillar den här båten och besättningen har funnit sig väl trots att flera är nya. Vi förlorade däremot matchen mot Anna efter att ha varit lite sena i starten. Även om det sedan var tätt runt banan så kunde vi aldrig ta in försprånget, berättar hon.

Lysekil Women’s Match fortsätter under torsdagen med seglingar i round-robin (alla möter alla). De sex främsta går vidare till en ny round-robin dem emellan, som seglas på fredagen den 1 augusti. Två slås ut och fyra semifinalister får på fredagseftermiddagen inleda sina möten. På lördag, den 2 augusti, slutförs först semifinalerna och sedan tar den stora finalen vid på eftermiddagen.

Resultat i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. Seglarna har kört olika antal matcher:
Jenny Axhede, SWE, 6 segrar och 2 förluster
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 6-2
Claire Leroy, FRA, 5-0
Anna Kjellberg, SWE, 5-3
Lucy MacGregor, GBR, 5-3
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5-6
Katie Spithill, AUS, 4-1
Linda Rahm, SWE, 4-4
Silke Hahlbrock, GER, 3-2
Elisabeth Baylis, USA, 2-6
Anne-Claire Le Berre, FRA, 2-9
Sabrina Gurioli, ITA, 1-10

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Lysekil: Världsettan Claire Leroy från Frankrike seglade mycket övertygande när Lysekil Women’s Match, världens största matchracingtävling för damer, inleddes under tisdagen. Men hela fem segrar och inga förluster alls, är ändå mer än hon hade vågat hoppas på: – Det går inte att förvänta sig fem raka segrar när fältet håller så hög klass som här i Lysekil Women’s Match – det är en dröm! Vi har startat fint, det känns lättsamt ombord och besättningen har gjort ett riktigt bra jobb, berömmer hon och ser fram emot resten av veckan. – Vi siktar definitivt på att vara en av finalisterna på lördag, och helst vill vi förstås vinna hela tävlingen, skrattar Claire Leroy.

Tisdagens seglingar i Lysekil Women’s Match inleddes i ostliga vindar, och efter ett kort uppehåll med stiltje när sjöbrisen utifrån Skagerrack försökte bryta igenom, fortsatte resten av dagen med västlig sjöbris. Världstrean Katie Spithill från Australien vann, precis som Leroy, varenda match under förmiddagen, men bara tills det var dags att möta just fransyskan. Efter en intensiv startduell, som flera gånger framkallade applåder och jubel i publiken på Släggös klippor alldeles intill, fortsatte den täta matchen längs banan. Inte förrän Katie Spithill på den sista undanvinden mot mål dömdes till en straffsväng av domarna, kunde Claire Leroy dra ifrån till dagens femte seger:
– Det var ändå en bra start på Lysekil Women’s Match för oss i år. Fyra segrar och bara en förlust är speciellt bra med tanke på att tre i besättningen var sjuka och knappt kunde segla på träningen i måndags, konstaterar Spithill, som hade förberett sig för den skandinaviska båttypen DS 37 med träningsläger tillsammans med danskorna i Skovshoved den gångna helgen.
– Hemma i Australien är vi bara fyra i besättningen, så vi behövde träna i rätt båtar och med sex tjejer ombord för att komma in i det, förklarar hon.

De svenska damerna seglade i eftermiddagsgruppen, som hann med tre matcher. Titelförsvarande Linda Rahm vann över rookien Anna Kjellberg, men förlorade det andra svenskmötet mot Jenny Axhede, liksom mot danska världstvåan Lotte Meldgaard-Pedersen. Ändå var Linda nöjd med sin inledning:
– Racet mot Lotte tappade vi efter en mesig startmanöver från min sida, men det kändes mycket bra i båten och förhoppningsfullt inför fortsättningen, tycker hon.
Axhede vann två matcher och förlorade den sista mycket knappt mot Lucy Macgregor, efter en rysare som innehöll många manövrer ur matchracingens skolbok. Inte förrän alldeles vid mållinjen kunde brittiskan säkra segern genom att skära för högre fart och pressa sig före Jenny:
– Vi skulle haft bättre framförhållning i vårt vägval, analyserar Axhede självkritiskt, och fyller i att förhållandena för matchracing var perfekta under dagen.

Även Anna Kjellberg lyckades ta två segrar under eftermiddagen, men den sista krävde omsegling mot amerikanskan Liz Baylis. I deras första möte signalerade tävlingsledningen på startfartyget tjuvstart för Kjellberg, tog ner flaggan när Anna hade vänt under startlinjen, men satte sedan upp den igen. Kjellberg tvingades vända ner ännu en gång, och protesterade efter avslutat race mot seglingsledningens sinkande misstag:
– De gjorde fel på startfartyget, Anna Kjellberg blev lidande, och vi beslutade därför om omsegling, förklarar domaren Eva Andersson.
I det första mötet mot Baylis var Anna Kjellberg ändå nära att vinna, efter en makalös uppsegling, och i omseglingen syntes klasskillnaden i fart och båthantering helt klart:
– Vi gjorde en kanonstart och var sedan hela havet före i mål, skrattar Anna, glad över den lyckliga utgången av protesten.

Lysekil Women’s Match fortsätter under onsdag och torsdag med seglingar i round-robin (alla möter alla). De sex främsta går vidare till en ny round-robin dem emellan, som seglas på fredagen den 1 augusti. Två slås ut och fyra semifinalister får på fredagseftermiddagen inleda sina möten. På lördag, den 2 augusti, slutförs först semifinalerna och sedan tar den stora finalen vid på eftermiddagen.

Resultat i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. Hälften av seglarna har kört 5 matcher, andra hälften har kört 3 matcher:
Claire Leroy, FRA, 5 segrar och 0 förluster
Katie Spithill, AUS, 4-1
Silke Hahlbrock, GER, 3-2
Jenny Axhede, SWE, 2-1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2-1
Lucy MacGregor, GBR, 2-1
Anna Kjellberg, SWE, 2-1
Linda Rahm, SWE, 1-2
Sabrina Gurioli, ITA, 1-4
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 1-4
Anne-Claire Le Berre, FRA, 1-4
Elisabeth Baylis, USA, 0-3